oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. július 28. 06:38,  Diktatúra-túra Minszkben 115 komment

2016. július 28. 06:38 Határátkelő

Diktatúra-túra Minszkben

Fehéroroszország a közmegegyezés szerint talán az utolsó diktatúra Európában. Ide látogatott el a Határátkelő rendszeres szerzője, Nomád Matyi, aki nagyon érdekes írást küldött, jó sok képpel megtűzdelve. Lássuk hát, milyen is egy Minszk belülről!

Immár hagyomány így, nyaranta, hogy arra kérlek titeket, küldjetek nyaralós sztorikat, fotókat, esetleg videókat. Ne szakítsuk meg ezt idén sem, szóval várom, hogy megmutassátok, merre jártatok, mi érdekeset, szépet láttatok! A cím a megszokott hataratkeloKUKAChotmail.com!

cim_ok_5.jpg

Ahogy arról tudhattatok már az egyik heti blogajánlóból, Kazahsztánból hazafelé megálltam két napra Minszkben, Fehéroroszország, Európa utolsó diktatúrájának fővárosában.

Összességében diktatúra jelét szerencsére nem nagyon láttam (amivel nem vonom kétségbe, hogy tényleg az, csak azt mondom, hogy egy egyszeri utazó nem sokat érzékel belőle). Benyomásom szerint olyan, mint Oroszország kicsiben. Vagy talán átmenet Lengyelország és Oroszország között, szószerint is és kulturálisan is talán.

cim_74.jpg

Vízumügyek

Hacsak az ember nem átutazóban van, magyar állampolgároknak vízumra van szükségük. Elvileg a reptéren is be lehet ezt szerezni érkezéskor, de csak olyan országokból érkezőknek, ahol nincs fehérorosz konzulátus.

Kazahsztánban van konzulátus, csak sajnos nem Almaty-ban, hanem Asztanában, amiről már a blogajánlóból tudhattok.

Az egynapos sürgősségi vízumom 85 euró volt, amelyhez fehérorosz utazási iroda által kiállított meghívólevél kell, egészségügyi biztosítás, valamint az útlevél. Esetlegesen kérhetnek még egyéb dokumentumokat, de az előbb felsorolt háromra koncentrálnak elsősorban.

Az érkezés és indulás

Almaty-ból kb. 5 óra volt a repülőút, eleinte kicsit féltem a Belavia (fehérorosz nemzeti) légi társaságtól (bár nincsenek rajta az EU feketelistáján), de szerencsére nem volt gond. Azért törzsutasuk nem nagyon tervezek lenni.

A kaja elég alap (amivel még nem lenne gond), de vízen, kávén és teán kívül nem adnak más italt, TV képernyő sem volt az ülésekben (ami nekem a legfontosabb lett volna, mert már 5 óra is hosszú).

repter.jpgIndul a reptérbusz

Belépéskor a csinos fehérorosz határőrnő gond nélkül pecsételte le az útlevelemet, nem volt gond (pedig azért számítottam kérdésekre).

A reptéren hiénataxisok hadát vártam, de senki nem volt (lehet hogy azért mert reggel 8 óra volt), pénzváltót nem találtam, így egy ATM-ből vettem fel pénzt, ami alaposan össze is zavart. Ugyanis július 1-jétől 4 nullát vágtak le a pénzükről, a váltókban és ATM-ekben már csak új bankjegyeket kapni, viszont a régiek is forgalomban maradtak.

Így fordulhat elő, hogy egy 50-es címletre az ember 400 000-et kap vissza. 50 új rubel kb. 25 dollárt ér. Én csak egyszerűen mindig azt csináltam, amikor akárhol is fizettem (bár ugye ez általában elég naív és nem tanácsos), hogy kártyalap szerűen kiterítettem a pénzeimet, és a jegypénztárosra vagy az eladóra bíztam, hogy válogassa ki a megfelelőt (tudom, tudom tényleg, hogy így nem szabad, de egyébként nem lettem átverve .... lassacskán de a tranzakció után átszámoltam mindig :D).

Közlekedés

Szerencsémre, a reptéren pont beállt a busz, ami kb. egy óra alatt bevitt a központi pályaudvarhoz (ami már maga felért egy városnézéssel, mert a busz a Függetlenség sugárúton ment), ahol megvettem az egységes közlekedési kártyát, majd metróra szálltam és megkerestem a szállást.

Végül csak a metrót és a lábamat használtam, egyszer ültem trolibuszon meg egyszer buszon, de azokról nehéz ugye megmondani, hogy merre mennek. A metró a legbiztosabb, amivel a legtöbb látványossághoz el lehet jutni.

A metró egyébként a fapados változata a moszkvainak. Miként a moszkvai (kivéve a legszebbek állomásokat), a minszki metró is teljesen a szocreál stílusban épült. Nem tudom, valószínűleg nem lehetett volna fényképezni, én azért lőttem pár képet és videót. Itt szerencsére nem flangáltak a peronőrök, de azért óvatos voltam.

Látványosságok

Beszéljenek inkább a képek, de annyi biztos, hogy hacsak az ember kényszerből vagy véletlenül nem erre jár, akkor nem lesz azért a fő turistacélpont. A legtöbb látványosság egyébként a Függetlenség sugárút mentén helyezkedik el. Külön kiemelném a nemzeti könyvtárukat, aminek a tetején kilátóterasz van (és tériszony :D).

Az emberek nagyon kedvesek, segítőkészek, összességében nagyon olcsó, de azért nem egy UNESCO világörökség gyűjtemény (bár talán egy minszki helyszín rajta van a listán - a Francisk Scaryna sugárút épületegyüttese).

Például amikor a reptérre igyekeztem, nem tudtam, kérdezősködés ellenére sem, hogy hol is kell felszállni a reptérbuszra. Így ott álldogáltam, ahol két napja letett a busz. Egyszer csak fel is tűnt a busz, én pedig felpattantam.

A sofőr elmondta, hogy arrébb kell felszállni és neki most 40 perc szünete lesz, de elvisz az indulási pontra (100-150 méterre onnan), és vagy megvárom az ő buszát, vagy felszállok az épp indulóra. A biztonság kedvéért az épp indulóra szálltam inkább. Tényleg értékeltem a rendességét.

Tulajdonképpen csak az első napomon sikerült helyi kaját enni, ez nem volt rossz. Hagymás sült hús tükörtojáson és palacsinta. Összességében egyébként gondolom a konyhaművészetben is Oroszországra hajaz.

kaja_7.jpg

Rövidre zárva, nekem teljesen Moszkva jutott az eszembe a városról. Minszk egyébként nagyon tiszta és rendezett, vannak nagyon szép részek, de azért itt is elég erős volt a szovjet hatás, értelemszerűen.

Mint ahogy több képről talán feltűnt Nektek is, július 3-án ünnepelték a függetlenség napját, amiról sajnos két nappal lemaradtam, pedig biztos jó kis felvonulás volt :). Habár tudom, hogy van, de személyi kultusz nyomát egyébként nem láttam (persze azért nem járhattam mindenhol), de Közép-Ázsiában elég egy lépést tenni akárhol, és máris minden nemzet géniusza és vezetője tekint le ránk és mutatja az utat a fényesebb jövő felé. Hajrá mindenki, előre a párttal és a néppel :D.

Végezetül az elvtársakkal és egy kis videóval búcsúzom, a képek feliratozásai megtalálhatóak a blogomon (itt és itt).

HÍRMONDÓ

Az iskolázott fiatalok mennek el

A legfrissebb statisztika szerint az utóbbi bő évtized magyar kivándorlói az itthon élő népességnél átlagosan iskolázottabbak, fiatalabbak, többségében hajadonok, illetve nőtlenek. Főként az új célországokban, mint Hollandia és Írország volt különösen magas a fiatalok aránya, míg a hagyományos célországok (Németország, Ausztria, Svájc) esetében az idősebb korcsoportok is nagyobb arányban voltak. További részleteket itt találsz.

„Szükségünk van a függetlenségünkre”

A Lincolnshire-ben élő Mark azt mondja, elege lett Brüsszel „zsarolós taktikájából”, ezért szavazott arra, hogy az Egyesült Királyság lépjen ki az Európai Unióból. Most viszont nem teljesen egyértelmű számára, mi következik: „Úgy gondolom, szükségünk van a függetlenségünkre, mert lassan kicsúszott a kezünk közül. Természetesen sok kelet-európai van errefelé, ami engem különösebben nem zavar, de megértem, hogy a helyiek közül néhányakat igen”. A teljes interjút itt találjátok videón is.

Figyejjé má’, inkább segíccsé, jó?

Alapos pusztítást végzett egy magyar kamion egy angliai kisvárosban. A Waberers sofőrje alighanem eltévedt és nem nagyon tudott kikeveredni a helyzetből. A felvételen (amit egy járókelő készített) jól látszik, amint tolatás közben a sofőr gyakorlatilag leradírozza a kerítésről a deszkákat. A jelenet nem akármilyen, érdemes megnézni itt!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Fehéroroszország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr388918046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.07.28. 08:49:10

@NomádMatyi:
Jó volt látni a hétvégén. Az ebolát amivel megfertőztél már kezdem kiheverni.
:))))))))))))))))

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 08:52:25

@diggerdriver: köszi, Titeket is!!! ... és London is hiányzott már

az eboláért bocs, és örülök hogy kezded kiheverni, akkor én tünetmentes hordozója vagyok :D :D

Chamroe 2016.07.28. 08:53:56

@diggerdriver: hát ahhoz, hogy rend legyen, szükség lenne egy ütőképes rendőrségre is. Itt, ahol lakunk, 2 éve adták át az új rendőrőrsöt.
Csillivilli épület, körülötte térfigyelő kamerák. A múlt hónapban a bejárattól 15 méterre késelték egymást a népek délután fél négykor.
Szemben az épülettel van egy kisbolt, ami előtt álló nap fetrengenek a részegek, körülöttük a szétdobált üres üvegek.
Nem tudtam eldönteni, hogy sírjak vagy nevessek, amikor megláttam a rendőrőrs ajtaján a rácsokat és a videós beléptető, amin megnézik, hogy bemerjék-e engedni azt, aki becsönget...

Taxomükke (UK) 2016.07.28. 08:56:02

@ChristineK: Gondolom, dolgoznak. Napkozben nem flangalnak csak ugy osszevissza..

M. Péter 2016.07.28. 11:12:07

@FeketeMacska73: Svájc közismerten a legdiktatórikusabb országok egyike.

Muscari 2016.07.28. 11:18:51

Nagyon jó, Dávid :-) Különösen a sok kép, bár egészen az utolsó részig azt hittem, hogy nem is fotóztál templomot

Muscari 2016.07.28. 11:23:07

@diggerdriver: így van, ahol kemény büntetések vannak és szigorúan betartatják őket, ott van nagyobb rend.
Az a baj csak, hogy ez egyenes út a visszaélésekhez, megfélemlítéshez sok helyen.

Muscari 2016.07.28. 11:25:42

@NomádMatyi: gyere máskor is :-) Majd akkor elmegyünk Croydonba villamosozni! Ez most komoly :-D

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 11:37:06

@Muscari: köszi, örülök hogy tetszett :) ... hát londoni poszt is lehet, de azt nem valaki más írja már?

és köszönöm a meghívást és vendéglátást ... mindenképpen, mindig rájövök, hogy London nagy kedvenc :D ... és Croydon is érdekes lesz

kardio1 2016.07.28. 12:40:04

Erdekes, amolyan félig szabad hely Belarusz. Tudni kell, hogy mit szabad...Mindenesetre a postai leveleket ki-kibontjàk kézbesités elôtt, ezt elsô kézbôl tudom. :(

SzZoole 2016.07.28. 12:46:27

Davidka,ettől a sok kommunista országtól el fogsz elvtársosodni:)))
Mar akartam kérdezni,arrafelé nincs jo ennivaló,mintha kicsit szűk lenne rad a bőr:)))
Csak vicc volt.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 12:50:08

@Zoole[uk]: és megjött Zolika, már hiányoltalak, és abecézést is :P :D

honnan tudod hogy nem voltam e már amugy is elvtárs? :D

igyekszem szándékosan nem sokat enni tényleg

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 12:53:50

@kardio1: fehérorosz levelezőtársad van/volt? :D

most mindenféle demagógia nélkül, gondolj csak a Google vagy Facebook "kémkedésére" ... miben különbözik az a postai levélnyitogatástól?

ezt nem provokációnak szánom, és félreértés ne essék, én is használom ezeket, mert felőlem elolvashatják amit írok (bár az elvvel nem értenék egyet, de mit lehet tenni?)

tanato 2016.07.28. 13:01:30

Ez jó poszt volt,külön köszönet a videóért is.Egy kis nosztalgia hangulat.

Csodabogár 2016.07.28. 13:07:08

Jó poszt mint mindig. Elolvastam és tudom, hogy oda se kell elmennem.
A rend és a tisztaság egyrészt szigor, másrészt nevelés kérdése. A kettő együtt, csodákra képes.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 13:16:17

@tanato: köszi!

@Csodabogár: köszi! ... nem egy kifejezett turista-célpont, az tény

svajcineger 2016.07.28. 13:28:08

Kösz a beszámolót! Én mennék. Akár már holnap. Különösen vonzódom a lehetetlen helyekhez. :)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 13:33:18

@svajcineger: és ez még nem olyan lehetetlen ... Türkmenisztána következő cél ... az lehetetlenebbnek tűnik :(

SzZoole 2016.07.28. 13:47:52

@NomádMatyi: te,en nem erek ra egesznap itt baxni a legyet,en egy jomunkasember vagyok:)))

svajcineger 2016.07.28. 14:09:41

@NomádMatyi:
Az országba való bejutásra gondolsz?

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 14:14:05

@svajcineger: elsősorban igen, de ha már bent van az ember, akkor is vigyázni kell ... kollégák is mesélték, hogy a rendőrség ugye előszeretettel cseszteti a külföldieket

sokszor a fotózás miatt, mert hogy sok helyen tilos fotózni (pl. olyan helyeken is, ahol az elnök megfordulhat, vagyis pl az utat amin rendszeresen autózik), meg a fővároson kívűl azt hiszem csak idegenvezetővel lehet mozogni (de ez lehet hogy egy kicsit pontatlan infó)

de ki fogom deríteni, mert oda mindenképp el kell menni :D

svajcineger 2016.07.28. 14:15:16

@NomádMatyi:
Nem esküszöm meg rá, de mintha olvastam volna valahol egy türkmenisztáni beszámolót.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 14:19:07

@svajcineger: volt volt, valahol én is láttam ... azt hiszem ők tranzit vízummal és autóval mentek, de nem biztos

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 14:27:25

@svajcineger: köszi, csak most láttam hogy küldted a linket is

Golf2 2016.07.28. 14:44:52

@NomádMatyi: A kultúrát, úgy ahogy van, betiltották, csupán néhány zenés színház működhetett, no meg a türkmenbasi által megírt vízió a türkmén történelemről, kultúráról, az úgynevezett Lélek könyve, a Ruhnava. Ez kötelező iskolai tananyag és minden írásos teszt alapjául szolgált a főiskolai felvételitől a jogosítvány megszerzésig....Jó hely lehet,még van hová fejlődni itthon is...

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 14:46:51

@Golf2: azért nem költöznék oda, természetesen :D

**mimi** 2016.07.28. 14:59:57

Ez megint jó volt! :)))

tanato 2016.07.28. 16:50:35

@NomádMatyi: Na az is érdekes retró hely lesz, a türkmének földje.De érdekes lesz a beszámoló azt már előre is érzem,hogyan ötvöződik a volt kommunista hagyomány egy iszlamista diktatúrával.Tényleg a belaruszok melyik félhez húznak inkább az orosz -ukrán konfliktusban?Hisz mindkettővel határosak,és ráadásul mindhárman testvérnépek is.
A belarusz életszínvonal hogyan viszonyul a magyaréhoz?
Birca biztosan tudná,de ő meg már elköltözött innen.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 17:02:42

@tanato: így van, az biztos nagyon érdekes lesz ... bár a többi isztán is érdekes ilyen szempontból, Türkmenisztán talán a legelvadultabb viszont

nos én csak pár napot voltam Minszkben, de amennyit tudok a régióról, vagy sejtek, hogy Fehéroroszország lavíroz ... és ezt minden ügyre értem

Fehéroroszország gazdasága és ezáltal stabilitása Oroszországon múlik, mivel a kereskedelmük jelentős része arra irányul, valamint onnan jön a gáz és olaj

Csakis Moszkva jóindulatán múlik a fehérorosz "jólét" ... addig olcsón kapnak mindent, amíg nem hergelik fel a nagy medvét

Továbbá, Fehéroroszország szinte teljes mértékben illiberális demokrácia ... ezáltal a színes forradalmakat meg nyugati nyitást nem nézi annyira jó szemmel, legalábbis a vezető réteg ... azzal csak akkor kacérkodnak amikor Moszkvát kicsit zsarolni akarják, de aztán gyorsan rájönnek hogy Moszkvát nem nagyon tudják zsarolni

Ha Moszkva úgy dönt, a fehéroroszok éhen halnak, de megfagyni biztos megfagynának (persze ez egy kicsit ki van sarkítva, de tudtommal számos nyugati szankció él Fehéroroszország ellen ... bár lehet hogy csak vezetők beutazásáról szóló szankciók, ezt nem tudom most)

Így ha állást kell foglalniuk, akkor max semlegesen nyilatkoznak ha jól sejtem, de egyértelműen nem fognak az ukrán oldalra állni

Bár az a félelmük is felmerülhet esetleg, hogy egyszer Oroszország anyácska úgy dönt, hogy bekebelezi Fehéroroszországot is, de erre soha nem volt semmilyen jelzés Moszkva felől (legalábbis amíg megbízható a fehérorosz vezetés, addig tuti nem kell ilyentől félni)

az életszínvonal ... hát látszólag hasonló, de most megnéztem, fehérorosz GDP 7500USD körül van, míg a magyar olyan 13 500 körül

ez máris nem tűnik hasonlónak, de mint tudjuk, maga a GDP nem feltétlenül a legjobb mutató

huhh ez jó hosszúra sikerült, remélem azért valamenynire tudtam válaszolni a kérdéseidre

kardio1 2016.07.28. 17:08:50

@NomádMatyi: van.
Egyébként abban igazad van, hogy az internetes adathalaszat nagyon kiterjedt és alapos. Ezért igyekszem megvalogatni, kinek milyen információt adok ki.

tanato 2016.07.28. 17:10:44

@NomádMatyi: Köszi a részletes infót!

2016.07.28. 17:19:01

Ez szuper volt, koszi, a nemzeti konyvtarat en imadom, ugy tudom amugy, hogy dijnyertes epulet, de hogy vilagorokseg volna azt nem tudom, tobb ilyen van amugy mint gondolnatok, dehat nem lehet minden az :D A diktatura inkabb olyan Kadar fele, nem? Vagyishat akinek van osszehasonlitasi alapja az ezt allitja, en nem tudom, de elhiszem. A kepek megint szuperek, koszi :)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 17:19:40

@kardio1: arra vigyázni kell igy van ... szerintem a többségünknek amúgy úgy sincs túl sok rejtegetni valója ... ha meg akarnak találni valamit, úgyis találnak valamit

@tanato: nincs mit ... amennyit így most kútfőből tudtam nagyjából ... nem könnyű Oroszország szomszédjának lenni általában

ezért van elég nehéz helyzetben Kazahsztán is, Kína és Oroszország harapófogójában

kardio1 2016.07.28. 17:29:52

@mojyo: Amennyire én tudom, amolyan Kàdàr-féle àllamberendezkedés van.
@NomádMatyi: azért én igyekszem nem elôsegiteni a dolgukat :) Egyébként a belarusz életszinvonal a magyar alatt van, amennyire tudom.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 17:36:35

@mojyo: köszi, örülök hogy tetszett

összehasonlítási alapom nincs, de valami olyasmi lehet igen, választás van ugyan, ellenzék viszont nincs ... vagy valami operett ellenzék maximum

@kardio1: :D

valószínűleg tényleg alatta lehet, de aszovjet időkhöz képest sokkal jobb nyilván, amiért a lakosság nagyon hálás lehet a kedves vezetőnek :D

SzZoole 2016.07.28. 18:00:09

@NomádMatyi: most viccen kivul,tenyleg volt olyan,hogy valamelyik volt kommunista orszagban David tavaris/elvtarsanak szolitottak?

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 18:13:38

@Zoole[uk]: ilyen még nem volt ... és tapasztalataim szerint nem is nagyon használják már ezt a szót, talán egy párszor hallottam, de olyan általános értelemben hogy "ember", "ürge", "tag" vagy valami ilyesmi (a magyar szlengben sem vagyok otthon :D )

SzZoole 2016.07.28. 18:36:16

@NomádMatyi: barmelyikre lehet erteni.

SzZoole 2016.07.28. 19:57:16

@**mimi**: mimike,most latom,hogy Te is itt oromkodsz,csak azt nem ertem,hogy amikor szemtol-szembe voltal velem,mitol voltal olyan izgatott......:))
Csak vicc volt.

Bredpitt Monika 2016.07.28. 21:28:10

@NomádMatyi: érdekes helyeken jársz, Apukámék most jártak nemrég Grúziában,

megnéztem a videót, hihetetlen, hogy egy dallam vagy egy illat milyen érzéseket tud előhozni az emberből, a háttérzene ezt a képet juttatta eszembe: vonulok az iskolámmal Keszthelyen Május 1-én és Kádár János integet valahol a városközpontban egy színpadról, hű de rég volt

voltak egyébként emberek az utcán is?

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 21:31:13

@Bredpitt Monika: igyekszem most járkálni amíg lehetőség van :)

Keleten szeretik is ezeket a dallamokat :D

voltak emberek persze, de szerencsére nem tömeg

Bredpitt Monika 2016.07.28. 21:37:33

@NomádMatyi: neked is belinkelem a könyvet, amit a finn poszt alá tettem, biztos érdekes, én megveszem amint lehet

www.libri.hu/konyv/lantos_gabor.100-nap-eszakon.html

Üdv és köszönjük a beszámolót. Mikor mész Dél Amerikába?

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.28. 21:41:44

@Bredpitt Monika: köszi a linket! ... és köszi hogy elolvastad a beszámolót

erről a könyvről már hallottam, mintha már lett volna vele interjú valahol

Dél-Amerika még egy kicsit odébb van azért, de ideális esetben 1 év múlva lenne jó

jövő héten kezdem is a spanyol órákat :D

Bredpitt Monika 2016.07.28. 22:00:12

@NomádMatyi: hű, de szorgos vagy,

én most lányom lelkes Duolingos olasz tanulására reagálva németül kezdtem el tanulni, de már ott elakadtam, hogy vettem egy képes szótárt és kikészülök attól, miért van minden gyümölcs előtt die és miért van der az alma és a barack előtt, van ebben valami logika?

nagyon nem tetszik ez a német,

szalka240 2016.07.28. 22:18:23

@Bredpitt Monika: Sajnos a legtöbb európai nyelvben van hímnemű, nőnemű esetleg még semleges nemű főnév is. Ezért is hagytam abba mindet, amibe belekezdtem. A németet szerencsére hallás után tanultam, nem könyvből, különben az is arra a sorsra jutott volna. Szóval emelem a nem létező kalapom az előtt az angol ember előtt, amelyik ezt a szörnyűséget kigyomlálta a nyelvéből :-)

Bredpitt Monika 2016.07.28. 22:50:53

@szalka240: épp most beszéltem a barátnőmmel és mondtam neki is ezt a die , der problémát, de ahogy én is gondolom attól, hogy rosszul használod még meg tudod értetni magad, nem ez a lényeg, ha mondjuk ott dolgoznék, ahol Ő , Ausztriában nyilván hamarabb menne minden, jobban ráragad a nyelv az emberre,

Guten Nacht everybody

Bredpitt Monika 2016.07.28. 22:53:31

Vagyis Gute Nacht? na tanulok.

VivienEliza 2016.07.28. 23:02:11

Szerintem 2 nap után nem lehet leszűrni, hogy hogyan működik egy ország és milyen ott az élet. Én 3 hete költöztem haza Minszkből, ott éltem egy évet és teljesen más szemszögből is ismerem a várost. Tetszik a cikked, de azért kicsit mintha azt közvetítené, hogy milyen nagy a szigorúság és a megfélemlítés ami egyáltalán nem igaz. Egyébként jók a képek és a július 3-as Függetlenség naphoz hozzászólva, az egy hatalmas parádé minden évben, majd egyszer nézd meg! Hónapokat készülnek rá :).

kardio1 2016.07.28. 23:11:30

@NomádMatyi: Erdekes, hogy a videodban sok a belarusz felirat, a dal is belaruszul szol. Pedig leginkàbb ororszul beszélnek a mindennapokban.

Bredpitt Monika 2016.07.28. 23:17:11

@tanato: bocsánat, nem ide tartozik, de te jutottál eszembe erről a cikkről, ezt most találtam a régi emailjeim között,

borsa.hu/banglades-nepessege-20100223

Csodabogár 2016.07.28. 23:17:41

@Bredpitt Monika: Felejtsd el a nyelvtant. Vegyél valami könnyű krimit és lehetőleg szótár nélkül addig olvasd amig megérted. Ezt volt az én módszerem és sokkal később olvastam Lomb Kató könyvét, aki ugyan ezt irta le. (Fiatalok kedvéért, Lomb Kató egy nyelvzseni volt, rengeteg nyelven szimultán fordított meg ilyesmik.) Mikor aztán kicsit már beszélsz és értesz, vehetsz egy nyelvtan könyvet, hogy a főbb dolgokat megtanuld. A der, die das, majd jön magától és ha hibázol akkor se veszi le a fejed senki.

Bredpitt Monika 2016.07.28. 23:19:01

@VivienEliza: Írhatnál egy posztot róla és arról, hogy milyen itthon lenni azután a világ után.

2016.07.28. 23:23:15

@VivienEliza: O de szuper, nem akarsz posztot irni? Azt is akartam kerdezni, hogy blogod van-e, de megtalaltam, csak ra kell kattintani a nikknevedre bocsanat, en egy kicsit ilyen oroszbeteg vagyok, es azon belul is kulon van egy statusz Feherorszorszagnak, ugyhogy el fogom olvasgatni, ha nem haragszol :)

Bredpitt Monika 2016.07.28. 23:25:21

@Csodabogár: Mindenki ébren van ?

Az orosznál meg az angolnál is annyira zavart, hogy tudtam helytelenül használom a nyelvtant, valamiért nekem ez fontos, de azt hiszem ezt félre kell tennem a németnél.

Az olvasás meg jó ötlet. Kanadában én is elkezdtem regényeket olvasni. Először még ott volt nálam a szótár, aztán rájöttem, hogy nem kell az, így lehet a legjobban megtanulni egy új szó jelentését.

Annyira siralmas a helyzet munkakeresés terén, hogy már kacsingatok Ausztria felé, csak dolgozni járnék ki, elvégre ápolónő vagyok, barátnőm mondja, hogy nagyon nagy a kereslet a házi ápolókra is, de kell egy alapszintű német mindenképp.

A Duolingot angolról németre töltötte le nekem lányom és szerintem könnyebb a hasonló szavak miatt, mint a magyarról németre. Haladok.

Bredpitt Monika 2016.07.28. 23:27:57

@Csodabogár: Lomb Katóról természetesen hallottam én is.

Herr Géza 2016.07.29. 00:52:47

@Bredpitt Monika: Khm, khm, Csodabogár a fiatalok kedvéért magyarázta meg, hogy ki volt Lomb Kató, szóval nem NEKED szólt. :))))))))))))

Bredpitt Monika 2016.07.29. 04:00:14

@Herr Géza: Istenem (nem te),
Ereztem hogy van itt valami, ezert nem birok aludni.
Inkabb mondd meg miert der van az alma es a barack elott

blackhairlady 2016.07.29. 05:14:49

@NomádMatyi: David, jo kis poszt volt ez, erdekes vilag lehet. Ha ugy hozna a sors, en is megneznem, bar valoszinuleg "csak ugy" nem vennek oda repjegyet:))
De ha mar abban a regioban dolgozol, tenyleg klassz, hogy ennyire kis kivancsi vagy:)

kewcheg 2016.07.29. 06:32:50

Akkor most tul.képpen miért is diktatúra?

VivienEliza 2016.07.29. 06:33:07

@Bredpitt Monika: Van blogom, a régebbi ahogy kikoltoztem tavaly nyártól van márciusig, aztán felületet cseréltem és azóta itt érhető el: www.lifeisyourhighway.wordpress.com

@mojyo: Én is nagyon beleszerettem a kinti világba és írtam kint blogot amikor volt időm :). Ahogy az előbb leírtam, itt es a wordpress-es oldalon talaljátok meg :). Sok a kép és vannak olyan ünnepek amikről ott hallottam először en is, ezért lehet, hogy találtok érdekességeket :)).

tanato 2016.07.29. 07:07:02

@Bredpitt Monika: Köszönöm szépen tényleg érdekes

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.29. 07:13:15

@Bredpitt Monika: igyekszem ... a német nekem sem tetszik amugy, nem is haladtam vele sokat amikor ott éltem :(

@kardio1: tényleg oroszul beszélnek, vagy legalábbis őszintén szólva nem mindig tudtam megállapítani, mert a fehérorosz szinte mintha csak egy orosz nyelvjárás lenne

de gondolom ott is államilag nyomják a fehérorosz nyelvet, mint Kazahsztánban a kazahot, közben szinte mindenki oroszul beszél

@blackhairlady: köszi, örülök hogy tetszett :)

@kewcheg: tulajdonképpen a volt amerikai külügyminiszter (Condolezza Rice) hívta európa utolsó diktatúrájának ... szóval ez inkább retorika

de az is igaz, hogy nem egy demokrácia ... az illiberális demokrácia kategóriába belefér :D

@VivienEliza: köszi, örülök hogy azért tetszett ... és igazad van, 2 nap alatt nem lehet leszűrni ... de úgy tűnt hogy szigorú voltam az országgal szemben?

akkor nem szándékosan ... amikor szigorú és nagyon fikázó vagyok, az nem igy hangzik ... hallottál volna hogy beszéltem indiáról :D

megkérdezhetem mi jót csináltál Minszkben? ... közben láttam hogy van blogod, majd arra is ránézek amint tudok ;)

fhdgy 2016.07.29. 07:47:02

@Bredpitt Monika: Pedig a német szép! Nehéz, de szép.

Szerintem, ahhoz hogy németben eljuss egy értelmes szintre, háromszor-négyszer nagyobb energiát kell befektetni, szemben mondjuk az angollal. Hiszont, ha megvannak az alapok, onnétól már gyorsan jönnek az eredmények.

A der die dasról: a német főneveknek nem önmagában ( mint szóalak ) van neme, hanem a jelentés(ei)vel együtt.

Pl. die See a tenger, a das Meer szintén tenger, a jelentés ugyanaz, de a nem már nem. A der See pedig már tavat jelent. Itt a szóalak azonos, a jelentés más, és a nem is más.

A főnevek és a nemükben egyetlen főszabály van: nincs szabály, nincs logika.

Vannak bizonyos szabályok, de mindig annyi kivétel tartozik hozzájuk, hogy igazából nem sokat érnek.

Aki elkezd németül tanulni, már az elején kényszerítse rá magát, hogy a főneveket a nemükkel, a birtokos esetükkel és többes számukkal együtt tanulja meg. Ha ezt az elején nem teszi meg valaki, akkor utána soha sem fogja megtenni. Ha valaki már az elején ráhangolódik, akkor egy idő után a világ legtermészetesebb dolga lesz.

Mondhat nekem bárki, amit akar, de aki legalább 70-80 %-ban nem tudja a der die dast, az nem is tud németül.

Ha pedig kacsingatsz Ausztriára: itthon alaposan tanuld meg a nyelvtant, ehhez bizonyos mértékig nyelvtanárra is szükség van. Kint, anyanyelvi környezetben gyorsan fogsz szavakat tanulni, a beszédre is rá leszel kényszerítve, de nyelvtan nélkül nem megy, ott pedig nyelvtant tanulni a bennszülöttektől nem fogsz tudni.

Ők tudják, hogy hogyan kell valamit mondani, de fogalmuk sincs, hogy miért, elmagyarázni meg végképp nem tudják.

Erre egy történet: 2001-ben német programozó kollégáktól (!!!) ( négyen ültünk az irodában ) megkérdeztem, hogy az e-mail mi, der, die vagy das?

Az első reakció az volt, hogy minek az nekem, nem mindegy?

Mondtam, hogy nem, mert most egy e-mail-t írok és ott nem mindegy, hogy azt írom az illetőnek, hogy írjon egy e-mail-t vagy írja meg egy e-mail-ben, hogy mi a problémája!

Jó, jó, igaz! Elkezdtek tanakodni. Látszott, hogy a szájukkal kostolgatják, hogy mi is lenne a jó. Aztán vitatkozni kezdtek. A der nem volt a pakliban, de azon éles vita alakult ki, hogy die vagy das.

Vitatkoztak, vitatkoztak, de megyezni nem tudtak. Otthon megnéztem szótárban: die E-Mail.

Volt olyan esetem is, hogy az egyik kollégát megkérdeztem, hogy egy született némettől kapott e-mail-ben valami miért van úgy írva, ahogy. Kapaszkodj: azért mert az illető nem tud németül.

Erre most mindenki boldogan felkiálthat, hogy hurrá, jajj de jó, nem is kell jól beszélni, hisz ők sem tudnak.

Igen, ez igaz lenne, DE: ha egy bennszülött követ el egy hibát ( ez másra is igaz, nem csak nyelvre ), akkor egy negyed max. egy fél fekete pont. Ha egy külföldi, akkor az tíz!

Nem hiszed? Gondolj a migráncsokra: mi magyarok szépen gyilkolásszuk egymást. Nincs olyan nap, hogy valakit ne ölnének meg. Így egy évben több száz embert gyilkolgatunk meg. De ha egy migráncs öl meg egyetlen egy embert!!!!!

fhdgy 2016.07.29. 07:48:27

@fhdgy: Jajj, de hossssssszzzzzzzzzzzúúúúúúúú lett!

fhdgy 2016.07.29. 07:50:18

@NomádMatyi: "tulajdonképpen a volt amerikai külügyminiszter (Condolezza Rice) hívta európa utolsó diktatúrájának ... ". Hát igen, akkor még nem tudhatta, hogy lesz orbanisztán is!

Muscari 2016.07.29. 08:22:30

@NomádMatyi: posztja is megjelent.

@kewcheg: te nem szoktál híreket olvasni?

VivienEliza 2016.07.29. 08:26:07

@NomádMatyi: Egyetemre jártam és megtanultam oroszul :)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.29. 09:12:01

@fhdgy: nem tudhatta ... akkor még nem volt ilyen tendencia ... most meg sajnos van :(

@Muscari: kinek jelent meg posztja?

@VivienEliza: woww :) ... hogy jutott eszedbe pont odamenni egyetemre?

Golf2 2016.07.29. 09:52:32

@Bredpitt Monika: ápolónő vagyok...Tehát ha valaki beájul a földrajzórádon akkor ápolod is a szegény párát. All in.

VivienEliza 2016.07.29. 10:13:40

@NomádMatyi: Apukámnak a munkája miatt van ott lakása, így én meg kiköltöztem egy évre :).

Ginix 2016.07.29. 11:15:50

@Bredpitt Monika: minden nyelvben vannak logikátlanságok. mikor az első idegennyelvét tanulja az ember, akkor általában ez az egyik legnehezebb, h ezt elfogadja. arra nem gondol, h a sajátja is tele van velük:)
az érdekes, h te az angol után (nyilván ott is találkoztál ilyesmikkel) is furcsállod, h a németben van ilyen. amúgy tök megértelek, én is nagyon kínlódok vele, mert egyáltalán nem tetszik a német.

csak egy aranyos pl, ember legyen a talpán, aki a miértjét megfejti:
kenyér
tenyér
kerék,
derék
most tedd ezeket e/1 birtokosba:)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.29. 11:45:42

@VivienEliza: átfutottam a blogjaidat ... jók ... és egyetértek, a szovjet/orosz túró rudi jobb (vagy legalábbis nem feltétlenül összehasonlítható a magyarral) :D

Muscari 2016.07.29. 14:24:34

@NomádMatyi: ja látom,, hogy nem jó lett a link. Hát annak a Gábornak, de esküszöm, hogy nem találom, hogy melyik hozzászólások válaszoltam. Tudod, aki járt a skandináv országokban és onnan küldött több beszámolót is. De már nem találtam, hogy mit is kérdeztél valójában, úgyhogy ha nem érted, akkor csak görgess tovább :-D

blackhairlady 2016.07.29. 16:49:40

@NomádMatyi: mivel az az eredeti, a magya csak egy masolat. egy holgy hozta haza a receptet akik a kinti turorudi gyarban dolgozott :)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.29. 16:53:35

@blackhairlady: a pontos eredettörténetet nem tudom, de igen, a szovjetektől kölcsönözték az ötletet :)

szalka240 2016.07.29. 17:21:10

@NomádMatyi: "de gondolom ott is államilag nyomják a fehérorosz nyelvet, mint Kazahsztánban a kazahot, közben szinte mindenki oroszul beszél"

Én meg úgy tudom, hogy itt pont az oroszt preferálja a vezetés. Láttam 1-2 éve egy riportot, hogy az iskolákban is inkább az oroszt nyomatják. Diákok mesélték, hogy rendszeresen kinézik őket a buszon, amikor egymás között fehéroroszul beszélnek, bár ez gondolom szubjektív megítélés. Az viszont már kevésbé, hogy milyen meglepetést okozott Lukasenko, amikor 20 év után először fehérorosz nyelven mondott beszédet.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2016.07.29. 17:33:44

@szalka240: lehet hogy tévedek ... tényleg csak pár napot voltam ott

bár Minszk sem rossz, de azért nem az a következő cél! :D

Herr Géza 2016.07.29. 18:45:18

@Bredpitt Monika: Miért, mi lenne? A die vagy a das milyen hülyén hangzana már... :)))))
Én tudok még százat. Logikát ne keress benne, mert nincs, ill. nagyon kevés esetben van. Meg kell tanulni, mint a szó tartozékát és kész.
Hozzak ilyen példákat magyarból? Mert van ám dögivel, csak nekünk nem feltűnő. :D

Herr Géza 2016.07.29. 18:47:05

@Herr Géza: Látom @Ginix: már mutatott is egy jó példát.... :)))))

Herr Géza 2016.07.29. 18:53:52

@fhdgy: És azt tudod, hogy mi a Joghurt névelője (ha hallottad már tőlem, akkor nem ér....)????

Mindegyik helyes: a der, die, és a das is..... Bárcsak ilyen lenne minden szavuk, ugye???

Főgebra 2016.07.29. 19:36:36

@Herr Géza:
De tudnia kéne, mert az angolban sincs másként. Az a kétszáz valahány ige ami rendhagyó az egytől-egyig mind a leghasználatosabb igék!
Logikával a lusták akarnának nyelvet tanulni. Holott leginkább seggre van szükség + szorgalom! :-)

blackhairlady 2016.07.29. 20:29:14

@NomádMatyi: egyszer egy otthoni reggeli radiomusorban musorban megszolaltattak a holgyet, onnan tudom en is :)

Bredpitt Monika 2016.07.29. 21:56:34

@Herr Géza: a magyart nem kell megtanulnom te draga

Bredpitt Monika 2016.07.29. 22:00:06

@Ginix: hat igen, de mint irtam Gezanak a magyart nem kell megtanulni mar, bar szerintem ujra es ujra rajovunk, hogy nem is tudjuk tokeletesen a sajat nyelvunket sem, es a peldad nagyon talalo egyebkent

Bredpitt Monika 2016.07.29. 22:02:05

@Golf2: te miota vagy ilyen vicces, vagy csak en nem vettem eszre idaig?

Bredpitt Monika 2016.07.29. 22:08:03

@fhdgy: tenyleg hosszu lett, de koszonom, hasznos es erdekes amit irtal, en is ugy gondolom, hogy a nyelvtant meg kell tanulnom es aztan johet a tobbi, amerikaban nagyon rossz volt latni, hogy a rossz nyelvtan rogzult embereknel , sokan aztan egesz eletukben helytelenul
hasznaljak a nyelvtant

Imre apó 2016.07.30. 13:02:16

@Herr Géza: Ja si ist es. Minden nép más, tehát a nyelv is, ahogy írod...meg kell tanulni kész :)

Sütemény1975 2016.08.01. 17:48:04

5 ora alatt remekul lehet olvasni ;)

**mimi** 2016.08.01. 22:17:46

@Zoole[uk]: az a jo kis cider , az volt az oka :))))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása