oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. március 05. 06:54,  Túlléptem a kezdeti gondokon 323 komment

2013. március 05. 06:54 Határátkelő

Túlléptem a kezdeti gondokon

Mi hiányozna mostani életedből, ha visszaköltöznél Magyarországra? Ezt a kérdést tettem fel az országfelelősöknek, és érkeznek is a válaszok. Ma például B-től Franciaországból, aki ír kulturális sokkról és beilleszkedésről is, mi több, az is kiderül, mi nem hiányozna. (A képeket L.G. készítette.)

étterem panorámával.jpg

„Nagyjából 10 éves lehettem, amikor édesanyám először mesélt arról, hogy „külföldön˝ más az élet. Ő a munkájából kifolyólag sokat utazott, így megtapasztalta nyugat fejlettségét és más országok kultúráját.

Nekem ennyi elég is volt hozzá, hogy megigézzen a külföld varázsa, és elhatároztam, hogy én bizony külföldön fogok élni – ha majd nagy leszek... Nem a szegénység, nem az országom bírálata, csak egy elhatározás, a kalandvágy volt az, ami kifelé húzta szívem országunkból.

Minden adódó lehetőséget megragadtam, hogy külföldi ösztöndíjakra pályázhassak. Míg végül főiskolás koromban egy tanulmányi ösztöndíj segített kirepülni.

Mindig az angolszász országok vonzottak, de lehetőség híján én Franciaországban kötöttem ki. Persze ez is azért tudatos választás volt, hiszen a nyelvet előtte tanultam pár évig.

diákok.jpg

Nem várt nehézségek

Itt lesz a történetem egy picit kevésbé idilli. Nem azért, mert bármi rossz történt volna, hanem mert a külföld nem várt nehézségeket is hozott. Azért osztom meg a történetem veletek, mert tudom, hogy rengeteg fiatal olvassa, aki külföldre szeretne menni, és szeretném, ha látnák, nem minden olyan egyszerű.

Én például társaimmal ellentétben, nagyon el voltam keseredve az első napokban, hetekben, talán még hónapokban is. Én szerető családomat és legjobb barátaimat hagytam otthon álmaimért. Nem számoltam azzal, hogy a magány lesz legnagyobb ellenségem. Egyedül jöttem ki, ismerősök nélkül.

Egy 8 nm-es szobában (chambre de bonne) szálltam meg. A szoba volt a konyhám, fürdőm, nappalim és hálóm egyben. Hatodik emelet, lift nélkül. A WC-t (ami a folyosóról nyílt) a többi szinten lakó emberrel kellett megosztani. Ezért 400 eurót fizettem havonta. Rá is ment az egész ösztöndíjam.

panoráma.jpg

Hihetetlen magányos voltam

Nem vagyok finnyás, elvoltam, de nem volt könnyű a kezdet. Nem működött az internet a laptopomon, akárhonnan is próbáltam. Emberről emberre jártam, és senki nem tudta mi a gond. Végül 2 hét után, egy iskolai IT tanár egy ismerősét felhívva jött rá a gond okára. Csakhogy én addig a szüleimmel csak telefonon tudtam beszélni, és mivel az baromi drága (volt), ezt nem túl gyakran tettük.

Hihetetlen magányos voltam. A suli kezdésig volt majdnem egy hetem. Nem tudtam mit kezdeni magammal. Azon gondolkodtam, hogy gépre szállok, hazamegyek, visszatérek a régi boldog életemhez. Minek kellettek nekem a franciák?

Nagyon nehéz volt megállnom, hogy ne forduljak vissza. De tudtam, erősnek kell lennem. Aztán végre megkezdődött a tanítás, emberek között voltam, nem voltam már annyira magányos. Ez után már csak a francia adminisztrációval kellett megküzdenem. Amit eddig a szüleim intéztek, innentől mind magamnak kellett.

Kirepültem a fészekből, és már nem volt olyan egyszerű, mint régen. Az emberekkel néha nehéz megértetni magunkat, jött a sok kérdés részemről. De most hogyan? Mit kell oda írnom? Mindent kitöltöttem? Akkor ez így oké? De végül mindennel megbirkóztam, lett TB-m, írtam már adóbevallást is stb... Innentől a történet a szokásos...

magány.jpg

Túlléptem a magányon

Én is átestem a kultúraváltás híres szakaszain. Nem volt könnyű. Voltam veszélyes helyzetekben, boldogban, békésben is. Ez ugyanúgy megesik Magyarországon is. Az ember mégis képes felnagyítani a dolgokat. Eltelt az ösztöndíjas diákévem, lediplomáztam, de kint maradtam.

Most már harmadik éve élek itt, boldogan, párommal. Újra tanulok, de már mesterképzésen, franciául, nem ösztöndíjasként. Azóta túlléptem a magány problémáin és minden korábbi gondomon is. Évente kétszer, háromszor hazajárok. De kevésnek érzem.

ROBOGÓ.jpg

Még így is nagyon szeretem hazámat. Hiányzik. Hiányzik a családom, a barátaim. De közben szomorúan látom azt is, hogy az otthon se a régi már. Hazamegyek, és lassan annyit költök otthon is, mint itt, Franciaországban. Tényleg nagyon megdrágult minden.

Mi hiányozna?

De akkor most beszéljünk arról, hogy mi hiányozna, ha hazamennék?

Minden! Sosem gondoltam volna, hogy egyszer ezt mondom, de minden. Megszerettem a kultúrát, az itteni életet, szokásokat. Nagyon jó a bor, a sajt, és úgy általában minden élelmiszer hihetetlen jó minőségű.

paic.jpg

Az emberek rengeteg salátát esznek, nem csak szendvicseket – a hiedelemmel ellentétben. Nagyon pezseg az élet. Mindig minden étterem tömve van. A bárok is. Igaz, hogy baromi drága, de vannak ˝happy hour˝-ok, amikor mindent feláron adnak, ilyenkor például „csak" 5 euró a sör. De itt a keresethez képest ez arányos ár.

Gondolom már hallottátok a sztereotípiát a párizsiak öltözködéséről. Igaz is. Tényleg szembetűnően jobban öltözködnek, mint mi magyarok. Valahogy mindig eleganciát sugallnak.

Szeretem itt az épületeket, gyönyörű, karbantartott minden. A parkok is. Az utcán, amit az emberek elszemetelnek, azt reggelre lemossák.

Mi az, ami nem hiányozna?

A tömeg a metrón és tavasszal-nyáron a belvárosban. A gyümölcsárak (hihetetlen drága a gyümölcs). A szmog és a sok eső.

Ezen kívül hadd említsek meg egy ellenpéldát. Ismerek egy fiút, aki párizsi létére költözött Magyarországra. Egyszer elment Magyarországra fesztiválozni, és annyira megszerette az országot, hogy úgy döntött, marad. Azóta ott él, dolgozik, rendes munkája van, és nemrég, mikor beszéltem vele, azt mondta, esze ágában sincs visszamenni Franciaországba.

Au Petit Budapest.jpg

A szomszéd fűje mindig zöldebb... Tény, hogy nem állunk gazdaságilag a legjobban, de higgyétek el, annyira rosszul sem. Mindig lesznek elégedetlen emberek, ezt nem lehet kiküszöbölni. De nekem akkor is az a véleményem, hogy Magyarország tök jó hely. És bár nem, nem tervezek visszaköltözni, mert továbbra is él bennem az álmom, de hazajárni haza fogok és nekem akkor is örökké Magyarország marad az igazi hazám."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Franciaország országfelelős mi hiányozna

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr875115666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gyapjasmaki 2013.03.05. 20:03:29

@gyapjasmaki: Túl sok, azért nincs és az amerikaiak tényleg nincsenek oda érte.

www.borsonline.hu/20130219_ader_bajusszal_veri_europat

mzgldr 2013.03.05. 20:04:59

@hagyma: a jól ápolt bajusz a férfi ékessége. Sajnos nekem nem olyan dús, hogy meg tudnám ott növeszteni és a távolság sem olyan nagy az orrom meg a szám között hogy jól mutatna (képet ne kérj). Egy Tom Selleck fazont bármikor bevállalnék.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.05. 20:08:12

@hagyma: most neztem meg az utolso negyed év statsztikajat az immobilier piacrol amiota a francia separatistak vannak kormanyon 10-15 % csokkent az eladas es a hazak arai az elado tàblak mint egy erdo es naprol napra novekszik..egyebkent minden intezkedesuk ellenkjezoje amit igertek de ez a jo taktika szarrà tenni mindent igy az emberek elegedetlenek lesznek es a kivalasra szavaznak hatha jobb lesz ... nem lesz jobb

gyapjasmaki 2013.03.05. 20:09:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Szerintem a fentebbi típusválasztékból a leginkább a short boxed beard a legjobb.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.05. 20:30:24

@charlieharper: ok megbocsajtok amugy a francia TVbe eljutot egy hires musorvezetonk egy talkshow csinalni de azzal a kikotessel itt franciaul kel beszelni nem quebecoise-t
nekem ez jobban fekszik a borzaszto magyar accentusommal de videken az exem szuleinel mondtam neki ne mozduljon el melolem es forditsa nekem mit mondanak quebecoise-rol montreales-ra
igaz mi mosolygonk az orhangon beszelo franciakon ok viszont nem akarnak megerteni minket
nekem nincs problemam sem angolommal sem a franciammal... csak akikhez beszelek azoknak aztan van..

encore 2013.03.05. 20:33:59

Nekem mi hiányozna?
Pont lépés előtt állok.
Van már rövidtávú különböző országokban töltött tapasztalatom.
Sorolom:
Családtagok, (nincs sajátom még)
Magyarországon ahol lakom, Balaton még ha valakinek közhely is. 1-2 város. A vidék. Az időjárás is. Az itteni növényzet nagyon, nagyon. A sok gyökér nem.:)))))
Pár ember. Legfőképp az hogy szeretek minden külső tényező ellenére is itt élni, de nem tehetem meg hogy ez így folytatódjon.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.05. 20:40:59

@tableno: na igen a tanulsag ha a vilag legjobb dolga is tortenik velunk , azt valaki kell hogy tudja.... aHA is jo erre..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.05. 20:47:14

@gyapjasmaki: anglul le nem, irnam apublicban az nem vitas

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.05. 20:48:14

@gyapjasmaki: semennyit
mennyit ertene egy 83-ik generacios amerikai no magyarul amerika kozepen?

gyapjasmaki 2013.03.05. 20:50:48

@hagyma: Hát, ha a férje tud magyarul is beszélni, azért előfordulhat hogy pár dolgot megért.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.05. 20:52:09

@mzgldr: @montroyal: borotvalkozas parti vagyok, na jo ha nem dolgozik az ember kis borosta combkefe vegett belefer
a franciaknal sosem voltam, allitolag eleg igenytelenek, mindig azt olvasom jol oltozottek meg stb. hat szerintem a parfumot sem veletlenul ok talaltak ki furdes helyett
meg emlekszem olvasmanyaimbol hogy vakargattak a fejboruket a paroka alatt
bajom nincs veluk de rend europaban akkor lesz ha az angolok es foleg a franciak nem szolnak bele

rumitom 2013.03.05. 20:52:30

@zopilote: szerintem van benne valami, en reszemrol sokkal inkabb azonosulok a spanyol mentalitassal mint a nemettel peldaul. Az irek is inkabb latinos egyszeruseggel allnak a dolgokhoz, "don't worry, megoldjuk", csak az ido sikot felejtik el meghatarozni :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.05. 20:55:40

@gyapjasmaki: szerinted tanitom magyarul?
mi az istennek?
kozos gyerekunk nincs, kozos nyelvunk az angol
de amugy tud kb 10 magyar szot, de arra az egvilagon semmi szuksege
nem akarunk magyarul beszelgetni,, mert semmi ertelme nem lenne
mint mar regebben emlitettem a magyar tudasa ennyi
- kurvara szeretleg bazmeg
- egeszsegedere
-bugyi
-ritikul
-smink

gyapjasmaki 2013.03.05. 20:59:48

@hagyma: Egyáltalán nem kell tanítani, csak azért érdekelt, ha olvasná ezt a blogot mit értene meg belőle. Semmi értelme nem lenne magyarul tanítani se magyarul tanulnia. Gondoltam hogy angolul beszélgettek. Viszont a nők szeretik más nyelven hallani, hogy szeretlek, meg hasonlók.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.05. 21:02:09

de meg mindig nem tudta sose senki megmagyrazni nekem, hogy teljesen azonos arszinvonal mellett egy angol tescos penztaros, miert keres ketszer annyit, mint egy magyar?
higgyetek nekem az EU meg fog halni, vagy tobb Orban Viktorra lenne szukseg keleten

montroyal ( CAN qc) 2013.03.05. 21:05:31

@hagyma: az iidiota manuszok is borotvaljak magukat

sot epilaljak hat ezt megkaptam.. azelott is borotvaltam ott + felso test de az uj felesegem epilator gepevel kinoz mindig( szornyu most mar megertem a noket) kinek a pap kinek a papné szoval a nejem utalja ha valaki szoros es nem biztos hogy a mai vilagban a majomember az igazan ferfias .... persze ha a nejed igy szokott meg es egy jol kereso pasi jo csaladcentrikus vagy semmi problema vele..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.05. 21:06:15

@gyapjasmaki: az egvilagon semmit nem ertene belole
elmult 50
majdnem 50 volt mikor talalkoztunk
a nok nagyon ertik, attol ne felj
ha azt mondom neki
"nagyon utallak Mary" de a hangsuly olyan
tudja hogy kedveskedek
de ha hangsuly olyan, angolul is tudjam ha merges vagyok
szerencsere szinte sosem vagyok merges
egyszer voltam ugy 2008 oszen, de csak 5 percig tartott
na , a lenyeg, nem tartozik az eletunkbe, hogy tanuljon magyarul es nem fogom rabeszelni a pacalporkoltre, mert nem eszik belsoseget

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.05. 21:11:19

@montroyal: lehet szerencses vagyok, de nem burjanzanak a labamon, a nellemen a szorok
hatamon nincs is
ami a tokeim korul van azt igy adta Isten, nem fogom borotvalni
messze vagyok a majomembertol
hat igen hajlok ra, hogy csak a buzik borotvaljak magukat, de majd jon birca es elmagyarazza:)
/fel ne vedd tolem a seggedet is kiborotvalhatod, ha jobben erzed magad, en a fejemet mindenkeppen, arc ful orr, lejjebb nem erdekel/

2013.03.05. 21:11:43

@hagyma: angliaban egyre kevesebb a penztaros, mindenhol self-checkout-ot nyomnak.
Tudom, hogy minenki bizonygatja, hogy a kaja ugyanannyi, de nem hiszem. Szerintem itt megveszik az olcsobbat, ami nem jo minisegu, amit otthon nem venne meg. Ez a teoriam.

gyapjasmaki 2013.03.05. 21:14:11

@hagyma: Ezt pontosan én se értem. Egyrészt a bérterheket kellene összehasonlítani. Mert egy magyar a teljes bérteher 42%-át kapja csak meg. Az angol gondolom többet. Nem vagyok közgazdász, de úgy gondolom az angol gazdaság jobban pörög gazdagabb és több pénz van benne és minden ehhez próbál alkalmazkodni. Nem értek hozzá, de engem is érdekelne.

Gondolom Amerikában se keres mindenhol ugyanannyit a Walmart
pénztáros.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.05. 21:15:27

@hagyma: bocs altalanossagban gondoltam nem rad csak barki aki ferj es a felesege igy szokta meg de en egesz eletembe hajtottm a noket partyk es + szoval ahol tobben vannak sem elony szorosnek lenni de igaz csaladba elmegy..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.05. 21:23:14

@charlieharper: van benne racio, a magyar mar megijed ha azert arazzak, hogy 1 nap mulva lejar a szavtossaga
penztaros mindig kellen fog, kerdes mennyi
@gyapjasmaki: amerikaban kb minden walmart penztaros ugyanannyit keres
qrwa keveset
@montroyal: en nem partizom
konzervativ vagyok
egyszer regen kiprobaltam ket novel
faraszto

rumitom 2013.03.05. 21:34:27

@gyapjasmaki: angliaban eloszor is progressziv adozas van, a legalacsonyabban keresoknek (mar nem tudom pontosan meg az utobbi idoben valtozott is asszem) de kb 15ezer fontig alig van adoteher. emiatt sokkal kisebb a fizetesbeli kulonbseg az alacsony es a kozepes ill magas jovedelmuek kozott. mig mondjuk egy 15K-t kereso (eves brutto) hazavisz 1000 fontot havonta netto, addig egy 50K-t kereso manager 3000-t. (fugg a csaladi statusztol, gyerekek szamatol, dolgozik e a feleseg stb., a szam csak erzekeltetes, de nagyjabol stimmel). Elobbi angliaban, hiaba olcsobb a kaja illetve minden ami gepesites utjan beszerezheto, a lakhatas es a szolgaltatasok (minden amihez emberi eroforras kell) jellemzoen draga, hisz a fodrasznak is meg kell adni a minimalbert. a minimalberbol igy megtudsz elni, minimalisan. aki felre tud belole tenni azok a kulfoldi vendegmunkasok akik sokan laknak egyutt, csalad nelkul (vagy a csalad otthon maradt). a 3000 font mar tobbre eleg, de ha kint kell a felmillio fontos hazadra hitelt felvenni, azt ugyanugy 30 evig fizeted a banknak (mas kerdes hogy kesobb nem kell agodnod a nyugdijad miatt, a hazad arabol kenyelmesen elelsz del-spanyolorszagban). ugyanez otthon: 60K (mennyi most a minimalber?) es egy kozepvezeto mondjuk bp-n 250-300K netto. az aranyok teljesen masok. persze meg a 300K netto sem sok ugyanazert a munkaert amiert az angol 3000 fontos kap. Miert kap ennyit? jellemzoen angliaban nem nagyon vannak ruhagyarak, futoszalagos osszeszerelo uzemek (vannak, de nem az adja a foglalkoztatas nagy reszet), hanem eros szolgaltato ipara van, ami egy olyan "termek", amit dragabban el lehet adni mint egy ikarus buszt. a klasszikus gyarak jellemzoen kint is mar vagy tonkre mentek. leginkabb csak a fejlesztes resze folyik ott, ugynevezet high added value munka, ami megintcsak tobbet er mint maga a legyartas. de mondok egy egyszerubb es szemleletesebb peldat amivel jobban is kepben vagyok :)

montroyal ( CAN qc) 2013.03.05. 21:39:12

@hagyma: en nem partizom
én most 57 korul mar kevesbé de valahogy ezt osztottak nekem mar a suliban is de elso munkahely mint pesti ejszakai taxisofor kesobb 8 evig discoban portas igaz sokat sportoltam de a fo sport a nozes volt ..itt belecsoppentem a montreali partykba mar 20 eve .es a naturista campingben sem vonzo a szoros test..
engem is elért a végzet 16 evvel fiatalabb felesegem hallani sem akar semmirol es jol befékezett nekem..

M. Péter 2013.03.05. 21:41:03

@mzgldr: A látszat ellenére a franciák nagyon jól dolgoznak. A termelékenység (egy munkaóra alatt előállíitott termék átlagos értékével mérve) 1-2%-kal magasabb a németnél és ugyanennyivel alacsonyabb az USA-belinél, de néhány éve Franciaországban volt a legmagasabb a nagyobb országok közül.

zopilote 2013.03.05. 21:42:23

@rumitom:
Az irek keletiseget egyszeru magyarazni: keltak, ami a gorog keltoj szobol szarmazik,
jelentese keleti. Raadasul tobbsegukben romai katolikusok, az az a latin vallas kove-
toi. En is jobban szeretem az emberarcu latin mentalitast, ezert is erzem magamat ott-
hon Mexikoban:) Szerintem a honfoglalo magyarjaink, sot elotte meg Attila is atvette
a latin mentalitast (hiszen fiatalkorat ott toltotte, a romai birodalomban) Pannonia te -
ruleterol sem mult csak ugy nyomtalanul a romai birodalom hatasa annak pusztulasa
utan. Szerintem megerne egy tanulmanyt ez a kerdes. Talan magyarazatot is adna a
magyar lelek kettossegere es az ebbol fakado problemakra:)
Ui: egyszer kezembe kerult egy gyonyoru kotesu szabadkomuvessegrol szolo konyv
(amit az ex - sogorom el is lopott egy ovatlan pillanatban) amiben az volt, hogy Iror-
szag oslakoi egy Turanbol szarmazo nep volt. Par eve otthon vettem egy konyvet, a-
mi a gealik es a magyar nyelv rokonsagat magyarazta (termeszetesen ezt is elloptak
tolem) :( A Sinn Fein azt jelenti magyarul, hogy "Egyedul Vagyunk" Ismeros?? :)))

rumitom 2013.03.05. 21:45:14

vegyuk nemetorszag, erosen iparositott orszag, es magyarorszag peldajat. es ket azonos termeket, mondjuk vmilyen speci cnc esztergalt cuccot, azonos minosegben. a nemetre ra van irva hogy made in germany, ez a vilagpiacon +10%, ha nem tobb. a nemet felvett olcso hitelt (3% korul) es beruhazott gepekre, a termeket ugy arazta be, hogy a 10 munkasanak a magas fizetese es a hitel visszafizetese mellett 10 ev alatt nullszaldoba keruljon, vagyis a kezdeti befektetett toket addigra nyeri vissza a cegebol. a magyar felvett kevesebb hitelt 10%-ra, mivel nincs kiszamithatosag, es ezert mar 2-3 ev alatt szeretne visszakapni a penzet. ebbol csak kozepes gepeket tudott venni, igy aranyosan dragabba kerul neki legyartani ugyanazt, plusz a hitel terhe is magasabb, es a termeke sem er annyit, raadasul nem 10 evre tervez, hanem csak 3-ra, a kulonbozetet a 10 munkasan fogja behozni. es ennek ellenere nem lesz miliomos, mert 3 ev alatt siman tonkre megy a cege az allando valtozo jogszabalyok es ujabb papirmunka miatti kiesesek miatt. mondok egy konkret peldat, nemetorszagban elo magyar ismeros szeretett volna esztergaltatni egy 100 darabos minta akarmit, neki is ez egy uj uzlet volt, nem tudta meg bejon e, es ennyit tudod invesztalni. eloszor otthon probalkozott, mert naivan gondolta olcsobb lesz. a magyar mondott ra egy arat, az ismeros visszament nemetbe es ott is kerdezett, a nemet is mondott egyet, az ismeros megmondta mennyit mondtak neki magyarorszagon, a nemet azt mondta rendben, legyartja annyival tobbert hogy mar ne erje meg magyarorszagrol hozni. miert? mert neki ez egy befektetes, most megcsinalja nyereseg nelkul, de ha beindul az uzlet az ismerosomnek, hozza fog menni esztergaltatni. a magyar nem tud hosszu tavon gondolkozni, mert a politika nem engedi. ez is az oka. meg meg sok minden mas is :) de hosszu lenne leirni

2013.03.05. 21:47:48

@zopilote: a sinn fein azt jelenti, hogy mi magunk

gyapjasmaki 2013.03.05. 21:50:01

@rumitom: Ettől nem lettem okosabb. Azért magasabbak a bérek Angliában, mert több az olyan munkahely, ahol nagyobb a hozzáadott érték a munkában? Ergo Magyarországon az emlitett középvezető ("persze meg a 300K netto sem sok ugyanazert a munkaert amiert az angol 3000 fontos kap") azért kap kevesebbet, mert több a kevés hozzáadott értékű munkában dolgozó ember(pl betanított munkás a szalag mellett).

Mondjuk olyan szempontból érthető, hogy a több hozzáadott érték érthetően több fizetést is von maga után. Mivel több az ilyen ember, több pénz is van náluk. A piac meg az ő igényeikhez igazodik? Vagy hogy kell ezt érteni?

2013.03.05. 21:50:51

@rumitom: uk-rol en is kb ezt akartam irni, hogy a szolgaltatas viszi el az arakat es a munkaerot.
Minimalberen minimum eletszinvinal van.
A mortgage jellemzoen 25 ev, usa csinal 30eves termekeket foleg.

Amit irtal a nyugdijas spanyoloban az igaz volt regebben, most nem annyira. Nehez eladni a hazakat. Mi is adnank mar el, de nincs kereslet, ugyhogy tartjuk.

zopilote 2013.03.05. 21:51:51

@zopilote:
Ne felejtsuk azt sem el, hogy a magyar kiralysag is akkor elte viragkorat, amikor latin-
nos muveltsegu uralkodoink voltak, mint peldaul az Anjouk es Matyas kiraly:)

2013.03.05. 21:52:42

@M. Péter: sajat tapasztalatom, hogy a franvia embereimben semmi onallosag nincs. Amig vagy 20 committe nem hagy valamit jova, addig semmit nem csinalnak. Ez azert jo, mert a vegen senkit nem terhel a felelosseg, hiszen mind a 20 committe jovahagyta.

zopilote 2013.03.05. 21:54:20

@charlieharper:
Tudom Charlie, de az Egyedul vagyunk jobban hangzik:)
(nem a nyilas ujsagra gondolva)

2013.03.05. 22:06:55

@zopilote: van am a szabadkimuvessegrol egy regi kabbalahi tanitas. Nem tudom ismered -e?

zopilote 2013.03.05. 22:15:48

@montroyal: az en felesegem is 16 evvel volt fiatalabb nalam:) es cask 1-2 evvel vagyok idosebb nalad:) ez a 16 buvos szam:)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.05. 22:20:06

Sziasztok!Bocs, h offolok, de meg kell kérdeznem.:-)
Hallott vki arrol, h märc 1.-töl mär nincs az, h ideiglenes külföldi tartozkodäs, hanem egyböl ki kell jelentkezni? Személyit, lakcimkärtyät leadni.

montroyal ( CAN qc) 2013.03.05. 22:22:08

@zopilote: tehat tul élted akkor én is bizakodom...

zopilote 2013.03.05. 22:23:14

@charlieharper:
Nem melyedtem el annyira a szabadkomuvessegben, de mikor a templomjuk elott ve-
zetek el, kesztetest erzek belepni (szabadkomuves meg nem voltam, ki kellene pro-
balnom azt is) Torontoban egyszer 2 honapig dolgoztam a Younge streeten egy regi
szabadkomuves templom atalakitasan, ugy leptem be mindig, mint egy szentelybe.

2013.03.05. 22:28:21

@zopilote: nem tudtam, hogy a Youngeon volt templomuk. Persze, jo hosszu az, csak a belvarosban mozogtam, ahol meg van PATH

rumitom 2013.03.05. 22:29:57

@gyapjasmaki: bocsanat, nem fejeztem be a gondolatmenetet mert mar kezdett sok lenni a gepeles. az eros kozepreteg, akik hozzaadott erteku munkahelyen dolgoznak (bar ez mondjuk egy multi eseteben relativ ki is az aki igazan erteket visz a munkajaba), es emiatt jo jovedelemmel rendelkeznek, egy eros fizetokepes keresletet teremtenek a szolgaltatasokra. vagyis ki tudjak fizetni a draga fodraszt. de visszaforditva, ha nincs egy eleg eros fogyaszto reteg, akkor nincs belso kereslet, ergo nincs elkoltheto penz, ami "mozgatna" a gazdasagot, a fodrasznak nem lesz eleg kuncsafjta, (mert mindeni kicsit kitolja a hajvagast) elbocsatja az alkalmazottjat es igy tovabb. az eros kozepreteg volt a mostani kormany celja az egykulcsos adoval, csak arra nem szamitottak, hogy az egyeb balfaszkodasaik es a torvenygyar miatt az emberek a bizonytalansagra nem kezdenek el koltekezni, hanem meg azt a keveset is inkabb elrakja holnapra. Nyugat-Europaban, politikai es jog-biztonsag van, kiszamithatosag, tervezhetoseg. ez egy fajta bizalmat szul. ez az ami magyarorszagrol hianyzik. otthon a valalkozasok nem a hosszutavon elore tervezes es stabil korulmenyek letrehozasaval szuletnek, hanem amit ma bezsebelhetsz, ne halasz holnapra.

a masik fontos kulonbseg, angliaban nem kell diploma hogy ertelmes munkat vegezhess, sokkal flexibilisebb a munkaero piac. ha szukseg van emberre felvesszuk, ha nincs kirugjuk. sokan dolgoznak part time, vagy x honapos munkakra. otthon az emberek kevesbe mobilisak, mig mosonban munkaero hiany van, addig borsodban munkanelkuliseg, csak epp senki nem megy at borsodbol gyorbe (tudom, mert nem kapna annyit hogy megerje, elvinne a szallas es az utazas...) . most utoljara egy 3 honapos projekten voltam Frankfurtban mint kulsos, a kollegak tulnyomo tobbsege 50-100km-s korzetbol ingazott, de volt aki 150-rol. ez napi 300 km megtetele, es ez fuggetlen az annyi penzert en is ingaznektol, mert az idoraforditason ez mit sem valtoztat. vagy egy masik kollega tobb mint egy eve szallodaban el, hetfon reggel otthonrol jon, es csutortokon megy haza, penteken otthonrol dolgozik, heti harom napot szallodaban tolt (amit o fizet)

zopilote 2013.03.05. 22:36:56

@charlieharper:
ez a Younge - Gerrard sarkan volt, egy magyar real estates vette meg, a lanya is kapott benne egy lakast

gyapjasmaki 2013.03.05. 22:44:59

@rumitom: Most már csak azt lenne jó tudni, hogy Magyarországon miért nincs meg ez a bizonyos erős középréteg, aki olyan szinten keresne hogy a többieknek is jó legyen. Vagyis mi a gond a magyar iparral, szolgáltatással, illetve mezőgazdasággal.

Amennyire én látom a mezőgazdaság képtelen versenyezi, a fejlettebb európaiakkal, főleg hogy a vásárlok szempontja leginkább az ár. Az ipar, akkor lenne erre alkalmas, ha sokkal fejlettebb lenne, ami inkább közepes szintű. Vagyis a szolgáltatások marad. Aminek jó része állami. Innen látszik mennyire telepedik rá az állam az egész gazdaságra. Hát király. :D

Hát nem tudom melyik területen lehetne nagyot lépni, mármint melyikre leginkább használhatók a természeti adottságaink, meg persze a szellemiek, bár oktatással azt talán könnyebb megváltoztatni, ami persze idő.

Muscari 2013.03.05. 22:45:51

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Latom nem valaszol senki. En semmit sem hallottam rola, de ha igy van, az nagy szivas :-(

zopilote 2013.03.05. 22:53:20

@charlieharper:
igen, ez a vilag rendje:( ne tudd meg, milyen fejetlenseg volt ott,a legtobb " szakember " olcso magyar ciganymenekult volt, mind feherebb, mint en. 2 honapig birtam, kileptem ez 2003 - ban volt

zopilote 2013.03.05. 23:04:28

@gyapjasmaki:
nem, en is keresem, a keleti oldalan volt a younge streetnek, jellegzetes tornya volt, sehol sem talalom:(

2013.03.05. 23:04:37

@gyapjasmaki: visszaterve a gazdasagi kerdesedre, komplex a valasz, ugyhogy en most erre nem valaszolok, lepasszolom masnak.
Roviden: szemely szerint back officet, mezogazdasagot es kis tetelben igenys gyartast menne szerintem.

A vegyes hazassagi kerdesedre, nem altalanos az, hogy az asszony nem tud magyarul egy szot sem. Enyem sem tud rendesen, de sokat ert. Sok szot tud, csak nem tudja osszerakni oket egy ertelmes mondatba. En is igy vagyok az ovevel.

rumitom 2013.03.05. 23:09:14

@gyapjasmaki: erre ott a nemet peldam, reszben. letrehozni a komparativ elonyok kihasznalasaval lehetne, celzott kormanyzati tamogatassal, oktataspolitikaval. Mondjuk most megint nem vagyok igazsagos, mert magyarorszagon nagyon is celzott gazdasagpolitika folyik, csak hat nem mindegy hova celoznak :) .

irorszag, ami azert nagyon jo pelda, mert egyreszt kicsi, masreszt a 80-s evekben a legszegenyebb eu regio volt. ok a kovetkezot tettek:
- az eu-s penzeket instraktrura fejlesztesre hasznaltak!
- alacsony adokkal operaltak (elsosorban tarsasagi ado), aminek kovetkezteben rengeteg multi helyezte oda az europai kozpontjat
- anyanyelvi szinten beszelik a gazdasagi vilagnyelvet, ez szinten egy eleg nagy elony
a multik bearamlasanak koszonhetoen nott a foglalkoztatottsag, a munkaero igenyt a 90-s evek vegeig az irorszagba a vilag minden tajarol visszatelepult irek fedeztek (akik hoztak magukkal a nyitottsagot es mas, elsosorban angolszasz kulturakat) ennek a sok visszatelepulonek, illetve kesobb a 2004-s eu nyitaskor erkezett kelet europainak valahol laknia kellett, ami beinditotta az epitoipart.
az epitomunkasok bearamlasaval az epitomunkasoknak is valahol lakniuk kellett, tovabba a sok munkasnak, es multi alkalmazottnak ennie kellett valahol, szorakozni jarni, az oket kiszolgalo szolgaltatas iparban dolgozonak is kellett valahol laknia. irorszag lakossaga ezen idoszak alatt 25-30%al nott, ami hatalmas epitoipar boomot generalt.
ami konkretan folyamatos munkaero hianyhoz vezetett. ismeros meselte, meg 2004-ben is, amikor o erkezett, a hostelbe besetalt egy mukso majd elkialtotta magat, ki az aki munkat keresni van itt? 20 embert magaval vitt egy ujonnan nyilo lidlhez. vagy majdnem minden apartman blokk epitesi teruletenek bejaratanal allt egy recruiter, aki az arra setalokat kerdezte keresnek e munkat?

ennek persze rengeteg negativ kovetkezmenye is volt/van , de itt a lenyeg a hogyan inditsuk be a gazdasagot. magyarorszagnak is vannak komparativ elonyei, de a korrupcio szo szerint megol minden befektetest.

gyapjasmaki 2013.03.05. 23:09:21

@zopilote: Pedig ez a Younge - Gerrard sarka.

zopilote 2013.03.05. 23:14:56

@gyapjasmaki:
oregszem, nem emlekszem mar pontosan az utcanevekre:)

gyapjasmaki 2013.03.05. 23:23:59

@rumitom: Értem és köszönöm az eddigi magyarázatokat.

Írország lehetne akár jó példa. A legnagyobb gond talán az lenne, hogy hogy csökkentsük az adókat és mely állami szolgáltatásokat nyírbáljuk meg. Mert ugye a gazdaságot nálunk leginkább ez mozgatja(mármint az állam, ahogy látom), így könnyen nagy károkat lehetne okozni gondolom.

zopilote 2013.03.05. 23:26:58

@gyapjasmaki:
ja, ez a front bejarat, en a muveszbejarot ismertem, oldalt
a google earth prof -on kerestem, nem voltam biztos az utcanevben, a felso 2 emeleten dolgoztam regi szep idok!:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.05. 23:39:48

@Pitykeőrmester: hogy tudod noveszteni a szemoldokodet?
ez mindig erdekelt

rumitom 2013.03.05. 23:42:17

@gyapjasmaki: egy nagyon fontos kerdest kellenne a magyaroknak eldonteni, szocialista orszagot szeretnenek, az ugynevezett skandinav modelt, vagyis magas adok, cserebe eros szocialis halo. vagy kapitalistat, az amerikai modelt, alacsony adok, cserebe nincs szocialis halo, minden szolgaltatasert fizetni kell (orvis, iskola). az elobbi lehetoseget velemenyem szerint eljatszottuk az evek soran, mivel az adossagunk finanszirozasa tul nagy terhet ro rank. a felvett hitelt nem jol fektettuk be es a nem gazdasagosan mukodo allami elosztoszervek atalakitasa elmaradt (ez ugye sok penzbe es politikai akaratba kerult volna, a 2/3-dal meg lehetett volna a pol akarat, de nem volt) ez a tipikus csak 4 evre tervezunk nem 15 re. oktataspolitikat nem lehet 4 evente valtoztatni, mert annak a hatasa 15-20 ev mulva erzodik.
azt kellenne tisztazni a fejekben hogy mi az elvaras az allammal szemben, milyen szolgaltatasokat nyujtson, es az igenyszintnek megfeleloen lehet kollektiven adozni. irorszagban peldaul az amerikai modell van, alacsony adok, ami relative magas netto fizetest eredmenyez, vagyis sok elkoldendo penzt. cserebe viszont nincs bolcsode, az ovi heti 200 euro(az olcsobb). a vizitdij 50 euro/alkalom. az utado az evi 300 eurortol (1 literes kis kocsi) a 3000+euroig terjed. nem igazan van allami nyugdij, mindenki magannyugdijpenztarba fizet amennyit gondol (az allam adokedvezmenyt ad az ide befizetett penzre). es alapvetoen megvalosul a kicsi allam fogalma. az ugyintezesi dijak peldaul alcsonyak, ket ora alatt beinditasz egy vallalkozast stb... valamit valamiert mint mindenhol. otthon a magas adok, sok ingyenes vagy (a felhasznalo szamara europai viszonylatban) olcso allami szolgaltatas komboja valosul meg, csakhogy mivel nem hatekonyan mukodnek, ezert vegso soron dragak ezek az allami intezmenyek (kulonosen fizetesaranyosan)

gyapjasmaki 2013.03.05. 23:43:32

@charlieharper: Köszön a választ.

A mezőgazdasági ötleted már nekem is többször megfordult a fejembe és jó ötletnek tartom. Nem értem miért nincs ilyen. Mármint nagyobb méretekben. Mert pl apám ház mellett megtermel ezt azt, néhány dolgot még árul is(pl saláta, retek, újhagyma), de olyan nincs, aki ezt főállásban végezné, legalábbis a környéken. Szóval ennek gondolom törvényi akadályai vannak, vagy nem tudnak a bolti árakkal versenyezni. Passz.

Pitykeőrmester 2013.03.05. 23:47:38

@hagyma:

Baszki! Nem tudom növeszteni. Ezért nézek fel Brezsnyevre. :)))

GERI87 2013.03.05. 23:51:52

@zopilote:

Az írek nem "keletiek", ugyanolyan angolszász-germán vonal mint az angolok, már a nyelvük is majdnem kihalt. A skót meg presbiteriánusok akkor ők meg mások, pedig kelták?...bukik az egész elmélet. A latin kultúra és katolikus vallás nem ad mediterrán életvitelt, mentalitást pl lengyelek, osztrákok, csehek.
Mindig találni ilyen hülyeségeket....a turan: kb annyira magyar kötődésű mint Indiában Bihar tartomány...ezt is lehet azzal magyarázni ha agyon akarja vki hogy Biharban sok a cigány ők meg Indiából jöttek...de ez fantázia, áltudományosság.

A sinn féin azt jelenti tudomásom szerint hogy "magunk".

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.05. 23:56:51

@tableno: "Nem csak a mediterrán csajok lehetnek sötét hajúak, neked azt ott az Újvilágban tudnod illene."
Igy van:)) pl. nagyon sok itt (foleg a nyugati parton) az azsiai. Ok is sotet hajuak, es egyaltalan nem szorosek:))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.03.06. 00:14:22

@mojoking77: "Megjegyzem az USA-ban is lehet nagyon finom zoldseget/gyumolcsot venni, bar a hazaihoz (es a muanyag amerikai etelekhez ) kepest horror aron (egy karfiol $6, egy kilo alma $12).... "
Nagyon draga helyen kell vasarolni ahhoz, hogy 1 kg almaert $12-t fizess, v. eg karfiolert $6-t:)) aki kepes ennyit fizetni, meg is erdemli:))) Epp ma vettem 3 lb (1.5 kg) gala almat $ 2-ert.

gyapjasmaki 2013.03.06. 00:22:25

@rumitom: Nekem személy szerint jobban tetszik a svéd modell, mint az amerikai, mert az túl szélsőséges. Továbbá inkább szocialista vagyok. A jelenlegi magyar rendszer meg botrányos. Ennyit fizetünk és közben minden haldoklik. Köszönöm még egyszer, hogy megmagyaráztad. Majd jobban utána olvasok.

Amennyire én látom a politikusaink se tudják merre mennének, meg az emberek sem.

zopilote 2013.03.06. 00:39:07

@GERI87:
" Az írek nem "keletiek", ugyanolyan angolszász-germán vonal mint az angolok "
Mondtad mar ezt egy irnek a pubban?:) A gealic nyelv is angolszaz erdetu?
Szerinted nincs kozuk a keltakhoz sem, ugye? A jaszoknak es a kunoknak tel-
jesen kihalt a nyelvuk, megis erosen el bennuk az osi identitas. A katolikus val-
lassal reszben igazad van. De ugy tudom, cseh es lengyel teruletekre nem terjedt
ki a romai birodalom. Ausztriat en sem tudom hova tenni (talan ok maguk sem) :)
Az "egyedul vagyunk " es a " magunk " kozott csak arnyalati kulonbseg van, a jelen-
tese majdnem ugyanaz. Gealikul gondolom azert te sem tudsz annyira, hogy ezt
erezd:) En egyaltalan nem beszelem:) Ilyen komolyan raugrani azert nem kellett
volna a hozzaszolasomra:) De no problem:)

M. Péter 2013.03.06. 00:55:11

@rumitom: A legfontosabb tényező az euróra való átállás volt. A jelzáloghitelek kamatja lement 7%-ról 4%-ra, az olcsó hitelek felhajtták az ingatlanárakat, mert ugyanakkora törlesztőrészlet mellett sokkal több hitel lehetett felvenni. Az emelkedő árak hatására mindenki elkezdett vásárolni, vagy azért, mert úgy gondolta, ha nem vesz magának házat vagy lakást azonnal, akkor egy hónap múlva már nem tudja megfizetni, vagy pedig bombabiztos befektetésnek gondolta. Az építési vállalatok meg elkezdtek ész nélkül építeni, a kormány meg nem tett semmit a túlhevülő ingatlanpiac megfékezésére. Aztán beütött a krach, az adósok nem bírták fizetni a hiteleket, az árak megindultak lefelé, a bankok iszonyúan nagyot buktak, mentőcsomag kellett nekik. és az ország tele van üresen álló vagy befejezetlen házakkal.

GERI87 2013.03.06. 01:02:55

@zopilote:

"A gealic nyelv is angolszaz erdetu?"

Nem a nyelvre értettem, a kultúrára....

"jaszoknak es a kunoknak tel-
jesen kihalt a nyelvuk, megis erosen el bennuk az osi identitas."

Nem él bennük, magyar csoporttá lettek....max annyira él ez mint a honfoglalás kori életmód: hagyományőrzés van, de ez tanult dolog, turista látványosság mint a matyó hímzés. a palóc falu, a busó járás....nem továbbélt hanem felélesztett, fel elevenített....olyan szinten van mint magyar családban a sváb nagymama ősi kvircedli recepte....vagy még annyira se.

GERI87 2013.03.06. 01:04:30

@GERI87:

Amúgy az írek nyelve az angol, az ősi ír nyelv tanult nyelv vagy második anyanyelv szinten van ma már....

zopilote 2013.03.06. 01:15:51

@GERI87:
A Tildy direct kiemeli, hogy elosszor jasz, utana magyar:)
Kerdezzuk meg ot, mint illetekest ebben a temaban:)

zopilote 2013.03.06. 01:18:34

@GERI87:
az hogy angolul beszelnek, a brit gyarmatositas kovetkezmenye

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.06. 01:35:33

@Muscari: @Muscari: Hugom most van otthon, szombaton häzasodik és ott mondta neki a polgärmesteri hivatal dolgozoja. A nö maga mondta, h ök sem értik és nem is tudjäk követni...
A vicc az egészben, h ö anno kijelentkezett (ideiglenes külföldi tartozkodäs), a szülövärosunkban igy is van nyilväntartva, ott ahol häzasodik meg azt mondtäk, h a nyilväntartäsban Mo-on él.
Megnéztem közben, h mi van mäs näcioknäl. Csak EU-s orszägok ällampolgärait néztem. A merités nem reprezentativ, mert nem mindenki él külföldön közülük.
A spanyol ID-n (kärtya formätum) konkrétan rajta van, h Sväjcban él az illetö. A németen (szintén kärtyaformätum) a hätuljän a jobb fölsö sarokban: nincs Németorszägban ällando lakcime (pöcséttel:-) ) Az olaszoknäl a személyiben (papirformätum) és az utlevélben is benne van (a 6. oldalon) residenza cimszoval. Oszträk utlevélben szintén benne van a fényképes résznél Wohnort / Domicile Residence alatt.
Rengeteg személyin, többek között a holland ID-n (kärtyaformätum) csak a születési hely van rajta, és a kiällito szerv, mégha külföldön is van mindez. A romän, francia, cseh, szloväk személyin rajta van konkrétan a cim. Lakcimkärtya? Haha! (Mondjuk az olaszoknäl a Codice Fiscale=adokärtya nélkül senki vagy.:-) Minden sz@rhoz az kell, még a cigiatomata is azt kérte.:-) Mäsnak vettünk cigit, de még jo, h volt nälunk.)
Szoval ezeket miért nem lehet otthon is igy megcsinälni?

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.03.06. 01:43:22

Ezt lättätok mär? A tale of two cows. (rä kell klikkelni a képre és akkor lesz nagyobb)
d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/6653870_700b.jpg

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.06. 01:45:41

@GERI87: tanult dolog vagy sem, egy jász ember büszke altalaban arra, hogy jasz. Googlezz rá nyugodtan a jász öntudat szóra. Persze vannak ott is akik kicsit durván tolják.

Az, hogy beolvadtunk a magyarok közé , az egy dolog, a nyelvfelvétel is, illetve az asszimilálódás is, de fontosak az olyan jelképek , mint a kürtünk, a női ruházat kék színe, a suba, illetve a népzene és néptánc. (És itt már már más kisebbségekre is kitérek, lévén a csángó fesztivált pl. évek óta Jászberény szervezi. www.csangofesztival.eu/)

Én pl. el nem tudom képzelni, hogy a majdani menyecskeruhám ne kék színű legyen. Tradíció.

( zopilote : eleg vegyes lehet a szarmazas, nagyreszt jasz, de tot, eszak-magyarorszagi, illetve kun ver is van valoszinuleg bennem)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 02:14:49

@tildy:): lassan mar vicces lesz menyecskeruhat olteni
csaxolok

GERI87 2013.03.06. 02:20:16

@tildy:):

tradició...ennyi maradt, bántás nélkül.

Huntyiak, matyók, barkok, hajdúk, palócok...ezek éltűnőben vannak vagy már el is tűntek mint megélt és az élet szerves részét képező részidentitások, marad a hagyományőrzés és a családi legendárium.

@zopilote:

persze, de ez mindegy, az ír nép anyanyelve elsősorban az angol, a nyelvváltás nem jelentett identitás vesztést.
Az ír nyelv egyfajta nemzeti kincsé degradálódott, kizárólagos anyanyelvként nem funkcionál.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.06. 02:25:44

@hagyma: Én is szólok, hogy nem adok a véleményedre.

@GERI87: meglehet, de úgy látszik nem csak a mostani jászokra érvényes. (pl. valószínűleg a gyüttmentezés is így maradhatott meg)

Amúgy a walesiekről mi a véleményed?

Az meg, hogy kihalt a nyelv, vagy kincssé degradálódik... Nos vagy így, vagy úgy de az identitás akkor is megmarad.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 02:34:42

@tildy:): tudom, nade 40 eves menyecske?:)
kek ruhaban londonban? tejfollel a kezeben?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 02:37:18

@tildy:): amugy ne idegeskedj, art a szepsegednek, de azert tenyleg ideje ferjhez menned:)
ezt a menyecskeruhat, meg menyasszonytancot, mar felejtsd el, eleg egy szolid parti hidd el

rumitom 2013.03.06. 07:37:10

@M. Péter: persze, ugyanaz a spiral ami felfele vitte az arakat a plafon utan elindult lefelet es nagyjabol ugyanazt a palyat futotta be csak negativ elojellel. Ez mindenki szamara egyertelmu volt, minden szakerto megmondta hogy az ingatlan piac tularazott, de ahogy az lenni szokott, a polikusokban nem volt meg a batorsag, a lakossag meg nem akart hallgatni, mert azt lattak hgoy a korabbi 10 evben evi atlag 10% emelkedtek a lakas arak. Ha viszont megkerdezel egy irt azt fogja mondani nem banja. elotte is szegenyek voltak, kaptak 7 bo esztendot amikor irorszag a 6. leggazdagabb orszagga valt a vilagon (gdp/fo), dublinban elt a legtobb milliomos (lakossag aranyaban). a munkanelkuli tamogatas bokezu es ugy altalaban nem csak hogy mindenki dolgozhatott, de nagyjabol el is donthetted te mi akarsz lenni, fuggetlenul mi volt a szakmad es vegzettseged elotte.
Az irek meg ujra felkerednek, vissamennek kanadaba, ausztraliaba es orulnek az eletnek, mert ilyen a mentalitas.
es irorszag kicsi esellyel fog ujra europa peremvidekeve valni a mostani nehezsegek ellenere. de ez csak egy pelda, es a hangsuly a gazdasag beinditasan volt.

zachary 2013.03.06. 08:57:29

@mzgldr: Tudod a szüleim miatt birtam otthon (?) addig ameddig. Utalom az olyan primitiv, bunkó, mocskolódó embereket akik egy mondat alapján alkotnak véleményt másokról. Valószinűleg te sem tetted ki a lábadat az országból a bécsi karácsonyi vásárnál messzebbnél, de azért feljogositva érzed magadat, hogy itt hülyeségeket beszélj... Maradj csak otthon a fityiszes barátaiddal és épitsétek a neokommunizmust szépen....

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.06. 09:44:47

@hagyma: ki beszelt menyecsketancrol? Felenk nem szokas. Amugy meg egy dolog a kor, a masik meg hogy mennyinek erzem magam, es mennyinek nezek ki.
Tudod , ha fiatal az ember parja az ot is megfiaalitja.

bpetya75 2013.03.06. 09:57:58

@zachary:

Te vagy az, aki véleményt alkotott róla egy mondat alapján. Ő csak ironizált egyet, oszt kész. Erre le primitívbunkózod.

2013.03.06. 10:20:50

@Spacecake: Hagyjuk már ezt az álszenteskedést. Mert persze neked nem számít, hogy mennyit keresel...

Csiken Disztroly · http://youtu.be/ipFHAAR8H-A 2013.03.06. 11:39:17

@mojoking77: Köszi a tippet, szóltam is a pilótámnak, hogy ha nincs túl sok dolga ugorjon már el Losziba 2-3 szép fej karfiolért.

Spacecake 2013.03.06. 11:41:50

@Philosoraptor: hagyjuk mar az ertetlenkedest:-)
termeszetesen szamit,csak a megfeleo helyen van kezelve...fontossagi sorrendben ugy a 4.-5.helyen.
es nem a fizetesem osszegebol eredeztetek minden mast az eletemben,en kerek elnezest!!!:-)

2013.03.06. 13:12:17

@Spacecake: Másnak meg más a fontossági sorrendje. Arra azért kíváncsi lennék, hogyha egy bizonyos szint alatt keresnél, akkor is ez lenne-e a véleményed erről.

GERI87 2013.03.06. 13:24:36

@tildy:):

Hasonló a helyzet, a walesi nyelvet többen beszélik arányaiban is mint az írt, de itt is második vagy tanult nyelvként, a fő nyelv az angol....kizárólagos W. anyanyelvű kevés van.

Persze a nyelvváltás nem jár feltétlen identitás vesztéssel...pl írek, skótok, bolgárok..

Spacecake 2013.03.06. 13:56:58

@Philosoraptor: masnak meg mas,igen.es?
nyilvan lehet velemenyem arrol,h ha vki az elso helyre sorolja a penzt,mint ahogy masnak is lehet arrol,h en meg az 5.re.ennyi.
azzal h mi lenne,ha,nem sokat tudok kezdeni,de elkepzelhetonek tartom,h mas lenne a velemenyem.

mzgldr 2013.03.06. 15:23:57

@zachary: "Maradj csak otthon a fityiszes barátaiddal és épitsétek a neokommunizmust szépen...."

nagyobbat nem is tévedhettél volna. Máskor a humorérzékedet is pakold be a bőröndödbe és vidd magaddal.

mojoking77 2013.03.06. 16:16:03

@Csiken Disztroly: New Jersey, Stop&Shop.
@Zsuzsi65: Az a $2 1lb. almaert lesz, es abbol is a nagyon izetlen fajtaert. Nalunk is lehet kapni leertekelt almat 1.99-ert, nos olyan is. Sajnos a nagyon finomak (ami otthoni mercevel is tenyleg nagyon jo), az 4.99/lb. Ugye ebbol konnen kijon a kb 12/kg. Karfiolt en sem veszek tobbe itt, ez a baj, ha az ember nem nezi meg az arakat, mielott vasarol...

2013.03.06. 16:33:04

@Spacecake: Ha anyagi problémáid lennének, akkor elsők között lenne, ebben biztos vagyok.

Az a baj, hogy nem mindenki lehet mérnök meg informatikus, de ettől függetlenül ők is szeretnének megélni a munkájukból. Ha esetleg kevesebbet kellene adóznia a munkáltatónak, és kényszerítve lenne (vagy ki lenne harcolva szakszervezet által) egy "tisztességes bér" kifizetésére, mindjárt kevesebb idegbeteg ember lenne ebben az országban, szerintem. Természetesen nem milliókra kell gondolni, de szerintem egy bolti eladó nettó 120-150-et simán "megérdemelne", mert vannak olyan boltok is, ahol elég sokat kell dolgozni és 2-3 műszakban is akár. Nekem bolti eladói végzettségem lesz nyáron, én szeretem is csinálni, de ebből az éhbérből nem lehet megélni. Kényszerből választottam ezt, de amúgy előtte is tisztában voltam vele, hogy mit vállaltam. Két opció marad: vagy tanulok egy x szakmát, amit jól megfizetnek, v. külföld. Az a baj, hogy ami érdekel, az itthon haldoklik, és divat a körbetartozás meg a ki nem fizetés...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.06. 19:39:40

@tildy:): en nem tartalak oregnek, meg amagamat sem , nemhogy teged, csak ideje ferjhez menni es gyereket szulni:)
meg is hivhatsz a lagzidba, hatha atrepulunk

Zka77 2013.03.08. 12:35:56

@rumitom: középvezető Budapesten 250-300K nettó? Hol? Sarki boltban, ahol nincs is középvezető? Ennyit egy ITs keres vidéken (ha nem vmi szar sufnicégben van).

Zka77 2013.03.08. 12:42:30

@rumitom: egyébként kiválóak a meglátásaid az ország gondja-bajáról.

vuvuvu2 2013.03.09. 08:30:13

@gyapjasmaki:

tévedés a 42 %, 2013-ban ez a szám 51% (50,9%)

bruttó 1000 Ft fizetés
2013-ban összesen 1285 Ft-ba kerül a cégnek (közteher= 28,5%)
a bruttó 1000 Ft-ból nettó 655 Ft-ot kap meg a munkavállaló
655 / 1285 = 0,5097276

gyapjasmaki 2013.03.09. 11:25:29

@vuvuvu2:

www.kkve.hu/pdfs/gazdalkodas/A_munkaero_ara.pdf

Én ez alapján néztem és 200 000 HUF bruttó bért, ahol a munkáltató teljes terhe, ugye a bér + 71 500 HUF adó. Viszont a munkvállaló is fizet különböző terheket, ami 88 650 HUF. Továbbá megilleti 3 663 HUF kedvezmény. A végén kézhez kap 115 013 HUF-ot

Teljes teher 271 500 HUF, amit kézhez kap az 115 013 HUF. Innen már csak matek.

271 500 HUF - 100%
akkor
2 715 HUF - 1%

115 013 HUF / 2 715 HUF = 42,3620

vagyis a teljes bérteher 42,3620%-át kapja kézhez a munkavállaló.

Egyébként ez függ ugye a fizetés méretétől is, mint a mellékelt táblázatban is látszódik.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása