oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. március 05. 06:47,  A zombik földje 173 komment

2016. március 05. 06:47 Határátkelő

A zombik földje

Svájc szuper hely, legalábbis az anyagiakat illetően sokan vélik így, és igaz ez az életszínvonalra, a biztonságra és az egészségügyre is – legalábbis egy nem is olyan régi, ott élő külföldiek körében végzett felmérés szerint. Akkor mitől lesz mégis (ahogyan egyikük fogalmazott) a „zombik földje”? Egyáltalán: tényleg az lenne?

to_5.jpg

A mai posztot kezdjük egy friss (és nem túl jó) hírrel: egy pénteken benyújtott törvényjavaslat szerint Svájc egyoldalú intézkedéssel korlátozná a bevándorlást az Európai Unió tagállamaiból.

A történet két éve kezdődött, amikor a svájciak népszavazáson döntöttek a bevándorlási kvóták bevezetéséről, annak ellenére, hogy az ország korábban megállapodást kötött az Európai Unióval, amely szavatolja a személyek szabad áramlását.

Azóta is zajlottak az egyeztetések arról, hogyan lehetne módosítani az uniós megállapodást, de a tárgyalások egyelőre nem vezettek eredményre, és az uniós tagságról tartandó brit népszavazásig fel is függesztették a megbeszéléseket.

A svájci kormánynak egyébként legkésőbb jövő februárig kell végrehajtania a népszavazáson hozott döntést. A helyzetet bonyolítja, hogy Svájcnak hat másik kétoldalú megállapodása is van az Európai Unióval, ezek a többi között azt is lehetővé teszik, hogy Svájc hozzáférjen az EU egységes piacához. (További részletek itt.)

Magas fizetés, de a többi…

A fentiek kapcsán jutott eszembe, hogy mivel az HSBC minden évben megcsinálja a külföldön élők körében szokásos közvélemény-kutatását, nézzük meg, mi a helyzet Svájccal. A jó hír, hogy a tavaly felért 39 ország közül Svájc elég jó helyen végzett, hiszen bekerült a legjobb tíz közé (igaz, éppen a 10. helyen).

Jellemző módon a „piszkos anyagiak” tekintetében végzett az ország a legjobb helyen, ami nem csoda, hiszen az ott élő expatok 29 százaléka évi 200 ezer svájci frank fölött keres, ez csak Hongkongban magasabb.

Nyilván az életminőséggel (egészségügy, biztonság) sincs különösebb probléma, ami már kevésbé jó hír, hogy a külföldről érkezettek a társadalmi élet, a szocializáció terén már jóval kritikusabbak voltak, hiszen Svájcot az utolsó előtti, 38. helyre tették és nem nagyon dicsérték a beilleszkedés (35.) és a kultúra (34.) esetében sem.

Nem könnyű barátkozni?

„Csak az országban élő megkérdezettek 35 százaléka érezte úgy, hogy könnyű barátkozni és 43 százalék vélte könnyűnek a beilleszkedést, szemben a globális 61 százalékkal” - áll a jelentésben.

Alighanem a jelenség mögött a svájci visszafogottság áll, amiről korábban a Határátkelőn írt Mr. Bingham is.

„Egy svájci SOHA nem tesz fel direkt kérdést magánéletre vonatkozóan. Hat éve élek itt és egy kézen meg tudom számolni, hogy hányszor kérdezték meg, hogy melyik országból jöttem.

Ez halmozottan igaz bármilyen olyan kérdésre, amit elárulhatja az illető anyagi helyzetét, autó, pontos beosztás vagy, hogy hol laksz. Esetleg nagyon indirekten utalnak az adott témára – „minden bizonnyal jól erezte magát a szabadságon” – és ezek után Rád van bízva, hogy megosztod-e merre jártál.

Ez a szemlélet igaz a saját vagyoni helyzetükre is, nem verik nagydobra, hogy milyen vagyonuk, státuszuk van – lehet, hogy milliomos, és gyönyörű helyen lakik, de nem feltétlenül jár sportautóval, könnyen lehet, hogy melletted ül a villamoson egy régi pulcsiban.

A svájci francia-tanárnőmről másfél év után derült ki cseppenként, indirekt módon, hogy a nagyapja híres diplomata volt, az apja az egyik leghíresebb tévés, ő pedig írói ösztöndíjat nyert, és csak azt egészíti ki franciatanítással, amíg abból nem tud megélni teljesen."

Kisebb városokban könnyebb?

Az ember persze azt gondolná, hogy a kisebb településeken könnyebben megy a beilleszkedés is, különösen kisgyerekkel, de ez nem ilyen egyértelmű, legalábbis az Expatica oldalnak nyilatkozó Ryan Peters szerint.

A kanadai férfi 12 éve él családjával a Valais kantonban fekvő, német nyelvű Sierre közelében. Egy éttermet üzemeltet és két helyi kórusban is énekel, ami segítette a beilleszkedését.

„Szerintem Svájcban elég könnyű felületes ismeretségeket kialakítani, de a következő lépés már nagyon nagy. Biztos, hogy itt tovább tart barátokat szerezni” - mondta Ryan Peters, akinek végül az is segített, hogy Genfben önkénteskedni kezdett. Ennek ellenére is úgy látja, hogy a svájciak hajlamosak egész életükben ugyanabban a baráti körben mozogni.

A swissinfo Facebook-oldalán rögtönzött online felmérésre válaszolók közül többen ennél jóval kritikusabban fogalmaztak a svájci társadalmi életről.

„Svájc a zombik földje. Odahaza egy hétvégén komolyabb társasági életet éltem, mint itt egy fél év alatt” - írta például a portugál Jonathan Almeida, aki szerint egy amerikai lány a munkahelyén megkérdezte tőle, hogy egyáltalán lehetséges-e Svájcban emberekkel barátságot kötni a helyi online ismerkedős oldalak használata nélkül.

Rajtad is múlik

Mások azért nem látják ennyire rossznak a helyzetet. Lisa Nordcross például öt évig élt Zürichben, mielőtt nemrég a németországi Düsseldorfba költözött volna (azt megelőzően pedig az amerikai Atlantában is élt).

„A három város közül Zürichben volt a legkönnyebb kapcsolatokat kialakítani, rengeteg barátot szereztem, szóval egyáltalán nem értek egyet a tanulmány eredményével” - fogalmazott a nő.

Tamás (akinek a nyitóképet is köszönhetjük) szerint is igaz az, hogy vannak a svájciak között barátságtalanok, de azért alapvetően nem ez a jellemző. „Megismerkedtünk egy svájci párral is, akik például kifejezetten szeretik a magyarokat, a srác évente jár Magyarországra. A kenuklubban csupa barátságos emberel találkoztunk. (Ha egy határátkelő magányosnak érzi magát új „hazájában”egy ilyesfajta klub remek megoldás lehet, a közös érdeklődési kör jobban összehozza az embereket, mint a közös munka.)"

Alighanem Vivienne McAlister-Geertznek is igaza van, aki szerint nem lenne szabad a svájciakat hibáztatni azért, hogy nem fogadják tárt karokkal a külföldről érkezőket. „Ha otthon élsz, és megvannak a saját barátaid, te vajon tárt karokkal rohannál a kebledre ölelni egy idegent?” - kérdezte az északír nő, aki egyébként Aargau kantonban él a férjével.

A nyelvtudás jelentősége

Sok hozzászóló szerint fontos lenne, hogy a határátkelők proaktívak legyenek, azaz megpróbáljanak kikerülni az őket körülvevő buborékból. „Igenis kell tenni bizonyos erőfeszítéseket. Senki nem fog magától kopogtatni ajtódon, éppen ez egy ilyen diszkrét és a mások életébe be nem avatkozó társadalom szépsége” - vélte például Stephanie.

A nyelvtanulás jelentőségéről már itt, a blogon is rengeteg szó esett, de a helyzet különösen érdekes Svájcban, ahol nem csak a többféle hivatalos nyelv nehezíti a helyzetet, de az is, hogy kis túlzással minden völgyben más dialektust beszélnek.

„Néha már az emberek megértése is gondot jelent. Azt azonban értékelik, ha látják, hogy az ember mindent megtesz a nyelv elsajátítása érdekében” - mondta Ryan, aki egyébként ért ugyan németül, de a helyi svájci német dialektus azért okozott neki gondokat.

Hasonló volt Tamás tapasztalata is: „Nem vagyok nyelvész, nem tudom, hol van ennek a határa, de a svájci német annyira „eltorzult”, annyira hatott rá az elszigeteltség, a francia nyelv és még ki tudja mi minden, hogy laikus fülelő azt gondolhatja, hogy egy teljesen különálló nyelvvel van dolga. Nekem a német elég jól megy, de itt azért elkerekedett a szemem.

Miután meglett a munkahelyem, voltam egy rövid svájci német tanfolyamon, és noha csak 10 alkalom volt, azért segített az alapoknál. Aztán úgy gondoltam, hogy nem folytatom tovább, mert a munkahelyem tulajdonképpen egy napi 8-9 órás ingyenes tanfolyam...

Vannak persze olyan kollégák, akiket még majd’ két év után is borzasztó nehéz megértenem, no de mindenhol vannak olyanok, akik elharapják a szó végét, hadarnak, ehhez igazából külföldre sem kell menni...

Ja, a tanfolyam kifejezetten a luzerni dialektusra ment rá, nem egyszer mondta a tanár egy-egy szónál a könyvben, hogy ezt ő nem így írná, mert ez berni dialektus. Vagy éppen szent galleni, esetleg bázeli. Néha egyébként maguknak a svájciaknak is nehézséget okoz egymás megértése és ehhez elég akár csak 80 km-t utazni az országon belül.

Érdekes dolog ez egyébként a svájciaknál. Beszédben a saját nyelvjárásukat használják, írásban automatikusan elhagyják a Mundartot (nyelvjárást), azaz az irodalmi németre váltanak. Tulajdonképpen párhuzamosan használják a két nyelvet."

A nyelvtudás jelentőségére hívta fel korábban a figyelmet Edina is, aki pár hónap svájci élet után úgy látta, hogy a helyiek azok iránt nem nyitottak, akik kívülállók szeretnének maradni.

„Ha beszélsz németül, azt rendszeresen megdicsérik és keresik a társaságod. Ha viszont nem szeretnél megtanulni (pedig integrációs lehetőségekben igazán bővelkednek, pl. ingyenes németóra a munkahelyen), akkor annak ellenére is távolságtartóak maradnak veled, hogy mondjuk beszélsz angolul és ők is, tehát adott egy közös nyelv."

Mi van előbb: a sör vagy az ismeretség?

Érdekes egyébként a sorrendiség is. A 14 éve Bern mellett élő Robert Stanley szerint például míg Angliában „azért megy el az ember iszogatni valakivel, hogy jobban megismerje őket, addig itt először meg kell ismerni valakit, hogy utána megihass vele egy sört. Ilyen értelemben Svájc egy nagyon hagyományőrző ország. Kemény diók, de ha feltöröd őket, akkor nagyon lojálisak”.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr308445052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszigonosz 2016.03.05. 18:47:29

@svájci sapka (ch): Jó, hát te úgy látod, én meg nem úgy, ahogy te. Szerintem nem hülyeség.
Nézd, mikor nekem jött az új bútor, elötte kitakarítottam. Utána is.

Jó, én saját magam, szóval nem fizettem érte senkinek. :-)

De azthiszem ezen nem fogunk összeveszni, jó? :-)

nyuszigonosz 2016.03.05. 18:49:55

@mojyo: Kösz, ezek érdekes dolgok, mindig azt hittem hogy a kölönbözö göncökbe, pl. síruha - ha lavina alá kerül benne valaki, vagy az a halász cucc, hogy azokba csipek vannak.
De ha eleve a textilbe van mindez beledolgozva, na akkor ez még sokkal érdekesebb.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.05. 18:53:54

@nyuszigonosz: Nem veszünk össze, ez egy apró példa volt. De képzeld el ezt nagyban. Amikor egy építkezésen ilyen buta szervezés miatt, másfélszer annyi anyag kell. A többi kuka. Ki fizeti meg? A vevő. A butaság miatt rengeteg plusz költséget generálnak. És ez így van más területen is. Ok. Van pénz rá. De ez pazarlás. És mi lesz, ha nem megy ilyen jól a gazdaság? Azt is értem, hogy ezt sokan nem látják, de attól még probléma. :(

2016.03.05. 18:54:54

@mojyo: Nem akarlak meggyozni; ha veletlenul a birtokodba kerulne egy 'Toblerone Variety Pack' (www.dutyfreeonboard.com/united/sweets/toblerone-variety-pack.html), egesz nyugodtan postazd nekem a fruit & nut variaciot, felaldozom magam es megeszem helyetted! :)

2016.03.05. 18:58:43

@nyuszigonosz: Vannak csipek is, olyan is van, de mar nem itt tart a technologia, hanem tenyleg bele lehet szoni a szovetbe ezeket az elektromos szalakat, es van olyan is, amihez mar akksi se kell, hanem napelemet nyomtatnak ra :)

@svájci sapka (ch): Erdekes, hogy szerinted nem takarekosak, en azt hittem, nagyon azok :D

nyuszigonosz 2016.03.05. 18:59:07

@svájci sapka (ch): Az építkezéseken feleslegesen pazarolni, akár építöanyaggal akár az emberek munkájával, na az tényleg szervezetlenség, és butaság.
Látod, így már értem, mire gondolsz.

2016.03.05. 18:59:17

@svájci sapka (ch): Finoman probaltalak ravezetni hogy nem tul okos dolog egy nep egeszerol kijelenteni hogy 'butak'. Nem jott ossze, sebaj :)

2016.03.05. 18:59:21

@Mirjam2: Rendben, megegyeztunk, ezen ne muljek. :D

nyuszigonosz 2016.03.05. 19:00:24

@mojyo: Nahát! Ez tényleg jó dolog. Nem is tudtam, úgyhogy mégegyszer köszönöm az infót.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.05. 19:06:41

@nyuszigonosz: Én otthon sem pazaroltam. Vállalkozóként sem engedhettük meg, hogy elhibázzunk dolgokat. Itt elképesztő pazarlás folyik. Van olyan, hogy miután elkészült valami, kitalálták, hogy nem erre gondoltak. Olyankor bontás, anyag kuka, újraépítés, stb. Vagy rosszul koordinálják a munkát. Mondjuk a tervben előbb van a takarítás, mint a festés. Ilyenkor takarítás, festés, takarítás. Ez mind pénz... És sajnos nem egyedi eset. @mojyo: Igen. Spórolnak, de nem jól. Azon spórolnak, amin nem lehet. :) Ilyenkor kerül dupla annyiba.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.05. 19:13:24

@Mirjam2: Nézd, amit írtál, annak semmi köze a kultúrához. A véleményem svájciak és saját tapasztalataim alakították. Nyilván nem minden egyes emberre vonatkozik. :)
A nagy átlagról beszéltem. Itt élve, a társadalom széles szegmensét ismerve, ez a megállapítás helytálló.
A lényeg az utolsó mondatban van. Sokan csak a saját "kasztjukat" ismerik, nem biztos, hogy átlátják a nagy egészet.

2016.03.05. 19:17:06

@svájci sapka (ch): Ja ertem :D Hat igen, az nem olyan jo, pedig azt hittem, rendkivul jok ebben a hatekonysagitasban, optimalizalasban, minosegmenedzsmentben, stb. De ha nem a svajciak ezek, akkor kik? A japanokon kivul marmint, Europara ertve a kerdest? :D

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.05. 19:22:37

@mojyo: Természetesen, vannak iparágak, amiben jók. Gyógyszeripar, óragyártás stb. De amit az építőiparban elkövetnek, az tragédia. A Mekk Elek hozzájuk képest mester. Mi feléből kihozunk egy házat. Tisztességesen.

micsoda? 2016.03.05. 20:36:11

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:
Azért van némi különbség, hogy a föld olaja adja a jó létet, vagy az eszük:) Svájciaknál az utóbbi:) Fele akkora területen mint mi, közel annyian is, és többféle nemzet. Talán ott a hiba, hogy nem onnan jöttek ahonnan mi magyarok:)

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.05. 20:37:39

@svájci sapka (ch): egyszerűen rugalmatlan gondolkozás, nem tudja leallitani vagy modositani az elinditott programot? Az még mosógépben is bosszantó :-)
Nekem a lehetséges problémák előre meglátása és azokra készülés ilyen hepp, és visitani tudtam az olyanoktol, hogy "szervezzünk pikniket augusztusban " (kb 90%, hogy kora délután esni fog az eső, és ez rajtam kívül mindenkinek meglepő),

Shanarey 2016.03.05. 20:38:08

@svájci sapka (ch):

S ez hogy nálatok nincs pazarlás, nem tűnik fel a többi cégnek, vagy túl kicsik vagytok ahhoz hogy érdekelje őket?

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.05. 20:45:58

@Dragonlady (Bp, Hun): Igen. A terv az terv, azon nem lehet módosítani. Megőrülök tőle. A múltkor voltam egy továbbképzésen. A csoport jobban haladt, mint a terv. Egy napot ültünk úgy, hogy nem csináltunk semmit. Ki volt fizetve, "ott kellett lenni", de nem volt mit csinálni. :)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.05. 20:49:05

@Shanarey: Mi ehhez kicsik vagyunk. Ha magunknak dolgozunk, akkor jó, mert több a nyereség. Sajnos, annyi tőke még nincs, hogy egy nagy építkezést finanszírozzunk. :(

Dragonlady (Bp, Hun) 2016.03.05. 20:53:18

@svájci sapka (ch): asszem értem, mivel van bajod, nekem se fekudne a dolog :-( tanárként túl no nonsense lesz az ember, anyaként pláne.

zuzzer 2016.03.05. 20:56:43

Elolvasva a posztot már nem elôször érzem azt, hogy én valószínûleg Mittoménhol lakom és nem Tücsökföldén már 16 éve....

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.05. 21:15:18

Félreértés ne essék, egy szóval sem mondom, hogy nem lehet itt jól élni.
De!
Az nem igaz, hogy itt minden szép és jó. Vannak itt is problémák, mint mindenhol a világban. Mások, mint Magyarországon vagy mondjuk Ázsiában. Vannak olyan dolgok, amik rosszabbul működnek, mint otthon...

Az expatok, vagy hiányszakmában dolgozók nem, vagy kevésbé érzik ezt. "Havi 10-20 ezer fix-el senki sem viccel". Ugye?
Hogy át lehessen látni a rendszert, ki kell lépni a mikrokörnyezetből (kevesen teszik).

A kevésbé kvalifikáltak itt is küzdenek, itt sincsenek jól fizetve. A társadalom ezen rétege (és ők vannak többen) napi szinten szembesül vele, hogy másodrangú polgár, kevés lehetősége van a kitörésre. Pláne, ha külföldi.

Vállalkozóként azt tapasztalom, hogy az elmúlt években kezdi felütni a fejét az a mentalitás, mint amiért eljöttünk. Nem fizetnek, nem jelentik be a munkásokat, stb. És ebben a svájciak is élenjárnak.

A minőség a béka segge alatt. A pazarlás minden téren az egekben. Nem számít semmi.
Amíg van pénz, addig működik. Kérdés, hogy meddig lehet ezt finanszírozni?

És igen. Nem a magyar virtus beszél belőlem, de a magyarok jó része igenis jobban gondolkodik, mint az echte svájciak. Aki ezt ki tudja használni, nagy előnye lehet az itteniekkel szemben.
:)

Shanarey 2016.03.05. 21:15:23

@svájci sapka (ch):

Nekem se volt soha, se kapcsolatom se tőkém. Amikor még cég voltam, engem azért megtaláltak, mert jól dolgoztunk, és nem volt pót munka, hibajavítás stb. De aztán be kellett fejezni, mert kicsi cégként, az árakkal nem tudtam versenyezni, az alvállalkozó alvállalkozója szerepkört pedig nagyon untam. Mert hiába építettem ki a komplett gyengeáramú, és biztonsági rendszert egy bizonyos cég 5 üzletében az ország több pontján, a cégem neve sosem szerepelt sehol a táblákon. Egy komplett Stop Shop üzletház tűzjelző, biztonsági, és kamerarendszerét is én csináltam, de a cégem ott sem létezett hivatalosan. Hiába volt szerencsém a retekklub mostani székházában is tevékenykedni, ez sem számított, mert referenciaként, egyiket sem használhattam.

A tervek, na az volt az amitől nekem is felment a vérnyomásom, mert a terv és a valóság között, szakadékok voltak. S nekem kellett koordinálni az egész kuplerájt, mert aki felettem volt az nem jött oda hogy megnézze, mi is a baja az alvállalkozónak.

@zuzzer:

Szia Zuzzer, hogy s mint?
:-))

Szóval Tücsökfölde, amilyen kicsi, olyan tagolt, és így minden kanton más és más ?

Herr Géza 2016.03.05. 21:21:29

@nyuszigonosz: Nekem mondod? Pont arra akartam utalni, hogy a pénzügyi szektor még fele akkora részesedéssel sem bír a sviccer gazdaságból, mint a klasszikus ipar.
Pedig mindenkinek mindig az jut eszébe először, hogy "ja, mert a svájci bankok..." Oszt alig 2%-kal nagyobb a részesedése a GDP-ben a szektornak, mint mondjuk Ausztráliában. Róluk meg sose mondja senki, hogy az ausztrálok a bankszektoruk miatt olyan gazdagok....

Herr Géza 2016.03.05. 21:27:08

@zuzzer: Grüezi & hoi ! Gondoltam, hogy ma előkerülsz... :))

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.05. 21:29:01

@Shanarey: Te is fiam, Brutus?
Itt is így van.
A múlt évben volt egy nagy építkezésünk.
Az alvállalkozó alvállakozója voltunk, de mi csináltuk az egészet,
A munka referenciaként szerepel az összes "felmenő" cégnél, pedig semmi közük hozzá,
:D

nyuszigonosz 2016.03.05. 21:38:49

@Herr Géza: Lényegében majdnem mind arra gondolunk Svájccal kapcsolatban, hogy ott a pénz a bankok. :-)
Mikor pl. a Bayern München Svájcvan játszik, akkor a rádióból is az jön, hogy mennek a pénzüket meglátogatni. :-)

Meg hát Svájc - az ugye a lassan beszélö így lassan is elö emberek világa. Innen nézve.

Mint a vicc, mikor megy a francia a német meg a svájci csigákat szedni: két óra múlva találkoznak, a franciának teli a kannája csigával. Jön a német, kanna félig van, a francia kérdi: hogyhogy nincs teli? Német: hát mert nem vagyok olyan ügyes, mint te. Visszabattyog a svájci, a kannában összesen két csiga.
Bámulják öt és a svájci nagy lassan azt mondja: Hát voltak csigák voltak, láttam is öket, de mire lehajoltam valamelyikükért, hát nem eltünt?
:-)

2016.03.05. 21:57:50

@micsoda?: Nem bombázták őket szarrá pl. a második világháborúban, nem kellett behódolniuk a győzteseknek, plusz sikerült feltőkésíteni a bankrendszert is a több millió zsidó aranyával, meg pénzével. Azért ezek sem elhanyagolható tényezők.

2016.03.05. 22:01:59

@svájci sapka (ch): Szóval ott fogod hagyni a svájci tündérkertet? :)

DieNanny CH 2016.03.05. 22:14:37

@mojyo:

Az sms-ező birkákról elfelejtkeztél!

(A csip, ami a birkákban van, figyeli a vérnyomásukat, és ha hirtelen megemelkedik, az azt jelenti, hogy farkas van a közelben. Ekkor a csip sms-t küld a pásztor telefonjára kordinátákkal együtt, aki oda tud rohanni elzavarni a farkast.)

Shanarey 2016.03.05. 22:22:07

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Inkább a farkast kellene meg csipezni, és az rázná meg amikor birkák közelébe ér.

:-)

Shanarey 2016.03.05. 22:27:29

Off.

Időnként bizonyos emberek megkérdeznek minket miért nem maradtunk Magyarországon,és mikor megyünk haza.....

Na én például ezért nem:

444.hu/2016/03/05/bankok-figyelem-kijott-a-rendelet-az-egyetlen-lehetseges-reklamrol

zuzzer 2016.03.05. 22:35:17

@svájci sapka (ch): sapesz, te nagyon érdekes életbe bonyolódtál az biztos. Nálunk is csak a blogom "kolbászkerìtésország", de nem látom amit te látsz. Ebbôl kifolyólag csakis gazdag lehetek.

zuzzer 2016.03.05. 22:39:05

@Shanarey: valszeg szerencsés lehetek, nem nagyon találkozok ilyen negatívumokkal. Sôt!

Shanarey 2016.03.05. 22:41:32

@Ödenburger [Hu/At]:

A Brexit miatt szerintem sem kell költözni, de azt nem hiszem hogy a brit gazdaság később jól járna ezzel a Brexit dologgal. persze belerokkanni sem fog, de hogy sok vesztesége lesz emiatt a Brit gazdaságnak az biztos. az biztos. Na meg azt írják az okosok, hogy ha meg is lesz a Brexit, az netán 10 évig is eltart majd.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.03.05. 22:42:42

@svájci sapka (ch):
Én értem hogy miről beszélsz és egyetértek. Az angoloknál is hasonló a folyamat csak talán a kiindulópont más.

SzZoole 2016.03.05. 23:16:25

@Shanarey: a Britek masodik legtobb befizetokent az EU.-ba,mennyi penz az euroban/ev?
Csak egy kerdes.

2016.03.05. 23:28:08

@svájci sapka (ch): Mi lenne helyette a célország? Németül beszélsz csak?

Shanarey 2016.03.05. 23:48:35

@Zoole[uk]:

Fogalmam sincs,guglizni, meg nics kedvem. De nem csak ezen múlik, hanem azon a kazalnyi kétoldalú kereskedelmi szerződésen, amely semmissé válik ha kilépnek az EU-ból, s amelyeket újra meg kell majd kötni de országonként. Na meg azokon a cégeken is akik beígérték, ha lesz Brexit, ők lelépnek. Na a franciák már tárt karokkal várják ezeket a cégeket.

2016.03.05. 23:51:16

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Oh wow, errol nem is tudtam. Na akkor lehet, hogy igy keszul az okos textil is, hogy lenyirjak a birka szoret a csippel egyutt es akkor abbol csinaljak az elektromos gyapjut :D

SzZoole 2016.03.05. 23:53:16

@Shanarey: ki tudja mi lenne ha kilépnének,az is lehet,hogy pár éven belül talpra állnának egy jóval erősebb gazdasággal mint most.
A fene se tudja....

micsoda? 2016.03.06. 00:14:01

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Mi volna ha egyszer magunkban szállnánk, és nem másokat hibáztatva összefognánk. Ne a Sorosban, ne Amerikában, ne Merkel és társaiban, multikban, meg a fene sem tudja ki még a hibás, csak mi nem.
Mi senkitől nem tanulunk, itt van a szomszéd Ausztria. Azoknak még a válságra sem kellett hivatkozniok, nem is élték meg. Teszik a dolgukat, és nem vágynak dicshimnuszra a külvilágtól, a polgárai jól élnek.

Ja, gondolom az új milliárdosainknak (nem zsidóknak) sem kell aggódni, a svájci bank maradt.

Shanarey 2016.03.06. 00:14:43

@Zoole[uk]:

Persze hogy talpra állnak, de nem lesz ez olyan egyszerű dolog, mint ahogy ezt ők hiszik. De hogy ettől fognak megerősödni, azt nem hiszem. Bár ne legyen igazam, hiszen én is itt vagyok.
:-)

adg 2016.03.06. 03:54:56

@Herr Géza: "Róluk meg sose mondja senki, hogy az ausztrálok a bankszektoruk miatt olyan gazdagok...."
Hat mert a kigyok meg a pokok, tudod. :D
Minden orszagrol megvannak a sztereotipiak.
Svajci bankok
Nemet precizitas
Holland tulipan
Olasz elektronika :DD
Angol kave
Amerikai karvalytoke es mindenkitleloves
Roman szorostalpuak
Ukran kurvak
Totok - nem is kell hozzatenni semmit
Kinai gagyi
Orosz alkoholistak
Cseh sorok
Francia csigazabalok
Pirez menekultek
Es igy tovabb, minden egyes orszagra es nepre.

Olvassatok a "gyulolt ellensegeink" blogot, szenzaciosan szedi ossze minden neprol, orszagrol, vallasrol akarmirol a szokasos sztereotipiakat. A kommentek meg jobbak, akikor sok idiota komolyan veszi. :))

DieNanny CH 2016.03.06. 06:35:56

@mojyo:

:-DDD
Nem tudtál róla? Pedig jó néhány éve van már. Akkora visszhangja volt, hogy egy HetiHetes műsorba is belekerült.

DieNanny CH 2016.03.06. 06:40:07

@micsoda?:

+1!!!

Ugyanezt próbálom beleverni jó néhány ismerősöm fejébe! De Ausztria nem jó példa, mert ott nem volt cuclizmus.
Akkor már Szlovénia, Szlovákia, Csehország, Lengyelország - és pár év múlva talán Románia, Bulgária.
Nem lehet egy normális beszélgetést lefolytatni, mert a ruszkik, meg Amerika, meg multik, meg zsidók...
:-((((((((((((((

Fajankó 2016.03.06. 07:00:04

@svájci sapka (ch): pl. miért jelent fel? Nem lehet hogy benned (is) van a hiba?

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.06. 07:05:33

@zuzzer:Igen, érdekes az életem. :) Még véletlenül sem kotorásznék a zsebedben, de ha jól tudom, hiányszakmában dolgozol, nem 3 ezerért. :) Gondolom, hogy a barátdaid, ismerőseid is hasonló körökből keülnek ki. Nincs ezzel semmi gond. De ez a társadalom egy szelete. Van ennél "finomabb " szelet, de "savanyúbb" is. :)

A romló folyamatokkal pedig tele az újság. Nő a munkanélküliség, csökken az életszínvonal. stb. Nem azt mondom, hogy 5 év múlva felkopik az álluk, de érdemes odafigyelni.
Én, természetemnél fogva nagyon érdeklődő vagyok, így az ismerőseim körében van olyan, aki 10 órában káposztát szed 2 ezerért, de van orvos is, aki ennyit keres egy nap. :)
Így aztán olyan dolgokkal is szembesülök, amivel többen soha nem találkoznak. ;)
@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Egy déli országba megyünk. :)

Fajankó 2016.03.06. 07:09:13

@micsoda?:
Azért nem mindegy hol van az a fele terület.Próbáltunk vóna mi semlegesek maradni.....

Fajankó 2016.03.06. 07:13:53

@zuzzer:
A te csoportos képeiden sem az őslakosok tolongtak.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.06. 07:14:45

@Fajankó: Aki itt él, az tudja, hogy sportot csinálnak a feljelentésből (svájci szokás, főleg az időseknél). Mi egy echte svájci utcába költöztünk, ami egy vénembernek szúrta a szemét. Volt két parkolónk. Az egyiket használtuk csak. Feljelentett, hogy miért abban állunk és miért nem a másikban (mindkettő bérleti díját mi fizettük), mert őt zavarja, hogy ott áll az autó (egyébként a parkoló közterület). Természetesen, az ügyből nem lett semmi, mert nettó marhaság a feljelentés tárgya, csak épp kellemetlen volt. Azóta sem köszön a vénember. :)

Fajankó 2016.03.06. 07:27:16

@nyuszigonosz:
"Mikor pl. a Bayern München Svájcvan játszik, akkor a rádióból is az jön, hogy mennek a pénzüket meglátogatni. :-) "
Gondolom főleg a "Hoeness" balhé óta. Na ez érdekes hogy az ilyen pénzek pl. benne vannak a hivatalos statisztikákban?
Vagy a fiókok bérleti díjai? És miért viszik a fekete pénzeket Svájba, ha már ott sem titkos a kontó? Szvsz Svájc a világ párnacihája.

nyuszigonosz 2016.03.06. 07:52:13

@Fajankó: Nemcsak a Hoeneß balhé óta. Örületes pénzeket keresnek a Bayern München profik, és akkor a rádiómoderátorok, megteszik, hogy ezt így mondják. :-)
Nem politikai vagy gazdasági hír ez.

Amúgy Hoeneß szabadlábra került, egy év után, szóval a büntése fele után.

adg 2016.03.06. 08:16:33

@svájci sapka (ch): Egy deli orszagba? Csak nem vissza az eredeti tervekhez? :)

csőcsere 2016.03.06. 08:35:30

@svájci sapka (ch): ez nem butaság, hanem rendszerszerű gondolkodás. A kivétel gyengíti a szabályt, a svájciak megtanulták, hogy fontosabb a folyamatot egyben tartani, mint egy kivétel miatt felborítani. Ha egyszer borulna, borulna máskor is és nem telne bele 100 év és csatlakozhatnának Kelet- Európához.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.06. 08:38:37

@csőcsere: ne viccelj már. Abban mi a rendszer, hogy 2 x kell egy munkafázist megcsinálni, vagy 2 x fizetnek ugyanazért? :D

micsoda? 2016.03.06. 09:15:15

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ezért kellene nagyon odafigyelni a pedagógusok véleményére, és nem a kerekasztalt emlegetni, meg húzni vonni a témát. Megbecsülni, tisztelni a valóban odavaló tanítókat nevelőket. Az oktatás lenne a legfontosabb, hogy legalább a felnövekvő generációs több legyen, mint megosztó bugris.Nem vagyok pedagógus:)

micsoda? 2016.03.06. 09:15:24

@Fajankó: Azt hiszem próbáltunk, mint a náciktól is. Véleményem szerint a későbbiekben a nyomor, a szegénység mindent felül irt.

Anna King 2016.03.06. 09:15:37

masfel eve van szerencsem svajcban elni, jol birom az egyedulletet, itthon is sokat voltam egyedul, svajcban egyszeruen maganyos vagyok, mintha egy jegkockaban élnék, pedig tényleg igyekszem...

Irbisz 2016.03.06. 10:18:59

"„Egy svájci SOHA nem tesz fel direkt kérdést magánéletre vonatkozóan. Hat éve élek itt és egy kézen meg tudom számolni, hogy hányszor kérdezték meg, hogy melyik országból jöttem.

Ez halmozottan igaz bármilyen olyan kérdésre, amit elárulhatja az illető anyagi helyzetét, autó, pontos beosztás vagy, hogy hol laksz. Esetleg nagyon indirekten utalnak az adott témára – „minden bizonnyal jól erezte magát a szabadságon” – és ezek után Rád van bízva, hogy megosztod-e merre jártál."

Ezzel a viselkedéssel tulajdonképpen mi a baj? Abszolút személyfüggő hogy ezt valaki hátrányként vagy előnyként minősíti.

DieNanny CH 2016.03.06. 10:32:48

@Anna King:

A Gemeindém 4 faluból áll, 15 ezer a lakosa és van kb 30féle önképző köre (vagy hogy hívják)
Kórus, túracsoport, lövészet, jóga, vasútmodellező, stb.
Szerintem nézz körül a lakóhelyeden, menj be a hivatalba, az előtérben nálunk is tele van prospektusokkal. Remélem, találsz magadnak valamilyen csoportot. Aztán ez hozza a több ismerőst.

Gery87 2016.03.06. 11:26:59

@Ödenburger [Hu/At]:

Igazából lényegtelen mit csinálnak, mert tehetségtelenek.
Az elöregedés, a gyermektelenség, ebből adódóan a nyugdíjrendszer meg a bevándorlók miatt úgy is nagy szopás lesz itt évtizedeken belül.
Nyugaton is keleten is.

2016.03.06. 11:26:59

a svájciak teljesen olyanok, mint a japánok szerintem

szamok embere 2016.03.06. 11:26:59

Talán a távolságtartásuk is hozzájárul ahhoz, hogy békésen megvannak 20 százalék feletti külföldivel. Vannak kantonok, ahol a német után a szerbhorvát a második leggyakoribb nyelv!
Annak fényében, hogy pl Vaud kanton 8 legfőbb vezetője közül három migrációs hátterű, viszonylag nehéz idegenellenességről beszélni.

szamok embere 2016.03.06. 11:27:34

@svájci sapka (ch): ez a legnagyobb problémád? Tényleg?

szamok embere 2016.03.06. 11:37:23

@svájci sapka (ch): Buták? Jártál már Amerikában?

2016.03.06. 11:56:41

@micsoda?: Én senkit sem hibáztattam, fogalmam sincsen, hogy miről beszélsz.

A fogjunk össze meg egy üres közhely, de tény, hogy jól hangzik.

2016.03.06. 12:07:23

@adg: "Olvassatok a "gyulolt ellensegeink" blogot"

Pontosan. Rengeteg infót lehet összeszedni, kit, és miért kell gyűlölni... :)))

Pöff 2016.03.06. 12:10:17

Micsoda problémák...

itthon ismerkedhetsz havi nettó 100-ért a termelő szalagon mariskáva meg gazsival

Éppen pont szarnám le, havi 1millióért , hogy milyen a társasági élet.

2016.03.06. 12:12:35

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ami történt, megtörtént. Viszont nem kell úgy csinálni, mintha a gazdagabb országok csak azért lennének gazdagabbak, mert ők szebbek, meg okosabbak voltak anno. Az, hogy hova süllyed Mo., már megint egy másik téma.

Fajankó 2016.03.06. 12:29:47

@nyuszigonosz:
88' óta követem a Bayernt "testközelből", mondjuk ezt mmég így nem hallottam ahogy te idézted. Nyilván sokat keresnek de minek kéne azt Svájcba vinniük. Höenesst adócsalásért varrták be, ha megadózott pénzt helyezel el a svájci bankban az nem büntetendő.

na4 2016.03.06. 12:37:49

Nekem ez a visszafogott diszkréció kifejezetten tetszik. Nincs az a hülye tolakodás, mint Magyarországon, ahol vadidegenek mindenbe beleütik az orrukat. Az meg a halálom, ha bemegyek egy étterembe, vagy benzinkútra sokszor vadidegenek letegeznek. Milyen alapon? Nem vagyok én a haverjuk, hanem egy vendég, egy ügyfél vagyok. A nénikéjüke tegezgessék!

nyuszigonosz 2016.03.06. 13:18:45

@Fajankó: Tényleg nem hallottad? Akkor nem hallgatsz rádiót. ( vagy nem azokat a rádiocsatornákat, amiket én)
És nem én állítom, hogy ott parkolják a pénzüket, mert honnan tudjam, a rádió-moderátorok vicce, amit írtam.

Igen, Hoeneß adócsalásért volt börtönben.
Nézd tudom, itt élek nagyon régen, a Bayern München -röl is majd mindent tudok, mert odafigyelek,, mert érdekel.

Május 40. 2016.03.06. 13:43:11

Rejtő Jenő egyik regényében a főszereplőnek egy svájci faluban vannak kalandjai a helyiekkel. Nem sok svájcit ismerek, de azok pont olyan debilek, mint a regénybeli falu lakói. :D

2016.03.06. 14:31:21

@na4: És amikor a kedves vásárló/ügyfél tegezi le a vele szemben álló ember? :)))

DieNanny CH 2016.03.06. 15:27:45

@na4:

Ez, hogy nem tegeznek le vadidegent, nekem is tetszik. Pl nemrég olvastam a Migros újságban egy 18 évessel interjút, és MAGÁZTÁK.
A magyar tv-ben sem tetszik, hogy mostanság minden riportalanyt tegeznek. Jó, utcán a Gizi nénit nem, de mondjuk stúdióban a 30 éves ismeretlen műsorvezető letegezi az 50 éves ismert színészt.

Szóval, emiatt is tetszik Svájc. Ja, meg hogy meg tudok szólítani embereket. Itt van Frau Gisler vagy Herr Betschart, míg Mo-on kényszeredetten kerüljük a megszólítást, mert mit mondunk egy 40 évesnek? Mégsem bácsizhatom. Mondjuk - Varga úr...? Nagyon hülyén hangzik.

(És ez vonatkozik az összes német nyelvterületre. Meg angolra is, mert ott is van Mr, még ha "tegező" is a megszólítás. ((És tudom, hogy ez valójában a magázó, most nem kérek nyelvi felvilágosítást, Birca!))

Peter V. Toth 2016.03.06. 15:52:00

@Zoole[uk]: A CERN nem svájci, hanem nemzetköti intézet.

adg 2016.03.06. 16:00:09

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: nem latok kulonosebb problemat a keresztneven szolitassal magyarban. Pl egy hozzam hasonlo koru idegent altalaban nem tegeztem le egybol, de az urazas is idetlen lett volna, noknel meg meg inkabb. Ugyhogy keresztnev es magazas az elejen, es ha meg fogunk talalkozni a jovoben, akkor megbeszeljuk, hogy tegezodunk. Teljesen igaz, hogy a magyar ebol a szempontbol kicsit nehezkes.

Angolul borzaszto ritkan talalkozok a mr megszolitasal. Szinten keresztnev megy foleg, meg roppant hivatalos leveleken is altalaban. Neha elofordul a mr teljes nev, de nagyon ritka. Levelezesen kivul meg szerintem soha nem hallottam.

2016.03.06. 17:18:41

@adg: Nyilvan az ausztralok informalisabbak ilyen szempontbol; UKben hasznaljak a Mr, Mrs, Miss plusz vezeteknevet minden hivatalban, orvosnal, bankban es hasonlo helyzetekben, illetve ha nem tudjak az illeto nevet, akkor Sir / Madam.

peppapapa 2016.03.06. 19:51:20

Uj fiukent illik bemutatkozni, 9 eve elek csaladostol Svajcban es azelött sok evig Nemetorszagban eltünk. Mar több eve olvasom a Hataratkelöt es most a poszt alkalmabol regisztraltam es kommentelni szeretnek. Igen, egyetertek a poszttal es Svajcisapkaval is. Eddig azt hittem, en vagyok különc, de örömmel vettem mas hasonlo velemenyet ebben a temaban. Svajc igenis a szellemi törpek orszaga es az - amugy csodalt - iskolarendszer meg hozza is jarul, hogy az maradjon. Nemcsak "Kulturwüste" de a minöseg (iparban dolgozom 15 eve es tanusithatom, az ipari minöseg Nemetorszagbol jön, nem Svajcbol) es gazdasagi erö igazabol (ön)csalas. Lassan erodalodik is. Olyannyira igy van, hogy szerintem a külföldiek nayg resze itt is arra sporol, hogy nyugdijaskent elmenjen. Persze vonzo annyit keresni, amennyit eppen lehet, de ennek az az ara, hogy gyakorlatilag mindig is külföldikent kezelnek. Ismerösöm fia itt született es jart orvosi egyetemre, hallasra perfekt dialektet is beszel, de egy svajci ket mondat utan szemebe vagta, hogy nemet (igy is van). Szoval senkiböl nem valhat "eidgenosse", erre ne is szamitsatok. Sokaknak ez is OK, de majd ha a gyerekeidet külföldikent kezelik es ebböl traumaja keletkezik az iskolaban, akkor majd meggondoljatok, megeri-e? üdv: Papa.

HgGina 2016.03.06. 19:51:26

@nyuszigonosz: amint azt egy Svájcban élő kedves ismerősöm mondta, a legfinomabb svájci csoki a Csehországban gyártott magyar Szerencsi Boci csoki.

DieNanny CH 2016.03.06. 20:42:36

@peppapapa:

Hát, ki hogy viszonyul a külföldiként kezeléssel...
Ha jobb életem van itt, akkor a gyerekemet tudom németórára járatni.
Engem amúgy egyszer sem ért atrocitás az akcentusom miatt, sőt, készséggel átváltanak hochdeutsch-ra.

"de egy svajci ket mondat utan szemebe vagta, hogy nemet (igy is van)."

És akkor mi van? A turistáknak is a szemébe vágják, hogy innen-onnan jön? Vagy szégyellnivaló, hogy a szülei németek?
Nekem fura ez a "nem fogadnak be" dolog...
De, ilyen is van. Látod, téged is zavar, mégis ott élsz. Sapkát is zavarja, de ők már tervezik az elköltözést.

Amúgy az unokatestvérem akkor mit mondjon, aki 21 éve férjhez ment és leköltözött Pestről 100 km-re a nagymamája falujába, ahol 20 nyarat töltött, és az utcabeliek még mindig úgy hívják: az a pesti lány!

peppapapa 2016.03.06. 21:42:52

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Nezd kedves Nanny, az en gyerekeim nem kell nemetorara jarjanak, minenki beszel nemetül, nagyjabol anyanyelvi szinten. Öszinten szolva, az engem erö atrocitasokat eltüröm/eltürnem, amig a gyerekeimnek elönye szarmazik az ittletböl. Sajnos elfajult, az iskolaban a tanarok nem figyelnek es a többi gyerek fizikai eröszakhoz nyult. A tarsadalmi es kulturalis "törpesegre" ajanlom Lukas Bärfuss iro par honapja tett faz-beli kirohanasat, Pedro Lenz költö tamogato levelet Bärfusshoz. Azt, hogy ez a bezarkozas es szellemi elsivarosodas nem mai keletü, Dürrenmatt 1989-i Vaclav Havelnek tartott laudatiojabol derül ki, ami Gefängnisrede neven lett maradando tüske a svajciak szemeben. Youtubon megtalalhato.
Igen, engem is zavar es en/mi is tervezzük a visszavonulast. Amugy soha sem a befogadasra hanem az elfogadasra varakoztunk. Alig, vagy inkabb ez sem törtent meg. Az, hogy falun, Magyarorszagon ez ugyanigy van, nem vigasztal es nem mentseg. Törpeseg mindenütt van. Az ember probal elöle menekülni, könyvbe, baratokhoz. Es a gyerekeit töle megkimelni.

Határátkelő 2016.03.06. 21:45:27

@peppapapa: Nem lenne kedved megírni a történeteteket, a tapasztalataitokat? Szerintem sok embert érdekelne.

zuzzer 2016.03.06. 23:12:58

@svájci sapka (ch): Nincs azzal semmi gond amit írsz, nehogy azt hidd, hogy valamiféle megmondó ember vagyok. Dehogy is. Viszont ezt a növekvő munkanélküliséget nem veszem. Nálunk - neuch - a legmagasabb a munkanélküliségi ráta, ami 4 és 6 százalék között ingázik azon 16 évebne, amiről nyilatkozni tudok. Hol 4.5, hol 5.5, hol 4,2, hol 4,9. Ennyi. Semmi tendencia nincs benne, bár majd most talán lesz, mert az óraiparnak odabasz az ájvacs. meglátjuk, ennél szarabb is volt. Ezenkívül van sok barátunk itt, vegyes házasságok tömkelege, van nekem is rálátásom a - hogy is írtad - többi társadalmi osztályra. Nincs nagy gond sehol se. Ahogy mondtam, tapasztalataid nem vitatom, de nyoma sincs errefelé annak a káposztaszedős 2000 frankos havi fizunak. A legjobban adóztatott kantonban az konkrétan úton ülős, kéregetős kategória. Azt meg, hogy hol csökken az életszínvonal nem áll módomban megállapítani :) szerintem sehol.

zuzzer 2016.03.06. 23:17:11

@Fajankó: Mi is a baj ezzel? Hasonló a hasonlóval. Vannak tücsök barátaink is. Némelyik nyitottan fazon, mint némelyik ultra-nyitott "nyereg alatt puhítom a húst" emberke.

zuzzer 2016.03.06. 23:17:47

nyitottan = nyitottabb

M. Péter 2016.03.06. 23:40:51

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Van olyan is, hogy még az is gyüttmentnek számít, akinek a nagyapja költözött a faluba 60 évvel ezelőtt, yorkshire-i falvakról is mondtak ilyet.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.07. 06:17:42

@zuzzer: Én sem vitatom a te "igazad," de nem csak tapasztalat. Többször írtam a témáról és kerestem adatokat ehhez. Igaz, még nem a nagy-összesre lehet ráhúzni, de a tendencia ezt jelzi előre. Sajnos, több ismerős is akad, aki 2 ezerért dolgozik, A fekete és szürke munkát alig büntetik, " megéri'" így foglalkoztatni. . Erre rájöttek a derék helyiek is. :(

2016.03.07. 07:02:39

@peppapapa: "Az, hogy falun, Magyarorszagon ez ugyanigy van, nem vigasztal es nem mentseg. Törpeseg mindenütt van. Az ember probal elöle menekülni, könyvbe, baratokhoz. Es a gyerekeit töle megkimelni. "'

Falun lakom, Magyarországon. Olyan helyen, ahol egyre több az un. "gyüttment", mivel nyugaton vagyunk és mindenki azt hiszi, hogy itt kolbászból van a kerítés. Csak annyit tudok mondani, hogy ha ide jön valaki és normálisan viselkedik, akkor elfogadja mindenki, azt persze ne várd, hogy 2 hét alatt olyan barátságokat alakítasz ki, mint akik 30-40 éve ismerik egymást. Gyanítom, hogy Svájcban ugyanez a helyzet.

Svájc - amennyire én megismertem, igazi "kisvárosi" ország, ahol "mindenki ismer mindenkit érzése" van az embernek, nem az a tipikus multikulti hely, mint mondjuk Budapest, ahol egy csomó un. barátod lehet, de többnyire felszínes a kapcsolat az emberek között (tisztelete kivételnek természetesen).

Gondolom te Budapestről mentél oda, ezért érzed idegennek.

Ginix 2016.03.07. 13:34:28

@Anna King: ha beszélsz angolul, akkor a meetup.com-ot javaslom. rengetegünknek segített.
(mielőtt azt hinnéd, vmi szekta, expatok gyűjtőhelye és az egész világon van, de valamiért svájc az egyik ország, ahol a legnépszerűbb;))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.03.08. 18:35:23

@Herr Géza: írd be neki kommentbe, kérlek, hogy a magyarok szerint viszont a svájciaknak lila teheneik vannak, amikből ömlik a Milka-kakaó, mindez a sok Toblerone alakú hegyek közt, amik közt az emberek a városokban óragyártással és a banxektorral foglalkoznak...Na?
:-)))))
Ilyen marh@ságokat mi is fel tudunk sorolni... :D

zuzzer 2016.03.08. 21:43:21

@svájci sapka (ch): a "megoldád" ott van, hogy te az igazi Tücsökföldén élsz. Suisse romande egy teljesen más világ. Bocs, de csak akkor lépem át a nyelvhatárt, ha a Xamax ott játszik, vagy Cürikkbôl indul a gépem. Komolyan mondom borzongatóan kocka a siccervilág.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.03.08. 21:45:53

@zuzzer: De "jó" nekem. :) Azért ha erre tévedsz, ugorj be egy kávéra. ;)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása