oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. szeptember 22. 06:43,  Hogyan költöztünk Írországba? 80 komment

2016. szeptember 22. 06:43 Határátkelő

Hogyan költöztünk Írországba?

Gábor közel az ötvenhez döntött úgy a feleségével, hogy Írországba (egészen pontosan Dublinba) költöznek. Budapesten jó állása volt jó fizetéssel, nem csoda, hogy nem kapkodták el a dolgot. Végül csak összejött egy megfelelő munkahely, az alábbiakban pedig az első hetek ügyintézéseit és benyomásait olvashatjátok. (A kép a szerző ablakából készült, hogy egy régi határátkelős sorozatot idézzek…)

Új életet kezdeni egy másik országban nehéz és küzdelmes folyamat mindenki számára. Pláne, ha gyerekkel vágunk neki. A Frankfurti mesék blog és a Határátkelő közös felhívása! Ha érdekel, itt olvashatsz további részleteket!

irorszag_dublin_gabor_160922_1.jpg

„A motivációkba nem mennék bele mélyen. Legyen elég annyi, hogy 49 évesek vagyunk, a gyerekek kirepültek, az országból elegünk lett. 2014 májusában jutottam el addig, hogy menni kell, egy évet adtam magamnak erre, kettő lett belőle.

Részben lustaságból, illetve azért, mert Pesten jó állásom, fizetésem volt, semmi nem kényszerített, hogy siessek, másrészt azért, mert nem akartam bizonytalanba elindulni, csak úgy, hogy már megfelelő állásba tudok jönni. 

Tudom, hogy ez nagy luxus, sokaknak elérhetetlen helyzet, de szakmámból adódóan megtehetem. Ezzel együtt megírom a tapasztalatainkat, hátha valakinek jól jön.

Április vége óta vagyunk itt, szóval még frissek a beilleszkedési tapasztalatok, tán be sem fejeződtek teljesen. Az is nagyon könnyen meglehet, hogy számos dologban tévedek, vagy rosszul döntöttünk. Amiket elmondok nem általános igazságok, csak szubjektív tapasztalatok.

Az álláskeresés tehát majdnem két évig tartott, erősen ingadozó intenzitással. Volt, hogy hónapokig rá se néztem. Végül összesen kb. 50 helyre küldtem életrajzot, 5 helyre volt telefonos interjúm, egyre személyes, ott dolgozom most.

Ha most kezdenék hozzá, egy dolgot csinálnék másképp. A legvége felé jutott eszembe, hogy vélhetőleg a magyar telefonszámom miatt rengeteg helyen a legelső szűrőn kiesek.

Már az állásközvetítő is félredob, és azokat keresi, akiknek helyi telefonszáma van. Angliában élő GIFF-GAFF telefonnal rendelkezőtől kértem, hogy kérjen egy új kártyát és küldje el.

Ezért, hogy engem megszerzett ügyfélnek ő is kapott valami jóváírást, én meg egy frankó +44 kezdetű telefonszámot. Prepaid és nem túl drága, tehát nem egy nagy befektetés, de szerintem sokat segíthet. Nekem végül nem segített, mert túl későn jutott eszembe. Meg különben is Dublin lett belőle, nem Anglia.

Indulás előtt

Tekintve, hogy ilyen hosszúra nyúlt a keresgélés, semmilyen érdemi előkészületet nem tettünk, nem lehet végtelenségig ideiglenességben élni. Így aztán, amikor megkaptam az állást, felmondtam és az egy hónap felmondási időm maradt arra, hogy felkészüljünk, pakoljunk, repjegyet vegyünk.

A felkészülés lényegében az alábbiakból állt:

  • - Új útlevél mindkettőnknek, hogy ne a személyi legyen az egyetlen érvényes okmányunk.
  • - Új jogsi, mert a régi nemsoká lejár, ne kelljen azzal itt foglalkozni.
  • - EU egészségügyi kártya. (ez végül szerencsére nem kellett)
  • - Az összes lehetséges otthoni számla és miegymás, ami még nem volt olyan, elektronikusra átállítása.
  • - Ahol úgy tűnt van értelme, a magyar diploma külügyminisztériumi hitelesítése (ez se kellett)
  • - Új házassági anyakönyvi kivonat beszerzése, mert a friss nyomtatvány már többnyelvű és olcsóbb, mint a régi hiteles fordítása. (és ez se kellett eddig)
  • - Minél több tudnivaló összeszedése az itteni életkezdéshez.

Tettünk egy kísérletet arra is, hogy egy kétnapos villámlátogatás során lakást keressünk Dublinban, de ez siralmasan meghiúsult, később ki fog derülni, hogy miért.

A megérkezés

Megérkezve, autót béreltünk, mert a lakáskereséshez ez elengedhetetlennek tűnt, majd az első dolgunk egy pár helyi SIM kártya beszerzése volt.

Jó pár szolgáltató van Írországban. Nekem a legszimpatikusabb a lycamobile, mert úgy gondoltam, hogy legalábbis kezdetben túl sok helyi beszélgetőtársam úgy se lesz, viszont a lycamobile számokat ingyen hívom, így egymással bármikor bármennyit beszélhetünk és a nemzetközi díjai elképesztően alacsonyak, így az otthon maradottak lelki ápolása sem költséges.

Magyar vonalast 1 centért, magyar mobilt 4 centért lehet vele hívni, és ha az ember havonta egyszer elküldi a 2525 számra azt a szót, hogy save, akkor a mobilt is 1 centért percenként. Egy félórás beszélgetés az otthoniakkal 30 cent, szóval még átszámolva sincs 100 Ft.

Lakáskeresés

A következő lépés, valahogy megtörni a lakás, adószám, bankszámla ördögi kört. Írországban a leggyengébb láncszem a lakás. Azt végül is meg lehet szerezni a többi nélkül, bár sokkal könnyebb lenne azokkal, de minden másnak előfeltétele a proof of address.

Lakást bérelni Dublinban hihetetlen nehéz. Van pár weboldal, ahol a hirdetések megjelennek (daft.ie, rent.ie, myhome.ie) majd eltűnnek. Nagyon kevés a privát hirdető (azok inkább tán a gumtree.ie-n hirdetnek).

A hirdetések közös jellemzője, hogy referenciát szeretnek kérni. Ez egyrészt a bérlő korábbi bérbeadójától, másrészt a munkáltatótól származó referenciát jelenti.

Nekem a munkáltatóm adott ilyet, azzal nem volt gond, de mivel otthon sajátban laktam, így a másik referenciát magyarosan kellett megoldani. Kerestem még otthon olyat, aki aláírt nekem egy referencia papírt, vállalva, hogy e-mail, telefon megkeresésre hajlandó reagálni. A referencia levélhez a neten számtalan mintát lehet találni, mi is az egyik ilyet igazítottuk át kicsit.

Ezek után jöhet a valódi lakáskeresés. A munkahelyemhez közel akartunk keresni, illetve tömegközlekedéssel jól elérhetőt, de ennek nincs nagy jelentősége.

Mindenhol irgalmatlan drágák a lakások és ezzel együtt félelmetes gyorsan mennek el. A felhívott számok jó része mondta, hogy már elkelt. Ami még nem kelt el, ott jellemzően kötött időpont van, amikorra az összes érdeklődőt odahívják, mindenki megtekintheti, kérdezhet, eldöntheti, érdekli-e a lakás. Akit érdekel, az elküldheti az adatait, referenciáit az ügynökségnek.

(Már csak ezért is fontos, hogy ebben a fázisban valahogy internet hozzáférésünk legyen. Nagyobb bevásárlóközpontokban, de a dublini buszon is van wifi, de hát a lycamobile 5 euróért ad három giga netet, ami mindenre elég.)

Ha sikeresen elküldtük az adataink, referenciáink az ügynökségnek, akkor már csak várni kell, hogy a tulaj melyik jelentkezőt választja ki, ki lesz a szerencsés nyertes.

A folyamatot egy kicsit lehet a kedvünkre hajlítani, persze nem ingyen. Ha például az ember bemondja, (megírja), hogy megértve, hogy a külföldi referenciát nehezebb ellenőrizni, mint a helyit, és ezért hajlandó a szokásos egy havi bérrel egyező kauciónál valamivel többet is letenni, azt határozottan kedvezően fogadják.

Nekünk lényegében két napunk volt lakást keresni, és hatalmas szerencsével találtunk is, de ez inkább a kivétel, mint a szabályos eset. A kereséshez hozzá kell számolni, hogy ismeretlen városban kell közlekedni, és eljutni a címekre szóval a bérelt autó (és az offline GPS) nagyon jól jött erre a két napra.

Amikor aztán az egyik lakástulaj jelezte, hogy minket választott, az ügynök már aznap délutánra hívott szerződést kötni. Ez nem sok időt ad megfontolásra, válogatásra.

Mivel aznap estére és másnap reggelre is volt még egy-egy megnézhető lakás, egy nappal el tudtam tolni a szerződéskötést, de többel nem. Az a két megtekintés végül nem változtatott semmit, szóval gyakorlatilag az első olyan lakásban lakunk, aminek a tulajdonosa hajlandó volt nekünk kiadni a lakást.

Ez különösen annak fényében félelmetes, hogy egy év a minimum szerződéskötési idő. Ha van egy lehetőség, vagy megragadod, vagy már nincs is. Nemigen létezik olyan szituáció, hogy az ember két, esetleg több lakás között dönt. Csak azt lehet eldönteni, hogy kell, vagy nem, de gyorsan, mert különben már el is ment a lehetőség.

Szóval mi irtó mázlival találtunk nagyon megfelelő lakást. Ezzel az első nagy lépés megvolt a dublinivá válás útján. A bérleti szerződés mellett azonnal a nevünkre írták a villany és gázszámlát is.

A vizet nem, mert a vízdíj itt épp politikai csatározások tárgya, tavaly vezették be, de akkora a felzúdulás, hogy jó eséllyel felfüggesztik, vagy megszüntetik. Internetet, egyebeket, amit akarhatok, rám bízták, az az én gondom. Még a szerződéskötés napján beköltöztünk, mindkét bőrönddel és táskával, bevásároltuk a legszükségesebbeket és leadtuk a bérelt kocsit.

A tömegközlekedés

Ha nincs autója az embernek, marad a gyaloglás és a tömegközlekedés. A frissen érkezettnek meglehetős döbbenetet okozhat Dublin tömegközlekedése. Három féle járművel számolhatunk. Busz, villamos, hév.

Kezdjük hátulról!

A hév helyi megfelelője a Dart, amit az Irish Rail üzemeltet, kb. negyedóránként jár, de nem túl sok vonala van, szóval jó eséllyel nem ott megy, ahol épp kellene.

A villamost itt Luasnak hívják, többnyire zárt pályán közlekedik, tehát nem zavarják az amúgy gyakori dugók, de csak két vonala van, a piros és a zöld. Tízpercenként, negyedóránként jár, de reggel fél hatkor indul, szombaton fél hétkor és vasárnap reggel hét előtt nem ébred fel.

Buszvonalakkal viszont bőségesen el van látva a város, tényleg szinte mindenhova el lehet jutni busszal, ha az ember elég türelmes. Ugyanis a járatok többsége meglehetős ritka, teljesen normális a 40-50 percenként, esetleg óránként indított járat.

És ha már megjött a busz, a türelem akkor is kell, mert a buszok viszont csak ott tudnak jól haladni, ahol van buszsáv, de ahol nincs, ugyanúgy állnak a dugóban, mint az autók. Rengeteg megállójuk van, szóval jó sok időt lehet rajtuk eltölteni. Ebben kicsit segít, hogy a buszokon, csakúgy, mint a Dart szerelvényeken, van ingyen wifi.

A ritka járatokhoz igazodást segíti, hogy a végállomásokról pontosan indítják a járatokat, és hogy a busztársaságnak van élő menetrend-információja, ami megmondja, hogy melyik megállóba mikor ér a legközelebbi busz. Ez a neten és android app-ként is elérhető.

Persze a járatinformáció csak annyira pontos, hogy azt tudja megmondani, hogy a busz a jelenlegi pozíciójából, ha nem lenne dugó, mikorra érne az adott megállóba, de hogy a dugó miatt még mennyit kell rászámolni, azt nem tudhatja.

Sokat segít a tájékozódásban, hogy minden dublini buszmegállónak van egy azonosító száma, ami a megállóban is ki van írva és a programok is erre hivatkoznak.

Persze ez egy kicsit leegyszerűsítő kép, mert Dublinban több busztársaság is üzemeltet buszokat. Ezek többsége egységes tarifával működik, egységes feltételekkel.

De vannak kivételek, például a reptérről induló 16-os busz normál díjszabással megy, az ugyanonnan induló 747-es jóval drágább (mert ez a reptérről a belváros felé vezető kb. 5 kilométeres fizető alagúton megy) és a más társaság (az aircoach) által üzemeltetett 700-as még ennél is jóval drágább.

Ráadásul erre a leap card sem érvényes, de legalább éjjel nappal félóránként megy, míg a buszjáratok többsége estére bezár és csak 6-7 óra tájt indul újra. Hétvégén esetleg csak kilenckor, vagy egyáltalán nem.

Az útvonaltervezésben segíthet a hittheroad.ie oldal, illetve android app, ami bármely két pont között kikalkulálja, milyen tömegközlekedési járatokkal megoldható.

A leap card a dublini Oyster

A leap card egy nagyon jó dolog. Aki ismeri a londoni Oyster rendszert, hát ahhoz igencsak hasonlóról van szó. Ahogy mi használjuk, ez egy prepaid kártya, amire az ember online, vagy a luas-, dart megállókban levő automatákban fel tud tölteni pénzt, amit aztán leutazhat.

Ennek számos előnye van, a készpénzes utazáshoz képest. A buszon lehet jegyet venni, de leap carddal kedvezményes a jegy ár, ráadásul készpénzzel csak úgy lehet fizetni, ha pontosan kiszámolt aprója van az embernek.

A sofőr ugyanis nem nyúl pénzhez, az előtte levő perselybe kell beszórni az aprót és akkor adja a jegyet. Váltás, visszajáró nincs. Másik nagy előny, hogy ha az ember eléri a leap card jegyvételekkel a napi, illetve heti limitet, akkor a továbbiakban már nem von le pénzt az utazásért a gép, olyan, mintha napi, illetve heti bérletet vettünk volna.

A limit változó, annak fényében, hogy csak egy féle (bus, luas, dart) járatokon közlekedünk, vagy vegyesen. Mindezekről a leap card honlapján lehet tájékozódni, ugyanott lehet egyenleget megnézni, feltölteni is. Valami módon lehet jegyeket is venni a leap cardra, de erre még nem jöttem rá, hogy ez mire jó.

A leap carddal utazásnak is vannak tudnivalói. Buszon, ha legalább 13 megállót megyünk, akkor a felszálláskor jobb oldalon levő érzékelőre kell tenni a kártyát és magától levonja a megfelelő összeget.

Ha ennél rövidebbet utazunk, vagy mondjuk egy leap carddal ketten, többen akarunk utazni, akkor viszont a vezetőhöz kell fordulni és elmondani neki, meddig, vagy hány megállót akarunk menni és aszerint számolja a viteldíjat.

Villamoson és dart-on viszont még a megállóban kell csipogtatni a kártyát, majd leszálláskor megint, hogy az utazás hosszának megfelelő összeget vonjon le a rendszer.

Tekintve, hogy a kötött pályás járművekből nagyon kevés van, a buszok meg igencsak ritkán járnak, rövidtávon (és ez igencsak relatív) többnyire nem érdemes tömegközlekedésre várni, érdemes jó gyalogló cipőt hordani.

A vásárlás

Már csak azért is, mert a boltok legalábbis a külvárosokban igencsak ritkán fordulnak elő. Ha nem belvárosban lakik az ember, ahogy mi sem, akkor szembesülni kell azzal, hogy itt a többség autóra van berendezkedve, ami azzal jár, hogy a kisebbség kedvéért nem érdemes túl sok boltot fenntartani. Ritkán vannak a kisebb boltok és ráadásul igencsak drágák.

Még annál is drágábbak a szuper- és hipermarketek. A mi lakásunk szerencsés választás volt, amennyiben a közelben egy benzinkúthoz kapcsolódva van egy elég jól ellátott bolt, ami nem megfizethetetlenül drága és 25-30 percnyi sétára van egy nagy bevásárlóközpont Tescóval, mindennel, ahonnan, ha kell, közvetlen buszjárattal tudunk  hazamenni (jobb időben akár félóránként is jár).

De ez nem mindenhol van így, van, ahol a legközelebbi kisbolt is sokkal messzebb esik és ahonnan bevásárlóközpont lényegében megközelíthetetlen.

Friss beköltözőként a lakás felszerelése volt az első feladat. Bár a kiadó lakások többsége bútorozott, ebbe nálunk pl. az is belefért, hogy két-három lábos, hat-hat pohár, bögre, tányér, evőeszköz volt a konyhában, de rengeteg olyasmi van, amit otthonról nem feltétlen érdemes vagy lehet elhozni, itt viszont kell.

Apró háztartási cikkekért mindenképp érdemes megkeresni a legközelebbi Dealz boltot, ahol rengeteg cuccot árulnak nevetséges áron. Amit nem, arra ott a Lidl, Aldi, Tesco.

Ha esetleg bútorféle is kell, akkor szóba jöhet az IKEA, amiből Dublinnak egy van, egész közel a reptérhez, északon, szóval a tömegközlekedés ismeretében ez azoknak, akik nem arrafelé laknak, ez minimum félnapos program.

Bankszámlanyitás, adószám

Persze ahhoz, hogy vásároljunk, sokáig az otthoni bankkártyámat használtuk. Bankszámlát nyitni ugyanis csak igazolt lakcímmel lehet és a lakcím igazolására például a lakásbérleti szerződést nem fogadják el.

Amit készséggel elfogadnának, az pár havi villanyszámla lenne például, de ugye az minimum egy hónap a beköltözés után, de inkább kettő. Addig semmiképp nem kéne várni, mert ugye fizetést is jó lenne valami számlára kapni. Amit még elfogadnak, ha az állam írt már nekem a lakcímemre.

Szerencsére a friss beköltözőnek erre van is alkalma, hiszen adószámot kell szereznie. Ez az úgy nevezett PPS number. Ez egy egységes adó- és TB-szám, amit azért kell nagyon gyorsan megszerezni, mert néhány hét türelmi idő után a munkáltatónak magasabb adókulccsal kell levonnia az adóelőleget, ha ez nincs meg. Persze ha később meglesz, akkor ezt vissza lehet kapni, de azért jobb, ha le se vonják.

A PPS szám megszerzésének egy külföldi esetében két feltétele van: igazolt lakcím és érvényes ok a beszerzésére. Szerencsére igazolt lakcímnek itt elfogadják a lakásbérleti szerződést is.

Érvényes ok elsősorban a munkavállalás (de a munkakeresés nem). A nem dolgozó házastárs is kaphat PPS számot a családi adózás (spousal tax) miatt. A PPS számot Dublin környékieknek egyetlen központi irodában adják ki, a belvárosban. Személyes megjelenéssel, mert fényképet csinálnak, alá kell írni.

A tudnivaló hozzá, hogy csak a neten lehet időpontot kérni és jó két-három hétre előre vannak szabad időpontok, tehát meg kell saccolni, mikorra lesz aláírt munkaszerződés és aláírt lakásbérleti szerződés is, és azután mihamarabbra időpontot foglalni.

Én még Pestről foglaltam időpontot, aztán mikor látszott, hogy akkorra nem lesz meg a lakásszerződés, akkor módosítottam későbbre. Amikor mi mentünk, pattogósan, pontosan ment az ügyfélkezelés, a megadott időpont előtt bejutottunk, mert a negyed órával korábbra hívott ügyfél nem volt még ott. Kb. negyed óra az egész. Innentől 5-7 munkanap, amíg kiküldik a számot postán.

Ha megvan a PPS szám, az a levél sajnos még nem jó a banknak. A következő lépés, hogy meg kell kérni az adóhivataltól az adójóváírás-igazolást. Ezt levélben lehet kérni és levélben is küldik meg, postafordultával. Na, ez az a levél, amit a bank is elfogad lakcímigazolásként.

És ha megvan a bankszámla, akkor már semmi sem állhat útjába a Szent Grál megszerzésének: meg lehet rendelni az internet bekötését. A legjobb netet, állítólag, a VirginMedia szolgáltatja, szóval mi tőlük vettük.

Nekünk ez a teljes procedúra másfél hónapig tartott, de szerintem a két hónap is nagyon jó eredménynek számít. Ez után következhet a jól megérdemelt nyugi, ami itt jellemző. Nincs stressz, nincsenek acsargó emberek. Mindenki mosolyog és a buszra felszálláskor köszönünk a sofőrnek, leszálláskor pedig megköszönjük az utat.

Hát így élünk mi itt Dublinban.”

HÍRMONDÓ

Áttörés roaming-fronton

Akkora volt a felháborodás, hogy meghátrált (legalábbis egyelőre úgy tűnik) az Európai Bizottság, amely időkorlátozás nélküli ingyenes roaming-szolgáltatásra tett javaslatot. Persze azért lehet még a dologban trükk – hogy miről szól az új javaslat, azt itt olvashatod el.

Magyar jogosítványhoz magyar cím kell?

A rövid válasz az, hogy igen, kell magyar tartózkodási hely, ennek hiányában jogosan tagadják meg a hivatalokban a vezetői engedély kiadását / meghosszabbítását a külföldön élőktől. A hosszabb választ itt találod.

Több mint 70 ezer magyar ingázik Ausztriába

Ausztriába napi szinten mintegy 28 ezer magyar ingázik, de ha a szezonális munkát végzőket is ide számoljuk, akkor ez a szám eléri a 73 ezer főt, ami egy Szolnok méretű város lakossága. Ráadásul tízből hat fiatal külföldön képzeli el az életét, ám a tájékozottságuk hagy maga után kívánnivalót. Részletek itt.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2011734213

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2016.09.22. 06:53:30

Jó részletes de mi a szakmájuk?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.09.22. 07:40:49

Klassikus határátkelős poszt. Jó.

2016.09.22. 07:49:10

Jo volt. Par honap mulva johet a folytatas :)

Goromba fráter 2016.09.22. 08:01:07

"az országból elegünk lett"
Úgy látszik, hogy ez a kötelező belépő szöveg, főleg a jó állás, jó fizetés tükrében...
Hitelesebb lenne, ha azt írta volna, hogy még fiatalnak érzik magukat annyira, hogy más dolgot is kipróbáljanak, kicsit körülnézzenek, éljenek máshol is... és nem akartak belekényelmesedni addigi életükbe...
egyébként sok sikert...!

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.22. 10:54:01

Isten hozott Dublinban kedves @G_Gábor: hátha nem tudod, de ma este a követségen ingyenes filmvetítés lesz, filmklubot kezdenek (Liza, a rókatündér). 19:00. Holnap és szombaton busztrájk.

G_Gábor 2016.09.22. 11:05:16

@kisrumpf: Hát igen, a tömegközlekedésröl szólva arról még lehett volna szót ejteni, hogy mióta itt vagyunk, volt egy heteken át húzódó vilamos sztrájk, most meg épp egy heteken át húzódó buszos sztrájk megy. Illetve nem megy, mármint a busz. Ami egyrészt nyilván ellehetetleníti azokat, akik tömegközlekednek, de ezen felül az autós közlekedést is jelentösen komplikálja, hiszen sokkal többen ülnek autóba és ez giga-dugókat eredményez.
Még jó, hogy én gyalog járok dolgozni.

jewel79bp 2016.09.22. 11:14:56

El nem tudnám képzelni, hogy a tömegközlekedést használjam külföldön. Már ismert helyen igen, de ott, ahol még nem jártam, nekem egy olcsó, használt autó beszerzése lenne az egyik első lépésem.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.22. 11:19:32

@G_Gábor: pontosan. S még a carpoolt sem fedezték fel, sajnos. Eredmény: tömegjelenetek a Luason, s hasonlók. Kiváncsi vagyok, meddig húzzák még.

Szerencsére itthonról dolgozom, s a férjem irodájában senkinek nem kell bemennie, aki busszal jár. Nem irigylem a bejárókat!

G_Gábor 2016.09.22. 11:29:11

@jewel79bp: Gondolkodom autón, de folyton húzom, halasztom.
Egyrészt az autóhoz nagyjából annyit értek, hogy hol megy bele a benzin és hol az ablakmosó; otthon mindig kértem segítséget a választáshoz, hogy bele ne fussak valami durva pofonba. Másrészt itt a 2008 elötti autókra még köbcentire megy az adó, az az utániakra viszont CO2 kibocsájtás alapján, ami sokkal kedvezöbb. Azok viszont többe is kerülnek, szóval megy a hezitálás. Amúgy azt látom, hogy itt meglehetös öreg az autóállomány (könnyü megállapítani, mert a rendszámban benne van az évszám). Ugyanakkor meglepöen jól néznek ki a kocsik, gondolom leginkább azért, mert itt nincs szükség télen se sózásra, így nem eszi a rozsda a kocsikat.

jewel79bp 2016.09.22. 11:39:26

@G_Gábor: Hát én sem értek az autókhoz ;) de itt Hollandiában pl meglepően működőképes autókat lehet kapni 2-3 heti fizetésért... szerintem megéri, jóval mobilisabb az ember.

Herr Géza 2016.09.22. 12:18:46

@G_Gábor: Azért ezt a Lycamobile-os témát egy kicsit elnagyoltad szerintem. :) Lehet, hogy felétek másképp működik, mint itt, de engem meglepett pl., hogy a "save" szó havi egyszeri SMS-ben való elküldésével hipp-hopp kedvezőbb tarifál kapsz a külföldi mobilos tarifákra is. Az ide érkező magyarok minden létező blogon elpanaszolják, hogy vettek egy 10 eurós Lyca/Lebara kártyát, aminek csomagolásán öles betűkkel hirdetik az 1 cent/perces tarifát, majd a kártya használata során már pár nap/hét után azt veszik észre, hogy az egyenlegük már el is fogyott, pedig "alig" beszéltek. A titok nyitja az, hogy az 1 centes tarifához 15 centes kapcsolási díj is tartozik, (azaz a sokszor keveset telefonálók effektíve lényegesen többet fizetnek, mint 1 cent/perc), másrészt a "save" elküldésével az országon belüli használat visszakerül a normál tarifába (nálunk 3 ill. 9 cent/perc), ráadásul a hálózaton belüli ingyenes használat is csak korlátozott ideig él a feltöltött összeg függvényében (15 ill. 30 nap). Így aki nem CSAK hazatelefonálásra használja a telefonját, az bizony könnyen lehet, hogy más szimpla pre-paid kártyával jobban jár (nem is beszélve az SMS-fanokról, mivel a Lycánál 15 cent az SMS a szuperkedvezményes tarifánál is). Egy-két hónap után érdemes átnézni a tényleges költségeket és a kialakult szokások alapján megnézni a többi cég tarifáit is, meglepő felfedezéseket tehetünk...Tudom, sokak szemében szarrágásnak tűnik azon jojózni, hogy a "korlátlan" telefonálás havi 5-10, vagy 15 euróba kerül-e, de van, akinek ez sem mindegy. Annál nagyobb bosszúság viszont az, ha érzésed szerint még x eurónak kell lennie a kártyán, de az életbevágóan fontos hívásod kicsengése helyett azt hallod, hogy "kérjük töltse fel egyenlegét". :D

Herr Géza 2016.09.22. 12:24:53

@jewel79bp: Azt azért ne felejtsük, hogy a "meglepően olcsó" autókhoz sokszor meglepően magas üzemeltetési költségek tartoznak, nem véletlenül olyan olcsók azok. Pláne az autókhoz nem értők (de sokszor azok is) eshetnek pofára, ha később utánaszámolnak, hogy mindent figyelembe véve mennyibe is került nekik egy km autózás. Ezeknél a párszáz eurós autóknál pont az autó ára lesz a legkisebb tétel a kilométerköltségben. :)))

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.22. 13:04:06

@Herr Géza: ... és az "imádott" biztosítás, ami évek óta stabilan kúszik - fenét kúszik, bakugrál! - felfelé itt. 128 €-val kért többet a biztosítóm, kitartó telefonálgatással sikerült egy másiknál ezt ledolgozni, így "csak" 60 euróval többet fizetek az idén. Lassan már olyan lázongás lesz ez ellen, mint a vízdíj ellen, még megérem, hogy kimegyek az utcára... s már nem csak a fiatal férfiakkal (= boy racer) fizettetnek sokat, hanem mindenkivel

G_Gábor 2016.09.22. 13:05:08

@Herr Géza: Hát nem tudom másnál ez hogy megy. Nekem müködik.
Magyarországi vonalas szám enélkül is 1 centbe kerül percenként. A SAVE a mobil számokat hozza le ugyanerre a szintre. (ha jól nézem most SAVE nélkül ez 7 cent) Kapcsolási díj nincs.
www.lycamobile.ie/en/internationalrates
Azt tényleg kihagytam, hogz a hálózaton belüli ingyenesség csak a feltöltés után egy hónapig él. Másrészt azt is, hogy most már lényegében folyton él az az akció, hogy online feltöltéskor ajjndékba adnak 5-10 GB adatforgalmat.
Ez azt jelenti, hogy havi 5 Euróért ad korljtlan on-net beszélgetést, annyi adatot, hogy nem lehet elhasználni, és 500 perc magyarországi beszélgetést. (Ha országon belüli forgalom nincs, vagy minimális.)
Nekem az is jól jött, hogy jópár országban (pl. UK, Románia) a lyca ad egy plusz, helyi telefonszámot, amivel jelentös roaming költség takarítható meg.
Ezzel együtt igazad van, nyilván mindenkinek a maga használati szokásai szerint érdemes szolgáltatót választani.

boszimester 2016.09.22. 13:24:34

@G_Gábor: Üdv Dublinban! Az autóvásárlás tényleg nehéz téma itt. Ne tévesszen meg a látszat, nincsenek a legjobb állapotban a kocsik, sőt! Tisztelet a kivételnek, de nagyon sokan csak akkor viszik szerelőhöz, ha már nagy a baj. Általában ilyenkor adják el, és vesznek másikat. Ha tudsz bárkit találni, aki ért a kocsikhoz, és segít a vásárlásnál, akkor ki lehet fogni jókat. A biztosítással kell futni jó pár kört, mert nagyon elszálltak az árak! Sok szerencsét! ;)

jewel79bp 2016.09.22. 14:00:52

@Herr Géza: hát nekem pont ilyen kocsim van. Igazad van, kell szerelőhöz járni, több gond van vele, mint egy újabb kocsival. De ha nincs pénzed egy újra, viszont nem akarsz buszozni/gyalogolni, akkor mégsem olyan rossz választás. Én 3 évet jártam dolgozni robogóval, hóban-esőben, hidd el, arról egy régi autóra váltani, hogy nem ázol, de háztól-házig tudsz menni, hatalmas előrelépés :)

montroyal ( CAN qc) 2016.09.22. 14:33:46

off egy rovid video mi var Europara ... Johannesburg ahol dul a multikulti feherek nincsenek az utcakon ..

www.youtube.com/watch?v=IuNYOwKlDIE

G_Gábor 2016.09.22. 14:33:53

@jewel79bp: Hát a helyiek szerint nem lesz ez mindig így de öt hónapja járok dolgozni gyalog és eddig egyszer áztam meg.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.22. 14:35:30

@G_Gábor: nem foglak zargatni többet, ne aggódj, de a képet alaposabban megnézve ugye, ti egy S-sel kezdődő helyen laktok közel az M50-eshez? Egy kávézó is van a kocsmával szemben és egy szobor, amin két nyurga férfi áll egymás felé fordulva...? Boldogult friss idetelepült korunkban itt laktunk, csak két teleppel feljebb. Boldog idők! Így nem csoda, hogy gyalog jársz be dolgozni a telepre

Hari Seldon 2 2016.09.22. 14:50:40

„Ha most kezdenék hozzá, egy dolgot csinálnék másképp. A legvége felé jutott eszembe, hogy vélhetőleg a magyar telefonszámom miatt rengeteg helyen a legelső szűrőn kiesek.”

Ez nálunk is így lehetett, igaz mi egyből skype címet is megadtunk, sőt e-mailben, levélírás után telefonszám, email, skype címet mindig feltütettük még egyszer.
Jó ki felkészülési összefoglaló. Mi is gyakorlatilag mindent előre megszerveztünk. Akkor még erős nagyszülői ellenszélben. – Ma már naponta mondják el, hogy tévedtek, és igazunk volt (mármint Mme Seldon szülei)

A lycamoblie-t minden fapados reptéren meg társaságnál hirdetik. Ezek szerint vegyes a megítélése. Viszont a mai világban minek sokat telefonálni külföldre. Egyszerűbb és olcsóbb a skype és hasonló megoldások.

G_Gábor 2016.09.22. 15:09:04

@kisrumpf: abszlút. príma hely. Irtó mázlink van, hogy ezt megkaptuk.

G_Gábor 2016.09.22. 15:12:09

@Hari Seldon 2: Ezzel a megközelítéssel minek sokat telefonálni egyáltalán? Országon belül is lehetne skype-olni. A percenként 1 cent nem érzékelhetöen drágább az ingyennél. Míg otthon voltunk, drágábban telefonáltam a szomszéd kerületbe.

Herr Géza 2016.09.22. 16:01:20

@G_Gábor: Hát igen, akkor vannak országspecifikus különbségek. Itt az alap 1 ill. 9 (mobilra) cent, és ugyanúgy, mint nálatok lehet levinni a mobilt is egy centre. De itt bizony van 15 centes kapcsolási díj, amit sokan észre sem vesznek, csak amikor semmi perc alatt elfogyott az induló 10 eurós feltöltés... :)))

Hari Seldon 2 2016.09.22. 17:30:27

@G_Gábor:
Nem is értem, hogy miért nem elterjedtebb. Egyébként valóban nem feltétlenül csak Magyarországra hívásra jó. Én is használom, Anglia felé is, meg Németország felé is a Skype-ot. Belföldre meg marad az SFR.

sellőlány 2016.09.22. 17:40:33

@kisrumpf: Mekkora autóra mennyi biztosítást fizetsz évenként?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.22. 21:02:05

@kisrumpf: Nem értem. A vízdíj ellen azért tiltakoznak, mert ingyen akarják a vizet a lakásokba? Hehh, de jó fejek...Nem pof@'tlanság ez egy kicsit? :D
Én mondjuk inkább a benzint szeretném ingyen és lehetőleg korlátlanul...
:-))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.22. 21:03:03

Jelennyé' meg, de azonnal...! }:-[

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.22. 21:03:59

Na, azért. Csak q dühösen kell nézni, meg toppantani és mindjárt előjön az elveszett komment... :D

G_Gábor 2016.09.22. 21:36:34

@geegee: Itt sose volt még vízdíj, a vízellátás adókból biztosított állami feladat volt. Egész addig, míg - ha jól értettem - az EU nyomására kb két éve bevezették a vízdíjat és ez akkora belhét vert, tüntetésekkel, miegymással, hogy kb. belebukott az előző kormány, a mostani meg azzal nyitott, hogy felfüggesztette a vízdíj szedést, amíg egy bizottság ki nem vizsgálja, hogy mi van. Ha az íreken múlik, ez évtizedekig is eltarthat.
Mondjuk az is igaz, hogy itt szerintem nem jellemző az otthoni úszómedence és a kerteket se sokat locsolják. Szóval nagyjából mindenki annyit fogyaszt, amennyit iszik, mos, mosogat, fürdik. Így meg akár lehet is adóból finanszírozott közszolgáltatás, mint az utak, meg a hidak, nem késztet pazarlásra, hogy nincs vízóra, viszont sokkal olcsóbb, mint a vízóra, meg vízóraleolvasó, meg számlázás, behajtás, miegymás fenntartása.

nyuszigonosz 2016.09.22. 21:54:30

@G_Gábor: Szerintem tévedés lesz az, hogy az EU nyomására vizdíjat kellene bevezetnie Írországnak, az EU két éve egész valami mást írt elö a vízröl a tagállamokban.

Mivel ez megvan magyarul is, így teszem ide:

eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=URISERV:l28079&from=DE

( ugyanis nagyon sok téves mítosz kering mindarról, amit az EU állítólag rákényszerít a tagországaira, a fele sem úgy van :-) )

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.22. 22:42:08

@geegee: ugye? Azzal érvelnek, hogy ez benne kell legyen a magas (?) adóban, ingatlanadóban, fizesse a rendkívül elöregedett, vacak, eresztő kb. viktoriánus korabeli stb. vezetékek felújítását az állam.

Le is fotóztam annak idején egy ilyen mozgatható korlátot, amire valaki felrajzolt filccel egy SCUM feliratot, amikor a ház előtt dolgoztak az óra beszerelői.

M. Péter 2016.09.22. 23:00:08

@jewel79bp: Ízlések és pofonok, ismeretlen helyen nem vezetnék, ha nem szükséges.

nyuszigonosz 2016.09.22. 23:04:26

@G_Gábor: Megtaláltam még pár helyen szintén ezt is. :-)

Igazad van, ez egy EU elöírás - is.

Buchhalter 2016.09.23. 08:12:22

Elolvasva a posztot a komenteket és egy gyerekkori barátom aki kint pincérkedik és elmesélte az élményeit nem vágyom Írországba.Hideg és drága.Ennyi. A napi hírmondó egyik cikke pedig , hogy Ausztriába 70 ezer magyar ingázik ,kicsit félreérthető.Nekem ingázás az ,ha napi vagy max heti szinten hazajárkálok.A többség ott is bérelt lakásban dekkol.Így kicsit bullshit a cikk.

csika7 2016.09.23. 08:50:44

Én 2006-ban meantime misfile évre, 4 lett belőle.Nyelvet akartam tanulni, és ellentétben veletek, szervezetlenül mentem fejjel a falnak. A kocsit azért hanyagoltam, mert felesleges és drága, a tömegközlekedés Budapest után rettentően szervezetlennek tűnik (pl a busszsofőrnek úgy kellett szólni, hogy a bussz nem érinti Drummcondrat), úgyhogy a bringa mellett döntöttem. 15 euróért repülőn kiviszik, és szinte egész évben lehet közlekedni, de akár 100 euroért lehet kapni nagyon jó bringát. Mivel nem beszéltem a nyelvet kétnapig utcát jártam, aztán kaptam melót a Templebarban a Bad Ass Caffe-ban itt szamarat jelent, meg egy szójáték, mosogattam 10 hónapot. Vért izzadtam igaz, de annyi angolt magamra szedtem, hogy kapjak máshol munkát ami már 1800 euro volt nettó havonta, az is kemény volt, de az akkori szakmámba vágott. Hostelban éltem az elején, és egy albit átvettem később, magyaroktól. A Hostel azért volt jó mert rengeteg emberrel ismerkedsz meg, nyelvet tanulsz, és segíttek munkát keresni egymásnak, nekem az életem legjobb barátai onnan vannak. Ők segítettek az eligazodásba, mihez mit kell intéznem, Én minden pillanatát élveztem, de nem maradtam volna egész életemre. Imádom az íreket Dublint és az országot, remélem azért még kint is fogok élni, és visszatérek majd. Csa azért írtam, hogy látni lehessen, hogy nem csak tervezetten lehet belevágni valamibe, hanem megfelelő akarással egy hátizsákkal és egy biciklivel is meglehet ragadni valahol. Reggel van KV kezembe, elnézést ha elgépeltem valamit vagy rosszul ír-om

G_Gábor 2016.09.23. 09:09:39

@Buchhalter: Nem akarnálak meggyőzni, de én (eddig) ezt nem teljesen így látom. Április vége óta vagyunk itt és az időjárás rendkívül kellemes meglepetés. Gyönyörű idő van, hőhullámok nélkül. Azt mondanám, ideális kirándulóidő. Ha esik, az is csak olyan, hogy most esik, fél óra múlva már nem. A levegő kristálytiszta, a páratartalom magas, az összes allergiás tünetünk megszűnt.
Ami a magas árakat illeti az meg szerintem messze nem kirívó nyugat-európában, kivéve a dublini ingatlanokat.
ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Price_level_index_for_household_final_consumption_expenditure_(HFCE),_2015,_EU-28%3D100_V2.png
A lakás vétel, bérlés, az tényleg durva áron megy. London szerű. De ez is talán leginkább Dublinra érvényes, vidéken nem ilyen kemény a helyzet.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.23. 09:55:56

@Buchhalter: A hideg ellen tiltakozom, főleg Mao.-hoz viszonyítva nem az. Bár nem véletlenül lett Hibernia

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.23. 10:28:38

@G_Gábor: Értem, kösz.
"Mondjuk az is igaz, hogy itt szerintem nem jellemző az otthoni úszómedence és a kerteket se sokat locsolják."
Amíg ez tényleg így van, széleskörűen, addig télleg okés lehet.Viszont ha változik a felfogás némelyeknél, azonnal igazságtalanná válik a rendszer.
Illetve lehet a vízért is díjat szedni, ha számottevően csökkennek az adók, vagy pedig másra fordítják a "megmaradó" pénzt...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.23. 10:30:23

@kisrumpf: Érdekes egy helyzet, ahogy Gábor is írta...Nehéz okosnak lenni, főleg kívülállóként.

Buchhalter 2016.09.23. 10:33:10

@kisrumpf: ha már bérek : Dublinban mennyit keres egy pincér?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.23. 10:35:46

@csika7: "Én 2006-ban meantime misfile évre"

Bakker, ez az akar lenni hogy mentem másfél évre??
Én is szeretem kiforgatni a szavakat, meg a szójátékot, de ez már nagyon elborult... :D

Vagy csak a telefonodra fogod, hogy de szemét ez az autocorrect??
:-)))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.23. 10:37:44

@Buchhalter: Inkább azt kérdezzed, hogy mennyit talál...sokkal relevánsabb infó.
:D

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.23. 10:40:21

@geegee: tudod, az a helyzet, hogy itt a zsebüknél lehet megfogni az embereket. Pár éve fizetni kell a bolti nylonszatyrokért. Szinte varázsütésre tűntek el a bokrokon, fákon lengő szatyormaradványok. A szivárgó csőrendszerre, vezetékre addig ránt vállat a tulajdonos, míg meg nem büntetik a sok elfolyt vízért... Igenis, legyen vízdíj. Tisztítani, kezelni kell, nem az égből esik, oszt' jól van... Hetekig szivárgott a víz itt a városban egy bezárt bolt előtt, s folyt a járdán. Hetekig. Egymásnak passzolták a gondot az érintettek, míg egy képviselő közbe nem lépett. Ha a tulajnak jött volna a vízszámla, nem hagyja annyiban ilyen sokáig...

OvisAries 2016.09.23. 10:41:52

@G_Gábor: @geegee: Vizdij tema, volt vizdij regebben, de 1978-ban ezt eltoroltek, 85-tol tulajdonkeppen beepitettek az adoba. Na es akkor jott par eve, hogy mindenki fizessen vizdijat, egyszemelyes haztartas 190-valahany eu/ev, 2 vagy tobb szemelyes haztartasok 278.00eu/ev. Persze mindenki felhaborodott, hiszen az adoba be van epitve a vizdij. A masik problema az, hogy az Irish Water ugy kezdte, hogy akkor add meg a PPS szamod, azt nem adogatjuk meg ugye senkinek, foleg nem egy magan cegnek, mert ugye az Irish Water egy nem allami ceg. Amikor en regisztraltam mar nem kellett a pps szam.
Meroora alig van valahol (2018-ig tervezik mindehova felszerelni), a haztartasok kb 55%-a regisztralt eddig (tuti cask a bevandorlok, illetve az allami alkalmazottak), viszont fizetni nem nagyon fizetnek, a januari szamlat mar en sem pedig azt meg be kellene, mert csak marciusban fuggesztettek fel a vizdijat.
Nekem csak annyi a problemam, hogy banyeg egyedul miert is fizetek kozel 200 eurot ha egy 8 tagu csalad 280-at fizet?

Szinten problema a vizminoseg, a rendszerek 80-100 evesek, nem torodtek vele, eves szinten 40%-a a viznek elfolyik csotores ez-az-amaz miatt.

Sajnos valtozas egyelore nem nagyon lesz, a tema majdnem forrobb itt mint az abortusz tema, egyikhez sem mer senki hozzanyulni.

Osszegeszeben veve viszont Irorszag egy nagyon elheto hely, az idojaras sz@r (shite) viszont barmikor le tud ruccanni az ember valami melegebb helyre par napra.

Cork viszont klasszisokkal jobb mint Dublin ;) hulye dubliniak :P

www.dailyedge.ie/cork-versus-dublin-900127-May2013/

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.23. 10:43:21

@Buchhalter: nálunk minimálbéren voltak a kávézóban, borravalót elosztották. Tehát elég ócska fizu volt, de a birrabaló az elég jó volt. Megnézek majd pár hirdetést, de általában megegyezés tárgya, tapasztalattól függ, nem írják ki...

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.23. 10:53:50

@kisrumpf: Bármi lehet, a minmálbértől úgy 10 €-ig, de ekkor már kávét is tudnod kell főzni. Csak pár hirdetést néztem meg.

Buchhalter 2016.09.23. 10:59:50

@kisrumpf: számszerűsítve gondoltam.1000 Euro?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.23. 11:08:24

@Buchhalter: órabért tudok neked csak mondani, ne haragudj. Függ a műszak hosszától, úgy tudom, vasárnapi és bank holiday műszakért másfélszeres pénz jár, legalábbis nálunk az volt... szorozzunk: lehúz 8 órát x 5 nap, mondjuk az havi 1300-1600 euró adó előtt. Plusz borravaló, ha olyan a főnök, hogy elosztják.

Na mentem dolgozni, mert valamiből meg kell élni

ámbátor 2016.09.23. 11:50:39

@kisrumpf: Hát a vízóra nyilván takarékosabb felhasználásra ösztönöz, de az általány vízdíj, méröóra nélkül nem sokat ér. Márpedig itt ezt vezették be, ráadásul -állítólag- több mint 40%-nyi az elfolyó víz, ami nem a háztartásokban, hanem az ellátó vezetékeken megy el.
összességében azért az sokat elmond írországról, hogy a legnagyobb gondok a tömegközlekedés meg a vízdíj bevezetése körül csoportosulnak (az ingatlanpiaci anomáliák mellett)

Buchhalter 2016.09.23. 12:01:12

@kisrumpf: kösz, nem hangzik rosszul,de ugyis mingyárt valaki leolt,hogy a lakásbérlet...Erre csak annyit,hogy Pest külkerületében egy másfélszobás panelt 80 ezer alatt nem kapsz meg.Új építésű 90 ezertől kezdődik.Pest belváros és a budai rész átlag ár 100 ezer ,vagy afölött. A bérek meg köszönő viszonyban sincsenek.A hitel okoskodok is szálljanak magukba : a kormány bevallotta , hogy még mindig 144 ezer lakáshitelesnek vannak gondjai!Lejár a gyűjtőszámla és rájuk löcsölik a felhalmozódott kamat hátralék.Ja és hitelt csak úgy kapsz , hogy told bele a kiszemelt ingatlan árának 30%-t önerőből. CsOKot nem veszik annak,Több ismerősünk emiatt pofára esett.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.23. 12:42:36

@ámbátor: úgy tudom, az első két évben akartak általányt, aztán óra szerinti fizetést. Remélem, megérem

Csak a kommentek miatt... 2016.09.23. 13:21:42

@G_Gábor: Udv mindenkinek itt es Gabornak Irorszagban;

Meglatasom szerint az autoallomany meglehetosen fiatal, a 10 evnel oregebb "roncsokkal" altalaban a tanulok es kispenzu bevandorlok kozlekednek. Az auto itt nem statuszszimbolum kulonosebben, mindenki hasznalja ahogy tudja, altalaban megveszik 5 eves reszletre, addig szervizelik immel-ammal, majd cserelik. A hasznalt autoval tesz valaki mas probat, de nagyobb szervizt - mint pl vezermuszij vagy kuplung csere - mar nem csinalnak rajta. Megy amig megy, majd beguritjak a roncstelepre.
Apropo auto; az ado es a biztositas elegge magas, viszont elfogadjak az otthoni angol nyelven kiallitott bonus-malus igazolast (no claim bonus), igy lehet sporolni sokat. Az otthoni biztositok ki tudnak adni angol nyelvu igazolast. Fontos hogy szerepeljen a szerzodes lejaratanak az idopontja is (mert athozni lehet a bonuszt, nem parhuzamosan futtatni ket auton)

Lakaskeresesben videken nagyobb az esely, az irek agglomenacios politikajanak koszonhetoen Dublin kornyeken olcsobbak a lakasok, hazak, a kulonbozetbol meg boven kijon az uzemanyag koltseg.

Csak a kommentek miatt... 2016.09.23. 13:21:42

@ámbátor: Az ir nep imad pocsekolni, pl eleg sok hazban jartam mar, ahol nem zavarta az ott lakokat, hogy folyik a WC vagy csopog a csap, de evek ota es tiszta vizko az egesz lefolyo. Szerintem nekik ha 1-2 hetig elfelejtenek egy csapot elzarni meg siman belefer. Nem tudom mekkora egy otthoni haztartas vizfogyasztasa, de biztos vagyok benne hogy egy itteni a tobbszoroset fogyasztja. E miatt en szemely szerint tamoganam a vizorazast,. Viszont mint irtak fentebb, a vizadot mas adokkal, pl motortaxxal fizettuk meg eddig es tudomasom szerint ezeket az adokat nem igazan csokkentettek a vizdij bevezetese ellenere sem.

Csak a kommentek miatt... 2016.09.23. 13:21:53

@ámbátor: Szerintem Dublin koruli 50km-es kozetben lakast vagy kisebb hazat kiveve es ingazva megvagy 1000bol havonta, uzemanyaggal, rezsivel. Ha kisebbek az igenyeid es eleg egy szoba, kulso keruletekben 4-500 korul kapsz mar igenyeset, tomegkozlekedeshez kozel es nem kell autot fenntartani. Fizura meg irtak, min 9.5 euro orankent, adomentesen. szorozd fel, 1400-1600 korul kereshetsz minimum, ha full timeban dolgozol.

arsenal71 2016.09.23. 13:36:42

Sosem kellett pénzt ajánlani semmiért. Mindig megkaptuk kenőpénz nélkül ami jár. Nem is igen értik itt ezt a fajta ügyintézést. Úgy látszik Dublin elvadult a sok külfölditől.

Darth Revan 2016.09.23. 13:36:42

@Herr Géza:
Nincs kapcsolasi dij.
perc alapon szamlaz, nem masodperc alapon.

arsenal71 2016.09.23. 13:36:42

@OvisAries: Semmi baj az időjárással. :)

Sean MacTíre 2016.09.23. 14:45:16

@kisrumpf: ugy tudom, vagy husz eve a vizvezetek halozatra hivatkozva vezettek be az utadot. Aztan meg mas adokat is. A vizhalozattal azota sem tortent semmi, aztan bevezettek a vizdijat is erre hivatkozva. Kivancsi vagyok, a biztositassal meddig szorakozhatnak a biztositok.

Sean MacTíre 2016.09.23. 14:45:16

Ami az ir telekomot illeti, nekem a Tesco jott be nagyon. 25 eur per ho sim onlyert korlatlan helyi hivas, otthonra otthoni helyi hivas araban telefonalok, es 15 Gb netem is van. Az O2 halozatot hasznaljak, minusz LTE. A 3G ha jol emlekszem 40 gigabit felett van szoval tok mindegy hogy van-e LTE. A Vodat viszont nem ajanlom, lehuzosak.

Sean MacTíre 2016.09.23. 14:45:16

Meg visszaterve a vizre, maga a vizmu management is nagyon magyarosra sikerult, az is kiutotte a biztositekot. Az elso legnagyobb beszerzese az irodanak a konditerem volt. Amolyan ejtoernyos kader temeto lett belole, es itt azt nagyon ruhellik - ennyire!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.23. 18:05:38

@kisrumpf: Ez nekem is így tűnne logikusnak.De kívülállóként nem akarok beleokoskodni jobban... :-|

@OvisAries: Neked is csak igazat tudok adni, annál semmi sem pontosabb, korrektebb, mint a mérőóra...Valszeg ezt ott b@xták el, amikor mexűntették/be sem vezették a mérés alapú fogyasztást...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.23. 18:31:02

@tromf: Atyaúristen, már egy vezérműszíj-, vagy kuplungcsere is nagyszervíznek minősül?!?És inkább betolják a bontóba?Hát baxxa meg, vezérléscserét simán kellhet 80-100 ezrenként cserélni...Akkor is tolják a bontóba a kocsikat, ha kifogy a benzin, vagy megtelik a hamutartó? :D
Döbbenet a köbön.Tündérkert ez az Írország... :D

Megyek ki ezekért a kocsikért és seftelem őket haza, vagy ide ki hozzánk, esküszöm. Miközben Magyarországon megcsinálnak egy ilyen szervizt egy-másfél tank benzin áráért...

Ez a kib@szott nyugati jólétnek a rákfenéje, hogy olyan szerviz-munkadíjak vannak, hogy lassan egy 10 éves autót nem éri meg kuplungcserézni...És emiatt irgalmatlan szemét és roncshegyek keletkeznek. Vagy egy 15-20 éves, gyengébb helyen lévő lakást nem éri meg felújítani...
Miközben meg Magyarországon, meg hasonló szegényebb helyeken a nyálukat csorgatják az emberek egy jó állapotú 8-10-12 éves kocsiért.
Egyébként meg nem törvényszerű hogy ilyen korban már "roncs" egy jármű, ahogy írod.Ha van gazdája, aki nem csak üti-vágja hanem szervizeli rendesen, nem csak akkor rángatja el egy műhelybe, ha már járóképtelen, akkor azt a gép meghálálja.A mienk is 13 éves, úgy működik, hogy egy kicsit üzembiztosabb, mint az összes svájci atomóra, együtt véve.Így is lehet...
Minek vegyek fiatalabb másikat, ha ez sem romlik el...?(A gumicsere, fékbetét, kuplung, gyertyacsere, stb az normális elhasználódás, nem elromlás kategória.).Néha kicsit parázok a évenkénti nyolcezer km-es hazaút-karikák előtt, de még soha nem volt eddig szempillarebbenése sem a gépsárkánynak. (6 évesen vettük, ezelőtt 7 éve)
Én nagyon rühellem az ilyen gyökér, üsd-vágd mentalitást, aztán meg baxd ki a szeméttelepre.Itt a svédeknél szerencsére nagyon sok szép tizenéves gép van, némelyik még 5 évesnek se tűnik.Nem látni forgalomban se roncs autót, se töröttet, se olyat, amelyiknek minden lemeze más színű...A négy keréken négyfelé gumi sem divat, télit is használnak télen, igaz az kötelező.Szóval üzenem az íreknek, hogy így is lehet; adjátok át nekik... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.23. 18:39:20

@tromf: "Az ir nep imad pocsekolni"
Akkor már mindent értek...Szomorú ez, de nagyon.
Esküszöm, az ilyen belesz@rok-kategóriájú embereknek soron kívül kiutalnék egy kis 60as - 70-es , (de még akár a 80-as évek is ide tartozhatnak helyenként) évekbeli káeurópai országot, Endékát, Cseszlovákiát, Romániát, Ukrajnát, szovjeteket; ahol üres polcok voltak az áruházakban, meg jegyrendszerre kapták a kaját...Mondjuk 3 hónap elég is volna, úgy megbecsülnének mindent ezek után, mint a kisangyal... :-|

mintamokus 2016.09.23. 21:40:10

A közlekedés részhez füzném hozzá:
dublini tömegközlekedés akkor van amikor épp nem sztrájkolnak, mert itt bizony elöfordul és elég nagy galibát tud okozni.
A bicikli azonban nagyon jó alternatíva. Elég sok biciklisáv van és a dugóban araszoló autókat könnyen le lehet elözni, csak az idöjárással kell lélekben megküzdeni.

G_Gábor 2016.09.23. 22:40:03

@geegee: Én azért azt látom, hogy itt vígan eéljárnak még 15-20 éves autókkal is. A 10-15 éves az abszolút jellemző az utakon. Biztos van, aki ékszíjat se cserél, de azért amelyik 15 éve jön megy, az biztos látott már szerelőt. Ha máskor nem, hát két tulaj közt. Én úgy láttam, az itt elég gyakori, hogy a használtautótelep egyben szerviz is és a két tulaj közt szervizelnek rajta egyet, hogy jobb áron tudják eladni.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.09.23. 23:18:16

@geegee: az ugye megvan, hogy még a nyolcvanas években is ez egy rohadtul szegény ország volt? Kedvenc könyvemben úgy jellemezte őket az író, mint a "wc-s néni, aki megnyerte a lottót". Sajnos, ez az attitűd.

Tényleg nem divat az odafigyelés az autókra. "Jééé, olajat kell cserélni? Jééé..." A jóléti társadalom egészségtelen tünete.Van egy jó (ír) szerelő, akihez járunk, néha mesél. Eddig két kocsink volt/van 10 éves vagy afeletti. Mindkettő ritka típus, az egyiket Bristolból hozta a zuram, sokat gyűjtött rá. Csak gondosság kell, s meghálálják. Itt pedig egy néni nekib*szta a kocsija ajtaját a kocsinknak, s a tiltakozásunkra közölte, "it's just a car". Hát anyád.

FutureFry 2016.09.24. 01:35:50

@tromf: "ezeket az adokat nem igazan csokkentettek a vizdij bevezetese ellenere sem."

Majd ha az Apple befizeti a kirótt adótartozást (+kamatot/büntetést) az ír államkasszába, talán akkor? :)

M. Péter 2016.09.24. 01:36:16

@kisrumpf: Magyarországon meg lettünk volna elégedve azzal a rohadt nagy ír szegénységgel.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.24. 01:43:11

@G_Gábor: Na, hát akkor az okés, teljesen életszerű.

@kisrumpf: Igen, sajnos van mindenütt ez a népréteg.Leszarja, hogy te vigyáznál a holmidra...

Mei Ling 2016.09.24. 08:36:25

Olyan mintha a középkorba mentek volna vissza.

aureliano 2016.09.24. 21:03:13

Üdv GG itt is. Elolvastam, bár a nagyját már hallottam. Azért a kommentekben, válaszokban voltak újdonságok. Továbbra is érdekelne, hogy a mindennapok hogyan telnek, a munkatársak mennyire fogadnak el, milyen a munkakultúra, egyaltalán volt-e olyan kulturális eltérés, ami meglepő, vagy amit nehéz volt megszokni.

Üdv
Au

Józsi01 2016.09.25. 18:18:21

Na ez egy jó írás volt. Már csak az érdekelne, hogy pontosan mi is a munkája és mi a végzettsége az illetőnek.

G_Gábor 2016.09.26. 11:26:53

@Józsi01: Software Architect
Programtervezö matematikus. Elte

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása