oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. június 26. 03:29,  Csodával határos munkaszerzés Ausztráliában 106 komment

2016. június 26. 03:29 Határátkelő

Csodával határos munkaszerzés Ausztráliában

Akit valamennyire is érdekel a határátkelés témaköre, az aligha lepődik meg azon, hogy külföldön jó eséllyel valamivel lejjebb kell kezdeni a karrierépítést, mint ahol Magyarországon tartott az ember. Ezt tapasztalta meg saját bőrén az eheti ajánló egyik történetének két főhőse is Ausztráliában. Emellett ellátogatunk Németországba, megnézve, hogy ledőltek-e a kerítések is a Fal után, végül megnézzük, milyen is a szumátrai Riviéra.

Magyarország 2.0 – a Határátkelő második pályázata. Te min változtatnál Magyarországon, milyen jó külföldi tapasztalatot építenél be? A határidő június legvége és persze nem csak határátkelők írhatnak – a pályázatról minden tudnivalót megtalálsz ide kattintva! A cím: hataratkeloKUKAChotmail.com.

ausztralia_18.jpg

Induljunk hát el Ausztráliában, ahol az Ausztrália A-tól Z-ig blog szerzői mesélték el, hogyan sikerült megvetniük a lábukat a kontinensen, egészen konkrétan: hogyan találtak munkát.

„Mindketten felsőfokú végzettséggel, és viszonylag komoly, magasszintű munkatapasztalattal, valamint kifejezetten jó angol nyelvtudással vágtunk neki az ausztrál kalandunknak 2013 októberében.

A terv az volt, hogy Zoli elvégez egy dupla master képzést (Master of Business Administration és Master in Professional Account), egyrészt azért, mert egyébként is szeretett volna megszerezni egy Master végzettséget, másrészt pedig a könyvelési végzettség (Accounting) rajta volt a bevándorlásra jogosító hiányszakmák listáján Ausztráliában.

Habár mi nem feltétlenül bevándorlási szándékkal jöttünk ki, de azért nem is vetettük el a gondolatot, így fontosnak tartottuk, hogy olyan képzést válasszunk, amivel akár a bevándorlás is lehetséges.

A másik ok, ami miatt nem csak egy középfokú oktatásra jelentkeztünk az volt, hogy amennyiben egy pár egyik tagja Bachelor vagy Master típusú képzést végez, akkor a másik, nem tanuló tag a képzés ideje alatt teljes időben vállalhat munkát (aki tanul, az még ebben az esetben is csak maximum 20 órát dolgozhat hivatalosan).

Ennek megfelelően Zoli a heti kb. 20 órás fix iskolai elfoglaltságai mellett csak olyan munkát tudott bevállalni, ahol volt arra rugalmasság, hogy a folyton változó iskolai órarendjét figyelembe véve dolgozhasson. Az első munkája így hétvégi volt, Sydney legnagyobb hétvégi szabadtéri vásárának (The Rocks Market) a szombat hajnali felépítésében és vasárnap esti lebontásában segédkezett.

Ezt a munkát egy magyar ismerősön keresztül szerezte, aki már ott dolgozott a piacon régebb óta. Egyébként itt Sydney-ben (és úgy általában Ausztráliában) a munkakereséseknél nagyon általános jelenség az ismerősön keresztül való bejutás, különösen a kétkezi, szakmunkás vagy vendéglátás területén, így a gyors munkaszerzés alapvető követelménye a helyi ismeretségek kialakítása, az itteni magyar közösséggel való kapcsolatfelvétel.

Itt jegyeznénk meg, hogy alapvetően kifejezetten jók voltak a tapasztalataink a magyar közösséggel kapcsolatban, sokat segítettek a kezdet kezdetén, sőt mind a mai napig is sok tanácsot, segítséget kapunk tőlük.

Miután viszonylag hamar láthatóvá vált, hogy nagyon nehéz olyan ausztrál, Zoli tapasztalatának megfelelő munkát találni, ahol figyelembe veszik az iskolai elfoglaltságokat, ezért Zoli olyan munkalehetőségekre is jelentkezett, amikben egyébként semmilyen tapasztalattal nem rendelkezett.

Így került el a megérkezésünk után egy hónappal egy magyar padlócsiszoló szakemberhez, akinek éppen volt pár olyan munkája, amiben jól jött a segítség. Gondolhatjátok, hogy a 10+ éves menedzseri tapasztalat után elkezdeni padlót csiszolni bizony nagy változás volt, és nem is amiatt, mert degradáló lett volna a munka, hanem mert szinte semmilyen kétkezi munkatapasztalata nem volt Zolinak korábban.

Az is új élmény volt, hogy munka után nem kellett még 2-3 órának eltelnie addig, hogy el tudja felejteni az aznapi problémákat, gondokat, feladatokat, nem kellett az ágyban bámulni a plafont, és azon gondolkozni, hogy vajon másnap hogy fogja megoldani az éppen aktuális problémás ügyet az ügyféllel vagy a munkatárssal. A másik érdekes tapasztalat a mentális helyett a fizikai fáradtság volt mentális nélkül.

Egy ilyen rossz, munkanélküli széria után jött egy újabb lehetőség a magyar közösségen keresztül, ismét egy magyar származású szakember jóvoltából, hogy Zoli átnyergelhessen egy új szakmára: egyszer csak TV, antenna- és biztonságtechnika szerelő segéd lett belőle.

Ebben az időszakban sietett egy kisebb csoda a segítségünkre. Andi éppen valami bútort keresett az itteni Vaterán (www.gumtree.com.au), amikor is a hirdetések között meglátott egy álláslehetőséget, amiben is egy helyi jónevű digitális ügynökség keresett digital producert.

Mivel Zoli átvitt értelemben ekkor épp a tenger fenekéről nézett fel a felszínre, és mindennel tele volt a tö… hócipője, „mi baj történhet” felkiáltással elküldte a cégnek az önéletrajzát. Óriási meglepetésre behívták interjúra, és rá egy hétre már a cégnél dolgozott részidőben, teljesen alkalmazkodva az iskolai órarendhez.

Ez tényleg csoda kategória volt, hogy student vízummal, kötelező iskolai bejárással és korábbi ausztrál tapasztalat nélkül felvételt nyerjen egy céghez, de szerencsére így alakult.

Andi habár egy kicsit más utat járt be, de nagyon sok szempontból hasonló tapasztalatokkal gazdagodott itt Ausztráliában, mint Zoli. Ugye ahogy azt az elején írtuk, Andi hivatalosan is teljes munkaidőben vállalhatott munkát itt Sydney-ben rögtön a megérkezésünktől fogva.

Mivel az egyértelmű volt, hogy ő nem akar visszatérni az irodai menedzserlétbe, ezért egyfajta kísérletezésként fogta fel a munkakeresést, elkezdte a környéket bejárni és beadta az önéletrajzát minden olyan helyre, ami szimpatikus volt neki.

Azt tudtuk, hogy a vendéglátásban van a legnagyobb lehetőség a tapasztalat nélküli elhelyezkedésre, és pár kávézó meglátogatása után el is tudott helyezkedni Sydney egyik ikonikus olasz éttermében felszolgálóként.

Mivel ez azonban csak részmunkát jelentett, egy magyar ismerősünkön keresztül talált egy másik részmunkaidős kitchenhand munkát a belvárosban, így már majdnem teljes munkaidőben tudott dolgozni. Azt azonban tudni kell a vendéglátóipari munkákról, hogy bizony nagyon kemények, gyakorlatilag folyamatosan rohanni kell fel alá, és általában a fizetések éppen hogy a minimálbér körül alakulnak az elején.”

A teljes poszt még ennél is jóval részletesebb, ide kattintva olvashatjátok el, bőven érdemes!

A szumátrai Balaton és a batakok

Régen jelentkezett már új poszttal a Zolindonézia blog, szóval éppen ideje volt, hogy valami érdekes (és jó hosszú…) írást olvashassunk tőle, ráadásul szokás szerint rengeteg képpel. Így aztán most ellátogathatunk a Toba-tóhoz, ami nem akármilyen hely, ezt megígérhetem.

toba-to.jpg

„Elsősorban nem azért jöttem Szumátrára/Indonéziába/Ázsiába, hogy túlnépesedett metropoliszokban izzadjak, sokkal inkább a természeti szépségek miatt. Ezekből szerencsére Szumátrán akad bőven, az én fantáziámat speciel legjobban a Balaton itteni tesója, a Toba-tó izgatta, ami Indonézia legnagyobb tava és egyben a világ legnagyobb vulkanikus tava. Medan városától alig 180 kilométerre található, az odajutás azonban mégse eseménytelen…

Agnes azt tanácsolta, hogy szigorúan a Sejahtera (azaz „jólét”) busztársaság járatával menjünk, ami a nevével ellentétben masszívan low budget jellegű vállalkozás, s mint ilyen a többi piaci szereplőnél lényegesen olcsóbb.

S valóban, a romos buszvégállomásra érkezve a Jólét Bt. buszai voltak messze a leglecsattantabbak, ami azért a szumátrai buszok mezőnyében egy elég komoly titulus. Sebaj, felkászálódtunk a fedélzetre, ahol legnagyobb örömünkre már ott ült az indulásra várva Andreas, a vigyori kanadai.

Nagyjából hatórás zötykölődésünk közben megállapítottam, hogy az itteni közlekedési morál nemcsak Medan-ban sajátos, hanem a városon kívül is, szám szerint öt balesetet láttam, és egyébként a busz szélvédője is teljesen végig volt repedve keresztbe, imádkoztam, hogy út közben ne szálljon belénk még egy motoros, hogy tovább repessze, potenciális kamikaze pilóta ugyanis volt bővben.

Valószínűleg ez a honatyáknak is feltűnhetett, úton útfélen ugyanis mindenféle balesetekből visszamaradt szétégett autóroncsok vannak kiállítva szobortalapzatokra az út szélén, mintegy elrettentő példaként.

Elindult a Határátkelő Instagram-oldala, gyere és kövesd te is! Jobbnál jobb képek és exkluzív tartalom vár a világ minden tájáról!

Az egész napos jóléti kéjutazás után megérkeztünk Parapat városkába, a valóban festői Toba-tó partjára. Az viszonylag hamar kiderült, hogy a kisváros nem tartogat túl sok izgalmat (azért az egyik warungos néni felkínálta a lehetőséget, hogy vegyem feleségül a lányát, mintegy vendégmarasztaló jelleggel), így hát felpattantunk az egyik kompra, ami a tó közepén elterülő Samosir szigetre indult, ami a vendégszeretetről és mulatós kedvéről híres batak törzs otthona.

A Toba Indonézia legnagyobb tava, formára és méretre hasonló a Balatonhoz (kb 100x30 km) a Magyar Tenger átlagos húszcentis vízállásával ellenben azonban a Toba helyenként az 500 méteres mélységet is elérheti!

Ami viszont a legkirályabb a Tobát illetően, az az, hogy igazából egy ősi szupervulkán kráterébe „nőtt” bele, ami azt eredményezi, hogy a partját kb mindenhol gyönyörű hegyek szegélyezik, meglehetősen egyedi hangulatot kölcsönözve a világ legnagyobb vulkanikus tavának.

Akinek van egy kis fantáziája, elképzelheti, mekkorát szól, ha egy ilyen szupervulkán mozgolódik: a Toba vulán utolsó nagyobb, kb 75 ezer évvel ezelőtti robbanása az elmúlt 25 millió év legnagyobb ismert vulkánkitörése volt.

Ez az erupció állítólag fél Ázsiát vastag hamuréteggel borította (ami helyenként, pl a mai Malajzia területén a 9 métert is elérhette!). Hovatovább, egyes tudósok szerint a légkörbe jutó hamu globális lehűlést okozott, egy ún. „vulkanikus telet”, melynek következtében az akkortájt a földgolyón élősködő fajok (köztük az ember) egyedszáma erősen meg is csappant.

Bónuszként a kitöréssel ugyancsak a légkörbe jutó kénsav savas esőt okozott mindenfelé. A robbanásba maga a vulkán is „belepusztult”, jókora lyukat hagyva maga után, így keletkezett a Toba-tó.

A tó vulkanikus jellegéből fakad, hogy helyenként melegvíz tör fel a tóból. Indonéziában nagy kincs a melegvíz, egy hátizsákos utazó ritkán álmodhat forró fürdőkről errefelé. Ezért nem meglepő, hogy termálvizekhez szokott szittyakánt a melegvizes forrás hallatán vérszemet kapva rohantam a Toba-tó csücskénél kialakított fürdőhelyek egyikéhez.

Persze nem számítottam Rudas Fürdővel vetekedő szolgáltatásokra, azért a meglehetősen puritán „fürdőszoba” kialakítás így is eléggé meglepett. A forró vulkanikus víz viszont jól esik az embernek, különösen egy jó kis trópusi elázás után.

Aki a Toba-tónál jár, érdemes némi energiát tartalékolnia az esti órákra is, a batakok ugyanis híres bulibárók. Tuk-tuk utcáit járva láthatjuk, hogy kb. minden ház előtt kinn ül egy kisebb csoport ember és gitárral, szotyival, iszogatással múlatja az időt. Muzikalitásukról messze földön híresek is a batakok, ezt pedig csak tovább tüzeli a savanykás helyi pálmabor, a tuak, amit elegánsan jókora nejlonszatyrokba mérnek ki.

Ha még több információ, sztori és kép érdekelne (nem csak a batakokról), akkor feltétlenül olvasd el itt az eredeti posztot.

A fal ledőlt, de mi van a kerítésekkel?

A kérdés jogos, Németország esetében mindenképpen, ugyanis mind a mai napig érezhető a különbség az egykori NDK-hoz tartozó területek és a nyugati országrész között. Ezt tapasztalta meg nemrégiben az Élet sója blog szerzője is.

halle_foto_bettenburg.jpgHalle (Fotó Bettenburg) 

„Mintha mindenki elhúzódna, nem barátkozna, nem szeretne látható lenni. (…) A bezárkózós jelenség nemcsak Halle környékén volt jelent, hanem útban Weimar felé, több településen is hasonló tapasztalataink voltak. Egy kerítés persze lehet csupán csak egy szokás, vagy biztonsági okok miatt van, talán nem jelent önmagában barátságtalanságot.

Az emberek szűkszavúsága és visszafogottsága az idegennel szemben már sokkal jobban mutatja, hogy még mindig kevésbé nyitott ez a társadalom. Nyugaton este 10 körül is becsöngethetsz vadidegenhez, ha leereszt a bicajod, hogy kérj egy pumpát (kipróbáltuk), keleten kevésbé lennének barátságosak egy ilyen szituációban. S Magyarországon? (…)

Turisták! Vannak, de korántsem annyian, mint nyugaton. A turista információ azonban éppen olyan jó, segítőkész, és információban gazdag. Simán rálelek olyan kuriózumokra, mint pisztrángsütő kisvállalkozás, borgazda étterme, s saját malommal rendelkező pék.

Ezeket a vállalkozásokat nagyon nagyra becsülöm (Magyarországon is), mert minőségben és ötletekben felérnek azokkal a nyugati vállalkozásokkal, amelyeknek megvan az a hihetetlen előnye, hogy évszázados családi vállalkozásukat nem kellett egy rendszer kedvéért feladni, vagy szüneteltetni. (…)

Csak azt ne felejtsék el – Magyarországon sem -, hogy nem egy szezonra nyitnak ki, hanem még az unokáik is ebből élnek majd, nyugaton ugyanis ez minden családi vállalkozás jelmondata.”

A teljes posztot itt találjátok.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY: A mai nap folyamán többször előfordulhat, hogy nem leszek netközelben, ezért a külső kommentek beengedésében kisebb döccenők előfordulhatnak. Előre is köszönöm a megértést és a türelmet! :)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Ausztrália Németország Indonézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr628837756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adg 2016.06.26. 03:37:52

Mijez a korankeles? Ez mar az afterbrexit idozona miatt van?

Shanarey 2016.06.26. 04:06:56

Én még le sem feküdtem :-)
De én sem értem igazán.

adg 2016.06.26. 04:56:35

Az elsohoz. Nem irigylem oket, sem masokat, akik tanulovizummal allnak neki letelepedni. Nehez es modfelett kockazatos, meglehetosen koltseges tortenet, bar nagy elonye a gyorsasag, egyszeru ugyintezes es hogy nem gond a szukseges pontok vagy szakma hianya.
En semmikepp nem javasolnam, max fiataloknak, akik nagyon rugalmasak, nincs gyerekuk es hajlandoak barmit dolgozni ameddig kialakul a jovojuk. Mint a posztoloek. Sok sikert hozza.
Sajnos rengeteg rosszul sikerult pelda van, az iskolak altal tamogatott ugynokok rengeteg embert bepaliznak a biztos letelepedes lehetosegenek igeretevel, akik csak kesobb esnek majd pofara, amikor valtoznak a kovetelmenyek, a biztos hianyszakma eltunik a listarol, vagy hozzajon egy x eves gyakorlati ido kovetelmeny, vagy akarmi. Sok evet el lehet igy cseszni, dollartizezreket kihajitani az ablakon, holott lehet, hogy egy rendes vizummal addigra akar allampolgarok lehetnenek, mig igy meg mindig ideiglenes lakoskent, bizonytalan statuszban varjak a csodat, vagy egyszercsak mehetnek haza.

A masodikhoz, nagyon szep helyek lehetnek, de ahol zacskoban adjak a bort, ott volnanak egyeb fenntartasaim is. :DD

A harmadikhoz. 40 ev az negyven ev, komoly nyomot hagy.
"S Magyarországon?" Nyilvan Magyarorszagon iszonyatos kovetkezmenye lenne, az embert elkuldenek a halal tokeire, kibeleznek es felnegyelnek, sot, meg a penztaros is raformedne. :D
En azonban kertem mar ejszaka kozepen a Hajdusagban egy tanyan segitseget, es nagyon keszsegesen segitettek is.
Mondjuk az eredeti cikket nem olvastam, ugyhogy ha a szerkeszto probalt kiragadni gonoszul felreetheto reszleteket, akkor bocsanatot kivanok. :)

--------------
Mas: Reggel kiballagtunk a kedvenc mangrovenkhoz, es akkora dagaly volt, hogy ellepte az egesz helyet, meg a padot is ket centi hijan. Mezitlab kellett bemenni, terd fole ert a viz. Hihetetlen volt az egesz. A padon ucsorgott egy kis mudskipper, ez egy kis halacska, ami ki szokott maszni a vizbol. Tud a boren keresztul lelegezni, igy siman elvan a viz mellett a sarban, vagy a gyokereken, vagy most a padon. Ha valaki szeretne setalni velunk a mangrovenkban, akkor itt megteheti virtualisan, egy par kep erejeig.
photos.google.com/share/AF1QipNsiVhgspnMwAzUT3yfgkl0Jbo3QKU7SAM0SsjbOnUdQzZQdeab_BFluOgzOJAGFw?key=bFFVNUVDdWc5ZkR1QW5LZWpxSkdzbWtrd1JSTWNn

A kanadai szekcio mar szemelyesen is latta, de akkor sajnos apaly volt, az kevesbe latvanyos. Olyankor mennek a nepek rakaszni, allitolag errefele vannak a legfinomabb mudcrabek, fene a gusztusat, aki meg tudja enni az ilyen fergeket. :D

montroyal ( CAN qc) 2016.06.26. 05:37:27

@adg: koszi most mar nem csak odakepzeljuk a vizet a kepeken latjuk ahol egyutt jartunk apaly idejen ...

kardio1 2016.06.26. 06:47:34

A német bloghoz: a keletnémet borászatot azért kihagynám. Vagy rögtön utána a híres angol, izlandi vagy finn borokat is megkóstolnám.

DieNanny CH 2016.06.26. 07:06:39

Az elsőnél most hány személyről van szó? Merthogy: "Azért mentünk ki, hogy... Zoli ezt csinálta... Andi ezt csinálta...
???
Most ezt ki írta?

adg 2016.06.26. 07:10:27

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Szerintem van egy kepzeletbeli narrator, es mindket szereplo E3-ban szerepel.
Szerintem amugy nem egyedul irja valamelyikuk, hanem mikor ki.

DieNanny CH 2016.06.26. 07:14:36

A 2. és 3. nagyon tetszik.

DieNanny CH 2016.06.26. 07:16:44

@adg:

Meg akarta előzni @golfot!
:-)

(Meg hát ott van alul, hogy elutazik. Most már biztos, hogy Angliában él, szerintem ma költözik Skóciába... :-))

DieNanny CH 2016.06.26. 07:29:53

@adg:

Nagyon édes az a kis állatka!
Én ilyen vízben álló fákat Szarvason is láttam:
kepfeltoltes.hu/160626/SAM_1285_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
:-D

DieNanny CH 2016.06.26. 07:31:02

@adg:

Ki korán kel, vízumot lel!
:-)

(Te most fogsz vacsorázni?)

adg 2016.06.26. 07:48:49

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Mocsari ciprusok az Erzsebet ligetben, ismerem azt a reszt, iden lesz 20 eve...
Repul az ido.
A vacsora meg odebb van azert. :)

Doki75 2016.06.26. 08:37:56

Kardio1 hozzászólásához, mint az eredeti blog szerzője férjeként (:-)) és borkedvelőként: az nyilván nem vitatéma, hogy borral kapcsolatban Franciaországot elég nehéz felülmúlni, de Németországban is készülnek kitűnő fehérborok! Ez a keletnémet pincészet, amit kipróbáltunk, meglepően remek volt! Nem hittem volna én sem, de ne légy előítéletes addig, amíg ki nem próbálod!

A borászat elérhetősége:

www.erlebnisweingut.de/

üdv: Krisztián

Golf2 2016.06.26. 09:16:52

@diggerdriver: Hazudhatnak éjjel és nappal az indexet is megveszik...

Golf2 2016.06.26. 09:19:23

@Doki75: Borozni Jénában jó lehet!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.26. 10:03:09

Drezda .Nem tudom Drezda miert van ennyire "elfelejtve" , az egyik leggyonyorubb varos Europaban, amit valaha lattam.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.06.26. 10:14:48

@tildy[UK]:
Drezda egy rosszemlékű város. A szövetségesek a második világháborúban rajta bosszulták meg London bombázását.
Gyakorlatilag a földdel tették egyenlővé.Semmi nem maradt belőle.
A mai napig vitatott hogy háborús bűntettnek minősítsék vagy ne.
1945 februárjában kapta a legnagyobb légicsapást mikor már német ellenállás alig létezett, viszont egymillió ember zsúfolódott össze Drezdában. Iszonyatos mészárlás volt.

Herr Géza 2016.06.26. 10:32:37

@diggerdriver: Kurt Vonnegut: 5-ös számú vágóhíd

Herr Géza 2016.06.26. 10:36:35

@kardio1: Az rendben van, hogy keletnémet borvidéket nem jegyzenek a nemzetközi borpiacon, de azért lokálisan lehet csodákat találni igencsak meghökkentö helyeken (nem csak Németországban). :)

ganjagym 2016.06.26. 10:48:09

@kardio1:www.chapeldown.com/about
Champagne-hoz hasonlatos mikroklimaval buszkelkednek, turheto feher-, es habzoboraik vannk, picit tularazott.

az ausztral Barossa Valley borkulturajanak alapjait porosz/szileziai nemetek raktak le.

ganjagym 2016.06.26. 10:48:44

@diggerdriver: a Zwinger megmaradt szerencsere

Herr Géza 2016.06.26. 10:52:14

@diggerdriver: Így van, akkoriban már Drezdának semmiféle hadi és ipari jelentösége nem volt, ellenben a város tele volt a keleti területekröl az oroszok elöl menekülö civilekkel. Az angolok kimondottan gyújtóbombákkal támadták a város belsö részét két hullámban, majd az amerikaiak még két körben befejezték az angolok "munkáját". Az egymillió emberböl korabeli becslések szerint 275.000-en haltak meg, a hivatalos adatok 25.000 áldozatról szóltak. A pokolról annyit, hogy a törmelékben olyan megolvadt anyagokat találtak, amiknek az olvadáspontja 2000 °C, míg az emberi testet 800 °C-on hamvasztják. Mivel a menekültek sehol nem voltak regisztrálva, így holttestek, azonosítható maradványok híjján minden érdemi kísérlet hiábavaló volt az áldozatok számának pontosítására.

Herr Géza 2016.06.26. 10:57:34

@ganjagym: Azért a "megmaradt"-at úgy pontosítanám, hogy súlyosan sérült ugyan, de újjáépítették.

ganjagym 2016.06.26. 11:04:32

@Herr Géza: koszi szepen, erre mar nem emlekeztem, meg uttorokent lattam, az sem ma volt:)

Pernilla 2016.06.26. 11:34:00

@diggerdriver: ettől még ma egy gyönyörű város, egyetértek @tildy[UK]: -vel.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.26. 11:34:03

@diggerdriver: Tudom. Ennek ellenere gyogyoruen ujjaepitettek az ovarost, es gyonyoru lett. Nekem egyeb emlek is kot oda , gyerekkent edapam odakat zengett rola, szoval mikro a naszutunkon Berlinben voltunk a ferjemmel, kulon kertem, menjunk el Drezdaba , szeretnem latni. Nagyon elfeledett varos, kar erte. ( Es iszonyat baratsagosak az emberek, nagyon segitokeszek, teljesen el voltunk ajulva , mikor ott voltunk. Tudnek ott elni. )

Herr Géza 2016.06.26. 11:34:49

@ganjagym: Én is úttörökoromban jártam ott elöször és az sem ma volt (70-es évek :D).... Lenyügözött a Zwinger szépsége (föleg a város lepukkantsága mellett), de ott volt a gyönyörüen felújított épületegyüttes mellett a mementóként meghagyott (azt hiszem templom) épületrom, ami a törmelékhalommal együtt úgy állt, ahogy a bombázás után ottmaradt. Elgondolkodtató volt a kontraszt.

Din Serpahis 2016.06.26. 11:39:23

Nem tudom miért hiszik azt sokan, hogy lejjebb kell kezdeni a karrierépítést külföldön. Nem, nem kell. Őszintén szólva nem értem azokat akik diplomával, komoly tapasztalattal, pláne nyelvtudással elmennek mosogatni...

Én anno pont azért mentem ki Ausztriába (többek között) mert a magyar munkahelyemen nem tudtam előrelépni, és rögtön sikerült is egy magasabb szintű pozíciót megszerezni, aztán amikor továbbmentem Svájcba, ott is. Abszolút nem lehetetlen.

2016.06.26. 11:51:03

Az ausztráliai kalandorokat nem irigylem. Így, hogy rendes úton nehéz munkákat szerezni, a kinti magyarok jóindulatára kell bazírozni, azért ez nem egy leányálom. Meg hogy bevándorlásnál pontokat érő végzettséghez is ott próbálnak jutni... Szerintem egyszerűbb és olcsóbb Európában szakmát szerezni és tapasztalatot gyűjtve kimenni Ausztráliába.
Biztos van indokuk, amiért a drágább, nehezebb és kockázatosabb utat választották.

Indonézia szuper, csak az indonézek rettentő kellemetlen népek. Tapasztalatom szerint.

Németország keleti fele meg sose lesz olyan, mint a nyugati vagy Bajorország. Régen is volt különbség, még a fal előtti időkben is.
A német fehérborok nem rosszak. Szőlőből vannak, nem úgy mint sok magyar sztárborász sztárolt bora.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.26. 11:57:40

Na, kellett nekem most mondogatni, elkezdett hianyozni. Meg a nemet etelek is. Sokkal inkabb a szajamizem szerint valoak.

Herr Géza 2016.06.26. 12:24:48

OFF.
Menekültügyi helyzet, 2016.06.25., egy sváb 900 lelkes faluban:
Többen kérdeztek már, hogy mit látok én itt élve a menekültválságból, de nem igazán akartam nyilatkozni róla, mert ha az igazat írom, miszerint semmit/nem sokat, akkor azt sokan úgysem hiszik el, néhányan meg élböl lelibsibolsiznak, meg sorosbérenceznek, meg egyebek. :)) Most is csak egy vidám epizódot akartam megírni, de ehhez kell némi vissszatekintés.
Szóval tavaly ösz óta lakik a falunkban 16, túlnyomórészt szír menekült, mind férfi, egyedülálló, 16-40 évesek vegyesen. Teljesen belesimulnak a faluképbe (sic!), alig látni öket, leginkább a helyi pék/vegyesbolt kombó elött, ill. a focipályán találkozni velük. Mivel pont a pályára vezetö utcában lakunk, minden hétvégén megérem, ahogy az okostelefonból "dübörgö" arab lakodalmas zenével kísérve mennek testületileg focizni, ill. jönnek utána vissza. Mosolyognak, szélesen köszönnek messziröl (van egy bája a Grüß Gott-nak az ö szájukból :D), váltunk néha pár szót, legtöbbjük egész jól boldogul az angollal. Ja, nem eröszakoltak meg senkit, nem kergetik a lányokat csapatostól, az autót, a középkonzolra hajított pénztárcával sem zárom azóta sem a ház elött, a biciklit sem kell lelakatolni és a garázsajtó kulcsát sem vettem elö azóta sem. (Tudom, ez sokak szerint sci-fi, de ez van. Elhiszi aki akarja, aki meg nem, azzal úgysem tudok mit kezdeni.)
Szóval tegnap reggel 7:00-kor arra ébredek, hogy megáll a ház elött a helyi önkormányzati platós kisteherautó, emberek kezdenek sürögni-forogni a szemben lévö üres telek szélén. Kinézek, és látom, hogy a két helyi sváb karbantartó-kertész-mindenes mellett itt van az egyik ismert menekült srác is szép új munkásszerkóban, világítómellényben, kesztyüvel felszerelkezve. Kíváncsi lettem, hogy mi lesz ebböl, így a nappaliból live követhettem az eseményeket.
Lepakoltak az autó platójáról egy benzines fünyírót, magyaráztak valamit kézzel-lábbal a szír srácnak, majd a két német 15 perc múlva a teherautóval már ment is tovább. Kiderült, hogy befogták a srácokat ilyen közmunka-szerüségre és ennek az Ahmednek jutott az elöttünk az út túloldalán, a járda és az úttest közötti kb 1,5 m széles, 30 m hosszú füves sáv lenyírása. A gond csak az volt (azon túl, hogy Ahmed eddig életében nem sok füvet, de még kevesebb fünyírót láthatott közelröl:D), hogy az elmúlt idöszak esözései miatt az a "fü" kb. derékig érö gaztenger volt, ja, és a péntek esti zuhé miatt csuromvizes is.
Szóval németek el, Ahmed még ráncolta a homlokát egy darabig, aztán nekiállt. Betolta a gépet a fübe, fél méter, gép fölcsavarta a gazt, leállt. Gépet kihúz, gazt kiszed, újból indít, leáll. Nem ragozom: Ahmed nem adta föl, hösiesen küzdött, és délre végzett is. Ezalatt kb. 1000-szer fulladt le, és ugyanennyiszer rántotta be a gépet. Kimentem persze már az elején, próbáltam neki pár trükköt megmutatni és amikor kérdeztem, hogy mit szól a melóhoz, széles mosollyal közölte, hogy: it's funny. Hát délben, mire végzett, már úgy módosult a mondat, hogy it was not so funny. De még akkor is mosolygott, igaz a jobb karját már furcsán tartotta az ezredik motorberántás után.
Jöttek érte a németek, láttam, hogy elismeröen nézik a levágott gazt, meg is veregették Ahmed fájós vállát rendesen.:)))
Azért nem bírtam ki, megkérdeztem öket, hogy miért nem egy motoros kaszát adtak a szerencsétlennek, de közölték, hogy azt nem lehet, mert az veszélyes gép és arra külön ki kéne öket képezni, arra meg most nincs keret meg idö. De legközelebb már jobban figyelnek és hamarabb jönnek, nem hagyják így megnöni a gazt. Kíváncsi leszek....
Ja, tanulság? Az nincs..... :))))
ON.

nyuszigonosz 2016.06.26. 12:24:57

@tildy[UK]: Igen a Frauenkirche-t csak a német ujraegyesülés után 1994-ben kezdték újra felépíténi, mert hát óriási összeget vett igénybe és a volt NDK -s vezetöknek nem volt fontos, meg gondolom pénz sem lett volna rá.

Csodálatos lett, és Drezda tényleg nagyon szép.

Csak, sajnos Drezdához kapcsolódik az egyik legbutább jobboldali marhaság is a Pegida.
Szóval én hétfön nem mennék Drezdába. :-(

Csodabogár 2016.06.26. 12:28:20

@Doki75: Mi egyszer Drezdában a szállodában kaptunk valami igen finom fehér bort vacsorához. Helyi termelőtől volt, mint megtudtuk. Viszont ittam már a franciáknál is pocsékot.
Ne általánositsunk!

Herr Géza 2016.06.26. 12:30:23

@tildy[UK]: Az lesz az, tényleg. Ezek szerint mégis újjáépítették? Na tessék, ezt nem is tudtam,szégyellem magam, igaz Drezdában kb. 1986.-ban voltam utoljára, akkor sem a Zwinger környékén.... :))

nyuszigonosz 2016.06.26. 12:36:37

@Herr Géza: Le vagy maradva, Géza úr. Több mint 10 éve kész, és óriási ünnepsorozattal volt akkor újraszentelve.

Herr Géza 2016.06.26. 12:38:39

@nyuszigonosz: Igen, nekem is rémlett, hogy a Frauenkirche, de most ránéztem a neten és ott állt szépen, csili-vili állapotában, gondoltam, hogy biztos rosszul emlékszem. Pedig csak el kellett volna olvasni a szöveget. :)))
Mondjuk nekünk annak idején azt mondták, hogy a rom kvázi müemlékként, örök mementónak maradt ott, én meg úgy gondoltam az örök az örök....:)

Herr Géza 2016.06.26. 12:40:07

@nyuszigonosz: Hehe, 10 éve pont otthon gályáztam, nem figyeltem eléggé..:)))))

adg 2016.06.26. 12:40:38

@Din Serpahis: "Őszintén szólva nem értem azokat akik diplomával, komoly tapasztalattal, pláne nyelvtudással elmennek mosogatni..."

Azokat en sem, akkor tudom elkepzelni, ha - az adott orszagban -valami teljesen hasznalhatatlan diplomaja es tapasztalata van. Vagy marhara nem talal a szakmajaban munkat, es kell a penz. De idealisnak semmikepp nem mondanam akkor sem. De ez biztos egyeni, hogy ki miert vallal be ilyesmit.

"Nem tudom miért hiszik azt sokan, hogy lejjebb kell kezdeni a karrierépítést külföldön. Nem, nem kell."

Van, amikor de. Persze nem mosogatasra gondolok, de szakman belul kicsit lentebb kezdeni pl.
Ausztria mas eset, meg ugy kb egesz europa. Meg pl multicegek eseten. Olyankor lehet remekul ellenorizni referenciakat, akarmit, es maga a munka is hasonlo lesz.
Vannak munkak, amik viszont kicsit fuggnek a helytol is, mas szokasok, mas szabvanyok, stb. Ha a vilag vegere mesz, ez kulonosen igaz. En nem tudtam volna magasabb szinten kezdeni. Nem ismertem az itteni szabvanyokat, az itteni anyagokat, szokasokat. Innen nezve a vilag vegerol jottem, ellenorizni se nagyon tudtak volna a referenciaimat, meg ha akartak volna sem.
El sem vallaltam volna magasabb poziciot. Mondjuk lejjebb se mentem szerencsere, kb ott folytattam, ahol otthon abbahagytam.
Aztan, ha latjak, hogy megvan benned ami kell, akkor lehet gyorsan lepkedni mar.

Herr Géza 2016.06.26. 12:56:22

@adg: Na persze nálatok a "feljebb", meg "lejjebb" a ranglétrán is más értelmezést nyer úgy fejjel lefelé lógva... :)))

DieNanny CH 2016.06.26. 14:00:12

@Din Serpahis:

"Nem tudom miért hiszik azt sokan, hogy lejjebb kell kezdeni a karrierépítést külföldön. "

Ez nem csak hit, hanem tapasztalat. Ugyanis végzettségtől függ. Én például óvónőként semmiképpen nem tudtam elhelyezkedni itt. Diplomát kell honosítani, és az is csak Krippében használható, mint szakirányú végzettség. Az óvónősködéshez el kell végezni a fősulit, időt, pénzt rááldozva.

Úgyhogy, bármilyen meglepő, sokan nem csupán azzal az 5-10 végzettséggel mennek külföldre, amit ismersz.

Csodabogár 2016.06.26. 14:08:22

@tildy[UK]: A Frauenkirche volt az első, amit a falomlás után elkezdtek újjá építeni. Azóta majdnem mindent ujjá építettek. Fantasztikus lett a város. DDR időben csak a Zwinger lett újjá építve, orosz segítséggel, közvetlen a háboru után. Később a Semper opera is elkészült, de ezzel aztán vége is lett az építkezéseknek, DDR részről.

Csodabogár 2016.06.26. 14:12:51

@diggerdriver: Nem csak gyujtó bombázták 1945 tavaszán a várost, hanem amikor már minden égett és az emberek, főleg nők, gyerekek és öregek kimenekültek az Elba igen széles árterületére, akkor alcsonyan repülve legéppuskázták azt a kit értek. Beszéltem olyannal, aki igen fiatal lányként átélte ott a dolgot. Ez volt a leg esztelenebb bombázás amit műveletek. Persze az angolok és az amerikaiak máig egymásra tologatják a dolgot.

Csodabogár 2016.06.26. 14:15:27

@ganjagym: Dehogy maradt meg. A műkincsket, képeket kimenekítették valahova és mint már írtam orosz segítséggel építették újjá, háboru után. Láttam a romos képeket és mikor először jártam ott 1959-ben, nem akartam elhinni, hogy úgy nézett ki ahogy.

Golf2 2016.06.26. 14:16:13

@Herr Géza: A másik 15 miből él,egyáltalán dolgozhatnának ha lenne mit vagy segélyt kapnak?

Csodabogár 2016.06.26. 14:16:58

@tildy[UK]: Nincs elfelejtve. Óriási turista forgalma van, manapság. Azért a szászokkal inkább nem élnék, de a város csodás.

Csodabogár 2016.06.26. 14:22:55

@Herr Géza: Igen a DDR mementonak szánta. Különben menj el Drezdába! Bőven van látni való. A kiégett Kreuz Kirchét is ujjáépítették, valamint Erös Ágost palotáját + azokat a palotákat is, amit a szeretőinek építtetett anno... Van mit nézni!

blackhairlady 2016.06.26. 15:05:45

@adg: ", sot, meg a penztaros is raformedne. :D"
Ma volt egy olyan penztarosno sztorim, hogy meg mindig ideges vagyok miatta. Pedig nem is engem csesztetett, de nem tudtam megallni szo nelkul, Raadasul nagyon udvariasan, halkan, amitol megjobban zavarba jott.

blackhairlady 2016.06.26. 15:08:06

@adg: Miert nem mondtad a kanadai szekcionak, hogy varjanak dagalyig?:)))))

adg 2016.06.26. 15:27:30

@blackhairlady: olyan rohanasban voltak, volt fel napjuk itt. Mondjuk megerte volna lekesni a hajot inkabb, es megvarni a high tideot. Ez sokkal erdekesebb, mint az a sok azsiai orszag . :))

blackhairlady 2016.06.26. 15:36:31

@adg: Szerintem is, nagyon klassz hely lehet. En biztos maradtam volna veletek :)
Tenyleg jo hely lehet, aranyos az a gyikhal azokkal a gulu szemeivel. Olyan harrypotteres filingje van a helynek.

Herr Géza 2016.06.26. 15:49:39

@Golf2: Ez úgy néz ki, hogy amíg a menedékkérelmük elbírálás alatt áll, addig hivatalosan nem dolgozhatnak, de most a nagy tömegre tekintettel hoztak erre valami átmeneti kivétel-kategóriát. Annyit tudok, hogy amikor idekerültek, a helyi polgármester körbetelefonálta a környékbeli cégeket, vállalkozásokat és ajánlgatta öket mindenfelé. Az biztos, hogy többen is dolgoznak közülük, itt. az önkorm.-nál (ez itt egy több faluból álló Gemeinde) többen, nem csak ez az Ahmed, akit itt láttam, és konkrétan tudok egy éttermet is, ahol vannak ketten a konyhán. Mivel mostanában hétköznap nem nagyon látni öket napközben, így feltételezem, hogy a többiek is csinálnak valamit. Hogy ezért milyen konstrukcióban fizetik öket, azt nem tudom. Egyébként a szálláson kívül kapnak kajapénzt (ahol nincs szervezett kajáltatás), meg zsebpénzt, ami itt heti 50€, meg éves szinten cipö- és ruhapénzt. Ez persze a szólóknál van így, a családosoknál más az ábra, és addig van ez az ellátmány, amíg nem kapnak valamiféle státuszt. Onnantól már változik a dolog.

Herr Géza 2016.06.26. 15:52:30

@Csodabogár: Köszi, tudom, hogy klassz hely, de valahogy "nem esik útba"...:))) Azért elöbb-utóbb sort kerítünk rá...

Taxomükke (UK) 2016.06.26. 17:06:52

Azt hittem, Walter White van a foton... mondom, milyen munkat szereztek ezek csodaval hataros modon??

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.26. 17:44:27

@nyuszigonosz: Edesapam mint irtam ott elt egy darabig, abban az idoszakban eleg sok magyar vendegmunkas volt kinn, azt mondta elegge birtak oket, meg mar akkor is voltak torok meg egyeb beandorlok, es teljesen jol ment az egymasmellett eles. Azota tudom, a szelsojobb egyik szekhelye. Mindenesetre mikor megtudtak, hogy magyarok vagyunk, mindenki nosztalgiazott, es boldogan beszelt magyar vonatkozasu emlekeikrol.

Herr Géza 2016.06.26. 17:56:33

@tildy[UK]: Khm, khm. Törökök? Mikor élt ott apukád?
Mert a DDR időkben tényleg volt ott tengernyi magyar ( szerették is őket, főleg a lányok :D), de rajtunk kívül rengeteg kubai, mozambiki, vietnámi, etióp volt és békés egymás mellett élésről nemigen lehetett beszélni....:)))))) Mondjuk leginkább a külföldiek egymás között csináltak nagy balhékat. Jónéhány földig rombolt kocsma volt az eredménye.:))))

Herr Géza 2016.06.26. 17:58:07

@Herr Géza: Ja, de akkor török még mutatóban sem volt.

nyuszigonosz 2016.06.26. 18:05:17

@tildy[UK]: Hát most látom, @Herr Géza: Géza úr is azt kérdezi, amit én is kérdezek: mikor élt ott az apukád? Mert hát 1989-90 elött ott még mutatoban sem éltek törökök.

Magyarokkal meg általában nem volt bajuk a Kelet Németeknek.

nyuszigonosz 2016.06.26. 18:09:04

@tildy[UK]: Meg bevándorlók: maximum diákok vagy vietnami, kubai esetleg más 3. világbeli vendégmunkások, akik munkagépeken betanított munkát tanultak, és 3-6 hónap után cserélödtek. Csak a diákok maradtak addig, míg el nem végezték a tanulmányaikat. Szóval nem bevándorlók, akik letelepedni, maradni mentek oda.

tanato 2016.06.26. 18:33:00

www.youtube.com/watch?v=MYXePrfsACU

Na ez a második rész,rendkívül izgalmas hháborús játékfilm, Drezda bombázásáról.

Röviden a történet:Lelőnek egy angol bombázót/Drezda környékén a nagy bombázás előtt/ legénység ejtőernyővel leszáll,egy kivételével a német parasztok agyonverik a legénységet,a pilóta megússza mert kissé távolabb ért földet.Menekül be Drezdába sebesülten.Véletlenül találkozik egy német ápolónővel aki rejtegetni kezdi,szerelembe is esnek egymással.A Gestapo keresi,de m indig sikerül elbújniuk.Együtt élik át a hatalmas bombázást,tűztengert.
Szenzációs háborús film,nézzétek meg.

puhacica 2016.06.26. 19:24:05

@Din Serpahis: @DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: @adg: mi peldaul viszonylag gyorsan dontottuk el, hogy jovunk, nem nagyon volt idonk szakmai melot keresgelni. ok, azota eltelt masfel ev, akar kereshettunk is volna valamit a szakmankban, de valahogy mindig elmaradt a nagy kitores. ha mondjuk legalabb ket szalmaszalat keresztbe raktunk volna, lehet, hogy nagyobb sikerrel jarunk. :D es hat volt az ausztralias posztban egy dolog, ami rank is igaz: megfizethetetlen az, hogy kilepsz az ajton es el van felejtve minden. nekem most szuksegem is van erre, azt hiszem. a 8 ev alatt felgyulemlett stresszt ki kell heverni. evekig almodtan rendszeresen a munkammal, almomban is megoldasokat keresve, egyszer mutet utan, altatasbol ebredezve pl azt kerdeztem, hogy mikor lesz kesz a hirado... szoval barmennyire is szeretem a szakmam, most jobb kicsit nelkule, foleg, hogy mar nem hamburgerezek. talan mostanaban beindul majd valami szakmai cucc, de semmivel se vagyok elkesve, semmirol se vagyok lemaradva. hat igy. :)

Csodabogár 2016.06.26. 19:41:53

@nyuszigonosz: Pont ezért röhej a pegida, mert pont a szászoknál csak 3% külföldi él. A nyugatnémet részeken persze sokkal több, de nem ők hanem a drezdaiak cirkuszolnak. Többságük még soha nem találkozott egy külföldivel, aki nem turista.
DDR időkben ők voltak a totál tudatlanok, mert ott képtelenség volt fogni a nyugati tv adásokat.

nyuszigonosz 2016.06.26. 19:59:19

@Csodabogár: Tudod, én is gondolkoztam már ezen, hogy ez az összeférhetetlenség, mások gyülöletete, mennyire az NDK.-s múlt miatt van és azthiszem amiatt. Nem szoktak ahhoz, hogy öhozzájuk bárki odamenne letelepedni, kiutálnak mindenkit.
Aztán meg pont egy ilyen náci Bachmann mögé álltak be üvölteni, hogy ök a nép. :-(

Más mentalitás.

Herr Géza 2016.06.26. 20:23:02

@nyuszigonosz: Meg a kisebbségi érzés kontrája. 40 évig ök voltak Közép-Európa szerencsétlenei (otthon még el is voltak, de ha ne adj isten eljutottak a Balatonig, az már királyság volt, ill. lett volna, de még forintot is alig válthattak), miközben a TV-n meg a rokonokon kersztül live követhették hogy is élhettek volna, ha még mindig németként, csak kicsit lettek volna jobb helyen, jó idöben. Azért ez piszok frusztráló volt sokaknak.

Herr Géza 2016.06.26. 20:25:57

@Herr Géza: És igaz, 40 évig csak mutatóban láttak otthon külföldit, akit meg láttak, az majdnem mind jobban, szabadabban élt, mint ök.

Herr Géza 2016.06.26. 20:26:48

@Csodabogár: Tal der Ahnungslosen :))))))

nyuszigonosz 2016.06.26. 20:32:05

@Herr Géza: Az is. Meg mikor ledölt a fal és átrohantak pl. Bajorországba, mivel ugye 1 az 1 hez kaptak nyugatnémet márkát, mindent egyszerre akartak megvenni, ami addig nem baj, de üzletekben leüvöltözték a bajorokat, hogy: " Ihr habt`40 Jahre Fett gefressen, jetzt sind wir dran" és nyomultak.

Na, nem sokáig, a bajorok nem hagyják magukat csak úgy leüvölteni.

Sanyi9 2016.06.26. 20:53:22

@nyuszigonosz: Vietnam es Kuba a masodik vilaghoz tartoztak, nem a harmadikhoz: en.m.wikipedia.org/wiki/Second_World

nyuszigonosz 2016.06.26. 20:57:44

@Sanyi9: Mint írtam, "esetleg más 3. világbeliek "- sajnos kihagyvam hogy akár, vagy is.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.26. 21:52:10

@Herr Géza: 1978. Marokkoi es torok kollegakrol is beszelt.

articsóka60 2016.06.26. 21:54:58

@adg: Gyönyörű ez a hely, köszönet a képekért. Megértem miért szerettek arra járni, tényleg olyan sejtelmes a táj és a víz színe is csodálatos. Nekem is rögtön Szarvas (és sok szép emlék) jutott róla eszembe.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.26. 21:56:19

@nyuszigonosz: jo, pontositok, vertragsarbeiter, nem bevandorlo.
btw wiki azert nem egeszen ir igazsagot massal kapcsolatban : "Sexual relations with a German led to deportation.[18][19][20] Female Vertragsarbeiter were not allowed to become pregnant during their stay. If they did, they were forced to have an abortion"

Nagyon nem igy volt azert.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.26. 21:56:58

@tildy[UK]: ha igy lett volna, akkor az osszes magyar ferfit deportaltak volna :D

nyuszigonosz 2016.06.26. 22:05:08

@tildy[UK]: De nem törökök voltak ott szerintem.
És nem csak szerintem, mert most meg tényleg utánanéztem.

de.wikipedia.org/wiki/Vertragsarbeiter

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.26. 22:29:32

@nyuszigonosz: Mondom miutan a fentit irtak, hogy deportaltak azt, aki nemettel szexualis kapcsolatot folytatott, en azert kicsit szkeptikus vagyok .

Marokkoit es torokot konkretan emlitett apum, csehszlovakot is - aztan az sincs ott a felsorolasban . En inkabb neki hiszek, mint a wikinek.

nyuszigonosz 2016.06.26. 22:36:33

@tildy[UK]: Hát ahogy gondolod. De a Csehszlovákok ott vannak a felsorolásban, mindjárt az elején a szövegben: ČSSR, már 1960-tól.

A törökök ugyanis Nyugatnémetországba jöttek dolgozni.

Na, és meglett a második belga gól.

Sanyi9 2016.06.26. 22:57:22

@nyuszigonosz: szoval te tudtad mirol beszelsz es en az en hozzaszolasom nem nyitotta fel a szemed? Gyakorlatilag hiaba irtam?

nyuszigonosz 2016.06.26. 23:16:30

@Sanyi9:

Gyakorlatilag nem írtad hiába.
Csak: én nem úgy látom az 1. 2. 3. világot, mint az általad belinkelt defínició.

adg 2016.06.26. 23:25:08

@articsóka60: orulok, hogy tetszett, koszi

Csodabogár 2016.06.26. 23:37:24

@tildy[UK]: Voltak akkoriban szírek is, legalább is Berlinben. Főleg egyetemre jártak, aztán haza mentek, de pl. volt orvos aki maradt.

Herr Géza 2016.06.26. 23:43:32

@tildy[UK]: @nyuszigonosz: Na, tegyünk akkor rendet. Utánanéztem német forrásokból. A DDR a következö országokkal kötött bilaterális egyezményt "fiatal szakmunkások képzésére és foglalkoztatására". Öket nevezték Vertragsarbeiter-eknek.
- Magyarország - 1967
- Lengyelország - 1971
- Algéria - 1974
- Kuba - 1978
- Mozambik - 1979
- Vietnám - 1973/1980
- Mongólia - 1982
- Angola - 1985
- Kína 1986
Ebböl is látszik, hogy kizárólag (akkori) szocialista országokról volt szó, így se Törökország, se Marokkó logikusan nem is lehetett ott. A csehek sem voltak benne a pakliban, Nyuszi, azt a mondatot a Wiki-cikk elején egy picit félreolvastad: abban arról van szó, hogy ilyen "Vertragsarbeitereket" az NDK mellett a Csehek és Magyarország is foglalkoztatott... :D
Mindez persze nem zárja ki, hogy Tildy apukája törökökkel és marokkóiakkal találkozhatott az NDK-ban, de azok tuti nem Vertragsarbeiterek voltak, én olyasmira tippelek, hogy vagy az adott üzem vett valami gépet pl. a törököktöl, vagy akár a marokkóiaktól és azokkal kapcsolatos beüzemelésre/betanításra jött oda pár külföldi, vagy inkább az a valószínübb, hogy pont fordítva, az NDK adott el gépeket oda, és azok kezelésére, karbantartására az NDK gyárban képeztek ki pár szakembert. Mindenesetre nyilvánvalóan csak pár emberröl, és csak lokálisan lehetett szó.
Na, mindenki lenyugodott??? :)))))

Herr Géza 2016.06.26. 23:56:05

@Csodabogár: A diákok, az már jóval szélesebb paletta volt. Ott volt gyakorlatilag minden szocialista országból valaki (Észak-Koreából és Romániából nem tudok senkit, de nem kizárt..:D), plusz a fejlödö országokból sok olyan, akiknek a szülei, vagy a saját országa fizette a tanulmányait, tehát fizetös diákok. A szírek érdekes csapat volt, mert palesztín háborús menekültek is voltak sokan, no de ugye palesztín útlevél nem létezett, így ök szíriai, jordán útlevéllel szaladgáltak arrafelé, így öket is könnyedén lehetett pl. szíreknek titulálni. Aztán volt még egy két egzotikum is: nekem volt évfolyamtársam Maliból, Indiából, Madagaszkárról, Palesztínából, Etiópiából, Jemenböl a szabvány európai szoc. országokon és Kubán túl.

Herr Géza 2016.06.27. 00:14:40

@tildy[UK]: Ez a "deportáció" meg az "abortuszra kényszerítés" viszont nem légböl kapott, még ha a deportáció szó nem is stimmel. Bár nem tudom hogyan írja az angol nyelvü Wiki cikk, de a vietnámiaknál, söt tudtommal a kubaiaknál is a lányokat a saját országuk hazarendelte ill. abortuszra "küldte", ha bekapták a legyet. A vietnámiakra egyébként is nagyon vigyáztak, velük jöttek a politikai "komisszárok" is és meglehetösen zárt közösségben próbálták öket tartani, ott nem is volt egyszerü egy német barátot beújítani, ellenben ha az mégis megtörtént, akkor az pártszinten is szégyen volt :)))) A kubai csajok viszont elég lazák és szabadosak voltak ahhoz, hogy ott jóval gyakoribb legyen az ilyen gond.Náluk ez úgy ment, hogy ilyenkor felültették az elsö gépre öket, de ha elvetette a gyereket, akkor maradhatott. Szóval ök inkább így áttételesen lettek "kényszerítve".

Herr Géza 2016.06.27. 00:18:29

@Herr Géza: Fordítva viszont, a csokifiúk és a germán lányok akcióiba nem szólt bele senki, ha a lány megszülte a kávészínü babát, az sem volt téma, lehetett is látni elég sok ilyen gyereket felnöni az NDK-ban (is).

Herr Géza 2016.06.27. 00:59:42

@nyuszigonosz: Nincs új a nap alatt:

"Bei den von ungarischen Werktätigen begangenen Delikten handelt es sich meistens um vorsätzliche Körperverletzung, Rowdytum und Widerstand gegen die Staatsgewalt sowie Diebstahlshandlungen, Verkehrs- und Sexualdelikte. (...)"
Stasi helyzetjelentés az NDK-ban dolgozó magyarokról, 1975.09.12.

Ld. az utolsó pontot. Akkoriban vajon volt szó az NDK-s nöket csapatokban molesztáló, lányaikat, asszonyaikat megeröszakoló magyar "migráns" hordákról????
:)))))))))))))))))))))))))))))

Itt találtam, érdekes írás, bár van benne egy-két pontatlan állítás M.o.-gal kapcsolatban:
www.bpb.de/geschichte/zeitgeschichte/deutschlandarchiv/126641/ungarische-arbeiter-in-der-ddr?p=0

Golf2 2016.06.27. 06:37:07

@Herr Géza: De odavoltak a varrógépükkel,sajnálták tőlünk,de a pulóverek kellettek bezzeg.Jó meleg volt a vonaton 10 pulóverben.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.06.27. 08:30:10

@Herr Géza: Lehet naluk igen, de magyaroknal nem igazan stimmt.

Herr Géza 2016.06.27. 10:20:22

@tildy[UK]: Így van. Nem hogy nem igazán, hanem egyáltalán nem volt semmi ilyen a magyarokkal kapcsolatban. Bár az NDK sok galádságra volt képes, ezek az "anomáliák" kimondottan a küldö országok saját intézkedései voltak.

Herr Géza 2016.06.27. 10:34:20

@Golf2: Ja, meg non plusz ultraként hozza, hogy 45 pulóver volt a rekord-bukta a határon. Oh, mein Gott! Én személyesen is ismertem olyan csókát, aki a pereméig rakta a 2107-es Lada csomagtartóját a pulcsikkal és megbukott. Azon túl, hogy elkobozták a szajrét (meg egy követségi ejnye-bejnyén kívül) semmi nem történt vele, söt ment két extra kanyart, hogy a bukta anyagi vonzatát helyretegye. :)))
Én nem foglalkoztam pulcsikkal (még eladásra sem vitt rá a lélek, hogy Ferrari feliratos meg flitteres, mübolyhos gagyi förmedvényeket vegyek :D) Nálam 2 bukósisak meg 5-10 lemez volt a standard adag. Szigorúan az elfogadhatóság határain belül.
Azóta is bennem van a Frankie Goes To Hollywood banda neve: egy kicsit túl korán vettem meg a Welcome To The Pleasuredome lemezüket és azt hittem már az állomáson el tudom adni. Ezzel szemben hónapokig nyüglödtem vele és a végén odaadtam valakinek ajándékba. Erre valamiért nem voltak kihegyezve a tokosok, pedig nyugaton nagyon menö volt a lemez. :)))))

Herr Géza 2016.06.27. 10:50:01

@Golf2: A varrógép/kötögép témához meg: szerintem, amit abból a magyarok hazahordtak az bakfitty volt ahhoz képest, amit a vietnámiak hazaküldtek. Az én idömben a magyarok ezzel már nem bizniszeltek, mert otthon telített volt a piac, ellenben a magdeburgi Centrum-áruházba (sic!) nem tudtál úgy bemenni, hogy a varrógép-osztályon ne tolongjon min. 5-10 vietnámi csaj. Ök is hamar rájöttek a csízióra, megkenték testületileg 50-100 márkával az eladót, így a bejövö gépek ki se kerültek a polcra, már a teherautóról a vietnámiak pakolták le... :)))))))

Sanyi9 2016.06.27. 20:56:59

@nyuszigonosz: szerintem at kellene gondolnod a dolgot. Ha a definicio igy mondja, te nem lathatod maskepp. Nem mehetsz az arral szembe. Gondolkozz el ezen, szerintem.

nyuszigonosz 2016.06.27. 21:23:57

@Sanyi9: A definició nincs köbe vésve, mert mindig van más definíció is.
Amúgy meg ha olvasni van kedved, akkor olvas el ezt:

de.wikipedia.org/wiki/Dritte_Welt

Sanyi9 2016.06.27. 22:04:44

@nyuszigonosz: eszerint is Kuba es Vietnam a masodik vilaghoz tartozott.

nyuszigonosz 2016.06.27. 22:34:54

@Sanyi9: Viszont erre már tegnap válaszoltam neked. Egy kihagyott vagy adott esetben rosszul megválasztott szó miatt gondolod, hogy az árral szembe megyek. Mert voltak abban az idöben az NDK-ban ténylegesen az akkori definíció szerint 3. világbeli országból is, amiket ma nem így hívunk, hanem úgy, hogy fejlödö országok.

Lényegében Kuba és Vietnam a 2. világba történö besorolása is csak abból adódott, hogy a szocialista táborhoz tartoztak,
Viszont ennek ellenére mindkét ország tagja volt annak a 130 országból álló csoportnak, akik saját magukat 3. világnak is nevezték.

Közben a hidegháború végetértével megszünt a 2. világ. És az egész 1.2.3. söt 4. világba besorolás feleslegessé vált.

Amúgy meg, az eredeti beszélgetés egy nem meghatározó részlete volt az általam leírt mondat, amiben a 3. világ kifejezés volt.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása