oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. január 22. 06:45,  Svéd kultúrsokk: a fikától a sorszámokig 305 komment

2016. január 22. 06:45 Határátkelő

Svéd kultúrsokk: a fikától a sorszámokig

Globalizáció ide vagy oda, Európai Unió ide vagy oda, azért még akkor is ér minket kultúrsokk, ha a kontinensen belül költözünk másik országba. Mindez a tegnapi poszt és az orrot nem fújó hollandok kapcsán jutott az eszembe, és arra gondoltam, érdekes lenne indítani egy sorozatot arról, hol mire érdemes figyelni, mi az, ami kicsit vagy nagyon más, mint Magyarországon. Valamiért Svédország jutott elsőnek az eszembe, szóval indítsunk a skandináv országgal, aztán majd meglátjuk, merre tovább.

Ez jórészt rajtatok is múlik, mert jó lenne, ha beszállnátok ti is, megírhatnátok, titeket mi lepett meg a legjobban, mi az, ami igazán furcsa vagy más. Szóval a mai poszt kedvcsináló is kíván lenni, írjátok meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre, titeket milyen kultúrsokk ért!

nyito_3.jpg(Fotó: Galaxhopen) 

Hiába Európa, hiába nincs olyan nagyon messze még autóval sem Magyarországról (persze ez relatív), azért Svédországban is érhetik az embert meglepetések – aztán az már más kérdés, hogy ezek mennyire kínosak…

A cipő-ügy

A cipőt márpedig le kell venni. Mármint ha belépünk egy svéd család otthonába. Ez nem lehet kérdés, vita, megbeszélés tárgya, le kell venni és kész, ha nem akarjuk, hogy furcsán nézzenek ránk vagy antiszociálisnak tartsanak. (És hát nem akarjuk.)

Ha nem várjuk el, hogy a nyakunkba boruljanak, akkor ennél sokkal több bajunk nem lesz velük. A svédeket gyakran tartják visszafogott, befelé forduló, barátságtalan embereknek, és kétségtelen, hogy elég ritka a csevegés és a hangos röhögés, ami persze külföldről érkezve furcsa is lehet.

Egy ősrégi határátkelős szerző és kommentelő, Kövérmadár például egy posztjában ilyennek írta le őket:

"Sokak szerint barátságtalan és zárkózott nép a svéd. Az kétségtelen, hogy egyáltalán nem hasonlítanak a mediterrán emberekhez. Az is igaz, hogy életre szóló barátságot nem fogunk az első 2 találkozás alkalmával kötni; ugyanakkor igenis ott vannak, ha segítségre van szükségük.

Nekem személy szerint nagyon szimpatikus vonásuk, hogy egyáltalán nem tolakodóak. Nem ugranak be csak úgy vendégségbe, nem traktálnak a problémáikkal. Nem élik az életüket az utcán, inkább mindenki elvonul a saját kis fészkébe.

Másképpen működnek, mint a magyarok. Egészen más vérmérsékletűek, sokkal nyugodtabbak és ráérősebbek. Ez sokszor megmutatkozik a hivatali ügyintézésben vagy akár az orvosnál is, így sok bevándorló számára ez az elsőként szembetűnő negatívum.

Kivétel természetesen mindig akad, de jellemzően itt senki sem fog tolakodni, senki sem lesz türelmetlen a kasszánál vagy a piros lámpánál.

Az eladók és hivatali ügyintézők segítőkészek, mosolygósak (nem vicsorognak!) és ahogy mi tapasztaltuk, végtelen türelemmel viseltetnek a bevándorlókkal szemben. Eleinte nem keveset activityztünk velük, mire sikerült közös nevezőre jutni."

Egy svéd számára ez az érzelmi visszafogottság egyszerűen arról szól, hogy mindenki foglalkozzon a saját dolgával, de egyben a tisztelet és a másik személyes tere tiszteletének a jele is. Ha ezt megértjük és elfogadjuk, és nem vesszük személyes sértésnek a visszafogottságukat, akkor nem lesz gondunk a beilleszkedéssel sem.

Zsófi például egyáltalán nem találta őket zárkózottnak egy korábbi posztjában: „Bár a svédekről azt tartja a hiedelem, hogy hideg, zárkózott emberek, én ezt nem tapasztaltam a mindennapok során. Gyakran kap az ember egy-egy kedves szót a boltban, vagy az utcán vad idegenektől. Az ismerősökre és barátokra mindig lehet számítani, nem ígérgetnek felelőtlenül.

Itt, a lakóközösségben különösen jó társaság gyűlt össze, nyáron menetrendszerű a grillezés, kempingezés, télen a vendégségek. Igaz, maguk is elismerték, hogy ez nem általánosítható egész Svédországra.”

A munkahelyen

A magánéletben megtapasztalható formalitás jelen van természetesen a munkahelyen is, de ez messziről nézve nem is olyan rossz dolog, mert együtt jár az egyenlőséggel.

Ismét Zsófit idézném: „A svéd főnök gyakorlatilag egy a kollégák közül. Ugyanúgy részt vesz a napi teendőkben, mint mi, de a segítségünkre van, ha nem tudunk tovább lépni. Nem törekszik arra, hogy neki legyen igaza, hiszen tudja, hogy a beosztottja csupán más szemszögből látja ugyanazt a problémát. A svéd főnök elismeri a jó munkát és nem a hiányosságokat hangsúlyozza ki.”

Kétségtelen az is, hogy éles határt húznak a munkahely és a magánélet között, szóval azt ne nagyon várjuk, hogy egy kollégával összebarátkozunk, és az is elég ritka, ha egyikük meghív magához.

Viszont ugyanennek a hozzáállásnak köszönhető az is, hogy a hétvégi munkával nem nagyon fognak zaklatni Kövérmadár szerint: „a magánélet és a család szent és sérthetetlen, számomra pl. felfoghatatlan volt, amikor a főnököm pénteken, szinte bocsánatért esedezve kérdezte meg, hogy be tudnék-e jönni szombaton dolgozni (fizetett túlóra és természetesen mondhattam volna nemet)”.

A munkahelyi ajándékozás sem elfogadott, mert a munkahely az munkahely. Cserébe rendkívül kompromisszumkészek, szeretik megbeszélni a dolgokat és őszinték (már amikor egyáltalán megmondják a véleményüket).

Hadd mutassak meg nektek egy, a svéd munkahelyi kultúrára jellemző videót, ami legalább olyan vicces, mint amilyen elgondolkodtató. A kisfilm elején egy sárga sportautó érkezik meg egy cég elé, a dögös tulajdonosnő kiszáll, és elindul az épület felé.

Odabent az egyik alkalmazott nyomja a szöveget: „Háromnegyed 9-kor kezdem a napot, leülök a felfújható labdára, ami egyenesen tartja a gerincem, tervezem a nyugdíjat, a jövőm nyugodt, és a teniszkönyökre is van biztosításom”.

„Szeretem és tisztelem a beosztottaim, mindenkire érvényes kollektív szerződésünk van, egyenesen, nyíltan beszélünk egymással, aminek hatását a növekvő pénzhalom is mutatja” – ez már a tulajdonos szövege.

Aztán esik még szó a hathetes szülési szabadságról, a nyári szünetről, a közösen meghozott döntésekről. A svéd modellt bemutatni igyekvő kisfilm a szakszervezetek és a munkaadók 1938 óta tartó együttműködését van hivatva dicsőíteni, no meg azt, hogy a kormány a lehető legritkábban avatkozik be a két fél ügyeibe."

És akkor még nem is beszéltünk az úgynevezett „fika-kultúráról”, amin persze elsőre röhög az ember, aztán amikor kiderül, miről is van szó, rögtön más színben látjuk a dolgot.

A fika ugyanis nem más, mint egy kávé- (vagy tea-)szünet, amikor az ember félbehagyja a munkáját és leül egy kávéra, teára, bármilyen italra.

Az ital mellé általában jár valamilyen teasütemény is, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy megpróbálják kiegyensúlyozni a munka jelentette nyomást egy kis pihenéssel. Mindehhez a Magyarországon megszokottnál erősebb csapatmunka is társul. (Bővebben erről itt olvashattok.)

Ugyanerről („fikázás nélkül”) Zsófi is írt már idézett posztjában: „Bár itt mindenki tud angolul, a munkahelyen mégis elvárják a svéd nyelv ismeretét. A napi rutinhoz tartozó reggeli értekezlet és a közös kávézások svédül zajlanak.

Ezek egyfajta átmenetet képeznek a szakmai és a magánbeszélgetések között. Sok használható ötlet ilyenkor születik, továbbá a vezetőség is folyamatosan képben van a hirtelen felmerülő problémákat illetően.”

Nyelvi korlátok

Ha már a beszélgetésnél tartunk, akkor térjünk ki egy kicsit a nyelvtudás kérdésére, annál is inkább, mert ugyan a legtöbb esetben az angollal elboldogulunk, hosszabb távon nem ússzuk meg, hogy megtanuljunk svédül.

Különösen, ha dolgozni szeretnénk, mert enélkül nem nagyon fog menni, kivéve persze, ha valamelyik multihoz megyünk, vagy valami egészen speciális szaktudással rendelkezünk.

Ehhez államilag szponzorált nyelvtanfolyam is a rendelkezésünkre áll, ami abszolút alkalmazkodik ahhoz a szinthez, ahol éppen állunk, szóval érdemes részt venni ezekben a programokban.

Annál is inkább, mert például Galaxhopen írásából is az derült ki, hogy ha hivatalosan nem is feltétlenül kell tudni svédül, az ember könnyen kiszorul a munkahelyi beszélgetésekből, ha nem bírja a nyelvet.

"Emlékszem, egyszer egy amúgy sem túl nyájas kolléganő a tudtomra adta, hogy csak az én kedvemért ugyan nem lesz a mini-megbeszélés angolul és kész. Így viszont legalább nagyon hamar rákényszerültem, hogy igenis megértsem a szakmai svédet – a meetingeket hamar követni tudtam, viszont angolul beszéltem/válaszoltam.

Egyébként nem is a szakmai nyelvvel volt (és mondhatni: van) a legnagyobb gondom, hanem az „egyéb” kategóriával. Pl. amikor kávészünet volt és beszélgettek a kollégák.

Hadarva, félmondatokban, fogalmam sincs, mi a téma, lehetett az vidámpark részletekbe menően vagy számomra nem ismert svéd hírességek - közben kávé vagy süti a szájukban (hogy az ebédről ne is beszéljünk).

Viccelődés, nevetés, én meg nem értettem a negyedét sem, bár próbáltam koncentrálni. Természetesen úgy néztem ki, mint akinek nulla a humorérzéke és meg se bír szólalni. További önbizalomrombolásra ideális. Egy idő múlva inkább ki sem mentem kávézni, annyira fölöslegesnek és nevetségesnek éreztem ott magamat..."

Szóval a nyelvet meg kell tanulni és kész.

Családi élet

A svédeknek nagyon fontos a család és a gyerekek, és ez nem csak a propaganda szintjén jelenik meg, hanem abban is megnyilvánul, hogy a nyugati átlagnál nagyvonalúbb a gyerek születése utáni időszakra nyújtott támogatások rendszere is.

Jellemzően az anya egy évet lehet otthon a kicsivel (ezen idő alatt teljes fizetést kap), és az apának is jut pár hónap. Amikor pedig vissza kell menni dolgozni, akkor jön az állam és sok terhet levesz a szülők válláról.

„Rengeteg a válás (és a meg-nem-kötött házasság), ugyanakkor, kissé paradox módon, fontos számukra a család. Nem egy kollégám már a harmadik feleségét fogyasztja (a 30-as éveikben). Nem ritka a 3-4-5 gyerek, igaz a fentieknek megfelelően akár 2-3 különböző apától / anyától.

Ha egy kapcsolat nem működik, nem maradnak együtt. Ez nagyon szimpatikus vonás nekem, aki olyan családban nőttem fel, ahol a szülők vég nélkül ölték egymást. Annál minden (bármi más) csak jobb lehet.” (Kövérmadár)

Az iskola

A svéd gyerekeket egyébként is függetlenségre nevelik, különösen nyugat-európai mércével mérve hagyják őket bátran egyedül közlekedni. Azt talán mondani sem kell, hogy az oktatási rendszer egészen nagyszerű, és nem idegeskedik túl a felszereléseket sem – derült ki anno mrsmihály posztjából.

„Mit is kell a gyereknek magával vinnie az iskolába? A valóságban semmit. Ha a szülő akar, vesz iskolatáskát (40 sek-től több száz svéd koronáig van választék), de az sem kötelező, bármi megteszi. Ugyanis a gyerekek általában 1 db gyümölcsöt szoktak magukkal hozni a délelőtti szünetre.

Tornaórára bármilyen rövidnadrág és póló megfelel, persze ha rosszabb az idő, jó, ha van a gyereknél melegítőruha. Hogy milyen a színe vagy formája, az senkit nem zavar, mindenki a szája íze szerint küldi a gyereket az iskolába. Ami fontos, 1 db törülköző, hogy tudjon zuhanyozni tornaóra után. Ezt hozhatja zacskóban, vagy amiben éppen kedve tartja. Tornazsák orkánból 30 sek.

Az ebéd is teljesen ingyenes ezek alatt az évek alatt. A délutáni napköziben az uzsonnáztatásért már külön kell fizetni a szülőknek. Itt is vannak igényeik a gyerekeknek, sokat beszélgetünk a reklámokról és azok hatásairól a gyerekek fejlődésében.

Most jöhetnek a hozzászólások, hogy könnyű Svédországban, mert az állam fizeti az oktatást, így aztán lehet gyerekeket nevelni stb. Ez mind igaz, DE mi ezért keményen fizetjük a magas adót. Nem az a f@sza ember, aki adót csal, hanem, aki becsületesen kiveszi a részét az állami terhekből.

Nekem ez a mentalitás áll közel a szívemhez. Nem számít, hogy nekem már nincsenek iskoláskorú gyerekeim, de nekem is jól jött annak idején ez az anyagi támogatás. Így természetesnek tartom, hogy mindenki megkapja ugyanazt a lehetőséget a tanuláshoz, és ez ne legyen a szülők jövedelmének a függvénye.”

A pontosság

Pontosak, mint… mint… mint egy svéd. Olyan pontosak, hogy csomó vicc van a bulik előtt az ajtókon kívül álló, az órájukat néző svédekről, akik persze nem mennek be, mert hát ha egyszer az a buli este 7-kor kezdődik, akkor az este 7-kor kezdődik és nem előbb. Ennek megfelelően a késés durva sértésnek számít.

Szóval a pontosság és a hatékonyság a két kulcsszó, ami ugyanúgy igaz a tömegközlekedésre, mint minden másra.

És persze rendszeretők is, mint Bea írta: „Hát a biztonságban világelsőknek kellene lenniük. Minden rendszerezve van (néha túlságosan is). A munkahelyen (lásd mindig volt velem valaki) vagy az életben. Nem nagyon szeretik az egyénieskedést. Nem szabad a sorból kilógni.

Következzék még egy-két érdekesség róluk. Például maximálisan konfliktuskerülők. A nyelviskolában, a tankönyvben le volt írva: ha egy svéd feleség vesz egy baromi ronda ruhát és megkérdezi a svéd férjét, hogy tetszik, akkor a férfi még véletlenül sem fogja megmondani a véleményét.”

A rendmánia része az is, hogy bevásárláskor a megvásárolt ételeket szigorúan vonalkóddal felfelé kell elhelyezni, úgy, hogy a vonalkód lehetőleg felénk essen. Az árukat a szalagon egymásra pakolni főbenjáró bűn. :)

Tulajdonképpen ide tartozik még egy svéd mánia, ami nem más, mint a sorszámozás. Mindenhol sorszámot kell húzni, és tulajdonképpen nem sorban állnak, hanem sorszámot húznak – és ezt a végletekig képesek csinálni Bea szerint.

„Talán három hete lehettem kint. Bőszen tanultam a nyelvet, úgyhogy „én kicsit beszélni svéd”-szinten mozogtam.

Épp egy bevásárlóközpontba akartam bemenni, amikor megláttam, hogy az ajtónál álló szemetesből (utcai) töményen dől a fekete füst. Rögtön bevágódtam az első üzletbe gondolván, hogy szólok.

Itt is sorszámos rendszer működött és minden eladó foglalt volt. Annyira még nem beszéltem svédül, hogy azt mondjam: Elnézést, csak azt szeretném mondani, hogy… Kiabálni meg nem akartam, hogy „Tűz van!”, mert ugye nem volt.

Úgyhogy odafurakodtam egy kuncsafttal beszélgető eladó közelébe és heves topogások, sóhajtózások, kéztördelés közepette gondoltam csak észrevesz. Észre is vette. Úgyhogy kb. 20 másodperc után meg állt mondata közepén odafordult hozzám és azt mondta: Húzzon egy sorszámot! Majd visszafordult és tovább beszélt a vásárlóval. Na bakker!?

Nem baj tovább topogtam, sóhajtoztam, kéztördeltem. Láttam, hogy egyre ingerültebb. Eltelt újabb 20 másodperc. Ingerülten odafordult hozzám. Mit akar? Mire én. TŰZ VAN! Aztán megmutattam a helyet. Megköszönték lerendezték. De még a mai napig is jókat derülök, ha visszagondolok erre."

Címszavakban

- A svéd szomszéd valószínűleg a lépcsőházban sem köszön neked, még akkor sem, ha te üdvözlöd előtte.

- Lehetőség szerint nem szállnak be veled egy liftbe. Ha mégis az a rettentő kínos helyzet áll élő, hogy együtt kell utazni 32 másodpercen keresztül vertikálisan egy zárt helyiségben, akkor iszonyatosan megfeszülnek.

- Itt nincs olyan, hogy becsöngetsz a szomszédhoz egy csavarhúzót vagy létrát kölcsönkérni.

- Ha véletlenül a ránézel az utcán egy szembejövő nőre, ne adj isten a szemébe, akkor iszonyat kellemetlenül kell érezned magad. Visszanézni nem fog rád, pláne nem mosolyogni. Inkább leszegett fejjel elsuhan melletted eltúlzottan határozott léptekkel.

- Ajtópara: hülyén néznek rád, ha valakit magad elé engedsz az ajtóban. Ebből kifolyólag készülj fel arra, hogy átgázolnak rajtad a metróra felszálló tömegek még mielőtt kiszállhatnál a kocsiból. Nőt előre engedni pedig maga a szexizmus minősített esete, ami komoly következményekkel járhat.

- Ha nyilvános helyen szenvedsz egy fizikai akadály leküzdésével (pl: babakocsit rángatsz föl / le kézben egy lépcsőn), akkor a kutya sem áll meg segíteni neked. Mindenki csak saját magával van elfoglalva, és azt gondolják, hogy ura vagy a helyzetnek, hiszen nem kértél segítséget.” (Ezek bandirepublic meglátásai a saját blogján, a Bezzeg a svédeken)

Végül jöjjön pár érdekesség Kövérmadártól:

- Csak első találkozás alkalmával (bemutatkozáskor) fognak kezet, nem szokás minden napot azzal indítani, hogy körbehordozzuk a testnedveinket a kollégák között;

- Nem használnak papírzsebkendőt, inkább szívják az orrukat (és adott esetben kiköpik az orrból a szájba juttatott ektoplazmát);

- Ha úgy hozza a sors, akkor szemrebbenés nélkül böfögnek, itt ez természetes dolognak számít (természetesen nem eget rengető, 7.5-es földrengést előidéző hangerővel)

Ezek voltak tehát a svédek, vagy legalábbis azok a svédek, akikről ti posztban írtatok, illetve akikről az Expat arrivals oldal szedett össze infókat. Most ti jöttök és ne felejtsétek, tőletek is várom a kultúrsokkos posztokat!

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr198300650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Muscari 2016.01.23. 00:51:20

@Praliné.: a fölső, vastagabb részét hívjuk vacoknak :-) Így az eper (helyesen szamóca, mert az eper az eperfán terem, de erre nekem sem áll rá a szám) tulajdonképpen az, amit írtál, elhúsosodott vacok.

Muscari 2016.01.23. 00:53:20

@Herr Géza: te hol lax? Nálunk a választható legnagyobb letöltési sebesség 80 körül van, ez a maximum, a legdrágább csomagban.

Herr Géza 2016.01.23. 00:55:39

@diggerdriver: "Ha az autódat te raknád össze alkatrészenként megvásárolva akkor ötszörös árba kerülne."
Gondolod, hogy ez nekem új??

Herr Géza 2016.01.23. 01:02:28

@Muscari: Ez az Unitymedia (korábban KabelBW) szolgáltató itt Baden-Württembergben. (És mint kiderült, az UPC-hez tartozik...)

Muscari 2016.01.23. 01:07:20

@Herr Géza: mondjuk a főhadnagyé meg nagyon kevés, de biztos azért, mert mobilos.

geeeteee 2016.01.23. 01:07:54

@diggerdriver: Ne hagyjad magad megvezetni digger. Az adatátvitelre nem igazak a folyadékok áramlási törvényei. Úgy mint, hogy azonos nyomás mellett a vékonyabb slaggon keresztül gyorsabban fog folyni. :) A közlekedés jobb példa, jobb hasonlat. 1 bit feleljen meg egy embernek, ezer így ezernek. Nem mindegy, hogy ezek az emberek hány személyes busszal-csónakkal utaznak, 32-64 bit pédául. A-tól B-ig a sebességet a legszűkkebb keresztmetszet fogja adni, lehet az egy egyszemélyes ajtó, vagy lépcső, mozgólépcső akár. Hiába van előtte vagy mögötte nyolcsávos autópálya, gyorsvonat vagy repülőgép. A processzorok meg legyenek határátkelők. Hiába gyors a procid, ha nincs ott adat-utas, nincs kinek pecsételni. Vagy fordítva, millióan várakoznak és a várótermek is megteltek. Cache-memória? Egy rosszul-hanyagul megírt program pedig a memóriát nem üríti, azaz a váróteremben rekednek az emberek. Elég zavaros? Egy CD-nyi adat pedig durván öt és félmillió embernek felel meg, egy 2 gigás fash drive pedig ennek háromszorosa.

Muscari 2016.01.23. 01:09:00

@Herr Géza: nekünk meg Plusnet, de nem tudom, hogy ki fia borja :-) Még anno Tildy javasolta őket.

Muscari 2016.01.23. 01:11:19

@geeeteee: ezzel most mit akartál mondani? Hol van Diggernél a szűk keresztmetszet?

blackhairlady 2016.01.23. 01:26:16

@Zka: szerintem a csaladok ugy alakitjak ki a szokasaikat ahogy az nekik a legjbban megfelel. Attol, hogy valaki csak cipo nelkul lep a lakasba meg nem helikopter, de ha ha ugy dontenek, hogy cipostul elik az eletuket otthon is, akkor sem nezne'k rajuk rossz szemmel. Viszont egy vendeget soha nem kerne'k meg, hogy ha bejon a hazamba, azonnal vesse le a labbelit. Dontson belatasa szerint. En tobbre ertekelem a jelenletet minthogy a szonyegemmel foglalkozzam. Majd kiporszivozom vagy kitisztitom ha esetleg szemmel lathatoan foltos lett, bar ez meg sosem fordult elo. En sem szeretem levetni ha nagy ritkan vendegsegbe megyunk, persze ha felhivtak volna ra a figyelmem valoszinuleg elnezest kerek es leveszem, de biztos feszelyezett volna. A cipo hozzatartozik a csini ruhazathoz nekem, furcsa lenne csak harisnyaban vagy mezitlab ucsorogni meg maszkalni mas lakasaban. De en azt is elfogadom ha valakinek ez a heppje, nekem is van, talan tobb is mint kene :)

blackhairlady 2016.01.23. 01:32:41

@diggerdriver: te leveszed a cipodet ha atmesz a szomszedasszonyekhoz?:))))

blackhairlady 2016.01.23. 01:37:10

@Herr Géza: nalunk minden bevasarlokozpontban minimum 4 folyosora kipakolt telefonjavito van, kb 3 perc alatt kicserelik, ha csak az eleje akkor 50$, ha a hatulja is torott akkor 75$ ha jol emlekszem. Sajnos parszor mar ki keleltt probalnunk a legkisebb telefonjan.

blackhairlady 2016.01.23. 01:39:11

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: feher zokni vagy feket? A szandal elol nyitott vagy az orra kicsit zart? Ezek fontos dolgok am! :)

blackhairlady 2016.01.23. 01:45:04

@diggerdriver: Nekem az elozo gepem (valakitol megorokoltem) legalabb 6 eves gep volt, Vista volt rajta, lassu volt mint az allat. Reggel ha bekapcsoltam, mar lefott a kavem es meg is ittam mire betoltott. Aztan nemreg kaptam egy ujat W10-zel, meg ki sem gondolom mit akarok megnezni, mar betoltotte. Tehat nem a hazon beluli internet volt a baj. En a helyedben kiprobalnek egy W10-et ha valaki egy kicsi idore kolcson adna a gepet, hazon belul, es meglatnad, hogy mi okozza a problemat pontosan, konnyebben dontesz utana.

blackhairlady 2016.01.23. 01:51:09

@puhacica: Szerintem attolis fugg, hogy milyenvendegeket var az ember. Ha csak a barat, baratno atugrik egy sutire, akkor ok a mezitlab, de pl. multkor a ferjem munkatarsat es csaladjat nem szivesen vartam volna csini szoknyaban, najlon harisnyaban a szep cipom nelkul, olyan furan nezett volna ki :) Es toluk sem vartam el, hogy az ajtoban levessek a cipot, szerintem meg is lepodtek volna:))))

Shanarey 2016.01.23. 01:53:37

@geeeteee:

Ne hülyítsd Diggert ezzel, én értem te mit akarsz mondani, de ezt le lehet emberibben írni. A lényeg 2 éves a gépe, hozzáértő ember rakta össze, és nem vacak alkatrészekből. Amit viszont nem tudunk, hogy tényleg lassú a gép, avagy a gyereknek lassú (vannak játékprogramok, amelyekhez erőmű kell) avagy Diggernek lassú amikor netezik? A baj ezzel hogy ezt látni kellene, mert így táv javítani csak azt tudom amiről tudom hogy van felépítve. Például ha a lányom, vagy az anyám rám csörög, hogy gond van a net kapcsolattal, akkor tudom mit érdemes piszkálni, mert ismerem a rendszert ami az exemnél vagy az anyámnál van, mert mindkettőt én hoztam létre.

@fhdgy:

Szerintem nappal is csináld meg ezt a tesztet, mert a te általad eddig leírtak alapján, nem a géped hanem a net kapcsolat okozott gondot, amikor nem láttad a kommenteket időben megjelenni.
Az a ping eredmény, nem igazán jó, netán jobb net kapcsolat kellene, mert éjszaka 64 ms

@Muscari:

Nekem Virgin Media.

Az alkatrészek és a processzor, és a memória közt lehet az amiről Geeeteee beszél, de netán emberibben kellene megfogalmazni.

De mielőtt ebbe belebonyolódnánk, ismerni kellene Digger gépét belülről. Egye fenyő, akár meglátogatnám de nem tudom hol lakik, na meg senkire nem töröm rá az ajtót, Csak hívásra megyek, s engedéllyel lépem át a küszöböt mint a gonosz szellemek.
:-))))

blackhairlady 2016.01.23. 01:59:12

@fhdgy: Ping 4 (ez mit jelent?)
Downl. 5.98
Upl. 1.51

Shanarey 2016.01.23. 02:32:25

@ladyamerica:

Downl=Download: 8 Megabit / sec
Upl= Upload :1.51Megabit / sec

Shanarey 2016.01.23. 02:35:59

@ladyamerica:

A ping, az elérési idő, amivel a te számítógéped eléri azt az oldalt (szervert), amelyet a épp használsz.

Nálam ez 14 millisec
fhdgy nél 64 millisec

FutureFry 2016.01.23. 07:29:57

@Shanarey: Mobil internetnél a 64ms amit @fhdgy: kapott nagyon is jó, jelenleg ennél nem nagyon lehet jobb (kevesebb) a latency.

FutureFry 2016.01.23. 07:45:23

@P.Elliot: @ladyamerica: Saját tapasztalatom az, hogy az amerikai vendégeskedések elég nagy százalékában van cipőlevétel, bár nem feltétlenül a házigazda miatt, hanem gyakran "peer pressure" alapján (azaz mert a többiek is levették).

geeeteee 2016.01.23. 08:12:52

@Muscari: Én nem tudom a gépe paramétereit, gondolom majd könnyebben megtalálja az alapján, amit írtam. Szerinte lassú. Egy biztos, magától egy SSD vagy USB3 nem fogja gyorssá varázsolni.
Amit írtam, az érvényes a netre is, ha csak az lenne lassú. Hiába a csilivili wifi modem, ha odáig lassú, onnantól nem fog felgyorsulni. Ha csak 3-4Mb/s van a modemig, onnantól hajára kenheti még a hálókábelt is.

geeeteee 2016.01.23. 08:12:56

Visszatérve a 10-es windows-hoz. Egyáltalán nem nagy az erőforrás igénye, nálam 6-7 éves fujitsu laptopon gyönyörűen fut. Dual core proci meg 4 giga RAM. Persze nem játékgépnek használom. Netezésre, szövegszerkesztésre, pókerezésre teljesen megfelel. Szóval a 2 éve szakértő átal összerakott gépnek nem szabadna akadályt jelentsen.

©________ 2016.01.23. 08:57:03

@Galaxhopen [Swe]:

Ugy etrtette, h a takaritono kihuzhatja a porszivohoz a lelegeztetogepet:-):-):-):-):-)

©________ 2016.01.23. 09:11:41

@Shanarey:

teamwiever, ami kell neked.
mondjuk akkor nem látod a kacsákat.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.23. 09:22:58

@fhdgy:
Amit felsoroltál, kivéve a zenehallgatás.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.23. 09:25:24

@Herr Géza: Miért? Úgy raktad össze? :))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.23. 09:28:31

@Muscari: Azt én nem ismerem. Miért ő ismer engem?:)))))))))))))))))))))))))))))))))

33621 2016.01.23. 09:34:16

@macamuca [IHUN]: Egy volt profi Nokiásnak persze hogy megy ez!:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.23. 09:36:27

@Shanarey: A fiam nem használja csak én. Igazából nem olyan vészesen lassú inkább az a baj hogy nem egyenletes. SSD van benne 10másodperc alatt betölt. Viszont néha lelassul sőt el is megy a net néhány percre. Érdekes hogy amik nehezen indulnak el azok a GIF-ek.

Galaxhopen [Swe] 2016.01.23. 10:13:04

@kardio1: A takarítónős forrást az ismerőstől vetted?? Viccnek is rossz. De te valahogy bevetted.

Max. arra tudok gondolni, hogy pl. a takarítónő megmondja az orvosnak, hogy éppen melyik vécét használja, mert a másik takarítás alatt van.

Galaxhopen [Swe] 2016.01.23. 10:34:41

@Csodabogár: "Viszont az emberi kapcsolat nulla. Beszélgetni az orvossal nemigen lehet de még a nővérekkel sem. Beteg hozzátartozója soha nem tud az orvossal beszélni."

Általánosítani nagyon könnyű. Kissé idegesít, amikor a "velem történt" meg "az összes ismerősömmel" meg "így megy mindenkivel" felsorolások mennek, persze konkrétumok nélkül.

Nincs olyan ember, aki az adott ország _összes_ orvosánál, nővérénél, stb. járt, így enyhén szólva igazságtalanok és valótlanok az efféle állítások. Viszont hangulakeltésre szuperjók!

Úgyhogy én is csak a kis hülye saját tapasztalatomat tudom megosztani. Egy a sok közül. Believe it or not.

Tavaly nyáron itt írtam már a korábbi pszichiátriai (zártosztályi!) élményeimről, biztosan olvasták páran a "kedves" bajuszos görög nővér hajnali támadásait az ereim ellen :-) Amíg bent voltam, egyéb panaszom nem volt a személyzetre, segítőkészek voltak, tényleg. Igyekeztek motiválni minket, pl. kimentünk együtt sétálni a közeli parkba (depressziósoknál nagyon fontos). Orvosokkal ha nem is gyakran, de rendszeresen beszéltem, sőt volt egy magyar orvosom is (teljesen véletlenül), anyu nagyon boldog volt, hogy magyarul beszélhet végre egy orvossal. Igen, a hozzátartozókkal is beszélnek a svéd orvosok, legalábbis nekem EZ a tapasztalatom, a barátom gyakrabban látogatott, ő gyakrabban beszélt az orvosokkal. Mondjuk én bent voltam 2,5 hónapig a kórházban. Aztán két év múlva még 1x ugyanennyit.

Azóta is visszajárok a (mondjuk így) pszichiátriai rendelőintézetbe, van egy kontaktom, aki nővér, de simán elmenne pszichológusnak, kb. havonta találkozom vele, ha kell, gyakrabban is. Egy órában kitárgyaljuk, hogy vagyok, mi van éppen. Az orvosommal ritkábban találkozom, de bármi kell, a kontaktommal meg tudom beszélni, ő közvetít.

Ez csak a pszichiátria. Egyetlen város egyetlen pszichiátriája, de gyanítom, máshol is szóbaállnak a pácienssel :-)

"Viszont működik az eü mint egy jól olajozott gép. Ennek elfogadásához azt hiszem oda kell születni."

Tudom, "picit" kiragadtam a kontextusból, de ez a két utolsó mondatod baromira passzol egymáshoz + teccik :-) Igen, hát ja, nehéz helyzetben vagyunk (sóhajtás).

Ui.: Azért ne túlozzunk, a svéd eü. sem egy álom, sok gonddal küzdenek, aki picit is közelebb van hozzá (vagy legalább olvas napilapokat), az tudja, hogy vannak gondok csőstül... de azért más szinten, ha pl. Ukrajnával hasonlítjuk össze.

Galaxhopen [Swe] 2016.01.23. 10:53:54

@ludlab: "40 ev ottartozkodas utan kicsit maskepp fogjatok latni az orszagot mint amit itt sokan es feluletesen leirtatok es az lesz a valodi (tarsadalom, nyugdij, egeszsegugy, iskola, bunözes, drog, stb.)"

Azért igaz ez, mert az ember is változik, nem csak az ország... a referenciapontok viszont nem annyira. Baromi makacsul tudunk hozzájuk ragaszkodni.

Illetve a TE valóságod az nem az én valóságom, hiába élünk akár ugyanott, ugyanakkor...akár ugyanabban a lakásban!!! Valószínűleg én soha nem fogom pont úgy látni a helyzetet, mint valaki más. Ez van.

"Ott is elmultak mar a regi szep idök csak nem beszelnek rola"

Az én - és nemcsak az én - országtól független elméletem az, hogy a nosztalgia sosem a valóságot hozza vissza, hanem egy saját, idealizált álomképet... ha visszamennél a "régi szép idők"-be, valószínűleg a mai éneddel már nagyon vacakul éreznéd magadat. Hát se számítógép, se angolvécé, se Határátkelő?... :-) AKKOR jó volt pl. gondtalan tizen- vagy huszonévesnek lenni és ehhez csak díszlet volt a világ, akármilyen is volt.

SzZoole 2016.01.23. 11:08:47

@Shanarey: en nem nagyon ertek hozza,de nekem ezek az adatok jottek ki;
iPad wifi virgin media;ping 8 ms
Download;48.23 Mbps
Upload;6.21 Mbps

Telefonon,iPhone 6 O2 ,4G keresztul;ping 34ms
Download;27.88 Mbps
Upload;6.77 Mbps
Ez jonak szamit?

Behajtó70 2016.01.23. 11:10:28

Számomra kifejezetten ellenszenves nép. Semmi gond, nem kötelező svédnek lenni, de ott nem laknék egy percig sem, az biztos. Pedig mintha lenne humoruk, öniróniájuk pl a Vasa-val. De vidám örömmel nem tudnék ott élni.

SzZoole 2016.01.23. 11:13:08

@diggerdriver: Szerintem,csak egy problemat kell megoldanod,rendelj magadnak a virgin mediatol egy sajatot,amit csak Te hasznalsz.A talk-talkot,meg felejsd el.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.23. 11:18:29

@Zoole[uk]:
Igazad van. A Virgin a legjobb mert saját hálózatuk van nem a szar BT-t használják. A Talktalk meg a legfosabb hálózat. ez tény.

DieNanny CH 2016.01.23. 11:29:26

@fhdgy:

Nahát, a technikáját tudtam - hogy a 3.0-ás gyorsabb, és hogy mely esetekben működik -, de a színkülönbséget nem! És most megnéztem a laptopomon, sötétszürke, és emlékszem, az otthoni nagygépen az egyik kék.
Köszi! Minden nap tanul az ember! :-)
(Az egyik külsősöm vége is kék, és 3.0-ás.)

DieNanny CH 2016.01.23. 11:41:00

@Shanarey:

Én is megcsináltam most:
10,54 és 1,1.
Ahhoz képest, hogy a szolgáltatóm 5 és 0,5-öt ígér, nagyon jó!

fhdgy 2016.01.23. 12:44:31

Megcsináltam a mobil internetemmel most, nappal is, a tesztet, lényeges változás nincs, amennyivel rosszabbak az értékek, az nekem nem gond.

Tehát:

Ping : 59 ms
letöltés: 10.46
feltöltés:4.39

Biztos, hogy jobb lenne, ha 3G-nél modernebb lenne, de nekem ennyi bőven elég.

@Shanarey: a 64 ms-os pinggel nem magyarázható, amit mondasz, hogy azért nem láttam a hozzászólásokat. Gondold meg, 64 ms. azt jelenti, hogy egy tized másodpercen van, ha ez 2-3 másodperc lenne, akkor sem fordulhatna ez elő.

fhdgy 2016.01.23. 12:58:53

@ladyamerica: @Shanarey: Első közelítésnek jó a válasz, de egy kicsit kiegészíteném:

Ez azt az időt mutatja, ami ahhoz kell, hogy a hálózaton ( lehet intranet, internet ), az egyik gép ( nem kell, hogy server legyen ), hány millisekundum alatt válaszol arra a kérdésre, hogy "élsz haver?". Ha a "haver" X időn belül nem válaszol ( ami több másodperc is lehet ), akkor több eset lehetséges: a "haver" ki van kapcsolva, nem csatlakozik a hálózatra, le van tíltva, hogy ilyen kérdéseket fogadjon és azokra válaszoljon, a "haver" nem is létezik stb.

Az, hogy a "haver", ha szerver, milyen gyorsan válaszol a kérdésre, ugyan mutat valamit, de nem szabad túldimenzionálni!

Ez nagyon kevés adatforgalmat jelent ( jellemzően 32 byte-ot ), igazából csak a reakcióidőre mond valamit.

Egy hétköznapi hasonlattal: bemegyek a vendéglőbe és megkérdézem a pincért, hogy meg tudnék-e villámgyorsan ebédelni? A válasz rögtön jön, hogy "természetesen, rögtön uram!".

Én megnyugszom, hogy jajj de jó, aztán mikor kettő óra múlva se hozza ki a pincér a kajámat, akkor elgondolkodom, hogy mennyit is ért a "természetesen, rögtön uram"?

fhdgy 2016.01.23. 13:09:13

@diggerdriver: Tehát SSD is van a gépedben, kettő éves, akkor a gép nagyon nagy valószínűséggel nem lehet lassú.

Az internetezést ( pl. böngészést, levelezést, letöltést ) kivéve elégedett vagy a sebességgel?

Ha igen, akkor ne a gépet hibáztasd, hanem az internet elérés sebességét. Valamit biztos javítana, ha az internetadapter USB 3.0-ba lenne csatlakoztatva, de komoly, öremre okot adó gyorsulásra én nem számítanék.

blackhairlady 2016.01.23. 16:16:06

@FutureFry: Nalunk nincs nagy vendegjaras, szoval ezt nem tudom. a lanyom ma megy baby showerra, sokan lesznek, majd megkerdezem, hogy mi volt a szabaly :)

Galaxhopen [Swe] 2016.01.23. 17:44:54

@Praliné.: Szerintem meg nem is annyira off...

"Pedig mintha lenne humoruk, öniróniájuk [...] De vidám örömmel nem tudnék ott élni."

(Az idézetrészletet Behajtó70-től kölcsönöztem, tack!)

kardio1 2016.01.23. 18:15:55

@Praliné.: Végülis csak a levegô irànya vàltozna, nem? :)

kardio1 2016.01.23. 18:19:30

@Galaxhopen [Swe]: Ne haragudj, de hiszek neki.Ô ott volt, te meg nem. Nem véletlenül akadt ki egyébként, valoban hihetetlennek hangzik, hogy egy takaritonô amùgy demokratikusan kifejti a véleményét a betegek kezelésérôl, amihez halvàny gôze sincs.

kardio1 2016.01.23. 18:26:33

@Galaxhopen [Swe]: Az persze igaz, hogy noha vannak àltalànos tendenciàk, àltalànositani egy-egy tapasztalatbol nem nagyon lehet. Mindenesetre a nôvér, a pszichologus és a pszichiàter szerepe màs és màs, igy semmiképpen se csereszabatosak...

Shanarey 2016.01.23. 20:13:07

@diggerdriver:

Sajnos, akkor a net kapcsolat lesz a ludas a dologban, vagyis szolgáltatót kell váltanod. A gépet megnézted, van rajta kék USB Netán a gép hátulján. Ám kék USB, vagy régi igazából mindegy, nem ez a te problémád, hanem a net. A két USB szabvány közti különbség, a te számodra elenyésző. Ez azoknak számít akik nagy adat menyiséget mozgatnak kábelen keresztül. Nekem régi USB van és semmi gondom vele, pedig a net nekem is wifi-n jön, és torrentezni is szoktam. A megosztott Internetnél, van még egy fontos dolog, mégpedig az hogy hányan használják. S főleg ki mire. Ha jól vettem ki a szavaidból a házban van a TalkTalk, és az van megosztva wifin keresztül és úgy jut el hozzád.

Ha jobb Internet kapcsolat kell, akkor rendelned kell egy saját hozzáférést, és akkor azt csak te és a családod használja majd.

@Zoole[uk]:

Igen, elég jó.

@fhdgy:

Nekem a 64 ms ping azért zavaró, mert ha mobil net és főleg Magyarország, akkor ott bármi előfordulhat. Vagyis napközben amikor többen lógnak rajta, időszakosan belassulhat, esetleg időnként a kommunikációban adat vesztés is előfordul, és az az ami miatt nem látod a kommenteket. Ilyenkor szokás a routert vagy kábelmodemet újra indítani, de neked nincs egyik sem.

Tudom mi a pingelés valódi funkciója, az utóbbi 20 évben egyre ritkábban de azért néha használom a ping parancsot.

@Praliné.:

A teamwiever sem jó mindenre.
Tudom, mert én szoktam használni.

fhdgy 2016.01.23. 20:45:56

@Shanarey: Ha a mobilinternet lenne az oka, akkor tabletről, ami megosztva ugyanazt a mobilinternetet használja, ugyanazt a mobilhotspotot, miért megy rendesen és miért csak a post.hu-val fordul elő?

Ha a firefox-ban nem a frissítés gombot használom, hanem a könyvjelzőből új fülön indítom, akkor ott miért megy?

Túl sok talány és másnak is jelentkezik, nemcsak nekem.

Végül is, megvan a kerülőút, így nem igazán zavaró.

Galaxhopen [Swe] 2016.01.23. 21:14:09

@kardio1: Persze, hogy nem voltam ott, de azt talán nem a "rendszer" hibájának rónám fel, ha valamelyik kórházban valamelyik takarítónő elmondta a véleményét valamiről, ami pont nem a munkaköre. Nyilván nem a teamkonzultációra hívhatták be, hanem mondjuk ebédidőben okoskodhatott (csak találgatok, mert csak nem írsz részleteket).

De hát ilyen van mindenhol... Magyarország is a tízmillió fociedző országa... persze tudom, az nem ugyanaz a kategória. Főleg mert a focira nagyságrendekkel nagyobb források mennek mostanában, mint az egészségügyre :-(

Galaxhopen [Swe] 2016.01.23. 21:25:31

@kardio1: "Mindenesetre a nôvér, a pszichologus és a pszichiàter szerepe màs és màs, igy semmiképpen se csereszabatosak... "

Persze, hogy más a szerepük. Mármint ha más országokkal hasonlítod össze, akkor is, ill. különböző szakterületeket összehasonlítva is más. Ez az egyik.

Amikor azt írtam, hogy "simán elmenne pszichológusnak", akkor csak azt akartam jelezni, hogy nem egy "szimpla" kórházi vagy rendelőintézeti nővérről van szó, hanem akik ezzel foglalkoznak, speckó iskolákat, tanfolyamokat végeznek, kezeléseket tanulnak (pl. KBT), az én kontaktom szakterülete a bipoláris zavar, ahová járok, ott csak ilyen páciensek vannak. Az orvosom ugyanitt egy pszichiáter (és van nekik pszichológusuk is, vele egy tréning kapcsán találkoztam, amúgy nem járok hozzá).

Szóval nincs itt kutyulódás, mindenkinek megvan a saját szerepe. (A takarítónőnek is, aki - tadám! - takarít.) Ugyanakkor ahogy már korábban is írtam, ez _nem_ a magyar eü. rendszer. Ha valaki pl. azt várja, hogy x év magyar praktizálás után ugyanazt az orvos-nővér hierarchiát kapja itt is, hát biztosan nagyot csalódik.

Elég sok eü. irányelvet és egyebeket kell mostanában olvasgatnom, egyikben sem szerepel, hogy a takarítónőknek beleszólása lenne a kezelésekbe, szóval nyugodj meg, ez valami gerillaakció lehetett. Vagy svéd humor :-)

Shanarey 2016.01.23. 21:27:33

@fhdgy:

Az én tapasztalataim szerint a mobilnet jó dolog, de nem száz százalékos, az otthoni net mégjobb, és az közel száz százalékos, persze attól is függ ki a szolgáltató. Nem tudom ki az a post.hu, de netán őket kérdezd meg ha a gond főleg ott jelentkezik. Amit tudok, a határátkelő mobil verziója sokszor vacak, tabletről sem mindig tökéletes, asztali gépen nekem semmi gondom nem volt soha.

Mobilnet ügyben pedig manapság 4G és LTE a divat, nem ok nélkül találták ki az újabb verziókat. Aki mobilnetet akar használni annak mindig a legjobb kell, s nem ok nélkül.

fhdgy 2016.01.23. 21:42:50

@Shanarey: Ezzel, amit leírtál, a lényeget tekintve egyetértek.

Én a mobilnetre 2009-ben fizettem elő, akkor az volt a max., ami elérhető volt.

Tavaly ősszel erősen gondolkodtam, hogy 4G, meg LTE, de nem vállaltam be a kettő év hűségidőt, mert ebben az évben úgy is dobbantani akarok. Ez volt az egyik indok, a másik, meg nem akartam olyan mobilhotspotot venni, országváltás előtt, ami rendszerfüggő.

Olyan, rendszerfüggetlen megoldás, ami tetszett volna, verte volna a százezer Ft-ot. Annyira nem rossz, ami most van, hogy ne bírjam ki így őszig.

Remélem, hogy addigra vagy olcsóbb lesz, vagy azért a pénzért még jobbat is lehet kapni.

A mobiltelefonom is most adja meg magát, helyette is olyat akarok venni, ami rendszerfüggetlen és már 4G,LTE. Valsz. egy ideig, még helyre nem vergődök, a mobiltelefont fogom használni internet elérésre úgy, hogy megosztom.

Szóval, a közeljövő tervei most nem ösztönöznek arra, hogy kapkodjak, inkább kivárok.

kardio1 2016.01.23. 21:43:59

@Galaxhopen [Swe]: azt továbbra sem tartom elfogadhatónak, ha egy nővér nem hajtja végre az orvosi utasítást, csak, ha részletes indoklást kap előzőleg. Ilyet sem otthon, sem itt nem láttam. Pedig nekünk az átlagnál is autonómabb, önálló döntésekre képes nővéreink vannak.

Shanarey 2016.01.23. 21:51:35

@fhdgy:

Gondoltam hogy azért használsz mobilnetet mert nemsokára lelépsz az országból, s ez így tökéletesen rendben is van.

Nem tudom hol laksz, de nem tudnád megoldani hogy valamely szomszéddal megegyeznél, és kapnál wifin internetet? Amennyit a mobilnet-ért fizetsz azt a szomszédnak is oda adhatod.

fhdgy 2016.01.23. 22:05:49

@Shanarey: Tudod, az ördög mindig a részletekben lakozik. Nem csak az internetem mobil, hanem én magam is ( igaz jelen pillanatban csak országon belüli mobilságra vagyok kárhoztatva, de jó irányba mennek a dolgok )!

Shanarey 2016.01.23. 22:13:05

@fhdgy:

Nyílt wifi-t azért ne használj, mert abból problémáid lehetnek.

Sok sikert, ahhoz a jó irányhoz.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.23. 22:27:33

@Shanarey:
Most például mértem 18 le és 1,7 feltöltési sebességet 69 ping--gel.
A blogomat frissítettem százszor és nem tudok válaszolni annak a barom hintának mert nem adja ki a válasz mezőt.
Szóval ennyire ingadozik itt a net.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.23. 22:43:54

@Shanarey:
Rá ötpercre 8 a ping és 30 a le , 14 a feltöltési sebesség.

Shanarey 2016.01.23. 22:44:52

@diggerdriver:

Ezért is írtam keress egy szolgáltatót magadnak. Nem tudom hányan használjátok ugyanazt a netet, de szerintem ott is lehet gond.

Amúgy Hintának minek válaszolni, nem fogja érteni, mert a134-es IQ ból 133 elment elvonókúrára.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.01.23. 22:59:46

@Shanarey:
Egyszerűen minden száz frissítés után adja fel a válaszmezőt itt is meg ott is.
Rohadjon meg.

Shanarey 2016.01.23. 23:02:21

Sajnálom. Ezért is írtam ha a géped két éves, és ahogy írtad SSD is van benne, akkor az internet kapcsolat a gyenge láncszem.

blackhairlady 2016.01.24. 00:21:15

@diggerdriver: Szerintem direkt lassult le a net amikor a nevere ranyomtal :))) Neh belenezek abba posztodba, es mindig megdobbenek, hogy honapok utan is meg folyamatos a kommenteles :)))))))

Herr Géza 2016.01.24. 01:28:38

@Shanarey: Közben megfejtettem a 134-es IQ-t: háromszor csinálta meg a tesztet és az eredményeket összeadta. :))))))

adg 2016.01.24. 03:05:12

@diggerdriver: A kommentmezo hianya egesz biztos nem az internet hibaja miatt van, ez valami programhiba. Nekem is elofordul neha, mobilon is meg gepen is, meg itthon a wifin is, meg a varosban mobilneten. Altalaban egy ket frissites utan megjelenik, ha nem, akkor azt jelnek veszem, es belatom, hogy nem fontos valaszolni.
A hintanak szant valaszod ird a wc papirra nyugodtan, es hasznald rendeltetesszeruen. Pont annyit fogsz elerni vele.

Muscari 2016.01.24. 05:45:33

@diggerdriver: szerintem is fizess elő egy sajátra. Akármit is csinálsz, így osztozol a többi házban lakóival, sose lesz elég gyors.

Galaxhopen [Swe] 2016.01.24. 09:52:08

@kardio1: Figyelj, elvitatkozgathatnánk itt még egy ideig, csak a konkrétumok ismerete nélkül nem sok értelme van. Én csupán arra szerettem volna rámutatni, hogy a skandináv kultúrában, teammunka esetén nem _utasítások_ vannak, hanem (valós!) együttműködés.

És igen, mindenkinek más a szakterülete, sőt: van, amit a nővérek tudnak jobban - sokszor ők vannak szoros napi kapcsolatban a pácienssel, a doki velük konzultál az aktuális helyzetről - ezért időnként az orvosnak is "illik" elmagyaráznia, ha valami érdekes kezelést szeretne megvalósítani (mert nagyban a nővér felelőssége is, hogyan sül az el).

Azt vágom, hogy a pszichiáter ismerősödnek ez nem esik túl jól (nem tudom, mióta dolgozik Svédhonban, érzésem szerint max. pár éve, de persze tévedhetek, itt nem is számít igazán), de a "nálunk Mo.-n ez nem így működik" ill. "hogy jön egy nővér ahhoz, hogy VELEM vitatkozzon" jellegű kommentjei, morgolódásai nem fognak termékeny talajra hullani, érthető okokból.

Mindennek oka van. Ez egy más kultúra, más szabályokkal. Az ember nem is gondolná, mennyi dologból áll össze a "kultúra", mint olyan. Meg lehet szokni vagy meg lehet szökni. De a svéd eü.rendszert csak miatta nem fogják megváltoztatni, az tuti. Sorry, ennyi a lényeg.

[És ezért is sokkal praktikusabb és idegkímélőbb Svédországban - mondjuk ebben az esetben orvosi - egyetemet végezni, majd itt dolgozni kezdeni...]

kardio1 2016.01.24. 10:33:59

@Galaxhopen [Swe]: Ez nem elvitatkozas kérdése. Nem is vitatkozunk. A kiindulási pontunk más. Én magam nem szeretném, ha adott esetben egy gyors, vagy akár nem is olyan gyors döntés szükségessége esetén azzal kéne szembesülnom, hogy a nővérnek előtte részletesen meg kell indokolnom, miért hoztam pont azt a döntést. Később elbeszegetHETunk róla. A teammunka sem azt jelenti, hogy mindenki egyenlő.

adg 2016.01.24. 10:45:41

@kardio1: az egyik irodankban van egy rajzolonk. A mernok-rajzolo kapcsolat az kb olyasmi lehet szerintem, mint az orvos-apolo.
Na most ez a srac rendszeresen kiosztja az ot feladattal megbizo mernokoket, hogy mit hogyan kellett volna inkabb tervezni, meg neha csak ugy kijelenti, hogy o ezt nem igy fogja rajzolni, mert az hulyeseg, hanem amugy. Es pont. Ugy is lesz. Neha probalnak a kollegak eszervekkel hatni ra, de remenytelen. O jobban tudja, es kesz. Volt mar ebbol az epitkezesen is gond. Egyszeruen nem lehet vele mit kezdeni, hala Istennek engem meg nem hozott ossze vele a balszerencse, valoszinuleg elkuldenem a picsaba, de munkajat mar lattam.

Vannak furcsa emberek. :))

Normalis rajzolok is visszakerdeznek, ha valami furcsa nekik, es ez jo, mert egyfajta plusz biztonsag, de csak megkerdezi, hogy tenyleg ugy akartam-e. Nem kell elmagyaraznom, vagy vitatkozni vele.

Gondolom egy nover is jelzi, ha valami gyogyszerbol pl otvenszeres adag van a papirjan veletlenul felirva, vagy mittudomen. Csak valamit mondtam. De nem kezd el minden dontesen lamentalni, hogy de miert ugy es miert nem amugy. :)

Galaxhopen [Swe] 2016.01.24. 14:20:05

@adg: Na igen, esete válogatja, a példáid szerintem eléggé szemléletesek, bele tudom magamat élni, idegesítő lehet az illető. Mondjuk az orvos-ápoló viszony nem ugyanaz, mint az orvos-nővér (az ápoló alacsonyabb képzettséget jelent, nem adhat be gyógyszert, stb.).

Csak éppen a nővér-orvos problematikánál, amit kardio1 emleget, nem tudjuk, kb. mi(k) volt(ak) a szituáció(k), ez eléggé megnehezíti azt, hogy érdemben hozzá tudjunk szólni, én is csak tompítani tudom az éleket (pl. hogy szegény takarítónőt ne keverjük már bele). Nem tudjuk, hogy tényleg _minden_ orvosi döntésen lamentál-e a nővér (nővérek?), vagy csak egyszer történt meg? Hivatalból ilyen-e (= van-e joga ehhez) - vagy csak még nem koppintottak az orrára, mert tényleg átlépi a hatáskörét? Stb.

Szóval ennyi infómorzsa tudatában én speciel nem állítanám az a nővért rögtönítélő bíróság elé (a rajzolótok már más tészta) :-)

Galaxhopen [Swe] 2016.01.24. 14:31:48

@kardio1: "Én magam nem szeretném, ha adott esetben egy gyors, vagy akár nem is olyan gyors döntés szükségessége esetén azzal kéne szembesülnom, hogy a nővérnek előtte részletesen meg kell indokolnom, miért hoztam pont azt a döntést."

Igen, most már biztosan más a kiindulópontunk, mert

a) Nem tudom elképzelni, hogy először egy _éles helyzetben_ szembesülnél egy szabállyal, ami az ország minden eü.szakemberére vonatkozik (ha erről van szó, hogy a nővérnek tnylegesen joga van megkérdőjelezni valamely döntést, vagy akár előzetes infót kapni róla - és a megkérdőjelezés sem feltétlenül vétójog). Ha egy másik országból jössz ÉS elfogadják a diplomádat, akkor is hosszas gyakorlati időszak vezeti be a tényleges munkavégzést...

b) Mindezek után nem "szeretem"/"nemszeretem" kérdésről van szó, hanem a szabályok betartásáról... (ld. megszoksz v. megszöksz)

c) Tegyük fel, egyetlen renitens nővérről van szó, aki túllépi a hatáskörét. Akkor igen, ő nem tartja be a szabályokat, lesz vele, ami lesz, DE ez esetben könyörgöm, nehogy már őt vegyük "svéd példának".

kardio1 2016.01.24. 16:51:00

@Galaxhopen [Swe]: Való igaz, hogy hiányos ismeretek alapján gondolkozunk a kérdésről. Te Svédországban élsz, de nem vagy orvos, én meg az vagyok, de nem Svédországban élek. A példám hiteles, de hogy egyedi-e, az valóban tisztázatlan.
Egyébként amennyire én tudom, azokban az uniós országokban, ahol elfogadjak a magyar orvosi diplomát, nincs hosszas betanulasi időszak. Én is rögtön teljesertekuen dolgoztam. Nyilván egy csomó dolgot menetkozben tanultam meg, hogy mi megy itt másképp.

Galaxhopen [Swe] 2016.01.24. 21:16:07

@kardio1: Ha mondjuk Angliában dolgozol, ez stimmelhet, viszont a szakmai ügyeken túl elhanyagolható azon magyar orvosoknak a száma, akik Svédországba úgy jönnek dolgozni, hogy rögtön C szintű svédtudásuk van... Szóval már csak emiatt sem ugranak be rögtön a mélyvízbe. Van egy magyar röntgenorvos házaspár ismerősünk, itt dolgoznak pár éve, hát nem kevés nyelvtanulásra és - emiatt is - plusz gyakorlatra volt szükségük, hiába fogadták el a diplomájukat.

kardio1 2016.01.25. 00:07:30

@Galaxhopen [Swe]: Franciaországban élek. Emlékszem, annak idején a svédek úgy csábítottak magyar orvosokat, hogy fizetett nyelvtanfolyamot kínáltak az érdeklődőknek és családjuknak Barcelonában...

Galaxhopen [Swe] 2016.01.25. 07:05:37

@kardio1: Persze, mert így olcsóbb volt nekik (a kórháznak), de gondolhatod, hogy az csak az alapszint, alsó középszint volt... valahol el kellett kezdeni nekik is.

Az orvos ismerősömék (akiket említettem) itt Svédországban, a kórház szervezésében, azaz helyben kaptak nyelvtanárt. Ők mindketten 45 fölöttiek (ami nem feltétlenül súlyosbító tényező, de megemlítem), keményen, de hősiesen küzdenek még ma is a svéddel, meló közben... de szerintem te is tudod, hogy nem arról van szó, hogy egyetlen hosszabb - akár barcelonai(!), akár helyi - intenzív svédtanfolyam után rögtön folyékonyan csevegünk a betegekkel, a kollégákkal, simán elboldogulunk a hétköznapokban és megírjuk a journalt meg a saját adóbevallásunkat is (amit itt főleg megérteni kell, mert előre ki van töltve)...

Én pl. az angoltudásomat hosszú évek alatt "szedtem fel", volt benne nagyob intenzív rész is, amikor bedobtak a mélyvízbe (gyakorlat! élesben! a mantrám), de hálás vagyok a sorsnak, hogy ott és akkor nem a nulláról indultam... így is kemény volt. Ami meg a két mo.-i kezdő + egy középhaladó (intenzív) svéd nyelvtanfolyamaimat illeti, megszólalni nem tudtam még utánuk - bár sok mindent megértettem.

Lehet, hogy offtopicnak tűnik, de ez is hozzátartozik a teljes képhez. Mielőtt valaki azt hinné, a használható(!) nyelvtudás megszerzése csak 1-2 tanfolyam kérdése...

©________ 2016.01.25. 07:22:39

@kardio1: azert az orvosoknak sokat segit, hogy a munka nagy reszet meg lehet oldani latinul, meg egy kis angollal

Galaxhopen [Swe] 2016.01.25. 08:37:59

@Praliné.: Hááát, ugyan nem nekem szólt a kommented, de az ország hivatalos nyelve az orvosokra is vonatkozik, sőt. Persze, vannak területek, ahol az átlagosnál több latin fordul elő a napi munka során (pl. ortopédia), de azok a fránya betegek, meg a kollégák... azok csak a helyi nyelven kommunikál(ná)nak.

Nincs arra kapacitás sem, pénz sem, hogy a betegekhez tolmácsot hívjanak az orvos miatt, legyen az pszichiáter vagy belgyógyász vagy bármi más (ez rövidtávon is nagyon gáz lenne). Illetve igenis részt kell tudnod venni a közös munkában... a meetingeken nem fognak _csak miattad_ angolul beszélni, max. a legelején. (Ld. az én példámat is, szerintem ez szakmától független alapelv - kivéve ha tényleg nagggyon nemzetközi a cég és angol a munkanyelv.)

Oké, én a magyar orvosommal - aki 25 éve lakik itt - magyarul beszélgettem (néha úgy átváltott svédre, hogy észre sem vette - hiszen neki az a szakmai nyelv... mondjuk engem nem zavart), de ez csak egy vidám kivétel - miközben ő persze remekül tud svédül.

Az az igazság, hogy ha orvosként - és nem csak orvosként! - nem tanulsz meg nagyon gyorsan svédül (vagy stb. nyelven), akkor magadat szívatod meg, sok szempontból.

De képzeld el ugyanezt az ellenkező irányba: a Mo.-ra bevándorolt (vagy ott végzett) külföldi orvostól is elvárjuk, hogy Mari nénivel és a kollégákkal magyarul kommunikáljon. És teljes joggal.

[ De majd kardio1 kijavít, ha mellélőttem volna... ]

©________ 2016.01.25. 08:50:23

@Galaxhopen [Swe]: oersze,teeljesen igazad van. Arra probaltam utalni, hogy van egy belsonyelvuk, amivel az elso idokben elboldogul...

kardio1 2016.01.25. 11:57:39

@Galaxhopen [Swe]: Csodálkoztam is, hogy többen pszichiáterkent dolgoznak Svédországban, márpedig ahhoz igen jól kell bírni a nyelvet. Lehet, hogy ott északon van egy betanulasi időszak. Itt úgy voltak vele, hogy az én bajom, oldjam meg.

kardio1 2016.01.25. 11:59:03

@Praliné.: otthon valóban latin meg angol a szaknyelv. Itt minden francia, és van egy csomó rövidítés.

kardio1 2016.01.25. 12:00:49

@Galaxhopen [Swe]: nyilván kell tudni a helyi nyelvet, nem megy másképp

kardio1 2016.01.25. 12:04:14

@Praliné.: itt nekem pont az volt a nehézség, hogy a szaknyelv is más. És persze a szerzői nevekkel jelölt korkepek neve is gyakran francia, mert egy francia is leirta ugyanazt, mint egy külföldi :-)

©________ 2016.01.25. 13:17:20

@kardio1: :-)
Es ez altalanos lehet? Mondjuk svedorszagban is?

kardio1 2016.01.25. 13:45:45

@Praliné.: nem hiszem, ez inkább francia sajátosság. Sokat szokás kritizálni, hogy Magyarországon mennyire el vagyunk szállva magunktól és hogy mennyi mindent magyarok találtak, vagy fedeztek fel. Na, ez itt sokkal durvább. Itt mindent franciák találtak vagy fedeztek fel :-)

BalazsMate · http://stockholm.blog.hu 2016.01.25. 13:47:56

Nalunk (nagyvaros, külvaros, tarsashaz) köszönnek egymasnak az emberek a lepcsöhazban. Nem allunk le nagyon haverkodni, de egy-ket mondatot azert valtunk neha a masikkal :) Legalabb az evente egy-ket alkalommal megtartott közös, haz körüli takaritas alkalmaval.
Persze oda is csak a lakok egy resze jön ki, de a lehetöseg megvan.

Talan pont a cikkben is olvashato altalanositas az oka, hogy az ember "nem mer" segiteni, mert a masik ugyis merges lesz ra.
Amikor legutobb segitettem egy anyukanak lehozni a lepcsön a babakocsit, alig gyözött halalkodni.
(Persze lehet hogy 10-böl 9 elhajtott volna hogy ö feminista amazon, es ne segitsek neki, de en ebben nem hiszek, inkabb abban hogy az embernek itt is jolesik a segitseg :))

Galaxhopen [Swe] 2016.01.25. 15:14:03

@Praliné.: Attól függ, mire gondolsz pontosan... amit én eddig láttam (leginkább szakmai oldalról, az egyetem révén) az alapján Svédországban is svéd a szaknyelv - minden területen -, latin-angol(?) "belsőnyelvvel" a kezdetekben sem lehet elboldogulni. Max. ha egy kolléga mindig árnyékként követ és tolmácsol (ilyenre persze nincs kapacitás).

A betegségeknek is svéd nevük van, pár kivételtől eltekintve, de az a legkevesebb, hogy azt ki tudod mondani v. le tudod írni: kontextus nélkül semmit sem érnek... Szóval ez nem a megúszható fejezet.

Galaxhopen [Swe] 2016.01.25. 15:18:32

@kardio1: Igen, nagyon sok magyar pszichiáter van errefelé, valóban. Nagy az igény a pszichiáterekre (is), így "vadásznak" rájuk.

Valószínűleg Franciaországban más a kínálat-kereslet aránya, ezért nem kényszerülnek rá, hogy kedvezőbb feltételekert ajánljanak (de csak tippelek)...

©________ 2016.01.25. 16:02:30

@Galaxhopen [Swe]: pontosan arra gondolok, amit irtam. Hogy egy orvos az elso idoben, a helyi nyelvet megtanulja, jobbanel boldogul a latinnal mint szakmai nyelvvel, plusz az angol, mint egy olyan szakmaban, amiben nincs belso nyelv.

De koszonom a felvilagositast:-)

Galaxhopen [Swe] 2016.01.25. 19:41:12

@Praliné.: Ó, nagyon szívesen :-) De azért érdemes lenne más országbeli orvost is meghallgatni a témában (ha esetleg jár errefelé, ne titkolja el). Nagyon kíváncsi lennék, bárkinél működött-e ez a nyelvi elméleted.

Én már csak azért sem általánosítanék (és azért tettem a kérdőjelet, nem másért), mert pl. angolul sem tud ám mindenki olyan szinten, hogy elboldoguljon vele - akkor sem, ha orvos (és ezt szintén konkrét svédországi példák alapján írom)... Pláne ha a picit idősebb korosztályt vesszük, akiknek az angol nagyon nem alap. Úgyhogy igenis fenntartom a véleményemet, a többség - aki gyors nyelvtanulásra kényszerül - megszenvedi az első időszakot*, inkább a kivétel az, aki nem.

* pláne mert nem "csak" a nyelvről van szó, hanem az új kultúrába való belemerülésről, a magyar kapcsolatok hirtelen megváltozásáról, a mindennapok gyökeres megváltozásáról és az általános káoszról, nem ritkán kétségek közötti vergődésről, stb. De nem akarom nagyon ismételgetni a "kultúrsokk" szót...

©________ 2016.01.25. 20:56:08

@Galaxhopen [Swe]:

Hat nezd, csak gondolat volt. Sok mindenhez ertek, de ezek kozott az idegen nyelvek tanulasa nincs ott:-)

kardio1 2016.01.25. 21:09:02

@Galaxhopen [Swe]: itt is égető orvoshiany van, persze nem a nagyvárosokban. Nyelvi és kulturális okok miatt leginkább arab és fekete-afrikai bevandorlokkal pótolják a hiányt, de ebben az esetben a diploma nincs egy az egyben elismerve. Uniós országokból jöttek közül a románok vannak messze a legtöbben. Az ő diplomájukat elismerik, a kamarai felvételnel csak a nem megfelelő nyelvtudas lehet probléma.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása