oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. május 26. 06:41,  Harc a német bürokráciával 202 komment

2015. május 26. 06:41 Határátkelő

Harc a német bürokráciával

Meglehetősen rögös úton jutott el mai szerzőnk, Dénes addig, hogy magyar jogosítványát németre cserélje. A posztot olvasva néha nem tudtam, sírjak vagy nevessek – ezt majd mindenki eldönti magának.

burokracia_christian_schnettelker_www_manoftaste_de.jpg(fotó: Christian Schnettelker / manoftaste.de)

„Ahogy nemrég egy kommentemben ígértem, megírom, hogy hogyan sikerült a német hivatal és hivatalnokok ellenére német jogosítványhoz jutnom. Bár a magyar jogosítvány megszerzése sem volt egyszerű, de az nem ide tartozik, meg azzal a legtöbb embernek van tapasztalata.

A magyar jogosítványom 2013 júliusában járt le, és mivel már 2011 óta Németországban élek, egyértelmű volt, hogy ott csináltatok újat. Szerettem volna biztosra menni, ezért már márciusban elkezdtem a procedúrát, hogy biztos végezzek vele időben, és mivel április/májusban szoktam Magyarországra jönni, szükség esetén még papírokat is be tudtam volna szerezni.

A járási hivatal, ahol a jogosítványt intézik, 37 km-re van a lakóhelyemtől, és természetesen minden alkalommal kéredzkedni kellett a munkahelyről, hogy időben odaérjek.

Szóval március elején elmentem a hivatalba megkérdezni, hogy mi minden szükséges, és hogy is zajlik az egész. Először is kértek lakcímigazolást. Az mindig van nálam, de nem felelt meg, mert 3 hónapnál régebbi.

Azt mondták, hogy létezik egy rendszer, amin keresztül ők lekérdezhetik az adatot az önkormányzati hivatalból, de ez épp nem működik, így nekem kell bemennem az önkormányzathoz és kérni új igazolást.

Hivatalból nem hihetünk Önnek

A következő a fénykép. Magyarországon már 2008-ban, amikor a személyimet csináltattam, már a hivatalban készítették a fényképet. Ez praktikus, hiszen a műanyag kártyákhoz már nem kell papírkép, hiszen digitálisan megy az elkészítése.

De itt nem. Elküldtek fényképészhez, aki 15 euróért csinál igazolványképet természetesen digitális fényképezőgéppel (mivel halad a korral), kinyomtatja papírra, majd ezt a hivatalban beszkennelik. Nem tudom, hogy vajon még nem gondolkoztak el rajta, hogy lehetne ezt az egészet egyszerűbben is, vagy csak a fényképészlobbi ilyen erős...

De a lényeg csak ezután következett. Megnézték a jogosítványomat (ketten is), majd közölték, hogy nem tudnak eligazodni rajta. Megjegyezném, hogy természetesen kártyás EU-szabvány jogosítványom volt, tehát ugyanazok az adatok szerepeltek rajta, mint az új német jogosítványokon, és én abból indultam ki, hogy mivel az egész járásban csak itt foglalkoznak jogosítvánnyal, már feltételezhetően láttak egy párat. De csak azt hangoztatták, hogy nem értik, hogy mi van rajta.

Volt nekik korábban egy CD-jük, ami az egyes országok okmányai értelmezéséhez útmutatót tartalmazott, de PÁR ÉVE már nem találják!

Mindegy, felajánlottam nekik, hogy segítek az értelmezésben, kérdezzenek nyugodtan. Eddig ez még mindenhol működött (önkormányzatnál, banknál, biztosítónál, orvosnál, vámhivatalnál).

Ekkor jött a döbbenet, amikor gyakorlatilag szó szerint a következő reakciót kaptam: Az rendben van, hogy ön elmondja nekünk, hogy mi van odaírva, de mi hivatalból nem hihetünk önnek. Ekkor jöttek elő azzal az ötlettel, hogy akkor készíttessek hivatalos fordítást a jogosítványról. De mit is tartalmaz egy ilyen jogosítvány?

Jogosítvány, Magyar Köztársaság - lényegtelen dolgok

Az egyes pontok megnevezése/rövid leírása - minden EU-jogosítványon ugyanaz

Nevek, dátumok, kódszámok - teljesen értelmetlen lefordítani

Gondolom, egy fordítóirodában jót mosolyogtak volna, ha ilyen megbízást adtam volna nekik, de nem tettem. A legközelebbi fordítóiroda, ahol magyar nyelvű fordítást vállaltak, 70 km-re volt és 40 Euróba került volna. Szóval inkább más megoldást kerestem.

A hab a tortán pedig az volt, amikor elszólták magukat, hogy valójában a T és K kategóriával és a 185 és 186-os korlátozással nem tudnak mit kezdeni. De vajon mi történne, ha a T és K betűt és a 185 és 186-os számot egy hivatalos fordítóiroda 40 Euróért lefordítaná németre?? Vajon érthetőbb lenne?

Magad Uram

Otthon leültem a számítógép elé. Miután a fordítóirodás lehetőséget kizártam, gondoltam keresek valami hivatalos leírást az EU-s jogosítványról. Kevesebb, mint 5 perc keresés után megtaláltam az eur-lex.europa.eu honlapon a megfelelő részt.

Úgy gondoltam, ez elég hivatalos, és az egyik mellékletben pontról-pontra részletesen leírják benne, hogy mit tartalmaz a jogosítvány az EU minden hivatalos nyelvén. Ebből még az is kiderül, hogy a T és K kategóriák nemzeti kategóriák valamint a 100 feletti korlátozások csak abban az országban érvényesek, amely a jogosítványt kiadta.

A hét hátralévő részében elmentem a fényképészhez és az önkormányzati hivatalba. A lakcímigazolás igénylése annyiból állt, hogy odaadtam a személyimet, majd az ügyintéző megkérdezte, hogy még mindig az-e a lakcímem :-), és már nyomtatta is az újat.

A következő héten ismét ellátogattam a hivatalba a friss lakcímigazolással, fényképpel, jogszabálymelléklettel. Ekkor egy másik ügyintéző fogadott. Megnézte a jogosítványomat, lemásolta, majd elém tett egy papírt, hogy azzal menjek be az önkormányzati hivatalba és írassam alá.

De mondom a múlt héten azt mondták, hogy kérjek friss lakcímigazolást, most akkor menjek vissza megint ezzel a papírral?! Ja, nem kell, jó a lakcímigazolás is. Még odaadtam a fényképet, kifizettem 42 Eurót és ennyi volt az egész. Semmi egyéb értetlenkedés, fordítás, stb. Azzal búcsúzott, hogy majd értesítenek, ha kész az új jogosítvány, mert akkor le kell adnom a régit.

Teltek a hetek

Április közepén, amikor már közeledett a szabadság, felhívtam a hivatalt, mert már kezdtem türelmetlen lenni. Úgy gondoltam, jobb megelőzni a bajt, ha valami problémájuk van, akkor most mondják el, mert akkor a szabadságom alatt még tudok Magyarországon intézkedni. De csak annyit mondtak, hogy minden rendben van, majd értesítenek.

Június közepén ismét kezdtem türelmetlen lenni, hiszen július elejéig volt érvényes a jogosítványom. Felhívtam a hivatalt, de nem vette fel senki a telefont. Második próbálkozásra ugyanez.

A harmadik napon végre sikerült elkapnom valakit telefonon, de felvilágosított, hogy mivel problémás eset vagyok (már megint?), ezért csak egy ügyintéző tud nekem felvilágosítást adni, de ő épp szabadságon van, majd telefonáljak egy hét múlva.

Következő héten ismét telefonáltam a hivatalba. Az ügyintéző már egyből tudta, hogy ki vagyok, és azzal kezdte, hogy a jogosítványomról hivatalos fordítás kell. Ekkor elszakadt nálam a cérna és elkezdtem kifaggatni, hogy akkor az elmúlt több mint 3 hónapban ezt miért nem közölték, de semmi értékelhető választ nem kaptam.

Ekkor szépen elbetűztem neki az EU-jogszabály pontos címét, hogy ott nézzen utána a dolgoknak, mert én nem vagyok hajlandó lefordíttatni a jogosítványom, mert drága, értelmetlen és egyébként is szükségtelen, mert a hivatalnak anélkül is KÖTELESSÉGE kiállítani az újat.

Végül abban maradtunk, hogy alaposabban utánanéz a dolgoknak és pár hét múlva jelentkezik. De a következő héten lejár a jogosítványom! Akkor menjek be előző nap a hivatalba és adnak ideiglenest.

Nem tudja megállapítani, meddig érvényes

Július elején, egy nappal a lejárati dátum előtt ismét elmentem a hivatalba. Megint másik ügyintéző fogadott. Először csak értetlenkedett, de aztán eszébe jutott, hogy a kollégája említette neki az esetemet. Megkereste a dossziémat, megörültem, amikor megláttam a tetején a cetlit az eur-lex címmel.

Ekkor elkezdtem reménykedni, de nem tartott sokáig. Egyből kérte a fordítást a jogosítványomról, majd elmagyaráztam neki is ugyanazt, amit a kollégájának, de egyébként úgyis csak az ideiglenes jogosítványért jöttem. De nem értette, hogy miért. Hát azért mert holnap lejár a jogosítványom. Jó sokáig nézegette, majd közölte, hogy nem tudja megállapítani, hogy meddig érvényes :-).

Gondoltam magamban, hogy ha te a hivatalban a jogosítványos osztályon nem tudod megállapítani, akkor például egy rendőr az út szélén vajon mit csinálna. A hátoldalon ugyanis a dátumok éé.hh.nn formátumban szerepeltek, ami egy németnek természetesen furcsa.

Én végigpróbáltam az összes lehetséges kombinációt, de olyanok voltak a számok, hogy csak ebben a sorrendben adtak ki értelmes dátumot. Természetesen ehhez a művelethez minimum átlagos intelligenciaszint szükséges. De ennél kevesebb is elegendő lett volna ahhoz, hogy a jogosítvány másik oldalán felfedezze a dátumot, ami éééé.hh.nn formátumban szerepelt, de ez sem sikerült.

Végül sikerült meggyőznöm róla, hogy holnap lejár, szóval adjon ideiglenest. Ekkor jött a nagy felismerés részéről, hogy a jogosítványomon C kategória is szerepel, és erre nem tud ideiglenes papírt adni (szerencsére nem volt rá szükségem), de ha szeretném, hogy az új jogosítványom továbbra is érvényes legyen C kategóriára is, akkor még el kell mennem orvosi vizsgálatra.

Szóval jön a következő forduló

Megkaptam az ideiglenest, de kihangsúlyozta, hogy ez csak belföldön érvényes. Adott egy papírt a környék orvosairól, ahova mehetek vizsgálatra, de szólt, hogy nem adott semmit, mert nem mondhatja meg, hogy mely orvosok foglalkoznak ilyennel:-). Kaptam még egy felbélyegzett borítékot is, amiben az orvosi papírokat vissza kellett küldenem. Gondoltam ezután pár hétig ismét nem hallok felőlük semmit, még azt sem, ha valami bajuk van.

Másnap elmentem az orvoshoz, természetesen ismét munkaidőben. Ha jól emlékszek, 80 Euróba került. Postáztam a papírokat és ismét vártam.

Augusztus közepén ismét kezdtem türelmetlen lenni. Felhívtam a hivatalt, ami most elsőre sikerült is. Közölték, hogy most már rendben van minden, csak újra kellett indítaniuk a jogosítványigénylést, mert valamilyen dátumot elírtak :-). Majd egy hét múlva értesítenek.

Elérkezett augusztus utolsó hete és levelem érkezett a hivataltól. Reménykedtem, hogy végre vége az egésznek és már csak egyszer kell mennem hozzájuk. De ekkor jött a nagy meglepetés. Az új jogosítvány benne volt a levélben! Nem kell többször mennem.

Mi a tanulság?

Ha érzed, hogy a probléma nem a rendszerben van, hanem az ügyintézőnél, és biztos vagy az igazadban, akkor addig kell őket zaklatni, amíg el nem végzik a munkájukat.

Nekem is volt korábban problémám az egészségbiztosítónál, de ott egyértelmű volt, hogy nem az ügyintéző a hibás, így ott visszafogtam magam, bár nem volt egyszerű. A többi helyen pedig mindig rendkívül rendesek és segítőkészek voltak velem.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: bürokrácia Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr697489768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.26. 17:53:35

@~~Babette~~: + Babette + Muscari
OFF
engem még mindig nem kerestek....
remélem, nem is fognak.
február óta fizetek. amint meglesz a baba és kapok gyest, nem kell fizetnem sem.
fingers crossed.

wuaaa 2015.05.26. 17:54:05

Micsoda pangás van ma itt.... :))

Taxomükke (UK) 2015.05.26. 18:06:11

@Muscari: Na, eez most elvette a kedvemet attól, hogy utólag én is lemondjam a tébét.
Bircának van igaza, minél kevesebb dolgot köt az ember a hatóságok orrára, annál jobb.

qkuc 2015.05.26. 18:14:41

@Kozsdine Krisztina ( Alsace,France): huhh ezt jó tudni, egy jó darabig biztosan nem akarnék kijelentkezni

Taxomükke (UK) 2015.05.26. 18:15:21

OFF
Kedves Andrea, ANDREASAGEUK satöbbi emailcímre már küldtem két emailt, ha nem látod, keresd a spam mappában.
ON

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 18:44:30

Itt Uk-ben sokkal egyszerubb volt. Az enyemet 1.5 het alatt kikuldtek jopar eve , paromnaktavaly tobb mint 3 hetet kellett varnia, de kozben jott egy level toluk, hogy bocs kicsit tovabb tart, mint gondolnak, ugyanis ellenorzika magyar hivatallal az adatokat, azert tart edidg. Jahm,e s nem kelett sehova bemenni, csak a postara, elkuldeni a formot, meg a regi jogsit.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 18:47:00

@Kozsdine Krisztina ( Alsace,France): az oep fele kotelezo lett volna jelezned ( 2009. apr 1 tol visszamenolegesen is kotelezo) , egy idoben nem kellett a navnak jelezni, msot nem tudom mi van, ugy nez ki , mintha kellene . Engem fenyegettek meg az apehtol , akkor amikor meg csak az oepnek kellett szolni, holott szoltam az oepnek idoben.

szalka240 2015.05.26. 18:49:39

@Herr Géza: A poszter itt lakik :-)
hataratkelo.blog.hu/2014/12/18/majdnem_skandinavia

A helyi Führerscheinstellét egy évvel korábban szüntették meg, azóta már csak egy helyen van az egész járásban.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 18:50:17

@Muscari: Nem szabhatnak ki amugy . Kuld majd az oep egy levelet, azt erdemes a navnak is elkuldeni, illetve talan 1 vagy masfel eve van egy navos form is, ahol az apehnak is bejelenthed ugyanazt , amit az oepnak tettel.

Taxomükke (UK) 2015.05.26. 18:51:55

@~~Babette~~: Ez egy komplett idióta, és az EU-s állampolgárok szemen köpése, hogy ilyen pozícióban lehet.
És ez nem vicc.

szalka240 2015.05.26. 18:52:34

@Muscari: Szerintem a magyar hivatalnál csak a jóindulatukban bízhatsz. Elvileg van olyan szabály, hogy EU-n belül egyszerre csak egy helyen fizetheted a biztosítást, viszont az új biztosítási jogviszonyt elvileg a létrejötte utáni 15 napon belül jelezni kellett volna a magyar hivatal felé.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 18:53:33

@Muscari: Kozben talaltam ilyet:
forras : fn.hir24.hu/penzugy/2014/10/06/kockaztat-aki-nem-jelenti-be-a-kulfoldi-munkat/
"Amikor a NAV-nak kell bejelenteni a külföldi munkát

Kiderült, a NAV-hoz kizárólag abban az esetben kell bejelentést tenni (15 napon belül), ha az adózót egészségügyi szolgáltatási járulékfizetésre kötelezettként tartották nyilván. Vagyis ha olyan személyről van szó, aki a járulékot közvetlenül a NAV-hoz fizette (a már említett minimum 6810 forintot havonta). Például azért, mert álláskereső volt."

'T1011 -t kell ilyenkor kitolteni.
Viszont:

Kivétel is van
Aki azonban külföldre távozáskor belföldi lakhelyét felszámolja, és lakcíme megszűnését bejelenti a járási, fővárosi kerületi hivatal okmányirodájához, a NAV-hoz már nem kell bejelentenie a fizetési kötelezettség megszűnését.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 18:54:42

@szalka240: Igen, de valahol le van irva, hogy a megkesett bejelentest, vagyis a jogviszonyod tisztazasat nem buntetik. Megkeresem majd.

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.26. 18:56:09

@tildy[UK]: (zárójelben: én azért abban a kivételben nem bíznék, ismerve a munkamenetet)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 19:03:17

@DavidT: Nekem elfogadtak a papirokat innet, meg elkudltem nekik a munkaszerzodesemre vonatkozo papirt is, meg az euorpai egeszsegbiztositasi kartyarol a masolatot (ittenit) , szerencsere eddig mindent elfogadtak.

@adg [Au, Darwin]: NEm, a szemelyi nem marad, ha vegleges letelepedest valasztasz. Lakcimkartyat talan most mar adnak, kulfoldi lakcim van rajta ( marmint nem az ottani cimed, csak hogy kulfoldi lakcim)

@Herr Géza: Pontosan hasonloan fenyegettek meg engem is. Meg hogy kuldjem be a szuleim szolnokra az apehhoz ( az, hogy egyik alig, a masiknak nincs laba, whatever. )

Muscari: este atnyalazom neked a dolgokat, de ha itt 2011 ota vagy biztositott, kotelezo nekik elfogadniuk. Ha maskepp nem megy, kerj a HMRC-rol igazolast, hogy NI-t itt fizetsz.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 19:07:49

@~~Babette~~: Jogos. :) En sem. Kivancsi leszek majd a Canossa-jarasunkra a gyerkoccel....

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.05.26. 19:08:30

@tildy[UK]: köszi Neked is

na most nálam annyiban speckó még a helyzet hogy én diák voltam egész végig ... az EU-s kártyát meg a rohadt UKVI elvesztette a permanent residence jelentkezésem során (vagy már vissza sem küldte az útleveles borítékban - amit rossz helyre küldtek és ennélfogva elveszett)

na de mindegy, majd megoldódik valahogy

szalka240 2015.05.26. 19:12:14

@Zoole[uk]: Nem volt túl sok idegeskedés. Inkább kihívásként éltem meg, hogy vajon sikerül-e őket meggyőzni arról, hogy nekem van igazam, nem pedig nekik. Biztos más lett volna a helyzet, ha sofőrként dolgoztam volna és szükségem lett volna a jogosítványra.
Egyébként szerintem ragályos az itteni emberek nyugalma, amióta itt vagyok még kevesebbet idegeskedek, mint korábban. Kivéve a munkahelyet, ugyanis a főnökömet sajnos nem sikerült megfertőzni a nyugalommal.

M. Péter 2015.05.26. 19:38:41

@qkuc: Van egy olyan 2013-as uniós irányelv, hogy a más uniós tagországban kibocsájtott jogosítványok a lejáratukig érvényesek lesznek, de amíg ezt át nem ültetik a helyi jogba, addig bizonyos idő után ki kell cserélni, ha az ember vezetni akar.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 19:45:15

@M. Péter: ez így van. Uk-ben egy ideig kötelező volt cserélni, most már az van, amit te is írsz.

qkuc 2015.05.26. 19:47:01

@M. Péter: Köszi az infót ... Akkor az a tervem nem fog bejönni, hogy megvárom a míg lejár, még sok év van hátra, :).

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 19:48:24

@Kivancsi: de , van 10 éves érvényesség, nézd meg jobban::) Nem úgy, mint Magyarországon, de van. 10 évente Uk-ben is csereltetni kell

M. Péter 2015.05.26. 19:49:55

@Kivancsi: 10 évenként cserélni kell a fényképet, és ez £14 fontba kerül.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.05.26. 19:53:34

Na ma megvolt az első munkanap.
Ugyan nem dolgoztam de minden rendben van.
Flitwick-ben dolgozunk. Visznek hoznak minket.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.05.26. 19:56:49

Annyi zsákutca a világon nincs mint ebben a faluban.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 20:43:19

@Muscari: Na szoval, visszamenoleg nem kovetelhetnek toletek penzt, de birsagot kiszabhatnak.

"Mikor kell a bejelentés megtenni? Milyen következményekkel jár a bejelentés késedelme vagy elmulasztása?

A bejelentést a külföldön létrejött biztosítási jogviszony létrejöttétől, illetve annak megszűnésétől számított 15 napon belül kell megtenni.

Felhívjuk a figyelmét, hogy a bejelentés késedelme, elmulasztása, vagy a nem megfelelő bejelentés 10.000,- Ft-tól 100.000,- Ft-ig terjedő mulasztási bírság kiszabását vonhatja maga után!"

Szoval igenis ragaszkodjatok ahhoz, hogy miota vagytok biztositottak itt, ha maskepp nem megy, hmrctol igazolas.

Muscari 2015.05.26. 21:58:42

@Ödenburger [Hu/At]: persze, nekünk is megvan mindkettő, ez teljesen járható út. Mi wz a baromság, hogy 3 éves kortól kötelező az óvoda? Megáll az eszem.

Muscari 2015.05.26. 22:02:15

@mojyo: igen, olvastam róla :-)))

Muscari 2015.05.26. 22:05:26

@tildy[UK]: az szerinted elég? Akkor az a baj, hogy nem tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a bal?

Muscari 2015.05.26. 22:08:21

@tildy[UK]: köszi, igazából benned bízram :-)

FutureFry 2015.05.26. 22:24:45

@mojyo:
Nekem is az jutott eszembe, hogy lehet, egyszerűbb letenni a vizsgát. Amerikában pláne, mert pl. egyre kevesebb helyen kérik a párhuzamos parkolási manővert mint gyakorlati vizsgaanyagot:
www.usatoday.com/story/news/nation-now/2015/05/21/parallel-parking-driving-tests/27671165/

Igaz, sok államban (reciprokális egyezmények alapján) ott sem kell semmiféle vizsga, csak “átváltás” a helyi jogsira (persze csak akkor ha “sokáig” marad valaki, akkor viszont elvileg kötelező). Érdekes, hogy milyen egyezmények vannak. pl. Washington állam “beváltja” a német, kanadai (de csak BC!) , dél-koreai és tajvani jogsikat:
www.dol.wa.gov/driverslicense/moving.html

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.26. 22:30:22

@Muscari: az a legszebb, hogy ha nem jár a gyerek óvodába, akkor ugrik majd a családi pótlék idén szeptembertől. elég férőhely meg továbbra sincsen persze. de állítólag a jegyzők általában elég lazán adnak normálisnak kinéző családoknak felmentést. szóval úgy tudom, perpill ez a helyzet ebben az ügyben.

blackhairlady 2015.05.26. 22:32:38

@adg [Au, Darwin]: Vissza kell adni a szemelyit ha kijelentkezel otthonrol, es kapsz egy lakcimkartyat amire az van irva, hogy kulfoldon tartozkodo vagy valami ilyesmi.

blackhairlady 2015.05.26. 22:33:28

@Ödenburger [Hu/At]: Jelentkezz ki, es utana jelentkezz be mint ideiglenes lako.

blackhairlady 2015.05.26. 22:36:39

@Muscari: Nalatok nincs tb kartya vagy hasonlo? Az en social security number kartyamat lefenymasolta a holgy, es az azon szereplo datumtol kezdve nem kertek az otthoni tb fizetest (igaz, a kesedelmi dijat kifizettettek). Olyan papirt vagy kartyat kene talalnod amin szerepel az elso fizetes datuma.

blackhairlady 2015.05.26. 22:39:15

@Ödenburger [Hu/At]: A mi sulinkbol sok gyerek ment kulfoldre, kezdetben magan tanulok voltak, aztan irtak egy levelet (en is) az iskolanak, hogy ebbe es ebbe az iskolaba jar, ha hivatalos papir kell, vegyek fel veluk a kapcsolatot, es ennyi. Soha senki nem kereste oket.

blackhairlady 2015.05.26. 22:43:55

@Ödenburger [Hu/At]: Na most jutottam eddig a kommentig. En mindenkeppen azt csinalnam, hogy allandorol ideiglenesre cserelnem a cimet. Az allando pedig az osztrak lenne, igy az ovoda, CSP, Gyes, minden megoldhato lenen az osztrakoktol. Es igy maradna magyarorszagi lakcimed is a banki es hasonlo dolgokhoz, a szemelyit sem kene visszadni. A lakcim pedig nem szamit a tulajdonosi viszonyokban, tehat ha sajat hazad van sopronban, az akkor is sajatod marad ha csak ideiglenesen vagy bejelentve oda.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.05.26. 22:44:39

@Din Serpahis: Azt azért ne felejtsd ki a sztoribol, hogy elötte el kellett menni szemvizsgälatra (optikus, CHF 10és 12 között kérnek érte). ;-)
Aztän mär csak a kitöltött formanyomtatvännyal és a jogsival kellett a helyi Közlekedésfelügyelethez bekocogni, és kivärni a helytöl függöen rövidebb-hosszabb sort.

Azt nem tudom, hogy tudod-e (meg mäs is), hogy ha vältozik a cimed, és nincs auto a neveden, akkor mélben jelezni kell nekik a cimvältozäst. Ha van auto, akkor ugye le kell igyis-ugyis jelenteni, hogy vältozott a cim.

@labirintus1: Otthon is "jär" kismotor a B-hez,nem? Meg 3,5t-ig lehet még vezetni a különbözö järmüveket.
Nekem amikor kicserélték mindezeket elfelejtették. Viszont volt egy kollégäm, akinek az összes kategoriät beirtäk. :-)

@Zoole[uk]: Én is még a régit cseréltem. Anno itt visszaküldték a külföldi jogsikat. A rozsaszinüre räpecsételték az összes oldalra, hogy érvénytelen Svjäcban. A kärtyaformätumura meg ugyan ezt a szöveget ragasztottäk rä...szerinted häny magyar hagyta rajta...?:-)
@Herr Géza: Jogsi itt is örök élet +1nap. A büntipontok kivételével itt is ugy van, ahogy nälatok. Most värunk 1büntit, férjem nem vette észre, hogy 30as övezetben vagyunk. Parkolo autoban benne ült a bäcsi, aki olvasott valamit, és egyszer csak a piros villanäs...45-tel mentünk. Ha szerencsénk van, akkor 25€ lesz. ;-)
@Kozsdine Krisztina ( Alsace,France): 2013 ota nem kell az ideiglenest bejelenteni.
@~~Babette~~: Nem vettem észre multkor, hogy kérdeztél. (Meg nem mindig tudok bejelentkezni amiota Balogh Tamas a System administratorunk...)
Itt a 2 legfontosabb papir a munkavällaläshoz a Strafregister Auszug (erkölcsi) és a Betreibungsauszug vagy Betreibungsauskunft. Ez 1 cetli ami arrol szol, hogy van-e / volt-e ellened végrehajtäs. Ezt pl magänszemély is kezdeményezheti nem csak birosäg. És csak a kezdeményezö szüntetheti meg. 20év az elévülése, addig täroljäk, hogy kinek miért mennyivel.
Valami ilyesmi:
m.uzletresz.hu/uzletresz/vallalkozas/20130422-vegrehajtasi-adatbazist-tervez-a-kormany.html
Erröl otthon senki nem tud semmit...pedig 2015 van... :-)

OFF
Ha valaki Svajcba szeretne jönni.
A legujabb amit kérnek ahhoz, hogy be lehessen jelentkezni / megadjäk a tartozkodäsi engedélyt: Geburtsschein (Geburtsurkunde) = születési bizonyitväny (születési anyakönyvi kivonat) oder Familienbüchlein = csalädi anyakönyv . És az itteni szokäsokhoz hiven nem lehet 3honapnäl régebbi...
Ha külföldröl költözik az ember, akkor még kell a munkaszerzödés is (de ezt ki lehet cselezni az engedélykéréskor)
ON

SzZoole 2015.05.26. 22:47:46

@Naschkatze (Mostindien / CH): Nekem itt nem adtak vissza,csak az ujjat kuldtek el postan.

blackhairlady 2015.05.26. 22:49:26

@~~Babette~~: EU-s orszagba lehet, hogy nem, de pl. nekem az USAba le kellett adnom ahhoz, hogy le tudjam mondani a tb-t, mert nincs kolcsonos megallapodas a 2 orszag kozott.

Muscari 2015.05.26. 22:51:42

@blackhair-lady: van egy kártya az NI numberrel, de nincs eajta dátum. Megvan a levél, hogy kiadták a számot, de az nem bizonyítja azt, hogy fizetek is.
Az lesz, amit Tildy mond, igazolást kell kérni az itteni adóhivataltól a befizetésekről.

A baj csak az, hogy 2 oldalt is találtam, ahol le lehet valamit kérni és nem tudom, hogy melyik lenne a jó. Nem fogom megúszni, hogy felhívjam őket, de az egy rémálom, míg hatvanhatszor megnyomom ezt a gombot aztán azt a gombot... Jol ki van ez találva, hogy ne híjuk őket túl gyakran.

2015.05.26. 22:53:56

@FutureFry: Olyat Amerikaban ugyse kell csinalni, mert mindenki kertvarosban lakik, sajat garazzsal, es mallokba jar vasarolni, parhuzamosparkolas belvarosi yuppie csokeveny! :D

Az amugy igaz, hogy az USA-ban nincs is muszaki vizsga, es kb barmilyen takolmannyal lehet szelni az utakat? Bocsanat amugy, ha mar nagyon faraszto, hogy hulyesegeket kerdezek neha, a Szovjetunioban nottem fel egy ko alatt a belvarosban, es banyaszpropaganda-lapokbol szereztem az informacioimat a haldoklo nyugatrol :)

wuaaa 2015.05.26. 23:05:53

@Muscari: Viccelsz? Kérsz egy ilyet is, olyat is, összekapcsolod a kettőt és elküldöd úgy. Ha valamire azt mondanák, hogy hiányzik, akkor azt mondod majd, hogy dehogyis, ott van a másik lapon... :))

blackhairlady 2015.05.26. 23:08:08

@Muscari: Ezert utalok en is telefonalni, 10 percig kulonbozo opciok kozul valaszthatok:(
Sajnalom, hogy nem uszod meg egyszeruen. En is szenvedtem annak idejen a sajat es a lanyom TB-je miatt is, a kamatot meg nem engedtek el, pedig irtam kerelmet is:( Na mindegy, most mar csak a hazat kene eladnom aztan megszabadultam mindentol. Illetve a ksi balatoni fahazam van meg, de azt sosem adom el, az az en kis darabka emlekem:)

FutureFry 2015.05.26. 23:09:26

@blackhair-lady: Az SS kártyán csak 2007-től van rajta a kiadás dátuma (meg az 1940 előttieken). Az OEP engem is valahogy megtalált jópár éve, de szerencsére "kiírtak" (még csak nem is személyes) "bemondásra" és nem kértek mindenféle papírt vagy másolatot (az SS kártyát/számot mondjuk nem is adtam volna oda nekik).

blackhairlady 2015.05.26. 23:11:03

@mojyo: Egyebkent ebben igazad van, itt tenyleg senki sem csinalt meg ilyen parkolast, a vizsgat kiveve:DD
Nalunk akkora parkolok vannak (a mallokban is:D), hogy a Digegr a gepevel siman beall szabalyosan:))

Muszaki vizsga van, en a mult heten vitten az enyemet. Hol halalsz te ilyen pokoli torteneteket?:D

blackhairlady 2015.05.26. 23:12:56

@FutureFry: Hat en 2010-ben koltoztem, azota van, az meg nem is jutott eszembe, miert is ne masolhatnak le. Mit kezdenek vele a NAV-ban? Igy viszont sok sok penzet sporoltam:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 23:14:10

@Muscari: Legyen meg itteni ehiced. Az az apehnel jolly joker:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 23:15:25

@Muscari: nem kuldte el amit irtam . Legyen itteni EHICed, azt tudjak mi.

FutureFry 2015.05.26. 23:16:34

@mojyo: Az igazi yuppie sehogysem parkol, mert tömegközlekedik, gyalogol, vagy biciklizik. Lehet biciklivel párhuzamosan parkol a belvárosban.

A műszaki vizsgáról írtam régebben: Több államban egyáltalán nincs, esetleg csak részleges (pl. csak a károsanyag-kibocsátást mérik):
en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_inspection_in_the_United_States

2015.05.26. 23:26:35

@blackhair-lady: Mondtam, hogy a banyaszlapokbol! :D De az elobb most @FutureFry: is azt mondta, hogy nem mindenhol van muszaki, ugyhogy lehet, megis igazat irt a Juppi Pravda? :D

(Nem vagyok szerencsere igazi yuppie, utcan parkolunk, parhuzamosan, en nagyon szeretem az autonkat :) )

FutureFry 2015.05.26. 23:31:35

@~~Babette~~: @blackhair-lady: a TB-től is ki lettem jelentve, de a személyim is megmaradt. Persze lehet nem szabályos.

M. Péter 2015.05.26. 23:33:34

@blackhair-lady: Már aláírták az egyezményt, és ha minden igaz, nemsokára életbe is fog lépni.

blackhairlady 2015.05.26. 23:38:38

@mojyo: De nekem kellett csinaltatni, ezert van, punk tum:)))
Tenyleg nem tudok minden szabalyt, nem is erdekel, csak a helyiek. Ahany allam annyi szokas, en terhelem magam felesleges adatokkal:D
Akkor te egy pokoli kornyeken laksz, hogy meg a parhuzamos parkolast is igenybe kell venend:DDDDD (meg meg sok sok szmajli)

blackhairlady 2015.05.26. 23:39:15

@FutureFry: Szerintem regen igy volt, ujabb modi az, hogy le kell adni

blackhairlady 2015.05.26. 23:42:10

@M. Péter: Tenyleg? Nem hallottam rola, de jo hir mindenkeppen, koszi.

Nekem egyebkent az Apehos holgy (akkor meg igy hivtak) mondta mielot tkoltoztunk volna, 2010 nyaran, hogy nem kell kijelentkeznem, mert Amerikaval is par heten belul alairjak a megallapodast. Aztan kiderult, hogy ebbol nem lett semmi, en meg futkoshattam a hivatalba napokig ahelyett, hogy a Balatonon grilleztem volna a csaladdal:(

FutureFry 2015.05.26. 23:50:09

@mojyo: @blackhair-lady: Sőt sokszor államon belül is (megyénként) változó a szabályozás (pl. csak a yuppiebb - a.k.a. urbánusabb - megyékben kell a károsanyag-kibocsátást mérni).

2015.05.26. 23:54:23

@blackhair-lady: Nem lehet, hogy teged atvertek, es nem is kell muszaki, csak azt mondjak? :D

Amugy aki profi, es urbanus autoja van, es nem amerikaikertvarosi SUV-ja, az tud parhuzamosparkolni! :P :D

blackhairlady 2015.05.26. 23:58:01

@mojyo: Lehet, majd megkerdezem, mit fizettem akkor, lehet, hogy autopalya matricat vetetm? Hmm, elbizonytalanitottal.

Nekem nincs is SUV-m, bebeee, mert en kornyezettudatos kertvarosi vagyok, es nekem hybrid autom van, ugy bzony, azert, hogy az urbanusok altal kibocstott monoxidot ne tetezzem tovabb.

blackhairlady 2015.05.26. 23:58:46

@FutureFry: :))))) Ugye ez tnyleg csak vicc volt, es nincs ilyen megyes dolog? Nyugtass meg, kerlek.

FutureFry 2015.05.27. 00:05:41

@blackhair-lady: Nem, ez komoly, van ilyen. Lásd a linket amit fentebb írtam (@FutureFry: ).

"Jurisdictions requiring periodic vehicle emissions inspections
...
Texas—annually, required only in the largest urban areas: Houston, Dallas-Fort Worth, Austin, and El Paso. ... "

Muscari 2015.05.27. 00:11:12

@tildy[UK]: az megvan, de azon csak a lejárat dátuma van rajta, a kibocsátás nincs. Honnan tudja majd a NAV, hogy mi má 2011 óta fizetjük itt, amit kell?

blackhairlady 2015.05.27. 00:20:31

@FutureFry: Koszi, ez erdekes. Tenyleg azt hittem csak vicc.

kék madár 2015.05.27. 01:03:21

@blackhair-lady: "nekem hybrid autom van"
yes!!!

FutureFry 2015.05.27. 01:14:04

@M. Péter: Köszi - erről nem tudtam (most látom, hogy több EU állammal aláírtak már hasonló szerződést - többek között a Szlovákokkal, Lengyelekkel és Csehekkel is). Szóval ha ez életbe lép, akkor (ha jól értem) pl. a H-1B-vel vagy L-1-gyel Amerikában dolgozó magyar állampolgárnak - ha bemutat valami OEP/TAJ papírt, hogy otthon fizet - nem fogják levonni a fizetéséből a "Social Security / Medicare" adókat?

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.27. 07:11:46

@tildy[UK]: ha nem jelentkeztek ki , akkor visszamenoleg 5 evre kerhetik toluk (is).

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.27. 07:19:01

@Muscari: en a helyedben leveleznek veluk. telefonon meg soha semmit nem tudtam elintézni. szo elszall...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.27. 08:03:16

@~~Babette~~: Elvileg nem, csak a birsagot, legalabbis igy tudom, de lehet tevedek.

Muscari 2015.05.27. 08:29:58

@~~Babette~~: én az angolra gondoltam, nem a magyarra. Bár az is jó ötlet, először írunk nekik, hogy milyen papírok kellenek, aztán veszem fel a kapcsolatot az itteniekkel.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.27. 08:30:37

@Muscari: p60. pl.Vagy igazolas a hmrc-tol. De amugy uk-ben alanyi jogon biztositott vagy, ha itt laksz.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.27. 08:32:05

@Muscari: idohuzas. HMRC tok korrekt itt, eszmeletlen jo arcok. Kerj toluk papirt, hogy miota fizetsz itt ni-t. Ehiccel el fogja fogadni az oep.

Kivancsi 2015.05.27. 08:34:25

@M. Péter: köszi...
jo hogy szoltatok lassacskan meg kell ujjitanom :)
sose neztem az 'A' oldalt mindig csak a 'B' oldalt neztem :)

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2015.05.27. 08:40:26

@Naschkatze (Mostindien / CH):igen,tudom mi epp 2013 ban jöttünk ki,akkor meg nem is jelentettük be.Aztan utana valo evben mar igen,mivel veglegesre tervezzük a dolgot.Visszaadtuk a szemelyit,lakcimkartyat adtak ujat,annyi all rajta hogy külföldi lakcim.Plusz ki kellett egy nyilatkozatot tölteni.Ennyi.

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.27. 08:42:03

@Muscari: ja értem, bocs, félreértettem

egyébként a navnál ez van írva:
nav.gov.hu/nav/regiok/kozep_dunantul/kozepdunantul/archivum_kdr/2013/uniotagallammunkavall.html

"Ha a kapott tájékoztatás szerint a másik tagállam joga alkalmazandó, akkor a magánszemély Magyarországon nem lesz kötelezett járulékfizetésre. Ennek azonban feltétele, hogy igazolja a másik tagállambeli biztosítási jogviszonyát.

Igazolásul a biztosítás helye szerinti tagállam illetékes hatósága által kiadott A1-es igazolás szolgál, vagy bármely, kizárólag az adott tagállam illetékes hatósága által kiadott olyan hivatalos igazolás is megfelelő, amely tanúsítja a másik tagállambeli biztosítási jogviszony tényét.

Ennek igazolására ugyanakkor nem felel meg pl. a munkaszerződés vagy a külföldi munkáltató által kiállított igazolás."

és van még az oepes oldal, amiről tildy is idézett:
www.oep.hu/felso_menu/lakossagnak/ellatas_magyarorszagon/jogosultsag_az_ellatasra/kulfoldon_munkat_vallalok_bejelentese/_kulfoldon_munkatvallalok_bejelentes.html

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.27. 08:45:53

@tildy[UK]: a bírság az mulasztási bírság lehet, vagyis a bejelentés elmulasztása,
de ennek megfizetése nem mentesít az alól, hogy a szerintük jogosan járó havi díjat követeljék,
abban az esetben (!!!!!), ha nem tudja valaki igazolni, hogy kint van biztosítása.
aminek nemigen látom akadályát a ti esetetekben, hiszen mindegyikőtöknek van, tehát vagy az erről szóló kártyát (ha létezik materiálisan), vagy annak kapcsán egy igazolást lehet kérni a helyi szervtől. a fenti idézetben szerepel valami A1 -es igazolás, amit nem ismerek, utána kéne járni...

Herr Géza 2015.05.27. 09:13:35

@~~Babette~~: Az A1-es (EU-konform doksi tudtommal) pont az ilyen célra szóló igazolás, a saját betegbiztosítódtól tudod kérni, Azt tartalmazza, hogy mettől meddig voltál/vagy náluk biztosított. Név, lakcím, slussz. Itt kb. egy telefonba kerül és már küldik is...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.27. 09:21:58

@~~Babette~~: Igen, azt en is lattam 10-100 ezer forint mulasztasi birsag lehet.

En megtalaltam az A1-t , erre hivatkoznak tobb helyen is : www.gov.uk/government/publications/national-insurance-employees-going-to-work-in-the-european-economic-area-ca3822

M. Péter 2015.05.27. 10:05:36

@FutureFry: Annyira nem lesz jó a helyzet, de a hatálybalépés után már nem kérheti az OEP a havi 6000Ft-ot az USA-ban dolgozó magyaroktól, ha nem jelentkeztek ki. A legtöbbet azoknak jelent majd, akik 10 évnél kevesebbet dolgoztak az USA-ban, és egyébként nem kapnának amerikai nyugdíjat.

labirintus1 2015.05.27. 13:11:26

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Igazából nem tudom, mert alig használom a jogosítványomat és kismotort még soha nem vezettem.

Én abból gondoltam, hogy ez egy új kategória, hogy a B érvényességének kezdete az a 10 évvel ezelőtti dátum, amikor levizsgáztam. Ennek a kategóriának az érvényességének a kezdete pedig 2015. április 29., amikor kiállították a belga jogsit.

Szerintem, ez nálam nem lesz fontos kérdés, mert nem tervezek motorozni.

FutureFry 2015.05.27. 16:03:09

@M. Péter: Ez érdekes - mert az IRS szerint* az olyan országokkal akikkel az USA-nak megállapodása van befolyásolhatja, hogy kell-e “Social Security / Medicare” adót fizetni az amerikában (ideiglenesen) dolgozónak. Egyébként ezt pl. F-1/J-1 (tanuló) vízumnál már régebben sem (és most sem) kell(ett) feltétlenül fizetni, már amikor a tanuló vízummal - a megengedett keretek között - dolgozik valaki. Igaz, ott (államközi megállapodás alapján) magyar állampolgár választhatja, hogy adófizetés szempontjából “resident alien”-ként kezeljék, és akkor viszont kell fizetni. A “resident alien”-nek az (is) előnye, hogy pl. EIC-t (ami tkp. egy adóvisszatérítés a befizetett adó összegén felül) is kaphat az illető (ami az alacsonyabb - tanulóvízumoknál tipikus - fizetéseknél jelentős lehet (több mint a “Social Security/Medicare” adó miatti levonások))

*www.irs.gov/Individuals/International-Taxpayers/Totalization-Agreements

Kivancsi 2015.05.27. 16:54:46

@~~Babette~~: ja jo... 2013?
mikortol is vagyunk tagok es lehet kulfoldon dolgozni??
2005!
NAV le van maradva 8 evvel... igen nehez kovetni az EU-s szabalyokat olyan vezetokkel akik valakinek a valakije es meg "kulfoldiul" sem tud! :)
2009 ben mentem az APEH hoz hogy mit kell jelentem?
Mancika lesett ram mint Rozi a moziban.....
Atkuldott az OEP-hez...
Ott sikeresen kijelentkeztem...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.05.27. 21:56:02

@~~Babette~~:
:~~Babette~~ 2015.05.12. 07:54:43
Itt kérdezted, hogy mire kell nekem ez az izé: nyuszigonosz inkasszo kivonatnak mondta. Aztän talältam meg ezt a belinkelt cikket, de otthon senki nem tud semmiröl. Itt meg enélkül kb 1lépést sem tudsz tenni. Gondoltam, hätha valaki itt okosabb. :-) Igy kapnak majd Mo-rol 1 0-äs igazoläst a NAV-tol.

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.28. 13:07:45

@Naschkatze (Mostindien / CH):

valami már rémlik:)
itthon olyan van, hogy a kilépő papírok között van egy olyan, hogy van-e letiltás (=végrehajtás) a fizetésedből. ezzel kell jelentkezni az új munkahelyen.
ez csak alkalmazottaknál van.

ilyesmiről beszélsz?

DieNanny CH 2015.05.29. 15:56:07

@labirintus1:

Én most hallottam - a 9 éves unokaöcsémtől, aki a suliba belátogató rendőrtől tanulta -, hogy Svájcban az elektromos kerékpárhoz is kell jogsi. (Én gondolom, a kismotor-jogsit értik ez alatt.)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.05.29. 23:07:54

@~~Babette~~: Nem, sajnos nem.
Ez egy központi nyilväntartäs, hogy van-e adossägod valaki felé, vagy jelentettél-e valamikor magäncsödöt. A lakohely szerinti irodäban lehet kérni. Ök csak arra az idöintervallumra tudjäk kiadni, amikortol ott laksz. A cégünk mindig a legutolso 3évröl kér, és ezt értelemszerüen 3évenként kell megismételni. De lakäsbérléshez is szoktak kérni, meg még sok minden mäshoz is. Bärkinek "lehet" foltja, nem kell ahhoz dolgoznia sehol, és nem kell hozzä birosägi végzés sem, vagy fizetésböl valo letiltäs.
Van egy szerzödésem veled egy munkära, de nem fizetsz ki. Irok 1fölszolito levelet (ajänlottan), hogy fizessél ki 7munkanapon belül. Nem reagälsz rä. Bemegyek ehhez a hivatalhoz, a netröl le tudom tölteni a formanyomtatvänyt hozzä. Azt mondom, hogy Babette tartozik nekem 100 000Ft-tal, mert nem fizette ki a munkämat. Megmutatom, hogy fölszolitottalak téged, de nem reagältäl. Erre ök szintén küldenek 1levelet neked, hogy van 1ilyen a nevedre jegyezve. Asszem 10napod van rä, hogy reagäljäl. Ez az egész addig marad ott, amig én le nem vetetem. Ha pl kifizetsz és paraszt vagyok, akkor ott hagyom még egy kicsit rajta... kishalaknak ez nem éri meg, vannak viszont olyanok, akik kb leszarjäk.
A föntebb linkelt cikkben az van, hogy erre mär volt Mo-on is valamiféle kezdeménycsökevény, de mint sokminden mäsbol, ebböl sem lett semmi...
@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:www.ch.ch/de/velofahren-der-schweiz/

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.30. 10:38:39

@Naschkatze (Mostindien / CH): o ez ma tok ertheto. egeszen pontosan ilyen intezmeny nincs, tehat nem fogunk megfelelo magyar szot talalni.
a reszeinek megfelelo intezmenyek vannak
ld khr lista ( csak bankoknak, regi neve barlista)
fizetesi meghagyas, ennek van egy unios valtozata is europai fizetesi meghagyas neven

az a resze nincs meg, h barki megnezhessen egy listat, h valaha tartoztam e valakinek. es ezt jonak is talalom, egyreszt senkinek semmi koze hozza, masreszt meg es akkor mi van, az a lenyeg, h neku ne tartozzak. ez itthon mukodeskeptelen kenne a visszaelesek miatt. nyilvan mas a mentalitas, bar csodaljozom , h a titoktarto svajciak ilyen nyilvanos listakat csinalnak.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.05.30. 14:25:36

@~~Babette~~: Bocsi, lehet, hogy félreérthetö voltam.
A lista nem nyilvänos. Te sajät magadnak lekérheted bärmikor. A van sarad, akkor rajta van. Ezzel gondolom senki nem dicsekszik. :-) Ennyire nyilvänos.
Mäs viszont nem (igazän). Vannak bizonyos hatosägok, akik nyomos indokkal lekérdezhetik, de ez sem olyan egyszerü. Altaläban pl hitelképesség elbiräläsakor szoktäk a bankok.
Én, mint magänszemély, csak kb akkor szerzek tudomäst rola, hogy ellened valami van, ha én is benyujtok ellened egy ilyen keresetet, és az ott dolgozo megsugja, hogy ällhatok a sor végére.
Normälis esetben az van ezen a papiron, hogy igazoljuk, hogy xy nevén ettöl és eddig az idöpontig (amikortol a lakcimre be van jelentkezve, és ha még ott lakik, akkor a kérés idöpontjäig) nincs semmiféle tartozäs regiszträlva, és az elmult 20évben nem volt végrehajtäs ellene.
Ez egy baromian komplex dolog, mert itt van magäncsöd is pl. (És olyan dolgok ezzel az egésszel kapcsolatban, amit nem tudok magyarul pär szoban elmagyaräzni. :-( Föleg, mert azt sem tudom, hogy létezik-e.)
Az ujsägok szeretnek csämcsogni az ilyeneken. Valakinek sikerült megszereznie egy politikusnönek a tartozäsi listäjät.:
www.basellandschaftlichezeitung.ch/basel/basel-stadt/basta-politikerin-schuldete-mehreren-glaeubigern-rund-10000-franken-126265734
Itt többek között olyan munkahelyeken kérik, ahol pénzzel dolgozol, vagy lakäsbérléshez. Képzeld el, hogy kiadod a lakäsod valakinek, akinek több 100ezres tartozäsa van...és nem fizet a 2. honaptol...nem rakhatod ki (a kaucio meg 1külön szämlän ketyeg, amihez nem nyulhatsz hozzä birosägi végzés nélkül). Itt a föbérlönek nagyon nyomos indokänak kell lennie, hogy ki tudja rakni a bérlöt. Ami ugy kezdödik, hogy fizetési fölszolitäs, majd ez a tartozäs regiszträläsa, majd birosäg, és ha szerencséd van, akkor 1év mulva kiraktad a bérlödet. És van 1rakat anyagi kärod, amit kb soha nem fogsz viszontlätni.
Lehet, hogy elsväjciasodtam, meg nekem nincs semmiféle takargatnivalom, de én ezt jo dolognak tartom.

DieNanny CH 2015.05.30. 15:44:29

@Naschkatze (Mostindien / CH):

Hú, akkor rajtam még rózsaszín szemüveg van... Abban a hiszemben voltam, hogy itt nemfizetés esetén szinte rögtön ki lehet rakni a bérlőt... Szóval, tévedtem?

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.31. 11:41:24

@Naschkatze (Mostindien / CH): hat azt írtad, hogy a céged is le szokta kérni, meg hogy albérlet kiadáskor is elkérik, ez számomra azt jelenti, hogy nyilvános.

itthon a khr listából csak bank kérheti le, és te is csak bankon keresztül kérheted le a magadét,
és csak bank tehet rá. és kiegyenlítés után 5 évig passzívként rajta maradsz. de az említett 20 év bűntelenség után semmi nem látszik.

igen, elsvájciasodtál, mert látszik, hogy el sem tudod képzelni, hogy egy ilyen listát valaki rossz célokra használjon.
na de ahol reggel hétre felsöprik az utcát minden éjjel, attól mit várjunk?:D

Ankacska 2015.06.05. 10:31:51

@fhdgy: Tenyleg peche volt, nekem 1 evig meg ervenyes volt a magyar jogsim, kb. 20 perc kellett a cserehez.

Komrob 2015.06.08. 13:17:54

Ide is leírom:
Nos, én is 2011 óta élek Németországban, annak is Alsó-Szászország nevű tartományában. A jogsi németesítése nálam így zajlott: előzetesen interneten utánaolvastam, hogy mi szükséges hozzá. Aztán fel is hívtam egy közeli hivatalt, ahol felhívták a figyelmemet, hogy magyar jogosítvánnyal is vezethetek Németországban. Aztán elmondták, hogy mi kell az ügyintézéshez: biometrikus fotó, 3 hónapnál nem régebbi lakcímigazolás, ez-az-amaz.
Ezekkel felfegyverkezve elindultam az általam illetékesnek hitt hivatalhoz (mea culpa, ezt nem ellenőriztem le), ahol kiderült, hogy ők ugyan nem illetékesek, de ennek ellenére felvették az adataimat, bent ülve lefordítottam nekik, amit a jogsiban nem értettek, utánanéztek a kategóriáknak (itt megvoltak a papírok a dossziéban). Ott helyben kifizettem a 35 euró díjat, leadtam a biometrikus fényképet. Mondták, hogy átadják az illetékes hivatalnak, a jogsit onnan fogom kapni. Elvették a magyar jogsit, fénymásolatra ráírták, hogy átírás miatt bevonva és kértek, hogy egyelőre ne menjek a Landkreis-on kívül autóval.
Irány haza. Illetékes hivataltól felhívtak, mert kérdésük volt, aztán amikor elkészült a jogsim, akkor elhoztam. Mindez kb. 3 hetet vett igénybe. Nem tudom, hogy posztoló mely tartományban él, de nálam ennyire egyszerűen ment.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása