oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. szeptember 05. 06:50,  Nem fogjuk megbánni Norvégiát 175 komment

2013. szeptember 05. 06:50 Határátkelő

Nem fogjuk megbánni Norvégiát

Mindig különös izgalommal fogadom az olyan történeteket, melyeket a határátkelést éppen frissen megtapasztaló emberek írnak, hiszen izgalmas látni, miként csapódnak le az első tapasztalatok, milyen az első rácsodálkozás, melyek az első élmények – legyen az a nyelv, egy kirándulás, vagy éppen az árak. Ma egy ilyen történet következik, a Norvégiába még csak kevesebb mint egy hónapja kiköltözött Tamás tollából. (A képekért külön köszönet!)

cím_64.jpg

„Határátkelőként késztetést éreztem, hogy írjak nektek. Egészen friss átkelők vagyunk, még nincs 3 hete hogy Eidfjordban kötöttünk ki. Tervezett dolog volt részünkről, nem kalandvágy hajtott minket. Sokat olvastam a Határátkelő blogot, leginkább Skandináviát fürkészve, mielőtt kimentünk volna (és persze még fogom is).

Párom, 5 éves fiúnk és én vágtunk neki az útnak. Hozzá kell tennem, hogy mielőtt kimentünk asszonyság kint volt előtte 2 hónapot, bár úgy terveztük egyszerre megyünk. De igazából jobb volt így.

1_24.jpg

Eladtuk házunkat, utolsó pillanatban sikerült, pedig jó egy éve tudtuk, hogy menni fogunk. De mindenki tudja milyen most Magyarországon az ingatlanpiac. Mindegy, ez már a múlt.

Itt, a blogon is lehetett olvasni, nem olcsó az élet Norvégiában. Mi felkészültünk, úgy gondoltuk, gyerekkel nem lehet nekivágni tőke nélkül. Párom egy közvetítő céggel tudott kimenni Norvégiába (azóta már mint "szabadügynök" dolgozik), mint ápolónő. Idősek otthonában dolgozik, 3 helyre is felvették. Persze a legjobbat választottuk ki.

3_16.jpg

A 2 hónap alatt természetesen meg kellett valamilyen szinten küzdenie az elismerésért (sok helyettesítést, pluszt bevállalt, és persze érti a szakmáját), de azt hiszem, amit 2 hónap alatt elért, az nem rossz (norvég nyelvvel is jól halad, jól beszéli, nem is hitték el, hogy először van Norvégiában).

Teszem hozzá, aki Norvégiába megy, sok pénzzel tegye, vagy már élő szerződéssel, biztos állással. Mert az állandó regisztrációs számot nem adják máskülönben.

Nekünk is fel kellett mutatni a szerződést, és nem valami kiegészítő állást, hanem megnézik, hogy az állással eltartható-e a család. Bezzeg menekültként ez egyszerűbb, de Magyarországról úgy még nem lehet kimenni. De még az is megtörténhet...

Ami érdekes volt az úton, hogy Kinsarvik után gyümölcsösök vannak. Cseresznye és szilva. Most érik, az út mentén kis bodegák. Kimérve a portéka, és aki vesz, annak lesz, becsületkasszával fizet.

2_16.jpg

Kielben pedig a téren belénk botlott egy idős hölgy, aki magyar beszédre figyelt fel. Ugyanis 30 éve költözött ki Magyarországról. És milyen véletlen, gyógypedagógus, a lánya is.

Beszélgettünk az autizmusról, és elmondta, a németek is elég jól állnak a kérdéshez. Pici a világ... Semmiféle rosszindulatból, de itt is, mint mindenhol amerre jártunk, rengeteg az arab, muszlim, stb.

4_8.jpg

A norvég nyelvet én is tanulom fakultatív otthon, de a héten kezdődik itt a „kommunában" norvég nyelvtanfolyam bevándorlóknak. Kell is, mert ez az otthon tanulás nem az igazi. Az ország gyönyörű, a gyerek kezdi az óvodát, én a nyelvtanfolyamot, és remélem, utána találok bármilyen munkát.

Már most látjuk, hogy nem fogjuk „megbánni" Norvégiát. A nyitókép a lakásunk ablakából készült, ahová egy pénteki napon, este 6 óra körül érkeztünk meg 1845 km és 20 óra hajóút után. Annyi minden élmény ért minket már csak az úton - ezért is vagyok bizakodó "kalandunk" sikerességével kapcsolatban.

5_5.jpg

Az gyorsan kiderült, hogy Eidfjord a természetjárók aranybányája. Már én is tervezgetem, merre és hogyan hódítsam meg a környéket. Aki szereti a zöldet, a kéket és a kristálytiszta vizet, annak tetszeni fog.

Egyébként a norvégok, így alig pár hét után véleményt formálva, egyszerűek. A szó pozitív értelmében. Persze ez egy kis falu, de nem számítanak, úgy látom, a külsőségek. Persze ez nem megy a minőség rovására.

Bár most itt is nagyon szép idő van (5 napja nem esett, 20 fok, és rövidnadrág, póló), azért az eső mindennapos. Egy nap van, hogy 3-4-szer esik, és süt a nap. A hegyektől nem látni, milyen idő jön, egyszer csak felbukkannak a felhők. Ezért úgy kell menni kirándulni, hogy jó minőségű vízálló öltözet legyen az emberfiánál.

6_2.jpg

Visszatérve kicsit a nyelvtanulásra, azért az érdekes, hogy bár én is már 4. osztálytól tanultam (pontosabban sajnos csak tanulgattam) az angolt (jobban érdekelt a foci, és a játék, ebben biztos vagyok), de alighanem a holland és norvég gyerekek is így vannak ezzel, mégis perfekt angolosok lesznek. Az is tény, hogy a norvég teljesen hasonlít az angolra, ez nagy előny.

A másik pedig, hogy minden szinkronizálva van, még jó, hogy egy focimeccsen a közönségzajt nem szinkronizálják... Komolyan, a szánkba adnak mindent. De ennek legalább örülhet a kormány, mert ez a nyelvkérdés nagy gát sokak számára, hogy kimenjen dolgozni. Mert robot mellett (élni kell), elvégezni egy nyelvtanfolyamot nem kis energia befektetés.

Nekünk ezzel szemben könnyebb volt. Most biztos sokan mondják, mi a fenének (sokkal jobban kifejező ennél a magyar, de türtőztetem magam, pedig már az is beszédünk része - na arra is büszkék vagyunk?) sírok, már kinn vagyok, és amúgy sem volt semmi problémám? Szerintük.

7_2.jpg

Nem sírok, csak idegesít. Meg hadd sírjak már. Tehát sehol, például Romániában sem szinkronizálnak mindent. Itt sem lenne szabad. Mert szerencséje (és tudása) annak, aki olyan beosztásban, munkahelyen dolgozik, ahol használja a tanult nyelvet. Máskülönben csak hobbiból lehet.

Miért kell a lexikális tudás? Minek tudni az összes király évszámát (főleg a mai netes világban)? Félreértés ne legyen, én is imádom a történelmet. Miért kellett autószerelői technikumban filozófia? Sorolhatnám...

Helyette jobb lett volna, ha most normálisan meg tudnék szólalni, és nem kellene saját magam képeznem, hanem már nyelvtudás birtokosa lennék.

8_2.jpg

9_1.jpg

Na, akkor jöjjenek a számok, azaz mi mennyibe kerül (egy korona 37 forint)

- benzin 15,2-15,8kr/liter
- banán 11,76kr/kg
- coca-cola 4x1,5liter 69,9kr
- almalé 1,5liter 23,4kr
- tej 1,5liter 27,4kr
- lazac filé 100kr/kg
- nektarin 19,9/kg
- gomba(konzerv) 415g/9,9kr
- sör kb. 30kr/0,5l - az alkoholmentes csak kb. 12-15kr
- Nesquik kakaó 800g/45,9kr
- só 7,4kr/kg
- wc-papír 12tekercs 49,9kr
- krumplisaláta 700g 35,5kr (ha kettőt veszel 51,16kr)
- virsli 900g 29,9kr
- zöldalma 28,9/kg
- sajt 300g szeletelt 44,4kr (ha kettőt veszel 49kr)
- ezer sziget öntet 26,9kr
- kenyér szeletelt toast 750g 13,5kr
- körte akciósan 26kr/kg
- gyorskajáldában sült krumpli, hús, és valami zöldség 160kr kb. bár ez változó, van, hogy benzinkúton 50kr üdítővel egy kifli sültkolbásszal

10.jpg

De hogy ne a száraz számokkal fejezzem be, végül egy kirándulásunkról hadd számoljak be. Egy délután kisütött a nap, és úgy döntöttünk, kirándulunk. A Hardangervidda nemzeti park széléig merészkedtünk, ami nincs messze, kb. 35-40 km.

Hamar fel lehet érni, mert odáig lényegében emelkedik az út. Majd ha lesz biciklim és ezt megmászom, azt hiszem, én leszek a... de ez még odébb lesz. Körülbelül olyan 1000-1200 méter magasan lehettünk.

Nagyon szép hely, ott „fenn" már nincsenek fák, csak dombok és hegyek, amik ugye 1000 méter fölött indulnak. Ilyen lápos tavas vidék az egész, nagyon jókat lehet ott túrázni. A legmagasabb hegy, amit most láttunk 1800 méternél is magasabb.

11.jpg

Ennyit szerettem volna veletek elsőként megosztani, a többit a blogon... minden jót kívánok mindenkinek!"

SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY! Megváltoztak a kommentelési szabályok, a részleteket ide kattintva olvashatod el, ahol az is kiderül, mi kell ahhoz, hogy a jövőben is ugyanúgy hozzászólhass a posztokhoz, ahogyan eddig. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr765495152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ugyandehogy (törölt) 2013.09.05. 07:14:12

sőt, ha már norvéget tanítanának, akkor még jobb lenne...
ha a nagyanyámnak áramszedője lett volna, ő lett volna a trolibusz..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.05. 07:37:37

Norvégia qrva szép, aki tudjon, menjen, nézze meg! :D
Ez a sinkronizálás érdekes, itt a svédeknél mindn ferlirattal megy, pont azért hogy az angolt hamarabb megtanulja mindenki... :-)) Úgy láccik, különbözően fogják fel a dolgot...

tableno 2013.09.05. 07:54:21

Valami brutálisan szépek a képek! Maga a poszt viszont eléggé összecsapott munka, nem tetszett. Na mindegy, az már biztos, hogy egyszer oda megyek majd nyaralni!

www.aonang.hu (TH) · http://cooperbudapest.typepad.com 2013.09.05. 08:02:39

Szép képek, egyszer oda is ellátogatok turistaként. De soha nem értettem, hogy miért költözik valaki ilyen hideg éghajlatra. :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.05. 08:13:04

Első felindulásból írt poszt. Olvastunk már ennél rosszabbat is.
Nekem nincs vele bajom. Meg fogják állni a helyüket.
Ezek az északi országok gyönyörűek én szívesen élnék ott ha valami meleg helyen dolgoznék.

DieNanny CH 2013.09.05. 08:16:55

Hajóval 20 órát mentetek? Már eleve jó kezdés volt! - Vagy csak Kiel-ből...?

Réges-régen, mikor még voltak a Dunán menetrendszerinti hajójáratok, mivel Duna-parti a szülővárosom, szüleimmel és 2 húgommal lementünk a kikötőbe vasárnap reggel, felültünk a szárnyashajóra, irány Pest. Ott aztán állatkert, vagy városliget, este meg haza, szintén hajóval... Manapság ezt hány 3 gyerekes család tudja megtenni? Mondjuk évente 4-5x???
(Egyszer, anyukám kisebbik húgomat várta, de eljött velünk 3 unokatesóm is. Mint az orgonasípok: 11 - 9 - 7 - 5 - 4 éves gyerekek, meg anyukám gömbölyödő pocakkal... Eléggé lestek az utasok! :-)

andaluzkutya 2013.09.05. 08:22:55

@geegee: szerintem ezt félreértetted, mint ahogy elsőre én is, arra gondolt, hogy Mo.-n szinkornizálnak mindent. Norvégiában max. a gyerekfilmeket, egyébként minden feliratos, ezt garantálhatom. De az is lehet, hogy én értettelek félre:)

M. Úr 2013.09.05. 08:30:07

Az első pár sor már majdnem kihozta belőlem a nyelvtannácit... A névelők miért maradoztak el? Extra gyűlöletpontok járnak a páromozásért, így névelő nélkül minimum négyszeres szorzóval. Vagy félreértettem, és a barátnőd neve Párom? Ja és gondolom nem a fiúd 5 éves, hanem a fiad. Előbbi büntetendő, utóbbit meg akkor úgy írd: "fiunk".

A képek viszont szépek. Túrázni mindenképp akarok egyszer Norvégiában.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.05. 08:33:19

@www.aonang.hu: Például azért, mert rühelli a meleget, ahogy én is.Én meg azt nem értem, hogy miért jó a forróságban élni, napi hatszor mosakodni, éjjel sem tudni aludni klíma nélkül... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.05. 08:35:24

@andaluzkutya: :-)
Lehet, hogy félreértettem, én is úgy tudtam, hogy egész Skandináviában ez a feliratos módi megy...

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.05. 08:38:00

Hat ecsem, a vilag ketsegtelenul leggyonyorubb es (szerintem) legjobb orszagaba koltoztel! Neeeeeem, nem vagyok am rohadtul irigy... Aaaaa, dehogy is! :)

Igen, Andaluzkutyanal a pont, szinte minden eredeti szinkronnal megy a norvegoknal a TV-ben. Ha amerikai film, akkor angol, ha portugal muveszfilm, akkor portugal. :)

Amugy szerintem erdekes adalek hogy ok is eladtak a hazat.
Sokszor szoba kerul hogy milyet riasztoan nagy szamban hagyjak el az orszagot a magyarok. Persze ilyenkor mindig van egy par onjelolt szociologus aki elintezi egy vallranditassal hogy lengyeleknel ugyanez az arany. Ami igaz is, csak azt felejtik el, hogy a lengyelek tobbsege kinn el par evig, osszeszedi a nagy lovet es robog vissza hazat meg kocsit venni. Elkezdeni a kispolgari eletet hitel nelkul.

Szerintem azok a magyarok, akik eladjak a hazat, mar nem akarnak hazamenni... Es ok nagyon-nagyon sokan vannak...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.05. 08:42:59

@Don Kartasch:
Abszolút egyetértek.
Nagyon jó hely, Norvégia gazdagodott egy dolgos családdal Magyarország meg elveszitett egyet.

csello70 2013.09.05. 08:48:24

Sok sikert kivanok ! Szerencsere nem lett tul siros, ha elokerul a szerzo, azt kerdeznem otthon mivel foglalkoztak ?
5 eves gyerkoccel kimenni a legkonyebb, hamar be fog illeszkedni es majd o tanit teged norvegra, meg esetenkent fordit a felnotteknek. :)
En tinikkel jottem, sokkal jobban megsinylettek a baratok otthon hagyasat, illetve a 8 eves is nagyon panaszkodott, hogy az osztalyban o a kuka :( akihez senki sem szol es nem ert semmit. Szerencsere 2-3 honap utan mar rendben volt, de addig kemeny munka volt tartani benne a lelket, es segiteni minden delutan kulonorakkal, hogy hamarabb megtanulja a nyelvet.
Norvegia gyonyoru meg en sem jartam, de szeretnek ! Minden jot !

www.aonang.hu (TH) · http://cooperbudapest.typepad.com 2013.09.05. 08:56:43

@geegee: Még szerencse, hogy nem vagyunk egyformák! :-D
Egyébként nem kell 6x mosakodni se a klimatizált irodában, sem a szeles tengerparton. ;-)
Egyébként régen nagyon utáltam a klímát, de itt megszerettem. :-)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.09.05. 08:57:37

@andaluzkutya: az a rész rosszul volt megfogalmazva, de elég egyértemű, hogy arra gondolt, itthon van minden szinkronizálva.

NIKI LAURA 2013.09.05. 09:28:05

10h hajóval,honnan indult?..

Megőrülnék egy hét után,köd/eső/hegyek/hideg...pf.
A pénz nem minden,ha 3e euro/hónap,akkor sem!
Valaki meg ingyen is menne,ki érti ezt a világot?!:)

A munkáról:egész világon nagyon keresett az idős,vagy beteg emberekkel foglalkozó ápolók,nővérek.
Nagyon jó lehet keresni,bár -mint irtam fent,nem minden a pénz-hisz viselni kell az idősek rigolyáit,tisztába tenni némelyiket,ordítanak,mentálisan (a kor miatt)sokuk nem beszámítható.
Ilyenkor a gyerekek lepasszolják az időst egy otthonba,hétvégeken (jó esetben)látogatják,és fizetik a pénzt a lelkiismeretük miatt.(is)

Szóval,nem irigyelt munka...megérdemlik a nagyobb fizut.
Felmerül a kérdés,ha itthonról elmennek,ki gondozza a magyar embereket?
Hát a romám,erdélyi,szerb ápolók,akinek itt kánaán,addig,amig nem lesz magyar papírjuk.Utána ők is lépnek tovább..

Bonjour 2013.09.05. 09:40:38

HA!
Javitsatok ki a 18. bekezdest. Ugyanis a 17. bekezdes miatt eleg egyertelmuen az jon le, hogy Norvegiaban szinkronizalnak. Szerzo ossze is keveri az itt-et, meg az ott-ot. Nekem is vissza kellett olvasnom, csak masodjara sikerult ertelmeznem (kesobbi bekezdes alapjan, na meg az alapgyanu alapjan, hogy arrafele nem szinkronizalnak).

De aztan lattam, hogy nem vagyok ezzel egyedul.

Persze ez lehet, hogy egy direkt betett kommentgeneralo hiba. Hat akkor maradjon.

Mellesleg ha annyira hasonlitana az angol a magyarra, mint a norvegra, akkor a magyar takaritonok is olyan folyekonyan beszelnéek angolul mint egy sved egyetemen azt tapasztaltam (majdnem gyanakodtam, hogy a nemzetkozi koordinatort kuldtek ki a toilett felmosasara, de nem, es echte sved volt, mert ezek utan eldumcsiztam vele).

Tovabbi szep napot mindenkinek.

Bonjour 2013.09.05. 09:45:01

@Bonjour: igaz ez a sztori jo masfel evtizede volt, azota biztos csak a pakik takaritanak, reg jartam arra, majd a tobbiek elmondjak.

LyukasBogrács 2013.09.05. 09:46:02

Remeljuk novegul jol fogsz beszelni.
Mert magyarul nem tudsz.

dradix [freibürger] 2013.09.05. 09:46:02

Kinézve az iroda ablakán szívesebben látnám azt a tájat, ami a képeken szerepel. De marad a panelrengeteg. :) Legalább nem vakít a zöld. :)
Ha a globális felmelegedés eléri azt a szintet, hogy az ÉSZ 40 foka alatt már elviselhetetlen lesz élnem, akkor megvan a menedék. És a sok gyönyörű hegyi folyócskában végre megmárthatom majd a zsinórt, ne a szekrényben porosodjon már szegény pergető bot. :(
Akkor azt hiszem a lazac árfolyama a 100 kr/kg alatt marad majd. :D
Svédország, Norvégia túra, horgászat, de csak nyáron...
Köszi a képeket!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.05. 09:50:28

@Bonjour: Igen en is meglepodtem, mert mikor kinn eltem Norvegiaban, akkor NEM szinkronizaltak (ott).

tableno 2013.09.05. 09:55:25

@tildy:): Szerintem a szinkronizálásos rész az Magyarországra vonatkozik, csak bevette írás előtt a fogalmazásgátlót.

Len.Mag 2013.09.05. 10:02:44

Klassz. Kíváncsi vagyok, mi lesz a továbbiakban, ha már ilyen szépen, tervezetten sikerült kivitelezni mindent.

A stílus kicsit csapongó, de a lényeg átjön, a hangulat már kevésbé, de arra ott vannak a fantasztikus képek!

tanato 2013.09.05. 10:05:42

@NIKI LAURA: Amíg nem lesz jelentős bérnövelés az eü.-ben addig menni fognak,fogunk tovább.Pl. nálunk az ügyeletes nővér óránként 450 nettót kap,háziorvosi ügyeletben.Forintban.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.05. 10:11:04

Összefoglalva: élhetetlen, rideg, embertelen világ, muszlim bevándorlókkal és csillagászati árakkal.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.05. 10:14:05

@www.aonang.hu: Igy van! :-)
Mondjuk amíg az utca nincs klimatizálva, addig én inkább kerülöm a rohadt melegetNemrég jöttünk haza Magyarországról, hát kb hányingerem volt a 42 foktól... Szél az meg van itt is, bár inkább csak a tengerparton.De tud az is marha idegesítő lenni...De sok a bajom, tudom... :-)

Télen hideg van, nyáron túl meleg, tavasszal és ősszel esik az eső istenigazából sose jó sehol... :D

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.05. 10:16:28

@tanato:

Tegyük hozzá: Ausztriában sincsenek norvég szinten a bérek.

NIKI LAURA 2013.09.05. 10:17:32

@tanato: a román "kapazin "robot meg nem jön el 600ft/h+kv+bor alatt.És nem dolgozik rendesen.

verkagrafomanka 2013.09.05. 10:23:10

Ezzel a poszttal az a baj, hogy a szerző random mondatokat kimásolt a blogjából (amit linkelt is a végén). Ott a mondatok kontextusban vannak, nem mondom, hogy nyelvileg rendben van (sőt), de legalább van valami szövegkohézió. Ez itt nem poszt. Kedves HÁ, lett volna mit szerkeszteni.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.05. 10:25:05

Az írás egyébként jó, de pár nevetséges dolog:
- a magyar nyelv kifejezőbb,
- a gonosz kormány azért szinkronizál, mert így akarja az embereket otthon tartani.

Bonjour 2013.09.05. 11:04:37

@tildy:): ugye? :)... Na de gondolom neked is kiderult vegul, hogy a mo-i szinkonizalasrol van szo?
Nem vagysz oda vissza? Vagy UK jobban bejon?

Bonjour 2013.09.05. 11:06:27

@tableno: szerintem ertette Tildy, mert az en kommentemre reagalt. :)
Fogalmazasgatlo. Ezt meg nem hallottam, de engedelmeddel felveszem a vocabulaire-embe.

Len.Mag 2013.09.05. 11:13:18

@afranciasvera: A szerkesztés nem egyenlő a poszt átírásával. Az a beküldő dolga lett volna, hogy kontextusba tegye a mondatait...

verkagrafomanka 2013.09.05. 11:15:31

@Bonjour: Az előbb nem taggelt meg rendesen. Szóval: szia.

andaluzkutya 2013.09.05. 11:17:58

@dradix: Ha az irodám ablakán kinézek, akkor én is egy tengeröblöt látok. A hátam mögött meg erdő. Cserébe mindíg fúj a szél...
A globális felmelegedés nem biztos, hogy segít Norvégián, mert sokak szerint akkor leáll a Golf-áramlat, és lényegében neki köszönhető, hogy jelenleg nem jegesmedvékkel fogócskázunk egész évben, hanem nyáron volt pl. 30 fok is:)
Folyóban pecázni csak engedéllyel lehet, bár nem tudom, hogy bárki ellenőrzi-e... De a tenger szabad préda.

A poszttal kapcsolatban: azért amíg csak a feleség dolgozik ápolóként, addíg nagy luxus azért nem lesz, az általános drágaság miatt. Szerintem. De pár nem tudom, hogy a kisebb településeken milyenek a bérleti díjak, vagy kell-e arra egyáltalán költeniük.

kutya vacsorája 2013.09.05. 11:22:32

miért kell baszogtatni a szerzőt helyesítás ilyesmi miatt: egyrészt csilliókkal jobb, mint egy-két kommentelőjé. másrészt: hasznos, ha nem csak kiugrott bölcsészek londoni mosogatásáról olvasni. hanem hogy egy ápolónő-autószerelő pár hogyan találja meg a számítását.
húsz fok+rövidnadrág. a poszter már most skandináv:) húsz fokban én usankában vacogok.

iusvakandi 2013.09.05. 11:27:00

de szeretnék már egy olyan posztot olvasni ahol a kitelepülő nem osztja meg a frusztráltságát és magyarázza, hogy miért hagyta el a hazáját.

zopilote 2013.09.05. 11:36:14

@Don Kartasch:
" Szerintem azok a magyarok, akik eladjak a hazat, mar nem akarnak hazamenni... Es ok nagyon-nagyon sokan vannak... "
Ne is menjenek haza soha! Nem kar ertuk:(
( Azert kivancsi leszek, hogy 10 - 15 ev mulva mit fognak mondani a hazateressel kapcsolatban. Amikor az akkori fizetesuk vasarloerteke kevesebb lesz, mint most, es 3x annyit fognak dolgozni)
Ugy latszik, az " ellensegkep" a magyarnak letszukseglete: otthon a cigany, a roman, a szlovak, a zsido, idegenben a muszlim, a menekult. Az irigysegbol fakad, ami szinten a magyar nemzeti karakter szerves resze:( Viszi magaval hatarokon, foldreszeken keresztul a vandorlo batyujaban.

négyzet 2013.09.05. 11:48:57

Picit irigykedem. Megnéztem google mapsen, hol van ez. Fantasztikus lehet ez a fjord, és közel Bergen.

Bonjour 2013.09.05. 11:57:46

@afranciasvera: a koszontesem a francias miatt ilyen hatarozott, mielott felreertheto leszek.
Jo kommentelest...

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.05. 12:01:31

@kutya vacsorája: "húsz fok+rövidnadrág. a poszter már most skandináv:) húsz fokban én usankában vacogok."

Ez csaloka tud amugy lenni. :) A sok viz kozelsege miatt altalaban magasabb a paratartalom mint mondjuk Magyarorszagon es szinte mindig tobbnek erzed mint amit a homero mutat! :) Egy napsuteses norveg 20 fok a viz mellett siman olyan erzetet kelt az emberben mint egy magyar szaraz 26 fok. :)

En amikor Norvegiaban eltem, siman kimentem 18 fokban rovid gatyaban es poloban kajakozni pedig ott meg vizes is leszel! :D

kozmopolita 2013.09.05. 12:03:06

@zopilote: Milyen ellenségkép jelent itt meg? :0
Még írta is, hogy nem rosszindulatból mondja, csak feltünt neki, hogy mennyi muszlimot látott mindenütt. Ha ezt leírja, az már gyülölködés vagy írigység? Nem értem...

A posztoló(k)nak: érdemes egyszer, csak legalább egyszer átolvasni, amit írtunk, mielött elküldjük HÁ-nak, akkor nem lesz belöle ekkora keszekuszaság.

Bonjour 2013.09.05. 12:05:03

A poszt egyebkent remek.

zopilote 2013.09.05. 12:18:58

@kutya vacsorája:
" húsz fok+rövidnadrág. a poszter már most skandináv:) húsz fokban én usankában vacogok "
Nem egyszerubb az elet a tropusokon? :) Egesz evben egy short es egy polo. Nalunk tegnap + 30C volt ( hajnal 4 van es + 16C per pillanat ) de egy honap mulva leesik az elso ho es lesz meg az iden -30C is :( ... es csak jonnek es jonnek es jonnek a szebb eletre vagyok a tropusokrol is: ( A fene sem erti ezt a vilagot:(
Kozben hallgatom a Poguest: Thousands are Sailing :)
www.youtube.com/watch?v=27iJsZpQn3A

tanato 2013.09.05. 12:19:13

@NIKI LAURA: Így van,az eü.-bérek mélyen vannak még a hazai
átlaghoz is.Ennek ellenére még ezért a 450/órás munkáért is nagy tülekedés van a nővérek közt,mert egy kis plusszt jelent nekik az átlagfizetésük mellé.

tanato 2013.09.05. 12:20:35

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Oda inkább ingáznak a nővérek Nyugat_Magyarországról.

zopilote 2013.09.05. 12:27:01

@kozmopolita:
Igen, rosszindulatbol irta! PC kontosbe bujtatva:
" Semmiféle rosszindulatból, de itt is, mint mindenhol amerre jártunk, rengeteg az arab, muszlim, stb. "

dradix [freibürger] 2013.09.05. 12:27:42

@andaluzkutya: Irigyellek az irodai panoráma miatt. Nyilván motiválóbb, mint amit én látok. Gyanítom (persze tudom is a korábbi kommentek alapján), hogy nem magyar megyeszékhelyi irodából látod amit látsz.
Az pedig igaz, hogy a folyók engedélykötelesek, Svédországban is, és bár a tengeri horgászat ingyenes, a legyező- és pergetőhorgászat szerelmesei gyanús, hogy nem fognak a tengerre kihajózni. Az engedély éves díja és az ottani halbőség alapján várható fogási eredmény alapján gondoltam én azt, hogy a nettó lazacnyereség jobb ily módon, mint a halpiacon megvásárolva. :)
A globális felmelegedés téma pedig poén volt, nem kell ennyire tudományos alapot kölcsönözni neki. :D

dradix [freibürger] 2013.09.05. 12:27:42

@tanato: 5 évig vezettem ho. ügyeletet. Sajnos a bérekről nem én döntöttem, hanem a "FŐvállalkozó", aki nyilván a saját javára döntött, de hasonló bérért hetente kerestek meg újabb és újabb nővérek a környező kórházakból, mert a kórházi ügyelettel néha még annyit sem kerestek. Nyilván ennyi embert nem bír el egy kis körzet, így sokan már innen is (BAZ megye) azóta átkeltek a határon és élik tisztességes életüket, tisztességes munkából. Mikor lesz ez Mo.-on? Kell erre válaszolnom?

2013.09.05. 12:27:57

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Nem azt akarta irni hogy a magyar nyelv kifejezobb, hanem hogy erosebb szavakat is hasznalhatott volna mint 'mi a fenenek', de turtoztette magat.

Tovabba: nem ugy gondolta hogy Norvegiaban szinkronizalnak mindent, hanem Magyarorszagon. Stb.

Szivesen leforditanam magyarbol magyarra az egesz posztot ugy hogy ertelme is legyen... De sajnos nem engedhetem meg magamnak hogy ingyen dolgozzak. Ha a szerzo atutalja szokasos oradijamat a bankszamlamra, azonnal nekilatok a korrekcionak! Ugyan eddig meg csak angol szovegeket javitottam, de vele kivetelt teszek, bar meg kell mondjam, kb. annyi hiba van a szovegben mint egy atlagos elsoeves kinai egyetemista angolul irt esszeiben amiket javitani szoktam... Szoval nem lenne konnyu munka, de megoldhato.

Egyebkent nem akarom a szerzot cikizni; nyilvan nem ironak keszul, elso lelkesedeben meg akarta osztani Norvegiaban szerzett elmenyeit, ami szimpatikus, a kepek gyonyoruek, stb. Sok szerencset kivanok neki es csaladjanak.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.05. 12:29:39

@zopilote: Szerintem nincs ebben semmi furcsa.

Te a kenyered javat mar megetted. Nem karrier epitesre vagysz, hanem hogy aztasd magad a vizben es szundizz a fuggoagyban. Lehetoleg minel kevesebb meloval. Nah, ezzel nincs is semmi baj. Megteheted, mert abban a korban vagy. :)

De szerintem maximalisan ertheto hogy masok eszakra mennek mindekozben. Foleg a fiatalok es kozepkoruak, akiknek egyelore nem a lablogatas a fontos hanem hogy egzisztenciat epitsenek. Azt meg jellemzoen (Europaban es Amerikaban) eszakon gyorsabban meg lehet oldani kevesebb fejfajassal.

zopilote 2013.09.05. 12:36:27

@Don Kartasch:
Sajnos tokeletesen igazad van:)

tanato 2013.09.05. 12:38:15

@dradix: Persze hogy nem kell erre válaszolni.Én is voltam jó-pár évig,ügyeletszervező,ismerem a helyzetet, a pénz legnagyobb részét lenyúlják a sokszor nem is eü végzettségű tulajdonosok.Az órabérek meg gyakorlatilag nem változtak vagy 8 éve.És mégis tülekednek még ezért a pénzért is mert itt vidéken nemigen van más többlet pénzhez jutási lehetőség.Egyébként Andalúzkutya meg kollégánk Norvégiából.

2013.09.05. 12:41:00

@kutya vacsorája: 'miért kell baszogtatni a szerzőt helyesítás ilyesmi miatt: egyrészt csilliókkal jobb, mint egy-két kommentelőjé. másrészt: hasznos, ha nem csak kiugrott bölcsészek londoni mosogatásáról olvasni. hanem hogy egy ápolónő-autószerelő pár hogyan találja meg a számítását.'

Pont ez az - en is meg masok is szivesen olvasnank arrol hogy egy ilyen par hogyan el Norvegiaban bevandorlokent stb., de annyi ertelemzavaro hiba van a szovegben hogy nehezen vagy nem jon at a mondanivalo. Ez teljesen mas szint mint a helyesirasi hiba. A ceg akiknek mint 'proofreader' dolgozom ezt ugy kulonbozteti meg, hogy ketfele tarifa van: egy ha csak helyesirasi es nyelvtani hibakat kell javitani a szovegben, ez 'proofreading'. A masik szint - ami sokkal dragabb az ugyfelnek - a 're-writing', amikor az egesz szoveget ujra kell fogalmazni hogy az olvaso megertse mit akart mondani a szerzo. A poszt az utobbi kategoriaba tartozik.

Egyebkent nem fugg iskolai vegzettsegtol hogy ki milyen jol ir; vannak szarul fogalmazo bolcseszek, illetve olyan emberek mint Diggerdriver, akik sajat bevallasuk szerint nem vegeztek felsofoku tanulmanyokat de jobban irnak mint a legtobb 'bolcsesz'. Ez foleg tehetseg kerdese.

Len.Mag 2013.09.05. 13:03:50

@kozmopolita: @zopilote: Én is éreztem benne ilyen felhangot. Ha nem zavarná, nem is tartotta volna fontosnak megemlíteni. Vagy én pl. úgy fogalmaznék: "rajtunk kívül még rengeteg x, y, z nemzetiségű ember él itt".

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.05. 13:10:54

@tanato:

Nyilván.

Csak azt akartam érzékeltetni, hogy bizony Nyugat-Európán belül is jelentős fizetési különbségek vannak. Pl. Norvégia nagyon fent van, csak Luxemburg, Svájc, Monaco és Lichtenstein áll Norvégia előtt Európában. Hozzájuk képest Ausztria NAGYON el van maradva.

kozmopolita 2013.09.05. 13:42:17

@Len.Mag: @zopilote: Akkor most vagy ti vagytok paranoiasak, vagy én vagyok naív :)

LyukasBogrács 2013.09.05. 13:44:58

@kutya vacsorája:
"egyrészt csilliókkal jobb, mint egy-két kommentelőjé. "
A tiedenel egy fokkal jobb, de ez ne legyen ok az unneplesre.

Len.Mag 2013.09.05. 13:48:20

@kozmopolita: Még jó hogy nem azt mondod, hogy mindenki magából indul ki... :D

andaluzkutya 2013.09.05. 13:52:53

@kozmopolita: "Semmiféle rosszindulatból, de itt is, mint mindenhol amerre jártunk, rengeteg az arab, muszlim, stb."

Ebben a mondatban szerintem sincs semmi rosszindulat, én pl. amikor előszőr (és eddig utoljára) voltam az USA-ban, rácsodálkoztam, hogy mennyi fekete van mindenfelé, egész egyszerűen azért, mert előtte egész életmben láttam összesen vagy hatot belőlük...

"Nekünk is fel kellett mutatni a szerződést, és nem valami kiegészítő állást, hanem megnézik, hogy az állással eltartható-e a család. Bezzeg menekültként ez egyszerűbb, de Magyarországról úgy még nem lehet kimenni."
Ezzel azért lehet vitatkozni, hogy menekültként mennyire egyszerű, mert elég sokan ülnék évekig a menekülttáborban az elbírálásra várva és a végén lehet, hogy elutasítják a kérelmüket. Mindig vannak történetek az újságokban, hogy pl. menekültcsalád, hat éve jöttek, most hat éves a gyerek, nem is beszél máshogy, csak norvégul és végül mehetnek vissza, vagy akárhova. Tehát az EU-ból még mindig egyszerűbb. Más kérdés, hogyha valaki megkapja a menekültstátuszt, akkor lényegesen gondtalanabb életre számíthat, mint egy átlag EU-s állampolgár:) És ez azért bosszantó tud lenni...

zopilote 2013.09.05. 14:12:10

@andaluzkutya:
" Más kérdés, hogyha valaki megkapja a menekültstátuszt, akkor lényegesen gondtalanabb életre számíthat, mint egy átlag EU-s állampolgár:) És ez azért bosszantó tud lenni... "
En menekult voltam - mint az a tobbezer magyar " disszidens " is, aki a rendszervaltas elott hagyta el a hazajat ( kulonfele okok miatt ) - de de nem volt gondtalanabb eletunk, mint a befogado orszag polgarainak vagy akar legalisan bevandoroltaknak, sot!!!!
Egyszer sem hallottam, hogy ez bosszantott volna valakit. Igaz, mas vilag volt akkoriban, mint most.
Akit bosszant a menekultek gondtalan elete, kivanom nekik, hogy legyenek menekultek:( ( inkabb megsem, nem vagyok gonosz annyira ) :))))
( mentem a gyapotfoldekre, tovabbi jo vitat, hozzaszolast)

norvégleszek 2013.09.05. 14:25:23

Sziasztok!

Csak röviden. Én vagyok a szerző, jogosak a kritikák, ez igaz, de hozzá kell tenni, igen én töröm a magyart. Illetve nem sok időm van az írásokra, át kellene olvasnom mielőtt "blogolom". És tényleg csak úgy lett összeválogatva a bolgból ezért ilyen zagyva, úgy gondoltam ha valakit érdekel ott majd elolvassa. Persze ott sem tökéletes írás, de nem is a célom, inkább azért csináltam, hogy az ismerősök akik érdeklődnek irántuk ott megtalálnak.
És igen Norvégiában nem szinkronizálnak, Magyarországra gondoltam
És nem rosszindulatból hoztam fel a muszlinokat hanem tény, mint hogy járok végre norskkurs-ra ott pedig van lengyel, tájföldi, török, spanyol, litván és most már magyar is. Bevándorlóként nem "ekézem" őket, csak hallani errefelé is, hogy nagyon sokan meg sem akarják megtanulni a norvégot.
Teszem hozzá, nekem még nincs munkám, és a gyerek miatt mentünk ki. Autista, oldalakat lehetne regélni róla, miért nem maradtunk az országban. Talán mert mindenki a másik hibáját keresi, nem fogadjuk el a másikat. Nem kérek belőle, mert tudom sok konfliktustól kímélem meg magam. A sok agyoniskolázott, mindenhez értő, és lenéző emberektől. És még sorolhatnám. Nem kérek ebből köszönöm.
Ha nem is írtam helyesen, egy kicsit legalább megmozgatom az agyakat. És itt már most fantasztikusan állnak a gyerekhez. Ha fele igaz amit mondtak, ígértek, akkor talán itt van valamilyen jövője. És ez mindent felülír. Hozzáteszem én mindig is északra, vagy a hegyekbe vágytam.

Bonjour 2013.09.05. 14:43:14

@zopilote: ez csak egy reakcio arra a fektelen menekultbefogadasi kenyszerre, ami most eszakon tombol. Kultursokk a javabol. Es mig az atlagfeher atveszi a mentalitast es beletanul a kulturaba, szivesen is teszi, addig a szinesboruek java resze nem. Es emiatt igen, van mit siratni, mert elvész valami éppen. Ez szomoru. Majd 100 ev mulva az atalakult kulturalis kornyezetben az unokaink siratnak valami mast, mert akkorra kialakul vmi.
A penz masodlagos, de sokkal konnyebb es pc-bb ezzel harcolni.

Mondjuk nem ertem miert nem akad ott ertelmisegi aki ez ellen felszolalna. Aki marad, legyen skandinav, akarjon az lenni.... Akarmilyen borszinnel.

Bonjour 2013.09.05. 14:44:53

@norvégleszek: szimpi a kommented, es minden jot kivanok!

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.05. 14:51:05

@zopilote: Meg ne felejtsuk el hogy volt egy hatalmas kulonbseg kozted es a tipikus iszlam bevandorlo/menekult kozott. Hogy Te be akartal es be is tudtal illeszkedni, ok pedig (tisztelet a kivetelnek) nem akarnak...

Behuztad fuled-farkad es kuzdottel erte hogy egy hosszu tavu nyugodt eletet tudj magadnak felepiteni az uj hazaban.

Hidd hogy ha te is folyamatosan matyohimzeses bormellenyes csuhaba csattogtatod vegig a karikas ostorod Quebec-en keresztul mikozben hajtod a marhakat a parkba legelni. Orditozva magyarul karomkodsz az utcan es este megeroszakolod az elso szembe jovo feher not egy sotet sikatorban, akkor teged sem neztek volna jo szemmel.

Nyilvan sarkitok, de csak azert hogy erthetobb legyen.
A nyugati orszagoknak nem azert vannak komoly problemai az iszlam es afrikai bevandorlokkal mert nekik mas szinu a boruk meg mert turban van a fejukon, hanem mert hiaba elnek evtizedek ota Europaban, az istennek... bocsanat, az allah-nak sem akarnak ugy viselkedni mint egy normal europai.

Ismetlem, TISZTELET A KIVETELNEK, de azert az elmult evekben eleg sok bevandorlok szitotta felkeles volt szerte Nyugat-Europaban (lasd a nyar elejei stockholmi nyujtogatasokat), ami nekem ugyebar kicsit visszas mert en speciel nem harapok bele a kezbe, ami enni ad...

Es azt hiszem ilyenkor maximalisan jogosan mondja az amugy beketuro es a raeroltetett gusztustalan mu-PC csuha alol kikandikalva a nyugati allampolgar, hogy mar elnezest, de ha neked nem jo itt a segelyen es meg lazadozni van kedved, akkor miert nem takarodsz el a budos francba?

2013.09.05. 15:08:46

@Don Kartasch: Bocsi, de szerintem ezek szerintem nem fair kommentek. Globalizacio van, ami azt jelenti hogy vilagszerte hodit a nyugati kultura. Pl. azsiai, afrikai orszagokban egyre tobb fiatal nyugati ruhaban jar, angolul beszel, nyugati zenet hallgat, nyugati eteleket eszik (pizza, hamburger) stb. Ezzel parhuzamosan, sokkal kisebb mertekben, nem-nyugati kulturak is terjednek a nyugati vilagban. Egy atlagos azsiai idos ember pl. lehet hogy nem orul neki hogy az unokaja farmerban jar, pizzat eszik, stb., de el kell fogadnia hogy ez az elet resze. Ugyanakkor idos es / vagy szuk latokoru nyugatiak egyre inkabb kenytelenek elfogadni hogy fura ruhaban jaro, fura eteleket evo, fura zenet hallgato sotet boru alakok elnek a szomszedsagukban. Ez van, globalizacio, ha a teljes kepet nezed, meg mindig messze sokkal jobban terjed a nyugati kultura vilagszerte mint mas kulturak a nyugati vilagban, es ez egy tovabbra is erosodo tendencia.

2013.09.05. 15:15:19

@Don Kartasch: Ja es egy atlag azsiai stb. szemeben a feher ember ugyanannyira kulturalatlan lehet, mint forditva. Pl. az arab orszagokba egyre tobb nyugati bevandorlo koltozik az ottani magas fizetesek miatt, es a helyi lakosok nem orulnek neki hogy a feherek - nyilta vagy titokban - alkoholt isznak, 'erkolcstelen' ruhakban jarnak, hazassag nelkul elnek egyutt stb. Ez ott antiszocialisnak es elfogadhatatlannak szamit.

2013.09.05. 15:24:06

@norvégleszek: 'Autista, oldalakat lehetne regélni róla, miért nem maradtunk az országban. Talán mert mindenki a másik hibáját keresi, nem fogadjuk el a másikat. Nem kérek belőle, mert tudom sok konfliktustól kímélem meg magam. A sok agyoniskolázott, mindenhez értő, és lenéző emberektől. És még sorolhatnám. Nem kérek ebből köszönöm.'

Igy mar sokkal erthetobb az egesz tortenet, hogy megemlitetted a fiadat, es oszinten kivanom hogy boldogok legyetek Norvegiaban.

Szerintem en meg mas kommentelok nem hibakat kerestek benned, de az embert az alapjan itelik meg amit eppen csinal. Pl. mikor en sok evvel ezelott gyarban dolgoztam, szornyu volt a munkam, en voltam messze a leglassabb a csapatban - pedig mindenemet beleadtam - es a tobbiek mindig kritizaltak, nem bantoan, de tudtomra adtak hogy sajnos nem en vagyok a legjobb gyari munkas akit valaha lattak. Nem annak alapjan iteltek meg hogy pl. milyen jo jegyeket kaptam az iskolaban vagy milyen jo irodai dolgozo lennek, hanem az abban a kornyezetben nyujtott teljesitmenyem alapjan. Ezt a kockazatot vallaltam azzal hogy gyari munkara jelentkeztem, pedig tudtam hogy nem leszek benne nagyon jo. Ugyanigy, ha te ugy dontesz hogy megjelentetsz egy irast az interneten, akkor azzal kell szamolnod hogy mint irot fognak ertekelni, fuggetlenul attol hogy pl. milyen jo autoszerelo vagy.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.05. 15:30:52

@Mirjam2: Mondom, turbannal, borszinnel, ilyesmivel semmi bajom. Tolem abban van amiben akar, azt eszik amit akar, olyan zenet hallgat amit akar

Csak tanuljak meg az adott orszag nyelvet, probaljanak munkat szerezni, es ne legyen mar a vallasi kulonbseg felhatalmazas megeroszakolasokra meg egyeb bantalmazasokra. Meg nem kene lazadozni, gyujtogatni es szitani feszultseget.

Nem azt mondom hogy hagyja otthon a kulturajat teljes mertekben, de igenis alkalmazkodjon olyan szinten az europai eletmodhoz, hogy ne zavarja az "oslakosokat". A noket nem kezeljuk egy szinten a vaddisznoval meg akkor sem ha atlatszo miniszoknyaban van, nem gyujtjuk fel a szomszed kocsijat csak azert mert nem kapok automatikusan segelyt es nem harapom meg a rendort, aki udvariasan megker hogy tartsam be a szabalyokat, ilyen aprosagok csak...

Amugy az en tapasztalatom szerint a tipikus azsiai bevandorlok (kinai, thai, vietnam, stb.) tudnak a legjobban beilleszkedni. A legritkabb esetben csinalnak cirkuszt, dolgoznak rendesen, hangjukat sem hallani.

nyuszigonosz 2013.09.05. 15:42:32

Gyönyörü képek! Posztot majd elolvasom, ma olyan teli nap van. :-))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.05. 16:03:56

@kutya vacsorája: "húsz fok+rövidnadrág. a poszter már most skandináv:) húsz fokban én usankában vacogok."

Igen? :D
Nálam 16 fok körül van a rövidgatya+póló határa.A szandál olyan 22 fölött játszik és 25-26 fölött megyek a tóra fürdeni... :-)
Lehet, hogy én is eleve ide lettem teremtve.
De ezek a svédek is keményen fázósak valahogy.Mikor tavasz végén először veszek klottgatyát, mindig néznek rám hosszúnadrágból, meg átmeneti kabátból.Aztán meg én nézek rájuk, hogy mi van, egy sz@ros magyarf jobban bírja a "hideget" mint az északi népség?!? :D Szóval vicces tud lenni...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.05. 16:05:28

@kutya vacsorája: "húsz fok+rövidnadrág. a poszter már most skandináv:) húsz fokban én usankában vacogok."

Igen? :D
Nálam 16 fok körül van a rövidgatya+póló határa.A szandál olyan 22 fölött játszik és 25-26 fölött megyek a tóra fürdeni... :-)
Lehet, hogy én is eleve ide lettem teremtve.
De ezek a svédek is keményen fázósak valahogy.Mikor tavasz végén először veszek klottgatyát, mindig néznek rám hosszúnadrágból, meg átmeneti kabátból.Aztán meg én nézek rájuk, hogy mi van, egy sz@ros magyarf jobban bírja a "hideget" mint az északi népség?!? :D Szóval vicces tud lenni...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.05. 16:31:16

@Don Kartasch: ez nem +1, hanem plusz száz, kábé.Csak megerősíteni és csatlakozni tudok ezen véleményhez.Aki a segélyből tengetett nagy jólétében kocsikat gyújtogat, erőszakoskodik, nem bír beilleszkedni, az takarodjon vissza feka-afrikába, meg közel-keletre....Pokolba az egész pc-s álszenteskedéssel...

Ginlia 2013.09.05. 16:32:49

A képek gyönyörűek!!! A nyelvtanulásos résszel pedig egyetértek. A legjobb befektetés manapság...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.05. 16:35:42

@Mirjam2: Oké, értem amit mondasz.Csak egy kérdésem lenne: szoktak-e ezek a betelepülő fehérek randalírozni, gyújtogatni, felvonulásokkal akadályozni a közlekedést, segélyeket felvenni (egyáltalán adnak nekik?) ,totálisan megtagadni mindenféle együttműködést a helybéliekkel?
Télleg nem tudom, azért kérdezem...
Bár van egy sejtésem, de az most mellékes.

norvégleszek 2013.09.05. 17:32:18

Igen, nekem is "csak" annyi a problémám, hogy aki országot vált, az próbáljon beilleszkedni. Sőt ne próbáljon, hanem illeszkedjen be. Nem megy? Akkor jól sem fogja érezni magát, haza lehet menni akkor. Vagy ennyire nem érdekli ezeket az embereket, hogy hogyan élnek az helyiek? Pont ezen szoktam kiakadni, hogy pl egy muszlin nő, miért nem mer "kibontakozni" a szó szoros és átvitt értelmében is. Még mindig fél az elnyomástól, a következményektől? Norvégiában pl? Nem bízik az itteni jogban? Mennyire mélyen bennük van az elnyomottság érzése? Pedig itt szabad lehetne végre. Na mindegy.
És nem baj ha valaki kritizál, mert joga hozzá, csak nem hinném hogy pont az én helyesírásom, vagy ne mírásom a lényeg. Direkt hagytam benn az előbb, mert automatikusan ír az ember, és csak ha megy a piros aláírás akkor figyel oda (és nem húzta alá). És ezért is lehet, hogy nem túl magyaros amit írok (már általánosban én voltam az osztály bohóca ezen a téren, ja és még annyit, hogy érettségire készülve, úgy volt, hogy 4 (irodalom 2 és nyelvtan2) jegyből csak egy lehet elégtelen. Elemzéseket nem bírtam, így muszáj volt nyelvtanra rámenni. De az ember elkényelmesedik, (nem ír eleget, a gép javít helyette, stb...) és a gép a fogalmazási hibát nem javítja. Főleg ha át sem olvasom... Viszont ha valaki sokat ír számítógépen, újra tisztában lehet azokkal a szavakkal amiben bizonytalan.
Az otthoniaknak megígértem, hogy minden nap rakok fel új bejegyzést a blogra...néha csalok... úgyhogy akit érdekel érdemes néha ránézni.

Északifény74 2013.09.05. 18:05:06

@norvégleszek:
Velkommen til Norge!:)

Ismerősen hangzott a történet, az eladott házról, az autista gyerekről, a közvetítő cégről, amit feleséged már otthagyott, az öregotthonokról és a kiköltözésről:) Ugyanabba a nyelviskolába járt a barátnőm,mint a feleséged, aki szintén kijött és már a nyáron itt dolgozott az országban.

Kitartást nektek, és ne adjátok fel, ha fura dolgok bukkanak fel, akkor sem!!!

:)

Frőczy Sanyi 2013.09.05. 18:24:34

Jó volt olvasni ezt a kos beszámolót, bizony nekem is nagy mehetnékem támadt a képeket látva. A nyelvtanulás és a film szinkronizálás nekem is a vesszõparipám, az ótvar minõségû szinkron elveszi teljesen a filmek/sorozatok élvezeti értékét szvsz. Szerencsére abban a helyzetben vagyok, hogy a neten minden megtalálható és még tudok is olyan szinten angolul, hogy felirat se kelljen :) (most pedig belevetem magam a kommentek olvasásába)

andaluzkutya 2013.09.05. 18:41:14

@zopilote: menekült és menekült között lényeges különbségek lehetnek. Sajnos nekem első kézből vannak elég rossz élményeim néhány menekülttel, ahogy erőteljesen visszaélnek a rendszerrel. És ismerek párat, aki többet akart annál, minthogy hogyan tud minél több segélyt, támogatást leakasztani és szép életet építettek itt fel. Minden tiszteletem az övék.
Ami bosszantja a helyieket és engem is az az, hogy agyontámogatják őket, de ezt sokan "életjáradéknak" tartják, nem "pályakezdési támogatásnak". És mellé sokan magukkal akarják hozni azt a kultúrát, ami elől menekültek. Pl. második generációs menekültek visszaküldik a lányaikat körülmetéltetni, nézeteltéréseket késsel, egyéb eszközökkel akarják megoldani, a már sokszor emlegetett nők tisztelete stb.
De irigyelni semmiképen sem irigylem őket, nagyjából sejtem, hogy miken mennek keresztül, amíg ide eljutnak. De ezzel a lehetősséggel szerintem akkor se visszaélni kellene, hanem élni.

Bonjour 2013.09.05. 18:45:30

@norvégleszek: nyugi, ne porogj ezen. Egy resz nem volt ertheto ugyan a kontextus miatt (18. bek), de nekem pl. tetszett, amit irtal, elvezetes volt olvasni... Es nagyon eletszagu.

En is kaptam itt azert valakitol, miert nem modositom a billentyuzetet. Mert. Mert dolgozom, es idonkent csak benezek. Es ugye kiderul, h nem magyarul irok.

Szoval nyugi.

Inkabb azt mondd el, hogyan probalsz munkat talalni. Segitenek? Van otleted?

andaluzkutya 2013.09.05. 18:50:01

@Mirjam2: "Globalizacio van, ami azt jelenti hogy vilagszerte hodit a nyugati kultura. Pl. azsiai, afrikai orszagokban egyre tobb fiatal nyugati ruhaban jar, angolul beszel, nyugati zenet hallgat, nyugati eteleket eszik (pizza, hamburger) stb.
...
Ez van, globalizacio, ha a teljes kepet nezed, meg mindig messze sokkal jobban terjed a nyugati kultura vilagszerte mint mas kulturak a nyugati vilagban, es ez egy tovabbra is erosodo tendencia. "
Ez alighanem igaz, de vedd figyelembe, hogy nem mindegy, hogy valamit választanak vagy rádkényszerítenek. Az ázsiai fiatalnak kötelező nyugati ruhában járnia? Kötelező nyugati zenét hallgatnia? Miközben pl. van olyan muszlim itt, aki követeli, hogy Norvégia legyen muszlim ország és szabjanak meg mindent a korán szerint, aki meg nem úgy tesz, azt büntessék, lehetőleg ugyanazon elvek alapján. Ez azért nem mindegy. Szerintem.

Rönkugró 2013.09.05. 19:17:36

Hehe, igazi korai lelkesedesbol fogamlazott poszt. Nem baj, majd elmulik:) Sok ujdonsag, termeszet, norskkurs, kis falu.... hat tartson ki a lelkesedesetek!

Nekunk ez a stadium kb 1 evig tarott. 5 ev utan meg mindig szeretunk itt elni, de mar eszunk agaban sincs itt megoregedni.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2013.09.05. 19:17:36

@norvégleszek: Az biztos, hogy nem fogod megbánni Norvégiát!
Csodálatos ország, nagyon szeretem.
Többször is voltam ott dolgozni egy-egy rövidebb idöre, és mindig nagy élmény volt: a tájak, az emberek, az ottani munkakörülmények (egészségügy).

Az én norvég vonatkozású élményeimröl itt olvashatsz (ezek között is van pár képes poszt is):

noreg.blog.hu/tags/Norv%C3%A9gia

Kim Jong Un 2013.09.05. 19:17:36

Az a szomoru, hogyha nekunk annyi olajunk es gazunk lenne mint a Norvegoknak, a boszmeek akkor is ide jutattak volna az orszagot, mert azt a penzt is elbasztak volna es mind ment volna a zsidoknak!

Circus 2013.09.05. 19:17:36

@M. Úr: valaki magyarázza már el, mi a baj a 'párom' kifejezéssel, ha végül is az, nem?

Circus 2013.09.05. 19:17:36

Hogy ON legyek: gyönyörű hely, nem kérdés, de valószínűleg lesznek majd unalmasabb napok, amint beköszönt a tél, kikötővárosok rendszeres problémája, hogy nem nagyon lesz mit csinálni.
Az árak húzósnak tűnnek innen nézve, nem akarnék turkálni senki zsebében, de nem mindegy, hogy mennyiből annyi az amennyi...?

Billy a kölyök 2013.09.05. 19:17:36

@Don Kartasch: Ebben kétségtelenül sok igazság van, és az alapján amit a skandináv országokról hallani-olvasni, a posztíró jobban teszi, ha nem norvégul tanul, hanem arabul, vagy esetleg valami afrikai nyelven, mert hamarosan az lesz ott a hivatalos...

Shopping 2013.09.05. 19:17:36

az sem zavar, hogy 6 hónapon keresztül tulajdonképpen 3kor éjszaka lesz? Nem ezért alkesz az összes skandináv?

pamut 2013.09.05. 19:32:11

Úristen de gyönyörű hely. Fáj hogy nem lehetek ott.

pamut 2013.09.05. 19:35:15

@norvégleszek: Miért töröd a magyar, honnan származol? És milyen melót keresel, van esélyed valamit találni? Mihez értesz?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.05. 19:56:09

@Bonjour: Tul ridegek. 3 het alatt lehet nem tunt fel a posztolonak, de mikor kinn eltem, koleszban lakva eleg ocsmany backdoor kommunikacit levagtak. Tulkeppen elvartak volna, hogy utanuk takaritsunk... Angolul kiirtak, oke, kitakaritottuka konyhat, erre hogy a tobbit is?! Oket sosem lattam takaritani amugy... Szoval nekem emberileg kevesbe jott be Norvegia, a svedek sokkal baratsagosabbnak tuntek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.05. 20:03:03

@Don Kartasch: reszben egyetertek.

Ugyanis engem viszont zavar, hogy mikozben nekem bankban, repteren le kell vennem a sapkat, vagy a bukosisakot, kotelezoen, addig a ninjalanykakat senki sem kotelezi a fuggonyeik elhuzasara. Meg kell erteni, ez europai kulturkor, ha nem tetszik haza lehet menni, de itt nem szokas eltakarni az arcot. Ugyhogy legyenek szivesek nikab nelkul lenni, vagy pedig legyen rajuk ervenyes ugyanaz a torveny: ha nekem tilos eltakarnoma z arcona fenn emlitett helyeken, akkor legyen nekik is tilos.

Azt hiszem a guineaknak vannak szines ruhaik, na a o nemzeti oltozekevel nincs ilyen bajom , leven az arcot nem rejtik el.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.05. 20:05:24

@M. Úr: ez meg szimplan hulyeseg, nokent van baratnom, de az nem a parom:P Es nemis olyan baratno, mint amire te gondolsz. Meg egyebkent is , az ember parja tobb mint egy szimpla barat, szoval f.....g amit nehanyan probalnak sulykolni. Igen az embernek is lehet parja, megtalalja a parjat, szokas mondani.

Bonjour 2013.09.05. 20:12:34

@tildy:): ezzeĺ teljesen egyetertek

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.05. 20:15:13

egyébként azért sem szeretem az ilyen a "muszlimok így meg úgy " általánosításokat, mert x év alatt kb 10 olyan nőt láttam, aki eltakarja az arcát (Malajzia, Indonézia, Thaiföld, stb). illetve hazudok - Langkawi és Kuala Lumpur tele van közel-keleti turistákkal, ők teljesen feketében járnak a beachen is (a legjobb az volt, amikor full nikábban ment parasailingezni két csaj! tiszta vagány ninják voltak).
nagyon nem kellene a világ összes muzulmánjára ráhúzni a nagyon rossz tapasztalatokat (amiket egyébként simán elhiszek, nem arról van szó, hogy tagadnám a veszélyes tendenciákat). simán vannak olyan helyek, ahol mindenki muzulmán, de senki nem hord kendőt, még csak hosszúujjú inget sem, nincs szegregálva a férfiaktól, együtt dolgoznak, simán leülnek egymás mellé a buszon, stb.

Bonjour 2013.09.05. 20:16:35

@tildy:): hm... Ez erdekes. Alig ismerek norvegot, inkabb csak futolag. De el tudom kepzelni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.05. 20:23:30

@Chang Yai: Nekem majd minden napra jut legalabb egy, de sokszor 5 ilyen is.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.05. 20:26:17

Na szóval...

kepfeltoltes.hu/130905/3a02fa619589a60ca89582080bb4806a788a0eeb_m_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Nagyon jól döntöttek hogy Norvégiát választották. A gyerek szempontjából mindenképp.
A gazdag nyugati vagy északi országokban a fogyatékosok olyan megkülönböztetett figyelmet olyan ellátást olyan támogatást kapnak amiről Magyarországon álmodni sem mernek.
A fiam osztályába jár egy autista gyerek tudom miről beszélek.
A poszt tetszett, nincs azzal baj hogy első rácsodálkozásból született.
Sok sikert kívánok nekik és emberi életet a fiuknak.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.05. 20:38:35

@diggerdriver: "The connection has timed out"
(na az internet az ezerszer bosszantóbb, mint a csótányok.)
szóval majd holnap / alkalomadtán visszajövök vitatkozni, ha van mit ;-) (a melóban jobb a net.)

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.05. 20:51:24

@Billy a kölyök: "Ebben kétségtelenül sok igazság van, és az alapján amit a skandináv országokról hallani-olvasni, a posztíró jobban teszi, ha nem norvégul tanul, hanem arabul, vagy esetleg valami afrikai nyelven, mert hamarosan az lesz ott a hivatalos..."

Hat ezt a szintet szerintem soha nem fogjak elerni.
Egyelore meg turnek, de a felszin alatt mar lehet erezni hogy ez nem palya nekik... Hosszabb beszelgetesek utan, azert kibokik hogy nem szeretik ok sem ha hulyenek nezik oket a menekultek.

Norvegianak meg van az az elonye hogy nem az EU tagja szoval sajat maga dont a bevandorlasi politikajarol. Illetve nem szoktak a dolgokat csak ugy a szonyeg ala soporni. Teny hogy nem szeretik a konfliktust nyiltan felvallalni de nem is turik el ha valami nem ugy megy, ahogy annak mennie kene...

Gondolom meg egy darabig varnak, aztan majd egyik pillantrol a masikra hirtelen nagyon meg fog valtozni a menekult statusz korulmenye meg a juttatasok merteke.

Andaluzkutya majd kijavit, de tudtommal mar most is napirendi ponton van felejuk hogy erosen visszaveszik a szocialis juttatasok merteket.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.05. 20:57:17

@tildy:): Igen-igen. Igazad van amugy.

Ebbol volt nem olyan regen eleg nagy cirkusz a franciaknal. Mert ugye naluk be van tiltva ez a burka (ha engem kerdeznek, nagyon helyes). Es egy ilyen burkas hazasparhoz odament a rendor es tiszteletteljesen megkerte oket hogy faradjanak haza es az asszony oltozzon at mert ebben nem lehet az utcan, mire a fazon minden szo nelkul kessel esett a rendornek... No comment...

En ugyan eleg radikalis vagyok meg szocialis erzek sem sok szorult belem, de az elso ilyen eset utan menedekkerelmet elvenni, nyilvantartasi rendszerbol torolni, orszagbol kiutasitani es az elso vonatra feltenni abba az iranyba amerre o keri...

én már a fény gyermeke vagyok 2013.09.05. 21:12:16

Most már értem miért vannak olyan kevesen ezek a norvégok. Egyszerűen megfulladnak az 1000 forintos tejtől. Jelzem, belőlem jó norvég lenne, abba én is belefulladnék, pedig kajára és nőre sose sajnáltam a pénzt.

♔bаtyu♔ 2013.09.05. 21:12:16

Azért jól látszik, hogy a gyönyörű hely mennyire relatív fogalom.

Poszterként ez a táj pld. a garázsban semmi gond. De hogy ott lenni, ráadásul úgy, hogy egy hét múlva nem jössz vissza, na azt nem. Nyáron hülyét is kapnék, hogy nálunk tombol a nyár, Balcsi, itt meg 20 fok, esik az eső. A Himmalája is gyönyörű.

Én azt a posztert irigylem, aki a kanári szigetekről írt. Ráadásul még a viszonyok is jók.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.05. 21:17:15

@diggerdriver: Igen, neked valaszkent a kepedre, te irtad, hogy ez sokat elmond, erre irtam, hogy ez a video is ... Amugy tobbieknek si szantan.

tanato 2013.09.05. 21:17:17

@α Ursae Minoris: Jó a blogod kolléga!Beleolvastam.Most már itthon vagy,esetleg más országban?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.05. 21:20:58

@tildy:):
Kösz Csoki sokat segítettél:)))))))))))))

tanato 2013.09.05. 21:21:12

@tildy:): Nincs ott semmi gond,régebben tényleg nem volt divatban a párom kifejezés,de manapság már már házastársra,élettársra,menyasszonyra,barátnőre ,mindenre használják.De aki pl. régen elköltözött MO.-ról annak tényleg furcsa.De ilyen az élő nyelv ,állandóan változásban van.Már egy 10 év is érthetetlenséget okozhat sok kifejezésnél.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.05. 21:26:57

@tanato: hat, bar nekem is van volegenyem, de eszembe nem jut annak hivni "nyilvanosan". Nem azert mert nem vallalnam fel, egyszeruen annyira "regimodi" a szo.

BalazsMate · http://stockholm.blog.hu 2013.09.05. 21:42:22

@Don Kartasch: Egyetertek. Sok menekult erkezik folyamatosan Skandinaviaba (pl. most a sziriai helyzet tesz rola), de meg mindig föleg csak elszigetelt lakotelepeken elnek.
Elöbb utobb szerintem is limitalni fogjak a szamukat. A többseguk pedig szep lassan beilleszkedik (tovabbra is arab zenet hallgatnak majd, de lesz munkajuk, karrierjuk, adoznak, stb.).
A bunozok meg lehet hogy a szomszedos Oroszorszagbol, vagy az EU-tag Romaniabol jönnek at, legalisan.

Es hogy miert allando tema Skandinavia eseten a muszlim bevandorlas?
Mert egesz egyszeruen nem illenek ide. Sem kinezetileg (ezen tulteszi magat az ember), sem kulturalisan.
A mara "vilaghiruve" valt stockholmi kulvarosokban en erzem magam hulyen feher emberkent az azsiaiak/afrikaiak között. Az elsö kulturalis sokk az, hogy magyar ember Magyarorszagon nem lat ennyi kulonbozo naciot egy helyen. A masik az, hogy mindezt Skandinaviaban latja, ahol elvileg (gyerekkorunkban meg ugy tudtuk) mindenki szöke :)

De tenyleg nem erröl kellene beszelnunk Norvegia kapcsan, hanem a szep fjordokrol :) En is tervezek egy latogatast, de meg nem tudom merre induljak (Bodo, Bergen, Ålesund, Tromsö?)

venator 2013.09.05. 21:56:56

@norvégleszek:

muszliM az a szerencsétlen, gondoltam szólok. A muszlin az egy pamutféle.

A kendőt pedig nem azért hordják, mert kötelező. De ebbe bele se menjünk....

Amúgy sok szerencsét nektek, szükségetek lesz rá. Három hét után én is azt hittem, hogy megfogtam az Isten lábát.....

andaluzkutya 2013.09.05. 22:08:02

@Don Kartasch: még annyit azért hozzá kell tenni, hogy ha jól tudom, Norvégiában évente kb. 1500 ember kapja meg a menekültstátuszt. Ez 30 év alatt 45000 ember. Azért az nem egy irtózatos szám. De szerintem a menekültek támogatásán mindenképpen változtatni kellene, valamifajta határidőket meg elvárásokat kellene megfogalmazni, mert a gond az, hogy felnő egy olyan réteg, amelyik azt látja, hogy a szülők nagyon jól élnek a semmittevéssel, így nem sok okuk lesz ezen változtatni.

norvégleszek 2013.09.05. 22:09:08

Tök mindegy merre indulsz, eddig ezt tapasztaltam... itt mindenhol van mire rácsodálkozni azt hiszem
Kérdezték páran mihez kezdek? Autószerelőnek tanultam (alig dolgoztam benne), építőipar vagy 6 év biztos, ebből 2005-től vállalkozás (már mást csinálunk, még nem szüntettük meg) de ugye nem kell kitérni milyenné vált a magyar építőipar, mekkora a körbetartozás, pedig szerettem csinálni. Tavaly elvégeztem egy AWI hegesztő tanfolyamot (úgy volt Hollandiába megyünk oda nagyon kellenek, itt meg Stavanger környékén lenne nagyobb lehetőség), masszázs tanfolyamot végeztem... és azon gondolkodtam (mivel van itt "Thai take away") itt megcsinálom a "gesztenye gusztikát" (gesztenye mert gesztenye, gusztika mert gusztusos,úgy is jól esik a hidegben egy kis sült gesztenye)... egyébként elmegyek akár kukásnak is, gondoltam én, de itt ez úgy működik, hogy a kukásautó sofőr egymaga van, a kukákat oldalról emeli be, ki sem kell másznia az autóból, úgyhogy ez kilőve. Mivel ez turisztikai központ, és sok nyári munkás kellett, legrosszabb esetben jövő tavasszal akad valami. A lényeg egy fizuból ki tudunk jönni, persze nem ez a cél... ugye én úgy voltam vele, ha nem találok munkát tovább állunk, de ha gyereknek meg tök jó lesz??? akkor nincs mese, majd pecázom, legalább a betevőre ne kelljen költeni... ja és én nem aggódom, hogy mi lesz télen, alig várom... ja és minden szokás kérdése, mert itt is szoktak fürdeni a tengerben, az viszont igaz, hogy a bikinis csajok látványa hiányozni fog, főleg, mert mielőtt kijöttünk, 1,5 hónap Balatonnál "húztunk" ki. Egyébként szerintem megdöntöttük a balcsinál ott lakó és legkevesebbet strandoló rekordját. Én nem vagyok oda a strandolásért.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.05. 22:17:28

@Bajen: En fel evig eltem Ålesund-ban. :) Maradjunk annyiban hogy nem veletlenul szoktak megvalasztani Norvegia legszebb varosanak. :)

static.panoramio.com/photos/large/6947344.jpg

(bar nekem Trondheim tetszett a leginkabb, de ezt sokan nem szoktak elfogadni :D )
Ha meg mar ott vagy Sunnmøre-ben, akkor mar csak egy kopes a hires-neves Geirangerfjord, ami a Preikestolen utana talan a 2. legnepszerubb ikonikus turisztikai pontja Norvegianak. Ugyancsak okkal! :)

www.nordicexperience.co.uk/sites/nordicexperience.co.uk/files/images/tour/hero_shot_1.jpg?1336663406

Sajnos Bodø kornyekere meg nem jutottam el, de en eddig arrol a kornyekrol lattam a legszebb fenykepeket: Bodø - Narvik - Harstad.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.05. 22:23:13

@venator: Ejj-ejj, mindig te vagy az egyetlen aki negativ velemennyel van a skandikrol ugy hogy elt is naluk. Nagyon-nagyon sok embert ismerek es lattam aki ott telepedett le itthonrol. Te vagy az egyetlen aki hazakoltozott onnan. Ez olyan 1 a szazhoz arany. Tudom, nem egy repezentativ felmeres, de ne akard mar elvenni a kedvuket azert mert neked nem jott ossze. Ez olyan gonosz. :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.05. 22:23:45

@Don Kartasch: piszok rossz a memoriam , de ti voltatok velunk egyidoben a "masik" csapat? jol remlik?

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.05. 22:26:23

@tildy:): Azt hiszem nekem is baj lehet a memoriammal mert nagyon nem vagom mirol van szo. :D

Te nem Erasmus-al voltal kinn?
En tavaly meloztam naluk fel evet a hajoiparban, szoval lehet osszekeversz valakivel. :D

Azota is azert az orszagert dobog a szivem. :) Most meg par evig "dolgom van UK-ben", de ha vegeztem, akkor azonnal irany vissza eszakra! :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.09.05. 22:50:22

@Shopping: Jajj, istenem, de nagyon erősek ezek a hiedelmek még mindig odahaza.Kb a tél közepén, dec végétől feb. közepéig van az a "sötét" szakasz, hogy 8-9 körül jön fel a nap és du. 2-3 felé lemegy.Mindezt az Oslo-Stockholm-Helsinki vonalon értem.Éltem fent a sarkkör közelében is, ott kb még egy óra előny a sötétség javára.Ettől kell "depibe" esni, meg alkesszá válni?Pesten se sokkal hosszabb a világos (mondjuk 8-16ig), tudom, mert ott meg éltem 35 évet...
És cserébe a "hű de sok" sötétségért, nyáron meg 22 óra világos van, ami nagyjából páratlanul jó dolog.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2013.09.05. 23:06:35

@tanato: Köszönöm szépen. :-)
Stochkolmban lakom, most már ez az "itthon" - de néha átugrok Norvégiába is dolgozni, mert majdnem ugyanaz a nyelv, és noha Svédország is szép, de a fjordok az azért mégiscsak egy más kategória. :-)
Te hol dolgozol?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.05. 23:19:33

@Don Kartasch: akkor nem szoltam, csak alesund, meg a fel ev stimmelt.

@geegee: :D pontosan!

tanato 2013.09.05. 23:28:26

@α Ursae Minoris: Én Magyarországon dolgozom háziorvosként.Érdemes lenne a blogodat a Webdoki.hu-ra is felrakni,van ott egy rész ami a fiatal kint dolgozó orvosok beszámolóinak van fenntartva.

2013.09.06. 00:12:30

@andaluzkutya: 'Ez alighanem igaz, de vedd figyelembe, hogy nem mindegy, hogy valamit választanak vagy rádkényszerítenek. Az ázsiai fiatalnak kötelező nyugati ruhában járnia? Kötelező nyugati zenét hallgatnia? Miközben pl. van olyan muszlim itt, aki követeli, hogy Norvégia legyen muszlim ország és szabjanak meg mindent a korán szerint, aki meg nem úgy tesz, azt büntessék, lehetőleg ugyanazon elvek alapján. Ez azért nem mindegy. Szerintem.'

Ok, felhozok egy peldat: nyugati NGO-k es veluk szimpatizalo helyiek rendszeresen, szisztematikusan nyomast gyakorolnak 'harmadik vilag'-beli orszagokra hogy fogadjak el a nyugati ertekrendet. Pl. legyen Nepalban meleghazassag, stb. Ez ellen a helyiek nagy resze tiltakozik, a nyugati kultura befolyasat latjak benne, aminek nem orulnek; ugy erzik hogy a Nyugat eroszakosan rajuk akar kenyszeriteni egy ertekrendet ami szerintuk rossz.

Latcho Rom 2013.09.06. 00:22:20

Nagyon szep hely, valoban.

A norveg s angol tanulasa mellett talan erdemes lenne a magyar fogalmazast is fejleszteni.

2013.09.06. 00:23:39

@geegee: Nyilvan nem szoktak nyugatiak segelyeket felvenni keleti orszagokban, de nem azert mert a nyugatiak olyan jo fejek, hanem mert a keleti orszagok nem adnak segelyeket. Viszont tele van Azsia pl. britekkel akik segelyt vesznek fel Nagy-Britanniaban es abbol a penzbol elnek, utaznak Azsiaban. Es Nagy-Britannia altalaban tele van angolokkal akik segelyeken elnek, pedig teljesen egeszsegesek es dolgozhatnanak.

Ami pedig a masik kerdesedet illeti: lehet hogy nem gyujtogatnak kulfoldon (mikor itt volt a 'lazadas' Londonban, a legtobb gyujtogato brit volt, szoval szivesen gyujtogatnak itthon), de sokszor antiszocialisan viselkednek es olyan modon ami megzavarja a helyi kozossegek eletet: pl. isznak, hazassagon kivuli szexualis kapcsolatokat kezdemenyeznek, stb., ami a helyi kozosseg szamara erosen negativ kovetkezmenyekkel jar. Es pl. vannak ilyen esetek is: www.dailymail.co.uk/news/article-1300477/Briton-held-wearing-bikini-Dubai-shopping-mall.html

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.06. 00:39:10

@Mirjam2: azert megneznem , hogy pontosan milyen szarmazasu britek voltak ...

Alaister Grand 2013.09.06. 04:44:47

Poszter tapinthatóan roppant lelkes, mert úgy kapkod összevissza, mint kiscica a mozgó fényfolt után... :)

venator 2013.09.06. 04:44:48

@Don Kartasch: Szo sincs rola, hogy rossz velemenyem lenne roluk. Inkabb csak nem idealizalom oket mert semmivel sem jobbak vagy rosszabbak nalunk.

Amugy nem en vagyok az egyetlen, egy rakas embert ismerek aki hazajott. Eszakrol is, de Svajcbol is. De nem is hiszem h mulik ezen barmi. Kimegyunk, kiprobaljuk es eldontjuk.
:-)

pappito · http://pappito.com 2013.09.06. 06:19:36

@Mirjam2: igen, vannak ilyen esetek is, de:

1. a csaj fel volt öltözve, nem bikinben volt amíg körül nem vette a hisztis tömeg
2. letartóztatták és elvitték a rendőrök
3. megüntették közszeméremsértésért
4. turista volt és nem ott lakó

Amúgy teljesen jogos, kis is van írva a mallban (a cikk szerint) hogy rendes ruhában kell jönnimenni, ennek meg kilógott a lába (rövid szoknya?) és low-cut top volt rajta ami tény, hogy hivalkodó, ha az a norma, hogy paplanhuzatot kell a fejedre húzni ha utcára akarsz menni, ha nőnek születtél.

A kedves kommentelők azt nehezményezik, hogy Európa miért nem követeli meg ugyanígy a helyi szokásokhoz és törvényekhez illeszkedő viselkedést, amikor Európában nem norma a becsületgyilkosság és a nők letakarása.

pappito · http://pappito.com 2013.09.06. 06:24:23

@tildy:): miért, mit számít? britek voltak és kész.
Ha betartják az öltözködési/viselkedési szabályokat, akkor no problem, szívesen látott népek.

Csak otthon nekik kuss van, ha a szomszédban éppen savval öntözgetik le a rokonokat vagy az utcán sharia-őrséget játszanak a brit mecsetekben fanatizált fiatalok.

pappito · http://pappito.com 2013.09.06. 06:26:30

@Mirjam2: "Ok, felhozok egy peldat: nyugati NGO-k es veluk szimpatizalo helyiek rendszeresen, szisztematikusan nyomast gyakorolnak 'harmadik vilag'-beli orszagokra hogy fogadjak el a nyugati ertekrendet. Pl. legyen Nepalban meleghazassag, stb. Ez ellen a helyiek nagy resze tiltakozik, a nyugati kultura befolyasat latjak benne, aminek nem orulnek; ugy erzik hogy a Nyugat eroszakosan rajuk akar kenyszeriteni egy ertekrendet ami szerintuk rossz"

Sajnos a jelenség létezik és ezek a harcos NGO-k általában több kárt okoznak mint a kormányok, pedig azok is kurvahülyék bírnak lenni. Többségük egyébként sima adóvarázslat, mindenféle ideológiai izé nélkül, rosszabb esetben nagy cégek "civil" karjai, akik mindig egyfelé khm, tévednek.

andaluzkutya 2013.09.06. 08:33:09

@Mirjam2: "Ok, felhozok egy peldat: nyugati NGO-k es veluk szimpatizalo helyiek rendszeresen, szisztematikusan nyomast gyakorolnak 'harmadik vilag'-beli orszagokra hogy fogadjak el a nyugati ertekrendet. Pl. legyen Nepalban meleghazassag, stb. Ez ellen a helyiek nagy resze tiltakozik, a nyugati kultura befolyasat latjak benne, aminek nem orulnek; ugy erzik hogy a Nyugat eroszakosan rajuk akar kenyszeriteni egy ertekrendet ami szerintuk rossz."
Szerintem a nyomásgyakorlás is még messze van attól, hogy mondjuk kötelezővé tesznek valamit. Ráadásul a jelen példád nem azt mondja, hogy a nyugat arra gyakorol nyomást, hogy holnaptól mindenkinek egyféleképpen kellene viselkednie, öltözködnie, stb, hanem hogy bizonyos emberek, akiket eddig nem illettek meg azonos jogok, mint az országban élő többi ember, lehetőség szerint legyen már egyenjogú a többi állampolgárral. Ha azt követelnék, hogy holnaptól csak melegek házasodhatnak, az botrány lenne. Ha azt követelnék, hogy holnaptól mindenkinek imádnia és örülnie kell a melegházasságokank, az engem is felháborítana, mivel ilyen nem lehet követelni. De azt, hogy mindenkinek azonos jogai legyenek, ezért talán érdemes lobbizni mindenfelé.
Vagy egy másik példa: vannak helyek, ahol pl. az elmebetegeket/szellemi fogyatékosokat kínozni, megalázni szokás. Mondhatni az ottani kultúra része. Genyóság-e lobbizni azért, hogy ezt ne tegyék?

andaluzkutya 2013.09.06. 08:36:19

@Don Kartasch: @venator: Én is ismerek több embert, aki itt élt, és visszament különböző okokból. Leginkább azért, mert nem arra vágytak, amit Norvégia nyújtani tud. De én pl. nagyon szeretek itt élni, jó eséllyel itt fogok megöregedni, de azért vannak dolgok, amik engem is bosszantanak, zavarnak itt (és itt nem a menekültekre gondolok:) ).
Egyébként van sok norvég is, aki elhagyja Norvégiát. A migráció a világ legtermészetesebb dolga. Szerintem:)

venator 2013.09.06. 09:14:08

@andaluzkutya: Igy van. Eleg nagy a joves-menes. Azok kozul akikkel itthon talalkozom, szinte mindenki elt mar kulfoldon valamennyit.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.06. 10:04:43

@andaluzkutya: Jo, en mondjuk szerelmes vagyok Norvegiaba fulig. Azelott is az voltam hogy ott eltem, es miota ott eltem, azota meg foleg. De persze, nem varom el ezt mindenkitol.

Kapasbol vannak a palmafas - homokos tengerpartos - Nap imados embertipus, nekik pl. tenyleg nem valo. :)

Es nyilvan ott is vannak problemak mint mindenhol.
Bar azert szerintem az sem mindegy hogy az embernek milyen problemai vannak. Mert engem otthon zavart hogy a fizetesembol nem tudok felretenni, ha lenne gyerekem Bp-en, akkor nem biztos hogy csak ugy el mernem engedni barhova, nincs jovokepem meg ilyenek... itt meg most az zavar hogy a rohadt csomagkiszallito futarcegekkel miert ilyen tetu nehez leszervezni hetvegere a kiszallitast. Es amikor ezt vegig gondolom, akkor csak mosolygok magamon, hogy azert piszok jo dolgom van am itt. :)

De persze, igazad van, a szomszed kertje mindig zoldebb. Kedvencem a UK-Ausztral utvonal. Britek tomegesen koltoznek Ausztraliaba, Ausztralok kozul meg csomoan koltoznek Angliaba... :D

2013.09.06. 10:50:00

@andaluzkutya: 'Genyóság-e lobbizni azért, hogy ezt ne tegyék?'

Ne haragudj, de annyira etnocentrikus vagy, hogy nem tudsz kivulrol ralatni a helyzetre. Hogy mi genyosag meg mi nem, az relativ. Pl. szerintem szornyu igazsagtalansag, embertelenseg, hogy melegek nem hazasodhatnak ossze Nepalban; az en szemelyes velemenyem az hogy ez rossz. De ez az en velemenyem, masoknak meg mas velemenyuk van. De ahogy lassan terjed vilagszerte a nyugati ertekrend, sok nyugati normara alapozott dolog kotelezo lesz mas orszagokban. Pl. ha egyaltalan engedelyezik a homoszexualis kapcsolatokat (ami egyre tobb orszagban megtortenik Azsiaban es Afrikaban is) az nem azt jelenti ugyan hogy kotelezo homoszexualisnak lenni - ami abszurd lenne - de hogy a tobbsegi tarsadalomnak, akik tovabbra is azt gondoljak hogy a homoszexualitas erkolcstelen es buncselekmeny, ettol kezdve kotelezo elfogadnia hogy ezek a kapcsolatok nem buntetendok. Ezzel parhuzamosan egy nyugati orszagban sem kenyszeritettek ra Sharia torvenyt nem muszlim lakosokra (sot jogilag senkire sem ervenyes, pl. ha muszlim torveny alapjan osszehazasodsz de brit jog szerint nem, a brit hatosagok nem fogjak ervenyesnek tekinteni a hazassagot). Es egyes muszlimok szerint 'genyosag' hogy lehet legalisan alkoholt inni, ami rombolja a tarsadalmat stb., ezert lobbiznak mellette hogy ne lehessen - ennyi. Egyebkent meg senkit sem erdekel hogy lobbiznak, egyertelmuen nem lesz soha illegalis az alkoholfogyasztas a nyugati vilagban. Ami az en szemelyes velemenyem szerint nem jo, de ez az en szemelyes velemenyem es nem az abszolut igazsag.

2013.09.06. 10:53:19

@pappito: Persze hogy a kommentelok nehezmenyezik, ez a Daily Mail, kozismert 'jobboldali' enyhen / kevesbe enyhen rasszista napilap. Egyebkent szo sem volt rola hogy hisztis tomeg vette volna korbe a not; egy arab novel kerult szovaltasba, akit szinten letartoztattak a cikk szerint. Es ez csak egy a sok ilyen eset kozul, amik gyakran ott elo expatokkal esnek meg, nem turistakkal (pl. reszeg par tengerparton szexel es megtamadjak a rendort aki megkeri oket hogy hagyjak abba.)

délioldal 2013.09.06. 10:54:07

Nos, az élelmiszerárakat nézve egy "kicsit" drágább, mint Svédország. Sok sikert! Norvégia valóban gyönyörű.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.09.06. 10:54:07

1 hónap után már osztja az észt :) Ápolónő, meg egy angolul nem tudó valaki, gondolom ő sem értelmiségi. Majd rájön milyen fasza a sok arab bevándorlóval, meg a szerinte "egyszerű" norvégokkal. MÉG nem lehet menekültként innen oda menni? Hát kispofám, akkor biztos valami mohácsi figura lehetsz...

meg.mondo.ember (törölt) 2013.09.06. 10:54:07

Nagyon jó volt olvasni a posztot. :)
Imádtam azt az országot, jó volna oda visszatérni...

2013.09.06. 10:54:35

@tildy:): Ha arra celzol, hogy nem voltak kozottuk feherek, tevedsz. Nezd csak meg a kepeket...

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.06. 11:22:38

@Mirjam2: Lehet egy indiszkret kerdesem? Te igaz nem egy Eszak-Kelet magyarorszagi telepulesen nottel fel, jol gondolom? :)

Borsodban felnott fiatalkent is de szerettem amikor a bolcs kepviselok a budai villaban megvitattak hogy a ciganysag bizony el van nyomva Mo.-n. Muhahaha! De ugy hogy romat meg csak a Matyas pinceben latott, az is hegedult.

Allj meg egy random kivalasztott Borsod megyei faluban es nezd meg kik is elnek felelemben es elnyomas alatt, de szerintem a kozponti zarat feltetlenul zard magadra ha lassitasz, nehogy meglepetes erjen...

En nem azt mondom hogy nincs kivetel. Van. Nagyon sok. Szerencsere. Csak nem tartom fair-nek hogy a politikai korrektseg mara atbillent a masik iranyba es ha szines boru vagy meg nem katolikus akkor kvazi majdnem minden el van nezve neked mert mas vagy... amikor mar ki van irva az allashirdetesre hogy a vegyes etnikum fenntartasa erdekeben a szines boru jelentkezoket elonyben reszesetik. Anyad! Mar bocsanat, de ez ugyanaugy diszkriminacio csak mar a folyo masik oldalan allunk... picit hanyok mar ettol a tulzasba vitt ovatoskodo XXI. szazadi PC felfogastol...

andaluzkutya 2013.09.06. 11:30:05

@Mirjam2: "Ne haragudj, de annyira etnocentrikus vagy, hogy nem tudsz kivulrol ralatni a helyzetre. Hogy mi genyosag meg mi nem, az relativ."
Ez igaz. Pl. ahhoz is szcientológusnak kell lenni, hogy az ember elfogadja és megértse, hogy miért is olyan fontos, hogy az egyház hazugságvizsgálóval hallgassa ki a híveket. Én ezt sose fogom megérteni, mivel nem vagyok az egyházuk tagja és nem is leszek. Viszont azt gondolom, hogy van néhány alapérték, ami mellett érdemes lenne lobbizni szerte a világban, és ilyen pl. az, hogy minden ember egyenlőnek született. Ebből rengeteg minden következik, akár az is, hogy ki kivel házasodik. Itt nem csak a melegekre gondolok, számomra az se elfogadható, amikor tízenéveseket, vagy még fiatalabbakat (öregebbeket) a szüleik egymáshoz adnak valamiféle üzlet keretében.

"de hogy a tobbsegi tarsadalomnak, akik tovabbra is azt gondoljak hogy a homoszexualitas erkolcstelen es buncselekmeny, ettol kezdve kotelezo elfogadnia hogy ezek a kapcsolatok nem buntetendok."
Gondolom azt se lehetett könnyű elfogadni bizonyos kultúrákban, hogy mégse illik embereket áldozni az isteneknek. Vagy pl. Európában is volt morgolódás, amikor megtiltották a boszorkányégetést:)

Egyébként nemrég volt itt hír, hogy egy norvég expat hölgy talán Dubai-ban, volt valami céges rendezvényen, ahol egy kolléga megpróbálta megerőszakolni, feljelentést tett a rendőrségen, aminek az eredménye az lett, hogy 18 hónap börtönre ítélték a hölgyet házasságtörésért, vagy miért. Mennyire kell nem etnocentrikusnak lenni ahhoz, hogy az ember meglássa ebben a logikát vagy értelmet?

kriosz 2013.09.06. 11:37:59

@venator: Szóval hazatértetek, remélem minden rendben veletek, a blogra nem tudok belépni bár nem tudom hogy írtál e oda.

kriosz 2013.09.06. 11:37:59

@norvégleszek: Sok szerencsét Norvégiához. Tényleg klassz ez az első időszak azután persze majd szép lassan meg és kiismeritek magatokat minden téren. A kisfiatokhoz kapcsolódva csak azt szeretném írni, hogy igen minden szebb és jobb DE mindennek ti járjatok utána hogy mihez van joga és esélye ne hagyjátok magatokat lerázni ha úgy érzitek hogy mégsem úgy állnak hozzátok ahogy megígérték. Ne érezzétek azt hogy követelődztök mert már hmm így is mennyivel jobb mint otthon hiszen itt más a rendszer amihez jogod van azt megkapod csak néha elfelejtenek szólni róla és ilyenkor nem árt kicsit erélyesebben figyelmeztetni őket.Vegyétek fel a kapcsolatot hasonló gyerekek szüleivel, ők már tudjuk mi és hogyan jár v. mit kell csinálnotok.

kriosz 2013.09.06. 11:37:59

@Mirjam2: Lehet hogy sok embernek már az agyára megy mondjuk a meleg téma v. a muszlimtéma de minél többszőr hallunk róla valahogy annál természetesebb lesz hogy igen vannak ilyen dolgok csak eddig nemigen voltak szemelőtt. De fontos dolgok, tessék elgondolkodni róla nem pedig kapásból rávágni a sztereotípiát.

norvégleszek 2013.09.06. 12:57:13

enpera, ez neked szól.
Ha provokáció és csak kíváncsi vagy, mi a reakció hát tessék. Ha meg ilyen vagy, akkor te is tehetsz hogy magyarország egyre inkább élhetetlen. Büszke vagy magadra igaz? Lehetsz. Mi az hogy értelmiségi? Volt segge ülni tovább a padokban? Én is elkezdtem egy fősulit (gépészmérnöknek), nekem nem volt seggem plusz rájöttem, nem is érdekel. Értelmiségi mitől függ? Iskolák számától? Nem hinném, inkább a gondolkodástól. Neked lehet akár száz iskolád, dolgozhatsz a legmenőbb helyen, de akkor is egy senki maradsz, ha ilyen a gondolkodásod. Majd mikor megöregszel, és nem lesznek ápolónők, és egy hétig fekszel a szarodban, majd rájössz, vagy a kórházban magnak dugod fel a katétert.
Különben meg ez nem egy hónapos észosztás. Évek óta osztom környezetemben az észt, hogy nem jó ami magyarországon folyik.
Nem voltam szavazni sem mert nem érdemli meg egyik sem. Ha lett volna olyan rublika, hogy én egyiket sem akarom, én lettem volna az első. Mert szarkupacon királynak lenni nagy királyság, igaz? Ezt arra értem, hogy nagyon sokan jól élnek, a másik magyar kárára, aki alig van megfizetve egyik napról a másikra él. Te mint "nagykirály", mennyit keresel? Vállalkozásod van? Lemondasz alkalmazottaid részére a bevétel 10%ról hogy jobban éljenek. Nem mert ennyi is elég nekik. Ha szenvednek, basszák meg. Igaz? Te találgatsz velünk kapcsolatban, legyen nagy szád, te mit tettél le az asztalra?
De te sem vagy értelmiségi, mert a sorok között nem igazán tudsz olvasni. Arra értettem, hogy ha így megy tovább magyaroszág, és egyre inkább fújj EU, lépjünk ki, akkor talán már menedékkérelmet is elfogadják, mint Kanada, ugye Eu-ból nem lehet kimenni menekültként, bevezették. És egyre inkább romló állapotok. Mert aki azt mondja hogy minden okés odahaza, az vagy politikus, vagy egy hülye. És ezzel nem akarok megbántani senkit, mert megértem aki nem akar kimenni, de az is legyen megértve aki kimegy.
Ja és biztos vagyok benne többet tettem le az asztalra mint te... de mondjuk ez nem verseny, én eljöttem, neked 1-el több a lehetőséged, örülhetsz!
Tehát ha csak kíváncsi voltál, hogy egy ilyen kommentre mi a válasz tessék. Szól a hasonlóknak is, mert sokat olvasva a "határátkelőt" minden posztnál feltűntek az ilyen emberek.
Nem olvastam át, lehet ez sem magyaros amit írtam, nem is érdekel, de aki "értelmiségi" az felfogja...

gh14 2013.09.06. 13:20:00

@M. Úr: a "nyelvtannáci"-ért ugyanúgy jár a "gyűlöletpont", mint a "párom"-ért.

kriosz 2013.09.06. 13:20:01

Hahó nem jelennek meg a hozzászólásaim!

andaluzkutya 2013.09.06. 13:21:15

@norvégleszek: Én rajzoltam egy ilyen rubrikát, hogy "egyik sem" és beleraktam egy ikszet:)

andaluzkutya 2013.09.06. 13:22:45

@kriosz: gondolom nem kérted, hogy "prémium hozzászóló" legyél, vagy mi a bánat, így hozzászólásaid előzetes moderáció után jelennek meg.

brownie58 2013.09.06. 13:51:21

Sziasztok!
Norvégiában a gyerekeknek szóló rajz- és mesefilmeken kívül SEMMIT nem szinkronizálnak. És sajnos a norvég nyelvtanulás szempontjából nem túl jó, hogy mindent angolul hallasz. Viszont ha teszel alá norvég feliratot, mind a kettőt gyakorolhatod egyszerre.

kriosz 2013.09.06. 14:51:22

@brownie58: NÉzd az NRK-t meg ezeket ne csak filmeket. Vagy nézd a Lillyhammert tök jó :)

kriosz 2013.09.06. 14:51:23

@andaluzkutya: Aha, de ez valami új dolog? Hol lehet ezt kérni és egyáltalán minek?Ennyire kell már moderálni a hozzászólásokat? Mondjuk régen jártam erre és kissé tényleg megváltozott valahogy az egész..

andaluzkutya 2013.09.06. 17:38:38

@kriosz: kb. egy hónapja van ez így. Ha megnézed a poszt és a kommentek közötti részt, ott van egy szöveg meg link a kommentelési szabályokról. Ha azt akarod, hogy azonnal megjelenjen a hozzászólásod, írj HÁ-nak. De lehet, hogy elég írni egy dühös kommentet, hogy te miért nem vagy prémium meg hogy szeretnél mostazonnal az lenni:)

M. Péter 2013.09.06. 19:26:29

@Don Kartasch: A kínaiakról pont nem a beilleszkedés jut eszembe, hanem az, hogy még mindig vannak kínai negyedek Londonban, Manchesterben, San Franciscóban, stb.

venator 2013.09.06. 21:09:37

@kriosz: Szia! Kisebb döccenőkkel, de rendben vagyunk. Már májusban hazaköltöztünk, azóta újrafelfedezünk, nyaralunk stb.

A blogra még nem írtam, úgyhogy nem vesztettél semmit, de küldök új meghívót, ha gond van a belépéssel. Csak emlékeztess a gmail-en.

kriosz 2013.09.06. 21:12:08

@andaluzkutya: köszönöm,nem figyeltem.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.06. 23:09:11

@pappito: Igenis szamit, ugyanis lehet epp itteni utlevele, ettol o meg szarmazasilag nem lesz brit. Nekem is lesz brit utlevelem, de ettol meg magyar szarmazasu vagyok, mitobb a magyar kulturat hozom ide.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.09.06. 23:12:42

@Mirjam2: Nem arra celzok, es tudod ezt nagyon jol. Voltak lengyelek is, white britishek es meg lehetne sorolni is.
De nagyon sokan 1-2. generacios bevandorlok voltak.

pappito · http://pappito.com 2013.09.07. 02:17:47

@tildy:): fenéket, az ojságba az kerül be, hogy brit.

kutyát nem fogja érdekelni, hogy az brit-brit, paki-brit, lengyel-brit, egykutya

prolee 2013.09.13. 23:02:27

@tildy:): Ritkán értek egyet veled, de most igen. Engem félelemmel tölt el, ha nem látom az ember arcát, nincs kellő információm a megfelelő kommunikációhoz. (Pl. nem látom, hogy józan-e, mérges-e, haragszik-e, támad-e, valóban nő-e, stb.)
Nőként pedig megalázónak és sértőnek tartom, hogy egy nőt letakarnak abrosszal, mint egy asztalt.
Saját kultúrkörömben ezt ne vagyok hajlandó eltűrni. Ennek semmi köze a valláshoz.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása