oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. január 09. 06:30,  Mocskos hazaáruló lettem 258 komment

2018. január 09. 06:30 Határátkelő

Mocskos hazaáruló lettem

Akár klasszikus határátkelős történetnek is nevezhető Olli és családja sztorija, hiszen sokan jártak az ő cipőjükben: devizahitel, egyre több és kétségbeesett munka a fennmaradásért, majd a reménytelenségben a döntés: megpróbálni külföldön boldogulni. Aztán a többéves szétszakítottság… (A képeket köszönöm Ollinak.)

Hasonló cipőben jársz vagy jártál? Szívesen elmesélnéd a történeted? Írdd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

cim_utca_1.jpgA mi utcánk

„Határátkelő lettem, ami egyfelől stigma, másfelől sok sikert... 

Ami a 2008 előtti életünket illeti: két egészséges gyermek, szerető férj, nagyszülők, mindenkinek munkahelye, és egy olcsó, fenntartható albérlet. Belefért havi egy színház, mozi, és ha nem is sokat, de meg tudtunk a hónap végén takarítani. 

Aztán kitalálták, hogy mindenkinek legyen saját lakása, aminek következtében a fizethető albérletünk ára a duplájára nőtt, és így már vállalhatatlan volt. 

Bementünk a bankba a megtakarításainkkal, plusz a szülők is tettek még hozzá, és elindult a hitelügyintézés. Ja ja, tudom, senki sem tartott a fejünkhöz pisztolyt, hogy devizában adósodjunk el. 

Azon szerencsések közé tartozom, aki banki dokumentumokkal tudom igazolni, hogy a forinthitel kérelmemet elutasították, de rögvest megkaptam a devizahitelt, amihez az önerőt nem fogadták el. Így vettünk fel 6 milliót 2005-ben, amibe másnap gyorsan bele is törlesztettük a 3 milliós önerőt. Bár ne tettük volna. 

Aztán 2008-ban jött a válság 

A havi fizetésem nem volt elég a törlesztőre, és még ott volt a rezsi, enni is kéne, stb. A férjem egy multinál dolgozott, túlórára max ingyen volt lehetősége. Én a város szociális irodáján dolgoztam, plusz a családsegítőnél, és mellette maszekoltam, időseket gondoztam. Na, így volt az én fizum annyi, mint a férjemé. 

De még így is kevés volt. Feladtam a munkámat, és beléptem a feketegazdaságba. Hétfőtől vasárnapig reggel 6-tól este 7-ig házakhoz jártam ápolni. A férjemre maradtak a gyerekek, a háztartás, a bevásárlás, egyszóval minden.

Két évig tudtam csinálni, 2011-ben ugyanis annyira le voltam fogyva, ki voltam merülve, hogy vezetés közben az agyam reboot-olt, és a következő kép az volt, hogy szednek ki a kocsiból, amivel egy fának hajtottam. 

utca_telen.jpgAz utcánk télen

Nem tudtam elmondani az orvosnak, hogy mikor és mit ettem utoljára. Csak dolgoztam, és dolgoztam. Így ugyan mindent ki tudtunk fizetni, de párizsinál, és kenőmájasnál jobb minőségű és tápértékű élelmiszerre nem futotta. 

Ami eddig csak gondolat volt, egy nehezen összehozható terv, az itt átment egy azonnali vészmegoldásba. Külföldre megyünk. Oda, ahol elég mindössze dolgozni tudni ahhoz, hogy élj. 

Csak 2013-ban sikerül kijutnia a férjemnek, addig folytattuk a korábbi életvitelünket annyi változtatással, hogy már csak heti 5 napot dolgoztam, egy napot aludtam, egy nap pedig a családé volt. 

Egyedül maradtam 

A Skype, a Viber, a Messenger nem helyettesítheti azt, hogy hazaérsz, és a párod leveszi a kabátodat, és megkérdezi milyen napod volt. Hogy van, aki ha kicsit is, de segít a gyász feldolgozásában.

Ez megszűnt. Egyedül maradtam a gondokkal, eközben ha beszéltünk, eszemben sem volt panaszkodni, hiszen ő is vívja a harcait, a magánnyal. Maradtak a felszínes beszélgetések stb.

banya.jpg

banya_2.jpgEgy működő szénbánya, a háttérben egy hőerőművel. Csodás látvány...

Megbeszéltük, hogy nem küld haza pénzt, hanem ő kint spórol a költözésre. Évente mindössze kétszer találkoztunk. Egyszer ő jött haza, egyszer mi mentünk ki. 

2017 május. Kopogtak... És ott állt a lovagom teljes pompában. Átadott egy kis ékszeres dobozt, benne egy lakáskulccsal. Szívem, csomagolj. Költözünk.

Megszűnt minden teher. Csak a jövőt láttam. hogy újra lesz társam, a gyerekeimnek apja. 

A csomagolás 

Banyek! Hol volt ennyi vackunk? Pedig olyan üresnek tűnt a lakás. Mit vigyünk, mit ne? Mennyi lenne, ha kint vásárolnánk be? Matek egész nap. Gyakorlatilag mindent vittünk. Mosógép, ágyak, szekrények, és csak a téli ruhák. A teherautós 700 euroért vállalta a költözést. Mi Oszkárral mentünk ki a kocsi előtt egy nappal. 

Amikor megérkezett a kamion, rádöbbentem, hogy egy egészen apró dologról megfeledkeztünk. A pakolós emberekről. Hogy fogom én a 45 kilómmal a 70 kilós kanapét, hűtőt, mosógépet leszedni onnan, és bevinni a lakásba?

buzatabla.jpgA búzatábla a hátsó kertünk. Csodás az ablakból nézve a mezei élet...

És akkor jöttek a szomszédaim. Akiket nem is láttam még, a nyelvüket alig beszélve bemutatkoztam nekik, és laza 1 óra alatt mindent bepakoltunk. 

Kaptunk kávét, WC-papírt, a gyerekek ott vacsoráztak, hiszen konyhám nem is volt. Ez volt a mi utunk Németországba, Sachsen tartományba. 

pizza_4.jpgA gyerekek örültek a legjobban, hogy itt nem szokás a felszerelt konyha, így egy mikróval csak pizzát és konzervet ettünk két hétig.

Ami otthon maradt 

Kell kezdeni valamit a lakással. Hitel még van, két lakást fizetni luxus. A közösségi oldalamra kitettem egy hirdetést, miszerint minden, ami a lakásban maradt, ingyen elvihető. Remélve, hogy egy üres lakást kifestve majd könnyebben ki tudunk adni. 

Bútorok, ruhák és egyéb háztartási holmik ingyen elvihetők, valamint üres lakás kiadó. Az első kérdező megkérdezte, hogy miért árusítok ki. Feltételeztem, nem akar használhatatlan tűzhelyért kilométereket utazni. Írtam, hogy külföldre költöztünk, és a lakást üresen könnyebb kiadni, majd eladni. 

Elszabadult a pokol... 

Mocskos hazaáruló lettem, fel fognak robbantani a terroristák, meg fognak erőszakolni a migráncsok, fél év múlva hazatolom a belem csóróként, mert nem is kolbászból van a kerítés, fizessem vissza a taníttatásom, és még sorolhatnám. 

Értelmes hozzászólás, informálódó kérdés szerintem nem is érkezett, vagy elvesztek a sorok között, mert a könnyeimtől nem láttam. 

Mi történik a fejekben? Mások is tapasztaltak hasonlókat? 

Még azt se mondom, hogy az ellenségeim kívánnak nekem ilyen szépeket, mert ezeket az embereket nem is ismerem. 

A jelenlegi életünk 

Van egy 60 nm-es 4 szobás kis lakásunk Németországban. A szomszédaink egyben a barátaink, hiszen csak 3 család lakik a házban. A gyerekek iskolába járnak, nyelvet tanulnak, és nagyon élvezik a közeget, sokat nevetnek. 

Csak a férjem dolgozik, az ő fizetéséből élünk, én iskolába járok, felváltva Praktikummal, mert a szakmai elismertetés sajnos hónapokba telik. A nyelv kezd egész jól menni, bátran megszólalok, és örülök, ha kijavítanak. 

A család otthonról maximálisan támogat, karácsonyra például ők jöttek ki. Tudom, még csak fél év telt el a kinti életünkből, de mi már letelepedtünk. Februárban végzem el az iskolát, már kaptam két ajánlatot, így esélyes, hogy másfél hónap múlva dolgozom. 

forditott_haz.jpgEz a fordított ház egy lipcsei pláza mellett van. Egészséges embereknek ajánlom, én órákig hányingerrel küszködtem.

A munkáltatónak jeleztem, hogy továbbra is szeretnék nyelviskolába járni, erre pedig azt a választ kaptam, hogy rendben, majd mi fizetjük. 

Sajnos sokszor elkövetem azt a hibát, hogy olvasok más blogokat, amik a kiköltözéssel kapcsolatos tapasztalatokon alapulnak. Ami egyfelől jó, mert kevesebb falnak megyek neki, másfelől viszont a kommenteket nem kellene.

Személyes konklúzióm 

Az otthonteremtés nálunk egy diszfunkcionális családi összeomláshoz vezetett. Bíztunk az államban, hogy nem enged minket átverni. 

Itt nem kell senkiben sem bíznunk, nem függünk csak önmagunktól. Ha dolgozunk, megélünk. Ha normálisak vagyunk, befogadnak. Ha tanulunk, előrébb jutunk. 

36-38 évesek vagyunk. És igen, előttünk az egész élet. 

Az Olli család köszöni, hogy megoszthatta a tapasztalatait. 

További sikeres munkát kívánok a Határátkelő blognak, és annak a rengeteg határátkelt kommentelőnek, akiknek a hozzászólásai olvasásával tapasztaltan, és okosabban, és könnyebbe be tudtam illeszkedni Németországba!”

virag_3.jpgVirágok mindenütt. És nem tépik le.

HÍRMONDÓ 

A BMW-től a szarvasmarháig 

Hosszú útnak tűnik eljutni a BMW-től a szarvasmarháig, de mi ma megtesszük, olyannyira, hogy az egyik munka Angliában, a másik pedig Dániában van. Azért emellett is van miből válogatni.

Magyarországi HR-menedzserből franciaországi kürtőskalácsos 

Főhősünk a mai napig nem tudja, miért hagyta el Magyarországot, francia párját követve akart kicsit körülnézni, aztán (amint fogalmaz) „tíz éve sodródom, mindig alakult minden valamerre”. 

Több tízezer magyar felnőtt még sosem dolgozott 

Nagyon régóta nem látott mélységben jár a magyar munkanélküliség, ezzel együtt is van egy olyan réteg, amelyik felnőttként még soha az életében egyetlen percet sem dolgozott. Nem is kevés emberről van szó. 

Ahonnan hét éve nem ment el ilyen kevés orvos 

Úgy tűnik, a régióban egyre több országban jönnek rá, hogy ha nem emelik (ráadásul jelentősen) az orvosok és az egészségügyi szakdolgozók fizetését, akkor lassan nem lesz, aki meggyógyítsa a betegeket.

(Fotó: flickr.com/CafeCredit.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7213551655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.01.09. 06:39:30

60nm, 4szoba, tündérkert.

kék madár 2018.01.09. 06:48:02

ha csak a gyerekeknek jobb, mar megerte

Hari Seldon 2 2018.01.09. 07:06:16

Olvasgasd nyugodtan a kommenteket. (Másrészt látható, hogy mennyire hatékony ha egy nyelvileg bezárt ország médiája erősen szelektált dolgokat közöl a világ különböző helyeiről.- Mondjuk nem eltagadva a problémákat, a "migránsok megerőszakolnak" képzet tényleg simán kialakulhat egyeseknél ilyen média tálalásban.

Taxomükke (UK) 2018.01.09. 07:57:06

Sok sikert, jo egeszseget Nemetorszagban!

SzZoole 2018.01.09. 07:59:53

Végre egy normális poszt!
Sok szerencsét a továbbiakban :-)

Arthamyr 2018.01.09. 08:24:17

Azért a csikk csak ott figyel a virágok mellett... Vagy én látom rosszul?

MRN 2018.01.09. 08:36:45

Ezt nem értettem: "Aztán kitalálták, hogy mindenkinek legyen saját lakása."

Golf2 2018.01.09. 08:44:05

Sachsen jó,majdnem én is ott ragadtam.Melóhely kevés, vajon milyen állást kap a feleség?

SzZoole 2018.01.09. 08:48:14

@Golf2: gondozó, betegápoló?

Golf2 2018.01.09. 08:48:35

Mocskos stb... Döbbenet milyen hatása van itt a kormány agymosásának:( Van még lejjebb?

Golf2 2018.01.09. 08:50:24

@Zoole Reloaded: Ő tudja azért kérdeztem,ha van olyan végzettsége olyat biztos talál.

Lex D'Arquebus · http://ugrassvajcba.blog.hu/ 2018.01.09. 09:00:36

@MRN: Valószínű arra, hogy nyomják a CSOK-ot, emiatt minden lakás ára 10M-t felugrott, albérlet árak duplázódtak, satöbbi.

MRN 2018.01.09. 09:14:47

@Golf2: állítólagos Facebook-kommentek alapján én nem alkotnék ilyen kategórikus véleményt.
Néhány ismerős, már külföldön élő család fent van, még sose láttam hasonlóan gyalázkodó megjegyzéseket az oldalukon, nem is meséltek ilyenekről. De persze ettől függetlenül sok durva dolgot lehet ott olvasni. A helyükön kell kezelni ezeket, akkor ez a család is nyugodtabb lesz.

Olliék 2018.01.09. 09:19:13

@MRN: m.origo.hu/gazdasag/hirek/20110822-hogyan-terjedt-el-a-devizahitelezes-es-ki-a-felelos-erte.html

Az első orbán kormány indította az első lakásprogramot,aminek következtében 3 év alatt megduplázódott a lakásbérlés,mert rengetegen vettek befektetés céljából lakást.

Olliék 2018.01.09. 09:19:20

@Golf2: Rengeteg melóhely van,legalábbis a jobbörsét nézegetve.

SzZoole 2018.01.09. 09:20:52

@Golf2: otthon is azt csinálta, feltételezem kint is azt fogja, keresett szakma.Szerintem.

MRN 2018.01.09. 09:21:16

Mondjátok nyugodtan, hogy szőrözök, de ez se világos nekem:
"rögvest megkaptam a devizahitelt, amihez az önerőt nem fogadták el. Így vettünk fel 6 milliót 2005-ben, amibe másnap gyorsan bele is törlesztettük a 3 milliós önerőt."

Jó lenne, ha jönne a posztoló, és megmagyarázná. Az önerőt nem fogadták el, tehát akkor önerő nélkül adták a hitelt - majd másnap máris előtörleszthették a felét?
Azért nem világos, mert amikor mi vettünk fel hitelt, nem volt önerőnk, nekünk plusz fedezetet kellett bevonni, hogy megkapjuk.

fhdgy 2018.01.09. 09:29:15

@Golf2: még most nincs lejjebb, de nyugi, a kormányunk gőzerővel dolgozik rajta.

MRN 2018.01.09. 09:33:48

@Olliék: ilyen szlogenre akkor sem emlékszem (lehet, hogy rossz a memóriám), hogy mindenkinek legyen saját lakása.
Nem akarok itt belemenni a politikába, mert hamar kap az ember mindenféle cimkéket, de a linkelt cikkből is az jön le, hogy a devizahiteleteket a Gyurcsány kormánynak köszönhetitek.
Igazából a lényeg, hogy beestetek abba a csapdába, amibe sok más család is, a devizahitellel.

MRN 2018.01.09. 09:35:44

@fhdgy: az emberi bukóság (értem itt a gyalázkodó megjegyzéseket a közösségi oldalon) kormányfüggetlen. :)

Olliék 2018.01.09. 09:40:12

@MRN: Igen, anyu lakása volt a fedezet, amit az előtörlesztéssel ki is tudtunk váltani. A forinthitelhez a két fedezet sem volt elég.

fhdgy 2018.01.09. 09:40:34

@MRN: lehet, hogy "független", de nem véletlen!

Olliék 2018.01.09. 09:44:10

@MRN: Az orbán kormány az elején állami támogatott lakáshitelt adott forintra. Kormányváltáskor a kassza nem bírta a támogatásokat, és jött a deviza hitel.

Hari Seldon 2 2018.01.09. 09:46:20

@Golf2:
Ha, ha. Azt hiszed nincs?
Hiszel még a mesékben, hány éves vagy királyfi? :-) Én. Ezekről. Mindent. Elhiszek.

Hari Seldon 2 2018.01.09. 09:59:04

@Olliék:
Ezt az államni támogatást valamikor 2001 körül dobták be a népnek. Pontosan tudták, hogy a 2002-es választás után leállítják, mert nem lesz rá pénz. Merthogy kifutnak belőle. De pont a választásig meg volt rá a fedezet. Szépen ki volt számolva. A választás után leállítják, senki nem szólt volna semmit, ha leállítják. - hiszen "ezek adták, ezek vették el... biztos jobban tudják..."

A népek persze ráharaptak mint a hal a csalira. Mindenki vette fel a forintalapú ingyen hitelt. Majd hülye lett volna, félreugrani, ha az állam megdobja ingyen pénzzel.

Csakhogy, valami csoda folytán pofára estek az utolsó métereken. Senki nem számított rá. Ellemben tudták, hogy jó kis aknákat helyeztek el a költségvetésben. - Persze ezután és az "újraszámolásos tüntetések" után a szerencsétlen inkompetens mszp semmit nem mert visszavonni. - Szóval bőven benne volt az ő szerencsétlenkedésük.

Golf2 2018.01.09. 10:02:06

@Olliék: Én is laktam Sachsen-ban 2évet régebben 37éve. Azt hittem kevés a meló mostanában azért megy el sok fiatal onnan nyugatabbra,meg azért olcsóbb a lakhatás.

Golf2 2018.01.09. 10:04:36

@Zoole Reloaded: És egyre keresetebb lesz.Bár nem 1 könnyű meló,akkor inkább tekerem a kormányt.

MRN 2018.01.09. 10:15:40

@Olliék: Ahogy ezt írod, a bankot nem értem igazából. Az önerő nem elég neki a hitelhez, de miután odaadja a hitelt ingatlanfedezetre, akkor már elég neki az önerő a fedezet kiváltására.

Golf2 2018.01.09. 10:18:59

@fhdgy: Sok embernek már nyakig ér,velük mi lesz.Bezzeg katonáskodásra egyre több jut.

Golf2 2018.01.09. 10:23:43

nem független.Aki a mészár(os)szék felé tereli a birkább népet az a felelős.És ezek csak 1 irányt hagytak,sőt lassan az ostort is előveszik.

Golf2 2018.01.09. 10:25:08

@Hari Seldon 2: Nem hiszek a mesékben,csak a remény pislákol még.

Olliék 2018.01.09. 10:26:20

@MRN: Konstrukciókból válogathattunk. Ha aláírunk 30 évet,akkor nem kell fedezet,elég az önerő. De mi a 15 évest választottuk,így csak akkor kaptunk kamatkedvezményt,ha jelzálogot hozunk,nem önerőt. Ki volt ez találva....

Olliék 2018.01.09. 10:32:33

@Golf2: Annyira nem ástam bele magam ezekbe a sztorikba, de annyit tudok,hogy itt alacsonyabbak a bérek, és inkább mennek nyugatra. Viszont előnye,hogy fele annyi a lakhatás. Mi külvárosban lakunk, aminek előnye az olcsó lakás. Nyüzsgő városból egy kertvárosi ház nagy változás volt.

Kipper 2018.01.09. 10:33:48

Minden elismerésem Olliéknak, különösen hogy a kapcsolatuk nem ment rá a 4 év távkapcsolatra. Sok sikert a továbbiakhoz!

Olliék 2018.01.09. 10:35:38

@kék madár: Hogy jobb-e,majd az idő eldönti. De a nyelv egyszerűen ragad rájuk, suli után csak annyit látok belőlük,hogy ledobják a tatyót,és már mennek is ki a térre haverozni,vagy rángatnak,hogy menjünk,mert még bőven van mit felfedezni. Jó újra velük lenni.

fhdgy 2018.01.09. 10:38:03

@Golf2: érteni vélem, amit írsz, de a politikusok számára a "zemberek" nem cél csak zavaró tényező. Persze, "zemberek" nélkül nincs kin uralkodni. Nos, ez az igazi zavar. Kellenek, hogy legyen kin uralkodni, de zavarják az uralkodást.

Olliék 2018.01.09. 10:38:26

@Kipper: Köszönjük. Nehéz volt, megedzett minket,de feladni a könnyebbik út lett volna. Jobban szeretem mint valaha.

Golf2 2018.01.09. 11:07:00

@Olliék: Én Chemnitzben voltam ott is van 2szobás lakás 400Eur tól.

Golf2 2018.01.09. 11:11:27

@fhdgy: a zemberek gyanúsak a végén még gondolkodáson törik a fejüket, zombik kellenek.

vándor madár 2018.01.09. 11:22:00

@MRN: "CSOK 2005-ben?"

Akkor is volt, csak SZOCPOL - nak hívták.

vándor madár 2018.01.09. 11:26:03

@Golf2: "Azt hittem kevés a meló mostanában azért megy el sok fiatal onnan nyugatabbra,meg azért olcsóbb a lakhatás."

Mostanában szerintem nem annyira rossz a helyzet, de a rendszerváltás után volt ott is katasztrófális. Bizonyos vidékeken nagyon olcsó az ingatlan, venni is és bérelni is, de nyilván nem véletlen. A bérek is alacsonyabbak ott.

Dikusz 2018.01.09. 11:35:47

@Határátkelő: hát lehet, hogy én hülyültem meg, de nem értem, mi köze ványadt kommentjének az én posztomhoz.
Az jött le a posztomból, hogy a jelenlegi kormány működése miatt nem vágyom el Magyarországról? Mit, és hogyan kellett volna írnom ahhoz, hogy ez a félreértés még véletlenül se merüljön fel?

Olliék 2018.01.09. 11:39:36

@Golf2: Chemnitz, Grimma nekem is tetszett.

London2009 2018.01.09. 11:41:00

@Olliék: Sziasztok Olliek! Eloszor is koszonet a cikkert. Mi kozel egy idosek vagyunk, valoban elottunk van meg az egesz elet. Bizzunk benne! A kommentekkel meg ne foglalkozz! A rosszindulatuakat tobbnyire csak az irigyseg szuli.
Viszont ha jol ertelmeztem akkor 3 millio forintot vettetek fel 15 ev futamidore. Ez nagyon kevesnek tunik ahhoz, hogy romba dontson egy csaladot?! A lenyegen persze nem valtoztat. A nehezen mar tul vagytok es tovabbi sok sikert kivanok nektek.

London2009 2018.01.09. 11:44:06

@Dikusz: szerintem emiatt kerult oda a te posztod.

"Célegyenesbe fordult a választási kampány a blogon."

Mivel a te cikked, meg ha ez az allitas igaz lenne, pont nem illene bele a "kampanyba".

Dikusz 2018.01.09. 11:52:31

@London2009: Jaaaa...., akkor tényleg meghülyültem:)))

Olliék 2018.01.09. 12:01:52

@London2009: 40 ezerrel indult a törlesztő, és a csúcs 110 ezer volt. Na azt nem bírtuk. Ráadásul 2009-ben a tőke még érintetlen volt,csak a kamatot fizettük.
A kommentekbe óhatatlanul belefutok,mert folyamatosan tájékozódok, mit,hol hogyan...

MRN 2018.01.09. 12:14:28

@Olliék: Ez melyik bank volt? :-o Baráti család 5 milla devizahitelt vett fel, és a törlesztő valami huszonezer volt a felvételkor, de harmincnál biztos hogy nem több.
A bankotok jól kibabrált veletek.

Olliék 2018.01.09. 12:15:57

@MRN: Nem tudom ki lehet-e írni, de ha annyiból beazonosítod,hogy országos? Ez kombi hitel biztosítással.

wuaaa 2018.01.09. 12:23:04

Az ilyen és ehhez hasonló klasszikus posztok mindig jó érzéssel töltenek el. Kár a címért, de megértem. További nyugodt életet..

London2009 2018.01.09. 12:26:31

@Olliék: ertem. Sajnalom. Egy vadidegen internet huszar kommentjen en maximum jot tudok nevetni… ugyan! : )

P.Elliot 2018.01.09. 12:41:51

Tetszik a poszt, az kulonosen hogy vallaltak egy videki varost a biztosabb megelhetesert nem tulekedtek egy nagyvarosba, lam csak videken milyen baratkozoak az emberek, a szomszedok, befogadobbak, jol fogjak erezni ott magukat szerintem, ha ezek ennyire bejottek nem is erdemes kornyeket valtani. Lehet hogy magamnak is azert van ilyen jo velemenyem es kellemes eletem az uj hazamrol mert videken elek, ide jottunk es itt ragadtunk, persze nem olyan videk hiszen varos ahol van minden de pl. New Yorkhoz kepest csak telepules.
Szivszorito olvasni a kijovetel elozmenyeit, a megszakadasig valo munkat szinte semmi elorejutasi eredmennye, o Istenem, szegeny muszaj hataratkelok,/ mind/.

Sok-sok szerencset kivanok nekik, amikor munkaba all kerunk ujabb posztot hogy hogy tud belerazodni, hogy tetszik az ottani munka.
Hany evesek a gyerekek?

Golf2 2018.01.09. 12:56:29

@Olliék: Most már kiírhatod,szabad országban élsz:)

wien74 2018.01.09. 13:00:55

Hatalmas gratula h a család egyben van és végre nyugodtan éltek. Abban nem értek csak egyet h az állam segít, vagy nem hagy magunkra. Ebben kár bízni. Nézd meg, milyenek a nyugdíjak, milyen az egészségügy stb. Vagy a támogatási rendszer: az kap, akinek egyébként is van. Mi sem kaptunk 2004ben, mert csak hadznált lakást vettünk, nem újat. Az adózás is egy vicc, de komolyan! Mutass még egy országot, ahol egy millió ember tart egy 9,5 milliót... És ezen nem tudunk sajnos változtatni.
Csak ha kilépünk belőle.
Jól tettétek! Ti is változtattatok.
Legyen még nagyon sokáig egy kiegyensúlyozott élet érte a jutalom!

Csodabogár 2018.01.09. 13:59:09

@Olliék: Végül is most már teljesen mindegy. Túl vagytok rajta, ez a lényeg. Lipcse nagyok jó hely, élvezzétek az életet!

vándor madár 2018.01.09. 14:16:14

@Olliék: "Megbeszéltük, hogy nem küld haza pénzt, hanem ő kint spórol a költözésre."

Nagyon örülök, hogy a családnak ilyen sok idő után végre elrendeződött a helyzete. Jó érzés már két ilyen posztot olvasni egymás után. Nem szeretnék ünneprontó lenni, de 1-2 dolog nekem furcsa a posztból. Már az is túl magas nekem, hogy apa nem küld haza pénzt.
Aztán a posztból kiderül, hogy a költözés 700 ojróba került, azt egy havi bérből ki lehet fizetni, még olcsó is volt.
Nem szokásom az emberek zsebében turkálni, de a nagy kérdés számomra most akkor az, hogy a lakás ott Sachsen-ben meg lett-e vásárolva?, mert akkor érthető a 4 év. De ha esetleg bérlemény, akkor nem értek semmit.

szaszo71(D) 2018.01.09. 14:34:40

@Golf2: Dehogy kevés a melóhely.

bpetya75 2018.01.09. 14:37:00

@Hari Seldon 2:

Márpedig hozzányúltak, csak nem a választások után azonnal, hanem emlékeim szerint 2004-ben vagy 2005-ben.

Olliék 2018.01.09. 14:38:03

@vándor madár: A párom az első két évben szolgaszálláson lakott, amiért 400€-t vontak a fizetéséből. Abban az időben keresett 1600€-t, de a számlára csak 1200€ érkezett. Autót kellett vennie,mert kint kellett, plusz a biztosítás,meg a kaja. A kiköltözéskor elszaladtak a költségek. 2500€ volt a belépő a szövetkezetbe, az ikea konyha 600€, olusz főzőlap- sütő, mivel a lakásba nem lehet teregetni kellett egy szárítógép, a költözés ára, és a kalkuláció,hogy pár hónapot nem lesz munkám. Plusz 6 hónapra való hazaküldeni pénz,hogy a hitel és a rezsi fizetve legyen. Próbáltunk mindenre aprólékosan felkészülni. És itt ritka a 2500€-s fizetés.

bpetya75 2018.01.09. 14:40:00

@vándor madár:

De az nem volt ennyire magas összeg, nem is tolta fel ennyire érezhetően az árakat.

szaszo71(D) 2018.01.09. 14:42:43

@Olliék: Hol laktok? Llehet, hogy írtad, de átsiklottam felette. Mi is Sachsenben vagyunk, Chemnitz és Zwickau között, lassan 10 éve. Bocs, de amikor azon húztad fel magad, hogy lehazaárulóznak, gondoltam, hogy mostanában jöttél. Én már nem foglalkozom vele. Én 37 éves voltam, mikor kijöttem, nagyon nem bántuk meg. A férjem 1 évvel jött korábban, akkor ő 38 volt. Nam maradtatok le semmiről.

Olliék 2018.01.09. 14:44:46

@wien74: A segítség rossz kifejezés utólag. Ami bánt,hogy több százezer család járt így vagy rosszabbul. Engem spec pont nem érdekel,hogy melyik kormány a ludas. Hanem az óvodás viselkedés, hogy de hát nem is az én gondom.... Nem tűnik fel nekik,hogy a fizetésünket nem a boltban, nem a szolgáltatásokban hagyjuk, hanem a bankokban? Ott,ahol nem fizetjük a 27%-os áfát?

Olliék 2018.01.09. 14:48:00

@szaszo71(D): Borna. Itt vagytok a szomszédban. :)))

szaszo71(D) 2018.01.09. 14:53:27

@Olliék: Igen, ott van vége az autópályának Lipcse felé. :)))
Kb fél óra tőlünk.

Scott Tenorman Must Die 2018.01.09. 14:56:38

"én iskolába járok, felváltva Praktikummal"

ez mit jelent?

Hari Seldon 2 2018.01.09. 14:57:46

@bpetya75:
Ez is igaz. 2002 nyarán annyira be voltak to*va, hogy minden fenntarthatalan dolgot tovább nyomtak, amíg bele nem bukott a költségvetés. Utána jött ez a svájci frankos téma (vagy paralell-be ment egy ideig? azt már nem tudom, de nagyjából annak a kiváltására lett létrehozva az biztos)

Golf2 2018.01.09. 15:03:55

@szaszo71(D): Akkor jó,hátha szükség lesz rá ha itt süllyed a nemzeti hajó.

Matula néne 2018.01.09. 15:04:01

Mélyen megrendített a poszt! Nagyon örülök hogy sikerült ebből a helyzetből felállnotok. Sok sikert és boldogulást kívánok Nektek Németországban!

Olliék 2018.01.09. 15:06:12

@Scott Tenorman Must Die: Kihelyeztek a szakmámba gyakorlatra. Így az elismertetésig ellenőrzik,hogy jó vagyok a szakmában, és a nyelvet is jobban tudom tanulni.

Golf2 2018.01.09. 15:07:22

@szaszo71(D): Na még 1 Chemnitz körüli:) Nekem még Marx város volt...

vándor madár 2018.01.09. 15:18:17

@Olliék: "És itt ritka a 2500€-s fizetés." Azt én nagyon jól tudom, hogy ott (jóval) alacsonyabbak a bérek, mint Nyugaton.
Én is laktam már szövetkezeti lakásban, de semmivel nem volt olcsóbb a bérlet, mint a szabadpiacon és nem is adták vissza rögtön a pénzt, mikor elmentem onnan.
A férjedtől akkor legalább a dupláját vonták le, ha 400€-t vontak le csak a szállásra. Nekem van ismerősöm Erfurtban, 2 szobás zöldövezeti lakás bérleti díja 380, legalább is mikor utoljára mondta 2015-ben és Thüringen nem olcsóbb, mint Sachsen.
Ja, a konyha ott No-ban sajnos egy vagyon, abból gondoltam, hogy bérlet, mert azt az öröklakásban nem várnád el - legalább is én ezt feltételeztem.
Ha a Mo-i lakást eladjátok és mindkettőtöknek lesz állása, akkor be tudtok fizetni ott lakásra. Kapható némi állami támogatás is:

www.bauen-wohnen.sachsen.de/8144.htm

vándor madár 2018.01.09. 15:25:58

@bpetya75: "De az nem volt ennyire magas összeg, nem is tolta fel ennyire érezhetően az árakat."

Ez igaz, de a kérdés nem ez volt. Most is csak az tolja fel az árakat, hogy a kormány nem az embereknek akar segíteni, hanem az építőipart nyomatja az új építésű túlárazott lakásokkal. Az emberek meg képesek röghöz kötni magukat évtizedekre.
Van annyi régi ingatlan Bp-en és az egész Mo-n, hogy bőven fedezné az igényeket, de nem az a cél.

Olliék 2018.01.09. 15:28:22

@vándor madár: A lakás eladással szeretnék várni,mert lehet,hogy a gyerekek Magyarországon szeretnének tovább tanulni, és akkor jól jön egy lakás.
A szolgaszállás szerintem azért volt ilyen drága,mert a közvetítő ennyit mondott és pont. Mondjuk bútorozva volt, felszerelt konyhával,ami azért nagy segítség volt egy kezdőnek.

Olliék 2018.01.09. 15:30:00

@vándor madár: Én a csok-osokat féltem. Fiatalok,huszonévesek aláírják 3 gyereket...... Ha megszületnek de a házasság tönkremegy, beledöglenek.

bpetya75 2018.01.09. 15:32:43

@vándor madár:

Ez is igaz, de van ennek másik olvasata is. Mi is agyalunk azon, hogy jobban járnánk, ha mégis csak felvennénk a csok-ot és építenénk egy pont elegendő méretű házat. Feltéve, hogy a mostanit el tudjuk úgy adni, hogy az ára fedezze a rajta lévő hitelt. Ugye nem kérdés, hogy frankos hitel volt ezen is ;-)

Egyrészt megszabadulnánk egy nagyon rossz hiteltől, másrészt beköltözhetnénk egy olyan házba, amire jó pár évig nem kell több százezres, milliós tételben költeni. Lehetni persze lehet, de nem muszáj, mint a mostani esetében.

bpetya75 2018.01.09. 15:33:24

@Hari Seldon 2:

Én sem tudom pontosan, szerintem nagyon kis átfedéssel válthatták egymást.

bpetya75 2018.01.09. 15:42:30

@Olliék:

Nem lehet három gyereket vállalni, max kettőt.

vándor madár 2018.01.09. 15:44:27

@Olliék: "A szolgaszállás szerintem azért volt ilyen drága,mert a közvetítő ennyit mondott és pont. Mondjuk bútorozva volt, felszerelt konyhával,ami azért nagy segítség volt egy kezdőnek."

Mérget vehetsz rá, hogy azon a szálláson akkor a közvetítő is keresett, mert garantáltan többe került a reális költségnél, de innen nézve nyilván már elkönyveltétek, mint tanulópénzt a megmentésre.

Természetesen csak ötlet volt, amit a lakással kapcsolatban mondtam. Most biztosan jól el lehet(ne) adni, de ha kell, az más.

vándor madár 2018.01.09. 15:59:41

@bpetya75: "Nem lehet három gyereket vállalni, max kettőt."

Ahogy kinéz, ez már megváltozott, lásd alant.

Az eddigi legfeljebb két gyermek helyett akár legfeljebb három gyermeket is lehet majd előre vállalni, melynek határideje 10 év lesz. (A 10 éves határidő akkor is irányadó, ha a meglévők mellé csak egy vagy két gyermeket vállalnak, de ezzel a gyermekek létszáma eléri a legalább három főt.)

csaladi-otthonteremtesi-kedvezmeny.blog.hu/

Bátor ember az, aki ma Mo-n be mer vállalni több tízmilliós hitelt. Nagyon körül kell járni a témát. De ha kőmüves vagy (tudom, hogy nem vagy az) akkor egész nyert ügyed van.
Én egy blogban olvastam egy négy gyermekes anyától, hogy a vállalkozó valami 60 milla körüli összegre adott nekik árajánlatot egy új házra.
És kapkodják a házakat ott a környéken nálatok?

bpetya75 2018.01.09. 16:04:04

@vándor madár:

Az elmúlt pár hónapban elég jó mozgás volt. De nekünk nem elég eladni. Jó áron kell eladjuk, ami nem lesz túl egyszerű.

Ez azért nem BP. Itt Bruttó 200-250 között megállhat négyzetmétere, ha kompromisszum kész az ember.

bpetya75 2018.01.09. 16:04:59

@vándor madár:

Ja, hármat aláírni meg felelőtlenség. Nagyon könnyen rámehet a család.

vándor madár 2018.01.09. 16:14:43

@bpetya75: " Ez azért nem BP. Itt Bruttó 200-250 között megállhat négyzetmétere, ha kompromisszum kész az ember"

Az sem Bp -en volt / van, hanem valami falu Baranyában.

Itt már más is írta, hogy ilyesmi összeggel számol Mo-n házépítésre.

Meglátod, hányan fognak hármat aláírni, csak megkapják a pénzt, aztán majd lesz sírás-rívás.

London2009 2018.01.09. 16:20:36

@vándor madár: egyetertek. Ket csaladot ismerek akik igenybe vettek a CSOK-ot. Ebbol az egyik csalad mar teljesitette a 3 gyereket, a masik meg 2-nel tart. Ugyhogy ki tudja, meg az is lehet, hogy nem olyan hulyeseg ez.

Arthamyr 2018.01.09. 16:53:15

@vándor madár: Nem tudom, miért nem lehet utólag "jutalmazni" a 3 gyereket, lakhelytípustól függetlenül. Így elkerülhető lenne a csúnya meglepetés. Persze akkor nem lehetne vele felfújni az építőipart és annyira az ingatlanárakat sem és nem lenne GDP növelő hatása... :/

szinhazfüggő 2018.01.09. 17:28:39

ezt a részt nem tudom értelmezni:

"Aztán kitalálták, hogy mindenkinek legyen saját lakása, aminek következtében a fizethető albérletünk ára a duplájára nőtt, és így már vállalhatatlan volt."

gomboc7 2018.01.09. 17:28:43

@Vánnyadt Ványadtovics: És ki üldözi el a svédeket, ahol 50%?

Endre Kis 2018.01.09. 17:28:55

végre egy jól megírt, klassz poszt, csak így továb!! és ne vedd a szívedre. nekem is fordított hátat olyan aki előtte 'öribari' akart lenni... csak én elárultam az ő drága fideszüket. azt elfelejti a hülyéje, hogy az afgán származásával ma be sem engednék az országba.
aki igazi barátod, aki szeret, az marad. én 4 éve jöttem el, most is van akivel napi kapcsoaltban vagyok, van akivel kéthetiben, és van aki azóta nem reagál. egy ideig próbálkoztam, de beláttam, hogy nincs értelme azon keseregni, hogy akit barátomnak hittem, nem is az. szerintem épp ilyen helyzetben dől el ki barát és ki nem.
csak ilyen további optimizmust és csodaszép életet kívánok nektek!

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.01.09. 17:40:12

"Aztán kitalálták, hogy mindenkinek legyen saját lakása, aminek következtében a fizethető albérletünk ára a duplájára nőtt, és így már vállalhatatlan volt."

Atya Isten, a rohadt magyar kormány lakást akar az embereknek??? Botrány!

Lesz ez ellen tünti a hétvégén?

vándor madár 2018.01.09. 17:41:21

@Arthamyr: "Nem tudom, miért nem lehet utólag "jutalmazni" a 3 gyereket"

Ezt most nem értem. Az is megkapja, akinek már megvan a 3 gyereke.

Határátkelő 2018.01.09. 17:42:44

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Ezt kicsit benézted, mert az általad idézett rész 2008-ra vonatkozik. Nem baj, nem sikerülhet minden...

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.01.09. 17:53:14

@Határátkelő:

Mindegy, akkor is Zorbán a hibás, hogy ellenzékből zsarolta a demokratákat!

DieNanny CH 2018.01.09. 18:13:17

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár:

"Atya Isten, a rohadt magyar kormány lakást akar az embereknek??? Botrány!"

Nem ezzel volt a baj. Hanem, hogy ennek hatására, akinek volt ingatlana, az az eladási árhoz hozzácsapott kb 20%-ot, a kiadásit pedig megduplázta.

Értő olvasás...

Arthamyr 2018.01.09. 18:17:56

@vándor madár:

1. "lakhelytípustól függetlenül": vagy rosszul tudom, hogy csak költözők/felújítók kapják meg?
2. "utólag": Csak utólag adnák oda, bemondásra nem (vagy mondjuk +1 gyereknyit adnának bemondásra).

ZOH 2018.01.09. 18:18:33

Willkommen a szabad vilagban :-) sok sikert es hajra, de ilyen mentalitassal nem sok gondotok lesz itt. Jo iras, respekt!

ZOH 2018.01.09. 18:18:37

Ja es a legfontosabb, bar erre gondolom azota mar rajottel, a kommentekkel (v.ö. "mocskos hazaarulo lettem") ne foglalkozz. :-)

2018.01.09. 18:18:47

"Itt nem kell senkiben sem bíznunk, nem függünk csak önmagunktól.
Ha dolgozunk, megélünk.
Ha normálisak vagyunk, befogadnak.
Ha tanulunk, előrébb jutunk. "

Pont mint itthon is...

Csak itthon nem így szokás hozzáállni az élethez...

Hanem úgy, hogy: adjon-segítsen az állam!!!

*-* *-*

Sajnos sokan csak "nyugat"-on értik meg mindezt.
Ahonnét már nincs tovább, nincs hova menekülni.

Olliék 2018.01.09. 18:45:55

Köszönöm a rengeteg támogató hozzászólást.
Elképesztő egy közösség vagytok. Összetartotok, segítitek egymást, többek között engem is.
Ami a hibákat illeti. Igen. Hibáztam,sokat és sokszor. De sosem mást hibáztattam érte, hanem magam kerestem a megoldást. Most úgy tudtam felállni,hogy országot váltottam. És?
Én nem kalandvágyból vágtam neki huszonévesen a fősuli után,mert az mekkora buli, hanem kényszerből,aminek következtében százszor nehezebb volt. És ahogy olvasom, többen voltak így. Azóta már továbbléptek,remélem lassan én is levedlem a félelmeimet, a kétségeiemet, és tervezhetem a jövőnket.

Buchhalter 2018.01.09. 19:03:33

@tamarisk: te egy fidesz szócső akarsz lenni?Különben semmi értelmes hozzászólást nem sikerült magadból kipréselned a poszthoz.Igazi anti zseni vagy.

gabors 2018.01.09. 19:04:32

@MRN: " Így vettünk fel 6 milliót 2005-ben, amibe másnap gyorsan bele is törlesztettük a 3 milliós önerőt.""

ez valoban valami marhasag minek vesz fel 6 milliot ha rendelkezesre all 3 amire nincs is szuksege hiszen visszafizette ... ????? es akkor 3 millio eleg volt a lakasra ??? akkor meg mi fasznak kellett a kolcson ??? nem tudom a posztolot lehet-e mar kritizalni de ez nem utal valami nagy penzugyi okossagra (vagy valamit nagyon elirt ittt)

Buchhalter 2018.01.09. 19:05:16

@Olliék: Hajrázok én is nektek ismeretlenül a további jobb élethez.Egy darabig ( pár évig ) biztos nem jönnék haza a helyetekben.Sőt, elgondolkoznék az állampolgárságon is.

élhetetlen 2018.01.09. 19:13:35

@London2009: „az is lehet, hogy nem olyan hulyeseg ez.”. Tudod, azért hülyeség, mert a CSOK megdobta az árakat, és ezzel sokkal több embernek, családnak ártott, mint amennyinek segített. A másik, azért Budapesten elég sok ember él. Itt húsz millából (tíz milla CSOK, tíz milla hitel) nem veszel olyan új építésú lakást, ahol majd öten kényelmesen elfértek. Azaz, megint csak az kap pénzt, akinek már volt 20, 30 millája, és csak jól jön a másik húsz, amiből tíz ajándék. És a hogy a CSOK képes lakások ára megugrott, teljesen nyilvánvaló, hogy az építőipari vállalkozókat támogatták, nem a családokat, a családok csak a kötelezettséget vállalták (és melléktermékként megígérték, hogy ők aztán nem költöznek külföldre). Ügyes!

ier6w7i 2018.01.09. 19:13:50

Sok szerencset, sok sikert, legyetek boldogok!

élhetetlen 2018.01.09. 19:14:14

@Olliék: „Hanem az óvodás viselkedés, hogy de hát nem is az én gondom...” .Örülök, hogy jól sikerült minden, de mint nem banki alkalmazott, csak egy kívülálló, azért valamit hozzáfűznék a szövegedhez. Az az óvodás viselkedés, hogy úgy látod, a bankokban hagyod a fizetésedet. Lehet, hogy kicsit hosszú lesz a mondandóm, bocs. Először is, mindig volt forinthitel, legfeljebb feleannyit kaptál volna ugyanakkora törlesztőre, de ez neked nem volt jó. Ugyanis, forint alapon azt a pénz adták ki, amit én betettem, és ha kaptam rá 8% kamatot, azt nem lett volna gazdaságos kiadni 2%-ra hitelbe. A deviza alapú egy másik lehetőség volt, mivel nyugaton nem volt komoly kamat a betétekre, ezért tudtak olcsóbban kölcsönözni, és ehhez hozzáférhettünk. De a magyar bank devizában vette fel, amit neked átváltott, és forintban kifizetett, és a havi törlesztődet vissza kellett váltania devizára, hogy törlesszen a külföldi bank felé. Az, hogy a forint seggre esett, az nem befolyásolta a bank külföldi kötelezettségeit. Ez már nem a te szöveged, de sokszor előjön. Nem is devizában adták a kölcsönt. Ha abban adják ki, akkor elmész egy pénzváltóhoz, beváltod forintra, mert egy mesternek nem fizethetsz törvényesen valutában, aztán minden hónapban elmehetsz egy pénzváltóhoz frankot venni, drágábban, mint ahogy eladtad, és akkor, jaj, de jól jártál? A bankokra csak azt tudták ráhúzni jogosan, hogy a kezelési költséget miért devizában számolták, az már jogtalan volt, és kormányzati nyomás kellett hozzá, hogy nem jogosultak arra a váltási különbségre, amire minden pénzváltó jogosult.
A másik téma, a magyarországi lakás fenntartása. Ismerős család, tíz év szolgálati tartózkodás Németországban elég volt ahhoz, hogy a gyerekek ott szocializálódjanak, maradtak, aztán a lány egy angolhoz ment feleségül, és a harmadik gyerek után „hazaköltöztek” Németországba, mert mégis csak jó, ha van egy óma 5 kilóméteren belül, a fiuk is ott nősült, öt unoka egy kupacban. Ha csak nem valami pótolhatatlan fekvésű lakásról van szó, nem érdemes tíz, húsz évig fenntartani, költeni rá. Ha valamelyik gyerek vissza akar jönni, majd vesztek egy másikat, és addig nincsen gond. Bocs, csak belebeszéltem.

élhetetlen 2018.01.09. 19:14:14

@Arthamyr: „Nem tudom, miért nem lehet utólag "jutalmazni" a 3 gyereket,”. Ez aranyos. Azért, amit leírtál!

2018.01.09. 19:15:05

@Buchhalter:

... te egy maszop szócső vagy?!

A te hozzászólásod az aztán kurva értelmes lett!
Témába vágó és mértékadó ugye?

Ja nem is...
Hanem egy butuska de okoskodó vakegér kötözködő beszólása lett csak.
Hát ez gáz, kisöcsi, nagy gáz, sőt égés.

vándor madár 2018.01.09. 19:17:53

@Arthamyr: Én egyszer vettem a fáradtságot és elolvastam a feltételeket, de azokra sem emlékszek már részleteiben és azóta már többször változtattak is rajta. Nem vagyok érdekelt a témában. Igazából akkor is csak azért néztem utána, mert anyukámnak van egy ismerőse, aki árulja a házát, de túl drágán és nem veszi meg senki. Mondtam neki, hogy lejebb kell menni az árral, erre elkezdte mondogatni, hogy de most adnak 10 millió csokot. Hiába mondtam neki úgy hirtelen józan paraszti ésszel, hogy ezt használt házra kizártnak tartom, nem tudtam meggyőzni.

1. Hogy a sok pénzt megkapjad, valami újat kell alkotni. Felújítás ebbe nem tartozik bele. A négy gyerekes család, akinek a blogját olvastam, úgy nézem hozzáépít egy lakrészt egy házhoz, amit előtte vettek, tehát nem feltétlen kell 0-ról kezdeni.
2. Hát nem bemondásra adják nekik oda a pénzt, hanem szerződésben kell vállalni a gyerekeket, ha még nincsenek meg. Nem teljesülés esetén, ami időhöz van kötve, jön a szaftos kamat: "amennyiben a felvett CSOK összegét vissza kell fizetni, a késedelmi kamat mértéke ez esetben a Ptk. szerinti normál kamat ötszöröse."

Ennek a 10 + 10 csoknak megint az lesz a vége, mint anno a frank hitelekének. Állandóan könnyítenek a felvételi feltéteken, csak vegyék már fel az emberek.

Olliék 2018.01.09. 19:27:19

@élhetetlen: Én sem vagyom pénzügyes, de jópár ítéletet elolvasva kiderült számomra,hogy a bankok nem vettek semmilyen devizát, szimplán a számítást végezték debizában. Különben miért nem chf kamatot fizetünk? Forinthitelt pedig nem kaptunk. Közalkalmazotti fizetésre akkor nem adtak, csak ha középvezető volt valaki.
A lakáseladásban van igazságod, ha hazamegyünk megérdeklődjük a bankban mi a menete...

gabors 2018.01.09. 19:33:41

@gabors: ****" es akkor 3 millio eleg volt a lakasra ??? akkor meg mi fasznak kellett a kolcson ??? "

na igy ertettem ...

es akkor 3 millio is eleg volt a lakasra nem ?? akkor mi a fasznak kellet 6 millio kolcson?

lakas ara 6 millio van 3 miiliom akkor CSAK 3 millios kolcsont veszek fel ...

Parajpuding 2018.01.09. 19:35:03

@Olliék:
Sajnos a primitívség, az irigység és a rosszindulat a magyar emberek nagy részének sajátja. Az az aljas agymosás, ami nálunk folyik, esetükben könnyedén működik.
Én azt mondom, jól tettétek, hogy elmentetek. És őszintén kívánok nektek nyugodt, örömteli és elégedett hétköznapokat és életet odakinn.

Olliék 2018.01.09. 19:49:14

@gabors: Ugye milyen egyszerű? Olvasd tovább, ott van a miértre a válasz is.

Olliék 2018.01.09. 19:50:08

@Parajpuding: Köszőnjük.
Off
Tetszik a nicked:D

dekoninckxx 2018.01.09. 19:53:30

@Buchhalter: @tamarisk: te egy fidesz szócső akarsz lenni?
Ez volt a válasz tamarisknak, ami ez volt:
"Itt nem kell senkiben sem bíznunk, nem függünk csak önmagunktól.
Ha dolgozunk, megélünk.
Ha normálisak vagyunk, befogadnak.
Ha tanulunk, előrébb jutunk. "
Pont mint itthon is...

Ha ezért valaki fideszes szócső, azzal beismeri, hogy az ún. "fideszesek" életképesek otthon is.

Sir Galahad 2018.01.09. 19:53:54

No akkor összegezzük. A család meggondolatlanul felvett egy hitelt, amit aztán nem tudott fizetni. A csorbát most úgy köszörülik ki, hogy külföldre telepedtek, ahol magasabbak a jövedelmek. Ezért Orbán a hibás meg a kommentelők, akiken egyébként minden épeszű ember röhög.

Határátkelő 2018.01.09. 19:55:20

@Sir Galahad: Nem akarlak etetni, mert nyilvánvalóan nem olvastad a posztot, de tedd már meg, hogy zseniális összegzésed kiegészíted a posztból vett, Orbán felelősségéről szóló idézettel! Nem lesz könnyű dolgod...

Arthamyr 2018.01.09. 19:55:53

@vándor madár:
1. Igen, ez az egyik bajom, indokolatlanul szűkiti bizonyos csoportra, és megszabja, hová menjen az a pénz.
2. Ez meg a másik bajom, hogy ilyen vállalásra motiválják az embereket, "megkisértik" őket. Ha utólag adná csak a pénzt az állam, nem lenne büntetőkamat, és úgyis lenne anyagi motiváció a szaporodásra, főleg ha a 10 milla járna "csak úgy", szerintem egy 3 gyerekes magyar család akkor is tudja azt hova tenni, ha éppen nekik teljesen megfelelő ingatlanban élnek, vagy a 10 millió nem elég a kívánt fejlesztésre. Pl. a gyerekek taníttatását lehet belőle fizetni (ha nem jut kollégiumi hely, stb.). Esetleg lehetne korlátozni, hogy ne apa/anya igya el az egészet, vagy egy részét adókedvezmény formájában adni, ha nem akarják az alsó népréteg megélhetési szaporodását támogatni.

Így, ahogy van, szerintem ez csak egy rendkívül hatékony kampányelem. Aki igénybe tudja venni (és nem szívja meg), annak nagyon jó (és sok ilyen van), és az osztogatás mindig nehezen támadható, ha ebbe köt bele valaki, az nagy eséllyel pofára esik...

London2009 2018.01.09. 19:55:58

@gabors: varjal mar. Itt szorakozom. Szerintem fejen talaltad a szoget. Felveszek 6 millat amibol visszafizetek harmat. Marad 3 milla. Elotte volt 3 milla. Hat nem a hulyenek is megeri?!? :DD you made my day! Kosziii! Valami nem stimm...

Olliék 2018.01.09. 19:58:30

@Sir Galahad: A hitelt késedelem nélkül fizetjük,nem dőltünk be.ha az egyetlen lennék aki ezt a hitelt vette fel, engedném a hátamba a kést. De több százezren voltunk,vagyunk így. Nyilván kizárólag a mi hibánk.

vándor madár 2018.01.09. 20:02:33

@Olliék: "jópár ítéletet elolvasva kiderült számomra,hogy a bankok nem vettek semmilyen devizát, szimplán a számítást végezték debizában."

Biztos, hogy vettek fel, csak legfeljebb nem annyit, amennyit deviza alapú hitelként kihelyeztek.
Ebben a cikkben benne van, hogy a Svájci Nemzeti Bank elnöke már 2005-ben levélben figyelmeztette a magyar kormányt a devizában való hitelezés beláthatatlan veszélyeire, de szartak rá. Ha Svájc semmi másban nem is példa, de pénzügyekben komolyan kellett volna venni az intelmeit.
Ha a kormány akkor leállítja a devizában való hitelezést, nem történik gyakorlatilag semmi, de ebből is látszik, micsoda pénzügyi zsenik ültek Mo-n a pozíciókban.

"Zwar warnte der Präsident der Schweizer Nationalbank, Jean Pierre Roth, die ungarische Regierung 2005 in einem Brief ausdrücklich vor den unüberschaubaren Risiken von Fremdwährungskrediten. Doch sowohl Privatleute als auch Kommunen und Städte blendeten die existenzbedrohenden Gefahren konsequent aus. "

www.mdr.de/heute-im-osten/ostblogger/fermdwaehrungskredite_ungarn100.html

De ennél a hitelnél nemcsak a forint bedőlése a kár, hanem a bankok kapzsisága is mérhetelen volt.
Rendkívül magas járulékos költségek voltak, közjegyzőtől kezdve minden pitiáner részletre és a bankok nemcsak hogy magasabb kamattal adták a hitelt, mint felvették, ez ugye még normális is lenne, hanem a pénzváltási nyereségre is utaztak, mert hiába volt valakinek devizája, nem törleszthetett abban.

Golf2 2018.01.09. 20:06:32

@élhetetlen: forint seggre esett,,,Szerintem nem csinált semmit,a frank kapott szárnyakat (sajnos)

vándor madár 2018.01.09. 20:09:03

@London2009: @gabors: Olvassátok már el a kommenteket, akkor megtudjátok. Már délelőtt megmondták Olliék, hogy hogy volt. Ez volt az első furcsaság, ami mindenkinek feltűnt.

"Konstrukciókból válogathattunk. Ha aláírunk 30 évet,akkor nem kell fedezet, elég az önerő. De mi a 15 évest választottuk,így csak akkor kaptunk kamatkedvezményt, ha jelzálogot hozunk, nem önerőt. Ki volt ez találva....

Igen, anyu lakása volt a fedezet, amit az előtörlesztéssel ki is tudtunk váltani. A forinthitelhez a két fedezet sem volt elég."

2018.01.09. 20:12:29

@dekoninckxx:

Igen a polgári, konzervatív, kissé jobbra elhajló ember
a világhon mindenütt életképes.
Nyugatom is és itthon is...

Az állam csöcsein logó, állami alkalmazott, balra elhajlók meg sehol sem azok.

Ezt a leckét tanulta meg poszter is az évek során.

Ezért vonta le az idézett tanulságot ő maga is... miszerint.

"Itt nem kell senkiben sem bíznunk,
nem függünk csak önmagunktól.
Ha dolgozunk, megélünk.
Ha normálisak vagyunk, befogadnak.
Ha tanulunk, előrébb jutunk. "

Ami szerencsére jó pár éve már itthon is teljesen igaz!

élhetetlen 2018.01.09. 20:12:50

@Olliék: Na, ezt próbáltam meg elmagyarázni, ezek szerint nem sikerült. „a bankok nem vettek semmilyen devizát”. Nem, nem hozták ide kamionban a frankot papírpénzben, csak devizában vettek fel hitelt a külföldi bankoktól, amiből hiteleztek neked. És a külföldi bankok felé az aktuális árfolyamon kellett elszámolniuk. Mit nem értesz? Vagy, ismétlem, komolyan gondolod, hogy azt a pénzt adták ki neked mondjuk 2%-os kamatra, amiért nekem, mint betétesnek 8%-ot fizettek? „Különben miért nem chf kamatot fizetünk?”. Mert van olyan országonként, hogy kockázati felár. Ha Svájcban élsz, ott keresel frankban, akkor kapod a hitelt az ország kamataival. Ha ezt kiajánlják külföldre, akkor felmerül, hogy vissza tudják-e fizetni, vagy nem. Rátesznek egy kicsit, mert, hátha abból, ami visszajött, megússzák azt is, ami nem jön vissza. „Közalkalmazotti fizetésre akkor nem adtak, csak ha középvezető volt valaki„. Ez így nem igaz, vagy elég volt a fizetésed a forint alapú hitel törlesztéséhez, vagy nem. Ha nem volt elég, de te, bízva a jószerencsébe felvetted az adott összeget deviza alapún, mert kisebb a kamat, és ettől a törlesztő, az nem a bank hibája. Arról már nem is beszélek, hogy az lett volna korrekt, személyenként, hogy induló dátum, induló hitel, mennyit fizetett a devizás a forinthiteleshez képest, mert, ha a fél futamidőben feleannyit, mint a forinthiteles, és csak utána többet, még lehet, hogy akkor is jól járt. Csak nem az adott utolsó hónapokban. Érted? És egy ilyen program megírása kevesebbe került volna, mint a megmentő Ócsa. Na, erről ennyit.

2018.01.09. 20:12:54

@Olliék:

Gyakorlatilag igen...

Mert a kezdéskor vállalt részlet
TÚÚÚÚL magas volt
a jövedelmeitekhez képest.

E miatt lett rémálom, amikor 60-80%-al megnőtt a részlet.
A felelőtlenül magas váallásmaitt...

*-* *-*

A saját CHF hitelem anno havi 37 eFt/volt a havi ~260 eFt jövedelemhez képest.
Nem örültünk, amikor 60-62 eFt-ra nőtt, de nem is vágott földhöz.

Sajnos emberek százezrei voltak felelőtlenek.
Az álmaikat üldözve, túlvállalták magukat.

gabors 2018.01.09. 20:15:04

@London2009: Rosszul irtam eloszor (elkapkodtam hogy mit nem ertek) volt 3 millojuk kellett 6 ... mindjart visszafizettek 3-at TOVABBRA is csak 6 van a hazra 3 a fennmarado hitel ??

Ha csak 3 millat vesznek fel mert van 3 milla onresz akkor megvan a 6milla hazra a hitel 3millio ...

Azt mar csak feltetelezni tudom hogy a torlesztot az eredeti 6 milla utan lett kiszamolva, es az elotorlesztessel nem szamoltak ujra a havit. Ha csak 3 milliot vesznek fel akkor nem lett volna a torleszto aranyosan a fele ??

Tovabbra sem ertem ... de nem vagyok bankar

London2009 2018.01.09. 20:15:31

@vándor madár: de ez mit magyaraz meg? Volt hitel elott 3 millajuk, meg utana is lett 3 millajuk. Nem ertem akkor sem.

London2009 2018.01.09. 20:18:32

@gabors: en sem. Jelzaloggal kaptak 6 millat es amugy meg volt 3 millajuk amit rogton bele is toltak. Na mindegy. Lenyegtelen.

vándor madár 2018.01.09. 20:29:22

@London2009: "de ez mit magyaraz meg?"

Azt magyarázza meg, hogy az anyukája lakását kellett beadni fedezetnek, különben nem adta meg a bank a hitelt 15 évre, csak 30-ra. Az anyukája lakását váltották ki a 3 millával.

Arthamyr 2018.01.09. 20:29:32

@London2009: Az én értelmezésem: 6-ot "kellett" (?) felvenni, és de mivel nem kellett csak 3, 3-at egyből visszafizettek.

Olliék 2018.01.09. 20:29:38

@élhetetlen: Ezt miért nem mondta el anno a banki alkalmazott, a közjegyző és az ügyvéd? Vagy miért nincs benne egy szerződésben sem? Egyértelműen csak a hitelfelvevő a hibás, a fent említett 3 szakképzett pénzügyes ,meg jogi végzettségű az nem. Értem.
Egy lakás vásárlása mióta álom? Egy Lexus megvétele az, de az otthon nálam egy szinten mozog az étellel.

Olliék 2018.01.09. 20:31:35

@vándor madár: Így van. 30 évre iszonyú drága lett volna, és még mindig csak a kamatot fizetnénk. Szerencsére már csak a tőke van, az is lejár 20 hónap múlva.

élhetetlen 2018.01.09. 20:38:48

@Golf2: ,,Szerintem nem csinált semmit,a frank kapott szárnyakat (sajnos)”. Ez a végkifejlet szempontjából nem számít, és nem indokolja az olyan szövegeket, hogy a bankok csak átverték az embereket, és semmi közük nem volt a frank árfolyamához, amibe tartoztak.

Sir Galahad 2018.01.09. 20:38:58

@Határátkelő: Az a baj, hogy nem csak a posztot olvastam el, hanem a kommenteket is.

2018.01.09. 20:39:07

@Olliék:

Ez így pénzügyi butaság... biztosan nem igaz így.
Valami mást akartál mondani.

Arthamyr 2018.01.09. 20:40:19

@Olliék: "Szerencsére már csak a tőke van" Ezen én elakadtam... Ha az elején a 3 millióra volt 40k a részlet, az évi 480k. Ez 16%-os kamat, ennél még forintra is kedvezőbben adták. Szóval már az elején kellett, hogy fogyjon az a tőke... Nem az van véletlenül, hogy az egyenleg forintban számolt értéke több lett, mint a hitel felvételekor volt (ez simán lehet, mert ugye ha 160-ról 240-re felmegy a frank, akkor értelemszerűen a forintban számolt tartozás is felmegy 50%-kal)?

2018.01.09. 20:57:21

@Wien72:

Valóságot a mocskos libero hazugság cunami helyett.
Ébredj a és nyisd ki a szemed... aztán láss is ne csak néz!

Olliék 2018.01.09. 20:57:34

@Arthamyr: Passz. Sose igazodtam ki az éves értesítőkön. 140-el vettük fel,és 250-en forintosítottak. A kamatunk 4+2%-volt, " a változás jogát fenntartva".

Határátkelő 2018.01.09. 21:01:20

@Dikusz: Még véletlenül sem. Egyszerűen csak próbáltam troll barátunknak rávilágítani, hogy ezen a blogon mindenféle írások vannak. Olyanok is, amelyek szerint jó Magyarországon élni, de ennyi erővel betehettem volna a tegnapi New York-i posztot is, vagy randomban elég sokat az elmúlt hetekből. Bocs, hogy pont a tiéd jutott az eszembe, csak a címe miatt adta magát.

Dikusz 2018.01.09. 21:04:47

@Határátkelő: semmi gond, időközben -ha segítséggel is- rájöttem:)

Olliék 2018.01.09. 21:05:51

@Arthamyr:
www.mfor.hu/kalkulatorok/devizahitel.html?action=submit

És mi kombihetelesek vagyunk, ehhez még jön egy biztosítás is.

Határátkelő 2018.01.09. 21:06:47

@Sir Galahad: És azokat sem értetted meg. Több, mint 150 kommentben nyolcszor szerepelt Orbán neve, abból leírtad egyszer te, egyszer én (a neked címzett válaszban), egyszer Birca, a nem létező kritikákat szerinte viccesen kifigurázva, kétszer pedig Vánnyadt NER-társ. Ja, és egyszer leírta a posztoló tényszerűen a lakástámogatások kapcsán, valamint egy vagy két linkben is benne volt a neve.

Lehet, hogy másik posztot, vagy más kommenteket olvastál.

Arthamyr 2018.01.09. 21:08:45

@Olliék: Ezek a ti adataitok, vagy be kell írni?

Olliék 2018.01.09. 21:12:04

@Arthamyr: Be kell írni. Kombi hitelest nem találok. Pedig az is devizában van törlesztve.

star70 2018.01.09. 21:17:44

Erdekes milyen baratsagos nemetek laknak arrafele:-)Sose lattak,megerkezel egy kamionnyi cuccal es ök mindjart rohannak segiteni lepakolni.Ne röhögtess.Az hogy behivnak kavera egy dolog,de a többi enyhen szolva kamu.De ha igy is van ne hidd hogy beilleszkedtel..Mivel nagyon hianyszakmad van igy persze mindent megtesznek hogy dolgozhass minel hamarabb,nem szivesen pucolja a szart egyik nemet sem.Ha pedig megkaptad a honositast oriasi szwrencse kell hogy szakapolokent dolgozz.Van akinek sikerül azert.Nem akarom elvenni a kedved,remelem megtalalod a szamitasod itt kint es boldogan eltek amig csak lehetseges:-)

Wien72 2018.01.09. 21:17:47

@tamarisk: Èbren vagyok ès nyitva a szemem. Látok egy normális országot körülöttem.

Arthamyr 2018.01.09. 21:19:02

@Olliék: Na a kulcs a táblázatban, amit visszaköp (valószínű, hogy nem pontosan adtam meg az adatokat, 3milliót írtam be, 2005/1 folyósítással):
bank által számolt kezdeti tőketartozás 18 961 CHF
fennálló tőketartozás alapdevizában 7 965 CHF

Ha ráklikkelsz a részletekre, ott kiírja, hogy minden egyes hónapban csökkent a tőketartozás CHF-ben, tehát mindig is törlesztettetek tőkét, az legfeljebb forintban lett több, az árfolyamváltozás miatt.

Csülkös Pacal 2018.01.09. 21:26:00

A devizahitelezésnek, mint olyannak, 3 ember teremtette meg, illetve szentesítette a jogszabályi környezetét, méghozzá 2001-ben:
- Orbán Viktor (min.elnök)
- Járai Zsigmond (jbank.elnök)
- Matolcsy György (gazd.min)

Vagyis azt a hibás terméket, ami családok tízezreit tette földönfutóvá, ez 3 ember hívta életre.

Ez egy jól időzített csapda volt; ahogyan időzített perselyként tekintettek a MANYUP-ra.

Arthamyr 2018.01.09. 21:30:50

@Olliék: Na ez egy nagyon durva kapcsolt termék... Te forintban fektetsz be (egy, a szolgáltató által biztosított termékbe!), ennek a befektetésnek a hozama kell hogy versenyezzen az emelt kamatú svájci frankos tőke kamatával. Tehát két terméket sóztak rád egy helyett, és a hiteled törlesztése helyett befektetted a pénzed. Mert gondolom a kapcsolt termék nem deviza volt, hanem forint.

Kérdés, nem bántásként, kiváncsiságból. Nem volt gyanús, hogy sokkal kisebb a svájci frankos hitel kezdeti törlesztője, meg könnyebben adják? Amikor felvettétek a hitelt, megértettétek, hogy mit vesztek fel (hogy a tőke CHF-ben lesz nyilvántartva)? És a hitel kombiságát, tehát azt, hogy nem is csökken az árfolyamkockázatnak való kitettség?

Arthamyr 2018.01.09. 21:38:16

@Olliék: A kombihitelre meg azért nem talász kalkulátort, mert az erősen függ a kapcsolt befektetési/biztosítási terméktől, amiből sokféle van, az is valószínű, hogy egy bank többféle szolgáltatóval dolgozott együtt, és az egyenleg forintban mindig a kamatos kamattal megnövelt forintosított CHF egyenleg és a befektetési/biztosítási termék aktuális értékének különbözete.

Olliék 2018.01.09. 21:43:51

@Arthamyr: Nem veszem bántásnak,ostoba voltam, pont.
Tökéletesen levezette a banki alkalmazott,majd a maradék kérdésre a közjegyző,hogy a kombi hitel azoknak segítség,akiknek nincs Ltpje.
Hatalmas mázlink van, hogy a forintosítás előtt járt le a kombi rész, így némi aprót sikerült a tőkébe fektetni.
Plusz nem léptünk be az árfolyamgátba, mert akkor még azt az aprót is buktuk volna.

Olliék 2018.01.09. 21:45:40

@Arthamyr: Így már érted,hogy miért nem fizetünk csak mist tőkét?

Arthamyr 2018.01.09. 21:50:22

@Olliék: Ezt meghallgattam volna, hogy hogyan vezeti le tökéletesen! :)

Tehát ti tudtában voltatok annak, hogy amíg nem jár le a kapcsolt termék, addig a számlán lévő CHF összeg exponenciálisan növekedni fog?

Olliék 2018.01.09. 21:55:57

@Arthamyr: Nem. Ennyi időt nem szánt rá,futószalagon jöttek a hitelesek.

Arthamyr 2018.01.09. 22:11:37

@Olliék: Szép munka! Nem lepődnék meg, ha ő sem értette volna, esetleg tényleg hitt benne, hogy a kapcsolt termék verni fogja az alacsony kamatú CHF tőkét (azt akkor nem sokan látták előre, hogy 300+ lesz a CHF).

Olliék 2018.01.09. 22:41:16

@Arthamyr: Ha ők nem értették, akik ebből doktoráltak,plusz volt akkor mögöttük 10 év kj gyakorlat,akkor a sok földi halandónak értenie kellett? Járai a plafonon tartotta az alapkamatot, elérhetetlenné téve a forinthizelt. Az albérlet árak az egekben, a kisembernek maradt a chf.
Most alacsonyan van az alapkamat, ha egy csokos csak 10+10-et vesz fel 4%-os kamatra, aztán a változás jogát fenntartva hozzávágnak 1%-ot, az 200 ezer éves kamatemelkedés,és 16 ezer törlesztőemelkedés. És ez forint. Nettó szívás ha nem jön össze a 3. Gyerek,vagy ha elválnak.
De biztos vagyok benne,hogy a banki ügyintézői most is aut szajkózzák,hogy ez biztos nem fordulhat elő....

Arthamyr 2018.01.09. 22:52:13

@Olliék: Aki ebből doktorált, az valószínűleg érti. :) Az is valószínű, hogy a banki alkalmazott, aki az ügyfelekkel beszél, nem ilyen.

Egyébként nem bonyolult termékek ezek, ahogy a CSOK sem, csak sok ember sajnos elég naiv vagy nem tulajdonít elég jelentőséget az ilyen dolgoknak és egyszerűen beleszarik.

London2009 2018.01.09. 22:53:11

@Arthamyr: grrrrr! De akkor maradt harom ami amugy is volt? Nem ertem, na.

Taxomükke (UK) 2018.01.09. 22:53:18

Arról a képzett pénzügyi szakemberek (azaz aki nem vettek föl devizahitelt) előszeretettel megfeledkeznek, hogy a segghülye magánemberek mellett nyilvánvalóan segghülye jogászokkal és közgazdászokkal rendelkező segghülye cégek és önkormányzatok is vettek fel devizahitelt, nem is kevesen.

wuaaa 2018.01.09. 22:56:40

A svájci frank alapú hitel nem magyar találmány. Lengyelországban kb. félmillióan vettek fel. Csehország, Románia, Horvátország is belenyalt szépen.
Érdekességként megemlíteném csak, hogy még az oly sokak szemében tökéletes országban is, mint Norvégia pár ezren belefutottak.
Skandinávia két legnagyobb bankja is (Nordea, DNB) kínálta.

Arthamyr 2018.01.09. 22:57:05

@Taxomükke (UK): Pedig a korrumpálhatatlan és racionális döntéseket hozó önkormányzatoknál adott kimagasló fizetések biztosítják, hogy oda sok elit matematikus, közgazdász és hasonló szakember megy, ezért is van hiány belőlük a piacon. :D

Olliék 2018.01.09. 23:00:52

@London2009: Nem,nem maradt. A banknak fedezet kellett,nem önerő. Megkaptuk a hitelt, és rögtön ki is váltottuk a társfedezetet amit őnerőnek szántunk.

wuaaa 2018.01.09. 23:01:51

"Sajnos sokan csak "nyugat"-on értik meg mindezt.
Ahonnét már nincs tovább, nincs hova menekülni."

Ez tiszta Hofi.

Taxomükke (UK) 2018.01.09. 23:03:53

@Arthamyr: Így van. A vállalkozásoknál is ugyanez a helyzet, nemde? Vagy ez már ütközik az elgondolásoddal?

London2009 2018.01.09. 23:09:00

@Olliék: kaptatok 6 millio hitelt, amihez kellett a haz fedezet. Volt 3 millio megtakaritas ha jol ertem. Ezt utana elotorlesztettek igy kivaltottatok a fedezetet. Ezzel a toke nem csokkent?

Arthamyr 2018.01.09. 23:14:05

@Taxomükke (UK): Vállalkozásfüggő, de biztos vagyok benne, hogy a vállalkozások jóval nagyobb része tisztában volt az alapokkal (tehát legalább azzal, CHF-ben van nyilvántartva) és természetesen az önkormányzatok is. Viszont az önkormányzati döntéshozás nem feltétlenül a legoptimálisabb (pl. van jó viszony van x bankkal, akkor onnan lesz hitel), és még a kevésbé tájékozott emberekkel sincs értelme összehasonlítani. Ráadásul aki az önkormányzatban dolgozik, kicsit más faszával veri a csalánt (nem fogják rajta behajtani az önkormányzat tartozását, és tudtommal börtönbe sem ment egy önkormányzati felelős sem), míg a magánember a saját bőrét viszi a vásárra.
Azt meg szerintem "szakemberek", akik tényleg értenek hozzá, sem gondolták, hogy így elszalad a CHF/HUF, simán lehet, hogy ilyen-olyan entitások tudatosan vállalták a kockázatot, és mégis rosszul jöttek ki belőle.

Olliék 2018.01.09. 23:14:22

@London2009: De. Maradt 3 millió hitel és 3 millióra biztosítás. Kombi hitelt vettünk fel.

gabors 2018.01.09. 23:56:22

@Olliék: " Így van. 30 évre iszonyú drága lett volna, és még mindig csak a kamatot fizetnénk. " ilyen NINCS mert ha csak a kamatot fizeted akkor a futamido vegtelen ! Annyiban igaz hogy ha allando a havi torleszto akkor az elejen joval nagyobb "resze" a torlesztonek megy kamatra ... mint a hitel vegso stadiumaban ...

vándor madár 2018.01.09. 23:58:00

@wuaaa: Hogy Norvégiába hogy került belőle azt nem tudom, de minden más országban a Raiffeisen portáján kell(ene) elsősorban körülnézni.

Itt írja egy svájci lap 2010-ben, hogy Mo- n különösen az osztrák bankok dícsérték az olcsó devizahitel előnyeit, de hogy hol vették fel a frankot, arról máig hallgatnak.
Sehol nem vettek fel annyian svájci frank alapú hitelt, mint Mo-n, még Lengyelországban is "csak" hétszázezren a magyar egy millához képest, de ott 4x annyian élnek, úgyhogy az arányok nem ugyanazok.

"Besonders die in Ungarn tätigen österreichischen Banken priesen die Vorteile der günstigen Fremdwährungskredite. Wo die Banken ihre Franken aufnahmen, darüber schweigen sie sich heute aus. "

www.tagesanzeiger.ch/wirtschaft/konjunktur/Ungarn-verbannt-den-Schweizer-Franken-/story/26308725

És a reakció, amikor a magyar kormány intézkedéseket foganatosít ellenük, még az EU-ig is elmentek, meg azzal fenyegettek, hogy kivonulnak Mo-ról, csak kár, hogy ottmaradtak.

Gerade österreichische Banken, die hohe Fremdwährungs-Kreditportfolios halten, haben unverzüglich alle Hebel in Bewegung gesetzt, um Druck auf die Regierung Orbán auszuüben. Da wird mit Abwanderung gedroht, die Österreichische Nationalbank und der Vizekanzler melden sich zu Wort, ferner wird die EU-Kommission um Hilfe gebeten: Die Maßnahme in Ungarn sei „mit dem Binnenmarkt unvereinbar“ .

hungarianvoice.wordpress.com/2011/09/12/fremdwahrungskredite-osterreichische-banken-erbost-uber-umschuldungsoption/

Ez a nevezett bank még Takarékszöveteknek is osztott le pénzt Mo-n devizahitelezésre, mert azoknak ugye eredendően nem volt devizája.
De mindettől függetlenül az akkori magyar kormánynak ezt le kellett volna állítania 2005-ben azonnali hatállyal, amikor a Svájci Nemzeti Bank elnöke figyelmeztette.

gabors 2018.01.10. 00:07:12

@Arthamyr: "mint a hitel felvételekor volt (ez simán lehet, mert ugye ha 160-ról 240-re felmegy a frank, akkor értelemszerűen a forintban számolt tartozás is felmegy 50%-kal)? " pontosan ez tortent... minden "ujraszamolaskor" a toke ment fel (nem a kamatok miatt volt gond)

Nincs olyan hogy eloszor kifizetem a kamatokat es utanna a toket ... ha nem lett volna az arfolyam novekdedes (forint szemszogebol) akkor minden terites utan kevesebb CHF lett volna (valszeg ugy is volt ha vissza is szamolta volna)

a multkori cikknel megnezte 2008 januarjaban a frank volt 150 egy rovid ideig lefele ment 140 korulire aztan ... egyfolytaban emelkedett 320 korul volt a csucson 2014 vegen 2015 elejen, most valahol 260

gabors 2018.01.10. 00:20:57

@Arthamyr: "Ha ráklikkelsz a részletekre, ott kiírja, hogy minden egyes hónapban csökkent a tőketartozás CHF-ben, tehát mindig is törlesztettetek tőkét, az legfeljebb forintban lett több, az árfolyamváltozás miatt. " barmikor ketelkedtel ebben :-) az igazi gond hogy Mo-on az emberek donto tobbsegenek a sima szazalek szamitas is nehez kolcson vagy zaloghitelhez meg plane nem ertettek a tomegek es a rizikot fel sem fogtak mamint az arfolyam valtozas..

Azt azert sokan ertettek hogy a svajci frank jo mert tartja az erteket erdemes venni (forintban) DE PONT ezert ebben eladosodni CSAK rossz lehet (kiveve ha Euro jott volna hamar) ...

gabors 2018.01.10. 00:22:14

@Csülkös Pacal: azert tedd hozza meg Csanyit is !@! pont O adott Olieknak is !!!

gabors 2018.01.10. 00:24:59

@Arthamyr: WOW ez rosszabb mint gondoltam eddig azt hittem itt csak egy deviza alapu kolcson miatt szivtak ekkorat de itt a bank illetve a befekteto duplazta a rizikot nem pedig csokkentette ... brutalis

London2009 2018.01.10. 00:36:04

@gabors: jah. Azt hittem en is, hogy ez egy sima dehizahitel. Mondjuk azert mar az is onmagaban borzalom, hogy ilyen konstrukcio egyaltalan letezett. Az meg kulonosen duhito, hogy 3 millio sajat megtakaritas mellett ez lett a tortenet vege, egy lenyegeben picsanyi hitel felvetele miatt. (Jobb szo nem jutott eszembe, elnezest) Kar, hogy hittant tanitanak kotelezoen az iskolakban penzugyi alapismeretek helyett...

gabors 2018.01.10. 03:03:39

@London2009: szoval akkor nem is kellene igazan a devizahitelt hibaztatni ... mert nem is avval volt igazan gond...

amugy ilyeneket hogy biztositas-befektetessel ingyen lesz 1 millio penze X ev alatt es nekem "csak" havi Y-t fizetek be es csak varni kell ... errefele is ":arulnak" foleg friss immigransoknak ... egy "jo" ismeros nalam is beprbalkozott csak nem tudta hogy en tudok szamolni (akkor meg jobban mint most) ....

De hogy ezt orszagos szinte uztek dobbenet es mint tobben is irtak valaban a fidesz alatt vezettek be ... es a bebetonozott FIDESZES Jarai (aka otodik hadoszlop) Bankvezer nyomta fel a kamatokat

Arthamyr 2018.01.10. 06:59:36

@London2009: Tényleg jó lenne. Nem feltétlenül mentene meg mindenkit, mivel ez a "kombi" hitel már nem feltétlenül alapismeret, ahogy az sem, hogy valaki előrelássa, hogy több mint duplájára megy fel egy deviza forinthoz képesti árfolyama. Viszont legalább értenék, hogy mi mi miatt történik, történhet, kicsit kevesebb ember kerülne satuba.
A legjobb lenne egy egészségesen kritikus gondolkodásmód.
Nem kell érteni alapból, hogy mi az a deviza(alapú)hitel, viszont az, hogy valami sokkal olcsóbb, mint más, gyanút kelthetne, sarkallhatná arra fogyasztót, hogy megértse, hogy miért.

Arthamyr 2018.01.10. 07:05:48

@London2009: @gabors: A "befektetés lába" a kombi terméknek gondolom egy államilag támogatott lakástakarékszerűség volt (Ebből: @Olliék: "Tökéletesen levezette a banki alkalmazott,majd a maradék kérdésre a közjegyző,hogy a kombi hitel azoknak segítség,akiknek nincs Ltpje." ), ami nagyon magas hozamot biztosít az állami támogatás miatt.
Ha nem devizahitel lett volna az alaptermék, ez jól működött volna. A devizahitel volt a fő baj.

Virago_1000 2018.01.10. 07:16:59

@Csülkös Pacal: ezt a ragalmat honnan veszed?
 devizahitelezésnek, mint olyannak, 3 ember teremtette meg, illetve szentesítette a jogszabályi környezetét, méghozzá 2001-ben:
- Orbán Viktor (min.elnök)
- Járai Zsigmond (jbank.elnök)
- Matolcsy György (gazd.min)

teged becsuletsertesert, hitelrontasert kene szarra perelni.

LKerekes 2018.01.10. 08:08:05

@Olliék: BOcs, de ha volt pénzetek, akkor miért 6 millát kértetek és miért nem 3 millát?

Olliék 2018.01.10. 08:12:21

Örülök,hogy a nap végére kiderült,hogy deviza hiteles és deviza hiteles között nagy a különbség. Ha ezt a posztban leírom,a harmadik sor után senki sem olvasná.

MRN 2018.01.10. 08:27:44

@Arthamyr: Szerintem a legtöbb ember csak azzal foglalkozott akkoriban, hogy a devizahitel törlesztője jóval alacsonyabb volt a forint alapú hitelénél, és talán könnyebb volt hozzájutni. Sokan alighanem még a szerződést sem olvasták el.

LKerekes 2018.01.10. 08:34:05

@Virago_1000:
És mivel kényszerítették az embereket, hogy felvegyék? Kötelező volt?

blöff 2018.01.10. 09:04:22

Nem hazaáruló senki emiatt, minek nyomatni ezt a fszságot??!! A fél világ hazaáruló lenne akkor! Nem kell hazaárulózni, de mártírkodni sem.

HaD 2018.01.10. 09:04:40

@Csülkös Pacal: Úgy megnézném mellesleg hogy a devizahitel forrásait nem e véletlenül a magyar állam állta...pontosabban a Jegybank refinanszírozta-e? Erről mély hallgatás van...ui. ez esetben a magyar állam "nyelte le" a nyereséget,különös kép ha a nemzetközi piacon vett fel rá hitelt(márpedig de:)). Ja hogy ez banktitok??? Aha...ügyes...

HaD 2018.01.10. 09:19:58

...és még valami. Az építőipari "mosoda" akkor és most is csupán arról szól hogy a túlárazott sztráda(stb.) beruházásokból ill. manapság a semmire nem való építkezésekből származó extra profitot így lehet legalizálni...mellesleg látszat munkát adni pár százezer képzetlen embernek. Csak gondoljunk már bele hogy az elmúlt 50 évben hány havi munkabér kellett egy 100 m2-es lakás kigazdálkodásához!? A szocpolok a devizahitelek a csok féle trükkök arra jók hogy közpénzből lökjenek egy szintet az ingatlan árakon amelyet,(plusz a törlesztő emberkék több tíz éves életét:)) lefölözhetnek a svarc pénzek birtokosai..és innen "legális" a vagyonka...nota bene.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.10. 10:13:29

"Aztán kitalálták, hogy mindenkinek legyen saját lakása, aminek következtében a fizethető albérletünk ára a duplájára nőtt, és így már vállalhatatlan volt. "

Nem tisztem védeni a csótány-bajnai kurzust, de miért feltétlenül attól nőtt volna duplájára az albitok ára, mert többeknek lett saját tulajdonú lakása, hisz emiatt épphogy kevesebben akartak bérelni..

Sir Galahad 2018.01.10. 10:13:39

@Határátkelő: Örülök, hogy ha közvetve is, de kénytelen voltál elismerni, hogy olyasmire reagáltam, ami igenis olvasható itt. Ez is valami.

Határátkelő 2018.01.10. 10:15:20

@Sir Galahad: Ne haragudj, de erre a színvonalra már nem mennék le. Tehát ha te leírod, hogy Orbán, utána meg visszajössz, hogy itt "orbánoznak"... További jó szórakozást.

a nemzet fogatlan provokátora 2018.01.10. 10:15:34

Botrány, hogy sem ennek a kormánynak sem az előzőeknek nincs állami-önkormányzati bérlakás koncepciója. Ha majd elkezd felfelé mozogni az alapkamat, a nem devizás hitelek törlesztője is nőni fog..

Arthamyr 2018.01.10. 10:26:28

@MRN: A szerződés nem teljes elolvasását teljesen meg tudom érteni. Ocsmány jogi nyelvezettel íródott, terjengős hányadék (és sajnos azóta is ilyen), nehéz belőle kihámozni a lényeget.

Arthamyr 2018.01.10. 10:29:06

@a nemzet fogatlan provokátora: Ez sajnos így van. Ahogy a poszter nagyon jól leírta, 20milliós hitel esetén 1% évi 200k-t jelent, 6% meg havi 100k-t.

Amineknevetadokelveszik 2018.01.10. 10:33:13

egyrészt további sok sikert és boldogságot! Nem érdemes enni magatok a hülye kommenteken.
Másrészt: minden ember aki elvégezte az általános iskolát tudhatta mivel jár a kamatos kamat, meg az árfolyamkockázat. Arról rajtatok kívül senki sem tehet, ha beleugrottatok kockázatos konstrukcióba.
Nem az állam feladata kigyomlálni az összes kockázatos pénzügyi terméket. Tőzsdézni is szabad, mégsem látsz tömegeket tüntetni, ha tönkremegy egy jegyzett cég és emberek elvesztik miatta mindenüket.

Már előre várom a sok "károsultat" amikor majd nem 1% alatti lesz az alapkamat, és elszállnak a változó kamatozású forinthitelek törlesztői is.

haXXor 2018.01.10. 11:33:44

@Amineknevetadokelveszik: :D Érik, mivel az alapkamaton most már húzni kell (idén lesz is az előrejelzések szerint). Gondolom hamarosan indul a sírás, hogy az a szemét Matolcsy, most cseszett ki vele mert a rekordalacsony alapkamatot megmerte emelni...

hummel8 2018.01.10. 11:33:49

@Amineknevetadokelveszik: abszolut jogo..

de egesz Europaban ez a tendencia..

miutan au EURIBOR ljelenleg negativ, mindenki esz nelkül vesz fel hiteleket, 15-20 eves futamidöre, valtozo kamatra..

azutan ha a kamat csak 2-3 %-ot emelkedik, mar dölnek is be tömegesen.. ha ne adj isten 5%-ot emelkedne, szerintem legalabb a felük bedölne...
szoval ez most nem Magyar specifikus amokfutas.. annak ellenere, ha ez bejön, akkor sokaknak naygon fog fajni...

MRN 2018.01.10. 11:42:37

@Arthamyr: Én nem értem meg, ha milliós hitelről van szó. Ha nem érti az ember a leírtakat, akkor esetleg érdemes elvinni aláírás előtt jogászhoz, aki megmagyarázza.
De pl. amikor mi hitelt vettünk fel, közjegyzői okiratba foglalták a szerződést, és a közjegyzőnek kötelessége volt elmagyarázni, hogy mit tartalmaz.

0100101 2018.01.10. 11:45:17

Ez mind szép és jó, nekem is van ismerősöm aki kiköltözött évekkel ezelőtt és minden csodálatos ( a munkáján kívül..) és vissza se jön soha, de aki itthon marad kalandvágyból azzal mi lesz majd, lekapcsolja a lámpát? Ha mindenki elmegy, akkor az a pár ember lesz kénytelen eltartani az országot meg a rajtuk élősködőket, minél kevesebben vannak annál nehezebb, szóval na. Rövid válasz persze: az oldja meg, "not my fucking job"

hummel8 2018.01.10. 12:34:10

@MRN: Azert ez igy tul le van egyszerüsitve... egyrwszt a 10 oldalas altalanos szerzödesi felteteleket hiaba olvasod vegig, az ugy van fogalmazva, hogy azon jogaszok is honapokig tudnanak vitatkozni...
masreszt senki nem szamolta CHF erösödesevel.. a baj nem a Forint gyengülese Volt, hanem az, hogy a CHF az EUR-hoz kepest is nagyon elszallt...

harmadreszt a bankok tisztessegtelen kamat es költsegpolitikaja .. (emelünk költseget, mert csak) is tett hozza 1-2%-ot.. azt viszont allamilag kellett volna korlatozni..

Olliék 2018.01.10. 12:42:11

@hummel8: Plusz a hirdetményváltozás mindennapos.

London2009 2018.01.10. 13:33:33

@vraaanyek: ezt nagyon jol megfogalmaztad. Ezt mondom en is mindig, hogy hatszel nelkul Mo-on nagyon nehez egyrol a kettore jutni.
Ha a szakma es a nyelvtudas adott, akkor sok problemad feltehetoleg nem lesz. Egy kalappal!

BéLóg 2018.01.10. 13:45:43

Azt nem tudom mitől lett volna bárki mocskos hazaáruló, de kattintásmágnes ööööö (szar) címnek azért megteszi. Már bocsánat.

London2009 2018.01.10. 14:22:22

@vraaanyek: Akkor maradj. Mert ez a hataratkeles sajnos ilyen. Esetleg opcio lehet meg egy kozelebbi orszag. Ausztria?

élhetetlen 2018.01.10. 14:32:58

@Taxomükke (UK): „segghülye cégek és önkormányzatok is vettek fel devizahitelt,”. Erről próbáltam beszélni, mikor „a szegény átvert devizahitelesekről” írtam. Hogy ez adott ideig nagyon is jó üzlet volt a felvevőnek. De arról az időszakról senki nem beszél, mikor fele annyi volt a törlesztője, mint a forinthitelesé. Azt senki nem számolta ki, hogy, ha a fele futamidőben sokat nyert, és a második félben esetleg annyit fizetett, mint egy forint alapúra fizetett volna, (mert még ez is lehet), akkor biztosan rosszul járt-e. És az ilyen zsenik, mint Lázár János, aki felvett a város nevében deviza alapút, aztán dörzsölte a tenyerét, és, mikor megugrott a frank, akkor beperelte a bankját. Ügyes.

gee202 2018.01.10. 14:33:06

Egy barátomnak a lelkész mondta hogy hazaáruló, miután ki mert menni angliába dolgozni

élhetetlen 2018.01.10. 14:33:16

@Arthamyr: „A szerződés nem teljes elolvasását teljesen meg tudom érteni”. Ezt ne! 15-30 évre elkötelezni magamat, úgy, hogy nem tudom mire? Ha nem értem, akkor kidobok még tízezret egy jogászra, aki nem a bank alkalmazottja (mert az hátha elfogult).

bpetya75 2018.01.10. 14:57:03

@vándor madár:

Ma voltunk érdeklődni. Rákérdeztem, tényleg lehet hármat vállalni. Jó dolog, ha a kormány támogatja a gyermekvállalást, de ez így megint csak felelőtlensége ösztönöz, pont mint a devizahitelek. Nem (vagy nem csak) jól csengő milliókkal kellene fokozni a gyerekvállalási hajlandóságot. Amíg szar a közgyógyellátás, amíg olyan trágya az oktatási rendszer, amilyen, addig nem a jövő adófizetői fognak megszületni az ilyen kezdeményezések hatására, hanem családok mennek tönkre abba, hogy egy vagy kettő után rájönnek, hogy nekik mégsem fér bele a második, harmadik gyerek.

Jakab.gipsz 2018.01.10. 15:05:57

Én csak a "bezzegezést" utálom a mondandótokban.

Bezzeg a fejlett, nyugat, bezzeg, Németország, bezzeg Kanada, bezzeg Ausztrália. stb.

Bezzeg, arról nem sok szó esik, hazánkat bezzeg, miféle értelmiség, tette tönkre.

Egyet biztosan állítok.

Sorsotok könyvét megírjátok magatoknak.

Irwine 2018.01.10. 15:06:03

Sziasztok!

Minden jót kívánok Nektek az újrakezdéshez. Ne törőjetek az idióta kommentelőkkel. Csak az számít, mi jó nektek.

Üdv Baden-Württenbergből ;)
(Ha valamiben tudok seíteni, csak keressetek (bár kicsit messze vagyok, de ki tudja...)

bandika57 2018.01.10. 15:06:13

@Csülkös Pacal: Aztán jött 8 év szoci kormányzás, csen és nyugalom ezen a téren. De 2010-ben jött a fityesz újra. Mindenféle hülye nyilatkozattal "eemúttnyócévezéssel" majdnem bedöntötték a forintot. (Kósa már akkor sem volt normális) Akkor lépett szintet a törlesztőrészlet. Lehet gratulálni a 2001-es kitalálóknak.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.10. 15:48:13

@Csülkös Pacal: Aha, próbálták volna meg nem engedni az akkor kelet-Európa szerte igen népszerű devizahitelezést." Zorbány nem engedi olcsó hitelhez jutni a magyarokat" Ilyesmi címekkel jelent volna meg a boldogult Népszabi..
Mellesleg bár a konstrukció bevezetése valóban Orbánék alatt történt, de az ilyen típusú hitelek döntő többségét a Medgyessy-Gyurcsány érában vették fel, amelyet sem a krományzat , sem a jegybank nem próbált meg fékezni. ( Maga az előző jegybank elnök is fájlalta leköszönésekor-összegezve időszakát-hogy a Nemzeti Bank nem figyelmezette kellő mértékben a lakosságot a devizahitelezés veszélyeire..)
Orbánék sara az, hogy nem felvételkori, vagy legalább felvételkori és forintosításkori átlagárfolyamon történtek a forintosítások.
Azt se felejtsük el, hogy a legfelsőbb bíróság sorra kaszálta el a hibás termék miatti, bankokat elmarasztaló másodfokú ítéleteket..

gabors 2018.01.10. 16:06:26

@Arthamyr: ez meg talan igaz is lehet(ne) csakhogy ez semmit nem csokkentette a hitelfelvevo arfolyam kockazatat SOT gyakorlatilag novelte egy "sima" devizahitelhez kepes, mert a fedezetul szolgalo "befektetes" hozama forintban volt mig az ez altal fizetendo (kesobbi) kamatok meg a dragulo devizaban gyultek. Ez csak akkor lett volna barkinek is jo (a bankon kivul) ha a frank arfolyama legalabb nem novekszik (vagy minimalisan) es a forint alapu befektetest nem veszelyeztette volna a gazdasagi valsag. Amugy az elso mar eleve tul optimista feltetelezes volt mert frank arfolyama mindig novekedet mar joval 2005 elott is, lefele tutti nem ment. (Ezert fektettek ebbe pl a politikusok is mint Lazar)

Az igaz hogy a vilagszintu valsagra egy atlagos magyar lakasvasarlo valoban nem szamithatott. Ezert is tartom pl a tiszta zaloghitelt mortgage-ot egy atlagos hitelezonek jobbnak mert itt legalabbis hitel idotartamara mind kamat mina a havi torleszto allando. (Ha ilyen hitelt vesz fel az ember).

gabors 2018.01.10. 16:18:30

@MRN: 'De pl. amikor mi hitelt vettünk fel, közjegyzői okiratba foglalták a szerződést, és a közjegyzőnek kötelessége volt elmagyarázni, hogy mit tartalmaz. " Ez nem jelenti azt hogy atlag kepeseggel rendelkezok megertik hogy mirol van szo ... 3-5-10 ev tavalataban ... itt peldaul az volt az igeret hogy a hybrid befektetes majd "magiukusan" fizeti majd a hitel egy jo nagy reszet mert tobbet hoz mint a kamatok (vagy valami ilyesmi) azt is biztos hozatettek hogy van azert kockazat de hogy mekkora azt mar nem ... es hogy valaki sajat maga elemezze ezt egy tablazat kezelovel ugye nem varhatjuk el ... pedig nem lehetetlen.

Sokan a valtozo kamatozasu hitelt sem ertik, es "megdobbenek" mikor (majd) kamat megy fel csak akar par bazisponttal ... foleg most hogy lefele mar nem mehet szoval csak rosszabb johet ..

HaD 2018.01.10. 16:20:22

@vraaanyek: A családod ha nem ért meg akkor kérdezz rá hogy Te vagy e a "részeg"...ha igen "feküdj le"...:)...ha nem, akkor go!!!
A barátokat meg majd meglátod egy éven belül mennyien maradnak:)...egy ujjadon meg fogod tudni számolni...ne legyen igazam:)
Sok sikert!

gabors 2018.01.10. 16:29:12

@hummel8: 'masreszt senki nem szamolta CHF erösödesevel.. a baj nem a Forint gyengülese Volt, hanem az, hogy a CHF az EUR-hoz kepest is nagyon elszallt..." ES ??? (amugy nem is igaz az elmult 10 evben 1.6 rol ment le 1.17 -re es volt 4 ev mikor szinte nem is valtozott)

A magyar CHF hiteleseknek CSAK az szamit hogy a forint mennyit romlott a CHF-hez kepes pl az sem szamit hogy forint milyen jol felment a venezuelai bolivar-hoz kepest.

A CHF vs EUR valtozas azokat erintette akik EUR-ban kerestek (torlesztettek) es CHF-ben vettek fel hitelt (hogy miert is tettek ilyet az mas kerdes) ...

gabors 2018.01.10. 16:35:34

@élhetetlen: "Ha nem értem, akkor kidobok még tízezret egy jogászra, aki nem a bank alkalmazottja (mert az hátha elfogult). " itt nem jogaszra lett volna szukseg csak valakire aki kicsit is ert gazdasagi matekhoz is hajlando elmondani hogy mit is jelent az arfolyamkockazat frank/forint valtozas rovid hosszu tavon fel illetve le megy mi is az "biztositasos machinacio amitol ez hybrid, ott mi a kockazat stb) .. legtobb jogasznak ehhez fingja sincs (kozjegyzonek sem gyakran)

élhetetlen 2018.01.10. 17:12:07

@gabors: „itt nem jogaszra lett volna szukseg”. Igazad van, én csak annyit akartam mondani, hogy, ha nem értek valamit, akkor megkérdezek valakit, aki érti.

London2009 2018.01.10. 17:34:28

@gabors: Nekem egyszer probaltak eladni egy deviza alapu hitelt amikor meg Mo-on eltem es dolgoztam. Pedig joval fiatalabb voltam meg akkor es borzasztoan szerettem volna azt a Bartok Bela utcai lakast, de igy sem mentem bele. Na es meg azt sem tudom mondani, hogy alig mulott valamin, mert ez nem lenne igaz. Ahogy @Arthamyr: mondta, azert az szinte azonnal gyanut kelto, ha valamit nagyon el akarnak adni. Igy kifaroltam abbol a vetelbol. Az mas kerdes, hogy az a lakas most biztos, hogy legalabb meg 2,5 szerezte az erteket. Ugyhogy meg az is lehet, hogy nem is jartam olyan jol. Foleg miutan utana kijottem Londonba dolgozni. Gyorsan ki is szamolom. Most mar kivancsi vagyok. :D

Golf2 2018.01.10. 18:05:58

@London2009: Jól jártál,lakások,gazdag férj,több mint 1 Bartók Béla lakás.

London2009 2018.01.10. 18:09:14

@Golf2: haha! Igazabol csak arra voltam kivancsi, hogy az arnovekedessel mindent osszevetve lett volna e hasznom abbol a lakasbol.

2018.01.10. 18:28:42

@Sir Galahad: "Az a baj, hogy nem csak a posztot olvastam el, hanem a kommenteket is."

Nyilván nem tudod elviselni, hogy valaki boldogul külföldön, ezért mint közismert fideszes troll, igyekszel a lényegről elterelni a beszélgetést. Ez így működik nálatok, tudjuk.
Azt javasolom neked, hogy ne olvass olyan blogot, ami neked nem tetsző vagy ha zavar az igazság, illetve m ások véleménye. Nem kötelező. Önkéntes rendőrt vagy cenzort játszani más blogján, még úgy sem.
Orbán neve nincs levédetve, tehát bárki annyiszor írhatja le itt, ahányszor csak akarja. Ezért te egy szót nem szólhatsz, legföljebb eltakarodsz innen. Ha maradni akarsz, akkor ne zavarj másokat a kommentelésben. Megértetted?

2018.01.10. 18:29:04

@Jakab.gipsz: "Én csak a "bezzegezést" utálom a mondandótokban."

Nem érdekel senkit, hogy te mit utálsz a hozzászólásokban. Nem kötelező olvasni. Ami még fontosabb: nem neked írták őket.

@EU zászlót mindenhova!: "Zorbány nem engedi olcsó hitelhez jutni a magyarokat" Ilyesmi címekkel jelent volna meg a boldogult Népszabi..
Mellesleg bár a konstrukció bevezetése valóban Orbánék alatt történt"

Gratulálok! Ha öreganyámnak áramszedője lett volna, ő lett volna a villamos. Nem gondolod, hogy közismert troll létedre most nagyon gyengét szóltál? Nem érzed, hogy nevetséges vagy, amikor ki akarod dumálni Orbánék felelősségét?
Ugyanazt tudom javasolni neked is, mint a másiknak (bár egyek vagytok): ne olvass olyat, ami nem tetszik, de ha mégis, ne fárassz másokat a hülyeségeiddel.

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.10. 20:41:08

@a ribancok is kidobják a csikket: Nem gondolom.. Azt viszont gondolom, hogy ellenérvek híjján te trollkodsz.
A Szoci-szadesz kormányok 8 évük alatt és a korszak jegybanki vezetése semmit nem tett azért, hogy korlátozzák az egyre kockázatosabbnak tűnő devizahitelezést.
2001-ben nem volt olyan kormány kelet-Európában , amely gátolta volna a devizahitelezés terjedését.

Dikusz 2018.01.10. 21:38:26

@London2009: Biztos, hogy több jön ki, mint 2,5-szeres érték.

2018.01.11. 05:59:02

@LKerekes: "És mivel kényszerítették az embereket, hogy felvegyék? Kötelező volt?"

Ahol hitelekről van szó, ott előbb utóbb megjelenik valaki, és bedobja ezt a szöveget. Magyarország azért szar hely, mert itt tulajdonképpen semmi sem kötelező, csak éppen nincs más megoldás. Aki nem akar 40 évesen az anyja-apja nyakán maradni, és nem toltak 20 évesen mindent készen a p*csája alá, az úgy legkésőbb 30-as évei közepére eljut odáig, hogy hitel nélkül nem megy. Elmegy a bankba, és aláírja amit "eszed-nem eszed ez van" alapon az orra alá tolnak. Szar amikor az ember tudatosan dugja bele a hurokba a fejét, de ezért még nem kell lehülyézni senkit.

2018.01.11. 05:59:31

@élhetetlen: „Ezt ne! 15-30 évre elkötelezni magamat, úgy, hogy nem tudom mire? Ha nem értem, akkor kidobok még tízezret egy jogászra, aki nem a bank alkalmazottja”

Legutoljára, amikor bementem a bankba, mindössze egy értesítési címet szerettem volna módosítani, hogy ne a régi címemre küldjék a számlakivonatokat. Ez 3 oldalnyi apróbetűvel telenyomtatott A4 papírt jelentett, 3 példányban, és kb a felét nem értettem. Azt ne mondd, hogy te bemész a bankba, és végig olvasod a 10 oldalas körmönfont módon megfogalmazott hangyafasznyi betűvel megírt hitelszerződést (pontosabban 10x10 oldalnyit, mert kábé ennyi példányban fogod aláírni, szignózni minden oldalon), hozzá tartozó hirdetménnyel, 100 oldalnyi ÁSZF hivatkozásokkal, és egyéb függelékekkel, üzletszabályzattal, anyámkínjával. Ha ezt mindenki megcsinálná, akkor a bankfiókban bizony nem lenne szükség sorszámosztó autómatára, mert napi egy ügyfélnél többet nem tudnának, kipörgetni.

blackshíp 2018.01.11. 14:04:15

@Jankove: Ez nyilván nem életszerű, de mind a szerződések, mind az üzletszabályzat elérhető online, vagy ki lehet kérni előre és áttanulmányozni még mielőtt az ember eldönti, hogy megköti-e az adott hitelszerződést...

vándor madár 2018.01.11. 14:32:10

@blackshíp: "mind a szerződések, mind az üzletszabályzat elérhető online, vagy ki lehet kérni előre és áttanulmányozni még mielőtt az ember eldönti, hogy megköti-e az adott hitelszerződést... "

Most igen, de biztosan így volt ez tizenpár éve is, mikor az emberek felvették a hitelt? Én nem tudom, csak kérdezem azokat, akik felvették.
Mondták nekik a bankokban, hogy minden elérhető neten, tanulmányozzák csak szép nyugodtan át és jól gondolják meg, mert nagyon rizikós ez a fajta hitelfelvétel és romba fogja dönteni a családot.
És mindenkinek volt is Mo-n akkor otthon internetje meg még nyomtatója is, hogy szép nyugodtan át tudjon mindent tanulmányozni.
És aki netán ezt meg tudta tenni, az mindent megértett és ennek ellenére mégis felvette a nagyösszegű hitelt, ami egy életre tönkretette. Sőt ahogy elnézem, még a kisösszegű is.

blackshíp 2018.01.11. 15:03:33

@vándor madár: elkérni mindig el lehetett kérni a szerződéseket, az más kérdés, hogy persze soha senkit nem érdekel mi van beleírva, még akkor sem, amikor épp 30 évre tervez eladósodni a fizetése többszázszorosára...

Én hiszek abban, hogy nem lehet sem a gazdaságot, sem a társadalmat hülyékre tervezni és úgy működtetni, hogy bármennyire is felelőtlen legyen valaki, ne szenvedhessen kárt, mert annak nagyon komoly költségei vannak, amit épp a felelősen gondolkozók fizetnek meg. És igen, soha nem fogom megérteni azt, amikor valaki vesz egy többszázezer, többmillió forint értékű autót anélkül, hogy 20.000-ért átnézné, vagy felvesz 20 milliós hitelt, de - ha nem érti maga a feltételeket - sajnál rá 20-50.000 Ft-ot, hogy valakivel megnézesse és ne járjon rosszul.

vándor madár 2018.01.11. 15:17:35

@bpetya75: "Rákérdeztem, tényleg lehet hármat vállalni. Jó dolog, ha a kormány támogatja a gyermekvállalást"

Ez a 10+10 csok nagyon veszélyes, mert túl hosszútávú egy olyan országban, ahol nincs kiszámíthatóság. Akinek van pénze vagy ki kell mosni és befektetési célra veszi fel már meglévő gyerekekre, azoknak még tán meg is éri, ha piacképes helyen van az ingatlan, de azoknak nem, akiknek nincs más ingatlanjuk meg pénzük sem nagyon. Ennek az lett a végső hozadéka, hogy nagyon felmentek az ingatlanárak. Ez most kinek jó? És akkor olyan baromságokat írnak az újságban, hogy még mindig olcsóbb, mint Bécsben. Miért ott olyan keresetek vannak, mint Mo-n? Azt még nem olvastam soha, hogy milyen árak vannak Bukarestben, pedig az lenne kb. a reális összehasonlítás.

A csokkal nem a gyermekvállalást ösztönzik, mert aki csak ez miatt vállal most kényszerből gyereket, annak a szegény gyereknek a sorsa olyan is lesz, főleg ha majd megint elmúlik az eufória.
Külföldön is születik gyerek, miközben sok helyen a szülési szabadság után vissza kell menni dolgozni vagy kilépni. Ennek ellensúlyozására rendes adócsökkentéssel támogatja az állam a szülőket. A családi pótlék és egyéb juttatások nem jók, mert akkor az a réteg multiplikálja magát, amelyik társadalmilag és nemzetgazdaságilag is csak egy problémahalmaz.

A közgyógyellátás szerintem nem szar, hanem az a baja, hogy nem sok minden van benne a TB-ben, bár állítólag több száz milliárdot ad ki rá az állam évente, csak nem értem, mire. Ha van pénzed, megveszed és kész. A gyógyszerekre egyébként a legtöbb országban rá kell fizetni vagy egetverő a betegbiztosítás és még akkor is rá kell fizetni. Szóval ez nagyban pénzkérdés, ellentétben a közoktatással.
Az oktatási rendszer nem tud egy ilyen tekintélyelvű, hierarchikus és patriarchális berendezkedésű társadalomban, mint Mo., ahol mindenki okosabb a római pápánál is és mindenre tudja a frankót, jóra változni.

vándor madár 2018.01.11. 15:49:21

@blackshíp: Énszerintem azok, akik ezt kitervelték és végigvitték, azok pontosan tudták, hogy ezt Mo-n meg lehet csinálni. Amint látjuk, be is jött a számításuk, sőt sokkal jobban, mint bármelyik másik volt szocialista országban.
Az emberek jóhiszeműek (voltak), pénzügyileg analfabéták és sajnos még most is elhiszik, amit egy hivatalos helyen mondanak nekik. A kritkát, még ha konstruktív is, sehol nem fogadják tárgyilagosan, mindent érzelmileg közelítenek meg és rögtön felháborodnak. Azon is felháborodnak, hogy ha te valahol valamit kérdezel vagy valamiért reklamálsz és azzal feltartod a sort. Én egyszer egy patikában akartam venni valamit, amiből több féle fajta volt és meg mertem kérdezni, hogy milyen összetevőket tartalmaz ez meg az? Végül nem vettem semmit, mert elkezdtek kiabálni velem a mögöttem állók. Örültem, hogy nem húztak be egyet. A pult másik oldalán állók sem különbek, mert ők meg nincsenek felkészülve kérdésekre, az ismereteik a béka segge alatt vannak, ezért annyi ideig tart az utána nézés, hogy az már kritikus. Sokszor el is hajtják az embert, hogy ne tartsa fel a sort.
Valahol mondta a posztíró is, hogy nem lehetett a bankban az ügyintézővel tovább kommunikálni, mert annyian vártak. Én úgy ítélem meg, hogy ez is hozzátartozott a stratégiához. Ha már akkor ennyien külföldi tapasztalatokkal bírtak volna, akkor mindez nem történik meg, mert akkor már nem lehetett volna őket ilyen szimplán átverni. Az sajnos nem elég a belátáshoz, hogy páran megmondták.

Az is látszik, hogy az emberek nem tanultak ebből az oltári buktából és már megint veszik fel a hiteleket még nyaralásra meg karácsonyi ajándék vásárlására is.

bpetya75 2018.01.11. 16:00:25

@vándor madár:

"A közgyógyellátás szerintem nem szar, hanem az a baja, hogy nem sok minden van benne a TB-ben, bár állítólag több száz milliárdot ad ki rá az állam évente, csak nem értem, mire. Ha van pénzed, megveszed és kész."

Ha csak ez lenne a baja, akkor tényleg nem lenne szar. De más baj is van. Kérdezd meg tanatot a háziorvosi praxisokról. Vidéken komoly bajok vannak (lehet, a városokban is). Gyerekorvosokkal dettó. Csináltak valami frankó informatikai fejlesztést, egyelőre csak szívnak vele a dokik. Nincs megfelelő támogatás, összeomlás összeomlás hátán. A kórházakban kevés az orvos, és az ápoló. 2 éve voltam Szigetváron a pszichiátrián. Húsvétkor egyetlen doktornő adott 72 órás ügyeletet a teljes osztályon!!! Tavaly voltunk a kaposvári szülészeten. Nem volt olyan védőnő, aki segített volna a kezdő kismamáknak a szoptatásban. És mi nem is járunk sokat se orvoshoz, se kórházba...

Az oktatásban biztos nagy baj a tekintélyelvűség, bár én nem sok nyomát látom. A NAT az, ami úgy szar, ahogy van. A kölköket is agyon terheli, meg a tanárokat is. Ráadásul baromságokkal. Nem arról van szó, hogy nem jó, hanem arról, hogy káros. Nem csak a szellemre nézvést, hanem az egészségre is. 10 perc alatt nem lehet megebédelni. Például.

vándor madár 2018.01.11. 16:31:47

@bpetya75: Bocsánat, én a közgyógyellátáson nem az egész egészségügyet értettem, hanem csak a gyógyszereket. Ja, hát ha az egész egészségügyről van szó, akkor arról én már írtam itt többször. Bele se kezdjünk.
Én egyébként eddig arról sem hallottam, hogy a védőnők kórházakban dolgoznának. Egyébként védőnő foglalkozás nem létezik sehol Mo-n kívül. Azt sem gondolom, hogy belőlük hiány lenne, sőt. Van ismerősünk, akit sehova nem vettek fel, így a tanácsnál lett közmunkás, aztán beiskolázták, most ott könyvel.

Véleményem szerint nagyon komoly probléma az egész országban a tekintélyelvűség, de azt valószínű észre sem veszi az, aki még nem élt máshol.
Igen, túlterhelik, mert még most is azt hiszik ott fent, hogy mindent tudni kell, mégpedig kívülről. Ennyi ismeretanyag mellett ez abszolut lehetetlen. Azt kell tudni, hol nézhetsz utána. Könyörgöm legalább a Pisa-felmérésből tanulnának és utána néznének, hogy más mit hogy csinál vagy mit csinál jobban! De pont a tekintélyelvűség velejárója, hogy semmilyen hibát nem ismernek el és be.

tanato 2018.01.11. 17:00:29

@bpetya75: Így van nagyon komoly bajok vannak háziorvosi szinten/is/elöregedés, létszámhiány túlterhelés.Na meg az EESZT ami semmire sem jó csak többletmunkát aD.
Na mindegy amíg bírjuk csináljuk.A váltós társam most lesz 80 néhány hét múlva,már járni is alig bír.Nekem még 6 év két hónapom van hátra a rendes munkaidőmből.

vándor madár 2018.01.11. 17:28:41

@Olliék:

www.portfolio.hu/gazdasag/szemunk-lattara-valik-semmive-nemetorszag-egyik-legfeltettebb-kincse.273055.html

Németország a hanyatlás útjára lépett. Jó lesz vigyázni, nehogy most meg ott vesszen el minden!

blackshíp 2018.01.11. 19:13:49

@vándor madár: egyet felejtesz el: a banknak nem volt érdeke a hitelfelvevők átverése. Nyilván az az érdeke volt, hogy minél több hitelt helyezzen ki, amit segített, hogy olcsóbbak voltak a devizakamatok, így olcsóbban tudott forrást is szerezni, meg persze jópár bank nyerészkedett az átváltási árfolyamokon is. De az az utolsó dolog amit egy bank akar, hogy valaki annyira túlvállalja magát, hogy bedőljön a hitel. Akkor ugyanis a bank veszít, mert a legtöbb esetben a végrehajtás során már csak a követelés töredéke térül...

Kurt úrfi teutonordlkus vezértroll 2018.01.11. 19:13:52

@wuaaa:

Szibéria 1958:

-Vigyázz, hogy mit beszélsz Alekszej Alekszejevics, mert elvisznek !
-Innen, hova ?

:)

vándor madár 2018.01.11. 21:08:54

@blackshíp: "De az az utolsó dolog amit egy bank akar, hogy valaki annyira túlvállalja magát, hogy bedőljön a hitel."

Ez általában igaz, csak éppen nem ennél az őrületnél, ami itt Mo-n volt az akkori devizahitelekkel. A bankot nem igazán érdekelték a jövedelmek, azért kértek a bankok ingatlanfedezetet. Ez történt a posztíróval is. De fentebb én már belinkeltem külföldi cikkeket is erről. Abban is az van írva az egyikben, hogy az ügyintéző azt mondja, nem érdekel a jövedelme, csak az ingatlanfedezet. félve írom le, hogy rengetegen hamis kereseti igazolást is adtak le, még ez sem volt titok. Nekem van rokonom, aki annyi hitelt vett fel, amennyibe a megvásárolt vidéki ház került és még két azaz 2 db budapesti tehermentes öröklakást kellett betenni fedezetnek + még a megvásárolt házra is rákerült a jelzálog.
A járulékos költségek is (több) százezeres tételt tettek ki, pl. értékbecslés, közjegyző, ügyvéd és a bankok százféle költségei a hitelbírálattól a készenlétben tartásig. Emberfia ember nem is hallott addig olyanokról meg szerintem azután sem.
Igen, az átváltási árfolyamon is nyerészkedtek a bankok, ezért nem is lehetett devizában törlesuteni annak sem, akinek volt devizája. Gondolom ebből következtettek többen arra, hogy nem is volt a hitelezés mögött valós devizafelvétel a bankok részéről.
Ez Európa nyugati felében elképzelhetetlen. Általában kell minumum 20% önerő, rendes jövedelem, aminek az 1/3-át nem lépheti túl a havi törlesztő és még életbiztosítás is, ami fedezi a hitelt meg az igazolás arról, hogy nincsenek tartozásaid. Ez az alap. Meg ugye az életkor sem mindegy. Egy ötvenéves garantáltan nem kap 80%-os hitelt 30 évre, hanem neki sokkal nagyobb önerő kell és magasabb jövedelem, hogy a nyugdíjig kifusson a hitele, már ha megkapja.

M. Péter 2018.01.11. 22:49:55

@vándor madár: 10 éve volt 125%-os hitel, bele is bukott a Northern Rock, a jövedelemigazolás nélkül vagy hamis jövedelemigazolásra adott hitel nem csak Mo.-n ment.

bpetya75 2018.01.12. 09:04:48

@blackshíp:

Akkoriban szerintem a banki alkalmazottakkal nagyon elszaladt a ló. A hitelkihelyezésekért kapott jutalékok (vezetői szintre gondolok) elvették a józan eszüket. Átvertek ők mindenkit, a tulajdon nagyfőnökeiket is. Nem esik szó róla, mert nem lehet a hülye honpolgárokra mutogatni miatta, de tudok néhány olyan ügyletről, amikor erdővásárlást finanszíroztak meg úgy, hogy a fedezet maga az erdő volt. Amivel csak az az egy a hiba (és ezt a erdésztechnikus is meg tudta volna mondani nekik, ha megkérdezik), az erdő értékét elsősorban nem a föld, hanem a rajta lévő állomány adja. Megvett a pók egy vágásérett tölgyest, minden törvényi előírást áthágva 6 év levágta a nagy részét, majd eltűnt. Az ingatlan meg érte a vásárlási érték 15%-át kábé. Szóval volt ott mohóság és felelőtlen kockázatvállalás banki oldalról is bőven.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása