oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. december 05. 06:44,  Irán, az ellentétek földje 512 komment

2013. december 05. 06:44 Határátkelő

Irán, az ellentétek földje

Iránról a legtöbben csak a hírekben hallunk, és általában elég ijesztő (vagy ijesztőnek szánt) dolgokat. Pedig az egykori Perzsia olajban gazdag, változatos ország, rengeteg pozitívummal – derül ki Viktória mai írásából, aki persze a negatívumokat sem hallgatja el, mert azokból is akad rendesen. (A képekért külön köszönet!)

Teherán felülről 2.jpg

Hol is van Perzsia?

Talán ez az első ami eszünkbe jut a név hallatán. Hallottuk a történeteket az iskolai töri órán és láttuk a „300" című filmet is, de azt tényleg meglepően kevesen tudják, hogy Perzsia nem más, mint Irán.

Perzsia – hatalmas, gazdag ország, gazdag ásványokban, kincsekben, élelemben. Nagyhírű királyaik behódoltatták csaknem a fél világot.

Irán – Nukleáris program, terrorizmus, fejletlenség, sivatag, por és háború.

Két külön világ, amit egy azon országról halottunk és tudunk. Mi az igazság? Nézőpont kérdése... Kevesek nézőpontja objektív.

Én Európában nőttem fel. Hallottam Perzsiáról, hallottam a tv-ben Iránról, de soha sem kötöttem össze a kettőt. Egészen egy napig, amikor ahogy az szokott lenni egy fiúval meg egy lánnyal, megismerkednek, egymásba szeretnek és jövőt terveznek immáron együtt.

Ismerkedésünk első szakaszában egyszerűen csak ámultam, hogy mennyire el vagyok tájolva. Egy beszélgetést felidézve elmondom miért:

- Hé! A tv-ben azt láttam háború van, meg nukleáris izé. A szüleid rendben vannak?
- Mi van? Dehogy is! Apu dolgozik, anyukám bevásárol, mint minden nap.
- Na de hát én láttam a tv-ben...
- Ne higgy el mindent, ami a tv-ben van. Senki sem rohangál az utcán fegyverrel.

Mit tehettem volna? Kinek higgyek? A tv-nek amit az egész világ néz? Vagy egy srácnak, aki egyszerűen onnan jött... Sosem kaptam választ arra, hogy itt miért ez a kép a Közel-Keletről.

egyszerű kereszteződés.JPG

Haza? Mármint Iránba?

Ahogy telt az idő, megismertük egymást kívülről-belülről. Sokat hallottam videóbeszélgetni az otthoniakkal, és hamarosan be lettem mutatva a családnak. Ugyan nem találkoztunk még, de nagyon kedvesen fogadtak és sokat érdeklődtek, mint ahogy ez bármely más családban is előfordul. Majd végül megszületett a döntés: Hazamegyünk látogatóba! Haza? Mármint Iránba? Király! Lássunk világot!

Hát így kerültem ide. Mindenki féltett, és furcsán nézett rám. Úgy éreztem, „merészség" kell ahhoz, hogy valaki odamenjen. Én mertem.

Vízum és ügyintézés

Nem kérdés, hogy nem két napba tellett, mire kézhez kaptam a vízumomat, és azt sem tudom, hogy egy „sima" turista milyen menettel szerezhetné meg, hiszen a magyarországi bevándorlási és állampolgársági hivatalban gyakorlatilag „feketelistán" van Irán. Azaz utazásra nem javasolt térség.

Mára már módosították és csak az egyes tájak vannak felsorolva, de tavaly még az egész ország „nem javasolt" volt. Természetesen egy speckó utazási iroda simán elintézi, már ha van nekik egyáltalán iráni opciójuk. De ha magunk megyünk, akkor bizony a hiúságukra kell hatni és a budapesti iráni nagykövetségen el kell mondani, hogy a vallásos helyeket szeretnéd meglátogatni. Ezzel 51%-os az ügy.

Én még ráraktam egy meghívólevelet is „anyutól" így 4 hét, és 30 ezer ft. mínusz után kézhez kaptam egy (téves) 1 hónapos vízumot és plusz három nap alatt ezt kijavították 3 hónaposra. Természetesen a nagykövetségen SENKI nem beszél magyarul.

Indulás! Gyors videóhívás, le kell csekkolni a ruhámat. Kint ugyanis a turistának is kötelezően kell hordania a kendőt valamint térdig érő ez az amaz stb.

Emberek

Nagyon kedvesen fogadtak, és nem kell azt hinni, hogy megszállottan vallásosak, ami már szinte zavarba ejtő is lehet, mint egyes arab országokban. Tudják nagyon jól, hogy más emberek is élnek a földön, és más vallások is léteznek. Nem emlékszem, hogy bármikor is beszéltünk volna vallásról. És nem emlékszem, hogy láttam volna bárkit is imádkozni.

Míg az arab országokban a nőknek sem szavazati joguk nincsen és még csak nem is ülhetnek a volán mögé, itt Iránban a nőket nagyon tisztelik és mindenben teljesen egyenrangúak, hacsak nem magasabb rendűek, ennek kapcsán kevés hölgy dolgozik. Általában apu tartja el a családot anyu pedig háztartásbeli. Egy feleség van, nem több, félreértés ne essék, ez nem arab hely csak a vallás jött az araboktól.

Megszállottan versengenek, ki az udvariasabb és kedvesebb. Volt eset, amikor 12 egész percet álltunk az ajtóban, mert veszekedtek ki kit enged előre. A nyelvvel is nagyon szépen játszanak és minden esetben tiszteletteljesen beszélnek mindenkivel. A szülőkkel és barátokkal is magázódnak és a káromkodás nem hogy nem erény, de még inkább elképesztően szánalmassá tehet valakit.

az egykori városkapu.JPGTeherán egykori városkapuja

Az ország

Érdekesség hogy azt hinnénk, ott meleg van mindig, de valójában 4 évszak egy időben van jelen az ország különböző pontjain. A repülőjegyek országon belül nagyon olcsók és simán meg tudod tenni, hogy egyik nap síelsz, a másik nap pedig a déli parton sütteted a hasad, vagy átugrasz Dubaiba potom 50 ezer forintból 4-5 napra...

Északon gyönyörű hegyek vannak síparadicsomokkal. Délen pedig Hawaii és napsütés. Az ország középső részein ugyanúgy négy évszak váltakozik, de a hatalmas távolságok miatt az ország egyik fele lehet száraz, míg a másik esős és szeles. Ezen kívül igen, van néhány sivatag is, amit érdemes látni, de a főváros minden ország igazi arca.

Teherán maga 20 milliós város... csak a fővárosban többen élnek, mint Magyarországon összesen. El lehet gondolkodni, milyen metropoliszról beszélek. A helyzet az, hogy még a Wikipédia szerint is ismeretlen a népesség száma. Ez sajna a nem túl fejlett hivataloknak valamint nem túl jó ország kapcsolatoknak köszönhető. De ahogy egy ottani tudja kb. 80 millió fő a teljes lakosság.

Közlekedés – tömegesen...

Teheránban a legtöbben autóval közlekednek, ezért hihetetlen a légszennyezés, olyannyira, hogy a levegő a világ legszennyezettebbjei közé tartozik. Korábban sohasem vérzett még az orrom, de itt az első két hétben dőlt belőle, és csaknem kiugrott a szemem a köhögéstől, mígnem beszereztem egy maszkot. Ajánlom, senki ne induljon el anélkül...

Ha nincs autód, akkor van metró, busz, meg taxi. A buszok elég kulturáltak, akár Bécsben is lehetnének, ám nincs túl sok belőlük. Egy menetjegy viszont körülbelül 5 forint...

Metró csak egy van és az olyan zsúfolt, hogy vannak az állomáson emberek, akiknek az a munkájuk, hogy betuszkolják az utasokat és záródásra bírják az ajtót. Mivel így „simulós" az utad és vallásos országban vagyunk, a metró eleje csak nőknek van fenntartva, oda pali nem szállhat be. Ez nagyjából az első két metró kocsit jelenti, onnan hátrébb pedig párok és férfiak nyomorognak. Előfordul, hogy 5-6 metrót elengedsz, mire valaki beprésel egybe. Ezért jobban szeretik a taxit.

... és taxival

Taxizni gyakorlatilag bárki beállhat, mivel olyan hogy adó, meg adóellenőr nem nagyon létezik. Így ha apu hazajött munkából, akkor lehet, hogy a nagyobbik srác elviszi az autót egy kis pénzkeresésre.

Elképesztően olcsó a taxi, de miért is? Hát igen, egyrészt mert van olaj az országban bőven, másrészt pedig nem úgy működik, mint itthon, hogy leinted, elvisz, kifizeted, kiszállsz.

út.JPG

A város olyan nagy, hogy sugárutak kötik egymást össze, és gyakorlatilag ágról ágra taxizhatsz. Ez azt jelenti, hogy állsz az autópályaszerű úton, remélve, hogy nem ütnek el, és ha elhalad egy taxi, rád dudál, hogy kell e fuvar, te pedig bekiabálod a szár nevét amerre mennél.

A taxi csak egyenesen megy és a kívánt szárnál kirak. Ha esetleg mégsem arra menne, akkor egy nemzetközi fejbillentéssel azt mondja: „nem" és meg sem állva továbbhajt.

Az ötödik, aki 30 másodpercen belül rád dudál, felszed, de már ülnek a kocsiban és még valószínűleg felveszünk valakit, amíg gazdaságosan nincs tele a kocsi. Tehát idegenekkel utazol, és mindenki ki- vagy beszáll, ahol kell.

Egyetlen szabály van, ezeken a nagy háromsávos utakon életveszély lenne kiszállni a baloldalon, így csak a jobb oldali ajtó nyitható. Szóval, ha én baloldalon ülök és két másik idegen a jobboldalamon, akkor ők szépen kiszállnak.

Én pedig, megérkezve valahová az autópályára, besétálok a következő ágra és fogok egy másik taxit, ugyanis ők aztán be nem kanyarodnak neked, hiszen akkor nem tudják folytatni az útjukat egyenesen. Így cserélgetve a taxikat 3-4 kocsi után hazajutsz, és fizettél mindegyiknek kb. 100-200 forintot.

Teherán felülről.jpg

Visszatérve az olajra, a benzin a rendőröknek ingyen van. Csak beállnak a kúton a sorba, megtankolnak, és elhajtanak. A benzin ára háromszorosára nőtt az elmúlt évben az ország helyzete miatt, de így is kemény 70 forintot kóstál literje. Így ez menő, meg adó sincs, DE azért ezt az arab országokban klasszisokkal jobban kihasználják.

Például amikor egy arab megszületik, megszületik vele a bankszámlája is, és mivel arab, és mivel az ország olaja az emberek olaja, így minden hónapban az olajból befolyó pénzt alanyi jogon osztják az embereknek. Tehát mikor egy arab felnő már gazdag is, mert arab.

Ami Iránban jobb, mint otthon

- A világ legdrágább fűszernövénye a sáfrány. Irán a legnagyobb exportőr.
- A már emlegetett olaj.
- Itt a legjobb minőségű a pisztácia, a magvak és a megannyi szárított gyümölcs.
- El lehet felejteni a basmati rizst meg a hasonló baromságokat, az iráni rizs tápértéke a legmagasabb. Ez a legjobb minőségű rizs. Tökéletes szénhidrát.
- A kebab az nem török, kérem szépen. A hagyományos kebab még csak nem is úgy néz ki, mint ahogy bárki ismeri Európában. Van egy kellemes perzsa étterem Budapesten a Ráday utcában. Ki lehet próbálni...
- Fűszerek: nem kérdés, hogy rengeteg általunk ismeretlen különleges ízvilág kavalkádját lehet itt megtapasztalni. Vigyázat, a kényes európai gyomor könnyen megzavarodhat tőle és a bőrünk újra felidézheti a tinédzser kort.
- Gyümölcsök: soha nem látott gyümölcsökkel találkoztam, és amit ismertem az is más.
- Tea: Az, amit te otthon veszel, filteres szemét! A gyárban, ami a földre hull, bezacskózzák és eladják a tudatlanoknak, akik sosem ittak még igazi teát.

minden mi jó.JPG

- Az iráni gyógyszeripar világszinten is kiemelkedő, az orvoslás is magas szintű, bár a biztosításuk a fogászatra nem terjed ki.
- WC: guggolós, de sokkal tisztábbak, mint Európában. A toalettpapírt, mint olyat, nem mindenki használja, ha igen, akkor is kizárólag arra, hogy megszárítkozzanak. Ugyanis mosakodnak, kedves Európa! A bidé helyett azonban egy csap van a budi mellett egy zuhanyzócső-szerűséggel, amit nagyon kényelmes használni, hiszen a fej kifejezetten erre van kitalálva.
- Elképesztően jól vezetnek. Dugó nem nagyon van, és bár az utak tele vannak, mégis haladunk. Sosem láttam vagy hallottam karambolról, de az autók közti távolság maximum 1 cm.

...sorolhatnám még ezerrel. A következő posztban kifejtek bármit nagyon szívesen, amivel kapcsolatban érdeklődést látok.

Ami Iránban nem jó

Ennyi jó dolog felsorolása után érdekes kérdés ez, és szerintem csak és kizárólag az ország vezetésének köszönhetjük a kialakult, nem egyszerű helyzetet. Az emberek nagyon jól tudják milyen az élet. Milyen volt az élet... Mert nem mindig volt ez a föld Iráni Iszlámi Köztársaság. Valaha ez Perzsia volt.

Harminc évvel ezelőtt nem volt kötelező a kendő hordása, voltak közösségi helyek, gazdag ország volt elképesztően jó kapcsolatokkal. Térdre kényszeríthették volna Amerikát.

Jelenleg illegális minden. Azokat a lányokat, akiknek kilóg a hajuk, netán magassarkúban vannak, begyűjtik a rendőrök. Nincs semmilyen közösségi hely, nem lehet alkoholt kapni, a fitneszklub egyik nap férfiakat, másik nap nőket fogad, vagy kereshetek csak női vagy csak férfi klubot.

szabadság jelkép - azadi tér.JPGA szabadság jelképe az Azadi téren

Minden a háromszorosába kerül, mint néhány éve, bár a fizetésük nem változott. A fiatalok megszervezett dugókat csinálnak egyes utakon, hogy telefonszámot cserélhessenek, vagy ismerkedhessenek, így a rendőrség nem tudja őket előállítani. (Érdekes módon mindenki tud arról, hogy melyik nap hol van ilyen „dugó", a hatóságokat kivéve.)

Nincs egy tánctanfolyam vagy bármi, ami összehozhat embereket. Blokkolva van az internet (Facebook és minden, ami rossz), de ezt egy program segítségével mindenki megoldja, és máris elérsz mindent a világhálón. Persze illegálisan.

A tévében még a csókjeleneteket is KIVÁGJÁK. Így rövidebb a film, de a cenzúra nem elég. Nincs Mc Donald's (ami mondjuk nem gond), de ha egész egyszerűen olyasmiket szeretnél megismerni, amit itt nincs, jobb, ha tudod, hogy az országot csak a kétéves kötelező katonaság után hagyhatod el és akkor sem biztos, hogy ad neked bármelyik nagykövetség vízumot... Mert iráni vagy...

Megannyi dolog bántja az embereket, ami egyetlen eszelős álma. Egyetlen feje van az országnak és az egyetlen irányba néz. De itt a szívek nagyobbak, mint bárhol máshol a földön. Úgy tűrnek, ahogy csak tudnak.

Nem járnak ki az utcára tüntetni, nem gyújtanak fel semmit, nem terroristáskodnak, és nem hibáztatnak más országokat a saját vezetőjük hibájáért. Csak élnek, élni próbálnak, alkalmazkodnak. Rengeteget dolgoznak és tisztességesen, becsületben felnevelik a gyerekeket.

Tény, hogy ez egy más világ, más szokásokkal és rendszerrel, de megsúgom: itt is lehullik a levél a fákról, itt is eljön a tavasz, ÉS itt is Emberek élnek."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Irán

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr455675341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fermion 2013.12.06. 11:55:28

@Jóképességű Takarítónő: most mit panaszkodsz?Te is akartál egyenjogúságot meg önmegvalósítást......megkaptad ,most meg mégse kell?:D
ha figyelmesen elolvastad a lányka csacskaságait akkor tudhatod ,hogy a perzsák nem szeretik a káromkodást,szerintem az arabok se .Neked nehéz lenne megtalálni köztük az eltartód.Na persze nem reménytelen a kívánságod hisz sok a hülye magyar pasi akik nem finnyáskodnak ennyire mint a keleti rokonaik.:DDDDDD
Fel a fejjel,még neked is lehet szerencséd,majd 1x.....:D

_Toto_ 2013.12.06. 11:55:37

Jó kis poszt.
Igen, sajnos nagyon sokan azt hisszük amit a TV-rádió elhitet velünk. Magam Libanonban és Szíriában jártam pár éve, még a háború előtt. Hasonló pozitív élményeim voltak mint a cikk írójának, rengeteg kedves és normális szír és libanoni emberrel.

2013.12.06. 12:03:45

@VHB: Ez egy erdekes pelda a nudista stranddal. Egy masik szemszogbol nezve a dolgot, nekem szimpatikusabbak az olyan kulturak, amikben van nyitottsag, tolerancia masok irant tehat pl. nem zavarja oket ha a kozosseg tagjai kulonbozo ruhakat hordanak, kulonbozo etelt esznek, kulonbozo vallasokban hisznek. Tehat az en szememben pl. a jelenlegi nyugati kultura 'jobb' mint az olyan iszlam orszagok kulturaja ahol eloirjak neked milyen ruhat hordhatsz, mi lehet a vallasod, stb. Ha nyugati orszagok is elkezdik torvenybe foglalni hogy mit kell a noknek hordani az utcan, azzal a szememben csak azt fogjak bizonyitani hogy nem jobbak, nem tisztelik jobban az emberi szabadsagot mint mas orszagok. Masreszt szerintem egy orszag / kultura magabiztossaganak a jele hogy mennyire kepes toleralni, elfogadni a sajatjatol eltero szokasokat. Szerintem valamilyen szinten a felelem jele lenne ha europai orszagok elkezdenek diktalni hogy mit lehet felvenni es mit nem.

VHB 2013.12.06. 12:22:21

@Mirjam2: Az ördög ügyvédje c. filmben volt egy jelenet, amikor a kecskét áldozó faszit kellett védeni. A vád az volt, hogy állattartási, húsfeldolgozási meg még ezer szabályt megsértett. A megoldás az lett, hogy vallási indíttatásból történt az áldozás, ezért rendben van, elfogadható.

A demokráciának az a legnagyobb baja, hogy saját eszközeivel lebontható és megszüntethető.

ibafaipap 2013.12.06. 12:32:02

Nem voltam még Iránban, de a munkám miatt gyakran találkoztam iráni ügyfelekkel és valami egészen elképesztően jó arcok, a nők pedig gyönyörűek, kendőt amúgy egyik sem viselt. Külsőre, viselkedésre egy az egyben európaiak, az arabokhoz, vagy az akár egy fokkal kulturáltabb izraeliekhez képest is ég és föld a különbség. Sajnálom, hogy egy ilyen rohadt rendszerben kell élniük,sokkal jobbat érdemelnek.

borzimorzi 2013.12.06. 12:32:37

@mojoking77: Az tény, hogy a perzsák nem ok nélkül sokkal népszerűbben Európában, mint az arabok, vallás ide vagy oda. Az egész iszlám világban ők az egyetlenek, akik kitaláltak valami olyasmit, amit ők tudnak a legjobban a mai napig, és amit az egész világ okkal csodál. Igen, a szőnyegekre gondolok. Ahány darab, annyi műalkotás. És ez nem csak a Qumból való selyemcsodákra, meg az iszfaháni műhelyek szépségeire igaz, de a legegyszerűbb nomád törzsi szőnyegekre is. Sőt, sokak szerint a mai modern lakásokba azok jobban illenek.

Remélem, egy ilyen intelligens nép nem fogja örökre eltűrni ezt az egész vallásrendőrséges baromságot, meg hogy a kormányt kritizáló személyt ÁVH-s jellegű fogdmegek gyűjtik össze, és szadista verőemberek verik össze valami ótvaros börtönben. De azt vadul ellenzem, hogy bárki is megpróbálja ott erőszakkal "terjeszteni a demokráciát". Az egy dolog, hogy mi tudjuk, hogy a demokrácia - szerintünk - jó. De ettől még nem kell leszuszakolni mások torkán, mert csak azért is ellenkezni fognak. Ha jobban belegondolsz, a világ legfinomabb ételét is, ha megpróbálják beléd tömni, tiltakozni fogsz ellene körömszakadtig.

Mondjuk, azért hálás lennék, ha ők sem terjesztenék itt a marhaságaikat, pláne nem olyan arcátlanul, ahogy azt Ajem Choudary teszi Londonban...

Üdv.
b

windex 2013.12.06. 12:33:50

@VHB: és ugyanúgy visszaépíthető lenne, ha lebontható lenne. de nem az :-) megerőszakolni viszont bármit lehet, nem kell demokráciának lennie

windex 2013.12.06. 12:34:11

@charlieharper: mindazonáltal egy 80 milliós országban 25 ezernek már van egy parlamenti képviselője. ez már kisebbségi politika, nemde? :-)

2013.12.06. 12:49:54

@VHB: Kivancsi lennek miben kulonbozik a kecske 'felaldozasa' pl. a disznovagastol - gyanitom annyiban hogy imakat mormolt egy gyanus barnaboru ficko a vagas kozben. Szerintem ha valakit zavarnak az ilyen dolgok, akkor ott nem feltetlenul a kecsket 'felaldozo' emberrel vagy a kendos novel van a baj, hanem hogy valaki annyira nem magabiztos hogy veszelyeztetve erzi magat barmilyen, a sajatjatol eltero szokastol, ruhatol, kulturatol.

2013.12.06. 12:59:55

@bambanő: Egyaltalan nem ertek veled egyet, mivel teljesen mas ha kenyszeritenek ra hogy extra ruhadarabokat vegyel fel (engem is kenyszeritettek ra pl. kozepiskolaban hogy ne hordjak miniszoknyat, pedig szerettem volna), mint ha arra kenyszeritenenek hogy mutogasd egy olyan testreszedet amit te inkabb eltakarnal. Egyebkent pedig kulturaltabban is kifejezhetted volna magad, teljesen felesleges 'abrosznak' hivni a muszlim nok fejkendojet. Komolyan, nem tudom honnan jon ez az agresszivitas az emberekbol. Miert zavar az teged hogy mas nok fejen mi van?

VHB 2013.12.06. 13:09:21

@Mirjam2: Sok esetben az eltérő szokások problémát jelentenek a mindennapi életben.

Gondolok itt olyan dolgokra, hogy:

- boltban/benzinkúton tilos bukósisakban vagy csuklyában vásárolni
- bankban/ékszerüzletben is kissé fura az arc eltakarása
- határátlépés / mezei igazoltatás esetén is jogosan kérik, hogy összevethessék az arcodat a fényképpel

Szóval ha ezeket a feltételeket nem tudja egy kisebbség elfogadni, akkor rossz irányba tetszettek menekülni.

Természetesen most nem a kendőről beszélek, hanem az olyan vadhajtásokról mint a burka.

2013.12.06. 13:14:20

@Barátusz: 'De most akkor miert vonod ossze a vallasi es a kulturalis okokat? Mert egyszer "vagy" masszor meg "es" szerepel a kommentedben. Ez ket kulonbozo dolog.'

Pont azt magyarazom, hogy szerintem a vallas meg a kultura nem ket kulonbozo dolog, nem lehet oket kulonvalasztani. Pl. a Profeta sem ugy talalta ki a kendot a noknek, hogy az oserdoben eltek, fuszoknyat hordtak, aztan egyszer csak azt mondta hogy mostantol mindenki tetotol talpig beoltozik. Hanem mar eleve olyan helyen szuletett ahol kulturalis, eghajlati, vagy ki tudja milyen okokbol leplekben jartak az emberek evszazadok ota.

mojoking77 2013.12.06. 13:17:18

@borzimorzi: Egyetertunk. Sajnos az ertekukkel is teljesen tisztaban vannak. Probaltam venni egyet Teharanban (sajnos videkre nem tudtunk lejutni), de meg a legegyszerubb is $500 korul volt, annyit meg sajnaltam erte. Utolag mar banom, de vegul is mindegy.
En egyenlore bizok Rohaniban, elvileg a legliberalisabb vonalat kepviseli a papi tancsban.
@skye8: :)

@--)-

2013.12.06. 13:22:51

@VHB: Nem tudom mit ertesz 'burka' alatt (ha arra gondolsz amit pl. a Taliban vezetett be Afganisztanban, en azt eloben meg soha nem lattam, Londonban sem). Az arc eltakarasa szerintem sem szerencses nyugati orszagokban, es teljesen ertheto ha tiltjak bizonyos esetekben, mint ahogy pl. simaszkban sem lehet bemenni egy bankba. De most nem errol beszeltunk, hanem pl. a fejkendorol, ami kb. annyira problematikus mint a falusi oreg nenik kendoje Magyarorszagon. Nem ertem hogy az utobbi miert valt ki indulatokat az emberek egy reszebol.

2013.12.06. 13:32:02

@Jóképességű Takarítónő: 'A faszért nem születtem én oda.Elfogadnám a nyolcadik feleség címet is ha nem kéne ennyit dolgozni mint itt.'

Ne foglalkozz olyan liberalis helyekkel mint Iran, gyere rogton az arabokhoz. Szivesen elvesznek felesegul (foleg ha fiatal vagy es jol nezel ki), penz van, dolgozni nem kell / nem lehet. Kisebb kellemetlensegek adodnak, pl. a ferjed beleegyezese nelkul nem hagyhatod el a hazat, semmit sem csinalhatsz egyedul, ha gyerekeid vannak nincs jogod hozzajuk, azt csinal a ferjed veluk - es veled - amit akar. Ha a ferjednek ugy tetszik, barmikor ok nelkul elvalhat, megtarthatja a gyerekeket es kirughat teged a hazabol - es az orszagbol - egyik naprol a masikra. Ha esetleg fizikai, lelki vagy szexualis eroszaknak tesz ki a ferjed, az senkit nem erdekel, a rendorseget a legkevesbe. De egyebkent tenyleg megeri, legalabb dolgozni nem kell...

2013.12.06. 13:46:30

@Barátusz: 'Mennyire izzad bele a feje egy nonek az egesznapos nikab/hijab viselesebe? Plane a melegben? Milyen surun kell hajat mosniuk?'

Altalaban nem viseli senki egesz nap. Pont az a lenyege a helyzetnek hogy a legtobb no szinte nem hagyja el a hazat, vagy csak nagyon rovid idore, illetve az iskolak / munkahelyek szegregaltak, tehat csak nok vannak ott igy nincs szukseg hijabra vagy niqabra. Arra van kitalalva ez a viselet hogy azon ritka alkalmakkor, mikor ferfiak lathatjak a not - pl. egyik epuletbol ki, a masikba be, kocsibol ki vagy be - el legyen takarva. Pont ezert nem kompatibilis ez a viselet a nyugati eletformaval, ahol a nok nem otthon ulnek illetve semmi nem szegregalt, igy sok no egesz nap hordja ezeket a cuccokat amik nem erre lettek tervezve. Nekem pl. ugy nez ki itt egy munkanapom, hogy reggel felveszem a cuccot, beulok a legkondicionalt autoba, a noi egyetem ajtaja elott kiszallok, bemegyek, es kozvetlenul az ajto mogott en is meg az osszes tobbi no is azonnal levesszuk az egesz fekete bigyot es 'normalis' ruhaban vagyunk egeszen addig amig vege nincs a munkanak, amikor megint felvesszuk es beszallunk a legkondicionalt autoba. Otthon meg megint levesszuk a fekete cuccot. Tehat nem arra vannak itt berendezkedve hogy niqabot viselo nok napi tiz orat kapalnak a foldeken a tuzo napon :). Egy csomo elkulonitett hely van noknek ahol nem kell beoltozni, pl. vannak kulon noi parkok, ahol barmit lehet viselni. Es minden epulet, minden auto, stb. legkondicionalt. Ami a hajmosast illeti, sok no minden nap mos hajat mivel meleg van, konnyen megszarad es itt elegge tisztasag-maniasak az emberek.

mojoking77 2013.12.06. 13:52:07

@VHB: En ilyennel meg csak Rijadban talalkoztam... Meg Kuwaitban sem, pedig ott voltam vagy 5 honapot (pfuj...). Aztan lehet, az igazan elvetemultek szimplan nem viszik ki a fenyre nehezen megszerzett asszonyukat....
Ilyet viszont tobbszor is lattam:

static01.mediaite.com/med/wp-content/uploads/2011/04/Picture-517-300x219.png

Ilyet kevesebbszer....

http://api.ning.com/files/L6yJrms5DoMlXHBNUNEs7E72IzEY98OcNelHChCcXM5iJBad2PKnHzBa2p77ax3xz*vMuOh0c*wVt1ja49sJhjTAr7-mIW2A/talibanlol.jpg

2013.12.06. 13:55:41

@Mirjam2: 'Pont ezert nem kompatibilis ez a viselet a nyugati eletformaval, ahol a nok nem otthon ulnek illetve semmi nem szegregalt, igy sok no egesz nap hordja ezeket a cuccokat amik nem erre lettek tervezve.'

Ez kicsit zavaros lett - ugy ertettem, hogy nyugaton nem otthon ulnek a nok, es az iskolak / munkahelyek nem szegregaltak nyugati orszagokban, tehat ha ott akar egy no hijabot hordani az sokkal kenyelmetlenebb mint muszlim orszagokban ahol sok minden szegregalt nemek szerint. Ez most arab orszagokban is kezd problemas lenni, pl. itt csak egy-ket eve kezdodott az hogy helyi nok boltokban illetve recepcioskent dolgoznak. Mivel ferfiak is lathatjak oket, igy egesz nap teljesen be vannak oltozve, niqab stb. Ez szerintem nagyon kenyelmetlen lehet, bar szerencsere mindenhol van legkondi. Egyebkent az ugyfelek szamara is problemas, pl. tegnap orvosnal volt a ferjem es teljesen kikeszult mivel semmit nem ertett amit a niqabot viselo noi recepcios mondott. Szerintem ugy fog megoldodni ez hogy idovel egyre tobb no vallal munkat es egyre kevesebben fognak pl. niqabot hordani, a tarsadalom majdcsak megszokja valahogy.

BTBTBT 2013.12.06. 14:12:14

@Mirjam2:
Perdig a kultura meg a vallas nem ugyanaz, es kulonvalnak. Az utobbi lehet resze az elobbinek, de az elobbi nem egyenlo az utobbival.

"nem arra vannak itt berendezkedve hogy niqabot viselo nok napi tiz orat kapalnak a foldeken a tuzo napon :)"
Ezen meg most is nevetek. :)))
En sem ugy gondoltam, hogy egesz nap a tuzo napon vannak, persze ugy sem, hogy munkahelyen levetik. A londoni muszlim nokbol indultam ki. Ott rajtuk van egesz nap, dolgoztam is veluk -de ertem, hogy ez a nyugati vilagban annyira nem jelenlevo kendos szegregacio miatt van.

Evain 2013.12.06. 14:39:07

@Mirjam2: hmmm, ez kimondottan érdekes, ez teljesen más megvilágításba helyezi az egész niqab feszültséget. Köszi, hogy ezt így leírtad. :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 14:59:26

@az igazi Trebitsch: Nem csak hogy elérte az ingerküszöbömet, de el is küldtem a családtagjaimnak a linket, ne csak én gondolkozzam el rajta...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 15:04:48

@Mirjam2: Így van, én még magamnak is gyanús vagyok, amikor a babos kendőmmel a fejemen uborkát szedek :)!

mommmmo 2013.12.06. 15:22:19

Mondjuk engem abban a trollos videoban az dobbentett meg, hogy agressziv durvasagokat is beszoltak.... Nem azer, mert olyan ronda vagyok, hogy velem ilyesmi soha nem tortent meg, mint ahogy a trollno felvetette, hanem azert, mert sohasem fejeztek ugy be, hogy dogolj meg, vagy valami ilyesmi.. ez felettebb fura volt, kicsit olyan, mintha a csaj manipulalta volna valamivel a helyzetet.
Amugy persze, hogy nemi elet nelkuli primitiv pasik beszologatnak, az ilyesmit en eszre sem vettem, nemhogy a vilaglatasomat ez alapjan alakitsam ki....

2013.12.06. 16:46:37

@Mirjam2:

Úgy gondolom,a minap megbántottalak. Most elnézésed kérem. Végig olvastam a kommentjeidet, és megkövetlek. Okos nő vagy. Nagyon okos. Minden tiszteletem a Tiéd. Büszke lehet rád a férjed.

2013.12.06. 16:48:25

@zöldeketbeszélek:

Ezt vártam egy attól aki szűkebb hazámban, Palócföldön akar földet venni.

2013.12.06. 17:14:03

@az igazi Trebitsch: Huuuha. Ezt mivel erdemeltem ki? :)))

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 17:17:49

@az igazi Trebitsch: Vadregényes, mégis szelíd, változatos, mégis nyugalmat áraszt. :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 17:20:21

@Mirjam2: Ugyanígy gondolom, én is egész mást gondoltam rólad, a gondolkodásodról, de szépen, lassan csak kiderült, hogy mekkorát tévedtem! :)

2013.12.06. 17:39:29

@Mirjam2:

A kertészlány fentebb elmondta. Amióta világ a világ, az okos, értelmes nők mindig kivívták maguknak a normális gondolkodású férfiak megbecsülését. Tűnjön bár nagyképűségnek, normális gondolkodású férfinak tartom magam. Ha van valami, amit tisztelni tudok egy nőben, az az, ha okos, és ha egyszerű dolgokat egyszerűen lát.

2013.12.06. 17:41:13

@zöldeketbeszélek:

Persze elfogult vagyok. Niná! De a palócok a Jó Isten kedvenc teremtményei!

2013.12.06. 17:42:03

@Barátusz: @Evain: Ja es azt elfelejtettem irni, hogy azoknak az autoknak / buszoknak amikben nok utaznak elsotetitik az ablakait, tehat kivulrol nem lehet belatni. Igy tenyleg csak arra a rovid idore kell az arcot eltakarni mikor a kocsibol ki- vagy beszallsz. Es minden van kulon noknek, pl. nagyvarosokban kulon noi bevasarlokozpontok es ettermek ahova nem lephetnek be ferfiak es ott is le lehet venni a kendot. Pl. nemreg meghivtak egy noi bulira, ahol mindenki miniszoknyaban meg kivagott ruhaban volt (hogy minek azt ne kerdezzetek, fogalmam sincs, nekem ertelmetlennek tunt mivel egy pasi sem volt a kozelben :). Nekem szemely szerint nem szimpatikus ez a rendszer, es nem tamogatom, csak probalom elmagyarazni hogy hogyan mukodik.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 17:46:33

@Mirjam2: Na ne, hát nem tudod, hogy egy csinos nőnek nem csak a férfiak csodálatára, hanem a nők irigykedő pillantásaira is szüksége van :)?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 17:49:12

@az igazi Trebitsch: Azért van egy nagy félelmem. Vajon nem leszek-e gyüttment...
Elég sokat kutatgatok a neten ez ügyben, vannak helyek, ahol a helyiek soha nem fogadják be a betelepülőt, máshol tárt karokkal fogadják. Nem tudom, ott mennyire nyitottak az emberek, ezt turistaként nem lehet kideríteni.

2013.12.06. 17:49:58

@zöldeketbeszélek: @az igazi Trebitsch: Hat meg meggondolom, hogy baratkozzak-e veletek. Kulonosen a kerteszlannyal, akirol most tudtam meg hogy kendot hord. Konnyen lehet hogy a palocfold meghoditasara torekvo terrorista... :)

2013.12.06. 17:55:06

@zöldeketbeszélek: Igen, lehet hogy ezert oltoznek igy. Ja meg allitolag azert is mert az idosebb nok ezeken a bulikon probalnak a fiaiknak feleseget talalni, tehat a fiatalabb lanyok megprobalnak jo benyomast kelteni...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 18:02:44

@Mirjam2: Ez nekem kicsit ellentmondásos. Hogy lehet kivágott ruhával, miniszoknyával jó benyomást kelteni egy idősebb, feltehetően vallásos asszonyban?

2013.12.06. 18:03:02

@VHB: Az arc-elfedes engem is zavar szemely szerint, es egy csomo praktikus problema felmerul vele kapcsolatban, ahogy te is emlitetted, pl. nem felismerheto az illeto, nem lehet vele normalisan kommunikalni. Az europai kulturatol is teljesen idegen, nemugy mint a fejkendo. En szemely szerint tamogatnek egy olyan torvenyt pl. Angliaban hogy ne lehessen iskolaban / munkahelyen / bankban stb. eltakarni az arcot.

2013.12.06. 18:08:20

@zöldeketbeszélek: Ez a vallasossag csak a latszat, gyakorlatban kb. annyira vallasosak az emberek mint Europaban, kb. par szazalek igazan vallasos, a tobbieket nem nagyon erdekli. Inkabb az erdekli oket hogy csinos feleseget talaljanak a fiuknak, szep unokaik legyenek... Nekem azt mondta egy itteni no hogy a fiuk 'megrendelnek' egy bizonyos kulsot a szuleiktol, pl. probaljanak magas, feher boru, vekony menyasszonyt talalni. Gondolhatod mennyire fontos ez a fiuknak, mikor nem randizhatnak, a feleseg az egyetlen no (na jo, sokszor tobb feleseg van, de akkor is erosen korlatozott a szam) akit 'kozelebbrol megismerhetnek', tehat a kulso nagyon fontos.

2013.12.06. 18:10:35

@zöldeketbeszélek:

Ez mindenütt benne van a pakliban. Meg kell találni a határt, mennyire próbálj meg beilleszkedni az első körben. Nem egyszerű dolog. A palócok általában nyitott emberek. Mikszáth népe. Bár az úgynevezett globalizáció itt is pusztított rendesen.
Ha földben gondolkodol, jó helyen jársz. Talán sehol nincsenek az országban ilyen alacsony földárak. Az ingatlanokról nem is beszélve. Ami ezzel együtt jár, sok cigány mindenhol. Lehet velük boldogulni, bár nem egyszerű.
Ha kertészkedni akarsz, ezt vedd figyelembe.

@Mirjam2:

Mond mit tegyek, hogy megnyerjem bizalmad?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 18:11:44

@Mirjam2: Akkor egy ilyen buli kvázi húspiac is...hát, egyik félnek sem lennék a helyében. De csak működik, ezek szerint valahogy.

2013.12.06. 18:14:55

@VHB: Arrol nem is beszelve hogy az egyik ok amiert nem akarjak hogy nok vezessenek az hogy vagy nem takarnak el az arcukat (szemermetlenseg!) vagy ha igen, nyilvan nem latnanak rendesen es baleseteket okoznanak. Tehat az arc eltakarasa mindenkeppen osszefugg a nok jogainak a korlatozasaval.

2013.12.06. 18:19:54

@zöldeketbeszélek: Hat valahogy mukodik, de szemely szerint en is orulok hogy eloszor talalkoztam a ferjemmel es csak joval utana az anyukajaval... akit mellesleg imadok, fantasztikus no, de azert megis jo volt eloszor a pasival osszeismerkedni :)

2013.12.06. 18:27:58

@az igazi Trebitsch: 'Mond mit tegyek, hogy megnyerjem bizalmad?'

Majd kitalalok valami probatetelt! :) Viccet felreteve, nekem semmi bajom veled, sot. Mostantol viszont nehez feladatom lesz, megprobalni felnoni ehhez az imidzshez amit itt lefestettel rolam...

2013.12.06. 18:32:40

@Mirjam2:

Csak légy önmagad, mint eddig.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 18:36:16

@az igazi Trebitsch: Köszi, az azért segít, hogy alapból nem elutasítóak. Amúgy nem vagyok az nyomulós, simulós fajta, de elutasító sem, nagyon tudom értékelni a pozitív hozzáállást. És van egy tündér kislányom, mint tudjuk, kiskutya, kisgyerek már félsiker :)).

Nem az alacsony árak miatt érdekel Nógrád megye, egyszerűen gyerekkorom óta kötődöm a Börzsöny és a Cserhát vidékéhez.

mommmmo 2013.12.06. 18:37:20

Ilyen arab eskuvon en is voltam, ahol a noi szekcion minden letezo dolog kilogott. (hatkivagasbol fenek, etc)... Es a vicc az, hogy a venasszonyok ott is burkabol (arcmaszkbol) leskelodtek. :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 18:40:11

@Mirjam2: És egyébként tudod, mi volt az anyós meny-ideálja? Vagy van olyan udvarias, hogy ezt még a fiával sem osztotta meg utólag?

2013.12.06. 18:46:18

@zöldeketbeszélek:

Minél távolabb vagy Salgótarjántól, annál zártabb, de elfogadóbb közösséget találsz. Én a Karancs völgyéből származom. több mint 30 éve elkerültem onnan, de ma is visszahúz a szívem. A megélhetés nem egyszerű dolog arrafelé. Bár Kelet-Magyarországon sehol nem az. Nem tudom, a szakmádban gondolkodol-é, de az én meglátásom az, hogy ha igen, az jó irány.
Kemény, de tisztes megélhetést biztosít. Mi palócok tiszteljük azokat akik akár a két kezükkel, akár az eszükkel keresik meg a kenyerüket.
A politikusokat viszont nem szeretjük. Szerintem nem vagyunk egyedül.

2013.12.06. 18:46:47

@mommmmo: Hat itt is minden van a fekete cucc alatt, egy csomo olyan ruha is amit az eletben fel nem vennek, messze tul meresz lenne nekem. Es ezek a magassarku cipok hihetetlenek, alig tudnak benne tantorogni a nok... A mi bulinkon mindenki nyugati ruhaban volt, kiveve a cseledlanyokat akik persze nem engedhetik meg maguknak a meno ruhakat. En voltam kb. az egyetlen no aki hosszu szoknyaban volt (meggondolatlan modon nem hoztam magammal buliruhat).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.06. 18:51:56

@az igazi Trebitsch:
Te, igaz az hogy "Hátvánbá bábászáppánt háráp á kácsá?"
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Hájrá hájrá Sálgótárján jó a buli káráncsálján.
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

2013.12.06. 18:54:26

@zöldeketbeszélek: Haaat, nem tudom. Nem kizart, hogy egy helyes kozeposztalybeli angol lanynak jobban orult volna mint nekem, de becsuletere legyen mondva, mindig is jo kepet vagott hozzam es nagyon kedves velem. Remelem, te is jol kijossz az anyosoddal?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 18:57:02

@Mirjam2: Mit mondjak, nem indult könnyen a dolog, most fogalmam sincs, szeret vagy egyáltalán kedvel-e, de kénytelen volt elfogadni, most, hogy már unoka is van...
Gondolom, egy anyagilag jobban eleresztett lányt szeretett volna a fia mellé.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.12.06. 19:02:59

@Barátusz @Mirjam2
én egyébként azért sem szeretem a nikábbal kapcsolatos kirohanásokat, mert a muzulmán nők kisebbsége hord ilyet. Malajziában csak akkor látsz nikábot, ha közel-keleti turista az illető (Langkawira járnak nászútra, nyaralni, de még ott sem veszik le az arcukról, tehát nem csak az otthoni szabályok nyomása), Indonéziában szerintem egyszer sem láttam eltakart arcot, a kendőt se hordja a nők nagy része bizonyos részeken, csak amikor imádkozni megy.
lehet, hogy nemsokára megyek Iránba is, egy kedves ismerős mindig nagyon hív, nem tartok tőle, jópár amerikai travelblogot olvastam, mindenki 90% pozitív szokott lenni.
hajmosás: szerintem amúgy is minden nap, vagy majdnem minden nap kell, mert ha valaki szexel, akkor utána teljes mosdás (a víz a test minden részét kell hogy érje) nélkül nem lesz tiszta, nem imádkozhat. aki házas, és minden nap kijut neki, kelhet fel minden hajnalban napkelte előtt hajat mosni amúgy is. (vagy Mirjam javítsd ki ha rosszul értelmezem)
én szoktam kendpt hordani, napszúrás ellen, egész nap, sajnos másképp nem megy, a trópusi melegben amúgy is megrohad az ember feje, nem számít már semmit az a kendő. lehet, hogy a száraz sivatagi meleg más, nemtom.

BTBTBT 2013.12.06. 19:03:43

@Mirjam2:
"tehat a fiatalabb lanyok megprobalnak jo benyomast kelteni... "
Nadrágból kilógó seggel meggyőzni a leendő anyóst? Nem lehet egyszerű dolga azoknak a lányoknak.

Egyébként amit arról írtál, hogy nem annyira vallásosak... szintén Londonos tapasztalat, bengáli muszlim párral, akiket ki kellett tessékelnünk a középületben lévő mozgássérült vécéből, mert nekiálltak dugni. Nyilván azért, mert nem volt máshová menniük.
Azért errefelé nagyon tiltják, hogy a fiatalok akár randizzanak is. Volt olyan kollégám, aki csak úgy udvarolhatott a barátnőjének, ha annak testvérei jelen voltak.

2013.12.06. 19:03:58

@diggerdriver:

Egész pontosan: Van egy csapat Karancsalján! Hajrá-hajrá Salgótarján!

Én még jártam apámmal(Isten nyugtassa, csodálatra méltó ember volt) az SBTC meccsekre. Básti, Szalai, Kmetti, Vertig csatársor.
Nem egyszer elkentük a híres fővárosi klubok száját.

2013.12.06. 19:04:51

@zöldeketbeszélek:

Virág, vagy zöldségkertészet?

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.12.06. 19:26:16

A legjobb kendős történetem – a thai iskolámban a szülők kb tizede hordott kendőt, bejött egy anyuka mint minden nap hazavinni a lányát, nagyon szép rózsaszín kendője volt aznap, egy ötéves kislány odaoldalgott hozzá, megrángatta a szoknyáját, tágra nyílt elvarázsolt szemekkel felnézett rá, és megkérdezte, ’’te egy igazi királylány vagy?’’ mondtam már, hogy imádom a gyerekeket? :- )

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 19:43:18

@az igazi Trebitsch: Gyümölcs és gyógynövény a szakterületem, de egyébként ökológiai gazdálkodó vagyok (voltam, amíg volt munkám), és egy vegyes biogazdaságban gondolkodom, de nem a két ágyás répa, egy hagyma meg három almafa szintjén.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 20:04:16

@Chang Yai: Nem, de arra emlékszem, hogy legutóbb még a szülőket szeretted volna felrúgni :)))!

mommmmo 2013.12.06. 20:17:44

@Mirjam2: raadasul etel mellett illatszereket is hoztak a pincerek talcan es beszortak minket vele...
Akkorat buliztam, hogy csak nnnnaa:)

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.12.06. 20:22:14

OFF
@zöldeketbeszélek: a gyerekekkel mindig egyszerűbb mint a szülőkkel. illetve némelyik elviselhetetlenség határát súroló gyereket sokkal jobbat megért az ember, amikor a kretén szüleit is megismeri. mondjuk aki a gyerek füle hallatára mondja nekem, hogy a gyerek nem mondhatta azt, hogy fuck your mother, mert nem ismer ilyen szavakat, ergó én meg az összes többi gyerek aki hallotta, hazudunk. és ott áll a gyerek és vigyorog, és hazudik tovább mint a vízfolyás reggeltől estig. azért szerencsére az iskolaelőkésítősök könnyebbek voltak ilyen szempontból, ezek a 10 évesek már sokkal idegesítőbbek olykor, de aztán mindig történik valami jó, amitől az embernek visszajön az életkedve.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.06. 20:27:35

@Chang Yai: Én megbolondulnék. Ezért nem is fogok soha az életben kiskorúakat tanítani...bár ki tudja, milyen viccekre képes az élet :).

Az oké, hogy jobban megérted a gyereket, ha látod, milyen szülők veszik körül, de ez azt is jelenti, hogy jobban el is viseled, vagy jobban kezeled?

Eszembe jut, hogy tavaly volt a bölcsiben egy félig muszlim származású kisfiú, aki agresszíven viselkedett a csoportban. Kiderült, hogy a nővére otthon terrorizálja, harapja ezt a kisfiút. Ettől még a gondozónőknek ugyanúgy meg kellett akadályozni, hogy a kissrác a többieket megfélemlítse.

2013.12.07. 08:52:22

@mommmmo: De jo lehetett... Remelem legalabb nem ultettek benneteket a hangszoro melle, mint minket! Azt hittem megsuketulok. Kozben hivatalosan be van tiltva a zene. Majdnem odamentem a haziasszonyhoz, hogy nekem a mely vallasi erzeseimet serti ez a vilagi zene, azonnal kapcsoljak ki vagy hivom a vallasi rendorseget :)

2013.12.07. 11:35:15

@Chang Yai: @Chang Yai: Igen, ezt nem akartam belekeverni, de valoban igy van hogy a hazas nok nagy reszenek muszaj naponta hajat mosni amugy is, az altalad emlitett okokbol. Az arc-elfedes valoban kozel-keleti dolog illetve regen pl. Eszak-Indiaban is altalanos volt, ahol a mai napig is elterjedt videken a hindu nok kozott is. Nem tudom hogy ez muszlim hatasra alakult-e ki vagy elotte is ez volt a szokas. A szaudi nok szinte kivetel nelkul eltakarjak az arcukat, kiveve a nagyvarosokban. Mas muszlim orszagokban viszont ez egyaltalan nem jellemzo, ahogy te is irod, sokan meg fejkendot sem hordanak. Viszont Angliaban tenyleg az a trend hogy sok megtert es 'visszatert' (revert) muszlim no hijabot hord, sot egyre tobben niqab-ot is.

Ami a praktikus reszt illeti, a fejfedes illetve a hosszu, labakat-karokat eltakaro leplek nagyon is megfelelnek a sivatagi eghajlatnak, eppen ezert kezdtek el oket itt viselni evszazadokkal ezelott, es nem az iszlam miatt. Hogy mennyi ertelme van ilyen ruhakat viselni Londonban, az egy mas kerdes (szerintem semmi, de ha ettol erzi jobban magat valaki...).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.07. 13:07:40

@tanato: Érdemes volt elolvasni a kommenteket is. Az biztos, hogy ami most van, az a teljes csőd, de ki vállalja fel, hogy alapvető reformokra van szükség? A szakszervezet? Mindenki csak az állását félti és persze a társadalmi megítélésének romlását. Nem tudják, hogy így is a béka feneke alatt van már az? Van még vesztenivalója a tanároknak?

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.12.07. 13:20:01

@zöldeketbeszélek: namost erről csak annyit, hogy csak a puszta számokat átváltva még Thaiföld is többet fizet az állami szektorban dolgozó tanárainak meg az orvosainak, mint Magyarország, de a burmai tanárokhoz még le lehet zárkózni, hajrá!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.07. 13:25:51

@Chang Yai: Tehát a tanárok csak nyerhetnének azzal, ha össznépi támadást indítanának az elmebeteg oktatási rendszerünk és a kellemesen kiegyensúlyozott bértáblájuk ellen.

Gerry. 2013.12.07. 16:26:13

Talan a leglenyugozobb eppen a posztban ahogyan a regiorol sajat bevallasa szerint is semmit nem tudo racsodalkozik egy masik kulturara, orszagra, hogy aztan annak a felet totalisan felreertse...nok helyzete...amerika terdrekenyszeritese..mind a 400 million arab egy kalap ala vevese az Obol-menti orszagokkal, tuntesesek (amik nincsenek, lathatolag :D ), stb...szorakoztato poszt lehetne, azonban bar a szerzo tudasa nyilvan hihetetlenul kibovult Iranrol es a regiorol, igy is fel-felsikkontgat az ember, es a feje folott jelenetekyn nagysagu 'ROFLMAO' kiirasok tunnek fel...

borzimorzi 2013.12.07. 16:26:14

@zöldeketbeszélek: Teljesen off, de mondd, nem tudsz valami helyet, ahol megtanítják az embert balkonkertészkedni? Most nézek egy félig tetőtéri lakást, és két méretes terasza van.
Egyiptomban még a háztetőkön is van kiskert, ha mást nem is de ezt érdemes lenne eltanulni. Paradicsomom és paprikám már volt idén is a nappaliban, de szeretnék többet.
Üdv:
b

2013.12.07. 17:13:15

@Barátusz: '"nem arra vannak itt berendezkedve hogy niqabot viselo nok napi tiz orat kapalnak a foldeken a tuzo napon :)"
Ezen meg most is nevetek. :)))'

Rad gondoltam ma mikor meglattam ezt a kepet: www.arabnews.com/news/488861 - amint latod, az arabok annyira szexistak hogy csak pasikat engednek a kapahoz, es oket is szigoruan fejfedovel :)

BTBTBT 2013.12.07. 17:19:40

@Mirjam2:
Hat ez nagyon jo! :)))
Azert gondolom az arab nok nem banjak, ha a ferfiak ilyen modon szexistak veluk szemben, es nekiallnak kapalni?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.12.07. 17:33:43

@borzimorzi: Keresgéltem, de nem találtam balkonkertészkedéssel foglalkozó tanfolyamot (sok mást igen, pld. az Oázisnál). Viszont a témában vannak könyvek, vékony, vastag, olcsó, drága, szerintem ezek alapján már el lehet indulni. Ha már paradicsomoztál, paprikáztál, nyilván nem onnan kell kezdened, hogy hogy néz ki egy virágcserép meg milyen a jó termőföld :).

Én is terveztem ilyen (és sok minden másra kitérő) tanfolyam tartását, de nem mertem egyenlőre összeszedni a bátorságomat...

mommmmo 2013.12.07. 20:10:25

@Mirjam2: Bocsi, ez nagyon ostoba kerdes, de tenyleg nem tudom azt a bizonyara kozismert dolgot, hogy te honnan irsz??
En azt hittem az UK-bol, de hol a feneben van betiltva a zene Szaud Arabian kivul?
Es mi ez a zene betiltas hulyeseg amugy, hallottam, hogy a legszelsosegesebb vonal ezzel jon, de peldaul ott van a vilaghiru szufi vallasi zene, na az is be van tiltva, mint ordogtol valo?

mommmmo 2013.12.07. 20:44:25

Amugy nekem ezzel az egesz arab/indiai esatobbi kulturaval az a problemam, hogyha egyszer valami nem klappol, pocsek valakinek a hazassaga, nem valo neki az eletforma amit a kozosseg elvar tole, stb, akkor nincs alternativa es a kiut..
Megertem en, hogy regen Europaban is igy volt, meg kiderul, hogy a legtobb korlatozasnak a maitol zordabb korulmenyek kozott nagyon is sok ertelme volt... De a mai vilagban a legtobbszor mar csak azert csinaljak ugy, mert BIRKAK. A rendezett hazassagot meg miegyebet.
Es tudom mindez valtozik, de miert kell akar meg egy folos evtizedik is birkanak maradni??
Hosszu tavon az europai ember tok ideges lesz kozottuk. Meg akkor is, ha toktolerans es komplexitasaban szemleli a dolgokat, mint en.

mommmmo 2013.12.07. 20:55:39

Na persze nem mintha a magyar mentalitas nem lenne idegesito..

Sütemény1975 2013.12.08. 08:06:12

@pamut: akkor vilagosits minket is fel, hogy tudomanyos alapon, tenyekkel es bizonyitekokkal alatamasztva, hogy honnan is szarmazunk? mi az ember eredete?

2013.12.08. 08:12:58

@mommmmo: Szia, nyomdokaidat kovetve nemreg elhagytuk Londont es most Szaudiban vagyunk a ferjemmel. Itt mindenfele zene be van tiltva, de csak nyilvanosan, tehat 'privat' hallgathatod, amit elegge lazan lehet ertelmezni - szerintem ilyen alapon volt a bulin is, ami egy maganhaznal volt. A szufikat sajnos nem nagyon csipik errefele, sem a zenejuket, sem a filozofiajukat.

Ti meg mindig Magyarorszagon vagytok a kislannyal, vagy mar Braziliaban? Esetleg mas orszag? :)

2013.12.08. 08:19:57

@mommmmo: Engem nem zavar egeszen addig amig nekem nem kezdenek panaszkodni meg azt mondani hogy nekem 'milyen konnyu'. Pl. Indiaban a landlord-unk azzal az uruggyel akarta felemelni a lakbert hogy a huganak az eskuvojere kell neki a penz. Megkerdeztem mennyibe kerul az eskuvo, kiderult hogy tobb penzt szannak ra (atszamitva) mint amennyibe a mi sajat eskuvonk kerult Londonban. Mondom neki, hogy higgye el, en is szivesen elkoltottem volna meg sokezer fontot az eskuvomre, csak nem szeretnem az adossagot eletem vegeig torleszteni. Erre jon ezzel a szoveggel hogy nekem konnyu mert en europai vagyok, de neki MUSZAJ annyit kolteni az eskuvore. Dehogy muszaj. Ha meg ugy dont hogy megis annyit kolt, akkor ne nekem panaszkodjon meg ne tolem kerjen penzt, bocs.

mommmmo 2013.12.08. 09:31:13

@Mirjam2: meg Budapesten vagyunk. Hogy birod Szaudit London utan?? Az brutalis lehet. Ugye nem maradtok hosszu tavon?? Mert azt nagyon nehez lenne kibirnod par evnel tovabb, szerintem.
Mar csak az eghajlat miatt is.

mommmmo 2013.12.08. 10:54:34

@Mirjam2: Egyszer mar meseltem a HA-n az eskuvorol szolo munkahelyi sztorimat, de meg egyszer elmondom, mert nem hiszem sokan olvastak volna: nekem is volt egy ilyen pakisztani munkatarsam aki a batyjanak az eskuvojere keregetett, es a tobbi birka kollegam adott is neki, de ugy kepzeld el, hogy kabe atlag magyar szinvonalon elo emberek felmillio forintnak megfelelo osszegeket.
A srac a bankok fele is eladosodott, pedig ott van adosok bortone is.. szoval egy szep nap bejelentette beteg, de nem a korhazba ment, hanem "visszamenekult" Pakisztanba. Felesegestul, ujszulott kislanyostul.

Otthon allitolag az apja mar be se fogadta a csaladi koloniaba, mert "szegyent hozott a csaladra". Egyszer valaszolt egy emailra, ugy kezdte, hogy Allah igy, Allah ugy, es ugy fejezte be, hogy fuck you.

NNa.. de az eskuvo is KELL. Csakugy mint az indiai lanyoknak az 1 kilo arany hozomany, de hogy minek,csak a hazassagszedelgest szponzoraljak a mai vilagban. De mindez KELL. Es meg a magyarok panaszkodnak, hogy milyen nagy a hulye kozosseg befolyasa.

Szerintem a kulonbseg az, hogy Magyarorszagon amugy nincs egyseges normarendszer, csak mindenki okoskodik, meg lesajnalja a masikat, de megfelelni ugyis remenytelen az elvarasoknak,csak a hangulat lesz rossz..

Naluk meg kezuket labukat torve MEG LEHET felelni, aztan kezuket labukat is torve meg is teszik, na az jobb????

2013.12.08. 13:10:12

@mommmmo: Nekem ami nagyon bejon itt az az eghajlat! Komolyan, en azon keves ember egyike vagyok aki imadja a nagyon meleg idot, foleg a szaraz meleget. Szoval nekem ilyen szempontbol idealis (raadasul most mar kezd eleg huvos lenni, pulovert hordunk, a helyiek kabatot). Nyilvan nagyon nagy a kontraszt Londonnal, viszont itt egy gyonyoru nagy, uszomedences villaban lakunk a ferjemmel amit a munkahelyunk fizet, Londonban meg egy pici egyszobas lakasban nyomorugtunk amiert egy vagyont fizettunk mi magunk. Szoval nekunk egyelore nagyon megeri, arrol nem is beszelve, hogy itt kevesebbet kell dolgozni joval tobb penzert mint Angliaban. Lakasra gyujtunk, ha minden jol megy, nemsokara meglesz a deposit. Addig tervezunk maradni amig ki nem fizetjuk a mortgage nagy reszet.

2013.12.08. 13:28:12

@mommmmo: Ez a sztori nagyon gaz, hihetetlen hogy kepesek voltak neki az emberek penzt adni. Az a szomoru ezzel a hozomannyal/eskuvovel kapcsolatban hogy ha a lany csaladja nem fizet, sajnos tenyleg nem veszik felesegul a legtobb indiai lanyt. Marpedig eljon az a pillanat amikor a lany is meg a csaladja is bepanikolnak, es inkabb fizetnek minthogy egyedul maradjon a lany. Pl. nekem van itt egy kolleganom, brit indiai 25 eves csaj, aki azert hagyott ott egy jo munkahelyet es jott ide Szaudiba dolgozni par honapja hogy ki tudja fizetni a sajat eskuvojet, ami januarban lesz. Olyanokat kovetel tole a csalad - a rengeteg aranyon kivul - hogy pl. iPhone a volegenye batyjanak (!). Es muvelt, egyetemet vegzett brit no. Mondom neki, nem is ismered ezt a pasit (persze arranged marriage), tartsd meg a tizezer fontot amit az eskuvore koltesz, talalsz te magadnak a kovetkezo par evben valakit aki ingyen elvesz felesegul, lehet meg jobb fej is lesz mint ez a pasi. Erre mi a valasz? 'Te ezt nem erted, mert europai vagy, mi indiaiak vagyunk es ez a hagyomany!' Hat tuti hogy ha en indiai lennek, akkor sem egyeznek ebbe bele.

mommmmo 2013.12.08. 17:12:57

En mar hallottam olyat indiaitol, hogy eskuvore kolteni egy elet megtakaritasat hothulyeseg es nem is fogja, de ez nagyon ritka, olyannal viszont egyaltalan nem talalkoztam, aki part keresett volna maganak. Szerintem nincsennek is felszerelkezve azokkal a praktikakkal, hogy hogyan kell part keresni...
Mondjuk az emirsegi arabok kozott ez mar mas, ott kezd divatossa valni a "parkereses szulok nelkul" ez viszont kabe annyibol all, hogy a bevasarlokozpontokban korzoznak, a csajok 5 centi festegreteggel az arcukon, a fiu csoportok meg kiabalnak utannuk es utanna vihognak, ja meg egymasba is szeretnek, aztan fuzik a szuloket, hogy a shopping centeres srachoz akarnak hozzamenni, aztan persze az egesz altalaban sokkal sz@rabbul sul el, mint a rendezett hazassag, amit altalaban gondos korulszaglalas eloz meg, es az oregek nyugtazzak, hogy a "nyugati modszer" pocsek:)))
Na mindegy. Az indiaiak azonban altalaban idaig sem jutnak el, meg a pakik sem, ok az abszolut birkak.
Ha meg van a sajat kis birodalmotok a ferjeddel, akkor lehet, hogy meg elviselheto Szaudi, na persze az allando homok a levegoben meg akkor is ott van. Persze egy par evig total elviselheto. Es a ferjed amugy ottani? Bocs de errol is lemaradtam.

wowerman 2013.12.08. 19:55:01

Na igen, nem zörög a haraszt... Azért a perzsa barátom szülei és egész tágabb családi köre valamiért csak mégis elmenekültek a 80-as években

wowerman 2013.12.08. 20:32:13

Na jó, utolsó komment... Azért lehetne szűrni a "cikkeket", tudom hogy az ilyen országokból alig jön 1-1 blogposzt szóval ki kell rakni. De megint egy olyan poszt aminek az a felhangja hogy MINDENKI ROSSZUL TUDJA ÉS MINDENKI SZEMELLENZŐS, és nem veszi észre hogy az ő szemén meg most rózsaszín szemüveg van.

wowerman 2013.12.08. 20:32:21

"Ennyi jó dolog felsorolása után érdekes kérdés ez, és szerintem csak és kizárólag az ország vezetésének köszönhetjük a kialakult, nem egyszerű helyzetet."

Ez vicces. És a vezetés kinek köszönhető? Tudom hogy az Argo is amcsi film de az elején egész jól elmondják Irán huszadik századi történelmét. A shah kb nyugati báb volt, a NÉP űzte el őt és emelte fel az ajatollahot. Ha a NÉP mást szeretne, tehetne róla. Ennyi...

2013.12.08. 20:37:47

@mommmmo: A ferjem angol, tudod mikor mennek hozza szaudi fickohoz! :) Ide meg vegkepp nem jonnek vele, aztan attol kezdve a hazat sem hagyhatnam el a beleegyezese nelkul (szo szerint). Bar meg igy is van egy keves riziko, mivel a ferjem beleegyezese nelkul hivatalosan nem hagyhatom el az orszagot, annak ellenere hogy mindketten brit allampolgarok vagyunk :(. Ami a homokot illeti a levegoben, az tenyleg van. Pont ezt fejtegettem a napokban Baratusznak, hogy az arceltakaras praktikus ezen az eghajlaton. En egy vekony pamutkendot hordok, amin keresztul lehet latni meg lelegezni de nem kerul be a homok a szemembe meg a szamba.

mommmmo 2013.12.08. 20:51:31

@Mirjam2: de muszlimok vagytok amugy?

mommmmo 2013.12.08. 21:05:21

@wowerman: azert te is eleg szemellenzosnek tunsz. Mi az, hogy NEP???

Magyarorszag egy eleg homogen orszag, de kepzeld el, hogy nem lenne az. Az "elitje" nem ilyen taplo lenne, amilyen, hanem generaciok ota nyugati egyetemeken vegzett kimuvelt csaladokbol allna.

Es emellett a Szeged kornyeki tanyavilag sem ekkora lenne, hanem 10x-se annak ami, hatalmas belathatatlan tersegekkel, a torveny keze sem erne oda be, irastudatlansag lenne es brutalis gyilkossagok es miegyebb.

Meg lenne egy varosi lakossag, ami kabe olyan szinten allna muveltsegileg mint mi... Na igy megkapod, hogy kabe milyen egy kozel keleti orszag.. ebben ki a NEP? Szamszerileg a tanyasi bunkok, akik torvenyszeruleg az iszlam radikalizmus fele huznak, az a komfortzonajuk, de attol meg ugyanugy ott van a varosi lakossag, akiknek rohadtul nem lenne a radikalizmusra igenye.

Nnna ezt kisse leegyszerusitettem, mert ott is nyilvan vannak taplo politikusok, meg radikalis varosiak, meg intelligens falusiak, de nagyvonalakban ez a helyzet. Es kabe az osszes extrem baromsag amit hallasz roluk a megkovezestol a 10 evesen teherbe esett felesegekig a tanyavilagban tortenik, nagyreszt illegalisan.

mommmmo 2013.12.08. 21:25:30

@wowerman: ezt a tanyavilagot persze kepletesen ertettem, lehetnek falvak is ezekben a tersegekben vagy esetleg kisebb varosok, a belathatatlansag miatt hasonlitottam a Szeged kornyeki tanyavilaghoz. Es egy nyugati odahazasodott SOHA nem fog bekerulni ezen elemek koze, mert ezeknek nincs repjegyre penze, hogy egyaltalan felcsipjenek egy nyugatit, szoval nem ezek alapjan fogja kialakitani egy odacsoppent a velemenyet, mert ezek total irrelevansak maradnak szamara, akkor is, ha vannak annyian, hogy egyes helyi politikusok rajuk epitik a karrierjuket.

roze 2013.12.14. 10:17:27

@Mirjam2: Nincs ebben igazad, a világ évszázadok óta úgy működik, hogy az adott társadalomba, a bevándorolt népek integrálódnak és nem fordítva. Nekem eszembe se jut egy muszlim országban élni, mert irtózom ezektől a vallási megkötésektől, ha mégis elveszteném a józan eszem és odamegyek akkor pedig alkalmazkodom, ezt a minimális tiszteletet minden nép és ország megérdemli. Tehát ennek fordítva is így kellene lennie, ez a minimum. Ha pedig nem megy, akkor maradjanak ott ahol úgy élhetnek és abban a vallási stb. környezetben, ahogy szeretnének. Ha jól emlékszem egyébk Svédországban volt ilyen inzultálós eset.

Széplaki Anett 2013.12.15. 23:00:26

Örömmel olvastam az iránról szóló blogot. Pár hete érkeztem haza Tehránból és észak Iránból hasonlo tapasztalatokkal és csodálatos emlékekkel. Észak Irán lazább kicsit. De én is csodálatos embereket ismertem meg kint. Van mit tanulnunk a vendégszeretetröl és a tiszteletröl. Én pár hét mulva ismét megyek. A szivem otthagytam :-)

2013.12.17. 14:05:52

@roze: Latszik hogy nem sokat tudsz a tortenelemrol. A vilag nem izolalt embercsoportokbol all, hanem minden emberi kultura, faj, nyelv, vallas stb. a nepek kozotti keveredes hatasara valtozott es valtozik a mai napig.

alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2013.12.27. 18:57:14

én most voltam Iránban 3 hetet. akit érdekel a beszámolóm, itt el tudja olvasni:

http://alitraveling.blogspot.hu/search/label/Irán

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása