2016. szeptember 10. 06:48,  Kalandok a feltétlen szeretet országában 32 komment

2016. szeptember 10. 06:48 Határátkelő

Kalandok a feltétlen szeretet országában

Éppenséggel Iránról sok minden eszébe jut az embernek manapság, de a feltétlen szeretet nem feltétlenül. És mekkorát tévedünk, legalábbis Tivadar szerint, aki a saját bőrén tapasztalta meg, milyen is a helyiek vendégszeretete. Hát nem átlagos, az biztos! Úgyhogy következzen egy kis iráni kiruccanás!

„Miután eldöntöttem, hogy a kiwik hazájából (Új-Zéland) a rétes hazájába (nem segítek) tartó utamat megszakításokkal teszem meg, többek közt az „arab világ” újbóli felkeresését tűztem ki részcélul a nyárra.

Nem figyelembe véve a laikusok véleményét a térségről, valamint kihasználva a tényt, hogy EU-s állampolgárok a reptéren is kapnak vízumot, úgy döntöttem, hogy Iránba látogatok.

Amikor új országba látogatok az alapfeltételezés a következő: biztos csodás ország lesz ez is, csakúgy, mint az összes többi; jó étel, szép tájak, érdekes épületek, vicces ruhát viselő emberek.

Az úton töltött évek során egyre inkább a helyi emberekkel való kapcsolat került előtérbe, de sajnos mindig akadályokba ütközök, mivel nem vagyok helyi, nem beszelem a nyelvüket és a közvetlenségemet sem tudják kezelni (kivétel az olaszok :)).

Az érkezés

Csakúgy, mint az elmúlt években mindig, mikor egyedül utaztam/utazom, most is couchsurfing segítségével oldottam meg a szállásomat. Az első vendéglátóm a város központja mellett lakott nem messze és már hajnali 4 óta ébren volt, mert  e-mailben üzentem neki, hogy akkor landolok. Mint később kiderül, sok iráni férfihoz hasonlóan egyelőre ő sem tud külföldre utazni.

Ahogy megérkeztem az első kérdése így hangzott: „Aludni, tusolni vagy reggelizni szeretnél?” Hátizsákos utazóhoz híven a reggelire szavazva rögtön el is kezdhettem megtapasztalni az irániak önzetlenségét.

Minden kérdés előtt bocsánatot kért, hogy megkérdezi, de hogy egyáltalán nem kell válaszolnom, ha nem szeretnék. „Megterített” a szőnyegen, majd törökülés és teaszürcsölés közepette sikerült - még ha csak minimálisan is - betekintést nyernünk egymás életébe.

Úton

Miután felkeltem pár óra alvás után, a város északi, hegyekkel határolt része felé vettük az irányt. Mivel a tömegközlekedés kínálata távolról sem közelíti meg az igényt, ezért csak addig utaztunk nyomorogva, amíg a metró vitt minket.

Innen „közös” taxival mentünk, ami két fő pont között közlekedik és azon a vonalon bárki beszállhat, nem külön címre, hanem a „köztudatban lévő” A és B között közlekedve lehet használni.

Kérdeztem, hogy mennyit adjak a taxisnak, amire szállásadóm kinevetett. Kérdeztem, miért nevet, mire azt mondta, hogy én itt egy turista vagyok, és hogy Ő ennek alapján kezel engem.

Ekkor még nem értettem, hogy mit is jelent Iránban turistának lenni, de nem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget, nem okozott problémát, hogy nem kellett fizetnem a fuvarért (később kiderült, hogy 30.000 IRR, azaz körülbelül 1 USD kettőnknek, ami egységár 2-10 km közötti távolságra).

Amint a helyiek meghallották, hogy idegen nyelven beszélünk, úgy néztek, mint ha soha nem láttak volna fehér embert. Itt az emberek nem azokkal a tipikus lopott pillantásokkal nézik az idegent, mint a nyugati társadalmakban. Ha visszanéz rájuk az ember kérdően, hogy mi ez az egész, akkor is kell 1-2 másodperc, mire odébb néznek… Amíg nem támad fel bennük a kíváncsiság ismét, hogy ki ez az idegen itt és analitikusan nézik az idegent tovább… mindig!

Utcai kaják, avagy a gasztronomiai katarzis

Az élményektől hajszolva kettő nap után átköltöztem Ibrahim szállására a már jól bevált couchsurfing segítségével. Látszott rajta, hogy érdekli minden, ami külföld, s ezért annyi hátizsákost szállásol el, amennyit csak ideje és energiája enged.

Az országban csak első osztályú „street food” helyek vannak - az ázsiai trópusi időben hűtő nélküli utca kajálások után ezt elmém és gyomrom (különösen az utóbbi) katarzisként élték meg.

Meglepetés szerint újdonsült barátom sem engedte meg, hogy fizessek, de olyan szinten kezelik ezt az egész „a turista nem fizet egy centet sem” kultuszt az országban, hogy az étel árus is szúrósan nézett Ibrahimra, mikor látta, hogy én nyúlok a pénztárcámért.

Itt szeretném megjegyezni, mindez annak ellenére van így, hogy a kérdéseik között szerepel a „Mennyit keres az ember külföldön”?, amihez én mindig a legutolsó élményt veszem mérvadónak, ami ebben az esetben Új-Zéland.

Amikor ezt tisztázzuk, gyorsan kiderül, hogy egy közel OKJ-s papírral rendelkező ipari alpinistaként is óránként keresek annyit, amennyit egy bányászmérnöki diplomával rendelkező kettő és fél nap alatt.

Egyedül nehéz

Próbáltam egymagam is felfedezni a fővárost, de szemmel láthatólag ez nem olyan egyszerű, mivel lépten-nyomon a segítségemre siettek, anélkül, hogy segítségre lett volna szükségem. Ez alatt egy újabb taxis nem fogadta el tőlem a pénzt és megköszönte, hogy fárszi nyelven bemutatkoztam / elköszöntem.

Mivel Kazahsztánhoz hasonlóan Irán is viszonylag könnyen ad turista vízumot Afganisztánba, ezért elmentem, hogy igényeljek. Iránban a „terrorista” más fogalmat jelent, mint nekünk: a nagykövetségen rengeteg kérdésen kellett átmennem a vízumintéző bácsi által csak ezért, hogy jogosultságot nyerjék ahhoz, hogy jelentkezhessek.

Az egyik kérdés a sok közül az volt: Szándékomban áll-e csatlakozni az ISIS-hez? Itt nem attól félnek, hogy egy muszlim eljön Teheránba teherautóval rakott dinamittal felrobbantani magát, hanem hogy külföldi szimpatizánsok csatlakoznak és ők hajtanák végre hasonló merényletet.

Pár héttel korábban a török titkosszolgálat letartoztatott két japán „turistát”, akik bizonyítottan az ISIS-hez való csatlakozási vágy miatt utaztak a térségbe. A kérdés létjogosultságához azért hozzátartozik, hogy ekkor még szakállas voltam bajusz nélkül, márpedig a szunnita muszlimok (ISIS is, de nem kizárólag csak) így (nem) borotválkoznak vallási okok miatt.

Az esetet követve utazok haza a metrón, amikor valaki odajön hozzám beszélgetni, ami abból állt, hogy vajon megadom-e az Instagram- meg Facebook-oldalam címét, hogy követhesse életem?

A beszélgetés során hogy pár méterrel odébb egy fehér pár ül szintén helyiekkel éppen belemerülve egy beszélgetésbe. Eztán a következő párbeszéd hangzott el.

Ali (minden iránit így hívok a távolból):

- Ti rokonok vagytok a fehér párral, ugye?

- Hogy lennénk? Nem is ismerem őket!

- De hát ugyanúgy néztek ki…

Nevetésben törtem ki, majd tisztáztuk a feltevés irracionalitását, miszerint minden fehér bőrű rokonságban áll egymással.

Stoppolva

A stoppolást az útminőség és a közel-keleti Inshallah hozzáállástól vezérelve korán kell kezdeni Iránban. Harmadik fővárosi szállásadóm lakását, egy post-it megírása után hagytam el.

A város szélére érve csak 1 km-t kellett gyalogolnom az autópálya felhajtó felé, ami egyenesen vitt úticélomhoz. Odavezető kirándulásom során láttam egy csapat iráni fickót egy csoportban. Kíváncsiságtól vezérelve közelebb mentem, és láttam, két turista srácnak akarnak nagyon segíteni a nemzetközi nyelvet (kéz és láb) használva.

Megkönnyítve életüket kiderítettem, hogy ők is ugyanazt az autópálya-felhajtót keresik, ahova én tartottam. Ők csupán egy 250 km-rel mentek odébb, mint én, ami Irán méretéből adódóan nem egy nagy távolság.

Felszabadítva őket a segítőkész barátok tömege alól, mondtam, hogy jöjjenek velem s megmutatom, hol kellene stoppolniuk. A nyelvi korlátok megszűnésének megörülve hamar úgy döntöttünk, hogy szerencsét próbálva hárman folytatjuk utunkat, stoppolva.

Kisvártatva egy autóban ültünk és haladtunk célunk felé, ott ugyanis nem aggódják túl, hogy felvegyenek három idegent. Természetesen nem sikerült nem jóllaknunk újabb sofőrünk jóvoltából egy újabb helyi étteremben egy újabb helyi nevezetesség kipróbálása során.

A sofőrünk („Ali”) megkérdezte életemben nem tapasztalt alázatossággal, hogy nem lennénk-e olyan kedvesek, hogy megtisztelnénk őt azzal, hogy nála töltjuk-e az éjszakát.

Mivel pont nem volt semmi dolgom, se tervem, így egyből igent mondtam s csatlakozott újdonsült holland útitársam is. Az este megint csak nem volt csalódás, és meg házi készítésű kebabbal ízesített konyakot is hoztak.

Noha illegális mindenfajta alkoholos termék fogyasztása, birtoklása és árulása, ő mindenképpen meg akarta mutatni, hogy édesapja milyen szuper földalatti főzdével rendelkezik.

A bárányreggeli és az utánfutós utazás

Reggel sikerült kipróbálnom a Kale Pache nevű bárányfej-lábak összetételű ételt, ami az én esetemben bárányagy, szem, nyelv, állkapocs-hús volt hagymával, joghurttal és kenyérrel - kinézete ellenére meglepően energiában gazdag, pikáns és ízletes étel, melyet a hagyomány szerint szigorúan reggel fogyasztanak.

Az étkezést követően jutott eszembe, hogy következő szállásadómnak elfelejtettem szólni tegnap, hogy nem érkezek meg. Ezt korrigálva felhívtam, hogy elnézést kérjek, de még aznap, másodmagammal (a holland stoppos cimborával) érkeznék a megbeszéltekkel ellentétben. Az utolsó kétszáz kilométert egy kocsi utánfutóján tettük meg, ahol a lehetőségekhez képest egész jót tudtunk aludni.

Megérkezve az ország azerbajdzsáni régiójának (nem összetévesztendő a különálló országgal) központjába, kis sétálás után egy vízipipás helyről kiszólt a tulaj, hogy segíthet-e valamiben.

Megörültünk, hogy beszél angolul, így megálltunk egy pillanatra útbaigazítás céljából. Azonnal két forró tea volt előttünk, és mielőtt bármit is mondtunk volna, mondta, hogy helyezzük magunkat kényelembe.

Felhívta a szállásadónkat, majd gyors tárgyalást követően kaptunk egy  újabb teát, s nem sokkal később már ültünk is a kocsijukban és miközben a szállásadónk címe felé haladtunk, vettek nekünk egy kiló cseresznyét, hogy addig se éhezzünk, amíg fuvaroznak bennünket.

Minden országnak megvan a saját szépsége, amivel kiemelkedik a többi közül, ám Irán mérhetetlen értéke a perzsák vendégszeretetének köszönhető. Soha eddig hasonlót nem tapasztaltam még, és csak hangoztatni tudom: aki véleményt akar alkotni valamiről, annak személyesen kell meg tapasztalnia azt, egészen addig az nem része a valóságnak.”

HÍRMONDÓ

Ilyen egyszerű lenne a kivándorlás leállítása?

A magyar munkaerőpiac talán legnagyobb baja (és ez aligha változik a jövőben) a munkaerő külföldre vándorlása, aminek egyik (de nem az egyetlen, ezt nem árt hangsúlyozni) oka a Nyugat-Európában elérhető magasabb bér- (és élet)színvonal. A megoldási lehetőségek egyike a járulékcsökkentés, a nagy kérdés azonban ennek mértéke. Hogy mennyi az annyi, az itt derül ki.

„A szívem még mindig fáj Magyarországért”

Berta Jenő 1956-ban hagyta el Magyarországot, és az Egyesült Államokban telepedett le. Ezért is a világ legszerencsésebb emberének tartja magát, és reméli, hogy az Egyesült Államokba mostanában érkező bevándorlók is megkapják majd ugyanazokat a lehetőségeket, mint ő. A történetét itt olvashatod el.

A nagy iskolai fülbevaló-botrány

Ezt a történetet főleg azért osztom meg, mert sokan vagytok itt Angliából, és kíváncsi vagyok, mit gondoltok róla. Az egész történet két kislánnyal és az fülbevalóikkal kezdődött és országos botrány lett belőle. Hogy miért, arról itt tudhatsz meg többet.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Címkék: Irán

Muscari 2016.09.10. 08:28:24

Én is sokat hallottam már a perzsák vendégszeretetéről. A posztoló azonban könnyen beszél, hiszen ő férfi, én nőként kétszer is meggondolom, hogy odamenjek-e.

Taxomükke (UK) 2016.09.10. 09:02:32

Mi van, Golf elaludt?
Skandallum!!!

firg_firg 2016.09.10. 09:44:53

Ezert a szakallert jarna minimum 10 ev.

Herr Géza 2016.09.10. 11:32:48

Szuper poszt! Nagyon tetszett, és végre nem is Anglia/London/statisztika.... :))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.10. 12:31:40

@Herr Géza:
EZ IS EGY MAGYARGYALÁZÓ KAMUPOSZT.
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

DieNanny CH 2016.09.10. 12:51:45

Egészen elandalított ez az írás, és az 1001 éjszaka meséi jutottak eszembe, ahol minden vándort szívesen befogadtak éjszakára.

Szép volt. Köszönöm!

P.Elliot 2016.09.10. 13:15:08

Erdekes poszt, meg irhatha rola.
Kulfoldinek is mas de belfoldinek is. Regebben ismertem egy baratnom reven egy irani hazaspart akik itt elnek az Usaban legalabb 20 eve, a no orvos, a ferfi valahol valamilyen kormanyhoz kozeli kisebb pozicioban, kislanyukat tejesen ameriai stilusban neveltek fel, semmi kendo es hazai szokasok bar a gyerek tudja ezeket es meg nyelviskolaba is jarattak kicsi kora ota hogy tudja a hazai nyelvet is. A no meselte hogy evente mennek latogatoba haza a rokonokhoz mert muszaj latni oket de az elso naptol az utolsoig felnek, nagyon rendesen viselkednek, ugy mint ott azok elvarjak, semmi kihivo viselkedes, ott viselik a gyerekkel egyutt a kendot, ruhat, kabatot de nagyon felnek a rendorsegtol, a sosemtudni mifele szabalyoktol, legfokeppen attol hogy nem engedik esetleg oket vissza. Itt foleg amerikai kapcsolataik vannak, itt is vigyaznak magukra ha iranival talalkoznak hogy veletlen se miondjanak olyat amit be lehet otthon jelenteni, irani baratjuk sincs, talan ugyanilyen okokbol, nem tudom.
A kislany itt szuletett, nagyon benne lenne az amerikai eletbe es a baratnokben de nemigazan engedik sehova csak az apa altal nagyon leinformalt csaladhoz, valoszinu hogy felnek mindentol, talan ha az apa nem lenne ilyen jobb pozicioban ami otthon szemet szurhat akkor jobban elengednek magukat.
Ezzel csak azt akartam mondani hogy mas amit egy turista lat es mas amit egy irani, kipakolni nem fognak ott a posztolonak, eleg ha mindent jonak es szepnek lat.
Ez a hazaspar akit irtam legalabb haromnegyed reszt a lanyukat feltik aki itt szuletett es egy nagyon szabad, jo jovot kepzelnek el neki, sajnos a gyerek elegge zart eletet el mert feltik.
Nagyon nehezen, nagyon sokara szuletett, elkepesztoen szep, ezt mar odahaza Iranban is megallapitottak a rokonok amitol a szulok megjobban osszehuztak magukat mert a szemefenyuk, elkepzelni sem tudjak hogy odahaza eljen, oda kelljen ferjhezmenni.

P.Elliot 2016.09.10. 13:21:02

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Az ezeregy ejszaka mesejeben az is volt hogy Seherezadet a szultan le akarta fejeztetni meg elotte a tobbi egynapos feleseget, csak azert nem tette mert jol tudott meselni es meg nem volt televizio....
A tobbi mese hirtelenul nem ugrik be rendesen/ gyerekkorom kedvenc konyve volt, sot az elso ajandekkonyv amit karacsonyra kaptam a testveremtol, meg most is elottem van a kep es az oromom/.

Nem akarok persze unnepronto lenni a ket hozzaszolassal csak leirom a gondolataimat..

DieNanny CH 2016.09.10. 13:56:15

@P.Elliot:

Igen, ismerem Sheherezádé történetét. De az pont nem vendéglátásról szól, hanem inkább olyasmiről, amitől az iráni ismerőseid félnek.
Az 1001 éjszaka meséi között viszont rengeteg ilyen szívélyes vendéglátásos történet van. (Olvastam a valódi, felnőtteknek írott, és az átírt gyerekeknek szóló változatot is.)

P.Elliot 2016.09.10. 14:01:12

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: A vendeglatas biztosan ugy van ahogy a posztolo leirta, ebben nem is ketelkedem.
Az ezeregy ejszakarol csak hallottam a felnott valtozatrol de sosem kerul a kezembe. Miben kulonbozik a gyerekkonyvtol? Roviditve van vagy csak mas?

tomfree 2016.09.10. 14:14:24

Hogy lehet kezelni az eteleket? En egy ilyen birkafejtol korhazba meg infuziora kerulnek. Ha meg visszautasitod besertodnek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2016.09.10. 14:14:34

Én úgy tudom, hogy a vendégnek is illik ajándékot adnia, aminek véletlenül pont olyan értékűnek kell lennie, mint az igénybe vett vagy kapott szolgáltatás, étel, ital stb. ára.

Nem vonom kétségbe a posztoló szavait, de azt hiszem, az ottani fizetések ismeretében hamar tönkremennének az irániak, ha minden idegent hasonlóan fogadnának.

DieNanny CH 2016.09.10. 15:43:15

@P.Elliot:

Eléggé sikamlósak, pajzánok a kapcsolati történetek, kacifántosabbak az "okos-szolgáló" típusú történetek, és erőszakosabbak a rabló-történetek.
De nagyon érdekes könyv. Érdemes elolvasni!

montroyal ( CAN qc) 2016.09.10. 16:17:54

most hogy is van ? a perzsak is arabok lettek ..

portugéza 2016.09.10. 16:21:52

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Én most belekukkantottam az Index.hu utazási fórumán lévő Irán topikba. Bizony arról számolnak be a mostanában odautazók, hogy egyre több a turistalehúzás Iránban is.

El tudom képzelni, hogy aki a couchsurfing révén helyi ismerősökre tesz szert, helyi alkalmi kísérője van, azt még a keleti vendégszeretet szellemében fogadják az árusok, taxisok, úgy általában az utca embere.

Szerintem aki ezzel a poszttal kedvet kapott egy kis iráni kiruccanásra, azért vigyen magával költőpénzt is, különben meg fog lepődni. :)

Advanced Flight 2016.09.10. 16:21:56

"vicces ruhát viselő emberek"

Jaj, tényleg, de vicces, amikor a nőket állig bebugyolálják a 40 fokban, a pasik meg viccesen pont ugyanolyan cuccokban szaladgálhatnak, mint az európaiak. Uncsi már ez a sok muzulmánmosdató írás.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2016.09.10. 18:50:24

@Advanced Flight: én a muzulmánfikázó írásokat unom, most akkor hogy oldjuk fel ezt a dolgot? :D

SzZoole 2016.09.10. 20:05:11

"többek közt az „arab világ” újbóli felkeresését tűztem ki részcélul a nyárra."

Iran miuta tartozik az Arab vilaghoz???

P.Elliot 2016.09.10. 20:05:44

@kisrumpf: Bizony konnyen lehet hogy ilyesmiert...

montroyal ( CAN qc) 2016.09.10. 21:18:10

@Zoole[uk]: nalunk tiltakoznak ellene ha arabnak titulaljuk oket ... na lehet hogy ezek perzsa-arabok voltak ..

SzZoole 2016.09.10. 21:26:20

@montroyal ( CAN qc): itt is tiltakoznak ellene.
Nekem is van irani/perzsa ismerosom,etterme van.Nagyon sokszor jartam oda kavezni,qurvajo kavet csinalnak.Egyszer vittem neki hazi torkoly palinkat,nagyon izlett neki:)

Csodabogár 2016.09.10. 21:43:02

Vegre egy igazi jo poszt, köszönet erte. Csak csodalni tudom a bevallalos ifjusagot. Sajnos az etkezesre fiatalon is kenyes voltam, belehalnek a leirt kajakba.
Remelem fogunk meg olvasni az ut tovabbi allomasairol is.

A turisata lehuzasrol meg csak annyit, hogy van akit mindenhol lehuznak es van akit sehol. Feltehetöen messzemenöen hozza allas kerdese, hogy ki mit itel meg lehuzasnak.

Ma olvastam egy itteni angol ujsagban (Spanyol orszagban vagyok) hogy ujabban sok mindenkit lehuztak, interneten foglalt apartmenekkel. Elöre kell fizetni, minimum foglalot, de rendszerint az egesz bert. Aztan megerkezik a turista, lakas meg sehol. Ez van, vigyazni kell es kesz.

Advanced Flight 2016.09.10. 22:13:19

@Zka: költözz Iránba a nőrokonaiddal együtt néhány évre, és - ha egyáltalán túlélitek - már te is a muzulmánfikázó írásokat fogod szeretni.

joskapista43 2016.09.10. 22:27:14

"aki véleményt akar alkotni valamiről, annak személyesen kell meg tapasztalnia azt, egészen addig az nem része a valóságnak"

Na akkor menj, lakj ott egy olyan 5 évet a mondjuk szőke barátnőddel, aztán majd várjuk a véleményt. Pár napig turistaként, a hippi fiatalságot megélve minden ország barátságos.

montroyal ( CAN qc) 2016.09.10. 22:27:28

off igy loptak szet az orszagot .. es amit sokan nem tudnak 81-82 tol indult el a rendszervaltozas .. elokeszitese a szabad rablasnak az orszag eladasanak es eladositasanak ... persze oriasi vagyonokra ettek szert a kozelallok .. kicsit hosszu a film de erdekes ..

www.youtube.com/watch?v=oCqxph1WdE4

Herr Géza 2016.09.11. 00:01:09

@Advanced Flight: @joskapista43: Mert ti hány évet is éltetek ott????

joskapista43 2016.09.11. 00:47:52

@Herr Géza: Ne viccelj már hogy az ember 3 napos turistaútja mérvadó lenne bármilyen szempontból is, ennyi ideig az atacama sivatag közepe is szép meg érdekes hely, de mégse élnél ott.

Herr Géza 2016.09.11. 01:03:22

@joskapista43: Nem ez volt a kérdés. Ha jól sejtem te még 3 napot sem jártál arra. Veled ellentétben viszont a poszter senkinek sem azt ajánlotta, hogy költözzön oda...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2016.09.11. 10:47:52

@P.Elliot: Én is Karácsonyra kaptam az 1001 éjszaka meséit. Van annak jó pár éve :-( :-)

Tivadarpolg 2016.09.12. 17:48:58

Udv mindenkinek. Nah elobujt a kopomyegforgato cikkiro.: arab vilag- en hibam; iranba omanbol kottem s elotte voltam palesztinaban meg jordaniaban. Iran valoban nem arab ezt latom a sok youtube nezesbol meg ujasagolvasasbol sikerult kideriteni. Ellentetben a tevhittel, sok kulfoldi lakik a fovarosban, torok orszagfele haladva egyre tobb az alkoholcsempeszettel foglalkozol aranya is ;) a nagy bebugyolalas az annyit takar hogy a rendor megbuntet 3$ ra. Valoban nem kell kendoben jarnia a ferfiaknak es ezt az adut kilehet jatszani minden iszlamizalt politikat (nem arabizalt ;) ) folytato allammal ellen. Sot en sem ertek egyet effele korlatozassal. A szoke baratnos megjegyzesrol: baraton (no) pont szoke es pont most tervezi hogy megy vissza Iranba Farsit (nem arab...pedig az ;) ) tanulni mert imadja egyszeruen az irszagot (nem, nem repedt-sarku).
Ha barmi masban segithetek akkor szivesen elmondom, hogy en hogyan tapasztaltam meg ott.
Jah es ezen kajakat meg ok is
Meghokkenve komdtataltak, hogy kiakarom probalni meg eleve, hogy hallottam roluk. A teat nem szabad visszautasitani, az effele nyalanksagok mar csak hab a tortan.
Szep napot mindnkinek es koszonom szepen a pozitiv es negativ kritikat egyarant.
Udv kinabol....a kutya hust is kiprobaltam ;)