oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. március 18. 06:44,  Egy ártatlan földi Paradicsom tragédiája 148 komment

2015. március 18. 06:44 Határátkelő

Egy ártatlan földi Paradicsom tragédiája

Februárban olvashattátok itt Ferenc írását Vanuaturól, ami most fájdalmas aktualitást nyert a térséget sújtó természeti csapás miatt. A mai egy rendkívüli poszt, de fontosnak éreztem, hogy beszéljünk az ott történtekről, és hátha akad köztünk olyan, aki lehetőségeihez mérten segíteni tud az ottaniaknak.

cim_9.jpg

„Nem olyan rég megjelentetted az egyik bejegyzésemet Vanuaturól, melyben én is megemlítettem a ciklon dolgot, noha az közelébe sem ért annak, ami most történt. Kicsit csalódva, de inkább a tehetetlenségtől kiakadva írok most ugyanúgy a vanuatui életről, már amennyire én a távolból belelátok.

A nemzetközi sajtó tele van Vanuatuval, míg a magyar arról ír, hogy kinek kivel sikerült összeverekedni a március 15-i ünnepségeken (mert már megemlékezni nagyon kevesek szoktak). Magyarországon ezzel alig foglalkozik valaki (bár mára már szerencsére többen, mint tegnap, de ha tegnap írok, még simán lehettem volna ezzel a háromnapos hírrel elsők közt a magyar sajtóban).

Annak idején a haiti földrengés és az azt követő károk mint mindenkit, engem is nyilván megráztak, de csak egy távoli valaminek tűnt, ami velem nem történhet meg. Ehhez képest most Vanuatu már, ugyan nem közvetlenül, de személyesen is érint.

Take care families & friends

Február elején írtam, hogy egy egyszerű, szegény, fejletlen országról van szó. Noha írtam hideget is, meleget is, előző írásom a kedves, ártatlan, földi paradicsomról szólt. Ez most az egyszerű, szegény, fejletlen, katasztrófa sújtotta Vanuaturól fog.

Egy korábbi lakótársam él ott, tartjuk a kapcsolatot, de túl gyakran nem beszélünk. Utolsó hír Facebook bejegyzése:

"Today 4pm
message sent from TVL [helyi mobilszolgáltató]
Meteo info: Saeklon PAM lo I,2 - woning #2. [weather info: Cyclon PAM - warning #2]
Strong winm wota [strong wind, water] i go antap [go on top] mo raf solwota bae i kasem TORBA, PENAMA SANMA mo MALAMPA tete.

Take care families & friends."

1_66.jpgEkkor még gondoltam olyasvalami lehet, mint amikor a belügyminisztérium ír, hogy üljünk át más autójába, volt ciklon tavaly is, idén is, sőt jövőre is lesz. Tegnap tudatosult bennem / bennünk (lakótársakkal) az egész dolog.

Tavalyi lakótársunk J.S. vanuatui idő szerint péntek du. 4 óta elérhetetlen. Úgy Luxemburgból nekünk, mint Új-Kaledóniából unokatesói számára. Most már naponta kétszer hívjuk (ahogy az időeltolódás engedi), persze annyit mond a telefon félig bislamául, hogy nem elérhető, de hát hogy is lenne már... Se áram, se ivóvíz, se telefon, se internet.

Teljesen letarolva

Noha egyre több hír van, állítólag Vilában az áram is már jön-jön visszafelé, hála a segélycsomagokkal érkező generátoroknak, de a működő telefonvonalak egyelőre a segélyhívásokra vannak korlátozva. A főváros épületeinek 90%-a súlyosan sérült, 20% állítólag teljesen megsemmisült.

Az általam feltöltött Port Vila suburbs nevű még egy évnél is fiatalabb kép mostanra teljesen letarolva (ahogy a segélycsomagokkal érkezők mondták, „flattened”).

feri_kepe.jpg

A fővároson kívüli települések Efatén elvileg teljesen megsemmisültek. Több mint 3000 ember van 37 óvóhelyen (ez igazából annyit jelent, hogy betonépület - templomok, iskolák) elszállásolva, egyes reményeim szerint nem hiteles hírforrások szerint 220.000 ember vált hontalanná a 260.000 lelket számláló országban.

A többi 60 lakott sziget közül csak Tannával van a mai (hétfői) nap óta légi kapcsolat. A híradóstábokat odaszállító gépek Efatére sebesültekkel repülnek vissza, noha az egyetlen kórház alsó szintje el van árasztva, a teteje pedig gone with the wind. Több mint 300 km/h-s széllökésekkel és 8 (előrejelzések szerint akár 14) m-es hullámokkal érkezett a PAM.

Az AirVanuatu egyik nemzetközi járata Sydney-ben maradt a vihar idejére, de már segélyszállítmányokkal tele repült vissza Vilába. Azóta is orvosokat, segélyszállítmányokat visznek a gépeikkel, valamint az ausztrál, új-zélandi és új-kaledóniai légierő is segít. Mindezt persze némiképp hátráltatja a tény, hogy maga a Port Vila-i repülőtér is súlyosan károsult.

3_47.jpg

Túlélték-e a barátaim?

Vanuatu elnöke Japánból úgy kérte a világ segítségét, hogy azt sem tudta, saját családja túlélte-e. Én úgy írok, hogy péntek óta én sem tudom, barátaim túlélték-e. Egy halott nagybácsiról tudnak Új-Kaledóniában, a többiekről nincs hír.

Az összes új-zélandi telefonszolgáltató a Vanuatu felé menő hívásokat ingyenessé tette az aggódó hozzátartozók számára, bár jó kérdés, mire jó, ha csak a Port Vila-i mentőket lehet elérni.

A kókusz és banánültetvények szinte teljes egészét elvitte a szél, a káposztát és az állatokat meg elvitte a víz. Ivóvíz nincs! A víztározók elszennyeződtek az esőtől, sártól.

4_30.jpg

Ilyen ország is van, ide is lehet születni, ahol az ország 85%-a egy éjszaka alatt szegényből nincstelenné tud válni. Azért átértékeli az ember a problémáit. A Care Deutschland-Luxembourg becslése szerint egy 25 eurónyi adományból két család egynapi vízellátása megoldható (megjegyzem Ausztráliából, Új-Zélandról és Új-Kaledóniából segélyszállítmányként).

Általánosságban nem szeretem megmondani, kinek, hova, mennyit kell, kéne, illene, majd mindenki, ahogy látja, tudja, akarja. Nem szeretem, de kérem.”

Itt pedig az a Facebook-csoport, ahol minden információt megtudhattok, és ahonnan a képek is származnak.

together_for_vanuatu_vegere.jpg

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Vanuatu

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr127277269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.18. 11:01:57

@svájci sapka (ch):

igen, ezt csinaltam. nekem sincs sok, de sokszor jut(na) masnak, akinek meg ennyi sincs.
de most sokkos allapotban a legutobbi miatt.belekeveredtem egy csoportba, ahol a helyi gyerekotthonnak szervezodott segitseg arra, amit az allam nem ad meg. mindig szoltak, mire van szukseg, ketszer-haromszor tudtam segiteni.
. aztan volt egy beszolas, hogy az egyik legutobbi adomany elromlott, es nem kene ilyet adomanyozni, nem neveztek meg, de en magamra vettem, es nagyon rosszul esett.
majd egyszercsak a szolasok elkezdtek kovetelozoek lenni, amivel nem tudtam lepest tartani,
es a vegen a ritkan segitoket kizartak a csoportbol, igy engem is.

nekem meg ennyire semmi nem esett rosszul az eletemben.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.18. 11:06:18

@Zoole[uk]:

Ádár-nak irtak.
a k csak eleje lehetett fotosoppolvA

TilosazA (UK) 2015.03.18. 11:09:42

@~~Babette~~: Elromlott? Azt hogy? Nem megromlott? :O

SzZoole 2015.03.18. 11:11:28

@~~Babette~~: Lehet,az index oldalan lattam.

SzZoole 2015.03.18. 11:16:51

@TilosazA (UK): Egy adomany muszaki cikk is lehet nem csak elelmiszer.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.03.18. 11:18:33

@Ferike333: Köszönöm a választ és megértelek.
Remélem, te is értetted, hogy én mi mellett lobbizok.
Az, hogy segítünk valakinek, az vagy bennünk van, vagy nincs, Hogy mi indít meg bennünket, az egyéni.
Sokat repülök az egyik fapadossal, és ott rendszeresen kalapoznak az UNICEF javára. Minden alkalommal teszek be valamennyit, mert valóban, észre sem veszem.
De úgy érzem, hogy a helyi segítség sokkal többet ér.
Én ezt gyakorlom már néhány éve.
@~~Babette~~: ezt megértem.
:(
Én vagyok olyan botor, hogy az országos hírek mellett a helyi kanászkürtöt is elolvasom. Egy újságíró írt egy nehéz sorsú családról évekkel ezelőtt. Elkértem a címüket és megkerestem őket, hogy miben tudnék segíteni. A kapcsolat azóta is fennáll.
De pl. a használt ruhát sem itt dobom ki, hanem gondosan elcsomagolom és haszaviszem. Nem mondon hogy néz ki a kocsi, amikor megyek haza. :)
De örülük, ha ilyen apróssággal is segítek valakinek.

kék madár 2015.03.18. 11:19:39

@Réka ‎: jol tetted, az itteni kommentek hatasara en is atutalok nekik ugyanennyit.

adg 2015.03.18. 11:29:45

@~~Babette~~: baszki, ilyet meg nem is hallottam. Elkepeszto...

Ferike333 2015.03.18. 11:38:10

@svájci sapka (ch): Természetesen. Írtam is, kinek mi a szívügye, az alapján döntsön. Engem csak a közömb zavar, amit jelenleg itt kicsit morcosabban viselek, mint kéne. Nem várhatom el, hogy mindenkit érdekeljen, azt pláne nem, hogy mindenki adakozzon. De ha két-három ember már adakozott, és reméljük, hogy jó helyre megy, nekem már megérte.

Én is szoktam a Ryanairen néha kaparós sorsjegyet venni, és nem azért, mert annyirszor nyertem vele. Reptéren is van, hogy beszórom az aprót az UNICEF-es dobozba. A legmeglepőbb nekem mondjuk az volt, amikor a Qantas a Sydney-Nouméa vonalon mondta, hogy nyugodtan dobjak be forintot is, az is jó. Kíváncsi vagyok mit csináltak vele :) Én legalább megszabadultam párszáz forinttól, amire hónapokig nem volt szükségem, hogy legyen majd hely a vanuatui vatunak. Most persze kicsit óvatosabb vagyok, nem dolgozom az egyetem miatt, az ösztöndíjam meg késik, késik, és késik.

Apropó, nekem egy-két Svájccal kapcsolatos kérdésem lenne majd hozzád. Meg tudnád mondani merre laksz Svájcban? Én a Genfi Egyetemmel szemezgetek, és örülnék egy-két személyes tapasztalatnak.

Ferike333 2015.03.18. 11:38:59

@kék madár: Hála a közömbnek? :) Köszönöm, köszöni Vanuatu is.

adg 2015.03.18. 12:04:26

@Dragonlady (Bp, Hun): vegulis ausztralia a terseg messze legtehetosebb orszaga, valoszinuleg ezert vallal tobb humanitarius szerepet. Kiwik is ott vannak elegge. Nem tudom, mi ujsag szingapurral pl, azok is kicsit jobban teljesitenek, mint a kornyezetuk. Vagy a nagyobb orszagok, indonezia vagy akar kina is odatehetne kicsit magat. De mindegy, en orulok, hogy au megteheti.
Epp ezert bosszanto es ezert pampogott abott is, hogy a fel vilag kritizalja az orszagot, hol a menekultek miatt, hol ezert, hol azert.
Nezd meg a ha.comon is irt valami okos, hogy mennyire hullanak a menekultek a taborokban, es hogy bannak veluk. ...

A malaj gepen meg volt egy halom ausztral, lehet, azert keresgelik meg mindig. Szerintem.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.18. 12:20:44

@adg [Au, Darwin]:
"csak" hat ausztrál állampolgár volt az eltűnt gépen.
de persze ha arrafele sejtik, akkor arrafele is keresik.
elég messze van innen, és nem látok odáig, de ami nekem lejön, Ausztrália messze az elvárható felett szokott teljesíteni, menekültügyekben is.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.03.18. 12:25:13

@Ferike333: Világos, és abszolút respektálom a hozzáállásod.
:)
Én a zürichi részen élek, de ha konkrét kérdésed van, megpróbálod megkérdezni olyanokat, akik jobban rálátnak a témára.
Keress meg nyugodtan.
:)

**mimi** 2015.03.18. 12:27:44

@Réka ‎:
igazad van Réka, ennyit bárki megtehet...én is megteszem!

Én segítek ahol tudok...nap-mint nap...rengeteg a szegény, lecsúszott ember itt is ( tudom, nem egy lapon említhető a Vanuatui katasztrófával)...mindig adok, pedig nekem sincs sok...de jó érzés, hogy adhatok....arról nem is beszélve, hogy nem én kerültem ilyen helyzetbe :(

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.18. 12:28:39

off egy kis adattúltengés, globális migrációs tendenciák egy ábrán
index.hu/mindekozben/poszt/2015/03/18/migracio_abra/

adg 2015.03.18. 12:55:58

@Dragonlady (Bp, Hun): Hm, ugy emlekeztem, tobb volt. Biztos a masikkal keverem, ami ukrajna felett utkozott raketanak.

2015.03.18. 13:07:37

Huh b*zmeg ez eleg durva igy leirva... de amugyszerintem mindenki beszamolt rola, persze a japan TV-n napok ota ez a vezeto hir, de magyar hirportalon is foglalkoztak vele.

Ebben azt hiszem az a legrosszabb, hogy nem mukodik a telefon, es nem lehet elerni azokat akikrol fontos lenne tudni...legalabbis engem biztosan ez megorjitene, ezt az erzest ismerem csak (hala istennek!!!) a foldrengesbol meg az egyeb katasztrofakbol, ezt a nincstelenseget azt hiszem el sem tudom kepzelni :((

Bredpitt Monika 2015.03.18. 13:48:00

@TilosazA (UK): Igen, ez is jogos, ezt is el kell fogadni nézőpontként.

Bredpitt Monika 2015.03.18. 13:58:01

@Ferike333: Arra gondoltam, amit leírtam, hogy neked adom a pénzt, azt hittem itthon vagy.
Most készülök bezárni a bankszámlám, amin dollár van. Ha a férjem pénzt küldene rá összegtől függetlenül minimum 37,5 dolláromba kerül, hogy ideutalta, aztán minimum 3.88 dollárt fizetek minden felvétnél. Minden hónapban 2 dollárba kerül a számla.
Nem akarok bankon keresztül utalni, ne haragudj.
Ez is egy jó kis téma, azért ha van valami biztos tipped hová érdemes küldeni valamit írd meg. Remélem senki nem sérült meg a barátaid közül.

SzZoole 2015.03.18. 14:05:48

@Bredpitt Monika: Csatlakozom ehez a gondolathoz,nagyon szivesen segitek a szigetlakokon,de csak directben,mint Te.

SzZoole 2015.03.18. 14:32:52

@Bredpitt Monika: Nem fogod elhinni,de ha egyedul allo lennek,mar ott lennek,igy viszont kicsit nehez.

SzZoole 2015.03.18. 14:33:52

@Bredpitt Monika: Most meg probalsz zavarba hozni?:)))

qkuc 2015.03.18. 14:41:50

@Dragonlady (Bp, Hun): Szép, színes, de nem tudom befogadni az információt, amit közölni akar, :D. Vagy pörgetnem kéne a fejem, mint a bagolynak, vagy a laptopot ...

Bredpitt Monika 2015.03.18. 14:44:08

@Zoole[uk]: Nem fogom látni, ha elpirulsz.
Hülyéskedünk csak, bár mondhatnánk azt is , hogy ennek fele sem tréfa.

Ne haragudj ránk Ferenc, hogy közben viccelődünk, a téma nagyon is komoly.

Katrina mellettünk húzott el, mikor Floridában voltunk, ijesztő volt nagyon. A természet nem tesz kivételt senkivel, sajnos.

SzZoole 2015.03.18. 15:03:26

@Bredpitt Monika: Sajnalhatod is,hogy nem latod,pedig fulig elsultem:)))

Bredpitt Monika 2015.03.18. 15:14:05

Figyelj, ezt most be kell, hogy fejezzük, a veled való flörtölésnek az lett a következménye, hogy egy óvodába küldött önéletrajz mellé egy iskolaigazgatót neveztem meg. Ide nem fognak felvenni, az szinte garantált. Hacsak nem javítok gyorsan.

Vagy be kell, hogy fejezzem az önéletrajz küldést és veled flörtölök tovább.

SzZoole 2015.03.18. 15:18:23

@Bredpitt Monika: Esedezem bocsanatodert,nem akartam bonyadalmat okozni,en is mindjart indulok dolgozni.
Megegyszer mellnezest akarom mondani elnezest:)

2015.03.18. 15:20:07

@Dragonlady (Bp, Hun): Erdekes grafika, koszi a linket.

Bredpitt Monika 2015.03.18. 15:26:15

@Zoole[uk]: Jó munkát. Nem a Te hibád, én vagyok a nagyon béna.

SzZoole 2015.03.18. 15:27:36

@Bredpitt Monika: Szeretnel egy segito jobbkezet?:)))

pasztasuta 2015.03.18. 15:31:51

@Dragonlady (Bp, Hun): neztem en is de valahogy a szamok neha mintha nem stimmelnenek, pl Magyarrszag 2005-2010 total out: 2003 fo..?

blackhairlady 2015.03.18. 15:51:58

En csak annyit tennek hozza a poszthoz, hogy sose feljunk segitseget kerni. Ha kapunk, koszonjuk meg, de ha nem, akkor se sertodjunk meg.

P.Elliot 2015.03.18. 16:01:35

Itt gyujtottek a Unicef altal a szigeti lakossagnak, en is adtam bar oszinten szolva nem szivesen amiota olvastam hogy az adomanyok 10%-a kerul csak a segitsegre szorulok kezebe, a tobbi megy a fennttartasra, zsiros millios felso szervezetbeli fizetesekre, sot meg egyszer azt is hallottam egy pasas meselte aki Afrikaban volt onkentes hogy nehogy azt higgyem hogy ha megszerveznek hogy kezbol kezbe lehetne adni a raszorulonak hogy az megkapna, plane ha postan kapna valamit levelben azt rogton meg kell osztani a felbukkano nemritkan maffiaszeru szervezettel, csoporttal, meg eleg ha a szomszed rajott hogy te kaptal valamit amit o nem, es elveszi!
Nekem egy mexicoi pincer meselte hogy amig a borravalo itt Amerikaban az ove addig Acapulcoban ahol szinten egy hotel ettermeben pincereskedett azt oda kellett adni a fonoksegnek es kapott belole egy keves osszeget. A fonokei vagtak zsebre a tobbit.
Egyre tobb szervezet kepzodik aki mindenfelere ker, egyre tobbrol derul ki hogy csalok vagy felhaboritoan eroszakosak, most utoljara egy indian iskola kuldott karacsonyra kepeslapokat amit ok keszitettek es megirtak kereken hogy mennyit kell kuldeni erte, utananeztunk hogy ezek kicsodak, egy jol megszervezett penzfelszivok akik az indian gyerekeket toljak maguk ele, raadasul mivel elkuldtuk a penzt, azota 2 havonta zaklatnak hogy meg kuldjunk, adjuk meg a kreditkartya szamunkat, / na, abbol lenne aztan nagy penz leemeles/ a leveleik egyre agresszivebbek, a legkozelebbire en fogok valaszolni es engedem hogy kijojjon es szavakka alakuljon a felhaborodasom a szemtelen hangu keregetes miatt!
Nincs het hogy ne jojjon valami urugyon keregetes valahonnan. Akiknek szo nelkul adok azok a vakok/ erdekes ok evente egyszer jelentkeznek karacsonykor/ Amerikaban a karacsony a nagy adakozas ideje, akkor lehet begyujteni az evi penzt/, es normalis, szereny hangu levelet mellekelnek, megerdemlik a penzt, adunk a helyi allatmenhelynek egy macskank emlekere egy szep osszeget/ meg a vegrendeletunkben is szerepelnek egy nem tul jelentos osszeggel/, akkor eddig nem adtunk de ezutan fogunk annak a szervezetnek akik begyujtik a serult vadon elo allatokat, gyogyitjak es visszaviszik arra a reszre ahol talaltak, 24 oras korhazuk van, ha veletlenul nincs ott ejjel senki a bejaratnal/ allatot kezel vagy nem er ra/ be lehet tenni az allatot egy kertecbe, vagy inkubatorba, barmifelet, segitenek. Iden volt eloszor dolgunk veluk. Ezek feltetlenul a listankra kerulnek ettol az evtol.
Szoktunk adni a Salvation Armynak, a Voroskeresztnek.
De nagyon sok visszaeles van, szemelyi gyujteseknel is, tudok belole irni akar egy posztot a sajat ilyesfajta elmenyeimbol.
Nagyon sok dolgot megkerdojeleznek? Mi van azzal a temerdek billios penzekkel amit a Terez anya fele kampanynal kaptak? Hol vannak belole a korhazak, a segites? Ha most leirnam hogy mit gondolok errol akkor kitiltananak innen...
Szoval en azoknak a szigetieknek kizarolag kezbol kezbe lennek hajlando adni es ugy hogy tanu ne legyen hogy adtam. Hogy biztosan az ovek legyen!

2015.03.18. 16:08:57

@tucano: "Meg is érdemeljük, amit ezért kapunk."

Mit kapunk érte?

kék madár 2015.03.18. 17:08:25

@Ferike333: pontosan annak meg a cinizmusnak :)

Shebelle 2015.03.18. 17:40:17

@P.Elliot: Nem is kell Mexikóig menni a borravaloval, itt Szlovákiában is elég sok helyen lekell adni a főnöknek, de van olyan is hogy tilos borravalót adni és sok helyen be is van kamerázva minden. Úgyhogy ha erre jártok és nem igazán akarják elfogani a borravalót, ne is nagyon erőltessétek.

kék madár 2015.03.18. 18:00:39

@P.Elliot: igen de ha a kezukbe adnank, nem tudnanak mit venni belole, mert le van tarolva a sziget.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.18. 18:03:24

@Zoole[uk]: ilyen, amikor a fagyi visszanyal:-)

SzZoole 2015.03.18. 18:10:32

@~~Babette~~: korábban kell felkelni ahoz bárkinek aki engem zavarba akar hozni:)

P.Elliot 2015.03.18. 18:44:20

@kék madár: A penz az penz, a hajo es aruforgalom rogton beindult, ebben biztos vagyok hiszen el lehet lakni szabad eg alatt egy tropusi helyen ha szukseges honapokat de enni kell, azt feltetlenul fogjak biztositani az adomany ennivalokon kivul is. Sokmindenre fel lehet hasznalni ha penze van valakinek.

P.Elliot 2015.03.18. 18:47:16

@Shebelle: Ez erdekes hogy van ahol nalatok elveszik a pincer borravalojat, masik dolog hogy nem kell, nem szoktak adni...
Az a kamerazas minek? Hogy ahol nem szabad elfogadni ott biztosan ne tegyek? Van olyan hely a vilagon ahol nincs borravalo? Van! Nalatok! Tenyleg nem gondoltam volna!

P.Elliot 2015.03.18. 18:47:50

@Shebelle: Ez erdekes hogy van ahol nalatok elveszik a pincer borravalojat, masik dolog hogy nem kell, nem szoktak adni...
Az a kamerazas minek? Hogy ahol nem szabad elfogadni ott biztosan ne tegyek? Van olyan hely a vilagon ahol nincs borravalo? Van! Nalatok! Tenyleg nem gondoltam volna!

Shebelle 2015.03.18. 19:02:25

@P.Elliot: kb. tiz konkrét esetről tudok a városban (kb. 30ezres a város) ami biztos, s ebből csak egy pincér, van épitkezési termékek raktárja/boltja: ha pl.segit kicipelni a cuccokat a kocsihoz sokan adnának borrvalot,itt elfogadhatja de le kell adnia, van köztük virágbolt is . Az utobbinál pl. a kasszánál is van kamera ..., és figyelik h. tényleg nem fogad el borravalot az eladó, mivel félti az állását igy nem is teszi. Szomorú. Természetesen minimálbér alatt dolgoznak sokan.

2015.03.18. 19:11:05

@P.Elliot: Szerintem tobb helyen nincs borravalo. @Dragonlady (Bp, Hun): tobbet tudna meselni errol, de pl. Yangonban elofordult velem egy helyi (nem 'turisztikai') etteremben hogy a pincer teljesen ertetlenul nezte az altalam asztalon hagyott penzt...

P.Elliot 2015.03.18. 19:14:47

@Shebelle: Pedig abban semmi rossz nincs ha elfogadja. Itt nalunk kivinni a kocsihoz valamit beletartozik a vasarlasba de nagyon ritka az olyan szarevo alak aki nem ad nehany dollart
Ha kijon a szerelo valamiert, mert van biztositasunk egy csomo mindenre hogy ha befizetunk egy bizonyos havi osszeget akkor ingyen javitjak a kazant, moso szaritogepet, hutot, legkondicionalot, ilyesmiket, annak illik adni egy 5 dollarost a vegen, ha ketten vannak akkor a masiknak is. Postasnak nem, / az karcsonykor szokott kapni 30 dollart az udvozlo lapban. Csomaghordonak sem kell adni, kiveve ha valami nagyon nehez cuccot hoz...

P.Elliot 2015.03.18. 19:16:40

@Mirjam2: Nem emlekszem pontosan de mintha a lanyom azt mondta hogy Japanban sem fogadtak el borravalot!

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.03.18. 19:55:31

@Mirjam2: Itt sem szokás a borravaló. Fillérre pontosan visszaadnak, sőt a megmaradt ételt teljesen természetes, hogy elcsomagolják, ha kéred, sőt, ha nagyon sok marad alapból. A turistás helyeken sajnos már kezd elterjedni a borravaló, mi mindenkinek azt mondjuk, ne rontsák el őket. Kíváncsi vagyok, meddig fog tartani az "ártatlanságuk".

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.18. 19:58:10

DK-Ázsiában nem szokás a borravaló, automatikusan visszaadják a visszajárót, és ha az ember otthagy valamit, nagyon megköszönik (nyilván nem a turistahadakra épülő helyeken, ahol már teljesen le van tarolva minden helyi szokás).

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.18. 20:12:07

@adg [Au, Darwin]: Létezik ott legalább a fejlettebb régiókban (Ozzi, Enzé, Japán, stb...) ingatlanbiztosítás?Vagy már réges rég tönkrementek a biztosítók?Elb.szott egy hely ilyen szempontból, ha oda születtem volna, valszeg már ötévesen határátkeltem volna...

tucano 2015.03.18. 20:42:14

@tucano: nyomort és szenvedést. Nem hülyéskedek, meg álszentkedek, hanem tényleg így gondolom. Az a társadalom, amelyik nem szolidáris a szegényeivel, elesettjeivel, áldozataival, stb, mindig nagyon megszívja. Legalábbis nekem ez a tapasztalatom.

2015.03.18. 20:55:21

@tucano: Mo.-ból Latin-Amerikai banánköztársaság lesz, állítólag. Szóval túlságosan ne lepődj meg majd a nyomoron.

tucano 2015.03.18. 21:47:37

@~~Babette~~: nem is az a baj, ha vlaki nem segít, mit ne mondjak én se állo éppen sorba, hogy önkéntes romeltkarító legek Vanuatun. Hanem a hangnem, ahogy mások szenvedését kommentálták.
@Philosoraptor: A klasszikus banánköztársaságok általában (van kivétel persze) egyre jobb helyek. A Barbados, St. Kitts, Antigua, Grenada, Turks&Caicos, St. Vinncent és társai pl. pont jobb helyek, mint Magyarország (persze ez is nézőpont kérdése).Nem banánköztársaság lesz otthon, hanem a megszokott Balkán :( Azt mondjuk nem értem, hogyhogy magamnak válaszoltam helyetted, de köszi, hogy nézted!
@maxval bircaman szerkesztő: aha, már ahol. Én több olyan szervezetet is ismerek, akiknek nyugodt szívvel adok pénzt. Pl. dolgoztam is többnek önkéntesként.

tucano 2015.03.18. 21:48:45

@tucano: túlérzékenyek a büdös cseregépen a billentyűk, bocsánat a hibákért

33621 2015.03.18. 22:11:36

Na most monda azt valaki hogy a nők nem tesznek meg mindent , a céljaik érdekében!

index.hu/kulfold/2015/03/18/43_evig_oltozott_ferfinak_oltozve_tartotta_el_a_csaladjat_egy_egyiptomi_no/

gabors 2015.03.18. 22:45:10

Hat kb el tudom kepzelni milyen lehet ... valami hasonlot eltunk at Sandy-(ciklon) alatt 2012-ben ... USA New York kb 30 km ... megsem volt aram 15 napig eleg hideg is volt futes nelkul harmadnapra meg a kibaszott ho is esett...

persze nalunk rosszabbul is jartak ...

mobil telefon elso ket nap kb 1 merfoldre kezdett ugy ahogy menni .. egy kis seta nem artott

ket kocsi totalkaros garazsban minden mas tonkrement. a hazban ugyan csak kb 5-10 cim viz volt de eleg hogy gaztuzhely villanyvezetekek padlo falak komoly karokat szenvedtek...

valoban nem tudtam addig hogy milyen katasztrofat atelni...

2015.03.18. 23:04:48

@tucano: Mo.-n nem balkáni állapotok lesznek (a balkániak amúgy is kikérnék maguknak), hanem magyarországi állapotok. :(

adg 2015.03.18. 23:09:35

@P.Elliot: "Mi van azzal a temerdek billios penzekkel amit a Terez anya fele kampanynal kaptak? Hol vannak belole a korhazak, a segites?"

Erre a terez anyara gondoltal? Szerintem nem a legjobb pelda a lenyult adomanyokra.

"Mother Teresa founded the Missionaries of Charity, a Roman Catholic religious congregation, which in 2012 consisted of over 4,500 sisters and is active in 133 countries. They run hospices and homes for people with HIV/AIDS, leprosy and tuberculosis; soup kitchens; dispensaries and mobile clinics; children's and family counselling programmes; orphanages; and schools. Members must adhere to the vows of chastity, poverty and obedience as well as a fourth vow, to give "wholehearted free service to the poorest of the poor".

Mother Teresa was the recipient of numerous honours including the 1979 Nobel Peace Prize.."

adg 2015.03.18. 23:21:49

@geegee: ?? Mire teccik gondolni? :)
Raboktel harom olyan orszagra, ahol nem szokott a termeszet kulonosebben nagy karokat okozni, mert fel vannak ra keszulve.
Jo, a japanok megszivtak a cunamit, arra nem lehet felkeszulni, de ha az az elbaszott eromu nincs ott, mar evek ota nyoma sem lenne a dolognak.
Au es nz teljesen mas, itt cunami nem szokott lenni. Nz-n a komolyabb viharok is igen ritkak, ausztralia eszakabbi reszein gyakori, de kb 74 ota nem okoztak kulonosebb kart. Egy ket ocska haz, vacak teto, aradas a melyebb reszeken. Boven van ennyi kar europa nagy reszen is. Szerintem nem kell felteni a biztositokat.
Akkor van esetleg gond, ha a cyclone delebbre megy, mint kellene, mert ott nem erre tervezik a hazakat, ilyen volt parszor, de ez statisztikailag eleg ritka, boven belefer a biztositok kapacitasaba.

Ilyen vanuatu jellegu helyeken relevans lenne a kerdesed.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.19. 00:18:30

Japánoknál tudtommal azért akad földrengés rendesen.Hogy mennyire dőlnek a házaik, azt nem tudom.Meg Enzében is volt pár éve asszem, talán Krisztcsörcs városa ugrik be.(Most nincs kedvem utánanézni).Nálatok meg szintén akad tornádó, ilyesmi, nem?Asszem te is irogattál ilyesmit.
De nem is ezek lennének a kérdésem tárgya, hanem a kis sz@r szigetek, meg a rettenetes népsűrűségű szegényebb országok.Pl Haiti, vagy a Fülöpök vagy akár most Vanuatu.
Gondolom semmilyen biztosítás-jellegű előre irányuló védekezés nincs, még annak se, akinek lenne rá pénze, nem?Olvastam múltkor, hogy asszem a fülöpökhoz évente százas nagyságrendben érkeznek hurrikánok.Ha csak a 10 százaláka olyan, hogy elsöpri mindig a falut, várost, már az is őrjítő lehet.Évente 10-szer újra házat/hajékot építeni?Hát baxxa meg, úgy menekülnék onnan, akár az északi sarkra is, mint akit seggbe lőtt az ármány...De még az usákoknál, pl Texasból is menekülnék, pedig azért az nem olyan szegény régió, mint ezek...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.19. 00:29:31

Közben rájöttem, hogy Haiti az nem a "ti" környéketek, hanem a karibi bagázs része.De ott is van eléxer nyakig érő sz@r.
Mindig belezavarodok ebbe a két tökegyforma kinézetű szigetbe, amelyikek függőlegesen el vannak vágva...
Pápua-Új Guinea vs Haiti-Dominika

De ugyanekkora szívatásnak élem meg a Dominikai Köztársaság vs Dominikai Közösség esetét is.Egy kibaxott baromság, mi a rákért nem tudtak valami más nevet kitalálni az egyiknek???Ennyire nincs fantáziájuk?
De ugyanígy zavar Costa Rica vs Puerto Rico is. Képtelen vagyok megjegyezni, melyik melyik...Fákk.

Szilvana1[Bucks, UK] 2015.03.19. 00:36:07

@Bredpitt Monika: sajnos már én is belefutottam olyan segélyszervezetbe, akik szeretnek magukon segíteni... Legutóbb karácsony előtt, egyedül maradtam a lakásban és úgy döntöttem befogadok egy cicát addig amíg nem költözöm. Írtam két nagyobb cicamenhelyre, az egyik azt mondta, hogy most nincs macskájuk (!!), a másik meg hogy majd értesítenek... Azóta se hallottam egyikről se. Csak lássam meg őket valahol pénzt kuncsorogni!

adg 2015.03.19. 01:05:12

@geegee: de hiszen konkretan erre a harom orszagra kerdeztel ra, nem tudtam, hogy masra gondolasz. :))
Christchurchben igazad van, az tenyleg eleg gaz volt, bar ilyesmi eleg sokfele elofordulhat, pl kalifornia.
Es pont azt irtam, hogy epp ezen orszagok fejlettsege miatt nincs nagyobb gond az idojarasi szelsosegekbol. Vannak hurrikanok, tornadok nincsenek, japanban meg foldrengesek. De nem okoznak nagy bajt altalaban. A japanok a legjobbak a foldrenges kerdeseben, nagyon ellenallo hazakat tudnak epiteni. Mikor hallottad, hogy tokioban pl barmi isszeomlott volna egy foldrenges miatt.
Mi meg hurrikanra tudunk.

A szegeny orszagok szivjak meg. Ezert ken oket ezen a teren segiteni inkabb, nem pedig par evente ujraepiteni oket ugyanolyan szarul.

montroyal ( CAN qc) 2015.03.19. 02:47:54

@geegee: Dominikai Köztársaság vs Dominikai Közösség

ezt en ugy tisztaztam le magamban, hogy mindket helyre elmentem ... na most tudom a kulombseget ..:-)))

pappito · http://pappito.com 2015.03.19. 05:36:11

@geegee: "Létezik ott legalább a fejlettebb régiókban (Ozzi, Enzé, Japán, stb...) ingatlanbiztosítás?Vagy már réges rég tönkrementek a biztosítók?Elb.szott egy hely ilyen szempontból, ha oda születtem volna, valszeg már ötévesen határátkeltem volna..."

miért ne lenne? időjárás mindenhol van, nálunk ehhez még jönnek a földrengések, abból van bőven, a nagyja kicsi (pacific ring of fire nézz utána)

az, hogy kiribatin vagy vanuatun hogy működik azt nem tudom, de ha egy grade 5 ciklon végigment volna itt az északi szigeten, akkor mi is úgy néznénk ki, mint vanuatu, csak nem adakaozna senki, mert NZ gazdag ország... Egyébként mire Pam ideért, már gyenge volt, nem okozott volna komoly károkat, akkor sem ha nem kerüli el a sziget.

így viszont a légierőnk hordja a vizet meg kaját meg önkéntest meg szakembert (orvost főleg) vanuatura, nemtudom mennyit fordultak, de hallom őket a házunk felett zsinnyegni (közel lakunk a légibázishoz)

csomó helyen lehet pénzt adni meg kaját-konzervet is gyűjtünk és ezeket el is viszik, és az ozzik is ezt csinálják.

Persze lehet legyinteni is, hogy a nyamnyamok a kis szigetjükön már hozzászokhattak volna, de errefelé ez nem szokás.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.19. 09:34:46

@VPBA:

BG-ban hasonló a helyzet. Sokkal kevesebb a borravalózás, mint Mo-on.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.03.19. 09:34:49

@tucano:

Eleve banánköztársaságnak a közép-amerikai államokat szokás hívni történelmileg, nem a karibi szigeteket.

A karibi államok között pedig óriásiak a különbségek.

Eleve maga a "karibi" jelző is erősen esetlege. Pl. a kontinentális országokból a spanyol nyelvűek nem tekintik magukat karibinak jellemzően. Hiába van Nicaraguának óriási karibi tengerpartja, ők "közép-amerikainak" tekinti magukat, nem "karibinak".

A független spanyol nyelvű államok közül csak Kuba és Dominika tekinti magát karibinak. A többi meg angol, francia és holland nyelvű.

Bredpitt Monika 2015.03.19. 10:57:26

@Szilvana1[Bucks, UK]: Sajnos ez sok helyen előfordul. Amerikában is volt nagy botrány, abból, amikor Katrina után nagy gyűjtés rendeztek a New Orleans-i hajlék nélkül maradtaknak, aztán ott is mi lett a pénzzel?

De akkor is segít az ember, ez belső igény, saját magának is jót tesz vele. Mi lett a cicával?

HgGina 2015.03.19. 12:04:18

25 euróból két, egyenként ötfős család 15 napi ivóvize (jó minőségű ásványvize) fedezhető itthon, és arra is épp ekkora szükség van. És abból legalább a fele pénz a flakon ára. Mi kerül egy ember egy napi 2 liter ivóvizén 750 forintba Vanuatun? Egy szűrőkancsó alig 2000, és azzal kényelmesen 10 liter/nap szűrhető. Na akkor inkább saját kezemmel hordom magyarnak az ivóvizet, mintsem valami piréz társaságnak elutaljam, aminek a 90 %-át simán ellopják.
Adjanak nekem vanuatui állampolgárságot, és jegyezzenek be a nevemre egy ottani off-shore céget, akkor majd sokkal többet kapnak tőlem támogatást. Akár 125 eurót is. Ráadásul évente.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.19. 12:12:05

@HgGina:
én azt valószínűsíteném, hogy a vizet is vinni kell perpill, mert annyira megsérültek vagy szennyeződtek a helyi források.
de hát persze magyar aggyal az ember mindenhol átverést és lehúzást sejt, pedig én ezt az ausztrál vagy az új-zélandi kormányból nem nézném ki.
hordd a vizet s.k. a kútból, az való az olyanoknak, akik mások nyomorán csak élcelődni tudnak, meg gyakorlatilag áttételesen odavágni, hogy dögöljenek meg.

HgGina 2015.03.19. 12:12:11

@geegee: az Észak- és Dél-Korea közti különbséget ismered?
Észak- és Dél-Szudán? Észak- és Dél-Karolina? Északi- és Déli sark?

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.19. 12:13:48

(írja is a poszt konkrétan, hogy használhatatlanok a víztározók.)

adg 2015.03.19. 12:15:18

@HgGina: par aprosag kiegesziteskeppen. Vanuatu tropusi sziget, magas paratartalom es meleg jellemzi az idojarasat. Nem ket liter vizet iszik ilyen korulmenyek kozt az ember naponta, hanem 5-8, ha meg csinalnis valami fizikai tevekenyseget, akkor akar boven 10 felett is lehet. Mivel epp takaritanak es ujjaepitenek, ez utobbival erdemes szamolni.

A masik a szurokancso. Ez remek europaban, ahol az a gond, hogy a vizben van egy kis uledek, meg neha klorszagu.
Biztos hallottal mar rola, hogy van egy sor egesz hatekony tropusi fertozes, korokozo. Te rabiznad magad egy 2000 forintos szurokancsora, ha tudnad, hogy a szurendo vizben esetleg kolera, mindenfele fososhanyos bakterium, amoba, gomba meg ugy kb barmi lehet. Nem az a bajuk a vizzel, hogy belement a homok.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.19. 12:27:30

@adg [Au, Darwin]:
mondom, hogy te vagy a szóvivőm :-) pont ezt akartam volna még megírni ebéd után.
nagy kunszt itt Európában a csapból folyó ivóvízből még egy-két molekula klórt kiszűrni valami 2000 forintos vacakkal.
nyilván visznek majd amint tudtak nagy teljesítményű víztisztító gépeket is (aki látott már ilyesmit, tudja, hogy nemcsak üledékesíteni, forralni és szűrni szokták a trópusokon a vizet, hanem ultraibolya fénnyel kezelni és fordított ozmózison is átküldeni, egy ilyen otthoni használatra való egyszerű gép is többszáz dollárnál indul.)
amíg lesznek ott gépek, addig is inni kell.

adg 2015.03.19. 13:20:45

@Dragonlady (Bp, Hun): butak, lenne eszuk, olvasztananak egy kis havat a kandallo elott, es kesz.

2015.03.19. 13:23:50

@Szilvana1[Bucks, UK]: :((( Ez remelem nem az RSPCA volt? Nem nagy ugy, de adtam nekik egy kisebb osszeget karacsony korul, remelem nem ok mondtak neked hogy nincsenek naluk macskak :(

2015.03.19. 13:31:07

@adg [Au, Darwin]: @Dragonlady (Bp, Hun): +1, arrol nem beszelve hogy nem csak ivashoz kell a tiszta viz hanem pl. fozeshez is. Mivel Nyugaton annyira hozza vannak szokva az emberek hogy tiszta viz folyik a csapbol, felesleges luxusnak tunik nekik az 'asvanyviz' / palackos / tisztitott viz, pedig valojaban meg az etelnel is fontosabb letszukseglet.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.19. 13:59:31

@Mirjam2:
na ezzel a csapvízzel egyébként úgy vagyok, hogy a mi kis kényelmes világunk egyik legnagyobb luxusa, hogy a jónép ivóvízzel mossa le a klotyóból a szart, de inni a csapból az nem elég jó, ahhoz veszünk szépen eldobható műanyag palackokban mégivóbbvizet.
(DK-Ázsiában a legtöbb helyen újratölthető palackban van az ivóvíz a "gyárból", ami meg a csapból jön, arra elég, hogy el lehet vele mosogatni meg lehet benne fürdeni veszély nélkül.)

2015.03.19. 14:32:12

@Dragonlady (Bp, Hun): Igen, ezt en sem ertettem soha. Europaban mindig csapvizet iszom, de talalkoztam mar olyan emberekkel akik emiatt furcsan neztek ram.

Szilvana1[Bucks, UK] 2015.03.19. 15:43:33

@Bredpitt Monika: nem tudom, nem tudtam befogadni egyet se...

Szilvana1[Bucks, UK] 2015.03.19. 15:48:06

@Mirjam2: nem, nem ők voltak, egy helyi macska menhely macska nélkül. ...

kék madár 2015.03.19. 22:43:15

@maxval bircaman szerkesztő:
totalis retorikai, foldrajzi es tortenelmi zavar. Allitasz valamit amit senki allitott aztan megcafolog meg vadabb allitasokkal
"Pl. a kontinentális országokból a spanyol nyelvűek nem tekintik magukat karibinak jellemzően"
1. ki irta, hogy annak tekintik magukat?
2. a kontintealis orszaqok kapasbol nem karibiak, akarmilyen nyelvuek
3. melyik kontinentalis orszag nem spanyol nyelvu? segitek, mind az.
"Eleve banánköztársaságnak a közép-amerikai államokat szokás hívni történelmileg, nem a karibi szigeteket." Akkor miert 4. Jamaica volt az elso banankoztarsag. Oops.

mar megint elszabadultak a skizofren majmok a fejedben, se fule se farka annak amit irsz.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.19. 23:20:18

@HgGina: Na, képzeld, azokat nem keverem össze...Ez van...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.03.19. 23:23:59

@adg [Au, Darwin]: @pappito: A szegény országokra értettem a biztosítási kérdést.a gazdagabbakat csak felhoztam, mint hogy ott is előfordulnak azért ilyesmik.

@montroyal ( CAN qc): Na, viszont ez érdekelne, hogy mire jutottál.Főleg azért, mert egyikben sem laksz, ha jól tudom... :-)

Ferike333 2015.03.20. 05:03:03

@HgGina: Köszönom az építő jellegű hozzászólást!
Ugyan nem Vanuatuból való, hanem a szomszédos országokból, térségekből: www.cyclonextreme.com/cyclonedicoconsignecyclonique.htm
securite-civile.nc/communiques-presse/communique-de-presse-dscgr-du-14-03-2015-declenchement-de-la-phase-de-sauvegarde
Mindkettőben írják, hogy a víz nem fogyasztható, amíg a kormány jóvá nem hagyta. Sajnos, még ha az ivóvíztartalékokat sikerülne is megtisztítani (megjegyzem, egyébként is, az országban csak Port-Vilában iható a víz), az áramszünet és a telefon hiánya miatt akadályokba ütközhet a lakosság tájékoztatása. Gondolom a Vanuatu Mineral Waters és a Nambawan Wota palackozóit még nem sikerült helyreállítani. Látom, kommenttársaink óriási nyugodtsággal tájékoztattak a trópusi és a mérsékelt övi természetes vizek összetételének különbségeiről, és azoknak az emberi természetre való hatásáról, valamint az emberi test vízigényéről különböző égövökön, melyet köszönök neki. Ha már az összes erre a célra szánt pénzed elutaltad a magyar rászorulóknak, még mindig marad az Facebook petíció aláírás, ami hálisten semennyi pénzbe nem kerül, és timbuktui számlákra sem kell utalnod semmit. Az állampolgárságnak megpróbálok utána járni, amint visszaáll a telefon és az internet a szigeteken. Kicsit ugyan majdnem elkeseredtem hozzászólásod miatt (igen, még mindig nincs telefonkapcsolat a barátaimmal, de fél órája sikerült a francia nagykövetségi forróvonalát elérnem, hogy keressék őket), de hála @kék madár: nak azonban látom, hogy mégis van értelme az üzenetednek. Köszönöm a közbenjárásod. Ha rajtam múlik, a vanuatuiak nem tudják meg (Ausztráliából és Új-Kaledóniábók hellyel-közzel olvasnak). Amúgy hál'Istennek az Új-Kaledóniai vöröskereszt 25 emberével együtt küldött Tanna szigetére ipari víztisztító berendezést is, mert a kétezres masina sajnos nem bírt a jelenlegi igénnyel. Ha tudsz kétezer forintért vízszűrő kancsót jelenleg Port-Vilában, de még inkább Tannán vagy Amrea-n, kérlek szólj, mert még jól jöhet. Én tavaly májusban nem láttam.
További kérdéseidre szívesen válaszolok, viszont érdeklőnék, hogy a te kommentárodnak mi is volt a pontos célja. Noha a szabad véleménykifejezést támogatom, akár a Charlie Hebdo módján is, azért kérlek, ne szidd azt, aki segítene. Igen, 25 euró, ezt a hivatalos adatot találtam, igen jelenleg legközelebb Brisbane-ben van iható víz, vagy Nouméában, de ott sem végtelen. Gondolom mindennek utána néztél kommented előtt és kiszámoltad, hogy a Brisbane-ből reptetett vízkészlet ára mennyi literbe lebontva, értelemszerűen az ausztrál árakat tekintve, és természetesen a kerozint és egyébb szállítási költségeket levonva.

Ne haragudj, ha türelmetlen voltam!

Ferike333 2015.03.20. 05:04:17

@HgGina: Na és Észak- meg Dél-Vanuaturól mit tudsz mesélni nekem? :)

adg 2015.03.20. 12:49:41

@P.Elliot: koszi szepen, erdekes cikk volt.
Nehany aprosag ugyanakkor feltunt benne. A fo forrasa a cikknek egy konkurens szervezet vezetoje. Ez azert eleg meglepo. Mintha a teszko szovivoje nyilatkozna rola, hogy milyen gane az auchan, es ezt forraskent emlitenek az ujsagban.

A tobbi forras mind kiugrott, mar nem ott dolgozo szemely, pedig sok ezer ember dolgozik nekik meg ma is.

Rogton azzal indit, hogy nem tudjak, hova lesz a befolyt penz, es bemutatja egyiket a sok szaz "gondozohaznak", es leirja, hogy eddig majd' szazezer embert szallasoltak el ott, miota mukodik, etettek oket, ruhaztak, es gondoztak. De vajon mire magy el a penz?

Nem a legmodernebb felszerelest hasznaljak, nem fejlodnek a korral. Neha ujrahasznalnak egyszer hasznalatos dolgokat. Ez nyilvan jobb lenne, ha nem igy lenne, de megiscsak indiarol van szo, meg hasonlo fejlettsegu orszagokrol, ahol ez is messze tobb, mint ami ez nelkul lenne. Rengetegen halnanak meg kozuluk csak ugy az utcan, es kesz. Ez nem kalifornia, mas szinten megy az egeszsegugy is.

Lekotottek a gyereket az agyhoz. Hat tudod a legcivilizaltabb helyeken is van, hogy rogzitik, mert nem bir magaval, elmegy, kart csinal, stb. Vagy lenyugtatozzak, de akkor meg az a baj. Magam sem tudom, melyik rosszabb.

Es akkor a vegen megemliti, hogy mostanaban komoly fejlodes van, amivel az egesz addig leirtakat hitelteleniti.

Es akkor van meg egy erv: nem szamolnak el nyilvanosan. Nem is kell szerintem, ez nem egy kormanyszerv. Ha akarnak elszamolhatnak, ha nem ugy is jo. A vilag sok szaz helyen mukodnek, emberek millioinak nyujtottak mindenfele segitseget, olyan embereknek is, akiket a kornyezetuk kitagad, mert pl leprasak, vagy ilyesmi. Jo par ezren dolgoznak nekik, egy csomo onkentes is. Szerintem ez nem azt mutatja, hogy lenyuljak az osszes penzt.
Ha ugy lenne, hol a vagyon, amit lenyultak, hol van a vezetok palotai, svajci bankszamlai, mert laknak a betegek kozt? Azert ahol penzlenyulas sejtheto, mindeg latszik a penz utja. Hogy lesz belole valami szemelyes vagyon. Ugy nem szoktak penzt lenyulni, hogy eveken keresztul oriasi osszegeket elrakunk, csoron elunk, csoron meghalunk, es utana sem kerul elo semmi.

Na mindegy, en nem akarlak meggyozni veletlenul sem, csak ugy dontottem, tovabbra is jobban bizok pl a nobel dij bizottsagaban, meg egyeb ertelmesebb szervezetekben, mint egy ujsagiroban meg a ketes es nagyreszt nevtelen forrasaiban.

A legjobb a konkurens szervezet gazdaja, mint megbizhato forras. Eszem all meg. Hiaba a forbesnal jelent meg ez a cikk, eleg blikk jellegu lett. "Nevtelen forrasunk szerint". :)

Azert koszi, nem banom, hogy elolvastam.

P.Elliot 2015.03.20. 13:01:32

@adg [Au, Darwin]: Itt Usaban is voltak ezzel kapcsolatos rossz szajizu odalatogato riportok, nem kellett ahhoz az ellenszervezethez menni. Mindenesetre sokan csalodtak bennuk mert ahhoz kepest hogy az egesz vilag adott, innen iszonyu penzek mentek csak a lakossagtol, hat meg a szervezetektol, munkahelyektol es ez csak egy orszag. Es a tobbi is adott.
En sem akarlak meggyozni mert szinte minden szervezet lop, vagy ha nem akkor elkolti a penzt a szervezesekre, fizetesekre, alig jut valami a raszoruloknak, en van hogy adok, mint irtam rendszeresen ennek-annak de tavoli helyekre nem! Ha kozel van akkor elmegyek szemelyesen es keresek valakit aki raszorul es odaadom. Ilyen lett sajnos a vilag hogy nem lehet hinni embereknek. Egyszer majd leirom hogy hogy jartam en szemelyesen ezzel a gyujtok valakiknek dologgal, nagyon cifra historia. Majd akkor ha a hozzaszolasokban egyszer hasonlo tema jon fel.

adg 2015.03.20. 13:37:12

@P.Elliot: nem kene csalodni. Ez egy eleg nagy szervezet lett mara, iszonyu penzbe kerul ennyi embert gondozni, ekkora szervezetet fenntartani. Naluk meg sosem hallottam tengerentuli luxuslakasrol pl, mint a gyemekrak alapitvanynal.

Amugy a cikked nagyreszt a konkurens komara hivatkozik, ezert is irtam, hogy nevetseges az egesz iras.

Az pedig, hogy a befolyt tamogatas egy resze elmegy mukodesre, hat az eleg termeszetes. Ez nem lopas. Az aranya nem mindegy. Sajnos tenyleg vannak olyanok, ahol 80-90% is elmegy erre, az ilyeneknek valoban nem kene adni egy petakot sem. De a lenyeg, hogy nekik is kell kozuzemi szamlakat fizetni pl, vagy az alkalmazottaknak fizetest, mert ugye nekik is kell valamibol elni. Azert mert egy jotekonysagi szervezetnek dolgozom, meg kell fizetnem a boltban. Ha nem onkentes vagyok, akkor fizetesert dolgozom. A munkam, hogy egy szervezetnel ezt meg azt csinalok. Pont olyan, mintha nem egy segelyszervezetnel, hanem egy szokasos cegnel csinalom ugyanazt. Ezzel semmi gond, amig normalis szinten marad, es jut a celokra is.
Sajnos ez egy ilyen altalanosan elterjedt nezet, hogy a segelyszervezet az osszes adomanyt forditsa a raszorulokra, az utolso fillerig. Ne lopna el maganak.
Egy pelda, ha a szervezetnek van egy orvosa, aki fizetesert cserebe jarja a putrikat, es gyogyitja az embereket. Nem ad nekik egy fillert sem. Akkor a szervezet, amelyik az adomanyokat az orvos fizetesere koltotte, es egy fillert sem adott a raszoruloknak, most akkor ok elloptak a penzt, mert az orvos zsebebe tettek? (Mukodesi koltseg) Jobb lett volna, ha nincs is ilyen szervezet? Jobb lett volna szetosztani az orvos fizeteset, es odaadni a betegeknek?

Csak gondolj bele, hogy tizezres nagysagrendu embert gondozni, apolni stb mennyi penzbe kerulhet? Es mondom azt is, kepzeld az egeszet indiaba, ne a nyugati mercevel nezd, ott maskepp mukodik nagyon a vilag. Ezt nekunk nehez elkepzelni is.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.22. 09:54:06

@adg [Au, Darwin]: angol es amerikai alapitvanyoknak evente kozze kell tenniuk a teljes elszamolast; h mennyit koltottek fenntartasra,berekre, tamogatasokra stb, gondolnam, Ausztraliaban is van ilyen. Akinek ez fontos, utana lehet nezni.

adg 2015.03.22. 10:22:37

@Dragonlady (Bp, Hun): de ez nem egy szokasos amerikai alapitvany azert. Eleve indiaban (?) mukodik. Meg en nem akarok utana nezni, teljesen meg vagyok gyozodve rola, hogy messze jobb, hogy vannak, mint ha nem lennenek. Rengeteg emberen segitenek. Te jartal indiaban, szerinted tenyleg az a legnagyobb baj, hogy nem a legmodernebb felszerelesuk van, meg ilyesmi? A 70-es evekben leselejtezett nyugati cuccot szerintem meg mindig tudnak hasznalni sok helyen, es elorelepes lenne.

Azzal egyetertek, hogy lehetnenek kicsit transzparensebbek is, de en ugy vagyok vele, amig kulonosebb botranyok nincsenek, nem izgat. Nincsenek a vezetoknek palitai, semmi luxus, ott elnek az apoltjaik kozott. Terez anya megiscsak kapott egy nobel dijat, ha egy nagy humbugszervezet lenne az egesz, es semmit nem csinalnanak, gondolom nem kapott volna.

De nem is ez volt a lenyeg, hanem a cikk, amit a nagy visszaeles leleplezesekent kaptam. Olvasd el, erdemes. Iskolapelda.
A cikk fo forrasa a konkurens alapitvany gazdaja. Ilyet max a blikkben tudtam eddig elkepzelni. Nem vicces?

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.22. 10:32:21

@adg [Au, Darwin]: ertem en, arra irtam amit irtam, h akinek nem fer bele az allitolagos indiai sumakolas, az konnyen kereshet masik tamogatnivalo ugyet es alapitvanyt.

adg 2015.03.22. 11:44:58

@Dragonlady (Bp, Hun): igy van, van eleg alapitvany.

Ferike333 2015.03.28. 01:07:27

Még témához annyit írnék most, hogy lassan-lassan kezd visszatérni az élet a normális kerékvágásba Vanuatun. 2-3 napja tudok az ismerőseimről. Szerencsére mindannyian megvannak, már-már az internet is kezd visszaállni, bár az még akadozik.

@Bredpitt Monika: Egy új-kaledóniai ismerősöm ruha- és ételcsomagokat küld Vanuatura 3 új-kaledóniai szállítócégen keresztül, amelyek felajánlották, hogy a ciklon által súlytott területekre ingyenesen kiviszik a segélycsomagokat. Mivel személyesen nem vagyok ott, neki tudok pénzt elutalni. Amennyit gondolsz, aztán majd otthon egyszer odaadod. Alternatív tervként marad a kórház, s egyebek, de nem igen találok számlaszámot...

Ferike333 2015.03.28. 01:16:26

@Bredpitt Monika: Hitelesség fenntartása végett az ismerősömtől kapott üzenet:
Hey Ferry.. Your attention toward us is highly appreciated. I am flying to Vanuatu next friday. Banks in Port Vila are still closed Maybe I can send you my account number here.. Then next week, i will go and see the people we both know to give them your donation.. What do you think? (Természetesen mondtam, hogy nem csak tőlem van a pénz)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása