oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. március 14. 06:46,  Egy másik élet Vikingföldön 356 komment

2014. március 14. 06:46 Határátkelő

Egy másik élet Vikingföldön

Mai szerzőnk, Zsófi tavaly május óta él Svédországban, úgyhogy már elég jó rálátása van a sundsvalli életre. Két dolog segített sokat a beilleszkedésében: a szerelem és hogy előtte már hobbiból tanult svédül, így nem okozott neki gondot a nyelvtudás hiánya. A svédekről kiderül, hogy nagyon kedvesek tudnak lenni, de azért a magam részéről a rohasztott heringet némi fenntartásokkal kezelném…

cím_97.jpg

„Ha szerencsénk van a menetrenddel, akkor egy nap alatt eljuthatunk Budapestről Sundsvallba. Nem kell mást tenni, mint elrepülni Stockholmba, majd három és fél órán keresztül vonatozni észak felé.

Első utamon az volt az érzésem, hogy a világ végére tartok, pedig Sundsvall csak Svédország közepén, a keleti parton fekszik. De mind közigazgatásilag, mind mentalitásban Norrlandhoz tartozik.

Tavaly májusban költöztem ki Budapestről Sundsvallba. Visszatekintve az elmúlt majdnem egy évre, jó döntést hoztam. A legtöbb határátkelőhöz képest könnyebb dolgom volt, mert a szerelmemhez költöztem ki. Tehát a letelepedés és a beilleszkedés is gördülékenyebben ment. De így is akadt probléma, például a bevándorlási hivatalnak fogalma sem volt róla, hogy Magyarország az EU tagja...

Hobbiból svédül

Budapesten tanultam meg svédül, részben tanfolyam keretében, részben pedig magánúton. Indíttatásom nem volt más, mint hobbi, érdeklődés az ország és a kultúra iránt. Jól használható nyelvtudással kezdtem a sundsvalli életemet, a svédeknek imponált, hogy külföldön is meg lehet tanulni az anyanyelvüket.

Bár itt mindenki tud angolul, a munkahelyen mégis elvárják a svéd nyelv ismeretét. A napi rutinhoz tartozó reggeli értekezlet és a közös kávézások svédül zajlanak.

2_19.jpg

Ezek egyfajta átmenetet képeznek a szakmai és a magánbeszélgetések között. Sok használható ötlet ilyenkor születik, továbbá a vezetőség is folyamatosan képben van a hirtelen felmerülő problémákat illetően.

A svéd főnök gyakorlatilag egy a kollégák közül. Ugyanúgy részt vesz a napi teendőkben, mint mi, de a segítségünkre van, ha nem tudunk tovább lépni. Nem törekszik arra, hogy neki legyen igaza, hiszen tudja, hogy a beosztottja csupán más szemszögből látja ugyanazt a problémát. A svéd főnök elismeri a jó munkát és nem a hiányosságokat hangsúlyozza ki.

Nem hidegek és nem is zárkózottak

Bár a svédekről azt tartja a hiedelem, hogy hideg, zárkózott emberek, én ezt nem tapasztaltam a mindennapok során. Gyakran kap az ember egy-egy kedves szót a boltban, vagy az utcán vad idegenektől. Az ismerősökre és barátokra mindig lehet számítani, nem ígérgetnek felelőtlenül.

5_7.jpg

Itt, a lakóközösségben különösen jó társaság gyűlt össze, nyáron menetrendszerű a grillezés, kempingezés, télen a vendégségek. Igaz, maguk is elismerték, hogy ez nem általánosítható egész Svédországra.

Hogyan töltsük el a szabadidőt?

Sundsvallban és környékén a természet nyújtja a legtöbb kikapcsolódási lehetőséget. A téli sportok különösen kedveltek errefelé: néhány perces autóút után hódolhatunk a korcsolyázás, a lesiklás vagy a sífutás örömeinek, illetve szurkolhatunk a helyi jégkorong csapatnak.

1_28.jpg

Nyáron népszerű a kirándulás és a bogyószedés, illetve a gombászás. Sokan lakóautóval vagy lakókocsival kelnek útra, mivel nagyok a távolságok. Ráadásul Svédországon belül bárhol letáborozhat az ember.

De aki kulturális élményekre vágyik, az is megtalálja a számítását Sundsvallban. Rendszeresen vannak jó koncertek, színházi előadások, könyvbemutatók. A norrlandiak akár egy-két órát is hajlandóak autózni egy-egy jó program érdekében, ez számukra nem akadály.

Tíz érdekesség Norrland-ból

1. Nyáron este és éjszaka is világos van, ilyenkor nem kapcsolják fel a közvilágítást. Télen épp az ellenkezője, csak néhány órára jön fel a nap és alacsonyan jár.

2. Az autósok biztonságosan tudnak vezetni a csúszós, jeges utakon. Míg Svédország déli részén általánosak a balesetek, itt, északon büszkék rá az emberek, hogy több méter hó esetén sem áll le a közlekedés, nem zárják be az iskolákat.

3. A régióban különösen kedvelt a surströmming, azaz a rohasztott hering fogyasztása. A legnépszerűbb konzervet Sundsvalltól 40 km-re állítják elő. Nem, itt nem érezni semmit a szagból.

rohasztott hering.jpg

4. Kevesen cigarettáznak, de annál többen használnak rágódohányt, azaz snus-t (sznűsz), mely az EU többi országában annak ellenére tiltott, hogy nem sikerült bebizonyítani a rákkeltő hatását.

5. Norrlandi svédekkel beszélgetve megfigyelhető, hogy az „igen” szó használata helyett, egyetértésük jeléül megszívják a fogukat. Valahogy úgy, mint a Beatles-dalban, csak rövidebben.

6. Télen az idősek, a kocogók, de néha mások is cipőre szerelhető csúszásgátlóval mennek ki az utcára, így elkerülhetőek a balesetek.

7. A környék erdeiben szabadon élnek a jávorszarvasok, hiúzok, medvék, farkasok és a kígyók is.

3_19.jpg

8. A helyiek többsége elégedett az állami alkoholáruház, azaz a Systembolaget rendszerével. Igaz, ott főleg csak sört és bort vásárolnak péntek délutánonként, a „töményet” lehetőség szerint külföldről szerzik be, olcsóbban. Vagy maguk készítik.

9. A sundsvalliak (de nyilván a többi svéd is) órákig képesek beszélgetni a hokiról. Áhítattal elemzik az elmúlt meccseket, latolgatják az esélyeket. Továbbá szívesen tréfálkoznak a nyelvjárásokkal. Különböző térségek képviselői egymással ellen, kontra birodalmi svéd. Nehogy komolyan vegyük!

10. A norrlandiak télen szívesen száguldoznak a hómobillal, de óvatosnak kell lenni, különben borulás a vége.”

Akinek tetszett Zsófi írása, az kattintson bátran a blogjára, ahol még több vikingföldi beszámolót találhattok.

4_11.jpg

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr755859350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.14. 22:45:52

Megnéztem mi az a Steak and BJ day.
A menyország...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.03.14. 22:48:51

@diggerdriver: Az teljesen ertheto, ha ettol megprobaljak vedeni a rendszert.
De aki mar tobb eve, netan tobb tiz eve a szakmaban dolgozott, attol miert? Nem ertem.

______________ (törölt) 2014.03.14. 22:49:37

@diggerdriver: ezek a struktúrák nem rugalmasak, ergo majd akkor változik valami, ha 5-10 éves távlatban folyamatosan nagy túlkereslet lesz.
valójában meg a drágán mért papírok eredetileg nem elsősorban a bevándorlók ellen védenek, hanem a körön (szakmán) belülieket "védik" a körön kívüliektől. egyszerű versenykorlátozás adminisztratív eszközökkel.
ugyanúgy, ahogy az összes többi szakmánál a papírok szinte semmi mást nem szolgálnak, mint a tűz közelébe jutottak védelmét az odafurakodni akaróktól.

Mr Long 2014.03.14. 22:50:38

@charlieharper: magat nem okolhatja, hogy nem tudja letenni, igy marad a telefon :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.14. 22:54:46

@tildy[UK]:
Mivel bizonyítom?
Az ügynökökkel soha nem találkozom valaminek lenni kell ami bizonyítja hogy ténylegesen tudok dolgozni.
Ez a CPCS kártya.

nyuszigonosz 2014.03.14. 22:55:45

@diggerdriver: " A felháborító az ár.
Négyszáz font a tolmács aki ott van egy órán keresztül."

Most nem leszek népszerü, de ezt a pacni pénzt meg lehetne (lehetett volna) spórolni.
Ha meg nem, akkor meg nem, de akkor ez saját szükséglet, és nincs min felháborodni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.14. 23:02:18

@nyuszigonosz/D/:
Persze. Elfogadom, mi mást tehetnék.
Behozta már az árát.

nyuszigonosz 2014.03.14. 23:03:38

@diggerdriver: Na, akkor nincs is min felháborodnod. :-)

Mrs. Clayton 2014.03.14. 23:04:27

@shakti_rom: személyesen v csak mint rajongó használod? ha az előbbi, akkor gratulálok, bár ha jól sejtem volt már hasonlóan rangos díjjal megtisztelve

______________ (törölt) 2014.03.14. 23:04:45

@nyuszigonosz/D/: ezzel a gondolkodásmóddal a négyszázezer fontos tolmács-óradíjon se szabadna felhábörodni, ugye?

nyuszigonosz 2014.03.14. 23:06:59

@sorsolo: Mármint az én gondolkodásmódom? Vagy hogy érted?

______________ (törölt) 2014.03.14. 23:08:39

@nyuszigonosz/D/: igen, arra értettem. de nem a személyességen van a hangsúly. úgy is mondhatnám: "ezzel a logikával".

nyuszigonosz 2014.03.14. 23:17:27

@sorsolo: "ezzel a logikával", mármint az enyémmel, én nem fizetnék tolmácsköltséget.
Ha egy nyelven egy vizsgát akarok letenni, akkor elöször megtanulom a nyelvet.
Ha mégsem tanultam meg a nyelvet, akkor egy nem elszállt árú tolmácsot keresek.
Valahogy így.
Mert nem tudom, milyen alapon kér a tolmács 400 fontot egy óra munkáért, de ezek szerint megkapja, ha kéri.

holl gold 2014.03.14. 23:28:30

@Pink Petsch:
Hivatalok meg kórház szám nélkül???

Nem tudom melyik orszagban vagy de itt a Hivatalnak, Korhaznak, Egyebb intezmenyeknek sajat központja (växel) van es annak a szobanak ahonnan hivnak nem mutatja ki a szamat a szamkijelzö nalad otthon de meg a mobilodon sem. (igaz vannak neha kivetelek ).....

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.03.14. 23:53:53

@nyuszigonosz/D/: +1
Egy barätnömnek az öccse (+volt pasija) dolgozott itt szürkén. A szerzödése 1vicc volt, nem az volt az összeg a szerzödésen, mint a fizetési papiron (kézbe meg megint mäs, ugye...), meg persze a heti pär ora helyett 100%-ban dolgozott. Az épitési vällalkozo kirugta, fölmondäsi idö, tulora kifizetése persze nuku. Nekem az elsö kérdésem, amikor még ezeket nem is tudtam az volt: Rechtsschutz? Ja, az nincs. Eddig még nem volt rä szükség... (Nem reménytelen az ügy, még ugy sem, hogy kb semmi sincs a kezükben, mert jelenléti ivet csak ök töltöttek ki sajät maguknak)
Tudod mit mondott erre a férjem? Pont az ilyenek miatt (is) lett megszavazva februär 9.-e. (Masseneinwanderung stoppen) Mert az olasz részen is az a legnagyobb gond, hogy ätjärnak az olaszok, és harmadäért feketében elvällaljäk a munkäkat. :-(
OFF: Lättad az "uj" EDEKA reklämot? :-)
@Kövérmadár [swe]: Madär! nem tudom, hogy milyen telod van, de kb 1hete uj update van. :-) Mostmär ha hivnak baloldalon zöld, jobboldalon piros X van, amit el kell huzni az ellentétes iränyba, ha nem akarod fölvenni. :-) Férj régebben megnyomta fölül a gombot (a kikapcsoläsét, de nem olyan hosszan, hogy kikapcsoljon), és elnémult a készülék (de addig "csörgött" némän, amig a mäsik le nem rakta). Az én megoldäsom régebben az volt, hogy fölvettem, majd azzal a mozdulattal le is raktam. :-)
@Zsofir: Jo volt a poszt! És én is csatlakozom a bövebben szeretnék olvasni täborhoz.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.03.15. 00:02:11

@diggerdriver: "kepkezelo.com/images/iok7iz9l7iygr9yp1d.jpg

Ez a néhány méter kábel 700font értékű rezet tartalmazott."

Gondolom sajnos itt nincs olyan szabaly mint a hobbi buvaroknal hogy amit te szedsz ki magadnak, azt megtarthatod. :)

nyuszigonosz 2014.03.15. 00:05:57

@Naschkatze (Mostindien / CH): Nem láttam. Milyen?

A Rechtsschutz, hat az ilyen "szürke" dolgokban nem tudom mennyit segit, de szerintem Svajcban is van Armenrecht, szóval AZ ügyvéd költséget elölegezi - átveszi az állam.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.03.15. 00:44:27

@nyuszigonosz/D/: www.youtube.com/watch?v=8Etv6R2Civk
Es ist einfach Supergeil... :-) Ha vevö vagy az ilyen humorra...
Mär kideritettük, hogy hovä is kell(ene) neki(k) menni...természetesen nem lesz azért olyan egyszerü dolog, mert a nyelvtudäs sajnos enyhény hiänyos...:-( A jo hir az az, hogy az ilyen ügynek nincs elévülési ideje. (De elöször ugyis a volt munkaadonäl kell kezdeni a fizetési fölszolitässal...Betreibungsamt emlegetése szokott segiteni... :-) )

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.15. 00:46:50

Jó dolgokat írt de nem biztos hogy tudnék ott élni.

Latcho Rom 2014.03.15. 00:46:50

@Jess G: Csak mint fan. Érdekes dolog, régóta ismerem, de csak az elmúlt pár évben fogott meg a zenéje ugy igazán.

Latcho Rom 2014.03.15. 00:46:50

@nyuszigonosz/D/: Jo üzlet londonban tolmácsolgatni a tömegével érkező, nyelvet nem biró vendégmunkásoknak..400 font, huhh..megkérik az árát jól.

Latcho Rom 2014.03.15. 00:46:50

@Jess G: Most olvastam hogy Kossuth dijjat kapott.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 03:37:50

Hahh, svéd poszt és én csak most érek ide, fakk.De majd jól széjjeltrollkodom, csak olvassam át a kommenteket is.
Jó hely az a Középfölde, sok sikert a poszt-tolónak.Majd megsasolom a saját blogját is! :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 03:43:50

@Muscari: Mi olyan hőfokot tartunk a lakásban, amilyen meleget a szolgáltató eljuttat ide... :D Tavaly-tavalyelőtt kellett használni pluszban villanyradiátort, mert csak 19-20 fok volt jópárszor.Ez kevés egy 1-2 éves gyereknél.Idén már fűtöttek rendesen, 23-24 fok is simán volt, rövidgatyában ülök a gép előtt szinte mindig... :D

Büszkén jelentem, hogy a rohasztott halat már kóstoltam, átestem a tűzkeresztségen.Az íze röviden: rettenetes.Hagymával meg kenyérrel kellett kísérni.De már a konzerv kinyitásakor is rosszul van az ember.Ráadásul néha robbanásveszélyes, mert a fejlődő gázok felpúposítják, túlnyomás alá helyezik a cuccot.Szóval nem egyszerű... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 04:04:05

@Kövérmadár [swe]: Hjahajjj, drága barátom, úgy lehet megoldani, hogy telefonszámot cserélsz... :D Én is egybe qrvaanyáztam már egy ideje és ez lett a vége.Nyomatékosan felszólítottam a telefonboltban az eladót, hogy nem teheti ki a számot semmilyen adatbázisba.És lőn, nem is hívogat senki.De hogy komolyabbra vegyem, nem tudom, a munkaidő utáni némításon, kikapcsoláson kívül mit lehet.Állítólag a hittában be lehet állítani, hogy milyen aadatok jelenhessenek meg rólad...de ez még nem garancia ugye.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 04:32:09

@Réka ‎: Hmm, ez érdekesnek tűnik, köszönöm.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 06:15:49

@Zsofir: Szia.Olvasgattam a blogodat, de nem lehet, csak reg után hozzászólni.A regisztrációkkal meg már tele a púpom, úgyhogy ott sanjos kimarad.De itt kérdeznék valamit:.

Írsz egy posztban a lakótelepi közös költségekről.Mekkora összegek ezek?Mi ahol eddig éltünk, sehol nem tudtuk, hogy a havi bérletből mekkora a közös költség?

A karácsonyi-újévi szalmakecskék bizony nekem is izgatnák a fantáziámat, hogy felgyújtsam... :D
De a jólneveltségem megakadályoz benne azért... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 06:29:44

Ja, és mellesleg izomból hófúvás, másfél fok plusz, de a frizura még mindig tart... :D

Gerilgfx 2014.03.15. 07:54:36

svédország. ahol nem az utakat takarítják le először, hanem a járdákat, mert a nők többségében járdákon járnak, a férfiak meg autóznak, ezért a járdákat kell letakarítani, mert éljen a punci, az meg le van szarva, ha a mentő nem tud elmenni az úton a hótorlasz miatt?

szerintem csodálatos ország lehet, bár csak itt is svédország lenne.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 08:38:15

@Gerilgfx: Hát nem tudom, merre felé élsz (nem lepődnék meg, ha nem is a svédeknél...), de felénk a legutolsó dolog a járda letakarítása....Sok helyen fel se takarítják, csak a letaposott hóra, jégre rászórják a kőzúzalékot...vagy még azt se.

kutya vacsorája 2014.03.15. 08:39:10

a szomszédokkal sütögetni, na az a falanszter. brrrr

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 08:39:27

@geegee: Meg az eddigi korábbi lakóhelyeinken is ez volt, felteszem, hogy általános az egész országban...

2014.03.15. 08:46:07

@holl gold: Németország. Ja, félreérthető voltam, ők hívnak vezetékesről, engem mobilon. Ha látom, hogy vezetékes szám hív, akkor biztos lehetek benne, hogy valamelyik hivatal vagy az albérletet kezelő cég. Kórházat nem tudom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.15. 10:36:22

@nyuszigonosz/D/:
A dolog nem ennyire egyszerű.
A tolmács szerintem nem kapott ennyit.
A vállalkozó aki bonyolította a vizsgát az gondolom tisztes haszonnal dolgozott de érdekes hogy majdnem három év múlva ugyanannál a vállalkozónál ugyanez a tarifa.
Volt egy magyar srác akinek segítettem és nemrég vizsgázott náluk.

A nyelvtanulásról.
Milyen érdekes hogy rengeteg történet kering arról hogy kijönnek emberek és szakmát hazudva maguknak amiben soha nem dolgoztak boldogulnak.
Nyelvet beszélik, ugyan még soha szakácsruha nem volt rajtuk de mostantól szakácsok.
Nekem is van ilyen ismerősöm.
Ezekről az emberekről általában elismeréssel beszélnek hogy a jég hátán is megélnek.
De bezzeg aki profi szakmával 30év gyakorlattal idejön viszont nyelvtudás nélkül az egy elítélendő felelőtlen ember.
Mert miért nem tanulta meg a nyelvet?
Amott soha nem hangzik el hogy miért nem tanulta meg a szakmát.
Érdekes.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.15. 10:45:09

@geegee:
Én imádom a halat. Legszívesebben halat ennék hallal de egyszer hozott a sógornőm Japánból olyan guppy nagyságú szárított halat. Na akkor majdnem megutáltam:)))))))))))))))))

nyuszigonosz 2014.03.15. 10:52:13

@diggerdriver: Hidd el Digger, nem téged elítélendöen írtam, amit írtam.
Kiakadtam a 400 Fontos egy órás tolmács pénzen, és arra gondoltam, hogy én ennyit nem adnék.
Most, hogy írod, hogy vállalkozó bonyolítja le az egész dolgot, hát azért arról is megvan a véleményem, mert nagyon jól kereshet ezek szerint.
Mert szerintem kihasználja azt, hogy azok, akiknek vizsgára van szükségük, kifizetik a kért összeget.
Persze, mindennek van ára, és aki ezzel foglalkozik, annak is valamiböl élnie is kell meg másokat ( ezesetben a tolmácsot ) is fizetnie. De akkor is nagyon felárazott a dolog.

Nézd, soha nem mondtam, mégcsak nem is gondoltam/gondolom, hogy egy jó szakember, akár nyelvtudás nélkül is, egy elítélendö ember lenne. Mert miért lenne az?
Akkor lenne az, ha nyelvtudást hazudva pl. tolmácsnak vennék fel. Ne nevess, ilyen is van.
Például a te szakmád nem a nyelvtudásról szól, te azt anélkül is profi módon elvégzed.
Neked segítene a hétköznapokban valamivel több nyelvtudás, de ennyi idö alatt szerintem már van is egy tudás benned, érted, amit körülötted beszélnek, és mi szükséges, azt el is tudod mondani.

Úgyhogy Digger, nem téged akartalak bántani.

morsels (törölt) 2014.03.15. 10:54:11

@diggerdriver:
Volt egy ilyen mondas a regi amerikas magyarokrol, hogy egy csomo hajomernok volt koztuk.
Az Europabol Amerikaba tarto hajon lettek mernokok :-).

nyuszigonosz 2014.03.15. 11:17:52

@morsels: Azok akkor, mások most:
Nemrég nyugdíjkérelmet rendeztem németül nem tudó német állampolgárnak ( orosz bevándorló) Ö mérnök, mondta.
Jó. Végzettsége: 1,5 év - szóval soha be nem fejezett, mert nem tetszett - termelöszövetkezi valamilyen tanonciskola.
Aztán 3 év szovjet hadsereg, ahol megtanult tankot meg teherkocsit vezetni. Egész életében teherkocsi soför volt, de "inzsenír"-nek szólították a többiek.
Nos, nagyon nem tetszeik neki, hogy most meg ezek a "hülye németek" nem ismerik el a mérnökséget és nem adnak többezres nyugdíjat, hanem öregkori szociális segélyt.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.15. 11:31:06

@geegee:
Van egy alapvetően jó telefonszámom, nem fogom ezek miatt a megélhetési köcsögládák miatt lecserélni.

Majd egközelebb ha ilyen van elkezdek üvölteni és kurvaanyázni. Hátha... :)

Itt meg izomból napsütés, hó sehol :D

Már törlöm az adatainkat a hittaról, eniroról és mindenhonnan, ahonnan csak lehet... kib@szott maffia! :D

holl gold 2014.03.15. 11:32:06

@geegee:
Irsz egy posztban a lakótelepi közös költségekről.Mekkora összegek ezek?Mi ahol eddig éltünk, sehol nem tudtuk, hogy a havi bérletből mekkora a közös költség?

Tanacsi (hyresrätt) lakasra vagy Tarsashazi (bostadsrätt) lakasra gondoltal ???

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.15. 11:46:39

@nyuszigonosz/D/:
Persze. Értem amit mondasz én csak a közvélekedést hoztam fel példának.
Az tökös gyerek aki szakmát hazudik és boldogul de aki nyelvtudás nélkül boldogul az hamar megkapja hogy miért nem tanulta meg.
Amúgy érdekes ez.
Sokan elfelejtik a tanulóévek nehézségeit.
Sok kollégám is bagatellizálja. Én tudom hogy vért izzadtam mire megtanultam.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.15. 11:51:25

@geegee:
Az eniro.se és a hitta.se kilőve.
A bullshit.se-ről nem lehet lekerülni, mert valami törvény írja elő, hogy bárki megnézhessen. De ott nincs telefonszám, csak cím és születési dátum.

Kiváncsi vagyok ez és a NIX milyen hatással lesz a zaklatóinkra :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 11:55:39

@Kövérmadár [swe]:
Jó, persze egy bevezetett számot, amit sokan ismernek, nehéz lecserélni.Én épp cseréltem butáról okostelefonra (kábé utolsóként a Földön...) és így külön jól jött a dolog.

Igen,sajnos döbbenet, hogy mit tud rólunk a wéwéwé...és ez a svédeknek simán belefér.

Jó, most már itt sincs hó, csak gyilkos szél, meg napsütés... :-)
Ezért nem is értettem ezt a nagy télbefordulást. Menjen a p!csába a tél, nem március közepén kéne észbekapnia, hogy nem volt még idén... :-[

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 12:06:52

@holl gold: Hááát, bármelyikre, és elég akár csak százalékosan.Kösz, ha van infód...

nyuszigonosz 2014.03.15. 12:09:55

@diggerdriver: Tudod, hogy sokan nem csak szakmát hazudnak, hanem boldogulást is?
Régen élek már itt, és közben mennyi marhaságot hallottam olyanokról, akik ideszaladtak és azonnal - velem ellentétben - szinte harmadnapra félig milliomosok is lettek, én meg hallgattam otthonról, hogy mit tart nekem minden annyi ideig.
Sok ilyen nagyon elismerten "sikeres"-röl aztán kiderült, hogy nincs is munkájuk, lakhatásuk, jobb esetben itt-ott feketén müködnek zsebbe fizetésért vagy önkénteskednek kaja+lakhatásért valahol.
Vagy a menedzser munkahelyröl kiderült, hogy call center...vagy a hoteldirektor munkahelyröl, hogy egy hotelban dolgozó fickó harmadik szeretöje valaki....

Nos nekem már mindegy a köz vélekedése.
Én végzem a munkám és kész.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 12:10:39

@Kövérmadár [swe]: bullshit.se??? :D

És beírtam, de csak egy fehér lap jön be, a törzsmezőben is csak a cím van megismételve...

2014.03.15. 12:11:27

@Kövérmadár [swe]: le volt zarva a telefonom. Megcsorrent. Felvettem es le tudtam rakni. Piros gomb, rairva, hogy END.
Iphone.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 12:15:20

@Kövérmadár [swe]: Ja, ha már, a lágg till nya uppgifternél kell kitölteni, ugye?

Én csak attól félek, hogy ha kitöltöm, akkor megtudják az új számomat is, és az egész dolog kontraproduktív módon még rosszabb lesz... :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.15. 12:19:15

@geegee:
Tudod, a patkányszaros oldal... ratsit.se nah ;)
Pont neked kell magyarázzam? :)

@charlieharper:
Félreértettél akkor.
Ha lezárt állapotban csörög, akkor nem tudom letenni anélkül, hogy felvenném.

Itt a screenshot:
kepfeltoltes.hu/140315/1255010010unnamed_www.kepfeltoltes.hu_.png

Tisztán látszik, hogy nincs "hívásmegszakítás" gomb, nem tudom megnyomni a pirosat, hogy a túloldalon a jellegzetes "bip bip bip" hang jelentkezzen.

@diggerdriver:
Neked SGS-ed van, ha jól emlékszem... le tudod tenni a telefont, ha valaki hív?
Univerzális jelzés arra, hogy "nem vagyok kíváncsi rád"...

2014.03.15. 12:25:15

@Kövérmadár [swe]: ketszer egymas utan nyomod meg a felso gombot, az az elutasitas

Ugyandehogy (törölt) 2014.03.15. 12:25:23

@diggerdriver:
"mindenki elvált már minimum egyszer"

pont azért tudjuk.

Ugyandehogy (törölt) 2014.03.15. 12:28:12

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: wp-n a rejtett számokat letiltani a legkönnyebb. a többit egyenként kell,

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.15. 12:28:45

@geegee:
Igen.
Nem egyszerű, de ha megvan még a régi számod, akkor mehet.

Úgy csináltam, hogy ahol kötelező volt másik számot megadni, ott megadtam a vezetékes számot. Ugyanis nincs a lakásban telefon csak vezetékes szám a net miatt. Azt meg hívhatja, aki akarja :)

Az aktivációs kódot pedig a korábban megadott számra küldték, azaz a valós mobilszámomra.
Volt, ahol a korábban megadott számok valamelyikéről kellett felhívni őket és azzal nyugtáztam a változásokat (ez is a valós mobilszámom volt).

És próbált meg a NIXet is, hátha segít... nagyon bízom bennük :)

Gerilgfx 2014.03.15. 12:29:54

@geegee: én sehol, ezt a dolgot azt hiszem, hogy ezen az oldalon olvastam egy cikkben :P

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.15. 12:31:09

@charlieharper:
Wow!
Ez ilyen hidden feature? Mint az autóban a szervizszámláló nullázása? :)

Működött, köszönöm!

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.15. 12:32:27

@geegee:
Nálunk takarítják a járdát is és az utat is. Először az úton tettek rendet és utána a járdára hányt havat kotorták be a susnyásba. Szerintem egészen logikus rendszer.

2014.03.15. 12:49:08

@nyuszigonosz/D/: Messze nem fizetnek 400 fontot orankent :))) magyar-angol tolmacsnak. Annyira keveset fizetnek, hogy nem eri meg egyaltalan. Vannak ilyen ugynoksegek ahol regisztralhatsz az adatbazisba es neha hivnak hogy akkor pl. holnap raersz-e delben egy orat tolmacsolni mondjuk 15 fontert (Londonon belul utazas siman lehet 1-2 ora egy iranyba, koltsegekrol nem is beszelve). Vicc az egesz, nem tudom egyaltalan hogy talalnak olyan embert aki ezt elvallalja. Digger eseteben nyilvan a vallalkozo zsebre tette a Digger es sorstarsai altal fizetett penz 80%-at. Ezt hivjak ugy mifelenk hogy 'rip off'.

nyuszigonosz 2014.03.15. 12:51:09

@Mirjam2: Igen, Digger már írta, hogy nem a tolmácsnak fizette az összeget.

2014.03.15. 12:53:14

@diggerdriver: En csak tisztelni tudom azokat, akik felnott korukban megtanulnak egy teljesen uj nyelvet nyelvi kornyezetben. En meg husz eves korom elott atestem ezen az angollal, es akkor is nagyon nehez volt, el sem tudom kepzelni milyen kesobb. Konnyu mondani hogy tanulja meg valaki a nyelvet, gyakorlatban annal nehezebb, foleg mikor a legtobb embernek nincs penze es ideje tanarhoz jarni.

2014.03.15. 12:55:50

@nyuszigonosz/D/: Nagy pofatlansag viszont, hogy ennyi penzt elkertek tole ezen a cimen. Biztosan a tobbi tetel sem kerult kozel sem annyiba mint amennyit fizetettek vele. De mit mondjak, jovo heten megyek kozjegyzohoz, egy alairas hitelesiteseert (tiz perces munka...) 100 fontot kernek. Nekem meg ki kell fizetnem, nincs mas valasztasom. Ez van.

holl gold 2014.03.15. 14:30:57

@geegee:
lakótelepi közös költségekről...

Tanacsinal ma nincs kulön feltuntetve de regen tudom hogy volt egy lakber es az volt rairva meg a papirra hogy ebböl 600 Skr/ho a futes-melegviz (telen-nyaron egyforma mert elosztottak az evest). Annyit tudok meg hogy egy 3 szobas összkomfort, 89 m2 + futött teremgarazsban a parkolas a haz alatt ma 6500 Skr/ho (ebböl a garazs 450 Skr/ho), ehhez jön a villany meg a többi sallang mint biztositas, tel. Tv-net, stb.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 14:34:49

@Kövérmadár [swe]: Nahát, ratsit, egyre jobb... :D
És nem, ezt se ismertem...olyan mint a hitta, nem?

Egyelőre még nem kavarok a nixxel, most csend és nyugalom van, nem hívogatnak, asszonyt se.De ha elkezdik újra, akkor begorombulok rendesen... :-))

Úttakarítás: Akkor megint mázlid van, mint sok mindennel...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 14:45:40

@holl gold: Ahol eddig mi laktunk sehol se volt részletezve, hogy mennyi a rezsi, vagy a közös ktg, vagy a cég haszna.Volt egy összeg feltüntetve oszt jónapot (godafton... :-) ).

Az a 6500 fűtött garázzsal egész korrekt.Nekünk fűtetlen garázzsal is több...És egy lepusztulófélben lévő 40 éves lakás, amit b@$znak karban tartani.Pedig ez még nem is a főváros.

@Kövérmadár [swe]: Ja Madár, kiégett a csillár a hüttőben, be lett jelentve kb egy hónapja, azóta nem voltak képesek kijönni kicserélni.Ha meg én nyúlok hozzá, akkor meg meg vagyok büntetve.De különben is, szerelgessen a faxom egy bérlakásban, ingyen...Meg lehetnék akár halbiológus is, ugye.
A csap meg újra folyik, bár most majdnem egy évig is bírta.Szuper munkát végeznek ezek a svéd "szakemberek".A házkezelőcég meg megb.szná a kutyát két őréért, egy rohadt új csap már kijönne 500 vagy 7-800 koronából, ehelyett inkább javítgatják a 40 évest alkalmanként ugyanennyiből...agyhalott banda.

Szóvall becsüld meg a ti bérlakós-cégeteket.
Mi meg hamarosan költözünk, ha igaz...Remélem nem kell többet híreslágenhetben laknunk...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.15. 14:57:54

@Kövérmadár [swe]: Amúgy meg van egy olyan sejtésem, hogy a sokszor ok nélkül lenézett kisvárosokban sokkal patentebben, feszesebben működnek a dolgok.De nekünk jelenleg nem pálya kiköltözni aglóba és onnan naponta vissza.Ha lehetne helyben dolgozni, az más lenne.
Talán majd ha a gyerek kirepült (15 év mondjuk...) akkor esetleg.Csak hát pont hogy kicsi korában lenne igazán jó egy kertes ház...fákk. :-(
Öregen meg télleg inkább nyűg, füvet nyírni, levelet söpörni, havat lapátolni...ehh, nem jó ez sehogy.

holl gold 2014.03.15. 15:15:05

@geegee:
Ha a ceg kicsi es keves lakasa van (akar privat tulaj) akkor gaz mert nem akar sokat fektetni a karbantartasra, az is nyereseg amig huzza-halassza (neha van olyan hogy tvångförvaltning mikor mar kiesik ablak-ajto de akkor sem akarjak megcsinalni.No ilyenkor kötelezi a birosag a ceget vagy kirendelnek egy gondnokot.). Nalunk a ceg nagy, tul nagy, sok 100 lakassal, nem erdemes szarakodni, sporolni filleres karbantartassal mert az hosszutavon többe kerul.
Ha bejelentunk valami hibat (e-mail vagy telefonon) masnap, harmadnap mar jönnek es csinaljak vagy tovabbjelentik egy megfelelö cegnek akivel kapcsolatban vannak.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.15. 16:03:58

@geegee:
Ratsitről mindenféle pénzügyi dolgot is le tudnak kérni, de annak nyoma van és, azt hiszem Réka mondta, hogy ha illetéktelen kérdezősködik, akkor gyorsan a kezére koppintanak.

Jellemzően autóval járok, így a járdát csak akkor használom, amikor már olyan az idő, hogy tudok futni/sétálni sportolási célzattal.

Bérlakás: csak jókat tudok mondani, mondjuk a Flens Bostads AB jó hírű cég a környéken. Mosógéppel (lakásban) volt gond, jöttek egy hét múlva (addig szabadságon volt a gondnok). Jönnek időnként ellenőrizni ezt-azt (szellőzés, ablakok), néha cserélnek dolgokat (kilincs, zár, konyhapulton kapaszkodók). Szavam nem lehet.

Agglomeráció: innen Stockholm 1 óra 5 perc vonattal. Ha ott dolgoznék sem költöznék közelebb, ez még kényelmesen tartható távolság.
Munkahelyem 17km, 15 és 25 perc között változik, hogy mennyi idő beérni.

Mondjuk Magyarországon is Veresegyházon laktunk és minden nap Budapestre ingáztam (középiskola, főiskola, munka). Rutinosan kezelek napi 2*1 - 2*1,5 óra utazást. Aludni úgyis csak 5-6 órát szoktam hétköznap, így nem sokat módosít a hasznosan töltött időn. Persze a kevesebb utazás jobb, ez tény.

(A tulaj Brommából ingázik minden nap... pénteken posztolt egy képet, 3:48-kor indult el munkába :) ).

@holl gold:
Nálunk is hasonló. 6000 fős városka, de majdnem az összes lakás az övék. A "mi" házunkban ban 30 lakás. Van az utca innenső oldalán 10 ilyen ház, ez 300 lakás. És nem csak ez az övék. Még nem láttam volna, hogy spórolnak bármivel is.

blackhairlady 2014.03.15. 17:01:25

@nyuszigonosz/D/: Errol a nyelvtudas nelkuli tolmacsolasrol tudnek meselni hosszu sztorikat. Az amcsiknal Taszaron Dunat lehetett volna rekeszteni beloluk. Aztan meglepodtek amikor az acsnak nem tudtak leforditani, hogy hanyszor hanyos fatablakat pakoljanak fel a z autora, vagy mulyen tipusus zarra csereljek le az elromlottat, es meg hosszu orakig sorolhatnam:)) Vagy inkabb szomoru szmajlit kene tennem a vegere.

blackhairlady 2014.03.15. 17:04:53

@geegee: Nem vagy az utolso, nekem meg mindig nincs, es nem is vagyom ra. Pedig altalaban szeretem az uj technikat, de erre valahogy meg nem volt szuksegem. Szoval mar ketten vagyunk, illetve valoszinuleg egyedul maradok ha te valtasz:DDDD

holl gold 2014.03.15. 17:22:42

@Kövérmadár [swe]:
Réka mondta, hogy ha illetéktelen kérdezősködik, akkor gyorsan a kezére koppintanak.

Nem hiszem hogy ez buntetendö. A Ratsit ad infokat szemelyekröl (van amit penzert) de ugyanakkor a lekerdezett is kap papirt hogy ki az aki erdeklödött utana...es ha ismerösröl van szo akkor talan nehez megmagyarazni neki hogy miert voltal kivancsi pl. a tavalyi adobevallasara...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.15. 17:23:28

@Kövérmadár [swe]:
Ebben a pillanatban próbáltam ki.
Igen, a piros ikont oldalra húzom és már le is tettem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.15. 17:31:08

@Mirjam2:
Igen, a legtöbben megmaradnak ennél a "Miért nem tanultad meg" verziónál.
Én 45éves koromig egy szót sem tudtam angolul, most 50vagyok és még nagyon messze attól hogy tudjak.
Ez van.

morsels (törölt) 2014.03.15. 18:46:19

@diggerdriver:
29 eves voltam, mikor kijottunk, egy szot nem tudtam angolul.
Az elso evem gyakorlatilag a nyelvtanulassal ment el, ebbol 3 honap volt intenziv (napi 7 oraban, 5 nap egy heten).
Utana beiratkoztam a foiskolara. Tobben mondtak, hogy meresz lepes, nem is volt egyszeru az elejen, de sikerult.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.15. 19:00:59

@morsels:
Ha én napi hét órában nyelvet tanulok akkor ki tartja el a családot?
Az építőiparban nincs 8órás munkaidő.
Napi 12órát vagyok távol és bizony fáradtan megyek haza.

morsels (törölt) 2014.03.15. 19:04:29

@diggerdriver:
Csak mondtam, hogy en sem tudtam egy szot sem.

Egyebkent a nejem tartotta el a csaladot.
Najo, hordtam az ujsagot hajnalban, reggel 3-kor keltem, 7-re vegeztem, de az csak kiegeszitesnek volt jo.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.03.15. 21:57:23

@diggerdriver: Nyuszinak szäntam a kommentemet, de ha mär ilyen kedvesen räkérdeztél: Rechtssutz = Jogvédelem
Éves dija van, mint minden mäs biztositäsnak éves dija van (ez nälunk 300-400között van), ezért kb bärmiben segitenek, ha kell.
Mikor én még otthon éltem, fingom nem volt rola, hogy létezik egy ilyen dolog, itt tanultam meg a nevét is, mert ha bärmi gäz van, az elsö kérdés kb: Van Rechtssutzod?
Mär van otthon is :das.hu/szolgaltatasok/

morsels (törölt) 2014.03.15. 23:51:46

@nyuszigonosz/D/:
Ohh... erdekes idok voltak, az biztos :-)

morsels (törölt) 2014.03.15. 23:56:24

@Kövérmadár [swe]:
Persze, de tenyleg csak azert irtam diggernek azt, amit, mert tudom milyen az, amikor nulla nyelvtudassal kell megelned.

Az ujsaghordas... szoval az ugy mukodott, hogy akik kaptak az ujsagot, azok vagy a cegnek fizettek (elofizetok), vagy nekem adtak a penzt, amit aztan nekem le kellett adni.
Nyilvanvalo modon az elofizetest akartak az ujsagnal is, de igy is vagy 40% inkabb nekem adta a penzt. Ez ugy mukodott (jo esetben), hogy kethetente hagytam egy kis boritekot a penznek, kovetkezo nap meg kiraktak az ajtora benne a penzzel.
Viszont sokszor volt az, hogy nekem kellett 'behajtani a tartozast'. Na, azt nagyon utaltam. Gyakorlatilag nem tudtam angolul, de vagy 25 embernel volt 85 dollar, amire nekem szuksegem volt, szoval mennem kellett delutan, este es megprobalni elmagyarazni, hogy tartoznak nekem :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.03.16. 00:10:30

@morsels: Hät igy akkor érthetö, hogy tuti gyorsan megtanultad a nyelvet. :-)

morsels (törölt) 2014.03.16. 00:31:58

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Dehogy :-)

Kellett vagy 4 ev, mire ugy ahogy tudtam kommunikalni. A passziv nyelvtudasom eleg jo volt, meg persze tanultam is sokat, de a kommunikacionak kulonbozo szintjei vannak, amiket eleg nehezen masztam meg.
A mai napig nem mondanam azt, hogy tudok angolul.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.03.16. 01:38:08

@morsels: Na ezt azért nehezen hiszem el, hogy nem tudsz angolul! :-) (A föiskola elvégzése azért nem semmi!)
Az egyik legjobban szerintem akkor lehet megtanulni egy idegennyelvet, amikor az érdekeidet kell megvédened. :-)
Az viszont valo igaz, hogy ahogy a mondäs is tartja: Holtäig tanul az ember. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.16. 09:47:52

@holl gold: Aham, kösz, ezt mondjuk el tudom képzelni...

@Kövérmadár [swe]: Jó, persze, gyerek nélkül én is belesz@rnék az ingázásba.De gyerekkel más, pont az a napi 2-3 óra hiányozna az otthoni foglalkozásból, tanulásból, stb.

Ezen nem tudunk változtatni, generációs különbség van a kettőnk felfogása közt... :D

Lehet, hogy léteznek ilyen korrekt híreslágenheter-cégek, csak mi nem találkoztuk még velük.
Fent Lulujóban viszonylag felújított volt a lakás, ahol laktunk, de hogy időnként kijöjjenek ezt-azt ellenőrizni, az ismeretlen fogalom volt.Viszont ott volt egy keret, amit a lakbérből kezeltek és állítólag lehetett volna kérni apróbb felújítást belőle ha kell.De nem volt végül ilyen tapasztalatunk, hogy mit csináltal volna.Az ablakok húztak, mint az állat a kinti -28 fokban, de az nem fért volna bele, hogy kicseréljék.Meg áthallatszott minden a szomszédból...Na mindegy, ez most már így marad, remélem az új hely jó lesz.

holl gold 2014.03.16. 14:01:50

@geegee:

Bostadsrätt-be vagy hyresrätt-be költözöl ?

A bostadsrätt-nel szokott az lenni hogy elkulönitenek a lakberböl havonta egy összeget amit azutan összegyujtve es egy bizonyos idö utan a lakasra lehet forditani (tapetazas, uj hutö, javitasok, stb.). Nagy ceg-több lakas-jobb karbantartas...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.16. 19:30:56

@geegee:
Generációs különbség? Mennyi idős vagy? :)

Mondom én, hogy tudatos tervezés eredménye az önkéntes gyerektelenség. Sokkal egyszerűbb az élet ;)

Itt is évente kb. egyszer jönnek ellenőrizni... de legalább jönnek :)
Már megint szerencsénk volt... kezdem unni, hogy mindig csak nekünk van szerencsénk ;)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.17. 00:38:31

@holl gold: Bostadba.De amit én említettem ott az híres volt.

@Kövérmadár [swe]: 40 voltam egy hónapja.
De az a 10 év úgy látszik pont elég... :D

De nem baj ez, nincs ezzel semmi gond, hogy másképp látjuk.
Ha ez vigasztal, nekem szinte sosincs szerencsém, a balfaszság mintapéldányát rólam formázhatnák...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.17. 00:41:30

@Kövérmadár [swe]: De azért nagyon fogok röhögni rajtad, ha asszonyod egyszer csak elkezdi feszegetni a gyerek-projectet...főleg, ha meg is osztod velünk.Saját bevallásod szerint ő fiatal még, könnyen akarhat még gyereket. :-))
De be is fejeztem a személyeskedést.

holl gold 2014.03.17. 21:02:42

@geegee:
Maradtok fönt vagy lejjebb jöttök ? Baromi hideg lehet arrafele fönt, nekem mar itt lent is hideg es egy tapodtat sem lennek hajlando feljebb mozdulni. Persze a munka a fontos es ha ott van akkor örul az ember hogy egyaltalan van. Ebben az orszagban is vannak nehezsegek e teren es itt sem fenekig tejfel ahogyan azt sok kivulallo hiszi.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.17. 21:11:03

@geegee:
Huhh... vajon miért hittem azt, hogy korombeli vagy? Lehet a sok "hülyeség" és életvidámság, ami árad belőled... :)
Mindenesetre boldog születésnapot utólag is! :)

Feszegetheti, bár nem az a fajta, aki feszegetné... ha mégis, akkor is a jövő problémája lesz és nem kell még ma megoldani. :)

@holl gold:
Södertälje az miért fönt?

holl gold 2014.03.17. 21:24:46

@Kövérmadár [swe]:
Södertälje az miért fönt?

Azt hittem Luleo (fent Lulujóban)....

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.17. 21:35:22

@holl gold:
Ott kezdték a svéd pályafutásukat, aztán leköltöztek Sóderbányába...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.18. 08:37:32

@Kövérmadár [swe]: Köszi! :D

@holl gold: Jaja, Madár jól írja, Norrbottenből költöztünk Stockholm mellé.Odafent Narvik volt a legfelsőbb város, amit "bevettünk" és persze télen.Hát ja, hideg az előfordul néha, olyan két hónapra -25-35 fok, de jó is az... :D
Itt meg lóf.sz sincs, nem hogy hideg, de lassan 5 centi hó is csodaszámba megy.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása