oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. április 09. 06:41,  Az a legendás svéd egészségügy 371 komment

2014. április 09. 06:41 Határátkelő

Az a legendás svéd egészségügy

Valamivel több, mint egy hete jelent meg Bea történetének első része (aki nem olvasta volna, ide kattintva pótolhatja), akkor Svájcban és Ausztriában jártunk. Ma következzen a második felvonás, melyben a svédországi életbe, a svédek mentalitásában nyerhetünk betekintést (részben) az egészségügyön keresztül.

Svédország, Uppsala, Bea 140409.jpgUppsala, egy kedves egyetemi város, Stockholmtól 40 perc vonattal

„Ott hagytam abba, hogy hazajöttem 2004 tavaszán. Volt egy kis összespórolt pénzem, úgyhogy nem mentem el rögtön dolgozni. Leginkább, azért mert még mindig külföldre vágytam.

Úgyhogy otthon bújtam az internetet hátha találok egy közvetítő irodát, amelyik német nyelvterületre keres műtősnőket. Nyár lett és még mindig semmi. (Most már tele van a net ezekkel a hirdetésekkel, de 2004-ben még nem volt dömping.)

Viszont ekkor látogatóba jött a rokonunk. Svédországban él 1971 óta. Beszélgettünk, aminek az lett a vége, hogy felajánlotta a segítségét. Így történt, hogy 2004. augusztus végén beültem velük a kocsiba és Svédország felé vettük az irányt. Így kerültem Uppsalába.

Nyelvtanulás, mint alap

Mivel nyelvet nem tudtam ez volt az első és legfontosabb dolog. A nyelvtanulás. Rögtön a kiérkezésem után körülnéztünk. Svédországban ingyenes a nyelvoktatás a külföldieknek, az iskolát úgy hívják, hogy SFI (Svenska för invandrare).

Viszont csak azoknak ingyenes, akiknek van svéd személyi számuk. Nekem még semmi sem volt. Én csak 3 hónapot tartózkodhattam az országban, mint külföldi. Hiába volt lakcímem a rokonnál, munkát is fel kellett volna mutatni.

Ezt általában a 22-es csapdájaként emlegetik. Ha nincs, személyi számod nem nagyon kapsz munkát. Ha nincs munkád, nem kapsz személyi számot. Nyelvtudás nélkül meg szinte lehetetlen munkát találni. Bár angolul mindenki beszél, én nem sokra mentem vele, mert én meg nem beszéltem.

A rokon ismert egy takarítócéget és beprotezsált, így lett egy 3 órás takarítói állásom. Napi 3 óra, elég volt ahhoz, hogy megkapjam a tartózkodásit, azzal meg a személyi számot.

Mikor bementünk a hivatalba a 3 órás munkámmal, ami egy gyeses helyére szólt, határozatlan időre… azt mondtuk, nem tudjuk, mikor jön vissza a hölgy, akkor az ügyintéző azt mondta: mivel Magyarország az EU tagja így nem adhat nekem 5 évnél rövidebb tartózkodási időt. Majdnem felsikoltottam, de azért uralkodtam magamon és azt mondtam (a rokon fordított), hogy nem baj, jó lesz az is.

Takarítás, kórház…

Közben a kórházba is bementünk, ahol nagyon megörültek nekem, de sajnálkozva közölték, hogy az SFI nyelviskola papírja nélkül nem tudnak felvenni. Viszont ingyen bejárhatok.

Azt mondták, hogy menjek el a munkanélküli hivatalba és kérjek tőlük egy úgynevezett gyakorló helyet (praktik plats). Így is történt. A munkanélküli hivatalban nagyon kedvesek voltak és elmondták, hogy nagyon sokszor olyan helyzet áll elő, hogy egy munkahely szívesen kipróbálna egy illetőt minden felelősség nélkül.

Nekik meg van egy 3 hónapos programjuk erre, amit 3 hónapra még meg lehet hosszabbítani. Így kezdtem el dolgozni (felügyelettel) a kórházban hétfőtől-péntekig 7-től 11.30-ig. Ezt a munkanélküli hivatal fizette 3000 koronával havonta.

Déltől 16-ig nyelviskolában voltam minden nap. És 17-től 20-ig meg egy óvodát takarítottam. Havi 3000 koronáért. Hát nem volt egy leányálom. Ráadásul a munkanélküli hivatal programja csak 6 hónapra szólt, a nyelviskola meg 10 hónapos volt.

És itt volt nagy szerencsém, hogy beszéltem németül. Megkértem őket, hogy engedjenek félévkor vizsgázni és sikerült. (Az 1500-as években Svédországot német kereskedők uralták, rengeteg szó hasonlít.) Így fél év után felvettek a kórházba dolgozni.

Milyen munkát végeztem?

A gyakorlóidő alatt nem dolgozhattam műtősnőként, hanem az első fél évben műtősfiúi munkát végeztem. Pl. steril dolgok beadása. Felügyelettel dolgoztam. Én voltam az árnyék. Mindig valakinek az árnyéka. A svédek ilyen szempontból nagyon segítőkészek.

Bár felmerült bennem az is, hogy csak azt akarják, hogy biztosan minden úgy menjen, ahogy azt ők megszokták, és ezért állandóan melletted vannak. Minden esetre ez nagyon kényelmes az első időkben. Később persze megfojtja az embert.

Aztán felvettek, intéződtek a papírjaim, (az egy külön történet, asztalcsapkodással a Magyar Egészségügyi Minisztériumban), de mikor az is rendben volt akkor rendesen műtősnőként kezdtem dolgozni.

Milyenek a svédek?

Hát a biztonságban világelsőknek kellene lenniük. Minden rendszerezve van (néha túlságosan is). A munkahelyen (lásd mindig volt velem valaki) vagy az életben (lásd az elkövetkezőkben a sorszám esetét vagy lakás). Nem nagyon szeretik az egyénieskedést. Nem szabad a sorból kilógni.

Következzék még egy-két érdekesség róluk. Például maximálisan konfliktuskerülők. A nyelviskolában, a tankönyvben le volt írva: ha egy svéd feleség vesz egy baromi ronda ruhát és megkérdezi a svéd férjét, hogy tetszik, akkor a férfi még véletlenül sem fogja megmondani a véleményét. Na, ebből a magatartásból volt is gondom.

Még próbaidős voltam, amikor a rokon megkérdezte tőlem: és hogy megy odabent? Én meg mondtam: Hú, nagyon jól. Ezek folyton leülnek kávészünetre, én meg dolgozom, mint a güzü (jó magyar módra). Azt mondja a rokon: Jaj, ne csináld ezt. Itt nem azt véglegesítik, aki a legjobban dolgozik, hanem azt, aki a legjobban beleillik a csapatba. Ülj le velük és beszélgess. Így is tettem és minden rendben volt. Gondoltam én…

Mindenki kedves volt, szépen beszélgettünk (lelkesen nyökögtem, de értékelték). Aztán a véglegesítésem előtt behívatott a főnök és értékelést tartott. Hogy itt ezt csináljam majd így és ne úgy, stb. de nagy vonalakban megfeleltem.

Ekkor esett le, hogy ezeket a dolgokat csak is a szépen mosolygó munkatársaimtól tudhatja. Azoktól, akiknek nem volt annyi merszük, hogy azt mondják nekem: Te ezt mi itt így csináljuk és nem úgy. Mérges is voltam rájuk. Hátulról mellbe embereknek tartottam őket. De hát ez a nagy svéd mentalitás.

Itt ritkaságszámba megy, hogy valaki vitatkozzon veled. Ehelyett rohannak a főnökhöz, akinek többek között az a dolga, hogy az ilyen helyzeteket kezelje. És ez teljesen természetes. Nekik! Én meg megszokhattam.

Sorszámok mindenhol

Magyarországon, ha bemegyek egy bankba, húzok egy sorszámot és várok. De Svédországban még egyes (és igen nagyszámú) boltban is sorszám-rendszer működik. Ez igen meglepett.

Sőt ennek kapcsán történt is velem egy vicces eset. Talán három hete lehettem kint. Bőszen tanultam a nyelvet, úgyhogy „én kicsit beszélni svéd”-szinten mozogtam.

Épp egy bevásárlóközpontba akartam bemenni, amikor megláttam, hogy az ajtónál álló szemetesből (utcai) töményen dől a fekete füst. Rögtön bevágódtam az első üzletbe gondolván, hogy szólok.

Itt is sorszámos rendszer működött és minden eladó foglalt volt. Annyira még nem beszéltem svédül, hogy azt mondjam: Elnézést, csak azt szeretném mondani, hogy… Kiabálni meg nem akartam, hogy „Tűz van!”, mert ugye nem volt.

Úgyhogy odafurakodtam egy kuncsafttal beszélgető eladó közelébe és heves topogások, sóhajtózások, kéztördelés közepette gondoltam csak észrevesz. Észre is vette. Úgyhogy kb. 20 másodperc után meg állt mondata közepén odafordult hozzám és azt mondta: Húzzon egy sorszámot! Majd visszafordult és tovább beszélt a vásárlóval. Na bakker!?

Nem baj tovább topogtam, sóhajtoztam, kéztördeltem. Láttam, hogy egyre ingerültebb. Eltelt újabb 20 másodperc. Ingerülten odafordult hozzám. Mit akar? Mire én. TŰZ VAN! Aztán megmutattam a helyet. Megköszönték lerendezték. De még a mai napig is jókat derülök, ha visszagondolok erre.

Lakáskérdés

A kórháztól kaptam egy pici szolgálati lakást, majd 3 év elteltével másikba költöztem. Svédországban nagyon meg van szervezve a lakáskérdés. Az meg, hogy kinek jut és kinek nem, egy másik tészta.

Vannak társulások, például a Stockholmshem vagy az enyém, az Uppsalahem. Ezeknek a társaságoknak van sok lakásuk és sorba lehet állni értük (svéd személyi számmal).

Már egész fiatalon, 18 éves korukban beírják magukat az emberek, hogy 20-23 éves korukra el tudjanak költözni otthonról. Én is 3 évet álltam sorba, mire kaptam egy lakást. És ez nem is számít hoszzú időnek.

A lakás új volt, de vannak régi, szépen karbantartottak is. Nekem csak az Uppsalahemmel volt tapasztalatom, de bármit kellett csinálni a lakásban, csak bejelentettem és jöttek és megcsinálták.

A bérekről

Egy kicsit a bérekről. A fizetésem 27600 korona bruttó volt, pótlékokkal együtt kaptam a kezembe olyan 20 000 korona nettót. Egynegyedét elvitte a lakás, a másik egy negyedében volt a kaja + villany + mobil + kábeltévé + internet stb. Fele megmaradt. De azért vásároltam is, meg étterembe is mentem. Nem éltem rosszul. Olyan 3000 Sek körül maradt meg havonta.

Ha már étterem: a svédasztal kifejezés itt új értelmet nyert számomra. Nagyon sok étterem a következő módon működik: az ember bemegy, és azt mondja, kér egy büfét. Kifizeti az összeget, aztán odamegy a kitett kajához, ami melegen tartó dobozokban van és szed magának.

Annyit eszik, amennyit akar, annyiszor szed, ahányszor akar, csak elvinni nem lehet. Vagyis el lehet, de akkor az egy másik kategória. Nem olcsók, nem drágák, normális, megfizethető áruk van. Sőt ebédidőben még olcsóbbak is.

Épp egy ilyen helyen ültem, amikor beszabadult egy csapat 17 év körüli fiú. Hát, amit azok megettek… a szülők biztosan áldják ezt a rendszer. Adnak a gyereknek egy kis pénzt, aztán annyit eszik, amennyit akar. Nem rossz.

Miért lett vége?

Sajnos Svédországnak 8 év után vége lett. Megbetegedtem. (Most már van tapasztalatom a svéd egészségügy mindkét oldaláról, de az egy másik történet) Kiderült, hogy egy krónikus betegség hajlamát örököltem. A lényeg, hogy soha sem leszek egészséges. Nehéz volt elfogadni, de megtanultam együtt élni vele.

Viszont ebbe az is bele tartozott, hogy nem akartam egyedül maradni egy idegen országban ezzel. Elkezdtem hát nézegetni a lehetőségeimet. Úgyhogy 2012-ben átnyergeltem Norvégiába egy közvetítő irodához és hazaköltöztem Magyarországra.

Most Magyarországon lakom és mikor kiközvetítenek, akkor megyek. A cég intézi a repülőjegyet, lakást. Én csak kimegyek dolgozni, aztán jövök haza. Munka az van, dögivel. De Norvégiáról a következő cikkben írok.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Osszuk meg egymással kedvenc ételeink receptjét - írjátok meg, mi a kedvencetek ott, ahol éltek, hogyan készítitek el, illetve hogyan készítitek el a kedvenc magyar fogásaitokat – hogyan pótoljátok az alapanyagokat, fűszereket, mit változtattok, ha kell. Ha mindehhez fényképe(ke)t is küldtök, akkor ez az egész nagyon hasznos és (nem utolsósorban) jó móka lesz. Várom tehát a recepteket, fényképeket, kis történettel a hataratkeloKUKAChotmail.com címre.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egészségügy Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr195988363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.04.09. 21:21:26

@diggerdriver: Ugye nem lep meg, ha azt mondom, hogy nem értek a motorokhoz, és nem is nagyon érdekelnek ;))). A posztot mindenesetre elolvastam :). Az átállás biztos kurva drága lenne, mert a világ másra rendezkedett be, meg a különböző lobbik, no de a kozmikus energia ugye ... ;)))).

Mrs. Clayton 2014.04.09. 21:21:48

@Kövérmadár [swe]: a probléma ott kezdődik, hogy ha elhagy, akkor valószínűleg a büdös életben vissza nem szerzed
szóval, képzeld el, ha most azt hiszed megzakkansz, mi lesz ha be is következik
és akkor még nincs szó arról, h van gyereked, közös házad, bútorod, autód, hiteled, hadd ne soroljam
meg amikor felvettétek a hitelt 2 fizetésetek volt
aztán ott maradsz egyedül,mert a másik épp kbaszott szerelmes és szarik a törlesztésre, a kocsiéra is, a hitelkártyáéra is, viszont lemerítette, na? meséljek még?
aztán hamar kiderül ám, ki tud egyedül is megélni?

2014.04.09. 21:23:02

@Muscari: Pedig csak el akartam terelni a témát pillanatnyilag Max visszatérő agymenéséről ;).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.09. 21:23:55

@charlieharper [home, sweet home]:
Nézd, az ilyen autóval úgy van az ember mint egy kihívóan erotikus nővel.
Kipróbálni kipróbálnánk de feleségül nem vennénk.
A Ferrari egy szar mégis egy legenda.
Jogosan legenda.
Egyszerűen több vele a világ.
Nincs ezzel baj még akkor se ha tudjuk mi van mögötte.

Mrs. Clayton 2014.04.09. 21:39:19

@Muscari: nyilván hazaviszik kipróbálni a cuccokat, mielőtt kereskedelmi forgalomba hoznák :-)
a Velveten mindig van pl vibrátor teszt, lehet az ismerőseid is nyomatják :-D

2014.04.09. 21:42:04

@Kövérmadár [swe]: nem.
Off
Lecserelted mar az iphonet Samsungra? Melyikre es milyen a loser exp..., vagyis a user experience? Nekem az android olyan 100forintos boltos megoldasnak tunik

blackhairlady 2014.04.09. 21:47:49

@diggerdriver: A francba. Nekem sargaban az igazi, szerintem az adja ki igazan a formajat, de itthon is mindenki a feketere eskuszik.

blackhairlady 2014.04.09. 21:48:24

@Pink Petsch: Kosz, mar annyiszor irtatok, de nem tudtam milyen blogrol van szo. Na megnezem:)

SzZoole 2014.04.09. 22:01:36

@charlieharper [home, sweet home]: azt hallotad,hogy az Apple bevasarolta magat a Viagra bizniszbe?
Uj neven fogjak piacra dobni az uj neve: iFel:)))

morsels (törölt) 2014.04.09. 22:11:06

@charlieharper [home, sweet home]:
Ez vicc volt?

Mert ugye az android egy op rendszer, a Google vette meg az eredeti fejleszto ceget.
Szoval ettol meg lehet a Samsung olcso megoldas az iPhone-hoz, de az Android nem az o hibajuk.

Persze irhattad volna azt is, hogy a Samsung ugy ahogy van, egy olcso megoldas az iPhone-hoz, de ez meg inkabb vallasi kerdes, azt hiszem :-)

2014.04.09. 22:16:04

@morsels: azert irtam, mert Samsungot akar

firg_firg 2014.04.09. 22:16:06

@charlieharper [home, sweet home]: "Mindegy milyen szinu, az nem titkolja, hogy mi van mogotte " - tehat ha van egy jo nod, es leontod tragyaval akkor az meg jo no marad? Igen, persze. Csak minek leonteni tragyaval?

Szerintem ez pont a forditottja a lipstoc on a pig-nek.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.04.09. 22:20:07

@charlieharper [home, sweet home]:
A Telia szerint 14-én szállítják a telefont, de rutinos vásárlók szerint lehet, hogy már pénteken meg fog jönni.
iPhone 4S-t cserélem Samsung Galaxy S5-re.

Nem ismerem az Android rendszert, azok, akik cseréltek elégedettnek tűntek, de ez csak 4-5 ember, nem nevezném reprezentatív mintának.

Az iOS6 (ha jól emlékszem) design-ja tetszett, de miután váltottak a 7-tel erre a fehér, butaikonos külsőre elég sokat rontottak nálam a megítélésen. Az tény, hogy az Android sem a designról híres, de bízom benne, hogy amennyire az iOS-t nem tudom variálni (feltöretlenül), annyira az Android azért testreszabhatóbb lesz.

L(user) experienceről még nem tudok nyilatkozni, de majd beszámolok 1-2 hét után, ha érdekel.

A következő, nagy dilemmám, hogy vegyek-e majd mellé egy Gear 2-t vagy hagyjam a fenébe. Igazából nem hordok órát, ez is inkább futáshoz / sporthoz kellene + jópofa, de... nem tudom, csak azért felesleges lenne, hogy a polcon porosodjon.

@blackhair-lady:
Meg fogod bánni :)

morsels (törölt) 2014.04.09. 22:20:59

@charlieharper [home, sweet home]:
Ezt ugy erted, hogy minden olcso megoldas, ha nem iPhone?

SzZoole 2014.04.09. 22:21:06

@morsels: feletek melyik marka a legelterjetebb?Gondolom a Black Berry,de ez csak feltetelezes a reszemrol,mivel hogy ott gyartjak,ha jol tudom a R.I.M.

2014.04.09. 22:22:05

@firg_firg: a tragya/no hasonlat? Igen, az pont forditott
A piros ferrari viszont (szerintem) a lipstick on a pig kategoria. A piros szint nagyon eltalaltak.

2014.04.09. 22:23:16

@morsels: nem mondtam ilyet. Huztam a duci madarat

firg_firg 2014.04.09. 22:26:41

Arulkodas a fonoknek tema: Lehet cask annyi tortent, hogy a fonok korbekerdezett a kollegaknal, hogy mi a velemnyuk az uj jovevenyrol, es hogy szerintuk hogy teljesit, meg hogy megy a beilleszkedes. Nincs semi bizonyitek, hogy a kollegak mentek proakitvan arulkodni a fonokhoz.

A magyar lelekbe meg amugy is bele van nevelve hogy aki a naladnal nagyob hatalommal rendelkezonek infot ad ki (legyen az fonok, tanar, rendor, apeh, akarmi) az spicli, arulo, es haromperharmas. Ennek megvannak a gyokerei a komcsi eraban, a kuruc-labanc korszakban, vagy akar meg korabban is.

Szerintem nem bun elmondani a fonoknek, hogy az uj kolleganak meg fejlodnie kene ebben-abban, feljelenteni az adocsalokat, vagy kihivni a rendort ha a szomszed veri a feleseget. Radioban bemondani hogy hol meri a rendorseg a sebesseget szinten nem meno.

morsels (törölt) 2014.04.09. 22:28:28

@Zoole[uk]:
A Blackberry inkabb business kornyezetben terjedt el, most mar nincs igazan jelentosege ott sem.
Az iPhone es a Samsung a ket nagy versenyzo.
Mondjuk az iPhone specialis ugye, hisz ok csinaljak a hardwaret meg az op rendszert is, mig a Samsunk a hardwaret csinalja es gyakorlatila barmit ra lehet tenni, ha az eladhato. Peldaul WP (windows phone) op rendszert is.
Mondjuk iOS-t azt pont nem :-)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.04.09. 22:28:58

@morsels:
Nem tudom, nem értem :)

Nem az ára miatt választottam (bár az ár-érték arány nem tisztázódott még a számomra), hanem azért, mert az Apple-ből elgem lett.

Valószínű egyébként, hogy oldschool vagyok már, de nem tudok megbarátkozni az állandó szinkronizálási kényszerrel, ahelyett, hogy rákötöm a gépre a telefont és mint egy meghajtót látom az egészet és kedvemre pakolászhatom rajta a fileokat.

Szerintem én vagyok az utolsó ember a Földön, aki még a DOS könyvtárstruktúráját használja a Windows 7 alatt is. Nem vagyok hajlandó az "előre telepített" Users mappát használni, hanem van külön mappám, abban almappák, stb... kell a fenének a képek/videók/akármik tenyésztett szerkezete :) XP alatt még külön partició is volt minden holmimnak és a C:-n csak a Win és a telepített programok voltak... nagyon gáz? :D

blackhairlady 2014.04.09. 22:30:28

@Kövérmadár [swe]: Mit? A Camarot, a sarga camarot, vagy hogy benezek a homarra?:)))))))))

morsels (törölt) 2014.04.09. 22:32:26

@Kövérmadár [swe]:
En nem is beszeltem az arrol :-)

Egyszeru a dolog.
Van ugye a hardware, meg a software.
Az Apple eseteben mindkettot toluk veszed, mig minden mas esetben ezek parositasarol van szo.
Tehat egy iOS csak Apple cuccokon fog futni es forditva, Apple cuccokon csak iOS (valamelyik valtozata) fog futni.

Mig az Android futhat egy halom kulonbozo hardweren, ugy a Samsungon is futhat Android, vagy WP (mas op nemigen terjedt el), viszont az Android op rendszer meg a Google tulajdona, a Samsungnak semmi koze hozza.

klappol 2014.04.09. 22:32:39

@diggerdriver: Van aki kedveli, nem az én állatom, de ez van, köcce a választ :)

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.04.09. 22:32:39

@Kövérmadár [swe]: A vásárlőerőt mérik azzal. Mennyit tudsz fogyasztani a pénzedből. Magasabb átlagfizetésekhez általában magasabb vásárlőerő is párosul. Gondolom megnézted hogy Norvégiában még az álomszerű svédnél is magasabb a gdp ppp ugye és innen jött a kérdés.... költöztök?

Papagály (törölt) 2014.04.09. 22:32:39

@Kövérmadár [swe]: Szerintem viszonylag jól korrelálnak, bár lehetnek meglepő aberrációk.
Ha valahol lényegesen alacsonyabb a GDP/fizetés arány, mint másutt, akkor ott nagy(obb) a korrupció és/vagy a kizsákmányolás.
De ez inkább csak a várakozásom, tehát csupán hipotézis. Biztos vannak rá grafikonok, meg tanulmányok is...

2014.04.09. 22:35:08

@charlieharper [home, sweet home]: Elolvastam...

Ha érdemben akarnám elemezni akkor tudni kéne mi a másik fél sztorija is de leginkább látni kéne a hivatalos dokumentumokat. Nem állitom hogy a cikk torzit, de elég gyakori hogy torz képet mutatnak az ilyen újságcikkek a hasonló ügyekről. Amig egy ügy a biróság előtt van vagy egy hivatalos panasz eljárás van folyamatban, akkor a minisztérium (ügynökség, stb.) nem nyilatkozhat. Ennyit az újságirókról...

Önmagában nézve a cikket - enyhén szólva túlreagálták a dolgozók az ügyet. Viszont azt szeretném látni hogy hogy van megfogalmazva a svéd gyermekvédelni törvény, hogy ilyen silány indokokkal meg tudta hozni a biró az elvételről szóló rendeletet. Mert az egy dolog hogy a szoc. munkások hülyék és elvették a gyereket, de a lényeg ott van, hogy a biró egyetértett a döntéssel.

A felsorolt indokok közül én egy olyan pontot láttam ami problémás lehet - a lyukas fog, hogyha szándékosan és hosszú ideig el van hanyagolva úgy, hogy a gyereknek fájdalmat okozzon. Home schooling indok - nevetséges. Persze nálunk nincs törvény arra hogy a gyereknek iskolába kell járnia, otthon is lehet tanitani. Az oltás is magánügy, nincs rá törvény itt, kivéve ha orvos mondja hogy a gyerek egészségének érdekében szükséges.

Amit nem értek, hogy jogilag hogy nem tudják ezek a szülők megtámadni a döntést. Most már kezdek egy kicsit félni a svédektől. :))

morsels (törölt) 2014.04.09. 22:35:59

@Kövérmadár [swe]:
Amirol te beszelsz, az megint egy masik megkozelitese a dolgoknak.
En peldaul meg most sem ertem, hogy miert eroltetik a Win8-at az otthoni gepekre (tobb okot fel tudnek sorolni, hogy miert nem jo otlet), meg vilagos, azok a mappak, amiket te emlitettel, az kifejezetten media alapu felhasznaloknak lett kialakitva, de az csak smoke and mirror, alatta ugyanaz van, mint amit te is hasznalsz most.

En sem hasznalom, egyszeruen nincs ra szuksegem.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.04.09. 22:39:25

@morsels:
Az kellene még csak!
Hogy utána az engedély engedélyét hitelesítver kérvényezhessek engedélyt ahhoz, hogy hitelesített engedélyt kapjak egy közjegyző által is kiállított igazolásról, hogy én vagyok én és nem a Pista.
Majd ezzel az igazolással kérvényezhetek mér egy engedélyt, mellyel engedélyezik, hogy összekapcsoljam a számítóképet a telfonnal.
Innentől már csak egy harmadik, ám mindenható entitás szükségeltetik (iTunes), amely hitelesítés után megkéri az engedélyt, hogy igazolási kérelemért a legfőbb hatalmassághot forduljon (Apple), hogy nekem, csóró szharcsimbók felhasználónak, lehetősége nyíljon felmásolni 2 nyomorult MP3-t vagy csak egy excell táblázatot a telefonra.

Jobban preferálom a "memóriakártya ki a telefonból, be a gépbe, fileok felmásolása a kívánt mappákba, kártya ki a gépből, be a telefonba" Ez 2 percet vesz igénybe és ki lehet hagyni azt a hulladék iTunes-t.

Megvénültem... :(

2014.04.09. 22:42:29

I love my Crackberry....

A Z10-est szinte utánam vágták ingyen, gyanús volt a dolog de nagyon jól bevált. IPhone amit a munkahelyen használok - so-so...

2014.04.09. 22:44:19

@cougarcat: emlekszel meg arra az idoszakra, amikor telefon nelkul mentel az utcara? Meg a mobile korszak elott?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.04.09. 22:47:21

@blackhair-lady:
Homárt :)
A Camaro rendben van :)

@morsels:
Eddig csak más gépén láttam a Win8-t, de kb. 3 perc alatt elkezdett lüktetni a homlokomon az ér :)
A Win7-nél eddig nem láttam jobb Windows-t (a 3.11-et leszámítva :) ). Ez a nagyikonos, "nem férsz hozzá semmihez" rendszer nem jött be. 8.1 állítólag jobb, még a magyar labdarúgó válogatott is ajánlotta, de még nem láttam működés közben.

Apple-iOS vs Samsung-Android vonalat értem. Az Apple zártabb, ez mindenképp előny.

morsels (törölt) 2014.04.09. 22:49:07

@cougarcat:
Ehhez azert kell egy kis tortenelem :-)

Szoval a hordozhato, mobile telefonokat a Nokia kezdgte el igazan. Ok voltak vezetok sokaig.
A RIM (most mar Blackberry) annyiban volt jobb, hogy tobb szolgaltatast adott. Nem csak SMS, hanem e-mail hozzaferes, raadasul (es ez volt a hatalmas plusz) sajat servereken keresztul bonyolitotta az email kuldest, tehat elvileg nem ferhetett hozza senki. Ettol lett a corporate vilag alapveto eszkoze.

Ez valtozott aztan az eloszor az iPhone, kesobb az iPad megjelenesevel. Egy egeszen mas ajtot vagtak az addigi vilagra. Ezt sem a Nokia, sem a Blackberry (korabban RIM) nem tudta behozni, egeszen mas kategoriaban voltak vezetok.

Szoval jelen pillanatban mindenki az eredeti iPhone koncepciot uldozi, fejleszti tovabb, amiben persze ernek is eredmenyeket, sot, de olyan tipusu 'paradigma valtas', mint ami az iPhone volt, egyelore nincs.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.04.09. 22:50:23

@Pink Petsch: Na, ez így korrekt.

A nő meg mint tudott, egy hárompólus, már elektronikai szemszögből nézve.Énnekem is csak kettő szimpatikus ebből... :D

SzZoole 2014.04.09. 22:50:54

@morsels: akkor a blackberry divatjamult.
Es neked mint IT-is embernek mi a velemenyed a ket op.rendszerrol?
Nekem csak felhasznaloi osszehasonlitasi alapom van,de az en velemenyem szerint az iOS klasszisokal jobb.

morsels (törölt) 2014.04.09. 22:53:12

@Kövérmadár [swe]:
A Win8 gyakorlatilag a Win7 fejlesztett valtozata. A core gyakorlatilag ugyanaz.
A Win8 annyiban kulonbozoik a Win7-tol (leginkabb), hogy a felhasznaloi feluletet akartak uniformizalni. Tehat ugyanazt latod egy pc-n, tableten, telefonon.. ami szerintem hulyeseg (ezt meg is tudom indokolni, csak nem akarom untatni a kozonseget :-))

Ettol fuggetlenul a pc-n (vagy laptop-on) a Win8-at is lehet ugy hasznalni, ugyanazzal a felulettel, mint a Win7-et. Van par dolog, ami nyugosse tudja tenni az embert, de a legtobb dologra van megoldas :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.04.09. 22:54:09

@diggerdriver: Egyelőre szerintem is az, de valamerre mozdulni kell...

2014.04.09. 22:57:11

@charlieharper [home, sweet home]: Meg arra is emlekszem amikor kijelentettem hogy a mobil egy rakkelto szar es csak sznob idiotak maszkalnak vele. :) Ez meg azelott volt mielott felmondtuk volna a vonalas telefont es csak a mobilt kezdtunk el hasznalni. Azota se neztunk vissza. Egyebkent en telefonalasra keveset hasznalom, inkabb textezek meg szorakozok az app-okkal. Pl. stock apps, stb. :)

@morsels: A sogorom fia a Bberrynel volt matematikus de meg az osszeomlas elott sikerult valtania .... Mintha azt olvastam volna hogy kiszallnak a mobil gyartasbol? Nem vagyok biztos benne.

Megjelent a napszamosom, sajnos mennem kell ki a kertbe dirigalni... :(

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.04.09. 22:57:32

@DieNanny [SZ,CH]: Mondjuk v an ilyen, ha nem is a mi utcánkban, hanem jóval följebb:

se.jokkmokk.jp

Én itt szoktam kukkolni, hogy van-e fönt sarki fény.Már nem az utcák találkozásainál, hanem az a ződ, érdekes fajta...:-)

Ez a Jokkmokk olyasmi szó, mint a magyar ukkmukkfukk, még egy bizonyítéka a svéd-magyar nyelvrokonságnak... :D

morsels (törölt) 2014.04.09. 22:58:33

@Zoole[uk]:
Divatjamult?
Hat... igy is lehet mondani :-)
Inkabb ugy mondanam, hogy a Blackberry bizott a corporate kliensekben, meg ugye a 'secure server' bazisaban, amit tulhaladt az ido.

A divat egeszen mas. A divat az, amit a gyerekek, tinedzserek kapnak fel.

Az Android ugyanolyan jo op rendszer, mint az iOS. Sot, szerintem jobb.
De az Apple-nek marha nagy elonye volt (ertelemszeruen) az iPhone piacra dobasaban. A penz igazabol a rendszerben vannak, amiert fizetsz. Peldaul iTunes, App-ok, kulonbozo szolgaltatasok, ilyesmi.
De az Android platform is jo erre. Sot, a WP (windows phone) platform is nagyon jo, csak arra meg nem gazillion app, meg persze ott van az is, hogy hat windowst, azt soha.

De a gyerekeket ez nem erdekli igazan. Azt hiszem az Apple kezd kifulladni, ha valaki meg tudja fogni oket, akkor az lesz a nyero.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.04.09. 23:00:47

@morsels: Várjál, én nem hírdetem, odaírtam, hogy "azt hallottam" vagy ilyesmi.Meg azt is írtam, hogy azért nem hiszek el semmit egy benyögésre, csak "kinézem belőlük".Ha érted.

2014.04.09. 23:01:41

@Zoole[uk]: tizeneves gyerekeid szerint mi a meno? Par eve csak iphonet lattam a vonaton hasznalni, ipaddel. Manapsag meg a teniszuto nagysagu telefonok mennek.

morsels (törölt) 2014.04.09. 23:02:52

@cougarcat:
Hat, ha valtanak, akkor nem tudom, hogy mire :-)

Mondjuk az o mostani gepeiken QNX fut, ami megintcsak egy megbizhato op, de ok nem is ez miatt buktak el a dolgot.

Papagály (törölt) 2014.04.09. 23:03:47

@házelőtthinta: Nem túl idős hozzád Rózsaszín Párduc?

morsels (törölt) 2014.04.09. 23:06:04

@geegee:
Hat ugyanigy hallotta mas azt, hogy Svedorszagban telen nem jon fel a nap.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.04.09. 23:11:19

@Kövérmadár [swe]: Nem, nem gáz, én is kb így használom.
Ráadásul nekem még f@szbukom sincs, iwiw is csak a van-de-minek kategória...Vagyok én is ilyen maradi... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.04.09. 23:12:25

@morsels: Nem, ezek magabiztosan kijelentik.De mindegy, hagyjuk, lehet, hogy eltérően látjuk a dolgot.

Mrs. Clayton 2014.04.09. 23:14:08

@charlieharper [home, sweet home]: én nem, akkor még gyerek voltam, de te is, ne kamuzz, 1992-vagy 93-ban volt az első telefonom, ilyen bőrönd nagyságú vmi motorolla és 450-en ment nem 900meg 1800on

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.04.09. 23:14:28

@morsels: És a hardver az, amibe bele lehet rúgni...
(bár láttam én már 10 kilós fotósopp-csomagot, elég szép fizikai megtestesülés volt... :-) )

morsels (törölt) 2014.04.09. 23:15:08

@geegee:
Hidd el, a sushi chef nem kopi le a halat. Legalabbis nem az a normalis.

Mert ugye egy burger forgato is rakophet a burgerre, ha epp olyanja van.

SzZoole 2014.04.09. 23:24:38

@charlieharper [home, sweet home]: a lanyom 17 mult.galaxi S4 van neki,szerinte jo.
A fiam 15 eves, HTC One van,O nem annyira elegedett vele,meg nem tudja mit szeretne.

SzZoole 2014.04.09. 23:32:47

@morsels: tudom,nem is annyira boldogok vele.
Nekem csak egy 5-os van iOS 7-el fut,de meg soha nem hagyott cserbe.

morsels (törölt) 2014.04.09. 23:33:17

@Jess G:
Hat, azert akkoriban azt hiszem csak egy viszonylag szuk kor tudta megengedni maganak az ilyesmit.
Szoval persze, a tenyt nem is vitattam.

morsels (törölt) 2014.04.09. 23:35:14

@Zoole[uk]:
Persze, az emberek szeretik azt hasznalni, amihez hozzaszoktak.
Nincs ezzel semmi baj :-)

Mrs. Clayton 2014.04.09. 23:42:45

@morsels: ja, vmi 200-250 volt és az első hónapokban azért is fizetni kellett ha vezetékesről hívtad a mobilt
meg leolvadt a jég a kültéri antennáról meg a kocsi tetejéről
kemény idők voltak :-)
aztán utána már lett ilyen egész kicsi olyan 4cmx8cmx20cm
és nem lehetett vele textet küldeni

SzZoole 2014.04.09. 23:46:38

@morsels: 96-ban vettem az elsot egy Ericsson volt meg angol menus,98-ban vettem az elso Nokia 5110-est majdnem 2 het egy toltesel kibirt,98- tol 2012-ig csak nokiat hasznaltam,2012-ben vettem az elso iOS telefonom,azota csak iOS rendszeru dolgokat hasznalok mindenben,mar varom,hogy Tv is piacra dobjak:)
Senkit nem akarok se le se ra beszelni,de nekem bevalt:)
Van egy masik amcsi cucc is amit hasznalok a sonos,tokeletesen parosulnak a pad-al:)

morsels (törölt) 2014.04.09. 23:49:04

@Jess G:
:-)

Azert az elso mobilokkal sem lehetett textet kuldeni.
Egyebkent erdekes, hogy a mobil telefonok hasznalata joval gyorsabban terjedt el Europaban (ennek is megvan az oka persze) es az SMS is azert lett ilyen elterjedt (ugye itt tort be a Nokia igazan), mert kis packet-eket lehetett kuldeni es akkor meg nem volt hordozhato e-mail. Tehat egy atmenet a telefonhivas es az email kozott.

Eszak-Amerikaban soha nem terjedt ez el ilyen mertekben.

Mrs. Clayton 2014.04.09. 23:51:18

@morsels: europában meg sztem soha senkinek nem volt személyhívója, az meg amerikában volt jellemző
de igazán amikor a gyerekeim születtek, az után ilyen 1998 körül lett nagyon népszerű a 900-on működő tényleg kisméretű telefonok
emlékszem mindenkinek Nokia 3310 volt
nekem nem

morsels (törölt) 2014.04.09. 23:53:54

@Jess G:
Szemelyhivo? Az a pager?
Hat persze, mert a pager gyakorlatilag a telefonhalozaton mukodott. Hasonlo modon, mint a regi modemek.
Eszak-Amerikaban mindig joval olcsobb volt a vezetekes telefon, mint Europaban.

Ezert Eszak-Amerikaban joval kesobb terjedt el a mobil hasznalata.

Shanarey 2014.04.10. 00:16:57

@Jess G:

Nekem volt, legalábbis adtak egyet mert az járt az akkori poziciómhoz.
:-)

De gyorsan lecsengett ahogy az első nem féltégla és táska méretű telefonok megjelentek és nem voltak drágák

Ericcson 320 ha jól emlékszem és a Nokia 1611.

Nekem ez a Nokia volt az első mobiltelefonom.
Nem tudott sokat, de azt egy feltöltéssel 6-8 napig csinálta.
Na meg bankkártya méretű volt benne a SIM, az a bizonyos ami akkor is csak akkora volt valójában mint most, csak akkoriban sok anyagot pakoltak mellé.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.04.10. 00:26:21

@Jess G: De, nekem volt... :-) Az első időkben próbált a munkaadó cégem spórolni a kommunikációs költségekkel.De télleg nem sokáig, és én se nagyon láttam máshol, másnál ilyet használni.Meg télleg fura volt 2000 utáni filmekben is személyi hívót látni.

Mrs. Clayton 2014.04.10. 00:41:56

@nyuszigonosz(D): @geegee: @Shanarey(SCO): ja,hát így boltban én is láttam, de élő embert nem ismertem, akinek volt, csak az ER-ben csipogtak mindig a dokikra

Sütemény1975 2014.04.10. 02:02:26

@charlieharper [home, sweet home]: attol fugg, milyen telon van. Nekem htc one van, imadom. Tesomnak volt iphone 4. Nem csereltem volna vele.

Sütemény1975 2014.04.10. 06:34:06

@firg_firg: villantani a szembejovonek ha az ut szelen rendort latok? velemenyed alapjan, ez sem lehet meno.

Sütemény1975 2014.04.10. 06:42:29

@diggerdriver: a tesla most epit uj akksi gyarto uzemet.
www.teslamotors.com/blog/gigafactory
Az auto csak europaban ilyen draga, usaban olcsobb. Ha jol emlexem 15-16 milla atszamolva. Hatotavolsagban 400 km korul teljesit. Az uj, fejlettebb aksikkal ez tobb lesz. Also osztalyt is megceloztak, lesznek olcsobb modellek is.

Sütemény1975 2014.04.10. 06:46:43

@Kövérmadár [swe]: nem, nem te vagy az utolso en is igy csinalom :) C meghajton csak op meg a progik, minden mas a tobbin. My documents mappat nem hasznaljuk :)

Sütemény1975 2014.04.10. 06:55:09

@Zoole[uk]: valszeg nem tudjak rendesen kezelni az androidot. Htc one es android komboval siman iphone kategoria. De inkabb jobb :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.10. 07:24:34

@Sütemény1975:
Te vennél Teslát?
Órákig álldogállsz egy vidéki kiránduláskor míg feltöltik.
Állandóan kalkulálsz meddig elég ott van e töltö. Állandó félelem az lenne az életed.

2014.04.10. 07:28:31

@Jess G: te nem emlekszel a mobile elotti idoszakra? Ok, hogy fiatal voltam, de emlekszem meg ra, hogy ugy tomegkozlekedtem vagy talakoztam valakivel, hogy nem volt nalam telefon.
@diggerdriver: a Teslat nem a London Budapest utvonalra talaltak ki. En vennek.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.04.10. 07:38:00

@Sütemény1975:
Szuper!
Egyre tobb a kozos vonas! ;)
Merre jarsz?

@morsels:
Valoban lehet benne valami (biztosan van :) ). Engem pont a tablet kinezet zavart benne.
Sokan azt sem ertik, hogy minek hasznalok egeret a notebookhoz... mert a tp-et csak harmad olyan sebesseggel tudom kezelni.

Sajat mappak, eger, win7... mi lesz igy velem 10 ev mulva? ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.10. 07:59:43

@charlieharper [home, sweet home]:
Elsö autónak is?
Úgy hogy nincs mellette másik hagyományos motorú.
Én utálom az akkus szerszámokat is.
Mindig akkor merül le mikor legjobban kéne.

firg_firg 2014.04.10. 08:03:19

@Sütemény1975: Az sem meno. Tegyuk hozza, gyerekkent, apam gyakran villogot a rendor miatt a szembejovoknek (es akkor fasza dolognak tartottam, cska aztan felnottkent meggondoltam magam), es engem is buntettek meg mar gyorshajtasert. Ezzel egyutt azt gondolom, hogy a gyorshajtas es masok ebben valo segitese (villogas, figyelj, itt mernek!) elitelendo dolog.

A gyorshajtasba nem megyek bele, a villogasrol meg annyit hogy nem egyertelmu. Leginkabb azt jeletni hogy "figyelj!" - na jo de mire? (mindegy hogy segitokeszsegbol, vagy anyazasbol jon)
Mernek a rendorok? Ugy maradt az indexem? Van szembe egy kidolt fa, beszakadt az uttest, kutya, ember, akarmi az uton? Tulzottan vakit a lampam? Nem eg a lampam? Atlogok a vonalon? Figyeljek, mert at fogsz jonni a vonalon csakazertis (akarmi miatt)? Elsobbseget adsz es mehetek nyugodtan? Nem adsz elsobbseget es takarodjak?

Sütemény1975 2014.04.10. 09:01:18

@diggerdriver: most meg nem. Illetve ha sok penzem lenne, akkor varosi autonak, rovid videki utakra igen. De nem gondolom, hogy zsakutca lenne a technologia. Meglatjuk! :)

SzZoole 2014.04.10. 09:03:12

@Sütemény1975: figyelj ezen nem fogunk osszeveszni,en hasznalom/hasznaltam mindkettot,most egy 5-ost hasznalok es mar varom a szeptembert,hogy lecsereljem a 6-osra,kinek a pap,kinek a papne,en a lanyukat valasztanam:)))
Mikor leszel Doverban?
Nekunk holnap 16 orara van kompjegyunk.

Sütemény1975 2014.04.10. 09:03:20

@Kövérmadár [swe]: most eppen sajnos nurnberg kornyeken allok a jo kis nemet dugoban. Ha vkit buntetnek, arra koteleznem, hogy kozlekedjen nappal, nemet palyan kamionnal :))

Sütemény1975 2014.04.10. 09:05:47

@Zoole[uk]: eszem agaban sincs osszeveszni :))
en legkozelebb jovo het kedden leszek doverban :) most hazafele megyek, mar nemetben vagyok.

SzZoole 2014.04.10. 09:06:45

@Sütemény1975: most latom,hogy irtad a madarnak,Nurnberg es dugo,ezert hasznalom mindig ejszaka a nemet autopalyat:)

Sütemény1975 2014.04.10. 09:08:32

@Zoole[uk]: en is akkor szeretem, csak sajnos en nem akkor megyek amikor akarok ;)

Sütemény1975 2014.04.10. 09:09:15

@firg_firg: nos ebben nem ertunk egyet ;)

SzZoole 2014.04.10. 09:15:31

@Sütemény1975: okoztok is nem kis bosszusagot neha,a tempomatot beallitom 220-ra,hogy haladjak,erre valamelyik kamionosnak,nem surun,csak neha,elozhetnekje tamad a belsosavba,tudom nekem se kene szaguldozni:)))

Sütemény1975 2014.04.10. 09:40:03

@Zoole[uk]: ebbe a tmaba jobb, ha nem is megyunk bele : )

SzZoole 2014.04.10. 09:49:37

@Sütemény1975: nem nem,mert vagy mindkettonknek igaza van,vagy egyikonknek sem,Te is sofor vagy,en is,de mig Te kamionoskent iteled meg en szemely autoskent itelem meg,mindketten maskep latjuk,azt is tudom,hogy Ti munkatok nem egyszeru,mint ahogy az atlag autosok latjak.

Mrs. Clayton 2014.04.10. 10:25:10

@charlieharper [home, sweet home]: charlie az 21 éve volt én meg 38 leszek, többet éltem mobil telefonnal mint nélküle

wuaaa 2014.04.10. 11:15:59

@diggerdriver:

Diggie, a villanyautózás megítélése nagyon függ attól, honnan nézed. Én is szkeptikus voltam. De próbáld meg elképzelni azt, amit most leírok:

Elmész dolgozni. Amíg dolgozol, valaki felönti az autód tankját üzemanyaggal. Tőled senki sem kér egy pennyt sem érte. Mire hazaérsz munkából, elhasználod az üzemanyag egyharmadát, mert a mostani munkád helyszíne London másik felén van. A maradék kétharmad feléből másnap reggel megint elmész a munkahelyedre, ahol valaki megint teleönti a tankot, amíg te dolgozol. Neked ez megint nem kerül semmibe. És ez megy minden nap. Jön a hétvége, megejtesz a családdal egy nagybevásárlást. Mire visszaértek a bevásárlóközpont parkolójába az autóhoz amit mondjuk fél tanknyi üzemanyaggal parkoltál le (előző nap munkából haza elment az egyharmad, meg még valamennyi otthonról a bevásárlóközpontig), valaki megint teletankolja neked. Másnap (mondjuk vasárnap) szép az idő, elmentek kirándulni egy kisvárosba, ami tőled olyan távolságra van, hogy közben elfogy a tankból az üzemanyag háromnegyede. Csak fizetős parkoló van. Hát legyen. Ugyanannyit fizetsz mint a többiek, de közben csak neked tankolják tele az autód. Vidáman telik a hazaút, közben belegondolsz, hogy nem csak dolgozni jársz nulla költséggel, de még a hétvégét is megoldod "okosba", és még csak nem is kell kannázni üzemanyagot a munkahelyedről. A zasszony szemében még mindig te vagy a hős, így nyugodtan belefér még egy vacsi az olasz étteremben. Igaz, hogy csak egy órára parkoltad le a kocsid egyharmad tanknyi üzemanyaggal, de mire visszaértek hozzá, már megint tele van. Így már csak az a pár perc hazaút van hátra és másnap reggel majdnem teli tankkal kezdheted a hetet....

Most képzeld el azt, hogy ez nem a jövő és nem fikció, hanem a jelen és a valóság. Norvégiában ez a jelen valósága. Márciusban 1.493 darab Tesla S-t adtak el itt, az eddigi rekordot a Ford Sierra tartotta havi 1.454 eladott darabbal 1986 májusában. Tudom hogy téged senki nem győz meg semmiről, amíg te magad nem győzöd meg magadat, de gondolj csak bele..

2014.04.10. 18:39:00

@diggerdriver: Nem venném meg a Teslát. Először is, 80-100+ CAD-ba kerül, azt hiszem ehhez nem kell sokat hozzáfüzni.... :) Nem lennék hajlandó hitelt felvenni, lemondani más dolgokról, pl. utazások, vagy + 5 évet dolgozni csak azért, hogy egy drága autóm legyen.

Másodszor.... Amikor Kanadában utazunk kocsival, akkor egy nap 6-8 órát vezetünk, napi 700-800 km-t is megteszünk. Gondolom ez is önmagáért beszél...

Harmadszor.... A háznál való töltéshez már eleve költséges átalakitásokat kellene elvégezni.

Negyedszer... A munkahelyen Prius-okkal járunk és elég gyakorta lerobbannak akku hiba miatt, szóval nem bizok még a technológiában. Pl. mi a terepjáróval sokat autózunk földutakon a vadonban, amikor túrázni megyünk. Marha kellemetlen lenne ha leragadnál egy ilyen helyen, ahol nincs mobilszolgáltatás, és leginkább grizzly medvék sétálnak arra, nem emberek....

De jó hogy van elektromos auto és jó hogy gazdag emberek megveszik őket. Egy barátomnak Norvégiában van, de amikor Európában autóznak, akkor a BMW-vel mennek.... Majd ha egy töltéssel egy egész napot tudok vele autózni, meg ha az árak lemennek, akkor lehet róla szó. Az mondjuk marha klassz lenne ha eltünne a zaj az utakról.....

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.10. 19:43:58

@wuaaa [nor]:
Hűűűűű barátom te végtelenül naiv vagy.
Nem mondták még neked hogy ingyen ebéd nincs?
Pedig így van. Nagy igazság.
Szerintem ugyanezért a módszerért amit a norvég kormány csinál simán felakasztanál egy heroinárust.
Pedig nincs különbség csak az áru más. A módszer ugyanaz.

Képzeld el a következőt.
Bemegyek dolgozni Sloughba.
Elfogy a fél akku. Szólnak hogy sürgősen Lutonba kell mennem mert lebetegedett az ottani gépkezelő.
Az utolsó elektronokkal elmegyek Lutonba.
Bazmeg még nincs áram mert tegnap kezdték a munkát.
Sakk matt.
Reggel felkelünk készülődünk a bevásárlásra én beállítom a gyomorsavamat a gyenge báránymájacskára amit a kedvenc kajáldánkban eszek.
Beülünk az autóba töltöttség a minimumon.
Bazmeg tegnap elfelejtettem rárakni a töltőre.
Soroljam még?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.10. 19:48:07

@cougarcat:
Persze. Sokan nem látják a realitásokat.
A tesla elvileg 400kilométert megy el.
Igaz hogy ezt egy oválpályán sík úton egyenletes sebességgel ideális körülmények között mérték és a valóság meg sem közelíti mint ahogy a gyári fogyasztás sem a valóst benzin-dízel motoroknál.
Aki akarja vegye de engem ne agitáljon mert kicsit mögé látok a dolgoknak.

kovacs55 2014.04.10. 22:46:31

@maxval a gondolkodó birca:

Stockholmban a gyamugy a közelmultban elvitt egy gyereket valami azsiai követtöl mert nem a sved elvaras szerint lett nevelve.

kovacs55 2014.04.11. 00:21:22

@Kövérmadár [swe]:
Itt nem fordulhat elo, hogy "jon a haver, kiruglak" vagy "nem vagy szimpatikus, kiruglak".

HOPPPSSSAN, nagyon is elöfordult, raadasul egy eleg közeli ismerössel. Nem azt mondom hogy altalanos de sajnos elöfordul.

BalazsMate · http://stockholm.blog.hu 2014.04.11. 13:34:33

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: Van olyan norveg falu, egy meredek völgyben, ahol ugyan feljön a nap, de nem süt közvetlen napfeny a falura 6-7 honapon keresztül. Most tükrökkel javitottak a helyzeten, de erröl gondolom hallottal is:
www.bbc.com/news/world-europe-24747720

KaRi 2014.06.26. 12:31:58

A cikk jó, de a cím megtévesztö kicsit! Svedországról elég sok cikk megjelent már nem sok újat írt le.
Viszont arrol a legendás egészségügyröl nem sokat! Pedig az lenne az érdekes az otthoniaknak! Hogy itt bizony a betegeknek nem egyszer heteket, hónapokat kell várni egy úgy egyébként akut esetben elvárható vizsgálatra, pl hasi UH, CT, MR stb. Hogy bizony fizetni kell a vizit díjat még az akut esetekben is és ha elért a kedves paciens egy bizonyos összeget csak akkor kezd el csökkeni a viziteken fizetendö összeg. Ugyan ez vonatkozik a gyógyszer vásárlásra is Hogy nincs ám szabad orvosválasztás nem biztos, hogy az a z orvos fogja operalni aki az elsö alkalommal látta.... ès sorolhatnám
Viszonta másik oldalon az orvos, növér megkapja a kijáró megbecsülést... Nem visszhangos a media a különbözö mühiba berektöl, pedig itt is vannak tévedések! Hogy pénz, paripa fegyver minden megvan ami aktuálisan kell- na ez legenda része azt hiszem- , e miatt nem kell a személyzetnek aggódni, hogy holnap nem lesz infuzios felszerelésm, rtg film stb.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása