oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. augusztus 14. 06:30,  Hajós munka feketén és fehéren 63 komment

2018. augusztus 14. 06:30 Határátkelő

Hajós munka feketén és fehéren

Az óceánjárós munka sokak számára jelenti az első lépést a határátkelés felé. A mai poszt azért is különleges, mert szerzője négy éve keresett meg segítséget kérve, és akkor megígérte, hogy majd megírja, sikerült-e eljutnia egy hajóra és milyen tapasztalatokat szerzett. Nos, sikerrel járt, most pedig következzen a 2014 elején beígért poszt.

Egy tárgy - egy sztori. Új sorozat a Határátkelőn! Részletek lejjebb!

oceanjaro_hajo_foto_pixabay_com_skeeze.jpgA kép illusztráció

„Négy éve kerestelek meg segítséget és a korábban már hajós munkát végzők elérhetőségét kérve. Tőlük akartam tanácsot kérni, hogyan készüljek fel a hajós életre. Jelzem azóta túljutottam a tűzkeresztségen, ledolgoztam négy szerződést, és ahogy ígértem, most megírom a tapasztalatomat. 

Mielőtt elkezdeném, ezúton is köszönöm az elérhetőségeket, sokat segítettek nekem anno. Elég macerás volt a feljutás, a vízum, orvosi vizsgálatok, és egyéb papírok beszerzése, de szerencsére nagy baj nem volt, csak türelmesnek kellett lennem. És persze a bizalmat megszavazni, másfél évnyi félretett pénzt kockáztatni. Nem volt egyszerű, de sikerült. 

Dióhéjban a kezdetek 

Másfél éve dolgoztam már egy gyárban sormunkásként. Akkor még magyar viszonylatban jól kerestem, a munka nem volt annyira megerőltető, munkásszállón laktam két másik munkatársammal. Szerényen éltem, szorgosan raktam félre, közben tanultam a nyelvet. 

Aztán ahogy telt az idő, lassan észrevettem, hogy a termelés ugyan lassan nő, de a fizetésem már nem. Így jutottam arra az elhatározásra, hogy ideje munkát váltani. 

Jött a hajó 

Külföldre szerettem volna kijutni, mert úgy láttam, Magyarországon ismeretség nélkül nem nagyon fogok előrébb jutni. Ha másik munkát vállalok, azzal sem jutok előrébb. 

Végül láttam az interneten egy hirdetést, hogy óceánjárókra keresnek segédpincéreket. Elmentem, felvettek. Innentől indult életemnek egy új fejezete, és ekkor léptem kapcsolatba veled is. 

Papír papír papír 

Sajnos a beosztásom elég szerencsétlen volt, így a szükséges papírok beszerzése döcögősen haladt. Aki hajóra akar kimenni (főleg ha az USA-ba tart), annak szükséges egy vízum (C1/D), a szükséges orvosi vizsgálatok, oltások, erkölcsi bizonyítvány megléte.

Egy tárgy egy sztori – új sorozat a Határátkelőn!

Mi az a tárgy, amit semmi pénzért nem hagynál hátra, amit magaddal vittél Magyarországról vagy mindenképpen hazavinnél? Fotózd le és írd meg a történetét, miért fontos, mit jelent neked! Lehet gyermekkori játék, kabala, könyv, emlék, ruhadarab – bármi, ami fontos neked. A fotót és az írást a hataratkeloKUKAChotmail.com címre küldd!

A problémát tetézte, hogy az orvosi vizsgálaton az orvos engem még külön pszichológushoz küldött, mert úgy találta, hogy szuicid (öngyilkossági) hajlamaim vannak. Nem tagadom, van bennem egy kis magyaros panaszkodási hajlam, de ez inkább realizmus, mint pesszimizmus. Sosem próbáltam magam megölni. Nem értettem. De a pszichológus átengedett. 

Szóval az állásinterjú után fél évvel végül bejelentettem a HR-nél, hogy leszámolok a cégnél, indulok hajózni. 

Utazás 

Izgultam hogyne! Életemben akkor repültem először, és akkor voltam igazán külföldön is. Magyarul minden tapasztalat nélkül indultam útnak. Emlékszem a párizsi Charles de Gaulle reptéren majdnem lekéstem a Miamiba tartó gépemet, 15 perc alatt rohantam végig ki tudja hány terminálon a gépemig. Az utolsó pillanatban jutottam fel. 

Miamiban pedig egy időre elvesztettem az útlevelemet is! Az egyik porter (csomagmozgató) találta meg és adta vissza, addigra már-már idegbaj környékezett. 

De hogy hogy nem, valahogy mindig úgy alakult, hogy túljutottam a nehézségeken, és sikerült elérnem a célomat. Valaki ott fent nagyon vigyázz rám. :) 

Aztán Miamiból átutaztam Tampába (egy város Florida nyugati partvidékén), és elkezdtem hajózni. 

„Mi akkor fejezzük be, amikor vége a szerződésnek” 

Aki hajón akar dolgozni, az készüljön fel, hogy sokat fog dolgozni. Még annál is többet. Nem ijesztgetni akarok senkit, de ez a realitás. Közepesen nehéz fizikai munka általában, ha a hajó éttermi részében dolgozik az ember. 

Kb. 10-14 óra naponta. Minden nap. Nincs megállás. Ha offja – „szünnapja” – van az embernek, akkor az azt jelenti, hogy délben, mikor kiköt a hajó, lemehet néhány órára. Ennyi és nem több. 

A folyamatos terhelés miatt egész idő alatt elég ingerült az ember, kialvatlan, fáradt. Nem csak fizikailag, pszichológiailag is megterhelő. Minden egyes másodperced be van osztva 6-10 hónapon keresztül. Nagy fegyelmet kell tartani. 

Mosolyognod kell a vendégekre, akik vagy eszméletlenül buták vagy bunkók tudnak lenni veled. Szóval, ami a vendéglátásban szokott lenni probléma, de azt itt helyezd annak a köbére. 

A szabályok szigorúak. A legkisebb hibáért is nagy büntetést lehet összehozni. Természetesen igyekeztek ezeket rugalmasan kezelni a vezetőség részéről, de van, amit nem lehetett elnézni. 

A hajón élsz, az az otthonod, az a munkahelyed. Vele együtt élsz. Ott van lehetőség neked is kikapcsolódásra, pihenésre. Már ha van időd. Volt úgy, hogy két hétig a napot nem láttam, a hajó gyomrában éltem. Egyszerűen olyan volt a beosztásom. 

Mivel a legénység tagja vagy, neked is részt kell venned a kötelező gyakorlatokon, egy idő után pedig adnak neked valamilyen feladatot. Nekem az utolsó két szerződésemben már a mentőcsónakom másodkapitánya (2nd coxswain) voltam, vagyis nekem kellett a mentőcsónakot vezetnem, a legénységet irányítanom szükség esetén. 

Nagyon utáltam, mert nagy volt a felelősségem és semmit nem kaptam érte, de legbelül büszke is voltam, és a mai napig az vagyok, hogy tudtam kezelni. 

Jellemző, mikor végeztem a nappal, akkor mondtam az egyik magyar kollégámnak, hogy befejeztem a napot. Ekkor ő mondta: „Te csak szünetre mész. Mi akkor fejezzük be, amikor vége a szerződésnek.” 

Ez az egy mondat nagyon beleégett a memóriába. Igaza volt. 

Paisano business 

Egy nagyon nehéz második szerződés kezdtem bele a harmadikba. Igyekeztem feljebb kerülni, de ekkor realizálódott bennem az a beteg rendszer, ami Magyarországon is működik. „Paisano business”-nek hívták. Magyarul az „urambátyám” rendszer hajós megfelelője. 

A hajók éttermi része rendkívül hierarchizált. Legalul vannak az assisstant waiterek, akiket én csak futároknak hívok. Ők dolgoznak a személyzeti étkezőkben, szobapincérek, illetve este a büfékben dolgoznak. 

Innen feljutni könnyű, mondhatni nyomják felfele az embereket. Nem csoda, mert a következő szint az egyik legnehezebb. Assisstant team waiter leszel, vagyis segédpincér. 

Két dolgod van: rohanj, és cipekedj! 10-14 órában. Rendkívül megerőltető, unalmas, monoton, és ráadásul a management előszeretettel rúg beléd minden második órában valamiért. A legkisebb dologért is. Ehhez járul egy megalázóan alacsony fizetés (erről egy kicsit később). Éppen ezért sokan lemorzsolódnak itt. Szinte mindig emberhiány van. 

A következő szint már nem egyszerű. Az lenne a rendes pincér, európai ember számára már jó fizetéssel. Azonban itt lép be az előbb említett paisano business. Hajós nyelvben a paisano amolyan honfitársat/bajtársat jelent - meg a feketék gúnyneve -, vagyis az előrelépésed nagymértékben attól függ, mennyire vagy jó viszonyban a menedzsmenttel. Ez persze többféle módon lehet elérni. Azokon a hajókon, ahol én voltam, a lányok sorban haladtak a főmufti kabinjába. Gondolom, nem sakkozni. 

Az akkori barátnőmnek is felajánlották, hogy felejtsen el engem, vegyen egy üveg bort, menjen a kabinba. Cserébe lehet főpincér. 

A fiúk eszköztára egy kicsit másabb ugyebár, de meg tudom említeni, hogy az utolsó szerződésemeben, a food manager meleg volt… 

Az officerek - akik jórészt olaszok – előszeretettel válogattak a lányok között. Megtehették, mert befolyásuk volt, a lányok meg reménykedtek, hogy segítenek nekik később. Vagy eljutni az Unióba házasság révén, vagy csak feljebb jutni a ranglétrán. 

Ezért sokan kettős életet élnek. A hajón van egy szeretőjük, otthon családjuk, gyerekük. Ha a család jött látogatóba a hajóra, addig a leányzó meg elbújt. Néha voltak botrányok ebből. 

Akkor most megéri? 

Sokan kérdezték már tőlem, hogy mennyi az annyi? Sokan tudják, hogy sokat kell dolgozni, de a cég mindent áll, lehet félrerakni. Tegyük ezt most egy kicsit helyre! 

Tudni kell, hogy a fent említett assistant team waiter pozíciótól kezdve nincs fix fizetés. A hajóút végén a vendég dönti el, hogy megadja nekünk az ún. „gratuity”-t, amit magyarul, azt hiszem, szervízdíjként lehet fordítani. Ha elégedett a vendég megadja, ha nem, akkor hoppon maradt a dolgozó. 

Volt úgy, hogy a szerencsétlen főpincér csak 300 dollárt kapott két hétre, de ugyanez megtörtént egy román segédpincérrel is. Ott viccelődtünk szegénnyel, hogy ezért a pénzért Magyarországon is dolgozhatsz. 

Az ATW pozícióban maximum olyan 1600-1800 dollárt lehet összekaparni tapasztalatom szerint havonta. Ezért a pénzért viszont mindennap dolgoztunk napi 10-14 órát. 

Ha átlagban veszünk 12-t, megszorzod napok számával (kb. 30), és elosztod a kapott összeget a fizetéseddel, megkapod az órabérünket. Látni fogod, hogy ez annyira nem nagy szám. Ezt a pénzt nyugaton simán meg lehet keresni feleannyi munkával is, igaz itt ennek 90-95%-át félre tudod rakni. Igaz ezért dolgozol is. Valamit valamiért. 

Ezért szolgál rengeteg délkelet-ázsiai ember a hajón, mert náluk havi 500 dollárból szépen meg lehet élni, itt meg összejön már legalul is 900-1200 dollár. Nekik marhára megéri. Nekünk európaiaknak, igazán a pincér pozíciótól lehet jól keresni. Ott már megvan a 2000-2500 is, és nem dolgozik annyit, mint egy ATW. De addig eljutni… 

„Nálatok laknak-e állatok?” 

Néhány szót a vendégekről. Vagy inkább állatokról. Na jó nem mind. Vannak rendes emberek közöttük, de sajnos a nagy részük nem volt ilyen. 

A cégem hajói all inclusive kategória volt, vagyis annyit fogyaszthatsz, ami beléd fér. Csak a prémium ételért, az alkoholért, illetve az üdítőért kellett fizetni (ha az éttermi részt nézzük). 

Szóval ha csak az alapszolgáltatást veszik az emberek igénybe, marha olcsón ki tudnak jönni belőle. Itt jönnek képbe az ún. ingyenélők, aki nem adnak szervízdíjat, de élvezik a vendéglátást, az étteremben csak limonádét, jeges teát, vizet kérnek. Meg kaját tornyokban. 

A hajóút végén meg sorban állnak a vevőszolgálatnál valamilyen panaszt benyújtani, hogy ne fizessék a szervízdíjat. 

Minden rasszizmus nélkül állítom, nagy részük paisano (fekete) volt, vagy „fehérkártyás” nyugdíjas. 

Ezért nagyon népszerű a hajózás az USA-ban. Nagyon sokan nem is szállnak már le a hajóról, hanem csak élvezik a „vendégszeretet”. Említettem, hogy zabálnak kétpofára? Mert amit ott láttam, evésnek nem nagyon tudom nevezni. Láttam olyat, hogy 30 éves a delikvens, és az evőeszközt nem tudja normálisan megfogni. 

Ahogy korábban említettem, főleg a nyugdíjasok és a paisanók szeretik. Olcsóbb nekik hajózni, mint otthon lakni. Főleg ha már rendszeres „hajósok”, akkor rengeteg kedvezmény jár nekik.

Volt néhányuknak vicces, egyben szánalmas szokásuk. A nagy kövér amerikai jön, leül és kirakja a domborodó hasára a fehér/szürke kártyát (ez jelzi, hogy már sok napot hajózott), és várja, hogy a dolgozó/manager odamenjen, és lesse minden kívánságát. 

Aki vendéglátózik, tudja miről beszélek. 

Egy másik morbid szokásuk az volt, hogy az emberek meghalni jöttek hajóra. Állítólag volt valami kitétel a biztosításukban, ha hajón hal meg az illető, akkor extra pénzt kap a családja. Hogy ebből mi az igazság, azt nem tudom, de az első szerződésemben meglepően sok félholt ember szállt a hajóra, és nem mind hagyta el azt élve. 

Elég volt! 

Az egyik oka, amiért elhagytam Magyarországot, az „urambátyám” rendszer volt. A mai napig gyűlölöm. Nem egy embert láttam, aki majdhogynem belerokkant már a munkába, jól is végezte, de nem tud előre jutni, mert nem áll közel a főnökhöz, vagy nem nyitja szét a lábát. 

A negyedik szerződésemben ott már annyira nyilvánvaló volt ez, hogy nem is takarták. Nyíltan tudtuk, mi történt az előléptetésért. Nemegyszer láttam, hogyan suttyognak a főnök után a „jelöltek”. 

Hányingerem volt az egésztől. Az utolsó löketet a Brexit népszavazás hozta. Ekkor mondtam azt, hogy elég, most vagy soha. Befejeztem a szerződésemet, halasztást kértem a következőig, aztán meg sem álltam Angliáig. 

Vissza vagy sem? 

Jelenleg Londonban élek. Elölről kezdtem mindent, ugyanúgy runner vagyok, mint 3 és fél évvel ezelőtt. De nem bánom. Jobban élek. Nyugodtabban. Van szabadidőm. Van életem. 

Magyarországra nem akarok visszamenni. Miért? Nem vagyok hajlandó lehajtani a fejem senki előtt, a hajón sem tettem. Rendes munkával akarok előrébb jutni. 

Lassan fél éve fejeztem be a hajózást. Nem állítom, hogy rossz volt. Rengeteget fejlődtem általa. Kubát leszámítva gyakorlatilag mindenhol voltam a Karib-térségben, gyűjtöttem egy kis pénzt – igaz nem annyit, de tartalékom van – kifizettem a hitelemet, az angolom megerősödött, sőt, a vendégeknek hála, a spanyolt is kezdő szinten beszélem (azóta is tanulom). Jártam több amerikai nagyvárosban (LA a mai napig hiányzik), megismertem egy csomó gondolkodásmódot, kultúrát. 

Volt két tüzem, egy man overboard (ember a vízben) akcióm, végigszáguldoztam robogóval egy mexikói városban, hogy visszaérjek a hajóra, akadt két hurrikánom, egy vihar, és megannyi haláleset. 

Szóval nem unatkoztam. Rengeteget adtam, de rengeteget is adott a hajós élet. Igaz nem pénzben. Nehéz volt, érdekes volt, de nem hiszem, hogy újra próbálnám. Vagy mégis? Lassan befejezném a vendéglátást, és az eredeti szakmámban, fotósként szeretnék elhelyezkedni. Úgy látom, itt a nyugati világban lehetséges. 

Nemrég láttam, fotósokat keresnek óceánjárókra…”

(Fotó: pixabay.com/skeeze)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: hajó óceánjáró

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9314177951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.08.14. 06:44:38

Reális poszt.Hajóra még vendégként se.

Dikusz 2018.08.14. 07:44:00

Nagyon jó kis poszt, tetszett. Az már a hab lenne a tortán, ha -lippiti klippiti, mondá Rémusz bácsi a mesében- a posztoló is megjelenne.

Din Serpahis 2018.08.14. 08:01:05

En ilyen extrem hajoutakat probalnek ki, van itt egy iroda, az szervez ilyeneket. Pl Oslo-Vladivostok Sziberiat megkerulve, nagyon allat lehet. Vagy del-atlanti szigetek..nyam nyam. Viszont ez a karobi tobzodas valami embertelen unalmas lehet.

Csodabogár 2018.08.14. 10:36:46

Ilyen nagy hajóra én vendégként se mennék, mert tömegundorom van. Viszont nemrég voltunk egy folyami hajózáson, amit nagyon szeretek. Csak 180 utas van és 50 fő személyzet. Ebből 5 volt magyar. Akikkel beszélgettünk, mind nagyon boldognak és elégedettnek tünt. Mindegyik már a harmadik vagy negyedik szezonnál tartott és volt amelyik nem is akart máshova menni. Egyik se tünt fáradtnak vagy hajszoltnak. Ezek a hajók persze minden nap kikötnek valahol, amikor a személyzet egy része is szabadon mehet a városba. No és mit csináltak? A recepcio vezetője magyar volt, a bárpultos lány is. Volt egy segédpincér magyar, a mi folyósónk takarítónője is magyar volt és a sport manager is egy TF-et végzett magyar fiu volt. Nem kérdeztük persze hogy mennyit keresnek, de, szerintük, az a társaság akinek a hajóján voltunk jól fizet. Itt a német volt a hivatalos nyelv, de többnyire tudtak angolul is. Mint mondták magyar vendéggel nemigen szoktak találkozni.

Csodabogár 2018.08.14. 10:37:57

@Din Serpahis: Te nyugodtan el tudsz menni utasnak is. Kellemesebb lesz.:-)

Golf2 2018.08.14. 12:16:13

Off.
Gigaveszteséget könyvelt el tavaly a nyereséges Sziget – hogy is van ez?
hvg.hu 2018. augusztus. 14...Úgy van hogy csalnak.1milliárd nem elég,2 kell.

2018.08.14. 12:42:43

@Csodabogár:

"Viszont nemrég voltunk egy folyami hajózáson, amit nagyon szeretek."

Melyik szolgáltatót kultiválod?

Arthamyr 2018.08.14. 12:47:31

"Igyekeztem feljebb kerülni, de ekkor realizálódott bennem az a beteg rendszer, ami Magyarországon is működik. „Paisano business”-nek hívták. Magyarul az „urambátyám” rendszer hajós megfelelője. "
"Nem egy embert láttam, aki majdhogynem belerokkant már a munkába, jól is végezte, de nem tud előre jutni, mert nem áll közel a főnökhöz, vagy nem nyitja szét a lábát. " - Ez a gondolat többször előfordul különböző variációkban, de van itt egy kis tévedés. A hajón mennyire számít, hogy kit léptetnek elő? Az olvasottak, meg a józan paraszti ész szerint nem nagyon, ezért a "kinevező ember" kihasználja a lehetőséget, hogy kellemes mellékes juttatásokra tegyen szert. Valamint ahol ilyen kettős életű patkányok dolgozhatnak felelős pozícióba, azt kerülni kell. Azért tehetik meg, mert valószínű még ott sincs elég nagy szűrés.

Normális munka kell, ahol szükség van változatos szintű szakmai tudásra, ahol lehet fejlődni, tanulni, ahol van piaci verseny és fogyasztói igény, és akkor lesz fizetésemelés/bevételnövekedés, és később jelenik meg az "urambátyám" rendszer, ahova már a legtöbb ember nem jut fel, így nem is fogja zavarni. Valamilyen szinten ez mindenhol jelen van, de minél kiélezettebb a verseny, minél jobban számítanak a "munkás" képességei, annál kevésbé, és annál kevésbé irritálóan. A személyes kapcsolatok mindig is befolyásolni fogják a karrierutat, ez elkerülhetetlen. Aki meg biorobotként adja el magát, akként is fogják kezelni.

Azokon a szakmai területeken, ahol komolyan számít a tudás, és a versenyt sem taposták szét, még Magyarországon is egész magas szintre el lehet jutni anélkül, hogy valaki beverje a fejét az urambátyám rendszerbe.

Dikusz 2018.08.14. 12:51:49

@Golf2: Nem ezért szállt ki a bizniszből az előző tulaj? Tavaly mintha még az övé lett volna a bolt.

kakuto 2018.08.14. 13:07:20

Hasonlo szitum volt en 2011ben mentem a carnivalra dolgozni segedpincerkent, en csak egy szerzodest maradtam mert a melo is sokk volt meg a felesegemet is megismertem.
Aztan mi is angliaba jottunk london vonzaskorzetebe dolgozni, en maradtam pincer, draga alberlet, stb.
2015ben eskuvo, 2016ban hazvetel londontol 1,5 orara es az elso gyeerek szuletese.
Igy visszaemlekezve a hajo nem olyan rossz, olyasmi lehet mint a sorkatonassag volt, csicskaztatnak de ezert penzt kapsz plussz vilagot is latsz.
Ha kozben probalsz inni, bulizni, csajozni, esetleg megismersz vkit komolyabban nem olyan rossz.

Az en baratom akivel egyutt mentunk a hajora volt hogy reggel 10kor szolnak nekem hogy menjek X-ert mert kioldott ovvel es felig letolt gatyaval kovalyog a vendegek buffet reszlegen...
Aztan mivel ott nem talaltam, tovabb keresve a staff furdszoreszlegen talaltam meg felmeztelenul a pisszoart tamasztva. Kiderult hogy az alkesz lengyel kollegaval reggeli utan egy liter vodkat bepussziltak...
Mondtak fektessem le aztan este jelentkezhet vacsora muszakra.
Meguszta.

Csodabogár 2018.08.14. 13:13:59

@Nagy kámpics: Ez az A-Rosa volt. Már másodszor voltunk, nincs velük semmi baj. Persze nem neked való, mert az átlagéletkor erősen 50+.

gabors 2018.08.14. 17:35:29

A poszt erdekes de azt hiszem kimaradt az igazi buli amikor a hajon mindenkinek hasmenese jo kis Norovirus-t napok alatt mindenki beszerzei es ha leall a vizszolgaltatas is na olyankor jo lehet az a par nap .

Csak akkor ulok ilyen hajora ha betiltjak a repuloket es mindenkeppen tengerentulra kell mennem (SOHA)

Dikusz 2018.08.14. 18:28:43

@gabors: "mindenkinek hasmenese jo kis Norovirus-t napok alatt mindenki beszerzei"

Saját tapasztalat?

gabors 2018.08.14. 18:34:13

@Dikusz: "Saját tapasztalat? "

Nem, de MINDEN evben van egy ketto a hirekben, ez a NOROVIRUS amugy eleg elterjedt de a hajon kulonosen kellemetlen mert nagyon sokan vannak osszezarva eleg kis helyen mindenfele tarsasfoglalkozasok igy a virus gyakran szinte mindenkit eler ...

Talan ket eve volt hogy valami vihar miatt az aramfejlesztok is tonkrementek nem volt viz nem lehetett furdeni ... nem volt AC es vagy 3 napig tartott mig kimentettek oket ... ilyenkor nem tudom van valami karterites ?

De mint irtam ilyen "nyaralasra" meg akkor sem mennek ha nekem fizetnek meg a koltsegeket...

Csodabogár 2018.08.14. 18:34:50

@gabors: Ilyen tengeri hajókra én se ülök mert szerintem unalmas no meg a tömeg. De norovirust repülőn is lehet kapni vagy bárhol. Nagy klasszikus mikor egy Japánba tartó repülőn tört ki a norovirus valami majonézes kajától. Akkoriban te még biztos itthon voltál. Ha már, akkor inkább a hajó.

zoldzeller 2018.08.14. 19:22:36

Aaaah, mi egyszer tombolan nyertunk egy karibi hajos utat. Hulyen venne ki magat ha azt irnam hogy szar volt egy hetig hajozni a karib szigetek kozott, mondjuk inkabb azt, hogy rendkivul tavol all tolunk. Ket nap utan mar inkabb nem jartunk vacsorazni. A hajon levo medencebe egyszer sem mentem bele, az ido nagy reszet az egyik barban toltottuk ahol valami fura oknal fogva kicsit kevesebben voltak mint mashol.

gabors 2018.08.14. 20:05:19

@Csodabogár: " Nagy klasszikus mikor egy Japánba tartó repülőn tört ki a norovirus valami majonézes kajától. "

ez azert nagy kamu ... mert most megneztem a virus fertozesetol szamitve 1-2 nap mulva kezdodnek a tunetek viszont mar viszont lapangasi ido alatt is fertozo lehet az egyen...

majonezes kajatol lehet etelmergezest kapni ... de az nem norovirus es bar hosszu a repulo ut Japanba arra azert nem eleg hogy a norovirustol legyenek betegek ... (hacsak nem mar elozo nap megkaptak valahol mashol)

mókusfülecske 2018.08.14. 20:15:24

Volt szerencsém egy hetet tölteni a Harmony of the Seas hajón, fantasztikus volt. Teljes létszámmal voltunk, de zsúfoltság, tömegnyomor szóba sem jött. Cserébe olyan kedvességet, figyelmet, minőségi szórakoztatást kaptunk, amit egyetlen szállodában sem nagyon találni. Az ételek minőségéről pedig ne is beszéljünk, minden az utolsó grammig tökéletes volt. Amit a posztoló írt annak pedig ebben a formában kb. a fele sem igaz. Volt a hajón egy magyar recepciós srác, egy szerb pincér, akik teljesen másként mesélték a mjndennapjaikat.... Szóval menjetek próbáljátok ki,fantasztikus dolog.

6EQUJ5 2018.08.14. 20:15:24

Elég jól leírja a blogger, hogy milyen a hajós munka. Kemény, de intenzív élményt ad, az biztos. Kibírhatatlan és kihagyhatatlan egyszerre. Ha ott vagy, akkor hazavágysz, de ha otthon vagy, akkor meg hiányzik valami abból az életből. Aki mindig csak a langyos vízben próbálta ki magát és folyamatosan alibizik a már eleve alibi munkahelyen, ahová már amúgy is ismeretség által került, annak soha nem lesz része abban, hogy valahol igazán kipróbálja a tűréshatárát. Nem a "nekem jogaim vannak" senkiháziaknak való, akik mindent megkaptak az élettől, amiért másnak kellett megdolgozni!

Sequoyah 2018.08.14. 20:15:24

Magyarkent a hajozas csak akkor eri meg, ha van valami szakmank, amivel nem a legaljan kell dolgoznunk.
Vannak ismeroseim akik masszorkent, etterem vagy egyeb vendeglatoegyseg managerekent mar kifejezetten jol eltek. Normalis szobat kaptak, es havi 4-5-6000$-t ugy, hogy koltseguk az zero volt.

A mosogatast/takaritast hagyjuk csak a meg keletiebbekre...

Shaktee 2018.08.14. 20:53:10

@mókusfülecske: neked inkább hiszek..

nagyon magyarosh ez a poszt.

gabors 2018.08.14. 21:03:48

@mókusfülecske: "Volt szerencsém egy hetet tölten ....i"

na baszod akkor inkabb te lehetesz az etalon azok akok 1 vagy akar 4 evet lehuztak menjenek a picsaba hazudozni ...

"Szóval menjetek próbáljátok ki,fantasztikus dolog. " menjel ahanyszor akarsz ... de nem koszi ...

Dikusz 2018.08.14. 21:06:26

@Shaktee: Miért hiszel inkább neki?

Dikusz 2018.08.14. 21:13:08

@gabors: "na baszod akkor inkabb te lehetesz az etalon azok akok 1 vagy akar 4 evet lehuztak menjenek a picsaba hazudozni ..."

Ezzel teljes mértékben egyetértek. Valaki egy hetet tölt a hajón, minden szép és jó, de a színfalak mögé nem lát, úgy mondja meg a tutit.

gabors 2018.08.14. 21:15:44

@Dikusz: "@Shaktee: Miért hiszel inkább neki? "

egy hetet toltott egy hajon vendegkent ahol egy magyar "sraccal" is beszelt ... vagyis sokkal jobban tudja hogy milyen egy hajon dolgzoni a konyhan :-)

meg mindig nem vilagos ? ?

Csodabogár 2018.08.14. 21:34:12

@Golf2: Index szerint nyereségesebb mint tavaly. Hol az igazság?

Csodabogár 2018.08.14. 21:36:27

@gabors: Akkor valami más hasonló betegség volt. Elég rég történt de óriási újsághír volt akkoriban egész Európában.

Csodabogár 2018.08.14. 21:43:36

@mókusfülecske: Van akinek bejön az ilyen utazás. Nekem ha fizetnének se kellene. Ha nyerném eladnám vagy elajándékoznám de nem venném igénybe. 6000 emberrel összezárva napokig csak a vizet nézni, semmi pénzért nem kell.

Egyébként volt egy poszt itt régen. Aki írta hajón dolgozott, de azt hiszem valami adminisztrativ munkát végzett és nem panaszkodott. Mosogatás, pincérkedés stb. biztos kemény munka, de nem kötelező vállalni.

Dikusz 2018.08.14. 21:47:22

@gabors: "meg mindig nem vilagos ? ? "

Komolyan vettem @Shaktee: kommentjét, de az alatta levő hozzászólásomat, amit neked címeztem, az elolvastad, mielőtt ezt írtad nekem?

Ott azért eléggé egyértelműen írtam azt, hogy én is oktalanságnak tartom @mókusfülecske hozzászólását.

Én nem ismerőstől tudom, hogy milyen egy ilyen hajón dolgozni. Az unokahúgom 14 évet dolgozott hajón, egyszer volt tengerjárón. Ma nem tudtam elérni, különben elolvastattam volna vele a posztot. Az ő általa elmondottak bizony igencsak megegyeznek azzal, amit a posztoló leírt.

Dikusz 2018.08.14. 21:54:47

@Csodabogár: A tavalyira írta @Golf2:, hogy veszteséges, nem az ideire, hiszen annak még vége sincs.

Az előbb írtam, hogy unokahúgom kisebbik lánya 14 évig hajózott.
Igen kemény munka, látom a kiscsajon.

Muhammad Balfas 2018.08.14. 22:01:34

Tanulj meg játszani egy hangszeren és máris jobb dolgod lesz a hajón..:)

jucifer21 2018.08.14. 22:25:18

Teljesen korrekt iras! 3 szerzodest csinaltam meg segedpincerkent, sok munka, de visszagondolva qva jo dontes volt.

Rugovicsvalagba 2018.08.14. 23:08:03

@Csodabogár: Persze hogy nem. Nem túl olcsó. :-)

Shaktee 2018.08.14. 23:08:03

@Dikusz: jobban kedvelem a pozitív embereket.

Rugovicsvalagba 2018.08.14. 23:42:58

A haverom dolgozott ilyen hajókon. Van amelyiken hasonló volt a helyzet, mint amilyent a posztíró leírt, de a többin nem ez volt a jellemző . Viszont ott is megbecsülték az átlagosnál jobban dolgozókat.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.15. 01:54:22

Ááá, faxt, ennyire sz@r melót ilyen kevés pénzért csak valami durván pocsék helyzetben vállalnék be.
Eleve ügyfélként is a ilyen szervízdijaktól is hányok, mikor tőlem vár(ná)nak el ilyen összegeket, hogy adjak valakinek több száz dollárt, hát mire fel, mert végzi a dolgát?
Nekem ki ad?Senki...
De hogy még ez legyen a szerencsétlennnek az összes bére, hát az erősen felháborító.
Fel kéne nyomni az ilyen cégeket valami eu-s bíróságon.Manapság már a kamionosoknak is van eu-s érdekvédelme, hisz olvashattuk már évek óta, hogy kötelező megadni a nyugati szintű napibért.(Persze, nem tudom, ez meg szokott-e- valósulni ténylegesen.)Vagyis a hajós cégek dolgozóinak is kéne valami ilyesmi.
Persze, ha "önként", előre aláírják a sz@r feltételeket, akkor nehéz miről beszélni...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.15. 01:59:32

Amúgy meg friss hajós élmény a német-svéd komp pár napja, otthonról hazafelé úton (bróhaha...), olyan rohadék hullámzás volt, hogy megvalósult a fiatalkori, viccben citált eset, nevezetesen fektemben is kapaszkodni kellett, mert különben hemperegtem volna akaratlanul is.No nem ágyban voltam, hanem csak úgy a földön, mint megannyi másik ember, aki szintén azon a kompon volt.Pedig csak olyan 1-2 méteresnek tűntek a hullámok, de gyilkos szél volt kint a Balti tengeren...
Szóval kb. a f@$2om menne ilyen hajókra, hánykolódni hónapokat, mocskosul rosszul lenni,okádni, nemaludni esetleg napokig, még vendégként se, nem hogy melózni.Max ha világháború van és máshogy nem lehet gempához jutni, akkor talán...
De azért sok sikert annak, aki szereti.
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.15. 02:11:18

@geegee: Izé, na, kicsit elhamarkodottan fogalmaztam, hisz az usák cégek ellen az eus érdekvédelmi szervezetek nem sokat érhetnek.De talán lehet érteni a mondanivalóm lényegét.

gabors 2018.08.15. 02:36:27

@geegee: "@geegee: Izé, na, kicsit elhamarkodottan fogalmaztam, hisz az usák cégek ellen az eus érdekvédelmi szervezetek nem sokat érhetnek.De talán lehet érteni a mondanivalóm lényegét"

ezek a hajok 4 nagy vallalat kezeben vannak a llegnagyobb a mar emlitett Carnival Birtish/USA Pricesc akarmi az udsa ... es a Holland American LInes vagy hasonlo ezek kb 75% a nagy oceanjaroknak ..

somlobodog 2018.08.15. 07:44:56

@6EQUJ5: "Nem a "nekem jogaim vannak" senkiháziaknak való, akik mindent megkaptak az élettől, amiért másnak kellett megdolgozni!"

Egészségedre váljék. Sajnos gondolom mivel neked is voltak jogaid így 6 éves korodban nem kellett lemenned egy bányába szenet fejteni. Szóval te is csak egy senkiházi puhapöcs vagy. Erről ennyit.

Behajtó70 2018.08.15. 07:45:43

Eddig dolgoztam német, francia, olasz, osztrák, japán, kínai, görög és svéd multiknál. Kivétel nélkül mindenhol urambátyám megy. Nem is értem miért gond ez! A kínai az a másik kínainak adja a jobb meló. Nyilván! A svéd kulira bárkit felvesz, vezetőnek csakis svédet. De nem ám ilyenolyat! Magasat! Régi-svédet. Tudod. A német szintén, a vezetők elsősorban németek, stb.

De emellett nem is akárkiket, hanem a volt kollágáikat, bérelt házak szomszédait teszik a jobb pozikba.

Nincs ezen semmi meglepő, így megyez. És jogosan megy így! Természetesen én is a saját családi/baráti körömnek segítek elsősorban.

Szerintem gáz az a politikai felhang a fenti cikkben, hogy azért nem jön haza a hőspincér-úr, mert urambátyám van! (Fotós? Aha, pl az esküvőre kit hívsz fotózni, akit a haverok ajánlottak, hogy tök jó, vagy valami ismeretlent? Gondolj már bele ebbe az urambátyám-baromságba, hogy milyen ostobaságokat voltál képes írni!)

am22 2018.08.15. 11:05:39

Ez nem hajós munka. Ez hajón munka. Van különbség.

kiwilekvar 2018.08.15. 13:34:33

Aki a vendégeket; "állatoknak" és "ingyenélöknek" nevezi, annak komoly problémái lehetnek és nyilvánvalóan leginkább saját magával. A "szerzönek" nem jutott eszébe, hogy az "ingyenélök" elöre kifizették az utat inkl. ellátás. Az amerikai böségesen ad borravalót, így van szocializálódva, persze ha valaki "állatnak" és "ingyenélönek" titulálja, akkor jó eséllyel nem honorálja a bunkóságot, söt papnaszt tesz. Lehet, hogy nem az úrambátyám volt itt a probléma a nem elöléptetésben, hanem a kolléga munkaethosa? Ez a történet pont azt mutatja, hogyan nem állunk a munkahához és a Kuntschafthoz hozzá, hogyan nem gondolkodunk, ha az életben tovább akarunk juttni.

calvin&hobbes 2018.08.15. 13:35:20

Nekem egy rokonom hajozott, de "mazlista" volt mert speckos etteremben volt a hajon - az amelyik nem a resze a szolgaltatasnak hanem ott helyben kell foglalni es fizetni is. Raadasul nem egesz nap volt nyitva az etterem hanem deltol este 11ig... szoval volt szabadnapja/fel napja, fix- egesz jo fizetese es plusz a szerviz dij es borravalo amit ott helyben kapott es nem a tura utolso napjan adtak a csomaghoz, de persze emelle azert kegyetlen sokat dolgozott is... talan ezert is tudott ugy 5-6-7 szerzodest vegigcsinalni... de o is meselt cifrakat... a tisztek kettos elete, a kulturak koccanasa, a staff partik, a vendegek... lol egyik masik siman tockoserett... peldaul az aki megkerdezte hogy honnan van friss gyumolcs minden nap, a pincercsoka meg poenbol - total komoly arccal - azt mondta minden hajnalban helikopter hozza utanuk a hajora... a vendeg egy par ora mulva a vendegszolgalatnal kerte a speckos kedvezmenyt mert "napok ota" nem tud aludni hajnalban a helikopter zajtol.... :D :D :D persze el tartott egy ideig mig meggyoztek hogy nincs legikezbesites...
Mindenestre mocskos nehez munka, de ha mazlista vagy akkor azert egesz jo csomaggal (anyagi vonzat/emlekek/garantalt "mindenttulelek" plecsni/baratsagok/parkapcsolat stb) tavozhat az ember lanya...

Sütemény1975 2018.08.15. 13:43:14

@geegee: EU napibér? Papiron megvan

tibor és klára 2018.08.15. 13:48:19

@Ches Desmond: itt lesz az igazság. van egy rokonom, aki évente néhány hónapot lenyom a földközin mint zongorista. normális pénzt kap, a vacsoránál játszik egy órát, meg este valamelyik bárban még 2-3-at, a többi szabad, saját kabinja van, stb

kewcheg 2018.08.15. 17:46:42

@geegee: nem ez a szar pénz, hanem amit itt a zindexen írtak pár napja, a Szigetfesztiválon a csapos meló...Napi 14 óra munka, csapágyasra hajtod magad 15ezerért...Főleg diákok csinálják...Azért hogy a Gerendásnak meg a többi pocakos tőkésnek meglegyen a napi 15-20 milliója....marx megnyalná a szája szélét ha ezt látná....

Norbert Kovacs 1975 2018.08.15. 21:36:37

Sziasztok, Erdekes iras... nagyon sok ceg van es nagyon sok fele munkahely, ilyen is olyan is, az urambatyam rendszerrel nem ertek egyet teljesen, ez csak attol fugg hol van az ember... komoly cegnel felelossegteljes posztra nem neveznek ki valakit ismerettsegi alapon, ugyanis ez a munka nagyon teljesitmeny orientalt tehat mindenkinek az erdeke hogy jol es pontosan vegezze a munkajat mindenki. ez a sztori egy szemszogbol irodott ami meglehetosen limitalt, mar elnezest nem sertesnek szanom ezt.. en magam 20 eve dolgozom hajon, majdnem vegig vezeto pozicioban, jelenleg hotel director vagyok es nagyon sok jo es szep dolgkot meselhetnek errol az eletrol... :)

Amcsi 2018 2018.08.15. 22:24:15

20 éve vagyok hajón vezető pizicíóban. Nem igazán hiszem el ezeket a dolgokat amit itt olvastam. Én pl az iskoláimmal léptem előre, és nem lábnyitogatással ahogy te mondod. Egy nemzetközi vizeken hajózó hajón nem lehet feljebb jutni olyan módszerrel amit te mondasz. Drága, és nehéz iskolákat kell hozzá elvégezni, Coast Guard és egyéb szervezeteknél. Évekig tartó iskolák amihez minden iskola után 1-2 éves gyakorlat is kell hogy megkapd a license-et. Nem elég csak iskola padban ülni hogy felvegyenek egy magasabb beosztásra. Én már közel vagyok a másod kapitányi kinevezéshez, tudom miről beszélek, te viszont szerintem életedben nem jártál még hajón csak hallottál ezt azt. Amiről te beszélsz az crime az USA-ban. Az ilyen írásokat figyelik más szervek is, de én is jelenteni fogom a Miami Coast Guard-nál. Üdv egy Magyar lány Amerikából.

Amcsi 2018 2018.08.15. 22:24:22

@kiwilekvar: totálisan igazad van, ez a blog író sosem járt hajón, ez látszik az irásából. Remélem a moderátor kiteszi amit írtam neki választ.

Norbert Kovacs 1975 2018.08.15. 22:42:25

@Amcsi 2018: Hello, egyetertek, egy ceg amelyik tobb szaz millio dollart kolt uj hajok epitesere, nem beszelve az uzemeltetesi koltsegekrol az nem fogja akarkire bizni a felelossegteljes poziciok betolteset...
Amerikaban nagyon nagy a versenyszellem, es a munkamoral olyan amit ajanlanek mindenkinek aki az uzleti vagy mas teruleten sikeres akar lenni.

Dikusz 2018.08.15. 23:47:22

@Amcsi 2018: Ezt kinek írtad, és mit "jelentesz", ha megkérdezhetem?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.08.16. 00:39:27

@Dikusz: @Amcsi 2018: Ezt kinek írtad, és mit "jelentesz", ha megkérdezhetem?"

Szerintem (csak a kibic kozbeszol:) amirol o beszel (vagyis tiszti pozicio), az teljesen mas kategoria, mint egy egyszeru pincer. Az elobbihez elhiszem, hogy alapos kepzes kell, es termeszetesen nem a "szereposzto divanyon" adjak az ilyen poziciokat.

Dikusz 2018.08.16. 06:44:40

@Zsuzsi65: Ezt gondolom én is, azzal együtt, hogy a sok tanulás előtt le a kalappal.
A "jelentemnél" meg arra, hogy "megmondom az óvónéninek"...

Big fish 2018.08.16. 07:21:59

Pár hónapja voltunk egyhetes karib tengeri úton a Royal caribbean társaság Liberty of the Seas hajojaval és csak a legjobbakat mondhatom és mindekinek ajánlom hogy próbálja ki az ilyenfajta nyaralási formát mielőtt véleményt alkot. Mi is szkeptikusok voltunk, zsúfoltság, bezártság, unalom stb De garantáltan mindenki megtalálja a számítását.

vándor madár 2018.08.16. 10:49:07

@Amcsi 2018: "Drága, és nehéz iskolákat kell hozzá elvégezni, Coast Guard és egyéb szervezeteknél. Évekig tartó iskolák amihez minden iskola után 1-2 éves gyakorlat is kell hogy megkapd a license-et. Nem elég csak iskola padban ülni hogy felvegyenek egy magasabb beosztásra. Én már közel vagyok a másod kapitányi kinevezéshez, tudom miről beszélek, te viszont szerintem életedben nem jártál még hajón csak hallottál ezt azt"

Valahogy úgy néz ki, hogy te meg nem olvastad el a posztot rendesen. A Coast Guard biztosan nem pincéreket képez. A posztíró nem hajóskapitány akart lenni, hanem a segédpincérség állapotából feljebb kerülni a szamárlétrán a saját szakterületén. De az már elég nagy baj, ha egy bennfentes sem tud különbséget tenni az "appearence & reality", németül "Schein & Sein" között. Ez volt az első, ami engem Nyugaton erőteljesen mellbevágott szinte minden szinten. Minden elismerés mellett távolról sem minden arany, ami fénylik és általában pont ott nem, ahol annyira fényezik magukat a szuper szolgáltatásaikkal.

badnews 2018.08.16. 17:19:30

az a szomorú hogy ennek az irománynak minden szava igaz. Mondom ezt 4 szerződés után oceánon amerikai cégnél. (azota eltem angliában, skóciában es jelenleg bécsben)
viszont nálunka drogok annyira nemvoltak jellemzőek, inkább az alkohol. meg hogy mindenki kefél mindenkivel. amivel nyilvan semmi problemad szingli 22 eves fiúként ;) gondolj bele 1500 dolgozo összezárva viszonylag kis helyen. és amúgyis mi van ingyen?!
Arrol nem beszelve hogy mondjak hogy ne igyon tul sok alkoholt a szemelyzet. de a cég hozzádvágja az 1 literes viszkit 10 dolcsiért.
viszont ujra nem csinálnám.
jó volt szep volt neha az idegosszeroppanas határán de fiatalon siman kibirod es megtanit sok dologra. jó élettapasztalat.
Amugy a vendégekről annyit hogy amikor megkerdezte a vendég (amerikai) hogy a személyzet hol alszik? - és azt a valaszt kapta hogy minden ejjel helikopter jon értunk es kivisz a partra.
másnap reggel már verte a desket hogy ő nemtudott aludni a helikopterektől szoval neki valami karterites jar.
nem nézték hülyének :D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.08.16. 18:30:20

@Dikusz: "A "jelentemnél" meg arra, hogy "megmondom az óvónéninek"..."

Igen, ez az utobbi nekem is valahogy igy jon le :))

adg 2018.08.17. 05:34:25

@badnews: @calvin&hobbes: lehet, hogy at kellene gondolnotok ezt a helikopteres tortenetet, kezd gyanus lenni. ;)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása