oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. január 30. 06:46,  Elintézendő ügyeink – Norvégia 123 komment

2016. január 30. 06:46 Határátkelő

Elintézendő ügyeink – Norvégia

Ma folytatódik az ügyintézős sorozat, Norvégiába látogatunk, és ott nézzük meg, milyen ügyeket kell intéznünk, ha úgy döntünk, megreszkírozzuk az ottani munkavállalást. A kockázatokat már csak azért is fontos hangsúlyozni, mert elképesztően drága országról van szó, ahová még akkor is komoly tartalékkal érdemes csak elindulni, ha van munkánk, a bizonytalanra pedig kifejezetten nagy bátorság (vagy vaskos bankszámla) kell. Hogy ne legyen annyira száraz a poszt, régebbi norvégiai írásokból emeltem be egy-egy jellemző részletet. (Az Elintézendő ügyeink-sorozat korábbi részeit itt találjátok.) Természetesen ma is várom az észrevételeket, ha valamit rosszul írtam, jelezzétek, és javítom.

norvegia_zaszlo_foto_pixabay_com_fuyounger0.jpg

Érkezés, papírok

A biztonság kedvéért rögtön az elején szögezzük le, hogy Norvégia nem tagja az Európai Uniónak, így némileg más szabályok vonatkoznak ránk, magyarokra, mint az uniós tagállamokban.

Ezzel együtt is, magyar állampolgárként nincs szükségünk vízumra ahhoz, hogy beutazzunk Norvégiába, mi több, három hónapig tartózkodhatunk is az országban. Ha ennél hosszabban szeretnénk maradni és / vagy munkát vállalnánk, akkor viszont regisztráltatni kell magunkat, de ez nem egy bonyolult dolog, és jóformán automatikus (tartózkodási engedély nem kell).

A regisztráció a lakóhely szerinti norvég rendőrkapitányságon, vagy a külföldi munkavállalók számára létesített ügyfélfogadó hivatalokban történik. Azok, akik megfelelnek az előírásoknak – tehát akik eddig tartózkodási engedélyt kaphattak – regisztrációs igazolást kapnak kézhez, amely korlátlan ideig érvényes.

A kérelmet egy formanyomtatványon kell benyújtani (angolul a rémes neve Application for an EEA/EFTA Permit) kell benyújtani.

Természetesen szükségünk lesz bankszámlára is, de jó, ha tudjuk, hogy Norvégiában bankszámlát nyitni csak érvényes útlevéllel lehet, a személyazonosító igazolvány nem elegendő.

Korábban Dávid leírta, hogyan zajlott az ő esetében a folyamat: „Online regisztráció a rendőrség honlapján (ők intézik a bevándorlók ügyeit) kb. 3 perc alatt, majd személyesen beslattyog az ember és 5 perc átlagos sorban állás után kitölt 5 perc alatt 2 A4-es oldalt. Ide már kell a munkáltató igazolása!

Kap egy papírt, ezzel irány a személyi nyilvántartás. Itt átlagos 3 perc várakozás után kitölt az ember 2 darab A4-es oldalt és kész, ennyi volt. Két héten belül küldik is a megadott lakcímre a személyi számot, papírokat. Ergo egy nap alatt el lehet intézni mindent és az ember csak vár 2 hétig. A magyar bürokráciának lenne mit tanulnia, na! :)

Ami fontos, hogy a folyamat csak akkor működik, ha van munkáltatói igazolás és egy lakcím. Utóbbit nem kell külön igazolni, ha jól emlékszem. Viszont van a bevándorlástól számított 3 hónap haladék a bejelentésre. Szóval hivatalosan csak ennyi ideig lehet kinn munkakereséssel próbálkozni, de amúgy meg nem kell semmivel sem igazolni az érkezés időpontját.

Tehát ha az ember 5 hónap után megy a rendőrségre és azt mondja, hogy 2 hónapja érkezett, akkor is rendben lesz minden. Csak alapvetően a személyi szám nélkül nincs semmi. Se orvosi ellátás, se lakásbérlés, semmi”.

Fontos linkek

Bevándorlási Hivatal (angol)

Rendőrség

Kormányzati portál

Vámhatóság

Népesség-nyilvántartás

Nyelvtudás

Norvégiában gyakorlatilag (nagyon kis túlzással) mindenki beszél angolul, ami egyfelől azért jó hír, mert ha ezzel mi is így vagyunk, az már nem egy rossz kiindulópont.

Olyannyira nem, hogy a legalább középszintű angol nyelvtudás elengedhetetlen mind a munkavállaláshoz, mind a napi ügyintézéshez, de ha komolyan gondoljuk az elhelyezkedést, akkor érdemes minél hamarabb nekiállni megtanulni norvégul, annál is inkább, mert azért a munkáltatók nagy része megköveteli valamely skandináv nyelv magas szintű ismeretét is.

„Itt mindenki beszél angolul, méghozzá elég jól, de egy idő után – főleg, ha az ember hosszútávra tervez – nélkülözhetetlen, hogy tudjon norvégul. A hivatalos ügyintézés is nagyrészt norvégul zajlik, én biztos, hogy elvesztem volna a párom nélkül az útvesztőben. Norvég nyelvtudás nélkül igen nehéz állást találni (persze vannak kivételek, ha az ember mérnök, orvos, vagy például reptéren dolgozik)" – írta Virág nem is olyan régen.

Ügyintézés, adózás

Mivel munkát vállalni érkezünk az országba, a munkába állás előtt két dologra feltétlenül szükségünk van: adókártyára (dallamos norvég nyelven: skattekort) és helyi személyazonosító számra, ezek nélkül nem kezdhetünk dolgozni.

Mindkettőt a norvég adóhatóságnál (Skatteetaten) kérvényezhetjük, ennek is megvan persze a formanyomtatványa.

A munkáltatónak értelemszerűen fizetnie kell utánunk a járulékokat, ezzel kerülünk be a társadalombiztosítási rendszerbe. Ellenőrizhetjük is, hogy nem trükközik-e a munkaadónk (nem nagyon szoktak), méghozzá a helyi adók beszedéséért felelős úgynevezett Kemnerkontor helyi hivatalában.

Minden év március végén, április elején kapunk egy, az előző évről szóló számlakivonatot, ennek alapján számolják ki, mennyi adó jár vissza. Ha norvég munkaadónál dolgozunk, akkor a visszatérítést általában júniusig, ha külföldinél, akkor októberig kapjuk meg.

A munkaadónk az adókártyánkat felhasználva vonja le az előleget a fizetésünkből. Az adókártya nagyon fontos dolog, például ezen szerepel a norvég személyi számunk is.

Ha dolgozunk és adózunk, egyúttal kötelezően tagjai leszünk a társadalombiztosítási rendszernek, ezért a munkaadó felel. Fontos tudni, hogy ha határozott munkaidejű szerződéssel dolgozunk egy külföldi munkáltatónak Norvégiában, akkor nem lesz helyi tb-nk.

Cserébe viszont tisztes támogatás jár, például akkor, ha gyermekünk születik, mint Katának.

„Ebben az országban nagyon támogatják az embert. Nekem az első vizsgálattól a szülésig minden ingyen volt! Azt hiszem nem meglepő, hogy csodálatos élmény volt világra hozni a gyerekem. Egyáltalán nem éreztem magam kórházban; inkább családi hangulattal, szeretettel, segítséggel vettek körül a nővérkék…

Az állam egy évre támogatja az anyukákat; választhatsz 48 hétig a fizud 100%-t, vagy 58 hétig 80%-ot kapsz. Ezután pedig barátságos mini óvodák várják a gyereket, ahol 3 felnőtt vigyáz mondjuk 6-7 gyerekre. (A pelenka pl. olcsóbb, mint otthon)”.

Az ügyintézést viszont nem nagyon kapkodják el a norvégok, miként erről egy korábbi posztjában Zoli is írt: „Igen lassan csordogálnak a hivatalos ügyek. De ha egyszer sikerül magad regisztrálnod a rendszerbe, akkor hirtelen ez az egész átvált egy félelmetesen egyszerű és barátságos rendszerbe.

A lakásunkban az internet beállítása (miután megvolt a szerződés) körülbelül öt percet vett igénybe például. A telefon előfizetésem feltételeinek módosítása még ennyi sem volt, és online el tudtam intézni.

Időnként azt érzem, hogy fényévekkel előttünk járnak bizonyos dolgokban (pl. a szelektív hulladékgyűjtésben, vagy online adminisztrációban), más dolgokban jobb volt az otthoni rendszer.

Minden ügyintézés feltétele az ún. ID-number (személyi szám, ami a TB és adószámod egyben), ezt csak munkaszerződés függvényében adnak. Amíg nincs munkád, semmit nem tudsz intézni. Ezért voltunk nagyon szerencsések, hogy rögtön érkezéskor kaptunk szerződést."

Fontos linkek

Regisztráció

Adóhatóság (Skatteetaten)

Adókártya

Külföldiek szolgáltatóközpontja

Közlekedési hatóság, autóregisztráció

Megélhetés

Ne kövessük el azt a hibát, hogy átszámoljuk a norvégiai fizetést forintra, mert ugyan rendkívül csábítóan hangzanak a sokszázezres keresetek, de az ország iszonyatosan drága. Olyannyira, hogy a hivatalos oldalak szerint is mind a javak, mind a szolgáltatások területén Európa legdrágább országa, 2012-ben például az árszínvonal 59 százalékkal haladta meg az Európai Unió átlagát.

A szállás, a közlekedés, az élelmiszer árak a magyarországi árszint nagyon többszörösei (konkrét árakat nem írok, úgyis elavul gyorsan, de az arányok állandóak). Mindez azt jelenti, hogy ne induljunk el megfelelő anyagi fedezet, utasbiztosítás és a hazautazást biztosító feltételek (repülőjegy, gépkocsi stb.) nélkül!

„Ha valaki ide készülne esetleg, annak elsősorban azt tanácsolnám, hogy minél több tartalékot halmozzon fel otthon. Én a hat év alatt, amit csak tudtam, félreraktam. Az ebből összegyűlt pénznek a harmada elment az első hónapban (leginkább ételre és tömegközlekedésre), a többit pedig a kaució elvitte.

Viszont ha nem lett volna ez a tartalék, akkor nem tudtunk volna ilyen gyorsan elköltözni a motelből, ahol 3 hónapig laktunk. Mindezek után elégé sokkoló volt, hogy az első kéthavi fizetésem több volt annál, mint amit otthon félre tudtam tenni hat év alatt" – írta Zoli a már említette és linkelt posztjában.

Munkavállalás

A fentiekből következik, hogy nagyon tanácsos már Magyarországról megpróbálni munkát keresni, hogy minél rövidebb legyen az az idő, amíg a tartalékainkból kell élni.

Speciális szabályok vonatkoznak az építőiparban dolgozókra, nekik ugyanis még idénymunka esetén is speciális azonosító igazolványra van szükségük. Jó hír, hogy ezt a munkáltatónak kell elintéznie, de jó, ha tudunk róla.

A munkaszerződés természetesen írásban készül, mindkét félnek alá kell írnia, és kötelezően tartalmaznia kell az adatokat, a pontos munkakört, az óraszámot, az illetményt és a munkaviszony megszüntetésének feltételeit.

Arra a norvég oldalak is felhívják a figyelmet, hogy Norvégiában egészen érdekes a munkakultúra, sokszor nehezen lehet megkülönböztetni a főnököt a beosztottaktól, és a döntéshozatal is gyakran konszenzusos alapon történik.

Arra is érdemes felkészülni, hogy munkavállalóként komoly autonómiával rendelkezünk, azaz sokszor ránk bízzák, hogyan végezzük el a ránk bízott munkát. Az öltözködési szabályok is meglehetősen szabadak.

Fontos linkek

Végzettségek elismerése

Munkaügyi Felügyelet (Arbeidstilsynet)

Munkaügyi és Jóléti Hatóság (Arbeids- og Velferdsforvaltningen/NAV)

finn.no

Gule Sider

Landsorganisasjonen i Norge (LO) szakszervezet

Egészségügy

Munkavállalóként természetesen az első naptól jár a társadalombiztosítás, a tagság automatikus. Ezt a bruttó fizetésünk 7,8 százaléka bánja és az adóval együtt vonják le.

Norvégiai lakosként be kell jelentkeznünk egy körzeti orvoshoz, ha nem vagyunk vele elégedettek, akkor évente két alkalommal válthatunk. A háziorvos az első lépcsőfok, ő vizsgál meg először, állítja fel a diagnózist, írja fel a gyógyszert és szükség esetén ő utal kórházba vagy specialistához is. Norvégiában van vizitdíj.

Fontos link

Helfo

Közlekedés

Fontos tudni, hogy Norvégiában jóval alacsonyabbak a sebességhatárok az Európában általában megszokottnál. Ez konkrétan azt jelenti, hogy autópályán mindössze 90 km/h a megengedett maximális sebesség, országúton pedig csak 80 km/h.

Mindezt ráadásul nagyon komolyan veszik és ellenőrzik, csakúgy, mint az úthasználati díj fizetését, a parkolási szabályok betartását.

„A közlekedés talán a legrosszabb. Magas árak és ritka közlekedés. Visszasírjuk a BKV-t. Komolyan. Autózni még drágább, extrém adókkal sújtják, az autók árának körülbelül fele adó, éves adót és sok helyen útdíjat is kell fizetni.

Az utak semmivel sem jobbak, mint otthon, autópálya-hálózat pedig gyakorlatilag nem létezik (Oslo-svéd határ, Oslo-60 km délre és kb. 80km északra, Trondheimbe gyorsabb Svédországon át menni). Sok száz fix traffipax van telepítve, néhány átlag-sebességmérős szakasszal. A bírságok nagyon magasak.

A közlekedési infrastruktúra elmaradott mind a környező országokhoz, mind Magyarországhoz viszonyítva. Nincs olyan két nagyváros, amit kétvágányú vasút vagy teljes hosszában autópálya kötne össze. Nagy sebességű vonati közlekedés csak Oslo és repülőtere között üzemel, az autópályákon maximum 100 km/órával szabad menni” – írta Jegesmedve.

Fontos linkek

Úthasználati díj

Útfelügyelet

Vasút

Hajó, komp

Távolsági busz

Úthasználati díjak

Repülőterek

Nagykövetségek

Magyarország Nagykövetsége

Sophus Lies gate 3. 0244 Oslo

Telefonszám: +47 22 54 76 40

E-mail: mission.osl@mfa.gov.hu

Norvég Királyi Nagykövetség

Ostrom u. 13.

1015 Budapest

Tel:  +36-1 325 33 00

Fax: +36-1 325 33 99

IP: +47 23 95 27 00

E-mail: emb.budapest@mfa.no

(Fotó: pixabay.com/fuyounger0)

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Norvégia Elintézendő ügyeink

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr48330836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DieNanny CH 2016.01.30. 07:25:35

Nagyon jó és alapos!

Az utak/közlekedés dolgon meglepődtem...

Tud valaki norvég filmeket mondani? Valahogy kedvem lenne megnézni párat...

(Ja, és Norvégia tinédzser korom óta a kedvencem, az A-Ha együttesnek köszönhetően...)

HardPötty 2016.01.30. 07:58:25

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: elsőre A tetovált lány ugrott be... de rájöttem, hogy az egy svéd film egy dán születésű írótól. Megjegyezem a film és a további két része valami eszméletlen izgalmas és szövevényes. Csak az eredetit javaslom... az amerikai remake sem rossz de nem az igazi.

HardPötty 2016.01.30. 08:03:42

@HardPötty: nahát van olyan oldal ahol norvég filmként emlegetik...

DieNanny CH 2016.01.30. 08:06:17

@HardPötty:

Köszi!
Lehet, belenézek...
Bár, mikor A híd első részét néztem, valahogy nem fogott meg. Pedig sokan dicsérik.

Amúgy gyerekfilm - onnan északról - nagyon sok és jó van, Ausztriában láttam rengeteget, egy bécsi mozi erre specializálódott. Magyar mozikba és tv-be nagyon kevés jut el, pedig ezek tényleg nagyon jó gyerekfilmek!
Pl ez az egyik kedvencem Dániából: de.wikipedia.org/wiki/Kletter-Ida
Ebből is készült amerikai koppintás sajnos, szerintem az az ismertebb.

©________ 2016.01.30. 08:26:53

A tb vonatkozik a csaladtagokra is?

©________ 2016.01.30. 08:28:36

@Taxomükke (UK): milyen indittatasbol jott ez ide, kora hajnalban amikor meg csak en szoktam offolni?

Muscari 2016.01.30. 08:33:32

@Praliné.: miért, csak neked szabad? :-p

Sabbath Shalom mindenkinek :-)

nyuszigonosz 2016.01.30. 08:34:09

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Német szinkronnal Wolf címmel megy ez a norvég krimi, Varg Veum privatdetektiv a föszereplö. Több rész van, de egymástöl függetlenül lehet nézni, egy egy film mindig más ügy.

Ízelítönek: www.youtube.com/watch?v=5NgM5pn6XdE

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.30. 08:35:24

Viszont óvatosnak kell lenni, mert a norvég állam keményen beleavatkozik a családok életébe, s nem ritka, hogy elveszik a gyerekeket a szüleiktől, az azok nem norvég állami szellemben vannak nevelve.

svédnyugger 2016.01.30. 09:05:09

@HardPötty:
A 3 részes millennium könyvsorozat szerzôje svéd, az ebbôl készült filmek rendezôje dán, de svéd rezsi, a többi stimmel.

svédnyugger 2016.01.30. 09:07:33

@BircaHang Média:
Ekkora hülyeséget - mi az a norvég állami szellemiség?
Igen elöfordul, hogy a gyereket elveszik a szülôktôl (itt svédországban is), de az indoklás mindig a gyerek veszélyeztetése.

wuaaa 2016.01.30. 09:26:51

@Praliné.: "A tb vonatkozik a csaladtagokra is? "

Igen. Amennyiben "bosatt i Norge" vagy, azaz életvitelszerűen itt élsz, legálisan 12 hónapot itt tartózkodtál vagy szándékozol itt tartózkodni, mint pl. közeli családtagja egy helyi vagy egy EU/EGT tagország polgárának, aki szintén teljesíti az adott feltételeket pl. azzal, hogy annyi pénze van, hogy el tudja magát és téged is tartani, vagy pl. mondjuk hogy itt dolgozik/vállalkozik.

HardPötty 2016.01.30. 09:52:24

@svédnyugger: áhh ez okozta a zavart az erőben akkor. Kösz a pontosítást.

wuaaa 2016.01.30. 10:16:39

" Norvég nyelvtudás nélkül igen nehéz állást találni (persze vannak kivételek, ha az ember mérnök, orvos, vagy például reptéren dolgozik)" – írta Virág nem is olyan régen."

Virág posztja megjelenésekor nem akartam belekötni, de a best of-ból ezt a mondatot ki lehetne hagyni, mert nem igaz. Az orvosoknak kell tudniuk norvégul. Aki orvos és érintett ezügyben nyilván más forrásból tájékozódik, nem innen, szóval végülis mindegy. Állatorvosnak esetleg nem kell. Mérnöknek nem kell, ha nem kell. De hogy a reptér hogy jön ide, azt nem értem. Nyilván van munkakör, ahol nem kell, de pl. ha egy külföldi légiforgalomirányítóként szeretne dolgozni, annak pl. ugyanazt a "Bergenstest"-nek hívott nyelvvizsgát kell megcsinálnia, mint az orvosnak, hogy dolgozhasson.

Sanyi9 2016.01.30. 10:25:31

@BircaHang Média: "norveg allami szellem" azt jelenti, hogy nem szabad verni a gyereket?

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.30. 10:26:44

@svédnyugger:

Így igaz. Csak pl. a keresztény szellemiségű nevelés arrafelé a gyerek veszélyeztetésének számít.

2016.01.30. 10:39:24

Sehol egy Mo. fika? Nem is érzem jól magamat máma. :S

Midnattsol 2016.01.30. 10:40:16

@wuaaa: Abban a posztban ezek csak peldak voltak. Ha a repteren dolgozol, egy boltban vagy kajas helyen, siman elvagy norveg tudas nelkul a sok kulfoldi utas miatt. Orvoskent is lehet boldogulni csak angollal az elejen, ismerek olyat, aki igy kezdte. Persze, kesobb elvarjak a norvegot, mar hogy ne varnak el... Sot, masik, akit ismerek, fogtechnikuskent is az A1-es norveg tudasaval dolgozik mar vagy ket eve, a norvegja meg nem fejlodik semmit, mert csak magyarokkal log a szabadidejeben.
Szoval nemelyeknek osszejohet. Nekem nem igy jott ossze.

Midnattsol 2016.01.30. 10:48:18

Szerintem a kozlekedei infrastruktura nem elmaradott, hanem egyszeruen a legtobb esetben a termeszeti viszonyok nem teszik lehetove pl a ketvaganyu vasut kiepiteset. Viszont hajokozlekedesben eleg jok.

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Nyaron jott ki a Bølgen (The Wave), a Geiranger fjordnal jatszodik, nekem nagyon tetszett. Aztan ott van a Kon-Tiki, es a (norveg) parom ajanlja emg a Max Manus-t, en ez utobbit meg nem lattam.

DorotkaB 2016.01.30. 10:59:13

@svédnyugger: Én értem, mire gondolt Birca, noha talán tényleg kicsit sarkosan fogalmazott. Itt nálunk is van éppen két ilyen ügy, Norvégiában élő cseh-norvég házaspároktól vették el a gyerekeiket és adták ki nevelőszülőkhöz. (Azért tudok róla, mert rendszeresen beszámolnak a híradókban a fejleményekről, a cseh külügy már évek óta próbálja megoldani ezeket az ügyeket.) Egyszerűen ott más a "gyerekek veszélyeztetése" fogalom jelentése, ha jól emlékszem, az egyik házaspártól például azért vették el a két fiukat, mert állítólag szexuális abúzust szenvedtek el a saját anyjuk részéről. A cseh anyának viszont fogalma sem volt róla, hogy azok a szokások, amik Közép-Európában a gyereknevelésben általánosak, Norvégiában megrökönyödést keltenek.

DieNanny CH 2016.01.30. 11:11:00

@Midnattsol:

Köszi! Ezeket felírom, aztán - mivel gondolom a legtöbb szeles, hűvös időben játszódik -, elteszem őket a nyári forró nappalokra!
:-)

©________ 2016.01.30. 11:30:45

@Sanyi9: nem, az azt jelenti, hogy max mindent jobban tud.

©________ 2016.01.30. 11:31:49

@Midnattsol: egyezzetek meg egymas kozott wuaaval;)

nyuszigonosz 2016.01.30. 11:42:09

@DorotkaB: Ha a Machalák ügyre gondolsz, hát az nem annyira egyértelmüen a norvég fél szörnyüsegéröl szól.

Csak neked: V jedné včerejší diskusi jsem dostal odkaz na záznam rozhovoru v přímém přenosu s advokátem paní Michalákové, kde argumentuje stran nezveřejnění rozsudku, že „...by fakta uvedená v rozsudku mohla poškodit paní Michalákovou před norskými úřady...“.
Proboha, vždyť na „TĚCH FAKTECH“ stojí (a příp. padá) zadržování jejích dětí!!!

I nejnovější vyjádření dr. Kapitána nasvědčuje tomu, že „TA FAKTA“ nejsou pro paní Michalákovou příznivá. Neboť pan dr. Kapitán připouští, že i v Česku by mohla „TA FAKTA“ vést k odebrání dětí z rodiny.

Szóval adott esetben Csehországban is elvették volna ezt a két kisfiút a szülöktöl.

wuaaa 2016.01.30. 11:46:34

@Praliné.: Nem ok nélkül járok ide már csak olvasni. Neki van igaza. Honnan tudhatnám? Sose volt norvég pasim és úgy néz ki, hogy már nem is lesz... Így jártam... :)

wuaaa 2016.01.30. 12:04:57

@nyuszigonosz: Azért annak a hivatalnak rendszeresen vannak nagyon durva melléfogásai is és gondolhatod, hogy ami kikerül a nyilvánosságra, az csak a jéghegy csúcsa. Sajnos.

Herr Géza 2016.01.30. 12:06:19

@BircaHang Média: Igen, és amennyiben a gyerek még a viking szabványnak sem felel meg 18 éves korára (180 cm- nél alacsonyabb, az etalonnál barnább bőrű és fekete szemű, stb.) azt simán ledobják a norvég Tajgetoszról...
De hülye vagy istenem....

Herr Géza 2016.01.30. 12:10:06

@nyuszigonosz: Aha, minden világos... :)))) (De szép ez a cseh nyelv....)

SzZoole 2016.01.30. 12:10:38

@wuaaa: "Sose volt norvég pasim és úgy néz ki, hogy már nem is lesz... Így jártam... :)"
Es norveg repteren sem jartal sose,honnan tudnad,hogy mi tortenik ott,nem?

svédnyugger 2016.01.30. 12:21:21

@BircaHang Média:
Mégegy hülyeség tôled, nem elöször.
Igaz az államvallást (luteránus) megszüntették 2008-ban, de felváltotta a keresztény és human szellemiségben való nevelés. Továbbra is ugyanúgy mûködnek az evangélikus és római katolikus egyházak, sôt a görögkatolikusoknak is van templomuk. Az oktatásban pedig vallástudományt tanítanak, ami felöleli az összes vallást.

wuaaa 2016.01.30. 12:26:26

@Zoole[uk]: Na hát norvég reptéren meg aztán tényleg nem... Soha.

Jumbo67 2016.01.30. 12:33:32

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Jo Nesbo feldolgozás: Hodejegerne (Fejvadászok). Norvég film, norvég színészekkel, norvég nyelven :)

SzZoole 2016.01.30. 12:40:50

@wuaaa: persze persze tudom en azt,a kepeket is csak Google-rol toltotted fel ide

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.30. 12:47:48

@svédnyugger:

Magyarul: ultraliberális-ateista szellemben nevelik a gyerekeket. Igen, én is ezt mondom.

2016.01.30. 12:48:41

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Trolljegeren!!! Vagy valami ilyesmi az eredeti cime, magyarul Trollvadasz neven ismert, a *legjobb* kezikameras horror :) Nagyon jo, nagyon szep, nagyon jo a humora, meg a mondanivaloja, minden a helyen van benne :)

Volt egy masik horror, annak "Embervadaszat" vagy mi volt a cime, de az egy kalap fos volt, azt ne nezd meg. :D

Ezen kivul en meg egyszer regebben lattam egy "Szerzok" cimu filmet magyar felirattal, abbol nem emlekszem sokra, csak a punkzenere, es a poenos csattanora a vegen, amitol megbocsajtottam az egesz szenvelgest, de nem arulom el a szpojlert, hatha megnezed, bar az nem volt annyira nagy szam, vagyis nem tudom mar, mert nem emlekszem.

Tobbre nem emlekszem, skandinav krimit elvbol nem nezek. :D

wuaaa 2016.01.30. 12:49:20

Amúgy 2015 rekordév volt Norvégiában a kivándorlást illetően. 36.500 ember unta meg hogy lazacból van a kerítés. Nahát. Ezek kétharmada külföldi fiatal felnőtt, aki végülis bevándorló volt és pár évet tartózkodott csak az országban.
A menekültek és ilyen-olyan menedékkérők nem részei a statisztikának.

www.dn.no/nyheter/2016/01/17/1158/rekordmange-utvandrer-fra-norge

svédnyugger 2016.01.30. 12:58:17

@BircaHang Média:
vegyél új értelmezôszótárt, mert nekem nem ez jön le az oktatásból.
Mégegyszer: keresztény, humánus alapok - no fussál neki mégegyszer.

wuaaa 2016.01.30. 12:58:42

@mojyo: " Trolljegeren!!! Vagy valami ilyesmi az eredeti cime, magyarul Trollvadasz "

Jaja, az Apple-s csávóról a film meg ugye tudod mi magyarul?
player.hu/wp-content/uploads/2016/01/jobs.jpg

2016.01.30. 13:03:01

@wuaaa: Hehe, ez a kep vicces, de nem tudok norvegul, fogalmam sincs-e, helyes-e az a forditas, de a film tenyleg egy trollvadaszrol szol :)

wuaaa 2016.01.30. 13:06:40

@mojyo: Helyes. De ezt megoldottad volna gugli fordítóval is.. :)

kardio1 2016.01.30. 13:07:54

@svédnyugger: ha a humán alapokon a humanizmust érted, az nem kompatibilis a kereszténységgel, mert az embert helyezi a középpontba, az utóbbi pedig Istent.

Ez pedig már nem neked szól személyesen, csak egy általános megjegyzés vitákkal kapcsolatban: a másik véleményét lehet hülyeségnek minősíteni, de őt magát lehülyézni nem elegáns.

©________ 2016.01.30. 13:09:15

@Zoole[uk]: a haverodat Norbinak hivtak?

SzZoole 2016.01.30. 13:11:15

@Praliné.: nem,Gyurinak, egy nyiregyhazi srac.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.30. 13:48:59

@svédnyugger:

A tények mást mutatnak. Több esetről is van tudomásom, amikor a norvég gyerekinkvizíció (Barnevernet) keresztény szülőktől vett el gyerekeket.

DieNanny CH 2016.01.30. 13:58:38

@Jumbo67:

Asszem tőle már olvastam könyvet... Igaz, németül. Köszi!

DieNanny CH 2016.01.30. 14:00:46

@Jumbo67:

És most nézem, a zeneszerzője Pal Waaktaar, az A-Ha egyik tagja! :-)

Sanyi9 2016.01.30. 14:34:51

@BircaHang Média: most is van egy eset, amely Romaniaban ismert, mert az uriember roman es a holgy norveg. 5 gyerekuket vette el az allam. Valamilyen szektahoz tartoznak allitolag. Meg az uriember verte is a gyerekeket. Megint csak allitolag.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.01.30. 14:59:07

@Sanyi9:

Igen tudom, ez egy friss eset.

Pünkösdisták egyébként. Az meg, hogy mi szekta, hát az erősen szubjketív. Sok szempontból a luteranizmus is az...

Csodabogár 2016.01.30. 16:05:34

@HardPötty: Az író is svéd, Stieg Larssonnak hívátk, megirt 3 könyvet és meghalt 50 évesen.:-(((

nyuszigonosz 2016.01.30. 16:09:02

@wuaaa: Ezeknek a hivataloknak bizony gyakran vannak nagyon csúnya melléfogásaik is, a túlbuzgó munkatásak és bejelentök miatt is. Lehethogy ez is az, kitudja.

bár:

@Herr Géza: Az idézetben arról van szó, ( összefoglalva és röviden), hogy: az elvett kisfiúk édasanyának ügyvédje azért nem hozza nyilvánosságra a norvég bírósági végzés részleteit, mert bizonyos részletek negatív hatással lehetnének a gyerekek anyjára nézve a norvég hatóságokkal szemben.

És Dr. Kapitán legújabb kijelentése ezekröl a tényekröl az, hogy nem kedveznek sajnos Michállková asszonynak, és adott esetben Csehországban is a gyerekek elvételéhez vezethettek volna.

DorotkaB 2016.01.30. 17:56:59

@nyuszigonosz: Nyilván nem látunk bele teljesen ebbe az ügybe, az érintetteken kívül valószínűleg senki sem tudja, hogy mi a vád, vagy pontosan mik azok a tények, amik miatt eljárást indítottak az anya ellen. De nekem az az érzésem, hogy egyfajta "kulturális különbség" okozhatta a problémát, éppen azért, mert nehezen tudom elképzelni, hogy a külügyminisztérium ilyen hosszasan kiállna a nő mellett, ha valóban arról lenne szó, hogy súlyosan veszélyeztette vagy molesztálta a gyerekeit. Ami az idézett szöveget illeti, szerintem spekulatív az a következtetés, hogy Csehországban is elvették volna a gyerekeket. A szöveg csak arról szól, hogy az adatok nyilvánosságra hozatala a norvég hatóságokat negatív irányba befolyásolhatta volna.

svédnyugger 2016.01.30. 18:00:01

@kardio1:
Természetesen, hogy a humanizmus nem csak keresztény alapú, a lehülyézés arra jött, hogy a keresztény nevelésû gyerekeket elveszik a szülôktôl, ami így nem igaz. A szektásokhoz kicsit más a hozzáállás, pl nem tudom elképzelni, hogy a "fényevô" nevelést tolerálnák, ami helyes is.

lilyhammer 2016.01.30. 18:06:43

Lilyhammer sorozat. Steven Van Zandt főszereplésével.

nyuszigonosz 2016.01.30. 18:08:27

@DorotkaB:

Az tény, hogy az idézett szövegben : ebben a mondatban pontosan az van, hogy " dr. Kapitán elismeri, hogy ezek a tények Csehországban is a gyerekek elvételéhez vezethettek volna"

" dr. Kapitán připouští, že i v Česku by mohla „TA FAKTA“ vést k odebrání dětí z rodiny. "

Minden további feltételezés arról, hogy mi volt vagy nem volt, az tényleg spekulatív.

Mme.Brioche 2016.01.30. 18:15:09

A norvég gyámügy és a gyerekek dolga most elég aktuális téma a világsajtóban, őszintén szólva félnék kelet-európaiként gyereket vállalni Norvégiában, ezek után:

konyvescsajszis.cafeblog.hu/2015/12/09/allamilag-lopott-gyerekek-a-barnevernet-10-leghiresebb-gyerekrablasa/

www.hetek.hu/hit_es_ertekek/201601/allami_gyerekrablasok_norvegiaban

konzervativcsalad.blog.hu/2015/12/08/kereszteny_vagy_elvehetik_a_gyerekeidet

itt van egy Svédországban élő magyar gyámügyes hölgy kommentje is a témában:
konzervativcsalad.blog.hu/2015/12/08/kereszteny_vagy_elvehetik_a_gyerekeidet/full_commentlist/1#c28783368

itt meg egy lista, hogy milyen mondvacsinált okokból vettek el gyerekeket szülőktől Norvégiában:
www.mhskanland.net/page10/page122/page122.html

kardio1 2016.01.30. 18:30:38

@svédnyugger: te konkrétan nem helyezték le Bircat, nem is írtam. Ami a humanizmust illeti, az egyáltalán nem keresztény gyökerű, a reneszánsz idején az egyházzal szemben jött létre, a pogánykori görög világhoz akart "visszatérni". Abszolút antropomorf a világképe, az ember a középpont. Ez minden, csak nem keresztény.

DieNanny CH 2016.01.30. 18:47:34

@brioche (FR):

Ez, hogy azért vesznek el gyerekeket, hogy az intézmény jól járjon, ijesztő.

Hasonló a témája a svájci Der Verdingbub c. filmnek, bár az az '50-es években játszódik.
Hihetetlen, hogy egy olyan felvilágosult országban, mint Norvégia, ilyen megtörténhet a 21. században!
:-(

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.30. 19:14:24

@wuaaa: Loller...
:-))))))))
Nem hiába, magyar valóság, faxán tükrözi a jelenlegi viszonyokat...
:D

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.01.30. 19:37:22

@brioche (FR): ez egy módfelett felkavaró olvasmány volt. Nem hallottam még erről. Durva.

szalka240 2016.01.30. 19:53:20

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Nemrég ment a TV-ben az Occupied sorozat. Én nem néztem, így nem tudom, hogy jó-e vagy sem. Arról szól, hogy valami olajvita kapcsán Ororszország megszállja Norvégiát.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.30. 19:57:11

@brioche (FR): Hát ezek állatok, bzmg...Asztaqrva, most egy picit erősen megijedtem.Ha ez átgyűrűzik ide a svédekhez is, akkor asszem tipli lesz nekünk időlegesen haza, vagy egy harmadik országba.Elképesztő, komolyan mondom.
A norvégok eddig nálam maximális körüli népszerűsége most kb. a padlóra zuhant...
:-oooooooooooooo

DorotkaB 2016.01.30. 20:11:17

@nyuszigonosz: Hát, ez az egyik oldal álláspontja és nem tudjuk, hogy mi lett volna a végeredmény, ha az eljárást Csehországban kezdeményezték volna, ezért írtam, hogy spekulatív. A másik oldalon viszont a politikai elit legmagasabb rangú tagjai állnak. Most nagyon úgy néz ki, hogy Strasbourgig megy majd a dolog, kíváncsi vagyok, mi sül ki belőle.

2016.01.30. 20:19:13

@brioche (FR): Ez tenyleg elegge felelmetes.

@szalka240: En se neztem, de amit olvastam rola, az egy meretes baromsag. Nem "olajvita" az alapja ugyanis, hanem az az alapfelallas, hogy a zold part kerul hatalomra Norvegiaban, akik leallitjak az olajkitermelest (elso WTF pillanat, mintha amugy a legjovedelmezobb nyugdijalapot barmelyik politikus is megpiszkalna), majd erre az EU, amelynek feltetlenul szuksege van arra az olajra, nyomast gyakorol Oroszorszagra, hogy foglaljak el a kutakat es folytassak a kitermelest (masodik WTF helyzet, miert pont az oroszokat? :D), akik ezt meg is teszik nekik (harmadik, ultimate WTF pillanat, mintha nekik kurvara kellenenek azok a furotornyok, es nem orulnenek neki, hogy egy versenytarssal kevesebb es mehetne feljebb nyomni az olajarat, majd ugy eladni az oveket az EU-nak?) :D Szoval en emiatt nem nezek elvbol skandinav krimit, mert mindegyikben van valami iszonyu gonosz osszeeskuves, aminek semmi, de semmi kozen nincs semmifele valosagos motivaciokhoz... eddig az osszesben, amit vegig birtam nezni (nem sok :D), a gazdagok, az elit mindig eredendoen volt gonosz, ha a gyilkos veletlenul szegeny volt, akkor termeszetesen a korulmenyei miatt vetemedett ilyen gonosz tettre, es mindig minden ilyen szocialdemokrata tanulsaguk volt, es mindig, feltetlenul minden erzelembol tortent termeszetesen, soha, semmi sem puszta erdekbol, mintha ezek ott eszakon a bazi nagy joletben egyszeruen el se tudnak kepzelni, hogy mi az, ami valojaban rossz dolgok elkovetesere motivalja az embereket :D Szerintem egyszeruen kiboritoak, de valami miatt megis iparszeruen gyartjak ezeket es veszik is raadasul, mint az angolok a disztopikus diktaturas sci-fiket, amikben mindig valami irtozatos gonosz hatalom nyomja el a nepet, mintha csakis es kizarolag terrorral lehetne fenntartani a hatalmat, depersze titokban mindenki szabadsagra vagyik, nincsen korrupcio, szolgalelkuseg, kishituseg es egyebek, mert akik irjak ezeket, jellemzoan csak kivulrol lattak ilyeneket, fekete-feherben, es amugy a lelkuktol teljesen tavol all az ilyesmi, erteni meg nem ertik. Nem tudom, masok hogy vannak ezzel, de nekem ez egy hatalmas problemat okoz az ilyen tortenetek befogadasaban. :D

wuaaa 2016.01.30. 20:22:29

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: "Hihetetlen, hogy egy olyan felvilágosult országban, mint Norvégia.."

Meglepődnél.. Mesélhetnék, de nem akarok. Senki nem hinné el, csak magamból csinálnák hülyét. Hányszor hallottam ilyen ledöbbenést a világ bármely pontjáról jöttektől, amikor ráeszméltek a tényekre... De rózsaszín szemüveggel csak egy irányba nézve élni sokkal kényelmesebb, mint tudatosan keresni a valóságot a színfalak mögött. Ááá..hagyjuk..

zzzzzzzz 2016.01.30. 20:42:48

"Az utak semmivel sem jobbak, mint otthon"

Ez butaság. A többi rendben van.

nyuszigonosz 2016.01.30. 20:54:25

@DorotkaB: Arra én is kiváncsi leszek. Csak ennyi év után azoknak a gyerekeknek már a saját anyjuk is idegen. :-(

33621 2016.01.30. 21:33:46

@DorotkaB: Mi volt az a szexuális abúzus!

lilyhammer 2016.01.30. 21:44:29

@wuaaa: Megdöbbentem, más európai országokról is tudsz ilyen történeteket, vagy csak a norvégoknak borult meg az agyuk?

Át kell értékelnem bizonyos régóta aktuális terveimet az országgal kapcsolatban, legalábbis a Norvégiába élek majd a családommal lehetőséget.

lilyhammer 2016.01.30. 21:44:50

Pioneer a film címe, "hogyan cselezi ki az USA-t..."

Mme.Brioche 2016.01.30. 21:47:00

@wuaaa: pedig mesélhetnél egy pár dolgot, ezeknél a gyámügyes rémtörténeteknél azok se lehetnek sokkal rosszabbak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.01.30. 22:01:09

@wuaaa: Jaja, wuaaa, most már ne tartsd vissza, nem fogunk hülyének nézni esküszöm...Derüljön ki az igazság, bökje meg...

kardio1 2016.01.30. 22:09:48

@kardio1: helyezték = hülyézted...

wuaaa 2016.01.30. 22:23:55

Én azt gondolok amit, valaki más meg pont az ellenkezőjét. Nem fogok hittérítősködni.
Azért ráguglizhattok a mai melbournei tüntetésre... kulcsszavak Melbourne, barnevernet, norway, family reunite, demonstration, ilyesmik...

lilyhammer 2016.01.30. 22:34:16

Mikor állásinterjún voltam Norvégiában a norvég interjúvoltató "kölyök" elkezdte szívni, nem fújni az orrát vagy egy percen keresztül, még szerencse nem ettem úgy mentem oda.
Közben Ace Ventura törzsi jelenete jutott eszembe, majdnem elröhögtem magam.

marczy 2016.01.30. 22:34:23

"Norvégiában egészen érdekes a munkakultúra, sokszor nehezen lehet megkülönböztetni a főnököt a beosztottaktól, és a döntéshozatal is gyakran konszenzusos alapon történik."

Röviden:
Hát igen, ilyen országban jobb dolgozni is, mint itt. Norvégia normális ország, jobb lett volna oda születni.

Magyarország nem az. 100 év, és nem fog létezni, attól félek.
Kérdeztem is anyámtól, annak idején miért nem voltak elég bátrak nagyanyámék, hogy 56 decemberében elinduljanak.
(Ha rosszabb helyre születsz, a kérdést valószínűleg nem teszed fel, mert háborúban lelőnek vagy elvisz valami nyavalya, kivéve most, amikor migrációs válság van, mert már fél Afrika itt van, hála az internetnek)

DorotkaB 2016.01.30. 22:42:19

@33621: Pontosítok, szexuális abúzus és a gyerekek elleni fizikai erőszak (verés) volt a vád. De hogy pontosan mi, arra nem emlékszem, hogy nyilvánosságra hozták volna.

A módszerük egyébként ugyanaz, mint a fentebb brioche által idézett esetben, a gyerekeket azóta egymástól is elválasztották, a nagyobbal az anya két éve nem találkozhatott, a kisebbet látogathatta, de nem beszélhetett vele az anyanyelvén. És akkor még van képük azzal érvelni, hogy de hát a gyerekek már beilleszkedtek az új családjukba és az, hogy az anya nem hajlandó lemondani a szülői jogairól, szerintük káros a gyerekekre nézve (és természetesen szintén bizonyítja, hogy az anya nem alkalmas a szülői feladatok ellátására). Mindegy, bármi is van a konkrét ügyek mögött, az 1000%, hogy én nem költöznék Norvégiába gyerekkel.

Mme.Brioche 2016.01.30. 22:54:07

@DorotkaB: ez a cseh eset benne volt a cikkekben, amiket linkeltem, nem is volt semmi abúzus vagy bántalmazás, de mégsem adták vissza a gyerekeket. A cseh államelnök nyilvánosan lenácizta ezért a norvég gyámügyet, és mindent megmozgattak, amit diplomáciailag lehet, de semmi eredmény :-(

"Eva Michalakova: a cseh anya két óvodáskorú fiát 4 éve vették el. Az akkor 2 és 6 éves fiúkat azért emelték ki a családjukból, mert a nagyobbik gyerek olyan megjegyzést tett az óvodában, amiből az óvónő azt a következtetést vonta le, hogy a nagyobbik fiút az apja szexuálisan molesztálta. Később a vádak hamisnak bizonyultak, az anya mégsem kapta vissza gyerekfelügyeleti jogait. A nemzetközi tiltakozás ellenére sem történt semmi az anya javára.
A csehek több diplomáciai táviratot is küldtek ez ügyben, amelyekben hangsúlyozták, hogy miután a fiúk cseh állampolgárok, így nem lehet őket Norvégiában örökbe adni. Az ügy­ben a legutóbbi döntés mégis arról szól, hogy a kisebbik gyermeket, aki azóta már 6 éves lett, örökbe adják a nevelőszüleinek. Időköz­ben az anya házassága a meghurcoltatások miatt felbomlott, így jó ideje már egyedül harcol a fiúkért. A Barnevernet évi 3-4 alkalommal engedélyezte számára a láthatást, alkalmanként 1-2 órára. Ezeken a találkozásokon az anya nem ölelhette meg a fiúkat, nem beszélhetett hozzájuk csehül, csak norvégul, és nem említheti az együtt töltött időket, például, amikor a gyerekekkel a nagyszülőknél voltak Csehországban. A szókimondásáról ismert cseh államelnök, Miloš Zeman az eset miatt a náci Lebersnborn programhoz hasonlította a norvég gyermekvédelmi rendszert, ahol tudatosan kísérleteztek azzal, hogy gyermekeket megszületésük pillanatától szüleiktől elszakítva, közösségi-ideológiai keretek között neveljenek fel."

adg 2016.01.31. 01:28:34

Akkor maxnak megis igaza volt? Valamilyen szinten?

adg 2016.01.31. 01:51:24

@brioche (FR): basszus, ez a lista nagyon jo. Ha a tizede igaz, mar az sem piskota.
A lagjobban az tetszik, hogy a szuloknek nincs penze jatekra. De a fosterszuloknek adnak tobb ezer korona tamogatast. Ha egy kis reszet a szuloknek adnak...

-----
Mondjuk az en angolom nem egy hajde, de kicsit csipi a szemem, hogy a gyereket folyton "it" szoval illeti. Itt meg sosem lattam ezt, mindig he/she, (s)he, vagy they.

2016.01.31. 07:02:19

@wuaaa: Na errol predikalok en itt rendszeresen (feleslegesen, persze) hogy nem ertem, a magyarok (legalabbis az ide irok) szerint miert pont Nemetorszag, Svajc meg a skandinav orszagok az etalon, a civilizacio csucsa ahol minden tokeletes. Nyilvan minden orszagban vannak jo es rossz dolgok, igy ezekben az orszagokban is. Engem peldaul nem lep meg ez a gyerekrablos sztori, teljesen beleillik ebbe a nemet / eszaki trendbe hogy minden be van szabalyozva, mindenkinek megmondjuk hogyan eljen, figyeljuk es jelentsuk fel egymast stb. Nyilvan ennek van elonye, meg hatranya.

wuaaa 2016.01.31. 08:26:16

Még két dolog:
1. Nagyon gyakran alkalmazható hasonlatt itt az "átestek a ló másik oldalára", általában gondolom, nem csak ebben az esetben. A mentalitásuk egy része. És hogy ebben az esetben miért? Hát azért, mert még bőven él itt az a generáció, akik a gyerekkori iskolás éveikre úgy emlékeznek vissza, hogy "több volt a könny, mint a nevetés". Bentlakásos iskolák, ahonnan jobb esetben hétvégére mentek haza a gyerekek, hétközben meg ment a testi fenyítés, meg az egyéb ..... dolgok. Persze ezt ma sokan nem hiszik el és úgy gondolják, hogy pl. a Kongen av Bastøy csak egy kitalált sztori, aminek semmi alapja a múltban. Hát nem. Sajnos. És hogy miért mondom én erre, hogy átestek a ló másik oldalára? Mert be nem vallva, ezeket a múltbéli bűneiket próbálják most azzal jóvátenni, hogy itt ők majd úgy fogják védeni a gyermekek jogait, ahogy sehol a világon nem. És tényleg. Hát kössz, B+.

2. Nem emlékszem pontosan mikor volt, egy-két éve lehetett, amikor is bűnténynek lett minősítve az, amikor a szülő "megszökteti" az országból a gyerekét azután, hogy a barnevernet érdeklődni kezd a család után és folyamatban van az ügy, még mielőtt elvették volna a gyereket a szülőktől. Miért? Mert ez addig úgy nézett ki, hogy egyszer egy szép napon megjelentek az ajtóban a szociális munkások és megnézték milyen körülmények között élnek a gyerekek. Minden normális szülőnél ilyenkor beindult a riasztó és még aznap este kocsiba be, Svédország, Dánia, vagy egészen hazáig meg sem álltak. A gyerekek aztán anyucival otthon maradtak, apuci meg visszajött dolgozni. Pedig milyen szép lehetett volna minden. Na mostantól ez úgy néz ki, hogy kocsiba be minden ami befér, mert aznap este már apuci is tudja, hogy nem fog visszajönni dolgozni, ha nem akar a sitten kikötni. Így aztán ha a család a legfontosabb, akkor anyuci bukja a munkáját, apuci is bukja a munkáját, bukják a háromhavi kauciót a lakásra, és a fjordokat ezután már csak a natgeon nézik majd. Ja és ez annyira nem mendemonda, hogy ilyenekről tudok.

Na még egy "átestek a ló másik oldalára" dolog, így feszültségoldóként a végére. Volt ugye az, hogy a norvég rendőrök nem hordtak maguknál fegyvert. Be voltak zárva az őrsön egy szekrénybe, ha szükség volt rájuk, akkor kivették őket.
Igen ám, de közben változott a világ, igény lett arra, hogy a rendőröknél fegyver legyen. Na de ők megint világbajnokok akartak lenni és kitalálták azt, hogy ők nem csak úgy hordani fogják a fegyvert, mint máshol a világon, hanem !!! ők csőre töltve fogják hordani. És majd a világ követi őket, mert ők a leg leg leg...
Na, ennek az lett a vége, hogy a mai napig azt hiszem 11 rendőr lőtte lábon magát, mert nem tudták feldolgozni azt a túl nagy ugrást, amit a "nem hordok fegyvert" és az egyszercsak "csőre töltött fegyvert hordok" közti különbség okozott.

adg 2016.01.31. 08:44:10

@wuaaa: koszi a kiegesziteseket neked is. A mai napokat a norveg csaladvedelmi rendszer tanulmanyozasara forditottam. Le vagyok dobbenve.
Nemreg a nemet eutanazoa programrol olvastam. Hat nem tudom melyik a durvabb. illetve azert de, de megis.

A legjobb a kulfoldi gyerekek elvetele. Nem is norveg allampolgar esetleg, elveszik, kap egy norveg nevet, es soha nem talaljak meg a szulok, vagy a gyerek a szuleit.
Meg az ilyen evi 4 ora lathatas, dobbenetes. Teljesen a hatasa alatt vagyok. Es foleg, hogy a gyanu is eleg, nem is kell konkret ok.

Ha a tortenetek otode igaz, mar az is durva.
Mondjuk lehetne fokozni, pl le lehetne loni a gyanus szuloket, biztos ami biztos alapon.

Na jo, mindegy. ez van.

nyuszigonosz 2016.01.31. 09:26:34

@wuaaa: Jó, hogy leírtad. Ezek mind azok a dolgok, amiket az ember nem tud Norvégiáról. Mert csak a csodás természet a fjordok a magas fizetések és a sötét krimik azok, amiket úgy megtud az ember.

tableno 2016.01.31. 09:40:21

@mojyo: ez de mennyire igaz! :)

tanato 2016.01.31. 10:03:28

@Mirjam2: index.hu/kulfold/2014/07/22/orvosok_kivandorlas_kulfold/

Csak azért küldöm külön neked is mert nyilatkozik benne egy Szaúd-ARÁBIÁBAN DOLGOZÓ MAGYAR ÁPOLÓNŐ IS.

P.Elliot 2016.01.31. 13:00:23

Ijeszto amit ide irtatok, soha ilyet meg csak nem is hallottam, szerintem ha elmeselnem itt valakinek nem hinne el. El is fogom pedig, egyreszt mert kivancsi vagyok hogy ki hallott rola es mit szolnak hozza, masodszor meg azert sosem rossz ha tudjak a masik orszag szabalyait ha valaki netan odakoltozne nagy gyanutlanul.
Meg mindig nem tudom kivakarni a fejembol, / tegnap este jottem ide a nethez csak ido hianyaban/, ezzel is ebredtem hogy ez nem lehet igaz.
Mentek oda sziriai menekultek? Azok gyerekeivel mi lesz? Ha ugyanezt megprobaljak veluk is akkor ott meg gyujtogatas is lesz nem is kicsi.
Meg mindig raz a hideg ha belegondolok ebbe a sztoriba. Lakik ott valaki aki irt mar ide a HA-ra? Annak mi a velemenye?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.01.31. 16:58:30

@P.Elliot: Most azon gondolkodom, elküldjem-e a haveromnak ezt, nagyon mennének Norvégiába, már voltak ott körbenézni, nyelvet is próbálgatták... Meséltem a sztorikat az uramnak, láttam rajta a hitetlenkedést... Nagyon felkavaró, nem lep meg, hogy nem tudod kiverni a fejedből, engem sem nem hagy nyugodni... Egyszerűen abszurd, hihetetlen, borzasztó.

wuaaa 2016.01.31. 17:05:42

Mozizni akartok? Youtube -> norwegian social workers barnevernet

P.Elliot 2016.01.31. 17:06:47

@kisrumpf: Kuld csak el nehogy valami nagy baj legyen korulottuk is.
Meg most is nehez elhinnem de valoszinu hogy igy van. Majd ha idom lesz utananezek angol oldalakon hogy mi a helyzet. Almomban sem hittem volna. Nagyon durva dolog. Mi a helyzet vajon az oslakossaggal. Vajon oket is izelgatja ez a gyerekvedelmi szervezet? Vagy csak azokat ahol az egyik hazastars kulfoldi?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.01.31. 17:36:14

@wuaaa: Őszintén? Akar a halál. Így is eléggé felkavart, s az éjjel aludni akarok, nem azon tökölni, hogy miért ilyen kifordult a gondolkodásuk.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.01.31. 17:41:05

@P.Elliot: Gondolom, azokat zaklatják - mert ez az -, akik nem tudnak teljes erővel védekezni, "könnyebb a kicsit bántani". Nem tudom. Csak borzalmas. Nem hittem volna Norvégiáról, hogy ott ilyesmi van. S ha jól értelmeztem, pénz áll e mögött. Szomorú, na.

Tapmancs 2016.01.31. 18:00:10

@wuaaa: Norvégiából elsősorban az olajipari válság miatt vándorolnak ki most sokan, pontosabban a külföldiek mennek haza.

Revheim 2016.01.31. 20:26:31

Leírtam egy pici részletet ,abból amit tapasztaltam Norvégiában.A komment ki lett moderálva,holott csak a felszínt kapargattam kicsit.Na ennyit erről az oldalról is.

Határátkelő 2016.01.31. 20:28:52

@Revheim: Nem azzal van a baj, amit leírtál, hanem ahogyan egy embercsoportot jellemeztél. Ha leírod anélkül, természetesen megjelenik.

kardio1 2016.01.31. 20:59:35

Az az érdekes, hogy mindazt, ami a norvég Gyerekvédelemről itt most előkerült, Birca megjegyzése indította el, aki konkrétan hülyeségeket írónak bélyegeztetett... Végülis, nem áll olyan messze a valóságtól, amit írt.

Mme.Brioche 2016.01.31. 21:19:46

@kardio1: pont ezért raktam be a linkeket, mert ez aktuális is egyrészt, másrészt meg láttam, hogy Birca érdemtelenül lett szegény lehülyézve.

kardio1 2016.01.31. 21:38:23

@brioche (FR): igen, gyakran élből elvetik többen, amit mond, pedig sokszor igaza van, ha részben is.

adg 2016.01.31. 21:39:33

@kardio1: @brioche (FR): birca szokott irni nagy marhasagokat neha, de sokszor van abban valami, amit mond. De mara kialakult, hogy barmit is ir, azonnal lehulyezi valaki. Teljesen mindegy mit ir.
Pedig ebben az esetben kifejezetten hasznos volt a megjegyzese.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.31. 21:43:25

Sajnos én ezt láttam már régebben is, csak nem voltam itt azonnal Birca védelmére kelni (LOL hova jut a vilag). Az jut eszembe, h én egyszer azt hazudtam az óvodában ,hogy megvertek otthon, pedig nem, arra nem emlékszem, miért mondtam :-( meg az is eszembe jut, hogy egy ilyen rendszerben tuti feljelentik pedofília gyanújával azt is, aki mondjuk együtt alszik a kétéves gyerekkel és még szoptatja is. (Nem, még nincs kétéves a gyerek, bár lehet, hogy a szoptatás hét hónaposan még nem baj, azért nem azt mondtam.)

Mme.Brioche 2016.01.31. 21:49:11

@Dragonlady (Bp, Hun): azért furcsa ez, mert közben a csapból is nyomatják a kötődő nevelést, aminek szerves része, hogy aludjanak együtt a szülők és gyerekek, szoptassa jó sokáig, évekig akár, még olyat is hallottam, hogy fürödjenek együtt stb. és folyton azt hallani, ha nem így neveled a gyerekedet, akkor nem lesz elég érzékeny szociálsan, meg nem fejlődik a lelke egészségesen, stb. Aztán meg ha tényleg együtt alusztok vele, akkor elveszik mert perverzek vagytok. Ki érti ezt? és hogy tud ezekben az ellentmondó áramlatokban ellavírozni egy fiatal szülőpár kisgyerekkel?

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2016.01.31. 21:58:14

@mojyo: ha már szóba került a norvég horror, a Dod Sno 1-2 se utolsó darab. tény, hogy a Trolljagaren szellemesebb és fellép a dobogó felső csúcsára a cseh Olajfalók mellé.

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.01.31. 22:02:02

@brioche (FR): Magyarországon nagyon nem mainstream még, benne vagyok egy rakás Facebook csoportban a témában, és hát még mindig simán ez ellen tol a védőnők orvosok többsége. Kevés olyan téma vadul el kommentárok között (általános csoportokban, cikkek alatt), mint ezek. A nagyszülők részéről az emberek többsége brutal ekezest kap (én nem). Szerencsére nagyon jó az online közösség és nagyon sok segítséget lehet kapni, hajnalban is akármikor segít valaki bármi témában. IRL egyre több a klub és program, ez is jó. Nekem csak nagyon fura h mindenki olyan fiatal :-) (én mindjárt 40 ugye grrrrr). :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.02.01. 18:13:34

@adg: Akkor képzelj el engem.Te ott vagy húszezer km-re odébb, mi meg itt vagyunk tőlük épp csak egyel jobbra...
Úgy voltam eddig, hogyha valamiért itt tarthatatlanná válik a helyzet, akkor megyünk át a norgékhoz.De így kizárva!Még haza magyarba is hamarabb...Kurva anyjukat... :-(

P.Elliot 2016.02.01. 19:47:44

@geegee: Az utolso ket szo, hehehe...
Egyebkent egyetertek.

wuaaa 2016.02.02. 17:03:30

@Tapmancs: "Norvégiából elsősorban az olajipari válság miatt vándorolnak ki most sokan, pontosabban a külföldiek mennek haza."

Fail.
2013-ban is 35.716 kivándorló volt, (2015 - 36.500) pedig akkor egész évben 100 dollár fölött volt a brent hordónkénti ára.

Robbb 2016.02.03. 21:04:19

Egészen konkrétan amikor először hallottam a román hãzaspár esetéről, akkor napokig nem tudtam aludni, annyira felzaklatott. Tudom, hogy az ügyük még mindig nem oldódott meg, és nem tudom, megfog-e valaha. Nagyon sajnálom az egész családot. A szülőknek meg az egész életük értelmét vették el. Döbbenetes és szeretnék segíteni. De hogy?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása