oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. május 26. 06:41,  Harc a német bürokráciával 202 komment

2015. május 26. 06:41 Határátkelő

Harc a német bürokráciával

Meglehetősen rögös úton jutott el mai szerzőnk, Dénes addig, hogy magyar jogosítványát németre cserélje. A posztot olvasva néha nem tudtam, sírjak vagy nevessek – ezt majd mindenki eldönti magának.

burokracia_christian_schnettelker_www_manoftaste_de.jpg(fotó: Christian Schnettelker / manoftaste.de)

„Ahogy nemrég egy kommentemben ígértem, megírom, hogy hogyan sikerült a német hivatal és hivatalnokok ellenére német jogosítványhoz jutnom. Bár a magyar jogosítvány megszerzése sem volt egyszerű, de az nem ide tartozik, meg azzal a legtöbb embernek van tapasztalata.

A magyar jogosítványom 2013 júliusában járt le, és mivel már 2011 óta Németországban élek, egyértelmű volt, hogy ott csináltatok újat. Szerettem volna biztosra menni, ezért már márciusban elkezdtem a procedúrát, hogy biztos végezzek vele időben, és mivel április/májusban szoktam Magyarországra jönni, szükség esetén még papírokat is be tudtam volna szerezni.

A járási hivatal, ahol a jogosítványt intézik, 37 km-re van a lakóhelyemtől, és természetesen minden alkalommal kéredzkedni kellett a munkahelyről, hogy időben odaérjek.

Szóval március elején elmentem a hivatalba megkérdezni, hogy mi minden szükséges, és hogy is zajlik az egész. Először is kértek lakcímigazolást. Az mindig van nálam, de nem felelt meg, mert 3 hónapnál régebbi.

Azt mondták, hogy létezik egy rendszer, amin keresztül ők lekérdezhetik az adatot az önkormányzati hivatalból, de ez épp nem működik, így nekem kell bemennem az önkormányzathoz és kérni új igazolást.

Hivatalból nem hihetünk Önnek

A következő a fénykép. Magyarországon már 2008-ban, amikor a személyimet csináltattam, már a hivatalban készítették a fényképet. Ez praktikus, hiszen a műanyag kártyákhoz már nem kell papírkép, hiszen digitálisan megy az elkészítése.

De itt nem. Elküldtek fényképészhez, aki 15 euróért csinál igazolványképet természetesen digitális fényképezőgéppel (mivel halad a korral), kinyomtatja papírra, majd ezt a hivatalban beszkennelik. Nem tudom, hogy vajon még nem gondolkoztak el rajta, hogy lehetne ezt az egészet egyszerűbben is, vagy csak a fényképészlobbi ilyen erős...

De a lényeg csak ezután következett. Megnézték a jogosítványomat (ketten is), majd közölték, hogy nem tudnak eligazodni rajta. Megjegyezném, hogy természetesen kártyás EU-szabvány jogosítványom volt, tehát ugyanazok az adatok szerepeltek rajta, mint az új német jogosítványokon, és én abból indultam ki, hogy mivel az egész járásban csak itt foglalkoznak jogosítvánnyal, már feltételezhetően láttak egy párat. De csak azt hangoztatták, hogy nem értik, hogy mi van rajta.

Volt nekik korábban egy CD-jük, ami az egyes országok okmányai értelmezéséhez útmutatót tartalmazott, de PÁR ÉVE már nem találják!

Mindegy, felajánlottam nekik, hogy segítek az értelmezésben, kérdezzenek nyugodtan. Eddig ez még mindenhol működött (önkormányzatnál, banknál, biztosítónál, orvosnál, vámhivatalnál).

Ekkor jött a döbbenet, amikor gyakorlatilag szó szerint a következő reakciót kaptam: Az rendben van, hogy ön elmondja nekünk, hogy mi van odaírva, de mi hivatalból nem hihetünk önnek. Ekkor jöttek elő azzal az ötlettel, hogy akkor készíttessek hivatalos fordítást a jogosítványról. De mit is tartalmaz egy ilyen jogosítvány?

Jogosítvány, Magyar Köztársaság - lényegtelen dolgok

Az egyes pontok megnevezése/rövid leírása - minden EU-jogosítványon ugyanaz

Nevek, dátumok, kódszámok - teljesen értelmetlen lefordítani

Gondolom, egy fordítóirodában jót mosolyogtak volna, ha ilyen megbízást adtam volna nekik, de nem tettem. A legközelebbi fordítóiroda, ahol magyar nyelvű fordítást vállaltak, 70 km-re volt és 40 Euróba került volna. Szóval inkább más megoldást kerestem.

A hab a tortán pedig az volt, amikor elszólták magukat, hogy valójában a T és K kategóriával és a 185 és 186-os korlátozással nem tudnak mit kezdeni. De vajon mi történne, ha a T és K betűt és a 185 és 186-os számot egy hivatalos fordítóiroda 40 Euróért lefordítaná németre?? Vajon érthetőbb lenne?

Magad Uram

Otthon leültem a számítógép elé. Miután a fordítóirodás lehetőséget kizártam, gondoltam keresek valami hivatalos leírást az EU-s jogosítványról. Kevesebb, mint 5 perc keresés után megtaláltam az eur-lex.europa.eu honlapon a megfelelő részt.

Úgy gondoltam, ez elég hivatalos, és az egyik mellékletben pontról-pontra részletesen leírják benne, hogy mit tartalmaz a jogosítvány az EU minden hivatalos nyelvén. Ebből még az is kiderül, hogy a T és K kategóriák nemzeti kategóriák valamint a 100 feletti korlátozások csak abban az országban érvényesek, amely a jogosítványt kiadta.

A hét hátralévő részében elmentem a fényképészhez és az önkormányzati hivatalba. A lakcímigazolás igénylése annyiból állt, hogy odaadtam a személyimet, majd az ügyintéző megkérdezte, hogy még mindig az-e a lakcímem :-), és már nyomtatta is az újat.

A következő héten ismét ellátogattam a hivatalba a friss lakcímigazolással, fényképpel, jogszabálymelléklettel. Ekkor egy másik ügyintéző fogadott. Megnézte a jogosítványomat, lemásolta, majd elém tett egy papírt, hogy azzal menjek be az önkormányzati hivatalba és írassam alá.

De mondom a múlt héten azt mondták, hogy kérjek friss lakcímigazolást, most akkor menjek vissza megint ezzel a papírral?! Ja, nem kell, jó a lakcímigazolás is. Még odaadtam a fényképet, kifizettem 42 Eurót és ennyi volt az egész. Semmi egyéb értetlenkedés, fordítás, stb. Azzal búcsúzott, hogy majd értesítenek, ha kész az új jogosítvány, mert akkor le kell adnom a régit.

Teltek a hetek

Április közepén, amikor már közeledett a szabadság, felhívtam a hivatalt, mert már kezdtem türelmetlen lenni. Úgy gondoltam, jobb megelőzni a bajt, ha valami problémájuk van, akkor most mondják el, mert akkor a szabadságom alatt még tudok Magyarországon intézkedni. De csak annyit mondtak, hogy minden rendben van, majd értesítenek.

Június közepén ismét kezdtem türelmetlen lenni, hiszen július elejéig volt érvényes a jogosítványom. Felhívtam a hivatalt, de nem vette fel senki a telefont. Második próbálkozásra ugyanez.

A harmadik napon végre sikerült elkapnom valakit telefonon, de felvilágosított, hogy mivel problémás eset vagyok (már megint?), ezért csak egy ügyintéző tud nekem felvilágosítást adni, de ő épp szabadságon van, majd telefonáljak egy hét múlva.

Következő héten ismét telefonáltam a hivatalba. Az ügyintéző már egyből tudta, hogy ki vagyok, és azzal kezdte, hogy a jogosítványomról hivatalos fordítás kell. Ekkor elszakadt nálam a cérna és elkezdtem kifaggatni, hogy akkor az elmúlt több mint 3 hónapban ezt miért nem közölték, de semmi értékelhető választ nem kaptam.

Ekkor szépen elbetűztem neki az EU-jogszabály pontos címét, hogy ott nézzen utána a dolgoknak, mert én nem vagyok hajlandó lefordíttatni a jogosítványom, mert drága, értelmetlen és egyébként is szükségtelen, mert a hivatalnak anélkül is KÖTELESSÉGE kiállítani az újat.

Végül abban maradtunk, hogy alaposabban utánanéz a dolgoknak és pár hét múlva jelentkezik. De a következő héten lejár a jogosítványom! Akkor menjek be előző nap a hivatalba és adnak ideiglenest.

Nem tudja megállapítani, meddig érvényes

Július elején, egy nappal a lejárati dátum előtt ismét elmentem a hivatalba. Megint másik ügyintéző fogadott. Először csak értetlenkedett, de aztán eszébe jutott, hogy a kollégája említette neki az esetemet. Megkereste a dossziémat, megörültem, amikor megláttam a tetején a cetlit az eur-lex címmel.

Ekkor elkezdtem reménykedni, de nem tartott sokáig. Egyből kérte a fordítást a jogosítványomról, majd elmagyaráztam neki is ugyanazt, amit a kollégájának, de egyébként úgyis csak az ideiglenes jogosítványért jöttem. De nem értette, hogy miért. Hát azért mert holnap lejár a jogosítványom. Jó sokáig nézegette, majd közölte, hogy nem tudja megállapítani, hogy meddig érvényes :-).

Gondoltam magamban, hogy ha te a hivatalban a jogosítványos osztályon nem tudod megállapítani, akkor például egy rendőr az út szélén vajon mit csinálna. A hátoldalon ugyanis a dátumok éé.hh.nn formátumban szerepeltek, ami egy németnek természetesen furcsa.

Én végigpróbáltam az összes lehetséges kombinációt, de olyanok voltak a számok, hogy csak ebben a sorrendben adtak ki értelmes dátumot. Természetesen ehhez a művelethez minimum átlagos intelligenciaszint szükséges. De ennél kevesebb is elegendő lett volna ahhoz, hogy a jogosítvány másik oldalán felfedezze a dátumot, ami éééé.hh.nn formátumban szerepelt, de ez sem sikerült.

Végül sikerült meggyőznöm róla, hogy holnap lejár, szóval adjon ideiglenest. Ekkor jött a nagy felismerés részéről, hogy a jogosítványomon C kategória is szerepel, és erre nem tud ideiglenes papírt adni (szerencsére nem volt rá szükségem), de ha szeretném, hogy az új jogosítványom továbbra is érvényes legyen C kategóriára is, akkor még el kell mennem orvosi vizsgálatra.

Szóval jön a következő forduló

Megkaptam az ideiglenest, de kihangsúlyozta, hogy ez csak belföldön érvényes. Adott egy papírt a környék orvosairól, ahova mehetek vizsgálatra, de szólt, hogy nem adott semmit, mert nem mondhatja meg, hogy mely orvosok foglalkoznak ilyennel:-). Kaptam még egy felbélyegzett borítékot is, amiben az orvosi papírokat vissza kellett küldenem. Gondoltam ezután pár hétig ismét nem hallok felőlük semmit, még azt sem, ha valami bajuk van.

Másnap elmentem az orvoshoz, természetesen ismét munkaidőben. Ha jól emlékszek, 80 Euróba került. Postáztam a papírokat és ismét vártam.

Augusztus közepén ismét kezdtem türelmetlen lenni. Felhívtam a hivatalt, ami most elsőre sikerült is. Közölték, hogy most már rendben van minden, csak újra kellett indítaniuk a jogosítványigénylést, mert valamilyen dátumot elírtak :-). Majd egy hét múlva értesítenek.

Elérkezett augusztus utolsó hete és levelem érkezett a hivataltól. Reménykedtem, hogy végre vége az egésznek és már csak egyszer kell mennem hozzájuk. De ekkor jött a nagy meglepetés. Az új jogosítvány benne volt a levélben! Nem kell többször mennem.

Mi a tanulság?

Ha érzed, hogy a probléma nem a rendszerben van, hanem az ügyintézőnél, és biztos vagy az igazadban, akkor addig kell őket zaklatni, amíg el nem végzik a munkájukat.

Nekem is volt korábban problémám az egészségbiztosítónál, de ott egyértelmű volt, hogy nem az ügyintéző a hibás, így ott visszafogtam magam, bár nem volt egyszerű. A többi helyen pedig mindig rendkívül rendesek és segítőkészek voltak velem.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: bürokrácia Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr697489768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sanyi9 2015.05.26. 07:06:37

En is lecsereltem ket eve a roman jogositvanyom nemetre. Eloszor fel orat voltam a hivatalban+fenykepesznel, harom het mulva pedig ugy ket percet, mikor atvettem. Ugy latszik szerencsem volt. :D

mernok-ur 2015.05.26. 07:53:09

Igy viccnek fogjkk fel, de ha mo.-n tortent volna mar mas lenne.

Kettos merce. :-)

Egyebkent kol megirt tortenet volt, es grat a jogsihoz !

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.26. 07:53:18

"Volt nekik korábban egy CD-jük, ami az egyes országok okmányai értelmezéséhez útmutatót tartalmazott, de PÁR ÉVE már nem találják!"

Röhej.

Ajánld nekik a EU hivatalos honlapját. A CD is a honlap archivált tartalma!!!

Lásd: www.prado.consilium.europa.eu/HU/homeIndex.html
- ez magyar változat, de elérhető az összes EU-nyelven is: www.prado.consilium.europa.eu/

Golf2 2015.05.26. 07:53:28

Tököm-lököm banda.

fhdgy 2015.05.26. 07:59:40

Peched volt, rossz Németországban voltál. Én egy másik, a jobbik Németországban csináltattam a jogosítvány cserét, még EU tagok sem voltunk, és minden flottul ment. Az ügyintéző kedves, segítőkész volt.

Taxomükke (UK) 2015.05.26. 08:03:05

Rideg, kegyetlen vilag.
Nincs ott valami allampolgari tanacsado iroda vagy ombudsman, akihez ilyen esetben lehetne fordulni, hogy basszon... akarom mondani, koppintson ra a fejukre? Vagy szimplan egy fonok, oszralyvezeto, akarki?

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.05.26. 08:13:22

Én azt hittem, Németországban minden pikk-pakk működik, mert hogy az "nyugat". Én ilyenkor az első probléma láttán azt szoktam mondani, hogy szeretnék beszélni a hivatalvezetővel. Ne raboljuk egymás idejét.
Ez különben ugyanolyan, mint az orvos: ahány ügyintéző, annyi megközelítés. Nem szabad beérni egy orvos véleményével.

Der echte Weihnachtsmann 2015.05.26. 08:29:24

Ezt a " hivatalbol nem hihetünk maganak" ezt en is megkaptam, jogsi cserekor. Mondjuk tölem nem kertek hivatalos forditast, hanem azt mondtak, lekerdezik a jogsit a magyar hivatalnal!?
Harom honap utan, mikor rakerdeztem, azt mondtak meg nem valaszolt a magyar fel. Mondom persze, hogyne es megis mennyi idö meg? 4 nap mulva lesz volt. Tenyleg cseszegetni kell öket es akkor megy minden, rendesen.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.05.26. 08:54:21

ez hihetetlen tényleg, nem is gondoltam volna hogy ilyen nehezen megy ez ott

UK-ben egyszerűbbnek tűnik, legalábbis elvileg, ott azt hiszem postán be lehet küldeni (amig érvényes azt hiszem) és küldik az újat vagy valami ilyesmi

igaz én nem cseréltettem le

de ez lényegtelen, a bürokrácia mindenhol tud "alkotni"

Din Serpahis 2015.05.26. 09:04:20

Itt Svajcban is csak annyi volt, hogy bementem, leadtam a magyar jogsit meg egy fotot, par nap mulva mar jott is a svajci jogsi.

2015.05.26. 09:07:52

Burokracia Ausztriaban:

Email, de. 10 korul.
Kedves WGKK! (az illetekes TB szerv) Itt es itt dolgozom, ez a SV (TB) szamon, es arrol szeretnek erdeklodni, hogy a ket honapja szuletett kislanyom lehet-e utanam mitversichert (az en jogviszonyom utan Ausztriaban is biztositott), ha nincs ausztriai lakcimem?

Valasz-email, kb. du. 1 korul:
Kedves Herr Oedenburger, termeszetesen lehet, kerjuk toltse ki a csatolt nyomtatvanyt, irja ala, szkennelje be, valamint csatolja meg szkennelve a gyerek szuletesi anyakonyvi kivonatat. Ha tovabbi kerdese van, kerem hivjon telefonon, vagy irjon emailt.

Ennyi. Es a gyereket vihetem Ausztriaba is orvoshoz, ha szeretnem. Azert nem rossz dolog ez az EU, nekem hatarozottan tetszik. :)

Apfelzimt [DE] 2015.05.26. 09:24:31

@Sanyi9: Nekem is ugyanennyi volt. Bementem leadtam a fényképet meg a magyar jogsit aztán pár hét múlva átvehettem.

Mondjuk az igaz, hogy megkeveredtek a dátummal és most 2004 májusa óta van jogsim és nem 2005 áprilisa óta :D dehát kit zavar

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2015.05.26. 09:25:38

Nemreg volt nekem is jogositvany cserem Franciaorszagban..na ez is megerne egy miset( Magyar jogsim lejart,es szerettem volna franciat)..Nyomtatvanyt a netröl letöltöttük,kitöltöttük,fenykep melle,orvosi alkalmasagi papir,lakcimigazolas ( ezt egy szamlalevellel megoldottuk), es a regi jogsi.Bee a prefektutara.Ok,elvettek,es mondtak hogy amint megjön a jogsi,küldenek sms-t,akkor lehet erte menni.(Mondtak azt is,kb. 3 honap lesz,mert Magyarorszagrol kerik le az adatokat,hogy minden stimmel e.Mondom ok,majd megerkezik nekem nem sürgös.( Nem vezetek es amugy is mar fel eve volt lejarva a magyar jogsim).3 honap mulva kaptuk az sms-t,lehet menni.Beerünk,keresik a boritekot böszen,kb fel oran keresztül,majd közlik hogy sehol nem talaljak,menjünk inkabb haza,es majd telefonon szolnak ha megvan.Jo.Hazaerünk,telefon csörög,sehol nincs az uj jogositvany.Küldtek egy egyszerüsitett igenylö nyomtatvanyt,azt kellett beküldenem ujra,fenykeppel,a többi doksit ök csaptak hozza es elinditottak ujra a folyamatot.Ujabb 2 honap mulva sms,menjünk be,megvan az uj jogsi.Es meglett. Tehat mindent összeadva,fel ev alatt sikerült a lejart magyar jogositvanyt franciara cserelnem.Hat, C´est la vie! :

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.26. 10:02:00

hát, Déni, ez ilyen kevéskommentesre sikerült:)

adg 2015.05.26. 10:06:12

Oh, europai unio...
Nevetseges. :)

Idopont nelkul, sorbanulessel, szemvizsgalattal, fenykepezessel az erkezestol szamitva kevesebb mint fel ora alatt kezunkben volt az ausztral jogsi, mindkettonknek, ugyanannal az ugyintezonel. Kellett hozza a magyart bemutatni, forditas, valami papir, ami mutatja a lakcimet, meg utlevel. A cimhez nem is kerte a papirt, bemondasra elfogadta. Ebbe az idokeretbe belefert a felesegem elrontott utlevele miatti fennakadas is.
Pont.

belevauvau 2015.05.26. 10:11:12

Olyan cégnél dolgozom, ahol sok magyar kamionsoffőr dolgozik. De még senki nem panaszkodott ehhez sasonló esetre. Jogsi, vezetői kártya csere pik-pak mennek.

belevauvau 2015.05.26. 10:11:17

Azt tudni kell, ha érvényes az orvosi, nem kell vizsgálat, de ha lejáróban van (1-2 hónap), akkor el kell menni vizsgálatra. Továbbá 3 hét alatt meg szokott jönni.

Buchhalter 2015.05.26. 10:11:25

Na nesze neked Német precizitás ami csak urbanslegend!Mi a Finanzamtban tettünk 3 kört mire sikerült elintézni az adóosztály besorolásunkat.Pont tegnap voltunk párommal egy magyar találkozón és egy kedélyes öregúr aki a 60-as évek óta él itt Németországban ,fejtette ki,hogy amikor kijött sokkal jobban működtek a dolgok mint manapság.

wuaaa 2015.05.26. 10:12:14

Amikor a kártyás EU-szabvány jogosítványon nem tudtak eligazodni, akkor kellett volna megkérdezni, hogy "Hol tudok panaszt emelni Önök ellen?" Ennyi.

Ginix 2015.05.26. 10:13:25

sziasztok, teljesen OFF:

1, megjöttünk az albán nyaralásból, készül a beszámoló, max 2 hét és küldöm HÁ-nak. addig meg pótolom a lemaradást a kimaradt posztokat illetőleg.

2, ezt most találtam és tök érdekes sztem, lehet, h megosztottátok már, de ha nem, akkor íme. a töröknél jutott eszembe, h írta itt vki, kedvelnek minket és másként élik meg a megszállást, hát ezért:

index.hu/kultur/2015/05/23/a_magyarok_vegre_felhagytak_fosztogato_szokasaikkal/

szép napot!

ON

Herr Géza 2015.05.26. 10:18:45

Nekem is zökkenőmentes volt az ügy kétszer, két külön tartományban (1x az enyém, 1x a nejemé)...még gyorsabban is megjött mindkét esetben, mint ahogy ígérték.
De azt én is tapasztaltam, főleg régebben a munkavállalásik/tartózkodásik intézésénél, hogy nem csak az nem mindegy, hogy melyik város/járás/tartomány hivatalában intézed ugyanazt az ügyet, hanem az sem, hogy az adott hivatalban éppen Brunhilde vagy Liselotte ül-e az asztal túloldalán.
Viszont bármiféle okmány, igazolás fordításért (privát ügyben) én még soha egy vasat sem fizettem itt, ha elkerülhetetlen volt a dolog, akkor is megelégedtek azzal, hogy én magam ott helyben lefordítottam, a papír aljára meg odaírtam, hogy "büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti fordítás mindenben egyezik az eredeti irat tartalmával, aláírás, dátum."
Szóval sokszor egyszerre van jelen az impotensségből eredő bénaság és a magas fokú rugalmasság.
Más: a poszter merrefelé lakik, hogy minden ilyen k.messze van tőle? Én 30 km-en belül 5 helyen tudok pl. jogsit/autóügyeket/igazolványosdit intézni és bár falun lakunk, de a legközelebbi illetékes hivatal kb. 8 km. Sőt, Bürgeramt a faluban is van, ahol a legtöbb ügyet el lehet indítani, igaz ők csak továbbpostázzák a járási központi hivatalba. Na persze a postázom/iktatom/kiszignózom játék minimum plusz egy hetet jelent.

Herr Géza 2015.05.26. 10:37:57

@Buchhalter: Na persze, "a bezzeg a mi időnkben" kezdetű szövegeket jól ismerjük. Csak arra nem gondolt az öreg ( a pecizitásban biztos igaza van), hogy akkor bárminek az intézésére eleve minimum egy hónapot kellett bekalkulálni, míg ma az e-ügyintézés (na meg internet, e-mail, stb.) világában már mindenki kiakad, ha valami három napnál, egy hétnél tovább tart.
Mellesleg mi volt a gubanc az adóosztálynál? Mert nekem a legkellemesebb meglepetés pont a NAV/APEH kontra Finanzamt volt. Az otthoni rémálmok (három napi hideg élelemmel felszerelkezve kivárni a minimum 20 embernyi sort, ha meg két külön dolgot akartál intézni, akkor kétszer ugyanez az A és B ablaknál....) után itt a mindent egy ablaknál történő bonyolítással még soha nem tartott semmi 5-10 percnél tovább. Arról nem beszélve, hogy az adott esetben itt is minimum 5 oldalas nyomtatványt nem magadnak kell akárhol is beszerezni, hanem a kezedbe adja és ha elég blődül nézel a papírra, akkor ugyanazzal a lendülettel ki is tölti helyetted, neked csak alá kell írni. Mondom ezt persze össze-vissza két adóhivatalban szerzett tapasztalataimmal, nyilván itt sem ez a standard mindenhol, ld. a posztot.

M. Péter 2015.05.26. 10:58:51

Annak idején még egy régi fajtájú magyar jogosítványt cseréltem britre. Elküldtem postán, 1-2 hétre rá jött az új. Errefelé nem papolnak annyit a nagy európai eszmékről, de általában működnek a dolgok.

SzZoole 2015.05.26. 11:03:28

A posztolo nem keves ideget megevett a par honap alatt.Csodalkozom,hogy ez a preciz No.-ban meg tortenhet.

Nekem tok egyszeru volt.
2010 januar elso feleben elmentem szemelyesen a Wimbledon DVLA. kirendeltsegeben.Belepeskor sorszam huzas,5 percen belul sorra kerultem,az ugyintezonek oda adtam a papirokat a regi meg hajtogatos rozsaszin jogsit(egy darab angol szo sem volt benne)az utlevelem,a helyszinen ki fizettem az £50 vagy £55-ot,mar nem emlekszem pontosan.
Az ugyintezo mondta,hogy ha fizetek meg £5 akkor ott a helyszinen 5 perc alatt le ellenorzik az utlevelem,ki fizettem es utanna haza mentem.
1het mulva hozta a postas az UK jogositvanyom.

Meg egy erdekes story,ami meg Mo.-on tortent a repteren.
2012 juniusaban otthon voltam.Amikor jottem vissza a repteren meg volt idom a gep indulasaig es kint cigiztem kaveztam a bejarat mellet.
Akkoriban volt nagy problema,hogy magyar allampolgar kulfoldi rendszamos autot csak egy napig vezethet Mo.-on,vagy hivatalos igazolas kell rola,hogy eletvitel szeruen kulfoldon lakok.Mi meg augusztusban mentunk volna haza autoval.Kozben mar tervezte a kormany a jogszabaly modositast,de amig nem kerult ervenybe,addig nem tudtuk,hogy mit csinaljunk,merjunk elindulni autoval vagy rendejunk rep jegyet.
2 rendor ott posztolt es megkerdeztem oket,hogy mire szamithatok es mutattam nekik az angol jogsim amin a lakcim is rajta van.Akinek van angol jogsija,annak nem kell magyaraznom,hogy hogy nez ki,a ball felso sarkaban van,hogy UK.A Ket rendor forgatja a jogsim es az egyik kerdezi,hogy ha angliaban elek akkor hogy lehet nekem Ukran jogositvanyom magyar allampolgar kent.
Neztem ra nagy szemekkel,hogy de hiszen ez angol jogsi es a UK az azt jelenti,hogy United Kingdom/egyesult kiralysag.
Innentol kezdve megkoszontam a segitseguket es mergemben ragyujtottam megegyszer.
Szerecsemre a jogszabaly addigra ervenybe lepett 1012 08 10-tol,hogy Magyar allampolgar aki eletvitel szeruen kulfoldon el 30 napig hasznalhatja a kulfoldi rendszamos autojat Mo. Teruleten.

33621 2015.05.26. 11:03:52

@adg [Au, Darwin]: Nálatok is vannak hülye örült emberek, még egy normálisnak hitt családanyát is meg lehet bolondítani sajnos!

www.origo.hu/nagyvilag/20150526-iszlam-allam-dzsihad-sziria.html

SZIZS 2015.05.26. 11:10:50

Jó kis tortúra! Az igazság az minden attól függ, milyen ügyintézőhöz kerülsz. És ez bárhol a világon megesik hogy ilyen hosszadalmas és problémás ügyintézésbe belefuss. Nekem otthon az egyik áramszolgáltatóval volt egy hasonló macerás ügyem. De végül azt is sikerült elintezni.

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.26. 11:11:25

@Herr Géza: hidegélelem és társai,

kedves Gézám, szerintem beleestél abba a hibába, hogy BP-et az egész országgal azonosítod.
én itt vidéken bemegyek a navba, felújított üfsz, min 10 ügyintéző, és max 10 percen belül az egyiknél ülök.

azt most hagyjuk, hogy a vízfej továbbra is minősíthetetlen, de a kirakat már elviselhető.

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.26. 11:15:55

egyébként tényleg: mit jelent a T,M,K?
(viccesfiúknak: nem a tmk:P)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.05.26. 11:31:58

@Ginix:

találkoztatok esetleg VPBA-ékkal?

várjuk a beszámolót

lehet hogy idén nyáron görögország helyett nekünk is Albánia lesz megint :)

qkuc 2015.05.26. 11:35:07

Hm, kissé "nehézkesebb" (aka csökkentett agyi kapacitásssal dolgozó) hivatali mucik mindenhol vannak, :D.

Viszont, létfontosságú a helyi jogosítvány az EU-ban? Ha már felmerült a téma és kevés a poszt, én meg lusta vagyok utánajárni.

qkuc 2015.05.26. 11:38:19

@qkuc: Vagyis a komment, á, hagyjuk, alszom tovább.

Golf2 2015.05.26. 11:38:47

@Der echte Weihnachtsmann: Még veled is szórakoztak pedig te német is vagy!?

labirintus1 2015.05.26. 11:38:47

Hát akkor nekem óriási szerencsém volt. Pár hete cseréltettem ki a magyar jogosítványt belgára.

Egyetlen fennakadás volt, az éé.hh.nn miatt azt hitték, hogy lejárt, mert 15.09.14 szerepelt rajta. Eléggé kétségbe estem, de szerencsére az egyik ügyintézőnek beugrott, hogy a magyar dátumok mindig fordítva vannak. Úgyhogy végül elfogadták. Két nap múlva volt kész az új, 25 euró volt. Itt orvosi vizsgálat nem kell és 10 évig érvényes.

Szerintem, ha mondjuk 28-án jár le, akkor rögtön rájöttek volna, hogy az a nap és nem lett volna semmi probléma. Bónuszként pedig kaptam egy A kategóriát, ami valamilyen kismotor és itt automatikusan jár a B-hez.

Golf2 2015.05.26. 11:38:47

@Herr Géza: A Liselotte is német név,vagy franciás?

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.05.26. 11:41:47

@DavidT: Hogy találkoztak-e? Az elején is, meg a végén is. Azért jöttek Albániába, mert a leírásaink alapján látták, hogy itt senki nem fogja őket lelőni, elrabolni, de még csak csúnyán sem fognak rájuk nézni. :)))
De várjuk meg Ginix válaszát.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.05.26. 11:58:02

@VPBA: hát az király!! mármint hogy találkoztatok :)

biztos vagyok benne, vagyis én is meg tudom erősíteni a leírásaitok tartalmát

de igen, akkor is kiváncsian várjuk a beszámolót

Herr Géza 2015.05.26. 12:06:19

@qkuc: Németországban, ha itt laksz, egy idő után kötelező. Annak időleges bevonása, maga a bevonás tényének meg a büntetőpontoknak a nyilvántartása ugyanis így egyszerűbb....
Cserében nincs orvosi és 15 évig érvényes, sőt ez utóbbi is csak 2013. óta van, előtte "örök időkre" érvényes volt, tehát emiatt önként is érdemes volt lecserélni. Sőt voltak "boldog békeidők", amikor a magyart el sem vették (elvileg otthon le kellett volna adni), így a fifikásabb polgárnak volt "tartalék" jogsija is, ill. ha itt bevonták időlegesen, legalább otthon, vagy harmadik országban még vígan furikázhatott.... :D
A németeknél kötelező érvényű, egységes büntetési katalógus van ugyanis, ami alapján te magad is előre tudod pontosan, hogy mivel fogják díjazni pl. a lakott területen belüli x km/órás sebességtúllépést. A táblázatban exakt benne van, hogy hány euró bünti, hány büntetőpont és durvább esetben hány hónap jogsibevonás jár érte. És ez utóbbi még viszonylag humánus is, mert a következő 6 hónapban te magad határozod meg, hogy a pl. egy hónapos helybenjárást mikor akarod letölteni (na persze "feldarabolni" nem lehet).

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.05.26. 12:12:06

@DavidT: Ginix-szel jó előre leleveleztünk mindent. Már amikor megvolt a repülőjegyük, onnantól kezdve adtunk egy kis útmutatást az országhoz, hogy a lehető legjobban érezzék magukat, ha már itt lesznek. Én nagyjából már tudom, mi volt, de majd ő megírja. :)

Der echte Weihnachtsmann 2015.05.26. 12:13:50

@Golf2: a jogsi AZ magyar volt. Ide-oda forgatta AZ allatja, aztan tiz perc mulva visszaadta, hogy ö nem erti mi van rajta. Akkor mondtam neki semmi gond leforditom, azt nem lehet!?
Elsösorban azt nem ertette, hogy miaz hogy lejar. ( nemet jogsi nem jar le. Legalabbis a "B")
De teljesen mindegy, nemet vagy külföldi ha az ügyintezönek rossz napja van.
Nem akartam mar csunyat irni:-)

Der echte Weihnachtsmann 2015.05.26. 12:15:18

@Herr Géza: na megelöztel, nekem pont szerencsem Volt ket hinappal kesöbb vezetek be, hogy ITT is lejar.:-((

Hari Seldon 2 2015.05.26. 12:15:20

Nekem még magyar jogosítványom van. egyenlőre nem is cserélem le. Elvileg érvényes az unió-ban. Ha cserélni kell? Nem tudom, lehet, hogy Budapesten hosszabbítok. Attól függ melyik egyszerűbb.

Ginix 2015.05.26. 12:16:51

@DavidT: naná, végül is a tőlük olvasottak miatt pörögtünk rá az országra:) bandáztunk párszor, tündérek, bővebben majd a posztban!

SzZoole 2015.05.26. 12:25:43

@Ginix: de őszintén írj le mindent,hogy hányszor csaptak be,raboltak ki a tulszamlazasrol a lehuzasokig mindenről,meg arról is,hogy a Jani haverjaek mennyi közvetítési díjat húztak le rólatok,mert azert attól nincs rosszabb ha a sötét Balkánon egy magyartól kérsz segítséget:)))
CSAK VICC VOLT!!!!

Tényleg várom a beszamolodat:)))

qkuc 2015.05.26. 12:28:00

@Herr Géza: Ój, ez már előre jó mókának hangzik ..., :D. Azt hiszem elkezdek művelődni a témakörben, mielőtt még meglepetés ér ...

adg 2015.05.26. 12:31:59

@33621: nocsak, azt hittem, hogy itt kizarolag tokeletes, okos es szep emberek vannak, tele becsulettel es intelligenciaval, akiket nem lehet megvezetni es felultetni, mindig helyen van a szivuk es az eszuk. Hiaba, mindig magambol indulok ki.

De legalabb az egy km2-re juto hulyek szama itt meglehetosen alacsony, talan az antarktiszon lehet meg kevesebb, de ott nem terem mango. Szoval maradok, nem megyek meg haza, nincs kedvem eu-s jogsira cserelni a kengurusat. :)

Muscari 2015.05.26. 12:33:28

OFF, TB lemondassal kapcsolatban lenne kerdesem. Kisse megkesve, de lemondtuk az otthoni tebet. Kitoltottem a Bejelentő lap TAJ számmal rendelkező magyar állampolgár részére, aki
EGT tagállamban és egyezményes államban biztosított személy reszere nevu gyonyoruseges nyomtatvanyt.

Ugyan csak iden kuldtem el, de mar 2011 ferbuar ota fizetunk national insuranst, ezt ra is irtam a papirra, van egy olyan resz, hogy kulfoldi biztositas kezdete. Megis, a ferjem kapott egy csomo csekket, hogy 2011-14 ev kozotti elmaradast fizesse be.
Ugy tudom, mulasztasi birsagot kiszabhatnak, de arrol nincs szo egyelore.

Mivel tudjuk a NAV fele igazolni, hogy itt fizettunk? A P60 eleg lehet vajon?
Elore is koszi a segitseget.

Herr Géza 2015.05.26. 12:37:20

@~~Babette~~: Ezek régebbi tapasztalatok voltak, a legutóbbi (akkor még azt hittem utolsó :( ) kontakt már határozottan és meglepően pozitív volt.
Csak utólag árnyalja egy kicsit a képet, hogy amit akkor egyszer és mindenkorra elintéztem (legalábbis azt hittem), azzal a múlt héten, - mint ha ott sem jártam volna és nem lenne hivatalos jkv.-em arról, hogy nem tartozok semmivel - ismételten megtaláltak. Kaptam ugyanis fasza levelet, hogy 2010. óta rendezetlen a TB státuszom és méltóztassak hipp-hopp 400e (!) Ft-ot becsengetni, különben akasztás, lefejezés, stb. Némi erőteljes öncsillapítás után felhívtam az ügyintézőt (bejelentkezik egy kib.... unott hang: "tessék, adóalany....." , ennyit a mosolyogjunk, majd ők is fognak témáról....), elmesélem a teljes sztorit, miszerint én 2010.-ben kijelentkeztem annak rendje-módja szerint, amit a TB/NAV egymás között simán elkavart, majd 2013.-ban személyesen voltam bent, mindent lerendeztünk, amit kellett, kifizettem (volt még pár tízezer HUF illeték/adó saram is), majd minderről kaptam egy határozatot, egy jegyzőkönyvet és nullás igazolást is minden létező adóra, illetékre és járulékra.... Akkor most mi a fa..om van, tessék mondani? Hát ő ezt nem látja a rendszerben, de a TB-től azt a jelzést kapták, "hogy nem szerepelek a rendszerben, ill. rendezetlen a státuszom". Erre kitalálta, hogy küldjem be a NAV-os doksijaimat.... Na itt robbantam, mondtam, hogy a kis faxomat fogom beküldeni, keressék meg a saját ganéjdombjukon a saját határozatukat és felejtsenek el egyszer és mindenkorra. Aztán annyira "megpuhultam", hogy az itteni betegkártyám másolatát hajlandó vagyok elfaxolni (ezt már ő ajánlotta fel megoldásként).....
Még szerencse, hogy ugyanaznap délutánján megkaptam a hírt, hogy a néhai bankunk visszautalta a (már kifizetett) devizahitelünk után "tisztességtelenül" felszámolt egy misit, így legalább visszabillent az aznapi életkedvem pozitív irányba.... :))))

Herr Géza 2015.05.26. 12:39:38

@Muscari: Üdv a klubban, ld. a fenti hsz.-emet... :)))))))

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.05.26. 12:39:43

@Muscari: nekem is van valami hasonló gondom, tőlem eddig nem fogadtak el semmit

de szólj lécci ha megtaláltad a megoldást ... és persze majd én is szólok ha sikerült esetleg valamit intézni ... szerintem lassan érkezik az idei felszólítólevelük

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.26. 12:46:56

@Herr Géza: a kijelentkezős papírod meg már nincsen meg, mi? ott a nagy nyugaton teljesen elszoktál a túlélő praktikáktól, mi?

neked és mindenkinek mondom:

az elmúlt két hétben te kb az ötödik vagy, akit az eü járulékkal zaklatnak, és ezeket kérdezés nélkül tudtam meg.
a magyar viszonyokat ismerve ebből arra következtetek, hogy rászálltak a témára
(azt még mindig nem tudjuk, hogy Győzike -aki nem tudja, annak elég annyi, hogy kvázi közszereplő- miből és pláne hogyan újította fel a nagy házát, ha egyszer szerepel a NAV 10 milliós adótartozói listáján, és már végrehajtás alatt kéne lennie mind a házának mind a bankszámlájának; továbbá láthatóan még mindig nem alanya egy vagyonosodási vizsgálatnak)

szóval én azt tudom erre mondani, hogy valami olyan papírt kell a NAV orra alá tolni ezügyben, amiből látszik, hogy van kinn biztosításotok és azt fizetitek is.

2015.05.26. 12:51:06

@Muscari: @DavidT:

Itt Ausztriaba van olyan, hogy Versicherungsauszug (Kivonat a biztositasi jogviszonyrol - szabad forditasban), en azt adtam le anno, nekem azt siman elfogadtak, amikor kijelentkeztem. Gondolom Albionban is van valami hasonlo..

qkuc 2015.05.26. 12:52:05

@Muscari: Háthát, a lokál szervtől nem lehet valami igazolást kérni, hogy te fizettél, mint a kisangyal?

adg 2015.05.26. 12:53:08

@Muscari: a multkor nekem is eszembe jutott, hogy ki kellene ielentkezni. Az ugyfelkapun meg is talaltam a kijelentkezos reszt, es nagy dobbenetemre azt irta, hogy be kell kuldenem a lakcimkartyat (ezt tudtam es nyilvanvalo is) valamint a szemelyit.
Hat nem ugy volt, hogy a szemelyi maradhat??
Azt nem akarom leadni. Nekem meg mindegy is volna, mert van utlevelem, de a paromnak a szig az egyetlen magyar papirja, a jogsink meg reg lejart. Szoval eloszor ezeket kene rendezni, mert forditva marha nehez lenne, annyit meg nem er az egesz. Ugyhogy hagytam a fenebe, nem jelentkeztem ki.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.05.26. 12:53:58

@Zoole[uk]: Vigyázzon ám Sofőr úr, hogy miket beszél. Vannak ám kapcsolataink. Attól, hogy puccos autóval járkál...
Csak vicceltem. :)))

SzZoole 2015.05.26. 12:56:58

@VPBA: majd ehez tartom magam:)))

Muscari 2015.05.26. 13:08:20

@Ödenburger [Hu/At]: @qkuc: utananezek, de itt minden evben kuldenek egy osszesitot arrol, hogy mennyit kerestem, adoztam stb az elozo evben. Igaz, azt a munkaltato allitja ki, lehet az nem eleg.

firg_firg 2015.05.26. 13:24:13

Német Demokratikus Köztársaság, 1985.

Herr Géza 2015.05.26. 13:38:53

@~~Babette~~: A kijelentkezős már nincs meg, az elmúlt öt évben volt 3 költözésünk....
De tök mindegy is, hiszen személyesen voltam a NAV-nál, ahol akkor mindent rendbe raktunk visszamenőleg is. És erről jkv., határozat van, amit akarsz. Erre a TB jelent feléjük valami faszságot és az nem találkozik a saját ugyanilyen témájú adatbázisukkal. Ráadásul azt, hogy mennyit is kéne fizetni, azt már ők (a NAV) számolja ki. Ott sem jelenik meg, hogy "ácsi, ennek egy része már ki is lett fizetve, a többi meg törölve lett, miért is?"
Az is vicces, hogy régen a Dél-Pesti APEH-hez tartoztam, majd 2001.-től a Pest-Megyei-hez. Őnáluk voltam tavalyelőtt. Erre most honnan jön az áldás? Nyert, a Dél-Pestitől..... Akkor ugye nem túl hipotetikus a feltételezés, hogy közös IT-rendszer ide vagy oda, rohadtul nem tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a bal.....?
Vicc az egész. Kérdeztem is a nőcit, hogy oké, most megint elküldök valamit, ők törlik az egészet, de ezek után mi a garancia arra, hogy ca. 5 év múlva nem kapok megint, immár vmi többmilliós ajándékcsomagot? Mondjuk teszek róla, hogy addigra már meg se találjanak....

Herr Géza 2015.05.26. 13:42:29

@firg_firg: Miért? Ott nem kellett annak idején kicserélni a magyar jogsit. Sőt, az enyémet (a magyart) el is kérték egy évre, hogy majd ők vigyáznak rá...... :))))))

firg_firg 2015.05.26. 13:49:35

@Herr Géza: Tegnap irtad a szemelyes benyomas fontossagat.

Ez tortenhet ha "Deutschland = Muslimland" feliratu poloban mesz be az okmanyirodaba ugyintezni.

2015.05.26. 13:50:00

@Muscari: @Herr Géza:

Nektek egyebkent meg van magyar lakcimetek? vagy hogy talaltak meg?

Mert mi mostansag pont azon sakkozunk, hogy kene egy osztrak lakcim, de akkor ki kell Mo-rol jelentkezni, kulonben 100 szalon fog osszeakadni a magyar es az osztrak allamigazgatas, pl. a gyerek kapcsan.

Herr Géza 2015.05.26. 14:02:31

@firg_firg: Mármint ez most hogy???? Ez ugye otthon volt, nem okmányiroda, hanem NAV, amikor két éve személyesen voltam, kalapot kellett emelnem olyan segítőkészek és korrektek voltak (úgy indult, hogy egy péntekem volt elintézni, persze miért is lenne pénteken de. ügyfélfogadás, erre az utcáról betelefonáltam, hogy nem-e lehetne-e mégis, mire azt mondták, hogy no problem, menjek csak, szólnak az ügyeletes főtábornoknak a portán, hogy engedjen fel, stb.). A mostani eszmecsere telefonon zajlott, egy másik NAV-hivatallal...
Mondjuk az otthoni hivatalnoki nyelvtudást ismerve, szerintem senkinek nem tűnne fel, ha az okmányirodába német nyelvű "hülye közalkalmazott" feliratú pólóban mennék be.... :))))))

Herr Géza 2015.05.26. 14:04:39

@Ödenburger [Hu/At]: Nekem még muszájból megvan, mert van/volt még egy-két "intézés alatt" álló ügyünk....

2015.05.26. 14:04:42

Aham, hat ez jo hosszu volt, ennel mar az is egyszerubb, ha befizetsz egy autosiskolanal egy forgalmi vizsgara, aztan atmesz, es kapod a nemet jogsit. :D Vagy ott ez sem ilyen egyszeru? :D

Muscari 2015.05.26. 14:09:00

@DavidT: hat ez gaz. Talaltam egy ilyet: online.hmrc.gov.uk/shortforms/form/NIStatement?dept-name=&sub-dept-name=&location=40&origin=http://www.hmrc.gov.uk

Request for statement of National Insurance account. annyi, hogy le kell irni, hogy miert kered.

2015.05.26. 14:09:59

@Herr Géza:

Es nincsenek belole gondjaid? vagy a magyar csak ideiglenes?

Muscari 2015.05.26. 14:20:49

@Ödenburger [Hu/At]: van magyar lakcimunk. A megtalalas az erdekes, engem mar sokkal regebben megtalaltak. Most mondtuk le az egesz csaladnak februar kornyeken, 2011 ota vagyunk kint.

Meg is kaptam a ferjemtol, hogy minek akartam en lemondani, most csak felhivtuk magunkra a figyelmet. Es mintha igaza lenne, a mult heten jott neki egy koteg csekk. Pedig tisztan rairtam a kijelento papirra, hogy 2011 februar ota biztositott itt. :-(

Csak iden januartol toroltek a jogviszonyat, mig a fiamet gond nelkul megszuntettek.

A lanyommal is gondok voltak, neki meg azt irtak, hogy hallgatoi (!) jogviszonya van, ezert nem tudjak megszuntetni. Sosem volt egyetemi hallgato termeszetesen, egy gimibe volt beiratva otthon, ahol a jogviszonya szunetelteve volt. Majd oktoberben innen kirugtak a sok hianyzas miatt, mert ahogy elmult 18 mar nem kuldtuk az itteni sulibol az igazolast. El kellet a NAV-nak kuldeni az igazgato hatarozatat, na erre nagy kegyesen megszuntettek a tebejet vegre.

Komolyan mondom, ahany ember, annyi sztori :-(

2015.05.26. 14:30:53

@Muscari:

Igen a gyereket akartam meg kerdezni, mert ugy emlekeztem, nalad vannak iskolas koru gyerekek. Olvastam olyant a neten, hogy gyereket csak a gyamhivatal engedelyevel lehet kulfoldre vinni?? Errol tudsz esetleg valamit?

Illetve ilyenkor bejelented az iskolaba/ovodaba, hogy kulfoldon tanul, es kuldod az igazolast?

Muscari 2015.05.26. 14:31:55

@DavidT: persze foggggalmam sincs, hogy a NAV ezt elfogadja-e illetve hogy ilyen idokkal kiadja-e az HMRC, de egy probat meger.

Muscari 2015.05.26. 14:39:37

@Ödenburger [Hu/At]: mar nem kell a gyamhivatal engedelye asszem akkor sem, ha megszunteted a magyar lakcimet, ha nem szunteted meg, akkor tuti nem kell. Oviba ill iskolaba be kell, hogy legyen iratva, megint csak akkor, ha van magyar lakcim. Ilyenkor a lakohely szerinti jegyzonek kell irni, hogy szunetelteni akarod a gyerek tanuloi jogviszonyat, bar lehet, hogy az iskola ir neki, erre mar nem emlekszem.

Annyi biztos, hogy minden evben kell kuldeni a kinti sulitol a magyarnak az igazolast, hogy oda jar es ujra kerni a jogviszony szunetelteteset.

Az a legjobb, ha az iskolaigazgatoval beszelsz, szerintem mar biztos tudjak, hogy mit kell csinalni. Negy evvel ezelott meg fogalmuk sem volt, en nyomoztam ki :-)

Muscari 2015.05.26. 14:48:08

@Zoole[uk]: hat ez a rendoros sztori csucs :-))))

Olyanok lehettek biztos, mint a viccben, tudod, az egyik ir, a masik olvas :-))

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.26. 14:53:46

@Herr Géza: nincs közös IT rendszer, ez tévedés, "oraklé" van, amit néha szinkronizálnak, hol jól, hol rosszul.

más.
van egy adatbázis, amit a rendőrök kérdeznek le igazoltatáskor, hogy van-e kgfb-d, ebbe az adatbázisba a biztosítók küldik az adatokat.
valahogy mindig sikerül úgy elbaszni az adatátadást, hogy az adatok 40%-a rossz.
tavaly kétszer volt ügyem emiatt, a rendőrökkel és az önkormányzattal.
másodszorra közöltem, hogy be fogom perelni őket, ha nem hagynak békében a szar munkájukkal.
azóta külön fel van írva a telefonszámom meg a rendszámom az okmányirodában...

2015.05.26. 14:58:16

@Muscari:

Igazabol meg nagyon messze van az iskolatol, most 2 honapos. :)

Annyi, hogy mi igazabol koltozni nem szeretnenk Sopronbol, de a gyereket mindenkeppen szeretnenk kihozni oviba/iskolaba, megovni a csodalatos poroszos magyar oktatasi rendszertol. Es amennyire sikerult kideriteni, ennek a standard modja, hogy bejelentkezel egy osztrak lakcimre (ismeroshoz, vagy kiveszel egy szobat valahol, ahova be szabad jelentkezni), de kozben nem jelentkezel ki Mo-rol sem. Vagyis csak papiron elnenk kint, de mivel sajat lakasunk van Sopronban, azert ki nem igen szeretnenk koltozni, es kijelentkezni sem. Es attol felek, hogy a gyerek kapcsan gondot okozhat az egyideju magyar es osztrak lakcim, pl. mert 3 eves koratol mar kotelezo lenne ovodaba jaratni, de ez mar Ausztriaban lenne, nem Mo-on. Meg ugye Mo-on vissza kell mondani a csaladi potlekot es a gyest, es Ausztriaban megigenyelni. Szoval ez nekem igy ket lakcimmel kicsit zavarosnak tunik. De allitolag sokan csinaljak.

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2015.05.26. 15:00:58

@Muscari: Jol tudod ezt a dolgot.2013 ban valtozott a csjt,onnantol nem kell gyamhivatali engedely a kiskoru külföldre tavozasahoz.En 2013-ban jöttem ki a lannyal,nyaron es direkt rakerdeztem a dologra,mert nekem volt mas ügyem is velük,amit akkor zartunk le szerencsesen.Szoval a lenyeg: nem kellett tölük semmilyen papir,csak az ovodaban töltöttem ki egy nyomtatvanyt,hogy a gyerek külföldre tavozik,nem kerem a helye fenntartasat,stb.Ezt alairtam,ök meg mondtak hogy a jegyzönek tovabbitjak.Ekkor meg nem jelentkeztünk ki a lakcimröl.Az 2014-ben törtent,de akkor sem kellett semmi a gyamhivataltol.( Az okmanyirodabol telefonaltak nekik at,hogy van e valami teendö ezzel,de semmi nem kellett).Amugy en a tb,apeh fele konkretan nem jeleztem hogy itt vagyok,vagyunk...szoval lehet valamikor engem is betalalnak egy csinos összeggel? Azota mar volt velük kapcsolatom ( mas ügyek miatt),de semmi gaz nem volt.Mindegy,ha gubanc van,majd megoldjuk.

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2015.05.26. 15:06:22

@Ödenburger [Hu/At]: szerintem jarhato az alatalatok elgondolt ut is jarhato,szerintem akkor van az hogy igazolnotok kell,hogy a gyerek kinn jar intezmenybe,ilyesmi.Nekem is mondtak hogy ha megtartanank a lakcimet,akkor iskolalatogatasi igazolas,stb,kellene.Szerintem a csaladi potlek es egyebek lemondasa is siman mehet 2 lakcimmel,en is be voltam meg jelentkezve Miskolcra amikor lemondtam az ottanit-amugy lazan,levelben,innen Franciaorszagbol küldve-semmi gubanc nem volt,elfogadtak,iktattak, es küldtek hatarozatot is a megszüntetesröl.

2015.05.26. 15:06:33

@Kozsdine Krisztina ( Alsace,France):

Ezek szerint, ha ovi elott "jovunk" ki, akkor annyi, hogy amint megvan a kinti lakcim, visszamondjuk a csaladi potlekot es a gyest Mo-on, es megigenyeljuk kint? Es se gyamhivatali engedely, sem jegyzoi engedely nem kell, es meg a kulfoldre tavozast sem kotelezo jelezni, vagyis megmaradhat a magyar lakcim is?

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2015.05.26. 15:15:38

@Ödenburger [Hu/At]: Igen,en igy tudom,ugyanis az ideiglenes külföldre tavozast nem vagy köteles bejelenteni es nincs korlatozva az idötartama sem..( tehat lehetsz te 10 eve is mar kinn,amig be nem jelented,hogy tavoztal es meg nem szünteted a magyar cimet,addig csak ideiglenesen leszel kinn).A sorrend jo,amint megvan a kinti lakcim,lemondod az magyar dolgokat es igenyled kinn.Azt nem tudom hogy a magyar hivatalok fognak e majd kesöbb valami igazolast kerni,hogy kinn milyen intezmenybe jar a gyerek,tölem abban az 1 evben sem kertek semmit,amig megvolt a magyar lakcimünk.

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.26. 15:19:49

@adg [Au, Darwin]: szerintem itt keveredés van, a tb-ből kijelentkezéskor nem kell leadni a személyit...csak ha azt jelented be, hogy végleg külföldre távoztál.
ők most csak a tb-ről beszélnek...

Kivancsi 2015.05.26. 15:24:43

anglia....
mint irtak 50£ es hozza a postas par het mulva...

VISZONT!
70 eves koromig ervenyes! nem huznak le tobbszor!
- nincs 5/10 eves ervenyesseg...
- nincs orvosi vizsgalat...
- kiveve ha hivatasos vagy (C/D.. etc)!

♔bаtyu♔ 2015.05.26. 15:24:43

Nem lehet, hogy van még ott egy titkos NDK?

A magyar nagyon jó. 10 éve ellopták az összes iratomat, egy!!!! nap alatt az egészet (jogsi, forgalmi is) pótoltam, kivéve TAJ és adó kártya.

Pár éve új személyi kellett, vidéken voltam éppen, mindenféle bejelentkezés nélkül talán 5 percet ha vártam.

♔bаtyu♔ 2015.05.26. 15:24:43

@Ginix: A törökök azok nagyon, ezt megerősíthetem. Én csak lestem, mert azt hittem, ez valami általuk terjesztett kamu, hogy odamenj nyaralni.

csaki-de 2015.05.26. 15:49:09

@DavidT: Uk-ban be kell menned a hivatalba, rögzítik az adatokat és csinálnak egy másolatot az eredetiről, befizetsz egy csekket, ha azt is mellékelted, akkor postán kapod meg az új jogsit. Legalábbis pár éve még így volt.

kovacsjanos1988 2015.05.26. 15:49:30

Nekem 2x10 per volt a csere.

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2015.05.26. 15:51:22

@Kozsdine Krisztina ( Alsace,France): Elirtam,szoval: Örülök ha hasznos infot adtam.

Hataratkelö,kerlek töröld az elözö hozzaszolasomat,mert abban nyelvtanilag helytelenül irtam le ezt az egyszerü mondatot.
Köszönöm.

2015.05.26. 16:04:37

@Muscari: Minden rendorviccnek van alapja, bar azt meg mindig nem ubereli, hogy Irorszagban evekig koroztek egy lengyel ferfit, akinek csak gyultek es gyultek a kihagasai amig valami rekordhosszusagura nem nott a lajstroma, majd kiderult, hogy ennek az ijeszto ferfinek a kereszt- es utoneve ugy hangzik lengyelrol leforditva, hogy "Vezetoi Engedely". Soha, de soha a budos eletben nem lesz ennel jobb sztori. :D

Herr Géza 2015.05.26. 16:12:17

@Ödenburger [Hu/At]: Gondjaim nincsenek közvetlenül emiatt, csak az ilyen hülyeségek, hogy megtalál a NAV. Le is szarhatnám akár, de van még ingatlanunk otthon, annak néha-néha fizetendő dolgai, emiatt van még bankszámlánk, arra meg hamar rátalálnak a szarháziak, aztán megy/menne az inkasszó, mint ez a fentebb leírt ügyben is hamar meglenne...
Mellesleg tudtommal nincs már olyan, hogy állandó meg ideiglenes cím, van helyette lakcím meg tartózkodási cím, ami elvileg ua., mint eddig, de lehet, hogy nem csak a nevük változott. Mindegy, mert hamarosan felszántom és behintem sóval a mo.-i múltat, pont az ilyenek miatt van elegem az egészből...

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.26. 16:23:11

@Herr Géza: navhoz angol pólóval menjél:))))

RuszinZsolt · www.fairconto.hu 2015.05.26. 16:23:58

Az emberi tulajdonságok úgy látszik, hogy mindenütt ugyanolyanok. Egyszerűen meg kellene tiltani, hogy ezek a tulajdonságok a felszínre jöjjenek, de a bürokrácia ilyen elkezdi bizonyítani, hogy a hatékonyságnak a feladatorientáltságnak és az állam érdekeinek mondana ellent, ha esetleg azt csinálnák, ami a választópolgárnak, vagy a cégének egyszerűen jó.

qkuc 2015.05.26. 16:34:31

@~~Babette~~: jó munkához idő kell, a rosszhoz meg még több, :D.

kék madár 2015.05.26. 17:31:16

@~~Babette~~: egy oracles ismerosom aki a rendorsegnek fejlesztette a rendszeruket egyszer gyorshajtott es lekapcsoltak. Mikor megkapta a csekket, osszegyurte es eldobta es csak annyit mondott: irjatok le a tartozasotokbol; Jo ha eves kesessel fizettek nekik

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.26. 17:53:35

@~~Babette~~: + Babette + Muscari
OFF
engem még mindig nem kerestek....
remélem, nem is fognak.
február óta fizetek. amint meglesz a baba és kapok gyest, nem kell fizetnem sem.
fingers crossed.

wuaaa 2015.05.26. 17:54:05

Micsoda pangás van ma itt.... :))

Taxomükke (UK) 2015.05.26. 18:06:11

@Muscari: Na, eez most elvette a kedvemet attól, hogy utólag én is lemondjam a tébét.
Bircának van igaza, minél kevesebb dolgot köt az ember a hatóságok orrára, annál jobb.

qkuc 2015.05.26. 18:14:41

@Kozsdine Krisztina ( Alsace,France): huhh ezt jó tudni, egy jó darabig biztosan nem akarnék kijelentkezni

Taxomükke (UK) 2015.05.26. 18:15:21

OFF
Kedves Andrea, ANDREASAGEUK satöbbi emailcímre már küldtem két emailt, ha nem látod, keresd a spam mappában.
ON

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 18:44:30

Itt Uk-ben sokkal egyszerubb volt. Az enyemet 1.5 het alatt kikuldtek jopar eve , paromnaktavaly tobb mint 3 hetet kellett varnia, de kozben jott egy level toluk, hogy bocs kicsit tovabb tart, mint gondolnak, ugyanis ellenorzika magyar hivatallal az adatokat, azert tart edidg. Jahm,e s nem kelett sehova bemenni, csak a postara, elkuldeni a formot, meg a regi jogsit.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 18:47:00

@Kozsdine Krisztina ( Alsace,France): az oep fele kotelezo lett volna jelezned ( 2009. apr 1 tol visszamenolegesen is kotelezo) , egy idoben nem kellett a navnak jelezni, msot nem tudom mi van, ugy nez ki , mintha kellene . Engem fenyegettek meg az apehtol , akkor amikor meg csak az oepnek kellett szolni, holott szoltam az oepnek idoben.

szalka240 2015.05.26. 18:49:39

@Herr Géza: A poszter itt lakik :-)
hataratkelo.blog.hu/2014/12/18/majdnem_skandinavia

A helyi Führerscheinstellét egy évvel korábban szüntették meg, azóta már csak egy helyen van az egész járásban.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 18:50:17

@Muscari: Nem szabhatnak ki amugy . Kuld majd az oep egy levelet, azt erdemes a navnak is elkuldeni, illetve talan 1 vagy masfel eve van egy navos form is, ahol az apehnak is bejelenthed ugyanazt , amit az oepnak tettel.

Taxomükke (UK) 2015.05.26. 18:51:55

@~~Babette~~: Ez egy komplett idióta, és az EU-s állampolgárok szemen köpése, hogy ilyen pozícióban lehet.
És ez nem vicc.

szalka240 2015.05.26. 18:52:34

@Muscari: Szerintem a magyar hivatalnál csak a jóindulatukban bízhatsz. Elvileg van olyan szabály, hogy EU-n belül egyszerre csak egy helyen fizetheted a biztosítást, viszont az új biztosítási jogviszonyt elvileg a létrejötte utáni 15 napon belül jelezni kellett volna a magyar hivatal felé.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 18:53:33

@Muscari: Kozben talaltam ilyet:
forras : fn.hir24.hu/penzugy/2014/10/06/kockaztat-aki-nem-jelenti-be-a-kulfoldi-munkat/
"Amikor a NAV-nak kell bejelenteni a külföldi munkát

Kiderült, a NAV-hoz kizárólag abban az esetben kell bejelentést tenni (15 napon belül), ha az adózót egészségügyi szolgáltatási járulékfizetésre kötelezettként tartották nyilván. Vagyis ha olyan személyről van szó, aki a járulékot közvetlenül a NAV-hoz fizette (a már említett minimum 6810 forintot havonta). Például azért, mert álláskereső volt."

'T1011 -t kell ilyenkor kitolteni.
Viszont:

Kivétel is van
Aki azonban külföldre távozáskor belföldi lakhelyét felszámolja, és lakcíme megszűnését bejelenti a járási, fővárosi kerületi hivatal okmányirodájához, a NAV-hoz már nem kell bejelentenie a fizetési kötelezettség megszűnését.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 18:54:42

@szalka240: Igen, de valahol le van irva, hogy a megkesett bejelentest, vagyis a jogviszonyod tisztazasat nem buntetik. Megkeresem majd.

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.26. 18:56:09

@tildy[UK]: (zárójelben: én azért abban a kivételben nem bíznék, ismerve a munkamenetet)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 19:03:17

@DavidT: Nekem elfogadtak a papirokat innet, meg elkudltem nekik a munkaszerzodesemre vonatkozo papirt is, meg az euorpai egeszsegbiztositasi kartyarol a masolatot (ittenit) , szerencsere eddig mindent elfogadtak.

@adg [Au, Darwin]: NEm, a szemelyi nem marad, ha vegleges letelepedest valasztasz. Lakcimkartyat talan most mar adnak, kulfoldi lakcim van rajta ( marmint nem az ottani cimed, csak hogy kulfoldi lakcim)

@Herr Géza: Pontosan hasonloan fenyegettek meg engem is. Meg hogy kuldjem be a szuleim szolnokra az apehhoz ( az, hogy egyik alig, a masiknak nincs laba, whatever. )

Muscari: este atnyalazom neked a dolgokat, de ha itt 2011 ota vagy biztositott, kotelezo nekik elfogadniuk. Ha maskepp nem megy, kerj a HMRC-rol igazolast, hogy NI-t itt fizetsz.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 19:07:49

@~~Babette~~: Jogos. :) En sem. Kivancsi leszek majd a Canossa-jarasunkra a gyerkoccel....

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.05.26. 19:08:30

@tildy[UK]: köszi Neked is

na most nálam annyiban speckó még a helyzet hogy én diák voltam egész végig ... az EU-s kártyát meg a rohadt UKVI elvesztette a permanent residence jelentkezésem során (vagy már vissza sem küldte az útleveles borítékban - amit rossz helyre küldtek és ennélfogva elveszett)

na de mindegy, majd megoldódik valahogy

szalka240 2015.05.26. 19:12:14

@Zoole[uk]: Nem volt túl sok idegeskedés. Inkább kihívásként éltem meg, hogy vajon sikerül-e őket meggyőzni arról, hogy nekem van igazam, nem pedig nekik. Biztos más lett volna a helyzet, ha sofőrként dolgoztam volna és szükségem lett volna a jogosítványra.
Egyébként szerintem ragályos az itteni emberek nyugalma, amióta itt vagyok még kevesebbet idegeskedek, mint korábban. Kivéve a munkahelyet, ugyanis a főnökömet sajnos nem sikerült megfertőzni a nyugalommal.

M. Péter 2015.05.26. 19:38:41

@qkuc: Van egy olyan 2013-as uniós irányelv, hogy a más uniós tagországban kibocsájtott jogosítványok a lejáratukig érvényesek lesznek, de amíg ezt át nem ültetik a helyi jogba, addig bizonyos idő után ki kell cserélni, ha az ember vezetni akar.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 19:45:15

@M. Péter: ez így van. Uk-ben egy ideig kötelező volt cserélni, most már az van, amit te is írsz.

qkuc 2015.05.26. 19:47:01

@M. Péter: Köszi az infót ... Akkor az a tervem nem fog bejönni, hogy megvárom a míg lejár, még sok év van hátra, :).

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 19:48:24

@Kivancsi: de , van 10 éves érvényesség, nézd meg jobban::) Nem úgy, mint Magyarországon, de van. 10 évente Uk-ben is csereltetni kell

M. Péter 2015.05.26. 19:49:55

@Kivancsi: 10 évenként cserélni kell a fényképet, és ez £14 fontba kerül.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.05.26. 19:53:34

Na ma megvolt az első munkanap.
Ugyan nem dolgoztam de minden rendben van.
Flitwick-ben dolgozunk. Visznek hoznak minket.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.05.26. 19:56:49

Annyi zsákutca a világon nincs mint ebben a faluban.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 20:43:19

@Muscari: Na szoval, visszamenoleg nem kovetelhetnek toletek penzt, de birsagot kiszabhatnak.

"Mikor kell a bejelentés megtenni? Milyen következményekkel jár a bejelentés késedelme vagy elmulasztása?

A bejelentést a külföldön létrejött biztosítási jogviszony létrejöttétől, illetve annak megszűnésétől számított 15 napon belül kell megtenni.

Felhívjuk a figyelmét, hogy a bejelentés késedelme, elmulasztása, vagy a nem megfelelő bejelentés 10.000,- Ft-tól 100.000,- Ft-ig terjedő mulasztási bírság kiszabását vonhatja maga után!"

Szoval igenis ragaszkodjatok ahhoz, hogy miota vagytok biztositottak itt, ha maskepp nem megy, hmrctol igazolas.

Muscari 2015.05.26. 21:58:42

@Ödenburger [Hu/At]: persze, nekünk is megvan mindkettő, ez teljesen járható út. Mi wz a baromság, hogy 3 éves kortól kötelező az óvoda? Megáll az eszem.

Muscari 2015.05.26. 22:02:15

@mojyo: igen, olvastam róla :-)))

Muscari 2015.05.26. 22:05:26

@tildy[UK]: az szerinted elég? Akkor az a baj, hogy nem tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a bal?

Muscari 2015.05.26. 22:08:21

@tildy[UK]: köszi, igazából benned bízram :-)

FutureFry 2015.05.26. 22:24:45

@mojyo:
Nekem is az jutott eszembe, hogy lehet, egyszerűbb letenni a vizsgát. Amerikában pláne, mert pl. egyre kevesebb helyen kérik a párhuzamos parkolási manővert mint gyakorlati vizsgaanyagot:
www.usatoday.com/story/news/nation-now/2015/05/21/parallel-parking-driving-tests/27671165/

Igaz, sok államban (reciprokális egyezmények alapján) ott sem kell semmiféle vizsga, csak “átváltás” a helyi jogsira (persze csak akkor ha “sokáig” marad valaki, akkor viszont elvileg kötelező). Érdekes, hogy milyen egyezmények vannak. pl. Washington állam “beváltja” a német, kanadai (de csak BC!) , dél-koreai és tajvani jogsikat:
www.dol.wa.gov/driverslicense/moving.html

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.26. 22:30:22

@Muscari: az a legszebb, hogy ha nem jár a gyerek óvodába, akkor ugrik majd a családi pótlék idén szeptembertől. elég férőhely meg továbbra sincsen persze. de állítólag a jegyzők általában elég lazán adnak normálisnak kinéző családoknak felmentést. szóval úgy tudom, perpill ez a helyzet ebben az ügyben.

blackhairlady 2015.05.26. 22:32:38

@adg [Au, Darwin]: Vissza kell adni a szemelyit ha kijelentkezel otthonrol, es kapsz egy lakcimkartyat amire az van irva, hogy kulfoldon tartozkodo vagy valami ilyesmi.

blackhairlady 2015.05.26. 22:33:28

@Ödenburger [Hu/At]: Jelentkezz ki, es utana jelentkezz be mint ideiglenes lako.

blackhairlady 2015.05.26. 22:36:39

@Muscari: Nalatok nincs tb kartya vagy hasonlo? Az en social security number kartyamat lefenymasolta a holgy, es az azon szereplo datumtol kezdve nem kertek az otthoni tb fizetest (igaz, a kesedelmi dijat kifizettettek). Olyan papirt vagy kartyat kene talalnod amin szerepel az elso fizetes datuma.

blackhairlady 2015.05.26. 22:39:15

@Ödenburger [Hu/At]: A mi sulinkbol sok gyerek ment kulfoldre, kezdetben magan tanulok voltak, aztan irtak egy levelet (en is) az iskolanak, hogy ebbe es ebbe az iskolaba jar, ha hivatalos papir kell, vegyek fel veluk a kapcsolatot, es ennyi. Soha senki nem kereste oket.

blackhairlady 2015.05.26. 22:43:55

@Ödenburger [Hu/At]: Na most jutottam eddig a kommentig. En mindenkeppen azt csinalnam, hogy allandorol ideiglenesre cserelnem a cimet. Az allando pedig az osztrak lenne, igy az ovoda, CSP, Gyes, minden megoldhato lenen az osztrakoktol. Es igy maradna magyarorszagi lakcimed is a banki es hasonlo dolgokhoz, a szemelyit sem kene visszadni. A lakcim pedig nem szamit a tulajdonosi viszonyokban, tehat ha sajat hazad van sopronban, az akkor is sajatod marad ha csak ideiglenesen vagy bejelentve oda.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.05.26. 22:44:39

@Din Serpahis: Azt azért ne felejtsd ki a sztoribol, hogy elötte el kellett menni szemvizsgälatra (optikus, CHF 10és 12 között kérnek érte). ;-)
Aztän mär csak a kitöltött formanyomtatvännyal és a jogsival kellett a helyi Közlekedésfelügyelethez bekocogni, és kivärni a helytöl függöen rövidebb-hosszabb sort.

Azt nem tudom, hogy tudod-e (meg mäs is), hogy ha vältozik a cimed, és nincs auto a neveden, akkor mélben jelezni kell nekik a cimvältozäst. Ha van auto, akkor ugye le kell igyis-ugyis jelenteni, hogy vältozott a cim.

@labirintus1: Otthon is "jär" kismotor a B-hez,nem? Meg 3,5t-ig lehet még vezetni a különbözö järmüveket.
Nekem amikor kicserélték mindezeket elfelejtették. Viszont volt egy kollégäm, akinek az összes kategoriät beirtäk. :-)

@Zoole[uk]: Én is még a régit cseréltem. Anno itt visszaküldték a külföldi jogsikat. A rozsaszinüre räpecsételték az összes oldalra, hogy érvénytelen Svjäcban. A kärtyaformätumura meg ugyan ezt a szöveget ragasztottäk rä...szerinted häny magyar hagyta rajta...?:-)
@Herr Géza: Jogsi itt is örök élet +1nap. A büntipontok kivételével itt is ugy van, ahogy nälatok. Most värunk 1büntit, férjem nem vette észre, hogy 30as övezetben vagyunk. Parkolo autoban benne ült a bäcsi, aki olvasott valamit, és egyszer csak a piros villanäs...45-tel mentünk. Ha szerencsénk van, akkor 25€ lesz. ;-)
@Kozsdine Krisztina ( Alsace,France): 2013 ota nem kell az ideiglenest bejelenteni.
@~~Babette~~: Nem vettem észre multkor, hogy kérdeztél. (Meg nem mindig tudok bejelentkezni amiota Balogh Tamas a System administratorunk...)
Itt a 2 legfontosabb papir a munkavällaläshoz a Strafregister Auszug (erkölcsi) és a Betreibungsauszug vagy Betreibungsauskunft. Ez 1 cetli ami arrol szol, hogy van-e / volt-e ellened végrehajtäs. Ezt pl magänszemély is kezdeményezheti nem csak birosäg. És csak a kezdeményezö szüntetheti meg. 20év az elévülése, addig täroljäk, hogy kinek miért mennyivel.
Valami ilyesmi:
m.uzletresz.hu/uzletresz/vallalkozas/20130422-vegrehajtasi-adatbazist-tervez-a-kormany.html
Erröl otthon senki nem tud semmit...pedig 2015 van... :-)

OFF
Ha valaki Svajcba szeretne jönni.
A legujabb amit kérnek ahhoz, hogy be lehessen jelentkezni / megadjäk a tartozkodäsi engedélyt: Geburtsschein (Geburtsurkunde) = születési bizonyitväny (születési anyakönyvi kivonat) oder Familienbüchlein = csalädi anyakönyv . És az itteni szokäsokhoz hiven nem lehet 3honapnäl régebbi...
Ha külföldröl költözik az ember, akkor még kell a munkaszerzödés is (de ezt ki lehet cselezni az engedélykéréskor)
ON

SzZoole 2015.05.26. 22:47:46

@Naschkatze (Mostindien / CH): Nekem itt nem adtak vissza,csak az ujjat kuldtek el postan.

blackhairlady 2015.05.26. 22:49:26

@~~Babette~~: EU-s orszagba lehet, hogy nem, de pl. nekem az USAba le kellett adnom ahhoz, hogy le tudjam mondani a tb-t, mert nincs kolcsonos megallapodas a 2 orszag kozott.

Muscari 2015.05.26. 22:51:42

@blackhair-lady: van egy kártya az NI numberrel, de nincs eajta dátum. Megvan a levél, hogy kiadták a számot, de az nem bizonyítja azt, hogy fizetek is.
Az lesz, amit Tildy mond, igazolást kell kérni az itteni adóhivataltól a befizetésekről.

A baj csak az, hogy 2 oldalt is találtam, ahol le lehet valamit kérni és nem tudom, hogy melyik lenne a jó. Nem fogom megúszni, hogy felhívjam őket, de az egy rémálom, míg hatvanhatszor megnyomom ezt a gombot aztán azt a gombot... Jol ki van ez találva, hogy ne híjuk őket túl gyakran.

2015.05.26. 22:53:56

@FutureFry: Olyat Amerikaban ugyse kell csinalni, mert mindenki kertvarosban lakik, sajat garazzsal, es mallokba jar vasarolni, parhuzamosparkolas belvarosi yuppie csokeveny! :D

Az amugy igaz, hogy az USA-ban nincs is muszaki vizsga, es kb barmilyen takolmannyal lehet szelni az utakat? Bocsanat amugy, ha mar nagyon faraszto, hogy hulyesegeket kerdezek neha, a Szovjetunioban nottem fel egy ko alatt a belvarosban, es banyaszpropaganda-lapokbol szereztem az informacioimat a haldoklo nyugatrol :)

wuaaa 2015.05.26. 23:05:53

@Muscari: Viccelsz? Kérsz egy ilyet is, olyat is, összekapcsolod a kettőt és elküldöd úgy. Ha valamire azt mondanák, hogy hiányzik, akkor azt mondod majd, hogy dehogyis, ott van a másik lapon... :))

blackhairlady 2015.05.26. 23:08:08

@Muscari: Ezert utalok en is telefonalni, 10 percig kulonbozo opciok kozul valaszthatok:(
Sajnalom, hogy nem uszod meg egyszeruen. En is szenvedtem annak idejen a sajat es a lanyom TB-je miatt is, a kamatot meg nem engedtek el, pedig irtam kerelmet is:( Na mindegy, most mar csak a hazat kene eladnom aztan megszabadultam mindentol. Illetve a ksi balatoni fahazam van meg, de azt sosem adom el, az az en kis darabka emlekem:)

FutureFry 2015.05.26. 23:09:26

@blackhair-lady: Az SS kártyán csak 2007-től van rajta a kiadás dátuma (meg az 1940 előttieken). Az OEP engem is valahogy megtalált jópár éve, de szerencsére "kiírtak" (még csak nem is személyes) "bemondásra" és nem kértek mindenféle papírt vagy másolatot (az SS kártyát/számot mondjuk nem is adtam volna oda nekik).

blackhairlady 2015.05.26. 23:11:03

@mojyo: Egyebkent ebben igazad van, itt tenyleg senki sem csinalt meg ilyen parkolast, a vizsgat kiveve:DD
Nalunk akkora parkolok vannak (a mallokban is:D), hogy a Digegr a gepevel siman beall szabalyosan:))

Muszaki vizsga van, en a mult heten vitten az enyemet. Hol halalsz te ilyen pokoli torteneteket?:D

blackhairlady 2015.05.26. 23:12:56

@FutureFry: Hat en 2010-ben koltoztem, azota van, az meg nem is jutott eszembe, miert is ne masolhatnak le. Mit kezdenek vele a NAV-ban? Igy viszont sok sok penzet sporoltam:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 23:14:10

@Muscari: Legyen meg itteni ehiced. Az az apehnel jolly joker:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.26. 23:15:25

@Muscari: nem kuldte el amit irtam . Legyen itteni EHICed, azt tudjak mi.

FutureFry 2015.05.26. 23:16:34

@mojyo: Az igazi yuppie sehogysem parkol, mert tömegközlekedik, gyalogol, vagy biciklizik. Lehet biciklivel párhuzamosan parkol a belvárosban.

A műszaki vizsgáról írtam régebben: Több államban egyáltalán nincs, esetleg csak részleges (pl. csak a károsanyag-kibocsátást mérik):
en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_inspection_in_the_United_States

2015.05.26. 23:26:35

@blackhair-lady: Mondtam, hogy a banyaszlapokbol! :D De az elobb most @FutureFry: is azt mondta, hogy nem mindenhol van muszaki, ugyhogy lehet, megis igazat irt a Juppi Pravda? :D

(Nem vagyok szerencsere igazi yuppie, utcan parkolunk, parhuzamosan, en nagyon szeretem az autonkat :) )

FutureFry 2015.05.26. 23:31:35

@~~Babette~~: @blackhair-lady: a TB-től is ki lettem jelentve, de a személyim is megmaradt. Persze lehet nem szabályos.

M. Péter 2015.05.26. 23:33:34

@blackhair-lady: Már aláírták az egyezményt, és ha minden igaz, nemsokára életbe is fog lépni.

blackhairlady 2015.05.26. 23:38:38

@mojyo: De nekem kellett csinaltatni, ezert van, punk tum:)))
Tenyleg nem tudok minden szabalyt, nem is erdekel, csak a helyiek. Ahany allam annyi szokas, en terhelem magam felesleges adatokkal:D
Akkor te egy pokoli kornyeken laksz, hogy meg a parhuzamos parkolast is igenybe kell venend:DDDDD (meg meg sok sok szmajli)

blackhairlady 2015.05.26. 23:39:15

@FutureFry: Szerintem regen igy volt, ujabb modi az, hogy le kell adni

blackhairlady 2015.05.26. 23:42:10

@M. Péter: Tenyleg? Nem hallottam rola, de jo hir mindenkeppen, koszi.

Nekem egyebkent az Apehos holgy (akkor meg igy hivtak) mondta mielot tkoltoztunk volna, 2010 nyaran, hogy nem kell kijelentkeznem, mert Amerikaval is par heten belul alairjak a megallapodast. Aztan kiderult, hogy ebbol nem lett semmi, en meg futkoshattam a hivatalba napokig ahelyett, hogy a Balatonon grilleztem volna a csaladdal:(

FutureFry 2015.05.26. 23:50:09

@mojyo: @blackhair-lady: Sőt sokszor államon belül is (megyénként) változó a szabályozás (pl. csak a yuppiebb - a.k.a. urbánusabb - megyékben kell a károsanyag-kibocsátást mérni).

2015.05.26. 23:54:23

@blackhair-lady: Nem lehet, hogy teged atvertek, es nem is kell muszaki, csak azt mondjak? :D

Amugy aki profi, es urbanus autoja van, es nem amerikaikertvarosi SUV-ja, az tud parhuzamosparkolni! :P :D

blackhairlady 2015.05.26. 23:58:01

@mojyo: Lehet, majd megkerdezem, mit fizettem akkor, lehet, hogy autopalya matricat vetetm? Hmm, elbizonytalanitottal.

Nekem nincs is SUV-m, bebeee, mert en kornyezettudatos kertvarosi vagyok, es nekem hybrid autom van, ugy bzony, azert, hogy az urbanusok altal kibocstott monoxidot ne tetezzem tovabb.

blackhairlady 2015.05.26. 23:58:46

@FutureFry: :))))) Ugye ez tnyleg csak vicc volt, es nincs ilyen megyes dolog? Nyugtass meg, kerlek.

FutureFry 2015.05.27. 00:05:41

@blackhair-lady: Nem, ez komoly, van ilyen. Lásd a linket amit fentebb írtam (@FutureFry: ).

"Jurisdictions requiring periodic vehicle emissions inspections
...
Texas—annually, required only in the largest urban areas: Houston, Dallas-Fort Worth, Austin, and El Paso. ... "

Muscari 2015.05.27. 00:11:12

@tildy[UK]: az megvan, de azon csak a lejárat dátuma van rajta, a kibocsátás nincs. Honnan tudja majd a NAV, hogy mi má 2011 óta fizetjük itt, amit kell?

blackhairlady 2015.05.27. 00:20:31

@FutureFry: Koszi, ez erdekes. Tenyleg azt hittem csak vicc.

kék madár 2015.05.27. 01:03:21

@blackhair-lady: "nekem hybrid autom van"
yes!!!

FutureFry 2015.05.27. 01:14:04

@M. Péter: Köszi - erről nem tudtam (most látom, hogy több EU állammal aláírtak már hasonló szerződést - többek között a Szlovákokkal, Lengyelekkel és Csehekkel is). Szóval ha ez életbe lép, akkor (ha jól értem) pl. a H-1B-vel vagy L-1-gyel Amerikában dolgozó magyar állampolgárnak - ha bemutat valami OEP/TAJ papírt, hogy otthon fizet - nem fogják levonni a fizetéséből a "Social Security / Medicare" adókat?

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.27. 07:11:46

@tildy[UK]: ha nem jelentkeztek ki , akkor visszamenoleg 5 evre kerhetik toluk (is).

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.27. 07:19:01

@Muscari: en a helyedben leveleznek veluk. telefonon meg soha semmit nem tudtam elintézni. szo elszall...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.27. 08:03:16

@~~Babette~~: Elvileg nem, csak a birsagot, legalabbis igy tudom, de lehet tevedek.

Muscari 2015.05.27. 08:29:58

@~~Babette~~: én az angolra gondoltam, nem a magyarra. Bár az is jó ötlet, először írunk nekik, hogy milyen papírok kellenek, aztán veszem fel a kapcsolatot az itteniekkel.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.27. 08:30:37

@Muscari: p60. pl.Vagy igazolas a hmrc-tol. De amugy uk-ben alanyi jogon biztositott vagy, ha itt laksz.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.27. 08:32:05

@Muscari: idohuzas. HMRC tok korrekt itt, eszmeletlen jo arcok. Kerj toluk papirt, hogy miota fizetsz itt ni-t. Ehiccel el fogja fogadni az oep.

Kivancsi 2015.05.27. 08:34:25

@M. Péter: köszi...
jo hogy szoltatok lassacskan meg kell ujjitanom :)
sose neztem az 'A' oldalt mindig csak a 'B' oldalt neztem :)

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2015.05.27. 08:40:26

@Naschkatze (Mostindien / CH):igen,tudom mi epp 2013 ban jöttünk ki,akkor meg nem is jelentettük be.Aztan utana valo evben mar igen,mivel veglegesre tervezzük a dolgot.Visszaadtuk a szemelyit,lakcimkartyat adtak ujat,annyi all rajta hogy külföldi lakcim.Plusz ki kellett egy nyilatkozatot tölteni.Ennyi.

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.27. 08:42:03

@Muscari: ja értem, bocs, félreértettem

egyébként a navnál ez van írva:
nav.gov.hu/nav/regiok/kozep_dunantul/kozepdunantul/archivum_kdr/2013/uniotagallammunkavall.html

"Ha a kapott tájékoztatás szerint a másik tagállam joga alkalmazandó, akkor a magánszemély Magyarországon nem lesz kötelezett járulékfizetésre. Ennek azonban feltétele, hogy igazolja a másik tagállambeli biztosítási jogviszonyát.

Igazolásul a biztosítás helye szerinti tagállam illetékes hatósága által kiadott A1-es igazolás szolgál, vagy bármely, kizárólag az adott tagállam illetékes hatósága által kiadott olyan hivatalos igazolás is megfelelő, amely tanúsítja a másik tagállambeli biztosítási jogviszony tényét.

Ennek igazolására ugyanakkor nem felel meg pl. a munkaszerződés vagy a külföldi munkáltató által kiállított igazolás."

és van még az oepes oldal, amiről tildy is idézett:
www.oep.hu/felso_menu/lakossagnak/ellatas_magyarorszagon/jogosultsag_az_ellatasra/kulfoldon_munkat_vallalok_bejelentese/_kulfoldon_munkatvallalok_bejelentes.html

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.27. 08:45:53

@tildy[UK]: a bírság az mulasztási bírság lehet, vagyis a bejelentés elmulasztása,
de ennek megfizetése nem mentesít az alól, hogy a szerintük jogosan járó havi díjat követeljék,
abban az esetben (!!!!!), ha nem tudja valaki igazolni, hogy kint van biztosítása.
aminek nemigen látom akadályát a ti esetetekben, hiszen mindegyikőtöknek van, tehát vagy az erről szóló kártyát (ha létezik materiálisan), vagy annak kapcsán egy igazolást lehet kérni a helyi szervtől. a fenti idézetben szerepel valami A1 -es igazolás, amit nem ismerek, utána kéne járni...

Herr Géza 2015.05.27. 09:13:35

@~~Babette~~: Az A1-es (EU-konform doksi tudtommal) pont az ilyen célra szóló igazolás, a saját betegbiztosítódtól tudod kérni, Azt tartalmazza, hogy mettől meddig voltál/vagy náluk biztosított. Név, lakcím, slussz. Itt kb. egy telefonba kerül és már küldik is...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.27. 09:21:58

@~~Babette~~: Igen, azt en is lattam 10-100 ezer forint mulasztasi birsag lehet.

En megtalaltam az A1-t , erre hivatkoznak tobb helyen is : www.gov.uk/government/publications/national-insurance-employees-going-to-work-in-the-european-economic-area-ca3822

M. Péter 2015.05.27. 10:05:36

@FutureFry: Annyira nem lesz jó a helyzet, de a hatálybalépés után már nem kérheti az OEP a havi 6000Ft-ot az USA-ban dolgozó magyaroktól, ha nem jelentkeztek ki. A legtöbbet azoknak jelent majd, akik 10 évnél kevesebbet dolgoztak az USA-ban, és egyébként nem kapnának amerikai nyugdíjat.

labirintus1 2015.05.27. 13:11:26

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Igazából nem tudom, mert alig használom a jogosítványomat és kismotort még soha nem vezettem.

Én abból gondoltam, hogy ez egy új kategória, hogy a B érvényességének kezdete az a 10 évvel ezelőtti dátum, amikor levizsgáztam. Ennek a kategóriának az érvényességének a kezdete pedig 2015. április 29., amikor kiállították a belga jogsit.

Szerintem, ez nálam nem lesz fontos kérdés, mert nem tervezek motorozni.

FutureFry 2015.05.27. 16:03:09

@M. Péter: Ez érdekes - mert az IRS szerint* az olyan országokkal akikkel az USA-nak megállapodása van befolyásolhatja, hogy kell-e “Social Security / Medicare” adót fizetni az amerikában (ideiglenesen) dolgozónak. Egyébként ezt pl. F-1/J-1 (tanuló) vízumnál már régebben sem (és most sem) kell(ett) feltétlenül fizetni, már amikor a tanuló vízummal - a megengedett keretek között - dolgozik valaki. Igaz, ott (államközi megállapodás alapján) magyar állampolgár választhatja, hogy adófizetés szempontjából “resident alien”-ként kezeljék, és akkor viszont kell fizetni. A “resident alien”-nek az (is) előnye, hogy pl. EIC-t (ami tkp. egy adóvisszatérítés a befizetett adó összegén felül) is kaphat az illető (ami az alacsonyabb - tanulóvízumoknál tipikus - fizetéseknél jelentős lehet (több mint a “Social Security/Medicare” adó miatti levonások))

*www.irs.gov/Individuals/International-Taxpayers/Totalization-Agreements

Kivancsi 2015.05.27. 16:54:46

@~~Babette~~: ja jo... 2013?
mikortol is vagyunk tagok es lehet kulfoldon dolgozni??
2005!
NAV le van maradva 8 evvel... igen nehez kovetni az EU-s szabalyokat olyan vezetokkel akik valakinek a valakije es meg "kulfoldiul" sem tud! :)
2009 ben mentem az APEH hoz hogy mit kell jelentem?
Mancika lesett ram mint Rozi a moziban.....
Atkuldott az OEP-hez...
Ott sikeresen kijelentkeztem...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.05.27. 21:56:02

@~~Babette~~:
:~~Babette~~ 2015.05.12. 07:54:43
Itt kérdezted, hogy mire kell nekem ez az izé: nyuszigonosz inkasszo kivonatnak mondta. Aztän talältam meg ezt a belinkelt cikket, de otthon senki nem tud semmiröl. Itt meg enélkül kb 1lépést sem tudsz tenni. Gondoltam, hätha valaki itt okosabb. :-) Igy kapnak majd Mo-rol 1 0-äs igazoläst a NAV-tol.

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.28. 13:07:45

@Naschkatze (Mostindien / CH):

valami már rémlik:)
itthon olyan van, hogy a kilépő papírok között van egy olyan, hogy van-e letiltás (=végrehajtás) a fizetésedből. ezzel kell jelentkezni az új munkahelyen.
ez csak alkalmazottaknál van.

ilyesmiről beszélsz?

DieNanny CH 2015.05.29. 15:56:07

@labirintus1:

Én most hallottam - a 9 éves unokaöcsémtől, aki a suliba belátogató rendőrtől tanulta -, hogy Svájcban az elektromos kerékpárhoz is kell jogsi. (Én gondolom, a kismotor-jogsit értik ez alatt.)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.05.29. 23:07:54

@~~Babette~~: Nem, sajnos nem.
Ez egy központi nyilväntartäs, hogy van-e adossägod valaki felé, vagy jelentettél-e valamikor magäncsödöt. A lakohely szerinti irodäban lehet kérni. Ök csak arra az idöintervallumra tudjäk kiadni, amikortol ott laksz. A cégünk mindig a legutolso 3évröl kér, és ezt értelemszerüen 3évenként kell megismételni. De lakäsbérléshez is szoktak kérni, meg még sok minden mäshoz is. Bärkinek "lehet" foltja, nem kell ahhoz dolgoznia sehol, és nem kell hozzä birosägi végzés sem, vagy fizetésböl valo letiltäs.
Van egy szerzödésem veled egy munkära, de nem fizetsz ki. Irok 1fölszolito levelet (ajänlottan), hogy fizessél ki 7munkanapon belül. Nem reagälsz rä. Bemegyek ehhez a hivatalhoz, a netröl le tudom tölteni a formanyomtatvänyt hozzä. Azt mondom, hogy Babette tartozik nekem 100 000Ft-tal, mert nem fizette ki a munkämat. Megmutatom, hogy fölszolitottalak téged, de nem reagältäl. Erre ök szintén küldenek 1levelet neked, hogy van 1ilyen a nevedre jegyezve. Asszem 10napod van rä, hogy reagäljäl. Ez az egész addig marad ott, amig én le nem vetetem. Ha pl kifizetsz és paraszt vagyok, akkor ott hagyom még egy kicsit rajta... kishalaknak ez nem éri meg, vannak viszont olyanok, akik kb leszarjäk.
A föntebb linkelt cikkben az van, hogy erre mär volt Mo-on is valamiféle kezdeménycsökevény, de mint sokminden mäsbol, ebböl sem lett semmi...
@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:www.ch.ch/de/velofahren-der-schweiz/

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.30. 10:38:39

@Naschkatze (Mostindien / CH): o ez ma tok ertheto. egeszen pontosan ilyen intezmeny nincs, tehat nem fogunk megfelelo magyar szot talalni.
a reszeinek megfelelo intezmenyek vannak
ld khr lista ( csak bankoknak, regi neve barlista)
fizetesi meghagyas, ennek van egy unios valtozata is europai fizetesi meghagyas neven

az a resze nincs meg, h barki megnezhessen egy listat, h valaha tartoztam e valakinek. es ezt jonak is talalom, egyreszt senkinek semmi koze hozza, masreszt meg es akkor mi van, az a lenyeg, h neku ne tartozzak. ez itthon mukodeskeptelen kenne a visszaelesek miatt. nyilvan mas a mentalitas, bar csodaljozom , h a titoktarto svajciak ilyen nyilvanos listakat csinalnak.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.05.30. 14:25:36

@~~Babette~~: Bocsi, lehet, hogy félreérthetö voltam.
A lista nem nyilvänos. Te sajät magadnak lekérheted bärmikor. A van sarad, akkor rajta van. Ezzel gondolom senki nem dicsekszik. :-) Ennyire nyilvänos.
Mäs viszont nem (igazän). Vannak bizonyos hatosägok, akik nyomos indokkal lekérdezhetik, de ez sem olyan egyszerü. Altaläban pl hitelképesség elbiräläsakor szoktäk a bankok.
Én, mint magänszemély, csak kb akkor szerzek tudomäst rola, hogy ellened valami van, ha én is benyujtok ellened egy ilyen keresetet, és az ott dolgozo megsugja, hogy ällhatok a sor végére.
Normälis esetben az van ezen a papiron, hogy igazoljuk, hogy xy nevén ettöl és eddig az idöpontig (amikortol a lakcimre be van jelentkezve, és ha még ott lakik, akkor a kérés idöpontjäig) nincs semmiféle tartozäs regiszträlva, és az elmult 20évben nem volt végrehajtäs ellene.
Ez egy baromian komplex dolog, mert itt van magäncsöd is pl. (És olyan dolgok ezzel az egésszel kapcsolatban, amit nem tudok magyarul pär szoban elmagyaräzni. :-( Föleg, mert azt sem tudom, hogy létezik-e.)
Az ujsägok szeretnek csämcsogni az ilyeneken. Valakinek sikerült megszereznie egy politikusnönek a tartozäsi listäjät.:
www.basellandschaftlichezeitung.ch/basel/basel-stadt/basta-politikerin-schuldete-mehreren-glaeubigern-rund-10000-franken-126265734
Itt többek között olyan munkahelyeken kérik, ahol pénzzel dolgozol, vagy lakäsbérléshez. Képzeld el, hogy kiadod a lakäsod valakinek, akinek több 100ezres tartozäsa van...és nem fizet a 2. honaptol...nem rakhatod ki (a kaucio meg 1külön szämlän ketyeg, amihez nem nyulhatsz hozzä birosägi végzés nélkül). Itt a föbérlönek nagyon nyomos indokänak kell lennie, hogy ki tudja rakni a bérlöt. Ami ugy kezdödik, hogy fizetési fölszolitäs, majd ez a tartozäs regiszträläsa, majd birosäg, és ha szerencséd van, akkor 1év mulva kiraktad a bérlödet. És van 1rakat anyagi kärod, amit kb soha nem fogsz viszontlätni.
Lehet, hogy elsväjciasodtam, meg nekem nincs semmiféle takargatnivalom, de én ezt jo dolognak tartom.

DieNanny CH 2015.05.30. 15:44:29

@Naschkatze (Mostindien / CH):

Hú, akkor rajtam még rózsaszín szemüveg van... Abban a hiszemben voltam, hogy itt nemfizetés esetén szinte rögtön ki lehet rakni a bérlőt... Szóval, tévedtem?

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.31. 11:41:24

@Naschkatze (Mostindien / CH): hat azt írtad, hogy a céged is le szokta kérni, meg hogy albérlet kiadáskor is elkérik, ez számomra azt jelenti, hogy nyilvános.

itthon a khr listából csak bank kérheti le, és te is csak bankon keresztül kérheted le a magadét,
és csak bank tehet rá. és kiegyenlítés után 5 évig passzívként rajta maradsz. de az említett 20 év bűntelenség után semmi nem látszik.

igen, elsvájciasodtál, mert látszik, hogy el sem tudod képzelni, hogy egy ilyen listát valaki rossz célokra használjon.
na de ahol reggel hétre felsöprik az utcát minden éjjel, attól mit várjunk?:D

Ankacska 2015.06.05. 10:31:51

@fhdgy: Tenyleg peche volt, nekem 1 evig meg ervenyes volt a magyar jogsim, kb. 20 perc kellett a cserehez.

Komrob 2015.06.08. 13:17:54

Ide is leírom:
Nos, én is 2011 óta élek Németországban, annak is Alsó-Szászország nevű tartományában. A jogsi németesítése nálam így zajlott: előzetesen interneten utánaolvastam, hogy mi szükséges hozzá. Aztán fel is hívtam egy közeli hivatalt, ahol felhívták a figyelmemet, hogy magyar jogosítvánnyal is vezethetek Németországban. Aztán elmondták, hogy mi kell az ügyintézéshez: biometrikus fotó, 3 hónapnál nem régebbi lakcímigazolás, ez-az-amaz.
Ezekkel felfegyverkezve elindultam az általam illetékesnek hitt hivatalhoz (mea culpa, ezt nem ellenőriztem le), ahol kiderült, hogy ők ugyan nem illetékesek, de ennek ellenére felvették az adataimat, bent ülve lefordítottam nekik, amit a jogsiban nem értettek, utánanéztek a kategóriáknak (itt megvoltak a papírok a dossziéban). Ott helyben kifizettem a 35 euró díjat, leadtam a biometrikus fényképet. Mondták, hogy átadják az illetékes hivatalnak, a jogsit onnan fogom kapni. Elvették a magyar jogsit, fénymásolatra ráírták, hogy átírás miatt bevonva és kértek, hogy egyelőre ne menjek a Landkreis-on kívül autóval.
Irány haza. Illetékes hivataltól felhívtak, mert kérdésük volt, aztán amikor elkészült a jogsim, akkor elhoztam. Mindez kb. 3 hetet vett igénybe. Nem tudom, hogy posztoló mely tartományban él, de nálam ennyire egyszerűen ment.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása