oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. szeptember 06. 06:30,  Túlélési stratégia Írországban 190 komment

2021. szeptember 06. 06:30 Határátkelő

Túlélési stratégia Írországban

Az elmúlt másfél év sok szempontból állított komoly kihívás elé szinte mindenkit. Azok, akik tudtak alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, akár még jól is kijöhettek a nem könnyű helyzetből. Szerintünk közéjük tartozik Kisrumpf is, aki Írországban élve tudott felülkerekedni a járvány jelentette nehézségeken.

kezem_2.jpg

„Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy a szigetre betörő pandémia felfutása előtt egy perccel lettünk állampolgárok, s még ezredmagunkkal tudtuk felesküdni az ír nemzet és az állam iránti hűségre, egy konferenciaközpont hatalmas termében, hárfaszó és beszédek kísérete mellett.

De már az azt megelőző napokban tudtuk, hogy nem fogjuk megúszni lezárások, és lockdown-ok nélkül. A piac (amiről itt írtam) és a kávézók, amelyeknek beszállítottam, nagyhirtelen bezártak, s ott álltam tennivaló nélkül. A piac tagsága nagyrészt 70 évesnél idősebből áll, nekik nem kellett különösebb biztatás, hogy a bezártságot válasszák.

Az állampolgársági ceremónia után még lelkesen készültem volna a Szt. Patrik-napra, ehelyett jött a lockdown, a legdepressziósabb Szt. Patrik-nap, ott álltam a lisztjeimmel, vaj- és tojáshalommal a semmittevés és a céltalanság határán.

Ugyan abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy férjem tudott továbbra is itthonról dolgozni, s azóta sem kellett visszamennie az irodába, de nekem teljesen megszűnt a munkám s ezzel a bevételem is.

Éhezni nem éheztünk ugyan, de valahogy nem éreztem jól magam ettől, s nem a lakáscsinosítás vagy a kertészkedés, esetleges nyelvtanulás jutott eszembe, amivel eltölthettem az időmet, hanem valami olyasmire vágytam, ami pénzt is hoz a házhoz.

Abban az időben a segíteni akarás még igencsak buzgott az emberekben, mentünk egymásnak bevásárolni, mindenki megosztotta azt, amilye volt. Ment a jelentés a WhatsApp csoportban, ki hol látott WC-papírt, lisztet, pelenkát, tojást, fertőtlenítőt, hol nem rabolták még le a polcokat a megriadt városlakók.

(A madárszart mostam le a kocsimról, amikor a kezemben lévő fertőtlenítős palackért félig viccesen, félig komolyan tíz eurót kínált egy arra járó.)

Az ötlet: kenyérsütés

Az itteni kovásszal sütő profi pékek csoportjának amatőr tagjaként sikerült kapcsolatokat kialakítanom, és amikor már nem volt liszt a boltokban, vagy limitálták, ki hány kilót vehet, akkor is sikerült hozzájutnom kenyérliszthez. Ez adta még az ötletet, hogy a pandémia elején kenyeret süssek a telepieknek.

Már addig is sütöttem egy szomszédomnak, a piacon kívül, ő aztán kedvesen megadta a csoportban a visszajelzést a kenyereimről, hízelgő jelzőkkel, így hamarosan tucatnyi érdeklődőre tettem szert.

Szépen beosztottam, s heti három alkalommal kezdtem sütni nekik, kinek kovászost, a gyerekes családoknak fehér szendvicskenyeret, de volt, aki sajtosat kívánt, más magos kenyérre volt kíváncsi.

Ebben az időben a legtöbb nagybani meglátta a lehetőséget, s megnyitotta online boltját magánembereknek is, nem kellett többet regisztrálni, bankszámlán keresztüli utalást biztosítani, ÁFA-számot megadni (nekem nincs, ahhoz túl kicsi kisvállalkozó vagyok).

Így már elég volt egy kreditkártya, s lehetett rendelni liszteket, csak figyelni kellett, hogy időben tegyem, mert gyorsan elfogytak a 15-25 kilós zsákok. Máshol is lehetett rendelni gyümölcsöt, olcsó tojást, ezeket pl. a közelben egy sportpályán vehettük át, kellő távolságtartással. Az olcsó tojást aztán a telepiek közt osztottam szét, mielőtt valaki rákérdez, ugyanannyiért, amennyiért vettem.

Egy rossz címre szállított zsák lisztnek köszönhettem az első, telepen kívüli vevőt, aki aztán rendszeres vevőm maradt, sőt, pár hét után a saját lisztkészletét is odaadta nekem, cserébe kenyérért.

Azóta is rendel minden héten. Igaz ugyan, hogy egy idő után a lisztellátás normalizálódott (csak Brexit idején akadt meg kicsit), de az időt nem akarták kenyérsütésre szánni az emberek, a munkát meghagyták nekem. De jött vele a pénz is.

Maszkos mézes emberkék

Az első hónap döbbenete után a kávézó is hamar erőre kapott, s házhozszállítással élte túl a pandémiát, a szigorú lezárások idejét. Az egyikben ötórai teához szállítottak ki süteményt, lekvárt, kis üveg proseccót, a másikból bolt lett, ahol kis ablakon át adták át a termékeket a vásárlóknak.

Nem voltak ezzel egyedül, sok kis hely élte így túl a nehéz hónapokat, aki megtehette, házhozszállítást vállalt, de pl. egy élelmes kocsmáros pint söröket is mért az utcán egy kis teherautó hátuljáról, műanyag pintes poharakba.

A maszkokkal szembeni ellenérzés adta az ötletet, hogy maszkos mézes emberkéket csináljak, amiket aztán a kávézó az ötórai tea csomagjaiba rakott.

Egyre nőtt a népszerűségük, a végén már sokszorosát csináltam a korábban rendelt heti, maszktalan emberke-mennyiségnek. Később injekciós tű is került a kezükbe, vakcina felvételére bíztatva a népet.

Sok-sok hónapon át ezek, és a kenyerek adták a bevételemet, s csak idén tavasszal kérte egy szülő, hogy legyen már maszktalan az emberke, mert a gyerekeit nyomasztja, hogy mindenhol maszkokat látnak.

Ahogy tudom, a kávézó remek bevételre tett szert az ötórai teák kiszállításából, nemhogy túlélték a nehéz hónapokat, de legtöbbször nem bírták teljesíteni a megrendeléseket, limitálni kellett őket.

Azóta már újra kinyithattak, s ezzel vissza is esett a mézesek rendelt száma, hiába dekoráltam őket fürdőruhával, a népszerűségük megcsappant. A legtöbb alkalmazott pandémiás segély mellett otthon maradhatott. Ezt a munkanélküliségük ideje alatt végig kapták. Elvileg én is folyamodhattam volna érte, de inkább a sütést választottam.

Szigorú szabályok

Tavaly nyár közepén, amikor biztonságosnak tűnt, kinyitott a piac, karácsonyig nyitva is volt: a nyitáshoz a helyi önkormányzat adott segítséget, anyagiak formájában, többezer eurót lehetett vissza nem fizetendő támogatásként felvenni.

Ebből lett átalakítva a piac, mely most kissé rideg boltként működik, a csak lassan enyhülő megkötések mellett: sokáig csak elvitelre adtam ki kávét, most lehetett csak újra kirakni az asztalokat az épület előtti gyepre, pedig a kávézás, leülős csevegés hiányát nagyon keserülték a vevők.

Kézfertőtlenítés után bevásárlókosarakat adunk a vevők kezébe, akiket szám szerint szólítunk be az épületbe, ahol az asztalokon minden csomagolva várja őket, a fertőzés lehetőségét elkerülendő.

Nincsenek mosolygós tagok a pultok mögött, nincs fölös csevegés, kerülünk minden közeli érintkezést. Plexi mögött állnak a pénztárosok is. A vásárlás végeztével megint következik a kosarak fertőtlenítése. Az első időkben kevesen jöttek, főleg a rendszeres vevők közül, az idősebbek féltek bevásárolni.

Szerencsére több új telep is megnyílt a közelben, így most már sok új vevőnk van, fiatal családok kisgyerekekkel, így a piac tavaly még kétséges fennmaradása most már biztosított.

Tavaly nagyon rezgett a léc, tényleg a végleges bezárást emlegették a pesszimistábbak, főleg, hogy Karácsony után újra a bezárás következett.

Akiknek jót tett a járvány

A kenyérszállítás lett a legnépszerűbb szolgáltatás, ami megmaradt a pandémiának köszönhetően: itteni magyar pék ismerősöm is nagy népszerűségre tett szert ezzel, friss kenyeret, hajnalok hajnalán kisütött friss péksüteményeket szállítottak ki kora reggel.

Hogyan csinálták ketten a feleségével, s egy-két alkalmazott birtokában, nem tudom, de eszméletlenül kemény munkájuk fekszik benne, s ahogy azóta látom, szépen fejlődnek, visszanézve nekik jót tett a pandémia: szélesebb vevőkör, nagyobb ismertség, túlélés...

De hasonló sztorit mesélt a fodrászom, akihez sok-sok hónap pandémiás frizura viselése után nemrég jutottam el: ő a szalonja melletti halasbolt példáját emlegette: amikor nem lehetett bemenni a boltba, s a kiszolgálás az ajtónyíláson át folyt, többen csak azért álltak be a sorba, mert meglátták a sorállást a kocsiból, s kíváncsiak lettek, mi megy ott... Aztán a jó termékekért maradtak, és azóta visszajártak.

Kenyérsiker

Arra számítottam, hogy a lezárások, s a bolti ellátások normalizálódásával elhal az érdeklődés a kenyereim iránt, de nem így történt. Folyamatosan dolgoztam, egy igazi pékséghez képest nevetséges számú, de nekem a fennmaradásomat biztosító 14 család (s a piac) számít a kenyereimre, minden héten.

Csak most nyáron lett kevesebb a munka, amikor újra elindultak nyaralni a családok, így volt egy-két hét, amikor ritkábban kellett feltölteni a lisztes dobozt a kamrában.

Az addig használt receptet némileg leváltotta egy másik, kevesebb gyúrással járó, kezet és karokat jobban kímélő, így a bingo wing-jeim még megvannak, de az öröm, hogy a kenyereimet veszik és szeretik, segít ezt elfelejtetni.

Ahogy készülök az idei adóbevallásra (november elejéig adja le a könyvelő), úgy látom, jól jöttem ki ebből a mások által elvesztett hónapoknak titulált időszakból. Nemcsak hogy túléltem, üzletként fennmaradtam, sikerrel alakítottam át a kis házi sütödém profilját.

Lassan újra beindul a sütibiznisz, még nem a régi szinten ugyan, de elfoglalt vagyok e téren is. De egy percre sem felejtem el, hogy milyen szerencsés helyzetben voltam, s vagyok: nem lettünk betegek, megkaptuk az oltásokat, férj továbbra is dolgozhat itthonról, s sikerült talpon maradnom egy kilátástalannak tűnő helyzetben.

Húsz nemzet fiai és lányai

Apropó, hogy egy egészen kicsit a határátkelés témájához is passzoljon az írás: a minap összeírtuk, hányféle nemzet fiai élnek a telepen: az írekkel együtt pontosan húsz.

S tudomásunk szerint eddig (kopp-kopp) csak egyetlen itt lakót, egy kissé mufurc természetű félig ír-félig pakisztáni kiscsajt ért csak támadás (néhány unott kiskamasz részéről) a származása miatt.

De amióta barátságosabb lett, nyitottabb, s játszik a többi kislánnyal, megszűnt a gúnyolása, zaklatása. Így elmondható, hogy ez a telep a sokféle emberrel békében él. Ha van is morgolódás, azt nem valakinek a származása okozza.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2116680618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FutureFry 2021.09.06. 07:01:04

New York Irish Pub Owner Sells Millions Worth Of Soda Bread Scones
www.npr.org/2021/08/21/1029957359/soda-bread-scones-bonanza

“…
Mary O's in New York City's East Village has had a rough pandemic. It had to close just a couple of days before St. Patrick's Day in March 2020… People began to order boxes of them after NY1 featured the bar. Then the site Humans of New York profiled Mary O'Halloran a couple of weeks ago. And she has since sold more than $1 million in scones.
…”

FutureFry 2021.09.06. 07:02:08

“… maszkos mézes emberkéket …. Később injekciós tű is került a kezükbe …”
Esetleg van róla kép?

fhdgy 2021.09.06. 08:55:37

Kisrumpfhoz kérdés:

Többször szerepel a posztban, hogy telep. Ez mit jelent? Valmami lakótelep vagy valami hasonló?

Szerepel az is, hogy házi sütöde. Ezt hogy kell elképzelni? Kemence vagy valami szerkezet?

négyzet 2021.09.06. 10:42:24

Engem is a telep érdekelne. Gondolnám, hogy olyan, mint egy lakótelep vagy kisebb városrész vagy maga egy agglomerációs "falu". Az elég irigylésre méltó, ha ilyen közösségi élet van, esetleg még stabil is a lakosság. A mi környékünk (sv), szintén főváros közeli, de nagyon sűrűn cserélődik, nagyon multikulti, és sokszor a lakókkal semmilyen közös nyelv nincs. Se angol, se svéd. Pl. rengeteg a szerb, akik szerb cégeknek dolgoznak, jellemzően valamilyen fizikai munka keretében, építkezésen vagy idősápolásban/takarításban.

puhacica 2021.09.06. 11:50:42

de jo kis meglepetesposzt! en is fotokra lennek kivancsi a kenyerekrol, sutikrol. jol sult el (ki) ez a projekt :)

P.Elliot 2021.09.06. 12:03:11

Remek poszt es elgondolkodtato hogy baj eseten is lehet megoldas csak ra kell jonni hogy mi.

Lehet itt meg nagyobb baj is a jovoben, szivesen olvasnek meg par posztot arrol hogy ki hogy oldotta meg a munkaja elveszteset vagy hogy cserelte masra.

Ha Monika otthon sut akkor valoszinu gazt vagy villanyt hasznal, vajon mennyire ugrott fel a szamlaja?
Egesz nap megy a suto vagy a kenyerek kettessevel netan tobb megy be egyszerre?

Hat nagyon kell szeretni sutni es tudni is kell ha valaki ilyenbe vag.
En is megennek egy jo kis hazi kenyeret de lusta vagyok sutni meg nem is ertek hozza.

P.Elliot 2021.09.06. 12:05:17

Egy jo egyszerubb kenyer receptet elfogadna az hiszem az olvaso, most olyan kenyer ehes lettem, az uzletirol nincs valami nagy velemenyem....

fhdgy 2021.09.06. 12:13:26

@P.Elliot: "Egész nap megy a sütő vagy a kenyerek kettesével netán több megy be egyszerre", no, ezért volt a házi sütödére vonatkozó kérdésem. Egy normál konyha normál sütőjével is lehet sütögetni, de nem ennyit, vagy éjjel-nappal megállás nélkül?

Lehet ugye kapni mindenféle kenyérsütő szerkezetet, de az sem való nagyobb volumenű sütésre.

Szóval a kérdés, mivel, hogyan sütött ekkora volumenben?

P.Elliot 2021.09.06. 12:34:38

@fhdgy: Attol fugg hogy mekkora a konyhaja, mi fer bele. Nekem is van kenyersuto gepem de azon nem tul jo kenyeret sutottem, legfeljebb dagasztani jo, persze erzek es jo recept is kell hozza ami nekem nincs.

Mindig csodaltam a cukraszokat hogy hogy kepesek olyan gyonyoru, szabalyos sutiket csinalni, nekem ha sikerul is, rogton latni hogy hazi takolmany. Disziteni meg abszolut nem tudok, mar feladtam, meg sem probalom.

dikusz. 2021.09.06. 12:48:51

@fhdgy: Szerintem lakótelep, és a "házi sütöde" gondolom a kornak megfelelő sütőt jelenti. De majd jön @kisrumpf, és megválaszolja a kérdést.:)

Arthamyr 2021.09.06. 14:37:53

"Abban az időben a segíteni akarás még igencsak buzgott az emberekben, mentünk egymásnak bevásárolni, mindenki megosztotta azt, amilye volt." - Erre Dublinban nem volt szükség, legalábbis tavaly szeptemberig...

A kenyérszállításra meg a pandémia előtt is nagy igény lett volna, nem csodálom, hogy lecsapott rá, aki észrevette. Egyáltalán nem volt triviális a "normális" kenyér beszerzése, persze lehetetlen sem volt, de nagyon kevés boltban lehetett kapni (leginkább ott, ahol van a boltnak saját péksége, de ez sem garancia rá).

Írországban eléggé túltolták a lezárásokat, mielőtt eljöttünk, hónapoking kihalt volt a belváros is (persze ez nekünk, mint ott élőknek jól esett), remélem azért magukhoz tudnak majd térni a kicsi, szolgáltató-/vendéglátóiparban érdekelt helyek, bár sajnos sokan tönkrementek. :(

sírjatok 2021.09.06. 16:39:34

"Ment a jelentés a WhatsApp csoportban, ki hol látott WC-papírt, lisztet, pelenkát, tojást, fertőtlenítőt, hol nem rabolták még le a polcokat a megriadt városlakók."

Ez a hisztéria nálunk is ment, mikor a tetőfokára hágott, elmentem 3 környékbeli üzletbe (kisebbek, nem plázásak, BP. budai része), mindháromban volt minden. Az, hogy esetleg egy bizonyos márkájú termék elfogyott vagy van 1-2 üres polc, az nem lerablás. Persze lehet hogy Írországban máshogy volt.

Amúgy nem úgy volt, hogy ez a blog megszűnik? Vagy ezek még a csőre töltött tartalmak?

szving zsitán 2021.09.06. 16:39:38

Gratula az állampolgársághoz is :) Képeket várjuk!

SzZoole 2021.09.06. 17:16:03

@dikusz.: en tudni vélem a választ feltett kérdésekre; a telep az a pikey camp, a házi sütöde pedig a telep közepén felállított 200 literes olajos hordó félbe vágva :-)))

Vicc volt.

Vagány csajszi vagy Moni, nincs lehetetlen csak tehetetlen és te nem voltál elveszve :-))

Itt még mindig sokan sokkban és mélydepresszióba vannak esve a pandemic és a brekszit miatt, ezért universal credit-en vannak vagy még a furlough-n, holott kb. 1.660.000 ezer állás van betöltetlenül.

szving zsitán 2021.09.06. 18:01:01

A pikey csúfnév nem használatos írországban.

Irish Travellers (Irish: an lucht siúil, meaning "the walking people"), also known as Pavees or Mincéirs.

Nincsenek genetikai rokonságban az európai romákkal, már a kelták előtt ott kavartak, irják egyes történészek.

SzZoole 2021.09.06. 18:55:04

A pikey nevet ismerik és használják is Írországban ( így nagybetűvel ).

Az is igaz, hogy gypo, (ami a gypsy vagy gypsi-nek a gúnynév változata) jobban ismert.

Az Irish Travellers nem azért hívják cigányoknak mert Indiából származnának, nem is mondta senki, többnyire szőke, fehérbőrűek és kékszeműek, hanem az élet módjuk miatt, ugyanis folyamatosan vándorolnak, csupán csak ennyi a hasonlóság.

Arthamyr 2021.09.06. 20:26:02

@SzZoole: Sajna akad más hasonlóság is...

SzZoole 2021.09.06. 20:32:57

@Arthamyr: nem értem mire gondolsz, milyen hasonlóságok? :-))

Arthamyr 2021.09.06. 20:43:09

@SzZoole: Barnább testvéreik egyéb tulajdonságaival/viselkedésformáival is rendelkeznek, emiatt ugyanannyira szeretik őket is.

SzZoole 2021.09.06. 20:46:58

@Arthamyr: “ Barnább testvéreik egyéb tulajdonságaival/viselkedésformáival is rendelkeznek”

Jaaaa, hogy O.V-ra és népi zenekarára gondoltál? :-))

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.06. 21:26:08

@FutureFry: 1.0-as juzer vagyok, nem tudom, hogyan kell kepet idelinkelni, bocsanat.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.06. 21:29:36

@fhdgy: telep = lakopark, de nem magyar ertelemben. 3 sor haz, kertekkel, 3 3emeletes tomb, es 8 duplex (alul egy lakas, s felette egy ketszintes lakas), tehat ugy 140 csalad, plusz nagy zoldteruletek a kolkeknek rohangalni, focizni plusz a kozossegi kert.

Hazi sutode: bejegyzett food business vagyok, low risk, hutes nem igenyelo cuccokat sutok. Konyham atlagos, sot, ablaktalan lyuk, egy atlagos sutovel. A kenyerbizniszt nem tudom novelni, nincs hely, de a sutibizniszt igen. Kovetkezo lepes egy mazas sutire is eheto tintaval nyomtato gep, akkor mar nagy ceges rendeleseket is fel tudom venni, ezekre eddig nemet kellett mondjak.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.06. 21:33:12

@P.Elliot: szia, elektromos suto. Csoppet megugrott az aramszamla, de belefert a bevetelbe :-) A kovaszosokat ket vas edenyben sutom, igy tudok jo forro sutesi fokot elerni. A tobbit formaban sutom, egyszerre 2-3-at, ahogy rendeles van. Van egy viszonylag gyors, elesztos, kezzel is konnyeden kikeverheto szendvicskenyer recept, ha gondolod, atkuldom majd. Konnyu, puha, feher... 2-3 ora altt van meg.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.06. 21:36:00

@sírjatok: nalunk Tesco, Lidl, Aldi, Supervalu, Dunnes teljesen le volt rabolva. Ures polcok, ijedelem... panick buy ment ezerrel. De ez rovid ideig tartott, mert aztan volt aru, szallitas is volt, de nyilvan elkapta az embereket a gerjesztett riadalom.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.06. 21:40:45

@SzZoole: inkabb nem kerul szoba, itt inkabb nem hasznaljak, angol 'kedveskedes' az, inkabb travellers, knackers, gypsies... gondolom, nalatok is mar arcrol megismerni oket, valahogy olyan oreg arcuk van, nem? A nok is, erosen kifestve, feltornyozott hajjal, meg a kiscsajok is olyan tulerett tempoval... szomoru, valahol.

fhdgy 2021.09.06. 21:47:29

@kisrumpf: éreztem. hogy nem egy lakótelepre kell gondolni, de biztos akartam lenni.

Nem árt a dolgokat tisztázni!

A fogalmak itt és ott nem ugyanazok!

P.Elliot 2021.09.06. 22:42:38

@kisrumpf: Szendvicskenyer receptem nekem is van, a gep megdagasztja, megsuti csak kivenni kell belole.
Ki nem allhatom, az en szememben a jo kenyer meg mindig az otthoni valahai kenyer vagy cipo, itt is arulnak ahogy ti mondjatok kezmuves kenyereket, na olyat gondoltam/ de nem magosat/, valami tomorebb kenyerszeru valamit.

FutureFry 2021.09.06. 23:21:16

@kisrumpf: Talán - ha az megy - email-ben elküldheted a HA-nak a képeket, és akkor a legjobb helyre (azaz a cikk mellé/alá) kerülhet ki…

FutureFry 2021.09.06. 23:27:15

@P.Elliot: Ez már elég sokszor ki lett tárgyalva itt: Ahogy én látom, szerencsére már elég régóta (kb. a 90-es évek közepe-vége óta) Amerikában szinte mindenhol lehet kapni (európai mércével is tűrhető) “rendes” kenyeret, bár persze a wonderbread jellegű kenyerek sem “múltak el” (pláne vidéken). De annak a (szájpadlásra ragadó) szivacskenyérnek is meg van a maga varázsa, pl. az ilyen “hospital issued white bread”-ből (copyright James May) lehet “jó” crisp (chips) szendvicset csinálni (anno engem pont írek vezettek be az ilyen kulináris magaslatokba :)):
youtu.be/FbPE8AtkkC8

P.Elliot 2021.09.07. 00:00:36

@FutureFry:

Vannak itt ilyenek az uzletekben, szoktam is venni, en arra ertettem hogy kuldhetne receptet ha megegyszer elofordulna egy ilyen kaosz akkor suthetnek magunknak itthon.
Ha zur van akkor meg az uzletbe sem megyek szivesen.
Mi, a csalad a minden szabalyt betarto alakok koze tartozunk. Egyebkent itt voltak ures polcok rendesen bar kifosztva az uzletek teljesen nem, volt olyan hogy megszabtak hogy csak egy csomag liszt, ez-az, de eleg gyorsan tuljutottunk az elelmiszerhianyon, errefele legalabbis.

Be vagyok oltva ketszer, 2 honap es kaphatom a harmadikat, Pfizer volt es most is csak olyat akarok, inkabb kivarom... semmifele mellekhatasa nem volt...

P.Elliot 2021.09.07. 00:02:37

@FutureFry:
En is emailben kuldtem el HA-nak a fotokat, jobban mondva telefonrol mert maskeppen nem ment at....

SzZoole 2021.09.07. 07:52:37

@kisrumpf: hát nem tudom, te biztos jobban tudod hiszen ott élsz. Mondjuk az Ír kollégák is pikey-nek hívják őket.

Igen már messziről meg lehet ismerni őket, többnyire szürke tréning a viseletek, mindig csapatokban járnak, hangosak és úgy viselkednek mintha nekik mindent lehetne :-(

A nők valóban nagyon ki vannak festve, a koruk szinte meghatározhatatlan.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.07. 08:11:48

@P.Elliot: ne haragudj, de a masik fele kenyer, amit sutok, az kovaszos, elotte kovaszt kellene neveljel, csak aztan jonne a tobbi lepes, amit itt hosszadalmas lenne leirni Azert mertem ajanlani azt a (szendvics)kenyer receptet, mert mas, mint a boltiak. Igaz, hogy elesztos, de kell hozza iro (vagy kisse savanyu tej) vaj, kis cukor... s mininalis keveressel, gyurassal elkeszitheto, vesz esetere.

szving zsitán 2021.09.07. 08:18:18

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/A_földrajzi_nevek_helyes%C3%ADrása

A földrajzi neveket – más tulajdonnevekhez hasonlóan – alapformájukban nagybetűvel, melléknévképzős alakjukban pedig kisbetűvel írjuk, pl. Európa és európai.

Tehát:
Írország, írországban

szving zsitán 2021.09.07. 08:18:21

@kisrumpf: offkorsz nem használják :)

Ha képet nem is, a sourdough kenyér receptjét megoszthatnád itt.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.07. 08:26:29

@SzZoole: itt meg nem hallottam, csak teveben, angol musorban, hmmmm.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.07. 08:28:29

@szving zsitán: jelenleg a Tartine sourdough bread receptjet hasznalom, kevesebb gyurassal jar, mint a korabbi. A neten fent van, s tenyleg remek kenyereket produkal, ha hajlando vagy alaposan felfutott sutovel es egy sutobe teheto edennyel babralni.

fhdgy 2021.09.07. 10:31:04

@szving zsitán: Most akkor Írország esetén mi a helyzet a kis és nagy í betűvel???

nyuszigonosz 2021.09.07. 11:17:21

@szving zsitán:

Azt hiszem, nem így van. Az Írországban szó még mindig nagy betü. Ellenben az írországi az kis betü.
Ha valaki másképp tudja/gondolja, nézzen utána, én nem fogok. :-)

Különben egy- egy blog hozzászólásnál nem igazán a kis/nagy betük és hasonló dolgok a legfontosabbak. :-)

dikusz. 2021.09.07. 11:31:56

@nyuszigonosz: Nem kell utánanézni, így van!:)))

A második bekezdéssel is egyetértek.:)))

fhdgy 2021.09.07. 11:36:50

@nyuszigonosz: Igen, erre válaszoltam az előző hozzászólásomban. Egy kissé vicces, ha a szabályokat magyarázza valaki, de egyből szabálytalan példát hoz fel. -:)

Tényleg, internetes hozzászólásokban a kis- és nagybetű ( sajnos ) nem lényeges. Ha valaki szóváteszi, akkor legalább helyesen.

Én pl. nem szeretek tabletről vagy telefonról kommentelni, pont a kis- és nagybetűk ill. az ékezetesek miatt.

Congeria 2021.09.07. 12:33:26

@P.Elliot: nagyon jó rozsos vagy félbarna kenyér receptek vannak a youtube-n, én a "TT konyhája" vagy "RG konyhája" receptjeit használom, nagyon beváltak. Le Creuset cast iron pot-ban sütöm.

SzZoole 2021.09.07. 12:51:13

@kisrumpf: elnézésedet kell kérnem, hogy egy ártatlan vicc így félre vitte a remek posztodat :-(

szving zsitán 2021.09.07. 15:45:13

@fhdgy: Nagy Í. De továbbra se viccelődnek az írek a cigányozással pikey

fhdgy 2021.09.07. 16:27:41

@szving zsitán: A viccelődéssel kapcsolatban nem tudok semmit, arra nem is reagáltam.

szving zsitán 2021.09.07. 21:07:04

@fhdgy: Ugorgyunk. Lesz fűszeres kecsketúró? :’

fhdgy 2021.09.07. 21:35:35

@szving zsitán: Inkább kecskesajt, de csak jövőre. Ebben az évben már csak kevés és kísérleti jelleggel.

Csak annyi, amennyi ahhoz kell, hogy az elméletben megtanultakat a gyakorlatban is kitapasztaljam.

P.Elliot 2021.09.07. 23:07:47

@Congeria: Koszi, majd megnezem bar nagyon kevesszer sutok kenyeret.
Amikor megis szoktam akkor a bagettet csinalom mert jol bevalt, / netrol/, a baj csak ott van hogy aznap jo, ropogos, finom, masnap inkabb nyulos.

Majd megirom amikor kiprobaltam hogy milyen lett.

Congeria 2021.09.08. 13:42:33

@P.Elliot: Ha ritkán sütsz, akkor érdemes kipróbálni a Jim Lahey által kidolgozott "no knead bread"-t. Rengeteg recept van a neten, de az eredetit olvasd el, ha érdekel. Nem kell kovász, egyszerű, ropogós héjú lesz.

Muscari 2021.09.08. 15:56:22

Nagyon ügyes vagy, mint mindig :-) Én is sütök kovászos kenyeret már egy éve, szerintem az is telitalálat volt, olyan sokkal finomabb, mint a bolti.

BTW készül a posztom ám, csak eddig kevés időm volt.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.08. 15:59:32

@Congeria: haha, pontosan ezt akartam belinkelni PElliottnak, en ezt a valtozatot sutom mostansag azoknak, akik nem kernek kovaszosat.

www.nigella.com/recipes/old-fashioned-sandwich-loaf

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.08. 16:02:46

@P.Elliot: upsz, melle ment. Ez Nigella valtozata, a megsavanyodott tejet iroval, vagy fele joghurttal, fele tejjel valtom ki neha, mikor mi van itthon. A baguette aznap friss, masnap ne varj tole frissesseget, azonnali fogyasztasra valo csak.

www.nigella.com/recipes/old-fashioned-sandwich-loaf

Muscari 2021.09.08. 16:30:09

@P.Elliot: ha van időd és kedved, keresd meg Szabi, a pék videóit a YouTube-on, en is tőle tanultam szinte mindent. Imádom. Az első kovászomat Jancsinak hívták, pár hónapja kinyírtam szegényt véletlenül. Végül vettem egyet az ebayen, őt Johnny-nak hívják.
Imádok így kenyeret sütni, az eredmény semmihez sem hasonlítható.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.08. 17:18:37

@Muscari: az enyem Allatka, kesobb Kis Rohadek nevre hallgat.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.08. 19:15:39

@P.Elliot: ha gondolod beirom ide, csak most vacsorazunk...

P.Elliot 2021.09.08. 19:32:52

@kisrumpf: bedoglott a komputerem, varom az ujat amit rendeltem.
Nem tudok addig beirni semmit.

London2009 2021.09.09. 14:41:43

@kisrumpf: nalunk is le volt rabolva a legtobb nagy bolt de a kis pici sarki boltokban volt minden alap termek. WC papirt onnan sikerult egyedul szereznunk. Nekem azert annyiban volt panik, hogy akkor volt fel ev koruli a gyerekem es sehol nem tudtam tapot kapni. Az ismerosok, baratok ahol lattak vettek nekunk es igy meg lett oldva a problema. De par napig ez ijeszto volt mert fogalmam sem volt mit fogok neki adni ha kifogyunk a tejbol.

London2009 2021.09.09. 14:48:34

@Muscari: Jancsi a kovasz. :)) Az enyem is pont most nyirodott ki, amig nyaraltunk. Most varom, hogy elkeszuljon az uj. A tiszteletedre Jancsinak fogom hivni. :D

London2009 2021.09.09. 14:50:01

@kisrumpf: Allatka! Hogy ez nekem, hogy nem jutott meg idaig az eszembe pedig altalaban mindennek neve van nalunk. : )

somlobodog 2021.09.09. 15:07:35

@szving zsitán: omg. Az Írországban az nem az Írország melleknevkepzos alakja... Általános iskola 4 . osztályos könyveket javaslok előbb olvasni, aztán lehet atmenni a wikire ha már az értő olvasás is megy.

szving zsitán 2021.09.09. 18:28:42

@somlobodog: Már túltárgyaltuk :) Olvass mielőtt kekec ;)

P.Elliot 2021.09.09. 18:51:41

@kisrumpf:
Megerkezett az uj computerem de meg nincs felkeszitve, a lanyom fogja csinalni, illetve most csinalja de addig is megnezem hogy a regi mukodik-e meg.

Ki azert nem dobom, tartaleknak jo lesz ha meg van benne elet...

P.Elliot 2021.09.09. 18:52:35

Mukodik, nagyszeru....

P.Elliot 2021.09.09. 18:54:56

@Muscari:
Ti a kovasznak nevet adtok? Nem rossz otlet egy "elolenynek". Tudod mit, kopirozok, en is Jancsinak fogom hivni, meg ma elkeszitem mert sutni fogok mihelyt megerik es utana minden masodik, harmadik napon....

P.Elliot 2021.09.09. 19:11:27

@London2009:
Itt ugyanez volt!

Mindenki elrohant vasarolni a nagy elelmiszerboltokba, a kicsikbol nem nem fogyott el ugy az aru.
Azert wc papirt a kicsibe se kaptal mivel akkora volt ra a kereslet hogy 2-3x tobbet ert es meg is vettek. A kisbolt csinalt ugy hasznot maganak hogy pult alol arulta foleg ismerosoknek, ezt onnan tudom mert egy ismerosom ott dolgozik es meselte....

Nekunk nem volt vesz mert az elso hirre hogy baj van, lesz, elvagtattam a boltokba es osszeszedtem affele "tulelo" keszletet foleg szaraz dolgokbol na meg az alagsori kamra polcokon volt eleg ennivalofele.

Amit ujonnan beszereztunk a szaraztesztak , tobb rizs, konzervek meg ilyesmi ment a csaladi szobaba amit mi konyvtarszobanak hivunk a temerdek konyv miatt, egyszeruen az egyik konyvespolcrol lesoportem a konyveket egy ladaba es kipakoltam ra az osszes cuccot, lisztbol is volt vagy 10 csomag, hetekig ezen nevetett a csalad hogy hogy nez ki a szoba igy.

Meg mindig van belole sok minden holott ilyesmit addig nem vasarolok amig el nem fogy.

Ami lejaroban volt azt a cirkusz utan bevittuk a Foodbankba hogy meg lejarat elott gazdat talaljon.

A wc papirbol volt itthon de nekunk ez nem szamit mert japan wc- is van az egyik furdoszobaban.

Azonnal bekapcsolo ahogy raulsz, uloke melegito, gombnyomasra amikor vegeztel lemossa egy meleg vizsugar az also reszedet, egy masik gomb meg meleg levegot fuj, ugy kelsz fel rola hogy semmihez nem nyultal hozza, nagyon jo erzes tisztanak lenni.

Joval olcsobb mint a wc papir, egeszsegesebb es maga a wc, / csak a uloket-fedelet kellett megvenni, maga a kagylo maradt ami volt, valami 260 dollarba kerult vagy 4-5 eve.
Most sem dragabb es mar be is hozta az arat....

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.09. 19:20:51

@P.Elliot: a japan wc az a mosos, mert ha az, irigylem!

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.09. 19:21:59

@London2009: A Kis Rohadeknak tortenete van. Egy iparinm szinten suto pek akadt ki a sztori szerint a kovasztol, mondvan, na de hat az rohadt, nem? Igy lett allatka Kis Rohadek.

P.Elliot 2021.09.09. 19:30:28

@kisrumpf: Igen, mosos, miert van masfele is? Ha van akkor az mit tud?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.09. 19:55:29

@P.Elliot: haaat, van a japanoknal guggolos is, hosszu elnyujtott valyuforma... egyszer volt szerencsem hozza egy kertben. De mertem feltetelezni, hogy nalad nem az van. Nem kerdem meg, hanyfele tudja a langyos vizet spriccelni ;-)

P.Elliot 2021.09.09. 19:59:49

@kisrumpf: Guggolos es vaju? Mi van ha valaki beleesik? Ez a wc nem spricceli a vizet, enyhebb sugarban jon, soha nem megy melle, automatikusan kijon egy cso ami lemos es utana visszahuzodik hatra.
Semmikeppen nem spriccel.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.09. 20:39:15

@P.Elliot: ooooo, igen, ez egy higieniai heaven! Erre gondoltam, full japanese. A guggolos az erdekes, ugyanis volt hozza egy cso, abba kellett kapaszkodni, aztan torolni magad es oblites egy kis gombbal. Ilyen szerencsere csak egy volt, nem volt elmeny a nyari hosegben :-D

Ha egyszer nagy leszek, biztosan lesz egy ilyen klassz oblitos.

S most eljutottunk a kenyertol a 'vegkifejletig'...

P.Elliot 2021.09.09. 21:20:53

@kisrumpf:
Igen, eljutottunk, hehehe..

fhdgy 2021.09.09. 21:38:22

@kisrumpf: Ez a végkifejlet nagyon tetszik!

A Facebookon az őrültek felrakják, hogy mit főztek vacsorára. Ez engem qrvára nem érdekel, ezért a Facebookom inaktív ( csak azért kellett, hogy a messengert tudjam használni ).

Mindig azt mondtam, hogy nem vagyok kíváncsi arra, nem akarom megvárni, hogy sikk legyen az is, hogy felrakják , hogy mi lett belőle másnapra, végkifejlet formájában.

Félek, hogy nem sokára olyat is felraknak, hogy a végkifejlet születése!

dikusz. 2021.09.09. 22:17:08

@kisrumpf: @P.Elliot: Ez a kommentváltás nagyon tetszett!!!:)))

P.Elliot 2021.09.09. 22:22:50

Csak probakeppen irok hogy megy-e az uj komputer...

P.Elliot 2021.09.09. 23:01:18

@fhdgy: hehehe ez jo volt.
En nem vagyok fennt a
Facebook on, nem is leszek...

somlobodog 2021.09.10. 06:34:18

@szving zsitán: az olvasás 2.osztaly. Ott viszont én nem tartok még :))

fhdgy 2021.09.10. 08:29:52

@P.Elliot: Igen, működik a géped!

Csodabogár 2021.09.10. 08:50:10

@P.Elliot: Kínában van igazi guggolós wc minden fele. Van hozzákapaszkodó is és ha mázlid van nem fröccsenti vissza a levet rád. Ezelőtt kb. 50 éve még Spanyolországban és Franciaországban is sok helyen lehetett találkozni ezzel a modellel.
Nekem itthon bidém van a wc mellett, amivel nagyon jól elvagyok.

London2009 2021.09.10. 11:58:21

@P.Elliot: jartam Japanban es amikor eloszor lattam japan WC-t azt sem tudtam mit kezdjek vele. Ismeretlen jelek es 100 fele gomb. Meg videot is keszitenem kellett rola azonnal, hogy ilyen is van. Itthonra nem tudom elkepzelni, jo lesz az angol is. Maradi vagyok biztosan! : )

szving zsitán 2021.09.10. 14:51:04

@Csodabogár: 30 éve is pottyantósak voltak a francia manzárdokban, talán még ma is..

P.Elliot 2021.09.10. 16:20:46

@Csodabogár: Parizsban az antik piacon talalkoztam ilyen wc-vel vagy 15 eve, nagyon kellett pisilni , muszaj volt igenybe venni, abszolut undorito volt.

Ugyanakkor a belvarosban abszolut modern utcai wc-k voltak, olyan henger alaku, ugy remlik hogy penzbedobos es 15 perc utan kinyilt magatol hogy nehogy bennt akarjal benne lakni, hehehe....
Ha kinyilt es meg mindig ott ultel akkor a jarokelok megnezhettek hogy hogy fejezed be a muveletet....

P.Elliot 2021.09.10. 16:26:21

@London2009:

Itthon sem 2 gomb van rajta de nem is neztem meg hogy a tobbi mire szolgal, jo hogy mondod, mihelyt lesz egy kicsi idom elokotrom a fuzetecsket amit kaptunk hozza hogy kitanulmanyozzam. Engem csak az oblito es szarito erdekelt. Talan az ules melegitesre is kulon gomb van mert az elejen nem melegitett, egyszercsak igen, valoszinu hogy extra gombot is nyomhattam meg.

Mindegy is, nem hasznaljuk allandoan csak ha az van kozelebb, illetve most a Covidnal jobban raszoktunk hogy a wc papirral takarekoskodjunk...

Most hogy irod a sok gombot/ azert ezen nincs olyan sok/ ideje lesz utananeznem hogy miket tudnak.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.10. 20:13:34

@London2009: nekem nagyon tetszettek, de egy vagyon es beszereltetni ujabb gond... az mondjuk kevesbe tetszett, h ejjel a hotelben probaltam halk lenni, h a csopp szobaban ferj ne ebredjen fel, erre amint raultem, nekiallt hangosan csorogni a viz, h az en csorgasomat elnyomja ... jujj...

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.10. 20:17:21

@P.Elliot: ha madarcsicser is can rajta, akkor leszek csak irigy igazan.

Tegnap megneztem par wc hirdetos videot, mik vannak. Amikor vacsora vendegsegben voltunk a japan ismerosnel, ott meg kis szormes uloke is volt rajta, eros gyanum, azert mert nemigen futott a hazigazda. De az valahogy mar kimeriti a fura fogalmat wc ugyben.

P.Elliot 2021.09.10. 20:56:00

@kisrumpf:

Szorme uleses wc ?

Hat az valahogy nem steril hogy mindenki arra ul ra mert begyujthet erdekes fertozeseket.
Meg csaladon belul sem szeretnek ilyet hasznalni.
A mienk sima plesztik de valahogy megis puhanak tunik noha merev, konnyen tisztithato.

Egyebkent a beszerelese a vejemnek aki nem igazan szerelo tipus, sot, talan 20 percebe telt. Maga ele tette a kis fuzetet, a tabletjet ahol kikereste a Youtubeon hogy hogy kell ezt a fajtat beszerelni.

Ennyi....Ujabban rengeteg mindent megcsinal a hazban, utoljara csapcsere a furdoszobaban, szinten a youtuberol...

P.Elliot 2021.09.10. 20:59:24

@kisrumpf: A mienk nem csorget extra vizet hogy elnyomja a pisi hangjat, madarcsicsergest se ad, lehet hogy arra felebredne a haz.

Lehet hogy a japanoknak tetszik ez a hang de nekem idegesito lenne na meg vegleg felebreszto ha netan ejjel kellene kimenni...

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.10. 21:08:36

@P.Elliot: ugye?! Nem is ertem.

A mi wc-nk egy csopp furdoben van, amikor magat a cseszet kellett cserelni (elrepesztettem egy beleejtett uveggel, en ostoba), megizzasztotta a mestert, ugyhogy nem mernek hozanyulni... le a kalappal a vej elott.

SzZoole 2021.09.11. 15:57:07

2001.09.11. Pont 20 évvel ezelőtt így délután üzletben volt egy haverommal. Ékszerben utazott, nem éppen legálisan. Mindenki Fukszos Gyuszinak hívta.

Emlékszem, hogy pont a “műhelyében” voltunk üzleti tárgyalásban. Egy kis tévé volt a polcon és akkor mutatták, hogy mi történt a WTC tornyaival.

Mondta, hogy figyeljem a tv-t, mert az USA-ban terroristák repültek be a tornyokba.

Mondtam neki, hagyjon már békén az idióta “B” kategóriás akciófilmmel, inkább beszéljünk a kb. 150 grammos aranyláncról. Mondta, hogy ez most nem vicc. Nem hittem neki.

Aztán amikor este otthon néztem a híradót, külön kiadás volt ha jól emlékszem, akkor ott ülve döbbentem le, hogy a Fukszos akkor nem viccelt.

Szörnyűködve néztem a bejátszott videókat, mert addig csak filmekben láttam ilyet :-(

Csodabogár 2021.09.11. 16:30:40

@P.Elliot: Mi lett a posztoddal, elnyelte a HA? Megjöttünk Berlinből de, ha nem működik itt, akkor csak máshova rakom be.

P.Elliot 2021.09.11. 17:07:35

@Csodabogár:

Nem tudom hova lett a posztom, valoszinu hogy HA. nem er ra feltenni vagy ugy vannak vele hogy heti 1x vagy valahogy igy egy poszt, addig is ird csak meg a magadet, Dikusz is beszelt posztrol meg meg valaki ami hirtelenul eszembe jut.
Lehet tobb is van...
Kozben meg mas poszt tema is eszembe jutott hogy lehetne irni, majd meglatom, kar lenne futni hagynunk a HA-nak ezt a reszleget..

P.Elliot 2021.09.11. 17:12:54

@SzZoole: En itthon lattam, pont tevet neztunk. Az elsonel azt hittuk hogy baleset, veletlen, de a masodiknal mar nyilvanvalo volt hogy szandekos volt az elso is..

A sok ev mulva lejatszo igazi filmeket amikor azt is lehetett latni hogy a hatuk mogott ego falakrol hogy ugralnak le a melysegbe, a pusztulasba az emberek azt veletlenul lattam meg egy pillantasra amikor veletlenul ez ment a teven es rakapcsoltam.

Azota is kisert..
Nem, ma nem kapcsoltam be a tevet ahol az evfordulot mutatjak meg vele ki tudja mit.....

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.11. 17:19:30

@P.Elliot: pont erre gondoltam ma en is...szerintem jo nagy szuneteket fog tartani HA az esetlegesen felkerulo posztok kozott. Erthetoen most mar nem prioritas, valoszinuleg max hetente 1x v meg ritkabban benez ide. A neki elkuldott posztokat (amibol biztos kevesebb van) szet kell huzni idoben, hogy a kovetkezo par evre jusson, es meg eletben tudja tartani a platformot egy ideig :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.11. 17:22:52

@P.Elliot: en is kuldtem egy posztot HA-nek kb 2 hete, de meg az emailemre sem reagalt. Valoszinuleg azt sem nagyon nyitja meg tul gyakran ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.11. 17:29:11

Ma 9/11-re emlekezik mindenki...hihetetlen, hogy mar 20 eve! Egy generacio felnott azota!
www.newsmax.com/headline/new-york/2021/09/11/id/1035960/

P.Elliot 2021.09.11. 17:29:27

@Zsuzsi65: Persze, persze, most jut eszembe hogy te voltal aki szinten posztot igert, akkor mar vagyunk vagy 4-en, oten...

Az enyem is 2 hete van bennt.
Nekem viszont irt valaszt hogy ki fog kerulni hamarosan tehat akkor az enyem kovetkezik es utana te, hacsak nem kuldott be valaki meg elobb posztot.

En azert megertem oket, belefaradtak, mi meg most kezdunk eledezni, hehehe.....

Azert jo lenne ha Csodabogar nem vinne mashova a posztjat hanem kivarna a sort....

Majd addig elszorakozunk masok posztjan...

fhdgy 2021.09.11. 17:31:52

@SzZoole: Abban az évben, szeptember elsején kezdtem el dolgozni Németországban. Még minden rettenetesen új volt, csak kapkodtam a fejemet. Nagyon el voltam merülve a munkámban, de egyszer csak azt vettem észre, hogy hallagatják a kollégák a rádiót és mindenki és nagyon izgatott. Először föl sem fogtam, hogy mi történt.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.11. 17:40:00

@P.Elliot: haha, igy van...latod, elbeszelgetunk azert itt :))
Ma 9/11 lesz a tema...Lassan 15 eve elek az USA-ban es most mar sokkal kozelebbrol, fajdalmasabban erint engem is az evfordulo, mert most mar 2.hazám az USA. MIutan jartam Ground Zeronal, meg még inkabb...

P.Elliot 2021.09.11. 17:45:05

@Zsuzsi65:

Ferjem munkatarsa baratjanak a huga is ottveszett, heteken at kerestek hogy hatha csak valahova elsodrodott de azota sem kerult elo semmi belole, valoszinu oszeegett.

Fajdalmas dolgok ezek...

P.Elliot 2021.09.11. 17:53:53

Egyebkent azon is el lehetne gondolkozni ami a posztokat illeti hogy milyen temakrol lehetne irni.

Mar gondolkodtam azon is hogy irok a bohapiacokrol, a haz kiarusitasokrol hogy hogy megy itt..

Garage sale, yard sale, estate sale fleamarket...

Gyakorlatban irto erdekes tud lenni es meglepo dolgokat lehet talalni, kulonben is igazi amerikai szorakozas hogy atturjak mas cuccait es boldogan viszik haza amit erdekesnek talalnak, valaminek a gyujtese egyebkent is nagy hobbi es azt ilyen helyeken lehet megtalalni...sokszor draga sokat ero dolgokat amikrol a tulajnak, jobban mondva az orokosoknek halvany sejtelmuk sincs hogy mit er, sokszor meg arrol sem hogy az micsoda.

Egyetlen vagyuk van hogy minel gyorsabban kiuriteni a hazat mert csak uresen lehet eladni.

Na ott aztan lehet kutatni...

SzZoole 2021.09.11. 18:20:38

@P.Elliot: The Falling Man, film is készült róla.

Congeria 2021.09.12. 09:41:21

@P.Elliot: Ezekről a kutatósokról nem lehet üres kézzel eljönni, ezért is hagytam abba az odajárogatást, már tele voltunk minden felesleges dologgal, nem győztem kiszórni. Ládaszámra vittük a ruhafélét, háztartási dolgokat jótékonysági egyesületeknek. Egyedül könyvet nem volt szivem kidobni.

Jó vásárt kétszer csináltunk, mindig moving sale-n, nem sokkal idekerülésünk után. Egy évig townhouse-ban éltünk, aztán költöztünk kertes házba, gyönyörű dán cseresznyefa ebédlőasztalt 6 székkel, európai modern, kedvemre valót találtunk. Különlegessége még, nyilván az európai lakásméretekhez idomulva, hogy kicsit keskenyebb az itteniekhez viszonyítva.
A másik , egy még masszive , csupa fém Sears mélyhűtő, 30 év után is tökéletesen működik. Olyan nagy, hogy le kellett szerelni a tetejét, hogy be tudjuk hozni a basement ajtón. Ráadásul sok kerti szerszámot is kaptunk, appartementba költöztek az eladók..

fhdgy 2021.09.12. 09:58:55

@Congeria: A hűtőt nem oda kellett volna vinni, inkább a hé(j)ba.

Ha előtte silingába raktátok volna, akkor egész egyszerű lett volna.

P.Elliot 2021.09.12. 13:04:54

@Congeria: Butort meg sosem vettem mert teljesen berendeztuk a hazunkat amit vettunk, modern stilusra amit szeretek mikor idekoltoztunk, semmit nem tudnek mar betenni de en mondom neked hogy tudnek berendezkedni estate sale-ekrol...

Alomszep cuccokat lehet latni, igazi draga butorokat es persze azokat is olcson mert az orokos nem tudja hova tenni.

Egyebkent tudom milyen ebedlorol beszelsz , valoban nagyon szep de lattam en mar olyan ebedlot, szinten cseresznyefabol, amitol szo szerint megfajdult a szivem hogy nem vehetem meg, mint az alom, volt izlese a tulajnak de nem illett be a tobbi butor koze de egyebkent is, az ebedlombe be se fert volna. Hazat kellett volna hozza cserelnem.

Nekem egy kicsike ebedlom van, szekreny, talalo is befer de tobb semmi.
Modern, aranyos, szeretem de az a cseresznyefa ebedlo meg ma is kisert....

Sokmindent maskeppen kezdenek ha ujra kezdhetnem...

Eloszor is, farmot vettem volna...

Kicsiket, nem abbol akartam volna megelni csak a hangulata miatt.. Meg van ter, levego, a regi korok amit annyira szeretek, hangulata....

Lam csak, meg topikot is lehetne irni a regi farmok hangulatarol, lattam eleget, meg birtokokrol....

Kellene meg egy elet hogy ujrakezdhessuk es javithassunk, nem?

fhdgy 2021.09.12. 13:22:55

@P.Elliot: "Először is, farmot vettem volna"

Ezzel kapcsolatban lenne kérdésem.

Elfogadható klímájú helyen, kicsit távolabb a nagyvárosoktól mennyiért lehet venni mondjuk közepes minőségű földet?

Olyat, ahol tényleg lehetne egy kis farmocskát varázsolni.

Merő kíváncsiságból kérdezem.

P.Elliot 2021.09.12. 13:30:03

@Congeria: Kerti szerszamot szivesen veszek ilyen helyrol ha az regi, sot nagyon reg,i azota amiota nem is tul regen az uj alig 1 hetes aso nyele kettetort a kezemben, jobban mondva az aso folotti nyel.

Jo, jo, kemeny volt a fold meg volt benne ko de akkor is felhaboritonak ereztem hogy ilyen vacak , nem is olcso a mai gyartmany tehat ilyesmire csereltem a felszerelesemet, van mindenem. Kopott oreg nyel de kemeny mint a ko, regen tudtak hogy 30 evet legalabb ki kell szolgalnia egy ilyen szerszamnak...
Igen, nem csicsas, piros vagy zold szinu nyel, nem csillogo uj de kifogastalanul mukodik .
Tudom, manapsag fogyoeszkoznek gyartanak mindent....

P.Elliot 2021.09.12. 13:38:41

@fhdgy: Hat nehezet kerdeztel mert nem ismerem hogy mi az hogy kozepes minoseg, elfogadhato hely mert varoson kivul draga, illetve az is fontos hogy mifele varos korul.

Kesobb keresek neked nehany linket hogy lasd az arakat es a foldeket a mi kornyekunkon.
A mi allamunkban minden draga de ha atmesz Pennsylvaniaba ott maris feleannyi csak.

Na, ha valami vonz az a Pennsylvaniai farmok regies hangulata. Van azonban ott is problema, majd irok rola de be kell inditani a napot, itt meg reggel van...

Egyebkent ha farmod van es eladasra termelsz akkor a haz es a teruleti ado alacsony.
Egy okos baratnom vett egy hazat meg regebben masfel acre-el varoson kivul es farmma nyilvanittatta, nem tudom ezt hogy kell csinalni, nem ertek hozza.

Adoja vegtelenul alacsony a tobbi hazhoz kepest, 1 acret beultetett valami orokzold pokoli lassan novo diszbokrokkal igy aztan nem piszkaljak.
Allatmento egyebkent, tele van kutyakkal mindig, azert kellett neki ez a hely, meg egy kicsit dilis...

De a penzugyekhez furcsa modon nem, hehehe....

fhdgy 2021.09.12. 13:52:39

@P.Elliot: "De a pénzügyekhez furcsa módon nem"

Nincs ebben semmi furcsa. Van ugye a magyar mondás, hogy hülyéknek áll a világ.

Én ezen elég sokat gondolkodtam, hogy miért is?

Az okos túl sokat gondolkodik, a kevésbé okosak meg belevágnak.

Igaza van Nietzschének, hogy gondolkodás a tett halála?!

FutureFry 2021.09.12. 15:20:08

@P.Elliot: "... Egy okos baratnom vett egy hazat meg regebben masfel acre-el varoson kivul es farmma nyilvanittatta, nem tudom ezt hogy kell csinalni, nem ertek hozza. ..."

Szerintem másfél acre elég picurka még háznak is (túl közeli szomszédok), nemhogy farmnak. A legtöbb helyen minimum 10-20 acre kell, hogy legyen egy telek, hogy a kedvezőbb mezőgazdasági adókategóriába sorolhassák, de Kaliforniában pl. 100 acre a határ [1]. Ahogy nézem, PA-ban a minimum 10 acre kell, igaz, ha évi legalább $2K bevételt tud produkálni a tulaj mezőgazdasági tevékenységből akkor lehet kisebb is [2].

[1] www.conservation.ca.gov/dlrp/wa/Pages/Farmland-Security-Zones.aspx
[2] www.agriculture.pa.gov/Plants_Land_Water/farmland/clean/Pages/default.aspx

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.12. 15:27:27

@P.Elliot: (csak utohangkent a wc-s temara. A japan wc-k betortek az ir piacra, egy alapmodell 2500 euro a hozza valo speci wc-edennyel egyetemben. A tobbi inkabb 4000 cakkundpakk ...)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.12. 15:30:52

@SzZoole: engem az uram ugrasztott Messengeren, h nezzem a tevet, Amerikat megtamadtak. Akkoriban volt egy muzulman lakotarsunk, nyikhaj kis srac, huszevesen mar apa, 3 honapig volt velunk, gyakorlatra jott a Microsofthoz, aztan hazakoltozott Angliaba. Elneztem az arcat, hogy akkor most o az ellenseg?! Borzaszto idoszak volt, sosem felejtem el a kepeket, a zuhano emberekrol.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.12. 15:33:24

@SzZoole: ugh, nagyon szomoru. Kisert, ne nezd meg. Mindig azon gondolkodom, mekkora lelkiero es/vagy felelem kell ahhoz, hogy ugorj.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.12. 15:35:52

@fhdgy: neked Spanyolorszagba kellene koltoznod. Valencia kornyeken vannak ilyenek, kicsi farm, farmhazzal, kis felujitasra szorul, de lakhato. Alomkornyek. En oda mennek. Hatha osszejon.

P.Elliot 2021.09.12. 15:42:08

@FutureFry: Gyorsan valaszolok mert el kell mennem majd kesobb jovok.

Ezt a teruletet itt New Jerseyben vette a no, Holly bush-t ultetett es bizony a farm kategoriaba vettek, illetve eladonak minosult csak meg kellett varni hogy megnoljenek a bokrai..
Nem most volt vagy 10-12 eve.

A kornyekunkon is vannak kicsi farmok varoson kivul de 10 percre vagy igy.
Majd ha hazajottem utananezek hogy mekkora teruletek de kicsik, a legtobb karacsonyi fenyot ultetett...

Regen egy magyar csalad paprikafarmot csinalt 4 acre-on, mar eladtak es Floridaba koltoztek nyugdijasnak.
Tenyleg rohanok...

fhdgy 2021.09.12. 16:07:54

@kisrumpf: Északabbra nem lehetne? Én, igazából már nem akarok költözni, csak valami csoda folytán. Egy kivétel van, még szeretnék egyet magam költözni ( a végső költözés előtt ), de az légvonalban kb. 3,3 km.

Amikor 2017-ben Albániában voltam, a hőség nagyon megviselt. Isztra Horvátországban számomra még jó volt, de a kb. 450 km.-rel délebbi ( légvonalban a távolság kb. 650 km., ebből az észak-déli komponens kb. 450 ) Albániát a hőség és főleg a szárazság miatt katasztrófaként éltem meg.

Valencia még Albániánál is délebbre van. Attól félnék, hogy nyáron odakozmálnék.

Az idei nyár még itt Somogyországban is rohadt meleg volt, nagyon megviselt.

Más szempontból szép a mediterrán vidék, de már túl öreg vagyok egy távoli, messze országba való költözéshez.

Beletörődtem az itteni helyzetbe. Nem tetszik, de beletörődtem.

SzZoole 2021.09.12. 16:24:19

@kisrumpf: igen, de egy pár fanatikus idióta miatt nem szabad megítélni a normális többséget, szerintem.

2017 nyarán Londonban is volt egy tűz baleset, ott is volt olyan aki kiugrott az emeletről a tűz miatt.

en.m.wikipedia.org/wiki/Grenfell_Tower_fire

www.independent.co.uk/news/uk/home-news/grenfell-tower-inquiry-victims-fire-jumping-children-roy-smith-a8610386.html

fhdgy 2021.09.12. 16:35:14

@kisrumpf: Azért a kíváncsiság működik!

Találtam Alicante mellett egy hirdetést. 11 hektár, van rajta ház is ( víz, villany nincs ) kb. 38 millió pengő magyar forint, igaz mindez 2016-ban volt, de viszonyítási, kiindulási alapnak elmegy.

Ha eladnám a birtokomat, akkor kb. a fele pénz megmaradna, de 72 hektár helyett csak 11 lenne, igaz házzal, ami most nincs.

Ennyit a kíváncsiskodásomról.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.12. 16:50:04

@fhdgy: Eppen azert javasoltam Valenciat, mert kellemes a klimaja, huvosebb, mint gondolnad. Nagy kulfoldiekbol allo kozosseg van ott, az elfogadhato arak es a kellemes kornyezet miatt. Egyik kuncsaftom onnan valo. De az igaz, hogy idos fejjel koltozni, ujba vagni nehez.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.12. 16:50:48

@SzZoole: ugh, nem kellett volna. Micsoda verlazito eset volt ez, emlekszem.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.12. 16:52:50

@fhdgy: nezelodni szabad, en is szoktam, gyujtom az otleteket ;-)

fhdgy 2021.09.12. 17:12:01

@kisrumpf: Nekem már nem kell ötleteket gyűjteni, már így is túl sok van! -:)

Inkább a rosszaktól kellene megszabadulni, csak nem tudom, hogy melyik a jó, meg melyik a rossz.

Múltkor itt szóba került a medvehagyma. Már aludtam rá párat, de még mindig motoszkál bennem.

20-30 ezerből már elég nagy tételben megvalósítható lenne, csak ugye a kézi munka szükséglet. Az viszont lehet, hogy szedd magad mozgalommal megoldható lenne.

Mindegy, 20-30 ezer nem a világ, belevágok, aztán elnevezem "Halesz" medvehagymásnak. Ha lesz belőle valami, jó, ha nem lesz, akkor úgy is jó.

Fehérváron is van egy Halesz nevű park, a fenti megfontolások alapján.

Csodabogár 2021.09.12. 17:46:12

@kisrumpf: Azért Valenciában is tud nagyon meleg lenni, mint egész Spanyol országban úgy Madrid vonalától délre.
De nemigen fog a Főhadnagy úr már költözni. 50 felett újra kezdeni spanyol nyelvtudás nélkül nem egyszerű.

fhdgy 2021.09.12. 18:03:35

@Csodabogár: Bocsi, én még csak 39 múlottam!

Igaz ennek is már 30 éve volt. -:)

Igazából nem a költözéssel lenne bajom. Persze, mondjuk csak 24 órán beautózható távolságban gondolkodnék.

A főproblémát a kecskéim jelentik!

Eljutottam oda, hogy azt mondom, hogy kecskék nélkül is lehet élni, de minek?!

Lehet, hogy sokak számára irracionális, de nem akarom azt a pillanatot elképzelni, hogy nincsenek tovább kecskéim!

Magammal vinni őket? Szerintem nagy kihívás.

Az sem menne, hogy ezeket eladom, majd helyettük veszek újakat. Ezek az én kecskéim.

FutureFry 2021.09.12. 18:11:15

@kisrumpf: @Zsuzsi65: @SzZoole: @P.Elliot:
Anno - az időeltolódás miatt nem meglepő módon - még félig aludtam, amikor az ébresztőként bekapcsolt rádión az NPR (Carl Kasell (RIP) nagyon jellegzetes hangján) éppen bemondta, hogy “a small plane hit the World Trade Center”, mintha csak valami egymotoros kis Cessna gép balesetéről beszélnének. Vissza is aludtam… Később a nap folyamán, ahogy a beszámolókból kiderült, hogy (kb.) mi is történt akkor aztán persze szíven ütött (pláne, hogy akkor már áp. voltam egy ideje). Ami még igencsak megmaradt bennem az az események utáni első Tonight Show-ban, Jay Leno monológjában elhangzott (a Chumbawamba Tubthumping dalára hajazó) mondat: “We got sucker punched and knocked down … but we will get up”.

SzZoole 2021.09.12. 18:19:20

@FutureFry: szóval akkor már az USA-ban voltál?

Small plane, aha, ha jól emlékszem, kb. 40.000 tonna kerozin be robbanása és a hőség miatt, kb. 1000 Celsius-fok miatt rottyant meg a torony, nem? Bár lehet az én emlékeim rosszak.

fhdgy 2021.09.12. 18:28:05

@SzZoole: Biztos, hogy rosszak az emlékeid. 40 ezer tonna nem sok egy kicsit?

A nagy Boingek 200 ezer valahány litert tankolnak. Ez kevesebb, mint 200 tonna.

FutureFry 2021.09.12. 18:28:24

@SzZoole: Igen, Amerikában voltam jó sok éve már akkor. Persze a “small plane”-t gondolom azért mondta a rádió (valószínű az esemény után mindössze pár perccel) mert nem tudták, hogy mi is történt (szóval valószínű nem volt elég és/vagy megbízható információ).

FutureFry 2021.09.12. 18:36:47

@fhdgy: “… mennyiért lehet venni mondjuk közepes minőségű földet? …”

A covid miatt (pláne, hogy sokan távmunkában dolgozhatnak) most igencsak felmentek a kisebb népsűrűségű területeken a ház, telek- és földárak: Sok helyen akár 50%-kal (vagy többel is) nőttek egy év alatt, ezért előfordul, hogy a gazdálkodni kívánó ember nem tudja megfizetni [1].
Egyébként (2020-as USDA adatok szerint) a föld ára (nem meglepő módon) területtől függően nagyon változó: pl. a cropland (kb. “művelhető föld”) átlagára ~$1K (MT) - $13.8K (NJ) / acre között mozgott [2] ami (ha jól számolom) ~740 ezer - 10.2 millió forint / hektár. Persze farmland-et általában nem nagyon kapni pár száz acre alatt, arról nem is beszélve, hogy kell valahol lakni is (már ha nem a közelben lakik valaki eleve). Szóval, jó hosszútávú befektetés, avagy ahogy (állítólag) Mark Twain mondta (és már idéztem itt): “Buy land, they're not making it anymore.”

[1] inthesetimes.com/article/covid-rural-land-rush-new-farmers-farmland-market
[2] www.nass.usda.gov/Publications/Todays_Reports/reports/land0820.pdf

fhdgy 2021.09.12. 18:45:12

@FutureFry: Köszönöm a Mark Twain idézetet, én is sokszor szoktam mondani, idézni, ami azt jelenti, hogy a termőföld egy nagyon korlátozott erőforrás. Annyi van, amennyi van és slussz! Azon kell osztozni.

A 740 ezer azt jelenti, hogy kb. meg tudnám duplázni a földterületemet, ha itt eladnám és ott vennék. Persze, nem teszem.

Az a 722 hektár, ami nekem van, igazából holt tőke. Nincs ára, mert a gyerekkorom!

fhdgy 2021.09.12. 18:46:54

@fhdgy: Bocsi, bocsi, megremegett a kezem!

Nem 722 hektár, hanem csak 72!

SzZoole 2021.09.12. 18:51:39

@fhdgy: “ On September 11, 2001, at 8:45 a.m. on a clear Tuesday morning, an American Airlines Boeing 767 loaded with 20,000 gallons of jet fuel crashed into the north tower ”

20000 us gallons = 75708 liter kerozi ami kb. 61934 kg.

fhdgy 2021.09.12. 18:56:12

@SzZoole: A 61934 kg., az kb. 62 tonna!

SzZoole 2021.09.12. 18:58:50

@fhdgy: igen annyi, szóval egy kicsivel kevesebb mint 40.000 tonna, szóval tévedni emberi dolog, mondta a sündisznó és leszállt a gyökérkeféről :-))

FutureFry 2021.09.12. 19:04:15

@fhdgy: “… A 740 ezer azt jelenti, hogy kb. meg tudnám duplázni a földterületemet, ha itt eladnám és ott vennék. ... Nem 722 hektár, hanem csak 72!”

n.b. Fajlagosan drágább szokott lenni a kisebb föld. Szóval ahhoz, hogy elérd az ilyen alacsony hektáronkénti árat szerintem min. 1000+ hektáros birtokot kellene vásárolnod…

fhdgy 2021.09.12. 19:04:16

@SzZoole: Igen, a gyökérkefe nem jó viszonyítási alap!

fhdgy 2021.09.12. 19:06:57

@FutureFry: 1000+ hektár? Azt biztos nem fogok venni, tehát bukott a nagy terv! Maradok a 72-nél! Azt kell megbecsülni, ami van!

Congeria 2021.09.12. 19:09:17

@fhdgy: Fogalmam sincs, hogy mi az a silinga, hórukk emberek csinálták, jól megoldva. Az volt a probléma, hogy kívül van az a bigyó, ami a fedelet rögzíti, nagy bunkó, ez nem ment be a kanyarba.

Congeria 2021.09.12. 19:09:19

@P.Elliot: Először ezt kell befejezni!

bízwax 2021.09.12. 19:09:22

@kisrumpf: 1000 fok celzius segít :((( a gyorsabb halál.

bízwax 2021.09.12. 19:09:27

Hajnalban megnéztem megint a kiváló United 93-t.

Saját magát játssza a fő légiforgalom irányító, nagyon hitelesen.

bízwax 2021.09.12. 19:09:29

@kisrumpf: sok kisállatot tartanak arrafelé..

FutureFry 2021.09.12. 19:15:56

@P.Elliot: “… Ezt a teruletet itt New Jerseyben vette a no, Holly bush-t ultetett es bizony a farm kategoriaba vettek …”

Az 1.5 acre továbbra is kevésnek tűnik NJ vonatozásában (hacsak régebben nem voltak más szabályok és esetleg azokra - “grandfathered in” alapon - még a régi szabályok vonatkoznak), mert a jelenlegi szabály szerint:

“New Jersey's Farmland Assessment Act … To qualify for the tax assessment reduction, a landowner must have no less than five acres of farmland actively devoted to an agricultural or horticultural use for the two years immediately preceding the tax year being applied for and meet specific minimum gross income requirements based on the productivity of the land. …”

www.nj.gov/agriculture/home/farmers/farmlandassessment.html

fhdgy 2021.09.12. 19:23:00

@Congeria: Bocsi! Én csak bohóckodtam. Magyarul írtam neked, igaz tájszólásban. Zalaiban, bár én somogyi vagyok.

A silinga egyébként vesszőből font kosarat jelent. A hé(j) meg padlást.

Szóval, csak tiltakozni merészeltem a hunglish ellen. ( basement, townhouse, appartement ).

Ha te nem érted a magyart, igaz tájszólásban volt, akkor miért kellene nekem érteni a hunglisht?

Vannak itt pl. Németországból, Franciaországból is kommentelők, ők nem igen használnak francia vagy német szavakat.

Miért várjátok el, hogy a hunglisht mindenki értse?

Egyébként kikövetkeztettem, hogy a townhouse, basement, meg a moving sale mit jelenthet. Csak én olvasni szeretnék, nem következtetéseket levonni. -:)

blackhairlady 2021.09.12. 19:28:32

@P.Elliot: Nalunk a mexicoiak mar reggel kezdeskor jonnek truckokkal, felvasaroljak a butorokat, jarmiveket, baba holmikat, aztan viszik ki Mexicoba es ott jo penzert eladjak oket.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.12. 19:31:19

@bízwax: folyton lemaradok rola, de listan van.

Feckin' hell. A tuz, ugy ertem.

Golf2 2021.09.12. 19:42:08

@blackhairlady: a mexicoiak mar reggel kezdeskor jonnek... úgy tudtam őket nem engedik be az USÁ-ba...

blackhairlady 2021.09.12. 20:16:18

@Golf2: Vannak eleg sokan akik itt elnek :)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.12. 21:18:27

@Csodabogár: ugy gondolom, mire nyugfijas leszek, tetszene fog az a meleg, ami ott van. Kulonosen az ir laza huvos nyarakhoz kepest. S almodozni szabad.

Congeria 2021.09.12. 21:54:57

@fhdgy: Sajnos, az elangolosodás a különböző nyelvekben nagyon gyakori, sokszor egyszerűbb a bevált, átvett szavakat használni, mint az erőltetett fordítást, körülírást. Az előttem kommentelők is bizony gyakran használtak olyan angol szavakat, amik átmentek a köztudatba, használatba.

Hány tősgyökeres budapesti érti meg a te tájszólásodat?

P.Elliot 2021.09.12. 22:20:01

@FutureFry:

Hat nem tudom mert nem mai tortenet, a paprikas magyaroknal voltam mint vasarlo minden evben amig mukodtek. Ok 4 acre-on. Lehet hogy masok voltak a szabalyok vagy voltak kivetelek, ki tudna.

A paprikasekhoz magyarok jartak a direkt lecso paprikaert mert az masutt nem volt kaphato.
Azt tudom hogy nagyon jol penzeltek belole plusz volt mas mun kajuk is.

Igen, en is neztem az arakat, szeduletes hogy mennyire felmentek.

Aki regen vett az most jol jart ha eladja.

P.Elliot 2021.09.12. 22:49:10

@kisrumpf: En megbolondulnek kifejezetten meleg helyen lakni.
Nekem kell az evszakok valtakozasa.
Ebben az evben olyan szokatlanul meleg volt a nyar amilyen soha, kifejezetten szenvedtunk tole.
Lassan mar tel sincs...

P.Elliot 2021.09.12. 22:53:05

t@blackhairlady:

Milyen elelmesek!

Gondolom nagy tetelben csusztatjak at a hataron, , a hatarorok is meg vannak kenve.

P.Elliot 2021.09.13. 03:23:27

@kisrumpf: Ennyit kernek a japan wc-ert nalatok?

Ezek nem normalisak.
260 korul van dollarban itt....
Ez az uloke, wc kagylo marad ami volt hiszen annak semmi koze ehhez a muvelethez. Mindent az uloke csinal, abba van beepitve, az a bizonyos kijovo oblito cso is.
Konektor a falban is valahol . Ennyi!

Miert olyan draga minden Europaban?

fhdgy 2021.09.13. 06:26:10

@Congeria: A tősgyökeres budapesti is megérti, amit mondok, akkor is, ha éppen a "nyóc kerben" lakik, ha érted, mire gondolok.

Én éltem, dolgoztam az ország sok szögletében. Nagyon sokféle, fajta emberrel dolgoztam. Sok mindenről megtanultam, hogy egy-egy vidéken mit, hogyan mondanak. Igyekeztem úgy beszélni, hogy ott és azokkal szemben ne legyen kirívó a beszédem.

Csak egy egyszerű példa: Békéscsaba, Békés környéken jellemző, hogy bizonyos esetekben É betű helyett Í-t mondanak. Pl. nem békési az ott lakó ember, hanem bíkési.

Egyszer bemutattak egy embert, aki Székesfehérváron élt. Rövid beszélgetés után megkérdeztem, hogy bíkési vagy? Igen, mondta meglepődve és megkérdezte, hogy honnét tudom? Mondtam, hogy hallom.

A townhouse, meg a basement nem olyan szó, ami átment a magyarban a köztudatba. Nem is olyan szavak, amiket a magyar nyelvben körül kellene írni.

Utána néztem pl. a basement-nek. Ha a kedvenc szótáramban néztem, akkor nem is szerepel ott az angol-magyarban. A német-angolban szerepel, ott pincének is, alagsornak is fordítják, sőt még föld felszíne alatti szintnek is. Én, amikor a hozzászólásodat olvastam, simán pincének vettem, mert írtad, hogy nem sorházban laktok. Tehát a kérdésem, hogy mit is értetek konkrétan basement alatt, mert többjelentésű. Én lehet, hogy szuterént ( oh, micsoda magyar szó ) értenék alatta. Ez viszont már tényleg átment a köztudatba. Persze, igazából ez is alagsort jelent, de az alagsor meg jellemzően a lakótelepi épületekben van.

A német a townhouse-t sorháznak, városi háznak fordítja. Magyarul lehet, hogy bérkaszárnya is lehetne. Belső udvarral, körfolyosóval, kerengővel.

SzZoole 2021.09.13. 07:00:40

@fhdgy: tai, píz, na ezek a szavak hova valósiak és mit jelentenek? :-)

fhdgy 2021.09.13. 07:07:51

@SzZoole: A pízt a kisebbségtől hallom és pénz.

A másikat nem tudom.

SzZoole 2021.09.13. 08:58:34

@fhdgy: a tai az az újfehértói :-)

fhdgy 2021.09.13. 09:15:33

@SzZoole: Van valami elképzelésed, hogy hogyan keletkezett a tai?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.13. 09:27:21

@P.Elliot: itt meg nagyon ujdonsag az ilyen, ezen a heten jott fel a hirdetes. S igen, a szigeten eleg dragak a dolgok, kocsi, stb. Majd idovel megy lejjebb az ara, addigra nem.lesz annyira ujdonsagerteku, luxus, stb. Most ugy hirdetik, hogy a meno szallodakban is ilyen van.

Valenciatol nem messze vannak hegyek, aztan feljebb a Pireneus, havat, oszi tajat latni, de nekem is hianyozna, sot, hianyzik a negy evszak. Lassan egybefolynak az evszakok.

De latom, van uj poszt, hurra!

SzZoole 2021.09.13. 09:38:43

@fhdgy: tájszólással, tói= tai:-)

fhdgy 2021.09.13. 09:43:20

@SzZoole: Egy picit hasonlóra gondoltam.

Először is nem értem, hogy miért tói. Tóból annak kéne jönni, hogy tavi. Tavi hal, tavi kagyló, stb.

Nekem az lenne logikus, hogy újfehértavi. Tudom, nem így használják.

Akkor a taviból egy v betű kiesésével lehetne tai.

puhacica 2021.09.13. 21:42:37

@kisrumpf: nezd, ez szerintem nem rossz, es nem is kerul egy vagyonba: www.wayfair.co.uk/diy-plumbing/pdp/belfry-bathroom-smart-16cm-toilet-seat-bidet-hmet7915.html?piid=#p3uksyvwiw-3
nekem igazi bidet az almom, de a furdoszobank sajnos tul pici, csak akkor ferne be, ha a kadat zuhanykabinra cserelnenk.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.14. 15:42:19

@puhacica: hah, ez tenyleg turhetos aru, orulok, h van ilyen lehetoseg is, es nem csak az ezrekre rugo. Koszonom!

DieNanny CH 2021.09.14. 21:55:32

@P.Elliot:

Nem mindenhol drága! Utánanéztem, itt Svájcban kb 300 frank, ami kb 100 ezer Ft.

P.Elliot 2021.09.14. 22:28:26

@DieNanny CH:
Ez megis jobban hangzik....

puhacica 2021.09.14. 22:50:43

@kisrumpf: erdemes szetnezni, amazonon is lattam hasonlo arban. bidetmega vagy smart bidet a kulcsszo :)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.15. 13:42:20

@DieNanny CH: haha, amig Svajcbol irtam (eppen uton voltunk), feljottek hirdetesek, turheto arakkal, s aztan feljott kozben egy ir hirdetes a borzalmas arral... de ott a legtobb mashol mar bevezetett ujdonsag draga. De mar megkaptam az olcsobb forrast :-) csak a megfelelo keresoszavak kellettek hozza.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.15. 13:43:03

@puhacica: koszonom. Ugye, en egyfolytaban Japanese es Toto szavakkal kerestem... :-)

puhacica 2021.09.15. 23:13:32

@kisrumpf: szivesen, majd szamolj be az elmenyrol, ha egyszer beujitasz egyet :)

élhetetlen 2021.09.22. 01:59:25

@fhdgy: Kalandvágyó ember vagy. Most a medvehagymáról: Szépségtár: A MEDVEHAGYMA TARTÓSÍTÁSA (szepsegtar.blogspot.com). Nem mindenki eheti, a fanatikusok meg mennek, és szedik maguknak. De te tudod. Még mindig azt mondom, hogy olyan fűszernövényekkel is érdemes lenne foglalkoznod, amit sokan fogyasztanak, nézzük egyenként. Bazsalikom. magról vetettem, úgy kelt ki, mint a gyep, szét kellett ültetni 4 centis korában, egyszeri munka, aztán szüretig rá se kell nézni. (az 5 g is eléri a 100 forintot). Ha cserépbe is ültetsz, (vannak filléres cserepek), azt már több százért lehet eladni, csak egy piacos zöldséges, vagy virágos kell. Tárkony, ha egyszer megered, akkor ősszel kaszálhatod, tarackol, terjed. Majoránna, elvan magának, nem igényel nyáron gondozást, a rozmaring, ha megered, évekig elvan, nálam még soha nem fagyott ki. Ha szárítás után a rozmaringot, vagy a tárkonyt megőrlöd egy kávédarálón, már kétszer annyiért árulhatod, mert köpködősek. A lestyán sem fagy ki, ősszel levágod, aztán tavasszal kihajt, és ha nyár közepén levágod, újra kihajt.
Tudom, ezek filléres összegek, de sok kicsi sokra megy, és ezek közül egy sem romlik meg. És úgy képzelem, hogy levágsz annyi növényt, amit fel tudsz dolgozni, (mosás, szárításra elhelyezés), mikor a kecskék már alszanak, és sötét van, nem lehet kint csinálni semmit. Ez még a fűszeres kecskesajt gyártás mellett is mehetne, ami a legjobb bizniszed lenne. De tudom, hogy semmi közöm hozzá, majd igyekszem visszafogni magam, hogy ne írjak ilyeneket.

élhetetlen 2021.09.22. 02:33:51

@P.Elliot: Egy nagyon egyszerű, de nem recept, mert csak borogatom bele a nyersanyagot. Saccolva valamennyi kenyérliszt, ugyanannyi Graham liszt, porélesztő, olíva olaj, só, és víz. És lehet tupírozni, szárított petrezselyem zöldje, lestyán, őrölt bors, aprított olajbogyó, vagy akinek, ami eszébe jut. És attól függően, hogy fél-fél, vagy negyed-negyed kiló lisztből indultam, nem kerek cipó, hanem egy vagy két tíz centi átmérőjű rúd, úgy előbb átsül. fél óra pihentetés, mehet a sütőbe, és ha már sültnek látszik, és kopog, egy ecsettel kicsit megvizezni a tetejét, (ez nem szükséges, és még öt perc). Ez nem lesz lyukacsos, de tömött sem, az íze meg olyan, amilyenre keverted.

P.Elliot 2021.09.22. 02:39:56

@élhetetlen: koszonom, ki fogom probalni

P.Elliot 2021.09.22. 02:42:47

@élhetetlen: igazad van, fuszernovenyek, az meg sem romlik ugy ertem hogy szaritva, na meg cserepes, friss.

élhetetlen 2021.09.22. 05:54:31

@P.Elliot: Párizsról ebből a szempontból csak rossz emlékeim vannak. Kicsivel több, mint 25 éve volt, nem tudom, mi változott, de este hétkor bezártak a nyilvános wc-k. Próbálok bemenni egy kávéházba, kérdezem, hol a mosdó, elküld a bezárt utcai nyilvánosba, fel sem tételezi, hogy majd utána veszek valamit. Váltottam, a kassza az ajtónál, bementem letettem egy frankot, mosdó, és mosolyogva távoztam. Fújjátok fel magatokat. És ez hosszú lesz, de elmesélem. Ez csak három hónap volt, a cégtől, ahova mentünk egy szép parkkal rendelkező kastélyban kaptunk szállást, de a szobám a másodikon vas sodronyos ággyal, a wc, zuhanyozó az alagsorban, és, ha valaki bezárta az ajtót zuhanyozás közben, akkor várhattál a folyosón. Éjszaka azt álmodtam, hogy valamik mászkálnak rajtam, valószínű, hogy mászkáltak is. Volt egy összekötőnk, mondtam, hogy én ezt nem. Felajánlotta egyik kiadó szobáját a diáknegyedben zuhanyozó és meleg víz nélkül, de van lavór. Anyád. Aztán ajánlott egy garzon szállót a Saint-Ambroise megállónál. Kimentem másnap délelőtt, a tulaj nem akart angolul tudni az ár megbeszélésénél, míg azt nem mondtam, hogy akkor nézek mást. Rögtön tudott angolul, és mondta, hogy van egy szobája, amihez külön wc is tartozik az előszobából.(A többi szobához közös, a folyosó végén). Silány, de egyik sarokban ágy, a másikban szekrény, a harmadikban zuhanyozó, a negyedikben egy kis hűtő, és egy két lapos rezsó, de van külön wc. Ez megfelel. 2000 frank. Délután kijött még két pasi a csapatból, 2500 frankért kaptak folyosó végén levő wc-vel rendelkező szobát. Még próbálkozott a tulaj, hogy ők többet fizetnek, én mondtam, hogy megegyeztünk. Az egyik pasi, aki odajött még, elmondta, hogy milyen jó viszonyba került a tulajjal, mert ő tud franciául, és, mire jön ki a felesége, ő is kap wc-s szobát. Nem kapott, Közben beetette az összekötőt, hogy ő a legfontosabb ember a csapatban, erre később visszatérek. Mikor anyu jött ki hozzám, mondta, hogy nem akar külön szobában aludni. Kértem a tulajtól egy matracot. Felhoz egy ágyat, ne, a matracot nappal feltesszük az ágyra, éjszaka elaszom rajta. Ahogy akarom, hozta. A wc kérdésre visszatérve, anyu tériszonyos volt, de fel akartam vinni az Eiffel toronyra. Ha ezt reggel mondom neki, akkor estére minden baja lesz, csak az mondtam, megnézzük közelről kivilágítva. Odaértünk, mondtam, felmegyünk. Úgy megijed, hogy csak azt kérdezte, hogy ez biztos? Igen, de előtte pisiljünk. Na, ez csak egy bokor takarásában sikerült. Talán a második szinten volt olyan, hogy méter magasan nem átlátszó korlát volt, tehát nem látott le a lába alá, csak messzebbre, és nagyon élvezte. Egyébként Párizs gyönyörű, és elmentem Bloisba vonattal, onnét fix taxival Chambordba, és még pár kastélyba, és Mont Saint-Michelbe, stb.
Zárásként, ez a csapat két cég közös fél éves tanfolyama volt, 10 ember, egyedül voltam nő. Nem kényelmes felállás. A poén, a zárásra kijött a magyar cég személyzeti, és oktatási igazgatója. És a fontos ember. Állunk sorban, végigmennek, mindenki bemutatkozik, és gratulálnak nekik. Mikor hozzám érnek, a személyzeti főnök a nyakamba borul, hogy de régen láttalak, az oktatási meg kezet csókolt, na akkor kellett volna látni az összekötő képét, mert ott volt, és akkor jött rá, hogy azt az embert nem is ismerik.
Ez durván hosszú lett, belátom, bocs.

fhdgy 2021.09.22. 10:00:55

@élhetetlen: Könyörgöm, ne hogy visszafogd magad. Minden vélemény jó, ami nem romboló. Ha valamit nem is pont úgy gondolok, akkor is jó párszor előfordult velem, hogy elindult a vezérhangya, a kettőből lett egy harmadik, ami magamtól nem jutott volna eszembe.

Nem vagyok kalandvágyó, csak nem akarok unatkozni. -:)

Különben is, olyan jó elábrándozni, hogy mi minden lehetne jó is. Persze az ábrándozás önmagában nem visz sehova, de ha van utána egy kis cselekvés, akkor mindjárt más.

Miért medvehagyma? Az elképzelésem roppant egyszerű. Van kb. kilenc hektár tölgyesem, ebből hat hektár 70+éves, három hektár 30+ éves. Ez értékes dolog, de nekem így csak holttőke. Eladni nem akarom, nekem az életemben várhatólag egy fillér hasznom nem lesz már belőle. Magyarul, csak van!

Az erdő mellett közvetlenül van egy öt hektáros bozótosom. Abban van néhány medvehagyma. A természet ültette, nevelte, gondozta. Tehát a terület jó lehet medvehagymának.

Ha a kilenc hektárban megfelelően elszaporodna a medvehagyma ( persze, ehhez évek kellenek ), akkor már lehet, hogy nem is holttőke lenne az erdő.

Kutakodtam a neten. Egy hektár évi 250 kg. medvehagymát tud adni. Egy kiló durván négyezer forint. Ez durván egy milla. Kilenc hektár kilenc milla.

Azon kívül, hogy elraknék pár száz medvehagyma gumót, ezzel megadva az indító lökést a természetnek, a továbbiakban én nem karok vele dolgozni.

Dolgozzon a természet! Miért én dolgozzak, ha dolgozhat más is???

Akkor miért csinálom, mi a hasznom?

Ha van egy ekkora terület, amiről több millió forintot lehet hasznosítani, akkor reményeim szerint arra bérlőt is lehet találni.

Én, mint tulajdonos, engedélyezhetem, megtilthatom, hogy ott valaki medvehagymát szedjen.

Ha pl. kapnék évi csak egy-két százezret, már megérte.

A medve hagyma önmagától is szaporodik. Nem tartom irreálisnak, hogy 10-15 év alatt ( amit én nem biztos, hogy megélek ) úgy elszaporodna, hogy mai árakon az egymillió sem lenne irreális bérleti díj.

Néztem a neten, 500 db. medvehagymát tízezer forintért lehet kapni. Költsek még tízezret az elültetésére!

Ennyit megér egy biztató kísérlet, nem?

Ez lesz a Halesz. Ha jó lesz, akkor jó lesz, ha nem lesz jó, akkor úgy is jó lesz!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása