oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. február 28. 06:30,  Arrogancia vagy őszinteség? 56 komment

2018. február 28. 06:30 Határátkelő

Arrogancia vagy őszinteség?

Gyakorlatilag folyamatosan kering a neten egy kép, melyen az „ezt mondják a britek, ezt gondolják valójában és ezt érted te” vonal mentén szembesülhetünk azzal, milyen kulturális különbségek vannak a kommunikációban is közöttünk. De most nem a britekről lesz szó, hanem egy másik nemzetről, a kommunikációs különbség azonban felettébb látványos így is.

hollandia_amszterdam_kerekparok_foto_pixabay_com_kirkandmimi.jpg

Az arrogancia és az őszinte, nyílt beszéd között néha elég nehéz meghúzni a határvonalat, különösen, ha külföldön élünk, hiszen ilyenkor gyakorlatilag újra meg kell tanulnunk kommunikálni. 

És ez sokkal többet jelent, mint beszélni egy nyelvet, hiszen ha a mögöttes tartalmat nem értjük, ha nem tudjuk beazonosítani, hogy egy adott megszólalás sértő szándékú-e, akkor hiába értjük a szavakat, a kommunikáció egy jelentős része elvész. 

Ha már az előbb azt a bizonyos táblázatot emlegettem, akkor be is teszem ide, csak hogy ne a levegőbe beszéljek.

britek_beszelnek_tablazat_ok.jpg

Jól látszik, hogy egyes kifejezések tökéletesen az ellentétüket jelentik annak, mint amit egy, a brit kultúrkört nem ismerő külföldi érthet alattuk. (Vagy ha már itt tartunk, mindenkinek ajánlom a Very British Problems című szuper sorozatot, abban is esik szó a kommunikációról.)

Na, de mint említettem, ma nem a britekről lesz szó, hanem a hollandokról, bár a kiindulópontot a móka kedvéért egy brit, méghozzá a BBC-s Olga Mecking adta. Méghozzá azért, mert az újságíró Amszterdamban élve találkozott először a két kultúra különbözőségével, és legfőképpen azért, mert a hollandok nyers szókimondása nem is állhatna messzebb a britek finom terelésétől. 

Szóval Olga alig egy éve élt még csak Amszterdamban, amikor férje barátaival elmentek a város Vondelparkjában található számtalan kávézó egyikébe. Egy ideig üldögéltek, de a pincér nem jött. Aztán amikor megérkezett, akkor sem kért elnézést és kérdezte meg, hogy mit szeretnének rendelni a kedves vendégek, hanem csak annyit mondott: Mit akarnak? 

Olga erre jó britként azonnal dobott egy hátast, hiszen ez angol kulturális környezetben gyakorlatilag elképzelhetetlen durvaság. Aztán később a hollandtanára elmagyarázta neki, hogy a hollandok alapvetően nagyon egyenes nép, és talán Amszterdamban a leginkább azok. 

Viszont vannak gondjaik a sorállással 

Ugyanez az „őszinteség” nyilvánul meg a tömegközlekedésben és a sorban állásban, még ha ez ezekben az esetekben nem is feltétlenül olyan nagy pozitívum, mint az a Holland Waffel blog egy korábbi bejegyzéséből kiderült. 

„Amikor elkezdtem naponta vonatozni a munkába, akkor rájöttem, hogy a hollandok tényleg „bunkók”, ha tömegközlekedésről illetve, ha specifikus akarok lenni, akkor, ha sorban állásról van szó. 

N.-val megdöbbenve tapasztaltuk, amikor elkezdtük figyelni, hogy a hollandok nem tudnak sorban állni. És az elvárásunk még csak nem is közelít az angolokéhoz, akik még a buszmegállóban is fegyelmezetten sorban állnak, hanem csak egy átlagos magyar sorban állást vártunk volna el. 

De nem, itt, ha kinyílik a vonatajtó, akkor a felszálló tömeg megkezdi a felszállást, tekintet nélkül arra, hogy esetleg valaki leszállna, és egymást tapossák az ülőhelyekért. 

A hektikus sorban állásra egyébként mindenhol lehet példát találni, egy gyorsétteremben vagy a parkolóautomaták előtt az egy sorból villámgyorsan kialakulhat két sor, majd vissza, szóval résen kell lenni, és fel kell venni a sorban állás dinamikáját.” 

Ahol senki nem játssza meg magát 

Ben Coates könyvet is írt (Why the Dutch Are Different – Miért mások a hollandok) nyolc év hollandiai tapasztalataiból. Az ő emlékezetes sokkja az volt, amikor egyszer elment fodrászhoz, majd utána találkozott egy barátjával, aki azonnal közölte vele, hogy szerinte nem áll jól neki az új frizura. 

„Azt hiszem, Hollandia az a hely, ahol senki sem fogja megjátszani magát. Például ha egy üzleti megbeszélésen valami nem túl okos megállapítást teszel, akkor azt rögtön jelzik is neked” – fogalmazott Ben. 

(És akkor egy picit mindenki tekerjen vissza a fenti táblázathoz és válassza ki kedvére a „That’s a very brave proposal”, a „Quite good”, és az „I only have a few minor comments” közül a neki tetszőt…) 

Ben Coates is azt jegyezte meg, hogy szülőhazája és választott országa között nagy különbség, hogy a britek próbálnak úgy kommunikálni, hogy a lehető legkisebb kellemetlenséget okozzák vele másoknak. 

„A metrón nem beszélsz túl hangosan, mert esetleg zavarhatod a veled egy kocsiban ülőket. Otthon nem hallgatsz túl hangosan zenét, mert zavarhatod a szomszédokat. Azaz folyamatosan próbáljuk megfelelő keretek között tartani a viselkedésünk. Eközben Hollandiában általános nézet, hogy az ember azt mondhat, amit akar, és olyan nyíltan, ahogyan akarja. Ha pedig ez valakinek nem tetszik, és megbántódik, az az ő baja” – mondta Ben. 

Ez a hozzáállás persze sok határátkelő számára már inkább arrogáns, mintsem őszinte, ami persze attól is függ, melyik országból érkezett Hollandiába. Szerintem mi, magyarok valahol félúton lehetünk, vagy még pontosabb úgy fogalmazni, hogy egyes területeken közelebb állunk a hollandokhoz (mondjuk a pincéres eset – sajnos – aligha sokkolna túl sok magyart), más esetekben pedig a britekhez (baráti társaságban nem nagyon szóljuk le senki frizuráját nyíltan – legfeljebb majd kibeszéljük a háta mögött, de ez egy másik történet). 

A segítségnyújtás 

Visszatérve Olgához, ő írt le egy esetet, amikor elment bevásárolni egy szupermarketbe, és elejtette a megvásárolt élelmiszereket: „Pillanatokon belül körbevett legalább tíz holland, és tanácsokkal láttak el. De senki a kisujját sem mozdította. Számomra a helyzet egyértelmű volt: segítségre van szükségem. Ám ők másként látták: mivel nem kértem kifejezetten segítséget, ezek szerint nincs is rá szükségem”. 

„Biztosan vannak, akik azt gondolják, nincs bennünk semmi együttérzés. És talán így is van, mert szerintünk az igazság fontosabb az empátiánál” – ezt már Eleonore Breukel írta, aki arra okít embereket, hogy miként kommunikáljanak jobban multikulturális környezetben.

Most abba nem mennék bele, hogy mekkora szerepe lehetett a holland egyenesség kialakulásában a kálvinizmus XVI. századi elterjedésének és az elnyomó katolikus spanyolok elleni háborúnak (nagy), az viszont biztos, hogy a kálvinizmus az egyén felelősségét és a teljes őszinteséget, a józanságot hirdette és ez a mai napig jellemző a hollandokra. 

Ennek a kálvinista hozzáállásnak köszönhető az a tisztelet is, amivel egymás felé fordulnak az emberek, nem csak a magánéletben, de a munkahelyen és mondjuk az egyetemen is. 

„Tiszteletet kaptam az oktatóimtól és az egyetemi dolgozóktól. De cserébe tiszteletet is kellett adnom. Ez ott egészen pontosan azt jelenti, hogy ha vizsga közben kiment a tanár, nem kezdtünk el azonnal azon gondolkodni, hogyan „javíthatnánk” a jegyünkön. 

Más szóval, hogy hogyan lehetne egy kicsit csalni: azaz padtárssal beszélni, jegyzetet elővenni, eredményeket egyeztetni… mert ez olyan vétségnek tűnik abban a közegben, mintha például valaki a boltban lopott volna. Egyszerűen nem jut eszébe, hogy megszegje a törvényt, ahogy a nagy átlagnak az sem, hogy fizetés nélkül elvigyen a közértből mondjuk egy csomag kávét. 

S ha benned a kisördög és mégis megpróbálkozol vele egy vizsga kellős közepén, akkor olyan tekinteteket fogsz a legközelebbi barátaidtól bezsebelni, hogy legszívesebben a föld alá süllyednél” – írta korábban a Határátkelőnek Zeeuws Meisje. 

A bespreekbaarheid 

Az egyenesség olyannyira része a holland társadalomnak, hogy külön szavuk is van rá: bespreekbaarheid, ami azt jelenti, hogy mindenről kell és lehet beszélni, nincsenek tabuk. 

Ez nem csak a kommunikációra igaz, hanem például a holland házakra is, melyek a hatalmas, általában függöny nélküli ablakaikkal tökéletes belátást engednek az életünkbe (na, ez például engem nagyon zavarna, nem is tudom elképzelni, hogyan lehet így élni). 

„Teljes más a magánéletről alkotott elképzelésük. Például ülsz egy étteremben az egyik barátoddal, és ő teljesen közvetlenül, idegenek füle hallatára beszéli meg az egészségügyi problémáit, vagy a szülei válását, vagy akár a szerelmi életét. Nincs oka titkolózni” – mesélte Ben Coates. 

És tényleg, Hollandiában gyakorlatilag mindenről lehet nyílt párbeszédet folytatni, legyen az a prostitúció, a kábítószerek vagy az eutanázia. Ugyanakkor Eleonore Breukel szerint nem igaz, hogy nincsenek tabutémák. 

„A fizetésekről nem beszélünk, a nyugdíjunkról sem. Semmiről, aminek köze lehet a luxushoz. Nem dicsekszünk azzal, milyen szép a házunk, vagy éppen mekkora autónk van” – szögezte le. 

Mégpedig azért, mert a holland kultúra az egyenlőségen alapul, és ez kihat a munkahelyekre is, ahol nincs érzékelhető különbség a főnök és a beosztott között. Magyarul, vannak bizonyos viselkedési alapvetések, melyeket mindenkinek be kell tartani, és ez persze a nyelvben is tükröződik. 

„Doe maar normaal, dan ben je al gek genoeg” (Légy normális, az is elég őrült) vagy „Steek je hoofd niet boven het maaiveld uit” (Ne emeld a fejed a föld fölé) – hogy csak két jellemző holland mondást említsek. 

Ez az egyenlőség magyar szemmel elsőre meglehetősen furcsa lehet, miként az Zeeuws Meisje fentebb már említett posztjából is kiderült: „A tanárok, a feletteseid a te barátaid! – volt minden íratlan szabály közül talán a számomra legnehezebben megtanulható. Ennek első lépcsőfoka az volt, hogy a magyar „Jó reggelt kívánok, igazgató úr” köszönést „Hello, Dr. Brown”-ra kellett cserélni. Laza? Igen, elsőre talán felettébb az. 

Itt bizony le kell rakni a hazánkban megszokott urambátyám mentalitást, amikor mindenkinek hajbókolni kell. Nincs annyi fölösleges tiszteletkör, amit csak azért kell megfutni, mert magyar honban mindig fejben kell tartani, hogy ki van kormányon és ki kinek a kije a hálózatban." 

Csak a kameraállás szokatlan 

Végezetül hadd idézzem vissza Zita egyik korábbi posztját, mert szerintem jól lezárja ezt az írást is: „Induláskor kaptam amolyan hamuban sült pogácsa helyett ezt a komoly mondatot egy régebb óta itt élő magyar barátomtól, amit sokáig forgattam a fejemben, így hangzik: „Ebben az országban semmi sem az és olyan amilyennek látszik.” 

Hát persze hogy nem, ha magyar szemmel nézed, de ha holland fejjel kezdesz el gondolkodni, holland szemmel nézni, akkor bizony itt minden az és olyan lesz, amilyennek látszik. Csak a kameraállás szokatlan.” 

HÍRMONDÓ

Mit kínál Ausztria?

Nyilván sok mindent, munkalehetőségből meg pláne, nem véletlen, hogy annyi magyar dolgozik a szomszédban. Ma mi is ajánlunk pár érdekesnek tűnő lehetőséget, a többi már rajtatok múlik.

„Meggyőzöm magam, hogy nem érdemes hazaköltözni” 

Réka több, mint öt éve él külföldön, Magyarországról Angliába költözött. Bőven akadtak nehézségek és csalódások az út elején, az összkép mégis pozitív, nem csoda, hogy bár néha felmerül benne a gondolat, nem tervezi, hogy hazaköltözne. 

Nyugdíjra számítva külföldön 

Ahogy telnek az évek egyre több határátkelőnek teszi fel magának a kérdést: hol tudom lekérdezni a szolgálati időmet, ha külföldön élek? Nos, itt a válasz. 

Hol a legjobb nőnek lenni? 

A XXI. század egyik nagy kihívása a magánélet és a munka egyensúlyának megtalálása. Most egy kutatás azt vizsgálta, mely országban mekkora esély van erre - nőként. 

(Fotó: pixabay.com/kirkandmimi)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5513703448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.02.28. 08:02:45

Olga erre jó britként... Jó lengyelként.

Dikusz 2018.02.28. 09:07:47

Ha jól értelmezem, akkor a hollandok a cikkben felsorolt esetek alapján szókimondó, egyenes nép.
Ha ugyanez itthon történik, akkor egész más kifejezés (bunkó) használatos...

Dikusz 2018.02.28. 09:10:50

@Golf2: azért én elég biztos vagyok abban, hogy nem véletlenül van a posztban "Olga erre jó britként" megemlítve, pünkt a keresztneve miatt.

puhacica 2018.02.28. 09:36:57

nagy szivfajdalmam, hogy lemaradtam a "sorban allos" londonrol. :(

Csodabogár 2018.02.28. 09:47:53

@Dikusz: Nekem ez nagyon bejönne, ami a szivemen a számon. Bunkóság elkerülése végett, ha nem tetszik egy frizura inkább nem szólok semmit. Kivéve az igazán jó barátokat, akik szivesen elfogadják tőlem a kritikát, mert ismernek és tudják csak jót akarok nekik. Ha valami szörnyűséget látok valakin, mindig arra gondolok, hogy szegénynek biztos nincs egyetlen igazi barátja se.
Hidegrázásom van azoktól, akik ha meglátnak rögtön dicshimnuszokba kezdenek, "de jól nézel ki" vagy "milyen csinos vagy" stb. Még nem vagyok vak és van elég sok tükör a lakásomban, pontosan tudom hogy nézek ki.

Csodabogár 2018.02.28. 09:51:03

@libslobsi fuszal: Régebben kellett volna oda menned. Mikor még én jartam arra, pontosan belém vésődött, ahogy zuhogó esőben szépen állnak a sorban a buszra várva, kényelmes lassusággal szállnak fel. Biztos így illedelmes, de bennem ilyen fegyelem nincs.:-(

Mrs. Clayton 2018.02.28. 09:57:09

@libslobsi fuszal: meg hogy nem beszelnek hangosan a tomegkozlekedesen. Ugyan mi nem surun hasznaljuk, de repulon, vonaton is mindig van egy csomo bunko, aki direktbe kihangositva hallgat zenet a telefonon, vagy eleve orditozva sztorizik orakon keresztul, vagy legutobb az oledbe donti az uleset hogy se videozni, se enni ne tudj es hiaba kered meg ket orankent hogy legyen tekintettel rad is o leszarja. Vegul a kethetes nyaralas vegen azt latod hogy tolokocsiban tolattatja magat a repteri szemelyzettel boltbol ki boltbol be es a repulot sem tudja a laban elhagyni onnan is ugy cipelteti le magat. De termeszetesen az utolso reggelire meg gyalogosan erkezett.

Dikusz 2018.02.28. 10:20:41

@Csodabogár: Félre ne érts, nem rád gondoltam azzal, amit most írok, hanem általánosítva:

Az mind rendben van, ha valaki egyenesen, kulturáltan megmondja a véleményét.
Ha kritikát fogalmaz meg valakivel kapcsolatban (külső, értelmi szint stb), akkor neki sem szabad megsértődni, ha más meg őt kritizálja.

Azt nem értem még mindig, hogy a hollandokra (vagy bármelyik nemzetre) miért mondják az említett esetekben, hogy egyenes emberek, a magyarokra meg ugyanezért azt, hogy bunkók?

London2009 2018.02.28. 10:50:14

Ez erdekes volt.
Teniszedzesen ket edzonk van. Az egyik angol, a masik egy bolgar ficko. Nagyon erdekes megfigyelni oket, hogy mennyire maskent reagalnak ugyanarra a helyzetre. Ha valaki elkesik, akkor a bolgar srac azonnal futtat veluk par kort. Az angol ficko megkoszoni, hogy de jo, hogy ideertetek. Ha utok egy gyenget, akkor a bolgar ficko rogton mondja nekem, hogy ez ugy ahogy volt, rossz volt, iranyzek nulla, rovid, nem jo. Az angol ficko kozli, hogy bar kicsit rovid volt, de nagyon gyors volt, tok jo, legkozelebb probaljam melyebbre utni. Amikor idekerult a bolgar srac, annyira nem szerettek, hogy allandoan problema volt belole. Mostanra persze mindenki megszokta a stilusat. Nekem meg csak furcsa sem volt, mert ugye en ebben szocializalodtam Mo-on. Ettol fuggetlenul nalam sokkal jobban mukodik a "sugarcoating". Amikor ugye ugyanazt mondod, csak kozben a masiknak nem kell teljesen hulyenek ereznie magat. Sokkal inspiralobb a jora fokuszalni es megemliteni a rosszat, mint csak a rosszat eszrevenni. De ez biztos egyenisegfuggo is, de nekem ez a hozzaallas sokkal szimpatikusabb.

puhacica 2018.02.28. 11:02:10

@Csodabogár: gyanitom en meg meg sem szulettem, mikor te mar arra jartal :D

@Mrs. Clayton: nem en irtam a posztot ;) de amugy egyetertek, bar altalaban nem az angolok ordibalnak.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.02.28. 11:09:36

@Csodabogár: @libslobsi fuszal: A megállóban sorba állókon kívül arra is emlékszem, hogy menet közben fel lehetett ugrani a londoni buszra. Ez utóbbi a San Francisco-i villamosra is érvényes volt. Ez kábé huszonöt évvel ezelőtt történt. Vajon ma is lehet? Nem mintha kedvem lenne ugrálni, hanem érdekel, hogy tényleg vége "a régi szép" időknek?

arncht 2018.02.28. 11:13:30

a magyarok oszintek es udvariasak. az osztrakok nem oszintek es udvariatlanok :)

catnip cupcake 2018.02.28. 12:10:42

@London2009: hát igen, a jó kis poroszos, ledorongolós, mindenben a hibát kereső káeurópai módszertan:D Minden iskolai számonkérés, beleértve a vizsgákra való "beugrókat" és a "szórótantárgyakat" is, arról szólt, hogyan derítsük ki, mit nem tud a diák.

Nekem is az angol stílus tetszik inkább, bár ott is át lehet esni a ló túlsó oldalára.

puhacica 2018.02.28. 12:12:07

@Hobbiszakács: 2 verzio van, amire elvileg fel lehet pattanni, ez
www.londonupclose.com/images/routemaster-bus-heritage-route-15-at-aldwych.jpg
es ez
media.gizmodo.co.uk/wp-content/uploads/2014/02/bus.jpg
en meg soha nem lattam, hogy barki is ilyet csinalt volna, de ez persze nem jelent semmit.

London2009 2018.02.28. 12:28:37

@catnip cupcake: no igen, de jo is volt (nem), mennyivel tobbre vittuk (semennyivel)! De legalabb kozben meg jol ereztuk magunkat (nem, meg ez sem)!
Azert ehhez meg az is hozzajarul, hogy ide felnottek jarnak. Tehat ha valaki kesik, akkor azert lehet, hogy eppen munkabol vagy a gyereketol rohant, hogy odaerjen. No es nyilvan nem Wimbledonra keszulunk, tehat mondjuk oriasi tetje sincs az egesznek. De szeretjuk jol erezni magunkat, ugyhogy teljesen folosleges a poroszos modszertan... no mindegy. : )

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.02.28. 12:29:00

@libslobsi fuszal: Köszi! Az első kép, a nyitott peronos busz, egy olyanra ugrottam fel! :-)

P.Elliot 2018.02.28. 12:43:04

Hat ez nekem nem jonne be. Egyreszt mert gyerekkoromban is a tapintatos, masik iranti figyelmes viselkedesre tanitottak sot megkoveteltek, ami nem azt jelentette hogy csopogjek a hamis, nem igazi erzesektol de igenis adjam meg a tiszteletet masoknak es ne vagjam a kepebe hogy mit gondolok roluk mert eloszor vizsgaljam csak meg hogy en kicsoda vagyok aztan beszeljek meg miert kellene megalazni a masikat mert az eppen aznap vagy soha nem nezett jol ki, hogy nincs egy rendes ruhaja, meg ki tudja mi baja, nem, nem fogom elrontani az amugy is szerencsetlen napjat vagy eletet azzal hogy meg tovabb ocsarolom.
Az emberek erzekenynek szulettek, hiaba egy-egy orszag megprobalja belevagni a kepedbe hogy egy senkihazi vagy netan, nem igaz hogy nincs a masikban valami szep es jo es pl. miert inditanam azzal barki napjat hogy talalkozom vele es maris nevelni kezdjem ahelyett hogy inkabb kiemelnem rajta ami szep es jo, legalabb felmelegszik egy kicsit a szive kezdesnek.
Fiatal koromtol lakok egy olyan orszagban ahol bizony inkabb tulsagosan udvariasak minthogy nyersen oszintek es bizony ez segit a netan rossz hangulatot eloszlatni es konyebbe tenni a mindennapokat. .
A magyarok inkabb udvariasabbak mint nem szerintem, ha olyan bunkok lennenek akkor nem tunne fel nekik a holland "egyenesseg". Vannak koztul persze olyanok is de szerencsere azert nem tul sokan.

catnip cupcake 2018.02.28. 13:00:10

A Very Britsh Problems sorozatot, könyveket és Twitter/FB oldalt nagyon ajánlom, kell néhány év itt tartózkodás, hogy teljesen megértse az ember a nyelvi és viselkedésbeli furcsaságokat, de nagyon szórakoztató. Van ahol magamra ismertem, mert 10 év alatt akaratlanul is átvettem szokásokat.

Amikor egy éve elkezdtem svédül tanulni, feltűnt, hogy az angolhoz képest a svéd nyelv direktebben fogalmaz.
Itt egy vicces példa erre:)
9gag.com/gag/aNoyoXG/the-swedish-language

P.Elliot 2018.02.28. 13:01:25

Egyebkent most jut eszembe hogy nemregiben volt, illetve lesz folyatasa annak a tevebeli valosag shownak ami arrol szolt hogy neten at megismert partnereket hoztak ossze, kulfoldieket amerikaival illetve az arra jelentkezoktol engelyet kerve/, megfizetve/ hogy filmes kiserhesse es vegyen fel roluk felveteleket napkozben barmit csinalnak, beszelnek.
Na, ezek kozott volt egy furcsa par, egy 41 eves egyebkent vonzo, szep kis no, meg egy holland 23 eves ferfi akirol meg a 33-at is ki lehetett nezni/ mindket szemey mogott valoper volt mar/ es a neten at nagyon stimmeltek, a no a hazassagban remenykedett, / jomenetelu, foglalkozasu volt/ csinos divatos, gusztusos, koranal joval fiatalabb kulsovel.
Akkor a teveadasban feltunt hogy a ferfi milyen kotekedo, sokszor leszolo a novel kapcsolatban, belekotott sokmindenbe, lehuzatta vele a divatos, magassarku cipoit, meg azon az elso talakozos napon lemosatta az arcarol a sminket, ruzst, mindent mert hogy minek es feltunoen serto magatartasa volt, a nezok, velem egyutt azt gondolta hogy micsoda bunko ficko en a no helyeben mar indultam is volna a repterre/ persze gondolom azt kototte a filmesekkel irt szerzodes/, nem is almodtam volna hogy a pasas csak oszinte volt, hehehe.
Neha a sertes felso hataraig.
Na, majd ujra megnezem ha latom hogy ismetelnek, most mar a holland oszinteseg tudasaval, biztosan maskeppen lato a dolgokat.
A tevenek az adas elott ismertetni kellett volna a holland szokasokat hogy a nezo ne gondolja azt hogy mar megint a filmesek rendeztek valamit, nem is igaz az egesz..

Jok, tanulsagosak ezek a HA posztok, mennyi erdekesseget lehet megtudni a vilagrol.

Csodabogár 2018.02.28. 13:30:16

@Mrs. Clayton: Mi elég sokat repültünk Budapest Tampa utvonalon. érdekes módon a newyorki átszálláskor vagy 25 tolókocsi várt az amugy egészséges utasokra. Se Tampában se Budapesten nem láttunk egyetlen egy invalidot sem. Valahogy New York nem ment nekik.

Csodabogár 2018.02.28. 13:31:36

@Dikusz: Sajnos itthon az őszinteség nem divat.:-(

London2009 2018.02.28. 13:33:23

@catnip cupcake: ismered ezt a konyvet?
en.wikipedia.org/wiki/How_to_be_an_Alien
Egy magyar ficko irta, most neztem meg, 1946-ban. Par eve jelent meg egy magyar csajnak a Mikes Gyorgy konyvenek ihletese alapjan ez a konyve.
www.amazon.co.uk/How-Alien-England-Guide-English/dp/1910463213
Irto jo mindketto es igen, konnyen magunkra lehet ismerni, ennyi eltoltott ev utan. : )

Csodabogár 2018.02.28. 13:38:54

@Hobbiszakács: Kb. 30 éve voltam utoljára Londonban. Akkor apám kedvéért mentem, mert annyira vágyott rá és addig nem hitte el nekem, hogy nem egy akkora élmény, mint ő gondolta. De megérte nekem, miután igen ritkán hallhattam tőle. hogy Igazad volt.
No de feszálltunk egy buszra, ami hátul nyitott volt. 1 megállót akartunk menni. Kalauz jön, menjünk fel az meletre. Egy megállóért? Igen. A végén szó szót követett, kalauz képes volt megállítani az út közepén a buszt és letessékelni minket. Jól jártunk, ugyanis a Selfridgebe akartunk menni éa pont a kau előtt tessékelet le a pasi minket.
Ezzel együtt 3 turista, köztük a már fiatal apám, de másszunk fel az emeltre. Nem találtam éppenséggel jómodorunak a kalauzt. Kozbven a hátsó myitott részen álltak jó egynéhányan, nekik nem kellett felmenni

catnip cupcake 2018.02.28. 13:42:47

@London2009: igen, a Mikes György könyv itt ül a polcon:) a másikat nem olvastam még, de majd megnézem (ha jól emlékszem, a szerzőnek volt írása itt a blogon is)

Csodabogár 2018.02.28. 13:50:11

@catnip cupcake: Nagyon kiváncsi lennék Hobbyszakács véleményére. Kétségtelenül csak akkor cirkalmaskodank a svédek ha magázódnak, de ez elég ritka náluk. Ennyire nem bunkók mint amit te ide beraktál.
Változatlanul előnyben részesítem az egyenes korrekt beszédet, mint a nyálas üres udvariaskodást.

Csodabogár 2018.02.28. 13:54:53

@catnip cupcake: Mikest állandóan idéztem, mikor érdeklődte, hogy a férjem is magyar.? Mindig közöltem, hogy természetesen, az ember nem házasodik külföldivel.:-)

London2009 2018.02.28. 14:21:19

@catnip cupcake: igen, igen, azota mar elvalt es egy olasz fickoja lett, akivel el is koltozott Olaszorszagba.

juletræ 2018.02.28. 15:39:04

@Csodabogár:
"ha nem tetszik egy frizura inkább nem szólok semmit."

a holland sem - ha nem kérdezed. Ha igen, akkor meg megmondja, hogy mit gondol.
K.b. a dánok is ilyenek - az egyik kollegám leidiótázott, mert nem a legoptimálisabb programozási eljárást választottam. Amikor hótt nyugisan visszaszólat meki, hogy ebben az esetben asszem igaza van - nos akkor tényleg meglepödött ;)

@catnip cupcake: "Minden iskolai számonkérés, beleértve a vizsgákra való "beugrókat" és a "szórótantárgyakat" is, arról szólt, hogyan derítsük ki, mit nem tud a diák."

... ami nem jellemzö a holland iskolára.
Fudod, kire jellemzö? Az eszkárgókra ... csakúgy mint asz h. a nem-elöre-bejelentett villámzárthelyin francia verseket kellett elemzni. Rendkívül praktikus ... meg is mondtam a tantónéninek, hogy ehhez azért már öregek vagyunk ( t.i. a villámZH-hoz), meg ogy még az egyetemen, vellanytanból is elöre megmondta a Bokor Árpi, hogy mikor írunk ;)

@P.Elliot: "Vannak koztul persze olyanok is de szerencsere azert nem tul sokan."

M.o-n pont emiatt az álszenteskedés miatt nem éreztem magam sose jól. NL-ben és DK-ban ennek nyoma sincs ;) mondjuk DK-ban néha be kell kicsit a kritikát burkolni, NL-ben még azt sem.
( Nem is beszélve a többiröl, minthogy a meetingek pontosan kezdödnek, idöben fejezödnek be, nincs "napirend" meg hasonló marhaságok - kérdések vannak, amiket meg kell beszélni. )

Csodabogár 2018.02.28. 16:19:20

@juletræ: Álszenteskedésben szerintem az amerikaiak világbajnokok.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.02.28. 17:27:54

@catnip cupcake: @Csodabogár: A

9gag.com/gag/aNoyoXG/the-swedish-language

alatt listázott kifejezések angol-svéd "megfelelése" valós. Fiatalok, főleg baráti körben használják. Mint mindenhol máshol a világon,

Megjegyzem, hogy egyesek a "How are things with you?" kérdést az "Annars? - azaz máskülönben? - helyett a "Läget? kifejezést - (mi a nagy) helyzet - használják, ami fedi a "hogy vagy faszit"? is.

Érdekesek a fenti linkre érkezett (angol-angol) kommentek is.

1. Excuse me - Oi !
2. Sorry for bumping into you - Soz !
3. It's you How lovely to see you - Hiya !
4. How are things with you ? - Alright ?
5. Excuse me, may I just disturb you for a second - Oi

Vagy:

1 = Huh?
2 = Sry lol
3 = Hey Bro!
4 = how's it goin'?
5 = sorry?

és még egy:

1. What?
2. Sry
3. Hey man.
4. Whats up?
5. Excuse me?

És így tovább.

sörm 2018.02.28. 18:12:34

Hahha, ez a svéd lista jó! Én sokat kínlódtam egyrészt azzal hogy a svédek milyen egyenesek bizonyos helyzetekben, nulla sugarcoating. Más helyzetekben meg kb gerinctelenül kedvesek. Volt egy kolléga, mindenki tudta hogy ki fogják rúgni mert nagyon rossz munkaerő. A főnöktől csak pozitív visszajelzést kapott, aztán ki volt borulva h váratlanul kirúgták. Mindannyiunknak egyértelmű volt hónapok óta, szegény annyira nulla volt a szakmájában hogy azt sem érzékelte mennyire nem ért hozzá. Megvan az a jelenet a Százéves aki kimászott az ablakon és eltűntből, amikor a végén a főnöke megdícséri a nyomozót? Ott már fájt a gyomrom a röhögéstől...

Ellenkező példa: ma leszólított egy diák a folyosón hogy Hörrdu, när tänkte du lägga ut instuderinsfrågorna? Kb, hé te, mégis mikor teszed fel a netre az anyagot amiből vizsgára kell készülni? Na most értem hogy itt nem tanárnőzünk hanem tegeződünk, keresztnéven szólítjuk a tanárt, de az ilyenektől azért megáll az ütő bennem. Persze nem mutatom, nem tiszteletlen volt a kiscsaj, ez itt normális kommunikáció. Csak nekem furcsa. Otthon ezért kb szaktanári járna

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.28. 19:01:17

@P.Elliot: hehe, mondták nekem a kávézóban, hogy Moni tells it like it is, mert nem voltam hajlandó kis udvariassági köröket futni minden telefon stb. elött. Nehogy már minden zacsko liszt rendelése elött meg kelljen vitatni az időjárást... azóta megtanultam, hogy ez vele jár. De ha valamit kérdeztek, jó-e vagy sem, tud-e az uj ember sütni-e vagy sem, megmondtam sallangok nélkül, megfelel-e. Megszokták tölem.

gabors 2018.02.28. 19:07:13

@P.Elliot: ezt en is lattam de mintha csak ";promise" ring lett volna a vege :-) vagy lemaradtam valamirol ...

amugy nem volt az a ficko 100%-os .. anyuka a hajon azzal a lokott pasival megvolt ????

gabors 2018.02.28. 19:09:55

@Csodabogár: "Nem találtam éppenséggel jómodorunak a kalauzt. Kozbven a hátsó myitott részen álltak jó egynéhányan, nekik nem kellett felmenni ":

Ne viccelj csak jot akart nektek .. .hogy jobban es tobbet lassatok Londobol a felso szintrol :-)))

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.02.28. 19:27:02

@sörm: Az ülve kezet nyújtás nem zavar?
:-)

A svéd tegezés 1967 július 3-án "kezdődött", és Bror Rexed volt az elindítója.

sv.wikipedia.org/wiki/Du-reformen

Számomra is furcsa volt az, hogy a professzort alárendeltként "du Lasse"-nak - kellett szólítanunk. Eleinte ni-ztem, azaz önöztem, ilyenkor mindig helyreigazított. Jóval utána értettem meg, hogy az önözés-magázás (a _ni_) itt a szolgálónak járt, Az urakat a címük, rangjuk "hozzáadásával" alapján szólították: "Hur mår överste Karlsson?" azaz, Hogy van Karlsson ezredes?

A hörrödu-nél jóval nagyobb sértés az ajtóban előre engedni a kiscsajt vagy neadjisten felsegíteni a kabátját:-)))

kék madár 2018.02.28. 20:39:14

@Csodabogár: "Álszenteskedésben szerintem az amerikaiak világbajnokok."
Es Amerikan belul kik nyernek, keleti vagy nyugati part?

Mrs. Clayton 2018.02.28. 20:52:18

@Csodabogár: ez egy erdeks tortenet volt en meg ilyet soha senkitol sehol nem lattam. Most tortent egyebkent amikor Barbadosra repultunk. Charter geppel utaztunk, de en mindig iinkabb kifizettem a szek arat mintsem hagyjam h a tarsasg dobjon random jegyet, mert igy biztosan egyutt ulunk a ferjjel. Szoval ultek harman elottunk en az ablaknal ferj kozepen es mellettunk egy ficko. A no aki elotte ult kulon volt a ferjetol es a stewardess megbeszelte egy szinten egyedul utazo es a ferje melle becheckolt novel, hogy cserel a feleseggel. Amikor elkezdett bevackolni folyamat arrol faggatta a stewardesst hogy ez biztosan ugyanolyan ules e mint amiben o korabban ult. Persze hogy ugyanolyan volt de o errol nem volt meggyozodve, de nagy nehezen leult. Amikor felszalltunk persze hogy a kondenzviz elkezdett pont az o nyakaba folyni. Mit csinalt szerinted? Felhuzott egy esernyot es a mogotte ulo fickora folyatta a vizet. Mondtuk neki h huzza mar le az ernyot es szoljon az utaskiseronek de nem izgatta magat, vegul masok szoltak h tegyek mar helyre a not. Ez utan persze vissza akart menni az eredeti helyere mert itt szetazott a ruhaja mondta. Mivel nem hagytak neki tiszta hisztit csapott, pedig kb 50 evesnek nezett ki, majd akkor kitalalta hogy o alszik es elkezdte hatradonteni az uleset a ficko olebe, aki addig videot nezett. Meg akkor se akarta visszaallitani amikor hoztak az ebedet vagy a vacsorat, kulon konyorogni kellett neki. De ahogy o befejezte mar vagta is hatra megint az ulest ugy h szegeny ficko olebe borult minden. A ket het nyaralas alatt parszor lattuk szarazfoldon meg a hajon is a not, semmi baja nem volt de mindig mindenhol fennhangon valamiert reklamalt. Vegul a hazafele uton kitalalta hogy nem tud menni es tolokocsiban tologattatta magat majd vegul a repulorol sem szallt le, hanem megvarta amig valaki mint egy igazi mozgasserultet leszedte a geprol.
Valoszinuleg nem nyaralasra hanem pszichologusra lett volna szuksege.

Csodabogár 2018.02.28. 22:18:43

@Hobbiszakács: Nekem ez a 1967 nem stimmel. 65-ben kerültem oda és 67-ben már az KTH-n dolgoztam, mint titkárnő helyettes adminisztrátor, szóval elég alacsonyan. A prof első nap azzal kezdte, hogy skal vi lägga när titeln. Na ez nekem nagyon nehezen megy, a mai napig nem szeretek tegeződni férfiakkal élőben. Volt a tanszéken egy 56-os magyar docens, akivel svédül tegeződtem de magyarul végig magázódtunk.Néhány évvel volt idősebb nálam és mi ehhez voltunk szokva.

Csodabogár 2018.02.28. 22:20:23

@kék madár: Nem tudom. Hosszabb időt csak Floridában töltöttem, máshol csak néhány hetet, de szerintem ez USA standard.

P.Elliot 2018.02.28. 22:20:53

@gabors: Igen, az az, csak promise ringet kapott. Hogy az a ficko nem volt 100%-os? Csak mi hittuk, te meg en, most itt a HA posztnal derult ki hogy semmi baj nem volt vele csak holland volt, hehehe,! Holland viselkedessel, hihihi....
Itt pukkadozok a nevetestol...
Egy szokimondo, nem kertelo, holland modoru pasas.
Lesz majd valoszinu valamikor uj adas belole, kivancsian varom ezek utan.

Igazan nem artana ha HA mas orszagokrol is tenne fel ilyet hogy lassuk hogy hol mifele a viselkedes....
Mit szolsz ehhez az aldott tavaszi naphoz? Csak annyi idore jottem be kertbol hogy megigyam a kavemat meg most vegleg mert belefaradtam a sok levegobe...

zoldzeller 2018.02.28. 22:29:33

@kék madár: mindenhol ahol a kapcsolokat forditva szerelik.

kék madár 2018.02.28. 23:27:22

@zoldzeller: felig viccesen kerdeztem, mert Bostonban pl. nagyon nyersek tudnak lenni de oszintek, Californiaban meg kedvesek de arra gondolnak kozben, hogy nem. :) Florida meg nem is az USA resze, csak veletlenul ugy maradt. Na mindegy nem kezdem el "a nagy orszag, mindenki kover es buta es rozsaszin melegitoben meg napszemuvegben meg covboj kalapban hangoskodik es altalanositani jo" temat

kék madár 2018.02.28. 23:33:16

@P.Elliot: "Mit szolsz ehhez az aldott tavaszi naphoz?"
Mult heten San Diegoban 14 fok volt Baltimore-ban meg 26. Furcsa aldas ez.

trabant 2018.03.01. 00:34:48

@kék madár:
Ti napoztok a langymelegben, az európai pedig megfagy. Hova érdemes jövö februárban elmenekülni Európából, ahol meleg van és csodás a növényzet? Florida vagy?

FutureFry 2018.03.01. 00:56:33

@kék madár:
Ahogy Dave Berry, floridai komikus mondja, Florida amerika poénja:
“Florida: The Punchline State”
www.wsj.com/articles/florida-the-punchline-state-1472845591

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.03.01. 01:23:33

a temarol a brit vs amerikai humor kulonbsege jutott eszembe...errol van egy jo video is, es teljesen egyetertek vele, nekem pl. az amerikai Office sokkal jobban bejott, mint a brit valtozat :)

www.youtube.com/watch?v=Zyv4jGWEzxY

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.03.01. 01:36:33

@kék madár: "Mult heten San Diegoban 14 fok volt Baltimore-ban meg 26. Furcsa aldas ez."

tenyleg zimanko van mar 2. hete! :) nap kozben is csak 12-14c koze megy fel, es reggelre 2-3 fok...brrrr. de legalabb hetagra sut a nap ...het vegen megint szep havasak lesznek korulottunk a hegyek, ha igaz, es jon egy kis eso...az havat hoz 2000 m felett. Legalabb ennek lehet orulni :)
weather.com/weather/tenday/l/USCA1115:1:US

FutureFry 2018.03.01. 03:24:04

@Zsuzsi65:
Érdekes, számomra az angol Office sokkal kiforrottabb - ez persze főleg a kiváló Ricky Gervais “cringeworthy” főnök-alakításának köszönhető, amihez Steve Carell szerintem nem igazán tud felérni. Anno a Ricky Gervais által formált karaktert még a Microsoft egypár belső training-videójában is szerepeltették.

kék madár 2018.03.01. 07:13:09

@FutureFry: igen pont Dave Berry mondta, hogy elkoltozott USA-bol Floridaba, tole loptam

trabant 2018.03.01. 07:32:07

@kék madár:
Kösz, de az USA szimpatikusabb. Télen leginkább Florida. Talán lesz olyan javaslat is, hogy azon belül hova?

kék madár 2018.03.01. 07:38:13

@trabant: fogalmam sincs Floridarol, de telen Miamival meg a Key Westtel nem nyulsz melle. Ha birod a repulest, akkor meg Hawaii.

gabors 2018.03.01. 21:06:08

@P.Elliot: "Mit szolsz ehhez az aldott tavaszi naphoz? Csak annyi idore jottem be kertbol hogy megigyam a kavemat meg most vegleg mert belefaradtam a sok levegobe...
"

Bocs tegnap nem latta.. sajnos a napjaim nagy reszet (hetkozben) egy jo nagy irodahaz kozepen toltom az asztalaomtnal ulve nem is latok meg egy ablakot sem. Igy azt sem mindig tudom hogy napos ido van vagy eppen ho esik. Hetkozben a napot reggelenkent latom (ha eppen olyan a reggel) amikor a kutyaval setalok munkaba indulas elott ...Most meg boven sotet van mikor hazaindulok ...:-)

Holnap tel lesz megint szerencsed van hogy valamit tudtal ugykodni a kertben. Nekem is ki kellene takaritani a tavalyi paradicsom, bab, kukorica szarakat, meg van egyebb gaz level stb. De ezen a hetvegen nem biztos hogy alkalmas lesz az idojaras.

FutureFry 2018.03.01. 21:37:20

@kék madár: Erről az jut eszembe, hogy a National Geographic-ban írta valaki régen, hogy amikor (anno) a Los Angeles-i Olimpiára akart belépőt vásárolni telefonon keresztül egy amerikai jegyirodától, nem adtak neki, mert, hogy csak ők csak az USA-n belülre forgalmaznak, az illető meg Új Mexikóban lakott.

trabant 2018.03.02. 22:07:20

@kék madár:
Köszi, nekem van fogalmam télen és tavasszal Flordáról, azért említettem. Viszont az ottani kapcsolat már nem él (elhunyt).
Miami és környéke jó ötlet, de kellene valami ottani kapcsolat.

András Kató 2018.03.22. 06:03:14

Hollandiában élek. Így igaz ahogy írja! :-)!
Én szeretem. Nem szaroznak, egyenes. Nincs hajbókolás.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása