oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. március 07. 06:49,  Költözzünk-e Máltáról Erdélybe? 228 komment

2014. március 07. 06:49 Határátkelő

Költözzünk-e Máltáról Erdélybe?

Ritka az olyan levél, melynek szerzője nyugat felől kelet felé költözne, így aztán úgy gondoltam, érdekes lehet a mai poszt, még akkor is, ha inkább tanácsot kérő, mintsem „tipikus határátkelős” (már ha egyáltalán van olyan…). Szóval a nagy kérdés: érdemes-e Máltáról Csíkszeredára költözni?

cím_92.jpg

„Szeretnénk segítséget kérni abban, hogy Máltáról érdemes-e a közeljövőben Csíkszeredára költözni? Elsősorban a hargitai magyarok véleményére lennénk kíváncsiak.

Harmincas házaspár vagyunk, jelenleg Máltán élünk (kicsit több mint egy éve). A férjem az IT területén, én pedig home office-ban dolgozom (mind a kettőnknek egyetemi képesítése van).

Adódott egy lehetőség a férjem cégénél, miszerint Csíkszeredán folytathatná tovább a munkáját (nemzetközi cég, nemzetközi fizetéssel) kb. 1-2 éves szerződéssel. Még nem jártunk Csíkszeredán, de az egyetem alatt mind a ketten nyaraltunk Erdélyben. A természet, a hegyek, Torockó... felejthetetlen élmény volt.

Sorjáznak a kérdések

Összevetettük a pozitív és negatív oldalát az ittlétnek és a költözésnek is. Elsősorban az érdekelne minket, hogy befogadó-e a magyar közösség az anyaországból (ill. Máltáról) érkező magyarokkal szemben?

Mdina 2.jpg

Mdina.jpgMdina

Mennyibe kerül a mindennapi élet? Van-e lehetőség magyar nyelvű ügyintézésre? Magyar nyelvű orvosi ellátásra? Származna-e abból hátrányunk, hogy nem beszélünk románul, csak magyarul, angolul és németül?

Az adózás is fontos, az alkalmazotti státusz miatt. A lakás bérlésével kapcsolatban mire kellene odafigyelni és a rezsi (fűtés) lenne a fő kérdés, mert előfordulnak nagy hidegek is. Írjatok a mindennapi életről, nehézségekről és pozitív dolgokról, hogy képet kaphassunk arról, megérné-e menni! Minden ötletnek örülnénk.

Ami Málta mellett szól…

Többekben felmerülhet a kérdés, hogy normálisak vagyunk-e, hogy a Földközi-tenger partjáról elköltöznénk, amikor jön a nyár.

Comino szigete.jpgComino szigete

Valóban gyönyörű a tenger és sokat süt a nap. Sokkal nyugodtabb az élet, nem téma a politika, nincs panaszkodás. Mivel sok nemzetiség él egy helyen, ezért sokféle kultúrával találkozhatsz (akkor is, ha nem akarsz): máltai, svéd, angol, orosz, ukrán, bolgár, indiai, afrikai, arab, stb... és rengeteg magyar.

Sok a vallási ünnep, fesztivál, felvonulás, színes programok, szórakozási lehetőség, főleg nyáron.

Blue Grotto.jpgBlue Grotto

…és ami Erdély mellett

Kipróbálnánk magunkat egy más élethelyzetben, más emberek között, más kultúrában. Érdekel bennünket Erdély, szeretünk túrázni. Ha gyerekvállalás előtt mindezt megtehetjük, miért ne tennénk?

Az előző máltai posztokban már megfogalmaztak negatívumokat. Máltán az állandó kosszal nem tudok megbékélni, ami mindenhova elkísér. Az utcán, az ajtóm előtt, a buszokon, a strandon (ha szeretnék leteríteni egy plédet, akkor az tuti kutyaszaros lesz).

Sok helyen koszos a tenger, és fürdés közben meglepő szemétdarabokkal találkozhatsz. A máltaiak nem törődnek az utánuk következő generációval.”

Marsaxlokk.jpgMarsaxlokk

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Románia Erdély Málta

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr285846681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

montroyal ( CAN qc) 2014.03.07. 17:23:32

@montroyal ( CAN qc): ez nem is olyan vicces mert a 2. felesegemet ugy hivtak Emma tényleg ..

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.03.07. 17:31:23

"én pedig home office-ban dolgozom"
Ez annyit jelent, hogy otthonról dolgozik, csak azt nem írja a posztoló, hogy mivel foglalkozik...

2014.03.07. 17:57:05

@montroyal ( CAN qc): Azért azzal vigyázni kell ám, mert ha sepsi-i tájszólással szólal meg Csíkban ... ;)
Jó, ok, én nem élnék ott, mert voltam benne és a környékén eleget. És én rühellem telente a -20 fokokat. De tény. Vannak nagyon jó oldalai is, emberiek és természetiek is.
Ok, a főtér nem a jó oldalakhoz tartozik, mert azt sikerült a szocialista építészet kívánalmai szerint elbazseválni.

Firk 2014.03.07. 17:57:12

Szia!

Én csak sokszor járok Székelyföldön, de Magyarországon élek. Vagyis félig külső szemlélő vagyok, ahogyan Ti sem lesztek székelyek, ha odaköltöztök. Csíkszereda a Csíki-medence központja, Székelyföld közepe. Ha szerettek túrázni, innen lényegében minden székelyföldi célpont egy-másfél órán belül elérhető. Azt írod európai a fizetésetek, abból ott nagyon jól ki lehet jönni. Gyönyörű családi házas részek vannak a város határában, pl. Csíksomlyón (az évi egyszer három napos búcsú kivételével csendes, hegyvidéki falu), de a környező falvak is nagyon szépek. A város maga a csau-idők nyomait hordja magán, van egy megalomán, román stílusú lakótelepi központja, ami ronda, mint a bűn és egy régies kisvárosias, aminek jó a hangulata. A vár gyönyörű, katolikus templomból van bőven (katolikus vidék), van ortodox (20% körüli román lakosság, de a többség jól beszél magyarul és nem is tartja cikinek) és református is (ez utóbbi szép új).

A város csendes, vidékies hangulatú, aki ezt szereti, meg a kemény teleket, jól érzi majd magát. Van jó minőségű helyi sör (Ciuc, Románia szerte a legjobbak közé sorolják), finomak a sajtok, hústermékek, zöldségből viszont korántsem mediterrános, de nem is magyarországias a kínálat (nem sok minden érik be). Helyi ásványvíz a Hargita Gyöngye, a szomszéd faluban tör a felszínre.

Jó iskolái vannak a városnak és van egy komoly jégkorongcsapata (a magyar bajnokságban is játszanak, Romániában ők a legjobbak).

A környék csodálatos. Már maga a medence is kivételes látványt nyújt, főleg tavasszal, amikor van, hogy májusig megmarad a környező hegyekben a hó, a síkon viszont már virágzik minden... A város határában van a Somlyó-hegy, itt vannak a világhíres búcsúk.

Nem messze, nyugatra, Székelyudvarhely felé esik a Hargita fennsíkja gyönyörű falvakkal, délre a tusnádi szoros, a Büdös-hegység, a Bálványos, a Szt. Anna tó fél óra kocsival. Északra Gyergyó vidékén, szintén nem messze esik a Nagy-Hagymás hegycsoport a Kárpátokban, a fennséges Békás-szoros, a Gyilkos-tó.

Ha szerettek túrázni, kihagyhatatlan célpontok. És kosz, az máltai értelemben nincsen. Szegénység van, de tisztaság is... A magyarokat szeretik, mert ott is magyarok élnek, vendégszerető, befogadó nép.

Antalné 2014.03.07. 18:01:38

@Pink Petsch: Köszönjük szépen a hozzászólásodat! Minden, a témával kapcsolatos választ örömmel veszünk! A -30 fok kicsit ijesztő, sőt! Máltán ha esetleg télen egy esősebb napon +10 fok alá süllyed a hőmérséklet, akkor mindenki ki van készülve. Előkerülnek a legdurvább bundák, sapkák, kesztyűk, stb... Itt nincs fűtés télen. Természetesen olajradiátor, kis elektromos fűtőkészülékek, légkondi van, ami zabálja az áramot (az áram itt sokkal drágább mint Magyarországon). De nincs fűtés az üzeltekben, közintézményekben, és a legtöbb máltai lakásban sem. Ezen spórolnak és inkább kabátban, bundás csizmában vannak otthon. Úgyhogy ha kint 13-15 fok van télen (a legrosszabb esetben), akkor a házakban is 13-15 fok a nulla szigetelés miatt (ha nem fűtesz). Gondolom ez nevetséges nektek székelyeknek, akik simán bírjátok a -30 fokot... Reálisan az a minimum, hogy fagyási sérüléseim lesznek az első télen, tavasszal, ill. ősszel. Nyáron ugye nem fog fagyni?

Antalné 2014.03.07. 18:06:24

@Firk: Ez olyan jó válasz volt, hogy csomagolok!!! Köszönöm!

Antalné 2014.03.07. 18:10:36

Én értem, hogy télen hideg van Csíkszeredán...Na de nyáron? Tavasszal és ősszel?

1-2 héten belül prezentálom a következő máltai posztomat sok képpel, Nektek. Megyek is a tengerpartra fényképezni, mert még süt a nap! Utáljatok csak!

nyuszigonosz 2014.03.07. 18:27:45

@Babette_: Hamu a fejemre, én értettem félre, amit írtál.
@Kövérmadár [swe]: Ugyanaz, mint a Babette-t nak írt válasz.

2014.03.07. 18:31:44

@Antalné: Mna, inkább -20 lesz az a -30. Annyira nem Szibéria, de tényleg hideg van télen, ehhez hozzá kell szoktatnotok magatokat. Nyáron ok, hőségek is vannak, de a tavasz eleje, ősz vége olyasmi, mint a máltai "tél".
Ott azért a házak szigeteltek, fűtési rendszerrel, szóval, nem fogtok megfagyni, az tuti. ;)
Viszont ha a túrázós/természetjáró típusból gyúrtak benneteket, akkor élvezni fogjátok. Ezernyi lehetőségetek lesz rá. Az emberekkel sem lesz gondotok. Nem a mesebeli székely bácsi kategória ugyan arrafelé a nép, de ha nem mentek bele olyan helyi vitákba, hogy "ki a székelyebb? a sepsi vagy a csíki?", még bicskát sem fogtok látni ;).
A hideget viszont én sem igazán bírom ... hm, lehet, mert félszékely vagyok? ;)

blackhairlady 2014.03.07. 18:40:28

@házelőtthinta: "Én magam is kedvelem Erdélyt, el tudnám ott képzelni a jövőmet. Pl a teheneimet :))) "
Van onironiad, akkor nagy baj mar nem lehet:)

blackhairlady 2014.03.07. 18:42:22

En nem tudnek donteni. Engem vonz a tenger es a jo ido is, de jo lenne latni az erdelyi tajat is amirol mar annyi jot hallottam. Viszont a tel biztos hideg ott ami nekem nem tu szimpi. Nem lehetne nyaron Erdelyben, telen Maltan?:))

nyuszigonosz 2014.03.07. 18:49:37

@33621: Az elsö felrakott youtube dolog:
Az Amazonnál dolgozók végtelen kizsákmányolása. Szörnyü.
Lerobbant, randa helyeken laknak, összezsúfolva, mindig valami világvége falukban, ahonnan buszokkal viszik öket (3/4 - 1 óra utazás) az Amazonos munkahelyükre és ha a busz késik, akkor nem fizetik rendesen az éjjeli müszakot sem, vagy hamarabb odaér és akkor kint várnak órákat, vagy nem megy idöben értük....
Egyfolytában ellenörzik, átkutatják öket...
17-20 km-eket rohangálnak egy-egy müszak alatt.
Az Amazon föleg nem német munkaeröket keres, hanem Spanyolországból, Lengyelországból... Magyarországról is voltak/vannak.
Szóval inkább olyanokat, akik nem értik a nyelvet, nem mernek bírósághoz, szakszervezethez fordulni.
Aztán nem veszik fel öket Amazon munkaviszonyba, hanem egy munkaközvetítön keresztül alig fizetnek valamit. A megígért 9, Euró valamennyi helyett csak 8,52 bruttót.
És így föleg akármikor kidobálhatják öket.

Voltak is sztrájkok Karácsony elött pont emiatt, meg persze tv-ben is sok minden róla.

2014.03.07. 19:00:31

@nyuszigonosz/D/: Az Amazon mindenhol így működik, ettől olcsó. Az EU-n belül is van kizsákmányolás, nemcsak a thaiföldi kisgyerekek varrják éhbérért az Adidas cuccokat. Az utolsó videó meg, amennyire belenéztem, annak a helyzetnek a következménye, hogy Németországban nincs minimálbér.

2014.03.07. 19:00:37

@blackhair-lady: Hát akkor már egyszerűbb télre leköltözni a Fekete-tengerhez ;).

blackhairlady 2014.03.07. 19:17:18

@Pink Petsch: "Mna" Errol a szorol eszembe jutott egy regebbi kommentelo, csak o hasznalta igy a na szot:)

blackhairlady 2014.03.07. 19:19:44

@Pink Petsch: De a posztolonak Malta es Erdely opcioi vannak csak:)))))

Hari Seldon 2 2014.03.07. 19:27:47

@maxval a gondolkodó birca:
Akkor is egyéni volt érvényben, meg most is. (Tehát egy tök fölösleges kampány volt.)
De szerintem ne játszunk már de igen, de nem játékot.

Sütemény1975 2014.03.07. 19:29:43

@Babette_: tudod, barmilyen nehez is elkepzelni, vannak olyan emberek, akiknek szamit az, hogy hova szulettek. letezik egy ilyen kotodes. foleg ugy, hogy egyik naprol a masikra kijelentettek, hogy matol ez a terulet romania. de kinek a pap, kinek a paplan.

Hari Seldon 2 2014.03.07. 19:30:51

Egyébként az a kérdés, hogy szeretnétek-e újra magyar kultúrkörben élni.
Ha a válasz igen, menjetek, ha nem akkor maradjatok.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.07. 19:38:40

Na szóval...

kepkezelo.com/images/97wb3bxh5l8ujtutybo.jpg

Életemben egyszer, 5évvel ezelőtt voltam Romániában.
Nagyváradon.
Mit tapasztaltunk?
A feleségem volt Erdélyben a szoci időkben és abból kiindulva még vizet is vittünk magunkkal.
Ezzel szemben közel ugyanazokat az állapotokat tapasztaltuk mint otthon.
A különbség az hogy a háború utáni jegyrendszertől Magyarország 65év alatt jutott el a 2010es állapotokig Románia viszont 20év alatt.
Az életben soha olyan közvetlen vendéglátásban nem volt részünk mint ott.
Az egyik nagyváradi református lelkész házaspár hívott meg minket és a teljes akkori nézetrendszerünket kellett megváltoztatni ennek a meghívásnak a hatására.
Bármilyen furcsa rá kellett jönnünk hogy az ott jobban Magyarország mint a hivatalos.
Ott lehetett rádöbbenni hogy mi az hogy magyarnak lenni és mi az hogy tenni érte.
Elképesztően heroikus harcot vívtak a magyarságuk megőrzéséért.
Világosan látszott hogy mi a magyarság és mi a magyarkodás. Az utóbbi az ami Magyarországon folyik.
Hihetetlenül éles a kontraszt Erdély és Magyarország között.
@Antalné: -nak írom nagyon jól fogjátok ott magatokat érezni.
Nem tudom más szóval jellemezni az ottani embereket mint az őszinteség és a tisztaság. Mindenféle értelemben.
Egy biztos, életemben már nagyon sok székely és most itt kint nagyon sok román emberrel dolgoztam együtt.
Egyetlen rossz szót nem tudok mondani róluk.

2014.03.07. 19:47:34

@blackhair-lady: Nem mondod ... ;)
Hát, a Fekete-tenger közelebb van ...

cserik1 2014.03.07. 19:48:23

Én már 8 éve Partiumban élek igaz "csak" Magyarországról költözem ide. De eddig semmi különös gondom nem akadt.
Élj úgy mintha otthon lennél, ne érezd magad különlegesnek és semmi bajod nem lesz. Csíkszereda semmivel sem rosszabb, mint Málta csak nincs tenger és télen kutya hideg van :-).
Ezt vállalkozóként mondom. hataratkelo.postr.hu/meglepo-iranyban-hagytam-el-az-orszagot

blackhairlady 2014.03.07. 19:54:13

@Pink Petsch: Akkor menjunk oda, nekem mindegy, amig nem kell nagykabatot felvenni:)))

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.07. 19:59:23

@Hari Seldon 2:

Akkor nem volt könnyített eljárás, most van.

Antalné 2014.03.07. 20:05:01

@diggerdriver: Jó volt olvasni, hogy pozitív élménnyel, tapasztalattal élsz kint Erdélyben. Jó volt olvasni, hogy az ottani magyarságtól lehet jóra is számítani és hogy bíztatsz!!! Örülök, hogy megosztottad velünk a véleményed és nem kezdtél el utálkozni, vagy kritizálni. Az az igazság, hogy a 30-as éveink elején vagyunk, kicsit tán még bíznánk is a jobb jövőben, a magyar emberekben Romániában, de alapvetően fogalmunk sincs, mi vár majd ránk. Persze, előre ezt nem lehet tudni... Így egy kicsit kerekebb a történet! Köszönöm!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.07. 20:18:20

@Antalné:
Jajj, bocsánat hogy félreérthető voltam de a "most itt dolgozok sok románnal" az nem Erdély akart lenni hanem London.
Már annyira beágyazódtam ide hogy azt hiszem mindenkinek egyértelmű hol élek.
Mindez természetesen nem változtat az írásom lényegén én azt mondom rendkívül pozitívan fogtok csalódni.
Nagyon jólfogjátok érezni magatokat.

Ugyandehogy (törölt) 2014.03.07. 20:44:43

@Sütemény1975: abzsolút értem, meg a hovatartozás kettős érzését is.
csak az ilyen múltba révedés nem szolgálja a túlélést.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.03.07. 20:48:29

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: Van ebben igazság. Teher alatt nő a pálma, ugye, az erdélyieknek aztán kijutott a teherből. Az ő gerincük Csau ideje alatt megacélosodott, a magyarországiaké Kádár alatt gumivá változott. Persze más kesztyűvel ütöttek mindketten.

DieNanny CH 2014.03.07. 21:04:08

@Sütemény1975:

Azok, akik Magyarországra születtek, majd azon kapták magukat, hogy a házuk már Romániában van - már nem élnek!!!
(Vagy kb csak 1 %-uk.) Az összes többi már Romániába született. Ez esetben a családjuk, felmenőik "bűne", hogy a gyerekeiket juszt se tanították meg pl románul. Mert attól, hogy tudnak, még beszélhetnek magyarul, és járhatnak magyar táncházba. Akinek ez nem elég, az ne sóhajtozzon, hanem költözzön Mo-ra. Anyagilag jobban jár, ha Ro-ban marad? Akkor meg mérlegeljen, mi a fontosabb neki.

2014.03.07. 21:04:44

@blackhair-lady: Hm, hát én inkább maradok, ahol vagyok, világéletemben unatkoztam a tengernél, ha többet voltam ott egyhuzamban 4 napnál.
De a posztolóval azért megbeszélheted ;)

@charlieharper: Ne buktással már le, jóje? :P

2014.03.07. 21:06:33

@Pink Petsch: vegre, jo, hogy itt vagy megint!

DieNanny CH 2014.03.07. 21:10:03

@Pink Petsch:

Tényleg te vagy?!?! Régen láttalak...

ksanya 2014.03.07. 21:25:53

@Antalné: Sziasztok. Örömmel olvastam hogy esetleg Erdélybe készültök:) Én már 3 éve vagyok itt, Magyarországról költöztem ide, és a család is, igaz a feleségem idevaló. Bár mi nem magyarlakta vidéken lakunk, Csíkszeredától 200 km-re , itt vagyunk Erdély közepén. Itt román többség van. Mindenesetre ha érdekel egy-két tapasztalat szívesen megosztom veletek. "Egy napon elegem lett: irány Erdély!" címen van egy korábbi beszámolóm -Románia alatt. Ez már ugyan régi azóta eltelt egy kis idő:) de maradtunk itt:) sőt vissza se akarunk menni :) Csíkszeredába akkor menjetek ha jól bírjátok a hideget és ha szeretitek a hokit:) bár csak ruha kérdése...de Erdély jobb mint Málta:)

2014.03.07. 21:25:53

@charlieharper: @DieNanny [SZ,CH]: Francba, írok pár kommentet, oszt nem lebukok?! Ez az én formám .... ;)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.07. 21:34:15

@DieNanny [SZ,CH]:
Osztom a gondolatot... a legtöbb probléma forrása a magyaros "dafke életérzés" :)

ksanya 2014.03.07. 21:52:27

@Mr Long: nyugodj meg:) rossz megközelítés és felesleges dologról gondolkodsz..nem kevesebb egy román egy magyarnál..legalábbis ilyen formában kár összehasonlítani a két népet...ebből ki kell nőni..ezen kár gondolkodni...viszont az igaznak gondlom hogy kulturális területen és egy két dologban (pl konyhaművészet) elmaradhatnak mögöttük..mint ahogy mi is elmaradhatunk mondjuk a pl. norvégok, finnek, vagy akár a barzilok (foci :) ) mögött..szóval ez összetett kérdés és alapjában véve nincs is miért firtatni...

2014.03.07. 21:52:27

@diggerdriver: Hát, a gépház már kezdett túl zajos lenni ;).

Herr Géza 2014.03.07. 21:52:55

@Pink Petsch: Hát akkor Grüß Gott ismét erre... :D

barangolo123 2014.03.07. 21:55:11

szerintem a leglenyegesebb kulonbseg akozott hogy Maltaban maradtok vagy Erdelybe mentek az az, hogy emberileg sokkal tobbel fogtok gazdagodni hogy Csikszeredaba toltottok 1-2 evet mint Maltaban. Sok eve jartam mar Csikszeredaban, a varos nem nagy szam, legalabbis a kozpont, de minden mas nagyszeru. Csodalatos helyek egy karnyujtasnyira. Az egyetem alatt volt egy csiki baratom akinek koszonhetoen tobbszor jartam arrafele es mindig nagyon kedves emlekkent maradtak meg azok a helyek. Amerika legnagyobb nemzeti parkjait vegigjartam es ennek fenyeben (is) mondom, hogy csodas a kornyek Csikszereda korul. Az emberek ugyanolyanok mint barmely mas magyarorszagi varosban. Nem szeretik ha megjonnek a magyarorszagi magyarok es osszak az eszt, attol meg plane kinyilik a bicska a kezukben ha olyat mondasz hogy milyen jol beszelnek magyarul. De a csiki tajszolas gyonyoru, es azt a kesernyes/fanyar humort en nagyon birtam. Ha pedig nem lesznek anyagi gondjaitok, akkor meg plane ajanlom.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.03.07. 22:00:11

@Pink Petsch: @charlieharper: Hehehe, hogy elokerulnek a regi figurak. :D

Vajon Venator mikor jon es szamol be nekunk arrol hogy sikerult az evekig tervezgetett hon ahitott hazakoltozesuk. :)

33621 2014.03.07. 22:05:33

@nyuszigonosz/D/: Köszi a lényeget! A többiről tudnál mondani valamit?

Mr Long 2014.03.07. 22:08:10

@ksanya: Azert ne gondold, hogy ezen jar az agyam egesz nap, van nagyobb problemam is :)
Valasztani az ipad air vs ipad mini retina kozt. Tul hosszu a lanc Angliaban...

Muscari 2014.03.07. 22:08:20

De irigylem a posztolot! szerintem minden keppen vallaljak be Erdelyt, nagy kaland lesz.

Sok tapasztalatom ugyan nincs, Aradon jartam meg 91-ben, azt inkabb hagyjuk, szornyu allapotban volt a varos. Aztan par eve Arany Janos szulovarosat neztuk meg, ami szinten nagyon kozel van a magyar hatarhoz, Nagyszalonta.

Azonban azok a fotok, amit a havasokrol lattam, a gyonyoru legelok, fenyofakkal pettyezve: az egy mesebeli taj. A Gyilkos to, a Tordai hasadek... Istenem, en minden hetvegen turaznek ott! Nagyon szeretnem egyszer megnezni en is Erdelyt.

Kedves erdelyiek! Hogy all az autopalya epitese? Mennyi van kesz? Arra vartunk ugyanis, hogy egy kicsit kenyelmesebben lehessen majd utazni.

33621 2014.03.07. 22:09:45

@diggerdriver: Csak igazolni tudom amit mondasz Nagyváradról és az ottani légköröl meg úgy egyáltalán Erdélyről. Mi ha összejön 15-én ugrunk át látogatóba.

nyuszigonosz 2014.03.07. 22:10:17

@33621: A többit még nem néztem meg.
Kezdem most. :-)

33621 2014.03.07. 22:17:31

@charlieharper: Nekem egyszer Váj mi egy Hátrányos helyzetű kaviár nick néven válaszolt anno az után hogy innen lelépett.

2014.03.07. 22:18:21

@Herr Géza: Danke, mein Herr, Grüß dich!

e_mmike 2014.03.07. 22:18:24

Csikszeredai vagyok, 3 eve Angliaban elek. Nagyon sok fontos es helyes informacio elhangzott mar elozoleg, ezeket nem ismetelnem, de ha vannak meg megvalaszolatlan kerdesei a posztolonak, szivesen valaszolok, amire tudok, akar emailben, uzenetben, bovebben is.

e_mmike 2014.03.07. 22:18:29

@Muscari: 52,5 km van kesz az autopalyabol es valoszinuleg tobb nem is lesz mostanaban...

nyuszigonosz 2014.03.07. 22:19:45

@33621: A második arról van, hogy végtelenül sokan dolgoznak munkaerö kölcsönzökön keresztül, és nem csak jóval kevesebbet keresnek, mint az ugyanazt a munkát végzö, rendes,szerzödéssel rendelkezö munkások, Akármikor kidobhatják öket.
Lassan egy millió ember dolgozik így Németországban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.07. 22:20:58

@barangolo123:
Teljesen egyetértek.
Az egy dolog hogy Erdély gyönyörű de ami a hab a tortán az ottani emberek kedvessége. Mintha egy másik világba kerülne az ember.
Az első reakció az hogy jéé ezek magyarul beszélnek és mégis teljesen mások.
Nincs bennük gyanakvás az idegennel szemben. Valami felfoghatatlan az a közvetlenség az a befogadás az a magától értetődő de nem tolakodó vendégszeretet.
Ha valaki megismeri őket akkor jön rá hogy Magyarország milyen távol van a magyaroktól.
A kemény diktatúra sokkal kevésbé változtatta meg őket mint a puha a magyarokat.

nyuszigonosz 2014.03.07. 22:25:58

@33621: Harmadik: ugyenez a téma, a munkaerö kölcsönzökön keresztül dolgozók - sokesetben több mint a fele egy egy gyár munkásainak - fele annyiért végzik ugyanazt a munkát, amit azok, akiknek direkt szerzödésük van.
Meg arról, hogy az akkori munkaügyi miniszter Ursula von den Leyen ( ö most a honvédelmi miniszter itt - ha ilyen "jól" fog dolgozni, lassan hadsereg se lesz ) nem is tervezi másképp, mármint nem úgy, hogy ugyanazért a munkaért ugyanolyan fizetést kaphassanak a dolgozók.

33621 2014.03.07. 22:31:24

@Muscari: Na akkor irigykedjél rám. Jártam már a Román tengerparton,Csíkszeredában, Székelyudvarhelyen,Gyimesbükkön az utolsó magyar őrháznál a Rákóczi vár tövében,Bukarestben,Temesváron, Aradon,Nagyvárad olyan mint ha otthon lennék,Borsec,Szováta,Torda,Kolozsvár, Caransebes,Szatmárnémeti,Parajd,Gyilkos tó,Békás szoros,Békás tó a vizierőművel, stb

33621 2014.03.07. 22:35:01

@Pink Petsch: Üdv a Brassói lánynak itt! Remélem hogy aktív tagja leszel az itteni kommentelőknek!

33621 2014.03.07. 22:46:10

Már csak a mi Hagymánknak kellene ide vissza lépnie, és akkor teljes lenne a buli!

33621 2014.03.07. 22:47:06

Rajtam kívül már mindenki alszik?

nyuszigonosz 2014.03.07. 22:53:49

@33621: Szerintem sokan azt várják/várjuk, hogy írjon már valaki valami érdekeset. :-)

MagyarJoe 2014.03.07. 23:50:28

En ma inkabb nem szolok semmit mert kinyilt a bicska a zsebemben... pedig nem is vagyok góbé ( gyengebbeknek szekely)

Sok sikert a posztolonak :)

GERI87 2014.03.07. 23:50:43

@Kövérmadár [swe]:

"Ez hogyan lehet elet-halal kerdese?"

Sajnos az, pl etnikai háborúk..nem volt olyan rég a délszláv háború vagy koszovó...ahol emberek ölték egymást a nemzetiség, vallás miatt.

"Szamodra lehet fontos, szamomra nem az."

Számomra se, de én látom hogy másoknak meg az.
és a világ egyik mozgató ereje.

"A szarmazas nem merheto dolog. Nincsen mertekegysege, nincsen rola dokumentum, nincs mihez kapcsolni. A verseg ugyan ez. Egyedul az allampolgarsagnak van jelentosege..."

Ha kötődsz hozzá akkor igen, ez a nyugati még inkább USA modell...ott működik....de itt K európában a nemzetiség fontosabb mint az állampolgárság. egy kisebbséginek mindenképp pl egy székely mennyire tud azonosulni a román állammal szerinted, ami nyíltan nem is kíván az "ő (identitásának) állama" lenni? nem nagyon, csak ha már elindult a románná válás felé...amúgy meg nem.

"Egyebkent ha nem lenne igazam, senki sem beszelne a hataron tuli magyarok ugyerol. De megis az lett az asztalveres egyik legfobb oka.
Magyarnak vallja magat... OK. De minek ehhez allampolgarsag? "

mert a magyar állam, a magyar nép anyaországa, ezért...tehát ez is a nemzethez tartozást erősíti.
meg sokan szeretnének itt élni, dolgozni.

"Kell rola a papir? Akkor megis a kezzelfoghatosag a lenyeg es nem a hitvallas vagy erzelmek."

nem kell, de sokan igénylik és ők is a nemzetiségük miatt.
Anyagiak terén egy szlováknak ugyanolyan lehetőség MO-ág mégsem jön ide...egy magyarnak meg ugyanúgy jobb Bécs, még is van aki idejön...mert magyar.

"Az allampolgarsag a lenyeg az egeszben, a tobbi csak mese habbal. Mint esetunkben a "gonosz elol menekules"... lof@szt! 99%ban a penz miatt csinaltuk. "

És egyből asszimilálódtál, más lettél? Indonéz, holland, angol...stb NEM.

Nemzetisége az embereknek mindig lesz és ez mindig is fontos dolog marad az életben.
Államot az ember könnyebben vált (főleg ha nem is ő dönt róla) mint nemzetiséget.

GERI87 2014.03.07. 23:50:48

@DieNanny [SZ,CH]:

"Ez esetben a családjuk, felmenőik "bűne", hogy a gyerekeiket juszt se tanították meg pl románul. "

Ez hiba, bár attól függ mikor, mert pl a XIX.sz-ban a magyarországi nemzetiségek többsége sem tudta az államnyelvet, főleg ha homogén nyelvű területen lakott...ahhoz meg régen elég volt ha a környékbeli falvak is ugyanazt a nyelvet beszélték...és ez a XX.sz-ad közepéig még általános volt vidéken...tehát trianon után még sokáig és sok helyen nem volt olyan égetően fontos a román nyelv, ahol igen (szórvány népesség, vegyes lakosságú területek), ott előtte is beszélte egyik a másikét...

"Mert attól, hogy tudnak, még beszélhetnek magyarul, és járhatnak magyar táncházba. "

persze de ők nem ezt akarják, hanem pl magyar nyelvű ügyintézés, oktatás...az otthoni nyelvhasználat és táncikálás sehol nem tartja fenn sokáig a nemzeti identitás...ahhoz az kell hogy a mindennapi élet is az anyanyelven folyhasson...

"Akinek ez nem elég, az ne sóhajtozzon, hanem költözzön Mo-ra."

hülyeség.

"Anyagilag jobban jár, ha Ro-ban marad? Akkor meg mérlegeljen, mi a fontosabb neki. "

Sokan mérlegelnek, mégsem Ausztriába mennek, hanem ide.

blackhairlady 2014.03.08. 00:31:20

@Pink Petsch: A Mna szo buktatott le, azt csak te hasznalod:)

blackhairlady 2014.03.08. 00:38:08

@Mr Long: Itt van egy nagyon jo osszehasonlitas a kettorol.

montroyal ( CAN qc) 2014.03.08. 02:03:44

@Mr Long: ++ a heten volt -20-30 vasarnap +2

az autot tenyleg felesleges bezarni .. befagy a zar.. hogy nem viszik el masok annak csak az az oka mert tudjak hogy nem az ovek ...
egeszeben talalok a kepek ...

Sütemény1975 2014.03.08. 05:07:39

@DieNanny [SZ,CH]: miert kellett volna? egyebkent az iskolaban kotelezi volt a roman, ugyhogy igen sokan beszelik. vagy ugy gondolod, hogy szepen lassan be kellett volna olvadniuk? beszelgettel te mar erdelyivel? jartal ott?

Sütemény1975 2014.03.08. 05:11:41

@Mr Long: nexus 7est tudnek javsolni :)

skye8 2014.03.08. 06:17:55

turistakent szerintem jol fog telni csikszeredaban, de a szekelyfoldi magyarok rettenetesen rasszistak.maradjatok ki a politikai szovaltasokbol, ne firtassatok hova tartozott erdely az 1. vilaghaboru elott, s miert nem beszeli senki az orszag nyelvet szekelyfoldon. s ne kerdezzetek hany erdot vagott ki verestoy attila ;)

2014.03.08. 08:35:24

@33621: Huhú! Hát, schauma'mal ... ;). A téma miatt szóltam közbe, mert Szeredát valamennyire ismerem.

@blackhair-lady: Afene ... mna, ezt elszúrtam ;)

2014.03.08. 08:35:31

@skye8: Hát nem éppen turistának készülnek Szeredába, hanem ott szeretnének élni. Ha nem is késő öregkorukig.
Abban viszont igazad van, hogy lehetőleg ne folyjanak bele sem a szűkebb, sem a tágabb értelemben vett ottani politikába, mert tényleg felesleges. A lövészárkokat már rég megásták ;).

skye8 2014.03.08. 08:43:10

@Pink Petsch: a 'verbeli' szekelyek sosem fogjak megerteni, hogy az orszag hivatalos nyelvet illene tudni. a hatrany akkor jelentkezik mikor az egyetemet elvegezve munka utan kutatnak de persze roman nyelv nelkul eleg nehez elhelyezkedni,szoval maguk alatt vagjak a fat.

2014.03.08. 09:05:07

@skye8: Kétségkívül van egy ilyen réteg is, nevezzük őket kevésbé életképeseknek. És sokszor még az egyetem alatt sem tanulnak meg románul, mert nem mozdulnak ki a megyéjükből Kolozsvárig vagy Vásárhelyig, hála a kihelyezett karoknak, ugye. De hát ők azok, akik a nehezebb úton tanulnak.

Antalné 2014.03.08. 09:33:27

@skye8: Jó Reggelt! Jó meglátás, eszünkbe sem jutott tanácsot adni a székelyek, és nem fogunk beleszólni, ha politizálnak. Szeretnénk kimaradni ezekből a dolgokból, amennyire csak lehet a saját érdekünkben. Amellett, hogy nekünk fogalmunk sincs az ő életükről, hogy min mentek keresztül, stb...Én konkrétan a saját életemmel szoktam foglalkozni, ha az rendben van, akkor sem fogom megmondani másoknak, hogy mi legyen...

Antalné 2014.03.08. 09:36:10

@MagyarJoe: Köszönöm szépen! Ne idegeskedj, az árt az egészségednek!

Antalné 2014.03.08. 09:40:18

@e_mmike: Ha már döntöttünk, mindenképpen szükségünk lesz a tanácsaidra! Elgondolkodtató, hogy így ismeretlenül, arc nélkül is felajánlod a segítségedet! Nekünk ez nagyon jó esik! Keresni fogunk!

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.08. 12:08:42

@GERI87:
"Sajnos az, pl etnikai háborúk..nem volt olyan rég a délszláv háború vagy koszovó...ahol emberek ölték egymást a nemzetiség, vallás miatt."

Látod, ez is egy probléma a nemzetiségekkel. Képesek emberek egymást ölni azért, mert valaki ilyen és nem olyan. Eszembe nem jutna valakire azért haragudni, mert székely vagy sváb. Tiszta hülyeség az egész és mégis...
Mintha kellene valami kapaszkodó, ami miatt gyűlölhetjük a másikat.

Ebből megpróbálok kimaradni, ha lehet (nyilván nem igazán).

"És egyből asszimilálódtál, más lettél? Indonéz, holland, angol...stb NEM."

Nem, nyilván nem. Az az óriási szerencsénk volt Svédországgal, hogy az emberek általános mentalitása sokkal inkább hasonló a miénkhez, mint amit magyarországon tapasztaltunk.

Mo-n kinéztek azért, amiért előadások után nem mentem inni. Itt meg természetes, hogy a munka után mindenki megy a családjához.

Ott folyton jott valaki szomszéd, ismerős, akárki látogatóba. Itt még a 4 másik lakóból 2-vel nem is találkoztunk (1 év alatt). Tiszteletben tartják az ember magánéletét és nem nyomulnak/zaklatnak folyton.

Talán erre érti Maxval, hogy rideg, lélektelen vidék... ha igen, akkor igaza van és ez a legjobb hely a világon :)

"Ha kötődsz hozzá akkor igen, ez a nyugati még inkább USA modell...ott működik....de itt K európában a nemzetiség fontosabb mint az állampolgárság"

Ez még egy dolog, amiért nem szerettem Magyarországot és amiért sosem éreztem magam odavalónak. Biztosan az én hibám...

Tucanus 2014.03.08. 13:51:21

bocsánat nem olvasom végig az összes hozzászólást. Máltáról akár Erdélybe is érdemes költözni, de akkor már inkább Gozo-ra. Mert:
- kevés a máltai
- nincs kosz és ami van, azt mi expathordák eltakarítjuk
- kristálytiszta a tenger
- alig lakják
és még Máltára is be tudsz járni melózni komppal.
Egyébk. én sem élnék szívesen Máltán, akkor már inkább vmelyik görög sziget, ha mediterrán, mert olyan árak vannak mostanában, hogy csak kapkodom a fejem. Mondjuk Gozo-t sem hagynám itt, túl jó hely ez.

Antalné 2014.03.08. 15:47:03

@Tucanus: Jártam Gozo-n nyáron, gyönyörű volt, de nekem túl kihalt volt. Télen mit lehet ott csinálni? Te mivel foglalkozol Gozo-n? A Málta-Gozo ellentéthez eddig sem tudtam hozzászokni, nem is értem, mi a problémájuk egymással? Annyit említettek az őslakosok, hogy Gozo függetlenedni szeretne Máltától, szerinted ez lehetséges?
Tudtommal a Gozo lakosai is máltaiak voltak, velük telepítették be a szigetet miután Gozo teljes lakosságát elhurcolták rabszolgának, vagy rosszul tudom?

Tucanus 2014.03.08. 16:07:19

@Antalné: A Málta-Gozo ellentét csak egy vicc :) 5000 gozoit vittek el a törökök rabszolgának, a teljes lakosságot, őket szicíliaiakkal pótolták, az XVII-XVIII. század fordulóján. Egyébként a fő különbség az, hogy Gozo nagyon családias, sőt túlságosan is. Nem látsz bezárt autót/lakást. Télen nem sok mindent lehet csinálni, persze ez embertől függ, mi nagyon sokat kirándulunk, meg a feleségem tanít sportot, emiatt egy csomó embert ismerünk, vmi program mindig akad. Jelenleg online dolgozom (illetve mindig), mert meló mint olyan, az nincs szigeten, kivéve nyáron, akkor viszont rengeteg. Cserébe Gozo sokkal olcsóbb, mint Málta, kb. 30 százalékkal a lakásbérlés és a kaja is. Simán be lehet járni melózni Máltára, a sziget lakosságának 70%-a a főszigeten gürcöl. Tényleg kis csoda a hely, ugye a neve is azt jelenti, hogy "élvezet".

morsels (törölt) 2014.03.08. 16:12:07

@Kövérmadár [swe]:
". Eszembe nem jutna valakire azért haragudni, mert székely vagy sváb. Tiszta hülyeség az egész és mégis..."

Persze ha szomaliai, akkor mar egeszen mas.
Nem? :-)

skye8 2014.03.08. 17:00:02

@Antalné: Szia, nalunk most van reggel (11) :) en laktam udvarhelyi es gyergyoi sracokkal,tesom haverei voltak az egyetemen. nagyon rendesek es jolneveltek, most is tartjuk a kapcsolatot, meg is latogattuk oket szekelyfoldon. a vilagnezetukben problemak voltak pl. a romangyulolet, de ez sajnos a csaladbol, nevelesbol szarmazik.
vicces, hogy azota egyikuk megnosult es a felesege roman:))
a masik sracot pedig megfenyegette az anyja hogy meg ne jelenjen roman baratnovel az ajto elott, ezen annyit kacagtam, nagyon elmaradott gondolkodasra vall szerintem.
sosem ertettem ezeket a kompakt kozossegeket amelyek allandoan a multba neznek es firtatjak hova kellene tartozzon erdely. joguk szerintem van boven,az rmdsz (magyar part) mindig ezzel vagdalkozik,mennyire elnyomottak, igaz csak propaganda hogy valasszak meg oket ujra meg ujra.
na de a szekelyfold is valtozik, lassan rajonnek a fiatalok hogy a gyulolettel semmire sem mennek, inkabb tanulnak 1-2 nyelvet es jonnek kolozsvarra dolgozni, a fizetesek sokkal jobbak itt.
sok sikert kivanok Nektek, ha van jo allasotok, nem lesz gond.
menjetek el a Nera volgyebe is turazni,tavaly nyaron jartam ott satorozni, gyonyoru! ami pedig lelegzetallito, a transalpina/transzfogaras, ne hagyjatok ki.

blackhairlady 2014.03.08. 20:26:12

@Mr Long: Most nezem, hogy a link meg lemaradt:)))

http://reviews.cnet.com/8301-31747_7-57610252-243/ipad-air-vs-retina-ipad-mini-which-tablet-is-right-for-you/#!

Ennike (DK) 2014.03.08. 22:18:01

@bpetya75: Csak most olvasom a hozzaszolasokat, mert 4 ejszakas muszak kozepette vagyok, koszonom a hozzaszolasodat, abszolut korrekt!!!!

ittvagyokottlennek 2014.03.09. 12:32:42

bizonyos korokben letezik az a "mellveregetos", de akkor is inkabb poenbol hasznalt (a szekely furfang, szarchazmus, es egyeb nepi szojatekok mellett) kifejezes, miszerint:

"grofnak a kiraly is kinevezhet, de szekelynek csak az Isten" :D

na ez persze nem jelent semmit, sajnos a tortenelemnek koszonhetoen, ok is el kell, es el is viselnek mas nepcsoportokat, s igy miert ne lehetne beilleszkedni pont egy anyaorszagi magyarnak is.
Hozzateve hogy ha valodi allamhatarok atlepes is szukseges ehez, egybol kovetkeznek az eddig emlegetett "jelszavak, beilleszkedesi szabalyok, felvesszuk a helyi kovetelmenyeket, elvarasokat, pont ugy mint ha egy londoni, vagy norvegiai kisvarosba koltoznenk, egyszoval beilleszkedunk"

masodsorban meg Csikszereda, es mondhatni az egesz Hargita megye, kozel 60-70% a siman lelel egy eletet roman tudas nelkul, van aki nem is akar elvbol megtanulni, es van aki a kornyezetenek koszonhetoen akaratlanul is felszed nehany alap kifejezest, ami nelkulozhetetlen az adott elethelyzet boldogulasahoz.

a hivatalokban tobbnyire eleg a magyar nyelv, eltekintve egy szuk retegrol akik ha nem is beszelik, vagy csak nem akarjak, de ok is jol megertik, ilyenek pl a rend orei.

a fentebb emlitett dolgot azert alahuznam, miszerint a konnyebb boldogulas ertelmeben nem art minnel elobb beszerezni egy roman alapfokot, ez csak a mi dolgunkat konnyiti meg.

ne feledkezzunk meg hogy az ottaniak "nem csak trianon miatt elnek Romaniaban" hanem mert ok ott akarnak elni, aki tartozkodott mar hosszabb tavon az tudja mirol beszelek, nem beszelve arrol aki ott is szuletett.
A hegyek, a szep helyek, erdok, volgyek, termeszeti adottsagok, hargitai fenyveserdok :P, barlangok szorosok stb

s bar Csikszereda kisse a megye fekete baranya, ha nem is akkora mertekben, de kb mint Europanak London (eso, kod, hideg, az orszag kozel leghidegebb pontja) azert aki ott tolti az ev legtobb napjat, joforman fel sem tunik neki.

Infrastruktura jol kiepulve, utak rendben, de minimum jarhatoak barmelyik iranyban, barmelyik kornyekbeli, es mas romaniai varosba, a kerdes csak az hogy akarunk-e menni a "mas varosokba" :P

a megelhetesrol annyit mondanek hogy nyugatrol erkezo embernek nem hiszem hogy gondot jelentene, a multiknal (amik nagy szazalaekban jelen vannak) ugyanaz , vagy inkabb olcsobbak az arak, s mindemellett meg az a temerdek helyi termek ami elerheto,
s garantaltan a legkisebb IT bevetel is atlagon feluli, a kornyek szinvonalahoz kepest.

felreertes ne essek a tobbi kategoria sem nelkulozik.

mindent osszevetve, romania egy elheto resze, amely a megfelelo kezdessel, akar tobb pluszt is nyujthat mint elker, vagy ameit fel tudnank hasznalni, regi mondas "Romania a lehetosegek orszaga, itt minden lehetseges, es minden megtortenik"

hogy nem direkt Maltaval hasonlitottam ossze, annak van 100 oka is, eloszor is mert meg nem voltam ott :D,
masodszor meg nem is latom ertelmet az ilyen szembesitesnek, kicsitt olyan mintha a paprikat kellene osszehasonlitani a paradicsommal, egy edesanya altal elkeszitett lecsoban, LEHETETLEN

ittvagyokottlennek 2014.03.09. 12:32:55

@skye8: a roman baratnos dolgot nevezzuk akar nevelesnek, akar multba visszatekinto rossz szokasnak, orokletesnek;
de ha tegyuk fel az anyuka sem beszel romanul, s ugyanigy a csalad nagy resze, akkor ertheto a megjegyzes, nem beszelve egy egesz falu kozossegrol.

kepzeljunk el egy hasonlo helyzetet, es nezzuk meg a masik, a levendo "meny" :P oldalarol is, kellemetlen es olykor erdekes helyzeteket hozhat.

ugyanakkor kontra megjegyzeskent az elozore, van nagyon sok hasonlo pelda, es ha elozoleg meg is jegyeztek, de utolag, vagy a kesz helyzetben mindenki toleralja, es nincsenek ebbol problemak

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.09. 19:46:32

@morsels:
Nem egészen.
A szomáliaiakra két dolog miatt "haragszom":

1) Semmiféle hajlandóságot nem mutatnak a beilleszkedésre, a saját kulturájuk viszont nagyon távoli az európaitól. Így az esetek többségében mint a vademberek tudnak csak viselkedni. Számukra ez biztosan rendben van, de ez itt Európa...

2) Semmiféle hajlandóságot nem mutatnak arra, hogy dolgozzanak. Azokat az embereket, akik életük végéig segélyen szeretnének élni, mert nekik hjajjderossz volt a hazájukban, nem tudom elfogadni.

Velük szöges ellentétben állnak pl. az arabok. Nem csak a keresztény arabok, hanem a muzulmánok is. Rajtuk látható az igyekezet, tanulnak, még svédül is hajlandóak megtanulni (micsoda blama, igaz?). Ha ők erre képesek, akkor a szomáliaiak miért nem?

Ha szabad párhuzamot vonnom, akkor a szomáliai olyan, mint a legelvetemültebb szabolcsi cigány. Kivétel nyilvánvalóan van, de nagyon-nagyon elenyésző sajnos. Ők sem a szívem csücskei :)

De hogy elvegyük a rasz alapján való megkülönböztetés látszatát is, ha svéd akar élete végéig segélyen élni, azt sem veszem emberszámba (sem a magyart, amerikait, japán, chilei, eszkimót...)

Hunor2123435akarhanyadik 2014.03.20. 17:42:42

En 8 evet eltem Csikszeredaban, ugy hogy egyszer sem kellett romanul beszeljek.

nemzetkozi fizetes melett nyugodtan lehet jonni, ide lakni.

Az emberek befogadok, a varos is egyre szebb lesz, de szepnek meg nem mondhato.

De akarhogy is egy kisvaros...

Checkpoint Charlie 2014.05.11. 09:54:53

Az, hogy nem beszélnek ott sokan románul, az zavarja csak a románokat. Miért is kéne máshogy beszélniük, azon a vidéken soha nem éltek románok. Amit egyesek művelnek, magukat "világlátott europérnek" feltüntetve, az a Stockholm-szindróma magasiskolája.

stefensoon 2016.01.05. 07:38:17

Csak most olvastam ezt a posztot...végül is elfogadtátok a csíki melót?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása