oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. október 09. 06:30,  Milyen messze mész az álmodért? 76 komment

2017. október 09. 06:30 Határátkelő

Milyen messze mész az álmodért?

Az, hogy ki milyen messze hajlandó elmenni függ az embertől és persze az álmoktól is. TeePolgar álma például elég messze van, ráadásul rögtön kettő, Tadzsikisztán és Afganisztán. Ha azt gondoljátok, hogy ebbe a két országba (pláne az utóbbiba) nem könnyű eljutni, akkor nem tévedtek, már a vízumszerzés sem akármilyen kaland – miként az kiderül a mai posztból, ami tulajdonképpen egy háromrészes minisorozat első része, amiben tehát ma az ügyintézés kerül terítékre, miközben az is kiderül, hogyan lehet valaki magyar konzul a világ végétől nem túl messze. (A képeket köszönöm a szerzőnek!)

cim_113.jpgA tadzsik főváros, Dushanbe. Nem sok mindent lehet csinálni, „viszont” nagyon meleg van

„Tervezgetés 

Azt, hogy az álmaink milyen messze állnak a megvalósítástól, azt nem a térkép, hanem elménk ráhangoltsága és motiváltsága határozza meg. De ha már földrajzi értelemben próbálom leírni, akkor a kérdésem az olvasótól, vagyis tőled, hogy milyen messzire vagy hajlandó menni az álmaidért? 

Nekem egyik nagy álmom, hogy „nem biztonságos” térségeket látogassak. 2017 úgy tűnik, hogy az az év, amikor elkezdem megvalósítani ezeket „üzemi” szinten, s nem csupán becsukott szemmel elképzelni: milyen lenne, ha... 

Előző cikkemben az első ilyen országról számoltam be: Észak-Koreáról, melyet, ha eddig nem olvastál, akkor ITT megteheted.

eszak-korea.jpgA "mesterek" árnyékában

Bár Izraelt például mindenki mesésnek gondolja, s mégis, mikor Eilatban voltam és a Jordán-Izrael határvidék aknamezejét jelző szögesdrót árnyékában sátoroztam, akkor éjszaka nem a három királyok, hanem három rakéta csapódott be a városba az egyiptomi oldalról.

izrael.jpgMert campingezni igazán csak aknamező árnyékában lehet

Tavaly már volt egy kísérletem arra, hogy Afganisztánba menjek. A Teheráni Nagykövetségen próbálkoztam, de ott csak a helyiek fotóztak csodálkozva, hogy van, aki turistavízumot igényel Afganisztánba. 

Arról nem is beszélve, hogy soron kívül fogadtak, mert én „más” vagyok, mint aki csak családot látogatni megy Afganisztánba, és amúgy is: szeretné a vízum-ügyintéző gyakorolni egy kicsit az angol nyelvet. Iráni utazásomról ITT olvashattok

Persze, hogy mi biztonságos, mi nem, az nagyon relatív. Jelenleg a Magyar Nagykövetség által közzétett információkra utalok. A gond ezzel az, hogy ez nem személyes tapasztalat részükről. 

A Magyar Nagykövetség nem személyes véleményt közöl. A legtöbb információ és pártfogás az EU-s véleményekre, és azoknak a visszhangjára alapszik. Ezen definíciók leírása még az egyén gondolata alapján is történhet, és itt is problémába ütközik a hitelesség. 

Megannyi blogot olvastam és olvasok, mikor egy új országba tervezem utamat, hogy sorstársak írásain keresztül kapjak jobb, tisztább képet az úticélomról. Sok „blogger” ír úgy cikket, hogy mások véleményét, tapasztalatát használja fel, és az alapján hangoztatja és formálja „gondolatait”. 

Minél többet utazok, annál szkeptikusabban kezelem mások véleményét. Ez nem azért van így, mert ignorálom őket, vagy mert nem tartom hitelesnek, csak szimplán hiszem, hogy ami nem tényekre, hanem személyes tapasztalásra alapszik, az – mint a terminológia is mondja – személyes, nem univerzális. 

Ebből következik, hogy az az övé, és nem az enyém. Talán ezért is vagyok ennyire érdeklődő az elmaradottabb és negatívan megítélt térségek iránt.

pakisztan.jpgÉletükben először találkoztak „fehérrel” ezek a pakisztáni gyerekek a tanár állítása szerint

A vízumszerzés nehézségei – a nagykövet, aki lebeszél 

Szóval Afganisztán... mivel afgán ismerőseim gyerekkori történetei és jelenlegi élményei a legmegbízhatóbb forrás számomra (igen, még a BBC-nél, sőt még az index-nél is), így azt tudom elmondani, amit ott töltött időm csak megerősített: ez nem, hogy nem fejlődő, de inkább degradáló gazdasági tendenciával rendelkezik. 

Ennek első és kiváló indikátora, hogy – csakúgy, mint tavaly Teheránban – a bishkeki Afgán Nagykövetségen a nagykövet személyesen érdeklődött, majd próbált meg lebeszélni a lehető legnagyobb szenvedéllyel arról, hogy én Afganisztánba látogassak. 

Amikor látta, hogy felkészültem, és az alázatosság és szenvedély legnagyobb fokával fejeztem ki szándékomat az országba látogatásról, akkor a szokásos bürokrata-kommunista hozzáállással próbált mindenáron arról lebeszélni, hogy a bishkeki nagykövetségen igényeljek vízumot. 

Tette mindezt azért, mert ha valami baj történik velem, akkor nem mutat jól az önéletrajzában, hogy ő hagyta jóvá a beutazásomat. 

Kínjában – ezt nem tudom, hogy csak ő találta-e ki, vagy tényleges külügyminisztériumi rendelet náluk – annyiban próbálta ellehetetleníteni a projektem megvalósulását, hogy kért egy igazolást a magyar külügyminisztérium valamely szervétől és képviselőjétől, mely igazolja, hogy a Magyar Állam nem lát akadályt azt illetően, hogy beutazzak az országba. 

Elköszönés helyett kb. nyolcadszorra hangsúlyozta, hogy ha tényleg nem tudok lemondani tervemről, akkor Kazahsztánban lenne a legjobb vízumért folyamodnom, mert ott biztos van Magyar Nagykövetség. 

A tiszteletbeli konzul, aki eltűnik 

Nagykövet és nagykövetség az nincsen (legközelebb: Almaty, Kazahsztán), viszont tiszteletbeli konzul, az igen. Amióta úton vagyok, voltam már néhány nagykövetségen, vagy csak szimplán beszélgettem tiszteletbeli konzullal eddig. A kirgizisztáni a legbotrányosabb mind közül. 

Először egy e-mail segítségével próbáltam elintézni az ügyet. Szerencsére, amikor megírtam, akkor barátom lefordította az angolt oroszra is a biztonság kedvéért, és a folyamat megkönnyítéséért is. Leírtam, hogy miben lenne szükségem a támogatására. 

Két hét múlva sikerült a nagyon elfoglalt embernek visszaírnia annyit, hogy küldjem el az útlevelem másolatát. Ezt megtettem, s erre már nem jött válasz egyáltalán. 

Gondoltam, ebből nem lesz semmi, úgyhogy felkerestem az „irodát”. Nem kell Amerikai Nagykövetséget elképzelni, mivel a Magyar Nagykövetség tiszteletbeli konzulátusa és annak konzulja az Észt Nagykövetségbe beolvasztva egy sarokszobában volt. 

Irodájába lépve egy idős, elhízott, irodai karosszékében pöffeszkedő, gyűrött ruhát viselő férfi fogadott. Megörültem, mert így a gyűrött ruha, ami rajtam volt megteremtette egy jó barátság kezdetét - minden másban különböztünk viszont. 

Megkérdeztem, hogy hogyan lesz valakiből konzul, hogy se angolul, se a képviselt ország nyelvén nem beszél. Mondja, hogy ez nem probléma itt (szerintem nem csak itt az, hanem mindenhol, ha már a szüleim adójából tartják el). 

Mondja, hogy amikor kitalálta (!!!), hogy szeretne ilyen pozíciót betölteni, akkor jelentkezett egy csomó ország konzuli pozíciójára és a magyart (meglepő) kapta meg. 

Itt megemlíteném, hogy irodája tele volt épülettervekkel és makettel, amit nem tudtam kitalálni, hogy mi. Ebben segített viszont kirgiz ismerősöm, aki most költözik Budapestre tanulni, így sokat volt nála a nyár folyamán. 

Mondja, hogy ez egy csak egy pozíció, és könnyen zsebpénz neki, ugyanis ő Issyk Kul (kirgiz Balaton) mellett működtet egy hotelt és annak bevételéből tengeti napjait. 

Kiderült, hogy az Észt Nagykövetség bishkeki irodájából „futtatja” a magyar tiszteletbeli konzulátust. Ez nekem már inkább vállalkozás-szagú, mintsem konzulátus. 

Megkérdeztem oroszul, hogy beszél-e magyarul, majd hogy angolul. Mivel mindkettőre egy határozott félmosolyos „nem” volt a válasz, láttam, hogy itt nagy alázatra, türelemre és orosz nyelvtudásra lesz szükségem. 

Első kettőt elég jól színlelem már a bürokratákkal szemben, de az oroszom, az csiszolandó. Viszont ez egy remek lehetőség volt, hogy fejlődjek. Szóval nekiálltam elmondani a kis mondókámat. 

Sajnos nagyon távol állhattam az igazságtól, mert elment, és kerített valakit, aki tud angolul beszélni. Ez már könnyebben ment, és látta, hogy ma dolgoznia kell. Amikor lenyugodott és elfogadta, hogy ma nem az étteremig elkúszás lesz a legmegterhelőbb, elkezdett gondolkozni, hogy mit lehetne tenni, hogy a lehető legkevesebb, de inkább semmi felelősség ne terhelje. 

Megpróbált ő is lebeszélni, ám rutinom már volt az érvelésben, és miután megértette, hogy ez nekem akkora álmom, mint neki a semmittevés napi 9 órában, elfogadta, hogy bizony hajthatatlan vagyok. 

Szájat húzva, de elkezdett írni valamit a gépen, aminek nem kicsit örültem meg. Egy kis idő múlva viszont rájött, hogy ő nem csak hogy kis hal, de még hogy felelősséget sem szeretne vállalni semmiért, mert így valószínűleg évtizedes hagyományt törne meg. 

Kazahsztán

Nem kell azt hinni, hogy Kazahsztán ilyen jól teljesít, hogy kettő nagykövetség is kell, csak az volt régebben a főváros Astana előtt, s a bishkeki helyzetből kiindulva Almatynak magyar nagykövete jó barátja a rendszernek, s ő meg nem akart Astanába költözni. Így megtartották az Almatyi Nagykövetséget és létrehoztak egyet Astanában is, mivel az a jelenlegi főváros. 

Az Almatyban székelő nagykövet sem tűnt úgy, hogy jobban teljesítene a pozíciójában, mint a bishkeki pajtása. Telefonon beszélve, az első szótól ordibálva, idegesen beszélt csak azért, mert egy repülőt igyekezett elérni, és addig már nem volt sok idő. 

Úgy gondolta, hogy nagyon sok, MTA-tól távol álló hagyományt követve az ordibálás és idegeskedés majd megoldás lesz mind az én, mind az ő problémájára. 

Ez nyilván nem működött, de hát jó pap is holtig tanul: majd felvilágosítja valaki, hogy az ő szerepe az, hogy megoldást találjon a magyar állampolgárok ottani problémájára. 

Egyelőre ezt az egy feladatot sem sikerül ellátnia normálisan, de hát nem ő az első ember, akinek elméleti képzettsége van egy adott pozíció betöltésére, gyakorlati pedig semmi. 

Azzal, hogy meggyőztem őt is arról, hogy nem meghalni készülök, hanem álmot megvalósítani, még nem ért véget a tortúra. Most, hogy az Almatyban élő magyar konzul, vagy nagykövet (nem tudom, s nem is érdekel) áldását adta, már csak meg kellett címezni a levelet. 

Maga a tiszteletbeli konzul ismerte el, hogy ez orosz rendszer. Bárminemű dokumentum hitelességét kettő dologgal mérik, ítélik: rendesen meg van-e címezve a levél, illetve van-e rajta (öklömnyi nagyságú) pecsét. 

Hoppá, nem tudjuk, hogy kinek megy a dokumentum, mert azt mondja: az nem elég, hogy „Tisztelt Afganisztáni Nagykövetség”. Nem sikerült, többszöri próbálkozás ellenére sem elérni a „mestereket”, így azt javasoltam, hogy egy óra múlva visszajövök, és addigra remélhetőleg lesz valaki, aki dolgozik ott is, meg itt is. 

Gondolhatjátok, hogy ott sem jobb a helyzet, így a keresztmetszet nagyon szűk. Szerencsére délutánra megkaptam a papírt, és készen álltam, hogy megpróbáljam szerencsémet a vízummal. 

afganisztani_vizum.jpgAz utazók trófeája - az afganisztáni vízum

A röhej most jön: elviszek mindent a nagykövetségre. Ott azt mondják, hogy van 1,5 órám, hogy befizessem a város (Bishkek) másik felében lévő Pakisztáni Nemzeti Bankban a 130 $ vízumdíjat, és az igazolást visszahozzam, különben csak holnap tudom intézni, s akkor nem biztos, hogy megkaphatom a repülő indulása előtt a vízumot. 

Szerencsére egy másik, a nagykövetségre várakozó személy, taxisofőr, meglátott a buszmegállóban, és mondta, hogy elvisz a bankhoz, hogy támogasson ezzel. 

Tíz perccel a határidő előtt visszaérkeztem, és másnap megkaptam a vízumot 130. rajtszámmal, ami úgy hiszem, hogy legalább kettő évre visszamenő számsor, vagy csak a 30-dik az idén. Mert évente átlag 100 ember utazik az országba turizmus céljával. 

Ez egy „körút”, és mivel még Tadzsikisztánban sem voltam, így fogtam magam, és oda is beszereztem a vízumot. Már elég jó képet kaptál a Közép-Ázsiai Nagykövetségekről és Külügyi Kirendeltségekről, így nem ecsetelem, hogy min kellett keresztülmenni Tadzsikisztán Bishkeki Nagykövetségén. 

Annyit elárulhatok, hogy nagy előnye annak, hogy a környékbeli nagykövetségeken igényel az ember vízumot, az az, hogy sokkal elnézőbbek sok esetben. 

Ide például EU-s állampolgárok csak meghívó levéllel utazhatnak be. Nem akkor, ha a Bishkeki Nagykövetsegen igénylik. Ugyanaz az ár, és aznap megvan, csak oroszul kell kicsit jópofizni a konzul hölggyel, és „nem”-mel válaszolni a kérdésre: „Terrorista vagy?” 

Indulás előtt avagy Kabul Security Now 

A bishkeki Manas repülőtérre kiérve már őszintén be kellett vallanom, hogy azért az izgatottság mellett aggodalom is volt bennem. Ez majdnem 50-50 % arányban oszlik el. 

Oka is van, mégpedig a következő: sikerült felvételt nyernem egy FB csoportba, melynek neve „Kabul Security Now” (Kabuli jelenlegi biztonsági helyzet), ahol helyiek és ott élő külföldiek angolul osztják meg a legfrissebb híreket, ha történik valami érdemleges. 

Nos, az érdemleges információ itt nem a dollár árfolyam ingadozását jelenti, hanem a tényalapú háborús események közlését. Visszapörgettem kicsit a híreket, hogy lássam az elmúlt kettő napban történt-e valami. 

Igen! Méghozzá 5 robbantás a város különböző pontjain. Első gondolatom az volt, hogy talán nem ez volt legjobb ötleteim egyike, hogy Afganisztánba szeretnék látogatni ilyen időkben. 

A második meg az, hogy milyen gyarló az ember: nem bánjuk, hogy Európából az e-hulladék java része Afrikába kerül, szennyezve az ottani vizeket, talajt, s emberek életét. 

Viszont ha a szomszédom a hátsó kert sarkában tárolja az akkumulátorokat, akkor vagy elküldöm melegebb éghajlatra, vagy feljelentem, mert „környezet-terrorista”, ami valójában annyit jelent, hogy rontja a kilátásomat, és zavar, hogy napi szinten látom, ahogy szennyezi a közvetlen környezetem, s ezzel veszélyezteti egészségemet. 

Milyen jó, ha a globalizáció nevében Ghánában sikerül a partra önteni az akkumulátor-savat, ugye? Nos, ugyanez a véleményem, amikor a környezetemben történik. 

Nem is feltétlenül az áldozatokat sajnáljuk, hanem amiatt aggódnak nagyon sokan, mert a szomszédban van. A globális felmelegedés sem akkora baj, ha az Antarktisz jege olvad, de ha Bálint gazda és cimborái nem tudnak jó bort termelni, akkor már megnézzük a Kellemetlen igazság című filmet, hogy majd szajkózhassuk az idézeteket. 

Visszakanyarodva a FB-csoporthoz, ott kérdeztem a helyieket az útvonaltervemről, hogy mit gondolnak a biztonsági helyzetről a környéken, mert a külföldi média azt mond, amit akar, én helyiek véleményére jobban adok, bár mint a cikk legelején említettem, annak sem tudok 100 %-os hitelt adni. 

Most, hogy merre akartam menni pontosan, azt nem ecsetelem, de annyi legyen elég, hogy a vidék nagyja eddig nem tapasztalt számú atrocitás helyszíne, és városok, amiken muszáj keresztülutaznom, tálib fennhatóság alatt állnak, az utakról nem is beszélve. 

Találtam relatíve olcsó (200 $/út) jegyeket Dushanbe (Tadzsikisztán fővárosa) és Kabul (Afganisztán fővárosa) között, így letéve arról, hogy házizsákoskodok Észak-Afganisztánban (ez még viszonylag a legbiztonságosabb a média elmondása alapján), mivel a helyiek részletesebb információja alapján vagy helyi idegenvezetővel, repülővel tudnék városok között közlekedni nem kis pénzeket veszítve ezzel, vagy kockáztatnék nem kicsit azzal, hogy nekivágok egymagam. 

Kabulban legalább van Couchsurfing szállásadó, aki helyi, és valószínűleg okkal van fenn az oldalon, s nem azért, hogy onnan gyűjtse a tálib a koponyákat… nagyon reméltem legalábbis.” 

A folytatásban megérkezünk majd Tadzsikisztánba – érdemes lesz elolvasni azt is, ígérem! Ha addig is szívesen követnéd TeePolgar kalandjait, akkor látogass el a Facebook-oldalára!

HÍRMONDÓ 

Belgiumi IT-stől a svájci hentesig 

Fő a változatosság alapon vágunk ma neki az európai munkakeresésnek, de aki a mediterrán meleg híve, az készüljön fel, hogy ilyen környékre nem nagyon kalandozunk. Cserébe akad majd egy-két kifejezetten érdekes ajánlat.

Hogyan lehet norvég fizetésed Magyarországon? 

Tulajdonképpen a legjobb helyzet az, ha az ember norvég fizetést keres, amit aztán Magyarországon költ el. Ez azonban gyakorlatilag lehetetlen – gondolhatják a legtöbben. Vagy mégsem? 

Küszöbön a lázadás 

Lázadás, összeomlás, forradalom - erős kifejezések, ám voltaképpen mindegyik jellemző arra a helyzetre, amibe a brit miniszterelnök belelavírozta saját magát. Theresa May széke ugyanis erősen inog. 

„Nem lesz jobb Katalóniának önállóan" 

Voltaképpen egy nagyon leegyszerűsített populista nacionalizmus miatt akarnak kiválni Spanyolországból a katalánok, a fő érv az, hogy jobb lesz nekik kívül. Pedig a szakértő szerint ez nem igaz.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: ügyintézés Kirgizisztán

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3112939089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzZoole 2017.10.09. 08:45:23

Bátor ember vagy akárki csinált :-)

Hol vagy Golf, senki nem mer kommentelni addig amíg te nem jelentkezel be elsőnek :-))
Just kidding

DieNanny CH 2017.10.09. 08:52:05

Hát, már olvasás közben is úgy éreztem, részt veszek egy pár napos hegyi túrán.
Nagy álom lehet, ha tényleg ennyi mindent képes megtenni érte.

Csodabogár 2017.10.09. 09:01:15

Jó lenne ha kiderülne, a posztolót mi hajtja ezekbe az országokba. Csak a veszély által felfokozott adrenalin? Riportot vagy könyvet akar írni az élményeiről? Vannak ott olyan látnivalók, ami sehol máshol a világon nincs?
Talán a nap folyamán kiderül. Addig meg sok sikert a vizum harcokhoz.

Muscari 2017.10.09. 09:36:45

Én semmi pénzért nem mennék ilyen országokba, mint Afghanistan, de én nő vagyok és úgy azért egy kicsit más.

Érdekes ez a tortúra, amin itt a vízumszerzéssel végig kell menni, és igen, tényleg nagyon oroszos :-)

Végül annyit, hogy én is kíváncsi lennék a posztoló motivációjára, hogy miért szeret ilyen visszafelé fejlődő országokat látogatni.

tanato 2017.10.09. 10:03:48

@Csodabogár: Ismerek egy pár ilyen személyt,valami belső erő hajtja őket amit igazán senki,ők sem tudnak megmagyarázni.Nemrégen beszéltem egy fiatal lánnyal úgy 20-30 között,eü.dolgozó civilben./gyógyszerügynök/minden pénzét arra fordítja hogy főleg dél Ázsia szigetvilágában csatangol, tök egyedül,előre lefoglalt szállás nélkül lehetőleg a legsötétebb dzsungelekbe,kígyók varánuszok mérges pókok közé.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2017.10.09. 10:19:48

itt vagyok ahogy ígértem :)

hát Afganisztánt én kihagytam :D

Tádzsikisztánban viszont én érkezéskor a reptéren szereztem be a vízumot, persze lehet, hogy poszterünk nem repülővel érkezett oda

Golf2 2017.10.09. 10:54:55

@Zoole Reloaded: Épp úton,Győrben.Micsoda úri világ van itt,csak úgy süt az Audi.

Arthamyr 2017.10.09. 11:37:52

@Csodabogár: @tanato: "Nekem egyik nagy álmom, hogy „nem biztonságos” térségeket látogassak." - azért ez még a dzsungelen is lehet, hogy túl megy - a mérges pók legalább nem lő le, meg lehet ellene védekezni - bár hasonló.

Én magam kizárólag azért megyek el máshova, mert valamit hiányolok, ami a "normál élőhelyemen" elérhető. Ehhez képest nagy ugrás az a fajta ember, aki azért elindul, mert "biztos lesz valami érdekes ott". Még ezt valahogy meg tudom érteni.
De az olyanokat, mint TPolgár... Sohasem fogom tudni megérteni. Nem mondom, hogy nem tisztelem őket, csodálom a bátorságukat, de akárhogy erőlködök, képtelen leszek felfogni, hogy ebben mi a jó. :) Mondjuk én már a couchsurfingot is kihagynám, van olyan aki ezt családosként csinálja?

P.Elliot 2017.10.09. 12:58:34

Nem igazan ertem ezt az erolkodest hogy valaki olyan helyre menjen mindenaron ami veszelyes, ahol valami uruggyel el is kaphatjak es rakenik hogy ugynok, terrorista, akarmi, de foleg nem kerdeznek a konzultol olyat hogy hogy lesz valaki konzul ha nem tud az orszag nyelven. Eleg szemtelenul hangzik meg akkor is ha igaza van valojaban.
Idorol idore elkapnak olyan embereket akik turistakent mentek turista nemlatogatott helyekre hogy kem es azt ne higgye senki hogy egy orszag haborut indit egyetlen emberert is ,foleg hogy nem tudja senki biztosan hogy valojaban nem-e felberelte valaki.
A posztolo gondolja kicsit at hogy ez a kivancsoskodas meg nagy baj huzhat a fejere.
Nekem nem tetszett a poszt, pusztan azert mert a posztolo nem igazan tudja hogy mit csinal...

Herr Géza 2017.10.09. 13:15:28

Na, megint nem leszek népszerü a véleményemmel. :D Egyre nagyobb a kettös érzés a kedves poszter írásaival kapcsolatban. Oké, én is „tisztelem“ a bátorságát, de lassan úgy érzem, hogy ez az egész nem más, mint trófeagyüjtés. Ld. az afgán vízum képaláírását és az izraeli aknamezös képet....
Tovabuhu-Alsó már nem igazán menö a social mediaban, mert oda eljut turistaúton akárki a megfelelö $-mennyiség birtokában (utazási irodával is, all inclusive, of course), na de Észak-Korea meg Afganisztán.... Az még VALAMI. Arra lehet “hú azannya” kommentek meg lájkok százait begyűjteni. :D
És ha már valaki ilyen tapasztalt világutazó, akkor azért nem ártana tudnia mi a különbség a konzul, meg a tiszteletbeli konzul között. Mert lehet utóbbi bármilyen ellenszenves dagadt, gyűröttöltönyös semmitttevő, az biztos, hogy ezért a “tevékenységéért” egy kanyi vas fizetést nem kap a magyar adófizetők pénzéből. És igen, a tiszteletbeli konzulok nem feltétlenül tudnak magyarul, sőt az angol sem “kötelező”.

SzZoole 2017.10.09. 13:32:45

@Golf2: Győrben nem gyártanak golfot :-))

Virago_1000 2017.10.09. 13:33:28

"Míg Nyugat-Európában egy IT-s általában nem kap sokkal többet egy hegesztőnél, Magyarországon jóval nagyobb a különbség, és egy magyar IT-s már hasonló bért kaphat, mint egy nyugat-európai."

- egyelore. Ugyanis mindketten hasonlo erteket allitanak elo, ertekteremto munkat vegeznek.
En ismerek hegesztoket akik mar ma tobbet keresnek otthon mint egy ITs,

SzZoole 2017.10.09. 13:33:34

@Herr Géza: jaja, bátor mint a cigány lova :-))

Turchi 2017.10.09. 13:33:35

Nagyon jó írás! Az adminisztrációs balfa*ságok kb. mint Afrikában DD

Virago_1000 2017.10.09. 13:34:05

@Arthamyr: teljesen ertheto hiszen igy mozdulsz ki a komfortzonadbol.

Amugy pedig egy rohadt alszent idiota vilagban elunk. Azt toljak a szemunkbe, hogy karos a dizel. Megvadoljak hamisan a VW-t, ha mar normal verseny keretei kozt nem tudjak legyozni (amerikaban a dizelbotrany ellenere nottek az eladasaik).
Mindez azert hogy a vasarlok szerint is hasznalhatatlan, technikailag fejeltlen elektromos autok fogyjanak. Mindez a kornyezetvedelem hamis hazug alcaja moge rejtve.
Es kozben pedig sokkal tobbet szennyezunk. Elektromos autoval hulyitjuk magunkat, mikozben repulunk folyton folyvast, mindenhova, mintha nem lehetne felfedezni a lakohelyunkhoz kozeli szepsegeket es csodakat. Mar minden szegeny ember repul, mert olcso lett.

Az aruforgalmat kozutra terheltek ami gyorsabb a vasutnal, de sokkal szennyezobb, de hat a vilag osszedol, ha 3 nappal tobbet kell varni az ujabb internetrol rendelt kacatra.

Ezzel semmi gond de akkor ne kialtsunk kigyotbekat a dizelre.

Idiota alszent vilag.

Herr Géza 2017.10.09. 13:50:42

@Virago_1000: Na azt sem hittem volna, hogy egyetértsek veled valaha valamiben, de most azt kell mondanom, hogy igazad van. :D

Arthamyr 2017.10.09. 14:57:25

@Virago_1000: Az első mondaton kívül a többi ugye nem nekem szól (csak mert nem látom az összefüggést)?

Arthamyr 2017.10.09. 15:25:30

@Virago_1000: Azért már a cikk állításával is vitatkoznék, Angliában/Írországban simán megvan az a különbség, ami otthon is, legalábbis ha az IT-s nem kezdő.

Azzal is, hogy hasonló értéket állítanak elő. A hegesztéshez nem nem értek, szóval lehet, hogy emiatt nem lesz teljes az általam látott kép, viszont az IT-re van némi rálátásom.

Az IT-s az esetek többségében nem állít elő értéket önmagában, viszont a "valódi értéktermelők" munkájának hatékonyságát igencsak meg tudja sokszorozni bizonyos területeken. Ha az alapérték is magas, akkor ott nagyon nagy különség van az épp elég jó és a nagyon jó IT-s között. Az IT-s értéke skálázódik a cég értékével, emiatt sok cég igyekszik minél jobb IT-seket felvenni, és nem is sajnálják rájuk a pénzt. Nem gondolom, hogy ez jellemző lenne a hegesztésre is.

A másik, hogy melyiket mennyire könnyű elsajátítani, mennyire nehéz naprakésznek maradni, ebben sem vagyok biztos, hogy megegyezik a két szakmában.

Virago_1000 2017.10.09. 15:33:55

@Arthamyr: nem, nem neked szantam, bocs, ha felreertheto.

Herr Géza 2017.10.09. 16:00:49

@Arthamyr: Nyilván túlzás az összehasonlítás, de a komoly, nemzetközileg elfogadott minősítésekkel bíró hegesztő az bizony nyugaton a szakmunkások krémjét képviseli, ennek megfelelő fizetéssel. Csakhogy ezeket a minősítéseket nem adják ingyen és nem jellemző, hogy huszonéves csikók ilyeneket birtokolnak. Nem is húsz fillérbe kerülnek, általában az aktuális munkahelyük fizeti a díjakat, majd az ifjú hegesztőtitánok a papírok és a tudás (!) birtokában már válogathatnak a jobbnál is jobb állásajánlatok között. Simán kereshetnek többet, mint egy korukbéli IT-s középkáder. De azt sem szabad elfelejteni, hogy a nagy pénzek nem a fűtött-hűtött csarnokban szakmányban varratokat “gyártó” polgároknak járnak, hanem jellemzően a terepen, durva körülmények között, esőben-hóban-szélfúvásban dolgozóknak....
Láttam én is olyan borsodi huszonéves, lófarkas, rockercsávót tükörből hegeszteni x méter magasban, hogy az általa produkált varratot a világ legfaszább hegesztőtobotja nem tudja meg sem közelíteni. Meg is adtak neki minden pénzt ezért a tudásért....

Arthamyr 2017.10.09. 16:29:41

@Herr Géza: Mint mondtam, nem ismerem a hegesztést, szóval ezzel nem tudok vitatkozni. Amúgy a jól működő országokban nem meglepő, hogy van igény és keret is a jó szakemberekre.
Nyilván IT-ben is van elég nagy szórás, én átlag jóskát vettem, aki nem is loser, de nem is kimagasló. Ha az egész szakmát nézzük, van aki olyan keveset keres, hogy a buszvezető vagy a rendőr is jóval többet visz haza, van aki meg tízszer annyit, vagy ha bevesszük a CTO-kat (van ahol főként IT-vel kapcsolatos stratégiai feladataik vannak), nagyon szenior architecteket, ritka tudással rendelkező specialistákat stb., akkor a határ a csillagos ég.

Virago_1000 2017.10.09. 16:48:00

@Arthamyr: azert ne becsuld ala a hegesztes fontossagat.
Kepzeld el, hogy mennyire fontos a varrat EGYENLETES minosege (zarvanyok, beegesek, stb mivel a hegesztessel feszultseget viszunk be az anyagba, ezert hosszutavon korrozio, repedes lephet fel egy teherviselo elemnel. pl. gondolj a hegesztes fontossagara hidnal, vagy darunal. Eletek mulnak rajta. Robotizalni nem lehet, mert a kis darabszam, vagy a szerkezet nagysaga lehetetlenne teszi.

Mostmar ugye latod a fontossagat. Es azt is latod, hogy a hegesztest talan nehezebb megtanulni (legalabbis ilyen profi szinten) mint a programozast. Bar naprakesznek lenni konnyebb benne mint az Itben hisz nem valtoznak az alapelvek.

Velmenyem szerint a programozo abszolut fontos es ertekes munkat vegez.

Hogy mi az amire szuksege van a tarsadalmunknak, egyszeru eldonteni: mennyire ereznenk meg a hianyat, ha holnaptol sztrajkolnanak.
Ha a biztosito, bankar, mortgage broker sztrajkol, az egvilagon senki sem venne eszre. Ha a hegeszto, v programozo sztrajkol, haaat .... lennenek fennakadasok.

Nazareus 2017.10.09. 16:48:04

@Muscari: Én férfiként se mennék Afganisztánba :) Annyi sok szép hely van még a világon, amit nem láttam és jóval egyszerübb...

Virago_1000 2017.10.09. 16:48:14

@Herr Géza: bizony igy van. Emlithetnenk a karosszerialakatos szakmat (oriasi hiany van belole), ami maga a muveszet, probalj meg kezzel,kalapaccsal formalni egy tablalemezt, kialakul-e belole egy karosszeriaelem? Nagyon nehez elsajatitani profi szinten, nagy a lemorzsolodas is az iskolakbol.
Millio korul lehet keresni vele otthon is, es evekre elore be vannak tablazva, mindenhol europaban.
De a mai fiataloknak nem vonzo a fizikai munka, inkabb csinal valami alibi bolcsesz diplomat, pedig az ettermi, kocsmai, vagy hotel munkakhoz nem kell semmi diploma.

Herr Géza 2017.10.09. 17:01:59

@Arthamyr: Így igaz. A tudás a lényeg, a papír csak másodlagos, bár a példámban azért a “papír” a tudást igazolja.
Persze, az Átlagjóska Átlaghegesztő az Átlagmunkakörben csak álmodhat az IT-s fizetésekről. De ez sok más szakmában, meg az IT-ban is így van.

Arthamyr 2017.10.09. 17:04:52

@Virago_1000: Nem becsülöm le, mint mondtam @Herr Géza: -nak is, egyszerűen nem ismerem. Véleményem szerint ugyanazon a szinten (ha az nem a belépő szint) többet fizet az IT "nyugaton" is, és nyilván én amikor IT-sről beszélek, nem beszélek a szakma krémjéről, mert az az átlagember számára nem realitás.

Persze ha ti nem így látjátok, nem fogok rajta vitatkozni, de sajnos hiába is keres sokkal többet egy hegesztő, én nem értek a hegesztéshez, és amúgy is öreg vagyok már szakmát váltani.

Arthamyr 2017.10.09. 17:10:34

@Herr Géza: Amúgy arra sem gondoltam, hogy ne lehetne automatizálni, nem lehet, hogy egyszerűen csak nem éri meg?
Ha távolról lehet javítani a curiosity-t (bizonyos mértékig, ha ráesik egy meteor akkor nyilván nem :D), tuti, hogy ez a feladat megoldhatatlan lenne a mai technológiával?

Arthamyr 2017.10.09. 17:15:23

@Virago_1000: Ezzel az is a gond, hogy ez már akár művészetnek is lenne nevezhető.
Nagypapám hasonló dolgokat csinált, - ötvös volt - ő is fémet kalapált formára, talán még könnyebben megmunkálható fajtát is. Én akármeddig tanultam volna, sosem lettem volna olyan jó ötvös, mint ő. Valószínűleg ez nincs másképp a karosszérialakatossággal sem...

portugéza 2017.10.09. 17:37:17

Abban a hitben voltam eddig, hogy a tiszteletbeli konzul - nevének megfelelően - nem kap semmilyen juttatást. Befutott emberek, sokszor vállalkozók, akiket erre kiválasztanak az érdemeik alapján, maguk finanszírozzák ezt. De adott esetben így is megtérülhet nekik a társadalmi presztízs, a megszerezhető kapcsolati tőke (pl. diplomáciai eseményekre, fogadásokra való bejutás) miatt.

gabors 2017.10.09. 18:21:40

nincs kicsi arca a posztolonak de gondolom ezet is megy afganisztanba mivel megirta tudjuk hogy nem narancssarga ruhaban vegezte fej nelkul .... de meg arra is sor kerulhet ..

posztolo menj nezd meg a Boko Haram-ot legkozelebb :-)

gabors 2017.10.09. 18:24:32

@portugéza: " Abban a hitben voltam eddig, hogy a tiszteletbeli konzul - nevének megfelelően - nem kap semmilyen juttatást." ez igy is van (hacsak valaki tud mas hiteles forrast erre) a posztolo kicsit arrogans volt (de legalabb odairta hogy a szulei adoja)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.09. 18:29:17

@Virago_1000: "Megvadoljak hamisan a VW-t, ha mar normal verseny keretei kozt nem tudjak legyozni (amerikaban a dizelbotrany ellenere nottek az eladasaik)."

Azert ezzel kicsit vitatkoznek, mert akik eloszor felfedeztek a "trukkot", azoknak semmi kozuk a dolog business reszehez (bennfenteskent irom, a ferjem tesztelo csoportja volt az, aki felfedezte a csalast). Az mondjuk mas kerdes, hogy a nagyon szoros konkurencia miatt szinte nem lehet csalas nelkul versenyben maradni az autogyartasban (mas autogyartokrol is kiderult, hogy kb. ugyanezzel a trukkel elnek - a teszteles most is folyik, es masoknal hasonlo problemak merultek fel).
Azzal egyetertek, hogy sok alszent - latszatmegoldas szuletik manapsag, mind a "kornyezetszennyezes megelozese/csokkentese" jelszo alatt, pl. Kaliforniaban nem lehet regisztralni (uzemelni) a regi, filter nelkuli diesel motoros teherautokat. De az mar nem erdekli oket, hogy megoldaskent annyi tortenik (nagyon sok esetben), hogy atviszik a hataron ezeket az oreg kocsikat, es ott vigan szennyezik a levegot (mert a legszennyezes megall a hataron ugyebar ;)

Annyit azert hozzateszek, hogy a szigoru kaliforniai eloirasoknak azert ne'mi pozitiv hatasa is volt az evtizedek alatt, mert a szmog tenyleg csokkent LA kornyeken...

közép dunántúli régió 2017.10.09. 19:25:24

A posztolónak javaslom Mogadishu vagy az Iszlám Állam meglátogatását is (utóbbival mondjuk érdemes sietni), ha már ennyire vonzódik a veszélyhez... Ritka irritáló írás, az álszent moralizálás a végén meg külön bosszantó.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.09. 19:26:18

@Zoole Reloaded: A dolog tovabbra is illegalis, csak a buntetes merteket szallitottak le (felony helyett misdemeanor). Gondolom, azert, mert mar igy is tulzsufoltak a bortonok ;)

Szandekos fertozes valoszinuleg eddig is eleg ritka volt (ahogy a cikk is emliti), es hogy ez megallitana a HIV fertozest? Hat, nem tartom valoszinunek (bar erre hivatkoznak a tamogato csoportok). Szerintem pusztan a kedvukben akarnak jarni a torvenyhozok ;)

www.snopes.com/is-california-gov-positive-people-blood/

puhacica 2017.10.09. 19:26:18

hat nekem meg tetszett, semmi nagyarcusag nincs benne.
egyesek ugy problemaznak, mintha minimum nekik kellene elindulni a sracert "veszhelyzet" eseten.

gabors 2017.10.09. 19:29:11

@Zsuzsi65: "
Azert ezzel kicsit vitatkoznek, mert akik eloszor felfedeztek a "trukkot", azoknak semmi kozuk a dolog business reszehez (bennfenteskent irom, a ferjem tesztelo csoportja volt az, aki felfedezte a csalast)."

ne faradj nem tudod "esz" "ervekkel" meggyozni ... (a VW elismerte sot a mernokok is) de nyilvan ez csak hazugsag ...

SzZoole 2017.10.09. 19:39:10

@Zsuzsi65: hat nem tudom, nekem furcsa, de ez én vagyok :-)

Dikusz 2017.10.09. 19:40:08

@DieNanny CH: nem akarok állandóan visszakeresni a régebbi posztokra. Úgy látom szereted a focit, én is szeretem, de nem a mait. Nekem nagyjából az érdeklődésem Nyilasi, Törőcsik fénykorával befejeződött. Megrögzött Fradi drukker vagyok, így Törő nevének említése csak a jó foci korszakának végét jelenti számomra:)
Nem tudom a kinti hírekben mennyire fontos, de mai hír: meghalt az Aranycsapat még utolsó élő tagja, Tóth II.József. Nem tudom ki hogy van vele, de számomra annak a csapatnak az itthon maradt sportolói -lehet nem jól látom- legalább (ha nem több) annyit számítanak, mint akiket az itthoni média valóban jogosan sztárolt.

gabors 2017.10.09. 19:41:31

@puhacica: "hat nekem meg tetszett, semmi nagyarcusag nincs benne"

na akkor :"A röhej most jön: elviszek mindent a nagykövetségre. Ott azt mondják, hogy van 1,5 órám, hogy befizessem a város (Bishkek) másik felében lévő Pakisztáni Nemzeti Bankban a 130 $ vízumdíjat, " ez peldaul nyilvanossan elerheto informacio sima google ... szoval ??

"Irodájába lépve egy idős, elhízott, irodai karosszékében pöffeszkedő, gyűrött ruhát viselő férfi fogadott."

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.09. 19:43:18

@gabors: "a VW elismerte sot a mernokok is) de nyilvan ez csak hazugsag ..."

marmint mit ismert el?
hat nem tudom, a mi (ARB) mernokeinknek mi koze van a VW-hez :) (lehet, hogy a ferjem is eltitkolta, hogy lefizettek? ajjjajjj, a kormere kell neznem :))

Shanarey 2017.10.09. 19:45:17

Ez valami önmegvalósítás avagy bizonyítom hogy hű de bátor vagyok ?

gabors 2017.10.09. 19:47:05

@Zsuzsi65: "hat nem tudom, a mi (ARB) mernokeinknek mi koze van a VW-hez :) " az VW mernokei ismertek el (pleaded guilty ha ez szamit es 3 evet kapott ... de gondolom ez is csak valami intersteallaris osszeskuves ...

www.chicagotribune.com/business/ct-vw-engineer-diesel-scandal-liang-20170825-story.html

gabors 2017.10.09. 19:52:56

@Zsuzsi65: " mi (ARB) mernokeinknek " ez mi ?? valami usa- ceg ? csak kerdezem mert nem talalok semmi ertelemes linket ...

ABB az megvan remelem ott dolgozk a ferjed :-)) ott en is szivesen dolgoznek

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.09. 19:54:02

@gabors: oh, ok, elbeszeltunk egymas mellett :) ezt (marmint a csalast) az ARB mernokei fedeztek fel. Ok (a ferjem tesztelo mernokei) jeleztek eloszor a VW-nek, hogy gond van, es utana borult a bili, miutan kiderult, hogy szandekosan machinaltak meg a VW mernokei a fedelzeti szamitogepet a kocsikban.
CA jot kaszalt a settlementbol, es most probaljak szetosztani a kapott penzt :)
www.arb.ca.gov/msprog/vw_info/vw_faq.htm?_ga=2.253066313.1310939786.1507571175-229024966.1502989532

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.09. 19:55:24

@gabors: ...es persze az is kesobb derult ki, hogy nem ok (VW) voltak az egyeduliek, akik ezt csinaltak...

Virago_1000 2017.10.09. 19:55:49

@Zsuzsi65: "Azert ezzel kicsit vitatkoznek, mert akik eloszor felfedeztek a "trukkot", azoknak semmi kozuk a dolog business reszehez "

- persze, biztos, par eve a 4 Mancs is csak az allatok jogaiert harcolt, amikor kirohanast intezett a magyar libatenyesztok ellen, es egy szot sem szolt az ugyanugy libakat tomo francia gazdak ellen, persze, nekik sem volt semmi kozuk a dolog business reszehez, oo dehogy.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.09. 19:58:28

@Virago_1000: lsd gabornak adott valaszom :) az ARB mernokeinek SEMMI koze a VW-hez meg a tobbi autogyartohoz (marmint uzletileg). Ez az ugynokseg (California Air Resources Board) tesztel nagyon sok gyarto jarmuveit, ill. allit fel/javasol standardeket, amelyeket az autogyartok vagy kovetnek, vagy nem ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.09. 20:01:56

@gabors: igen, CA Air Resources Board :) (btw en is ott dolgozom, csak az enforcement reszlegen :) volt egy posztom vmikor, amikor irtam az ARB-rol, es egy vicces sztorirol az akkor kb. 6 eves lanyomrol: egy "take your kid to work" nap utan a tanitonoje megkerdezte, hogy hol dolgozik az apukaja: mire o: He works at a car wash :) (a tesztelo helyseg neki kb. ugyanugy nezett ki, mint egy automoso :))))

gabors 2017.10.09. 20:02:58

@Zsuzsi65: (koszi a linkert) ARB OK ezet nem talaltam !!!! erdekes ott is jo lehet azert dolgozni ...mielott felre ertes lesz ebbol is :-)))

gabors 2017.10.09. 20:05:12

@Zsuzsi65: "@gabors: ...es persze az is kesobb derult ki, hogy nem ok (VW) voltak az egyeduliek," ez igaz de mint tudjuk ez kb oviban meg elmegy hogy nem csak en pisiltem a medencebe hanem a Jozsi is ........ !!!!!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.10.09. 20:07:46

@gabors: jaja, ezek a roviditesek, tudod, hogy imadjak hasznalni:) Amikor eloszor elkezdtem itt dolgozni, csak kapkodtam a fejem, mert nem ertettem a felet sem annak, amit mondtak :)) (marmint a sok akronim miatt :)))

gabors 2017.10.09. 20:08:00

@Zsuzsi65: Mit mondtam ???

amugy tipikus valasz ... siman mutjuk hogy baromsagot ir erre nem az a valasz ja lehet tevedtem .. hanem a JOZSI ia belepisilt a medencebe tavaly !!!

felejtsd el (sajnos) illetve nem erdemes MINIG beirni hogy "XY" most eppen virag elvtars vagy nagyon buta vagy direkt hazudik .. most latjuk mi van ..

gabors 2017.10.09. 20:11:13

@Zsuzsi65: "He works at a car wash :)" hat tulajdonkeppen pont jol irta le ott kimossatok a "koszos" kocsikat (lehetoleg egesz amerikabol ...) ha azt irtad volna hogy CARB MINDJART tudtam volna mirol van szo ... prius-t hajtok 12 eve ....

Csodabogár 2017.10.09. 20:33:10

Visszatérve a posztra. Szerintem a posztolónak kellenek a kihívások. Van aki ernyő nélkül ugrál le sziklákról, más meg oxigénpalack nélkül merül mindig mélyebbre. Ezeknek kell az adrenalin injectio. Ő veszélyes helyekre utazik. Váljon egészségére!

gabors 2017.10.09. 21:24:56

@Csodabogár: "Szerintem a posztolónak kellenek a kihívások"

itt szo nincs kihivasrol mert azet vizumot szerezni nehogy mer KIHIVAS legyen foleg mikor a google is tudja hogy kelll hegymaszashos hasonlitani ... ??? come on !!!!

EZ SEMMI mas mint feltunesi viszketegeseg ... amibe valszeg bele fog hallni semmi masert nem irta ezt meg MI UTAN semmi baja nem lett ebbol ...

valaki mar emlitette Irakban van meg ISISI nezd meg oket kedves posztolo ja es legkozelebb ne alja meg a drotnal menj!!! at az aknamezon ... nincs egy akna sem ott a zsidok csak viccelnek :-)

Hari Seldon 2 2017.10.09. 21:53:27

@gabors:
Nem kell Boko Hanam, elég lekenuzni az Amazonas-on. Az sem egy életbizotsítás.
Azért azt el kell, hogy ismerjem, eddig szerencséje volt.

- Most minden poénkodás nélkül azért drukkolok neki, hogy ne addig tartson a hobbija mint az élete.

Hari Seldon 2 2017.10.09. 22:07:05

Azért én drukkolok neki, hogy ne addig tartson az élete mint a hobbija.

De azt hiszem, hogy Észak Nigériába, Szomáliában nem megy.

Mert az Észak Korea, azért olyan ország, ahol rohadt kemány diktatúra van, de ha elkísérnek a Kim Ir Szen szobrához, viszel az idegenvezetővel egy virágot, nem fényképezel, akkor akkor túl nagy bajod nem lehet. Nagyjából ezzel lehet kalkulálni Szerintem azért ezeket kihagyja.

puhacica 2017.10.09. 22:33:06

@gabors: az altalad idezettekben mi a nagykepuseg?
nem kell valaszolni, koszonom.

montroyal ( CAN qc) 2017.10.09. 23:23:44

@Virago_1000: karosszeria lakatos autofesto .. bizony tudnak rola meselni .. azert masnak dolgozni nem ugyanaz mintha sajat muhelyed van nekem 20 éve van a muhelyem es elvagyok vele de munkast talalni lehetetlen.. a fiataloknak fizikai koszos budos munka ...nalunk sem lehet talalni raadasul az iskolabol kijove 10-12végzos ... kezdo munkas 5-6 ev mulva tud valamit csinalni onalloan ...1 millios fizetes nettoban itt is kiemelkedo egy alkalmazottnak ..raadasul nalunk a lakatos es a festo egy szakma de lehet specializalodni ..

Turchi 2017.10.10. 07:15:03

Hogy miért éppen odamegy ahhoz semmi közöm, közünk. Leírta, mivel jár a szervezés. Pont ez ami tetszett. Na de itt tökmindegy miről ír, sosem a lényeggel foglalkoznak egyesek. (sokak) Nem a miért hanem a hogyan értékes a posztban. Mert kivételesen jól is ír. Kár hogy nem kommentelt, bár lehet nem volt lehetősége vagy kedve az itteni reakcók után.

puhacica 2017.10.10. 08:20:45

@Turchi: tokeletesen egyetertek. nincs az a penz, amiert en elutaznek ezekre a helyekre, na de ennek a figuranak koszonhetoen erdekes kepet kapok rola. es ez jo.

Virago_1000 2017.10.10. 10:46:15

@Zsuzsi65: "allit fel/javasol standardeket, amelyeket az autogyartok vagy kovetnek, vagy nem ;)"

-
Az ARB mernokei nem neztek a Gm kormere soha? Es semmi visszassagot nem talaltak?
Vajon miert?
Ha talaltak volna, ugyanolyan buntetest kapott volna a GM?

Virago_1000 2017.10.10. 10:46:15

@gabors: "prius-t hajtok 12 eve ..."

- De gondolom holidayra repulsz a fold masik oldalara meg uzleti utakra, de nagy kornyezetvedo vagy. Persze 12 ev alatt parszor cserelted a priust biztos, ezzel is reciklalhatatlan hulladek tonnait allitva elo.
En egy 12 eves dizel renaultot hajtok de ha ilyen megbizhato marad mint eddig akkor meg 10 evet minimum kibir nalam. Te addig is hulyitsd csak magad, a nagy kornyezetvedelemmel.

Virago_1000 2017.10.10. 10:46:15

@montroyal ( CAN qc): pont ez az, evekig tart kitanulni. Engem is ez riaszt vissza. Pedig erdekel es ki is tanulnam. De egyelore szepen megelek a mostani dolgaimbol is. Ha sajat lakatos muhelyed van, a havi 1 milla tisztan, a lehuzos magyar adorendszer mellett is valosag, nem alom. A hulyek meg csak jojjenek londonba a toredekeert.

Virago_1000 2017.10.10. 10:46:16

@gabors: ha megfenyegetik a csaladodat, te is plead whatever guilty.

Tegyuk fel, hogy valoban csalt a VW.
Hogy erdemel tobbszorose buntetest, mint egy hasonlo esetben egy amerikai ceg?
- visszavasarolni az autot eredeti aron !!!! Es a vevok ingyen hasznaltak evekig?
- buntetes

A valasztott hazad ipara le van maradva a nemethez kepest, mindig is le volt; a versebyben is alulmaradt a japanokkal, nemetekkel szemben, ezert az erofoleny elvevel elve kemenykedik.
Lasd a nemregi kamu: Toyota -"beragadi gazpedal"

gabors 2017.10.10. 16:07:12

@Virago_1000: "Tegyuk fel, hogy valoban csalt a VW." ne tegyuk fel !!! bizonyitott teny ... hogy a fedelzeti komputer maskeppen vezertelte a motort mikor ugy gondolta hogy tesztelik ... mint egyebbkent ...

ez joval tobb mint amit sok mas autogyar is megtett hogy a tesztre optimalizalta a kocsikat (tulfujt gumik es hasonlok) es a mindennapi korulmenyek kozott se fogyasztas se a karos anyag kibocsajtas sem volt koszono viszonyban sem a hirdetett szamokkal .. .

Tivadar Polgar 2017.10.10. 19:04:06

Sziasztok, EN vagyok TeePolgar-a cikk(ek) iroja. Hat nem keves idombe telt elolvasni a kommenteket. Nagyon koszonom mind a hideget mind a meleget. Sokat tanulok belole, kulonosen azert mert igy tudok a jovoben jobb irova valni.
Engedjetek meg, hogy omlesztve irjam a postokra a kommentemet mivel Nepalban nagyon hitvany az internet kapcsolat (nah ez a nagykepuseg csak igazan ;) ) igy nagyon sokat tolt egyesevel a valaszolgatas.

A kommentek nyelvi minosege nincsen kozel se a cikkehez, mivel a cikkeket mindig atnezetem Edesanyammal akinek halamat fejeznem ki itt is a segitsegert, mivel a helyesirasom gusztustalanul rossz magyarul.

Nagyon megkoszonom ha a tovabbi cikkimet is kritizaljatok (a kovetkezo ketto resz az a Tajik es Afgan tapasztalataimrol fog szolni.

A rakovetkezo cikk meg arrol fog majd szolni, hogy hogy szoktem be Bhutanba-mult heten- mivel (sok gyanut oszlatok el ezzel) en egy mezei angol tanar/ipari alpinista vagyok akinek nincsen 200$ naponta idegenforgalmi adora, hogy Bhutanba utazhasson.

Koszonok minden kommentet megegyszer! Ezert megeri a sok irkalast!

Tivadar Polgar 2017.10.10. 19:13:54

@Csodabogár
Mas narkozik, megint mas a House of Cards uj evadjat varja. En az egyre nagyobb izgalmat kergetem. Nagyon elvezem amikor erzem hogy egyre nagyobb az izgalom akar a tervezest illetoen akar a terv vegrehajtasa tekinteteben. Egyre “messzebb” kell mennem hogy ez megadja a vart euforiat. Mindenki a boldogsag hormon megkapasa miatt utazik-pihenni a kert vegeben is lehet egy kobeanyaival a kezben, ugyhiszem. Nekem az euforikus allapotot mar bulgar tengerpart nem tudja hozni. Persze volt amikor igen es imadtam abban a pillanatban azt is. Ne erts(etek) felre, nem lenezem aki turistaskodik. Valaki arrol ir hogy hogyan indult el kulfoldi elete, vagy hogyan tanult meg a fia jarni, en arrol hogy milyen elmenyeket kapok az egyre kevesbe latogatott helyek felfedezesebol.
Nagyon romanitukas hangzik, de nem sokban kulonbozik mas helytol. Az emberek ugyanugy elnek csak kulturajokhoz igazitva. Kabulban engem erdekelt leginkabb a haboru. A helyiek teljesen normalisan elik napirendjuket, bar nem sokat kerestek a tarsasagomat ami ebben a tersegben nem megszokott. A konkluzio, hogy itt nem sok joval kecsegtet ha “hitetennel paktal le az ember.

@Muscari
Az utazast amgat axert kezdtem el mert nagyon jo volt kitorni a megszokott eletformabol. Talan ki is voltam ehezve a vilag felfedezesere. Kesobb ez a hirtelen ingerek megtapasztala miatt atment “bejarni az osszesorszagot” kivanalomba se ezert kapkodva, mar mar idegesen haszoltam uj orszagot pecsetjet. Mostanra (kozel ketto eve) lelassitottam es inkabb az emberrekel torteno interakciora, kulturara fokuszalok. S bar meg mindig az az egyik fo cel hogy bejarjam a vialgot, mar nem surgetnek a pecsetek annyira mint regebben.
@NomádMatyi
Eloszor is, nagyon parades a felhasznalo neved 
Igen, adnak visumot a repteren es azzal is erkeztem. Viszont csak egyszeri belepesre adnak es nekem az Afgan project miatt ketszeti kellett. Igy mar a 75 dollar helyett 140 lett volna az osszkoltsege a vizumomnak.
@P.Elliot
Nem tekintenem erolkodesnek, szimplan valaki House of Cards uj evadot var, en azt hogy ellegyen minden papirom intezve es elmehessek (ujra) felfedezni a tarsadalom altal akar jogos akar jogtalan (media) tersegeket, orszagokat. En ebben lelem jelenleg a kiteljesedest. Most Szudanba neztem onkentes helyeket mint angol tanar. Nem erolkodok nem a FB kepek miatt csinalom, szimplan ez vonz. Helyek es elmenyek melyeket se youtube se a szomszed nem tud nekem megadni.
A konzullal valoban szemtelen voltam. Arroganciamnak azert engedtem utat mert a felelosseg minden fajtajat probalta mellozni es valami oknal fogva (nem tudok es akarok itelkezni ebben) nagy reluktanciat mutattott hogy segitsen azon felul, hogy teljesen erthetlenul vette az okaimat hogy miert akarok Afganisztanba menni turista vizummal.
A kemes reszt nem nagyon firtatom mert azzal en egyaltalan nem ertek egyet, de ha majd nem lesz igazam akkor ugysem itt lehet arrol majd olvasni hanem az RTLklub hiradoban (nem tudom hogy mukodik e meg a csatorna) 
Kifejtened, hogy mitre ertetted, hogy nem igazan tudom, hogy mit csinalok? Melyik resze utalt erre a postomnak, hogy igy velekedsz rolam?
@Herr Géza
Szevusz Geza, Remelem senki nem ugatott le a velemenyedert. En biztos nem tettem, sot ertekelm az ennyire reszletes velemeny nyilvanitast amit okokkal tamasztottal ala-Koszonom tenyleg. Nagyon jol latod, trofeagyujtes. 35 eves koromra szeretnek ellatogatni az osszes orszagba. Irnek nektek arrol is, hogy Nepalban mi tortenik velem (jelenleg itt vagyok), de ezt egyaltalan nem talalom erdekesnek, pedig az atlag embernek ez is foldontuli elmeny. Valaki belyeget gyujt, mas szalvetat, megint mas parkolocedulat… en orszagokat. Es valoban buszkeseggel toltott el hogy enyi szarragas utan vegul megkaptam a vizumot. Feljebb irtam is, hogy az adrenalin/tervezgetes az meginkabb hajt elore es ezert is fokuszalok sokkal jobban az “ilyen” orszagokra mint E-Korea meg Afghanistan.
A tiszteletbeli konzulrol es fizeteserol nem tudok, de azon kivul hogy az Eszt nagykovetseg hatuljaban ott volt a Magyar Tiszteletbeli Konzulatusanak “lakaskaja” biztonsagi orrel es akkora terrel, hogy fel ormansag elferne benne, arra velek utalni, hogy nem terez anyasagbol csinalja. Mint irtam emailemre sem valaszlt egy ido utan- “miert lennek szakacs ha nem foznek?” Az angol meg igenis legyen kotelezo egy ilyen poziciot betolto szemelynek. Ha elkernek egy kozepfoku neylvvizsgat egy rajztanartol akkor nemzetkozi ugyekert felelos egyszemelyes nemzeti kepviselokent az angol beszelese nem hogy kozepszinten hanem legalabb c1 szinten varhato el!

Tivadar Polgar 2017.10.10. 19:14:59

@Turchi
Koszonom a bizalmat hogy nem ment az oltas a valaszok elmaradasaert. Most jottem meg Nepalba es elotte meg beszoktem Bhutanba-Ez is resze a bakancslistamnak, mint a postolas es torteneteim elmeselese, igy tenyleg ertekelem a kommentket, meleg vagy hideg egyarant mert sokat tanulok toletek, hogy hogyan tudnek irni megjobban.
koszonom megegyszer.

@gabors
Teljesen igazad van az arroganciat illetoen. Sokaig negativan iteltem meg ezen tulajdonsagomat es probaltam elfojtani, de ez csak azert tortent mert a tarsadalom negativan ertelmezi ezt. Nagyon jol vontad le a konkluziot; valoszinuleg ezert is mentem Afganistanba-ki ha en nem, illetve megmutatom en, hogy a youtube meg a hirado nem adja at a teljes kepet.
Kesobbi postod sajnos reszben helytallo-a leiras azt irja, hogy dleutan 4ig lehet befizetni es visszavinni a dijbefizetesrol szolo csekket, nekem delig volt idom. A leiras azt is irja, hogy vagy adnak vizumot vagy nem adnak, a kulugyi ugyeket intezo hiteles szemely altal irt “igazolas” sincsen irva. A google jo manko, de nem keszpenz ilyen ugyekben.
Sajnos megfogom irni, es hegymaszo is vagyok s “frostbite” erte a nyari maszo expediciom soran a labujjamat. Sot azt is latom hogy nem fogom a nyugdij korhatart megrni. Engem eek az elmenyek hajtanak, teged mas. Bizom benne egy nap a te eletedrol is lehet olvasni, mert ugy erzekelem, te jobban kitalaltad a boldogsag titkat mint en a feltunesi viszketegsegemnek a megnyilvanulasi lehetoseget, eszkozet.

@közép dunántúli régió
Igen, Mogadishuba is elakarok latogatni es ismerek is olyant aki volt mar ott, Magyar, gyujti a reptereket es feher. En tovabb szandekozom menni a repternel, de az O peldaja is mutatja, hogy nem lehetetlen . Az utolso mondatodat kifejtened, miert irritalo az irasom szamodra (jon meg ki ketto reszlet ezzel kapcsolatban amikor a Tajikistanban meg Afganistanban toltot idomrol irok, igy azt javaslom, hogy ne olvasd el oket mert azok is hasonlo stilusban irodtak.)
Az alszent moralizalast sem ertem (nem hetykesegbol irom hogy nem ertem)- tenyleg kell az ok okozati osszefugges, mert igy tudok jobban olyan postokat krealni amik jobban emeszthetok az olvaso szamara. Koszonom valasozdat elore is.

@Shanarey
Onmegvalositas teljes es kizarolagos mertekben. Ketto eve vartam, hogy jobba forduljon a helyzet, nem fordult en meg se nore se politikai helyzet javulasara nem varok 3 evet ;)
@Csodabogár
Helyesen latod. Nagyon jol definialtad a hajtoeromet!

@Hari Seldon 2
Koszonom a biztatast :)

M. Péter 2017.10.10. 19:55:30

@Virago_1000: "Tegyuk fel, hogy valoban csalt a VW."
Ezt nem kell feltenni, hanem már tényként lehet kezelni,

Turchi 2017.10.11. 10:00:07

@Tivadar Polgar: Köszi hogy írtál, ha Szudánba keveredsz egyszer, dobj egy üzenetet, laktam ott pár évet, tavaly jöttünk vissza. 3 év alatt annyi netünk volt mint itthon 1 hét alatt DD. És persze vigyázz magadra bárhol is vagy!

Tivadar Polgar 2017.10.17. 09:28:48

@Turchi: Ahhh imadom az ilyen embereket, barmit is csinaltatok ott tuti hogy egy konyvet meger az ilyen kaland! van esetleg blogod vagy keptarad ahol kicsit inspiralodhatnek?

Turchi 2017.10.17. 12:15:56

@Tivadar Polgar: Igen, volt blog, előtte meg 5 év Egyiptom de mikor hazajöttünk, munkahely, gyerek, iskola miatt nem publikusak már a posztok. Túl sok személyes infó volt benne, még gondolkodom mi legyen a több mint 1000 poszttal és a rengeteg képpel. Privátban folytathatjuk, a nickre kattintva tudsz üzenetet küldeni.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása