oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. április 19. 06:43,  Anyák és apák – hol a legjobb? 38 komment

2016. április 19. 06:43 Határátkelő

Anyák és apák – hol a legjobb?

Magyarországon hagyományosan meglehetősen nagyvonalú a szülési szabadsággal kapcsolatos szabályozás, más kérdés, hogy azért vannak országok, ahol még nálunk is jobb, és persze olyanok is, ahol rosszabb a rendszer. Arra gondoltam, ma megnézhetnénk, hol mit nyújt az állam, persze utána majd jól elmondjátok, ti mit láttok abban az országban, ahol éltek.

par_es_gyerekcipo_foto_pixabay_com.jpg

Rögtön azzal érdemes kezdeni, hogy minden relatív, hiszen ha választani kellene, hogy az ember mondjuk Bulgáriában vagy Svédországban szeretne szülővé lenni, akkor a többség alighanem utóbbit választaná, holott törvényileg Bulgáriában sokkal jobb a helyzet.

(Mielőtt belelendülnénk, annyit érdemes leszögezni, hogy ebben a posztban nem akarom aszerint szétszálazni a szabadságot, hogy ki - a munkáltató vagy az állam - mit fizet belőle, tehát most a szülő szemszögéből vizsgálva a dolgot egyszerűen arról lesz szó, hogy ha valaki elmegy szülési szabadságra, mennyi ideig teheti azt meg és mekkora összeget kap ezen idő alatt.)

Visszatérve tehát Bulgáriára, az Európai Unió legszegényebb országa a legnagyvonalúbb is egyben, legalábbis az anyáknak járó juttatások terén. A bolgár nők ugyanis összesen 410 nap fizetett szabadságot kapnak az OECD adatai alapján, ráadásul ezen idő alatt a bruttó keresetük 90 százaléka is jár nekik.

Ráadásul Bulgáriában a nők plusz egy évvel megtoldhatják, ezen idő alatt a minimálbérnek megegyező összeg jár nekik és mindez az apára vagy a még dolgozó nagyszülőre is átruházható.

A második helyen Görögország áll egy igazán kedvező 43 héttel, igaz, a képet árnyalja, hogy itt az anya már csak a fizetése valamivel több, mint a felét kapja csak meg. 

A volt szocialista blokk

De mint az elején írtam, inkább nézzük az összesített fizetett szabadságokat, és ha jól áttanulmányozzuk az OECD listáját, akkor rögtön feltűnhet, hogy a volt szocialista országok messze kiemelkednek a mezőnyből, ami egyben azt is jelenti, hogy az elmúlt negyedszázad kormányai nem nagyon mertek érdemben hozzányúlni a rendszerhez (hogy ez jó vagy sem, azon hosszan lehetne vitatkozni).

Az élen az észtek állnak 166 héttel, mögöttük a szlovákok (164), majd a nagy kivétel finnek jönnek (161), aztán Magyarország (160), de a csehek és a bolgárok is több mint 100 hetet fizetnek.

Ami a lista másik végét illeti, az európai országok közül Svájcban a legrövidebb a fizetett szabadság (14 hét), és csak alig valamivel több Spanyolországban és Hollandiában (16-16), valamint Máltán és Cipruson (18-18).

Mi a helyzet Nyugaton?

Ám mivel minket a jobban érdekel Európa nyugati fele, ezért a poszt második felében inkább erre koncentrálnék, a Glassdoor és a Llewellyn Consulting tanulmányát alapul véve (akit érdekel részletesen is, az itt érheti el). Az alaphelyzet az, hogy az uniós szabályozás szerint legkevesebb 14 hét szülési szabadság mindenkinek kötelezően jár és ezt átvette Svájc és Norvégia is.

Szülési szabadság az anyáknak…

Időtartam

A leghosszabb időt az Egyesült Királyság és Írország biztosítja (52 és 42 hetet), a legrövidebbet pedig a németek és a svédek, akik csak a minimálisan előírt 14 hetet adják meg. A többiek közül Olaszország 22, Dánia és Finnország 18, Ausztria, Franciaország, Hollandia, Svájc, és Spanyolország 16 hetet biztosít, míg a belgák 15-öt.

maternity_leave_forras_europarl_europa_eu.jpg(Forrás: europarl.europa.eu) 

Pénz

A legtöbbet az osztrákok, a dánok, a franciák, a hollandok és a spanyolok adják, mindannyian a szabadság teljes idejére a legutolsó munkahelyen kapott fizetés 100 százalékát. Az olaszoknál ez az arány 80 százalék, míg Svájc érdekes módon csak 14 hetet fizet a 16-ból, igaz, arra ők is megadják a 80 százalékot.

A lista másik végén az írek találhatók, akik ugyan (mint láttuk) sok szabadságot adnak, ám a 42 hétből csak 26-ra jár támogatás, méghozzá fix heti 230 euró.

Ami a többieket illeti, a kifizetett összeg a szabadság ideje alatt változik. Belgiumban például az első négy hétre 82 százalék jár, ami utána 75 százalékra esik vissza. Az Egyesült Királyságban az 52 hétből 39-et fizetnek, ebből az első hat hétre 90 százalékot, a maradékra kb. heti 140 fontot fixen.

…és az apáknak

Ne feledkezzünk el az apákról sem, annak ellenére sem, hogy az anyákkal ellentétben itt nincs egységes uniós irányelv, így aztán jóval nagyobb a szórás is. Talán nem meglepő, hogy először (1974-ben) Svédországban vezették be a lehetőséget, hogy az apák is kivehetik a szabadság egy részét és ma már azért a kontinens egyre több országában próbálják meg az apákat is minél jobban bevonni a gyereknevelésbe (nem mellesleg ezzel segítve az anyák visszatérését is a munkaerőpiacra).

Olyannyira, hogy Svédországban (valamint Norvégiában és Izlandon) is olyan a rendszer, hogy ha az apa nem veszi ki a rendelkezésére álló időt (ez például a svédeknél nem is olyan kevés, 60 nap), akkor az elvész a család számára.

Időtartam

A leginkább nagyvonalú a finn állam, amely nem kevesebb, mint 45 nap szabadságot ad az újszülött gyerekek esetében a férfiaknak. Messze rosszabbul járnak az Ausztriában, Németországban, Írországban és Svájcban élők, hiszen nekik semmi sem jár, és ennél tényleg csak egy fokkal jobb a helyzet Hollandiában és Olaszországban, ahol csak egy és két nap jár.

A legtöbb ország középutas megoldást választott 10-15 nap magasságában, a spanyolok 15, a franciák 11 napot adnak, míg a belgák, a dánok, a norvégok, a svédek és a britek tízet.

Pénz

A spanyolok, franciák, dánok, hollandok és olaszok a kereset 100 százalékát biztosítják erre az időszakra, bár egyes országokban azért meghatároznak egy plafont, más kérdés, hogy nem olyan hosszú időszakról van szó. A legkevesebbet a norvégok adnak, konkrétan semmit. Magyarán a norvég férfiak 10 nap fizetés nélküli szabadságot kaphatnak, amikor gyermekük születik.

A svédek a teljes időszakra kapnak juttatást, a fizetésük 80 százalékát. Az időtartam esetében nagyvonalú finnek egy bonyolult rendszert alkalmaznak, amennyiben az összeg változik a 45 nap során, és függ az apa keresetétől is.

Belgiumban az első három napra a fizetés 100 százaléka jár, a maradék napokra 82 százalék, míg az Egyesült Királyságban 90 százalék, de maximum heti 140 font.

Gyermekgondozási szabadság

A gyermekgondozási szabadságot is uniós szabályok határozzák meg, ezek kimondják, hogy mindkét szülőnek joga van arra, hogy a gyerek nyolcéves koráig legkevesebb négy hónap szabadságra menjen.

Más kérdés, hogy a tagállamoknak elég komoly játékteret nyújt az, hogy a fizetendő összeg messze nincs kőbe vésve, miként az sem, hogy ezt családon belül vagy egyénenként kezelik.

A legjobbak

Franciaországban és Németországban járunk a legjobban, hiszen mindkét országban 156 hét (azaz 3 év) jár. Franciaországban az egygyermekes szülők esetében minden szülő havi 600 euróra jogosult az első fél évben, míg a két- vagy többgyermekesek esetében ezt az összeget három éven át utalják. Németországban az első évben a bevétel kétharmada jár.

Az osztrákok sem szűkmarkúak, hiszen a szülők 104 hetet vehetnek ki, igaz, itt a dolog pénzügyi része már kicsit bonyolultabb, hiszen öt különböző lehetőség közül választhatunk.

A leginkább szűkmarkúak

Ebben az esetben Svájc kihasználta, hogy nem tagja az Európai Uniónak, így ott nem jár gyermekgondozási szabadság. Belgium mindkét szülőnek 17-17 hetet biztosít, fejenként havi 800 eurós juttatással. Az írek és a britek 18 hetet adnak, pénz viszont nem jár.

parental_leave_forras_glassdoor_com.jpg(Forrás: glassdoor.com) 

A többiek

Ami a többieket illeti, Svédországban a szülők 8,5 hetet kapnak fejenként, emellé összesen kettőjüknek jár még 52 hét, amit tetszés szerint oszthatnak fel maguk között. Az első 56 hétre átlagosan a fizetés 78 százaléka jár.

Norvégia is hasonlóan nagyvonalú, vagy 46 hétig jár a teljes fizetés összege, vagy 56-ig a 80 százaléka, és ezt követően is otthon lehet még maradni, igaz, erre az időszakra pénz már nem jár.

Spanyolországban mindkét szülő 52 hét szabadságra jogosult a gyerek három éves koráig, ami ugyan jól hangzik, csak éppen egy fillért (pontosabban centet) sem kapnak erre az időszakra.

Dániában „csak” 32 hét jár (itt is szülőnként), viszont erre a szűk 8 hónapra a fizetés 100 százalékát is megkapjuk. Hollandiában (Spanyolországhoz hasonlóan) nem jár egy fillér sem, viszont az állam különböző adókedvezményekkel és visszatérítésekkel segíti az otthon maradás mellett döntőket.

Nektek melyik rendszer a leginkább szimpatikus?

(Fotó: pixabay.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: család Európai Unió

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr348643000

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Januártól módosítják a Munka Törvénykönyve néhány rendelkezését 2019.12.15. 12:16:59

2020. január 1-jétől néhány ponton a jogalkotó módosítja a Munka Törvénykönyve (Mt.) néhány rendelkezését. A módosítások a szülési szabadságot és a fizetés nélküli szabadságot érintik. A jelenlegi és új szabályok A hatályos szabályok szerint a szülésiR…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.04.19. 06:56:18

Megint statisztika.
:(
Svájcban 14 hét a szülési szabadság, és a bér 80 % -t fizetik támogatásként (de nem lehet több, mint napi 196 frank).
Feltétele, hogy előtte legyen 9 hónap munkaviszony.
Apák nem vehetik igénybe. Ők csak 3 nap fizetett szabit vehetnek ki a gyerek születésekor.
Nem annyira vonzó.
:(

Golf2 2016.04.19. 07:00:03

Melyik a szimpatikus?Az ahol késöbbiekben is van esélye a fiatalnak.

Muscari 2016.04.19. 08:06:49

Szerintem ennél is fontosabb, hogy milyenek a gyerekfelügyelet lehetőségei. Az oké, hogy az anya x hónapig otthon van, de utána gondolom vissza szeretne menni dolgozni. Ebben még nagyobb a különbség a nyugati és a volt szocialista blokk országai között.

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.04.19. 08:39:47

hagyni kell az anyat apat is reszallasban dolgozni. Ennyi. Cegnek.is jo. Ember se esik ki a munkabol. A kiesett fizut meg potolja ki az allam 100szazalekra. Szavazzatok ram!!!^_^

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.04.19. 08:39:57

@Muscari: Igen, ez fontos kérdés. Nem mindegy, hogy a bevett családmodell szerint az anya évekig otthon marad vagy bébiszittert kell fizetni vagy van elegendő bölcsődei és óvodai férőhely...

Taxomükke (UK) 2016.04.19. 08:45:13

@svájci sapka (ch): Rideg, kegyetlen vilag.
Bezzeg a UK!

Herr Géza 2016.04.19. 08:50:52

A legnagyvonalúbbak a legcsóróbb országok, a legkeményebbek a leggazdagabbak. Mindennemü összefüggés csupán a véletlen müve lenne???

Herr Géza 2016.04.19. 08:59:30

Mondtam már, hogy imádom a statisztikákat? Hát még ha kommentár is van a számokhoz:

"Ami a lista másik végét illeti, az európai országok közül Svájcban a legrövidebb a fizetett szabadság (14 hét), és csak alig valamivel több Spanyolországban és Hollandiában (16-16), "

Ezzel szemben DE és SWE is 14 hét, SI és B 15 hét, de a 16 hetet biztosító országok mellé is odatartozik még LU, LV, FR és AT.
Ahogy mondani szokták, a többi stimmel.....

Buchhalter 2016.04.19. 09:16:10

@Herr Géza: ebben igazad van,de ha megnézed ezért is szar a helyi bennszülöttek születési rátája.Ezen Franciaország volt csak hajlandó változtatni.És addig ügyeskedtek a szabályokkal ,hogy az csak zömmel a helyi fehér franciáknak kedvez.Biztos nem véletlen.Németországban is vannak már felhangok,hogy változtatni kéne a rendszeren és szerintem Svájcban is csak a helyi sajtó nem nagyon veri dobra.Magyarországon a sok családi kedvezménnyel azt már elérték ,hogy a brutális csökkenésű születési szám leállt és egy helyben topog.Kis eredmény ,de ennek is örülhetünk.A kivándorlás sokkal rosszabb hatással van.Fél millió ember kint ezek nem idehaza adóznak és a fizetésük jó részét is kint költik el.Ez a haza utalnak csili vili összegeket nekem elég fals és kozmetikázott összegnek tűnik.Géza bá a Pirates párt még bent van a német parlamentben?Egyáltalán azoknak van valami épkézláb gazdasági ötletük,vagy csak a szabad film letöltés a legfontosabb üzenetük?

Hari Seldon 2 2016.04.19. 09:43:52

@Golf2:
Ez esetben kiesik minden olyan rendszer, ahol a nők hosszú ideig lehetnek szülési szabadságon.
Így kiesik a munkából (csökken a versenyképessége a munkaerő piacon).
Ezt a rendszert ismerve a cégek emiatt kevésbé keresik a női munkaerőt már eleve. - Következmény: a nő még kevésbé akar a "bizonytalanba" szülni. - Következmény: csökken a gyerekszám.

Hari Seldon 2 2016.04.19. 09:48:31

@Buchhalter:
"Ezen Franciaország volt csak hajlandó változtatni.És addig ügyeskedtek a szabályokkal ,hogy az csak zömmel a helyi fehér franciáknak kedvez.Biztos nem véletlen."
Jól látod. Ma már alig van pár tized százalék a fehérek a bevándorló muzulmánok között. Így kell(ene) ezt mindenhol Európában.
Persze, ha ezt én mondom akkor megkapom a túl optimista jelzőt.

Pernilla 2016.04.19. 10:05:15

Na megint egy remek statisztikahalmaz.

Az osztrak szamok több helyen nem stimmelnek, pl. az, hogy az apai is kap a kollektiv szerzödes alapjan meghatarozott nap szabadsagot a gyerek születesekor (ez az en agazatomban 2 nap).
A gyesnel pedig 30 + 6 honap a maximum lehetöseg (ami gyors fejszamolasom alapjan több, mint 104 het, a +6 honap ebben az esetben akkor jar, ha az apa is kivesz ebböl minimum ket honapot).

Herr Géza 2016.04.19. 10:15:40

@Buchhalter: :D A Piraten??? Mik jutnak eszedbe? A Bundestagban soha nem is voltak bent, de szerintem maga a párt is rég megszűnt....:))))
A születésekről meg: sztem pusztán pénzügyi eszközökkel ( csp, csok, adókedvezmények, meg egyebek) nem lehet releváns változást elérni. Ha valaki matekol, akkor az is hamar kiderül, hogy egy gyerek sokkal többe "kerül", mint amennyit bármiféle kedvezményekkel vissza lehet adni. És ez csak a matek oldal.

Herr Géza 2016.04.19. 10:17:38

@Pernilla: A kollektív szerződések alapján itt is kap az apa 2-3 napot.

svédnyugger 2016.04.19. 10:27:08

A svéd szülési szabadság sem stimmel. 480 nap jár gyerekenként a szülôknek, amit felosztva lehet kivenni. Ha az apa nem veszi igénybe, (60 nap) akkor azok a napok elvesznek. Igaz, hogy csak az elsô 180 napra jár a 80%-os fizetés - szülökként - tehát 360 nap összesen, ha jól tudom ezenkívül jár 45 nap kevesebb pénzért. Elég sok variációval élhetnek a szülôk, pl részmunkaidô+szülési szabadság stb. A gyerek 10 éves koráig vehetô ki pl. részletekben vagy kiegészítve részmunkaidôvel.

Pernilla 2016.04.19. 10:33:30

@svédnyugger: te a gyermekgondozasi szabadsagrol irsz, amiröl az utolso bekezdesben van szo, es nagyjabol stimmelnek a szamok azzal, amit te irsz.

svédnyugger 2016.04.19. 10:39:39

@Pernilla: Pénzben ugyanaz, csak más a neve.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.04.19. 11:08:52

@Muscari: Így van.
Nálunk kevés az állami gyerekmegőrző. Van olyan, hogy már akkor jelentkezik valaki, mikor a gyerek még meg sem született.
Ott, jövedelemtől függően 10-90 frank között kell fizetni/nap.
Privátban meg 80-110/nap a díj.
Nem kevés.
Nem véletlen, hogy jórészt azok mennek vissza dolgozni, akiknek jó a jövedelmük.

Csodabogár 2016.04.19. 11:09:13

@Herr Géza: Ez is egy csepp a szegénység tengerében.:-(

Csodabogár 2016.04.19. 11:12:02

@Buchhalter: Ha az AfD-re gondolsz, azok most irják a programmjukat, amiben félelmetes dolgok vannak. Hitler tapsikol a sirjában.:-(

nyuszigonosz 2016.04.19. 11:56:29

@Herr Géza: Létezik még a Piratenpartei, de többen léptek ki, mint amennyien maradtak. :-) Hiszen programjuk sem volt soha igazán. :-)

Pont tegnap hallottam a rádióban, hogy egy gyerek 18 éves koráig alaphangon ( szóval semi extra kiadás) 200 ezer Euróba jön a szülöknek. :-) Ha már matek.

nyuszigonosz 2016.04.19. 12:00:26

@Csodabogár: Szerintem nem arra gondolt, mert a Piratenpartei-t kérdezte, de igazad van: az AfD az egy extrém jobboldali párt és hát a NPD-böl ( az eddigi extrém jobboldali = igazából fasiszta pártból ) szinte mindenki odament. Szóval más színekben és névvel ugyanaz.

Herr Géza 2016.04.19. 12:23:11

@nyuszigonosz: Hát besz.rok...Nem csak, hogy létezik még a Piratenpartei, de van magyar kiadásuk is:
kalozpart.org/
A szintre jellemző a címoldali poszt témája, de a "brokkoli" szó helyesírása is ... :)))))

nyuszigonosz 2016.04.19. 12:33:21

@Herr Géza: Ezt nem is tudtam. :-) De hát minden marhaság átloccsan más országokba is. :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.04.19. 12:51:59

Egy biztos.
Angliában egy szakmunkás párnak anyagi csőd gyereket vállalni.

Bal 2016.04.19. 12:52:03

Hogy hol a legjobb a rendszer, eleve rossz kérdésfelvetés. Ideális a sok pénz végtelen sokáig nulla munkáért, de mivel ezt senki sem adja, minden az adott család lehetőségein és egyedi feltételein múlik. Apunak vagy anyunak van jobb keresete, meddig akar a szülő otthon maradni, hány testvér van, azok mennyi idősek, satöbbi. Olyan van csak, hogy az egyik ország jobban passzol egy családhoz, mint egy másik.

A juttatások mértéke sem mond sokat. Az angol rendszerben például a nagy tétel a bölcsi vagy egyéb önköltséges gyerekfelügyelet, ami óránként 5-10 font per kölök. Ha az anyuka ennél kevesebbet keresne, nem éri meg elmenni dolgozni. Jobb a helyzet két és féléves kortól, amikortól az állam elkezdi támogatni.

Európa Pont 2016.04.19. 14:16:50

Infografika az EurópaPont korábbi, témához kapcsolódó blogposztjában: europapont.blog.hu/2015/04/06/gyerekvallalas_infografika

Golf2 2016.04.19. 14:27:10

@diggerdriver: Akkor miért van annyi gyerek pont a csóróknál?

SzZoole 2016.04.19. 18:42:08

@diggerdriver: miert,Ti most akartok vallalni?:)))

Galaxhopen [Swe] 2016.04.19. 21:17:18

"ha az apa nem veszi ki a rendelkezésére álló időt (ez például a svédeknél nem is olyan kevés, 60 nap), akkor az elvész a család számára."

Ez kb. tavalyi infó lehet, mivel 2016. január 1-től már 90 nap van fenntartva az apának. Pontosabban: annak a szülőnek, aki alapból kevesebb napot vesz ki... ez lehet az anya is.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.04.19. 22:35:18

@Taxomükke (UK): bocs hogy neked válaszolva reagálok, inkább úgy kiegészítésként szól:
"A leghosszabb időt az Egyesült Királyság és Írország biztosítja (52 és 42 hetet)"
haha, lol, leghosszabb. Akkor beszéljünk arról mi a valóság
Először is 26 hete munkaviszonyban kell állni a gyerek várható születése előtt 15 héttel, hogy egyáltalán smp-t(Statuary maternity pay) kaphasson az ember, ez 90%-a a fizunak az első 6 hétben majd £139.58 vagy 90% a fizunak- amelyik a kevesebb a utána lévő 33 hétben. Tehát összesen 39 hét fizetett maternity van. A maradék 13hét 0, azaz semmilyen bevétel nincs arra az időre. Ilyen szempontból a magyar viszonyok "kánaán" (jól tudom 6 hó 70% fizu + 18 hó 70%fizu vagy a minimálbér kétszeresének nettója amelyik kevesebb + 1 év 28500 a csed, gyes gyed meg ilyenek? Szóval mi az a 20 hét az ábrán Magyarországnál? ) Szóval lehet egy év a maternity, de ebből kb 9 fizetett, az utolsó három hónapban nem jár semmi.

Gyerekeknek a családi pótlék(Child benefit) első gyereknél kb 20 font epr hét, a többinél kb 12 font per hét.

Na most ez nálunk még a lakáshitel+rent felére, azaz az én részemre se elég, havi kb 570font, amit kaptam. Nálunk volt company maternity payment is, ami +8 hétnyi 90%-os fizu, de köteles vagyok egy éven belül legalább 3 hónapra visszamenni dolgozni, különben vissza kell fizetnem 8 heti 90%-os bért.

Lehet ugye shared maternity, paternity, lehet a következőnél ezt választjuk. Nekem amúgy most vasárnap járt le a maternitym, most szabadságon vagyok (beragadt szabik, + bank holidayek)

Én korábban is mondtam,nem tudnék itthon lenni a gyerekkel 3 évig, no way. Múlt héten volt keep in touch dayem , 4, és őszintén szólva jólesett kiszakadni a sz.ros plus, tápszer, ohanás a mindenre femászó gyerek utáni kombóból. A kiskrampó holnap lesz 9 hós, május 16-án megyek vissza melóba. Live out nannynk lesz, egy magyar lány, tehát a pénz communityben, közösségen belül marad. De még így is jobb, mint 3 hót vagy többet még otthon lenni bevétel nélkül.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2016.04.19. 22:39:11

@Bal: ez így van. Ezért is marad sok anyuka otthon. Nálnk kb 1000-1100 font lesz az out-living au-pair, per ho, de muszaj. A bölcsöde 1500 lenne. Havonta.
2 éves kortól a benefitesek (working tax credit, jobseeker allowance stb... ) gyerekei mehetnek 15 óra ingyen bölcsibe, 3 éves kortól a többi gyerekei , egyelőre szintén 15 óra ingyen. 2017-től ez utóbbi 30 óra ingyen lesz. 4 éves kortól lehet reception classba menni suliba.

pappito · http://pappito.com 2016.04.20. 01:28:01

nálunk most elsejétől változott, 16-ról 18 hétre a Maternity Benefit hossza, (payed parental leave) amire jogosult vagy, ha a szülést megelőző 52 hétből legalább 26-ban dolgoztál legalább 10 órát hetente.

A ppl az átlagfizetésed veszi figyelembe, de maximum $516.85/hét (ez bruttó, adózol belőle) és kéthetente fizetik ki.A minimum $147.50/hét.

A PPL-t megoszthatják a szülők (transferable). A munkáltatónak 12 hónapig fenn kell tartania a mama vagy a papa állását, vagyis vissza kell vennie.

A gyerek három éves koráig pénz nincs (de van védőnő, eü ellátás, oltás, stb. ingyen) három éves kortól kérhető un. Early Childhood Education izé, ami heti húsz órát fizet a daycare-ből. Ez a gyerek ötödik szülinapjáig jár, utána nem jár semmi lóvé.

Sok anyuka pont annyit keresne, mint amibe a daycare kerül, úgyhogy nem mennek vissza dolgozni, hanem otthon vannak a gyerekkel, aztán meg húsz órára beadják a daycare-be. Aztán úgyis isi öt évesen.

Bal 2016.04.20. 02:17:56

@tildy[UK]: hát igen. Teljesen jól teszed, ha van, ne legyen lelkiismeretfurdalásod az otthoni hümmögőkórus miatt, a gyerekek teljesen jól bírják már ebben a korban, hogy nem csak az anyjukkal vannak. Idővel meg mind tényleg kinövi a pelust ;)

Child benefit sem jár már egy ideje 60k felett - akkor sem, ha csak az egyik szülő keres annyit (szóval 50k + 50k = van benefit, 60k + 0k = no benefit).

2016.04.20. 15:25:47

Nem a juttatások a legfontosabb, hanem a hozzáállás. Magyarországon egy sajátos álszent máz rakódik a gyermekvállalásra, és ezt a kormányzat kommunikációja erősíti is. Ezért érdemes menekülni, ha gyereket akarunk.

blackhairlady 2016.04.20. 19:45:47

@tildy[UK]: Szia Tildy, de jo ujra hallani feloled:) Mar 9 honapos a nagyfiu? Remelem jol vagytok. Sok szerencset a visszatereshez a munkaba, lelkiismeretfurdalasod meg egy percig se legyen.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása