oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. május 19. 06:48,  Egyszer volt, hol nem van – egy finn kaland 350 komment

2014. május 19. 06:48 Határátkelő

Egyszer volt, hol nem van – egy finn kaland

Volt egyszer egy fiatal pár, akik a középiskolában jöttek össze, a szerelem aztán annak ellenére folytatódott, hogy más-más egyetemre jártak. A kapcsolatból házasság lett, majd jött egy váratlan finnországi állásajánlat. KaMon története meseszerű, de messze nem az.

Kukába a sok hóval.jpg

„Egyszer volt, hol nem volt - a trolloknak talán igaz sem volt - élt egyszer a múlt évezredben egy rendes, szorgalmas tizenéves fiú és egy vele egykorú eszes, de hebehurgya lány, akiket egy - nem testet, hanem agyat megmozgató - versenyen mutattak be egymásnak. Meglepetten és értetlenül néztek ezt a „véletlen” találkozást összehozó tanárra, de azért udvariasan bemutatkoztak, majd két különböző irányba továbbindultak, hogy 2 perc múlva már a másik nevére se emlékezzenek.

A szülők befolyása alatt lévő „sors” azonban ugyanabba a „versenyistálló” középiskolába terelte őket, ahol idővel barátok, majd - a tanárok és az osztálytársak nem kis meglepetésére - egy pár lettek. S bár más-más egyetemen tanultak tovább és sok különböző vizsga követelményének tettek eleget külön-külön, azért egy közös „projekt” keretében egy gyönyörű kislányt is sikerült összehozniuk a diplomamunka és az új évezred beköszönte előtt.

A fiú - akit inkább néztek a kislány bátyjának, mint apjának - sikeresen lediplomázott informatikusként, míg a lány két szoptatás között rohangált be az egyetemre, hogy az utolsó tanévet is teljesíteni tudja és meglegyen legalább az abszolutóriuma.

S ki tudja, talán a gólya egyszer egy gyermek helyett (mellett) egy matematikus diplomát (is) hoz vagy legalább elrepíti a lányt az államvizsgájára. Így lett hát belőlük (azaz akkor már férjemből és belőlem) egy család, ahol a pelenka rendszeresen megtelt, míg a pénztárca kiürült.

(Hoppá, most jut eszembe, hogy Kövérmadár valószínűleg tollait tépkedve itt fog elmenekülni a monitor elől, hiszen a történet még el sem kezdődött, de kisgyerekről és elitgimnáziumról már szó volt. Mi lesz, ha kiderül, hogy a gyereknek még gumicsizmája is volt?)

A jótündér keresztanya és az ő barátja

Szerettük volna a kislányunkat megkeresztelni, ahhoz azonban keresztszülőket is kellett találnunk. Páromnak nincs testvére, így keresztapának kézenfekvő volt bátyámat megkérni, őt azonban akkoriban messzire elkerülték a barátnő illetve feleségjelöltek, habár igazán megpróbálhatták volna, hogy miközben a számítógép monitorját bámulja, átlibbennek magassarkúban a billentyűzeten.

Nekem akkoriban egyetlen barátnőm volt (lévén középiskolában és egyetemen is sokszor annyi fiú vett körül, mint lány) aki örömmel volt az esküvői tanúm, viszont a világból ki lehetett volna kergetni azzal, hogy ő bármilyen formában anya, akárcsak keresztanya is legyen. Így hát hirtelen ötlettől vezérelve férjem egy lány ismerősét kértük meg, aki meglepetten elfogadta a felkérést és innentől gyakrabban találkoztunk. Neki akkoriban lett új barátja, aki ekkor már programozóként Finnországban dolgozott, így vele is megismerkedtünk és a fiúk jókat beszélgettek a közös találkozások alkalmával.

Egyszer aztán megkérdezték, hogy nem lenne-e kedvünk Finnországban élni, úgyis keresnek a srác munkahelyén (egy kis cégnél, nem a Nokiánál) új embereket. Mi kapásból rávágtuk, hogy nem igazán, mire ő egy mondatával lerombolta kalandokkal szembeni minden ellenállásunkat, amikor közölte, hogy kb. mennyit lehetne ott keresni. (Persze nekünk, naiv fiataloknak halvány fogalmunk sem volt arról, hogy arrafelé egészen mások nemcsak a bér, hanem az árviszonyok is.) Megszervezte hát a személyes interjút és vendégül is látták páromat 2000 júniusában Espooban.

Minden kezdet nehéz, ha pedig nem, akkor gyors

Több mint 1 hónap elteltével jött a telefon, hogy férjemet felvették és mikor tudna menni, mert a jövő héten augusztus elsejével akár kezdhetne is. Miközben leesett állunkat próbáltuk visszaakasztani megtudtuk, hogy Finnországban a munkahelyi naptárból a július hónapot akár ki is lehetne tépni, hiszen úgyis majdnem mindenki elmegy 4 hétre szabadságra. Valójában tehát nem is vártunk sokat a válaszukra, ők pedig már az interjún is mondták, hogy sürgősen kellenek új programozók.

Szerencsére (és hálás köszönet ezért és minden egyéb segítségért) jótündér keresztanya és barátja gyorsan béreltek nekünk egy lakást a munkahely közelében, mi pedig beadtuk a vízum kérelmet a Finn Nagykövetségen, de 9 hónapos babánkkal a kezemben és egy friss diplomával kedvesem zsebében még azelőtt útnak indultunk, hogy azt megkaptuk volna.

Sok cuccunk amúgy sem volt, pelenkát és matracot meg úgyis bárhol lehet kapni, s így legalább augusztus második hetében már új munkahelyén dolgozhatott életem párja. Azt a kb. 1 hónapot pedig, amíg a vízum megérkezett tanulói gyakorlatnak is el lehetett könyvelni.

Esténként nosztalgiával gondoltunk a régi technika óráinkra és imbuszkulccsal a kezünkben ikeás bútorokat szereltünk össze. (Szerencsére mosógépet egy akkor hazaköltöző családtól vettünk, így elektroműszerészi ismeretekkel a mai napig nem rendelkezünk.)

A kultúrsokk elsőre úgyis utolér

Megvolt tehát a költözéssel, munkakezdéssel, berendezkedéssel járó izgalom. Emellett rácsodálkozhattunk, hogy körülöttünk minden zöld és akármerre indulunk el szinte néhány lépésen belül már egy erdőben sétálunk, ahol szamócát, málnát (és megfelelő helyeken még áfonyát is) lehet szedni, mókusokkal rendszeresen találkozhatunk, de akár vadnyulat is láthatunk.

Ha pedig szerzünk egy térképet vagy megkérdezzük az első szembe jövőt - aki nagy valószínűséggel beszél angolul - akkor a közeli tóhoz - ami arrafelé kötelezően létezik - is elsétálhatunk.

Híd Seurasaari szigetére.jpg

Ráadásul mi egy olyan környéken (kilátogató volt osztálytársunk szerint „üdülőtelepen”) laktunk, ahol 3 háznyi távolságon belül még 4 másik magyar család lakott, de kicsivel messzebb még több is. Ezért aztán tudtunk másokkal beszélgetni még az anyanyelvünkön is egy-egy séta vagy leikkipuistos találkozás alkalmával. Találó elnevezés erre a nászút vagy mézeshetek szakasz.

Sajnos azonban minden csoda 3 napig - jobb esetben 3 hétig vagy 3 hónapig - tart így az ember előbb utóbb felébred. Ha más nem azért, mert beborul az ég és sokat esik az eső. Kicsit bővebben kifejtve a lényeg, hogy a nyárnak - bár nagyon szépnek és kellemesnek éltük meg mindannyiszor - hamar vége lesz és jön az ősz a sokkal rövidebb, borúsabb, sötétebb nappalokkal, mint Magyarországon, amit ha hosszúra nyúlik, még nehezebb elviselni, mint a fél éves telet.

Az első évben, amikor kijöttünk, november elejétől december közepéig 6 héten keresztül kb. kétszer 2 percet láttuk a Napot. Ekkor persze még a munkahelyen is megállt az élet és mindenki azt kérdezte a másiktól „látjátok / láttátok?”. S bár az esőt akár egészséges hideg zuhanynak is tekinthettük volna, amiért még csak fizetni sem kell, mégis ezt az időszakot nehéz lett volna pozitívan megélni.

Ekkorra a mézeshetek szépségeiből is felébredtünk, s habár a táj a sok fenyőerdő miatt még mindig gyönyörű zöld volt és az itt élő magyar közösség is alapvetően kedves emberekből állt (és áll a mai napig is, akik több év után is szeretettel vendégül láttak minket két alkalommal is, amikor visszamentünk látogatóba) de rá kell jönnöd arra is, hogy mindannyian különbözőek vagyunk.

Másként gondolkodunk, élünk, más a világnézetünk vagy hitünk és különbözőképpen szeretjük eltölteni a szabadidőnket. Egy kisebb közösségből pedig nehezebb barátokra találni, a finnektől pedig egy darabig a nyelv és a kulturális különbségek még elválasztanak.

Felébredni a sötétben (nappali szürkületben) tehát nem volt túl kellemes és bizony elfogott a menekülési vágy. Leírhatatlan érzés volt, amikor a repülő felszállt velünk a felhők fölé a csodálatos napsütésbe, hogy Karácsonyra hazautazzunk látogatóba a családunkhoz, barátainkhoz.

A véget nem érő hófödte táj

Mikor január elején visszarepültünk, szinte egy másik világ fogadott bennünket. A véget nem érő zöld táj fehérbe öltözött. A rövid, de egyre hosszabbodó nappali időszakban vagy szikrázó napsütés volt vagy esett a hó, s ha lement a Nap, a hó, ami vastagon beborított mindent, még akkor is világított.

A hangulatunkat is beborító borús időszak tehát nyom nélkül eltűnt a hó alatt és csak egyetlen apró, korábban számunkra még ismeretlen problémával kellett szembesülnünk: errefelé télen a szikrázó napsütés gyakran együtt jár a -20, -23°C-kal, s ha kimentünk ettől a hidegtől könnyezni kezdett a szemünk, amitől viszont a szempilláink pár másodperc alatt összefagytak. Bent viszont nappal lejjebb lehetett tekerni a fűtést, mivel a Nap olyan alacsonyan sütött, hogy bevilágította és felmelegítette szinte az egész lakást.

Emellett a fejünkben is világosság gyúlt, hiszen rájöttünk arra, hogy miért van a házak melletti parkolóban minden parkolóhelynél egy 1 méter körüli oszlop tetején egy számozott kis doboz.

A számról természetesen tudtuk, hogy azzal van jelölve mindenkinek a saját parkolóhelye, de azzal csak ekkor szembesültünk, hogy a dobozka egy konnektort rejt, aminek segítségével télen felmelegítheted az autódat, ami hasznodra lehet, ha el is akarsz indulni.

Ennél a pontnál meg kell azonban jegyeznem, hogy a mi autónknak (nemzeti büszkeségünknek) erre nem volt szüksége. De szöges gumikat azért mi is tetettünk fel rá, hogy ne csak elindulni, hanem haladni is tudjunk vele.

Autókázás helyett azonban inkább korcsolyáztunk, szánkóztunk, hógolyóztunk, hóembert, hóvárat, hómókust, hóakármit építettünk, s végre kedvünkre addig élvezhettük mindezt, amíg csak akartuk.

Sőt még akkor is rengeteg hó volt, amikor már minden ötletünkből kifogyva nem volt kedvünk újabb hóállatot létrehozni. (Lehet, hogy a tél csak arra várt, hogy mi is beálljunk közéjük, s így végre teljes lehetett volna az állatkert?)

Unatkozni viszont már akkor sem szerettünk, így elugrottunk Lahtiba megnézni a 2001-es északi sí- és dopping-világbajnokságot, amiben lényegében az egész - hazai pályán versenyző - finn csapat lebukott. S mivel a városban még jégszobor kiállítás is volt, így igazán remekül szórakoztunk. E kis kiruccanás után pedig újult erővel vethettük be magunkat a tél örömeibe. Mivel azonban a hó csak nem akart még áprilisban sem elolvadni, így a végére mégis sikerült megunni az egészet.

Minden jó, ha vége lesz a télnek

Elérkezett a május és ezzel együtt a várva várt hóolvadás ideje, a tavasz pedig olyan gyorsan köszöntött be, amilyet Magyarországon sohasem láttunk. A - nem örökzöld - fáknál szinte egyszerre volt rügyfakadás, és pár hét múlva már az orgonák is virágba borultak, a levegőt pedig együtt töltötte be majdnem az összes tavaszi virág illata.

A mókusok újból előkerültek és boldogan ettek a tenyerünkből, másztak fel a babakocsira vagy éppen a nadrágunkra. Természetesen nem mindenhol voltak ennyire bátrak, de Seurasaarin sok rámenős, vagány mókus is lakik a galambok, kacsák és vadludak mellett. Ráadásul nekünk még a gólya is jelezte, hogy ismét meglátogatna minket, de mivel most úgyis van még miben gyönyörködnünk, ezért ő majd télen teszi tiszteletét nálunk. Így már ekkor biztosak lehettünk abban, hogy a következő télen - akármilyen hosszúra is nyúlik - nem lesz időnk unatkozni. Tehát kalandra fel, ideje felfedeznünk Finnország szépségeit, látnivalóit és áfonyabokrokkal teli erdőit.

Rámenős mókus.jpg
Szerencsére (kis)lányunk már akkor (alig több, mint 1,5 évesen) is rajongott a természetért és fáradhatatlanul menetelt előre, amíg meg nem látta a következő követ, botot, lehullott falevelet ... A legédesebb mégis akkor volt, amikor több családdal együtt elmentünk kirándulni Hvitträskba, s miközben mi szülők lassan sétáltunk és beszélgettünk a gyerekek sormintát alkottak (egy gyerek, egy áfonyabokor, egy gyerek, egy áfonyabokor...) hát nem jutottunk messzire, de legalább a mai napig messziről felismerjük az áfonyabokrokat, ahol most már én állok le először.

Egy kis leírás (az előbbiekhez):

Seurasaari (avagy mókus sziget a gyerekeim szerint):
Ez tulajdonképpen egy nagy szabadtéri múzeum, ahol régi, főleg fából készült épületek (a szélmalomtól a lakóházig) mutatják be a régi finn emberek életét és életterét. Hasonlíthatnám a szentendrei Skanzenhez, azonban ez egy erdővel borított szigeten van, ahol néhány "vadon élő állatfaj" a gyerekek nagy örömére "megrohamozza az embert" mogyoróért vagy más rágcsálnivalóért. Ha pedig eljön Juhannuspäivä, naplementekor a sziget mellett - a vízen - egy nagyobb csónakról máglyát gyújtanak.

Seurasaari.jpg

Hvitträsk:
A XX. század legelején 3 finn építész egy tó melletti dombkezdemény áfonyabokrokkal teli erdejébe álmodott és építtetett meg magának egy különleges villát. S ha már egyszer "összeköltöztek", akkor szorosabbra is fűzték a kapcsolatukat és egyikük elvette a másik feleségét (természetesen válás után) feleségül, míg a másik ugyanazon a napon összeházasodott előbbi húgával. A lényeg, hogy érdemes elkirándulni oda, mert a hely gyönyörű, az áfonya finom, az épület klassz és a történet sem mindennapos. Sőt nyáron akár még fürödni is lehet a tóban, bár ez arrafelé elég mindennapos dolog.

Időjárás egy kicsit másképp:

A második finn nyarunk a szokásosnál melegebb (és valószínűleg szárazabb) volt, így "őslakó" barátaink panaszkodni kezdtek a kánikulára és mediterrán éghajlatot emlegettek. Eközben mi úgy gondoltuk, hogy ebben a gyönyörű napsütésben és kellemes 28°C-ban végre lemehetünk fürödni is a közeli tóhoz. Hiába a - vélt vagy valós - nyelvrokonság, ebben nagyon nem hasonlítottunk rájuk.

Talán a "meleg" nyárra válaszul, rövid volt az ősz és korán beköszöntött a tél, hiszen már október végén leesett az első hó, ami meg is maradt, így ezúttal elmaradt a novemberi búskomorság, viszont majdnem fél évig volt hótakaró még dél Finnországban is. Ráadásul egyre jobban kikerekedő pocakom láttán végül a gólya is beköszöntött hozzánk december elején. Így mielőtt rénszarvasok repítette szánján megérkezett Joulupukki, kivetkőzve bálnaformámból újra emberi alakot öltöttem.

"Terhesgondozás" Finnországban:

Aki olyat keres illetve szeretne, amit ez a kiemelt szó úgy általában Magyarországon jelent az ne ide jöjjön! Itt az fogja jól érezni magát pocakosan, aki fiatal és laza vagy többedszer szül és nyugodt, vagy leginkább tudja, hogy a baba a pocakjában úgyis tökéletes lesz.

Mivel a mi gyerekeink - természetesen - mind a négyen szépek, okosak és ügyesek :) voltak és lesznek is, ezért én élveztem, hogy végre nem akar senki rendszeresen mindenféle vizsgálattal terhelni. A betöltött 3. hónaptól kezdve havonta egyszer meglátogattam a védőnőt és csak mosolyogtam, amikor "leszídott", hogy már megint mennyit híztam, hiszen végre nem voltam olyan vékony, hogy elfújjon az első szellő. Ultrahang vizsgálat kétszer volt, CTG-t pedig csak akkor csinálnak, amikor megindul a szülés (orvossal is csak ekkor találkoztam pár percre) vagy a szülés várható napján (majd azt követően - azt hiszem - 10 nap múlva), ha addig őfelsége semmi jelét nem adja annak, hogy odabentről kikukucskáljon.

Szülés után egy "szállodai szobát" kaptam napi négyszeri étkezéssel és egy kis ajándéktáskával, amiben volt pl. a kis újszülött testvérének is mesekönyv. De volt egy konyha is rengeteg gyümölcslével, ahová a nagyobb gyermekünk is bátran beszabadulhatott. A csecsemőgondozók megkérdezték, hogy kérek-e segítséget (nem akartak mindent jobban tudni) és még a gyerekorvos is csak egyesével - anyuka jelenlétében - vizsgálta meg a babákat úgy, hogy közben mindent elmondott illetve megkérdezett, hogy lehet-e.

Mielőtt végre befejezném:

Szeretném még elmesélni, amit második kislányunk 1 hetes korában (decemberben!) mondott a védőnő: "Mostantól -15°C-ig napközben altassák kinnt a babát." Megtettük és nagyon jó döntésnek bizonyult. Jelenleg 12 éves lányunk ősztől tavaszig - a többségnél - kevesebb ruhában sem szokott fázni vagy megfázni."

 

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Finnország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr636179218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rebarbaraa 2014.05.19. 18:08:59

@blackhair-lady: Itt is hasznaljuk. Marmint az angolok is, na meg mar en is. parom angol, ugy tanit, hogy kulon orom hallgatni.:)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.05.19. 18:10:46

@Cascabel: szerencsés, hogy habár szörnyű vezetéknevem van, soha semmire nem használtam hivatalos iratokon kívül, sőt, nem is vagyok hajlandó megmondani, ha valaki kérdezi, hogy hogyan kell kiejteni. a keresztnevemre meg nem hallgatok, csak ha muszáj, nem is ismeri az emberek nagy része, se a szülők, se a diákok vagy a kollégák nem tudnának beazonosítani rajta. becenevem van csak használatban, mint minden "rendes" burmai, thai, vagy kínai embernek :-) bemutatkozni szerintem soha a büdös életben nem szoktam teljes néven. a konzulátuson, amikor az útlevelemért mentem, akkor talán. és ha olyanom lenne, hogy ráunok a becenevemre, akkor keresnék egy másikat, és onnan kezdve meg az lenne. nem egyszer előfordult, hogy a diákok közül valaki kijelentette, hogy mától fogva őt inkább hívjuk amúgy. és ezen senki nem akadt fent, becenév onnan kezdve működött, igazi név az meg maradt az elektronikus naplóban, ennyi. soha nem is értem, hogy ha valaki kér másokat, hogy hívják valahogy, akkor azt miért nem lehet tiszteletben tartani. anyukám pl falra mászott, hogy a melóban Marcsizták, francér nem lehet azt mondani valakinek, hogy Mari, vagy Marika, vagy Mária, ha ezt kéri. de én még azt is tiszteletben tartanám, ha egy ovis gyerek kitalálná, hogy az ő neve inkább mától Lukrécia.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.05.19. 18:12:32

@Rebarbaraa: nem nekem volt problémám a névmások nagybetűvel írásával :-) egyetértek, én is így emlékszem, hogy így tanultuk ezeket a dolgokat levélírás kapcsán.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.05.19. 18:13:45

(muszáj menekülőre fognom, mielőtt megzabálnak a szúnyogok, pedig most még maradnék. a szobába meg nem ér el a wifi :-( )

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.19. 18:15:41

@blackhair-lady:

Londoni nyelvjárás. Nem tesz különbséget 3 angol magánhangzó között, a dog és a bad szó magánhangzóját ugyanúgy ejtik, mint a path szóban, miközben az irodalmi angolban ez 3 külön mgh, de az amerikai sztendertben is 2: ott is egyforma a path és a bad, de a dogban más hang van.

Rebarbaraa 2014.05.19. 18:16:44

@Chang Yai: Ha jol emlekszem a b6 vitaminnal van olyan hatasa, hogy se szunyog se kullancs nem bant ha szeded:)

blackhairlady 2014.05.19. 18:18:06

@Rebarbaraa: A megszolitas az mas, azt valoban ugy kell irni. De mondat kozben is? Az lejott nekem is, hogy valamilyn tiszteletadas vagy hasonlo a nagybetus iras oka, csak nem tudom, hogy ez most helyes-e es csak en nem kovettem a helyesirasi szabalyzatot, vagy csak egy onkent felvett irasmod.
De mindegy is, en nem szolok soha a helyesiras miatt, mert nekem a tartalom a fontos.

blackhairlady 2014.05.19. 18:20:23

@maxval a gondolkodó birca: hogy lehet a dogot ugyanugy ejteni mint a path es a bed szot? probalgatom, de nem megy.

Rebarbaraa 2014.05.19. 18:21:31

@maxval a gondolkodó birca: Az hagyjan az o-t öü-nek ejtik. Pl I know = ej nöü n (jaj legalabb 10 percig keresgeltem a pstokban ü betut :) )

Rebarbaraa 2014.05.19. 18:23:39

@blackhair-lady: Nem tudom milyen korosztalyba tartozol, en 40eves vagyok, jooo reg jartam altalanosba, ott tanitottak. Meg a levelcimzest, egyebeket. Neha itt vakulok mert a boritekon nincs rajta, hogy honnan jott a level. Mondjuk ez nem is baj. Senkinek semmi koze, hozza, csak a cimzettnek.

Mr Long 2014.05.19. 18:24:22

@Cascabel: Akkor elrettentek en is.
Mertem be pontokat mar lampaernyo gpssel, meg tuztem ki meroallomassal. :)

Okos foldmerok! Angliaban miert talalnak a gpseim iszonyat lassan muholdakat? Ez itt ilyen sotet folt a muhodoknak?

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.19. 18:28:35

@blackhair-lady:

Szabályozni csak a helyesírást lehet, de nem a kiejtést vagy a nyelvtant.

Egy csomó magyar szóban gond van.

Pl. helyesírás szerint rövid, kiejtésben szinte mindenki hosszan mondja: pl. birkózó - bírkózó, szerviz - szervíz, öcs - öccs, lesz - lesz.

S a fordítottja: pl. mennyország - menyország, állat - álat, vízisí - vizisí, újság - ujság.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.05.19. 18:38:31

@Rebarbaraa:

Nem ö az, csak magyar füllel hasonló. Egyébként ez a leglátványosabb különbség a brit sztendert és az amerikai sztendert között.

A britben 20 mgh. van, az amerikaiban csak 14.

mayree 2014.05.19. 19:10:40

@Cascabel:
Arra kívéncsi lennék hogy ezt hogyan csinálják :)

Mi elsősorban az USA műhódjait használjuk, de az R7-es Trimble veszi az orosz meg az európai holdakat is.

mayree 2014.05.19. 19:12:12

@Cascabel:
El tudom kézelni ha nem tudta miről van szó, mit csinálhatott, még ha ez ma már monkey business is :)

Thargoid 2014.05.19. 19:16:13

@maxval a gondolkodó birca:
Így igaz. Az E3 személyből amikor nem nincs nem megadva T3 lesz ha valaki választékosan ír vagy beszél.
Régebbi írásokban még előfordul(t) következetes hímnem használat; a szerző elnézést kér még az előszóban néha ezért az egyszerűsítésért.
Az újabb kori politikai korrektség keretében pl. egy tankönyvben mindíg azt kellenne írni, hogy "he or she-his or her...", de ez már nem divat, inkább "they-their..." stb. lesz belőle.

2014.05.19. 19:52:01

@mayree:
Lehet, hogy felreertetted, szerintem kihagytak egy fontos szot a cikkbol, azt, hogy GROUND. Igy lett volna erhetobb es helyesebb:
Eredeti:
"Russia is going to suspend the operation of all American GPS sites on its territory"
A ground szoval helyesbitett:
"Russia is going to suspend the operation of all American ground GPS sites on its territory"
A foldi GPS allomasok tudtommal a meresek pontossagahoz kellenek. Ti is hasznaltok olyanokat:) Nekunk eleg 3-10 m pontossag is:) (azert nem talalnak sokszor semmit a kutato furasaink) :)))))

mayree 2014.05.19. 19:54:51

@Cascabel:
Ja hát az föl sem merült bennem hogy russzki területre rakott volna valamit is a DoD :D
Most kapásból nem tudom hol vannak a földi követő állomások, de egy havi fizum egy törött sliccgomb ellenében hogy nem nagyoroszország (szovjetúnió) területén :)

2014.05.19. 19:57:17

@mayree:
Mi UTM koordinatakat hasznalunk, azert azon egy irni-olvasni ember konnyebben eligazodik:) Az iranyt tudja tartan az egyik szam szerint, 50-ig meg el tud szamolni a masik szamon:)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.19. 20:00:57

@Kövérmadár [swe]: Férjem él-hal a Bociért. :-) Tavaly, vagy tavalyelött épitettek ott egy mélygaräzst (bye bye Sörkert), és a Bocit is fölujitottäk, be is volt sajnos zärva. Augusztusban megyünk ujra, és tuti el kell lätogatni oda. A mäsik sztär a Super Hamburgeres a Kälväria téren. Ezt a 2-öt, + Tescot muszäj minimum 1x meglätogatni... :-)

2014.05.19. 20:03:44

@mayree:
Az Orosz Foderacio teruleten 11 foldi allomast engedelyeztek az oroszok,
" "Starting June 1, we will halt the work of those stations on Russian territory,” Rogozin said.
Rogozin pointed out that American GPS ground stations are located in Russia under an agreement that dates back to 1993 and 2001.
“Under this agreement there are 11 GPS stations on the territories of 10 [Russian federal] subjects,” he said.
He stressed that Moscow and Washington have until May 31 to agree on the issue of setting Russian GLONASS stations on US territory. "

2014.05.19. 20:09:10

@mayree:
Ezek nem koveto allomasok:) A GPS muholdak jeleit egeszitik ki, igy lesz pontosabb, bar te ezt jobban tudhatod. En szerencsere annyira nem ertek hozza. Az en koromban mar nem tudni, hanem felejteni akarok:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.19. 20:12:33

Na szóval...

kepkezelo.com/images/1h2ztgmjqdxpo22flh0y.jpg

Két pozitívum mindenképp kiderült a posztolóról.
Nagyon régi motoros itt a blogon még ha nem is szólt hozzá vagy legalábbis nem tudjuk melyik nick alatt.
A másik pedig hogy remek humora van.
Hajszálpontosan ráérzett Kövérmadár figurájára.
kepkezelo.com/images/p82uh0xtys78kj3ip5g.png
A poszt második olvasatra letisztult.
Na jó, nagyjából.
Nincs ezzel a poszttal semmi baj, ez is egy írói stílus.
Van akinek bejön van akinek nem. Biztos van akinek az én írásaim se tetszenek.
Nem vagyunk egyformák.
Egy matematikustól nem meglepő az ilyen fogalmazásmód de annál inkább hogy a humorbonbonok megfelelő arányban voltak adagolva.
Amikor megjelent itt normálisan közvetlen stílusban válaszolt, fel van készülve mindegyikőnkből szerintem.
Nekem tetszett.

Visszatérve a tegnapi este utóvédharcaira én már érdemben nem reagáltam semmire de egyet azért megjegyeznék a téma lezárásaként.
Nem kevés férfitársam reagált a témára.
Többféle úton-módon.
Kivétel nélkül mind értette hogy mit akartam mondani és kivétel nélkül egyetértettek.
Ezen azért el kéne gondolkodni.

mayree 2014.05.19. 20:15:16

@Cascabel:
Tudom, csak én hívom annak, különben is nagyon hülye a magyar terminológia.
Amennyire emlékszem a master station küldi szét a javításokat, amelyeket 3 óránként küldenek föl a műholdaknak. Valamikor 2002 környékén kezdtem erről írni egy könyvet, a technikai rész már megvolt és tuti nem volt orosz területen egy állomás sem, minek is lenne? Gyakorlatilag 3 elég az egyenlítő környékén ahhoz hogy ellássa a feladatot. De ha azt mondják, akkor biztos ott is volt... tele CIA alkalmazottal :D
az ITRF network az kiterjedt, de annak meg nem sok köze van ilyen szempontból a műholdakhoz.

Mindenesetre érdekes... most sem értem mi a francnak telepítettek oda földi állomásokat...

2014.05.19. 20:17:52

@diggerdriver:
" Kivétel nélkül mind értette hogy mit akartam mondani és kivétel nélkül egyetértettek. "
Mert minden ferfi genetikailag egy aljas "male chauvinist pig" :))))

2014.05.19. 20:31:52

@mayree:
" most sem értem mi a francnak telepítettek oda földi állomásokat... "
A kolcsonos bizalom jegyeben:)

mayree 2014.05.19. 20:32:23

@Cascabel:
Na ezt találtam nagy nehezen:
ontrol segment consists of monitoring stations on Earth performing continuous observation of visible satellites. Location of thesestations is known with high accuracy - the order of centimeters The main control station collects data from monitoring stations which are then centrally processed. Determined by them are ephemeris (information about the positions of satellites), perform of the correction clock, monitor the functions of satellites and the data are transmitted back to the satellites. The control segmentconsists of 5 monitoring stations (Hawaii, Ascension Island, Diego Garcia, Kwajalein, and the main control station MCS (Master Control Station) is in Colorado Springs) and three ground control stations, which cooperate with the main control station. The aim of the control segment is a function of each satellite monitoring, tracking and calculating track satellites, communications, andensure accurate operation of atomic clocks to satellites. Any failure of the satellite must be urgently dealt with flexibilty Currently, there are several independent networks, which carry more precise positioning, especially for high precision applications(geodesy, geodynamics)

mayree 2014.05.19. 20:33:55

@Cascabel:
Jah, ezt mondom, ott tuti csak hírszerzők ücsörögnek :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.19. 20:39:15

Ez a nagy igazság...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.19. 20:41:31

@házelőtthinta: Hetek óta rugózol itt azon hogy ki mennyiből él.
Mi mennyi és hol.
Tessék egy támpont.
Ezt olvasd el aztán lehet pampogni.

diggerdriver.blog.hu/2013/05/28/hat_font

Rebarbaraa 2014.05.19. 20:46:41

@diggerdriver: Irtam neked, meg hat mindenkinek, a tegnapi velemenyedhez egy kis hozzaszolast. Olvasd el, olvassatok el ha van idotok.

2014.05.19. 20:48:21

@mayree:
En meg ezt :))))
www.fig.net/pub/morocco/proceedings/TS6/TS6_1_altamimi.pdf
Nem regen olvastam valahol, hogy megfelelo software-el kereskedelmi forgalomban kaphato GPS vevokbol is kepesek cm pontossagot kihozni, mindenfele refereniciak nelkul. Nem is tudom.

blackhairlady 2014.05.19. 20:52:14

@diggerdriver: Rosszul emlekszel, volt aki nem ertett egyet:)
Es hanyan voltak akiok igen? ketten, harman? A tobbiek nem nyilatkoztak szerintem (talan mert mas a velemenyuk de nem akartak veled vitaba szallni?):))))))))

Sütemény1975 2014.05.19. 20:54:14

@Zka: rengeteg minosegi termek van otthon. mondjuk nem a lidliben, meg a tescoban kell keresni...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.05.19. 20:58:31

@diggerdriver:
Btw én nem értettem egyet veled tegnap ;)

Házelőttihinta a mi házi lengéscsillapítónk. Hónapok óta rugózik, rugózik, csak rugózik fáradhatatlanul... :)

blackhairlady 2014.05.19. 21:01:53

@Kövérmadár [swe]: Es Papagaly sem. Lexrex meg talan taxomukke volt aki igen, masra nem emlekszem, leginkabb csak mi harcos feministak mantraztuk az imat:)))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.19. 21:03:37

@blackhair-lady:
Ja VELETEK nem akartak konfrontálódni.
Megértem.
@Kövérmadár [swe]: Mikor neveztelek én téged férfitársamnak?
Azt mondtam hogy a FÉRFITÁRSAIM egyetértettek különböző úton-módon.
:)))))))))))))))))))))))

mayree 2014.05.19. 21:04:43

@Cascabel:
Az az ITRF networkkel foglalkozik, semmi köze a control station-ökhöz :)
Épp pár napja mértem én is ITRF-et itt a háztetőn :D

Az képtelenség külső korrekció nélkül, ugyanis a fény terjedési sebessége adott, a nanoszekundum pontosság pedig durván 20ezer km-ről akkor mekkora hibát is okoz? Naugye :)
Legfeljebb átlagolhatnak, azt viszont a fél másodperces mintavétel alapján legalább 15-20 másodpercig kellene végezni és még akkor sem lenne biztos az eredmény.
Csináltam ilyen tesztet, a vezeték nélküli dobozok GPS-ét próbáltuk szinkronizálni egy ismert ponton ketyegő GPS-szel, kiszedegettem az azonos másodperceket és az abban szereplú hibát elcsúsztattam az ismert ponton álló vevő hibájával. 7m-es vonalon csúszkált így is :)
Persze pl. 276C-vel sivatagban a dózereknek lerakott zászlókat később az RTK csapat mindenhol 1m-en belül találta, de az a kütyü 20cm vonaltól való eltérést kijelzett.

A clientnek épp ma végeztem ellenőrző mérést mert nem bízik az OmniSTAR-ba, amivel most dolgozunk. Látszanak a hibák (jó még csak kezdődött a teszt :))
mayree-uh-uh.blogspot.hu/2014/05/slawe-to-wa-joy.html

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.19. 21:04:45

@blackhair-lady:
Még egyszer mondom FÉRFItársaimról beszéltem.
:))))))))))))))))))))))

blackhairlady 2014.05.19. 21:06:55

@diggerdriver: Na de akkor most egyet ertettek vagy nem? Honnan tudod, hogy igen, ha nem nyilatkoztak? Megirtak privatban? En most atporgettem a tegnapi posztot, es csak az elobb emlitett ferfi posztolok foglaltak allast igy vagy ugy. Akarhogy is nezem, ez csak 4 ember, az arany 2-2.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.05.19. 21:07:35

@Naschkatze (Mostindien / CH):
A hamburgerest sajnos nem volt lehetőségem megismerni (nem tudtam a létezéséről), de most irigykedek ám! :)

A Tesco miért van a listán? :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.05.19. 21:09:04

@diggerdriver:
Ezt mindig elfelejtem :)
Olyan vagyok, mint a Game of Thrones-ban Tyrion... csak nem vagyok olyan szép.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.19. 21:10:54

@blackhair-lady:
Szövegértelmezés megy?
Kétszer írtam le hogy különböző úton-módon.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.05.19. 21:22:23

@diggerdriver:
Igen, ez nemrég készült, itt már egészen fess vagyok.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.05.19. 21:32:33

@blackhair-lady: Charlie megfejtése helyes volt. És igen, ahol csak lehet Á-znak, Ö-znek és Ü-znek skótok. Illetve az R hangot egyáltalán nem pörgetik, ahogy kiejtik közelebb áll az L hanghoz, mint az R-hez.
Ezek azért egy picit tájidegen dolgok azoknak, akik Angliában csakis a Queen's Englishre készültek fel. :)

A walesi nyelv meg... hát jahm, eléggé krákogós. Engem picit a hollandra és a dánra emlékeztet, de mégis valami beteg, perverz okból kifolyólag nekem tetszenek a gaelic nyelvek. :)

2014.05.19. 21:42:30

@mayree:
Mint mar emlitettem, en direkt nem akarok ill. annak idejen nem akartam tudni a GPS-eket:) Minel tobbet tud az ember, annal tobbet kovetelnek tole, azert:) De van elkepzelesem a GPS-rol, hasznaltam is, ha nagyon szepen megkertek, sot, sajat tulajdonu is volt, de azt nem kotottem senki orrara, meg Kubaba is bevittem:)
Az altalam linkelt cikkben van szo a GPS grund stationokrol is, amilyeneket az oroszok jun. 1-tol nem engedelyeznek. De nem is ez a lenyeg. Emlekszem, a geodetak annak idejen nem szerettek beszelni azokrol a base stationokrol, amikhez nagy antennak voltak telepitve es hogy miert hivnak reggelente egy telefonszamot:) Ez meg a 90-es evekben volt.
Akkoriban dolgoztam egy nagy cegnek, amelyik a GPS mellett egy hatizsakba epitett INS-t is hasznalt:) Az suttogtak, hogy 1 millio dollart er az a hatizsak, (vagy a kifejlesztese) ne menjunk meg a kozelebe se:)

SzZoole 2014.05.19. 21:42:53

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: a skot is a gaelic nyelvek kozze tartozik ugyan ugy mint az ir is(kelta nyelv csalad).
De kulombozik a walesi-tol(az is kelta eredetu)
Csak azert tudom,mert allampolgarsagi teszt kerdes volt.

mayree 2014.05.19. 21:51:51

@Cascabel:
Farkunkra lépnek ha itt offolunk :)
Ha ITRF állomást kapcsolnak le azzal nem sokat veszítünk, legfeljebb az, aki náluk dolgozik. Ez ám a kemény lépés, csesszünk ki a mieinkkel :D

Ha az INS az inerciális navigációs rendszer lenne, azt a Western-nek építettek, saját megrendelésre, dögnehéz volt, viszont a dzsungelben még vagy 40 percig adott pontos pozíciót (a tengeralattjárók navigáltak így, ha jól tévedek régebben), ha elveszítette a műhódakat :)

blackhairlady 2014.05.19. 21:52:02

@diggerdriver: Ok. bar azt nem tudjuk meg ezek szerint, hogy milyen uton-modon, de elhiszem neked.

2014.05.19. 21:55:37

@QUERCUS(a favágó): ne viccelj, te uriember vagy. Nem fogsz holmi tobbsegi akarattal menni.

2014.05.19. 21:57:37

@mayree: akkor kerdes. En a hajon (vitorlas) GPSt hasznalok. Ha az oroszok es az ámerikaiak oszebalheznak, esetleg lehet, hogy nem kapok jelet a nyilt tengeren a muholdrol? Es akkor vissza kell mennem az oskorba es papir terkepet kell hasznalnom???

mayree 2014.05.19. 22:05:39

@charlieharper:
A lehetőség hogy bármikor titkosítják a kódot -és ezzel a civilek hogy úgy mondjam megszívták, mivel a katonai P kódot nem veszik a bolti cuccok- lehetősége fenn áll, de azt hiszem erre (ha nem is ilyen formában) felhívják minden GPS-t használó figyelmét.
Persze ez olyan volumenű dolog, hogy nem történik egyik pillanatról a másikra.
Aztán a mai vevők veszik mind a GNSS mind a Glonas jeleit, és ugye fönn vannak már a galileo holdak, a kínai holdak és a japánok is nyomulnak. Persze a mai kütyük egyelőre az első kettőre vannak kihegyezve.
Hajóvizsgához kellett tanulnod a hagyományos navigációt, nem? :)

puhacica 2014.05.19. 22:07:04

@diggerdriver: es talan azon se artana elgondolkodni, hogy meg AKARTUK-e erteni egymast. nekem irtad, hogy "te se erted?". pontosan ertettem. de kivancsi voltam, te ertettel-e, akartal-e erteni minket? volt par nezopont, kitalalt es valos pelda, mindet haritottad. igazat adtal egy buta sarkitasnak, egy masikat - az enyemet :) - kapasbol cafoltal. :))))) sokadszor irom: nincs egyetlen igaz ut! :)

2014.05.19. 22:07:16

@mayree: kellett, kellett, de mar reg volt. Es akarja azt hasznalni a rosseb. Ha nagyon kell, azert meg menne.
Ugy tudom a kinai muholdak csak 2020-ra adnak teljes lefedetseget. Nem?

mayree 2014.05.19. 22:11:02

@charlieharper:
:)
Elhiszem! nem tudom hogy állnak most, egy jó ideje nem követem az ezzel kapcsolatos híreket.
A lényeg hogy nagyonnagyonnagy valószínűséggel az lesz a legkisebb baj hogy hogyan navigálj, ha lekapcsolják a civil hozzáférést a holdakhoz... :)
(ha le is kapcsolják, az addigi poziciód ismert lesz :))))

puhacica 2014.05.19. 22:15:58

@puhacica: upsz, nagykepu kijelentes volt reszemrol ez a "pontosan ertettem". helyesbitek: azt hiszem es egyben remelem, hogy ertettem. :)

Mrs. Clayton 2014.05.19. 22:21:30

@charlieharper: az mondjuk igen vicces lenne mivel a repulok bizonyos magassag folott vagy latasi viszonyok mellett csak IFR-ben tudnak/lehet veluk repulni es ha jol tudom/emlekszem akkor kulfoldre is csak igy mehetsz, ez kb felerne az internet lekapcsolasanak kovetkezmenyeivel, szoval a valoszinuseget kb 0-ra teszem

2014.05.19. 22:21:51

@blackhair-lady: 'En most atporgettem a tegnapi posztot, es csak az elobb emlitett ferfi posztolok foglaltak allast igy vagy ugy. Akarhogy is nezem, ez csak 4 ember, az arany 2-2.'

A sharia modszert kell hasznalni, nok velemenye / tanuvallomasa fele annyit er mint a ferfiake, igy mindjart jobb az arany :))). Egyebkent engem oszinten az sem erdekelne ha a vilagon en lennek az egyetlen - ferfi vagy no vagy a kettonek barmilyen variacioja - aki ugy gondolkodik a ferfi-noi kerdesrol ahogy en. Valahogy nem erzem at ennek az ervnek a sulyat hogy ha rengeteg pasi nem ert velem egyet, az azt jelenti hogy nekem biztosan nincs igazam :).

2014.05.19. 22:24:24

@Jess G: igen, ez a masik vetulete. Aztan a sok barom az M25-on a kijaratot sem talalna a tomtom nelkul. Es most mindenkitol elnezest kerek, aki az M25-t hasznalja.
@Mirjam2: off kuldtem neked privatot arrol, amirol a multkor beszeltunk on

Mrs. Clayton 2014.05.19. 22:37:57

@charlieharper: en kozuton es foleg ebben az orszagban nem szeretem a gps-t, egyedul akkor hasznalom, ha pontos utca hazszamra kell mennem es nem voltam meg ott, kulonben sose, mert egy buta fos, es mindig rossz uton vinne
persze Mo-n nem art ha van az embernel egy, mert a tablak vagy hianyoznak, vagy rossz vannak kirakva, igy azokra nem lehet hagyatkozni es azert minden vrosrol nem lehet az embernel egy terkep
bar en meg emlekszem amikor ugy vittunk el egy sracot Munchen Stassenbahn strasse 13-ba hogy fogalmunk nem volt, hogy hol lehet aztan megunva a korozest gondoltam megkerdezek egy arra jarot, aki kozolte, hogy epp ott allunk, szoval igy is lehet, csak lehet nem mindig jon be

Mrs. Clayton 2014.05.19. 22:40:14

@puhacica: most akkor ertetted vagy nem? :-D

Rebarbaraa 2014.05.19. 22:52:07

@Mirjam2: "Valahogy nem erzem at ennek az ervnek a sulyat hogy ha rengeteg pasi nem ert velem egyet, az azt jelenti hogy nekem biztosan nincs igazam :). "
En sem:) Ebben egyetertek veled. De picit tovabbmegyek, ha rengeteg ember nem ert velem egyet az nem azt jelenti, hogy nincs igazam :)

nyuszigonosz 2014.05.19. 23:00:32

@Jess G: Olyan utca nincs Münchenben. :-)

Mrs. Clayton 2014.05.19. 23:04:50

@nyuszigonosz(D): de 20 eve meg volt :-P a fene se emlekszik, de az biztos h a villamossinek utan balra kanyarodtunk es ott volt, most hogy hivjak ezt az utcat?

nyuszigonosz 2014.05.19. 23:09:24

@Jess G: Hát mert a Strassenbahn az ugye villamos, és ahol az megy, ott sínek vannak, szoktak kanyarodni is. :-)

Nem, komolyra fordítva: én csak azon csodálkoztam el, hogy valaki ilyen pontosan tudna kapásból emlékezni egy város utcanevére plusz házszámára, ahol egyszer volt.
Söt, mint kiderült 20 ev távlatából.

Inkább maradjunk abban, hogy München volt és kész.

Mrs. Clayton 2014.05.19. 23:16:41

@nyuszigonosz(D): a sinek nem kanyarodtak, csak az utca volt toluk balra, de ezek szt nem vagy ismeros Munchenben ha nem ismered fel ez alapjan h hol voltam 20 eve :-D
annyit konnyitek h a sarkon egy sorozo volt es a csako akit vittunk, a nevet nem tudom lehet valami Peter, na ennek a baratnoje ott melozott, igy se ismeros a hely?
pedig ez igy vlt, komolyan, es egy Honda Preluddel voltunk, nem buko lamassal, ilyen rendes lampassal, bordo volt, meg bezs bor benne

2014.05.19. 23:20:54

@mayree:
Igen, akkor a Western-nek dolgoztam-(kinek nem?):) Nekik volt az INS. Az a hatizsak meretu mara tenyerben elfer es par szaz dollar csak.
Szerintem 5-10 ev, es nem lesz szukseg GPS muholdakra:) Az INS-e a jovo:)
Mara abbahagyom az offolast, megyek vissza british angolt gyakorolni (Spooks 6. evad 2. resz) :)))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.19. 23:34:00

@blackhair-lady: @Rebarbaraa: Én, ha valamit nem tudok, és ez egyre többször fordul elö velem, akkor itt nézem meg: www.magyarhelyesiras.hu/?q=rigolya&ekezet=nemszamit&egyezes=resz&x=0&y=0
blackhair-lady2014.05.19. 17:24:41 Ez nekem is a halälom... :-(
@Chang Yai: Szerintem mindenkinek van valami, amire räkattan... öregszünk, na... :-))))
Rebarbaraa2014.05.19. 17:29: Én anyämhoz beszéltem pärszor németül, ö meg udvarias révén megvärta, mig befejezem a mondatot, és csak akkor szolt, hogy ö ebböl egy kukkot sem értett. :-)
A legjobban azt szeretem, hogy akkor most ezt is forditsd mär le légyszi, meg hogyis modjäk, hogy... Egyszer "szinkrontolmäcsoltam" a férjem és az egyik haverunk melyik auto a jobb, és miért beszélgetését. Amikor mär nagyon belelendültek, akkor kb mint a sakkban, lecsaptam, hogy stop, és forditottam. Mert ezek szentül meg voltak gyözödve, hogy ök mondjäk, én meg pär mäsodperces késéssel forditom is...
Rebarbaraa2014.05.19. 18:07:37 Ezt én is igy tanultam, nekem azzal van a gondom, amit blackhairlady is irt. (pl: Szeretnélek Téged arra megkérni, hogy... Mi ujsäg van Veletek?)
@mayree: Egyik kedvencem a monkey business. :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.19. 23:36:44

@Kövérmadár [swe]: Mert az 24oräs nyitvatartäsu... :-))))
A hamburgeres az Oskola utcäban kezdett még anno, azt eladta és kiköltözött a Kälväriära. Az Oskola utcäban kb ugyan az maradt a välaszték, ha ott järtäl. A mäsik szenzäcio a Budi Burger volt még, az az Aradi vértanuk terén lévö nyilvänos WC-böl lett kialakitva. :-)))

blackhairlady 2014.05.19. 23:51:57

@Naschkatze (Mostindien / CH): En meg egyszeruen csak elkezdem bemasolni a magyar googleba, es ha nem jo ugy is kijavitva adja ki a talalatokat. De bevallom sokszor igenytelen es lustavagyok es csak begepelem ahogy gondolom:(

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.05.20. 00:09:55

@diggerdriver:
+ Megértem hogy Londonban jobban lehet keresni, karriert építeni sokkal jobb mint egy kisváros, de aki odamegy kulimelózni az szerintem csak magát szivatja, vagy valami beteges vágya van London iránt esetleg. Kulimeló a kisvárosokban is van, ezért nekem London nem szimpatikus, mivel én egy kulimelós vagyok és nekem mindig azt kell nézni hogy a csont minimál mire elég adott helyen.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.05.20. 00:09:56

@diggerdriver:
Ne haragudj de London tényleg baromi drága.

" Egy szoba plusz nappalis lakás konyhával nagy fürdőszobával 1000 font/hó."

Ez baromi sok. Több mint a minimálbér. Ausztriában pl teljesen természetes hogy egy minimálbéres kulimelós is ki tud egyedül venni egy lakást. Most ezt vesd össze Londonnal. Szerintem London az iskolapéldája annak hogy mi történik ha valahol túl sok lesz a bevándorló. Egyszerűen kialakul egy élhetetlen közeg. Ez a linkelt lakás/bér arány meg már balkáni. Budapesten is hasonlóak az arányok. Minimál kulibér :70k, egy szerény garzon meg mondjuk 80-90k. Én ezért Londont nem igazán tekintem klasszikus nyugati városnak. Egy züllött nyugati város inkább. Számomra az a klasszikus nyugati város ahol a legutolsó kulimunkás is fenn tud tartani egy lakást ha akar. Mondjuk egy kisebb angliai város biztos simán megfelel ennek a feltételnek. LOndon nem, tehát számomra egy züllött nyugati város.

Persze lehet magyarázni hogy itt tök természetes hogy együtt élnek a fiatalok, lehet, csakhogy nem azért élnek együtt mert az olyan buli, hanem mert máshogy nem bírnak megélni. Én tesómmal lakom, de ha egyedül kéne fenntartani ezt a kecót akkor is fenn tudnám tartani a mekis melóból. Bár most melóm sincs. :D

"Ennyi a vásárlóértéke itt egyórai minimálbérnek. Az állítólag nagyon drága Londonban."

De nem érted? Még egy koszos szobát is 400 font bérelni. A fele fizetésem elviszi. Itt egy lakás visz el annyit. Ja, bocs, annyit se visz el.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.20. 01:14:52

@blackhair-lady: Ohhh, hät tudod, a neten megtalälsz mindent, és annak az ellenkezöjét is... :-))))

Shanarey 2014.05.20. 01:31:22

@Jess G:

Na azért Magyarország tábla ügyben messze jobb mint UK.
Volt szerencsém pénteken majdnem 800 Km-t menni, és ha nincs GPS a kocsimban, esélyem se lett volna arra hogy a normál időtartam alatt hazataláljak. S furcsa módon teljesen korrekt útvonalat produkált.

Értem én hogy az angolok a második világháború idején leszedték az utcanév táblákat, de hogy azóta sem nagyon rakták vissza na azt már nem értem. Az utca legelején van tábla és a legvégén is, de aki az útszakasz közepén lép be ebbe az utcába akkor fogalma sincs hogy ez most milyen utca.

GPS ügyben pedig a software-t frissíteni néha nem árt.

GPS ügyben: a földi állomások, azért vannak hogy a műhold a saját helyzetét meghatározza. E nélkül nehezen mondja meg nekünk, hol is vagyunk mi, amikor épp utazunk valamerre.

Shanarey 2014.05.20. 01:35:52

@házelőtthinta:

Londonnal talán akkor Bécs lenne a megfelelően összevethető.
London drága, de a lakhatás miatt. Amiről Digger írt, az a minimálbér és annak vásárlóértéke.

M. Péter 2014.05.20. 01:56:55

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: Attól függ. Egyes skót nyelvjárásokban a magyarhoz hasonlóan ejtik az r-t.
A skót, valamint az ír és amerikai nyelvjárások többségében mindig kiejtik az r-t, míg az angol nyelvjárások többségében magánhangzó után csak akkor, ha másik magánhangzó követi.

M. Péter 2014.05.20. 02:00:09

@Shanarey(SCO): Szerintem olyan táblák, mint Mo.-n, hogy pl. Kossuth L. utca 10. szám, soha nem voltak Angliában. Érdekesség, hogy az utcanévtáblákat az NHS-ről szóló törvény szabályozza.

Sütemény1975 2014.05.20. 05:12:46

@Shanarey(SCO): igy van. fontos a jo es friss szoftver es terkep. napi szinten hasznalok gps-t, nekem igo primo es navteq tetkepek valtak be a legjobban. kiveve uk, ott tom-tom terkepet hasznalok.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.05.20. 05:42:38

@Rebarbaraa: köszi, általában engem kevésbé bántanak mint másokat, plusz riasztó, de engem 3 szúnyog is idegesít. meg denguet se szeretnék kapni, nem is tudom, hogyan úsztam meg 10 évig. B6 az a vitamin, ami olyan élesztőízű, hogy nehéz lenyelni?

Papagály (törölt) 2014.05.20. 06:19:37

@Mirjam2:
nekem mindig ez jut eszembe a "de hiszen olyan sokan gondoljuk, biztos igazunk van"-ról:
eat cow bung! ten billion flies can't be wrong.

Papagály (törölt) 2014.05.20. 06:19:38

@Rebarbaraa: igen, nekem eszembe nem jutna bárkivel, aki londonban lakik, arról vitázni, hogy mennyibe kerül londonban a hús. vagy egy svájcban élővel arról, hogy svájcban mennyi. ő ausztriában lakik, de mégis nyilvánvalóan azt gondolja, hogy ő mindenkinél jobban tudja, melyik országban mi mennyibe kerül. gondolom hallott valakiről, aki eltöltött már a londoni reptéren két órát... :)

Quercus a favágó 2014.05.20. 07:37:09

@charlieharper:

Az, hogy én úriember vagyok, igen erős túlzás. Egyébként nem igazán tudom, miről van szó, mert csak beleolvastam tegnap este a kommentekbe. Ha jól vettem le a dolgot, nők, feminizmus. Van róla véleményem, de megtartom magamnak.

Irány a gyapotföldek.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.05.20. 08:42:50

@Sütemény1975: imádom az ilyen nesze semmi fogd meg jól válaszokat. Mégis hol keressem? Itt Szegeden még a Cserpes joghurt beszerzése is kihívás, csak megjegyzem.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.05.20. 08:52:03

@házelőtthinta: vannak drága helyek meg olcsó helyek. Vannak jól fizető állások meg rosszul fizető állások. Mi a probléma? Tényleg nem értem.

Shanarey 2014.05.20. 10:50:03

@M. Péter:
Na ez az ott álltam egy utca közepén Redditch-ben és ha nincs okos telefon a kezemben akkor fogalmam sem lett volna hol vagyok.
Utcanév tábla sincs, és a házszám tábla sem divat.
Az átlag Magyar település ehhez képest maga a csoda még akkor is ha például Szigetszentmiklóson vannak olyan utcák ahol házszám is lehet azonos. Azonos, na de 3 db az már nagyon kellemetlen és ilyen is van
:-)
Ez saját tapasztalat.

@Sütemény1975:

Az én GPS-em Valami Navtek jószággal fut de simán elvitt oda ahová akartam menni.
Persze mindenkinek az a jó, ami neki működik.

Idén frissítettem mert nem volt rajta UK térkép, és teljesen jó volt az összes rohadt körforgalmat ismerte azon a csodás úton amin visszamentem Skóciába. Na és milyen jót dugultam az M6-oson.
:-(
Rá nem jöttem miért de sebaj.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.05.20. 11:51:35

@Shanarey(SCO):
Béccsel is nyugodtan összevetheted, Bécs fog kikerülni "győztesen" ha a kulimelósokat nézed. Talán nem véletlenül szokták a legélhetőbb városnak megválasztani évről évre a merceren.

"A Mercer nemzetközi tanácsadó vállalat évente tanulmányt készít, amelyben a világ 223 metropoliszának életminőségét értékeli. A 2013-as tanulmány szerint is Bécs érdemli a legjobb bizonyítványt, az osztrák szövetségi főváros pedig sorozatban ötödik alkalommal is elnyeri a a világ legélhetőbb városa címet.

Értékelték a politikai, társadalmi és ökonómiai klímát, az orvosi ellátást, a képzési lehetőségeket, az infrastrukturális feltételeket, mint a tömegközlekedési hálózatot, az áram- és vízellátást.

Összehasonlították továbbá a szabadidős kínálatot, mint az éttermeket, a színházakat, a mozikat, a sportolási lehetőségeket, a fogyasztási cikkek elérhetőségét az élelmiszerektől az autóig, valamint a környezeti feltételeket a zöldterületektől a légszennyezésig."

@Papagály:
Nem tudom mindenkinél jobban csak annyit tudok hogy a nyugati árszínvonal meghaladja a kelet-európai árszínvonalat. Lehet erről hazudozni hogy nem is, de nem érdemes. Persze ez mind mindegy, mert úgyis 5 font a téliszalámi Londonban.

Shanarey 2014.05.20. 22:16:42

@házelőtthinta:

Nem azt mondtam hogy London a nyerő, hanem azt hogy Bécs az a város amellyel összevethető.
Az élelmiszer árakat ha alapul veszed, és a fizetésekhez méred akkor London nem drága.
Alkalomadtán találj ki egy szorzót az élelmiszerárakra a magyarhoz képest, és akkor majd nézd meg milyen szorzó lenne jó a fizetésekre. Így talán megérted miről is beszélt Digger.

2014.05.20. 22:35:20

@QUERCUS(a favágó): pont ezert vagy uriember. Tudod, hogy mikor kell inkabb megtartani a velemenyt.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása