oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. június 28. 06:30,  Kettős élet Brazíliában 83 komment

2018. június 28. 06:30 Határátkelő

Kettős élet Brazíliában

Brazíliáról általában a sablonok jutnak az ember eszébe, Rio, tengerpart, (pláne most, a világbajnokság idején a) foci – pedig a dél-amerikai ország ennél sokkal több és másabb. Ezt is megmutatja öt magyar barátnő (plusz persze a szerző) beszélgetésén keresztül Tünde, aki vlogban beszélgetett a többiekkel. Arra kértem, írjon egy kis felvezetőt is elé, szóval a szöveget és a videót együtt érdemes kezelni.

brazilia_sao_paulo_foto_pixabay_com_pcmarques.jpg

„Minden új életet kezdő útja egyedi - bármennyire is unják otthon a történeteinket. Mind a több, mint félmillió elvándorolt magyar küzdelme, kikapart boldogsága saját kincse. Írhatnánk magunk könyvét, filmjét. Persze örülnénk, ha mások is megértenék mindazt, amin keresztül megyünk. 

Egy idő után én is elkezdtem kérdezni magamtól: mit tudhatnak az otthoniak a mi itteni életünkről? Vagyunk itt is páran, az Újvilág trópusi szegletében. 

Mit tudnak Brazíliáról? Főbb kliséken kívül valamit esetleg? Vagy még mindig Rio, tengerpart, pálmafák, szamba, foci, favela, erőszak. São Paulo? Jaj, az valami apokaliptikus élhetetlen betonpokol bizonyára. 

Volt itt foci-vb, volt olimpia, korrupciós botrányainkhoz képest a House of Cards kis esti mese (már az sem). A politikai és gazdasági földcsuszamlásokról, erőszakhullámról előszeretettel cikkez a világsajtó naponta, erről már többet is tudnak a kelleténél. 

Igaz. Mindez igaz. 

Nem amatőröknek való ország 

De mennyivel izgalmasabb, mennyivel gazdagabb ennek az országnak kimeríthetetlen kincsestára - jóban, rosszban, örömben, nehézségben, múltban, jövőben, természetében, kultúrájában. 

Brazília örökösen zsonglőrködve a lehetetlennel. Ahogy a brazilok mondják, nem amatőröknek való ez az ország. 

Mit tudnak az itteniek rólunk? Bár hatalmas magyar kolónia van itt - erről talán kevesebben tudnak odahaza - a mi generációnk „magányos farkas” emigráns létével ők sem tudnak mit kezdeni. Modern magyart beszélünk, az oly babusgatott magyar anyaföldről jöttünk, de... ennyi. 

Milyen fárasztó a kezdeti szakasz „már ide, még oda” küzdelme. Milyen kimerítő, milyen magányos. Emlékszem én is, hogy ne szakadjon meg a kapcsolatom anyanyelvemmel, múltammal, elkezdtem egy magyar nyelvű blogot - a São Paulo-i betondaráló káoszában, a kezdeti babiloni káosszal. 

Kicsit közelebb hozni ezt a két világot - legalább önmagamban -, mely között nem csak az Atlanti-óceán tátong... 

Majd elkezdtem videókat készíteni a braziloknak itteni tapasztalataimról - ne szidják már annyit a saját országukat, hát nézzék, mennyi fantasztikus dolog van itt - hadd élvezzük a jót is, egyebet sem látok csak a nehézségeket, a szenvedést, igazságtalanságot. 

Milyen Paradicsomban élnek, észre sem veszik! 

Két világ között 

Több mint két év itt tartózkodás után jöttek az első találkozások itteni magyarokkal.

Kevesen vagyunk ebben az országban - hát persze. Hivatalos számok nincsenek, száz körül saccolják. Emlékszem egyik összejövetelünkön több, mint tízen voltunk. Mindenki hitetlenkedett: - Ennyi magyart egy helyen! 

Innen jött az ötlet: egy kis bepillantást nyújtani a magyaroknak és a braziloknak az itteni életformánkból, melyet saját, szubjektív lencsénken keresztül mutatunk be. Mennyire különbözően is látjuk, mennyire másképp éljük ezt meg. 

Kettős életről beszélünk, kultúrák közöttiségről, nyelvi kihívásokról, mit szeretünk itt, mi hiányzik otthonról, hogy tudunk megküzdeni intrúder létünkkel, hogyan próbálunk önmagunkhoz hűek lenni a két világ között stb. stb. 

Hat magyar barátnő 

Pár éve sikerült egy pici magyar magot alkotnunk itt, São Paulóban. Bár az őrült mókuskerékben ritkán tudunk összejönni, akkor viszont nagyon örülünk egymásnak. 

Itt is jönnek-mennek az emberek, barátságok születnek, fájdalmas búcsúk jönnek, a világjáró örök hiányérzetével - ki hagyta hátra, kit hagyott hátra. 

Öt magyar barátnőmmel készítettem egy beszélgetéssorozatot. Gabi, aki középiskolásként egy évet Ecuadorban töltött, egyetemistaként fél éves ösztöndíjjal jött először Brazíliába. Már nem kezdő, mégis ideköltözve ő is más valósággal szembesült. 

Saci 12 év itt tartózkodás után hazaköltözik. Megannyi tapasztalat, meglátás és élmény, micsoda munkásságot hagy maga után. 

Eszter még ki sem került az egyetemről, már volt egy munkája Brazíliában. Ilyet csak menő blogokban olvasunk mások irigylendő, talpraesett húzásairól - de nem hisszük, hogy igaz is lehet. 

Kármen hobbija által találta meg az érvényesüléshez vezető és önmagához visszavezető utat. 

Anita pedig multikulti tapasztalatai mellett arról is mesél, hogy kultúránk és anyanyelvünk iránti szeretete milyen lehetőséget teremtett a számára. 

Íme egy kis bemutató videó: 

Elengedni, de nem eldobni a régit 

Tanuljuk mi is elfogadni, hogy technológia ellenére ekkora távolságból el kell engedni a régit. De nem eldobni azt! Újat építeni azokra az alapokra, melyet magunkkal hoztunk. 

Talán ezek a beszélgetések kicsit közelebb hozzák számunkra is a két világot. Mi is csak azt tudjuk, hogy életünk csupán egyik felét ismerik. Számunkra is új, hogy a kettőt együtt mutathatjuk meg - mindkét félnek. 

Hátha sikerül. 

Hátha.... csak egy kicsit.” 

A nap idézete

„Bécsben hajléktalanként is jobb, mint otthon dolgozva. Aki itt éhen hal, az meg is érdemli.

(Fotó: pixabay.com/pcmarques)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: videó Brazília

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9214077095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dikusz 2018.06.28. 08:03:52

Biztos velem van a baj, hogy nem jól értelmezem, amit olvasok, már megint. Megnéztem a videót, utána azt gondoltam, lehet azt sem.

Az első bekezdéssel akadt gondom. Érintettként, mivel itthon élek, megszólítva is érzem magamat. Miből gondolja azt Tünde, általánosítva, hogy az itthon élők unják a történeteit, a kikapart boldogságát? Magamról azt mondhatom, én nem unom.
Érdekel azoknak az embereknek a története, akik más országban élnek, volt bátorságuk -bárhol is éljenek a világban- új életet kezdeni. Gondolom nem csak engem, mást is. Akik meg unják, azok nem is olvassák.

Igaza van a posztolónak, amit írt: aki nem járt Brazíliában, az csak azt a szép oldalát ismerheti az adott országból, amit az utazási irodák prospektusaiban olvasott. A tv-t azért nem írtam, mert ott bizony nem egy olyan filmet is lehet látni, ami nem a kirakatba való oldalát mutatja pl. Brazíliának.

Ha olvasod a hozzászólásokat Tünde, kérlek ne vedd rossz néven amit most írok, ha nem jól értettem, írd meg miért gondolom rosszul: megnéztem a videót. Profi felvételek, de semmivel nem mutatott többet az országból, mint amit prospektusokban, utazási reklámokban lehet látni.

Megkérdezném tőled: itthon élve te mennyit tudtál Brazíliáról, vagy egy olyan országról, ahol turistaként jártál? Nem vetheted az itthoniak szemére azt, hogy csak a szép oldalát ismerik Brazíliának.
Akinek több a pénze, mint az esze, és csak azért megy oda, hogy elmondhassa ott is járt, az valóban csak a pálmafákat, tengerpartot látja, mert ki sem teszi a lábát a luxusszállodából. A többség nem ilyen, hidd el.

tanato 2018.06.28. 08:35:16

@Dikusz: Te még nem voltál itt 2011-ben ,két brazíliai magyar hölgy is volt itt stabil posztíróként,kommentelőként.Sok érdekeset írtak anno.

Dikusz 2018.06.28. 08:53:23

@tanato: tényleg jóval később jöttem, talán tavalyelőtt, még nincs két éve.

Pont ezt mondom, hogy érdekelnek a történetek. A mostani posztoló általánosítása zavar, hogy mindenki unja a történeteit, irigyli az életét.

cattaneo 2018.06.28. 09:44:12

A hölgy hangszíne es akcentusa olyan, mintha már a 70-es 80-as évek óta nem élt volna Magyarországon, vagy disszindensek között nőtt volna fel. Tiszta Tamási Eszter. :-)

cattaneo 2018.06.28. 09:44:17

Admin, kérek egy beengedést. Thx.

Csodabogár 2018.06.28. 10:56:49

@cattaneo: De legalább értelmesen beszél. Ezt a jelenlegi magyar tv hölgyeiről nemigen lehet elmondani.

Dikusz 2018.06.28. 11:04:37

@Csodabogár: de a hangszíne...
Iszonyú mesterkélt, ha szabad ezt mondanom. Még akkor is, ha gyakorlatlan a vlogolásban.
Készséggel elhiszem, hogy azt mondja, amit érez. Kívánom neki, hogy továbbra is ilyen derűlátónak maradjon meg, amilyen.

London2009 2018.06.28. 11:20:36

@Dikusz: @Csodabogár: na most mar kivancsi vagyok, meghallgatom. A bevezeto is rettento mesterkelt volt.

London2009 2018.06.28. 11:27:07

@Dikusz: @Csodabogár: 54 mp-et birtam.
Nem irigylem Sao Paoloert. Ugy Braziliaert sem kulonosebben. Turistakent jo volt, de ott elni maximum egy par evig tudnek...

cattaneo 2018.06.28. 12:11:36

@Csodabogár: Ez a hanghordozás a mai fülnek szokatlan és némely szó ill. fogalom használata is. De nem állítom, hogy jobb vagy rosszabb, mint az élő magyar nyelv, csak azt, hogy más.

Virago_1000 2018.06.28. 12:11:43

"A nap idézete

„Bécsben hajléktalanként is jobb, mint otthon dolgozva. Aki itt éhen hal, az meg is érdemli.”

- elolvastam, remelem eltakaritja a kormany oket az utcakrol, nem csak a szavak szintjen intezkedik. A hajlektalanok 90+ %-a a sajat hibajabol kerult oda, eppen ezert segitseget is csak aszerint erdemel.

Dikusz 2018.06.28. 13:22:48

@London2009: Annyi természetesség van benne, mint macisajtban a brummogás.
Azt hiszem, erre a szövegre mondják azt, hogy "modoros".

Latcho Rom 2018.06.28. 13:44:13

@Virago_1000: megint dúl benned az ekonomókus, cociológus kedves fitymesztroll.

London2009 2018.06.28. 14:04:41

@Elhunyt Fanyűvő: mondjuk ebben pont egyetertek vele, mert nagyon utaaalom a hajlektalanokat. De ilyet persze nem szabad leirni, mert nyilvan mindegyik egy aldozat. Az utcan jaro ember, akinek ezt mindennap el kell viselnie, persze nem aldozat. No mindegy, mar egy csomoszor kitargyaltuk itt. Annak orulok, hogy szerencsere nem erint, mert amerre jarok nincs beloluk. Budapesten viszont borzaszto a helyzet.

cattaneo 2018.06.28. 14:12:43

@Elhunyt Fanyűvő: Gabikát elég hamar eltűntette a rezsim azután a skálás lopás után, legalábbis a családban téma volt, erre emlékszem. Még pehelysúlyú voltam akkoriban, nekem mind belőtt hajú vénlánynak tűnt. Mondjuk a Gabika kivétel volt, ő nekem is tetszett.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.28. 15:16:27

Brazília ideális kell profithabzsolásra.

Irodai dolgozó vehető már havi 30 ezer Ft-ért.

S a helyzet egyre javul a kizsákmányolók számára, mióta sikerült megdönteniük a demokratikusan megválasztott vezetést "korrupciós" kamuvádakkal.

Shaktee 2018.06.28. 15:16:31

@London2009: Alkoholizmus, elmebajok oroklott(joreszt) esetek. Utalat altalaban a guilttrippet fedi.

fhansziafilm 2018.06.28. 15:17:10

Kedves Mindinenki!

Köszönöm a cikkre és a kommentekre szánt időtöket.
Hát igen, gondoltam, hogy kapok hideget bőven hahaha- de erről szól. Tanulom ezt a videóimmal évek óta, tanulom a külföldi élettel még annál is régebb óta. Fontos tanulólecke ám.
Mindenki a maga módján éli meg a dolgokat, megosztja családdal, barátokkal - vagy épp kamikaze kedvében van, ismeretlenekkel.
Ezek pillanatnyi szubjektív élmények, érzések, benyomások. Én nem tudom és nem is érzem jogosultnak magam, hogy megmondjam a tutit egy cikkben se Brazíliáról, se semmiről. Lehet konkrét tényekről beszélni, de az összkép ismerete ez nélkül lóg a levegőben vagy elhúz valamilyen extrém irányba - ha tetszett, akkor túlzott áradozásba, ha nem, akkor jön a nefeledd... Én is mondtam sok első benyomást anno, helytállóakat és egetverő baromságokat is... erről szól. Az ember ismerkedik a tereppel.
Persze, olvastam mások tapasztalatait Brazíliáról, jó, hogy mások is megosztják a véleményüket. 6 év itt tartózkodás után és mivel tényleg szeretem ezt az országot, pedig nagyon is tisztában vagyok a megoldhatatlan nehézségeivel, én nem szeretném osztani az észt- vagy a kettőről együtt beszélek, jóról-rosszról, vagy semmiről. Ahhoz viszont valóban kell pár év, hogy ekkora információhalommal megküzdjünk. És végtelen cikkek, videók sora.
Elküldtem otthoni újságoknak, honlapoknak a videóajánlót - a Határátkelőn kívül, aki most megosztotta, egy helyről válaszoltak vissza, hogy nem publikálnak ilyet. Valószínüleg a szerkesztőségekben jót szórakoztak a modoros, -70-es évekbeli, 'természetes' beszédstílusomon.
Pár hete egy otthoni ismerősöm szembesített ezzel. Akkor alaposan kibőgtem magam - az nagyon rossz volt igen. Most már fel vagyok vértezve. Hát, ez van... Az ember az igyekezetében, hogy érthető legyen három nyelv, akcentus és hanglejtés között modorossá válik. A magyart szinte egyáltalán nem használom, portugálul és angolul élem az életem. Úgy tűnik ez lett belőle. Itt SP-ban nagyon gyorsan beszélünk, amikor hazamegyek a szüleim leállítanak, hogy a felét sem értették annak, amit mondok mert annyira hadarok. És énekelve. És... még ki tudja, ki mit gondol.
Szomorú igen, de akkor ennyi? Ez számít csak? Valóban igyekszem artikulálni, mert azt gondolom, hogy itteni akcentussal otthon nem értik meg, amit mondok :)))
Nem vagyok se profi, se vloggoló, igyekszem esetleg valami értéket közvetíteni a két világ között, megtalálni a helyem eme világokban. Megírt szöveget mondok fel, talán TV bemondói stílusban igen hahahaah. Az ember próbálkozik, hibázik, tanul.
Aztán végül úgyis mindenki saját szemszögén keresztül értelmezi a dolgokat...
Üdv mindenkinek és nagy össznépi focinézések közepette, sárga-zöld lázban, izgulunk nagyon a brazil csapatért. VAI BRASIIIIIL!!!!

fhansziafilm 2018.06.28. 15:17:58

@Dikusz: Kedves... hú, nem tudom, hogy szolítsalak :)
Nem állt szándékomban kritizálni senkit - saját tapasztalatom alapján mondtam, amit mondtam. Próbálkoztam anno cikkeimmel, videóimmal az otthoniaknál, nem sok sikerrel. Van egy kis magja a magyar cikkeimnek, egy kicsit nagyobb a portugál nyelvű videóimnak, de ennyi. Próbálkoztam most ezzel a videósorozattal, bemutatóval, egy helyről jött vissza válasz (A Határátkelőn kívül), hogy nagyon sok ilyen jellegű anyag, cikk van, külföldi magyarokról etc. Ennyi.
Aztán én csak filozofálok, próbálom kibogozni a dolgokat, ez talán nem is érdekes ÉS ahogy most látni az emberek reagálásából valami rendszerváltás előtti, modoros stílusban teszem mindezt hahaha. Jaj, fene... ez azért nagyon nehéz, de ez van. Ahogy a cikkben is írom, videóban is mondom, erről szól az életem, életünk - mit látnak a különböző oldalak - otthon ami már nincs, itt ami még nincs. Nagy brazil-magyar pizza készülődik, de még.. work in progress ;)

London2009 2018.06.28. 15:38:12

@fhansziafilm: Eloszor is azert koszonjuk termeszetesen a posztot. El ne vegye a kedved a kritika, ha elvezed, csak csinald!
Azt meg szabad kerdezni, hogy honnan jon ez a 70-es evekbeli beszed stilus? Bar nem tudom akkor hogyan beszeltek, mivel akkor meg nem eltem. Harom nyelven elem en is a mindennapjaimat es par evvel regebb ota is elek itt Angliaban, de nekem soha nem lesz akcentusom magyarul, az fix. Egyszeruen el sem tudom kepzelni az megis hogyan alakulhat ki, pedig nekem is van, hogy akar hetekig sem hallok magyar beszedet. Affektalva beszelni persze angol hanghordozassal tudnek barmikor, de meg arra is figyelek, hogy ne keverjek angol szavakat a magyar beszedembe. Az en fulemet borzasztoan zavarta, hallgatni sem tudtam. De mint irtam, ez egy velemeny, ne foglalkozz vele. Csinald azt, ami jol esik! Bom dia!

London2009 2018.06.28. 15:45:07

@Shakti R: elhiszem, megertem, de ettol meg utalom a jelenseget.

Csodabogár 2018.06.28. 16:22:21

@London2009: Amerre én járok Budapesten ott sincsenek. Egyébként azt hiszem írtam már, hogy életem első hajléktalanját Londonban láttam a Harod's-al szemben egy üzletbejáróban.. Ez 1963-ban volt. Utána elég sokáig sehol nem találkoztam egyetlen eggyel sem.
Na és lehet tenni ellene. Pár éve készült el a Ferenciek tere felújítása. Akkoriban szombatonként jártam mindig arra, délben. Az árkádok alatt hajléktalanok aludtak, szépen párnával papalannal, ahogy kell délben!!!
Megdühödtem és írtam egy e-mailt az önkormányzatnak, hogy kár hogy ezt a szépen rendebehozott belvárosi teret erre használják és különben is ha már ott alszanak, akkor aludjanak ott éjjel. Ennek már biztos van 3 vagy talán több éve.Azóta én ott többet nem láttam hajléktalant. Persze kaptam választ is, amiben megköszönték, hogy írtam és igérték, hogy intézkednek, mert mindenkinek jut szálló, csak be kellene oda menni. Cigaretta és pia nélkül, gondolom én. Nem csak pampogni kell néha, hanem érdemes klaviaturát ragadni.

Csodabogár 2018.06.28. 16:29:23

@London2009:Szerintem nem dialektusban beszél, hanem ma már szokatlanul lassan és értelmesen, minden szót kimond, Nem kapkod, nem harap el és főleg nem hadar. Manapság ez általános, hogy mindenki hadar. Nem csak magyarban, ezt a németeknél is észre veszem, kivéve a hírbemondókat. Nektek ez azért furcsa, mert ti már ebbe a hadarós kapkodós nyelvbe nőttetek bele.
Mikor anno nagyon rég, elkezdtem haza járni, a televiziót irtó furcsának tartottam itthon, de azóta már sokat romlott, az én fülemben.

London2009 2018.06.28. 16:40:38

@Csodabogár: jo ilyen tortenetet hallani, de ez nem tudom mennyire altalanos. Az en noverem az Opera mellett lakik egy gyonyoru nagypolgari lakasban. Na most ez a vilag minden nagyvarosaban talan egyedul Budapestet leszamitva egy kiemelt, presztizs erteku helynek kellene lennie. Ehhez kepest minden sarkon hajlektalan van, illetve ott van az Andrassy ut egyik a szegyene a volt Balett Intezet rothadasra itelt epulete. Minden heten bejelentette, hogy csinaljanak valamit a hajlektalanokkal mert koszosak, budosek es ott jar el nap, mint nap a gyerekeivel stb. Semmi sem tortent. Ha kijottek a rendorok es elkuldtek oket, masnapra mar megint ott voltak.
Vegul az tette be naluk a kaput, amikor a haz utolso onkormanyzati tulajdonaban levo lakasaba betelepitettek egy balhes csaladot. El tudod ezt kepzelni mondjuk Parizsban vagy Becsben?
No mindegy, vettek egy hazat vegul a 12. keruletben ezt pedig kiadtak. Elhetetlennek lett minositve.

London2009 2018.06.28. 16:46:52

@Csodabogár: szerintem sem dialektus, hanem egy felvett affektalas. Ez egy rossz szokas, errol le lehet es kell szokni, foleg ha valaki videokat keszit. Reszemrol en azt gondolom, hogy szepen es artikulaltan beszelek, ugyhogy ezzel az altalanositassal nem ertek igazan egyet. De azert majd megfigyelem. Most leszek eleg idot Mo-on hamarosan.

cattaneo 2018.06.28. 16:58:37

Az otthoni lakásomtól 5 percre van egy közkedvelt cukrászda, Bp egyik viszonylag forgalmas útvonalán. Az állami kertévé előtt közvetlenül egy lerohadt Suzukiban él két hajléktalan egy kutyával. A kocsi zsüfolásig pakolva, a kutya őrjöngő ugatásban tör ki, ha valaki 10 méternél közelebb parkol vagy megy el arrafelé, gondolom wc-zni a környező utcákba járnak. A cukraszdában azt mondták, a lakosság már többször bejelentette a jelenséget, de legutóbb, amikor arra jártam, még hónapom után is ott táboroztak. A Blaha, Déli aluljáró pedig igazi hajléktalanszálló lett.

cattaneo 2018.06.28. 16:58:37

Tünde, ne bánkódj, bennem kellemes emlékeket ébreszt a tamásieszteres hanghordozásod. :-)
youtu.be/aDcpvjnYnm0

Dikusz 2018.06.28. 17:24:55

@Csodabogár: Nincs egy órája, hogy Ferenciek terénél szálltam fel a buszra. Az árkádok alatt ültek, ha nem is ott aludtak, de a napot láthatóan ott töltötték. A lépcsőn meg egy megfáradt fiatal nő ült, a gerincműtétjére gyűjtött pénzt. Róla, az ún.koldusmaffia jutott eszembe...

gabors 2018.06.28. 17:52:09

@London2009: 'de nekem soha nem lesz akcentusom magyarul, az fix."

ebbe azert ne legyel ennyire biztos.... hacsak nem beszelsz napi szinten magyarokkal magyarul akkor ez par eve alatt is megvan, ...

Nekem voltak olyan evek hogy a szuleimnel es nagyritkan a testveremmel beszeltem csak magyarul telefonon max kethetente, es havonta max egyszer egy itteni magyarral veletlenul... sima volt akcentusom mikorra hazamentem ... sot mostmar azt is eszreveszem hogy maskepp beszelnek magyarul mint a 80-as evekben (ezt amugy barki meg tudja nezni akermelyik 80-as evek vegi filmet vagy TV musort kell csak megnezni) Ha meg 60-70-es eveket hasonlitjuk plane hallhato. (ez nem hungarikum... ez angolban is siman megvan csak par hires beszedet vagy barmilyen documentumfiment kell megnezni )

Persze ma mar valamivel konnyebb internet skype online TV-k vilagaban.

gondolom van okos telod vedd fel magad es lehet meg fogsz dobbeni :-))) (bar vannak akiknek sikerul ezt elkerulni)

London2009 2018.06.28. 17:59:26

@gabors: ha majdnem tiz ev alatt ez a valtozas nem kovetkezett be, akkor en ugy gondolom, hogy ezt a jovoben is el fogom tudni kerulni. Azt gondolom, hogy jo hallasom van es ez sokat segit mindenben. Eleve nyilvan ezert eneklek, illetve tanulok konnyen nyelveket. De majd azert tiz ev mulva beszeljunk ujra errol. : )
A nyelv folyamatos valtozasaval viszont egyetertek. Az is vicces volt, hogy egy baratnom hasznalt ket szleng kifejezest amit en mar nem ismertem. :S Hesszelni es soti. Fogalmam nem volt mi ez. A hesszelest szovegkornyezetbol kikovetkeztettetm, de a sotival bajban voltam!

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2018.06.28. 18:17:18

@London2009: Egyetértek. Tíz éve élek Chilében. SENKIVEL nem beszélek magyarul, vagy csak elvétve. Soha nem volt akcentusom. Sőt! mindenki azt mondta, hogy elvártak volna ennyi idő után valami változást a magyar kiejtésemben, de nem történt. Az anyanyelvét az ember csak akkor tudja elfelejteni, ha maga is akarja, illetve ha nagyon pici korában váltott országot. De ugye itt felnőtt emberekről beszélünk, akik felnőttek Magyarországon, iskolába jártak és később (felnőtt korukban), más országba költöztek. Szerintem szégyen ha valaki nem tud tisztességesen beszélni az anyanyelvén, akárhány év eltelte után is(én pl először 6 év elteltével látogattam Mo-ra....és nem beszéltem akcentussal..tán a kútba is ugrom ha igy lett volna:)
Ez nem a poszterről szól. Ő szerintem szmplán csak affektáló és modoros - ami sajnos idegesítő(valljuk be), én ezért nem bírtam végighallgatni az interjút sajnos, pedig nagyon-nagyon érdekelt volna.Ugyanis egy hónapot tervezek eltölteni Brazíliában utazgatva és nagyon kíváncsi lettem volna a kint élők véleményére. Egy hétig voltam csak Brazíliában eddig és nagyon sok mindent látnom kell még:)

fhansziafilm 2018.06.28. 18:35:09

Érdekes ez az itteni, ismeretlenbe való diskurzusunk :)
Sokat gondolkodom a leírtakon. Persze, hogy rosszul esik, ha valaki bántó szándékkal bánt, persze, hogy rosszul esik, ha gúnyolódnak az emberen, de nem is tudom, miért. Nem kellene. Egész életemben ez volt. Vannak ilyen mindig, kilógó intrúder elemek a gépezetben - külföldön talán sokan szembesülünk azzal, hogy pont mi vagyunk azok... Én már tudom, hogy az vagyok :)

Sokkal tolenránsabbak vagyunk ma, mint régebben, de annyi újdonság is feszegeti megszokott, nyugodt értékrendünket, hogy biztosan nem lehet könnyű elfogadni.

Az, hogy miért ilyen a beszédstílusom magyarul - talán igyekszem ‘otthoniasan’ beszélni, erőltetek valamit, amiről azt hiszem az otthoni mérce. Mármint prezentálható anyagot tekintve, nem hétköznapi beszédben. Érthető, értelmes legyen. Itt túl szenvedélyesen, énekelve beszélünk, követhetetlen tempóban, orditunk, gesztikulálunk. Otthon más. Az ember igyekszik eltakarni másságát, aztán tökéletes céltáblává válik...

Igazi aranybánya lehet ez a téma pszichológia, pszicholinguisztika, fonoaudiológia terén. Miért beszél valaki akcentussal és hogy-hogy vannak olyanok, akik annyi év után sem.

Talán az én esetemben, Brazíliában, visszaköszön a gyerekkori, erdélyi kétnyelvűség, akcentusbeli elmosódottság. Magyarországi életem során ez nem tünt ki, azaz keményen dolgoztam azon, hogy eltűnjön... Aztán megint ugyanaz... miért kell szégyellni a másságot?Pedig mennyit szégyelltem...
Viszont az is visszaköszön most, ahogy gyerekkoromban is csesztettek a székelyföldi rokonok, hogy románságban születtem, máshogy beszélek mint ők (nem is vagyok igazi magyar) és hát a XXI. század digitális magyar harcosai sem sokkal kíméletesebbek.

Ezt nekem szépen helyre kell raknom. Talán nem is magyarázkodni feleslegesen...

A beszélgetéssorozatot illetően viszont nem én számítok és nem az én beszéldstílusom, hanem a lányok élményei és véleménye az itteni életükről :)

És kell bánkódni is, szomorkodni is - sírni is, nevetni is, kibogozni, megérteni... aztán előre tovább :) Ahogy apukám mondja, fel a fejjel, ki a mellel. Vagy sikerül, vagy nem... de próbálni kell. (Ezt a braziloktól tanultam, tanulom, ők mondogatják, hogy a brazil sosem adja fel :) Valóban tudnak nagyon harcosak lenni... ebből mi is igyekszünk kiszürni a jót)

Ki az a Tamási Eszter? hahahahaha

Dikusz 2018.06.28. 18:49:23

@fhansziafilm: Hát Dikusznak...
Remélem ezt nem azért kérdezted, mert gondolatban mindenféle csúnya szóval illettél.:)

A "rendszerváltás előtti modoros stílust nem értem". Még úgy sem, hogy én a rendszerváltás idején voltam 30+ éves. Látszik, hogy nagyon szereted csinálni, szeretsz ott élni, jól érzed magad a barátaiddal, ennek őszintén örülök.
Amit sajnálok, hogy írtam -nem volt szép tőlem a stílus-, az a macisajtos hasonlat, ezért elnézést is kérek tőled. Írhattam volna másképp is. Viszont változatlan azt mondom, nem volt természetes, a mondanivalóval rendben volt minden (írni is nagyon jól írsz).
Itt senki nem írt bántó kritikát, hidd el nekem. Nem kell elkeseredni, pláne sírni, csináld tovább amit szeretsz.

fhansziafilm 2018.06.28. 18:57:21

@Catgirl: Kedves...
El sem tudod képzelni mennyire beletrafáltál ebbe most... Remélem jól esett.
Tíz éves voltam, amikor átköltöztünk Magyarországra, kisiskolásként évekig kellett hallgatnom a büdös románozást, félni amiatt és szégyelni azt... mit is? Hogy máshová születtem, hogy és soha nem tartoztam sehová... és soha nem is fogok. (Sokan átélték és átélik ezt mai napig legyen az imigráns vagy csak más faj szülötte...)
Nyalogathatom a sebeim életem végéig, futhatok a világ bármely pontjára, megette a fene az egészet.
Maradok affektáló és modoros tisztelettel. Az elviselhetetlen stílusom azért ne vegye el a kedved - Brazília tényleg szép - és a lányok interjúi is.
Nem gondoltam volna, hogy ismeretlenek így meg tudnak ríkatni, de erről szól a mai digitális világ, nem? Elég is volt az önsanyargatásból. Csak legyen mindenki boldog és elégedett magával és hagyja békén a másikat... beijos para todos!

2018.06.28. 18:57:34

Ami az akcentust illeti, nekem nem akcentusnak tűnik, hanem inkább tájszólásnak. Szerintem hallottam így beszélni embereket, persze nem szoktam megkérdezni tőlük, hogy helló, te honnan vagy, úh csak tippelek: erdélyiek?

Ha pinki erre jár, hallgasson bele, mondjon véleményt.

Dikusz 2018.06.28. 19:01:40

@cattaneo: Ezt ugye nem mondod komolyan? Mármint kizárólag azt, amit Tamási Eszterről írtál. Szépen, tisztán beszélt, kellemes hangja volt, és igen jól is nézett ki. Nem téveszted össze Takács Marikával? Rajtuk kívül még igen sok jó bemondó/bemondónő volt akkoriban.
Csak egyvalakit mutass kérlek, aki csak meg is közelíti valamelyiküket is.

2018.06.28. 19:02:11

" visszaköszön a gyerekkori, erdélyi kétnyelvűség, "

Hopp, bingó.

Valaki, akinek vájt füle van, és ismer mellé szekelyföldieket, mondja már meg a tutit.

2018.06.28. 19:22:06

@London2009: @Catgirl:

Belehallgattam kíváncsiságból néhány másik videójába is. Ha érdekel titeket ennyire, esetleg érdemes rákattintatni 2 percre.

Szerintem nincs akcentusa, teljesen proper módon beszél magyarul, és (mint feljebb is írtam), szerintem ez tájszólás.

És elnézést, nem konfrontálódni akarok, de olyan komisz módon írtátok, még én is majdnem elhüppentettem itt magam. :)

2018.06.28. 19:33:37

@London2009: @Csodabogár:

"nagyon utaaalom a hajlektalanokat. De ilyet persze nem szabad leirni, mert nyilvan mindegyik egy aldozat"
és
"Cigaretta és pia nélkül, gondolom én."

A hajléktalanokat nehéz nem utálni, az biztos, hogy én sem akarok kettőt a mindenkori kapualjamba.

Ugyanakkor az ismert dolog, hogy a hajléktalanok között nagyon nagy a pszichés betegek aránya. Meg olyan is sok van köztük, akinek valamikor baromi nagy peche volt az életben, és nem sikerült megfelelően kigurulnia.

Lehet ezt mondani, hogy attól még az ő hibája, nosza, akarja jobban, erőlködjön jobban, legyen kis főnixmadár, de ez egyrészt empátiamentes gondolkodás, másrészt adott esetben mi magunk sem lennénk rá képesek.

Ami meg a cigit meg a piát illeti, az is ismert és érthető, hogy miért ragaszkodnak hozzá. Ha az embernek szó szerint ez az egyetlen öröme maradt az életben, akkor nehéz megválni tőle. Ez nem is igen várható el, mi magunk is hasonlóan viselkednénk. Megint csak: empátia.

Az pedig, hogy e-mailt írunk valakinek, amiért őket kitiltják, bezárják, elpaterolják, az a probléma szőnyeg alá söprése. ¯\_(ツ)_/¯

2018.06.28. 19:39:02

@fhansziafilm:

"Nem gondoltam volna, hogy ismeretlenek így meg tudnak ríkatni"

Alighanem késő, de ne vedd ezt így magadra.
Itt a HÁ-n néha kap a posztíró ennél rosszabbat is a nyakába, ez sajnos ilyen. Néha jogos a kritika, néha nem -- érzésem szerintem a maiak nem voltak azok. Fel a fejjel. :)

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2018.06.28. 19:43:18

@fhansziafilm: Jó ég. Nem ez volt a célom. Ha Te sírsz a másság miatt bizony én is sírhatnék. Épp NEM NEKED írtam amit írtam, és főleg nem bántásként. Hanem az átlag külföldön élő magyaroknak. Én félig orosz vagyok. Amikor Magyarországra kerültem(6 évesen), én voltam a büdös russzki. Nem beszéltem magyarul és mindenki rühellte az oroszokat. Szóval ha valaki megérte (kiközösítést- bántást stb), amire panaszkodsz az én vagyok.Senki nem tehet a hangjáról - hanghordozásáról. Ezért is írtam, hogy mindaz amit írtam az nem Rólad szól. Ami pedig - nem bántásiból hanem tényileg: hogy sajnos kicsit modoros és affektáló - az csupán vélemény - lehet nincs igazam, de engem zavart sajnos annyira, hogy nézhetetlené tette a számomra a videót(pedig nagyon érdekelt). Még egyszer bocsánat: NEM bántani akartalak. Követem a blogodat :)

gabors 2018.06.28. 19:56:43

@Catgirl: "De ugye itt felnőtt emberekről beszélünk, akik felnőttek Magyarországon, iskolába jártak és később (felnőtt korukban), más országba költöztek. "

Nagyon sok ilyen emberrel talalkoztam es akik NEM beszeltek napi gyakorisaggal magyarul azoknal kisebb vagy nagyobb mertekben megvaltozott a kiejtes, hanghordozas es hangsulyozas is ... Ez egyaltalan nem azt jelenti hogy elfelejtettek a nyelvet.

Lehet neked csak kedveskedtek 6 ev utan :-) .. Mikor nagy ritkan beszelek magyarul en sem hallom hogy valtozott volna barmi ... de mikor hallom magam pl uzenetrogziton eszreveszem.

Amugy ez nagyon hamar javul, nekem otthon tobbszor is mondtak 4-5 nap utan hogy je mar megint nincs akcentusod ugyanis amikor napi 10-12 oraban hallom es hasznalom a magyart eleg gyorsan raall a nyelvem.

Nem tudom veled mi a helyzet de probald ki vedd fel magad pl olvass fel valamit ... es hallgasd vissza. Persze ha minden nap vagy rendszeresen beszelsz valakivel magyarul akkor az egy teljesen mas helyzet.

gabors 2018.06.28. 20:05:54

@fhansziafilm: "Tíz éves voltam, amikor átköltöztünk Magyarországra, kisiskolásként évekig kellett hallgatnom a büdös románozást,"

Biztos voltam benne hogy erdelyi magyart hallottam, megkerdezni nem akartam de most hogy mondtad legalabb tutti. Erdekes hogy itt New Yorkban magyarok legalabb fele akikkel rendeszeresen talalkozom szinten erdelyi es pont azt hallottam nalad is ... amugy ez magyarazza a "regiesen hangzo" jelzoket .... nincs ezzel gond

majd megnezem otthon a teljes videot

Berkovics Balazs Zoltan 2018.06.28. 20:10:45

@maxval balcán bircaman: A mi takarítónőnk bejelentve 40 nap fizetett szabival , minden ünnepnap szabadnap, ebédbefizetéssel napi 8 óra-1 óra ebéd , utazási hpzzájárulással, havonta 200.000 nettó Forintnyi realt keres......szerinted?

cattaneo 2018.06.28. 20:10:55

@fhansziafilm: Tamási Eszter híres bemondónő volt a 60as 80as években. Linkeltem róla videót az előző hozzászólásomban. Ja és én személy szerint várom a lányokat!

gabuschka 2018.06.28. 21:01:27

@fhansziafilm: Szia nekem nagyon tetszett, magyarul is és portugálul is, olyan kellemes a hangod, hogy majdnem elaludtam rá. :-D A férjemnek is megmutattam, hogy milyen cool, hogy portugálul vlogolsz, mondta, hogy mennyire jól beszélsz (ő Brazil). Fel is iratkoztam a csatornádra, megnézem az interjúkat is. Köszi @Határátkelő, hogy bemutattad Tündét, érdekes újdonság! :-)

cattaneo 2018.06.28. 21:14:00

@Dikusz: Ööö most az a kérdés, hogy nem hasonlít a beszédmódjuk vagy nem csinos a posztoló? Szerintem hasonlít és a poszterina is elég csinos.

Dikusz 2018.06.28. 21:58:51

@cattaneo: ezt írtam:
"Mármint kizárólag azt, amit Tamási Eszterről írtál." Azt hiszem, ebből a mondatból egyértelműen kiderül, hogy csak rá gondoltam.

Öööö... engem meg az érdekel, de nagyon, hogy miként sikerült neked ezt a hozzászólást összefésülnöd a mai poszttal?
Azért amit kérdeztem, arra csak nem válaszoltál...
Mármint:
"Nem téveszted össze Takács Marikával?"
"Csak egyvalakit mutass kérlek, aki csak meg is közelíti valamelyiküket is."

Egyébként tényleg kifejezetten szépek a lányok -mindegyik- akik a posztbeli fotón szerepelnek.

Csodabogár 2018.06.28. 22:19:53

@London2009: Levelezni is tudni kell. Nem írtam, hogy büdösek, koszosak stb. hanem, hogy nagyon szégyenletes a városra nézve. Soha nem költöznék az Andrássy útról a XII. kerületbe, de nekem nem sikerült ott nagypolgári vagy bármilyen lakáshoz jutnom. Igy aztán a XII. -ben lakom. Nem annyira rossz, de az Andrássy utat imádom.
A balett intézet meg van még ott 1-2 ház, amit rossz helyre adtak el sajnos. Ez is egy rossz rendszerváltási történet. De tudod a vagyon könnyen jött és könnyen is ment. Akik eladták azok soha nem dolgoztak meg érte nem tudták kezelni.

cattaneo 2018.06.28. 22:20:47

@Dikusz: Te vagy itt az ügyeletes kötekedős-félreértős? :-) Nem, nem Takács Marikára gondoltam. Belinkelem ide még egyszer a Tamási Eszteres videót, aztán csak megérted vagy nem, milyen hasonlóságot véltem felfedezni a beszédmódban. youtu.be/aDcpvjnYnm0

tanato 2018.06.28. 22:28:35

@fhansziafilm: www.rtlmost.hu/fokusz-p_7718/fokusz-2018-06-28-c_12059309

Neked mint brazíliai magyarnak,küldöm a mai FÓkusz adását,ahol meg a budapesti brazilok beszélnek,táncolnak énekelnek.Nem is tudtam hogy több száz brazil él csak a Fővárosban.Nálunk egy alföldi poros kisvárosban is van néhány,Éppen pár hete találékoztam egy ide a poros kisvárosba férjhez jött északkelet brazíliai hölggyel.
ha már akcentus is szóba került,érdekes a főszereplő brazil hölgy akcentusa is a riportban.

London2009 2018.06.28. 22:37:56

@fhansziafilm: oh, ezt igazan mondhattad volna, hogy erdelyi magyar vagy! Ez igy sokkal erthetobb, akkor ez valoban nem akcentus, hanem tajszolas. Nagyon sajnalom ha a kritika rosszul esett, de ezt mi nem tudhattuk, hogy ez erdelyi magyar volt vagy magyar portugal akcentussal. Nekem sok erdelyi, vajdasagi, felvideki magyar baratom van itt. Mind kivetelesen beszel es az avatatlan ful ez maskent ertelmezheti. Emiatt aztan igazan kar konnyeket hullatni. Mais uma vez, desejo-lhe tudo de melhor! : )

London2009 2018.06.28. 22:48:24

@Nagy kámpics: ezt en tudom es megertem. De akkor az milyen orszag ahol a psziches beteg az utcara kerul?
Mellettunk van egy korhaz, egy csodalatos epulet, eszmeletlenul gyonyoru parkkal. Evekig nem tunt fel, de ez egy pszichiatriai intezet. Vasarnaponkent akit lehet, kiengednek setara. Na itt kaptam eszbe, mert vasarnaponkent a kornyek neha Walking Deadde valtozik egy par orara...
Egy szo mint szaz, a mentalis problemakkal kuzdoknek, az alkoholfuggoknek nem az utcan lenne a helye, hanem a rehabilitacios intezetben. Mindenkinek ez lenne az erdeke, ezzel gondolom te is egyetertesz.

Csodabogár 2018.06.28. 22:50:23

@Nagy kámpics: Szerintem nem is tájszólás, hanem igyekezet, szépen lassan és érthetően beszélni. Biztos vagyok benne, hogy ha valahol össze találkoznátok a hétköznapokban, ugyanúgy beszélne mint te meg én.

2018.06.28. 22:56:19

@London2009:

"ezzel gondolom te is egyetertesz."

Abszolút!

London2009 2018.06.28. 22:56:31

@Csodabogár: haaat...gyerekekkel mas az elet. Kinottek ezt a hazat pedig vagy 120 m2 volt legalabb. De a biciklik, sifelszereles, zongora, lego armada, csiperke gomba tenyeszet, na szoval kell a hely es a nyugalom. Azert a buli negyed mellett lakni ket kisiskolassal nem feltetlenul az igazi! De nem adjak el, ugyhogy kesobb meg barmi lehet.

London2009 2018.06.28. 23:07:03

@Catgirl: van egy nagyon jo chilei baratnom. Pont par hete szamoltuk ki, hogy lassan 15 eve ismerjuk egymast. Raadasul kikoltozott par eve Londonba, ugyhogy ismet sokat latom. Neki az anyukaja chilei, az apukaja magyar. Parszor es elvetve hallottam csak magyarul beszelni mert mi a kezdetektol spanyolul beszelunk. Na es neki van egy eszmeletlenul lagy akcentusa magyarul. Tenyleg szinte eszrevehetetlen, de van. Sokat dolgoztunk egy idoben spanyol szovegeken es o pedig az igazi ketnyelvu es megis van egy iciripiciri akcentusa. Nagyon erdekes dolgok ezek.

Dikusz 2018.06.28. 23:19:00

@cattaneo: dombon ülő juhászkutya legyek, ha látom az első linket.:)))
Így honnan kellett volna tudnom, melyik műsorra gondolsz?

Én az első találatot néztem meg, amit róla találtam, ezt:
www.youtube.com/watch?v=Gf1GA9LNDEE

Amit te linkeltél be, az egy szilveszteri kabaréműsor, felvétele. A valóságban nem ilyen volt. Hogy juszt is kötekedjek:)))
Egyébként tényleg nem kekeckedni akartam.

Latcho Rom 2018.06.28. 23:25:32

@London2009: Kiszórták a pszihés betegeket a kórházakból amikor az új gyógyszerek megjelentek a nyolcvanas években.

London2009 2018.06.28. 23:26:49

@Nagy kámpics: @fhansziafilm: vegigneztem a videot. Ugy gondoltam tartoztam ennyivel es kulonosen az uj informacio birtokaban, feltehetoleg elhamarkodottan iteltem. Mea culpa!
Eloszor is latom, hogy jo sok energia lehet ebben a videoban, nagyon szepen osszeszerkesztetted. Masodszor is pedig szepek vagytok csajok! Csak igy tovabb! : )

London2009 2018.06.28. 23:27:38

@Elhunyt Fanyűvő: ezt te honnan tudod? Komolyan kerdezem!

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2018.06.28. 23:53:01

@London2009: Tudod amúgy blegondoltam olvasva a válaszaidat. Azt nem hinném, hogy mindenki bókolni akart azzal, hogy ugyanúgy beszélek magyarul mint mielőtt elmentem(m iérdekük lett volna rá?). Viszont van ami észrevehetően megkopott. Ugye én is alapvetően két nyelvű vagyok(magyar és orosz). Az oroszt is akcentus nélkül beszélem. Viszont az orosznyelv tudásomon sajnos nagyon meglátszik a tiz év Chile. Amikor hazamegyek az orosz barátnőmmel az első órában egy spanyol-orosz keverék nyelven beszélek(amit én észre sem veszek:). Ő szokta mondani miután végighallgatott: na jó. akkor ezt most fordítsd le mert a fele spanyolul volt:))) Vagyis én az oroszt kutyulom össze a spanyollal. a magyart soha. Később átállok az oroszra(kb egy óra után), de addig belekutyulom a spanyol szavakat:)

London2009 2018.06.29. 00:05:19

@Catgirl: a spanyol tudasom nekem is passzivabb lett. Volt egy idoszak amikor sokkal jobban beszeltem spanyolul, mint angolul. Most mar egyertelmuen az angol a masodik nyelven. Bar en nem kutyulom a nyelveket valami miatt. Inkabb csak azt vettem eszre, hogy az aktiv szokincsem gyengebb. A megertes nyilvan nem problema tovabbra sem, de most van egy uj spanyol kolleganom, aki epp lakast vett. Na es rajottem apro dolgokon, hogy hmmm, azert ez konnyebben ment tizen evvel ezelott. Bar akkor a munkam nagy reszben ez volt, angol, spanyol oda-vissza forditas raadasul jogi szaknyelv. Most a lakasvasarlasa kapcsan egy csomo dologrol beszeltunk es angolul gyorsabban jott minden. De gondolom ez valamilyen szinten termeszetes. Viszont sokat olvasok spanyolul mert imadom es hasznalom is nap mint nap, meg amugy sem hiszem, hogy el tudnam valaha felejteni. Legalabbis a hetkoznapi beszedet semmikepp. Sale pues... : )

2018.06.29. 00:22:53

@London2009:

"vegigneztem a videot."

No worries. :thumbs_up:

London2009 2018.06.29. 00:30:04

@Nagy kámpics: latod milyen jo, hogy itt vagy es rendbeteszed a dolgokat Th’s Child vagy mi a fene volt! : )

Latcho Rom 2018.06.29. 00:35:43

@London2009: tudott dolog az hogy az új, skizofrénia, mánia depi etc kezelő gyógyszerek szüntették meg sokaknak a kórházi bezártságot, sajnos ha nem szedik a gyógyszereket, nincsenek ellenőrizve, akkor könnyen az utcára kerülhetnek. Mostanában a netre is, ahogy láthatod a facebookon, blogokon is.

Latcho Rom 2018.06.29. 00:35:47

@Elhunyt Fanyűvő: honnan ..onnan is hogy jó ideig szociális munkás voltam, már itt kint.

gabors 2018.06.29. 02:41:03

@London2009: "Egy szo mint szaz, a mentalis problemakkal kuzdoknek, az alkoholfuggoknek nem az utcan lenne a helye, hanem a rehabilitacios intezetben. Mindenkinek ez lenne az erdeke, ezzel gondolom te is egyetertesz.
"

ez igy elmeletben igaz DE:

1 baromi draga ...

2. amig nem kozveszelyes addig maga donti el hogy akar-e rehabilitacios vagy barmi mas intezetbe menni, nem ?

Gondolom nem akarsz olyan tarsadalomban elni ahol intezetbe lehet zarni embereket akaratuk ellenere (amugy jo diktatorok szertik is hasznalni) ... volt ilyen regen sok helyen Mo-on sot arrafele ahol most elsz (na meg itt is)

blackhairlady 2018.06.29. 03:58:34

@Catgirl: Ugye lesz poszt (posztok) belole? :)

puhacica 2018.06.29. 13:21:17

@fhansziafilm: ne izgulj, tok jol csinalod, szerettem hallgatni a mondokadat. :)
tenyleg a regi bemondokat idezi a stilusod, ez ma mar szokatlan, pedig nem lenne baj, ha ujra fontos lenne, hogy tudjanak a szerkesztok artikulalni. tudom mirol beszelek, dolgoztam veluk eleget.

Hari Seldon 2 2018.06.29. 16:40:03

1 - A bevezető nem tetszett, mert túl elnyújtott volt, hoszadalmas és nem igazán volt információ tartalma.
2 - Aztán megnéztem a youtube-on még két interjút, azok már jobbak voltak. - már szóltak valamiről.

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2018.06.29. 18:05:39

Lesz poszt, de előbb egy Húsvét szigeti kiruccanás jön jövő nyáron:)))

blackhairlady 2018.06.30. 03:05:05

Az is johet :D (valamiert nem mukodik a valasz erre opcio)

sörm 2018.06.30. 11:28:26

Szerintem is tök jó a videó!

Egyébként gimiben és ált suliban ált.suliban folyton én voltam a bemondó/koordinátor/konferanszié mindenféle iskolai rendezvényen. A tanáraim szerint nagyon szépen beszéltem és tanítottak is mikrofonba beszélni - kb épp úgy hangozhattam mint a poszterina. Mert pláne az akkori minőségű mikrofonokkal és kihangosítással ez volt a jó. Később többször szerepeltem tvben, a rendező elborzadt amikor automatikusan elővettem a "szereplős-hangom". Ezt a szót használta hogy ilyen modorosan tv-ben nem lehet. Úgyhogy gyakoroltatták velem, aztán pár alkalom után már az is ment - megmaradt egy kedves erdélyi íz, de élvezhető utólag visszanézve is. Viszont élőben nagyobb közönség előtt tényleg le kell lassítani és minden szót túlartikulálni. Szóval ne keseredj el poszterina, ha vlogolsz érdemes lehet gyakorolni kicsit hogy természetesebb legyen, de a hangod egyéni báját ne veszítsd el :) Sírni meg pláne nem érdemes, tök jó a videó.

fhansziafilm 2018.06.30. 21:40:18

Hát idemerészkedtem :)
Érdekesek az elhangzottak, örülök, hogy végül mégsem folytatódott a mészárszéki hangulat... De azért döbbenet! Ekkora feneket keríteni egy ilyen dolgoknak...
Az ember próbál visszatalálni sajátjaihoz, aztán... Ezt a beszélgetés-sorozatot befejezem és visszatérek piciny brazil közönségemhez. Az sok erőt ad - persze a brazil a felszínes, barokkos dícséreteivel sosem szűkölködik, de legalább ki lehet szűrni az igazán inspiráló reakciókat, amikor érzi az ember, hogy ad is valamit, kap is valamit cserébe, érdemes erre időt, energiát áldozni. Még visz is valahová ez a maszek szerencsétlenkedés. És az nagyon jó.
Ezért a magyar nyelvű anyagért nyúlt a nyakam 4 hónapig? Hát megéri?
Az én esetemben - beszéstílusomat illetően - ha már ilyen nagy téma lett hahaha
Irjam ki a homlokomra, hogy hány ország, nyelv és kultúra befolyásolta a személyiségem, beszéldstílusom? Tartsak egy napos monológot az én életemről, amikor egy felvezető, brazil életet bemutató, amatőr, hosszú heteket igénylő, egyedül összetákolt anyagról van szó, melyben mások beszélgtetését szeretném előtérbe helyezni és nem magamat...
Vagy azt, hogy kisebbségben születve az ember egyébként is úgy van programozva, hogy alkalmazkodás, nem kitűnés - mert az csak bajjal jár? (És ha vannak ambiciói vagy talán még székely vére is, akkor számítson rá, hogy úgyis mindig bajba keveredik, valahol örökös harcba ezzel a státusszal is, mert egyik oldal se akarja, de őt nagyon hajtja a vére, hogy lehessen már önmaga minden megvetett körülmény ellenére is...) Hogy így, kisebbségben születve, aztán nyugtalanul menekülve ide-oda múltja elől, valahol csak egy másodrendű tagja az ember az adott társadalomnak - bárhol is lenne?
Hogy valójában nem is egy erdélyi városban születtem, hanem egy királyi Magyarországról elcsatolt multkulturális kis paradicsomban, ahol románul komunikáltunk egymással oviban, suliban, de otthon az ukrán, magyar, száz, bolgár, örmény, cigány kisbarátok saját nyelven beszéltek - vagy akár több nyelven is? Ezt az akcentust magam sem tudom, meghatározni, hogy milyen lehet - vagy lehetett, az én koromban. Ami persze már a székelyeknek sem tetszett...
Érdekes, amikor francia nyelven dolgoztam és éltem életem, akkor nagyokosan megállapították, hogy tudták, hogy erdélyi vagyok az akcentusom miatt. Mielőtt el kezdtem utazni és nyelveket beszélni, senki nem vett észre semmit.

fhansziafilm 2018.06.30. 22:00:45

A szomorúság kifejezése ismeretlenekkel szemben, akik ismeretlenbe bántanak - talán árral szembe megyek - de azért fontos, mert az is lehet egy fajta erődemonstráció vagy csak egy jel. Gátat szabdni a dolgoknak. Mindennek van határa. Vállalom elesettségem az elhangzottak felett, vállalom, hogy igenis nagyon szíven ütött, régóta hurcolt, takargatott emlékeket, meg nem oldott traumát, sebeket szaggatott fel. Több féleképpen lehet ezzel bánni. Szó nélkül hagyni az egészet (aki ügyes-erős-okos-magabiztos, az nem vesztegeti az idejét ilyenekkel). Lehet szidni is a mocsok fajtáját, megharagudni, gyűlölni, fröcsögni.
Az ember maga maszek módján összeteszi maga kis dédelgetett portékáját, annyi lelkesedéssel, szabadidőt, energiát nem ismerve és olyanba kötnek bele, ami tisztán csak arról szól, hogy na most bánjunk el vele alaposan. Ez nem jelenti azt, hogy szeretni kell, amit az ember csinál, de azért ok nélkül sem kell rugdosni a másik - csak mert az most pont úgy esik jól. Mutatja talán egy egész nemzeti genetikai kódoltságát is...
Tudnia kell a másik félnek is milyen pusztító ereje lehet a szavainak. Lövöldőznek ma fegyeverekkel - kinyírnak embereket. Lövöldöznek dekonstruktív szavakkal - azzal is, lassú halállal végeznek a másikkal. Jó angolossággal mondjuk mi is, hogy ez bullying. Aztán ha a zakaltott fél merészel kiborulni, akkor jönnek a nem kell sírni megjegyzések. Hogy is hívják ezt? Áldozat hibáztatása? Talán gondolkozni kellene, hogy mégiscsak egy másik emberi lénnyel kommunikálunk, ha még csak egy elektromos kütyün keresztül is, inkognitóban. Érzelmei, bánata, öröme, múltja van annak, akár igazságtalan feltételek között él vagy nőtt fel, saját hibáján kívüli hibák, hiányosságok nyomasztják, üldözik azt az embert. Akár szociális kapcsolódási igénye is van annak az egyénnek. Egy érző emberi lény, egyszerűen ember! Más életúttal, más véleménnyel. Végigzongoráztam én is a nem mutatom gyengeségem opciókat - aztán annak is mi az eredménye? Csak még több félreértésből eredő támadás ér. A régi világok csödöt mondott értékrendje, miszerint szégyelljük kudarcainkat, hibáinkat, takarjuk mindent - mire jó, hová vezet?
Végül is ki, hogy bánik a stresszel - mások vagy maga ellen fordítva azt. Egy adott életkor, sokunk esetében kulturális zsonglörködés során, már végigpróbáltuk a stresszkezelés egész széles skáláját.
A nőt sem úgy kell megközelíteni - se férfi, se női oldalról - hogy vagy csak affektál és villogni akar vagy csak bőg. Talán harcol, ahogy tud, ahogy engedik - vagy ha nem engedik, akkor is, de akkor ott támadják, ahol bírják. Hát lehet a nővel, nem? Bármit. Könnyű hibáztatni. Vagy hisztizik vagy úgy sincs ereje megvédeni magát....
Egy alapos sírás - megtisztulás, megkönnyebbülés senkinek sem árt. És ez a nők esetében igenis egy fontos gyógyforma lehet. Kisírja magát és nem fröcsög mások ellen. Férfinak sem ártana néha, keménykedés helyett... Van, aki így küzd meg ezzel, így adja ki. Van aki mások vagy önmaga pusztításába fojtja ezt. Lehet választani.

Én értem, hogy valahol mindenkinek ki kell adnia a fáradt gőzt az életben, de talán sokan nincsenek tisztában szavaik erejével. Ezért valaki kimondja, hogy megríkatták, nem feltétlenül egy bőgőmasina, hanem igyekszik felvenni a kesztyűt azzal szemben, ami semmi jót nem erdményez. És szembesíteni a támadót. Kulturáltan, magunk okulására, remélve, hogy ezzel segít egy egészségesebb kommunikációs forma kialakítását, ahol meg tudjuk osztani véleményünket - tetszésünket, nemtetszésünket - civilizáltan, lehetőleg konstruktív formában.

fhansziafilm 2018.06.30. 23:04:04

A lassú, modoros beszédstílusnak pedig egy nagyon egyszerű oka van: ahhoz, hogy én egy olvasható és élvezhető ritmusú portugál feliratot készítsek a brazil közönség számára, ahhoz lassabban kell beszélnem magyarul. A mi nyelvünk kompaktabb, kevesebb szóval többet mondunk. Ha rendesen beszéltem volna magyarul, nem tudtam volna feliratozni úgy, hogy követhető legyen a brazilok számára.
És mivel eddig otthon családon és barátokon kívül sz*nak az én munkámra és igyekezetemre, vagy ahogy látjuk piranha-k módjára darabjaira szedik szét, még mindig érdemesebb itteni közönségnek mondani a magam okosságait, mint az otthoniaknak.

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2018.07.02. 20:17:30

Kedves! Fel a fejjel! Nem mindenkinek tetszhet sajnos minden poszt. Ez a próbálkozás most nem aratott osztatlan közönségsikert, de ez ne bátortalanítson el. Az itteni közönség talán a pörgősebb, a "hadarósabb", talán az informatívabb posztokat kedveli. De ez csak egyfajta közönség.Ezzel sem a közönséget nem akarom leszólni sem Téged. Én is ide írok évek óta és engem a közönség elfogad(és ne felejtsd! Én sem vagyok teljesen magyar!!!). De ez csupán két stílus. egyáltalán nem biztos, hogy az enyém jobb mint a tied. Csupán másmilyenek vagyunk. El tudom képzelni, hogy sok melód volt ebben(összes lányzót összeszedni, beszélgetéseket létrehozni stb). Ne érezd elfecsérelt időnek, mert nem volt az - létrehoztál valamit. Biztos voltak olyanok, akiknek teszett. Talán a következő interjú fogadtatása kedvezőbb lesz. Sok sikert kívánok és kövtem a blogodat:)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása