Némi kihagyás után folytatódik az ügyintézéssel kapcsolatos sorozat, méghozzá Hollandiával. Én személy szerint valamilyen számomra megfoghatatlan oknál fogva nagyon bírom a hollandokat, tetszik az élethez való viszonyuk, úgyhogy külön öröm volt összeszedni ezeket az infókat. Ez egyébként immár a sorozat hetedik része Németország, az Egyesült Királyság, Ausztria, Ausztrália, Svájc és a magyarországi elindulás után.
Kezdjük ott, hogy megérkezünk az országba (jó esetben már valamilyen munkaszerződéssel a zsebünkben, de erről majd később), az egyik első dolgunk nekiesni az ügyintézésnek, bejelentkezünk az önkormányzatnál és megszerezzük a szükséges papírokat.
Amennyiben négy hónapnál hosszabb időt szeretnénk az országban eltölteni, akkor irány a lakhely szerint illetékes önkormányzat – és tényleg érdemes sietni, mert a megérkezéstől számított 5 napon belül meg kell tennünk.
A beiratkozáshoz az alábbi dokumentumokat kell magunkkal vinni a polgármesteri hivatalba:
- érvényes útlevél vagy személyigazolvány
- lakásbérleti szerződés (vagy ha vettünk lakást, akár adásvételi), amivel a hollandiai lakhatásunk igazoljuk. Ha szobát bérelünk, akkor a főbérlővel kell egy nyilatkozatot kitöltetni és aláíratni. Hogy ne legyen olyan egyszerű az élet, az önkormányzathoz a főbérlő útlevelének vagy személyigazolványának a másolatát is vinnünk kell.
- születési anyakönyvi kivonat. Ha családdal megyünk, akkor értelemszerűen kellenek a házastárs és a gyerekek papírjai is, ezekről egy hivatalos fordításra is szükség lesz (ezt később is benyújthatjuk, nem kell azonnal).
A születési és házassági anyakönyvi kivonatok nem lehetnek 6 hónapnál régebbiek, viszont nem kell róluk hivatalos fordítás. A 3 nyelven kiállított kivonatokat apostille pecséttel kell hitelesíttetni a Külügyminisztériumban. (Wilhelmus80 kiegészítése)
A bejelentkezés ingyenes. Kapunk majd az önkormányzattól egy levelet, melyben visszaigazolják a regisztrációt és megküldik az ún. BSN-számot (Burger Service Nummer) , amely egyfajta adószám és személyi szám egyben. Kell az Adóhivataltól egy úgynevezett sofi-szám is.
Erre a számra szükségünk lesz mindennemű ügyintézés során, például kórházban, iskolában, a munkavállaló és a szociális segélt nyújtó intézmények is kérni fogják.
Ha Hollandiát újra elhagyjuk, ki kell iratkoznunk az önkormányzatnál, ha pedig országon belül költözünk el, akkor erről értesíteni kell az önkormányzatot.
Magyar állampolgárként NEM kell a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalnál (Immigratie- en Naturalisatiedienst, IND) bejelentkezni, és NEM kell a holland IND-től ún. regisztrációs matricát kérni.
Amennyiben a munkáltatónk, vagy bármelyik holland hatóság mégis ragaszkodna hozzá, akkor nyugodtan hivatkozzunk az Immigratie- en Naturalisatiedienst hivatalos tájékoztatójára.
Lakásbérlés esetén kaphatunk lakbértámogatást is, amiről további információt a Toeslagen oldalon találhatunk. Létezik egy Huurcommissie nevű bizottság is, amelyhez érdemes segítségért fordulni, ha a helyzet úgy hozza.
Fontos linkek
BSN-szám
Basisregistratie Personen (BRP)
Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal (Immigratie- en Naturalisatiedienst)
Belastingdienst
Toeslagen
Huurcommissie
Egészségügyi biztosítás
Hollandiában élve és dolgozva kötelesek vagyunk holland betegbiztosítást kötni. A biztosítási alapcsomag mindenhol ugyanaz, de a díj biztosítóként változhat. Emellett érdemes megfontolni egy kiegészítő biztosítás megkötését is. Ha a fizetésünk indokolja, akkor kaphatunk támogatást.
Érdemes figyelni, mert 2015. január 1-étől változtak a hollandiai egészségügyi biztosításra vonatkozó szabályok. A részletes információk a kizárólag holland nyelven elérhető honlapon találhatóak.
A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat a 15 „régi” tagállamban alkalmazandó munkavállalási szabályokról országonkénti bontásban ad részletes tájékoztatást honlapján
Fontos linkek
Kiesbeter
Kiegészítő biztosítás (angol nyelven)
Január elsejei változások
Munkavállalás
Megérkeztünk, elrendeztük a papírokat, munkába állunk. A leendő munkaadónk a törvény szerint megkér majd arra, hogy mutassunk be egy érvényes személyigazolványt, amiről kötelessége másolatot készíteni és azt megőrizni.
A fizetésünkből a munkaadó vonja a különböző járulékokat és az adót. Mindezt fel kell tüntetnie a bérszelvényen. Munkavállalóként a vállalatnál megkötött kollektív munkaszerződés természetesen ránk is vonatkozik (CAO), ezzel nem árt alaposan megismerkedni.
Hollandiában is van minimálbér, érdekes, hogy a 23 évnél fiatalabb munkavállalókra alacsonyabb minimálbér érvényes, mint a 23 év fölöttiekre. Ha a minimálbérnél kevesebb fizetést kapunk, akkor az Inspectie SZW-vel vegyük fel nyugodtan a kapcsolatot.
Ha munkaközvetítőn keresztül dolgozunk, akkor egy másik szervezethez, a CAO betartása kiközvetített munkaerők számára Alapítványhoz (SNCU) forduljunk.
Amennyiben idénymunkára érkezünk Hollandiába, (ez ugye maximum 3 hónap lehet), akkor az átlagosnál is jobban figyeljünk a munkaközvetítő cég, illetve a munkáltató kiválasztására, mert a kinti nagykövetség szerint nagyon sok panasz érkezik a munka- és szálláskörülményekre, illetve a bérek kifizetésére, továbbá egyes előre nem tervezett költségek (pl. munkába szállítás, szállás hozzájárulás) munkáltató által történő levonására vonatkozóan.
Sűrűn előforduló panasz továbbá, hogy Magyarországon megígérik, hogy a Hollandiába történő megérkezést követően kötnek majd szerződést a munkavállalóval, azonban a megérkezést követően nem várja őket senki és munkaszerződést sem kötnek.
Ezek nem kifejezetten Hollandia-specifikus dolgok, de nem árt itt sem leírni, miként az is fontos, hogy az első fizetésig ill. rosszabb esetben a visszautazáshoz szükséges elegendő tartalékkal induljunk el. Ez változó összeg lehet, én a magam részéről azt javaslom, hogy ez az összeg azért érje el legalább az 500 eurót (abban az esetben, ha van szállásunk, ha lakást is kell bérelni, akkor értelemszerűen ennél is több pénz kell).
Munkaidő
Fontos információ, hogy a munkaadó nem dolgoztathat minket átlagosan heti 45 óránál hosszabb ideig, a napi munkavégzés nem lehet több 10 óránál. A néha (azaz nem rendszerűen) előforduló túlórázás persze megengedett. Éjszakai munkarendben nem dolgozhatunk heti 40 óránál többet.
Fontos linkek
Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU)
Szociális és Munkaügyi Felügyelet (Inspectie SZW)
FNV szakszervezet
CNV szakszervezet
Jogsegély
Munkaügyi Minisztérium
Munkaügyi és Jövedelmi Központ (CWI)
Kollektív munkaszerződés (CAO)
Adózás, segély
Mint már említettük, alaphelyzetben az adóügyeinket a munkaadó intézi. Az adóbevallást minden év április elsejéig kell beadni.
Munkanélküli segélyt akkor kaphatunk, ha a munkanélkülivé válást megelőző 36 hétből legalább 26 hetet dolgoztunk. A segély feltétele, hogy aktívan munkát keressünk. Betegség esetén a munkaadó állja a táppénzt, ami a munkabérünk 70 százaléka.
Van egy ún. 30%-os adókedvezmény. A 30%-os adókedvezményt a külföldről érkező munkavállalók vehetik igénybe (valójában a munkaadó igényli, és nem is köteles a teljes kedvezményt továbbadni a munkavállalónak), ha megfelelnek néhány feltételnek.
A munkáltatónak nyilatkoznia kell arról, hogy az adott állást a holland munkaerőpiacról nem tudta betölteni, illetve hogy a jelölt olyan speciális háttérrel / képességekkel rendelkezik, ami elengedhetetlen az adott munkakör betöltéséhez.
A bruttó fizetes 30%-a adómentes, a fizetés 70%-a a mindenkori holland adótáblázatnak megfelelően adózik. (Wilhelmus80 kiegészítése)
A kedvezmény 8 évig érvényes (a 2012 előtt érkezetteknek 10 évig), az igényt 3 hónapon belül kell benyújtani az adóhatósághoz (munkahelyváltásnál újra kell igényelni, szintén 3 hónapon belül).
Önálló vállalkozóként be kell magunkat jegyeztetnünk a Kereskedelmi Kamaránál, méghozzá az indítás előtti vagy utáni héten, és költségei vannak, amiről a Kamer voor Koophandel oldalán kapunk részletesebb tájékoztatást.
Vállalkozás indításához el kell zarándokolnunk az Adóhivatalhoz és ki kell kérnünk egy igazolást, a Verklaring Arbeidsrelatie-t (VAR). Értelemszerűen ilyenkor az összes adó és járulék befizetéséről magunknak kell gondoskodni. Minden évben április 1.-je előtt tájékoztatni kell az Adóhivatalt arról,
hogy mennyit kerestünk az előző adóévben.
Fontos linkek
Adóhivatal (Belastingsdienst)
Táppénzről szóló törvény
Kereskedelmi Kamara (Kamer voor Koophandel)
Adózási infók (angolul)
Gyermeknevelés, segítségek
Hollandiában 4 éves korig lehet a gyermeket bölcsődébe vinni, vagy ha nincs hely, akkor 2 éves kortól ún. játszóházba, majd 4 éves kor felett 12 éves korig iskolán kívüli gyermekmegőrzőbe (természetesen iskolaidőn túl…).
Ez nem csak akkor hasznos, ha a munka mellett nem tudjuk megoldani gyermekünk felügyeletét, de sok gyermekmegőrzőben és játszóházban külön figyelnek azokra a gyerekekre, akik nem beszélnek a koruknak elvárt szinten hollandul.
Hollandiában a gyermekeket 12 éves korig tizenkét különböző ragályos betegség ellen oltják be, ezek között található a hepatitisz, tetanusz és gyermekbénulás. Az oltás nem kötelező, viszont ingyen adják be az egészségesrendelésen (consultatiebureau) vagy a Megyei Egészségügyi Központban
(Gemeentelijke Geyondheids Dienst - GGD).
A RIVM (Egészségügyi, Jóléti és Sportminisztérium) állítja ki a holland oltási könyvet. A magyar oltási könyv adatait bekérték, annak alapján kaptunk egy levelet, hogy mely oltásokat kell pótolni. (Wilhelmus80 kiegészítése)
A legtöbb településen van egy Ifjúsági és Családi Központ (Centrum voor Jeugd en gezin - CJG), ami tulajdonképpen egy családsegítő, ahol egészségügyi, nevelési, iskolai kérdésekben kaphatunk személyre szabott segítséget.
Fontos linkek
Megyei Egészségügyi Központ (GGD)
Ifjúsági és Családi Központ (CJG)
Autó átíratása
Ha valamilyen oknál fogva magunkkal visszük a Magyarországon vásárolt autónkat és bejelentett hollandiai lakcímünk van, akkor az autót át kell íratni, a rendszámot le kell cserélni hollandra. Minden ezzel kapcsolatos fontos információ fent van a holland Közlekedési Hatóság (RDW) oldalán. Érdemes a vezetői engedélyt is hollandra cserélni.
Ha ideiglenesen tartózkodunk Hollandiában (azaz nem ott van az állandó elsődleges lakcímünk), akkor nem kell regisztrálnunk az autót.
Fontos linkek
Közlekedési Hatóság (angolul)
Autó utáni adók (angolul)
Vezetői engedély cseréje (angolul)
Nagykövetségek
Hágai Magyar Nagykövetség
Hogeweg 14
2585 JD Den Haag
tel: +31-(0)70-350-0404
ügyeleti telefon: +31-6-5119-1428
fax: +31-(0)70-351-0749
e-mail: mission.hga@mfa.gov.hu
Budapesti Holland Nagykövetség
Füge utca 5-7, 1022 Budapest
Telefonok:
Konzuli Osztály: 1 3366 308
Általános Ügyek Osztálya: 1 3366 300
Fax: 1 3265 987
E-mail: bdp@minbuza.nl
Természetesen csakúgy, mint eddig, most is várom a kiegészítéseket, esetleges pontosításokat, vagy a gyakorlati tapasztalatokat, melyeket beépítek majd az összefoglalóba.
A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.
Az utolsó 100 komment: