A mai poszt érdekessége, hogy (folytatva a különböző országokban dívó iskolakezdési szokások bemutatását) egyszerre mutat be egy osztrák vidéki és egy bécsi iskolát, azok minden hasonlóságával és különbözőségével együtt. Az első beszámolót Mandula, a második részt Dóri küldte (aki nemrégiben mesélte el határátkelésük történetét).
(A kép illusztráció)
„Fiam egy éve jár Ausztriában általános iskolába (13 éves), most nem általánosságban írnék, hanem egy egyszerű vidéki általános iskoláról, lehet, hogy máshol másképpen mennek a dolgok, mert elég nagy szabadságot kapnak a tanárok és a tanintézmények is Ausztriában.
Az alsó tagozat 1-4. osztály, 5-től pedig lehet választani, hogy Hauptschule-ban (5-6-7-8. osztály), vagy gimnáziumban tanul tovább a gyermeked. A gimnáziumban nincs felvételi, hanem kb. 4,7-es átlag szükséges ahhoz, hogy felvegyenek. Ha valakinek a gimnázium megterhelő lenne, bármikor átjöhet a Hauptschule-ba.
Az első héten rövidített órarend
Szeptember is teljesen nyugodt, mint általában az egész év. Nincs évnyitó, nincs egyenruha, szept. 1-én bemennek gyerekek a suliba és az egész nap arról szól, hogy nyári beszámolót tartanak és megbeszélik a teendőket.
Körülbelül péntekre megérkeznek a könyvek is (amiért nem kell fizetni) ill. egy csekk a füzetekről, amit ha befizetünk, akkor a helyi írószerboltban átvehetjük őket. A csomag készen van, az iskola mindent elrendezett.
Az első héten rövidített órarend van, kb. 8h-12h-ig igazából nincs tanítás csak felkészülés az új tanévre. Körülbelül a 2. héten megkapjuk az éves dolgozatok dátumait a fő tantárgyakból, nehogy stressz érje a gyerekeket.
Főtanár asszisztenssel
A matek - német - angolra fektetnek komolyabb hangsúlyt, ezeken az órákon van egy főtanár és egy asszisztens, aki segíti a főtanár munkáját - mindezt 20!!! gyerekre -, a többi tantárgy nem túlságosan fontos.
A házifeladatot minden nap osztályozzák és beleszámít az érdemjegybe. A gyerekek órai magatartása kifogástalan, maximális tiszteletet élvez a tanár, senki nem venné a bátorságot, hogy órán beszéljen, vagy bármi más fegyelmezetlenséget elkövessen.
Érdekes, hogy a számonkérés előtt 2-3 héttel összefoglalnak, majd amikor tényleg minden tudás megérett a gyerekekben, akkor kérnek számon, de akkor tényleg mindent.
Az angol nyelv
Angol-angol-angol a legfontosabb tantárgy - 8. osztályban egy kiváló teljesítményű (1-es) gyerek közel felsőfokon beszél angolul, de a középfokot az erős közepes ill. jó (2) is eléri.
Rendkívül beszédcentrikus az oktatás, van nyelvi hét, amikor Amerikából, Ausztráliában jönnek egyetemisták és egész héten angol nyelvű projekt hét van, napi 6 órában beszélnek, játszanak, sportolnak (ez fizetős).
A beilleszkedés nagyfokú rugalmasságot kíván, a legjobb volt, amikor a meglehetősen katonás ofő a 10. napon azt mondta, hogy ő nem érti, de a gyerek egyáltalán nem beszél németül... (hát nem is, mert azért ment ki, hogy megtanuljon).
Az első fél év nekem is nagyon megterhelő volt, ugyanis azt hittem, én is rugalmasabb vagyok, és hiába beszélem a nyelvet, igazából nem voltam felkészülve rengeteg olyan szabályra, amit elképzelni sem tudtam.
Érdekes szabályok
Ilyen például, hogy a gyerek nem tartózkodhat lyukas órában az iskola területén - vagy haza kell mennie, vagy a felsős gyereket is be kell íratni napközibe. A napközi fizetős.
Másik példa: minden mappának és füzetborítónak meghatározott színe van, eltérni nem lehet - az ofő a körző és a ceruza márkáját is megadja, és nem lehet mást használni.
Semmilyen kapcsolatom osztálytárs szülővel nincs, az osztálytársaktól a legminimálisabb segítséget is nehéz elvárni - ha idejöttél, old meg magad. Például nem küldik a leckét - ez itt nem szokás.
A tanárok viszont nagyon megbecsülik a szabálytartó, törekvő külföldi gyereket és a törődő, lelkes szülőt - nem egyszer állították példaképnek, hogy a nyelvi hiányosságai ellenére is nagyon jó dolgozatot írt, ill. a házifeladatban is 100%-os teljesítményt nyújtott.
Több sikerélmény
Összegezve a mi iskolai évünket - bár nagyon nehéz volt, és a gyerekek befogadására enyhe közömbösség jellemző - a gyermekem azt mondta, hogy többet nem szeretne Magyarországon iskolába járni, mivel itt minden nehézség ellenére kevésbé stresszes az iskola, és több sikerélménye is van.
Számomra pedig amellett, hogy a gyerek jól érezze magát, az volt fontos, hogy minimum két nyelvet felsőfokon beszéljen - ami úgy néz ki (előbb, mint gondoltam) az általános iskola végére sikerülni is fog.”
Eddig tartott tehát az összeállítás első fele, most pedig irány a főváros, azaz nézzük meg, milyen egy bécsi iskola!
Iskolakezdés Bécsben
"A mi lányunk 2013. március elején kezdte Bécsben az iskolát, mert ekkor költöztünk ki. Még februárban bementem az illetékes „Schulinspektoriatba“ (hivatal) és jeleztem, hogy tanköteles korú gyerekemet szeretném a kerületünkben beíratni iskolába.
A vezető megnézte, hogy hol van hely és megadta az iskolaigazgató telefonszámát. Első félreértésként közölte, hogy nincs hely. Aztán megértette, hogy nem szeptemberre jelentkezünk, hanem azonnalra, mert talán pár nap a határidő és mennie kell a gyereknek iskolába, ha már elmúlt 6 éves.
Kaptunk tőle egy időpontot, ahová a lányomat is vinnem kellett, aki egy szót sem beszélt és nem értett németül. Mondta, hogy a nyelvismeret hiánya miatt menjünk Vorschulklasséba (előkészítő osztály). Ez csütörtökön volt, hétfőn mentünk az iskolába.
Mint egy óvodai nagycsoport
A tanító néni kedves volt, iskolatáska kellett, de csak pár barkácseszközzel és tolltartóval. Ez június végéig elegendő volt. Igazán nekem egy óvodai nagycsoporthoz hasonlított.
Elég sokan voltak sajnos a csoportban és csak reggel 8-12-ig volt tanítás, így túl sokat nem tanult, de pár nap után már volt pár barátnője. Tehát szerencsére nem kellett féltenem és nem érezte rosszul magát.
Naponta csináltak valami feladatlapot. A számokkal ismerkedtek 10-ig, színekkel, formákkal. Ami nekem nagyon pozitív volt, hogy volt közlekedésoktatás, illetve rajzokkal illusztrálva elsajátították, hogy mikor kell pl. mentőt, vagy rendőrt hívni.
A nyári szünet előtt volt egy szülői értekezlet, ahol kaptunk egy listát, hogy mi kell majd az első osztályba, illetve a tanév rendjéről tájékoztatást.
Egy másik iskolaépületben kezdtük 2013 szeptemberében az első osztályt, de a tanító nénink is jött oda, így ez nem lett szerencsére változás. Az osztályban 25-en vannak, mindenféle nemzetiségű, vallású gyerek.
Az iskola szeptember 1-én kezdődik, de akkor csak köszöntik őket fél órában. Az elsősök viszik a Schultütejüket (lásd a jobb oldali képen), amibe otthon belerejtettük a meglepiket. Nem csak édesség, hanem kis ajándékok is mehetnek bele. Mi a tütet otthon készítettük, de készen mindenhol lehet kapni, akár megtöltve is.
Nagyon jól beilleszkedett
Az első nem okozott neki gondot, mert Magyarországon már járt iskolába szeptembertől-márciusig, így a betűket ismerte, számolni tudott. Az első komolyabb matek feladatoknál kiderült, hogy ő a legjobb és a gyerekek mindig tőle kértek segítséget.
A tantárgyak: matematika, hittan (ez nekünk szabadon választott volt, de aki vallásos, annak kötelező), német (olvasás, írás), Sachunterricht (nekem a magyar környezetismeretre hasonlított), zenei nevelés, technika és textil munkák, képi nevelés (rajz :)), mozgás és sport.
Kapcsolódó tantárgyak: közlekedés, élő idegen nyelv (angol) Az osztályuk fantázianeve „Paddington class”. A tankönyveket ingyen kaptuk „Schulbuchaktion“ keretében.
Szerintem a legjobb, ami történhetett, hogy az első osztály járta kétszer. Nem idősebb az osztálytársainál, mert a Vorschulesok közül sokan 7 évesen kezdték az iskolát.
Rengeteg különprogram
Nagyon sok programot szerveznek nekik. Egész napos kirándulás a közeli erdőbe, mentek karácsonyi, húsvéti vásárba a Schönbrunni Kastélyba. Voltak postán, tűzoltóságon, patakot takarítani, korcsolyázni. Az iskolában szerveztek rajz szakkört, táncos workshopot.
Ez az iskola már egész napos tehát fél 8-tól 17.30-ig ott lehet a gyerek. (Ez havi 150 EUR körüli összegbe kerül, amit csekken, vagy átutalással kell fizetni.) Itt is csak első négy osztály van.
A gyerekek alig ülnek a saját padjukban. Mindenki vitt magának párnát és nagyon sok feladatot a tábla elé körbe leülve végeznek. Van játszósarok, ahová, ha látja a tanítónő, hogy épp nem tud már figyelni a tanuló, odaküldi pihenni.
Ez lazának tűnhet, de ennek ellenére, vagy épp ezért a tanév utolsó hetére már nem maradt tananyag, így megünnepelték a nyári szülinaposokat, elmentek fagyizni, és sokat játszottak az udvaron.
A bizonyítványosztás az osztályteremben zajlott. Megkaptuk az első szín egyes bizonyítványt. Németből még nem kellett jegyet kapnia. Először a 3. év végén kell értékelést szereznie.”
A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.
Utolsó kommentek