oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. március 23. 07:02,  A finn csoda közelről 189 komment

2017. március 23. 07:02 Határátkelő

A finn csoda közelről

Finnországot gyakran úgy emlegetik, mint mintaországot, ahol az oktatás kitűnő, az emberek boldogok, az állam nem avatkozik be túlzottan a mindennapokba, és egyáltalán: minden szuper. De hogyan néz ki mindez közvetlen közelről, hat év ottlét után? Ezt írta meg Zsuzsi.

finnorszag_iskola_2_foto_edweek_org.jpg

„Mostanában azt veszem észre, hogy egyre több ország érti félre a “finn csodáról” szóló cikkeket, és akarja ezek miatt követni Finnország példáját. Ha nem is akarja követni, mindenképpen követendő példának tartja, és ez szerintem veszélyes. Veszélyes azért, mert a cikkekben megjelenő adatok és tények sokszor túlzások és félre vannak értve. 

Összefoglalásként írok pár tényt, és leírom, hogy igazak-e vagy sem. Hat éve élek ebben az országban, így úgy gondolom, van rálátásom a dolgokra. 

Finnországban tökéletes a szociális háló - RÉSZBEN IGAZ 

Sokan tudják már, hogy Finnországban nem hagyják az embert éhen halni. Ha valakinek nincs munkája, vagy csak részmunkaidőben tud dolgozni, akkor az állam támogatja, vagy kiegészíti a jövedelmét. 

Azért mondom, hogy ez csak részben igaz, mert egyfelől ez nem mindenkire vonatkozik, másfelől pedig az összeg, amit egy munkanélküli támogatásként kap, nem elegendő. Szinte semmire. 

Elmagyarázom: az átlagkereset, tokkal-vonóval kb. 2000 euró havonta. Vannak, akik 3000 eurót keresnek, mások pedig 1200 eurót. Egy takarító havi 120-160 munkaórával kb. 1200-1600 eurót keres, ami nagyon jól hangzik. 

Valóban az is, ha valaki párban él, tehát az albérletet és rezsit nem egyedül fizeti, hanem felesben, akkor ez a havi összeg elegendő arra, hogy egy szép lakásban lakjon, egyen-igyon, szórakozzon. Ez azonban a minimum összeg, ami ehhez az életstílushoz kell. 

A munkanélküli támogatás havi kb. 500-1000 euró között van, ami már ki is esett a komfortzónából. Persze, ha Julikának van egy jól kereső Béluskája, akkor ez az összeg is valami, de egyedül így fenntartani egy életet nagyon nehéz. 

Ami valóban nagyon jó, hogy nem csak jövedelemkiegészítés van, hanem lakástámogatás is, ami sokszor az albérlet díját majdnem 100%-ban állja, de ehhez is meg kell felelni bizonyos követelményeknek. 

Tehát: valóban jó a szociális háló, éhen valóban nem hagyják az ember fiát halni, de azt azért mégis kis túlzásnak érzem, mikor az olvasom magyar újságokban, hogy Finnországban olyan sok pénzt vágnak az ember fejéhez, hogy csak na! Fából vannak itt is a kerítések, nem kolbászból…Már ha van kerítés… 

2. Finnországban ingyenes a betegellátás, ha van Kela-kártya - NAGYON NEM IGAZ

Amennyiben Finnországban van Kela-kártyád, akkor király vagy. A Kela-kértya megfelel a magyar TB kártyának. A Kela intézménye szolgáltatja a TB-t, nyugdíjat, munkanélkülitámogatást. Mindent. Állami. És ez a baj.

Kela-kártya ide vagy oda, ha orvoshoz kell menni, vagy az ember megfordul a sürgősségin, mert mondjuk balta áll ki a fejéből, akkor fizetni kell. Körzeti orvosnál 20 eurót, kórházi ellátásért már napi 32 eurót. Tehát nincs ingyen. 

Hiába vonja le az állam a TB-járulékot a fizetésből, azon felül bizony fizetni kell. Nem is tudom, honnan veszik azt az emberek, hogy nem…

3. A finn iskolarendszer a legjobb a világon - NEM IGAZ

Most nagyon felborzolom a kedélyeket, de sajnos ezt is cáfolom kell. Először is, tegyünk különbséget az iskolarendszer és oktatás között, mert a kettő nem ugyanaz.

Az iskolarendszer mondja meg, hogy milyen iskolai fokozatok vannak egy adott országban, illetve milyen követelményeknek kell megfelelni. Az oktatás pedig az, hogy hogyan és milyen módszerrel tanítják a fiatalokat az iskolában.

A finn oktatás valóban a legjobb a világon. Volt szerencsém részt venni benne, még gimnazistaként. Önállóságra nevel, gyakorlati tudást biztosít, használható nyelvtudást ad és ami a legfontosabb, hogy nem tesz különbséget a gyermekek társadalmi származása között. A Nokia igazgatójának és Marika néninek a fiai/lányai egy osztályba járnak és egyenlő bánásmódban részesülnek. Szuper. 

Az iskolarendszer attól még ugyanolyan rossz, mint Magyarországon. Az általános iskola 6 éves korban kezdendő és 9 évig tart. Ezt követi a középiskola és/vagy gimnázium. És itt a legnagyobb bibi. 

Vagy szakmunkásképző, ami nem ad érettségit, vagy gimnázium. Fekete vagy fehér. A szürkének még egy árnyalata sincsen. Persze itt is egyenlőek a diákok: a szakközepesek egyenlően hülyék, a gimisek meg egyenlően életképtelenek. 

Bocsának a kifejezésért… de a szakközepek nemhogy érettségit nem adnak, de még általános oktatás sincsen. Csak a szakma… Manapság kezdenek ugyan megnyílni itt is a „szakgimnáziumok” vagy középiskolák, de még nincs kiforrva itt sem. 

Az egyik oldalon tehát a jó szakmával ugyan, de nulla műveltséggel rendelkezők állnak, a másikon pedig magatehetetlen, életképtelen gimisek, akiknek kötelező az egyetem, mert másként nem tudnak elhelyezkedni.

4. Finnországban jó az életszínvonal - ÚRISTEN, EZ ANNYIRA NEM IGAZ!!! 

Mi a jó életszínvonal?! Az én olvasatomban az, amikor egy adott ország emberei minden nap a végzettségüknek megfelelő munkát végeznek, amiért arányosan akkora bért kapnak, amiből a családjukat és/vagy önmagukat kényelmesen el tudják látni, és jut még a szórakozásra és a kismalackába is. Az a jó életszínvonal… 

Az, hogy 10 munkaképes emberből 6 munkanélküli, és a maradék 4 emberből 2 „alantasabb” munkát végez és csak 2 dolgozik a szakmájában, na, az nem jó életszínvonal. Mert hogy itt, hölgyeim és uraim, sajnos ez a helyzet. Ezt a nagy munkanélküliséget, már-már közhely emlegetni, de a Nokia bezárása/megszűnése okozta. Részben. 

Az egyre csak rosszabb életszínvonal pedig elsősorban a munkanélküliség következménye. A munkanélküliség pedig három ok miatt áll fenn Finnországban: 

Túlfizetés 

Aki dolgozik, és ráadásul képzésének megfelelően, az nagyon jól él. Magasak a fizetések, ezért egy bizonyos réteg (IT, IT, IT és infósok és infósok) lubickol a pénzben. Másoknak viszont nem jut. A cégek nem mernek embereket felvenni, mert nem merik vagy nem tudják megadni azt a fizetést, ami járna a delikvensnek. 

Az államnak nincs pénze 

A sok juttatás meg segély kiosztása után sajnos nem marad a legfontosabbra: munkahelyeket teremteni. Ha a „kitűnő” szociális háló nem arról szólna, hogy munkanélküli segély itt, lakástámogatás ott, akkor be lehetne fektetni cégeknek, hogy fel tudjanak venni embereket. DOLGOZNI. Tehát MUNKÁT a népnek és ne segélyt! De hát ki vagyok én, hogy ebbe beleszóljak… 

Borzasztóan rossz kommunikációs kultúra 

Hogy mi az? Az országban elszaporodtak a fejvadászcégek, ennél fogva nem az dönt a munkakereső sorsáról, aki együtt fog vele dolgozni, hanem egy harmadik fél, akinek a szakmáról fogalma sincs. 

Tehát ha fordítóként el szeretnék helyezkedni egy cégnél, akkor olyan embereknek kell eladnom magamat, akik annyit tudnak a nyelvről, hogy beszélik. De a lényeg, hogy van közgáz vagy infós diplomája. Hurrá! 

Mielőtt elkanyarodok a témától, a lényeg a következő: a jó életszínvonal azokra érvényes, akik dolgoznak. És az ilyen emberből egyre kevesebb van.

5. Anyának lenni Finnországban mesés - IGAZ

Anyának lenni nem csak Finnországban, de máshol is nagyszerű dolog. Itt azonban ezt a fajta boldogságot (amennyiben itt születik a gyermek/gyermekek) még megfejelik egy normális gondolkodásmóddal a női-férfi szerepekről, az asszony fejéhez vágnak jó kis támogatásokat, a gyerek meg lubickol az állam ajándékaiban. Mesésen hangzik, igaz? 

Mert nagyrészt így is van. Eltekintve a finn egészségügy antiprofizmusától, már a gyermek kihordása is támogatva van. Értem ezalatt a profi terhesgondozást (és nem is értem, hogy ezek az orvosok hol vannak akkor, mikor kezet kéne műteni), a kedves felkészítést, stb… 

Minden Finnországban született vagy születendő gyermek kap egy bizonyos DOBOZT, amiben benne van minden olyan dolog, ami egy kezdő szülőnek elengedhetetlen, vagy esetleg a sok izgalom között meg is felejtkezett róla, pl. a babahajkefe. 

Ezt a dobozt már más országok is szeretnék utánozni. Az értéke több mint 700 euró, pontosan nem tudom mennyi, de annyi mindenféle van benne… Ez bizony nagyon sok pénzébe kerül az államnak, hogy a gyerekek egyforma ruhába járjanak és mindenkinek ugyanolyan legyen… 

Gonosz vagyok, tudom. Most mindenki meg fog kövezni, milyen szívtelen vagyok és sajnálom a gyerekektől ezt a dobozt (ami mellesleg kiságyként is funkcionál, ha hamarabb jön a baba és még apuci vagy anyuci! nem rakta össze a kiságyat). 

Még egyszer mondom: nagyon értékes ez a doboz, nagyon sokba lehet ez az államnak. Nagyszerű dolog, kivételesen jó, hajrá-hajrá, de kicsit úgy érzem, hogy az ország nem biztos, hogy megengedhet magának ilyesmit. Ezt kár volt leírnom, ebből már nem magyarázom ki magamat… :( 

Az állam a kismamákkal és kispapákkal nagyon korrekt. A modern felfogás következményeképpen itt az apuka is maradhat gyesen, míg anyuka dolgozik (már ha), és nem lesz lenézve vagy alábecsülve azért, mert a gyermeke mellett fontos számára a karrierje is. 

A támogatást akár 3 évig is kapni lehet, ami segíti azokat, akik otthon szeretnék tölteni az idejüket a csemetével. Finnországban a gyermek és a szülők érdekeit tartják szem előtt, ami bizony tényleg fantasztikus dolog. 

Finnország valóban jó ország, de azért követendő példának nem nevezném. Itt is meg lehet találni a boldogságot, de nagyon keresni kell. Persze, aki keres, az talál. 

Finnországnak is lenne mit tanulnia másoktól - például a kommunikációról és az emberségről. Merthogy korrupció valóban nincsen, de olyannyira nincsen, hogy csak na! 

Nem azt mondom, hogy Magyarország a jó példa, ahol mindenki mindenkinek a keresztfia, lánya, régi szobatársa, és ezért jut feljebb, de a ló másik oldala sem annyira jó. 

Finnországban tényleg annyira nincs korrupció, hogy már azt sem veszik észre, ha nem emberségesek. Simán hajtogatják a törvényeket és szabályokat… Nem kommunikálnak jól. És szerintem ez minden baj forrása. 

Tehát aki itt szeretne élni, mert szépnek tartja az országot és jónak az embereket, akkor abban igaza van, de nem szabad elfelejteni, hogy ez nem a Nagy Alma, itt nem jut mindenkinek a falatból, ha valaki nem jut be a rendszerbe, akkor szóba sem állnak vele. Itt is meg kell dolgozni az életért.”

RENDKÍVÜLI HÍRADÁS! :)

Sokan kértétek, most teljesítjük Gáborral: a Bejrútról szóló posztban megnézhetitek a tabouleh receptjét, méghozzá kézzel írt arab és angol változatban is (persze ott van magyarul is). Ha pedig nem olvastad volna a posztot, akkor nagyon gyorsan pótold! :)

tabouleh_arabul.jpg

HÍRMONDÓ

Ilyen melók nincsenek is, és mégis! 

Elsőre hallásra kissé talán furcsa, mégis nagyon érdekes állásokról van szó, mert mit csinál például egy hajós élőállat kísérő? Itt kiderül, csak nehogy elkezdj majd énekelni (ami erősen esélyes).

Ha pedig simán külföldre mennél dolgozni, itt válogass közel ezer állásajánlat közül Európa és a világ minden tájáról!

A magyar fiatalok imádják az Európai Uniót

A közép-európai fiatalok kifejezetten pozitívan viszonyulnak az európai egység gondolatához. Magyarország helyezése egészen meglepő. Nem hat a kormánypropaganda?

Őrült összeget fizetnek a britek az EU-nak 

Hiába lépnek ki a britek az EU-ból, milliárdokat kell még befizetniük, és nem ám forintmilliárdokat, hanem eurótízmilliárdokat, ami nagyon nem mindegy. Ráadásul a kötelezettségek akár több évtizedre elhúzódhatnak.

A világ legboldogabb országa 

Norvégia a legboldogabb ország a világon, az amerikaiak szomorúbbak lettek, és a boldogság nem csak a pénzen múlik - ez derült ki a világ országait rangsoroló idei tanulmányból. Mi a helyzet a magyarokkal?

(Fotó: edweek.org)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Finnország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr712363651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fhdgy 2017.03.23. 07:49:45

A poszterinának nincs véletlenül saját blogja vagy valami hasonló?

Én szeretnék róla is többet tudni, mert ami nekem ebből a posztból lejött, az alapján nem tudom a helyén értékelni a dolgokat.

Azt írta, hogy már hat éve él az országban és van rálátása a dolgokra. Lehet, hogy sok minden részletre rálát, de én úgy érzem, hogy a kép még valahogy nem állt össze.

Lehet, hogy rosszul látom, de tényleg érdekelnének a dolgok, hogy egy kicsit a kulisszák mögé is lehessen látni.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2017.03.23. 08:08:00

Nem baj, ha nem hiszem el a 60% munkanélküliséget? Meg az se szerencsés, hogy a korrupciót sikerült a szabálykövetéssel meg az emberségességgel valahogy szembeállítani.

Buchhalter 2017.03.23. 08:18:22

Szerintem a poszterina el van tévedeve:én sehol se hallottam és olvastam volna,hogy Finnországban kánaán van.Viszont arról igen,hogy az alkoholizmus és az öngyilkosság valamint a depresszióra való hajlam elég magasan jelen van a Finn társadalomban.És ha már ott él 6 éve a poszterina akkor belpolitikailag képben lehetne ,hogy a Finn költségvetés egy komoly hányada katonai kiadásokra megy el.Az Oroszokkal nagyon penge élen táncoló a viszonyuk.Meg ez a nincs kolbászból a kerítés már annyira unalmas sok posztban! Sokan nem így gondolkodunk a külföldi dolgokkal kapcsolatban és már 8 általánost végzett,betanított munkás honfitársaink sem! Finnországba különben sose vágytam.Nekem kívül esik a komfort zónámon.Hidegnek találom.

Buchhalter 2017.03.23. 08:20:41

@Zka: egyet értek ,szerintem sincs ekkora munkanélküliség.Egyszerűen összeomolna az ország gazdaságilag és valamilyen szempontból közbiztonságilag is.Jó az 10-12 %-nak.Max 20 ,de most nincs kedvem utána járni.A Görögöket emlegetik sereghajtóként 23 %-kal.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.03.23. 08:46:28

Mi a baj a szakmunkásképzőkkel meg a gimnáziumokkal?
Az egyik nem termel értelmiségit, a másik meg szakmumkást?
Talán nem az a feladatuk.

Mighty Duck 2017.03.23. 08:47:25

Pár dolgot hozzátennék: a rendszer nem a végtelenségig fog támogatni. Lásd, az alapjövedelmi kísérletről szóló legendák. Abba azok az emberek kerültek, akik a világ végén élnek, nagyjából minden támogatásból kiestek már és esélyük sincsen, hogy munkát találjanak, tehát csak papírmunkát okoznak az államnak. Egyébként a főváros-vidék viszonyt nagyjából ugyanúgy kell elképzelni, mint MO-n, csak 5x akkora az ország. Amit én igazságtalannak érzek, hogy sok támogatás túl nagy: a lakhatás támogatása egyedülállóként viszonylag magas keresetig jár, ahogy Zsuzsa is jelezte és a dolgozó pl nem érdekelt a karrierjében, mivel akkor elveszíti ezt a támogatást. Ez tipikusan az emlegetett péntárosokat érinti: amennyire hallottam, a dilemma pár száz euró béremelés (ami után esetleg el lehet kezdeni adózni is) vs 400€ lakástámogatás. Itt még megjegyezném, hogy a támogatást nem csak állami ingatlanra lehet igénybe venni, bár nyilván vannak paraméterek.
Az IT-sok fürdenek a pénzbent cáfolnám. A progresszív adózásnak hála az állam az átlagfizetés 125%-a környékén már símán zsebre teszi a kiharcolt fizetésemelésed nagyobb részét. Panaszkodni nincs okunk, de azt leszögezném, hogy az átlagbérhez viszonyított nettó aránya szerintem rosszabb, mint máshol Európában. Arról se feledkezzünk meg, hogy a cégek hajlamosak kizsákmányolni a bevándorlókat. A skandallum az volt, amikor a Nokia vett egy háztömböt és az indiaiaknak juttatásként adta piaci áron (levonva a fizetésükből), amikor a cégnek már rég nem volt vele költsége. Ugyanígy a végzős ázsiai diákokat nagyon csúnyán lehúzza sok IT-s cég. Értsd, kétharmad, vagy fele bérért veszik fel őket. A sajtóban persze nagy a felháborodás, de azt tettek ritkán követik.
Itt van egyébként a munkaerőpiac csapdája: egy nyomorult titkárnői álláshoz is sorban állnak szociológia MSC-vel. Minőségtől függetlenül iszonyatos diplomagyár működik és ha nem találsz állást, jó eséllyel a munkaügyi hivatal tanulni fog küldeni. Ugyanúgy mindenki jól akar keresni már első állásban is, így óriási a bérfeszültség, főleg, mivel a gazdaság nem megy - bár most a nemzetközi környezet miatt itt is van javulás.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.03.23. 08:49:28

A finn Statisztikai Hivatal legutóbbi adatai szerint

www.stat.fi/til/tyti/2017/02/tyti_2017_02_2017-03-21_tie_001_sv.html

Finnországban relativ munkanélküliség – a munkanélkülieknek a 15-74 éves, munkaképes lakossághoz viszonyított, százalékban megadott részaránya – idén februárban 9.2% volt.

A (lakosság 10 százalékát kitevő) 15-24 éves korosztály esetében pedig a relatív munkanélküliség 22,8% volt.

Herr Géza 2017.03.23. 08:57:18

@Buchhalter: Haha, e 3 sor beírása alatt akár meg is nézhetted volna: 8,7% a januári adat, ami épp egy kicsit magasabb az EU átlagnál.
Az a 10-ből 6 egy ordenáré baromság, vagy egy idétlen példa. Sajnos ez jellemző az egész posztra. Az átlagfizetés sem stimmel, ami "tokkal-vonóval 2000" euró lenne szerinte, miközben a takarítónő is 1600 eurót keres 160 órában, szintén szerinte. (Annál egyébként kevesebbet dolgoznak a finnek....) Az rendben van, hogy a bérolló arrafelé kisebb, na de ennyivel nem. Hivatalos adatok 3.500 körüli átlagfizetést írnak az alkalmazotti szférában, de erre én is csak régebbi adatokat találtam. Ha meg a hölgy nettóra gondolt, akkor azt illene oda is írni, bár az arányok akkor sem stimmelnek.
A poszterina tényeket ígért, ehhez képest nagyon nem azt kaptunk. Ill. amit annak tálalt, az szimplán fals.
A titok nyitja nyilvan az, hogy igen fiatal ő még, a 6 év ott élése még gimnazistaként kezdődött. A leírtak alapján eléggé belőhető a tarsadalmi státusza, de a fejtegetésemet megtartanám magamnak. :))))

szakasz2 2017.03.23. 09:26:36

@Herr Géza: @fhdgy: @Buchhalter: +1.

Kedves Zsuzsi! Nagyon nem állt még össze ez a kép Finnországról, 6 év után sem, ahogy már mások is fejtegették. 2 évig én is éltem ott a családommal, második lányunk ott született ( itt írtunk is róla:
hataratkelo.blog.hu/2014/05/19/egyszer_volt_hol_nem_van_egy_finn_kaland ), ezért hadd tegyek hozzá egyet-s-mást:

"Aki dolgozik, és ráadásul képzésének megfelelően, az nagyon jól él. Magasak a fizetések, ezért egy bizonyos réteg (IT, IT, IT és infósok és infósok) lubickol a pénzben. Másoknak viszont nem jut. A cégek nem mernek embereket felvenni, mert nem merik vagy nem tudják megadni azt a fizetést, ami járna a delikvensnek."

--> Totális ellentmondás-halmaz és zagyvaság. Most akkor csak az IT-soknak jó, vagy mindenkinek aki a képzettségének megfelelően dolgozik (az azért messze nem csak az IT). Tudtommal pld. a tanárokat is megfizetik jól, vagy az nem számít? A cégek kapcsán honnan van ilyen sok tapasztalatod, ha pedig csak az IT-sokat fizetik meg, akkor minden más szakmában vehetnének fel embereket, nem?
Át kéne ezt még gondolni párszor...

"A sok juttatás meg segély kiosztása után sajnos nem marad a legfontosabbra: munkahelyeket teremteni. Ha a „kitűnő” szociális háló nem arról szólna, hogy munkanélküli segély itt, lakástámogatás ott, akkor be lehetne fektetni cégeknek, hogy fel tudjanak venni embereket. DOLGOZNI. Tehát MUNKÁT a népnek és ne segélyt! De hát ki vagyok én, hogy ebbe beleszóljak…"

VS.

"Még egyszer mondom: nagyon értékes ez a doboz, nagyon sokba lehet ez az államnak. Nagyszerű dolog, kivételesen jó, hajrá-hajrá, de kicsit úgy érzem, hogy az ország nem biztos, hogy megengedhet magának ilyesmit. Ezt kár volt leírnom, ebből már nem magyarázom ki magamat… :("

--> A "baba-doboz" szerintünk is szuper jó volt, a kisbabáink is imádtak a dobozban aludni, és később játszani benne. És tudod te, milyen termékek vannak abban a dobozban???
Na... szabad a gazda? Finn termékek, nagy többségben, legalábbis 15 éve még így volt. Nos, és ez szerinted mit jelent a munkahelyteremtés szempontjából??? Igen, talált, süllyedt: ez egy szuper módszer a munkahelyteremtésre, a "MUNKÁT a népnek" elv alkalmazására, és pont ez az amit "meg kell hogy engedhessen az ország" magának.

De legalább dícséretes, hogy önkritikád van, és jobb ha még tényleg vársz a "beleszólással", és előbb jobban átgondolod a mélyebb összefüggéseket, nem csak a finn társadalomban, hanem a saját szövegedben is.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2017.03.23. 09:27:18

@Buchhalter: na de ott van a Hydraulic Press Channel, az mekkora kúlság már, mindenért kárpótol :D

Mighty Duck 2017.03.23. 09:28:49

@Buchhalter: A fiatalok / pályakedők munkanélkülisége extrém magas, abban a spanyolokkal együtt az élmezőnyben vagyunk és ott az utolsó információm nekem is 50% környékéről szól.
Ebben közrejátszanak a nagyon specifikus képzések, amik olyan végzettséget adnak, amivel nem fogsz állást kapni. Hogy egyik barátomat említsem, repülőmérnöknek tanult (tehát nem szerelőnek), viszont olyat nem gyártunk, vagy semmiképpen sem annyit, hogy évi 5-10 embert felszívjon a piac.
Az sem segít, hogy történelmileg nagyjából holtig lehetett az állam pénzén a Kela támogatásával tanulni. Emlékeim szerint a statiszitkát rontja, hogy bizonyos életkor felett már mindenképpen bekerülsz ebbe a kategóriába.

GrandMasterB 2017.03.23. 09:28:51

A ma kora reggeli svájci szállodás írás miért lett erre a finnre cserélve?

Határátkelő 2017.03.23. 09:30:40

@GrandMasterB: Azért, mert az be volt időzítve, de éjszaka a szerző írt, hogy szeretne benne módosítani, mert bizonyos részeit mégsem úgy szeretné megjelentetni. Így kénytelen voltam hirtelen kicserélni (sajnos, már megjelent, mire észrevettem a levelét), mert nem szerettem volna, ha valami gondja lesz belőle. A napokban az is megjelenik.

Herr Géza 2017.03.23. 09:31:52

Csak egy apróság, amit kiemelnék a poszterina gondolataiból:
"Volt szerencsém részt venni benne, még gimnazistaként. Önállóságra nevel, gyakorlati tudást biztosít, használható nyelvtudást ad ...."
Két sorral lejebb:
"...a gimisek meg egyenlően életképtelenek."
Aha. Akkor most melyik az igaz?
És van még ilyenből pár.... :))))

fhdgy 2017.03.23. 09:57:25

Ha Finnország, akkor oktatás, iskolarendszer, amit most nem tudok kikerülni!

Magyarországon, még a szocializmusban, az oktatásról volt egy olyan vélemény, hogy nálunk mindenről megtanítottuk a semmit, másutt pedig a semmiről a mindent. Ez azt jelentette, hogy nálunk sokkal szerteágazóbb, szélesebb ismereteket adtak, de egy-egy dologról nyilván kisebb mélységben. Másutt pedig egy szűk területről sokkal mélyebb ismereteket adtak. Volt egy erős olyan vélemény, hogy a magyarok azért sikeresek külföldön, mert a szélesebb ismereteiket könnyen és jól tudják alkalmazni, akár egy szűk területen is, mert az általános tudás birtokában sokkal könnyebb egy szűk területre specializálódni, mint fordítva.

Ma, Magyarországon, megy a vita, hogy az oktatást át kellene állítani, hogy a gyakorlat számára könnyeben, gyorsabban alkalmazható embereket képezzünk. Tehát, ne a széles ismeretek, hanem az adott szűk terület igényeit kellene kielégíteni.

@Mighty Duck: hozzászólásában is szerepel, hogy a specializált képzés az oka ( ha jól értem ) a fiatalkori magas munkanélküliségnek.

Akkor most mi van?

Folyt. köv.

fhdgy 2017.03.23. 10:16:27

A poszterina is szembeállítja a gimnáziumi képzést a szakképzéssel. Az egyik sokat tud ( úgy általában), de élhetetlen, a másik sokat tud ( a szakmájáról ), de műveletlen.

Én nem hiszem, hogy egy gimnáziumot végzett valaki, úgy általában, élhetetlen lenne. Hogy még nem ért semmihez, az lehet, de megszerezte azt a tudást, ami a felsőfokú végzettség megszerzésének az előszobája. Szerintem, aki gimibe megy, annak hosszú távú tervei vannak. A gimi, csak a hosszú út egy közbenső állomása.

Az szerintem nem megy, hogy valaki felkészüljön az egyetemre, pl. a poszterina "kedvenc"-ének számító IT területre, de előtte kiképezzék egy egyből jól használható kőművessé. Szerintem vagy vagy!

tsabus UAE 2017.03.23. 10:40:36

@fhdgy: Szerintem az a baj ezzel, hogy nincs köztes lehetőség, mint a magyar szakközép. Mi van, ha gimnáziumba akarsz eredetileg menni, de szeretnél egy szakmát is, mert ki tudja mi lesz majd, ha végzel. Vagy szeretnél egy szakmát, de azért nyitott vagy a világ más dolgaira is és nem csak a műhely tanárod szexuális élményeire lennél kíváncsi, míg megszerzed a szakmát.
Én óriási szerencsének tartom, hogy szakközépbe jártam. Méghozzá kísérleti osztályba, ahol volt - többek között - rajz-, és műalkotás elemzés, angol, filmesztétika, ének (ezt speciel akkor utáltam), filozófia, biológia. Irodalmat és történelmet a gimnáziumi könyvekből tanultunk végig.
Egressy rulez ! Ez itt a reklám helye :-)

fhdgy 2017.03.23. 10:57:03

@tsabus [UK]: Én elfogadom a fejtegetésedet, de gondom is van vele!

Azt, hogy a te esetedben így működött, teljes mértékben elfogadom, de szerinted ez mennyire jellemző?

Én azt mondom, hogy nem lehetetlen, de nem is jellemző.

Az ( lenne ) a jó, ha mindenki az elején jól választana, de tudom, hogy ez nem mindig jön össze. Korrekcióra meg elég kicsi a lehetőség. Hány olyan esetről tudok én is, amikor valaki fiatal felnőtt korára kinőtte az ifjúkori hülyeségeit és komoly felnőtt lett belőle. Ha azt veszem, hogy az iskolás kor ( mondjuk hattól tizennyolc évig ) könnyen lehet vakvágány, és akkor utólag ezt nehéz korrigálni, mert ez a tizenkettő év szinte pótolhatatlan.

Én pl. nem igen hiszek az átképzésekben, ha felsőfokú végzettségről van szó, tisztelet a kivételnek.

Vannak szakterületek, ahol a szemlélet legalább olyan fontos, mint a tudás maga. Ha valaki harminc után nyergelne át másik területre, akkor szerintem a szemlélet már nem lesz az igazi, megint tisztelet a kivételnek.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.03.23. 10:57:58

Recept! Remek. El is mentettem a fotókat.

Miért isznak annyit a finnek? Miért divat az a kiejthetetlen szóval jelzett egyedüli otthonivászat??

Bubiné 2017.03.23. 11:03:22

Szeretnék írni akkor egy-két kiegészítő információt, mert látom, sikerült felborzolnom mindenkit.

A 10-6 munkanélküli dologről:
Van egy program Finnországban, ami a 30 alatti embereket segíti a munkakeresésben. A programban való részvétel feltétele az, hogy 30 év alatti legyél, legyen végzettséged (egyetem, főiskola vagy szakma) és már legalább 1 éve legyél regisztrált munkanélküli. Akkor is az vagy, ha ugyan dolgozol, de nem a végzettségednek megfelelően. (Pl.: épitészmérnök vagy, de felszolgálsz egy kávézóban.) Részt vettem ebben a programban, és ígérték, hogy 3 hónap alatt lesz munkám. Ha nem, akkor egy év múlva újra részt vehetek benne. Ez azt jelenti, hogy heti 2-3 alkalommal egy személyes "edzővel" lehet beszélni, konzultálni, természetesen négyszemközt. A beszélgetések alkalmával szépítik az önéletrajzot és segítenek abban, hogy profi módon fel lehessen készülni egy állásinterjúra. Nah, ez az én személyes edzőm, aki nem mellesleg a finn állami munkaügyi központ alkalmazottja, és eléggé van rálátása a munkaügyekre, mondta nekem ezt: "Menj végig a főutcán, számolj össze 10 embert, és tudd, hogy ebből 6 munkanélküli".
Természetesen az első 3 hónap nem sikerült, így egy évvel később újrapróbálnám, gyakornokként kaptam állást egy cégnél, keményen 6 hónapra. Mert mit is mondott az új főnököm? "Nem merlek felvenni, mert félek, hogy nem foglak tudni megfizetni. De amíg az állam adja a fizetésed, és nem én, addig maradhatsz". Így van szerződésem április 10-ig. Mert a program fizet, nem pedig a cég.

A finn termékeket már nem itt gyártják, hanem Kínában.

Van olyan takarító, ako tényleg napi 9-10 órát dolgozik.

Az alkoholizmust és öngyilkosságot azért nem említettem, mert az már szinte közhely.

"Csak egy apróság, amit kiemelnék a poszterina gondolataiból:
"Volt szerencsém részt venni benne, még gimnazistaként. Önállóságra nevel, gyakorlati tudást biztosít, használható nyelvtudást ad ...."
Két sorral lejebb:
"...a gimisek meg egyenlően életképtelenek."
Aha. Akkor most melyik az igaz?
És van még ilyenből pár.... :))))" (Herr Géza) A gyakorlati tudást arra értettem, hogy megtanítanak a mindennapi ügyek intézésére, jó nyelvtudást ad, stb., de az álláskeresésnél nem tudják ezen tudásoknak a hasznát venni.

Szívesen megválaszolok több kérdést is, mert látom, sajnos megint nem sikerült jól fogalmaznom. Elnézést kérek.

fhdgy 2017.03.23. 11:16:41

@Bubiné: Kérdés a gimnáziumot végzettekkel kapcsolatban:

Finnországban mire jó egy érettségi, mit lehet azzal kezdeni, nem számítva, hogy megy tovább egyetemre, főiskolára?

Milyen munkát lehet reálisan találni, kapni érettségivel?

Matula néne 2017.03.23. 11:22:22

@Bubiné: Nekem tetszett!! :::)))))) Én nem tudok szinte semmit Finnországról és ez a poszt a Te véleményed az országról. Köszönjük!
De köszönjük a kiegészítő információkat, kérdéseket is, mert így árnyaltabb a kép.

Bubiné 2017.03.23. 11:29:41

@fhdgy: Igen, van amit nem említettem (bocsánat):

Érettségivel rendelkezők, amennyiben nem mennek egyetemre, vagy még nem gondolkodtak rajta, választhatnak egy olyan opciót, mint az oppisopimus. Ez nagy vonalakban olyan OKJ-s képzéshez hasonlít, amikor egy cég felvesz téged, rajta keresztül elvégezhetsz egy képzést, majd határozott időre ő alkalmaz. Ez egy jó lehetőség arra, hogy kitanuljon az ember valamit, azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy ez államilag támogatott, tehát a munkáért nem rendes fizetés jár, hanem a KELA-tól amolyan emeltebb támogatás.

MÁS: Vannak olyan helyzetek, mikor el lehet menni szakmában dolgozni, mert egy cég felvesz, de nem fizetésért, hanem határozott időre emelt támogatásért. Ez azt jelenti, hogy nem a cég fizet, ahol dolgozol, hanem az állam. Ezzel az a baj, hogy kihasználják az embert. Ez sajnos szintén személyes tapasztalatom - felvettek, mint a cég számára ingyen munkaerőt, majd mielőtt lejárt volna a szerződés, és hivatalosan is kötelességük lett volna alkalmazni, hirtelen nem lett szükség a munkára.

Mighty Duck 2017.03.23. 11:43:09

@Bubiné: Tapasztalatból tudom, hogy postdoc IT-sek is kerülnek így a piacra, akiket hasonlóan alkalmaznak a cégek. Pl szükség van egy speciális tudásra, amivel egy olyan problémát oldunk meg, ami az üzletnek csak marginálisan része, de nélküle csak sokkal hosszabb idő alatt, a munkaerőt a fő feladatoktól elvonva, sokkal kérdésesebb minőségben lehetne elvégezni. 1 év alatt elvégeztetjük ingyen (az állam pénzén), jó minőségben és addig kiderül, hogy tudjuk-e az illetőt másra is használni nekünk megfelelő áron, vagy úgy jár, mint említetted. Finnország IT-téren egy startup-orientált ország és a kis cégek, ahol tudnak, ugyanúgy trükköznek.

P.Elliot 2017.03.23. 11:44:01

@szakasz2: Hiszed vagy nem de amikor olvastam errol a babadobozrol, abban a pillanatban az jutott eszembe hogy ha hazai termekek vannak benne akkor milyen jol el tudjak "adni", a szuloknek nem jut eszebe venni valami kulfoldi dolgot mert ez mar a kezeben van es hogy mas teruleteken is lehetne hasonloan ranevelni a jonepet hogy a hazai termekeket fogyassza.
Nagyon ugyes dolog szerintem hogy a babaknak az alap kotelezoen megvan. Minden kisbabanak.
A finnekrol szinte semmit nem tudok ezert erdekloessel olvastam a poszot, nem emlekszem hogy valaha finn emberrel talalkoztam vagy beszelgettem volna, meg arra sem hogy a kozelemben ilyen lakott volna, munkahelyeken meg plane nem tehat erdeklodessel olvasok mindent amit itt leirtok...

Valami furcsat azert most leirok pedig nem tartozik a poszthoz de megis erdeklodnek.
Valaha vagy 10 eve valamelyik eszaki orszagbol, finn, norveg vagy sved, olvastam egy beirast, illetve valaki posztolt valahol, egy magyar no akinek a masodik babaja mar kinnt szuletett es tett fel zart topikban fotokat a szulesrol amin elcsodalkoztam mert a szulo no teljesen meztelenul volt, meg takaro sem takarta sehol es ugy fetrengett az agyon, / ezert is tette fel a no privatban a fotokat magarol, nekunk, noknek/.
Miert? Mi szukseg van arra hogy abszolut pucer legyen? Egy simogato takarofele csak jolesik mindenkinek, felszivja az izzadtsagot, takar, senki sem szereti mutogatni a fajdalomban vonaglo testet.
Meg csak megertenem ha azt mondanak hogy mossa le a lakkot a kormerol hogy lassak hogy nem-e kekul az esetleges oxigenhianytol mert a szaja szele is mutatja azt ha van, azonkivul ez mar elavult modszer a sok ellenorzo gep mellett, de mire jo az a kiszolgaltatott meztelenseg?
Itt csak a lenyeg van szabadon, illetve ott is takarva csak amikor kell akkor tarnak fel annyi reszt ami kell a dologhoz. Ez egyszeru orvosi vizsgalatoknal is igy van, kopeny, amit ugy lehet leendeni a vallrol pl. hogy csak a vizsgalando reszt mutassa....
Nem jut eszembe hogy melyik orszagban volt a harom kozul de erdekelne, legfokeppen az hogy mi celbol teszik.

fhdgy 2017.03.23. 11:45:09

@Bubiné: Mit jelent az, hogy a cégek kihasználják az embert? Tudnál konkrét példát mondani?

Bubiné 2017.03.23. 11:52:13

@fhdgy: Igen. Kaptam egy államilag támogatott szerződést. Abban az volt benne, hogy gyakornokként (támogatásért) X-cégnél el kell töltenem 3 hónapot, majd a 3 hónap után a cég felvesz rendesen. Magyarul: 3 hónapig X cégnek egy fillérébe sem kerültem. Ingyen dolgoztam nekik, nem is keveset. Majd közeledett a 3. hónap vége, és kiraktak, mondván, most nincs szükség a munkámra. Mert ezt 3 hónap után nem teheti meg, a szerződésben az van, hogy utána fel kell venni. De ha előtte rúgnak ki, ... Nah ez az, amit elég sok emberrel elkövetnek. Addig kellesz, amíg ingyen vagy nekik. De ez törvényes, ugyebár.

P.Elliot 2017.03.23. 11:52:16

@kisrumpf: Gondolom a finnek meg az eszakiak azert isznak mert hideg van es unalom. Az alkohol kicsit felmelegit es vidamabb gondolatokat sugall. / mar akinek/, mint egy bogre tea...

Shaktee 2017.03.23. 11:54:08

@kisrumpf: Napfény, vitamin d hiány.

macamuca [IHUN] 2017.03.23. 12:23:51

Nokia bezárása/megszűnése: a Nokia NEM zárt be/szűnt meg.
A mobiltelefon-gyártással állt le, azzal se végleg: amikor 2014-ben eladta a Microsoft-nak a mobiltelefon-gyártó részleget, akkor a szerződés szerint vállalta, hogy 2016. végéig nem fog mobilt gyartani (a Nokia telefonok névhasználati jogát is megvette erre a 2 évre a Microsoft, a felsőkategorias készülékek esetében /Lumia termékcsalád/, illetve 10 évre az alsóbb kategóriás termékekre).
Utána ismét gyárthat. Gyárt is, ismét.
mobilarena.hu/hir/mwc_2017_harom_okostelefonnal_ter_vissza_a_nokia.html
Ok, nem Finno.-ban gyártja. A finn gyár bezárása se mostanában volt, hanem 2012-ben, akkor zárták be a gyárat Salo-ban, és nyitottak egyet Kolozsvár mellett..., amit bő egy év után szintén bezártak, majd a mo-i gyárat is. Korábban megszűnt/bezárt a németo.-i gyár is, a mexikói is..., a gyártás atkerult Kínába. Most is ott készülnek a telefonok, bérgyártásban.
pcpult.hu/it-technologia/hirek-ujdonsagok/az-utolso-finn-nokia-gyar-is-lehuzza-a-rolot.html

Ha már konkrétumokról, tényekről volt szó...

fhdgy 2017.03.23. 12:29:11

@Bubiné: Igen, kellemetlen, ha az emberrel nem kötnek szerződést, csak hamis illúziókban ringatják.

Az sem szokatlan, ha a gyakornokot meghajtják, mint Singer a varrógépet, mert ki akarják deríteni, hogy mennyire terhelhető. Arra is jó a gyakorlat, hogy kitapasztalja a gyakornok, hogy mennyi az elég és mennyi a sok. A gyakornoknak meg kell tanulnia eligazodni, beilleszkedni a munka világába, ami persze nem egyszerű.

Te nem ingyen dolgoztál nekik, az persze egy másik kérdés, hogy ki fizetett. Azt sem gondolom, hogy Téged használtak ki, inkább a törvényi lehetőségeket. Az, hogy ezt te hogy élted meg, az megint egy másik kérdés.

Amikor Németországban dolgoztam, ott egy leendő felsőfokú végzettségű gyakornok 700 eurót kapott. Ez volt az úgynevezett AZUBI ( Auszubildende ) korszak. Lehet, hogy annyit vagy többet dolgozott mint egy normál alkalmazott, de csak ennyi pénzt kapott. Egyetemistaként én is voltam a 70-es években Magyarországon szakmai gyakorlaton, egy fillér nélkül, de nem zúgolódtam, mert tudtam, hogy ez a belépő a "nagyok"-hoz.

Ne felejtsd a magyar mondást, hogy minden kezdet nehéz. Aztán az első 30-40 év után már könnyebb lesz! -:)

macamuca [IHUN] 2017.03.23. 12:42:57

@Bubiné:
Ez a gyakorlat Mo-on is működik.., és nem csak diplomás poziknál...
Megtapasztaltam, saját bőrön.
Továbbfejlesztett változata az, amikor X munkakörökben létszámcsökkentés néven elküldik a dolgozókat, ekkor 6 hónapig ugye nem vehetnek fel ugyanarra a munkakörre mást, de segond, mert a munkanélkülivé vált dolgozó regisztrál a munkaügyi központban, ott "felajánlódik" számára a közmunka/közmunkás "lehetőség", állami bérezéssel, és a korábbi munkahely közmunkásként foglalkoztatja ismét. Ugyanaz a munka, képzettség, gyakorlat, stb igény, ugyanaz az ember, de közmunkás bérezés pár hónapig, államilag fizetve, majd vagy elküldik (újabb pár hónap múlva ismét foglalkoztatva, 2-3 embert "forgatva" egy pozinál), vagy megtartják, de a bertabla aljarol indítva a fizuját = jóval olcsóbb, mint ha a korábbi/eredeti bérét fizetnék...
Ismétlem, középfokú végzettséget =szakmát, szaktudást igénylő munkakörökről beszélek ..
:(

arncht 2017.03.23. 13:27:03

Igazan szimpatikus orszag, kar hogy pocsek az idojaras, es hosszuak telen az ejszakak.

Herr Géza 2017.03.23. 13:47:38

@Bubiné: Ha már meg is lettem idézve: a munkaügyis fickó szövege jól,hangzik, csak az a gyanúm, hogy te értelmezted rosszul. Mert valóban, ha dologidőben egy városban az utcán békésen flangálókat látsz, akkor (leszámítva a több műszakban dolgozókat, a szabin lévőket, a nyugdíjasokat, a túristákat, stb.) valóban lehetséges, hogy a MARADÉK tízből hat munkanélküli. Pláne, ha ahogy írod, arrafelé a nem végzettségének megfelelő munkakörben dolgozó is munkanélkülinek számít. Amire persze azt mondom én, hogy wtf, miért is lenne az? Ez egy igen sajátos értelmezése lenne a munkanélküliségnek, mert ki és mi alapján fogja eldönteni, hogy pl. a húsboltban eladóként dolgozó pék akkor most képzettségének megfelelő munkakörben dolgozik-e, vagy sem. Arról nem is beszélve, higy számtalan oka van annak, hogy egy tanár pl. pincér egy étteremben, nem csak az a verzió képzelhető ám el, hogy nem kapott tanári munkát....
Szóvakl a mentorod állítása finoman fogalmazva is túlzó, pláne nem azt jelenti, hogy Finnországban 60%-os a munkanélküliség. Az ugyanis az általad leírt szociális hálónak csak a felével is halálos lenne = államcsőd.

Igen, nyilvan van, aki 160, sőt akár 200 órát is dolgozik, én csak arra próbáltam utalni, hogy tudtommal a finneknél is ennél alacsonyabb az ÁTLAGOS heti munkaidő.

A gimnáziumi érettségitől meg mit vártál? Az a világ egyetlen pontján sem garancia a biztos állásra. Ellenben sok állásnál EGY feltétel a sok közül.

Most már igen kíváncsivá tettél, áruld már el, milyen végzettséggel nem találsz munkát, és egyáltalán milyen melót keresel?

Főgebra 2017.03.23. 14:03:02

@Herr Géza:
Ezt a dologidőben utcán flangálást, már Kádár elvtárs is szóvá tette egyszer , anno!

Shanarey 2017.03.23. 15:16:23

Nem sok ismeretem van Finn országról, de akkor is azt mondom hogy ez a poszt, sok sok fals dolgot tartalmaz. Ha amit a posztban állítanak, igaz lenne, a Finn gazdaság, államcsőd fel haladna, mégpedig nem kis lépésben.

Az a "doboz" amit szóvá tett, ha az állam osztogatja, akkor a bekerülési költség, és a poszt írója által jelzett érték közt óriási szakadék van, mert az állam nagyban szerzi ezeket be, vagyis minimum 1/3 áron, ha nem olcsóbban. Gondolom nem 50 gyerek születik arrafelé évente, hanem nagyságrendekkel több, így biztos hogy a beszerzési ár rettentő olcsó.

HaD 2017.03.23. 16:05:14

@Bubiné: Mondjuk az hogy egy cég azért vesz fel valakit mert az állam fizeti a bérét(ha jól értem?)annyira nem rossz ötlet. Jelenleg az álláshirdetések 99%-a gyakorlatot kíván nem tudom ez a finneknél is így van-e de egy másik EU országban ez sajna így van....

2017.03.23. 16:10:52

Soha, az életben soha nem költöznék sem Finn-, sem másmilyen skandináv országba.
Igaz, nekem már a magyar "közvetlenség" magánéletbe való belepofátlankodó kiváncsisága is sok, nemhogy egy olasz vagy spanyol,például ... No de, a skandinávok meg a másik véglet.
És hogy mi a jó életszinvonal? Hát szerintem az, ami Németországban van, ami annyiból áll, hogy az egyes tartományi minimálbérből egy egyedülálló megengedhet magának egy önálló albérletet, nem él csekkfrászban, és nincsenek napi kajagondjai. Ez persze, minimálbér, ami a képzetlen munkaerőt jelenti.

Shaktee 2017.03.23. 16:20:08

@Pink Petsch: Te meg hol kujtorogtál?? :-)

2017.03.23. 16:24:05

@fhdgy: Szerintem alapvetően hülyeség szembeállitani a müveltséget a gimivel vagy a szakmunkásképzővel. Ugyanis a müveltség iránti igényt mindenki otthonról hozza, és nem attól lesz müvelt, hogy 15 évesen gim isként elolvastatják vele Dickens leak House-át eredetiben, amikor arra a müre még életkorilag nem áll készen.
Hm, a poszterina kissé egysikú gondolkodásilag: szaki=müveletlen tahó, gimit végzett=müvelt ember.
*Nincs sem hoszzú "ü"-m, sem hoszzú "i"-m ... ez van.

2017.03.23. 16:25:50

@swing gitan: Rovom a köreimet, és lassan eldöntöttem, hogy területileg kb. hol fogok élni, úgy 2-3 hónap múlva ;)

Shaktee 2017.03.23. 16:26:32

@Pink Petsch: Let me guess, North Carolina? :-)

2017.03.23. 16:33:26

@swing gitan: Failed ;))) Too much freedom in Trumpland, not for me :DDD

London2009 2017.03.23. 16:35:42

@swing gitan: aruld meg el, hogy ki vagy az uj nick nev alatt? Nem biiiirom mar kovetni ezt a sok atkeresztelkedest!

@Pink Petsch: valo igaz. Hol csatangoltal mostansag?

A magyarorszagi egyenesseg engem is kikeszit. Teljesen elszoktam tole es mar rohadtul idegesit. Egyenesseg alatt azt ertem, hogy egyenesen belekerdeznek az embernek a legintimebb dolgaiba es mindezt a legnagyobb termeszetesseggel teszik. Ilyen szempontbol en lehet, hogy el tudnam viselni a skandinavokat! : )

Herr Géza 2017.03.23. 16:38:53

@London2009: Ne mondd már, hogy nem ismered meg a kommentjeiről.... Ő Shakti, alias ........ (betelne az oldal, ha mindet felsorolnám. :D)
:)))))

Shaktee 2017.03.23. 16:40:38

@Herr Géza: csodálom hogy nem a viszhangod kommentált erre.

2017.03.23. 16:41:36

@London2009: Some private time, what I needed ;)
Igen, ez eléggé kinos, és nem is egyenességnek nevezném. Szerintem az az egyenesség, amikor a magánéleti kérdésekre én azt mondom, hogy "semmi közöd hozzá". Persze, erre besértődnek. De szerintem ez az egyenesség, de otthon rögtön antiszociális nerd leszel :DDD
Mindazonáltal a skandinávok 3, de lehet inkább 4 méter távolságtartása viszont azért a másik véglet ...

Shaktee 2017.03.23. 16:41:43

@London2009: a canuck muci is voltam :-)

Shaktee 2017.03.23. 16:43:51

@London2009: nemis...Djuri CA voltam utoljára :-)

a swing gitan ebbol a notabol ered:

www.youtube.com/watch?v=lbkZbEsQIWY

2017.03.23. 16:44:53

@swing gitan: Schwarzwald, kisebb-közepes település, közepes szálló, hivatali lakás ... egyrészt ilyen helyekre nehezen kapnak munkaerőt, másrészt éppen ezért segitenek pl. albérlet-keresésben, csak menjél. ha megfelelsz ... harmadrészt, jót tenne nekem egy kisebb dorf.

London2009 2017.03.23. 16:47:03

@swing gitan: most mindjart megprobalok orulni. Nem ismerem meg. Legalabb a kep lehetne allando? Nekem nincs se jo kep, se nevmemoriam. Ugyhogy ez igy nem er, hogy mindketto valtozik!!
Ki nem allom a nickem, de nem merem megvaltoztatni, mert a vegen meg magamat sem ismernem fel. Ennyire rossz! :D

Herr Géza 2017.03.23. 16:49:18

@Pink Petsch: Akkor hamarosan meózhatom a főztödet???

London2009 2017.03.23. 16:49:23

@Pink Petsch: kicsit tukorforditottam a being straightbol. Marmint ezt mondjak az angolok, de amire gondolnak, az a blunt. :D
Egyre erzekenyebb vagyok az ilyen jo kis magyaros bekerdezesekre. Ha meg nem valaszolok, akkor meg jon a, huuuuuuuu, biztos azert nem mondja mert en hallottam, hogy ott Anglijaban bla bla blaaaaaaaa.
Nekem tokeletesen megfelelne a 4m tavolsag! :D

2017.03.23. 16:49:48

@swing gitan: Hol vagyok én még attól??? Commis de cuisene ...

Shaktee 2017.03.23. 16:52:23

@London2009: :-) mingya kitalalok neked valamit

2017.03.23. 16:54:39

@London2009: Yaps, az a nagyjából fedi ;)
Engem is rohadtul idegesit, talán ezért is épitettem le az utóbbi években lassacskán minden budapesti kapcsolatom,
De azért én az arany középutat szoktam szeretni.
Ezt annyira nem: 9gag.com/gag/awnz9L8?ref=w.commentupvotenoti#cs_comment_id=c_148977494704222908
Érdemes a kommentekben reflektáló finneket olvasni, akik gyakorlatilag megerősitik a gag-et. ;)

2017.03.23. 16:56:59

@swing gitan: Köszi, de ez még csak a terv, majd a valódi gratulációt akkor érdemlem ki, ha sikerülni fog.

2017.03.23. 17:02:36

@Herr Géza: Nagyon merem remélni .... Nem tudom, mik a szakmai elvárások német szinten, de nekem össz-vissz 3 évnyi konyhai tapasztalatom van az éveim során elszórva, meg persze, oké, a végzettség ....

London2009 2017.03.23. 17:06:23

@swing gitan: Istenem, ilyen kerdest! A Hataratkelore irogatas! Mi mas?? :D

Herr Géza 2017.03.23. 17:09:39

@Pink Petsch: Egy schwarzwaldi kis faluban, kis szállodában ? Ne légy már kishitű! Ha tudsz Bauernfrühstücköt, Käsespätzlét, Maultaschét meg Schupfnudelt csinálni, akkor már királynő vagy a konyhán. Ha meg még a Zwiebelrostbraten meg a Züricher Geschnezeltes is megy, akkor Chief de Grande simán. :))))

London2009 2017.03.23. 17:16:47

@swing gitan: ah, Isten orizz! Ez igy pont jo nekem.

2017.03.23. 17:18:00

@Herr Géza: Hm, nos én valami ilyesmire gondoltam:
www.rollingpin.at/jobs/commis-de-cuisine-schwarzwaldhotel-restaurant-adler-haeusern-7/
Bár kétlem, hogy ez a konkrét meló még május-végén-június elején is meglesz.
A Zürcher Geschnezeltes-ről nem tudtam, mi az ... még csak nem is hallottam eddig, de megnéztem ... egy gombás tokány... az menni fog :DDD

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.03.23. 17:18:19

@swing gitan: o come on. Én is voltam d vitamin hiányos, mégsem szlopáltam a piát esténként...

Shaktee 2017.03.23. 17:18:29

@London2009: a Gejzához is menne az Eager Beaver név :))

2017.03.23. 17:26:06

@kisrumpf: Simán csak D vitamin hiányod volt, vagy egy évől 7 hónapot napi 6 órán át láttál csak természetes fényt egész addigi életedben? ;)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.03.23. 17:45:08

@Pink Petsch: Hm, el kell ismerjem, előző megjegyzésem elsietett volt kissé. Igazad van.

Amúgy most már itt is ajánlják a d vitamin szedést, kevés a napfény...

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.03.23. 17:46:51

@swing gitan: Lásd fent. Bár szerintem ez sem indok az alkoholizmusra, de who knows.

cardiobascuralis 2017.03.23. 17:48:22

Érdekes, hogy a szerző leírja, mennyire szar ott minden, de azért évek óta oda van lecövekelve.

Én is éltem kint (igaz, akkor még volt Nokia), és bizony Finnország nagyon jó hely, legalábbis májustól szeptemberig, mert a hideget nem szeretem.

nyuszigonosz 2017.03.23. 17:50:33

Szegény Finnország, mivel érdemelt már ilyen negatív és rossz infókkal szolgáló posztot?

2017.03.23. 17:50:58

@swing gitan: Hm, hát én nem vagyok sem a témában kutató tudós, de még orvos sem ... az viszont biztos, hogy nincs az a pénz és jóléti kompenzáció, amiért én a skandináv orzágokat évtizedekre bevállalnám. Hideg van, sötét van, az emberek olyanok, mint a Grinch Karácsonykor ... és az a legnagyobb buli, ha havazik, mert olyankor legalább nincs kurvahideg.

London2009 2017.03.23. 17:51:01

@swing gitan: na most mar nem birom tovabb. Megirnad kerlek privat uzenetben, hogy kit tisztelhetek benned? Koszonom.

Shaktee 2017.03.23. 17:51:09

@kisrumpf: Genetika az alap, arra jon a tobbi gond, lasd napfeny hiany, s barmilyen szocialis mizéria..

gabors 2017.03.23. 17:55:26

Az egesz cikkhez nem tudok hozzaszolni (masok mar megtettek)...

ez a resz megragadott es ezutan nagyon szkeptikus voltam (ugy tunik joggal)

"Kela-kártya ide vagy oda, ha orvoshoz kell menni, vagy az ember megfordul a sürgősségin, mert mondjuk balta áll ki a fejéből, akkor fizetni kell. Körzeti orvosnál 20 eurót, kórházi ellátásért már napi 32 eurót. Tehát nincs ingyen. "

Basszus ezt nevezik vizit-dijnak ha valoban kellene fizetni akkor a sima korzeti orvosi atlag vizit kb 200 euro lenne .. legalabbis errefele ilyen a nagysagrend (usa) meg a csontkovacsom is tobbet szamlaz ennel es JIHA van co=pay vizit dij eppen $20 !!

Csak informacio morzsa surgossegi ellatas bar a biztositom allja DE $50 a "co-pay" vizit-dij ha nem tartanak benn (vagyis barom voltam hogy az ER-ba mentem es nem orvoshoz idoben)

Din Serpahis 2017.03.23. 18:01:41

@gabors: Ja, nem olyan rossz az a 20 eur. Itt egy háziorvosi látogatás simán belekerül 100 CHF-be, és nekem olyan biztosításom van, hogy évi 2500 CHF önerőig a biztosítóm egy büdös vasat nem fizet.

Shaktee 2017.03.23. 18:13:43

@London2009: Irtam kb 20 perce..

gabors 2017.03.23. 18:14:03

@Din Serpahis: " Itt egy háziorvosi látogatás simán belekerül 100 CHF-be, és nekem olyan biztosításom van, hogy évi 2500 CHF önerőig a biztosítóm egy büdös vasat nem fizet. "

Szerintem ez nem ugyanaz ... amit a posztolo irt hogy basszus hiaba van biztositasa megis 20Eu ... az a vizit-dij !! Nem az orvosi latogatas...

Amugy nalunk is van onresz is, de maximum is a vizit-dijra. Mind a ketto attol fugg hogy milyen "jo"="draga/ho" biztositasod van. (Most kettonknek $1800 havonta, ezert viszonylag alacsony az onresz).

Az onresz ossze jon max 2 vizittel szoval meg a legolcsobb "korzeti" "haziorvos" is $200 kornyeken mozog errefel ami NY Metro (a biztositasommal a laborteszteket nem kell fizetni mar ha a biztosito szerint is szukseges volt az a teszt. Ami bosszanto tud lenni hogy 3-4 honapig megy a vita).

De peldaul ortopedusnal voltam a terdemmel (semmi gond) ketszer egyszer az MRI elott meg utanna esetenken $360-t szamoltak el a biztosito fele (nekem meg $20-ba faj) de szerencsere nincs gond majd ujra megnezzuk fel ev mulva ($360-ert)

London2009 2017.03.23. 18:25:55

@swing gitan: ez az email cimemre jon, vagy hova? Kisse amator vagyok ebben.

2017.03.23. 18:32:05

@Din Serpahis: No de, Svájc egy külön bolygó :DDD
A németeknél pl. a sürgősségi ingyenes EU polgároknak. Másról, hál'istennek nincs tapasztalatom, a sürgősségiről is csak közvetett.

2017.03.23. 18:33:41

@London2009: Arra az e-mailcimedre, amellyel a nicknevedet regisztráltad ... ha már nem emlékszel rá, akkor megszivtad :DDD

Shaktee 2017.03.23. 18:34:07

@London2009: arra az email cimre ahol ez regisztrálva van.

Ha nem tudom mi az, uzenj te nekem, csak kikk a nevemre, Uzenetkuldes.

Herr Géza 2017.03.23. 18:35:33

@Pink Petsch: Nem ismerted a Züricher Geschnezeltes-t? Hát milyen helyekre jártál te itt Svábiában? Ott kezdődik a "gehobene Küche" (szerintük). :)))
Egyébként jó cuccból tényleg nagyon jó tud lenni, pláne rendes Röstivel.
Úgy tűnhet, mintha fikáznám a sváb konyhát, pedig nem. Én csípem az originál házias verzióját, egy Tafelspitz-ért vagy Gaisburger Marsch-ért odaadom simán a rántott húst meg a pörköltet. :)))

Shaktee 2017.03.23. 18:35:48

@London2009: klikk a neevedre, s menj a Beallitasokhoz, ott van az emailcimed.

London2009 2017.03.23. 18:42:33

@swing gitan: irtam neked azt megkaptad? Egy email cimem van, ugyhogy meg kellett volna kapnom. Most mar valami osszeeskuves elmeletre tippelek!

2017.03.23. 18:48:23

@Herr Géza: Hm, hát nem olyanokra, ahol ilyeneket főztek :DDD
Őszintén szólva a Block House-okba járok el, mert végre normális hamburgert kapok, normális steak-et, és nem csillagászati árakon (Budapesten is van pár ilyen hely, de az áraiktól még nekem is felszalad a szemöldököm, pedig nem lenne annyira megterhelő, mint egy átlag-fizetésból élő magyar polgárnak).
Én úgy vagyok az étteremekkel és vendéglőkkel, hogy csak olyanokba megyek, ahol olyan a menü, amit én otthon ugyanolyan alapanyagból nem (mert hülye vagyok hozzá), vagy csak nehezen (nincs pl. szuvid-gépem) készithetnék el. Egy spatzle pl.nem kihivás, mert kb. negyed óra, a maultaschen 20 perc, ha én töltöm meg (persze előgyúrt tésztával), a parasztreggelit meg egyenesen imádom! (Sonka, szalonna, hagymák, krumpli, paprika, tojás ... nyamiiiii! :DDD)
A sváb konyha, az én meglátásom szerint, legalábbis eléggé hajaz a magyarra, annak egyes aspektusaira. Pl. a jó kis babérleveles krumplifőzeléket bármikor el lehetne adni szerintem, mint warme kartoffeln-salad-ot ;)

Shaktee 2017.03.23. 18:49:03

@London2009: Megkaptam. Ha felelek erre akkor is ki kell talalnod hogy melyik postafiokod van idekotve, lasd amit fentebb irtam.

2017.03.23. 18:49:51

@London2009: Küldjétek el nekem, én mindent megkapok, és majd továbbküldöm :DDD
Ja, egy sör a közvetitői dij, sima ale ;)

Shaktee 2017.03.23. 18:51:03

@London2009: A te cimed, nem irom ki mind.. G.N@gmail.com

Shaktee 2017.03.23. 18:51:56

@Pink Petsch: matchmaker, matchmaker :-))

Shaktee 2017.03.23. 18:53:13

@London2009: Nezd meg a spam fiokban is, lehet hogy odamegy..

Herr Géza 2017.03.23. 18:55:37

@Pink Petsch: Na ja. EU polgároknak igen, de csak az EU-s kártyával, ami ugye otthon még mindig "tortúra", mert külön kell kiváltani, míg itt minden eü. bizt. kártya hátoldala automatice EU-betegkártya.
Egyébként itt is volt vizitdí (10€), eltörölték.
A kórházi ellátásért ma is fizetsz napi 20 eurót (nem olyan extra ez SF-ban sem :D), de ez évi szinten maximálva van (200€) és hátrányos szoc. helyzetűeknek kérelemre elengedik (esetleg részben), a munkanélkülieknek meg eleve nem is kell fizetniük. Gyanítom ott is hasonló a szabvány.
Sőt, ha mentővel visznek (viteted magad) kórházba, azt sem állja a biztosító, csak ha más módon nem juthattál volna oda. Ez úgy értendő, hogy a súlyos eseteknél nem kérdés, de ha mondjuk egy ájulás miatt mentőt hívsz, azok feltámasztanak, majd ha azt mondják, hogy nincs nagy gond, de azért egy kivizsgálásra bevisszük, akkor célszerű elzavarni őket, mert még taxival is olcsóbb lesz a fuvar. Ezzel én is akkor szembesültem, amikor kijött a kétszázvalahány eurós számla (ca. 10 km), én meg el akartam dobni, hogy biztos csak amolyan tájékoztató, hogy mit számláztak a biztosító felé. Aztán kiderült, hogy nem, azt bizony nekem kéne fizetnem. Egy hónapot harcoltam a biztosítóval, de aztán állták, mert csak sikerült bizonyítanom, hogy súlyos, indokoltan sürgős ügy volt. :))))
Ez persze csak a kötelező betegbiztosításra vonatkozik, a privátok általában fedezik az ilyesmit, persze az már szabadáras.

Herr Géza 2017.03.23. 19:07:52

@Pink Petsch: Jaj, meleg krumplisalátára: találtam egy igencsak perverz verziót. Egy munkahelyen a főnök rendelt kaját valami buli alkalmával, jött a catering, hoztak egy valag Maultaschét ("in der Brühe" verzió !), meg egy halom hideg sváb krumplisalátát. Slussz. Csak néztem, hogy mihez van a krumplisaláta, nix kolbász meg egyebek. Hát vazze, ezek pakolták az erőlevesbe bele a salátát a Maultesche mellé, mikró forróra, aztán nyomták befelé. Valszeg igen csúnyán néztem rájuk, így kapacitáltak nagy röhögve, hogy kóstoljam meg, ez helyi specialitás. Nagy nehezen rávettek, hát meg kell mondjam, kellemesen lepődtem meg, jó volt. :)))

2017.03.23. 19:10:50

@Herr Géza: Hm, hát mi minden visszajáró lánytól megköveteljük, hogy váltsák ki otthon az EU-s egészségügyi kártyát, mert ha valami gikszer beüt, akkor fizethetnek ... És végülis, nem olyan nagyon gáz, csak időbe telik, mig megkapják. Nekem, nem magyar állampolgárként sem volt annyira rémes, mint amennyire számitottam, amikor évekkel ezelőtt igényeltem. Persze, leányálom sem volt.
Felmerült anno bennem is, hogy privát betegbiztositást kötök, de aztán a még "jóindulattal fiatalok" optimizmusával, úgy döntöttem, csak az EU-kártyára hagyatkozom. És akkor ez már igy is marad nálam, amig majd a munkáltatóm nem iztosit (remélhetőleg).
Mellesleg, ismerek egy csajt, aki ezt tökélyre vitte ... ezt a biztodósitósdit ... Privátban szerződött (havi átlagban olyan 200 euró volt neki a dij) , és minden egyes egészségügyi problémájának a megoldását kimaxolta 3 év alatt. 3 különöző biztositónál. Persze, 1 év után mindegyik biztositó felmondta vele a szerződést, de addigra rende tettette a teljes fogsorát, rendbehozatta a 7 éve berakatott mell-implantátumait, havi rendszerességgel járt általános egészségügyi ellenőrzésre, hetente kétszer nőgyógyászhoz ... ésatöbi, ami még csak az eszée jutott ... és mindezt töredék-áron, havi átlag 200 euróért.
De volt annyira értelmes, hogy az AOK-ot ne használja ki, igy az van neki most alapnak .... :DDDD

Shaktee 2017.03.23. 19:22:08

@Pink Petsch: meine grammar sux royally :-))

2017.03.23. 19:29:14

@Herr Géza: Hááát, a Maultaschen in der Brühe-nél már gyanakodhattál volna azért :DDD
Az attól "in der Brühe", mert az alapleves krumplisalival együtt lesz megmikrózva (manapság), illetve elkészitve (eredetileg), és melegen tálalva az alaplében.
De azért az mégsem a mi krumplifőzelékünk, ugyanis a Kartoffeln-salad in der Brühe, csak a sima hideg ecetes-hagymás krumplisaláta, alaplében meghőfokolva
Ja, és hát tényleg finom... pláne, ha az ember el tud vonatkoztatni attól, hogy az ecetes-hagymás krumplisaláta csak hideg lehet :)))

2017.03.23. 19:32:13

@Herr Géza: Viszont tudod, mit szeretek a leginkább a maultaschen témáan? A grillezett verziót. Némi dehidratált hagymával, és különböző csipős szószokkal.... Nagyon üt, szerintem :D
A hagyomanányos, tojásrántottás változatot viszont egyáltalán nem birom ... túl sok, szerintem ...

gabors 2017.03.23. 19:36:25

"http://index.hu/gazdasag/2017/03/23/megszuletett_a_benzinkut_es_a_mcdrive_szerelemgyermeke/"

hogy mik vannak ??? ketto hasonlo van "gyalogos" tavolsagra igaz nem mekik....

ezt mar legalabb 40 de inkabb 50 eve kitalaltak ...

Herr Géza 2017.03.23. 19:36:41

@Pink Petsch: Én csak arról tudok nyilatkozni, amikor én utoljára váltottam ki az EU kártyát (nem tegnap volt), gondolom és remélem, azóta egyszerűbb lehet, de akkor még komoly tortúra volt, jó esetben négyhetes átfutási idővel, ráadásul csak egy évig volt érvényes. Itt meg ugye a helyi kártyád hátoldala az EU-s, azt meg küldik ha kéred, ha nem. Minden adatváltozásnál új kártyát kapsz, bár az adatok java a kártyán nem látszik, csak a chipben van benne, azaz jön a postás, kapsz új kártyát, de legtöbbször azt sem tudjuk miért. Az érvényességi idő (talán 5 év) viszont mindig újraindul.
Hát amit az ismerősöd csinált, ahhoz azért kell egy perverz agy, meg komoly logisztika is. :))))))

2017.03.23. 19:38:38

@swing gitan: But you know, that is not a must to add everywhere the article ... isn't it? ;)))

Herr Géza 2017.03.23. 19:48:47

@Pink Petsch: Na várjál, te kevered a szezont a fazonnal. A Maultasche in der Brühe, az az, mint a neve, a töltött tészta erőlevesben tálalva. Az itt egy alapkaja.
A krumplisalit viszont leginkább hidegen eszik, kvázi köretként, kolbik, húsok mellé. Az itteni verzió tényleg erőlevessel készül (gyakorlatilag a héjjában főtt, felkarikázott, kihűtött krumplira öntjük a meleg erőlevest, majd összeforgatva lehűtjük megint) , de pl. az ecet mellett mustár is van benne. Meg hagyma.
Na most amikor nekem ezt összekeverték, a közös alap ellenére én úgy néztem, mintha otthon valaki a vasárnapi kádárkajánál a sült krumplit a rántott hús mellől beleboritaná a húslevesbe.... ;)))))

Shaktee 2017.03.23. 19:49:36

@Pink Petsch:

But you know, THIS is not a must to add everywhere IN the Sentence ... isn't it? ;)))

No, it is not.

2017.03.23. 19:50:19

@Herr Géza: Én 3 éve váltottam ki Magyarországon román állampolgárként az EU-s kártyát. 5 évre szól. Persze, jó pár 50 és a nyugdij közti Mancikán kellett átverekednem magam hozzá, akiknek én magyaráztam el a törvényt, mert leragadtak valahol ott, hogy Romániában Ceausescu az államelnök és a vezető, illetve -szerintük-Románia nem EU tag.
Összesen 10 percig idegesitettem magam az egész procedúra alatt, aztán átmentem Kafkába :DDD (Nem Margitba, Franzba :D)
A csaj meg szerintem piszok jól csinálta :D Most komlyan, a biztositótársaságok gyakorlatilag havi 200 eurót húztak le tőle a semmire ... és azért 31 évesen nem az jut eszedbe elsősorban, hogy mi lesz, ha 79 éves korodban Alzheimeres vagy Parkinsonos leszel, és akkor milyen jól fog jönni majd a jó 40 éven át tartó befizetés ...

Shaktee 2017.03.23. 19:51:23

@Pink Petsch: etesd mán meg az eager bívert, addig se tud vakerni :D

egy kis hideg krumplisali ide is johet :P

2017.03.23. 20:00:59

@Herr Géza: Ja, az alapkaja, de ha hozzáteszik, hogy "mit Kartoffelsalat", akkor biztosra veheted, hogy az egyébként ecetes-hagymás hideg krumplisaláta is nyakig van a "Brühé"-ben, melegen ... :DDD

2017.03.23. 20:02:44

@swing gitan: Dude, you're just trolling ... :DDD

2017.03.23. 20:07:46

@Herr Géza: Mellesleg, ma ananászos-mozarellás sült csirkemellet készitettem, szerencsendiós karfiolpürével és gyömbéres-currys- tejszines szósszal ... ;)
Húúúú, de komplikáltan hangzik, mi? 40 perc az egész, de névadásban jó vagyok :DDDD

Herr Géza 2017.03.23. 20:33:32

@Pink Petsch: Na de ez az, én olyat még nem láttam étlapon, hogy Maultasche in der Brühe mit Kartoffelsalat, sőt, magát a "natúr" Maultaschét sem nagyon a krumplisalival. Aztán lehet, hogy Svábország más, általam nem sűrűn látogatott vidékein ez ismert, de én ennél az egy cégnél találkoztam a "bele a levesbe" verzióval egyedül.

2017.03.23. 20:41:09

@Herr Géza:
www.rollingpin.at/jobs/commis-de-cuisine-schwarzwaldhotel-restaurant-adler-haeusern-7/
Üdvözöllek a sváb kaják tengermélyén :D
Mellesleg, én ezt igy egyben legfeljebb valaki kedvéért enném meg, hogy ne sértsem meg ;)
No de, tutira nem rendelném ...

2017.03.23. 20:44:53

@Herr Géza: Biztosithatlak, nem az :) De gyakorlatilag egy rohadt egyszerü kajáról van szó, csak az elnevezéssel akartam valamire rámutatni ;)

2017.03.23. 20:46:53

@swing gitan: Okay, than where's your dick photo???

SzZoole 2017.03.23. 21:04:16

@Pink Petsch: hahahah,hi is a acorn man. 8===}
English slang,acorn= short cock/dick man:)))

Na a napi comment megvan megyek aludni

Shaktee 2017.03.23. 21:08:51

@Pink Petsch: a zotyó a dick reszortos mint látod :)

szakasz2 2017.03.23. 21:10:24

@Bubiné: Megértem, ha ilyen személyes helyzetben negatívnak látsz olyat is, ami nem az, illetve a saját tapasztalataidat kivetíted egész Finnországra. De azért ez alapvetően nem így működik. Az álláskereséshez sok szerencsét, és fel a fejjel, mindjárt vége a télnek. :)

2017.03.23. 21:21:52

@szakasz2: Ja, jön végre 4 hónapnyi napfény, napi max. 6 órában ... hallelujah ... sőt! www.youtube.com/watch?v=lXH9BwLVvp0
Szivesen :DDD

2017.03.23. 21:43:32

@London2009: Amugy most attol fuggeglenul is, hogy a hataratkelos kivancsiskodasra irracionalisan hepcias vagyok, en is ledobbenek a magyar egyenessegen meg most is, a sajat csaladomtol is, pedig en utalom a felesleges udvariaskodast. Tenyleg konnyu elszokni ezektol a megjegyzesektol, pont ma jutott eszembe, mar nem is tudom mirol, amikor meg altalanos iskolas koromban az oran kerdezett a tanar (az anyagrol marmint), es meg se varta a valaszt, megjegyezte, hogy milyen zilaltan nezek ki. :D Hat ez van. Pedig akkor meg azt se tudtam, mi az a hatarido, istenem de jokat aludtam, ha latna most az a szerencsetlen :D Es amugy a tesom is allandoan velemenyt nyilvanit, hogy nem tetszik neki pizsamas a nadragom meg nem akarok-e megfesulkodni. :D Pedig egy ideje csak farmert meg fekete polot viszek Mo-ra, csak neha kell mas is, ha olyan a program. :D Nekik le se esik amugy, hogy nem kerdeztem oket, nekik ez belefer a normalis kommunikacioba, hat ez van, igy szeretjuk oket, vagyishat csak a tesomat, azt a tanart, azt nem. :D

2017.03.23. 21:53:20

@mojyo: Mna, én ezért (is) szakitottam meg a családommal minden kapcsolatot ... Ne kérdezzenek, ne érdeklődjenek, hagyjanak a faszomba békén! A tököm tele volt az elvárásoktól " Te intelligens vagy, te sokra viszed, miért nem vagy még főszerkesztő? Miért csak szerkesztő?"
Megjegyzem, most már békén hagynak, csak mert semmilyen elérhetőségemet nem ismerik ...
Szerintem a legtöbb embert a környeuózete tesz nyomorultá az elvárásokkal.

Herr Géza 2017.03.23. 22:01:33

@Pink Petsch: Ezt biztos az exfőnököm valami rokona tette föl... :)) Aztán ha jól belegondolok, én sem szoktam étteremben Maultaschét rendelni, mert ahogy mondod, azt én is megcsinálom otthon... Szóval lehet akár, hogy sűrübben van ilyen az étlapon, mint én gondolom. :))))

2017.03.23. 22:09:46

@Pink Petsch: Hat ja, mondjuk szerencsere nalunk nincsenek ezek, csak ilyen aprosagok szintjen, ezen en meg inkabb nevetek, nekunk amugy nagyon jo a viszonyunk, csak erdekessegnek emlitettem, hogy tenyleg meghokkento egy-egy ilyen, amikor az ember mar el van tole szokva.

2017.03.23. 22:18:42

@Herr Géza: Valószinüleg .... ugyanis a legutolsó kaja, amit rendelnék, az egy maultaschen lenne ...
Nem tudom, hogy a francba csinálják, de mind a maultaschen-nek, mind az orosz piroginak van egy olyan kibaszott umamis utóize, hogy az már fáj ...
Persze, ez nem mindenkinek egyértelmü, de én speciel nem birom az umamit (paradicsomban sem ... mondjuk, fél kiló felett egy ültő helyben), vagy felül, vagy alul, de az tuti, hogy sugárban jön ki ...
Én erre vagyokm allergiás, nem a gluténre vagy laktózra, hanem kibaszot umamira ... hála a jóistennek! igy lehógalább az ipari szemetet tutira nem fogom megenni .....

2017.03.23. 22:41:31

@mojyo: Hm, amikor az ember gyerekkora kb. 8 éves korától úgy telik, hogy megpróbál megfelelni egyalapvetően reál-beállitottságú nevelőapának,miközen a legminimálisab tehetséget sem mutatja a reál tárgyak iránt ... mno, akkor tud szar lenni a "boldog gyermekkor".
És mindez arra sarkallja az illető embert a későbbiekben, hogy a legkevesebbb köze legyen a családjához, pláne, ha csak egy gyenge anya-figurán osztozik az új-férjjel és a féltestvérrel.

2017.03.23. 23:01:29

@mojyo: Ja, annyit azért megjegyzek, hogy a nagyapámat, akit legutolsó családtagként, aki foglalkozott is velem, emberként ... az Alzheimere utolsó stádiumában ápoltam és vigyáztam. 24 órás szolgálat volt ez. Az viszont igaz, hogy amikor találtunk neki (az én nem a szüleim!!!) kapcsolatain keresztül egy privát otthont .... rá 5 hónapra meghalt, agyvérzésben. Mondják ők ... sosem volt magas a vérnyomása, tudom, mivel majd 2 évig én cseréltem a felnőtt-pelenkáját, és mértem a vérnyomásától kezdve, mindent.
Speciel a vérnyomása sosem volt magas Tatának. De mégis agyvérzésen halt meg. Hivatalosan. Sosem hittem el. A temetésére sem mentem el... minek? Nekimentem volna a nevelőapámnak ... kinek segitett volna? Tata meghalt, igy vagy úgy .... de érdekes, amig velem élt jó 7 hónapig Alzheimeresen ugyan, de fizikailag fitten .. amint én már nem volt ott (akkor mentem el melózni hajóra), jó fél éven belül meghalt.

2017.03.23. 23:06:23

@Pink Petsch: Uhh, plane b*zmeg, oszinten sajnalom. :(

2017.03.23. 23:18:03

@mojyo: Ez van, vannak ilyen sorsok is, mint az enyém, család nélküliek.
És ez most nem buksi-simi-váró bejegyzés, csak szimpla ténymegállapitás. Gyakorlatilag csak azért születhettem meg, mert Ceausescu hatóságilag tiltotta az óvszert és a fogamzásgátlókat, illetve az anyám nem valamelyik "nyugatibb" határmenti településen élt, hanem Románia kellős kzepén, Brassóban. Rohadt nagy szégyen voltam már a kezdetektől a teljes tisztes nagypolgári családra nézve :DDDD

2017.03.23. 23:28:43

@mojyo: Ja, a mai napig megvan az a fényképem, amit anyám fotóztatott rólam 2 hónapos babaként, és elküldött az anyjának. A nagyanyámnak. Megvan még. Meg a vörös ceruzás áthúzás is a hátlapján a felirattal "nem kell" ...
Pedig aranyos egy baba voltam, igazán .. nagy kék szemekkel, szőke hajjal ... :PPPP Csak túlságosan is "apja lánya" ... legalábbis anyám ezzel magyarázta, hogy miért szart rám évekig (mert végül az anyja, nagyanyám beadta a derekát, hogy felneveljen, köszönhetően a dédimnek is).

Herr Géza 2017.03.24. 01:06:01

@Pink Petsch: Hát vazze, neked se az élet napos oldala jutott gyerekként. Alle Achtung, pláne, hogy ilyen "erősen" jöttél ki belőle.

2017.03.24. 01:26:01

@Herr Géza: Ezt dobta a gép ... kárhoztathatnék bárkit és mindenkit ... mire vezetne? Semmire.
Megszülettem ... mindenek ellénére. Ez van. Élek.
Elvégre anyám el is kapartathatott volna, valami "bábával", vagy ihatott volna nikotin-kivonatot, hogy elvetéljen engem ... De megszült, még ha csak a társadalmi tehtetetlenési erő miatt is ... ez van. Amint anyám éltében bejött az új pasi tudtam már, hogy én csak baleset voltam, és annak ellenére vállalta be anyámat a férje, hogy megvoltam neki ....
Ja, és ne feledjük... ez 1981-ben volt, a Szent Anna tói hepaj kellős közepén. Végülis egész rendben voltak .. az anyám meg a faszija ... legalább nem voltak soha megalkuvó puhatestü senkiházi faszkalapok. Én jöttem rosszkor. Van ez igy.

P.Elliot 2017.03.24. 01:28:48

@London2009: Meg ne valtoztasd a nickedet, lehet hogy te nem szereted pedig nagyon jol hangzik, nekem legalabbis, olyan komoly, hozzad illo.
Erdekesek ezek a nickek hogy hogy kepzeli el mogotte az ember a szemelyt.
Van hogy sehogy, van hogy elovillan egy kepzeletbeli valaki, nalad emint egyszer irtam, egy magas barna no, allva, hehehe, nem tudom miert allva...
A Herr Gezanal egy ulo, szemuveges pasas aki gesztigulalva beszel , a karjait is mozgatja, hihihi, azt hiszem tulfejlett a kepzeletem, a tobbiekhez is jobbjara tartoznak kepzeletbeli alakok. Valoszinu hogy a hozzaszolasokhoz kspcsolodik az elkepseles valahogy...
Hagyjad csak beken a nevedet, komoly, szep, illik hozzad.

2017.03.24. 01:45:21

@P.Elliot: Herr Géza szerintem egyáltalán nem az a szemüveges szobatudós ... bár igaz, nem tudhatom ;))))

P.Elliot 2017.03.24. 01:49:08

@Pink Petsch: csak nehogy azt hidd hogy te jartal igy. Van egy amerikai baratnom, 62 eves es egesz eleteben azt siratta hogy o nem kellett az anyjanak.
Anyjat otthagyta a szerelme, erre ferjhezment kelletlenul valakihez akinek ha nem is keseritette meg az eletet de rajta volt erosen.
Szult egy gyereket akit az elso perctol fogva utalt, a baratnom ezt allitja, alig foglalkozott vele, foleg az apa kezebe nyomta, lelkiismeretesen megcsinalt minden a hazban a gyereket is ellatta de gondoskodott rola hogy az apjaval toltse minden idejet ne vele. Azt mondta a baratnom hogy az anyja csak ult, bamulta a foldet, ha szoltak hozza osszerezzent, volt hogy meg sem hallotta, ki tudja hol jart ilyenkor.
Megvarta amig a lanya betolti a 14-ik evet es a szuletesnapja utan este osszecsomagolt, elment, soha tobbet nem jott vissza, valahol egy kozeli varosban elt egyedul egy kis lakasban, dolgozott es nem ment haza. Minden evben egyszer felhivta a lanyat, boldog szuletesnapot kivanni, kozonyosen, nem kerdezte hogy van, letette a telefont, egyszer meghalt, onnan tudtak hogy kerestek a rokonait.
A baratnom teljesen beleroppant ebbe az egeszbe hogy o nem kellett az anyjanak, mindig elohozza minden talalkozasnal hogy mondjam meg hogy mi gyulolni valo van rajta?
Semmi, szoktam mondani, anyad nem gyulolt, depresszios volt, sot koszond meg neki hogy hozzanevelt apadhoz hogy ne erezd magadat egyedul ha majd elmegy. Hogy legyen valakid. Szegeny szerencsetlen no volt az, ennyi telt tole, miert gyulolned? Igazabol nem gyuloli csak nagyon faj neki...
O egyszer ferjhezment, a terhessege megszakadt, tobbet nem tudott gyereket szulni, a ferje egy igazan jo ember volt de azt mondta hogy neki gyerek kell, nem tud anelkul elni, ez megertette, elvaltak, a pasas elvett egy kinai not, gyorsan lett 2 kisgyerek, a ferfi meghalt par even belul, amilye volt annak a felet a volt felesegere hagyta, a masik felet a gyerekeire, a kinai feleseg meg az eletbiztositasat kapta.
Jen lemondott az oroksegrol, odaadta a gyerekeknek / akiket szokott neha latni a kinai feleseg beleegyezesevel/ hogy legyen az ovek o megerti a ferjet hogy sajat gyereket akart.
Nem egeszen egy ev mulva meghalt a kinai no, autobalesetben, a ket kisgyereket a kinai rokonsag elvitte haza, soha tobbe nem lathatja oket....Teljesen egyedul el, par eve rakja volt de kigyogyult belole, ezt a sorsot minek nevezned?
Egyedul az faj neki az egesz elet sztoribol legjobban hogy otet nem szerette az anyja.....minden mast tulelt de ezt nem, ezzel fog a sirba szallni...

P.Elliot 2017.03.24. 01:50:24

@Pink Petsch: Nem lattad meg eletben? Ha nem, milyennek saccolod?
Te meg ebren vagy? Nem tudsz aludni? Vagy mar felkeltel?

P.Elliot 2017.03.24. 01:55:08

@Pink Petsch: Herr Gezarol nem mondtam hogy affele szobatudos, csak hogy szemuveges, gesztikulalva beszelo pasas....

2017.03.24. 02:17:05

@P.Elliot: Minek nevezem? Totális szivásnak. Szerencsétlen feje sokkal nyomorultabb, mint én, mert velem végül is megbékélt az anyám, és szeret a maga módján. Csak kurvára nem hiányoztam neki 21 évesen, amikor megszült. Pláne, hogy 1 az 1-ben "apja lánya" vagyok, nemcsak kinézetben, hanem szerinte mimikában is. (ugyanúgy ráncolom a homlokom, ugyanúgy húzom el szám, ugyanolyan a szemem, az orrom, az állam, a hajam, mint az övé ... akit ráadásul nem is ismerek. Állitólag még él. És állitólag van 5 féltestvérem az ő részéről is).
Csak tudod, soha nem volt az a "Disney-filing" családom. Sőt, hát lényegében sosem volt családom. Emberek voltak körülöttem, akik bizonyos szintig szerettek engem, és bizonyos szintig én is szerettem őket, de például annyira már nem, hogy a 15 éve elhunyt nagyanyám sirját akárcsak egyszer is meglátogassam. Mert szerintem felesleges ... anyám sirját sem fogom ... mellesleg anyámat 5 éve nem láttam, valamikor tavaly megkérdeztem tőle sms-ben, hogy van-e e-mail-cime, hogy dumáljunk. Azt irta vissza, hogy nincs. Nos, ennyiben maradtunk.
Valszeg a fél veséjét vagy máját odaadná értem, sőt ez biztos, ahogy én is .... de egyébként párhuzamosan élünk ... ami nem annyira baj, mert évtizedek óta magamra vagyok utalva. És ez rohadt jó! Senkinek sem tartozom semmivel! Kurvára felszabaditó érzés! Senkinek sm kell megfeleljek! Ezért is ekkora nagy a pofám! Azt csinálok, amit akarok! ;)

P.Elliot 2017.03.24. 02:50:45

@Pink Petsch: Ezt a felszabadulo erzest ismerem, ugyan nem a csaladbol de volt itt nekem egy ismerosom, egy no a ferjevel, baratnonek nem neveznem aki ram ult, nem lehetett tole megszabadulni.
Tarsaga rendkivul idegesito volt, zavaro, most nem tudom leirni mert idohianyban vagyok hogy hogy is volt ez az ismeretseg de en voltam az utolso mohikan aki nem raztam le ezt a not mert kicsit sajnaltam is. Egyszer amikor sertegetett, illetve nem is sertes hanem tele volt olyan jo magyaros irigyseggel es mindig belemkotott, egyszer beleuntam, leraztam otet.
Olyan felszabdult erzes jott ram ami heteken at tartott, mint amikor a viz alatt fuldokolsz, nem is tudtam hogy ennyire lehuzott hangulatilag addig amig le nem raztam.
Csodalatos felszabadult erzes volt, akkor hararoztam el hogy nem fogom hagyni hogy barki rauljon az eletemre.
Szoval tudom mirol beszelsz...

2017.03.24. 03:09:42

@P.Elliot: Örülök, hogy viszonylag simán, azaz virtuálisan megúsztad az energia-vámpirt, és nem kellett irl is szivnod vele, amikor nehezebb leépiteni.
Nekem is van egy ilyenem ... nem élünk egy városban -hál'istennek-, de havonta egyszer legalább bejelentkezik nálam különöböző érdektelen szarságokkal. eleint válaszoltam neki, de csak vérszemet kapott, mert két hetente kezdett irni ... mostanra már leszarom, ha ir.
Komolyan, nem értem a lányokat, nem vagyok a barátnőjük,és kurvára nem érdekel az életül. Az érdekel, hogy melózzanak ... leszarom, hogy éppen terhesek vagy szakitottak ... *wörk*, baszod *wörk* .... ahogy Gorodon Ramsay mondaná: This is not a fucking kindergarden!

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2017.03.24. 07:07:43

Sokáig éltem Finnországban de szerintem is túl van pisálva a rendszerükről kommunikált kép. Engem is fűtöttetk ott kinn, hogy hű micsoda "lottovoitto syntyä suomeen" (lottófőnyeremény finnországba születni "ja niin espäin" (stb). A 80-as években volt ez igaz, párom legalábbis ezt mondta hogy akkor zsír volt minden. Aztán jött a válság 91-ben, akkor minden beszart. .Finnország mocskosul rohadtul túl van árazva, minden brutálisan drága, minden monopolizált, az állam minden jövedelmet legalább triplán adóztat, nyugdíjasok is adóznak! Igaz 10000 euro alatt nem, de ott az lófasz. Kb mintha itt nem adóznál 1millió forintos éves jövedelem alatt.
Szóval szar a rendszer, de az emberek is fából faragottak szóval nekik talán ezért pont jó. Én simán kiküldenék innen rinyálós,picsogós embereket oda egy-két évre hogy megtanulják a kutyafittyet. Főleg most amióta válság van és munkanélküliség.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.03.24. 11:13:51

Hmm... akkor most tündérkert vagy nem Finnország??

London2009 2017.03.24. 11:44:43

@Pink Petsch: @swing gitan: mar azota megvilagosodtam. Helyre is allt a lelkibekem. :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.03.24. 11:56:25

@P.Elliot: Úúúhh, baxxa meg, ez nagyon kemény...

London2009 2017.03.24. 12:01:19

@Pink Petsch: most en teljesen le vagyok dobbenve azon, hogy te ezek szerint egy holgy vagy. Ebbol a dobbenetbol meg fel kell ocsudnom!

London2009 2017.03.24. 12:08:14

@P.Elliot: aranyos vagy, koszonom. Szerintem irto fantaziatlan, de akkor, azon a napon epp ennyi tellett tolem. De megvaltoztatni nem fogom, mert mar hozzam nott.
Kulonben egy szep magyar nevem van, jo sok ekezettel, meg dupla betuvel. Keptelenek itt megjegyezni, illetve helyesen leirni. Mar annyi variociojaval talalkoztam, hogy egy ideje gyujtom oket. De meg mindig meg tudnak lepni egy ujabbal. Gondoltam ra, hogy fel kellene vennem egy kozepso nevet amit tudnek hasznalni, mert ez neha irto idegesito tud lenni. Aztan elkezdtem gondolkozni, hogy mi is lehetne. Lucy? Meredith? Julia? De egyszeruen keptelen voltam ra! Nekem ez a nevem es kesz. Ugyhogy maradtam, ami vagyok.

London2009 2017.03.24. 12:09:14

@Pink Petsch: azt hittem, hogy happy end lesz es a kis kinai kolykok az elso feleseghez kerultek a masodik feleseg halala utan. Ez igy nagyon szomoru.

szakasz2 2017.03.24. 12:15:13

@P.Elliot: "a szulo no teljesen meztelenul volt, meg takaro sem takarta sehol es ugy fetrengett az agyon... Miert? Mi szukseg van arra hogy abszolut pucer legyen? "

A többi skandináv országot nem és nyilván Finnországot is csak részben ismer(t)em, nehezen tudom elképzelni, hogy ez általános lenne. A feleségem, mikor szülte második lányunkat ott, akkor ilyen még csak fel sem merült, sőt a lehető legkényelmesebbé és könnyebbé akarták tenni a vajúdást illetve az utána ottt töltött időt az anyának.
Ha tippelnem kéne, akkor vagy az adott "szülő nő" maga akart meztelen lenni, vagy valamilyen egészségügyi/komplikációs okból történhetett, kötve hiszem, hogy ez általános lenne.

London2009 2017.03.24. 12:27:15

@Pink Petsch: @mojyo: Hala az egnek engem a csaladom beken hagy. Marmint a szuk csaladom. Soha nem kerdezgetnek, tok orulnek, hogy latnak, aztan ennyi. De a tavolabbi csalad, illetve ismeretsegi kor, na az nagyon kemeny. Raadasul tiszta hulye vagyok, mert ahelyett, hogy elkuldenem oket az Uralon tulra, csak hallgatom magamat, amint szabadkozom meg vicceskedem. Utana meg ket napig puffogok, hogy most akkor mi a faxert is magyarazkodom en nekik??
Meg fel eve sincs, hogy ferjhez mentem, de ami azota van, az egy viccparade. Babaprojekt? Tronorokos? Ti nem akartok gyereket? Hany eves is vagy? Mar ne is igyal, gondolom mar terhes vagy. Meg repulsz, de hat azt hittem hogy…ja bocs.
Tovabb is van mondjam meg? Na es ilyenkor belulrol majd szetrobbanok, hogy ti amugy normalisak vagytok? Tudjatok egyaltalan, hogy mirol kerdezoskodtok?
De a csucsok csucsa, az a szuleim egyik baratja volt. Tehat ez a legjobb, nem is az en ismerosom, hanem a szuleime. A kovetkezo hangzott el. Na es akkor tervezunk csaladot vagy most akkor, hogy allunk? Mar itt majdnem leestem a szekrol, hogy most akkor tenyleg ez a kerdes amire valaszolnom kell? A szuleim elott, akik amugy meg nem kerdeznenek pedig tuti, hogy ok is varjak. Ilyenkor en ilyen hulye modon elkezdek hebegni habogni, hogy hat igen, meg ize, nem megy az olyan gyorsan, meg persze, meg majd, meg bla bla. Na es akkor erre folytattak, hogy ez mind szep es jo, de ezt megis, hogy akarjuk kivitelezni ha ossze-vissza kulon-kulon, jarjuk a vilagot?? Ebbol, hogy lesz gyerek?
Na es szerintem ez rohadtul magyar sajatossag. Bar lehet, hogy tevedek. De engem itt Angliaban a budos eletben meg senki nem kerdezgetett eskuvorol, gyerekrol, fizetesrol, semmirol. El is kezdtem ujbol puffogni, mondom, tiszta hulye vagyok! :D

P.Elliot 2017.03.24. 12:27:39

@geegee: Nagyon sok emberi elet van ami kemeny ha jol belegondolsz. Sok ember nem is panaszkodik ha romokban van az elete marpedig ismerek en csendesen turo embereket is akikrol tudom hogy milyen rohadek sorsa volt, most is az de nem lazad. Igen, a szuloktol kell kiindulnia minden jonak, eleg lenyelni kesobb az elet pofonjait.
Az inditas nem penzkerdes szerintem. Amikor en szulettem akkor nagyon szerenyen eltunk, beosztva azt a keveset mert apam mint kommunista ellenes szemely nagyon meg lett jegyezve, igaz hogy meg akkor is elegge nagy szaja volt ilyen teren amikor gyerek voltam.
Megis, ha visszaemlekszem a gyerekkoromra akkor szep volt. Osszebujos, csaladias, a puszi mindig kijart ha odamentem apamhoz, a mosoly is, akkor is ha beteg volt vagy csak bantotta valami, ha visszaemlekezem azokra az evekre akkor mindig az jon a szemem ele hogy ulunk az ebedloasztal korul estente, mi gyerekek lecket irunk vagy rajzolgatunk vagy tarsasozunk, esetleg csak beszelgetunk, tv nem volt. A szulok, apam olvas vagy irogat valamit, anyam kotoget vagy szinten olvas, kozben beszelgetunk is, olyan jo biztonsagos erzes kozottuk lenni.
Apam rengeteget meselt mindig az eleterol meg masokrol, / gondolom tole orokoltem a meselo kedvet hehehe, a noverem zarkozottabb volt/, jo volt hallgatni, sokat okultam belole a kesiobbiekben is.
Megtanultam hogy hogy ne eljek, nem azt hogy hogy...
Nem, nem hianyzott a penz igazabol nekunk gyerekeknek, nem faztunk, nem eheztunk, ruha volt rajtunk, szereto szulok voltak, ehhez nem penz kellett elsosorban hanem osszebujas, egymas vedese, szeretete, amikor a lanyom szuletett mindig ez volt a szemem elott hogy a csaladias erzes, az egymast szamontartas, vedelem lesz az elso nem az anyagi javakkal valo elhalmozas.
Ugy is lett, sosem bantam meg, van egy nagyon szereto gyerekem.
A baratnomnek mindig azt probalom a fejebe sulykolni hogy a pozitivumokat probalja latni a sorsaban.
Volt egy szeretetlen anyja, de az sosem bantotta, se tettel, se szoban, volt egy apja aki sosem hagyta el, anyagi biztonsagot is hagyott maga utan a lanyanak.
A ferje nem szokott meg a hazassagbol hanem kikerte magat belole ugy hogy kesobb is sokat talalkozott a felesegevel, a gyerekeit is mindig elhozta hozza megmutatni, a baratnom mondta is hogy olyan edesek voltak, o megertette a ferjet,/ hulye kinai rokonok jo hogy elvittek oket magukhoz de gondolni kellett volna arra hogy ennek a nonek nincs senkije, a gyerekek az o orokseget is megkaphattak volna idovel, rajuk hagyta volna, egyebkent mar kerdezte tolem hogy milyen otlet lenne megkeresni oket...
Aztan az is az elet pozitivuma hogy kigyogyult a rakbol amit rogton az elejen eszrevettek.
Ferjhez kellene mennie de nem akar...baratot sem holott csinos, apolt de meg szoba sem lehet hozni mert attol is kiborul, minden baratnoje ezt tanacsolja es ez nagyon ingerli, jobban mondva fel hogy rosszul jar vele, illetve ujabb negativ elmenyek erik.
Tudom hogy konnyen jar a szam mert nem az en eletem es nem en eltem at ezt a sok rosszat de meg sem kellene apolgatni meg mindig a rossz elmenyeket, le kellene zarni vegre...
O is azt mondta hogy meg az anyja sirjanal sem volt, lehet hogy elvonszolom egyszer oda hogy koszonjon el tole es zarja le vegre ezt az egesz dolgot....

P.Elliot 2017.03.24. 12:34:37

@London2009: En ugyanigy meghokkentem mint te, en is azt hittem eloszor hogy ferfi a maga hatarozott szovegevel aztan egyszer valahol irta hogy no, en attol fogva tudom, de jo karakan no lehet, szeretem ezt a tipust.

P.Elliot 2017.03.24. 12:44:32

@London2009: Itt sem szokas az ember maganeleteben kutatgatni, en sem szeretnem ezt a nagy erdeklodest.
Fiatal koromban meg otthon allandoan azzal uldozott a rokonsag hogy mar 18 eves vagy, ideje ferjhez menni.
Aztan meg 20 eves koromban hogy igyekezzek mert venlany lesz belolem. Utana allandoan ezzel piszkaltak es nagyon kellemetlen volt, azt mondhatom hogy 23 eves koromban azert mentem ferjhez mert elvartak tolem holott 30 elott erre semmi kedvem nem lett volna.
A mostani eszemmel tojnek a kozvelemenyre de hat ugye a 70-es evek....

London2009 2017.03.24. 12:47:10

@P.Elliot: igen, en is a hatarozott, eros csajokkal jovok ki jol altalaban. Nem tudok mit kezdeni az ilyen picsogo peneszviragokkal.

London2009 2017.03.24. 12:48:39

@P.Elliot: a mostani eszeddel is hiaba tojnal, valoszinuleg akkor sem tudtal volna 30 eves korodig varni. Akkor mar lehet, hogy nem vett volna el senki. Na szerencsere ez a vilag mar elmult.

P.Elliot 2017.03.24. 12:50:30

@szakasz2: En sem tudom, azert kerdeztem hogy hatha tudja valaki hogy miert.
A fotok egyertelmuen korhazban keszultek, a szulo non valoban semmi nem volt, ezert is kerdeztem mert nagyon furcsanak talaltam a kepeket...
Nem kerdeztem meg a notol mert valahogy kenyelmetlennek ereztem a kerdest, az emberek rogton kritikanak vesznek dolgokat.
Meg az is megfordult a fejemben hogy nem-e valami termeszethez kozeli idiota szervezet tagja a feleseg es ugy akart szulni mintha kinnt lakna egy barlangban a termeszet olen.
Ki tudna? De azert erdekelt volna.

P.Elliot 2017.03.24. 12:51:47

@London2009: Es akkor mi lett volna ha nem vett volna el senki? Az a tipus vagyok aki magaban s jol elvan.
Gyereket meg lehet nevelni maset is.

London2009 2017.03.24. 12:57:25

@P.Elliot: Persze, nem lett volna semmi akkor sem, ha igy latod akkor ok. Mondjuk en mindig is szerettem volna ferjhez menni. De azt nem szerettem volna, hogy barki is megmondja nekem, hogy azt mikor tegyem.

Herr Géza 2017.03.24. 13:03:10

@P.Elliot: Hahaha, egy dolog stimmel: a szemüveg. :)))) Géza abszolút nem gesztikulál és nagyon nem szobatudós. Ellenkezöleg: olyan gyakorlati ember, hogy a varrástòl a fözésen át a kömüves munkákat, villanyszerelést, csöszereiést, burkolást, asztalos munkákat, stb., mindent megcsinál. Nem csak papolni tud róla. Csak szólok. :)))))))))

P.Elliot 2017.03.24. 13:15:39

@Herr Géza: Na, akkor most tudok rolad mindent, hehehe..a szobatudost nem en mondtam csak a gesztikulalast, bar azon sem csodalkoztam volna.
A nick mogotti szemelyeket csak ugy elkepzeljuk, kivancsi lettem volna hogy rolam mi volt a velemeny...

London2009 2017.03.24. 13:15:59

@P.Elliot: @Herr Géza: nalam viszont minden stimmel. Magas, barna vagyok! :D

petivagyok innen 2017.03.24. 15:05:58

Úgy látom sok embernek nehéz szembesűlnie a valósággal. Olyan kommentelők mondják meg, hogy mi van Finnországban, akik sosem jártak még ott.
Szerintem poszter jól látja a dolgokat. A finn csoda nem a rendszerben van, hanem az emberekben. Az, hogy nincs korrupció az nem a rendszernek köszönhető, hanem a finneknek. Náluk az igazmondás és becsületesség hagyomány. Ugyanakkor valóban nyersek, ami a nyájaskodáshoz szokott közép-európaiaknak bunkóságnak tűnhet. Az hogy a szabályokat törvényeket követik, az megint a finn nép tulajdonsága. Ha valamiben megállapodtak vagy megígértek azt minden áron betartják.
Igen valóban lenézik a külföldieket (kivéve a magyarokat). Igenis nemzeti érzelműek és vallják, hogy Finnország a finneké és ezért harcolnak. Ami nem feltétlenül baj.
A fizetések között tényleg nincs nagy szórás. A bruttó 6000eurós mérnöki fizetés felét le is veszik adóban. Helsinkiben kevesebb luxus autó van, mint a víz másik partján Tallinnban. Ráadásul a jövedéki adó néhány termék esetében sokszorosa magyarországinak.
A lényeg az, hogy ha valaki kíváncsi mi van ott, akkro menjen ki 2-3 hétre és nézzen körül, beszélljen a helyiekkel. Nézze a finn tévét. És utánna kezdjen a poszterral kötekedni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.03.24. 17:40:46

@szakasz2: Apropó.Finnektől jártatok haza kocsival?Milyen útvonalon?Ha szabad kérdezni...
Valszueg nem megyünk a rolával/autozuggal.Direkt Pest felé erős kitérő volna Hamburg...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.03.24. 17:50:32

@P.Elliot: Igen, nehéz erre mit mondani...Köszönöm a soraidat.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.03.24. 17:55:02

@London2009: Pof@'n kell verni minden ilyen hülyét, aki köcsög tolakodó, akárki is legyen az.Én nőként valszeg nem kötnék csomót a nyelvemre...Ki kell találni valami frappáns visszakérdező szöveget, mondjuk a fizetéséről, vagy az ágybeli szokásáról...Biztos érteni fogja az összes...

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2017.03.24. 22:43:59

@szakasz2: a többi északi ország tényleg skandináv, már ha nem a baltiakra gondolsz, viszont se a finnek, se a lappok, sem a baltiak nem skandinávok.
welcome to reality, bro!

szakasz2 2017.03.24. 23:16:43

@adamskij: Látom, sikerült megragadni a lényeget, bro.

szakasz2 2017.03.24. 23:23:11

@geegee: Kocsival 2-szer jártuk meg a Budapest-Helsinki utat. Egyszer odafelé 2000-ben, egyszer vissza 2002-ben.
Odafelé Dánián keresztül, majd Stockholm-Turku komp, alvással egybekötve. Az az út egész rendben volt.
Visszafelé Helsinki-Tallinn, majd balti államok, Varsó és Budapest. Na az durva volt, akkor ment el a kedvem az éjszakai vezetéstől. Az utak sem voltak a legjobbak (igaz azóta talán fejlődtek, mert már akkoriban is jöttünk át hosszabb útépítéseken), a lengyel szakaszon Varsóig pedig olyan volt, hogy ahhoz képest - még a magyar M1 Győrtől határig történő megépítése előtti - 1-es út "halálszakasza" egy szimpla városnéző túra volt. De ez is már lassan 15 éve volt.

Herr Géza 2017.03.25. 01:46:24

@petivagyok innen: Hát ami engem illet, egy percig sem elemeztem a finneket, csakis a poszterina írásában hemzsegő ellentmondásokkal, a naívságával és a szűk látókörével vitatkoztam.
Azt, hogy néhány terméken magas a jövedékia adó, anélkül is tudni lehet, hogy bárki is jart volna ott.
Többen jajgatnak a magas adók miatt, te konkrét példát is írtál. Akkor én is leírnám, hogy egy bruttó 8000-es mérnöki fizetésből,( ami itt már igen magas pozíciót felltételez) egy egyedülálló, vagy akár egy gyermektelen házaspár egyik tagja Németországban 4.400 nettót kap kézhez. Gyakorlatilag alig többet, mint a felét. Akkor miről beszélünk?
Senki nem állította azt, hogy a finnek királyként élnek, nem is erről voltak sosem híresek.
What's the problem?

DieNanny CH 2017.03.25. 15:32:19

@London2009:

Ne már! Mióta írogatsz ide? Mert jópárszor, jó pár éve elhangzott ez már.
De azért: Jó reggelt! Üdv a körünkben.
:-D

DieNanny CH 2017.03.25. 15:42:54

@geegee:

"Ki kell találni valami frappáns visszakérdező szöveget, mondjuk a fizetéséről, vagy az ágybeli szokásáról..."

Nekem is ez jutott eszembe. Ha idősebbek, akkor kb: "Hogy van a prosztatája? Olvastam, hogy ebben a korban már vigyázni kell, és a nemi élettel is gondok lehetnek. Vagy nem?"

Persze, könnyű nekünk, gondolom a szülők barátai, ezért nem akarnak velük összeakaszkodni, pedig rájuk férne...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.03.25. 23:43:49

@szakasz2: Aham, kösz.Na, pont ez az utóbbi lenne nekünk is érdekes, már ha...De egy morfondírt meg fog érni, mikor nézem majd a kompárakat...Hogy ez a qrva Skandinávia nem tudott délen is összenőni a kontinenssel...

tanato 2017.03.26. 12:12:09

A magyarok szerint csak beteg ne legyen az ember Finnországban
2017. március 26. 05:40, vasárnap - Szemlézte: Dr. Hanyecz Vince

A finn egészségügyben dolgozó orvosok és nővérek, sokkal inkább hasonlítanak egy észt, orosz és pakisztáni művészekből álló színházi társulat tagjaihoz, akik egy kegyetlen komédiát adnak elő, mégpedig személyre szabott improvizációs gyakorlatok sorozatából, és minden panaszra antibiotikumot írnak fel. De fő az optimizmus, végtére is mindenki él, szóval egy szava sem lehet az embernek. Egy ilyen bevezető után, szerintem mindenki felkapja a fejét, és gyorsan tovább olvas, kiváltképp, ha egy olyan országról fogalmaznak meg bírálatot, amely az Európai Unió egyik sikertörténete. Az író tapasztalata szerint az orvosok nehezen elérhetőek, körülményesek, felületesek, és sokszor mintha nem tudnák vagy nem akarnák gyógyítani a bajt, és mintha arra játszanának, hogy az idő majd megteszi jótékony hatását.

A Hello magyarok egyik Helsinkiben élő szerzője jegyzi azt a szubjektív írást, melyben saját tapasztalatait osztja meg a finnországi állami egészségügyről, szándékosan kicsit túlzó jelleggel. A leírtakkal – melyek egytől egyig valós eseményeken alapulnak – a jóléti államok közé tartozó Finnországról alkotott képet szeretné árnyalni. Bár az életszínvonal, és az oktatás minősége is irigylésre méltó, ennek ellenére ott van – a nálunk is sarkalatos pontnak számító – egészségügy, amely véleménye szerint hagy némi kívánnivalót maga után. A rendszer nem tökéletes. A tragikomikus helyzetleírások egész kis véleménycunamit indítottak el, sokan egyetértettek, a kommentek között találni egészen extrém eseteket is és annak szöges ellentettjét. Egy korábbi Guardian-cikk is a finn egészségügyet ekézi, mondván, hogy alulfinanszírozott. A PestiSrácok.hu-nak nyilatkozó kint élő magyar fiatal szerint azonban az emberek azt felejtik el, hogy Finnország Európa egyik legdrágább országa. Lehet, hogy igazából a fejekben van a hiba?

ORVOSSAL TALÁLKOZNI AKKORA ESÉLY VAN, MINT ÉLŐ TASMÁN TIGRISSEL

Az első kihívás ott kezdődik, amikor az ember szeretne orvoshoz menni, fejti ki a blogger. Reggel 8-9 óra között lehet időpontot kérni, ami eddig kevésszer sikerült neki. Ugyan az automata ígér visszahívást, ám állítása szerint ez sem minden esetben történik meg. Ha mégis, az sem garancia semmire, mert orvossal találkozni akkora esély van, mint élő tasmán tigrissel.

Szerinte, amíg nem folyik vér- és/vagy a genny, nincs az a tünet, amellyel egyből fogadnák az embert. Csak a kellő kitartással rendelkezők jutnak el az orvosig, de első körben akkor is csak egy nővér veszi szemügyre az embert, és eldönti, hogy orvos-kompatibilis-e a nyavalya, vagy csak szimpla hiszti.

Ha a diagnózis felállítása nem kíván orvost, a nővér jó tanácsaival haza lehet battyogni.

OTTHONGYÓGYÍTÁS FELSŐFOKON

Amikor a lányuk testét piros pöttyök borították el, felhívták a rendelőt, hogy szeretnék bevinni kivizsgálásra, hogy kiderüljön az amire gyanakszanak, bárányhimlő. Mire a vonal túl végén lévő nővér közölte, ha tényleg bárányhimlő, azt nem kell megnézni, a gyerek pár napig maradjon otthon.

tanato 2017.03.26. 12:13:08

Amikor a lányuk testét piros pöttyök borították el, felhívták a rendelőt, hogy szeretnék bevinni kivizsgálásra, hogy kiderüljön az amire gyanakszanak, bárányhimlő. Mire a vonal túl végén lévő nővér közölte, ha tényleg bárányhimlő, azt nem kell megnézni, a gyerek pár napig maradjon otthon.

EGYBŐL A RENDELŐBE

Meg lehet próbálni kihagyni a telefonálást és a rendelőintézetben kezdeni a napot, de az ürességtől kongó épületben a várakozás, így is több lesz egy óránál. De, ha egyszer az orvos keze közé kerül az ember, az egy percet sem vesz igénybe, az antibiotikum felírással együtt sem, teszi hozzá az író.

NINCS GARANCIA A GYÓGYULÁSRA

Fogorvoshoz bejutni sem egyszerű, ha mégis, a helsinki sürgősségi fogászati rendelőben a következő látvány tárul elénk: óriási terem, telis-tele boxokkal, melyekben szorgos fogászok és tanoncaik ügyködnek viharos sebességgel. A beavatkozás tűzoltás jellegű és ha nem akarod, hogy később fájjon, elmész egy másik rendelőbe, hogy befejezzék a “munkát” – állítja a blogger, aki járt már úgy, hogy fogfájásra panaszkodva, az orvos megröntgenezte, de a felvételből nem jött rá, melyik fog rossz, így hazaküldte. A rossz tömést végül privát rendelőben cserélték 150 euróért.

REAKCIÓK PRO ÉS KONTRA

A kint élő magyarok körében sokaknak volt hozzáfűznivalója a fentebb leírtakhoz. A legtöbb komment hasonló borúlátással ábrázolta az ellátást. Többségük szerint, hiába vannak jól felszerelt gyógyintézetek, az orvosok hozzáértése eközben kritikán aluli. Jöttek is a sztorik, mindenkinek volt legalább egy, de inkább több. Valaki azt írta,

egy sima 4 hetes törésből lett több mint egy év 2 operációval, mert nem vették észre hogy elmozdították a kezét. Egy év pereskedés után megállapítottak hogy semmi baj az normális. Most a sebész által kiadott jegyzőkönyv alapján amiben az áll hogy ők a felelősek újra át nézik újabb 8 hónap alatt.

Egy másik kommentben pedig az állt:

a nővér ragtapaszt tett a csontig hatoló baltavágásra, négy különböző panaszra írták föl ugyanazt a gyógyszert, és volt olyan, hogy az orvos a Google-ban keresett rá a tünetekre, meg olyan is, hogy a fogorvos, miután szétfúrta a páciens fogát, közölte, hogy ő ezt nem tudja megcsinálni, keressen fel inkább valaki mást.

Egy kint dolgozó ápolónő “erős túlzásnak” tartja, hogy “Finnországban adottak a körülmények“. A legdurvább esetről pedig egy édesanya számol be, miszerint nagyjából 24 óra és számtalan orvosi vizsgálat kellett ahhoz, hogy rájöjjenek, életveszélyben van a fia, akinek a megakadt kesudió miatt addigra tiszta genny volt a tüdeje. Azt írja, hiába mondta az orvosoknak, hogy a gyerek alig kap levegőt, nem törődtek vele, amíg a sokadik vizsgálat után, végül valakinek feltűnt, hogy gond van a véroxigénszinttel. Emellett olvasni olyan véleményeket is, melyek szerint “helyzet nem ennyire szörnyű vagy legalábbis nem csak ilyen van“, és van aki szerint sokkal jobb a finn mentalitás, hogy nem adnak egyből mindenre gyógyszert.

KINT IS MARAD A MAGYAR MENTALITÁS

Nem tartja elképzelhetőnek egy, a PestiSrácok.hu-nak nyilatkozó Finnországban élő magyar, hogy pont az orvosok lennének képzetlenek, amikor minden munkahelyen folyamatos továbbképzések vannak a pincértől kezdve a cégvezetőkig az oktatás színvonaláról nem beszélve. Szerinte háziorvoshoz bejutni is könnyű, viszont a szakrendelőkbe már annyira nem. Sokszor megesik, hogy fájdalomcsillapítóval hazaküldik az embert és a legtöbb esetben megoldódik a baj. A gond akkor van, ha panasz marad. Akkor újra vissza kell menni a háziorvoshoz, aki elküld szakorvoshoz, akinél általában várólista van.

Úgy látja, az, hogy nem küldenek egyből minden aprósággal szakrendelésre, az egyfajta racionalizálása az erőforrásoknak, a finneknél ugyanis minden csillagászati áron van (Európa egyik legdrágább országa). A finn állami egészségügyi ellátás vizitdíjalapú. Egy vizitért max. 16,10 eurót, rendes munkaidőn túl végzett vizsgálatért további 22,10 eurót kérnek. A közkórházakban a vizitdíj max. 32,10 euró, a kórházi költség napi max. 38,10 euró, ambuláns kórházi kezelés díja 29,30 euró. A portálunknak mesélő fiatalember szerint ezek a tarifák kevés embert vágnak földhöz, miután az átlag kereset 2000 euró/hó. Ő személy szerint finnt még nem hallott panaszkodni csak magyart. A finneknél egyébként népszerűek a magánrendelők, és bizonyos munkáltatók fizetik a biztosítást alkalmazottaik után, ez fedezi a privát orvosi ellátások költségeit is.

(Pesti Srácok)

2017.03.31. 11:18:31

Finnországgal három baj van
1. hideg van
2. nem ott van Tokalyhegyalja (romány testvéreminek: Murfatlar)
3. Pénztáros Lőrinc nem az ottani gazdaságot erősíti (romány testvéreimnek: Dorinel Umbrărescu)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása