oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. október 04. 06:40,  Besokalltak az osztrákok 65 komment

2015. október 04. 06:40 Határátkelő

Besokalltak az osztrákok

A hírek szerint az osztrákok egyre kevésbé örülnek annak, hogy a családi pótlékként kifizetett pénzek egyre nagyobb része jut külföldre (egyébként Magyarország viszi a prímet). Emellett a heti blogajánlóban szó lesz még a recepciós munka előnyeiről és hátrányairól, valamint arról is, mi történik akkor, ha elhagyjuk az összes létező iratunkat Máltán.

malacpersely_foto_flickr_com_401_k_2012.jpg(fotó: flickr.com / 01(K) 2012)

Az Európai Unió tagállamaiban a szociális ellátások meghatározása tagállami hatáskör. Van ugyanakkor egy olyan élethelyzet, amikor a gyermek nem ott él, ahol valamelyik szülő dolgozik, ilyenkor ugyan a gyerek a lakhelye szerinti tagállamban jogosult az ellátásra, de ha ott a családi ellátások összege alacsonyabb, mint a másik érintett államban, akkor a különbözetet utóbbi országnak kell állnia. Na, a Bécsből jelentjük blog posztja szerint ezt kezdik unni az osztrákok.

„Ha például apuka Ausztriában dolgozik, anyuka pedig Magyarországon és a gyerekek is ott élnek anyukájukkal, akkor Magyarország fizeti ki a családi pótlékot, de mert ennek összege jóval alacsonyabb, mint pl. az ausztriai juttatásé, így a különbözetet az osztrák hatóságoknak kell kifizetnie. A kifizetést Ausztriában kérvényezni kell.

A sajtó hírek szerint a különbözet kifizetésének kötelezettségéből adódóan csak 2013-ban több mint 65 millió eurónyi juttatást küldött az osztrák kormány Magyarországra, további 13,2 millió eurót Szlovéniába, 48 millió eurót Szlovákiába és 31 milliót Lengyelországba, 11,3 milliót Romániába. Ezért a külföldieknek juttatott családi pótlék európai uniós szintű reformját sürgette az osztrák külügyminiszter, a néppárti Sebastian Kurz. (...)

Az összeg évről évre nő, a der Standard és a Kleine Zeitung hasábjain szeptemberben megjelent adatok szerint összességében 2013-ban 207 millió eurót fizetett ki Ausztria ezen a jogcímen a nem Ausztriában élő gyereke után, míg 2014-ben ez az összeg már 233 millió Euróra rúgott. A legnagyobb szelet (71 millió Euró) pedig továbbra is Magyarországon élő gyerekek után került kifizetésre. (...)

Példaként a mi két iskolás korú gyermekünk esetében a Kinderabsetzbetrag-al együtt 402,60 Euro jár, míg például egy 3 iskolás gyereket nevelő család esetében 633,60 Euro.

Ebből és a magyar adatok ismeretében az előzőekben szóban forgó különbözet könnyedén kiszámítható. (Most Magyarországon egy két gyermeket nevelő család esetében a családi pótlék 13300 Ft gyermekenként.)”

A teljes posztot ide kattintva olvashatjátok el.

A recepciós munka előnyei és hátrányai

Nemrégiben volt poszt arról, milyenek a hétköznapok a brit egészségügyben, egészen pontosan egy fogászaton dolgozó szemszögéből. Ma a recepciós munkát nézzük meg egy kicsit közelebbről a Frankfurti mesék blognak köszönhetően.

recepcio_foto_torange_us.jpg(fotó: torange.us) 

„Szakmai csúcsra jutottam, a kis recepciós életemben elértem mindent, amit csak kívánhatok. Történt ugyanis, hogy egy vendég vette a fáradtságot, és az automata által véletlenszerűen kiküldött elégedettségi kérdőívet nem csak hogy kitöltötte, hanem az „egyéb” rublikát teleáradozta a kedvességemről és a barátságos mosolyomról.

A cinizmust félretéve, persze, hogy örültem neki, mert ugye a customer care meg a briliáns kiszolgálás van minálunk a fókuszban, úgyhogy most éppen jól fekszem a főnökségnél, többször is megdicsértek, hogy milyen ügyes vagyok. Sajnos ritkán fordul elő, mert ugyebár panaszt könnyebben teszünk, de ritkán vesszük a fáradtságot, hogy a jó dolgokat meséljük el.

Pont jól jött amúgy ez a vállveregetés, mert minden motivációmat elhagytam valahol útközben, szerintem az IAA-val (Nemzetközi Autókiállítás) együtt járó őrültek háza gazdagon hozzájárult a fásultságomhoz. (...)

Csak hogy tovább motiváljam magam, mindjárt kezdődik a könyvvásár is, hasonló vendégforgalommal. Így annak ellenére, hogy az ötvenedik vendégnél már csak egy arc nélküli masszát látok, nagyon kedvesnek kell lenni. Ha nagyon fáradt vagyok, ami sokszor előfordul, mert nem alszom eleget, meg a sok kedveskedés elszívja az életenergiámat, akkor csak felteszem a megfelelő lemezt egy mosoly keretében és reménykedem, hogy nem keverednek össze.

Mert ugye van az Érkező Vendég Angol, a Távozó Vendég Angol, az Érkező Vendég Német és a Távozó Vendég Német album. Elhülyülés jeleit mutató fáradtság esetén, vagy hektikus beosztásnál, amikor abban sem vagyok biztos, hogy reggel vagy este van, a Listerin vagy az alkoholszag mindig segít a beazonosításban. (...)

Miért NE legyél recepciós?

1. Folyamatos munkabeosztás

Ha szereted, hogy hétfőtől péntekig dolgozol és a hétvégéid mindig szabadok, valamint, hogy a szabadidődet előre be tudod osztani, akkor felejtsd el a szállodát (meg úgy általában az ügyfélszolgálatokat), mert itt - jó esetben csak - két műszakban a hét bármelyik napján be lehetsz osztva kora hajnaltól késő éjszakáig a műszaktól függően. Rossz esetben megkínálnak éjszakai műszakkal is. (...)

2. Túlóra és ácsorgás, hosszú munkahetek

Az öt nap munka két nap pihenés rutin sem játszik a szállodaiparban, nagyon sokszor van, hogy 8-9-10 napot kell egyben ledolgozni, igazi kicseszés esetén különböző beosztásokban, hogy még véletlenül se tudjon a szervezeted bármilyen rutint felfedezni az életedben és ahhoz alkalmazkodni.

Természetesen az is előfordul, hogy utána 4-5 szabadnapot is kap az ember, vagy hogy csak három napot kell dolgozni egy héten, de rutinvadászoknak egyik opció sem ideális, tehát ha nem tetszik, dolgozz máshol.(...)

3. Emberek

Ez egyben jó és rossz is, a szállodaiparban azért azt nehéz kikerülni, hogy emberekkel is találkozunk. (...) Így ha nagy általánosságban utálsz mindenkit magad körül, és legszívesebben egyedül üldögélsz az irodádban, akkor dolgozz máshol.

Én kifejezetten szeretem, ha folyamatosan emberekkel dolgozom, valahogy az életem is úgy alakult, hogy majdnem mindig a frontvonalban álltam. A legjobb, ha nagyon türelmes vagy, mert majd ámulsz meg bámulsz, hogy mennyi különböző ember létezik, és hogy azok a típusok, akikről a vicceket mintázzák, nem kitalált személyek ám.

És miért IGEN?

1. Utazás lehetősége

Ha esetleg még pályaválasztás előtt állsz, és olyan munkát keresel, amellyel könnyen teheted át a székhelyed más országba, akkor irány a vendéglátóipar- és szállodaszak. Szállodákba mindig keresni fognak embereket, így ha utazni is szeretnél, akkor ezzel a hivatással könnyen meg is teheted. (...)

2. Karrier

Nincs magyarországi tapasztalatom a vendéglátásban, így csak az angliai és a németországi trendeket ismerem. Mindkét helyen azt tapasztalom, hogy a helyiek egyre kevésbé tartják vonzónak a szállodaipart, legalábbis az ún. „Front Desk” részleget, így a tanult kollégák pár hónap gyakorlat után vidáman dobbantanak valami jobban fizető és emberbarátibb beosztást kínáló munkahely felé. (...)

3. Kedvezményes szálláslehetőség

Ezt a nagy láncoknál lehet a legjobban kihasználni, főleg mert számos országban vannak jelen, és többnyire nyitott a lehetőség a dolgozói áron történő szobafoglalásra. Mi is sokat használjuk, így például Amsterdam belvárosában hostel áron szálltunk meg 4-5 csillagos szállodában és a reggeli is potom összegért járt hozzá.”

Természetesen ebben az esetben is érdemes elolvasni a teljes posztot, amit itt tehettek meg.

Az elvesztett pénztárca esete

Alighanem mindenkinek a rémálmaiban fordul elő az, hogy elhagyja a pénztárcáját / irattárcáját / táskáját (nem kívánt törlendő), benne az összes létező iratával. Mert hát ezeket ugye pótolni kell, ami nem kis macera. Ez történt az MP Goes to Malta blog szerzőjével is. Lássuk, mi következett utána!

elvesztett_penztarca_1.jpg
Bankkártyák

A Banif Bankot még félig-meddig önkívületi állapotban hívtam, ahol egy fura akcentusú hölggyel beszéltem, aki kis matatás meg azonosítás után közölte, hogy a kártya le van tiltva, de reggel még majd kapok egy telefont tőlük. Hívtak is, és megbeszéltük, hogy a kártya akkor jól le van tiltva.

Újat igényelni vagy személyesen, vagy a netbankon keresztül lehetett, én ez utóbbit választottam, írtam nekik a netbankon keresztül egy üzenetet. (...)

Busz végállomás (Malta Public Transport), talált tárgyak

Mivel sanszos volt, hogy a buszon hagytam el (az ellopásra nem is merek gondolni) a cuccot, másnap reggel Vallettában kezdtem. A helyi Lost & Found gyakorlatilag ugyanaz a bódé, ahol az információ és a jegyárusítás is folyik, a fenti funkcióknak megfelelő hosszúságú sorral. (...)

Rendőrség

Nem volt egyszerű eset, 3 órámba tellett bejelenteni, hogy elhagytam a drágaságot. Közrejátszhatott az is, hogy az egyetlen hölgyemény (Rachel), aki dolgozott éppen akkor kapott sírógörcsöt valami probléma miatt, úgyhogy amíg el nem múlt addig nem nagyon dolgozott, csak szipogott.

Egész addig jól mentek a dolgok, amíg meg nem érkezett egy kollégája, és megkérdezte mi a baj… Aztán már majdnem sorra kerültem, amikor megérkezett az ügyeletes tiszt is, és ő is megkérdezte…

Végül kaptam egy formanyomtatványt, hogy töltsem ki és az elmosódott szemceruzájú Rachel felvette az adatokat. A jelentésért másnap még vissza kellett mennem, de az már viszonylag gyorsan ment, „csak” az útlevelem hagytam otthon, de a szkennelt verziót is elfogadták. (...)

Magyar iratok

Jó tudni, hogy a személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány, valamint a lakcímkártya elvesztése esetén bejelentési kötelezettséged van az otthoni szervek felé, hogy aztán ezeket az iratokat serényen kőröztessék.

Persze mindezt csak személyesen, vagy meghatalmazott útján lehet teljesíteni (pár kivétellel), lásd lejjebb. A lakcímkártyát a meghatalmazott is átveheti, a többi iratot nem.

Ha eddig eljutottunk, az szuper, innen indulhat a Recovery Mode, azaz a doksik pótlása.

Máltai ID/e-residence document

A szokott módon, ha jól emlékszem az ID1A nyomtatványt kitöltve, a megfelelő helyen az „Elveszett”-et bekarikázva el kell slattyogni a szokott helyre (Evans Building, Valletta), ahol újból csinálnak rólad egy fotót. Itt fogják kérni a rendőrségi jegyzőkönyv másolatát. Helyben másolni azt nem tudnak, ezzel is a régi szép magyar emlékeket idézve. (...) Nagyjából 1 hét múlva kaptam meg az értesítőt, hogy begyűjthetem. €22-be fájt. (...)

Magyar jogosítvány

Mint fentebb írtam, be kell jelenteni az elvesztését az okmányirodában (vagy a járási tanácsnál kormányhivatalban, vagy hogy a fenébe hívják most), és elindítani az új igénylését. Erre két mód is van.

1. Személyesen: A bejelentést a meghatalmazott meg tudja tenni, azonban új igénylést csak az igénylőnek személyesen lehet benyújtani. Ez picit szívás, mert amíg haza nem mész, nem tudsz jogsit csináltatni, a konzuli szolgálat nem fog.

2. Ügyfélkapun, on-line: Na, ez engem meglepett, de működik! Természetesen az ügyfélkapus regisztrációt még személyesen kell végigverekedned otthon, de ha ez megvan, a határ a csillagos ég. (...)

3. A harmadik verziót amolyan hibridként tartogattam. Ebben az esetben otthon valaki bejelenti az elveszést, és Máltán próbáltam volna meg jogsihoz jutni. Az EU-s jogosítványokat (meglétük esetén) €80-ért honosíttatják.

Én csak az ügyfélszolgálatig jutottam, ahol azt mondták, hogy amennyiben kapnak valamilyen írásbeli bizonyítékot a magyar hatóságoktól, hogy volt bekem ilyen jogsim, akkor ők minden gond nélkül honosítják. Belegondolni sem merek, mennyi időt és szervezést kívánt volna egy ilyen dolog…”

A teljes poszt itt olvasható el, érdemes átkattintani!

A moderálási alapelveket itt találod.

Kegyetlen élethelyzet, amikor a család egyik tagja külföldön dolgozik, míg a többiek otthon maradnak – akár csak pár hónapig, amíg a másik mindent előkészít, de gyakori az is, hogy egyikük huzamosabb ideig külföldön dolgozik és csak pár hetente jár haza hétvégére. Te is voltál ilyen helyzetben? Esetleg most éled át? Vagy csak tervezitek, hogy így lesz? Írd meg a történeted a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Ausztria Németország Málta

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr597885692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adg 2015.10.04. 07:26:45

Az ugyfelkapu jo dolog, sokszor hasznos lehet. Koltozoknek nagyon ajanlom.

En is elhagytam a jogsimat nemreg, az ittenit. Szerencsere volt egy hiteles masolatom rola fenymasolatban, ami meg a vizumugyintezeshez kellett, nem tudom, hogy ez segitett-e, de elfogadtak. Szoval beballagtam a hatosagba, mert szemelyesen szeretek ilyesmit intezni, es azonnal myomtattak egy uj jogsit, talan 19 dollart kellett fizetni.

Az elso posztnal az jutott eszembe, hogy nem szeretik az osztrakok, hogy a csaladi potlek kulfoldre megy? Azt a reszet szeretik-e a jelensegnek, hogy van, aki elvegezze a munkat naluk, amire nem akad helyi jelentkezo? Es az tetszik-e, hogy a kulfoldre meno potlekok alanyai nem az osztrak egeszsegugyet es oktatast terhelik? Nem vagyok benne biztos, hogy jobban jarnanak, ha ezek a gyerekek az osszes szuleikkel egyott ausztriaban elnenek.
Persze akkor a penzt is belfoldon koltenek el, szoval tudom, hogy ez nem olyan egyszeru.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.10.04. 07:53:49

Az osztrákok ne ugráljanak, hanem fizessenek az utolsó centig. Ez vállalt kötelezettségük.

arncht 2015.10.04. 08:03:51

En is hulyesegnek tartom a kulfoldre fizetett penzt... Viszont mi tiz honapja keptelenek vagyunk elerni, azota van itt a csaladom, hogy kapjunk barmifele tamogatast a gyerek utan. Raadasul egyszer a masodik negyedevre megiteltek, aztan megszuntettek. Soktiz oldalnyi papirt adtunk mar be, hogy itt elunk, de mindig kuldenek csak egy papirt, legutobb szeptemberben, kitolva az ugyintezest. Gyakran a magyar felre hivatkoznak, de mivel a felesegem hasonlo teruleten dolgozott konnyen vissza tudjuk ellenoriztetni... Siman visszatartjak a dolgot. Legutobb mar panaszt nyujtottunk be - hogy akarnak ezek barmilyen menekultet beengedni, ha a rendesen adozot is folyamatosan akadalyoztatjak? Es allitolag ez csak becsben van, mashol nem ilyenek az osztrak hatosagok. Mindenesetre nekem becs baromi csalodas, folyamatosan falba utkozik az ember a hivatalokat illetoen. Salzburgban minden flottul mukodott.

rumitom 2015.10.04. 08:24:08

a penteki napom jogositvany potlas celjabol az okmanyirodaban telt legnagyobb oromomre. az elmeny nem valtozott az evek soran... bar a kormanyablakka atnevezest hasznosnak talaltam, a bent tapasztaltak jol reflektaljak a komany mukodeset...

a negativ elmenyhez persze kozrejatszik hogy a rendszerben nem mint igazi magyar voltam nyilvantartva, ami nyilvan az en korabbi hulyesegem bosszuja (szeretem ha rend van korulottem ezert eleget tettem bejelentesi kotelesettsegemnek).
magyarorszagon ugyet intezni lakcimkartyaval lehet, ami nekem hiaba van, a rajta levo "kulfoldi cim" pont annyira teszi hasznossa a plasztikot mint amennyire atvetelkor gondoltam hogy ezt fontos volt megkapjam.

persze egy lakcim bejelenteshez sem kispalyaznak, adas-veteli szerzodes, nevre szolo kozuzemi szamla, es ha barmelyik nem az en nevemre szol, meghatalmazas tanukkal. ezenfelul mar csak egy kerveny, hogy szeretnem nyilvantartasba vetetni magam mint magyarorszagi magyar. ezen picit fennakadtam, mert egyreszt nem szeretnem, masreszt meg egy tetves dokumentum potlasert nem eleg jo ha csak siman magyar allampolgar vagyok

noorci 2015.10.04. 08:26:05

@adg: igen, erre a teljes posztban en is kitertem, h. az egeszsegugyi, oktatasi koltseg, stb. a büdzsét nem Ausztriaban terheli, ha a gyerek nem ott el, mig a munkavallalo ado es jarulekai ugyanakkora.

adg 2015.10.04. 08:30:52

@noorci: koszi, meg nem jutottam el a teljes posztig.

2015.10.04. 09:01:50

Nem úgy van, hogy Ausztriában kell megszületnie a gyereknek? Csak azért kérdezem, mert az lenne a logikus.

noorci 2015.10.04. 09:09:07

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:

Nem. A születési helynek semmi köze az ellátáshoz. A teljes ellátást, akkor az osztrák állam fizeti, ha a gyerek is ott él az ott dolgozó szülővel. A családi ellátás különbözete meg akkor is jár, ha nem ott él a gyerek, de a szülő ott dolgozik. Ez az EU-ban a koordinációs elv, tagállamok egymás közt koordinálnak, és el is számolnak egymással.

tanato 2015.10.04. 09:34:27

@noorci: Ezt nem tudtam én sem,de most már tényleg megértem miért van annyi szélhámos balkáni arrafelé.Hiszen jószerével az osztrák/vagy egyéb nyugati/ családi pótlékból fent tudja tartani otthon családját,az árkülönbség miatt.Na meg visszakanyarodva a tegnapi poszthoz,egy magyarnak is jobban megéri pénzben ha az asszony meg a gyerekek otthon vannak,hiszen az osztrák vagy egyéb nyugati CSP-ból itthon vígabban elvan a család mint ha kiköltöznének ők is.

2015.10.04. 10:41:28

@noorci: Köszi a felvilágosítást. Akkor rosszul tudtam.

©________ 2015.10.04. 10:52:51

@tanato: @Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:

pedig meg logikus is. hisz apu ott fizeti az adot, onnan kapjon ellatast is a kolykere.

Csodabogár 2015.10.04. 10:58:45

Páromtól az idén nyáron Milanoban a pályaudvaron ellopták a tárcáját, amiben minden benne volt. Mi hibánk, figyelmeztettek előre, hogy vigyázzunk. Az éjszka közepén már nem csináltunk semmit, csak átgondoltuk, hogy mi is volt pontosan benne. Reggel aztán megkezdődött a telefonos harc az amerikai bankkártya letilátsa ügyében. Kb. 2,5 órát ült a telefonon, nyomkodta a gombokat, hallgatott zenét és kapott másik számot, hogy azt kell hívni. Közben próbáltuk interneten is letiltani, de nem találtunk erre lehetőséget. Magyar bankkártyával nem is foglalkoztunk nem volt rajta sok pénz. Az állomáson a talált tárgyaknál hatalmas sor állt. Egész turista csoportok álltak ott kirabolva. Mikor rákerült a sor, már tudta, hogy reménytelen az ügy. Az elgyötört alkalmazott se tudott semmi jót mondani, szerinte a kormányt kellene leváltani, mármint az olaszt. Várakozás közben hihetetlen de éppen megtörtént storykat lehetett hallani. Rendőrség ott ilyesmivel nem is foglalkozik.
Mikor haza értünk bement az önkormányzathoz és kért uj igazolványt, simán ment és kb. 1 hét mulva meg is kapta, addig meg valami ideiglenes papirt kapott. Amerikai jogositványt kint 10 perc alatt megkapta. A kártyával volt valami zűr, mert elkeverték, így 2 hetet vártunk rá. Szerencsére ott a helyszinen lehetett pénzt felvenni.

tanato 2015.10.04. 11:36:57

@Csupacsí: Teljesen világos és jogos hiszen elvileg ezért is únió az únió.Gond csak akkor van ha visszaélésekre adna alkalmat és kijátszák a rendszert/Arra értem hogy sok balkáni csak a szoc juttatásért megy ki,nem igazán dolgozni./

2015.10.04. 12:04:07

@tanato: Ha nem dolgozik valaki akkor nem tudom hogyan tudna csaladi potlekot igenyelni. Viszont teny hogy regen rengeteg gyereket 'kitalaltak' maguknak a kelet-europaiak, ez nem tudom hogy letezik-e meg. UKben nyilvanossagra kerult szamos olyan eset amikor pl. valojaban gyermektelen hazaspar tiz vagy tobb, allitolag Romaniaban elo gyerek utan vett fel csaladi potlekot.

2015.10.04. 12:09:34

@tanato: Messze nem mindig 'az asszony' van otthon a gyerekekkel. En azt vettem eszre hogy pl. romanok, bolgarok koreben az a trend hogy a hazaspar Angliaban dolgozik, a gyerekek pedig Romaniaban vagy Bulgariaban maradnak a nagyszulokkel. De ez csak a szemelyes megfigyelesem, nem reprezentativ mintan. Illetve egyedulallo anyak is dolgoznak ugyanilyen felallasban (gyerekek a nagyszulokkel).

wuaaa 2015.10.04. 12:10:37

Azt még senki sem súgta meg ezeknek a bamba osztrákoknak, hogy majd ha a ma családi pótlékra jogosult szülők nyugdíjba mennek, akkor a nyugdíjhozzájárulás az AT-ban ledolgozott évek után sok esetben lényegesen több lesz, mint a családi pótlék?

A sokba kerülő magyar szakembereket el lehet küldeni, még jó, hogy jön a magasan képzett képzett utánpótlás..
youtu.be/U8l3gBGVgWI

2015.10.04. 12:14:14

Most olvastam a tegnapi posztot, az en ket centem: nok is nagyon sokan dolgoznak kulfoldon mikozben a csaladjuk 'otthon' van; nyugati es keleti orszagokbol is. Pl. sok filippino, mas azsiai, vagy afrikai no dolgozik a Kozel-Keleten (es biztosan mashol is) akiknek gyerekeik, ferjuk van otthon, gyakran evekig nem latjak egymast. A brit es amerikai kolleganoim jelentos reszenek is van hatrahagyott gyereke, egy reszuk hazas, mas reszuk egyedulallo anya. Nagyon nehez elethelyzetek ezek, de sokszor nincs mas valasztasa a csaladnak.

2015.10.04. 12:35:52

Ez egy erdekes valogatas, elgondolkodtato... Szerintem ha nem "kreativszakmas" lennek, akkor egeszen biztosan a turizmusban dolgoznek valahol, szeretem a szallodakat bar a recepciossag tenyleg neheznek tunik, az tetszene biztosan, hogy hasznalni kene tobb nyelvet is, de a konfliktusoktol nagyon felnek azt hiszem. :D

2015.10.04. 13:14:02

@adg: van ugyfelkapum, de nekem gyakorlatilag ures. Mit kellene rajta latnom?

@rumitom: nekunk meg a marciusban szuletett ikreknek az elozo heten jott meg a szuletesi anyakonyvije es a heten a lakcimkartyaja.
Felhivattam a KEKH-et, ez valami uj burokratikus iroda, nem tudom minek a roviditese, de ok allitjak ki az elso lakcim kartyat. Naluk nincs ugyfelfogadas, csak telefonon lehet erdeklodni.
Azt mondtak, ha a gyerekeknek kesz a lakcimkartya, akkor minden csutortokon megy a data feed az uj gyerekekrol az APEHbe az adokartyahoz es a TAJhoz (valami mas irodaba), igy ezek automatikusan lesznek kiallitva, meg a kulfoldon szuletetteknek is.

noorci 2015.10.04. 13:14:36

@Mirjam2: Azt nem tudom h. csinaltak, mert ez nem bemondasra megy, es igen sok papirt be kell adni, pl. masik allamban valo jogosultsagot igazolni, gyerek igauolvanyai, iskola latogatasi, dzuletesi anyakonyvi, hazassago anyalonyvi kivonat, stb.

2015.10.04. 13:15:42

@noorci: ovodas kor elott, honnan tudja az osztrak allam, hogy a gyerek melyik orszagban el?
Az ovoda/iskola jelent az allamnak es ahhoz kotik a tamogatast?

noorci 2015.10.04. 13:17:14

@tanato: Ausztriaban tuti nem lehet kijatszani, meg a munkaszerzodest is bekerik igenyleshez. Ha nincs jogviszony, akkor jogosultsag sincs.

2015.10.04. 13:21:54

@charlieharper: "ha a gyerekeknek kesz a lakcimkartya, akkor minden csutortokon megy a data feed az uj gyerekekrol az APEHbe az adokartyahoz es a TAJhoz (valami mas irodaba), igy ezek automatikusan lesznek kiallitva, meg a kulfoldon szuletetteknek is."

WTF?

2015.10.04. 13:22:30

@noorci: Egyszeru: hamis papirokat adtak be. Egesz iparag epult erre, legalabbis Romaniaban, hogy hogyan lehet hamis papirok alapjan benefiteket igenyelni UKben.

2015.10.04. 13:44:02

Egyébként meg a pénztárca micsoda egy elavult eszköz. Gyanítom, hogy olyan mint a karóra vagy a zsebóra, egy másik korból ered, amikor még a ruhákon nem voltak zsebek, a pénzek meg érzékeny, összehajtogatandó lepedők voltak, és vigyázni kellett a jobbágy menlevélre is.

Nem azt mondom, hogy gáz, ha még mindig ilyennel szaladgál az ember (na jó, ha a család fényképét is benne tartja, akkor kicsit), de hogy manapság már csak és kizárólag arra jó a pénztárca, hogy egyszerre mindent el lehessen hagyni, az biztos.

2015.10.04. 13:47:02

@Th's child: Pont a zsebtolvajok v. zsebből kirántás miatt nem célszerű a pénzt és az iratokat is egy helyen tárolni. Az sem jó, ha a pénzt ellopják v. elhagyja az ember, de az iratokkal hiányával sokkal többet szív az ember.

P.Elliot 2015.10.04. 13:57:20

@Mirjam2: A teveben lattam egy riportfilmet ilyesmirol. Elfelejtettem hogy milyen orszagbeli volt az anya, valamilyen karib szigeti talan. Egyedulello volt 5 gyerekkel es el kellett menni Izraelbe dolggozni, nem latta a gyerekeket vagy ket evig, utana evente tudott csak hazajutni ket hetre. Azt mondta hogy nincs semmijuk, hazat akar venni es iskolaztatni a gyerekeket, felnevelni.
A gyerekek addig a nagyszuloknel voltak, a film idejen kiskamasz koru a legnagyobb, 7 ev korul a legkisebb.
Az anya egy szomoru arcu, vekony no meselte az eveket, a munkahelyen szerettek, rendesen megfizettek de a csaladja teljesen kihasznalta, a nagyszulok meg magukat is vele tartattak el, allandoan penzt kertek, nem dolgozott a nagypapa sem aki jo eroben levo ferfi volt es jol fel volt szerelve a hazuk a lanyuktol kert penzbol, szoval jol eltek. A no azt mondta hogy kozel 8 eve van tavol, a gyerekek teljesen elszoktak tole, azok is csak keregetnek es amikor otthon van szinte kerulik mint egy idegent. Mutattak hogy vett egy hazat/ gondolom a teves szereples penze is hozzajarult/ es hogy vitte at oda a gyerekeket akik nem is akartak menni, szemtelenul beszeltek vele, egyetlen kislany volt csak aki nem felejtette el hogy ez az anyja es odasimult hozza, segitett neki a konyhan ugy hogy nem is kerte, a no elsirta magat hogy megint vissza kell mennie legalabb 2 evre hogy a hazat be is rendezze.
Annyira szivszorito volt hogy ez a no annyira igyekezett jovot adni a gyerekeknek, jutni valamire es ez lett belole.
Gondolom mas orszagban nem tudott volna annyi penzt kapni hogy eltartson belole 5 gyereket magaval egyutt, igy is csak benntlakassal.
Olyan szomoru volt az egesz film hogy mi van/ egyes orszagoknal/ ha a szulo, fokeppen az anya megy el dolgozni mas orszagba mert kell.
Es hany ilyen lehet vilagszerte...

P.Elliot 2015.10.04. 14:37:41

@Th's child: Ha meg jobb megoldas hijan ujjlenyomattal fizethetnel akkor teged kapnak el es loknek a penzkivevo bankautomata ele es meg szerencses lennel hogy nem csak a ujjadat vittek el.

©________ 2015.10.04. 15:13:08

@tanato: ez meg uniofuggetlen viselkedes.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.10.04. 15:27:35

@Mirjam2:

Igen, van ilyen, sőt egyre jellemzőbb.

A 90-es években még az egész családos kitántorgás volt a jellemző. Még éltek a hamis képzeteke a kolbászoszkerítéses nyugatról, ahol mindenki milliomos lesz, csak akarni kell ezt erősen.

Eltelt azonban tíz év és a nagy többség rádöbbent: nem jó nyugaton élni, se anyagilag, se szellemileg, s a gyereket kivenni meg még rosszabb. Így azóta erősödött a "csak kimegyek pénzt keresni" típus, amikor vagy a házaspár vagy az egyik szülő megy csak el, a gyerek marad a nagyszülővel.

Az eredmény persze úgyszintén borzasztó, ezt hozzá kell tennem.

A legújabb trend már más. Eltelt azóta 25 év, ez egy teljes nemzedék, s ma már az számít az igazi fiatalos reakciónak, az igazi lázadásnak, ha a fiatal NEM megy el... :-)

A mai huszonéves, akinek kint volt a szülője, ugyanis nem azt mondja a szülőjének, hogy "bravó, hogy elmentél, s küldtél pénzt", hanem azt, hogy "hülye voltál. hogy elmentél mosogatni, szégyelld magad, hogy a gyerekedet elhagytad".

Persze erősen közrejátszik az anyagi szint változása is. 20 éve a bulgáriai életszínvonal a magyarnak kb. a negyede lehetett, azaz a nyugatinak kevesebb, mint a 10 %-a. Így egyszerűen a legszarabb nyugati munka is sok pénzt jelentett. Ma már a bulgáriai szint a nyugatinak kb. a harmada, azaz 3-4-szer magasabb lett 20 év alatt relatívan. Ez már olyan különbség, hogy érdemes jól végiggondolni: menjen-e az ember vagy sem.

2015.10.04. 16:29:27

Épp most készülök megigényelni a CSP különbözetet az osztrákoknál. A bejelentett kinti munkaviszony feltétel, nem tudom hány hónap, mert ez a része nem érint így 5 év után. De nem hiszem, hogy nagyon trükközni lehetne vele. Beadod az igényedet, a Finanzamt, látja a rendszerében, hogy Ausztriában biztosított vagy-e, fizetnek-e utánad adód és hasonlókat. És ők kérik le hivatalból a másik tagállam adóhivatalától az ottani adatokat, azt, hogy a másik tagállam fizet-e ki CSP-t, és ha igen mennyit? Nem látom, hol lehetne trükközni a rendszerrel. A jogosságáról lehet vitatkozni, de EU-s szabály, a külföldön dolgozó osztrákok is megigényelhetik, ha olyan EU-s országban dolgoznak, ahol magasabb a CSP. (Nem tudom, van-e ilyen, de gondolom van...)

svajcineger 2015.10.04. 16:35:24

Csak, hogy én is csavarjak egyet a történeten. :)
Én, mint elvált szülő is jogosult vagyok a családi pótlék különbségére úgy, hogy a gyerekeim otthon élnek a volt feleségemmel. Egészen pontosan én igényelhetem meg számukra a saját jogosultságom alapján. Nem mondom, hogy egyszerű volt elintézni a dolgot, de ez az ügyintézők (itt is, ott is) hibája volt. Szabály szerint ez jár.

svajcineger 2015.10.04. 16:36:14

@svajcineger:
Ja, és több évre visszamenőleg megkaptam, miután megigényeltem!

2015.10.04. 16:36:43

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: Rajtad kívül szerinted van olyan kitántorgott, aki nem a pénzért, vagy nemcsak a pénzért ment külföldre dolgozni és élni?

33621 2015.10.04. 16:51:16

@wuaaa: Jó ez a videó! Ilyen komoly feladatot nem is tud bárki elvégezni, ehhez sok tanulás és gyakorlat kell! :-)

noorci 2015.10.04. 17:51:25

@noorci: Lakcímet igazolo okirat.

a fidesz csak lopni tud 2015.10.04. 17:53:59

"Besokalltak az osztrákok"

Inkább kezdik kiismerni a viktorisztáni sunnyogókat.

tanato 2015.10.04. 18:14:27

@noorci: Csak kell egy vagy balkáni de kint dolgozó vállalkozó vagy megkenhető nyugati.Falból felveszi a balkáni apát vagy anyát mondjuk a boltjába vagy az éttermébe,még ki is fizetheti azután a dolgozó visszaadja zsebbe, a családi pótlék különbözete az meg az igazi kenyérkereset.Ennyi az egész.
Ehhez hasonló itthon is volt,sok év után buktak le,alapítottak egy fiktív vállalkozást,felvettek "dolgozni" beépített embereket és ők gyakorlatilag évekig táppénzben voltak,ez volt a vállalkozás igazi "haszna",persze pár orvost is meg kellett fizetni akik asszisztáltak.Sokára buktak meg.

tanato 2015.10.04. 18:16:56

@Mirjam2: Magyaroknál inkább a nő van még mindig otthon és a férj megy ki pénzt keresni,persze a nő is dolgozik de itthon.

svajcineger 2015.10.04. 18:19:17

@tanato:
Azert ez nem ilyen egyszeru.

tanato 2015.10.04. 18:20:16

@Mirjam2: Persze a filippínó meg ázsiai afrikai nők tényleg fordított szerepben vannak,ők mennek el külföldre dolgozni főleg az ÖBöl államokban.De ennek ugye az ott máig meglévő bentlakós cselédrendszer az oka.

tanato 2015.10.04. 18:21:54

@svajcineger: Persze hogy nem egyszerű,de szerintem ilyen irányba kapisgálnak most az osztrák hatóságok is.Ehhez nem kell hamis vállalkozás sem elég az igazi, ha a vezető falubéli bevándorló vagy megkenhető nyugati

svajcineger 2015.10.04. 18:25:16

@tanato:
A dolog mindjart ott nehezedik, hogy eleve csak legalisan az orszagban tartozkodo/dolgozo kaphatja meg a csaladi potlekot. Kulfoldre egyebkent sem utaljak, csak helyi bankszamlara.

tanato 2015.10.04. 18:29:18

@svajcineger: Nem mondtam hogy egyszerű,de ha egy hivatalosan működő cég felvesz egy munkavállalót/aki esetleg nem is dolgozik mert nincs rá szükség/azután teljesen törvényesen jár a különbözet.

tanato 2015.10.04. 18:31:28

Mint a hogyan az említett hazai "cég" is teljesen hivatalos volt,igaz az egyetlen profitja a táppénz volt/Azt hiszem valamilyen tanácsadó cégnek álcázták magukat.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.10.04. 20:05:31

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:

Az arány:
- 80 % pénzért,
- 10 % kalandvágyból,
- 10 % családi okból.

Mi más ok lehetne?

2015.10.04. 21:18:03

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: Ezt ma csontokból jósoltad. vagy a pocidra csaptál, és úgy jött ki? :) De a viccet félretéve, pontosan hány kitántorgott embert ismersz, hogy ezt így megtudod mondani?

Mi más ok lehetne?

Mondjuk az, hogy teljesen kiszámíthatatlan ez az ország. Az átlagfizukból nem lehet előrébb jutni az életben, vállalkozni pedig legálisan teljesen lehetetlen. Nincsen magántulajdon. A jogállam fogalma tőlünk olyan messze áll, mint Makó Jeruzsálemtől. A jövőkép az, hogy majd még többet fog elvonni az állam az aktívaktól és a vállalkozásoktól, hogy továbbra is működjön a felosztó-kirovó rendszer, amivel szavazatot tudnak vásárolni maguknak a politikusok (az a drága Orbán már megint emelte a nyugdíjamat, az Isten áldja meg). Ezt csinálták persze a szocialisták is. Szépen lassan szétrohad az egészségügy. Az oktatásnak lassan nem lesz hova lejjebb süllyedni. De nem baj, hiszen folytatódik tovább a magyar csoda. Majd mi megmutatjuk a világnak! :D Bocsánat, de elhagytam a hurráoptimizmusomat. Ha én mondjuk nettó 300 ezret keresnék, szerintem akkor is zavarnának ezek a dolgok. És lehet, hogy nemcsak a pénz a motivációs rugó, hanem a jobb jövőbe vetett hit. Amit a politikusok és a haverjaik már elloptak...

Kénytelen vagyok szabadkozni, hiszen ha valaki utálja Orbánt, az nyilván mszp-s. :))))))))))

macamuca [IHUN] 2015.10.04. 21:23:02

@tanato:
Ezt azert gondold at, plane a gondozokent kulfoldon dolgozok tekintetében..... Zomuk nő, ahogyan a szobalányok 90 %-a is (igen, fiuk -ferfiak is dolgoznak e munkakorokben, tudom, de jellemzően nok inkabb. Es jócskán vannak, egyedul, mikozben a ferj/gyerekek meg Mo-on. Egyeb munkakoroket nem is említve. Mar regen nem igaz, hogy inkabb apu indul el, es csak elvétve akadna pelda area, hogy anyu megy külföldre. Kb 10 éve ez még ez volt a jellemző, de ma mar lassan felezodni latszik az arány, rengeteg no van kulfoldon egyedul. Hogy utóbb aztán jimegy-e a csalad us, vagy hazatér a kint dolgozó, az már mas téma.)

tanato 2015.10.04. 22:06:09

@macamuca [IHUN]: Jogos,a gondozók többsége nő,de ők főleg az idősebb elsősorban friss nyugdíjas korosztályból kerülnek ki,akiknek már kirepültek a gyermekei.Persze ,sokat ismerek ilyen nőket.

macamuca [IHUN] 2015.10.04. 23:11:27

@tanato:
Frissnyugdijas??? == 60 ev körüli (ha a kedvezményes nyugdijat vette igénybe), vagy 62+, ha normal nyugdíj.
Akad ilyen is, szó se róla , de zömmel 40+, 50+ evesek. Volt kolkeganoim közül jópár ezt választotta a 3 műszak 85 ezerért helyett. Egy kedves ismerősöm pedig kicsi gyerek mellől jart ki 3 hetes váltásban évekig, most Mo-on el és fosulira jar.
Szoval frissnyugdijasok zöme nem külföldre megy, ellenben a középkorúak körében nagyon megnott a (kényszerből) kulfoldon dolgozok szama/aranya az elmult 2-3 évben. Nyelvtudás alig, kényszerből megy (nincs munka, alig-penz van, nyugdíj =havi fix még sokára lesz /10-20-tobb ev) , hat megy. Es a nyelvtudás hiányosságai miatt gondozói, takarítói/vendeglatos munkával kezd.... Hogy kesobb lesz-e más /jobb munkája, marad-e, vagy visszatér, egyesul-e a család, stb, az már más történet.
A tuti havi fixes frissnyugdijasok zöme megpróbálja élvezni a nyugalmat +havi fixet, nemigen vállalja fel a kulfoldi élet nehézségeit (ez érthető is, szerintem).

RedRum 2015.10.05. 06:24:35

UK-BAN, és tudomásom szerint M.on is (bár ebben nem vagyok biztos) az életvitelszerűen ott élő ember/család igényelheti a családi pótlékot /kiegészítést. Mert minek támogatnának más országban élőket. Ürül a kassza, vágnak ahol tudnak. Egyébként már vagy egy éve terítéken van a dolog.

tanato 2015.10.05. 07:27:53

@macamuca [IHUN]: Ne felejtsd el a 40 éves nói nyugdíjat,sokan 54-56 éves korukban elmehetnek nyugdíjba,mert anno 14-16 éves korukban dolgozni mentek már.Szóval a lényeg ,kicsi gyerek mellől biztosan nem megy el a nő kintre.Nyilván 14 fölötti gyerekek mellől már el.

Sanyi9 2015.10.05. 07:28:43

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: egy ok az is, hogy sok ember egy civilizalt tarsadalomban szeretne elni. Ennek nem sok koze van az altalad emlitett harom ponthoz.

svajcineger 2015.10.05. 08:16:26

@RedRum:
Egeszen pontosan: az orszagban biztositassal rendelkezo szemely igenyelheti a szocialis ellatast akar a kulfoldon elo csaladtagja utan is. A biztositas ra a jogalap.

Muscari 2015.10.05. 08:24:58

@P.Elliot: sajnos ez sok esetben a család széthullásával is jár, a gyerekek. nem is ismerik az anyjukat. Borzasztó csapdahelyzet, hogy választani kell a pénz és aközött, te neveled fel a gyerekeidet.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.10.05. 12:25:02

@Sanyi9:

Dehogy.

De egy vitához elengedhetetlen a fogalmak tisztázása.

Ha pl. te azt érted "civilizált ország" alatt, hogy a havi nettó átlagbér minimum 1000 euró, akkor készségesen elismerem, hogy Mo. nem civlizált ország. S akkor vége is a vitának.

Sanyi9 2015.10.05. 15:05:11

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: ezt nehez megfogalmazni. Mondjuk egy par peldat kapasbol talalok ra, de ezek nem meritik ki semmi esetre sem a civilizaltsag fogalmat. Peldaul:

- Nemetorszag es Franciaorszag megbekelt egymassal, tobb evszazados haboruzas/ellensegeskedes utan. Most tanuljak az emberek egymast nyelvet es sok mindenben egyuttmukodnek. Ez szamomra a civilizaltsag resze, hogy nem utaljuk az osszes szomszedunkat (ez ervenyes falu/megye/orszag szintjen).

- empatia: az emberek nem teszik azt massal, amit nem kivannanak maguknak (szemeteles, agressziv vezetes, stb). Ez is szerintem a civilizacio resze

Ez a lista szubjektiv, ugyhogy, ha nem eleg, folytathatom akarmeddig.

DieNanny CH 2015.10.06. 09:16:46

@tanato:

Aki most 55 éves, az '60-ban született. Tehát, '75-ben el kellett hogy kezdjen dolgozni, hogy idén nyugdíjba mehessen. Szerintem ez nem volt jellemző. Nekem volt egy kolléganőm, ő 15 évesen konyhán kezdett. Viszont, '50-ben született.
Egyszóval: nagyon kevesen vannak olyanok, akik 60-ban vagy utána születtek, és 15 évesen kezdtek dolgozni. Szerintem.

tanato 2015.10.06. 10:35:01

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Akkor sok szakmunkásképzős tanulás munkaviszonynak is számított,így lehetséges 55-56 éves korban nyugdíjba vonulnia sok nőnek mostanság.Közülük tényleg sokan dolgoznak feketén ithon meg külföldön is háziápolóként.,mert jó erőben vannak még.

M. Péter 2015.10.06. 20:07:33

Úgy tűnik, hogy a brit kormány nyerésre áll egy segélyügyi perben: www.bbc.co.uk/news/world-europe-34452825

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása