oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. szeptember 03. 06:42,  Ausztria, ahol kevésbé stresszes az iskola 354 komment

2014. szeptember 03. 06:42 Határátkelő

Ausztria, ahol kevésbé stresszes az iskola

A mai poszt érdekessége, hogy (folytatva a különböző országokban dívó iskolakezdési szokások bemutatását) egyszerre mutat be egy osztrák vidéki és egy bécsi iskolát, azok minden hasonlóságával és különbözőségével együtt. Az első beszámolót Mandula, a második részt Dóri küldte (aki nemrégiben mesélte el határátkelésük történetét).

Ausztria, iskola.jpg(A kép illusztráció)

„Fiam egy éve jár Ausztriában általános iskolába (13 éves), most nem általánosságban írnék, hanem egy egyszerű vidéki általános iskoláról, lehet, hogy máshol másképpen mennek a dolgok, mert elég nagy szabadságot kapnak a tanárok és a tanintézmények is Ausztriában.

Az alsó tagozat 1-4. osztály, 5-től pedig lehet választani, hogy Hauptschule-ban (5-6-7-8. osztály), vagy gimnáziumban tanul tovább a gyermeked. A gimnáziumban nincs felvételi, hanem kb. 4,7-es átlag szükséges ahhoz, hogy felvegyenek. Ha valakinek a gimnázium megterhelő lenne, bármikor átjöhet a Hauptschule-ba.

Az első héten rövidített órarend

Szeptember is teljesen nyugodt, mint általában az egész év. Nincs évnyitó, nincs egyenruha, szept. 1-én bemennek gyerekek a suliba és az egész nap arról szól, hogy nyári beszámolót tartanak és megbeszélik a teendőket.

Körülbelül péntekre megérkeznek a könyvek is (amiért nem kell fizetni) ill. egy csekk a füzetekről, amit ha befizetünk, akkor a helyi írószerboltban átvehetjük őket. A csomag készen van, az iskola mindent elrendezett.

Az első héten rövidített órarend van, kb. 8h-12h-ig igazából nincs tanítás csak felkészülés az új tanévre. Körülbelül a 2. héten megkapjuk az éves dolgozatok dátumait a fő tantárgyakból, nehogy stressz érje a gyerekeket.

Főtanár asszisztenssel

A matek - német - angolra fektetnek komolyabb hangsúlyt, ezeken az órákon van egy főtanár és egy asszisztens, aki segíti a főtanár munkáját - mindezt 20!!! gyerekre -, a többi tantárgy nem túlságosan fontos.

A házifeladatot minden nap osztályozzák és beleszámít az érdemjegybe. A gyerekek órai magatartása kifogástalan, maximális tiszteletet élvez a tanár, senki nem venné a bátorságot, hogy órán beszéljen, vagy bármi más fegyelmezetlenséget elkövessen.

Érdekes, hogy a számonkérés előtt 2-3 héttel összefoglalnak, majd amikor tényleg minden tudás megérett a gyerekekben, akkor kérnek számon, de akkor tényleg mindent.

Az angol nyelv

Angol-angol-angol a legfontosabb tantárgy - 8. osztályban egy kiváló teljesítményű (1-es) gyerek közel felsőfokon beszél angolul, de a középfokot az erős közepes ill. jó (2) is eléri.

Rendkívül beszédcentrikus az oktatás, van nyelvi hét, amikor Amerikából, Ausztráliában jönnek egyetemisták és egész héten angol nyelvű projekt hét van, napi 6 órában beszélnek, játszanak, sportolnak (ez fizetős).

A beilleszkedés nagyfokú rugalmasságot kíván, a legjobb volt, amikor a meglehetősen katonás ofő a 10. napon azt mondta, hogy ő nem érti, de a gyerek egyáltalán nem beszél németül... (hát nem is, mert azért ment ki, hogy megtanuljon).

Az első fél év nekem is nagyon megterhelő volt, ugyanis azt hittem, én is rugalmasabb vagyok, és hiába beszélem a nyelvet, igazából nem voltam felkészülve rengeteg olyan szabályra, amit elképzelni sem tudtam.

Érdekes szabályok

Ilyen például, hogy a gyerek nem tartózkodhat lyukas órában az iskola területén - vagy haza kell mennie, vagy a felsős gyereket is be kell íratni napközibe. A napközi fizetős.

Másik példa: minden mappának és füzetborítónak meghatározott színe van, eltérni nem lehet - az ofő a körző és a ceruza márkáját is megadja, és nem lehet mást használni.

Semmilyen kapcsolatom osztálytárs szülővel nincs, az osztálytársaktól a legminimálisabb segítséget is nehéz elvárni - ha idejöttél, old meg magad. Például nem küldik a leckét - ez itt nem szokás.

A tanárok viszont nagyon megbecsülik a szabálytartó, törekvő külföldi gyereket és a törődő, lelkes szülőt - nem egyszer állították példaképnek, hogy a nyelvi hiányosságai ellenére is nagyon jó dolgozatot írt, ill. a házifeladatban is 100%-os teljesítményt nyújtott.

Több sikerélmény

Összegezve a mi iskolai évünket - bár nagyon nehéz volt, és a gyerekek befogadására enyhe közömbösség jellemző - a gyermekem azt mondta, hogy többet nem szeretne Magyarországon iskolába járni, mivel itt minden nehézség ellenére kevésbé stresszes az iskola, és több sikerélménye is van.

Számomra pedig amellett, hogy a gyerek jól érezze magát, az volt fontos, hogy minimum két nyelvet felsőfokon beszéljen - ami úgy néz ki (előbb, mint gondoltam) az általános iskola végére sikerülni is fog.”

Eddig tartott tehát az összeállítás első fele, most pedig irány a főváros, azaz nézzük meg, milyen egy bécsi iskola!

Iskolakezdés Bécsben

"A mi lányunk 2013. március elején kezdte Bécsben az iskolát, mert ekkor költöztünk ki. Még februárban bementem az illetékes „Schulinspektoriatba“ (hivatal) és jeleztem, hogy tanköteles korú gyerekemet szeretném a kerületünkben beíratni iskolába.

A vezető megnézte, hogy hol van hely és megadta az iskolaigazgató telefonszámát. Első félreértésként közölte, hogy nincs hely. Aztán megértette, hogy nem szeptemberre jelentkezünk, hanem azonnalra, mert talán pár nap a határidő és mennie kell a gyereknek iskolába, ha már elmúlt 6 éves.

Kaptunk tőle egy időpontot, ahová a lányomat is vinnem kellett, aki egy szót sem beszélt és nem értett németül. Mondta, hogy a nyelvismeret hiánya miatt menjünk Vorschulklasséba (előkészítő osztály). Ez csütörtökön volt, hétfőn mentünk az iskolába.

Mint egy óvodai nagycsoport

A tanító néni kedves volt, iskolatáska kellett, de csak pár barkácseszközzel és tolltartóval. Ez június végéig elegendő volt. Igazán nekem egy óvodai nagycsoporthoz hasonlított.

Schultüte.jpg

Elég sokan voltak sajnos a csoportban és csak reggel 8-12-ig volt tanítás, így túl sokat nem tanult, de pár nap után már volt pár barátnője. Tehát szerencsére nem kellett féltenem és nem érezte rosszul magát.

Naponta csináltak valami feladatlapot. A számokkal ismerkedtek 10-ig, színekkel, formákkal. Ami nekem nagyon pozitív volt, hogy volt közlekedésoktatás, illetve rajzokkal illusztrálva elsajátították, hogy mikor kell pl. mentőt, vagy rendőrt hívni.

A nyári szünet előtt volt egy szülői értekezlet, ahol kaptunk egy listát, hogy mi kell majd az első osztályba, illetve a tanév rendjéről tájékoztatást.

Egy másik iskolaépületben kezdtük 2013 szeptemberében az első osztályt, de a tanító nénink is jött oda, így ez nem lett szerencsére változás. Az osztályban 25-en vannak, mindenféle nemzetiségű, vallású gyerek.

Az iskola szeptember 1-én kezdődik, de akkor csak köszöntik őket fél órában. Az elsősök viszik a Schultütejüket (lásd a jobb oldali képen), amibe otthon belerejtettük a meglepiket. Nem csak édesség, hanem kis ajándékok is mehetnek bele. Mi a tütet otthon készítettük, de készen mindenhol lehet kapni, akár megtöltve is.

Nagyon jól beilleszkedett

Az első nem okozott neki gondot, mert Magyarországon már járt iskolába szeptembertől-márciusig, így a betűket ismerte, számolni tudott. Az első komolyabb matek feladatoknál kiderült, hogy ő a legjobb és a gyerekek mindig tőle kértek segítséget.

A tantárgyak: matematika, hittan (ez nekünk szabadon választott volt, de aki vallásos, annak kötelező), német (olvasás, írás), Sachunterricht (nekem a magyar környezetismeretre hasonlított), zenei nevelés, technika és textil munkák, képi nevelés (rajz :)), mozgás és sport.

Kapcsolódó tantárgyak: közlekedés, élő idegen nyelv (angol) Az osztályuk fantázianeve „Paddington class”. A tankönyveket ingyen kaptuk „Schulbuchaktion“ keretében.

Szerintem a legjobb, ami történhetett, hogy az első osztály járta kétszer. Nem idősebb az osztálytársainál, mert a Vorschulesok közül sokan 7 évesen kezdték az iskolát.

Rengeteg különprogram

Nagyon sok programot szerveznek nekik. Egész napos kirándulás a közeli erdőbe, mentek karácsonyi, húsvéti vásárba a Schönbrunni Kastélyba. Voltak postán, tűzoltóságon, patakot takarítani, korcsolyázni. Az iskolában szerveztek rajz szakkört, táncos workshopot.

Ez az iskola már egész napos tehát fél 8-tól 17.30-ig ott lehet a gyerek. (Ez havi 150 EUR körüli összegbe kerül, amit csekken, vagy átutalással kell fizetni.) Itt is csak első négy osztály van.

A gyerekek alig ülnek a saját padjukban. Mindenki vitt magának párnát és nagyon sok feladatot a tábla elé körbe leülve végeznek. Van játszósarok, ahová, ha látja a tanítónő, hogy épp nem tud már figyelni a tanuló, odaküldi pihenni.

Ez lazának tűnhet, de ennek ellenére, vagy épp ezért a tanév utolsó hetére már nem maradt tananyag, így megünnepelték a nyári szülinaposokat, elmentek fagyizni, és sokat játszottak az udvaron.

A bizonyítványosztás az osztályteremben zajlott. Megkaptuk az első szín egyes bizonyítványt. Németből még nem kellett jegyet kapnia. Először a 3. év végén kell értékelést szereznie.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás sorozat iskolakezdés Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr876660235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vivike22 2014.09.03. 22:38:39

@kardio1: A spanyol helyzet rendkivul osszetett, ebbe bele sem kezdenek :) De a te hozzaszolasod felett van ismet a lenyeg.

Hinta minek vagy ausztiaban akkor???? Magyarorszag sokkal jobb ma is egesz nap ezt irtad.
Magyarorszag 3,9 Ausztia 0 :D :D

33621 2014.09.03. 22:38:58

@Zoole[uk]: Debrecen-Nyíregyháza fuvar mehet a részemről ha akkor nem dolgozok! Vagy vissza irányba.

SzZoole 2014.09.03. 22:41:00

@33621: reszemrol ok,de az en seggem mar csak a mercit birja:))))
(Csak vicc volt)

2014.09.03. 22:43:27

@33621:
Termeszetesen el, hiszen amikor otthon vagyok, minden delutan megyek Demjenbe:) Majd felteszem ide, mikor leszek otthon, ha mar tudom a biztos idopontot:)
Most sajnos csak az egyik varosi uszodaba indulok epp, lemosni a gipszport es uszni, szaunazni egyet:(
Peace!

SzZoole 2014.09.03. 22:44:24

@vivike22: most megint river monstert nezek,pedig egy masik csatornan Anglia-Norvegia meccs van:)))

blackhairlady 2014.09.03. 22:52:57

@kardio1: Koszi:)
Akkor a magyarok ne panaszkodjanak az ingyenes delutani napkozi miatt. szerintem. Sokaknak gondot okozna a gyerekfelugyelet, a bebisinter nem egy felkapott dolog otthon.

33621 2014.09.03. 22:54:24

@Zoole[uk]: Én csak egy Focus 1-et tudok felajánlani!

33621 2014.09.03. 22:55:29

@Cascabel: Köszi várom az infót!

kardio1 2014.09.03. 23:03:58

@vivike22:
Nem, nem abban a hozzaszolàsban van a lényeg! Ismét mondom, nem màssal hasonlitod össze Magyarorszàgot, ha azt nézed 3.9%-ot bôvült koràbbi önmagàhoz képest, hanem önmagàval. Természetesen, ahogy Te is, ùgy Hinta is és szerény személyem is tudja, hogy az életszinvonal sokkal magasabb a nyugati orszàgokban, ezt senki nem is vitatta. Egyébként meg ahogy a Magyarorszàgon élôket sem vigasztaja, hogy Macedoniàban vagy Bhutànban rosszabbul élnek az emberek, mindenki a nàla gazdagabb orszàgok polgàrait nézi, itt Franciaorszàgban sem vigasztal senkit, hogy ez nem az EU legszegényebb àllama, itt azt nézik, jobb volt a '80-as években. Hajdanvolt szocialista orszàgbol jôve az az érzésem van a franciàkat hallgatva, hogy itt volt igazàn szocializmus, nem Europa keleti felén!

kardio1 2014.09.03. 23:05:22

@blackhair-lady: Itt a nôk nagyon hamar visszamennek szülés utàn is dolgozni, bàr az is igaz, hogy a részmunkaidô is sokkal elterjedtebb, mint Magyarorszàgon.

vivike22 2014.09.03. 23:23:50

@Zoole[uk]: Mondtak mar neked, hogy roppant modon gonosz vaaagy??????

i got my (törölt) 2014.09.03. 23:23:50

@házelőtthinta:
viszont akkor biztos azt is hallottad, hogy 9,2%-kal olcsóbbak most a családi házak salzburgban, mint egy éve. (a tartomány egyik részén pedig még 20%-nál is nagyobb az áresés.) ennyit arról, hogy a ház mindig jó befektetés... (tudom, hogy nem te hiszed ezt.) persze, az is igaz, hogy volt honnan esni, az elmúlt években folyamatosan nőttek (salzburg városban egy átlagos csal.ház 600 ezer euro). de most a következő évre is csökkenést jósolnak.
www.salzburg.com/nachrichten/salzburg/wirtschaft/sn/artikel/was-einfamilienhaeuser-in-salzburg-kosten-119575/

amúgy a munkanélküliség nem tudom, most európában milyen, de egy pár hónapja az volt a hír, hogy a világháború óta nem voltak ilyen magasak ausztriában, DE ezzel együtt is ez a legalacsonyabb egész európában.
nem mellesleg a foglalkoztatottak száma is minden idők rekordját döntögeti, ami azért kicsit árnyalja a képet. na meg az is, hogy a románok és bolgárok számára megnyílt kapu eredményeképp erősen nő az onnan származó bevándorlók és munkanélküliek száma. ők főleg a korábbi bevándorlók (magyarok, szlovákok, stb.) számára okoznak nehézségeket a támasztott plusz munkakínálaton keresztül és az amúgy is rosszul fizetett vendéglátós és turisztikai állások bérszínvonalát nyomják lefelé.

SzZoole 2014.09.03. 23:26:48

@vivike22: semmi uj a regi reszekbol volt egy valogatas:)

vivike22 2014.09.03. 23:31:39

@kardio1: De, ezt hinta folyamatosan vitatja. :)

Franciaorszagban egyszer jartam, nagyon draga ott minden, illetve, amiket csak igy fel szemmel, egy carrefour expressben nezegettem. A sanex tusfurdo a nagy dobozos amit itt max 1,50 ert megkapsz, ott majdnem 3 euro volt, a csirkehus is draga volt nagyon. Sokan jonnek ide a hatar menterol vasarolni, dohanyarut, elelmiszert, La Junqueraban megpakoljak a kocsit rendesen mindennel.

Jobb volt Magyarorszagon is a 80-as evekben, de errol nekem sajatos velemenyem van, szerintem meg mindig azt fizetik az ott elok.

Muscari 2014.09.03. 23:47:21

@Zoole[uk]: @QUERCUS: nahat fiuk, zavarba hoztok, komolyan :-)
Meg el is pirultam :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.03. 23:47:31

Nezi valaki a channel 4-n a gypsy matchmakert? Pecsi romakrol van szo benne.

Az egy dolog, hogy Pecsen vezeti a 14 eves romagyerek a jobbkormanyos autot , de az meg durvabb, hogy a volt hazuknal levo magyar csaj igen durvan leszolja oket,eloszor azt mondja, a gyerekeket ki kell szakitani a csaladbol, majd azt, hogy szerinte a radikalisabb modszer pedig, hogy mindet agyon kell loni.

Kozben egy pisztolyt rejt a hata moge. Kivancsi leszek, utana megy-e a magyar sajto ennek....

kardio1 2014.09.03. 23:47:58

Hintàért nem tartozom felelôsséggel :))
Az itteni àrszinvonal magasabb, mint a spanyoloroszàgi, legalàbbi a Costa Bravàn ezt làttam (micsoda képzavar, a Costa Brava nem is spanyol, hanem katalàn :) )
Szerintem, màr amennyire nyàron làttam, a magyarorszàgi àrak is az itteniek alatt vannak, az ezen a blogon gyaran elôfordulo nézettel szemben, miszerint nyugaton alapvetôen semmi sem dràgàbb, mint Magyarorszàgon a szolgàltatàsokat nem szàmitva persze. Ugy làtszik, ez dràgàbb orszàg a többi nyugatihoz képest.
Vigye kànya, nem jol vàlasztottam :)

Muscari 2014.09.03. 23:59:56

@**mimi**: koszi s,zepen, nagyon kedves toled

Muscari 2014.09.04. 00:03:48

@QUERCUS: tok jo, hogy ezt leirtad igy.

BTW hova tunt Damon Hill, akarom mondani Madar?

Muscari 2014.09.04. 00:07:48

@Cascabel: nem akarok tolakodo lenni, de mennyire fogsz raerni Londonban? Mit szolnal egy talalkozohoz?

blackhairlady 2014.09.04. 01:55:07

@kardio1: Szerintem Magyarorszagon kivul nincs meg egy hely ahol 3 evig otthon maradnak az anyak ugy, hogy meg penzt is kapnak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.09.04. 04:00:24

@Babette.: Akkor szorri voltam, úgy láccik nem figyeltem... :-)

Muscari 2014.09.04. 05:53:49

@blackhair-lady: en is ugy tudom. Ez egyreszt jo, de masreszt az anyuka teljesen kiesik a munkabol.

A legtobb orszagban lehetoseg van reszmunkaidos foglalkoztatasara, ez mindenkinek jobb szerintem.
Magyarorszagon el elkepzelhetetlen ma meg, meg sok viznek kell a Dunan lefolynia.

2014.09.04. 06:03:25

@i got my: Nem lehet hogy a csaladszerkezet kezd megvaltozni es kevesebben akarnak csaladi hazban elni mint pl. lakasban? Altalaban is mennek az ingatlanarak lefele Ausztriaban, vagy csak a csaladi hazake ezen a kornyeken?

vivike22 2014.09.04. 06:16:50

@kardio1: Hat, ezt te tudod megitelni, hogy hogyan valasztottal, nekem tetszett, igy atutazoban. Niort mellett voltunk 3 napot, (kamionos pihenoben) kezzel labbal spanyoloztam, angoloztam, franciaul pont annyit tudok, hogy rongyö, de mindig azt kaptam, amit kertem, kedvesek voltak, udvairasak es a ferjem szerint a francia nok izgalmasan szepek :D

A 10 euros csirkemell az igen, az tuti a magyar arak felett van boven :(

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.04. 08:31:15

@Muscari:

Kinek jó ha 20 órában foglalkoztatnak engem 550 euróért? Nem tudok megélni! Kinek jó ez mégis? Ja a feleségeknek akiknek a férje viszi haza a sok pénzt?Nekik valóban.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.04. 08:31:28

@kardio1:

De jól választottál.Mindegyik nyugati országban magasabb az árszínvonal mint otthon. Vannak teljesen irreleváns kiragadott példák, hogy Nyugaton olcsóbban vehetsz pct, de ki reggelizik pct mindennap?

Hari Seldon 2 2014.09.04. 08:44:21

@kardio1:
Hoho!
Csak most reggel vettem észre ezt a "sértést"!
Meghogy nem vagyunk igazi "franciaorszàgiak"?
Nem turjuk el, plane egy Aquitania-itol, ahol az àngélusok 300 évig nyomorgattàk a szegény francia népet!

Hari Seldon 2 2014.09.04. 08:47:19

@vivike22:
Persze a Carrefour Expressz dràga. Ha megoldhato, akkor az autopàlya melletti nagy Carrefourba kell menni bevàsàrolni.

Muscari 2014.09.04. 08:50:12

@házelőtthinta: most nem akarok szemet lenni ugyhogy nyelek egyet. En kisgyerekes anyukakrol beszeltem, akik nem harom ev utan mennek vissza dolgozni hanem mar fel-egy ev utan. Vagy szerinted az oke, ha egy egyeves gyerek minden nap este otig a bolcsodeben van?

Muscari 2014.09.04. 08:52:01

@házelőtthinta: arrol nem beszelve, hogy akinek kicsi gyereke van, annak eleve nincs is eselye a magyar munkaeropiacon. Tapasxtalatbol mondom.

2014.09.04. 08:55:29

@QUERCUS: Hmmm, 24 eve elek itt is elegge jol ismerem a dolgokat, es nemcsak sajat tapasztalatbol meg haveri sztorikbol hanem ismerem belulrol is a rendszert meg mindennapi emberek szazainak a hiteles tortenetet is. Ha arra celozgatsz hogy en nem latom arnyaltan a dolgokat akkor nagyon tevedsz. Mintha mar eleve azt feltetelezned, hogy az en pozitiv perspektivam hazugsag.

En megprobaltam a sajat pozitiv peldammal fiatal hataratkeloket inspiralni - mert a mi korunkban ez lenne a normalis es nem az hogy kozoljuk veluk hogy "a ne probaljatok meg, itt ugyis szar meg ugysem sikerul, mindenki drogos meg alkoholista, meg egy koszfeszek az egesz". Na de a vegen megiscsak ez a jo oreg magyaros mentalitas ervenyesul, pozitiv embernek nincs helye ezen a blogon, azt ki kell utalni.

Sajnalom de a "kollegad" szandekosan ferditi a dolgokat - gondolom elkoltozni szandekozik innen es most ez az onigazolas. Minden egyes megnyilvanulasa, akarmilyen temaban negativ Kanadarol - csodak csodaja! :) Persze te meg masok is beveszitek, mert azt sem tudjatok mirol beszel. En viszont tudom - anno azert iratkoztam fel mert felhaboritott amit tole olvastam. Kb. olyan mint amikor az Ausztriaban elok kiakadnak H. allitasaitol.

Ezen negativ ferditesek miatt ugy dontottem, nem fogok itt kommentelni rendszeresen - nem vagyok kepes ignoralni hulyesegeket es urban legendakat, viszont vitatkozni sincs kedvem es a burkolt beszologatasokbol is elegem lett (peldaul "kanadai avos").

Az hogy te a negativ verziot kivanod "igaznak" hinni, az is egy dolog. Gorcsosen keresitek az informaciot, ami azt bizonyitja hogy itt szar elni. Bocs, de ez nevetseges. Ez a vilag egyik legprosperalobb orszaga amely az elvonalban helyezkedik el egy rakas felmeresen. Ja, valakinek a haverjanak a haverja ezt meg azt mondja - kivetelek mindig vannak. Mindig vannak akiknek nem sikerul, akiknek kronikus problemaik vannak, akik nem tudnak, vagy eppen nem akarnak beilleszkedni, stb.stb. Es nekem vegul is tok mindegy hogy te kinek hiszel.

Na mindegy eleg is ennyi, megkonnyebbules hogy vegre nem idegesitem magam ilyen hulyesegeken. :) Megint L.

2014.09.04. 08:58:22

@kardio1:

A kozgazdasagtan annal kicsit bonyolultabb es osszetettebb dolog, hogy hurra, volt egymasutan X honap, amikor egy mutatonk kicsit jobb volt, mint az EU atlag, akkor mar jon a Kanaan. Erre reagalva linkeltem be a masik cikket Hintanak, hogy azert a helyzet ennel sokkal osszetettebb.

Mellesleg mint Mo-on elo, en lennek a legboldogabb, ha vegre valami javulna, sot oszinten szolva bizonyos dolgokban latok is javulast, pl. uthalozat fejlesztesek, epitkezesek, felujitasok. Es azon sincs ertelme vitatkozni szerintem, hogy Mo. olcsobb, mint Europa nyugatabbi fele, sokszor leirtam mar, hogy ha nem igy lenne, akkor nem lenne tele a soproni Tesco, Lidl, Aldi es minden egyeb bolt osztrakokkal, hanem mi vasarolnank tomegesen Eisenstadtban.

Az igazi baj nem ez, az igazi baj a fejekben van, es nem azert nincs jovo Mo-on, mert gazdasagilag adott esetben nem fog fejlodni. Most is fejlodik, es biztos vagyok, hogy ezutan is fog. A kerdes, hogy milyen aron? Mert amit ma illiberalis modellnek nevez a nepvezetonk, az nyilvanvaloan a demokracia lebontasa, es a sajat gazdasagi es politikai erdekszfera befolyasanak maximalizalasa, amit ugye megvalosulasa eseten totalitarius rendszernek nevezunk. Ez mar ma is baj, de 5-10 ev mulva lesz igazan nagy baj, ha valami nem valtozik. Es a legnagyobb baj, hogy mindez egy eleg szeles tarsadalmi tamogatottsaggal tortenik. Erre mondom, hogy a gond a fejekben van, es nem a kormany miatt nincs jovoje az orszagnak, hanem az emberek miatt, miattunk.

2014.09.04. 09:01:18

@Muscari:

Nalunk a cegnel Becsben legalabb 4 olyan anyuka van, aki napi 4-6 oraban dolgozik az ovodaskoru gyereke mellett. Itt egyebkent lehet valasztani, hogy 1, 2 vagy 3 evig maradsz otthon a gyerekkel, es annak megfeleloen kapsz magasabb vagy alacsonyabb gyest. Ertelemszeruen az 1 ev a legmagasabb, a 3 ev a legalacsonyabb, de az is olyan 450 euro korul van.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.09.04. 09:03:20

@házelőtthinta: teljesen jó berendezkedés, hogy a feleség otthon, vagy részben otthon van, neveli a gyereket ha van olyan, viszi a háztartást, főz, ápolja a családi fészket meg nyilván saját magát... mi bajod ezzel? Bár több ember engedhetné meg magának ezt a családmodellt.
@tildy[UK]: az egyetlen megoldás, hogy azokat a gyerekeket, akiket nem engednek/köteleznek iskolába járni, tanulni, bűnözésre nevelnek, azokat el kell venni a szülőktől. Ebben az égvilágon semmi radikális nincsen. A magyar szülőktől elveszik a gyerekeket, ha ártanak nekik, míg a romákkal kivételt tesznek és így hagynak nemzedék nemzedék után szegregált népcsoportokat felnőni. Ez az óriási botrány, nem az, amit a csaj mondott. (Persze a kilövést nem támogatom. És azt is tudom, hogy óriási nemzetközi felháborodást keltene egy ilyen köznevelési tömegprogram, sőt valszeg meg is szállná Magyarországot egy újabb "felszabadító" sereg, de ettől még ez marad az egyetlen ésszerű megoldás.)

2014.09.04. 09:07:36

@házelőtthinta:

Azert ilyen egetrengeto baromsagokat, mert nincs gyereked. Ha majd lesz, es vegignezed, mit csinal vegig egy no 9 honap alatt, es mit kell vegigcsinalnia utana meg legalabb egy-ket evig, utana majd beszeljunk. Arrol nem is beszelve, ha esetleg meg 1-2 nagyteso is tarsul a tortenethez.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.04. 09:07:54

@Réka ‎: Fegyverrel egyutt azert a nyugat fele kisse mas uzenete vana csaj mondanivalojanak. Marpedig ott volt a kezeben.

Amugy itt, UK-ben elvettek a szocialis halozat toluk a gyerekeket.

Igaz Barát 2014.09.04. 09:09:12

@blackhair-lady: Sajnos nem ebből élek, pedig akkor egész nap itt tudnék ülni, a pihent agyam kb öt perc alatt gyártana egy ilyen profi kutatást :)
Ha járok arra, viszek füstölt kolbászt, majd egyeztessünk :)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.09.04. 09:10:25

@tildy[UK]: na ja ez igaz. Az a tragédia, hogy nem a miniszter és a szociális munkás mondja ezt, hanem egy pisztolyos desperado...
Angliában gondolom 1-10 gyereket vettek el, itt 10 ezreket kellene. Nem lenne könnyű.

2014.09.04. 09:12:50

@Réka ‎:

"de ettől még ez marad az egyetlen ésszerű megoldás"

Vagy esetleg az, amit a szocialis szervezetek mar egy ideje mondanak, csak senki nem figyel rajuk, hogy tobb szocialis minkas es szocialpedagogus kell, es be kellene vonni magukat a ciganyokat is a ciganysag nevelesebe, tamogatni a tehetseges cigany fiatalokat, hogy lehessen peldakat allitani. Es nem kirakatintezkedesekbe es marketingkampanyaokba nyomni a penzt. Mert a legnagyobb baj, hogy Mo-on mindenki nagy es latvanyos dolgokat akar csinalni, de a hatterben csendben rengeteget dolgozo egyszeru szocialis munkasok, akik tenyleg tenni is tudnank, le vannak szarva. Mert nem latvanyos a munkajuk, nem lehet vele 4 ev alatt mutogathato eredmenyt elerni.

Igaz Barát 2014.09.04. 09:14:22

@cougarcat:
Szerintem kár lenne ha lelépnél, jó téged olvasni.
Cascabel védelmére annyit azért felhoznék, hogy amikor konkrétan érdeklődtem Calgary-ról, akkor nem akart lebeszélni véletlenül sem róla, inkább dicsérte. Én úgy értelmezem az ő szavait, hogy sajnos itt is dolgozni kell a megélhetésért. Bár amilyen hülye optimista szemléletem van, én bármiből ki tudom hozni a legjobbat.
Szóval, engem nem tántorított el semmitől. :)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.09.04. 09:26:36

@Ödenburger Wiener Schnitzel: szerintem a békés intézkedések ideje rég lejárt. A gyerekeket súlyos bűn kártékony közegben tartani, amire nem lehet mentség a kultúrrelativizmus. Nyilván a közeget is lehet és kell is javítani - párhuzamosan azzal, hogy a gyerekeket azonnal kiemelik onnan. Rövid és hosszú távú intézkedések kombinációja.

2014.09.04. 09:41:23

@Réka ‎:

Komolyan azt mondod, hogy valaki valahol eldontheti, hogy egy kozosseg/kozeg kartekony, es elrendelheti onnan a gyerekek kiemeleset, mert a "bekes intezkedesek kora reg lejart"?? Hallod te egyaltalan magadat?? Innen mar nem is egy ugras a nacizmus, hanem ez mar konkretan naci gondolkodas... Nem minden cigany bunozo, a legtobbjuk siman szamodra elkepzelhetetlenl szegeny. Es nincs szocializalva a munkara, a hosszabb tavu gondolkodasra. Ezen kell valtoztatni, es nem a naci jobbikos dumat nyomni.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.09.04. 09:48:55

@Ödenburger Wiener Schnitzel: és te hallasz engem? mert nem úgy fest :) természetesen soha sehol nem állítottam, hogy minden cigány közeg kártékony, sőt kapaszkodj meg: azt sem, hogy egy közeg attól lesz kártékony, hogy cigányokból áll. Nem hittem, hogy ezt külön szájba kell rágnom, de ezexerint kell. Amit írok, az bőrszíntől teljesen független, ha hiszed, ha nem (teszek rá magasról).
Természetesen eldönthető, hogy egy közeg kártékony-e egy gyerekre nézve, a szociális hatóságnak pont ez a munkája.
Egyáltalán nem náczulás azt követelni, hogy a gyerekeket ne neveljék kártékony közegben*. Ez a gyerekekkel szembeni alapvető kötelesség.

* csak a kedvedért extra pépesre szájbarágva: a kártékony közeg attól kártékony, hogy a gyereket nem nevelik iskolábajárásra, otthon tartják, hagyják, hogy lógjon, antiszociális viselkedésre (pl bűnözés) nevelik, ez bármilyen színű közegben létezhet. Ha szerinted ez náci duma, akkor büszkén vállalom náci mivoltomat. Sokkal inkább vagyok a szemedben náci, mint a saját szememben apologéta a kártékony viselkedéssel szemben.

2014.09.04. 09:54:22

@Réka ‎:

Ez azert kicsit maskeppen hangzik, mint az elozo 2 hozzaszolasod...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.09.04. 09:56:01

@Ödenburger Wiener Schnitzel: akkor legközelebb mindig írok egy csillagos részt :) ha nem a te kedvedért, akkor máséért, mindig lesz, aki - talán rossz internetes tapasztalatok miatt - mást értelmez bele, mint amit én szántam.

2014.09.04. 09:58:42

@Réka ‎: Bocsi, dea ciganyokrol es a kilovesukrol szolt Tildy kommentje, olvasd el, mit irtal ra. Sehol nem irtad, hogy nem a konkret temera reagalsz, hanem ugy altalaban a szegenyek es szocializacios problemakkal kuzdokrol irsz.

kardio1 2014.09.04. 10:13:08

@vivike22:
Az csak vicc volt, hogy nem jol vàlasztottam! Nehezen tudnàm elképzelni, hogy a borongos, hideg Skandinàviàban, vagy a ködös Albionban éljek. Màr az is erôsen elgondolkoztat, hogy a Loire-tol északra költöznék-e :)
Egyébként jo, hogy csak angoloztàl, meg spanyoloztàl Franciaorszàgban jàrva, és nem tetted ugyanezt az itteni nyelvvel :))

kardio1 2014.09.04. 10:14:37

@házelőtthinta: Elégeett is vagyok a vàlasztàsommal :)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.09.04. 10:14:42

@Ödenburger Wiener Schnitzel: azt azért írtam, hogy a kilövést nem támogatom, önmagában már az is elég rázós, hogy ezt is külön le kell írni, na mindegy...
Nem láttam a tildy által belinkelt műsort, csak arra reagáltam, amit állítólag a pisztolyos csaj mondott, hogy ki kellene emelni a gyerekeket onnan. Ha az a csaj minden cigánygyerekre értette, azzal nem értek egyet. Minden olyan gyereket ki kellene menteni, akit katasztrofális körülmények között tartanak otthon.

Muscari 2014.09.04. 10:17:08

@Ödenburger Wiener Schnitzel: koszi az informaciot, ezek szerint a sogoreknal is rugalmasan kezelik a dolgot.

kardio1 2014.09.04. 10:21:09

@Hari Seldon 2:
Ez jobb is mint a frankok orszàga ott fenn északon, de te akkor is Lothar orszàgàban laksz, az meg a frank birodalom felosztàsakor önàllovà vàlt, nem lett rögtön francia (=nyugati frank).
Egyébként, ami Aquitaine-t illeti, itt is a "cherchez la femme" (keresd a nôt) érvényesült: Aliénor d'Aquitaine (Aquitàniai Eleonora) elôbb francia kiràlyné volt, majd elvàlt (mindezt a 12. szàzadban) és az angol kiràlyhoz ment férjhez (és persze vitte a birtokait (1/3 mai Franciaorszàg)...
Milyen az idô, ott fenn a hideg északon? :) Itt én a kertben szüretelt fügét eszegetem mostanàban :))

vivike22 2014.09.04. 10:26:11

@Hari Seldon 2: Gondoltam, persze, hogy draga, de ott csak az volt. Kamionnal voltunk, igy csak kenyeret meg par dolgot kellett vennunk.

Muscari 2014.09.04. 10:26:57

@Réka ‎: A magyar hatosagok leginkabb nem csinalnak semmit, lasd a szigetszentmiklosi esetet. Ebben a mulasztasban bunos az iskola, orvos, vedono, gyamugy, mindenki.
Egy gyerekorvos ismeros meselte, hogy milyen nehez volt egy gyereket kimenteni egy nagyon problemas csaladbol, nagyon hosszu idobe telt es minden kovet meg kellett mozgatnia, mert mindenhol ellenallasba utkozott.

Azonban a csaladokkal kellene leginkabb kezdeni valamit, mert a gyerek elvetele csak a legvegso megoldas lehet.

Cougarcat, ha olvasod, hozzaszolnal egy kicsit? Ilyenkor mindig erdemes egy szakember velemenyet meghallgstni.

Hari Seldon 2 2014.09.04. 10:44:35

@kardio1:
Az akkori kozvelekedes es erkolcs szerint Eleonora igencsak rosszéletu volt. Persze ma ezt mar nem tudjuk pontosan. Mindenesetre jelentos reszben neki lehet koszonni a 100 éves hàborut kivàlto okokat.
Fura, hogy azzal bontottàk fel az elso hàzassàgàt, hogy tul kozeli rokonok... - aztàn hozzàment egy mégkozelebbihez.

Egyébként én szeretem a hideg északot, meg az esot.
Bàr abbol felétek is sok van.

kardio1 2014.09.04. 10:47:22

@Ödenburger Wiener Schnitzel:
Ne sarkits, én sem teszem. Nem közgazdasàgi fejtegetésekbe bocsàtkoztam. Nem mondtam, hogy itt a Kàanàn, mert javult egy mutato. En csak azt mondtam, hogy ami pozitiv, annak lehet örülni, és nem kell mindig "igen, de..."-vel reagàlni.
Az én helyzetem némileg speciàlis, mert az otthoni mikrokörnyezetem (csalàd, baràtok) nagy része pozitivan viszonyul az otthoni történésekhez, amugy meg gyakran olvasom az Indexet, ami egy ehhez képest teljesen màs képet fest. Nyilvàn az itteni közönség sem elégedett az otthoni fejleményekkel, mert ha az lenne, most is Magyarorszàgon élne...
Az illiberàlis demokràcia érdekes kifejezés, érthetô alatta a klasszikus liberàlis értékek tagadàsa (lsd Putyin), de a modern, 68-as gyökerû ujbaloldali szélsôséges liberalizmusé (tàmogassunk minden deviàns csoportot és romboljuk szét a klasszikus csalàdot) is.

kardio1 2014.09.04. 10:57:30

@Hari Seldon 2:
Nyilvàn nem volt szokàsban, hogy valaki kétszer hàzasodjon megözvegyülés nélkül. Egyébként a màsodik hàzassàga sem volt végül tùl boldog, a fiàt tàmogatta a férjével szemben a tronért folyo küzdelemben, évekre be is zàratta a férje. Egyébként nem semmi egy nô lehetett, és hosszù, fordulatokban gazdag élete volt, 84 évet élt.
A hàzassàg felbontàsànak indoka csak rokonsàg lehetett, nem lehetett azt mondani: "màr nem szeretem", vagy: "soha nem is szerettem".

2014.09.04. 11:08:20

@kardio1:

"az otthoni mikrokörnyezetem (csalàd, baràtok) nagy része pozitivan viszonyul az otthoni történésekhez"
Bocsanat, de erre irtam, hogy a fejekben van a baj... De ez nem specialis helyzet, jelenleg a magyar tarsadalom kozel fele pozitivan viszonyul a torekvesekhez... Az en barati/ismerosi/csaladi koreimben is tobbsegben vannak, akik pozitivnak latjak a torteneseket... De ez egy masik kerdes..

Ami az illiberalis demokracia fogalmat illeti, nem az lenyeg, hogy mit erthetunk alatta, hanem hogy mit takar ez ma Mo-on. Es az bizony nagyon nem jo, nagyon-nagyon nem jo... Volt szerencsem sajat boromon tapasztalni, hogy milyen egy totalitarius rendszert, ahol az ember a nemi szerv rossz oldalan helyezkedik el. Es habar sokan hulyenek neznek miatta, allitom, hogy eroteljesen arra sodrodunk. Mondom, nem 1-2 evrol, hanem 10-15-rol beszelek. De Kelet-Europa egy jelentos resze (nemcsak mi magyarok) veszesen sodrodik vissza oda, ahonnan 1989-ben orommel, es helyenkent veraldozatok aran indultunk. De sajnos mindig is jobbagyokbol allt ez a videk, csak annak vannak hagyomanyai, nem tudunk mit kezdeni a szabadsaggal. Sokszaz eve errol szol a tortenelmunk.

2014.09.04. 11:12:53

@cougarcat: +1. Nem akartam az idomet / energiamat vesztegetni arra hogy valaszoljak @QUERCUS: kommentjeire, de en is unom ahogy bizonygatni probalja hogy 'Nyugaton is minden sz@r'. Minden felnott ember megerti hogy minden orszagban vannak jo es rossz dolgok, es nagyreszt szubjektiv hogy kinek mi jo es rossz, kinek mi fontos, ki hol es miert erzi jol magat stb. Van aki Mo.on erzi jol magat, es vagyunk egy paran akik 15+ eve elhagytuk Mo.ot es mas orszagokban erezzuk jol magunkat. Ennyi.

2014.09.04. 11:15:28

@cougarcat: +1; lasd fent (link nem mukodik az elozo kommentemben)

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.09.04. 11:16:09

@Ödenburger Wiener Schnitzel: "Volt szerencsem sajat boromon tapasztalni, hogy milyen egy totalitarius rendszert, ahol az ember a nemi szerv rossz oldalan helyezkedik el. "

Bocs, nem tudom mennyi idős vagy de pontosan melyik rendszerről is van szó?

"De Kelet-Europa egy jelentos resze (nemcsak mi magyarok) veszesen sodrodik vissza oda, ahonnan 1989-ben orommel, es helyenkent veraldozatok aran indultunk."

Ez, szépen hangzik de konkrétan mit jelent? És pontosan mi az oka?

kardio1 2014.09.04. 11:19:52

@Ödenburger Wiener Schnitzel:
Ha vki a mùlt rendszerben (értsd 1989 elôtt) nôtt fel, és arra szocializàlodott a csalàdban, hogy a kommunistàk rosszak (bôven volt is miért), az ha Orbàn Viktor Fidesze és a volt kommunistàk között kell vàlasztani, nem kérdés, kit vàlaszt. Ez érzelmi kérdés. Es ha megnézed a mostani vàlasztékot, ki lenne alkalmas a mai ellenzékben, hogy értelmes alternativàt nyùjtson? Talàn az egyszem LMP, ami még normàlis, de egy fecske nem csinàl nyarat.
Ami meg azt illeti, milyen lesz Europa 10-15 év mùlva, szerintem nagyot fog vàltozni: a radikàlis pàrtok erôsödése vsz. nem àtmeneti, és a gondolatvilàguk nagy befolyàssal lesz a dolgok menetére. Totalitàrius rezsimek nem lesznek, de egyfajta illiberàlis demokràciàk annàl inkàbb. A multikulti napja vsz. leàldozik. Ez persze csak az én vélemnyem, majd meglàtjuk 10-15 év mùlva, mennyire voltam jo jos...

Gizi06 2014.09.04. 11:22:54

@NIKI LAURA: 30 evvel ezelött mas vilag volt. Gondolom , te is eszrevetted :)Mindennek ellenere Erfurt nagyon elö , csodas varos.Nem tudom, hol lakhatnak az ismeröseid.... Es legyünk öszintek, ha ök sem kerestek teged, valami oka van, Talan megereztek a lenezest? Te/ ti ugyanugy lestek volna, ha pl Nyugat-Nemetorszagban nyaraltatok volna.
Most nevetni fogsz, de neha meg most is problemaim vannak a high tech mosdokkal....(mindegyik mas szisztema )
Hitted volna, 30 evvel ezelkött, hogy mobil, Internet HD-s televizio letezni fog?

2014.09.04. 11:23:02

@flash.gordon:

"Bocs, nem tudom mennyi idős vagy de pontosan melyik rendszerről is van szó?"

Nem gondolom, hogy ez most fontos lenne...

"Ez, szépen hangzik de konkrétan mit jelent? És pontosan mi az oka?"

Az okokrol valoszinuleg konyvtarnyi irodalmat lehetne irni, es en csak egy kis informatikus vagyok, nem tarsadalomtudos es filozofus. :) A "mit jelent"-hez pedig csak vegig kell nezni az elmult 4,5 ev torteneseit, azt hogy honnan indultunk es hova jutottunk, es esetleg ezek alapjan vegiggondolni, hogy mik is lehetnek a lehetseges kimenetek, ha az volt a valasztasok alatt az egyetlen programpont, hogy "folytatjuk".

2014.09.04. 11:31:22

@kardio1:

Ki kene mar lepni ebbol a dualis gondolkozasbol, hogy vagy OV, vagy a kommunistak. OV = kommunistak. Az egesz magyar politikai elit = kommunistak. Kiveve talan a Jobbikot, akik kozt viszont az egy negyzetmeterre eso netto nacik szama tobb, mint egy Hittler-nagygyulesen volt 42-ben. Erre irom tovabbra is, hogy a fejekben van a gond. Es ezert nincs jovoje ennek az orszagnak.

Es igen egyetertek, nyugaton is komoly gondok vannak, es jol mutatja ezt a mindenhol erosodo radikalizmus. Annyi kulonbseggel, hogy ok kihagytak a szovjet elvtarsak 40 eves vendegeskedeset, annak minden kovetkezmenyevel egyutt. Az ottani emberek mar demokraciaban nevelkedtek, amig a mai magyar tarsadalom tobbsege meg a partban es a kiszben szocializalodott.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.09.04. 11:38:00

@Ödenburger Wiener Schnitzel:

Micsoda? Az nem fontos, hogy saját bevallásod szerint megéltél egy totalitárius rendszert? Ezen mi titkolnivaló van? Észak-Korea, Kuba, Ceasescu Romániája, Enver Hodzsa Albániája vagy Rákosi Magyarországa? Ez utóbbihoz túl fiatalnak gondollak előbbiekhez meg túl jól írsz magyarul. És, hogy élted meg azt az ominózust rendszert? Gyerekként, bebörtönzött üldözöttként vagy ellehetetlenített értelmiségként?

Ami az elmúlt 4,5 év történéseit illeti illetve, ahogy ezt feltálaltad az nagyjából lefedi a mai ellenzék mondanivalójának 99,5%-át. Ez mondjuk még a "folytatjuk"-nál is kevesebb volt. Az én olvasatomban legfeljebb annyi történt, hogy a hasznot lefölözők kicserélődtek mind a gazdaságban, mind a médiában. A lehetséges kimenetekről ez alapján nagyon nyilatkozni nem lehet. (mondjuk ez valahol sajnálatos is persze mert a mai helyzetben inkább a pozitív végkifejletet kéne látni az embereknek.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.09.04. 11:48:04

@Ödenburger Wiener Schnitzel: Ezzel egyetértek. Csak sajna a politika is erre állt be illetve, aki egyetért veled az a Jobbikot választja alternatívának a választék hiányában. (Mondjuk én el tudom képzelni, hogy a jobbikból a végén egy jobb közép párt lesz 22-re vagy 26-ra és a két párt fogja felváltva nyerni a választásokat mint, ahogy ez Németországban vagy Ausztriában működik.)

2014.09.04. 11:51:13

@flash.gordon:

Ha barmit irnek, hogy itt vagy ott voltam, hitelesebb lennek tole? Azt is irhatnam, hogy desszantos voltam Afganisztanba, most meg agysebeszkent dolgozom a NASA-nak es urlenyeken kiserletezem. :) Nem hiszem, hogy a mondandom barki szamara attol lenne hiteles vagy hiteltelen, hogy leirok ide nehany eletrajzi adatot, ami vagy megtortent, vagy nem. Es foleg nem gondolom, hogy azon, amiket leirtam, barmit valtoztatna. De egyebkent meg anno, amikor egy kolozsvari politologus-ujsagirobol lett bordelyhazi menedzserrel volt nemi vitam, egeszen reszletesen szobakerult ez is, szoval ha nagyon fontos, keress... :)

Az a baj, hogy ez nem az ellenzek/kormanyrol szol, hanem Mo. jovojerol. De ugy latom, hogy meg itt Ausztriaban sem konnyu kiszakadni a magyar belpolitikanak nevezett reality-showbol. Szomoru...

kardio1 2014.09.04. 11:55:45

@Ödenburger Wiener Schnitzel:
Elég baj is, a mostani nyugati közgondolkodàst figyelembe véve, hogy nem élték meg a kommunizmus felépitésének kisérletét. Igy még mindig ott tartanak, hogy a szélsôbal valami jobb, szalonképesebb, mint a szélsôjobb. A demokratikus mùlt nem sok mindentôl véd meg, nehogy azt hidd.

Azon meg nincs mit csodàlkozni, hogy vegytiszta jobbközepet a semmibôl (miutàn az irmagjukat is kiirtottàk) nemigen lehet teremteni, abbol fôzunk, amink van. En se bànnàm, ha a kommunista mùlt befolyàsàtol mentes jobb- és baloldal lenne Magyarorszàgon, de ez nem nagyon lehetséges. Az elején kellett volna kizàrni a régi rendszerhez kötôdôeket a politikai életbôl, de ez az éppen megszûnô MSZMP-nek nem volt érdeke. Ezért van tele minden pàrt régi pàrtkàderekkel, most meg màr senki se akar tabula rasa-t csinàlni.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.09.04. 12:16:41

@Ödenburger Wiener Schnitzel: Nézd, nem akarlak megbántani de visszakérdezve érvelni azon felül, hogy nem túl udvarias dolog nem is tűnik őszintének.

"em hiszem, hogy a mondandom barki szamara attol lenne hiteles vagy hiteltelen, hogy leirok ide nehany eletrajzi adatot, ami vagy megtortent, vagy nem."

És arra nem gondoltál, hogy legegyszerűbb lenne a puszta igazságot megírni? Azért mert egy monitor mögül írsz a handabandázás még handabandázás marad. Nekem úgy tűnik, hogy, amit te "totalitárius rendszernek" írsz le az valójában a késő Kádár rendszer lehet, amit te maximum úttörőként éltél meg. Vagy az esetleges szívás, amire itt céloztál az lehetett, hogy első áldoztál így még úttörő sem lehettél. Totalitárius rendszerre illetve arra hivatkozni egyébként egy rendkívül hősies dolog, ami a felületes olvasó szemében rögtön érdekessé és emlékezetessé tehet. Persze ha nyíltan megmondanád, hogy a Kádár rendszer az az ominózus rendszer, amit totalitáriusnak nevezel rögtön közröhej tárgyává válnál ezért kerülöd meg az egyenes választ.

Persze ez mind csak feltételezés a részemről ha esetleg nem így lenne cáfolj meg kérlek. ;-)

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.09.04. 12:19:44

@Ödenburger Wiener Schnitzel: "Az a baj, hogy ez nem az ellenzek/kormanyrol szol, hanem Mo. jovojerol. De ugy latom, hogy meg itt Ausztriaban sem konnyu kiszakadni a magyar belpolitikanak nevezett reality-showbol. Szomoru..."

A pártválasztás alapvetően a jövőt is befolyásolja. Egyébként ezt a beszélgetést nem ma folytatom le először. Sokan érvelnek úgy, hogy hát "olyan pártra kell szavazni, amelyik" Aztán a végén megegyezünk abban, hogy "olyan párt, amelyik" nincsen csak pártok vannak, akinek a neve a szavazólapon látható. Csak belőlük lehet jól/rosszul választani.

2014.09.04. 12:26:10

@flash.gordon:

"Legyen neked a te hited szerint." :)

2014.09.04. 12:36:11

@flash.gordon:

Sajnos ma Mo-on tenyleg nem letezik olyan part, akire pl. en oszinten tudnek szavazni, es nem vagyok egyedul a problemaval, pont a magamfajta jobbkozep-liberalis az, akit igazabol a Bokroson kivul senki nem akar, a Bokrosra meg joerzessel egyikunk sem szavazna, szerintem.. En eddig mindig ertekek es programok menten szavaztam, es ezutan sem vagyok hajlando senki "ellen" szavazni. 2010-ben vallalhatonak tartottam a Fideszt, es abban biztam, azt fogjak folytatni, amit 1998-2002 kozt tettek. De valami teljesen mas kovetkezett. Es ebben viszont mar nem vagyok partner. Nem titok, itt is elhangzott, hogy aprilisben az LMP-re szavaztam, de az mar inkabb a meg vallhato legkissebb rossz volt. De azota nekik is volt egy-ket olyan dolguk, ami utan mar rajuk sem szavaznek. Kommunistakra es nacikra pedig elvbol soha. Es itt a tortenet vege.

DieNanny CH 2014.09.04. 12:48:10

@Muscari:

Nemcsak sok víznek. Szemléletváltás is kell. Itt pl teljesen természetes, hogy óvónők is dolgoznak részmunkaidőben (meg gondozónők.)
Tehát mondjuk hétfő kedd Teri néni, szerda csüt pén Annus néni. Bölcsiben meg esetleg csak hetente 1x 6 órát.
Én magam nem tudom elképzelni az én óvodai munkámat, hogy nem találkozom minden nap a gyerekekkel.
Itt a bölcsiben úgy kezdődött a munkaidőm, hogy 15 percen keresztül olvastam az elmúlt hét eseményeit, és hogy mik történtek a gyerekekkel... Szóval, így nehéz.
Pl egy bolti eladónál ez valóban nem probléma. (Meg már tanárnak sem - felsőben. Mert alsóban szintén elképzelhetetlennek tartom.) De persze változhat minden, még én is... :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.04. 12:55:45

@Réka ‎: Egeszen pontosan :
"It turns out that this proposal is only the start of Adrian and Sanko's journey to find a suitable wife, and they invite me to witness Romany Gypsy gatherings in Oldham, Bradford and Bolton, eventually travelling back to Hungary, in order to find the right girl. It was in Hungary that I witnessed just how societal disapproval of Romany Gypsies can develop into full-blown hatred. The smartly dressed young woman I met, who moved into Adrian's old house in his home town of Pecs, brandished a loaded gun as she told me: "I think Roma children should be taken away from their family. A more radical method is to shoot them all.""

www.independent.co.uk/news/uk/home-news/deposit-for-a-bride-in-britain--3500-some-romany-gypsies-still-arrange-marriage-for-their-young-teenagers-9701793.html

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.04. 13:00:33

@Ödenburger Wiener Schnitzel: meg mielott valaki ezt apar mondatot kiemelne es felreertheto helyzetbe hozna, mint ahogyan anno az el lehet innen mennivel tettek paran egyik olitikussal, csak a tisztazas vegett:

Egy -amugy mindig is hatarokat feszegeto - angol tv tarssasag egyik musoraban feleseget keresett egy magyar szarmazasu roma a fianak. A dokumentumfilm keszitese kozben elutaztak Magyarorszagra is, ahol beazonosithatoan egy magyar lanyka beszelt arrol, hogy mit kene csinalnia ciganyokkal.

kardio1 2014.09.04. 13:08:24

@tildy[UK]: Azért szerintem Magyarorszàgon nem tekinthetô tipikus mintavételnek egy töltött fegyvert lobàlo nôvel készitett interjù.
Szerintem a média és a statisztika abban hasonlit, hogy a készitôk szàndékànak megfelelôen vannak a dolgok bemutatva. Ami a statisztikàkat illeti, sajàt szakmàmbol elég sok példa hozhato: nem véletlen a nagy gyogyszervizsgàlatok tervezése, tudjàk mit akarnak kimutatni, ennek megfelelô a vizsgàlat felépitése. Csak ritkàn tévednek :)

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.09.04. 13:13:21

@Ödenburger Wiener Schnitzel: Hát a baloldalon én is a Schiffert tartom egy elfogadható személynek. (Ez nem feltétlenül dicséretet jelent inkább a többi balos lesújtó kritikáját) Persze nem feledve azt, hogy ő is ha közvetve a TASZ-ban a balközép szekerét tolta. De túl sokat nem lehet hallani az ő hangjukat sem. Mondjuk, amiben megszólalnak (ügynöktörvény, Szabadság téri emlékmű) az szimpatikus.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.04. 13:29:54

@kardio1: Persze, hogy nem. De gondolj bele, ha valaki -kulfoldi, turista- ezt latja, hogy ott siman lehet fegyvered, es nem komaljak a kisebbseget, akkor abbol mi johet le.

DieNanny CH 2014.09.04. 13:36:03

@tildy[UK]:

Ha beazonosítható a leányzó, a rendőrök rászállhatnának, hogy jogosan volt-e nála fegyver...

kardio1 2014.09.04. 14:05:51

@tildy[UK]: Pontosan ezért irtam, hogy a média szinte sosem objektiv, mindig valamilyen célt szolgàl: ha azt akarjàk bemutatni, hogy Mo.-on minden franko, akkor OV interjù, vagy turisztikai riport, ha nem, fegyvert lobàlo, cigànyokat kiirtani akaro leànyzo. Ahogy a latin mondàs tartja: cui prodest? (kinek az érdekét szolgàlja?), ezt kell megnézni mindig, hogy tudjad, honnan fùj a szél.

blackhairlady 2014.09.04. 14:23:45

@Igaz Barát: Ok, varlak, kuldjel fustjeleket ha erre jarsz. Wifi nincs itt Amerikaban, mobil telefon sem, szoval vissza a gyokerekhez:)
(jujjj de megennek most par karika kolbaszt a frissen sutott kenyeremhez. Marad a kacsazsiros kenyer lilahagymaval)

blackhairlady 2014.09.04. 14:25:43

@Réka ‎: No de ki nevelne fel az elvett gyerekeket? Mert ugye az allami gondozas nem eppen a legmegfelelobb nevelesi hely, nem biztos, hogy jobb felnott valna beloluk mint a csaladjukban.

blackhairlady 2014.09.04. 14:28:38

@Ödenburger Wiener Schnitzel: Tokeletesen egyetertek veled. Sajnos a kirakatintezkedesek idejet eljuk, csak is a valasztas eveben jonnek az "eredmenyek", par honapig, aztan minden visszasullyed.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.09.04. 14:29:44

@blackhair-lady: nyilván kellene egy olyan infrastruktúra, ami ma nem létezik. Ezek csak csapongó lázálmok, úgyse lesz belőle semmi.

vivike22 2014.09.04. 14:46:53

@kardio1: Hehehe :) Azt a reszt csak kamionbol lattam, vegig autoztunk a Reims Orleans Tours utvonalon, de hat nagyon szep videk az tuti.

blackhairlady 2014.09.04. 14:47:41

@Réka ‎: En elkepzelni sem tudok ilyet. Van a csalad, aztan van az allam. Mi mas johetne meg szamitasba?

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.09.04. 15:16:17

@blackhair-lady: az állam a legkézenfekvőbb. Van ezen kívül még az egyház és a civil szféra is. Böjte Csabának kicsiben sikerült...

i got my (törölt) 2014.09.04. 19:15:15

az is megdöbbentő, hogy salzburg városban több mint 6-szor, de salzburg tartományban is több mint 3-szor magasabb a családi házak átlagára, mint burgenlandban, ahol ez a 100.000 eurót sem éri el.

@Mirjam2:
nyilván változik a családszerkezet, de nem egyik évről a másikra. nem hinném, hogy tavaly meg tavalyelőtt még ellenkező irányba változott volna a családszerkezet, tehát ez nem indokolja a mostani áresést.

az elmúlt pár évben iszonyatos áremelkedés volt az osztrák ingatlanpiacon (salzburg városban konkrétan 5 év alatt 50% feletti áremelkedés), most jön a korrekció.

bécsről van hosszabb adatsorom, ott 1986 és 1992 között két és félszeresére nőttek az árak. aztán 2004-ig durván 10%-ot estek. tehát akinek 12 évig volt egy háza, az ennyit bukott, plusz még volt bő 25% infláció. szóval remek üzletet csinált, a pénze harmadát elvesztette. aztán persze jött az emelkedés: 2005 és 2013 között megint a duplájukra nőttek az árak.
ha valaki 92-ben vett és 2013-ban adott el, akkor a 21 év alatt nyert 90%-ot. de közben volt 53% infláció, tehát a reálhozam alig évi 1-2%. nekem ez nem hangzik bombaüzletnek...

persze, mint minden piacon, ha valaki tudja, mikor kell venni, s mikor eladni, akkor az nagyot kaszálhat. ha meg a másik csoporthoz tartozik, akkor ugyanekkora lesz az a zakó. lehet ezt csinálni, de ezt spekulációnak hívják, és érdemes tisztában lenni a kockázatokkal is, mert aztán - pénzügyi kultúra híján - gyorsan "második svájci frank hitel" lesz a dologból.

i got my (törölt) 2014.09.04. 19:57:21

@kardio1:
van egy publikációs torzítás nevű jelenség, ami alapból csak arról szól, hogy ha egy kutató csinál egy kísérletet, de nem a hipotézisének megfelelő eredményt kapja, akkor egyszerűen nem is próbálja publikálni. rossz szándék nélkül, egyszerűen egy sikertelen kísérletnek tartván azt.

ennek a rosszindulatú változata az, amikor egy abban érdekelt (mondjuk gyógyszergyár) megrendel egy kutatótól egy kísérletet, amit ő finanszíroz, és magának tartja fenn a jogot, hogy eldöntse, publikálja-e az eredményt. az első x kísérletben nem jön ki a várt eredmény (ezeket ugye eldobják), aztán - a statisztika jellegénél fogva - előbb-utóbb igen. bármit ki lehet mutatni, hiszen a mintavétel alapján valószínűségi jellegű állításokat lehet megfogalmazni: ilyen eredmények alapján 95%, 99%, stb. valószínűséggel állítható, hogy az alapsokaságra ez-és-ez jellemző. tehát gyakorlatilag csak idő és pénz kérdése, hogy (látszólag) teljesen korrekt statisztikai eszközökkel a kívánt eredményt kapjuk. s azért látszólag, mert ugye az első sikertelen 100 vagy 1000 kísérletről nem szerzünk tudomást...

2014.09.04. 21:51:17

@i got my: Nem tudom kovetni a gondolatmenetedet, kulonosen azt nem amit az inflaciorol mondasz; milyen 25 meg 50%-os inflacio, es hogy jon ez az ingatlanpiachoz? Mennyivel jartak volna jobban a peldadban emlitett ingatlantulajdonosok ha bankban vagy a kisparnajukban tartottak volna ugyanakkora osszeget ugyanannyi ideig? En eddig egyszer vettem es adtam el ingatlant, Mo.on, es meg az ottani 'katasztrofalis' ingatlanpiac ellenere is nagyon jol jartam.

i got my (törölt) 2014.09.04. 23:35:47

@Mirjam2:
a 12 éves infláció volt összesen 25%. ez befektetések értékelésénél releváns, mert két különböző időpontban rendelkezésre álló azonos pénzösszeg értéke nem azonos. a hosszú távú viszonylag biztonságos befektetési lehetőségek kb. reál 0%-os hozammal futnak, tehát az adott időszakban bankban kb. ennyivel gyarapodott volna a pénzed. ingatlanban meg mínusz 10%-ot tudtál keresni. a kettő különbsége tehát 35%, ennyivel volt jobb a bankbetét az átlagingatlannál.

M. Péter 2014.09.05. 00:24:39

@i got my: Az embernek valahol lakni is kell, azt is számításba kell venni, hogy mennyibe került volna ugyanarra az időre egy ugyanolyan ingatlant bérelni.

i got my (törölt) 2014.09.05. 07:12:20

@M. Péter:
ezt vitatom. nézetem szerint ugyanis ahhoz, hogy egy ingatlan értéke ne csökkenjen, kb. a rezsi nélküli lakbérnek megfelelő összeget kell rákölteni: durván ennyi az amortizáció.

M. Péter 2014.09.05. 10:35:11

@i got my: A fenntartás messze nem kerül annyiba, mint a lakbér. Akik üzletszerűen adnak bérbe, úgy szoktak számolni, hogy a lakbér a költségek levonása után fedezze a hitel törlesztését.

2014.09.05. 14:35:57

@i got my: Ez hulyeseg, vagy laksz benne es akkor sporolsz a lakberen, vagy kiadod es abbol beveteled van. Tehat a szamaid egyaltalan nem stimmelnek. Nekem Budapest belvarosaban volt ingatlanom egy regi hazban tehat volt boven fenntartasi koltseg, raadasul az ingatlanarak sem mentek fel nagyon sokaig, de meg igy is sokkal tobbet kerestem az evek soran mintha bankban tartottam volna ugyanakkora osszeget mint amennyiert a lakast vettem. Arrol nem is beszelve hogy szukseg eseten lakhattam volna ott.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása