oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. november 10. 06:42,  Egyáltalán nem biztos, hogy hazamegyek valaha 611 komment

2014. november 10. 06:42 Határátkelő

Egyáltalán nem biztos, hogy hazamegyek valaha

Nehéz mit írni a mai poszt elé, hiszen egyfelől elég lenne annyi, hogy Hinta, másfelől viszont arra kérnék mindenkit, mielőtt nekiáll kommentelni, olvassa el a posztot. Nem csak azért, mert így illik, hanem azért is, mert szerintem érdekes és árnyalja is a blog egyik állandó kommentelőjéről kialakult képet.

Ausztria, Graz, McDonalds.jpg

"A bemutatkozó posztom nagyszájú, elég elnagyolt és dühös írás volt. Tombolt bennem 21 évesen is a tini düh, az infantilizmus csapongó hullámaival sodródtam. Így írtam a posztom is. Ma sincs ez alapjaiban másként, csupán kezdenek elcsitulni a hullámok, kezd állóvízzé változni a körülölelő éteri tenger.

Most szeretnék egy letisztultabb, lélektanibb, kevésbé véresszájú írással szolgálni a közönségnek. Felgyűltek bennem a gondolatok és húzom magam után egy súlyos zsákban, amit most kinyitok és a tisztes társaság elé terítem az üveggolyókat. Íme hát :

Alapvágás

Friss kivándoroltnak (bár Isten tudja, ez mit jelent igazából) számítok még mindig, lévén bő 2 éve nem élek otthon. Nem vagyok tipikus kivándorló, nem győzöm hangsúlyozni, nem vágyakoztam sose sehová, nem számolgattam, nem kalkuláltam, legfőképpen nem álmodoztam róla. Egyszerűen így alakult. Egyik nap még otthon voltam kétszeresen bukott munkanélküli alkoholista, másik nap pedig egy másik országban ébredtem fel. Nagyjából ennyi, a többi az első posztomban található. A felvezetés után pedig jöjjön a veleje.

Ausztria

Kevés alkalommal hangoztattam a blogon, de én mióta itt vagyok szeretni akarom Ausztriát. Szolid, lágy romantikával gondolok a magyar-osztrák kapcsolatra, és el akarom hinni, hogy ez a két nép szereti egymást és tényleg testvérnépnek tartanak, ahogy mi is őket.

Hogy ebből mi igaz, arról már azért vannak elképzeléseim. Értek már pozitív élmények is a magyarságom miatt, de negatív mozzanatok is. Egyre inkább úgy vagyok vele, hogy teszek rá, mit gondolnak rólam a helyiek. Nem érdekel, hány munkanélküli osztrák 50 éves apuka munkáját veszem el, ahogy az sem érdekel, hogy utál-e az utca embere, mint dolgozó bevándorlót. Az általános idegengyűlölet kérdése amúgy is sokkal érdekesebb és aktuálisabb, amit azonnal kifejtek.

Idegengyűlölet

Ugyebár az osztrákok egy hegyi népség. Belterjes banda, nem annyira kevertek, mint mi. Ez is hozzájárulhat ahhoz, hogy nagyon zárkózott nép, a magyarokhoz képest kifejezetten hűvösek. Én úgy szoktam fogalmazni, hogy hegyi robotemberek. Ez nem bántás, vagy sértés, vagy gúnyolódás, egyszerűen nekem robotszerűnek tűnnek. Szóval egy belterjes, hegyi népség, akik viszonylag hirtelen a nyakukba kaptak több százezer, milliónyi menekültet, szerencsevadászt, örömlányt, bűnözőt, munkást. Mit tudnak velük kezdeni?

Az általános észrevétel az, hogy leginkább semmit. Közömbösek, de még inkább utálják az egészet. A szemeik előtt erodálódik szét a homogén Ausztria. Nem csoda, hogy nem tetszik nekik a folyamat. Annyira nem, hogy a köztudottan bevándorlás ellenes párt (FPÖ) a legnépszerűbb jelenleg a felmérések alapján.

Egyébként nekem az a véleményem erről az egész multikulti berendezkedésről, hogy nagyon beteges. Egyszerűen nem lehet összezárni ennyiféle embert egy rakásba. Józan paraszti ésszel belátható, hogy nem. A feszültségek pedig nőnek. A végét talán senki nem látja, vagy nem is akarja senki látni.

Vegyülni viszont nem egyszerű dolog. 2,5 év alatt én például egyetlen osztrák barátra, de még csak haverra se tettem szert. De ugye ez nyilván az én hibám, mert nem vagyok képes integrálódni... Ezt majd azokkal szeretném elsősorban megbeszélni, akik már ültek tök magányosan hónapokon át kis kocsmákban (vagy bárhol), és megtapasztalták milyen is az igazi kirekesztettség. Mikor egy társadalom peremén evickélsz csak. Ezt elképzelni nem lehet, ennek a súlyát tényleg csak akkor érzed, mikor benne vagy.

Osztrák nők

Rövid leszek: gyönyörűek. Nekem sokkal inkább tetszenek, mint a magyar lányok. Annyi szép lányt látok naponta, mialatt bevillamosozok a munkahelyre, hogy már korán reggel be van aranyozva a napom. Nem is értem a fújást a germán nőkre. Az osztrák lányok kivételesen szépek! Kár, hogy leköpnek. Ezt pedig mindenféle felhang nélkül mondom, őszintén.

Kelet-európai férfinak lenni egyszerűen ciki itt. Nem érdekled a nőket, fehér vagy, csóró, impotens vagy teljesen a számukra. Szerintem egy közép-afrikai fekete nagyobb esélyekkel indul egy osztrák lánynál, mint egy magyar aranyifjú. Legalább ő egzotikus, én még az se vagyok nekik.

Aki pedig azt gondolja, hogy ezt én hasraütés-szerűen írom, annak üzenném: nem, én bepróbálkoztam, nem is egynél. Summázva a tömör lényeg : Nem szeretik túlságosan a külföldi fiúkat. Ez nem negatív csapkodás, ez tény. Aki nem hiszi, nyugodtan beülhet egy stájer kiskocsmába és próbálkozhat flörtölgetni színosztrák. Ne lepődjön meg, ha csak lenézést meg hűvösséget kap.

Munka

2,5 év alatt a többi, általában nagyon sikeres és ambiciózus kivándorlóval ellentétben, az én szakmai fejlődésem egy nagy kövér nulla. Ugyanott dolgozom, ahol eddig, sütögetem serényen a hamburgerhusikat. Egész mesteri szinten művelem már, virtust teremtettem belőle. És még mindig kifejezetten szeretek bejárni. Úgyhogy szerintem ebből még sok-sok éves szerelem (vagy legalábbis kapcsolat) lesz.

A munkahelyi körülmények viszont elég balkániak már. Például nem fizetnek túlórát, ünnepnapot (megoldják ilyen-olyan trükkökkel, a lényeg hogy sose kapsz csak alapbért), éjszakai pótlékot, szóval nagyjából semmit nem kapsz tényleg, csak az alapbéred. Isten hozott Nyugat-Európában, ahol megbecsülik a melóst is!

Nehogy azt gondolja bárki is hogy ez egy nagyon egyedi eset és azért fordul elő mert ez "csak" egy meki. Apám munkahelyén (ő mosogató) is ugyanez van nagyjából. Ott még egy fokkal durvább is a helyzet. Általában havi szinten 20-30 plusz órája van, természetesen egy centet nem lát belőle. Kötekedj? Két perc alatt találnak 40 törököt a helyedre, élni meg kéne valamiből, úgyhogy a munkát se lenne ésszerű elveszteni. Egyébként a legtöbb embernek hasonló meló jut szerintem.

A mi intézményünk (csak így hívom a mekit már) is tele van például osztrákkal. Igen, minő meglepetés, a helyi képzetlen emberek a mekiben dolgoznak! Ki gondolta volna? Egyébként én nagyon szeretek osztrákokkal dolgozni. Sokkal kevésbé szolgalelkűek mint mi, nem hajtanak annyira, sokkal lazábbak mint a keletiek, akik megfeszülnek egy mekiben is. Osztrákokkal tényleg jó dolgozni, én ezt tapasztaltam, ez a mese valóban igaz lehet.

Persze egy nagyon széles réteg nem dolgozik. Ők jellemzően osztrák fiatalok, akik összeállnak sokadmagukkal, isznak, drogoznak, buliznak. Hinta adójából. Éveken át. Ezt nem én találom ki, hanem tény. Az első lakásunk alatt is egy ilyen drogos banda lakott. Biztos csak véletlenül költöztünk pont egy ilyen laktanya fölé. A bevándorlókat meg ostorral csapkodja az AMS (munkaügyi központ), hogy irány dolgozni. Az ironikus pedig tényleg az, hogy ha meg valami balhé van, akkor jól le lehet verni a port a bevándorlókon. Biztos miattuk van minden.

Megélhetés

Nagyon fontos rész, de az előző posztomban elég elnagyoltan beszéltem erről. Ennek a legfőbb oka a mamahotelben való lakásom volt. Az azért rendesen torzította a költségeket. Jelenleg a testvéremmel élek egy szociális bérlakásban. Szerencséje volt, szert tett egyre. Így a belvárosban lakhatunk, viszonylag jó áron. A jó ár annyit jelent, hogy a lakbérre elmegy a fizetésem kevesebb, mint ötöde. Arányokról beszélek inkább, beszédesebbek mint a konkrét,nyers számok.

Cserébe egy 12-13 négyzetméteres szobakonyhában fetrengek. Nem a kényelem netovábbja, de éltet az, hogy legalább nem egy vagyonba kerül a lakhatásom. Meg keresem a mélypontot is, amolyan harcosok klubja módra. Rájöttem, hogy az ember mindent képes megszokni. Igen, azt is, hogy egy zúgó hűtő mellett alszik el nap mint nap.

A rengeteg beömlő elem nagyon eltorzítja az egész lakáspiacot. Erősen keresleti piac van ugyanis, ami szépen tornázza felfelé az albérletárakat. Finoman szólva se igazán követik ezt az emelkedést például a bérek. Egy koszos 25 négyzetméteres albérlet (ami nincs kint a fenében) simán kerül 400-450 euróba is rezsistül. Ez a melósnak nem kis költség. Főleg ha még teljes idős munkája sincs. Itt pedig nagyon is jellemző, hogy a mosogatós / takkeres, hasonló melók részmunkaidősek csak.

Ha a melós kivesz egy szerény lakást, nem dőzsöl, nem tart kocsit, főz magára, nem sokat szórakozik, akkor meg tud élni. Lehet ez jobb, mint amit otthon viríthatna, de jólétnek én nem nevezném. Mert ugye csattogni szoktak mindig az emberek, hogy nyugati jólét meg a társai. Én azonban nem nevezném jólétnek azt, ami arról szól, hogy rohanunk a melóba, hazaérünk dög fáradtan, nekiállunk főzni (mert ugye alternatíva nincs ha melós vagy, rendelgetni kaját egyszerűen nincs pénz), aztán másnap kezdődik minden újra. Szóval az alapvető jelenség az, hogy az emberek tapossák egymást a lakásokért, azok meg csak egyre drágulnak.

Elég szerencsések vagyunk a szociális bérlakásunkkal, de ez is drágult például ebben az évben hirtelen 10 %-ot. Egyébként nagyjából 100 euróval olcsóbb, mint egy piaci lakás ugyanitt (tehát egy ekkora lakás a belváros környékén), szóval annyira nem is szociális, mint amennyire annak hangzik. De hogy ne csak a lakásokon pörögjek, jöjjön a többi része is.

Koszt

Minden híresztelés ellenére (Ausztriában biztosan), magasabbak az élelmiszerárak, mint otthon. Itt most nem lesz vásárlóerő összehasonlítás, hogy én mennyit dolgozok egy liter tejért, meg a budapesti melós mennyit, nem lesz. Csak közöltem a tényt, hogy magasabbak az élelmiszerárak.

Én (vagyis mi) simán eldurrantunk 50 eurót hetente kajára. Néha többet is. Azért csak ennyit, mert főzünk általában, meg nem eszünk drága dolgokat. Szerintem 1 főre is kell legalább 40 euró hetente, de az nagyon a minimum. Ez annak fényében vicces, hogy ezen a blogon a 200 eurós kajabüdzsén is felháborodtak sokan, hogy az milyen sok. Hát annyira sok hogy élhetsz a disznó-csirke-pulyka szentháromságon belőle.

Igazából kár is ennyit pörögni a kaján, úgyis a lakhatás az oroszlánrésze a melós fogyasztói kosarának. Ausztriában se az a gond, hogy kevés kenyeret, húst, gyümölcsöt vehetsz a béredből, hanem az, hogy a lakhatás drága melósmércével. Aki akarja érteni, úgyis érteni fogja, aki nem akarja ezt érteni, csak annyit akar gondolni, hogy itt minden jobb, annak könyvet is írhatnék, semmi hatása nem lenne.

Költségek, amikről a többség hallgat

A kedvencem az úgynevezett TV-adó. Ausztriában köteles vagy fizetni tv adót (mintha nem adóznál amúgy is eleget..), amennyiben van TV-d, vagy pl. PC-d. Magyarul, nagyjából mindenkinek kötelező. Havi 25 euró körüli összeg. Ez nekünk pl. több mint az internet előfizetésünk díja. El lehet ezen is gondolkodni egy kicsit.

Ami még nagyon brutális, az az autók fenntartási költsége. A biztosítás drága. Egy kis autóra is simán 70-80 euró (havonta!), csak a biztosítás. Nincs kocsim (meglepő, melósként? miből legyen?), nem értek hozzá, de tény, hogy kocsit tartani nem olcsó mulatság Ausztriában, a bérekhez képest sem. Érdekes amúgy, hogy mindenki a benzin árával szokott csattogni, de arról szinte senki nem beszél, hogy havonta fizet annyit biztosításra, mint otthon egy évben.

8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás (?)

Ez a remek zeneszám biztos nem osztrák melósoknak íródott, mivel ha 8 órát szórakoznék, akkor nagyon gyorsan elfogyna a bérem. Viszont a szórakozás is része (kéne hogy legyen) az életnek, így muszáj arról is firkálnom pár sort. Rövid leszek, mint a nőknél: baromi drága. Pontosabban éppen annyira drága, mint otthon szórakozni.

A kedvenc kiskocsmámban például 3,10 EUR egy korsó sör. Nyugodtan át lehet ezt is váltogatni forintra, mint a fizetéseket és el lehet gondolkodni. Persze lehet úgyis élni, hogy csak bebújunk a kis nyomor bérlakásunkba (már ha egyáltalán van lakásunk) és meló-evés-ivás-alvás négyest toljuk, esetleg a lakótársainkkal isszuk az olcsó bolti sört, de az embernek egyszerűen szüksége van kikapcsolódásra is. A kocsma csak egy metafora erre. Nekem ez az, másnak meg más.

Az viszont tény hogy csak nagyon szerényen tud szórakozni a melós. Úgyhogy attól is kaparom a falat, hogy állandóan hangoztatják, hogy bezzeg Nyugaton a melós is beülhet egy kávéra, enni, inni meg minden. Ja, beülhet, kéthetente egyszer. Ha amúgy is spórol mindenen. A szórakozás minden szegmense bérarányosan drágább. Egy ócska szórakozóhelyre (hozzátenném, a legolcsóbb helyekről beszélek) is 10 euró a belépő. Az italárakat inkább le se írom, mert szívbajt kap az olvasó.

Egyszóval a nyugati mesés vásárlóerő egyáltalán nem mutatkozik meg a szórakozás terén. Cinikusan úgy szoktam fogalmazni, hogy a nyugati vásárlóerő arról szól, hogy a lidlben több vackot tudsz a kosaradba szórni a béredből, mint otthon. Semmi több. Én nem vagyok hajlandó PC-ben mérni a vásárlóerőt, meg ruhákban. Nem PC-t reggelizünk, nem ruhákat iszunk. Lakásokban élünk és ételt eszünk. Ezek számítanak.

Kinek ajánlom a nyugati melós életet?

Én annak ajánlom ezt az életet, aki otthon nem képes kilépni a melós létből, mert akkor egy halvány fokkal jobban élhet. Legalábbis ha van pénzügyi fegyelme, és megfelel neki a szerény élet (= bebuszozni melóhelyre, keveset szórakozni, szerény lakásban - ez se mindenhol, az én városomban éppen kivitelezhető), akkor talán érdemes megpróbálni.

Ha viszont ezért ott kell hagyni mindent és mindenkit (a családodat, barátokat), akkor ebben már nagyon nem lennék ennyire biztos. Egy kicsit jobb megélhetésért országot váltani szerintem nem a legjobb buli. Nekem nagyon speciális helyzetem van, hogy itt élnek a szüleim is, tényleg nincs szinte senkim otthon. Ez is lehet annak az oka, hogy viszonylag jól érzem magam itt.

Meg persze én a családtagommal élek most is együtt, tudok spórolgatni, érzem, hogy van azért lenyomata a munkámnak. Az egyedüli melós, aki szinte számlától számláig él (amennyiben nem nyomorog többedmagával), az szerintem ezt nem érzi. Cserébe még magányos is. Aki viszont otthon meg tud élni, annak én nagyon nem javasolnám az országváltást.

Kilátások, jövőkép

Őszintén szólva fogalmam sincs. Nem tudom, mit hoz a holnap, vagy a holnapután. Az is lehet, hogy itt ragadok, az is hogy nem. Nem tervezgetek különösebben. Próbálom magam jól érezni, ennyi az egész. Igen, tök magányosan, 23 évesen, külföldön, barátnőről meg hasonló luxus dolgokról csak ábrándozva.

Nem jelentgetek ki semmit, nem imádom a Nyugatot, örülök, hogy meg tudok élni, ennyi az egész. Nem tervezgetek karriert, hányok az önmegvalósítástól és nem akarok uborkafára mászkálni, hogy vígan taposhassak onnan lefelé én is. Egyszerűen élvezni szeretném az életet.

Jelenleg pont ugyanazzal zárnám az írásomat, mint az első írást: 9/10es életnek érzem az életem. Nem azért, mert ez Nyugat-Európa, hanem azért, mert nincsenek nagy igényeim. A változás pedig az, hogy egyáltalán nem biztos, hogy valaha is hazamegyek."

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria Graz

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr526882207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pasztasuta 2014.11.10. 22:54:39

@TilosazA (UK): dejooo! ISFJ frakcio a Hataratkelon! :))

Shanarey 2014.11.10. 22:57:54

@diggerdriver:

Rangja van, de ma már ez önmagában, semmit sem ér

Nekem is 3 év szakmunkásképző, és dolgoztam a szakmámban 20 évet, mellette lett nekem az a másik ami egy szintén két hónapos gyorstalpaló volt, és ezt sem a papír miatt szereztem meg hanem mert ezt is szerettem csinálni.

nyuszigonosz 2014.11.10. 23:00:34

@diggerdriver: A sima érettséginek nincs nagyobb rangja. Mert az csak azt jelenti, hogy továbbtanulhat az ember. Az még nem szakma, nem végzettség.

Neked viszont van szakmád. Hogy nem dolgoztál benne? Az nem mérvadó, szakmád van.
Az említett kéthónapos gyorstalpaló meg nem lett volna, ha elötte nincs szakmád. Így van két szakvégzettséged.
Úgyhogy alacsony iskolázottságról szó sem lehet nálad.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.10. 23:01:08

Látjátok erről beszéltem.
Próbáltam normálisan egy beszélgetést kezdeményezni.
Válaszolt, válaszoltam.
...és onnan néma csend.

Ez az amiért azt mondtam hogy jó akkor én minden kommunikációt megszakítok vele.
Szóval azt próbálom magyarázni hogy ezt nem lehet.
Zolikának van igaza hogy játszik velünk mint macska az egérrel.
Mindig van aki bedől neki, mindig van aki válaszol.
Szabályosan hülyét csinál mindenkiből.

Badeni_lakos 2014.11.10. 23:01:58

@Határátkelő:

Uni Absolvent (frissdiplomás kezdő bérek)
(Ausztr. végzettek anyanyelvű németek számára,
nem magyar frissdiplomások számára!)

Közgáz, Jog, Műszaki Egyetemi végzettség: ~ Brutto 2000 EUR

www.studium.at/einstiegsgehalt-akademiker

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.11.10. 23:04:35

@diggerdriver:

tojást hasonlítasz körtéhez. Más.Érettségi egy bizonyítvány hogy úgy ahogy szedtél magadra műveltséget, a másik meg arról szól hogy értesz valamihez.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.11.10. 23:04:38

@Ödenburger [Hu/At]:

ams alapján is levehető hogy a többség bruttója 2 ezer alatt van. 2 ezer bruttó = nagyjából 1400 nettóban.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.11.10. 23:05:09

@diggerdriver: ezt mondtam mar tavasszal is. Es en is adtam ma meg egy eselyt, megiscsak o ma a poszter. De minek...

Badeni_lakos 2014.11.10. 23:16:54

@Ödenburger [Hu/At]:

Igen, szerintem is a Statistik Austria a mérvadó:

Munkában álló alkalmazott átlagjöv.: Netto 18.842 EUR / év
(ezt 14-gyel kell osztani ! )

www.statistik.at/web_de/statistiken/soziales/gender-statistik/einkommen/075957.html

az Eurostat máshogy számítja, ott mindig kedvezőbb adatokat adnak közre, lásd munkanélküliség Ausztriában. (mikor meg az osztrákok szigorúbb, prudensebb eljárással számítják a főbb makro-mutatókat, ami szimpatikusabb is sztem)

2014.11.10. 23:35:51

@Határátkelő:

Ez 3.450 € bruttó. Mint Austriában dolgozónak, hidd el nekem kérlek, hogy ez nagyon nem átlagos. Ez még IT-bán is egy korrekt fizetés. Nem kurvajó, de korrekt.

Keleti Szél 2014.11.10. 23:36:20

@tanato:
Nem ritka az öreg hippi. Legfeljebb nem egy helyre jársz velük.
Ha elmentél volna valamelyik idei hippitalálkozóra, tudnád. :)

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.11.10. 23:36:20

akkor mennyire átlagos a havi 1800-2200... kinek is van igaza akkor...

Határátkelő 2014.11.10. 23:39:51

@Ödenburger [Hu/At]: Elhiszem, mert nekem tulajdonképpen mindegy. Csak szerettem volna végre konkrét linkeket és statisztikai adatot kicsiholni Hintából, de ha mástól kapom meg, az sem rossz. :) Az Eurostat ezt írta, én ezt linkeltem, de ha a helyi statisztika mást mondd, nekem az is jó.

pasztasuta 2014.11.10. 23:39:57

@diggerdriver: Hatareset, eldogadom.. :))) Szólj qkucnak o kesziti az esettanulmanyt! ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.10. 23:52:27

@házelőtthinta:
Ok. Folytassuk. (de nagy állat vagyok)

Szóval mi alapján minősíted az én életemet?
Mi alapján döntöd el és jelented ki hogy én nem jól élek?
Az egésznek a lényege hogy megmutassam neked hogy nem kell sok a normális élethez.
47évesen váltottam országot. Családostul.
A te helyzeted a te korodból adódó lehetőségeid toronymagasan az enyémek felettiek.
Olyan előnyöd van velem szemben hogy azt elmondani nem lehet.
Ha én 23évesen jövök ide akkor most a saját cégemben a saját gépeimmel dolgoztatok.
Azt akarom hogy lásd a mentalitásbeli különbséget köztünk.

kepkezelo.com/images/dvx8iittb6q07wh5ddaj.jpg

kék madár 2014.11.10. 23:53:37

Szerintem fejlodokepes gyerek ez a hinta, csak hianyzik belole az ambicio. A Mc nem arra valo, hogy az egesz eletunket ott toltsuk, de ugrodeszkanak jo. Rengeteg ut all elotte, csak nem latja a konyha gozetol.
Ami a noket illeti, termeszetesen hulyesegeket beszel. Biztosan senkinek sem kell a mostani onbizalmaval, hozzaallasaval, de ez meg fog valtozni abban a pillanatban amikor feladta, mint Nemtudomka a 2 jocselekedete utan.

pamut 2014.11.10. 23:54:44

Na látom csak csúnya lett a vége, sajnálom. A vitákba nem akarok beleszállni, mivel nem szoktam végigolvasni a posztok alatti rengeteg kommentet, nekem erre nincs időm, inkább csak bele-bele olvasok.

A bér kapcsán azonban: nálunk valahogy ez az átlagbérre hivatkozás lett a megszokott, de ez szintem minden országban kicsit csalóka, nálunk is,de gazdag országokban pláne. Ott ahol az ottani mércével mérve is van egy viszonylag széles, és nagyon jól kereső felsőosztály, az tényleg fel tudja húzni az átlagot, de attól még a többség a (felhúzott) átlag alatt marad.

Az ilyen hivatkozásoknál szerintem vagy a mediánt kellene használni, vagy a két szélősértéktől (alsó és felső 10%) megtisztított átlagot. Ezek már sokkal reálisabb képet festenek az átlagemberek valós jövedelmi viszonyairól.

Itthon is mindenki csodálkozik, meg hitetlenkedik (én is) amikor a magyar átlagbérekről jönnek kis statisztikák, mert nagyon ellentmond az emberek saját tapasztalatainak. Hát mert itthon is felhúzza egy szűk réteg, az átlag nem egyenlő a mediánnal. Gazdagabb országokban, ahol a felsőosztály relatíve még erősebb, gondolom még jobban eltér a két adat.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.11.10. 23:55:34

@Ödenburger [Hu/At]: amit belinkeltél az havi 2100 kb. Zulageval az lehet nettó 1800-2000

Badeni_lakos 2014.11.11. 00:10:29

@Határátkelő:

Érdekes.
De itt meg már nettó 1781 EUR / hó (beleértve a 13. és 14. havi fizetést is. a "nyaralópénzt" és a "karácsonyi pénzt" is

www.statistik.at/web_de/statistiken/soziales/personen-einkommen/nettomonatseinkommen/index.html

Netto 1526 EUR ra jön ki így 14 hónapra lebontva.

www.news.at/a/gehalt-oesterreich-brutto-netto

Namost ez az 1526 EUR / hó nem egy nagy szám.
Azt kell tudni, hogy Ausztria egy nagyon erősen beszabályozott bérsruktúrával rendelkezik: Stufen 1, 2, 3. ... aszerint sorolnak be h hány évet dolgoztál már a szakmában. És aszerint kell hogy növekedjen a béred is. (Kollektivvertrag) A lényeg, hogy aki vmilyen szakmával rendelkezik, legyen az villanyszerelő, vagy burkoló, stb. az már nagyon jól keres kint, és osztrák életszínvonalon él. (eljár hétvégente étterembe, szórakozni, kirándulgatni stb. télen síelni, nyáron meg 4-5 hetekre is egyben(!) nyaralni Spanyolo.ba, Szigetekre, stb.) Jah, megfigyeltem, hogy amíg a svábok (BW-ben) mindenen spóroltak, ahogy csak tudtak, addig a bécsiek olyan fényűzően elköltöttek mindent az utolsó fillérig, színház, opera, legjobb borok, mindig virág, legdrágább éttermek, stb hogy öröm volt nézni! :D
Tehát a lényeg: Hogy keresett szakmával rendelkezzél !
(csak sima bölcsészként, vagy jogászként/ közgazdászként ne menj ki! mert VAN belőlük Millió Ausztriában is, DE ők anyanyelven beszélik azt a szakmát! És Ennyi.)
Persze a keresett szakma, az más.

2014.11.11. 00:19:32

@beavereater [AT]:

"ez bizony alkoholizmus a javabol"

Hogy lenne már ez alkoholizmus?
Mo-on kb. évi 13,6 liter alkohol a fogyasztás fejenként (a pontos adat az otthon főzött rettenetek miatt csak becsülhető).

Ez évi 272 liter sör (5%-os sörből).
Ez heti 5,2 liter, vagyis 10,4 doboz.

Ha hinta tényleg 10-15 dobozt iszik csak, akkor épp a magyar átlag fölött klokkingol.

Ez l.szar, nem alkoholizmus.
(Ezzel együtt senkit sem bátorítanék, hogy emelje a mennyiséget, könnyen el lehet vele szaladni.)

Beavereater, természetesen a szóhasználat nem neked szól, csak fölösleges démonokat festeni oda, ahol nincsenek.

2014.11.11. 00:28:09

@tsabus [UK]:

Igen, ez komédia. Én állati kíváncsi vagyok, olvasni tud-e. :)

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.11.11. 00:32:54

@házelőtthinta: Figyu egy nyomdász, asztalos, villamosvezető stb azért már megkeresi az 1800-2000-ret.

Szilvana1[Bucks, UK] 2014.11.11. 00:33:28

Mire átolvastam a kommenteket annyira felbosszantott a Hinta, hogy nem írok neki semmit. Teljesen felesleges.
Ismertem egy ilyen srácot a pultos koromból (és ha Hinta nem Balázs lenne és nem borsodi, gyanút is fognék!), egyszer úgy felbosszantott a hülyeségeivel hogy majdnem el is vertem. Legtöbbször vasárnap dél körül kellett kihajítani, mikor már a friss műszak se bírta elviselni, vagy amikor a hülyeségeit hajtotta a vendégeknek, a cigányok meg majdnem összeverték.

montroyal ( CAN qc) 2014.11.11. 05:36:45

@házelőtthinta: HINTA. mosogatófiú. takkerek. futárok. eladók. soroljam?

letezik meg olyan hogy slepper ? én az voltam 2 évig Bécsbe ami valszeg alatta van egy mekis dolgozonak . Az utcan zaklattam a jarokeloket es rangattam be az uzletbe , ha valaki elment mellettem anelkul ,hogy belekotottem volna az osztrak fonokom kijott orditozni velem , falhoz tamaszkodni foben jaro bun volt ... megis szep emlekeim vannak asztal alatt uzleteltem cigivel, orosz pezsgo ,kaviar ,izom gyogyszerek ,videofilmek ...ment is a bolt ... 3 lakast 1 panziot adtam ki ( az erdobe laktam eloszor ) feketen mosodat tartottam fent ...szoval azert a jég hatan is megélunk...
az osztrak csajok igaz ugy atneztek rajtam mintha én lettem volna a lathatatlan ember ..viszont a magyar csajokat nem csak felvihettem a lakasomba ,de lakast is adhattam nekik, amiert fizettek ..szoval ahhoz ,hogy valaki feltalalja magat meg egyetemi vegzettseg se kell, sot a nyelvet is csak magamtol tanultam es igaz folyamatosan beszeltem ,de abban egy helyes nyelvtan nem volt ...

hja.. a regi szép idok ..Mariahilfer straße..

skye8 2014.11.11. 06:04:54

Hinta nekem tetszett a posztod, sajnalom hogy kirekesztettnek erzed magad,nagyon nehez lehet egyedul, foleg ha nem is telik sok mindenre.
tanacsot nem tudok adni de en a helyedben nagyon jol megtanulnek nemetul, utana pedig keresnek egy jol fizetobb allast. nem tortetesbol, hanem mert esetleg a szabadidomben el szeretnek menni szinhazba, moziba, megvennek egy erdekes konyvet, elutaznek valahova stb.
irtad hogy az osztrak lanyokat kedveled de eddig mindig felsultel. szerintem (lehet tevedek) ha lenne 1-2 baratod, nem lenne annyira kinzo az egyedullet. en is kulfoldon elek es azt tapasztalom, hogy ahogy fejlopik az angolom, ugy tudok konnyebben kommunikalni a helyiekkel, kezdem erteni a vicceket, mentalitast stb. azert is irtam, tanulj meg nagyon jol nemetul, maskepp nem fogsz beilleszkedni.
sok sikert es felejtsd el az alkoholista multad. mar nem vagy az az ember, van egy atlagos munkahelyed, lakohelyed, nem ehezel, felkuzdotted magad egy magasabb szintre mint ahol az alkoholistak elnek.

Ugyandehogy (törölt) 2014.11.11. 07:05:31

@diggerdriver:
"Olyan előnyöd van velem szemben hogy azt elmondani nem lehet.
Ha én 23évesen jövök ide akkor most a saját cégemben a saját gépeimmel dolgoztatok"

ezt soha de soha nem tudod megertetni egy huszonevessel:(

Ugyandehogy (törölt) 2014.11.11. 07:09:12

@házelőtthinta: te hinta
milyen regenyt olvastal utoljara?

tanato 2014.11.11. 07:33:04

@Keleti Szél: És ők jelenleg is hippi életformát folytatnak,vagy csak valamiféle "osztálytalálkozórol "van szó?

feketeöves chemtrail-figyelő 2014.11.11. 07:36:33

Ausztriában élők!
Igaz, az, hogy 30 év kint ledolgozott év kell ahhoz, hogy osztrák nyugdíjra legyen jogosult az ember? A minap ezt hallottam egy rokontól.
A másik: vegaként (vagy vegánként) mennyire fogadják el az embert? Menyire elterjedtek az olyan éttermek, boltok, ahol húsmentes kajákat is lehet venni? Azt tudom, hogy a Stüdlhüttében (2800 méteren) van vega vacsora, ahol ráadásul magyar a szakács. :)

kék madár 2014.11.11. 07:36:41

@tsabus [UK]: A korrupciohoz nem kell nyelvtudas, sot kifejezetten hatrany. Minel nagyobb tusko valaki, annal gatlastalanabb

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.11.11. 08:03:59

Hinnye de kellett nekünk egy full Hinta poszt! :D

@kék madár: hallod, megnézve azt a videót én azt mondtam, nem létezik hogy ez a nő elkövetett valamit. Ebben annyi kurázsi nincs, hogy lógjon a villamoson :D

2014.11.11. 08:25:15

@feketeöves chemtrail-figyelő:

15 ev utan vagy jogosult osztrak nyugdijra. Legalabbis en igy tudom.

2014.11.11. 08:28:39

@feketeöves chemtrail-figyelő:

Pl. a Raxon a Karl-ludwig Haus is ilyen bio/vegan vonalon mozog a felujitas ota. Teljesen elfogadott, azt eszel amit akarsz, senkit nem erdekel, ez a te maganugyed. Igazabol fel sem merul senkiben kerdeskent sem a dolog.

qkuc 2014.11.11. 08:54:52

@Zka: Ideális "áldozat" a sakkjátszmában ..., :D.

beavereater [AT] 2014.11.11. 08:55:47

@feketeöves chemtrail-figyelő: senkit sem erdekel, hogy vegan vagy, vagy eppen hatszinen harapod az elo marhat (na jo, ez utobbi esetben elvisznek allatkinzasert ;) ). Mondjuk ha elkezded a kornyezeted baszogatni mint egy atlagos agressziv vegan hitterito, akkor veged.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.11.11. 08:55:48

@Babette.:

nem értem miről beszélsz. olvasni nem szoktam.

én nem akarok sikeres lenni, céget vezetni meg jampizni a bmwel. Világos?

beavereater [AT] 2014.11.11. 08:55:48

@Th's child: marpedig beszelj nyugodtan egy orvossal, aki heti rendszeresseggel 10 uveg sort megiszik, az bizony alkoholbeteg. Ugyanis nem csak az addikt, aki a sajat hanyasaban fekszik minden nap reszegen. Akinek "igenye van" a rendszeres alkoholfogyasztasra, az bizony fuggo. Azaz alkoholista. (Nagyjabol a magyar nepesseg 20-25%-a, egyebkent).

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.11.11. 09:04:20

@házelőtthinta: tudjuk, te csak alanyi jogon jól akarsz élni és ennek csak a gonosz kapitalizmus az akadálya. :)

Ugyandehogy (törölt) 2014.11.11. 09:19:05

@házelőtthinta:
"én nem akarok sikeres lenni, céget vezetni meg jampizni a bmwel."

ez hogy jön az olvasáshoz?

Hari Seldon 2 2014.11.11. 09:37:30

@kardio1:
OK. Mi ugye 2013 tavaszán jöttünk ki, és előtte nem nagyon figyeltük. A Bayrou tudom, hogy jobboldali, hiszen kormányukba is benne volt még 2000 előtt, de amennyire érzékeltem, itt nem a jobboldaliság volt a baja, hanem a vezetési stílusa volt elfogadhatatlan a Sárközynek, az ő szempontjából. (Magyarországon sem az a baj, hogy jobboldali(nak mondja magát), hanem hogy maffia)
Aztán lehet, hogy rosszul láttam a Bayrou szempontját, mondom akkor még nem nagyon figyeletem.
Most már látható, hogy Hollande csak úgy odakerült, ő sem tudja mit kezdjen azzal a helyzettel, hogy nyert.

tableno 2014.11.11. 09:55:53

@házelőtthinta: Te gyakran emlegeted, hogy nem ennyit érdemelsz. Igazad van. Te ennyit SEM érdemelsz ilyen hozzáállással.

Pernilla 2014.11.11. 10:09:20

@feketeöves chemtrail-figyelő: Becsben vannak vegan ettermek, meg boltok is, de ezek valami horror aron kinaljak a termekeket, ugyhogy sokkal egyszerübb, ha az ilyen jellegü dolgokat a normal, igencsak nagy valaszteku elelmiszerboltok kinalatabol kimazsolazod, vagy ha nem romlando dologrol van szo, amazonon/ebayen rendeled Nemetorszagbol :)
Ja es az biztos, hogy ez a lehetö legkevesbe fog zavarni barkit is. Itt amugyis sokkal "trendibb" az ilyesmi.

M. Péter 2014.11.11. 10:37:28

@feketeöves chemtrail-figyelő: AZ EGT-ben és Svájcban ledolgozott éveket is beszámítják.

Muscari 2014.11.11. 10:37:51

@pasztasuta: en is megcsinaltam a tesztet es en ESFJ lettem. Nehany dolog kivetelevel tenyleg talaloan ram illik a leiras. Jo ez a teszt.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.11.11. 10:56:18

@házelőtthinta: kicsit se röhejes, hogy annak ellenére, hogy havonta 500 eurót spórolsz ezekszerint, nincsen lényegi különbség az osztrák meg a magyar melós lét között.
vagy mire spórolsz?
mert az egyébként jó dolog.
szóval egy rendes versenybiciklire, autóra, kéglire otthon, utazásra?
vagy miért nem költöd el akkor egy részét valami szórakoztató hobbira? mozira? színházra?
vagy csak jó nézni, hogy van?
vagy csak jó megvetni, hogy van ez a pénz, de tulképp nekem nem is kell, nem akarok én zsíros törtető pöffeszkedő köcsög lenni?

én is kb ennyiket spóroltam. utaztam sokat. most is van mire költeni.
kicsikét se lett volna más az életem, áááá, ha a magyar pedagógusbérből élnék hónap elejétől hónap végéig, nulla megtakarítással.
najó, végülis azt csinálsz, amit akarsz, csak én ezt nem értem, ennyi.

pasztasuta 2014.11.11. 10:56:46

@Muscari: :)
@qkuc: Hogy all a statisztikad? :))

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.11.11. 11:09:46

@diggerdriver: te nem vagy képzetlen vagy alulképzett. nemár. mennyi idő megtanulni hamburgert sütni? és mennyi ezeket a diggereket vezetni?
egyébként meg mennyire nagyon igazad van

:-(

Ladislav 2014.11.11. 11:10:39

@beavereater [AT]: "senkit sem erdekel, hogy vegan vagy, vagy eppen hatszinen harapod az elo marhat (na jo, ez utobbi esetben elvisznek allatkinzasert ;) ). Mondjuk ha elkezded a kornyezeted baszogatni mint egy atlagos agressziv vegan hitterito, akkor veged." :)) Az utóbbit már tapasztaltam :)

Jonathan 2014.11.11. 11:11:13

Postolo figyelmebe ajanlanam, hogy a tevedese abban all, hogy azt hiszi melos! Pedig baratom, te ott sem melos vagy, csak segedmunkas, avagy beszelö szerszam. Magad irtad, hogy otthon egy nulla voltal. Mashol is az maradsz. Hogy kitörhess, tehetseg, akarat es szorgalom kell, az önsajnalat nem vezet sehova. Minden mas negativum ebböl fakad. Es figyelmedbe ajanlanam, hogy senki nem hivott Ausztriaba, te jöttel, de nem kötelezö ott lenned.
Remelem egyszer felnösz a feladathoz.
üdv: jonathan

X0Y0ZQ3 2014.11.11. 12:10:47

@Jonathan:
Nagyon nagy +!!!

A melós az az, aki önállóan dolgozik. ÉRT valamihez mert van egy szakmája (esetleg több) A rábízott feladatot MEGOLDJA, nem pedig a megmutatott dolgokat ismétli!

"Beszélő szerszám", ez jó :)

Ezzel nem azt mondom, hogy az nem munka, csak éppen rossz helyre pozicionálja magát. És ehhez mérten nagyok az igényei.

Ha jól emlékszem, azt írta rébben, hogy elkezdte az egyetemet. Vajon miért?
Megmondom én! :) az volt a terv, hogy meg lesz a diploma, aztán majd "beül" valahova kisfőnöknek és dől a pénz. Illetve dől a megélhetés, mert a pénz az nem is fontos ugye.
Most meg se diploma, se szakma, se megélhetés. Vagyis megélhetés az van a konyhában.
Meg előadja, hogy havi 170óra mellett nem lehet új dolgot tanulni, akkor mikor szórakozik? Meg hát élet az olyan?!
Én Otthon folyamatos 12óra mellett (az havi 240 alsóhangon +hétvégék is) szereztem meg a második szakmámat.
Attól hogy forgatja a burit, meg néz ki a fejéből még nem lesz jobb.
Vajon ha otthon csinálná ezt mennyi megtakarítása lenne?

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.11.11. 14:40:31

@Jonathan: naja, ezt már sokan és sokszor leírtuk neki, de nem fogja fel.

négyzet 2014.11.11. 15:51:47

Na hát jó sok komment lett, biztos mindenki örül, ha felesleges vitákra pocsékolta el az idejét... de talán mostanra megtanultátok :P

Amúgy nem értem HÁ-t, nem kötelező hagyni az ámokfutást.
xkcd.com/1357/

Forgoszel123 2014.11.11. 16:00:23

@diggerdriver: Aládteszek (vagy ráteszek? :P) egy lapáttal: 8 általánossal kommentelek itt, egyetlen pesszimista megjegyzés nélkül (másik nick). Posztom is jelent meg, abban sem panaszkodtam sosem, sőt, külön büszkeséggel tölt el, hogy egy 4 tagú családot tartok el a munkámmal, amit egyébként nagyon szeretek.

Persze mindez csak egy figyelmeztetés, hogy sose légy biztos abban, hogy nem igazán lehet űberelni. :D

vityo az Istenkiraly · http://viktor-kalandor.blogspot.co.at/ 2014.11.11. 16:06:50

ESTJ
Meg emésztem az olvasottakat...
Itt a jellemzésemre gondolok...

négyzet 2014.11.11. 17:07:24

ja és ha már, INTJ

Keleti Szél 2014.11.11. 19:40:31

@X0 Y0 ZQ3:
"dől a pénz. Illetve dől a megélhetés, mert a pénz az nem is fontos ugye."
:)))))

Már ezért érdemes volt reggel felkelnem! :)))

@M. Péter: @Ödenburger [Hu/At]: @feketeöves chemtrail-figyelő:
Így van, ha Ausztria előtt az ember mondjuk Magyarországon dolgozott, az is beleszámít a 15 évbe. A részletek bonyolultak (teljes nyugdíj, résznyugdíj, fiktív résznyugdíj), de valószínűleg EU-s oldalakon magyarul is fellelhetők.
A lényeg dióhéjban, hogy ha az ember dolgozott 10-20 évet összesen EU-tagállamokban, akkor mindenhonnan kapni fogja az adott országban adott idő után járó arányos nyugdíjat. Azaz ha dolgozol 20 évet Németországban, 20 évet Ausztriában, akkor a végén kapsz egy fél német meg egy fél osztrák nyugdíjat.

"Aufgrund des EU-Rechts werden alle in einem Mitgliedstaat der EU erworbenen Versicherungszeiten für die Pension berücksichtigt."
www.sozialversicherung.at/portal27/portal/pvaportal/content/contentWindow?contentid=10007.707721&action=2
www.help.gv.at/Portal.Node/hlpd/public/content/27/Seite.270218.html

A vegán / vegetáriánus táplálkozás Ausztriában jóval elterjedtebb, mint Magyarországon, sokkal könnyebb beszerezni a hozzávalókat, lényegesen nagyobb a kínálat belőlük. És a társadalom nem csak gazdagabb (megengedheti magának, hogy bio meg drága, különleges élelmiszereket vásároljon), hanem toleránsabb is: fel sem merül, hogy emiatt bárkit bármilyen hátrányos megkülönböztetés vagy akár munkahelyi cikizés érjen.
Nagyobb városokban vannak ilyen kínálattal rendelkező boltok, kávézók, éttermek.

@tanato: Télen-nyáron hippik.

Keleti Szél 2014.11.11. 19:40:51

@Badeni_lakos:
"A lényeg, hogy aki vmilyen szakmával rendelkezik, legyen az villanyszerelő, vagy burkoló, stb. az már nagyon jól keres kint, és osztrák életszínvonalon él. (eljár hétvégente étterembe, szórakozni, kirándulgatni stb. télen síelni, nyáron meg 4-5 hetekre is egyben(!) nyaralni Spanyolo.ba, Szigetekre, stb.)"

Hát, biztos van olyan, aki 4-5 hetet megkap egyben, de ez aligha jellemző. A cégek nem szívesen engedik el az embert 3 hétnél hosszabb időre egyszerre.

"(csak sima bölcsészként, vagy jogászként/ közgazdászként ne menj ki! mert VAN belőlük Millió Ausztriában is, DE ők anyanyelven beszélik azt a szakmát! És Ennyi.)"

Nyilván hiányszakmában nehezebb elhelyezkedni, de azért szerencsére hallottam már sikertörténeteket közgazdászoktól is. Persze, van millió mosogató is, mégse mondanám, hogy mosogatónak ne menjen ki az ember. Nyilván mindenki azzal a szakmával megy ki, amit tanult. Van amelyikkel nehezebb, van, amelyikkel könnyebb érvényesülni. De az elszántak előbb-utóbb BÁRMELY szakmával megtalálják a (képzettségüknek megfelelő) helyüket.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2014.11.11. 20:25:09

mivel egyszer már írtam hosszabban határátkelőnek az osztrák (azon belül is bécsi) viszonyokról egy korábbi poszt kapcsán, így ezt nem ismétlem meg.

Hinta cikkéhez pár megjegyzés:
- az említett tv-adó mo-on is létezik, csak időtlen idők (kb.10 éve) óta a magyar állam maga kifizeti az adófizető állampolgárok helyett. ha jól emlékszem, régebben az szja-bevallás egy melléklapján kapott helyet ez a tétel. egyébként GIS a becsületes osztrák neve és minden egyes tv és rádióadásra képes eszköz után kell fizetni (tehát ha 2 tv-d van, mindkettőért). ezért sem elérhető pl orf sima wifin át, csak 3g (azaz névre szóló) kártyán keresztül. ötleteket nem akarok adni, van megoldás erre is. egyébként net mellé minek tv?

- osztrák lányok: alapvetően minden osztrák igen körültekintően dönt, ez képzettségtől és végzettségtől független. csupán érettségit szerzett emberek is szuper módon gondolkoznak és nagyon átgondolt döntéseket hoznak. a lányok sem kivétel, ők is azt nézik, kivel, azaz milyen partnerrel milyen esélyeik vannak. szerintem igazuk van, ez mégis a 21.század és nem a középkor

- nem célom pálcát törni a posztoló felett, de ha egy kicsi motivációja is lenne, bőven van lehetősége munka mellett is továbbtanulni. pl: vhs

- ételre mindenki annyit költ, amennyit jónak lát. viszont ha figyeli az ember a leértékeléseket, jóval jutányosabb áron lehet beszerezni számos élelmiszert

samot 2014.11.11. 20:36:58

A 2 ezer Euro nettot felejtsétek el,hacsak nem vezetö beosztàsu àllàsa van valakinek!Persze fogorvos,ügyvéd,vàlalkozo kivétel ezalol!Még németorszàgban sincs ennyi netto egy szakmàban sem! Akinek 1600 nettoja van az egy jo fizetés!

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.11.11. 21:13:28

"A melós az az, aki önállóan dolgozik. ÉRT valamihez mert van egy szakmája (esetleg több) A rábízott feladatot MEGOLDJA, nem pedig a megmutatott dolgokat ismétli! "

értem. akkor melós sem vagyok. Nevetséges.

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.11.11. 21:23:14

@házelőtthinta: hát ezt jól mondtad Hinta. Nevetséges. Az vagy.

Felaldoztam a család összes befőttjet.. :-(

Szilvana1[Bucks, UK] 2014.11.11. 21:53:21

@petrasp: ne törődj vele, jön a karácsony, összedobunk neked egy párat!

jomtom 2014.11.11. 22:21:16

@házelőtthinta:
"én nem akarok sikeres lenni, céget vezetni meg jampizni a bmwel."

Annyi munkám van, hogy egy nap késéssel olvasom az írást.
Én soha nem gondoltam, hogy kényszerből leszek ügyvezető. .
50 évesen lettem munkanélküli és két évig családtagjaim nevén futó egyéni vállalkozás után kellett saját, családi kft-t alapítanom. Azt hiszed vágytam a fényre, a dicsőségre?
A vállalkozás 4. éve munkát ad két gyermekemnek és plusz pénzt feleségemnek is. Nem vágytam a sikerre. Jött. Igaz, sokat olvasok, és sokat fordítok. Időnként orvosok is személyesen megkeresnek, hogy segítsek betegségük alternatív módon történő gyógyításában. Ha végre megnyit munkahelyem Ausztriában, ahol IT területen leszek alkalmazott, rengeteg szabadidőmben tavasszal elindítom saját GesmbH vállalkozásomat. Rohadjon el a befőttem, ha nem így történik :-)

Az egész úgy kezdődött, hogy a spórolt kosztpénzből két raklap árut vettem Németországból. Az ágyam mellett meg szemben voltak a kupacok méteres halmokban.

tableno 2014.11.11. 22:22:25

@samot: ez megint csak hülyeség. Nettó 2k mondjuk egy fiatal mérnök fizetése. Vezető beosztásban ennél jóval többet lehet keresni.

2014.11.11. 22:43:31

@beavereater [AT]: @Babette.:

"aki heti rendszeresseggel 10 uveg sort megiszik, az bizony alkoholbeteg."

Hú, hát nem hiszem, hogy sok értelme van itt most szélmalomharcot vívnunk ezzel kapcsolatban, főleg nem úgy, hogy már a téma is kihűlt, ezért rövid leszek.

Tökéletes észrevétel, hogy az az addikt akinek "igénye van" a rendszeres alkoholfogyasztásra. Hinta viszont semmit mondott nem róla (vagy én átsiklottam felette), hogy bizonyos élethelyzetekben kényszeresen inna.

Egyébként maga az "alkoholista" címke természetesen szabadon definiálható, bármire rámondhatjuk.

Szerintem (és pszichológusok szerint is, ha már ott tartunk, hogy ki kit kérdezzen meg) viszont akkor van értelme használni, amikor megjelennek a negatív hatások. Ne feledjük, hogy hinta egy 130 kilós melák, 2-3 sörtől be sem csíp. Ha be sem csíp, akkor nem is másnapos, nem is hanyagolja miatta a kötelességeit, a szociális kapcsolatait, sosincs emlékezetkiesése, nem remeg reggelenként, és semmi jelét nem adta, hogy volnának helyzetek, amikor nem tudná megállni, hogy igyon, vagy hogy csak mértékkel igyon.

Most itt nem arról van szól, hogy el akarnám bagatellizálni a heti 10-15 sörét -- épp hogy azért tartom fontosnak, hogy ezt leírjam (akár olvassátok, akár nem), hogy ti ne bagatellizáljáok el az igazi alkoholizmust.

Ha majd hinta esetleg odajut (nem "amikor"-t írtam, HA), hogy megjelennek az említett problémák az életében, akkor tök jó lenne, ha meg tudna szólalni a vészcsengő. De ha belesulykoljuk, hogy már most alkoholista, akkor csak lerázza majd magáról, hogy de hát mindig is az volt. Ez nem igaz, megvan az a pont, amikor az alkohol kezdi átvenni az uralmat, és egyáltalán nem heti 15 sörnél van. Aki ezt gondolja, az életében nem ivott rendesen. (Ami egyébként helyes, de azért megjegyeztem.)

Ugyanígy, mivel magyarok vagyunk, nyilván láttatok már közelről alkoholistát, de ami fontosabb, fogtok látni olyat is, aki a közeletekben válik azzá. Figyeljétek a fenti jeleket. Napi 2-3 sör nem para, hanem amikor valaki elkezd délelőtt is inni, folyton kicsit ittas, az alkohol köré szervezi az életét, laposüveget hord, megbízhatatlanná válik -- na, olyankor kell aggódni, és nem lerázni magunkról a dolgot azzal, hogy "ja, de hát ő 10 éve alkesz". Mert nem az, most válik azzá. Legyünk résen, segítsünk, lássunk árnyalatokban.
:)

Nyilván vannak egyébként a blogon exalkoholista is alkoholista olvasók, tök kíváncsi lennék, ők mit szólnak ehhez -- tkp. lehet, hogy nektek adnának igazat, érdekes eszmecsere lenne.:)

Ugyandehogy (törölt) 2014.11.11. 22:57:26

@Th's child: en hogy kerulok ide?
en az alkoholizmus regi diagnozisat tudom, amikor meg a rendszeresseg eleg volt hozza, de azota valtozhatott.
bat szerintem heti 10 az rengeteg.

2014.11.11. 23:31:32

@Babette.:

Öööö, volt ez a hozzászólásod: 2014.11.11. 09:19:33

Amúgy nincs para, nem fogunk összeveszni, de ha meggondoljuk, az évi 1 sör is "rendszeres" (csak nem gyakori). ;)

Természetesen szokták abszolút értékben heti mg fogyasztásban is definiálni az alkoholizmust: hinta ennek a környékén vagy felette van, ez kétségtelen.

A nekem tetszőbb pszichológiai/pszichiáteri megközelítés szerint akkor van baj a különböző addikciókkal, szerhasználatokkal (tehát nem csak az alkohollal, hanem általában, például akár a szorongással, fóbiával is), amikor elkezdik beszűkíteni az ember többi funkcióit. (Megint csak, kár, hogy andalúzkutya nincs itt, amikor kell, én csak ugatom a témát.)

Ümm. Ha már ilyen őszinte hangulatban vagyunk, én éppenséggel lényegesen többet iszom hintánál. Az én esetemben már sokkal inkább érdemes az alkoholizmuson lamentálni -- mégis, az igazi kifejlett alkoholizmus, aminek az ismertetőjegyeit vázoltam fentebb, még állati messze (értsd: még pár évre) van tőlem is.
Heti 10 sört inni nem jó, de mint gyakorló ivónak, aki ráadásul 110 kiló körüli fehér férfi vagyok, az a véleményem, hogy heti 10 sör az óvoda. (Illetve ha nem óvoda, akkor 55 kilós nőknek való. Amit most nem cikizésileg mondok, csak termetileg.)

Pernilla 2014.11.11. 23:31:35

@Babette.: Húha. Akkor megdöbbennél, hogy az átlag huszonéves férfiak mennyit isznak egy héten.

Kvikveg 2014.11.11. 23:44:25

Majdnem reagaltam az irasra, de szerencsere nincs befottem es tul sokat kene irnom. :)

ISTJ es remelem nem horoszkopos jellegu a leiras. :)

Keleti Szél 2014.11.12. 04:36:38

@tableno: Igen, igazad van, egy komolyabb cég ügyvezetője évi bruttó 120-250 ezer Eurot visz haza. Egy fiatal mérnök is megkap évi 24000 nettót (de azért hozzáteszem: Ausztriában ehhez jellemzően kell min. 3-5 év gyakorlat).

De szerintem igaza van @samot: -nak is, a kétkezi munkásoknál nem jellemző a 2000 nettó.

@Th's child: Az alkoholizmus-definícióddal nem értek egyet (szerintem nem ott kezdődik az alkoholizmus, amikor már fizikai tünetek vannak, meg az egyén a társadalmi szerepeit nem tudja betölteni - ez az én olvasatomban már a végső fázis), de a mondanivalód lényegével igen: az elfogadott definíció szerint férfiaknál heti 21 "egység" (1 egység = 1 üveg sör) a határvonal, hozzátéve, hogy van aki fele ennyitől is alkoholista, van aki meg kétszer ennyitől se. :)

Mondjuk bevallott preferenciáid alapján nem lep meg, hogy kicsit "felfelé torzítva" definiálod az alkoholizmust: ami azután jön, ahol te tartasz. :)
Szerintem igen kevés olyan alkoholista van, aki belátja, beismeri, bevallja önmagának, hogy: "igen, alkoholista vagyok". Tudom, van ilyen, de ők az alkoholisták elenyésző hányadát teszik ki. Az emberek többsége szerintem hozzád hasonlóan definiálja: "alkoholista az, aki még nálam is többet iszik".

montroyal ( CAN qc) 2014.11.12. 05:17:51

@adamskij: a lányok sem kivétel, ők is azt nézik, kivel, azaz milyen partnerrel milyen esélyeik vannak. szerintem igazuk van, ez mégis a 21.század és
szoval merlegelnek szamolgatnak es ha megeri orulten szerelmesek lesznek ....bravo ..,

Ugyandehogy (törölt) 2014.11.12. 07:28:00

@Th's child: bemasolnad, en nem latok 9:19-es kommentet, es a temahoz se szoltam hozza egesz nap.

tanato 2014.11.12. 08:55:19

@Th's child: Tökéletes leírás az alkoholizmusról,éppen a szemünk láttára ment tönkre egy HO.-kolléga a városunkban 5 év alatt.Először csak otthon este részegedett le,később már délelőtt is részegen ment be dolgozni,később sokszor már be sem ment.Mindeközben persze családi élete is tönkrement,először csak veszekedések,később válás,mára már a gyermekei sem beszélnek vele, meg a szülei sem engedik be,alkalmi szállásokon tengődik.Persze menetközben felfüggesztették a munkájából is,nem tud már kommunikálni normálisan.Most intézzük neki a rokkant nyugdíjazását,hogy legyen valami jövedelme.

tableno 2014.11.12. 08:56:26

@Keleti Szél: Mégcsak cégvezetőnek sem kell lenni. Középvezetőként is reális az évi 35-50 K nettó.

2014.11.12. 09:05:51

@tanato: Na végre egy orvos aki leírja hogy ketten is alkoholisták itt csak még nem tudják magukról. 2-3 sör naponta normális? Egy ideig biztos de hosszútávon nem.

tanato 2014.11.12. 09:22:23

@Turchi: Nem normális,méghozzá nem a mennyisége hanem a rendszeressége miatt.Mert ebből hosszútávon könnyen kialakulhat,hogy akkor is ellenállhatatlan vágyat érez majd az alkoholmámor után amikor már az nem engedhető meg. Pl. egy kisebb -nagyobb ideig tartó külföldi kiküldetés esetén hogy maradjunk a bloghűségnél.

Pernilla 2014.11.12. 09:30:12

@tableno: na de varj, ö cegvezetökent 250 (!) ezerröl beszel, nem 50 ezerröl... 250 ezernek a nettoja is meg 145 ezer körül van (ha Ausztriarol beszelünk)

Emellett a Bundeskanzler csak brutto 300 rongyot keres evente...:-))

tanato 2014.11.12. 09:41:32

@Turchi: Igen még ha offolok is megpróbálom belészőni azért a blog alaptémáját is.

tableno 2014.11.12. 09:50:22

@Pernilla: Persze, az természetes, hogy a középvezetők és a CEO között van egy nagy ugrás. Az is, hogy egy komoly cég vezetője akár még többet is keres a kormányfőnél. Az én közbevetésem lényege csak az volt, hogy még csak nem is kell cégvezetőnek lenni ahhoz, hogy valaki jóval meghaladja a havi 2K "álomfizetést".

Pernilla 2014.11.12. 09:55:47

@tableno: ok, igy erthetö :)
Hat igen, a legnagyobb cegek vezetöi itt ilyen evi brutto 500e körül keresnek...

Ugyandehogy (törölt) 2014.11.12. 10:48:04

@Th's child: közben megtaláltam, csak mobilon nem volt meg.
igen, régen a rendszeresség volt a kitétel.
most rákerestem a dsm IV definícióra, tessék:

"Alkohol dependencia Alkohol dependencia - definíció
– Tartós, nagy mennyiségű alkohol fogyasztás;
– Fiziológiai dependencia
• Tolerancia (farmakokinetikai / farmakodinamikai);
• Megvonási szindróma
– Pszichológiai dependencia
• CRAVING (sóvárgás);
• Sok idő eltöltése a szerrel kapcsolatos aktivitással;
• Társas, foglalkozásbeli és és rekreációs aktivitás
feladása;
• Folyamatos vágy a szerhasználat csökkentésére;
• Használat folytatása a súlyos szociális pszichológiai és Használat folytatásaa súlyos szociális, pszichológiai és
fizikai-testi problémák ellenére

Veszélyeztető ivás
• Férfiak >14 ital egy héten, vagy >4 ital egy alkalommal, vagy >5 alkalom egy héten
• Nők: >7 ital egy héten, vagy >3 ital egy alkalommal vagy >5 alkalom egy héten

forrás: semmelweis.hu/pszichiatria/files/2013/02/szily_addict_hun.pdf

itt a többi részlet is elolvasható

2014.11.12. 12:26:43

@Keleti Szél:

"Az emberek többsége szerintem hozzád hasonlóan definiálja: "alkoholista az, aki még nálam is többet iszik"."

Haha, ebben kétségkívül lehet valami.:)

@Babette.:

Igen, pontosan, tök szuper kis pdf. :)

tableno 2014.11.12. 12:51:16

@Th's child: Hinta egyébként maga írt a blogjában az alkohollal való viszonyáról.

hamisgulyas.wordpress.com/2014/05/11/szeszalmok/

Ugyandehogy (törölt) 2014.11.12. 13:02:47

@tableno: ú, beleolvastam a kommentekbe.
és megvilágosodtam. ezek megbeszélték eddivel, hogy hinta képviseli kettőjüket a há-n?

2014.11.12. 13:11:54

@tableno:

No, akkor lehet, hogy visszavonulót fújok hintával kapcsolatban.

Ha ő tényleg tudja, hogy "milyen a sarokba bújva egyedül lerészegedni egy üveg viszkivel", akkor határozottan nem 10-15 sört iszik egy héten, és ez valóban semmiképp sem normális.

rumitom 2014.11.12. 15:10:32

@Th's child: 10 sor egy atlag pentek este lecsuszik.
Nyaron napi 4-5 sor siman megvan, telen viszont francnak sincs kedve hideg esos borus idoben sorozni, marad a tea.
Ertelemszeruen nem tartom magam alkoholistanak pedig az evi mennyisegem mindenfele eves atlag felett van.
Viszont tomenyet csak eskuvokon iszom mert nem igazan szeretem, es sorozni is csak tarsasagban. Tul loni a celon ketevente egyszer ha sikerul mamorosan hazamenni.

Ertelemszeruen nem tartom magam alkoholistanak, aka fuggonek, hisz van higy hetekig nem iszom aztan meg honapokig igen. Szoval erosen helyzet fuggo, a definiciok altallanossagban igazak csak. Szerintem

Keleti Szél 2014.11.12. 20:50:43

@tableno: Így van. Sőt, még egy beosztott fejlesztő (IT) is megkaphat évi 40 nettót. Mondjuk ehhez jellemzően min. 5-10 év gyakorlat és/vagy jó önmenedzselés is szükséges. Bár ez már nem tekinthető átlagosnak, a mezítlábas fejlesztők (nem vezető fejlesztő vagy architect vagy csoportvezető) nagy része nem kap ennyit Ausztriában.

csillagközi romboló 2014.11.13. 10:46:35

Sziasztok. Ritkán szólok hozzá, de ez most az én terepem :)
Januártól élek Ausztriában, a nyelvet középszinten beszélem. 40-es nő vagyok, két diplomával. Az ország keleti részén éltem és egyszerűen kicsúszott a talpam alól a talaj, amikor 10 év után elküldtek az igen jól megbecsúlt vezetői állásomból, mert nem voltam hajlandó leépíteni az embereim 30%-át (nem indokolta gazdaságilag semmi, a máködést veszélyeztette volna).
Munkát Bp-en találtam volna, nevetséges fizetésért, külön a családtól, extra költségekkel (albérlet, utazás, stb.) . Így úgy döntöttünk, hogy nekivágok Ausztriának és bár nehéz lesz, hosszú távra rendezkedünk be.
Mivel a szakmám kereskedelem, amihez sokkal jobb nyelvtudás kell, azt az állást fogadtam el, ami először jött. Ez fizikai,raktári munka. Sokat dolgozok, és a havi bérem nettó 1100-1150. És a valóság ezen a szinten tényleg a max. 1500 euro nettós havi bér. A magassabbhoz keresett szakma vagy nagyon jó nyelvtudás kell.
DE!
A 10 hónap alatt (amíg szobát béreltem) eljutottam oda, hogy bár havonta 2x hazautaztam kocsival (ami nem kis költség ugye), de lakást béreltem, megéltem és most vásároltam itt autót. Igen, ebből a bérből nem könnyű megélni, de nekem ez volt a kiinduló alap, most már nézegetek előre, mert nem az iskolázatlan osztrák szintjén akarok megrekedni hosszú távon.
Szóval hinta kiindulásnak ez jó, szerintem, da ha akarnád, folyamatos próbálkozással mindig előrébb tudnál lépni egy kicsit.
Bocsánat, ha sok voltam.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása