oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. január 09. 06:30,  Mocskos hazaáruló lettem 258 komment

2018. január 09. 06:30 Határátkelő

Mocskos hazaáruló lettem

Akár klasszikus határátkelős történetnek is nevezhető Olli és családja sztorija, hiszen sokan jártak az ő cipőjükben: devizahitel, egyre több és kétségbeesett munka a fennmaradásért, majd a reménytelenségben a döntés: megpróbálni külföldön boldogulni. Aztán a többéves szétszakítottság… (A képeket köszönöm Ollinak.)

Hasonló cipőben jársz vagy jártál? Szívesen elmesélnéd a történeted? Írdd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

cim_utca_1.jpgA mi utcánk

„Határátkelő lettem, ami egyfelől stigma, másfelől sok sikert... 

Ami a 2008 előtti életünket illeti: két egészséges gyermek, szerető férj, nagyszülők, mindenkinek munkahelye, és egy olcsó, fenntartható albérlet. Belefért havi egy színház, mozi, és ha nem is sokat, de meg tudtunk a hónap végén takarítani. 

Aztán kitalálták, hogy mindenkinek legyen saját lakása, aminek következtében a fizethető albérletünk ára a duplájára nőtt, és így már vállalhatatlan volt. 

Bementünk a bankba a megtakarításainkkal, plusz a szülők is tettek még hozzá, és elindult a hitelügyintézés. Ja ja, tudom, senki sem tartott a fejünkhöz pisztolyt, hogy devizában adósodjunk el. 

Azon szerencsések közé tartozom, aki banki dokumentumokkal tudom igazolni, hogy a forinthitel kérelmemet elutasították, de rögvest megkaptam a devizahitelt, amihez az önerőt nem fogadták el. Így vettünk fel 6 milliót 2005-ben, amibe másnap gyorsan bele is törlesztettük a 3 milliós önerőt. Bár ne tettük volna. 

Aztán 2008-ban jött a válság 

A havi fizetésem nem volt elég a törlesztőre, és még ott volt a rezsi, enni is kéne, stb. A férjem egy multinál dolgozott, túlórára max ingyen volt lehetősége. Én a város szociális irodáján dolgoztam, plusz a családsegítőnél, és mellette maszekoltam, időseket gondoztam. Na, így volt az én fizum annyi, mint a férjemé. 

De még így is kevés volt. Feladtam a munkámat, és beléptem a feketegazdaságba. Hétfőtől vasárnapig reggel 6-tól este 7-ig házakhoz jártam ápolni. A férjemre maradtak a gyerekek, a háztartás, a bevásárlás, egyszóval minden.

Két évig tudtam csinálni, 2011-ben ugyanis annyira le voltam fogyva, ki voltam merülve, hogy vezetés közben az agyam reboot-olt, és a következő kép az volt, hogy szednek ki a kocsiból, amivel egy fának hajtottam. 

utca_telen.jpgAz utcánk télen

Nem tudtam elmondani az orvosnak, hogy mikor és mit ettem utoljára. Csak dolgoztam, és dolgoztam. Így ugyan mindent ki tudtunk fizetni, de párizsinál, és kenőmájasnál jobb minőségű és tápértékű élelmiszerre nem futotta. 

Ami eddig csak gondolat volt, egy nehezen összehozható terv, az itt átment egy azonnali vészmegoldásba. Külföldre megyünk. Oda, ahol elég mindössze dolgozni tudni ahhoz, hogy élj. 

Csak 2013-ban sikerül kijutnia a férjemnek, addig folytattuk a korábbi életvitelünket annyi változtatással, hogy már csak heti 5 napot dolgoztam, egy napot aludtam, egy nap pedig a családé volt. 

Egyedül maradtam 

A Skype, a Viber, a Messenger nem helyettesítheti azt, hogy hazaérsz, és a párod leveszi a kabátodat, és megkérdezi milyen napod volt. Hogy van, aki ha kicsit is, de segít a gyász feldolgozásában.

Ez megszűnt. Egyedül maradtam a gondokkal, eközben ha beszéltünk, eszemben sem volt panaszkodni, hiszen ő is vívja a harcait, a magánnyal. Maradtak a felszínes beszélgetések stb.

banya.jpg

banya_2.jpgEgy működő szénbánya, a háttérben egy hőerőművel. Csodás látvány...

Megbeszéltük, hogy nem küld haza pénzt, hanem ő kint spórol a költözésre. Évente mindössze kétszer találkoztunk. Egyszer ő jött haza, egyszer mi mentünk ki. 

2017 május. Kopogtak... És ott állt a lovagom teljes pompában. Átadott egy kis ékszeres dobozt, benne egy lakáskulccsal. Szívem, csomagolj. Költözünk.

Megszűnt minden teher. Csak a jövőt láttam. hogy újra lesz társam, a gyerekeimnek apja. 

A csomagolás 

Banyek! Hol volt ennyi vackunk? Pedig olyan üresnek tűnt a lakás. Mit vigyünk, mit ne? Mennyi lenne, ha kint vásárolnánk be? Matek egész nap. Gyakorlatilag mindent vittünk. Mosógép, ágyak, szekrények, és csak a téli ruhák. A teherautós 700 euroért vállalta a költözést. Mi Oszkárral mentünk ki a kocsi előtt egy nappal. 

Amikor megérkezett a kamion, rádöbbentem, hogy egy egészen apró dologról megfeledkeztünk. A pakolós emberekről. Hogy fogom én a 45 kilómmal a 70 kilós kanapét, hűtőt, mosógépet leszedni onnan, és bevinni a lakásba?

buzatabla.jpgA búzatábla a hátsó kertünk. Csodás az ablakból nézve a mezei élet...

És akkor jöttek a szomszédaim. Akiket nem is láttam még, a nyelvüket alig beszélve bemutatkoztam nekik, és laza 1 óra alatt mindent bepakoltunk. 

Kaptunk kávét, WC-papírt, a gyerekek ott vacsoráztak, hiszen konyhám nem is volt. Ez volt a mi utunk Németországba, Sachsen tartományba. 

pizza_4.jpgA gyerekek örültek a legjobban, hogy itt nem szokás a felszerelt konyha, így egy mikróval csak pizzát és konzervet ettünk két hétig.

Ami otthon maradt 

Kell kezdeni valamit a lakással. Hitel még van, két lakást fizetni luxus. A közösségi oldalamra kitettem egy hirdetést, miszerint minden, ami a lakásban maradt, ingyen elvihető. Remélve, hogy egy üres lakást kifestve majd könnyebben ki tudunk adni. 

Bútorok, ruhák és egyéb háztartási holmik ingyen elvihetők, valamint üres lakás kiadó. Az első kérdező megkérdezte, hogy miért árusítok ki. Feltételeztem, nem akar használhatatlan tűzhelyért kilométereket utazni. Írtam, hogy külföldre költöztünk, és a lakást üresen könnyebb kiadni, majd eladni. 

Elszabadult a pokol... 

Mocskos hazaáruló lettem, fel fognak robbantani a terroristák, meg fognak erőszakolni a migráncsok, fél év múlva hazatolom a belem csóróként, mert nem is kolbászból van a kerítés, fizessem vissza a taníttatásom, és még sorolhatnám. 

Értelmes hozzászólás, informálódó kérdés szerintem nem is érkezett, vagy elvesztek a sorok között, mert a könnyeimtől nem láttam. 

Mi történik a fejekben? Mások is tapasztaltak hasonlókat? 

Még azt se mondom, hogy az ellenségeim kívánnak nekem ilyen szépeket, mert ezeket az embereket nem is ismerem. 

A jelenlegi életünk 

Van egy 60 nm-es 4 szobás kis lakásunk Németországban. A szomszédaink egyben a barátaink, hiszen csak 3 család lakik a házban. A gyerekek iskolába járnak, nyelvet tanulnak, és nagyon élvezik a közeget, sokat nevetnek. 

Csak a férjem dolgozik, az ő fizetéséből élünk, én iskolába járok, felváltva Praktikummal, mert a szakmai elismertetés sajnos hónapokba telik. A nyelv kezd egész jól menni, bátran megszólalok, és örülök, ha kijavítanak. 

A család otthonról maximálisan támogat, karácsonyra például ők jöttek ki. Tudom, még csak fél év telt el a kinti életünkből, de mi már letelepedtünk. Februárban végzem el az iskolát, már kaptam két ajánlatot, így esélyes, hogy másfél hónap múlva dolgozom. 

forditott_haz.jpgEz a fordított ház egy lipcsei pláza mellett van. Egészséges embereknek ajánlom, én órákig hányingerrel küszködtem.

A munkáltatónak jeleztem, hogy továbbra is szeretnék nyelviskolába járni, erre pedig azt a választ kaptam, hogy rendben, majd mi fizetjük. 

Sajnos sokszor elkövetem azt a hibát, hogy olvasok más blogokat, amik a kiköltözéssel kapcsolatos tapasztalatokon alapulnak. Ami egyfelől jó, mert kevesebb falnak megyek neki, másfelől viszont a kommenteket nem kellene.

Személyes konklúzióm 

Az otthonteremtés nálunk egy diszfunkcionális családi összeomláshoz vezetett. Bíztunk az államban, hogy nem enged minket átverni. 

Itt nem kell senkiben sem bíznunk, nem függünk csak önmagunktól. Ha dolgozunk, megélünk. Ha normálisak vagyunk, befogadnak. Ha tanulunk, előrébb jutunk. 

36-38 évesek vagyunk. És igen, előttünk az egész élet. 

Az Olli család köszöni, hogy megoszthatta a tapasztalatait. 

További sikeres munkát kívánok a Határátkelő blognak, és annak a rengeteg határátkelt kommentelőnek, akiknek a hozzászólásai olvasásával tapasztaltan, és okosabban, és könnyebbe be tudtam illeszkedni Németországba!”

virag_3.jpgVirágok mindenütt. És nem tépik le.

HÍRMONDÓ 

A BMW-től a szarvasmarháig 

Hosszú útnak tűnik eljutni a BMW-től a szarvasmarháig, de mi ma megtesszük, olyannyira, hogy az egyik munka Angliában, a másik pedig Dániában van. Azért emellett is van miből válogatni.

Magyarországi HR-menedzserből franciaországi kürtőskalácsos 

Főhősünk a mai napig nem tudja, miért hagyta el Magyarországot, francia párját követve akart kicsit körülnézni, aztán (amint fogalmaz) „tíz éve sodródom, mindig alakult minden valamerre”. 

Több tízezer magyar felnőtt még sosem dolgozott 

Nagyon régóta nem látott mélységben jár a magyar munkanélküliség, ezzel együtt is van egy olyan réteg, amelyik felnőttként még soha az életében egyetlen percet sem dolgozott. Nem is kevés emberről van szó. 

Ahonnan hét éve nem ment el ilyen kevés orvos 

Úgy tűnik, a régióban egyre több országban jönnek rá, hogy ha nem emelik (ráadásul jelentősen) az orvosok és az egészségügyi szakdolgozók fizetését, akkor lassan nem lesz, aki meggyógyítsa a betegeket.

(Fotó: flickr.com/CafeCredit.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6313551655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arthamyr 2018.01.09. 21:08:45

@Olliék: Ezek a ti adataitok, vagy be kell írni?

Olliék 2018.01.09. 21:12:04

@Arthamyr: Be kell írni. Kombi hitelest nem találok. Pedig az is devizában van törlesztve.

star70 2018.01.09. 21:17:44

Erdekes milyen baratsagos nemetek laknak arrafele:-)Sose lattak,megerkezel egy kamionnyi cuccal es ök mindjart rohannak segiteni lepakolni.Ne röhögtess.Az hogy behivnak kavera egy dolog,de a többi enyhen szolva kamu.De ha igy is van ne hidd hogy beilleszkedtel..Mivel nagyon hianyszakmad van igy persze mindent megtesznek hogy dolgozhass minel hamarabb,nem szivesen pucolja a szart egyik nemet sem.Ha pedig megkaptad a honositast oriasi szwrencse kell hogy szakapolokent dolgozz.Van akinek sikerül azert.Nem akarom elvenni a kedved,remelem megtalalod a szamitasod itt kint es boldogan eltek amig csak lehetseges:-)

Wien72 2018.01.09. 21:17:47

@tamarisk: Èbren vagyok ès nyitva a szemem. Látok egy normális országot körülöttem.

Arthamyr 2018.01.09. 21:19:02

@Olliék: Na a kulcs a táblázatban, amit visszaköp (valószínű, hogy nem pontosan adtam meg az adatokat, 3milliót írtam be, 2005/1 folyósítással):
bank által számolt kezdeti tőketartozás 18 961 CHF
fennálló tőketartozás alapdevizában 7 965 CHF

Ha ráklikkelsz a részletekre, ott kiírja, hogy minden egyes hónapban csökkent a tőketartozás CHF-ben, tehát mindig is törlesztettetek tőkét, az legfeljebb forintban lett több, az árfolyamváltozás miatt.

Csülkös Pacal 2018.01.09. 21:26:00

A devizahitelezésnek, mint olyannak, 3 ember teremtette meg, illetve szentesítette a jogszabályi környezetét, méghozzá 2001-ben:
- Orbán Viktor (min.elnök)
- Járai Zsigmond (jbank.elnök)
- Matolcsy György (gazd.min)

Vagyis azt a hibás terméket, ami családok tízezreit tette földönfutóvá, ez 3 ember hívta életre.

Ez egy jól időzített csapda volt; ahogyan időzített perselyként tekintettek a MANYUP-ra.

Arthamyr 2018.01.09. 21:30:50

@Olliék: Na ez egy nagyon durva kapcsolt termék... Te forintban fektetsz be (egy, a szolgáltató által biztosított termékbe!), ennek a befektetésnek a hozama kell hogy versenyezzen az emelt kamatú svájci frankos tőke kamatával. Tehát két terméket sóztak rád egy helyett, és a hiteled törlesztése helyett befektetted a pénzed. Mert gondolom a kapcsolt termék nem deviza volt, hanem forint.

Kérdés, nem bántásként, kiváncsiságból. Nem volt gyanús, hogy sokkal kisebb a svájci frankos hitel kezdeti törlesztője, meg könnyebben adják? Amikor felvettétek a hitelt, megértettétek, hogy mit vesztek fel (hogy a tőke CHF-ben lesz nyilvántartva)? És a hitel kombiságát, tehát azt, hogy nem is csökken az árfolyamkockázatnak való kitettség?

Arthamyr 2018.01.09. 21:38:16

@Olliék: A kombihitelre meg azért nem talász kalkulátort, mert az erősen függ a kapcsolt befektetési/biztosítási terméktől, amiből sokféle van, az is valószínű, hogy egy bank többféle szolgáltatóval dolgozott együtt, és az egyenleg forintban mindig a kamatos kamattal megnövelt forintosított CHF egyenleg és a befektetési/biztosítási termék aktuális értékének különbözete.

Olliék 2018.01.09. 21:43:51

@Arthamyr: Nem veszem bántásnak,ostoba voltam, pont.
Tökéletesen levezette a banki alkalmazott,majd a maradék kérdésre a közjegyző,hogy a kombi hitel azoknak segítség,akiknek nincs Ltpje.
Hatalmas mázlink van, hogy a forintosítás előtt járt le a kombi rész, így némi aprót sikerült a tőkébe fektetni.
Plusz nem léptünk be az árfolyamgátba, mert akkor még azt az aprót is buktuk volna.

Olliék 2018.01.09. 21:45:40

@Arthamyr: Így már érted,hogy miért nem fizetünk csak mist tőkét?

Arthamyr 2018.01.09. 21:50:22

@Olliék: Ezt meghallgattam volna, hogy hogyan vezeti le tökéletesen! :)

Tehát ti tudtában voltatok annak, hogy amíg nem jár le a kapcsolt termék, addig a számlán lévő CHF összeg exponenciálisan növekedni fog?

Olliék 2018.01.09. 21:55:57

@Arthamyr: Nem. Ennyi időt nem szánt rá,futószalagon jöttek a hitelesek.

Arthamyr 2018.01.09. 22:11:37

@Olliék: Szép munka! Nem lepődnék meg, ha ő sem értette volna, esetleg tényleg hitt benne, hogy a kapcsolt termék verni fogja az alacsony kamatú CHF tőkét (azt akkor nem sokan látták előre, hogy 300+ lesz a CHF).

Olliék 2018.01.09. 22:41:16

@Arthamyr: Ha ők nem értették, akik ebből doktoráltak,plusz volt akkor mögöttük 10 év kj gyakorlat,akkor a sok földi halandónak értenie kellett? Járai a plafonon tartotta az alapkamatot, elérhetetlenné téve a forinthizelt. Az albérlet árak az egekben, a kisembernek maradt a chf.
Most alacsonyan van az alapkamat, ha egy csokos csak 10+10-et vesz fel 4%-os kamatra, aztán a változás jogát fenntartva hozzávágnak 1%-ot, az 200 ezer éves kamatemelkedés,és 16 ezer törlesztőemelkedés. És ez forint. Nettó szívás ha nem jön össze a 3. Gyerek,vagy ha elválnak.
De biztos vagyok benne,hogy a banki ügyintézői most is aut szajkózzák,hogy ez biztos nem fordulhat elő....

Arthamyr 2018.01.09. 22:52:13

@Olliék: Aki ebből doktorált, az valószínűleg érti. :) Az is valószínű, hogy a banki alkalmazott, aki az ügyfelekkel beszél, nem ilyen.

Egyébként nem bonyolult termékek ezek, ahogy a CSOK sem, csak sok ember sajnos elég naiv vagy nem tulajdonít elég jelentőséget az ilyen dolgoknak és egyszerűen beleszarik.

London2009 2018.01.09. 22:53:11

@Arthamyr: grrrrr! De akkor maradt harom ami amugy is volt? Nem ertem, na.

Taxomükke (UK) 2018.01.09. 22:53:18

Arról a képzett pénzügyi szakemberek (azaz aki nem vettek föl devizahitelt) előszeretettel megfeledkeznek, hogy a segghülye magánemberek mellett nyilvánvalóan segghülye jogászokkal és közgazdászokkal rendelkező segghülye cégek és önkormányzatok is vettek fel devizahitelt, nem is kevesen.

wuaaa 2018.01.09. 22:56:40

A svájci frank alapú hitel nem magyar találmány. Lengyelországban kb. félmillióan vettek fel. Csehország, Románia, Horvátország is belenyalt szépen.
Érdekességként megemlíteném csak, hogy még az oly sokak szemében tökéletes országban is, mint Norvégia pár ezren belefutottak.
Skandinávia két legnagyobb bankja is (Nordea, DNB) kínálta.

Arthamyr 2018.01.09. 22:57:05

@Taxomükke (UK): Pedig a korrumpálhatatlan és racionális döntéseket hozó önkormányzatoknál adott kimagasló fizetések biztosítják, hogy oda sok elit matematikus, közgazdász és hasonló szakember megy, ezért is van hiány belőlük a piacon. :D

Olliék 2018.01.09. 23:00:52

@London2009: Nem,nem maradt. A banknak fedezet kellett,nem önerő. Megkaptuk a hitelt, és rögtön ki is váltottuk a társfedezetet amit őnerőnek szántunk.

wuaaa 2018.01.09. 23:01:51

"Sajnos sokan csak "nyugat"-on értik meg mindezt.
Ahonnét már nincs tovább, nincs hova menekülni."

Ez tiszta Hofi.

Taxomükke (UK) 2018.01.09. 23:03:53

@Arthamyr: Így van. A vállalkozásoknál is ugyanez a helyzet, nemde? Vagy ez már ütközik az elgondolásoddal?

London2009 2018.01.09. 23:09:00

@Olliék: kaptatok 6 millio hitelt, amihez kellett a haz fedezet. Volt 3 millio megtakaritas ha jol ertem. Ezt utana elotorlesztettek igy kivaltottatok a fedezetet. Ezzel a toke nem csokkent?

Arthamyr 2018.01.09. 23:14:05

@Taxomükke (UK): Vállalkozásfüggő, de biztos vagyok benne, hogy a vállalkozások jóval nagyobb része tisztában volt az alapokkal (tehát legalább azzal, CHF-ben van nyilvántartva) és természetesen az önkormányzatok is. Viszont az önkormányzati döntéshozás nem feltétlenül a legoptimálisabb (pl. van jó viszony van x bankkal, akkor onnan lesz hitel), és még a kevésbé tájékozott emberekkel sincs értelme összehasonlítani. Ráadásul aki az önkormányzatban dolgozik, kicsit más faszával veri a csalánt (nem fogják rajta behajtani az önkormányzat tartozását, és tudtommal börtönbe sem ment egy önkormányzati felelős sem), míg a magánember a saját bőrét viszi a vásárra.
Azt meg szerintem "szakemberek", akik tényleg értenek hozzá, sem gondolták, hogy így elszalad a CHF/HUF, simán lehet, hogy ilyen-olyan entitások tudatosan vállalták a kockázatot, és mégis rosszul jöttek ki belőle.

Olliék 2018.01.09. 23:14:22

@London2009: De. Maradt 3 millió hitel és 3 millióra biztosítás. Kombi hitelt vettünk fel.

gabors 2018.01.09. 23:56:22

@Olliék: " Így van. 30 évre iszonyú drága lett volna, és még mindig csak a kamatot fizetnénk. " ilyen NINCS mert ha csak a kamatot fizeted akkor a futamido vegtelen ! Annyiban igaz hogy ha allando a havi torleszto akkor az elejen joval nagyobb "resze" a torlesztonek megy kamatra ... mint a hitel vegso stadiumaban ...

vándor madár 2018.01.09. 23:58:00

@wuaaa: Hogy Norvégiába hogy került belőle azt nem tudom, de minden más országban a Raiffeisen portáján kell(ene) elsősorban körülnézni.

Itt írja egy svájci lap 2010-ben, hogy Mo- n különösen az osztrák bankok dícsérték az olcsó devizahitel előnyeit, de hogy hol vették fel a frankot, arról máig hallgatnak.
Sehol nem vettek fel annyian svájci frank alapú hitelt, mint Mo-n, még Lengyelországban is "csak" hétszázezren a magyar egy millához képest, de ott 4x annyian élnek, úgyhogy az arányok nem ugyanazok.

"Besonders die in Ungarn tätigen österreichischen Banken priesen die Vorteile der günstigen Fremdwährungskredite. Wo die Banken ihre Franken aufnahmen, darüber schweigen sie sich heute aus. "

www.tagesanzeiger.ch/wirtschaft/konjunktur/Ungarn-verbannt-den-Schweizer-Franken-/story/26308725

És a reakció, amikor a magyar kormány intézkedéseket foganatosít ellenük, még az EU-ig is elmentek, meg azzal fenyegettek, hogy kivonulnak Mo-ról, csak kár, hogy ottmaradtak.

Gerade österreichische Banken, die hohe Fremdwährungs-Kreditportfolios halten, haben unverzüglich alle Hebel in Bewegung gesetzt, um Druck auf die Regierung Orbán auszuüben. Da wird mit Abwanderung gedroht, die Österreichische Nationalbank und der Vizekanzler melden sich zu Wort, ferner wird die EU-Kommission um Hilfe gebeten: Die Maßnahme in Ungarn sei „mit dem Binnenmarkt unvereinbar“ .

hungarianvoice.wordpress.com/2011/09/12/fremdwahrungskredite-osterreichische-banken-erbost-uber-umschuldungsoption/

Ez a nevezett bank még Takarékszöveteknek is osztott le pénzt Mo-n devizahitelezésre, mert azoknak ugye eredendően nem volt devizája.
De mindettől függetlenül az akkori magyar kormánynak ezt le kellett volna állítania 2005-ben azonnali hatállyal, amikor a Svájci Nemzeti Bank elnöke figyelmeztette.

gabors 2018.01.10. 00:07:12

@Arthamyr: "mint a hitel felvételekor volt (ez simán lehet, mert ugye ha 160-ról 240-re felmegy a frank, akkor értelemszerűen a forintban számolt tartozás is felmegy 50%-kal)? " pontosan ez tortent... minden "ujraszamolaskor" a toke ment fel (nem a kamatok miatt volt gond)

Nincs olyan hogy eloszor kifizetem a kamatokat es utanna a toket ... ha nem lett volna az arfolyam novekdedes (forint szemszogebol) akkor minden terites utan kevesebb CHF lett volna (valszeg ugy is volt ha vissza is szamolta volna)

a multkori cikknel megnezte 2008 januarjaban a frank volt 150 egy rovid ideig lefele ment 140 korulire aztan ... egyfolytaban emelkedett 320 korul volt a csucson 2014 vegen 2015 elejen, most valahol 260

gabors 2018.01.10. 00:20:57

@Arthamyr: "Ha ráklikkelsz a részletekre, ott kiírja, hogy minden egyes hónapban csökkent a tőketartozás CHF-ben, tehát mindig is törlesztettetek tőkét, az legfeljebb forintban lett több, az árfolyamváltozás miatt. " barmikor ketelkedtel ebben :-) az igazi gond hogy Mo-on az emberek donto tobbsegenek a sima szazalek szamitas is nehez kolcson vagy zaloghitelhez meg plane nem ertettek a tomegek es a rizikot fel sem fogtak mamint az arfolyam valtozas..

Azt azert sokan ertettek hogy a svajci frank jo mert tartja az erteket erdemes venni (forintban) DE PONT ezert ebben eladosodni CSAK rossz lehet (kiveve ha Euro jott volna hamar) ...

gabors 2018.01.10. 00:22:14

@Csülkös Pacal: azert tedd hozza meg Csanyit is !@! pont O adott Olieknak is !!!

gabors 2018.01.10. 00:24:59

@Arthamyr: WOW ez rosszabb mint gondoltam eddig azt hittem itt csak egy deviza alapu kolcson miatt szivtak ekkorat de itt a bank illetve a befekteto duplazta a rizikot nem pedig csokkentette ... brutalis

London2009 2018.01.10. 00:36:04

@gabors: jah. Azt hittem en is, hogy ez egy sima dehizahitel. Mondjuk azert mar az is onmagaban borzalom, hogy ilyen konstrukcio egyaltalan letezett. Az meg kulonosen duhito, hogy 3 millio sajat megtakaritas mellett ez lett a tortenet vege, egy lenyegeben picsanyi hitel felvetele miatt. (Jobb szo nem jutott eszembe, elnezest) Kar, hogy hittant tanitanak kotelezoen az iskolakban penzugyi alapismeretek helyett...

gabors 2018.01.10. 03:03:39

@London2009: szoval akkor nem is kellene igazan a devizahitelt hibaztatni ... mert nem is avval volt igazan gond...

amugy ilyeneket hogy biztositas-befektetessel ingyen lesz 1 millio penze X ev alatt es nekem "csak" havi Y-t fizetek be es csak varni kell ... errefele is ":arulnak" foleg friss immigransoknak ... egy "jo" ismeros nalam is beprbalkozott csak nem tudta hogy en tudok szamolni (akkor meg jobban mint most) ....

De hogy ezt orszagos szinte uztek dobbenet es mint tobben is irtak valaban a fidesz alatt vezettek be ... es a bebetonozott FIDESZES Jarai (aka otodik hadoszlop) Bankvezer nyomta fel a kamatokat

Arthamyr 2018.01.10. 06:59:36

@London2009: Tényleg jó lenne. Nem feltétlenül mentene meg mindenkit, mivel ez a "kombi" hitel már nem feltétlenül alapismeret, ahogy az sem, hogy valaki előrelássa, hogy több mint duplájára megy fel egy deviza forinthoz képesti árfolyama. Viszont legalább értenék, hogy mi mi miatt történik, történhet, kicsit kevesebb ember kerülne satuba.
A legjobb lenne egy egészségesen kritikus gondolkodásmód.
Nem kell érteni alapból, hogy mi az a deviza(alapú)hitel, viszont az, hogy valami sokkal olcsóbb, mint más, gyanút kelthetne, sarkallhatná arra fogyasztót, hogy megértse, hogy miért.

Arthamyr 2018.01.10. 07:05:48

@London2009: @gabors: A "befektetés lába" a kombi terméknek gondolom egy államilag támogatott lakástakarékszerűség volt (Ebből: @Olliék: "Tökéletesen levezette a banki alkalmazott,majd a maradék kérdésre a közjegyző,hogy a kombi hitel azoknak segítség,akiknek nincs Ltpje." ), ami nagyon magas hozamot biztosít az állami támogatás miatt.
Ha nem devizahitel lett volna az alaptermék, ez jól működött volna. A devizahitel volt a fő baj.

Virago_1000 2018.01.10. 07:16:59

@Csülkös Pacal: ezt a ragalmat honnan veszed?
 devizahitelezésnek, mint olyannak, 3 ember teremtette meg, illetve szentesítette a jogszabályi környezetét, méghozzá 2001-ben:
- Orbán Viktor (min.elnök)
- Járai Zsigmond (jbank.elnök)
- Matolcsy György (gazd.min)

teged becsuletsertesert, hitelrontasert kene szarra perelni.

LKerekes 2018.01.10. 08:08:05

@Olliék: BOcs, de ha volt pénzetek, akkor miért 6 millát kértetek és miért nem 3 millát?

Olliék 2018.01.10. 08:12:21

Örülök,hogy a nap végére kiderült,hogy deviza hiteles és deviza hiteles között nagy a különbség. Ha ezt a posztban leírom,a harmadik sor után senki sem olvasná.

MRN 2018.01.10. 08:27:44

@Arthamyr: Szerintem a legtöbb ember csak azzal foglalkozott akkoriban, hogy a devizahitel törlesztője jóval alacsonyabb volt a forint alapú hitelénél, és talán könnyebb volt hozzájutni. Sokan alighanem még a szerződést sem olvasták el.

LKerekes 2018.01.10. 08:34:05

@Virago_1000:
És mivel kényszerítették az embereket, hogy felvegyék? Kötelező volt?

blöff 2018.01.10. 09:04:22

Nem hazaáruló senki emiatt, minek nyomatni ezt a fszságot??!! A fél világ hazaáruló lenne akkor! Nem kell hazaárulózni, de mártírkodni sem.

HaD 2018.01.10. 09:04:40

@Csülkös Pacal: Úgy megnézném mellesleg hogy a devizahitel forrásait nem e véletlenül a magyar állam állta...pontosabban a Jegybank refinanszírozta-e? Erről mély hallgatás van...ui. ez esetben a magyar állam "nyelte le" a nyereséget,különös kép ha a nemzetközi piacon vett fel rá hitelt(márpedig de:)). Ja hogy ez banktitok??? Aha...ügyes...

HaD 2018.01.10. 09:19:58

...és még valami. Az építőipari "mosoda" akkor és most is csupán arról szól hogy a túlárazott sztráda(stb.) beruházásokból ill. manapság a semmire nem való építkezésekből származó extra profitot így lehet legalizálni...mellesleg látszat munkát adni pár százezer képzetlen embernek. Csak gondoljunk már bele hogy az elmúlt 50 évben hány havi munkabér kellett egy 100 m2-es lakás kigazdálkodásához!? A szocpolok a devizahitelek a csok féle trükkök arra jók hogy közpénzből lökjenek egy szintet az ingatlan árakon amelyet,(plusz a törlesztő emberkék több tíz éves életét:)) lefölözhetnek a svarc pénzek birtokosai..és innen "legális" a vagyonka...nota bene.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.10. 10:13:29

"Aztán kitalálták, hogy mindenkinek legyen saját lakása, aminek következtében a fizethető albérletünk ára a duplájára nőtt, és így már vállalhatatlan volt. "

Nem tisztem védeni a csótány-bajnai kurzust, de miért feltétlenül attól nőtt volna duplájára az albitok ára, mert többeknek lett saját tulajdonú lakása, hisz emiatt épphogy kevesebben akartak bérelni..

Sir Galahad 2018.01.10. 10:13:39

@Határátkelő: Örülök, hogy ha közvetve is, de kénytelen voltál elismerni, hogy olyasmire reagáltam, ami igenis olvasható itt. Ez is valami.

Határátkelő 2018.01.10. 10:15:20

@Sir Galahad: Ne haragudj, de erre a színvonalra már nem mennék le. Tehát ha te leírod, hogy Orbán, utána meg visszajössz, hogy itt "orbánoznak"... További jó szórakozást.

a nemzet fogatlan provokátora 2018.01.10. 10:15:34

Botrány, hogy sem ennek a kormánynak sem az előzőeknek nincs állami-önkormányzati bérlakás koncepciója. Ha majd elkezd felfelé mozogni az alapkamat, a nem devizás hitelek törlesztője is nőni fog..

Arthamyr 2018.01.10. 10:26:28

@MRN: A szerződés nem teljes elolvasását teljesen meg tudom érteni. Ocsmány jogi nyelvezettel íródott, terjengős hányadék (és sajnos azóta is ilyen), nehéz belőle kihámozni a lényeget.

Arthamyr 2018.01.10. 10:29:06

@a nemzet fogatlan provokátora: Ez sajnos így van. Ahogy a poszter nagyon jól leírta, 20milliós hitel esetén 1% évi 200k-t jelent, 6% meg havi 100k-t.

Amineknevetadokelveszik 2018.01.10. 10:33:13

egyrészt további sok sikert és boldogságot! Nem érdemes enni magatok a hülye kommenteken.
Másrészt: minden ember aki elvégezte az általános iskolát tudhatta mivel jár a kamatos kamat, meg az árfolyamkockázat. Arról rajtatok kívül senki sem tehet, ha beleugrottatok kockázatos konstrukcióba.
Nem az állam feladata kigyomlálni az összes kockázatos pénzügyi terméket. Tőzsdézni is szabad, mégsem látsz tömegeket tüntetni, ha tönkremegy egy jegyzett cég és emberek elvesztik miatta mindenüket.

Már előre várom a sok "károsultat" amikor majd nem 1% alatti lesz az alapkamat, és elszállnak a változó kamatozású forinthitelek törlesztői is.

haXXor 2018.01.10. 11:33:44

@Amineknevetadokelveszik: :D Érik, mivel az alapkamaton most már húzni kell (idén lesz is az előrejelzések szerint). Gondolom hamarosan indul a sírás, hogy az a szemét Matolcsy, most cseszett ki vele mert a rekordalacsony alapkamatot megmerte emelni...

hummel8 2018.01.10. 11:33:49

@Amineknevetadokelveszik: abszolut jogo..

de egesz Europaban ez a tendencia..

miutan au EURIBOR ljelenleg negativ, mindenki esz nelkül vesz fel hiteleket, 15-20 eves futamidöre, valtozo kamatra..

azutan ha a kamat csak 2-3 %-ot emelkedik, mar dölnek is be tömegesen.. ha ne adj isten 5%-ot emelkedne, szerintem legalabb a felük bedölne...
szoval ez most nem Magyar specifikus amokfutas.. annak ellenere, ha ez bejön, akkor sokaknak naygon fog fajni...

MRN 2018.01.10. 11:42:37

@Arthamyr: Én nem értem meg, ha milliós hitelről van szó. Ha nem érti az ember a leírtakat, akkor esetleg érdemes elvinni aláírás előtt jogászhoz, aki megmagyarázza.
De pl. amikor mi hitelt vettünk fel, közjegyzői okiratba foglalták a szerződést, és a közjegyzőnek kötelessége volt elmagyarázni, hogy mit tartalmaz.

0100101 2018.01.10. 11:45:17

Ez mind szép és jó, nekem is van ismerősöm aki kiköltözött évekkel ezelőtt és minden csodálatos ( a munkáján kívül..) és vissza se jön soha, de aki itthon marad kalandvágyból azzal mi lesz majd, lekapcsolja a lámpát? Ha mindenki elmegy, akkor az a pár ember lesz kénytelen eltartani az országot meg a rajtuk élősködőket, minél kevesebben vannak annál nehezebb, szóval na. Rövid válasz persze: az oldja meg, "not my fucking job"

hummel8 2018.01.10. 12:34:10

@MRN: Azert ez igy tul le van egyszerüsitve... egyrwszt a 10 oldalas altalanos szerzödesi felteteleket hiaba olvasod vegig, az ugy van fogalmazva, hogy azon jogaszok is honapokig tudnanak vitatkozni...
masreszt senki nem szamolta CHF erösödesevel.. a baj nem a Forint gyengülese Volt, hanem az, hogy a CHF az EUR-hoz kepest is nagyon elszallt...

harmadreszt a bankok tisztessegtelen kamat es költsegpolitikaja .. (emelünk költseget, mert csak) is tett hozza 1-2%-ot.. azt viszont allamilag kellett volna korlatozni..

Olliék 2018.01.10. 12:42:11

@hummel8: Plusz a hirdetményváltozás mindennapos.

London2009 2018.01.10. 13:33:33

@vraaanyek: ezt nagyon jol megfogalmaztad. Ezt mondom en is mindig, hogy hatszel nelkul Mo-on nagyon nehez egyrol a kettore jutni.
Ha a szakma es a nyelvtudas adott, akkor sok problemad feltehetoleg nem lesz. Egy kalappal!

BéLóg 2018.01.10. 13:45:43

Azt nem tudom mitől lett volna bárki mocskos hazaáruló, de kattintásmágnes ööööö (szar) címnek azért megteszi. Már bocsánat.

London2009 2018.01.10. 14:22:22

@vraaanyek: Akkor maradj. Mert ez a hataratkeles sajnos ilyen. Esetleg opcio lehet meg egy kozelebbi orszag. Ausztria?

élhetetlen 2018.01.10. 14:32:58

@Taxomükke (UK): „segghülye cégek és önkormányzatok is vettek fel devizahitelt,”. Erről próbáltam beszélni, mikor „a szegény átvert devizahitelesekről” írtam. Hogy ez adott ideig nagyon is jó üzlet volt a felvevőnek. De arról az időszakról senki nem beszél, mikor fele annyi volt a törlesztője, mint a forinthitelesé. Azt senki nem számolta ki, hogy, ha a fele futamidőben sokat nyert, és a második félben esetleg annyit fizetett, mint egy forint alapúra fizetett volna, (mert még ez is lehet), akkor biztosan rosszul járt-e. És az ilyen zsenik, mint Lázár János, aki felvett a város nevében deviza alapút, aztán dörzsölte a tenyerét, és, mikor megugrott a frank, akkor beperelte a bankját. Ügyes.

gee202 2018.01.10. 14:33:06

Egy barátomnak a lelkész mondta hogy hazaáruló, miután ki mert menni angliába dolgozni

élhetetlen 2018.01.10. 14:33:16

@Arthamyr: „A szerződés nem teljes elolvasását teljesen meg tudom érteni”. Ezt ne! 15-30 évre elkötelezni magamat, úgy, hogy nem tudom mire? Ha nem értem, akkor kidobok még tízezret egy jogászra, aki nem a bank alkalmazottja (mert az hátha elfogult).

bpetya75 2018.01.10. 14:57:03

@vándor madár:

Ma voltunk érdeklődni. Rákérdeztem, tényleg lehet hármat vállalni. Jó dolog, ha a kormány támogatja a gyermekvállalást, de ez így megint csak felelőtlensége ösztönöz, pont mint a devizahitelek. Nem (vagy nem csak) jól csengő milliókkal kellene fokozni a gyerekvállalási hajlandóságot. Amíg szar a közgyógyellátás, amíg olyan trágya az oktatási rendszer, amilyen, addig nem a jövő adófizetői fognak megszületni az ilyen kezdeményezések hatására, hanem családok mennek tönkre abba, hogy egy vagy kettő után rájönnek, hogy nekik mégsem fér bele a második, harmadik gyerek.

Jakab.gipsz 2018.01.10. 15:05:57

Én csak a "bezzegezést" utálom a mondandótokban.

Bezzeg a fejlett, nyugat, bezzeg, Németország, bezzeg Kanada, bezzeg Ausztrália. stb.

Bezzeg, arról nem sok szó esik, hazánkat bezzeg, miféle értelmiség, tette tönkre.

Egyet biztosan állítok.

Sorsotok könyvét megírjátok magatoknak.

Irwine 2018.01.10. 15:06:03

Sziasztok!

Minden jót kívánok Nektek az újrakezdéshez. Ne törőjetek az idióta kommentelőkkel. Csak az számít, mi jó nektek.

Üdv Baden-Württenbergből ;)
(Ha valamiben tudok seíteni, csak keressetek (bár kicsit messze vagyok, de ki tudja...)

bandika57 2018.01.10. 15:06:13

@Csülkös Pacal: Aztán jött 8 év szoci kormányzás, csen és nyugalom ezen a téren. De 2010-ben jött a fityesz újra. Mindenféle hülye nyilatkozattal "eemúttnyócévezéssel" majdnem bedöntötték a forintot. (Kósa már akkor sem volt normális) Akkor lépett szintet a törlesztőrészlet. Lehet gratulálni a 2001-es kitalálóknak.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.10. 15:48:13

@Csülkös Pacal: Aha, próbálták volna meg nem engedni az akkor kelet-Európa szerte igen népszerű devizahitelezést." Zorbány nem engedi olcsó hitelhez jutni a magyarokat" Ilyesmi címekkel jelent volna meg a boldogult Népszabi..
Mellesleg bár a konstrukció bevezetése valóban Orbánék alatt történt, de az ilyen típusú hitelek döntő többségét a Medgyessy-Gyurcsány érában vették fel, amelyet sem a krományzat , sem a jegybank nem próbált meg fékezni. ( Maga az előző jegybank elnök is fájlalta leköszönésekor-összegezve időszakát-hogy a Nemzeti Bank nem figyelmezette kellő mértékben a lakosságot a devizahitelezés veszélyeire..)
Orbánék sara az, hogy nem felvételkori, vagy legalább felvételkori és forintosításkori átlagárfolyamon történtek a forintosítások.
Azt se felejtsük el, hogy a legfelsőbb bíróság sorra kaszálta el a hibás termék miatti, bankokat elmarasztaló másodfokú ítéleteket..

gabors 2018.01.10. 16:06:26

@Arthamyr: ez meg talan igaz is lehet(ne) csakhogy ez semmit nem csokkentette a hitelfelvevo arfolyam kockazatat SOT gyakorlatilag novelte egy "sima" devizahitelhez kepes, mert a fedezetul szolgalo "befektetes" hozama forintban volt mig az ez altal fizetendo (kesobbi) kamatok meg a dragulo devizaban gyultek. Ez csak akkor lett volna barkinek is jo (a bankon kivul) ha a frank arfolyama legalabb nem novekszik (vagy minimalisan) es a forint alapu befektetest nem veszelyeztette volna a gazdasagi valsag. Amugy az elso mar eleve tul optimista feltetelezes volt mert frank arfolyama mindig novekedet mar joval 2005 elott is, lefele tutti nem ment. (Ezert fektettek ebbe pl a politikusok is mint Lazar)

Az igaz hogy a vilagszintu valsagra egy atlagos magyar lakasvasarlo valoban nem szamithatott. Ezert is tartom pl a tiszta zaloghitelt mortgage-ot egy atlagos hitelezonek jobbnak mert itt legalabbis hitel idotartamara mind kamat mina a havi torleszto allando. (Ha ilyen hitelt vesz fel az ember).

gabors 2018.01.10. 16:18:30

@MRN: 'De pl. amikor mi hitelt vettünk fel, közjegyzői okiratba foglalták a szerződést, és a közjegyzőnek kötelessége volt elmagyarázni, hogy mit tartalmaz. " Ez nem jelenti azt hogy atlag kepeseggel rendelkezok megertik hogy mirol van szo ... 3-5-10 ev tavalataban ... itt peldaul az volt az igeret hogy a hybrid befektetes majd "magiukusan" fizeti majd a hitel egy jo nagy reszet mert tobbet hoz mint a kamatok (vagy valami ilyesmi) azt is biztos hozatettek hogy van azert kockazat de hogy mekkora azt mar nem ... es hogy valaki sajat maga elemezze ezt egy tablazat kezelovel ugye nem varhatjuk el ... pedig nem lehetetlen.

Sokan a valtozo kamatozasu hitelt sem ertik, es "megdobbenek" mikor (majd) kamat megy fel csak akar par bazisponttal ... foleg most hogy lefele mar nem mehet szoval csak rosszabb johet ..

HaD 2018.01.10. 16:20:22

@vraaanyek: A családod ha nem ért meg akkor kérdezz rá hogy Te vagy e a "részeg"...ha igen "feküdj le"...:)...ha nem, akkor go!!!
A barátokat meg majd meglátod egy éven belül mennyien maradnak:)...egy ujjadon meg fogod tudni számolni...ne legyen igazam:)
Sok sikert!

gabors 2018.01.10. 16:29:12

@hummel8: 'masreszt senki nem szamolta CHF erösödesevel.. a baj nem a Forint gyengülese Volt, hanem az, hogy a CHF az EUR-hoz kepest is nagyon elszallt..." ES ??? (amugy nem is igaz az elmult 10 evben 1.6 rol ment le 1.17 -re es volt 4 ev mikor szinte nem is valtozott)

A magyar CHF hiteleseknek CSAK az szamit hogy a forint mennyit romlott a CHF-hez kepes pl az sem szamit hogy forint milyen jol felment a venezuelai bolivar-hoz kepest.

A CHF vs EUR valtozas azokat erintette akik EUR-ban kerestek (torlesztettek) es CHF-ben vettek fel hitelt (hogy miert is tettek ilyet az mas kerdes) ...

gabors 2018.01.10. 16:35:34

@élhetetlen: "Ha nem értem, akkor kidobok még tízezret egy jogászra, aki nem a bank alkalmazottja (mert az hátha elfogult). " itt nem jogaszra lett volna szukseg csak valakire aki kicsit is ert gazdasagi matekhoz is hajlando elmondani hogy mit is jelent az arfolyamkockazat frank/forint valtozas rovid hosszu tavon fel illetve le megy mi is az "biztositasos machinacio amitol ez hybrid, ott mi a kockazat stb) .. legtobb jogasznak ehhez fingja sincs (kozjegyzonek sem gyakran)

élhetetlen 2018.01.10. 17:12:07

@gabors: „itt nem jogaszra lett volna szukseg”. Igazad van, én csak annyit akartam mondani, hogy, ha nem értek valamit, akkor megkérdezek valakit, aki érti.

London2009 2018.01.10. 17:34:28

@gabors: Nekem egyszer probaltak eladni egy deviza alapu hitelt amikor meg Mo-on eltem es dolgoztam. Pedig joval fiatalabb voltam meg akkor es borzasztoan szerettem volna azt a Bartok Bela utcai lakast, de igy sem mentem bele. Na es meg azt sem tudom mondani, hogy alig mulott valamin, mert ez nem lenne igaz. Ahogy @Arthamyr: mondta, azert az szinte azonnal gyanut kelto, ha valamit nagyon el akarnak adni. Igy kifaroltam abbol a vetelbol. Az mas kerdes, hogy az a lakas most biztos, hogy legalabb meg 2,5 szerezte az erteket. Ugyhogy meg az is lehet, hogy nem is jartam olyan jol. Foleg miutan utana kijottem Londonba dolgozni. Gyorsan ki is szamolom. Most mar kivancsi vagyok. :D

Golf2 2018.01.10. 18:05:58

@London2009: Jól jártál,lakások,gazdag férj,több mint 1 Bartók Béla lakás.

London2009 2018.01.10. 18:09:14

@Golf2: haha! Igazabol csak arra voltam kivancsi, hogy az arnovekedessel mindent osszevetve lett volna e hasznom abbol a lakasbol.

2018.01.10. 18:28:42

@Sir Galahad: "Az a baj, hogy nem csak a posztot olvastam el, hanem a kommenteket is."

Nyilván nem tudod elviselni, hogy valaki boldogul külföldön, ezért mint közismert fideszes troll, igyekszel a lényegről elterelni a beszélgetést. Ez így működik nálatok, tudjuk.
Azt javasolom neked, hogy ne olvass olyan blogot, ami neked nem tetsző vagy ha zavar az igazság, illetve m ások véleménye. Nem kötelező. Önkéntes rendőrt vagy cenzort játszani más blogján, még úgy sem.
Orbán neve nincs levédetve, tehát bárki annyiszor írhatja le itt, ahányszor csak akarja. Ezért te egy szót nem szólhatsz, legföljebb eltakarodsz innen. Ha maradni akarsz, akkor ne zavarj másokat a kommentelésben. Megértetted?

2018.01.10. 18:29:04

@Jakab.gipsz: "Én csak a "bezzegezést" utálom a mondandótokban."

Nem érdekel senkit, hogy te mit utálsz a hozzászólásokban. Nem kötelező olvasni. Ami még fontosabb: nem neked írták őket.

@EU zászlót mindenhova!: "Zorbány nem engedi olcsó hitelhez jutni a magyarokat" Ilyesmi címekkel jelent volna meg a boldogult Népszabi..
Mellesleg bár a konstrukció bevezetése valóban Orbánék alatt történt"

Gratulálok! Ha öreganyámnak áramszedője lett volna, ő lett volna a villamos. Nem gondolod, hogy közismert troll létedre most nagyon gyengét szóltál? Nem érzed, hogy nevetséges vagy, amikor ki akarod dumálni Orbánék felelősségét?
Ugyanazt tudom javasolni neked is, mint a másiknak (bár egyek vagytok): ne olvass olyat, ami nem tetszik, de ha mégis, ne fárassz másokat a hülyeségeiddel.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.10. 20:41:08

@a ribancok is kidobják a csikket: Nem gondolom.. Azt viszont gondolom, hogy ellenérvek híjján te trollkodsz.
A Szoci-szadesz kormányok 8 évük alatt és a korszak jegybanki vezetése semmit nem tett azért, hogy korlátozzák az egyre kockázatosabbnak tűnő devizahitelezést.
2001-ben nem volt olyan kormány kelet-Európában , amely gátolta volna a devizahitelezés terjedését.

Dikusz 2018.01.10. 21:38:26

@London2009: Biztos, hogy több jön ki, mint 2,5-szeres érték.

2018.01.11. 05:59:02

@LKerekes: "És mivel kényszerítették az embereket, hogy felvegyék? Kötelező volt?"

Ahol hitelekről van szó, ott előbb utóbb megjelenik valaki, és bedobja ezt a szöveget. Magyarország azért szar hely, mert itt tulajdonképpen semmi sem kötelező, csak éppen nincs más megoldás. Aki nem akar 40 évesen az anyja-apja nyakán maradni, és nem toltak 20 évesen mindent készen a p*csája alá, az úgy legkésőbb 30-as évei közepére eljut odáig, hogy hitel nélkül nem megy. Elmegy a bankba, és aláírja amit "eszed-nem eszed ez van" alapon az orra alá tolnak. Szar amikor az ember tudatosan dugja bele a hurokba a fejét, de ezért még nem kell lehülyézni senkit.

2018.01.11. 05:59:31

@élhetetlen: „Ezt ne! 15-30 évre elkötelezni magamat, úgy, hogy nem tudom mire? Ha nem értem, akkor kidobok még tízezret egy jogászra, aki nem a bank alkalmazottja”

Legutoljára, amikor bementem a bankba, mindössze egy értesítési címet szerettem volna módosítani, hogy ne a régi címemre küldjék a számlakivonatokat. Ez 3 oldalnyi apróbetűvel telenyomtatott A4 papírt jelentett, 3 példányban, és kb a felét nem értettem. Azt ne mondd, hogy te bemész a bankba, és végig olvasod a 10 oldalas körmönfont módon megfogalmazott hangyafasznyi betűvel megírt hitelszerződést (pontosabban 10x10 oldalnyit, mert kábé ennyi példányban fogod aláírni, szignózni minden oldalon), hozzá tartozó hirdetménnyel, 100 oldalnyi ÁSZF hivatkozásokkal, és egyéb függelékekkel, üzletszabályzattal, anyámkínjával. Ha ezt mindenki megcsinálná, akkor a bankfiókban bizony nem lenne szükség sorszámosztó autómatára, mert napi egy ügyfélnél többet nem tudnának, kipörgetni.

blackshíp 2018.01.11. 14:04:15

@Jankove: Ez nyilván nem életszerű, de mind a szerződések, mind az üzletszabályzat elérhető online, vagy ki lehet kérni előre és áttanulmányozni még mielőtt az ember eldönti, hogy megköti-e az adott hitelszerződést...

vándor madár 2018.01.11. 14:32:10

@blackshíp: "mind a szerződések, mind az üzletszabályzat elérhető online, vagy ki lehet kérni előre és áttanulmányozni még mielőtt az ember eldönti, hogy megköti-e az adott hitelszerződést... "

Most igen, de biztosan így volt ez tizenpár éve is, mikor az emberek felvették a hitelt? Én nem tudom, csak kérdezem azokat, akik felvették.
Mondták nekik a bankokban, hogy minden elérhető neten, tanulmányozzák csak szép nyugodtan át és jól gondolják meg, mert nagyon rizikós ez a fajta hitelfelvétel és romba fogja dönteni a családot.
És mindenkinek volt is Mo-n akkor otthon internetje meg még nyomtatója is, hogy szép nyugodtan át tudjon mindent tanulmányozni.
És aki netán ezt meg tudta tenni, az mindent megértett és ennek ellenére mégis felvette a nagyösszegű hitelt, ami egy életre tönkretette. Sőt ahogy elnézem, még a kisösszegű is.

blackshíp 2018.01.11. 15:03:33

@vándor madár: elkérni mindig el lehetett kérni a szerződéseket, az más kérdés, hogy persze soha senkit nem érdekel mi van beleírva, még akkor sem, amikor épp 30 évre tervez eladósodni a fizetése többszázszorosára...

Én hiszek abban, hogy nem lehet sem a gazdaságot, sem a társadalmat hülyékre tervezni és úgy működtetni, hogy bármennyire is felelőtlen legyen valaki, ne szenvedhessen kárt, mert annak nagyon komoly költségei vannak, amit épp a felelősen gondolkozók fizetnek meg. És igen, soha nem fogom megérteni azt, amikor valaki vesz egy többszázezer, többmillió forint értékű autót anélkül, hogy 20.000-ért átnézné, vagy felvesz 20 milliós hitelt, de - ha nem érti maga a feltételeket - sajnál rá 20-50.000 Ft-ot, hogy valakivel megnézesse és ne járjon rosszul.

vándor madár 2018.01.11. 15:17:35

@bpetya75: "Rákérdeztem, tényleg lehet hármat vállalni. Jó dolog, ha a kormány támogatja a gyermekvállalást"

Ez a 10+10 csok nagyon veszélyes, mert túl hosszútávú egy olyan országban, ahol nincs kiszámíthatóság. Akinek van pénze vagy ki kell mosni és befektetési célra veszi fel már meglévő gyerekekre, azoknak még tán meg is éri, ha piacképes helyen van az ingatlan, de azoknak nem, akiknek nincs más ingatlanjuk meg pénzük sem nagyon. Ennek az lett a végső hozadéka, hogy nagyon felmentek az ingatlanárak. Ez most kinek jó? És akkor olyan baromságokat írnak az újságban, hogy még mindig olcsóbb, mint Bécsben. Miért ott olyan keresetek vannak, mint Mo-n? Azt még nem olvastam soha, hogy milyen árak vannak Bukarestben, pedig az lenne kb. a reális összehasonlítás.

A csokkal nem a gyermekvállalást ösztönzik, mert aki csak ez miatt vállal most kényszerből gyereket, annak a szegény gyereknek a sorsa olyan is lesz, főleg ha majd megint elmúlik az eufória.
Külföldön is születik gyerek, miközben sok helyen a szülési szabadság után vissza kell menni dolgozni vagy kilépni. Ennek ellensúlyozására rendes adócsökkentéssel támogatja az állam a szülőket. A családi pótlék és egyéb juttatások nem jók, mert akkor az a réteg multiplikálja magát, amelyik társadalmilag és nemzetgazdaságilag is csak egy problémahalmaz.

A közgyógyellátás szerintem nem szar, hanem az a baja, hogy nem sok minden van benne a TB-ben, bár állítólag több száz milliárdot ad ki rá az állam évente, csak nem értem, mire. Ha van pénzed, megveszed és kész. A gyógyszerekre egyébként a legtöbb országban rá kell fizetni vagy egetverő a betegbiztosítás és még akkor is rá kell fizetni. Szóval ez nagyban pénzkérdés, ellentétben a közoktatással.
Az oktatási rendszer nem tud egy ilyen tekintélyelvű, hierarchikus és patriarchális berendezkedésű társadalomban, mint Mo., ahol mindenki okosabb a római pápánál is és mindenre tudja a frankót, jóra változni.

vándor madár 2018.01.11. 15:49:21

@blackshíp: Énszerintem azok, akik ezt kitervelték és végigvitték, azok pontosan tudták, hogy ezt Mo-n meg lehet csinálni. Amint látjuk, be is jött a számításuk, sőt sokkal jobban, mint bármelyik másik volt szocialista országban.
Az emberek jóhiszeműek (voltak), pénzügyileg analfabéták és sajnos még most is elhiszik, amit egy hivatalos helyen mondanak nekik. A kritkát, még ha konstruktív is, sehol nem fogadják tárgyilagosan, mindent érzelmileg közelítenek meg és rögtön felháborodnak. Azon is felháborodnak, hogy ha te valahol valamit kérdezel vagy valamiért reklamálsz és azzal feltartod a sort. Én egyszer egy patikában akartam venni valamit, amiből több féle fajta volt és meg mertem kérdezni, hogy milyen összetevőket tartalmaz ez meg az? Végül nem vettem semmit, mert elkezdtek kiabálni velem a mögöttem állók. Örültem, hogy nem húztak be egyet. A pult másik oldalán állók sem különbek, mert ők meg nincsenek felkészülve kérdésekre, az ismereteik a béka segge alatt vannak, ezért annyi ideig tart az utána nézés, hogy az már kritikus. Sokszor el is hajtják az embert, hogy ne tartsa fel a sort.
Valahol mondta a posztíró is, hogy nem lehetett a bankban az ügyintézővel tovább kommunikálni, mert annyian vártak. Én úgy ítélem meg, hogy ez is hozzátartozott a stratégiához. Ha már akkor ennyien külföldi tapasztalatokkal bírtak volna, akkor mindez nem történik meg, mert akkor már nem lehetett volna őket ilyen szimplán átverni. Az sajnos nem elég a belátáshoz, hogy páran megmondták.

Az is látszik, hogy az emberek nem tanultak ebből az oltári buktából és már megint veszik fel a hiteleket még nyaralásra meg karácsonyi ajándék vásárlására is.

bpetya75 2018.01.11. 16:00:25

@vándor madár:

"A közgyógyellátás szerintem nem szar, hanem az a baja, hogy nem sok minden van benne a TB-ben, bár állítólag több száz milliárdot ad ki rá az állam évente, csak nem értem, mire. Ha van pénzed, megveszed és kész."

Ha csak ez lenne a baja, akkor tényleg nem lenne szar. De más baj is van. Kérdezd meg tanatot a háziorvosi praxisokról. Vidéken komoly bajok vannak (lehet, a városokban is). Gyerekorvosokkal dettó. Csináltak valami frankó informatikai fejlesztést, egyelőre csak szívnak vele a dokik. Nincs megfelelő támogatás, összeomlás összeomlás hátán. A kórházakban kevés az orvos, és az ápoló. 2 éve voltam Szigetváron a pszichiátrián. Húsvétkor egyetlen doktornő adott 72 órás ügyeletet a teljes osztályon!!! Tavaly voltunk a kaposvári szülészeten. Nem volt olyan védőnő, aki segített volna a kezdő kismamáknak a szoptatásban. És mi nem is járunk sokat se orvoshoz, se kórházba...

Az oktatásban biztos nagy baj a tekintélyelvűség, bár én nem sok nyomát látom. A NAT az, ami úgy szar, ahogy van. A kölköket is agyon terheli, meg a tanárokat is. Ráadásul baromságokkal. Nem arról van szó, hogy nem jó, hanem arról, hogy káros. Nem csak a szellemre nézvést, hanem az egészségre is. 10 perc alatt nem lehet megebédelni. Például.

vándor madár 2018.01.11. 16:31:47

@bpetya75: Bocsánat, én a közgyógyellátáson nem az egész egészségügyet értettem, hanem csak a gyógyszereket. Ja, hát ha az egész egészségügyről van szó, akkor arról én már írtam itt többször. Bele se kezdjünk.
Én egyébként eddig arról sem hallottam, hogy a védőnők kórházakban dolgoznának. Egyébként védőnő foglalkozás nem létezik sehol Mo-n kívül. Azt sem gondolom, hogy belőlük hiány lenne, sőt. Van ismerősünk, akit sehova nem vettek fel, így a tanácsnál lett közmunkás, aztán beiskolázták, most ott könyvel.

Véleményem szerint nagyon komoly probléma az egész országban a tekintélyelvűség, de azt valószínű észre sem veszi az, aki még nem élt máshol.
Igen, túlterhelik, mert még most is azt hiszik ott fent, hogy mindent tudni kell, mégpedig kívülről. Ennyi ismeretanyag mellett ez abszolut lehetetlen. Azt kell tudni, hol nézhetsz utána. Könyörgöm legalább a Pisa-felmérésből tanulnának és utána néznének, hogy más mit hogy csinál vagy mit csinál jobban! De pont a tekintélyelvűség velejárója, hogy semmilyen hibát nem ismernek el és be.

tanato 2018.01.11. 17:00:29

@bpetya75: Így van nagyon komoly bajok vannak háziorvosi szinten/is/elöregedés, létszámhiány túlterhelés.Na meg az EESZT ami semmire sem jó csak többletmunkát aD.
Na mindegy amíg bírjuk csináljuk.A váltós társam most lesz 80 néhány hét múlva,már járni is alig bír.Nekem még 6 év két hónapom van hátra a rendes munkaidőmből.

vándor madár 2018.01.11. 17:28:41

@Olliék:

www.portfolio.hu/gazdasag/szemunk-lattara-valik-semmive-nemetorszag-egyik-legfeltettebb-kincse.273055.html

Németország a hanyatlás útjára lépett. Jó lesz vigyázni, nehogy most meg ott vesszen el minden!

blackshíp 2018.01.11. 19:13:49

@vándor madár: egyet felejtesz el: a banknak nem volt érdeke a hitelfelvevők átverése. Nyilván az az érdeke volt, hogy minél több hitelt helyezzen ki, amit segített, hogy olcsóbbak voltak a devizakamatok, így olcsóbban tudott forrást is szerezni, meg persze jópár bank nyerészkedett az átváltási árfolyamokon is. De az az utolsó dolog amit egy bank akar, hogy valaki annyira túlvállalja magát, hogy bedőljön a hitel. Akkor ugyanis a bank veszít, mert a legtöbb esetben a végrehajtás során már csak a követelés töredéke térül...

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.11. 19:13:52

@wuaaa:

Szibéria 1958:

-Vigyázz, hogy mit beszélsz Alekszej Alekszejevics, mert elvisznek !
-Innen, hova ?

:)

vándor madár 2018.01.11. 21:08:54

@blackshíp: "De az az utolsó dolog amit egy bank akar, hogy valaki annyira túlvállalja magát, hogy bedőljön a hitel."

Ez általában igaz, csak éppen nem ennél az őrületnél, ami itt Mo-n volt az akkori devizahitelekkel. A bankot nem igazán érdekelték a jövedelmek, azért kértek a bankok ingatlanfedezetet. Ez történt a posztíróval is. De fentebb én már belinkeltem külföldi cikkeket is erről. Abban is az van írva az egyikben, hogy az ügyintéző azt mondja, nem érdekel a jövedelme, csak az ingatlanfedezet. félve írom le, hogy rengetegen hamis kereseti igazolást is adtak le, még ez sem volt titok. Nekem van rokonom, aki annyi hitelt vett fel, amennyibe a megvásárolt vidéki ház került és még két azaz 2 db budapesti tehermentes öröklakást kellett betenni fedezetnek + még a megvásárolt házra is rákerült a jelzálog.
A járulékos költségek is (több) százezeres tételt tettek ki, pl. értékbecslés, közjegyző, ügyvéd és a bankok százféle költségei a hitelbírálattól a készenlétben tartásig. Emberfia ember nem is hallott addig olyanokról meg szerintem azután sem.
Igen, az átváltási árfolyamon is nyerészkedtek a bankok, ezért nem is lehetett devizában törlesuteni annak sem, akinek volt devizája. Gondolom ebből következtettek többen arra, hogy nem is volt a hitelezés mögött valós devizafelvétel a bankok részéről.
Ez Európa nyugati felében elképzelhetetlen. Általában kell minumum 20% önerő, rendes jövedelem, aminek az 1/3-át nem lépheti túl a havi törlesztő és még életbiztosítás is, ami fedezi a hitelt meg az igazolás arról, hogy nincsenek tartozásaid. Ez az alap. Meg ugye az életkor sem mindegy. Egy ötvenéves garantáltan nem kap 80%-os hitelt 30 évre, hanem neki sokkal nagyobb önerő kell és magasabb jövedelem, hogy a nyugdíjig kifusson a hitele, már ha megkapja.

M. Péter 2018.01.11. 22:49:55

@vándor madár: 10 éve volt 125%-os hitel, bele is bukott a Northern Rock, a jövedelemigazolás nélkül vagy hamis jövedelemigazolásra adott hitel nem csak Mo.-n ment.

bpetya75 2018.01.12. 09:04:48

@blackshíp:

Akkoriban szerintem a banki alkalmazottakkal nagyon elszaladt a ló. A hitelkihelyezésekért kapott jutalékok (vezetői szintre gondolok) elvették a józan eszüket. Átvertek ők mindenkit, a tulajdon nagyfőnökeiket is. Nem esik szó róla, mert nem lehet a hülye honpolgárokra mutogatni miatta, de tudok néhány olyan ügyletről, amikor erdővásárlást finanszíroztak meg úgy, hogy a fedezet maga az erdő volt. Amivel csak az az egy a hiba (és ezt a erdésztechnikus is meg tudta volna mondani nekik, ha megkérdezik), az erdő értékét elsősorban nem a föld, hanem a rajta lévő állomány adja. Megvett a pók egy vágásérett tölgyest, minden törvényi előírást áthágva 6 év levágta a nagy részét, majd eltűnt. Az ingatlan meg érte a vásárlási érték 15%-át kábé. Szóval volt ott mohóság és felelőtlen kockázatvállalás banki oldalról is bőven.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása