oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. július 09. 06:43,  Túl a válságon 231 komment

2015. július 09. 06:43 Határátkelő

Túl a válságon

Miközben Európa jórészt a görögökre figyel, vajon beborulnak-e vagy sem, ismét egyre többet emlegetik az elemzők Portugáliát és Spanyolországot, mint olyan gazdaságokat, amelyek komoly bajba kerülhetnek egy esetleges Grexit (görög távozás az eurózónából) után. Ezért is örültem meg spanyol országfelelősünk, Roxi írásának, amely az ottani helyzettel foglalkozik – egyszerre átfogóan és személyesen. malaga_3.jpg

„Most, hogy a görögöknél megy a buli, ahogy látom, elég sokan elővették megint az úgynevezett „perifériaországokat", hogy majd jön az ő csődjük is.

Azt gondolom, Spanyolországgal kapcsolatban nem ártana néhány félreértést tisztázni.

Előre is elnézést, de most sok adat következik, a legtöbbjük forrása vagy a spanyol statisztikai hivatal vagy az El País illetve az El Mundo (a két legnagyobb spanyol napilap) felmérései.

A csőd széléről a rekordnövekedésig

Amikor 2011-ben idekerültem, az ország a csőd szélén állt, a kockázati tőkebesorolás valahol 650-700 pont körül állt (ez már gyakorlatilag csődöt jelent), a munkanélküliség majdnem 27%-os volt, és a banki hitelezés leállt. Mindezeken kívül az építőipar, az ingatlanpiac gyakorlatilag meghalt.

Aztán a választások után a néppárt következetesen elkezdte végrehajtani a változtatásokat és (igen, valljuk be) a megszorításokat is: megemelték a nyugdíjkorhatárt, megkurtították a munkanélküli segélyeket, megszigorították az ellátások feltételeit, adókat emeltek.

Mindemellett hoztak egy máig vitatott új munkatörvényt, ami megkönnyíti az elbocsátásokat, ugyanakkor kedvez az időszakos munkának, ami így csökkenti a cégek kockázatát a munkaerő-felvételkor.

Magyarul: szívesebben vesznek fel embereket határozott időre, nem kell attól félniük, hogy sokba kerül. ha valakinek a munkájára már nincs szükség. Kegyetlen? Igen. De a cégek szempontjából hatékony, ha arról kell dönteni, felveszek-e új embert vagy sem - így megkönnyítik a döntést, hiszen levesznek a cégekről egy csomó kockázatot, ugyanakkor rengeteg embernek ad lehetőséget szezonális vagy ideiglenes munkára, legálisan bejelentve.

Mindemellett egy sor olyan intézkedést is hoztak, ami a gazdaságot hivatott élénkíteni, például:

- Plan PIVE: 2000 EUR értékben beszámolták a 12+ éves autót új vásárlása esetén (cégeknek és magánszemélyeknek is)

- Adókedvezmény ingatlanvásárlás esetén

- Amennyiben új üzletet nyitsz, nem kell megvárnod az engedélyt, hanem ha nyilatkozol, hogy mindenben megfelelsz a feltételeknek, kapsz egy ideiglenes licencet a véglegesig.

- TB az új vállalkozóknak az első 6 hónapban 50 EUR

- Adókedvezmény a cégeknek gyakornokok alkalmazása esetén 

Stb., stb., stb.

Igen, a másik oldalon minden szektorban lefaragtak a működési költségekből, ahol tudtak húztak a nadrágszíjon. Ez lassan, de meghozta a gyümölcsét.

Kellett hozzá némi szerencse, hogy már harmadik éve rekordokat dönt a turizmus, de nem csak ez húzza a spanyol gazdaságot. A bankok 29 milliárd eurós uniós tőkeinjekciót kaptak (természetesen újrastrukturálták őket, számos bank megszűnt, vagy egybeolvadt nagyobbakkal), akik be tudták indítani újra a kis- és középvállalkozók hitelezését, lassan egyre több lett a beruházás, ami élénkítette a fogyasztást, ami pörgeti a gazdaságot, stb.

Spanyolország erre az évre 4%- os gazdasági növekedést produkál, ami az eurózónában a legmagasabb.

A kockázati besorolást már nem is nagyon nézik, hiszen 100-120 pont között van, a mostani görög helyzet miatt felkúszott ugyan 160 köré, de hol van ez a 700 körüli csődszéli mutatóktól?

Persze a Kánaán még nincs itt

Spanyolország legnagyobb problémája most is a munkanélküliség, ami ugyan kb. 570.000 fővel csökkent, (júniusban kicsit több mint 4 millió ember volt munka nélkül) és most 22.7%, de még így is rettenetesen magas, ráadásul a fiatalok 49%-a továbbra is munka nélkül van.

Az már egy másik téma, hogy a fiatalok nagy része csak a 8 általánosnak megfelelő képzettségig jut el, nincs szakmája sem, és nem beszél idegen nyelvet.

Spanyolországban ráadásul sajnos napi téma a korrupció, ami mindkét nagy pártot (a szocialistákat és a néppártot is) érinti, sőt, a Podemos nevű pártot is, akik pedig pont a korrupciós botrányoknak köszönhetően lettek ennyire népszerűek.

Mit látok a mindennapi életben?

1. Képzett, nyelveket beszélő munkaerőből továbbra is hiány van. Informatikusok, mérnökök, fejlesztők... nincsenek annyian, mint amennyire szükség lenne..

2. Sajnos nagyon sokan azt hiszik, hogy majd lemegy a válság és minden visszatér abba a kerékvágásba, ahol a válság előtt volt - pedig ugye ez nem igaz. Nagy munka lesz ezt az állapotot fenntartani.

3. Élénkül az ingatlanpiac, és 2007 után először kismértékben (1.8%-al), de emelkedtek az ingatlanok árai (nyilván helyfüggő, ez az adat a Kanári-szigeteken pl. 4.4 %-os)

4. Ahol lakom, számos korábban bezárt üzletet/ éttermet újranyitottak - szerintem ez minden mutatónál többet mond.

5. A környéken sétálva a szezon kezdetéig még soha nem láttam ilyen mennyiségű hirdetést az éttermeknél és a kirakatokban, hogy munkatársat keresnek.

6. Újra elindultak az építkezések! Felújítanak, átalakítanak... ezt az elmúlt 2 nyáron (de télen se) nem láttam, most nagyon jó látni!

7. Az, hogy én hamar találok munkát, az nem újdonság, de a párom, 8 hónap magyarországi távollét után visszaérkezve 1 hét után talált munkát. Igaz, határozott idejűt, de teljes munkaidőben, bejelentve...

8. Eddig is vásároltak az emberek - de már tavaly is többet költöttek az előző évnél, és most a leárazások alkalmával az előrejelzések azt mutatják, hogy minimum 5%-al megint többet fognak csak leárazásokra költeni, átlag 100-145 EUR között személyenként.

9. 14%-al nőtt a belföldi turizmus májusig a korábbi évekkel összehasonlítva.  Ugye mondanom sem kell ez milyen jó hatással van a gazdaságra, ha az emberek belföldön költik el a pénzüket? Ez azért bíztató.

És ami minden mutatónál többet mond: egy minapi felmérés szerint a spanyolok 71.3%-a „nagyon boldognak” érzi magát.

Összefoglalva, én határozottan érzem a válság enyhülését, de kétségtelen, hogy a novemberi választásokon fog eldőlni, hogy a következő kormány (akármelyik párt kerüljön is ki győztesen) merre viszi tovább a hajót. Mert tennivaló azért még van bőven.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gazdaság Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr627610726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.07.09. 07:19:43

Jó és érdekes összefoglaló, köszönöm, hogy megírtad! Azt gondolom, a lényeg a vége: a következő választáson sok fog múlni. Nem azért félnek sokan spanyol és olasz csődtől, mert nem javul a gazdaság. A görög is sokat javult, bármennyire is próbálja a Siriza az ellenkezőjét eladni. A baj, hogy ennek az ára a magas munkanélküliség és sokaknál az elszegényedés. És ezeket nem vigasztalja, hogy de ez az ára annak, hogy 10 év múlva jobb legyen. Inkább megszavaznak egy populista kormányt, aki... hát majd meglátjuk, mit ér el... És ez a veszélyes a spanyoloknál is, ha a Podemos nyer, vagy kormány-tényező lesz, akkor könnyen jöhet egy újabb Görögország Ibériában is. És az már sokkal jobban fog fájni egész Európának.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.07.09. 07:33:14

Köszi Roxi, nagyon érdekes volt.
:)
Nem akarok vészmadákodni, de félek, ez a javulás csak átmeneti.
Ráadásul fél Európa bajban van, bármely nagyobb (meghatározó) ország gazdasági megingása magával ránthatja az instabilakat.

Mr Long 2015.07.09. 07:41:08

Egy anyol kollegam mondta, hogy a mernokok gyakorlatilag ellepik UK-t, mivel nevetseges modon es penzert akarjak alkalmazni oket otthon. Kvazi 10+ eves szakmai gyakorlattal is 3honapos fizetetlen probaidovel akarnak tervezoket alkalmazni, mert nem biztosak a szakertelmeben...

Mr Long 2015.07.09. 07:41:41

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Spanyol kollega mondta, utalok telefonon irni...

Mr Long 2015.07.09. 07:43:26

"bejelentve..." ez olyan nagy dolog arrafele, hogy hivatalosan alkalmaznak embert?

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.07.09. 07:54:47

nagyon érdekes összefoglaló! köszönjük!

kicsit túl pozitívnak érzem ugyan, de az nem feltétlenül baj, és reméljük hogy nem is jutnak a görögök helyzetébe

akartam is kérdezni hogy mi a helyzet a Podemos-szal?

Muscari 2015.07.09. 07:55:44

A munkanélküliség biztosan hatalmas, rengeteg spanyol fiatal dolgozik Londonban, többségük diplomás.
Ugyanakkor egyre több a spanyol túrista is, tele van velük a város. Igaz, hogy kevezet költenek, de itt vannak.

Igazán szomorú helyzet Dél-Olaszországban van, az szerintem még a spanyolnál is rosszabb, ami a mutatókat illeti, csak az északi adatok mindig felhúzzák, ezért jobb a statisztika.

fasor6 2015.07.09. 08:19:34

Nalunk (Del-Anglia) ev elejen a hr-esek kimentek Madridba es vagy 20-25 mernokot toboroztak. Akkor ok miert nem tudtak Sp.o-ban elhelyezkedni vajon?

Mr Long 2015.07.09. 08:40:10

@fasor6: Foleg, hogy a legtobbnek Angliaba koltozni feler egy teljes fogsor kihuzasaval ahogy hallottam. Amint leszall a gepuk UKban mar szamoljak a napokat mikor lesznek megint Spanyolban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.09. 08:47:15

Én eddig egyetlen spanyollal dolgoztam az építőiparban.
Az is visszament már.

SzZoole 2015.07.09. 08:50:53

Máshol dúl a munkanélküliség,itt meg a tubedriverek sztrájkolnak,mar megint,
A stationok levannak zárva London utcai meg be vannak állva az összes hobby driver az utcán van
Mi lesz meg ma......

Hari Seldon 2 2015.07.09. 09:26:58

„Aztán a választások után a néppárt következetesen elkezdte végrehajtani a változtatásokat és (igen, valljuk be) a megszorításokat is: megemelték a nyugdíjkorhatárt, megkurtították a munkanélküli segélyeket, megszigorították az ellátások feltételeit, adókat emeltek.”

Érdekes ott ment a „nem-megszorítás”. A görögöknél (például) azt mondják nem.

„Spanyolország erre az évre 4%- os gazdasági növekedést produkál, ami az eurózónában a legmagasabb.”

Mondjuk ez szép növekedés, de ugye nem mindegy milyen bázisról. Illetve előtt mekkora volt az esés.

„1. Képzett, nyelveket beszélő munkaerőből továbbra is hiány van. Informatikusok, mérnökök, fejlesztők... nincsenek annyian, mint amennyire szükség lenne..”

Nem meglepő, a Spanyol gazdaság soha nem a high tech iparra épült, kevés az ilyen munkahely, ezért nem is akar senki az lenni.

„6. Újra elindultak az építkezések! Felújítanak, átalakítanak... ezt az elmúlt 2 nyáron (de télen se) nem láttam, most nagyon jó látni!”

Másképpen mondva újra fújják az ingatlan lufit. Drukkolok, hogy most okosabban csinálják.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.07.09. 09:51:37

A görög népszavazás beindította a világ rendszerváltását, de különösen Európáét. Az eddigi rendszer agóniájának megoldása ez. Persze lassú, nehéz folyamat ez, a retrográd erők nem fogják csata nélkül megadni magukat, de a görög nép fényes győzelme megmutatta az utat.

Szerencse, hogy Mo. is részben osztja a görög nép értékrendjét. Mármint a hivatalos Mo. Mert ami a kisembereket illeti, azok egész Európában a görög nép mellett állnak.

RoxiSpain 2015.07.09. 10:07:22

Köszönöm a sok commentet, megpróbálok mindre reagálni:
Igen, remélem nem vagyok túl optimista, de közgazdászként a számok, azok számok...
A Podemostól én is félek, remélem a görögöket látva talán egy kicsit vesztenek a népszerüségükböl, velük kapcsolatban igazából a Chavez-párhuzam riaszt a legjobban. (Hugo Chavez ex-venezuelai elnök, kiskirály, diktátor...)
Az, hogy Londonból mennek Madridba toborozni nem újdonság- sokan elöbb mennek ki innen Londonba, sem, hogy Andalúziában, vagy katalóniába költözzenek- ne kérdezd miért, egyszer megkérdeztem egy mérnök srácot erröl, azt modnta fel sem merült benne a belföldi költözés, mert az macerás....
Nem mondom, hogy itt a hurráoptimizmus ideje, de 5 év után elóször látom, hogy elindul valami, ez jó. Valószínüleg a nyáron a foglalkoztatottság adatok tovább javulnak (nyilván az idénymunkák miatt), de tény, hogy a választások jelentik majd a mérföldkövet, mennyire lesznek képesek folytatni a fejlödést. És egy apró megjegyzés az EU- Görögország vitához: ugye az mindenkinek megvan, hogy ha az EU.enged a görögöknek, akkor újra kell tárgyalni az írekkel, az portugálokkal, az olaszokkal és a spanyolokkal? Hiszen, ha az egyiknek engednek, akkor ugye jogos a többiektöl a kérdés, hogy nekünk akkor miért nem? (bár hozzáteszem, a spanyolok nem olyan mentömmellényt kaptak, mint a görögök vagy a portugálok, de...)

Golf2 2015.07.09. 10:09:49

Újra fújják a lufit... Vidámpark

Golf2 2015.07.09. 10:09:49

A görög nép fényes gyôzelme... Meg a trójai faló

2015.07.09. 10:12:32

@maxval bircaman felelős szerkesztő:

Baszki Max, azért te néha tényleg kemény tudsz lenni! Még kávé után is... Ceausescu beszédírói megirigyelnék a demagógiádat és a populista stílusodat, Habony hozzád képest kezdő amatőr, ha demagóg populizmusról van szó. Jól teljesítettél volna a múlt rendszerben! Habár igaz, hogy a jelenlegi Orbán-rendszer is ugyanazokra az alapokra épül...

tableno 2015.07.09. 10:24:17

@maxval bircaman felelős szerkesztő: A görög népszavazás Európa szétesését indította be (ebben persze nem csak, sőt nem is elsősorban a görögök a hibásak). Persze lehet, hogy számodra ez jó hír, de engem nagyon elszomorít.

Csodabogár 2015.07.09. 10:25:50

Akik nem szeretnek dolgozni azok allnak a görögök mellett.
Nagyon jo volt a mai poszt .s nem csak a spanyolok, de a porugalok, irek es a balti allamok is kepesek voltak a megszoritasok mellett a növekedes iranyaba elmozdulni.
Görögögök pedig csak beszelnek es igergetnek. Igernek valamit Brüsszelnek es ott.hon a parlamentben lazitanak Brüssel ellen. Ha rajtam mulna mar nem kapnanak semmit. Huzzak ki magukat a bajbol. Majd a jo kommunista eszmek segitenek rajtuk.
Podemos is egy populista baloldali part, en is felek tölük. Igaz ne mar attol is rosszul vagyok, amikor a nemet baloldal razendit.

tableno 2015.07.09. 10:26:34

@Ödenburger [Hu/At]: Azért az tény, hogy a görög válság elmérgesedésében Németország szerepe sokkal nagyobb (és negatívabb), mint azt a legtöbben gondolják.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.07.09. 10:29:30

@maxval bircaman felelős szerkesztő: a fényes győzelem az volna a görögök és sok más nép esetén is, ha az értékrendjük nem az lenne, ami szerint fényes győzelemnek számít, hogy hitelből fizetjük a szarul vezetett ország deficitjét, aztán egyszer csak azt mondjuk, nem fizetjük tovább.

wuaaa 2015.07.09. 10:50:37

Dolgozott már valaki együtt olyan spanyollal, akinek olyan volt a hozzáállása a munkájához , a szakértelme és az általa elvégzett munka minősége, hogy akár a saját cégében is alkalmazta volna őt?

tableno 2015.07.09. 10:52:24

@wuaaa [nor]: igen, én jelenleg is több ilyennel dolgozom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.09. 10:58:32

@Zoole[uk]:
Igazuk van. Évi 45ezer fontért én sem ülnék abban a légkondis kabinban.

fhdgy 2015.07.09. 11:04:15

@tableno: olvastam az indexen egy cikket, hogy hogyan kellene a magyar közúti fuvarozást felvirágoztatni, a haza üdvére és a külfoldre csábított söfőrök pótlására.

Az eleje még tetszett is, aztán jajjjjjj ...

Ennyire reménytelen ez az ország?

index.hu/gazdasag/2015/07/09/egy_autogyarnyi_sofor_hianyzik_a_magyar_utakrol/

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.09. 11:04:57

@Zka: Így van. Eddig a görögök nevettek Albánián, most már fordítva van. Egyre több görög települ át, és persze a múlt héten a bankok tele voltak görögökkel, mert itt tudták kivenni a pénzüket a görög bankok leányainál. Szitkozódtak is rendesen az albánok.
Egy magyar büfés barátunk annak idején elment Görögországba nyaralni, és ámulva látta, hogy az ugyanolyan kaliberű görög büfés, mint ő mit, illetve mit nem csinál munka címén, míg ő ott a Balaton parton megszakadt a munkában meg az adókban. Ja, hogy a görög büfésnek, éttermesnek egy büdös vas adót nem kellett fizetni, meg is lett az eredménye.

wuaaa 2015.07.09. 11:13:53

@fhdgy: Nem tudom mit oldana meg, ha az egyetlen változás az lenne, hogy a sofőröknek egy papírral több lenne a zsebükben. Valakinek jó biznisz lenne, az biztos.

SzZoole 2015.07.09. 11:19:36

@diggerdriver: mindjárt aplikalok is az oldalukra,hogy évi £42k-ért en bevállalom:)))

fhdgy 2015.07.09. 11:22:30

@wuaaa [nor]: És a kép alatti rész demagógiájához mit szólsz?

Szerintem beteg. Fussom ki merre lát!

Roxi szerint ( így legyen ), a spanyolok nehéz úton, de elindultak a jó irányba.

Nekünk még reményünk sem lehet, ha ilyen beteg megoldásokban gondolkodók az ország vezetői.

NorthPier 2015.07.09. 11:22:56

@Zoole[uk]: Annyian voltak a buszokon is ma reggel, hogy csak a harmadikra fértem fel. És eléggé hiányoltam azt a híres angol hidegvért számtalan utas magatartásából is.

SzZoole 2015.07.09. 11:27:04

@NorthPier: nekem ne mond,reggel 04:30-tol úton vagyok,hatig normálisan lehetett közlekedni,hat utan indult a bolondokhaza
Meg most is az összes Londonba vezeto út tele van autóval
Tiszta őrület:(

Observer99 2015.07.09. 11:32:07

@maxval bircaman felelős szerkesztő:
Lelki szemeimmel látlak, ahogy teli szájjal röhögsz a helyzeten, amikor egy ilyen szöveggel bedobod a kalapot a kocsmába! :-)

wuaaa 2015.07.09. 11:35:24

@fhdgy: Egyetértek. Mi mást lehetne erre mondani?

qkuc 2015.07.09. 11:44:05

@maxval bircaman felelős szerkesztő: Fényes győzelem, hogy elhakniztak egy rakat pénzt, amit nem hajlandóak visszaadni? Remélem akkor ist fogod fújni, amikor kirakják őket az EU-ból ...

qkuc 2015.07.09. 11:48:43

@Hari Seldon 2: Hm, hát nem tudom, de elég sok IT-s állás volt a piacon Barcelonában, és elég sok IT-s multinak van arrafelé központja. Pl.: a magentának is, és amennyire tudom, elég erős "terjeszkedésbe" kezdtek.

Hari Seldon 2 2015.07.09. 12:09:53

@qkuc:
Igen, de hallottad, hogy nem akarnak belföldre költözni. - Igaz, Katalónia, lassan külföld lesz...

Herr Géza 2015.07.09. 12:37:30

@maxval bircaman felelős szerkesztő: "Mert ami a kisembereket illeti, azok egész Európában a görög nép mellett állnak."
Akkor most megtudtam, hogy én negy ember vagyok, mert én bizony nem állok a görög nép mellett.
Nekem már az elsö görög utamon (1986 !) feltünt, hogy a bárok, kávézók (és nem az üdülöterületeken, hanem a nagyvárosokban) délelött/délután tele vannak ráérösen kvaterkáló, javában munkaképes férfiak tömegeivel.
Vagy az, hogy az athéni belvárosi szállodával szemben lévö csupaüveg megairodaházba 9-kor kezdtek beszállingózni a hivatalnokok, egykor már csak a portás üldögélt a pultjában, du. 5-töl szivárogtak vissza, de 9-kor már megint csak a portás szomorkodott bent. Az üvegezésnek köszönhetöen pedig figyelemmel kísérhettük, hogy a köztes idökben az emberek fele cigivel a szájában, kávésbögrével a kezében nagy csoportokban kvaterkázik.

Herr Géza 2015.07.09. 12:39:43

@Herr Géza: jav.: "...én negy ember vagyok" helyett: "én nagy ember vagyok" :)))))))))))

Mr Long 2015.07.09. 12:52:13

@Herr Géza: Bevezetted a csaladi szavazast? :) Mindenki neveben nyilatkozol?

2015.07.09. 13:08:30

@Herr Géza:

"9-kor kezdtek beszállingózni a hivatalnokok" Biztosan valami IT ceg es a rendszergazdakat lattad... azok sehol nem kezdenek 9 elott... :))) jobb napokon en is 11-re jarok dolgozni... :)))

Mr Long 2015.07.09. 13:10:50

@Herr Géza: Btw 9-1 es 5-9 az nyolc ora. Mennyit dolgozzanak?

qkuc 2015.07.09. 13:20:20

@Ödenburger [Hu/At]: Nah, itthon a bankokban sem látsz 9 előtt sok élő embert ... (Nem a fiókban dolgozókra gondolok, hanem a "központban" tevékenykedőkre), :D.

Herr Géza 2015.07.09. 13:20:49

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Mint írtam vala "9-kor kezdtek beszállingózni....," stb. Szóval sacc per kábé 90%-uk igen messze volt a 8 letöltött órától, a munkáról nem is beszélve...

skye8 2015.07.09. 13:23:33

en teljesen egyetertek a gorog nepszavazas eredmenyevel,evekig fizettek a maganbankok adossagat amit az IMF atvett (nem lett volna szabad).
romania is ezt csinalta, felvette a kolcsont az IMF-tol par eve mikor a bankok helyzete megromlott, majd a nyugdijakat lenyestek, az afat 24%-ra emeltek, a kisvallalkozasokra olyan adokat vetettek ki, hogy csodbe jutottak, az inflacio megnovekedett stb. www.businessinsider.com/greece-referendum-result-and-the-meaning-of-debt-2015-7

Herr Géza 2015.07.09. 13:24:07

@Ödenburger [Hu/At]: Állami hivatal volt, ha jól rémlik pont valami adóügyi.... :)))
"Igazi" céget akkor is lámpással kellett keresni az egész országban. Volt viszont töméntelen bár, kávézó, étterem, lottózó, szerencsejátékiroda meg ilyen-olyan boltocska.....

esban 2015.07.09. 13:58:27

Figyelem figyelem nagyon erosen altalanositott es szubjektiv komment kovetkezik

Nekem rengeteg gorog ismerosom van aki kulfoldon tanul, barataim elmondasa szerint gyakorlatilag minden gorog fiatal aki megteheti kulfoldon tanul es dolgozik, eleg veszelyes...

Kedvelem oket, baratsagos vidam nep. (A lanyokban van valami ami miatt kifejezetten vonzonak hatnak akkor is ha nem olyan dekorativak.) Akiket kozelebbrol ismerek az en ertekrendem szerint elegge pazarlo eletmodot folytatnak, az igaz. Csaladokban a korai nyugdijazas, mindenkinek van mar 19 evesen sajat kocsija, nagyon sokaig es hosszan tanulnak mielott elkezdenenek dolgozni, csak egyik szulo dolgozik stb eleg altalanos. Amugy sose talalkoztam olyannak aki igenytelen lett volna vagy kifejezetten lusta. Szeretnek lassu tempoban dolgozni de mindig elvegzik a munkat, jol. Kifejezetten jol bannak a reszletekkel. Ezzel szemben 2 alberletemben is spanyolokkal laktam. Egytol- egyig mind onmaga es kornyezete tisztasagara, munkajara igenytelen volt, igy roluk nincs jo velemenyem :(

Muscari 2015.07.09. 14:19:22

@svájci sapka (ch): nem mondtam, hogy ne m :-)

Sajnos a maffia ott a legerősebb, az is rá nyomja a bélyegét mindenre. Azon kívül a kedvezőtlen földrajzi fekvés és a déli mentalitás is játszik

Muscari 2015.07.09. 14:25:51

@Mr Long (lassan exhataratkelo): akiket én ismertem, azok egy kivétellel az időjárás miatt mentek vissza, az az egy meg egészségi okokból. A spanyol állam ugyanis ingyen biztosítja az eü ellátást a polgárainak, nekik nem kell fizetni semmit, ez a lány is 10 évet élt Londonban, mielőtt hazament. Csak azért ment el először, mert a várólista sokkal rövidebb volt Madridban, sajnos aztán komplikációk sora és hosszú rehabilitáció következett és még mindig otthon van.

Herr Géza 2015.07.09. 14:48:48

@esban: Korai nyugdíj: Jól tudom, hogy a válság elött 48 év volt a nyugdíjkorhatár? És még 15. havi nyugdíjat is kaptak?

Herr Géza 2015.07.09. 14:59:36

@Herr Géza: Elöbb pofázok, aztán olvasok.... :( Helyesen: az állami alkalmazottak között voltak olyanok, akik már 48 évesen nyugdíjba mehettek A katonák meg 45 évesen.....
Viszont tény, hogy pl. a mai napig 40 szolgálati évvel (azaz 58 évesen) teljes nyugdíjba lehet menni.
Tény az is, hogy az európai országok közül a GDP-re vetített nyugdíjkiadás a görögöknél a legnagyobb: 16,2 (!) %.

2015.07.09. 15:24:26

@Herr Géza:

Görögország EU és eurozóna tagsága már rég nem gazdasági kérdés, szerintem már a csatlakozáskor sem az volt, csakúgy, ahogy a balti és kelet-európai államoké sem. Ez vegytiszta politika. Annyi, hogy úgy tűnik, Tanti Merkel bejelentkezett a világpolitikai döntéshozók klubjába. Obama még gyenge is, és mással is van elfoglalva. Szerintem már a görögök felvételét és a későbbi keleti bővítést is egyértelműen a NATO és ezen belül is az USA katonai érdekei határozták meg. Most is ez az egyetlen oka annak, hogy a görögök még bent vannak. Csak most a Tanti átment alfahímbe :)), és beintett az amcsiknak. Meglátjuk, a végén ki nyer. Nem véletlenül üzengetnek mindenféle USA fontos emberek mostanság, és a Tsziprasz sem véletlenül lebegteti az orosz barátságot.

Mr Long 2015.07.09. 15:29:15

@Muscari: az nagy ok az altalam ismerteknel is. meg a jo korulmenyek kozt elok is az elso normalis (nem fizetetlen probaidos, meg felmunkaidos) es atlagos fizetesu allasra hazamennek. Pedig azert itt egy mernok parnak a legnagyobb problema az lehet kb, hogy hova es hanyszor menjenek nyaralni egy evben.

esban 2015.07.09. 15:31:11

@Herr Géza: Ezt en is max googlizni tudtam volna :) Nekem csak az maradt meg mikor mondta a gorog baratnom hogy az o anyukaja nyugdijas (akkor az enyemnek meg kozel 20 ev volt vissza) akkor azert meglepodtem.

Mr Long 2015.07.09. 15:35:26

@Ödenburger [Hu/At]: Az indexen van egy cikk, ami pont ezt foglalja ossze.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.09. 16:15:15

@VPBA: Most őszintén: a magyar büfés által befizetett(?) adónak lett/van valami értelme? :-) Bár inkább :-(

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.09. 16:52:10

@geegee: Nem igazán (mármint a kisember számára), de a büfés szempontjából ez mit sem változtat a dolgon. Valamennyi adót befizet, a görög meg semmit, mert a turizmust/vendéglátást nem adóztatták.

fhdgy 2015.07.09. 17:17:02

@wuaaa [nor]: csodálkozol? Lenne egy-két javaslatom, de a politikusok azt mondanák rá, hogy hülye vagyok, én nem értek hozza!

kék madár 2015.07.09. 17:32:42

@maxval bircaman felelős szerkesztő: ez eddig mindent visz :)
Azt kihagytad, hogy a görögök meg egy eselyt adnak Europanak es hatalmas tokeinjekcioval mentik meg Nemetorszagot. Ha Bulgariaban kinezel az ablakon, latod a görög kisemberek karavanjat amint keszpenzel megtomott Sierrajukkal delcegen menetelnek Berlin fele

wuaaa 2015.07.09. 17:35:52

@fhdgy: "csodálkozol?"

Nem.

2015.07.09. 17:40:15

ismerve a hírforrásaitokat, nem csodálkozom a görög helyzettel kapcsolatos véleményeken. Mintha az Indexet olvasnám.

fhdgy 2015.07.09. 17:50:31

@az igazi Trebitsch: neked vannak jobb hírforrásaid?

Akkor elő a farbával, ne kímélj bennünket!

Herr Géza 2015.07.09. 18:05:47

@az igazi Trebitsch: Már most mire gondolsz? Max kommentjére?? :))))

2015.07.09. 18:11:47

Arrol nem is beszelve, hogy a kutya nem akar Tuneziaba vagy Egyiptomba menni nyaralni iden. Inkabb atteszik Spanyolorszagba a csalaldi nyaralast. Fel fog megint menni a turizmus.

@Herr Géza: rossz az adatod. 17.5%
580 foglalkozas volt, ami a veszelyeztetett kategoria, korkedvezmenyes nyugdijra jogosult:
www.theguardian.com/world/2015/jun/17/greece-pension-crisis-people

Muscari 2015.07.09. 18:20:59

@charlieharper: ja, és Görögországba se nagyon mennék most! Viszont jövőre lehet, főleg, ha visszajön a drachma, akkor tök olcsó lezz.

BTW Horvátország egyre felkapottabb, soha ennyi angolul beszélő túristával még nem találkoztam ott, mint idén. Szerintem a tunéziai, egyiptomi és görög balhékból ők is profitálnak.

2015.07.09. 18:22:20

@tableno: nade, az sem allja meg a helyet, hogy a nemetek a fo bunosok. Sok osszetevoje volt, es az eroltetett euro az egyik, melynek a nemetek egyik fo tenyezoje.
Csak ez azonban nem okozna EU krizist a maga 1.3% GDPjevel az EUban.

Herr Géza 2015.07.09. 18:51:22

@charlieharper: Bocs, az enyém a FAZ-ból, egy 2015-ös EU "Ageing Report"-ból átvéve, csak nem láttam az apróbetüs megjegyzést, hogy "2013-as adatok". Nesze neked aktuális EU statisztika.... :)

Herr Géza 2015.07.09. 18:54:56

@Herr Géza: Ezek szerint a válság alatt még emelkedett is....

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.07.09. 19:05:57

@Observer99:

Igen, van ilyen elem is, de nem ez a lényeg. Mindig jó érzést az igazság mellett kiállni, ez még jobb érzés.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.07.09. 19:06:17

@kék madár:

Eddig pontosan ez történt. A görögök finanszírozták Németországot. Immár 15 éve. Most a görög nép NEMet mondott erre. Ezért van pánikban Berlin és Brüsszel és Washington.

www.facebook.com/jacobinmag/photos/a.208590562500986.65414.143021112391265/1140429565983743/?

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.07.09. 19:06:25

@qkuc:

Ez nem így történt. Most paradigmaváltás előtt állunk, Ez rendszerváltás. Az eddigi rendszer elkorhadt, képtelen választ adni a ma kérdéseire.

Herr Géza 2015.07.09. 19:07:19

@charlieharper: Na most látom, hogy a Guardian meg 2012-es adatokra hivatkozik:
1. én nyertem :))
2. mégsem nött a nyugdíjkiadás/GDP, legalábbis 2012/13 viszonylatában
:D

Herr Géza 2015.07.09. 19:12:52

@maxval bircaman felelős szerkesztő: "A görögök finanszírozták Németországot. Immár 15 éve."
Ez még jobb. Hiába, egy olivabogyó- meg kecskesajtnagyhatalom csodákra képes.
Ha Hinta itt lenne, már nyomná is az alátámasztást, hogy a görögök gazdagabbak, mint a németek.
Az athéni bank elött síró nyugdíjas meg egy álruhás német turista.....

2015.07.09. 19:30:41

@maxval bircaman felelős szerkesztő: "de a görög nép fényes győzelme megmutatta az utat."

En egy vizualis munkas vagyok, ugyhogy ezt a mondatot ugy kepzeltem el, hogy felkel a nap a gorog domboldalon, az eg voros, a nap sarga, es a nap sugarai 9-tol 3 oraig korbe igy szerteagaznak, es ez ilyen olajfa-agakkal van bekeretezve, amin igy tekeredik a jobb oldalon egy voros szalag, a balon pedig kek feher gorog zaszlos csikos, es a ket olajfa ag korive egy voros csillagban er veget, ami alatt egy voros es egy gorog zaszlo van egymason, a voros felul, es azon harom arc latszik profilbol, az elso az Alexisz Ciprasze, a masodik a Janisz Varufakisz, a harmadik pedig Vlagyimir Iljics Lenin. Esetleg meg ugy tudom elkepzelni, hogy a gorog munkas egy kalapaccsal, egy gorog parasztlany pedig egy sarloval a kezeben allnak buszken az Akropolisz romjai folott ahol a szinten eppen felkelo gorog napsutes orommel tolti el a lelkuket, alattuk pedig a gonosz "Europai Birodalom" romjai.

Namindegy, csak ugy mondtam.

wuaaa 2015.07.09. 19:51:57

Fantáziatúltengés??? Áááá....hülye vagy? :)))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.07.09. 19:52:17

@mojyo:
meg mindig szeretnek abbol a szerbol, amit tolsz :-)))))

Offff szetcsapta a kertet a vihar, bohom nagy agak estek a ribizlibokrokra, es ugy faj a fejem, mint meg soha. Ahonnan en jottem, bakker az eves homersekletingadozas 20 fok (ok... majdnem...), nem a felnapos.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.07.09. 19:56:37

@Herr Géza:

Elmondom. A dolog alapja a dupla kizsákmányolás.

A gazdag állam tőkéje befektet a szegény országban. Ezzel ellehetetleníti a helyi tőkét. Aztán a jóval alacsonyabb béreket kihsználva extra profitra tesz szert. Ezt a profitot aztán kiviszi a gazdag országba.

Emellett a létrehozott terméket drága eladja a befektetett cég a szegény állam lakosainak. Ismét a kisember finaszírozza agazdag államot!

Magyarul: dupla pénszivattyú! A szegények folyamatosan utalják a pénzt a gazdagoknak. A szegények pénze fogy, hitelt vesznek fel. Ismét a gazdag állam bankjából.

Ez a HARMADIK pénzszivattyú-

Ennek kell véget vetni. Nme lehet jó az a rendszer, mely a többség előtt lezárja a fejlődést.

2015.07.09. 19:58:39

De ebben mi a fantaziatultenges, meg a "szer", komolyan kerdezem, nekem ez teljesen termeszetes, hogy vizualisan asszocialok, igy a "nep", "fenyes", "gyozelem", "utat mutat" szavak az en fejemben egyszeruen elohivtak az ezekhez tarsitott 1950-es evekbeli szovjet plakatokat. Ebben mi a nagy trouvaille, nalatok ez nem igy mukodik? :D

kék madár 2015.07.09. 20:00:35

@mojyo: zsenialis kepeid es hasonlataid ellensulyozasara: egyszer olvastam egy Balkan Ghost cimu konyvet az sorra vette a Balkan osszes orszagat es mindrol irt valami lesulytot. Aztan a vegere hagyta Gorogorszagot es azt irta, hogy a gorogok a legsunyibb, ketszinubb nepseg es egyszer meg tonkreteszik Europat. (Miutan leirta es megjosolta hogy Jugoszlavia veres harcok kozt szet fog esni)
Egyebkent en birom a gorogoket, (ez is ilyen suttyo ketszinu duma, masra hivatkozva lesuttyozom oket, aztan egy szemelyeskedo barati hangon "de"-zek) meg az iro is, gorog felesege volt es 7 evet lenyomott az orszagban, nem bantani akarom oket, de a fenyes gyozelmek sora ugy 2000 eve megszakadt.

kék madár 2015.07.09. 20:08:07

@maxval bircaman felelős szerkesztő: abbol amit levezettel, csak a nevelokbe nem lehet belekotni, ebbol Gorogorszagra semmi sem igaz. Ha mindezt a Nike-rol es Thailandrol irod, akkor beszelhetunk kizsakmanyolasrol, (bar sehol nem kenyszeritik fegyverrel az embert, hogy napi ket dollarert dolgozzon) de a Gorogok csak eltapsoltak a hitelt, mukodo gazdasag nelkul felepitve egy bikaeros szocialis halot, a kutya se kenyszeritette oket, hogy fogadjak el a hitelt

tableno 2015.07.09. 20:10:03

@maxval bircaman felelős szerkesztő: Megnyugodtam. Továbbra is butaságokat beszélsz.

tableno 2015.07.09. 20:16:02

@maxval bircaman felelős szerkesztő: "A görögök finanszírozták Németországot. Immár 15 éve." - ez természetesen nevetséges. A görögök összes vagyona nem ér fel egy kisebb Bundeslandéval. A németeket az egész eurozóna finanszírozza vagy 15 éve. De ennek a mechanizmusa némileg bonyolultabb a buta összeesküvés-elméleteidnél.

kék madár 2015.07.09. 20:17:34

@tableno: ne nyugodj meg tulsagosan, kepzeld el, ahogy birca megy az autopalyan 160-al es mindenki szembejon vele. Minden nap. Hulyek

tableno 2015.07.09. 20:18:45

@charlieharper: az erős euro nem csak a görög gazdaságot vágta haza, hanem az összes mediterrán országét. Sőt, Franciaországnak is sokat ártott. Ez így azért már messze nem 1,3%.

2015.07.09. 20:19:42

@kék madár: Lesujto az pont j, nem? Vagyis nemtudom, az ly az falyt egy kicsit. De hogyhogy az egesz Balkanrol az volt a velemenye, Albania nem maga a paradicsom? :D

En nem ismerem a gorogoket, igy nem tudom, hogy mennyire sunyi, vagy ketszinu nepseg, en nem nagyon hiszek az ilyen nepjellemben, vagyis biztos van ilyen, de ezt szerintem alapvetoen nem sok minden befolyasolja a logisztikan kivul (vagyis a foldrajz es a rendelkezesre allo eroforasok es a javak megermelesenek hatekonysaga, meg ilyenek). Az az egy az tutibiztos, hogy az nem tesz jot, ha csak populista politika letezik, es a kommunikacio, es a dolgok altalanos intezodese erzelemvezerelt, es az emberekbol kiolik a racionalitast es a kompromisszumra valo hajlandosagot. Es most egy egesz kontinens sziv ezert, persze tudom, hogy ez eddig csak mediterran hagyomany volt, de szerintem ez most mar nem csak gorog problema, hanem vilagmeretu. Marmint ez a populizmus es a kompromisszumkeptelenseg, az internetes kommunikacio megerosedesevel most mindenki sokkal eroszakosabban es egyoldalubban kommunikal, es sokkal nagyobb bullshitlozungokat hangoztat, es sokkal kevesbe hajlamos kilepni az elkotelezodeseibol, a politika pedig leszall erre a szintre. Szerintem ez sulyos dolgokhoz fog vezetni.

qkuc 2015.07.09. 20:20:24

@maxval bircaman felelős szerkesztő: Ó hogyne, majd két paradigma váltás közben sziasztok görögök lesz. Ne légy már ennyire naív ...

qkuc 2015.07.09. 20:22:07

@az igazi Trebitsch: No, ma se lettem okosabb, hogy a net melyik poros sarkában fekszik a tuti információ. Kérlek mesélj.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.07.09. 20:26:56

@kék madár: csak h megragadjam a lenyeget, Thaifoldon napi 5-6 dollar a minimalber

kék madár 2015.07.09. 20:28:03

@mojyo: kerlek aláz még a hejesirasomal, a Magyartanar anyam mar asa nekem a godrot :(

SzZoole 2015.07.09. 20:31:07

@mojyo: Ez nagyon jo volt:)))

Mas
Az nem lehet,hogy a Gorogok a fene nagy joletben,amirol azt gondoltak,hogy oroke tart,elfelejtettek imadkozni az isteneikhez,ahoz a sokhoz,es azok elhegytak oket?
Csak kerdezem.

kék madár 2015.07.09. 20:32:03

@mojyo: en kb 5 albannal talalkoztam eletemben, es mindegyik annyira furcsa volt, hogy nem lehetett volna ra algoritmust irni, szerintem senki nem tudta meg megfejteni oket. Csak foldrajzilag vannak a Balkanon, egyebkent biztos kozelebb allnak valami foldon kivuli tarsadalomhoz

kék madár 2015.07.09. 20:33:16

@Dragonlady (Bp, Hun): akkor birca szamitasai szerint a Fold leggazdagabb 24%-aban vannak

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.09. 20:48:51

@mojyo: Gondolom, amikor a könyvet írta még tényleg lesújtó volt a helyzet. :) Azóta azért változott. Egyébként már többször leírtam, az albánok alapjában véve szorgalmas nép. Itt pl. nincs délutáni szieszta. Mármint nem zárnak be éttermek, boltok stb. Ja, és nem jellemző a magas nyugdíj, meg a segélyek. Egy albán család semmilyen családtámogatást nem kap az államtól, ennek ellenére nagyon sok gyerek születik. Ez azért dicséretes. Próbálnak a maguk erejéből boldogulni. Ettől függetlenül ők valamiféle átmenetet képeznek a kelet és a nyugat között.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.09. 20:49:24

@VPBA: Egyébként kíváncsi lennék, mit jósolt az illető az albánoknak.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.09. 20:51:15

@kék madár: És 5 darab albánból Te megítélsz egy 3 milliós népet, ahol ráadásul nagyon nagy különbség van az északi és a déli népcsoport között. :) Egyébként sokszor tényleg furcsák, de nem rosszabbak, mint Te vagy én. Csak mások.

kék madár 2015.07.09. 20:55:29

@VPBA: en nem bantottam oket, csak megallapitottam, hogy furcsak. Egyebkent en egy hajtincsbol is megitelek egy nepet, ha az alatamasztja azt amit eppen mondani akarok.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.09. 21:04:28

@kék madár: Ok. Akkor maradjunk abban, hogy furcsák. Az még mindig jobb, mint amiket a görögökről irkálunk itten. Vannak ennél rosszabb jelzők is. Amúgy meg semmi baj nincs ezzel - tényleg nagyon más a gondolkodásmódjuk, mint mondjuk nekünk magyaroknak - egész addig, amíg az az alap hozzáállásuk a dolgokhoz, hogy mindegy ki vagy, honnan jöttél, csak ne ártsál másoknak. Ezért fér itt meg pl. ennyi vallás békében. Abszolút senkit nem érdekel, kiben hiszel, hogy gondolkodsz, honnan jöttél, egy a lényeg, jó ember vagy, vagy sem. Már-már naivak, de valahogy mégis működik a dolog.

kék madár 2015.07.09. 21:06:01

@VPBA: mar nem emlekszem mit irt roluk, de megjosolta, hogy egy Albaniaban elo magyar faszi 2015-ben azon fog rugozni, hogy mit gondol roluk a vilag. Ami szerintem szembe megy mindennel ami Alban, mert az albanokat ez rohadtul nem erdekli, (Mind az 5 ember a 3 milliobol ezt allitotta)

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.09. 21:16:23

@kék madár: Na, akkor többet nem is érdemes róla beszélni, Te úgyis jobban tudod. Egyébként igazad, van qrvára lesz@rják az egész világot, kifelé mégis azt mutatják, milyen fontos nekik a jó hírnév. De azért az egész nép egy ősi becsületkódex alapján működik. De Te biztos jobban tudod, az 5 albántól.

2015.07.09. 21:17:04

@VPBA: Kelet es Nyugat kozott? Hat, en meg egyszer sem voltam ott es egyetlen albant sem ismerek, de ahogy leirjatok, az alapjan kb ugy kepzelem el, mint Amerikat, ha a Balkanon alapitottak volna. :D

kék madár 2015.07.09. 21:26:42

@VPBA: az ironiaval talalkoztal mar valaha, mert ugy tunik akkor se veszed eszre ha raul az ebededre?

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.09. 21:28:10

@mojyo: Nem jársz messze a valóságtól. Egyébként az USA-val nagyon jóban vannak, ugyanis Amerikának szüksége van egy Földközi-tengeri támaszpontra, ami nem EU-s tagállam. Hát, hogy ennek pont csak Albánia felel meg. :) Szaúd-Arábia meg azért nyomul, mert hát mégiscsak 70%-ban muszlim ország. De azért tegnap itt volt Merkel is, mert hát, azért mégiscsak. Ezért aztán tényleg magasról tesznek az egész világra, majdcsak lesz valahogy alapon. De azért siránkozni ők is tudnak. :)

2015.07.09. 21:28:44

@tableno: en tudom, hogy hozzak oket haza, wizzairrel :)

Mr Long 2015.07.09. 21:30:46

@mojyo: Marmint amikor Amerikaban mentek a szekertaborok es foglaltak a foldeket?

wuaaa 2015.07.09. 21:33:36

@mojyo: "..ugy kepzelem el, mint Amerikat, ha a Balkanon alapitottak volna. :D .."

Hát tőled ez egy marha igénytelen leírása annak, hogy hogyan is képzelted el.

2015.07.09. 21:34:42

@tableno: ok, de most a gorogokrol volt szo.
@Herr Géza: jogos

@maxval bircaman felelős szerkesztő: teged hol HARPoznak? A Sziriuszon a sok reptile-humanoid kozott?

2015.07.09. 21:36:23

@VPBA: sztem nem furcsak, a legszorakoztatobb nepseg, akikkel talalkoztam. Delszlav haboru utan voltunk kint es mondanom sem kell az egbekialto szegenyseg ellenere olyan vendegszereto es kedves emberekkel, mint ott nem talalkoztam. Tiranaban ittunk ugy kavet, hogy ki sem kellett fizetnunk, mert meghivott a tulaj. Es ez a fovaros...nem tudom a kulfoldon elo albanok milyenek, de az Albaniaban elok, akikkel talakoztam nagyon jo arcok voltak. Lovoldoztek mondjuk egy kicsit Szkander beg szobranal, mert tuntizni azt tudnak, de nekunk sosem esett bajunk :D

2015.07.09. 21:37:00

@VPBA: csak abban segitsel mar legyszives, hogy ha Albania = Nirvana, akkor miert van benne Albania a top 10-ben a UKben a menekultek kozott? Es nem, nem ex-yugok, hanem alban albanok.

2015.07.09. 21:38:27

@Ödenburger [Hu/At]: Nálunk is csak populista kormányt sikerül választani. És láthatjuk is az eredményét. Szép lassan rohad szét az ország.

2015.07.09. 21:42:56

@VPBA: Azt tudom, hogy nagy pajtik Amerikaval, eleg csak megnezni a legutobbi konfliktusokat .... de amit korabban irtatok a szabad kereskedesrol, mint legfobb prioritasrol (alacsony adok, sok dolgozas, stb), az is mind inkabb az USA-ra hasonlit, mint barmi masra a mediterran tersegben, vagy akar Europaban. :D Tolem ez tavol van elegge, de ez miattam van, hogy szamomra csak igy kevesbe szimpatikus, de a lelkesedes, amivel irtok rola, az nagyon :D Es a kepeitek a volgyekrol, es a gyonyoru hegyekrol is nagyon tetszenek :)

2015.07.09. 21:47:50

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Te mindig olyan furakat valaszolsz, en soha nem ertelek. Szerintem az van, hogy te is nagyon hosszan asszocialsz, de te nem irod le vegig, ahogy en, hanem csak az utolso sort, es igy tobbnyire egy szot sem ertek abbol amit nekem szoktal valaszolni ne haragudj. :D

@wuaaa [nor]: Nem kell mindig realizmus! Kell egy kis absztrakcio. :D

Mr Long 2015.07.09. 21:51:06

@mojyo: Az amerikai hasonlatod nekem a korabbi leirasok es albaniai kepek alapjan azt villantotta be, amikor az elso telepesek vandoroltak a prerin es kerestek a megfelelo helyet.
Ezt nem rosszindulatbol irom, de albaniarol olyan kepeket latok mindig a neten, hogy hajtjak a szamarat, vagy kis szekerrel utaznak.

macamuca [IHUN] 2015.07.09. 22:03:45

@mojyo:
(es Dragonlady-hez is csatlakoznék: materializálnék abból a cuccosból én is, amitől ilyen klasszul es könnyedén lehet vizualizálni..... Plííííz, lécci

2015.07.09. 22:03:47

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Ja, ertem, OK koszonom a magyarazatot. Ez egy jo kep, en nem igy kepzeltem el, de akar igy is lehet :)

qkuc 2015.07.09. 22:14:48

@charlieharper: Bisssztosan a kis szürkék, vagy a gyíkemberek, vagy az illuminátusok.

Hari Seldon 2 2015.07.09. 22:17:57

@maxval bircaman felelős szerkesztő:
Várjál.
Nem az volt a régebbi szöveg, hogy a nyugat haldoklik, és a nyugati munkás drága, ezért nem lesz munkája. És szegény lesz a nyugat, mert a tőke nem hűséges hozzá, mert oda megy ahol olcsóbb a munka? A nyugat haldokló lemeznél valami ilyesmi forgott.

Áhh, megint bircával beszélek...
(pedig az utóbbi időben hányszor megfogatam, hogy nem reagálok)

kék madár 2015.07.09. 22:18:04

@macamuca [IHUN]: en inkabb bircaet probalnam ki,hadd szoljon,ha mar tudatmodositunk

gabors 2015.07.09. 22:45:58

@maxval bircaman felelős szerkesztő:

ez meg a coelho-nal is jobb.... vegytiszta marxizmus/leninizmus ...

azert hozatehettel volna egy kis imperializmust ES karvajtoket is hogy jobban erthetove valjon a kemenyen dolgozo kisembereknek is ...

es ha kivandorolsz az USA-ba hamarosan Te lennel az ujabb MAGYAR gazdasagi nobel dijjas ... (olyat csak kiszokottek szoktak kapni )

fhdgy 2015.07.09. 22:55:57

@VPBA: remélem, sikerül augusztusban eljutni Albániába és első kézből lesznek tapasztalataim. Most még nyílván nem tudok véleményt nyílvánítani, de nagyon szeretném, ha Téged igazolhatnálak majd.

2015.07.09. 23:12:01

@maxval bircaman felelős szerkesztő: En ertem ezt az eszmefuttatast, szerintem nincs benne semmi osszeeskuves elmelet, vagy gyikemberek. :D Szerintem is az elet egyik nagy igazsagtalan farkastorvenye, hogy a nagy hal megeszi a kis halat (tudom, kepzavar :D), csak szerintem viszont erre nem a proletarforradalom megoldas, en olyat nem kerek, ha nem muszaj. :D Hanem, hogy peldaul a sajat kizsakmanyolasunkert cserebe kapott apropenzt nem ellopjuk, es a haverok kozott szetosztjuk, hanem minden aprot megszamolunk es a jovobe fektetjuk, oktatasra, innovaciora koltjuk, hogy mi se orokke kizsakmanyolt osszeszerelouzem legyunk, hanem legyenek sajat tokeeros vallalkozasaink, meg sajat gogyink es sajat versenyelonyunk, meg ilyenek. Nagyon sok szegenyebb helyzetbol indult orszagnak sikerult ez, es Gorogorszagnak is lehetett volna, es meg nem keso, hogy erre az utra lepjen, csak meg kell egyezni a hitelezokkel.

kék madár 2015.07.09. 23:45:03

@mojyo: "En ertem ezt az eszmefuttatast"
igen de az o elmefuttatasabol ez az egesz kizsakmanyolosdi Nemetorszag es Gorogorszag kozott egy baromsag. Van olyan hogy a nagy kapzsi kapitalista meg az elesett kis orszag, de ez EU-ban nem ez megy., Hanem oltari benazas.

2015.07.10. 00:07:52

@kék madár: Jaj de jo, hogy valaszoltal, mar azt hittem, hogy megoltem a threadet, azt utalnam, ha egesz ejszakara az enyem lenne az utolso komment :D

Az szerintem is hulyeseg, hogy Nemetorszag gonosz, es Gorogorszag pedig nem tehet semmirol :D De az, amit irt, egy tokre altalanos dolog, hogy a szabad kereskedelem tobbnyire az erosebbet erositi, a gyengebbeket meg gyengiti, szerintem ebben semmi elmebetegseg nincs, az EU-n belul is okoz ez gondokat (de dicseretes, hogy tesznek ellene, meg ha lehetne sokkal jobban es hatekonyabban is menedzselni), de ugyanemiatt en is tartok a TPP-tol es a TTIP-tol meg ezektol a szabadkereskedelmi egyezmenyektol, az pedig plane nem tetszik, hogy nem sok informacio elerheto ezekrol. Pedig nem vagyok gyikemberhivo, szerintem en tokre jogosan aggodom :D

Persze nem tudok mit csinalni ugyse es Gorogorszaggal kapcsolatban is rengeteg faraszto populista lozungbombat durrogtatott el mar mindenki, es mar nem is tudok ezek kozott kiigazodni, szoval ezen nagyon faraszto gondolkodni, de en szeretnem ha megoldodna es egyben maradna az EU, es nem kapnak ujabb municiot a szelsosegesek, es a tobbi bulshitpuffogtato populista barom. En csak ezt szeretnem, a tobbit leszarom, eskuszom. :D

Fontosabb kerdes, hogy mit tegyek a holnapi bento-ba, mar fozom a rizst, de nem tudom, hogy mi legyen mellette, felek, hogy a tintahal budos lesz, pedig tetszene, olivabogyom is van, es ez a poszt is olyan spanyol. Tojas is lehetne, de ahhoz nem illik az olivabogyo es nem tudom ahhoz milyen zoldseg illik.

kék madár 2015.07.10. 00:18:23

@mojyo: tudod hanyszor maradtam en az utolso arva kommentelo 6+ oran keresztul - holding the bag - ugy erezven, hogy megint hulyesegeket irtam es megoltem a threadet? :)
Igen persze a gazdasagi hatalommal valo visszaeles az semmivel sem nemesebb, mint amikor az erosebb fojtogatja a gyengebbet, erre mondjak, hogy leverage is a bitch

2015.07.10. 00:35:47

@kék madár: De most csak mi beszelgetunk, jaj ne, akkor valamelyikonk ma utolso marad :D

Szerinted ha a tintahalat mar megfoztem, akkor az nem fog megromlani, ha hutobe teszem, es elviszem magammal bentoban, es a taskamban marad szobahomersekleten nehany oraig, akkor meg meg lehet enni?

wuaaa 2015.07.10. 00:37:47

@mojyo:
"Időmilliomos anyukáknak való a Japánból származó ételcsoda, a Bento. A bento ugyanis egy uzsonnásdoboz és egy rajzfilm találkozása a konyhaasztalon. Hello Kitty vagy kismalac formájú rizsgombóc, virslipingvin és nyuszi alakú főtt tojás, mellettük csillagvirág formájúra alakított olíva és paprika, szmájlira hajazó koktélparadicsom. Sonkából, algából és lazacból létrehozott Nintendo-Mario, bohóchal-forma sajtdarabkák, Bart Simpson rizsből, tojásból, kaviárból és algából. Tündéri és fantáziadús ételcsodák, az élet apró örömeinek ötvözése a művészettel."

Lövésem nem volt mi az a bento, de elég beteg dolognak tűnik, szóval nem leptél meg.. :D

2015.07.10. 00:52:48

@wuaaa [nor]: :D De de de... egyreszt ez tok cuki, masreszt, en sem vagyok idomilliomos, amit leirtal az csak egy fele bento, tobbnyire gyerekeknek... a bento maga csak ebedes dobozt jelent, alapvetoen barmi kerulhet bele, en nem szoktam kidekoralni, csak, hogy gusztusos legyen... De szemeket azert nem szoktam ra ragasztgatni, bar kaptam egy ilyen konyvet poenbol, amiben utmutatok vannak ehhez. :D

Alapvetoen ez egy ilyen zen dolog, hogy igy gondolsz arra, hogy milyen taplalekkal jutalmazod magad, es, hogy az hogy nez ki, es mi van benne. Szoval ebben semmi beteg nincsen. Masreszt pedig, a szendvicsnel gyuloletesebb ebed nem letezik, az egy szornyu kenyszer, hogy meg kell enned valamit, ami csak csomagolas, es hiaba tettel bele rengeteg finom dolgot, csak egy undorito massza lesz az egeszbol, egy szottyadt kenyerbe csomagolva, es egybe kell megenned az egeszet, fuj! Es meg ha szereted is a zsomlet, vagy magadnak sutod es finom es ropogos, akkor is csak csomagolas, elveszik benne a lenyeg, ami belul van, es csak azert talaltak ki, hogy meg tudd fogni valahogy. Ehhez kepest a bentonak sajat doboza van, amit mar nem kell becsomagolni, ujrahasznalhato es kornyezetbarat, es kevesebb kaloria, mert a csomagolast nem kell megenni, es latszik, hogy elozoleg mit tettel bele, es nem all ossze, es tobbfele dolgot lehet bele tenni es valtozatosabb, szeme is lehet, ha akarod :D Es nem kell megenned a csomagolast, ezt mondtam mar? :D

wuaaa 2015.07.10. 00:58:14

@mojyo: ...hát ez kész.... :DD

kék madár 2015.07.10. 01:05:43

@mojyo: elkepzelesem nincs a tintahalrol. Talan ettem mar, szerintem szegenynek mar semmi se art, mindentol jobb lesz. A szendvicsbol azert lehet jo is, pl. a rantotthusos. De en is ugyanazt a szendvicset ettem elsotol gimnazium vegeig ebedre, egy nyamvadt szalamis zsomlet, ugyhogy ertem amit irsz.

2015.07.10. 01:17:52

@kék madár: Uristen, dehiszen a rantotthusos szendvics a legrosszabb, az mar KET reteg csomagolas, nem eleg, hogy a huson mar ott egy reteg kenyer, meg be is teszed egy zsomlebe, noooormalis? :D

En (es az anyukam, amig nem en csinaltam magamnak), igyekeztunk kimaxolni azert a lehetosegeket a szendvicsbol, de igy is hamar a vegere lehet erni, a kenyer teljesen redundans szerepen pedig mindig is keptelen voltam felulemelkedni, ezert hamar leszoktam rola.

2015.07.10. 01:30:03

Most elmegyek, irjatok valamit, hogy ne az enyem legyen az utolso komment :D

Es egyetek finomakat. sociorocketnewsen.files.wordpress.com/2012/08/img_5888.jpg

:)

Herr Géza 2015.07.10. 01:33:55

@maxval bircaman felelős szerkesztő:
Aha. Akkor a számok:
A 143 német érdekeltségű cég 2013-ban 7,6 Mrd € árbevételt ért el (nem mellesleg ez 32 ezer munkahelyet jelentett). A német export Görögországba ugyanekkor 4.8 Mrd, az import onnan 1,7 Mrd € volt. Tedd ezek mellé azt, hogy a német GDP 2,8 billió € volt 2013.-ban.
Ez nekem olyan "szúnyog csípi az elefántot" feeling, valahogy nem azt látom benne, hogy horribilis pénzszivattyúkat üzemeltetett Németország a görögöknél.

kék madár 2015.07.10. 01:53:56

@mojyo: nem vagyok egy nagy malackaraj fan de azert itt leirtak a lenyeget:

malackaraj.reblog.hu/a_vilag_legjobb_szendvicse/oldal/12

ehhez hozza kell kepzelni, hogy en uszodaban lefaradva, ehesen ettem mindig a rantotthusos szendvicset es lehet, hogy nem volt marha jo, de marha jol esett.

kék madár 2015.07.10. 02:03:06

@Herr Géza: te azt nem vagy kepes felfogni, hogy Gorogorszag tartotta es tartja el Nemetorszagot. Szamokkal es tenyekkel nem foglalkozuk, abbol meg soha nem az jott ki, amit birca levezetett.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.10. 02:38:13

@maxval bircaman felelős szerkesztő: Birkaman, pedig eccerű a megoldás: el kell zavarni a halál retkes méteres-véreres-kékeresébe a befektetni vágyakozó szemét imperialista nyugati tőkét, és akkor nincs ez a háromszoros pénzszivattyú...
:-)

P.Elliot 2015.07.10. 02:45:09

@mojyo: Nekem van 4 darab bento boxom, melyvoros szinben, a lanyom odaszoktatott egy japan restaurantba ahova hetente jarnak vacsorazni mar evek ota es ott lattam, szerettem bele ezekbe a dobozkakba. Uzletben egyszeruen nem talaltam de a neten igen, kicsit kisebbek voltak mint a restauranti, ugyanaz a szin, darabonkent 20 dollart perkaltam le erte, nem is gondoltam hogy ilyen draga.
Havonta 2-6x biztos hogy hogy abba talalom a vacsorat, ha keleti akkor palcikakat adok hozza, ha masfajta, pl. olasz akkor villat, azt hittem hogy agyonutom a ferjemet amikor kest is hasznalt hozza, / feleslegesen mert csak villanyi darabkak voltak benne/ es osszekaristolta az aljat.
Nagyon szeretek vele babralni, millio stilusban formaban lehet benne feltalalni az etelt es a kis rekeszekben ezt-is, azt is ami egymashoz illik es a csalad vagy a vendeg imadja...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.10. 03:03:51

index.hu/belfold/2015/07/09/havi_otvenezerbol_elnek_az_egyetemistak/

Az egyetemisták 37%-a végleg elhagyná az országot

Na, erre kéne valamilyen "Maradj itthon, fiatal" pogromot indítani.
Valami olyasmit csinálnék, hogy 100% adókedvezmény az aláíróknak.
Vagyis senkinek nem adnék előre készpénzt, viszont hónapról hónapra azonnal érezhető lenne,
hogy a nettó fizetés egyenlő a bruttóval.
Vagy valami ilyesmi.
Bár itt még mindig megmarad az a bérfeszültség, hogy a már régebb óta szintén otthon
(Magyarországon) dolgozó miért nem kap több pénzt.
Szóval elég nehéz ügy...

A poszthoz meg, reggelről elmaradt: a spanyol gazdaság jobban teljesít! :D
Hurrá nekik, télleg örülök, jó pár dolgot lehetne Magyarországon is kopírozni ebből.
Sosem kell a kanálban a mélyedést, meg a spanyolviGaszt (hehh, épp témába vág, éééééérted?)
feltalálni, elég lenne csak simán körülnézni pár működőképes országban és hazahozni a jó példát.
Ha már ezt belátnák ezek a tetves politikusbűnözők, az már a javulás útja lehetne...

Na, most majd ez a komment fog díszelegni utolsónak egy pár órán át? :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.10. 03:08:48

Ránéztem erre a bento dologra, hát oké, de miben különbözik ez egy sima műanyag doboztól?
Akinek meg van erre ideje, hogy mindenféle mesefigurákat, meg arcokat csináljon a zöldségekből, kajából, az télleg időmilliomos...

P.Elliot 2015.07.10. 03:36:33

@geegee: En nem szoktam figurakat mesealakokat csinalni. A bentoban az a plane hogy minden rekeszebe mast raksz, a levesen kivul minden ott van, salata, es a deszert is.
Mondjuk egyik rekeszben van olasz husgombos martasban, masikban a spagetti, harmadikban mondjuk a bruschetta, gusztan dekoralva, a kovetkezoben valami salata, aztan sajtkockak, szolo mellette vagy mas. az utolsoban meg egy darabka sutemeny. Szepen, gusztan kell elrendezni, mesesen csak a gyerekeknek.

FutureFry 2015.07.10. 05:56:55

@mojyo: A washingtoni Capitoliumban van egy titkos (lezárt, lehallgatásbiztos, őrzött) szoba ahol a TPP kurrens szövegét/dokumentumait őrzik és ahova csak a szenátorok mehetnek be (asszisztens és telefon nélkül, és még csak nem is jegyzetelhetnek). Sajnos az ilyen fokú titoktartás (bár valamennyire érthető, hiszen pl. ezek a kereskedelmi tárgyalások diplomáciai jellegűek is) a "conspiracy theory" művelőinek kedvez... Anno pl. a NAFTA tárgyalása idején (aminek egy jó része a Watergate hotelben történt, szintén zárt ajtók mögött), meg azután/azóta, elterjedtek olyan pletykák is, hogy Észak-Amerika egyesül (NAU) és közös valutát vezetnek be (Amero).

FutureFry 2015.07.10. 06:11:31

@VPBA: "Amerikának szüksége van egy Földközi-tengeri támaszpontra, ami nem EU-s tagállam. Hát, hogy ennek pont csak Albánia felel meg. :)"

Törökország? Izrael?

kék madár 2015.07.10. 06:17:55

@FutureFry: Igen de se Torokorszag se Izrael nincs Albaniaban, tehat nem johetnek szoba

FutureFry 2015.07.10. 06:20:49

@kék madár: Akkor legyen Montenegró és/vagy Bosznia-Hercegovina, azok olyan közel vannak, hogy az már tkp. Albánia.

kék madár 2015.07.10. 06:25:35

@FutureFry: az keves, egyik se albaniabb Albanianal

portugéza 2015.07.10. 07:53:09

@maxval bircaman felelős szerkesztő:

Kedves Birca bácsi!

Bolgár ismerősöm (aki jelenleg külföldön él, pont Spanyolországban, de ez mellékes), az alábbit tette közzé Facebookon. Erre tessék gombot varrni:

"The European Parliament President Martin Schulz said that the children, pensionists and the "regular citizens" in Greece should immediately receive a humanitarian aid, because they are not to blame for the actions of their government.
Most of the citizens of Bulgaria, Romania, Litva, Latvia and Estonia are furious. All of my bulgarian friends are furious too.
In Bulgaria, our pensionists get an average pension of 160 euro, an university professor is paid 500 euro, while the rent for a single room in Sofia is 160 euro per month. We struggle, but we pay our debts. In comparison, the greek average pension is 880 euro and a 2-bedroom flat rent in Athens is 250 euro/month.
Yet, nobody has ever spoken about humanitarian aid for our countries. As George Orwell has written "All animals are equal, but some animals are more equal than others".
Shame on you, Mr. Schulz. Such political behavior and such geopolitical favoritism would be devastating for the unity of our Union."

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.07.10. 07:53:09

@geegee:

Ez nem megy, mert ez az adott csapdahelyzetben csak rosszabb eredményhez vezetni.

Ez ugyanaz, mint Mo. esete. Az EU-tagság gátolja Mo. fejlődését (sőt, ez a fp oka a lemaradásnak), viszont ha holnap kilépne az ország, katasztrófa lenne az EU által az országra erőltetett gazdasági szerkezet miatt, amin egyszerűen nem lehet változtatni hirtelen.

Ezért érdeke az országnak (és az egész perféreiának) az EU megváktoztatása, az új paradigma elérése, s nem a kilépés.

Mr Long 2015.07.10. 08:17:56

@kék madár: Ahhh, jo kis sulis parizsis-sajtos zsomle! Kar, hogy itt nincs parizsi :(

Herr Géza 2015.07.10. 09:06:38

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Beee, itt van. Csak lyon-inak hívják.... :)))

Mr Long 2015.07.10. 09:15:17

@Herr Géza: Haha, az elso erv nemetbe koltozes melett!

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.10. 09:35:37

@FutureFry: Talán mert:
1. Törökországnak zűrös szomszédai vannak (Szíria, Irán, Irak, stb.), valamint túl muszlim.
2. Bosznia túl muszlim, és gyakorlatilag nincsen tengerpartja.
3. Montenegró nem NATO tagállam (egyébként Bosznia sem), de Montenegró tetejében túl szerb barát.
4. Izrael pedig nem Európa, és nagyon kicsi ország, és neki is zűrös szomszédai vannak, pl. Szíria.

Az USA-nak pedig egy olyan stabil NATO tagállam kell, amelyik nem az EU tagja, megbízható, és van a Földközi-tengerre kijárata. Ezen kritériumoknak egyedül Albánia felel meg az egész Földközi-tenger partján.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.10. 09:41:10

@charlieharper: Azért, mert anno a koszovói háború alatt fél Koszovó elmenekült Albániába, és megkapták az albán állampolgárságot. Anno csak Kukes városa 500.000 koszovói menekültet fogadott be. Ez egy 18.000 lakosú kisváros, nem véletlenül, hogy a világon elsőként Nobel-békedíjra terjesztették föl. Ezen koszovói menekültek egy jó része megkapta az albán állampolgárságot is, azaz kettős állampolgár. Mivel az EU-ba UK-n kívül nem kell az albán állampolgárnak vízum, ezért a koszovóinak sokkal egyszerűbb végig utazni a komplett EU-n egy albán útlevéllel, mint koszovóival átszökni mondjuk a magyar kerítésen. Ez viszont azzal jár, hogy az EU-ban regisztrálják, mint albán, ezért aztán UK-ben is albánként kér politikai menedékjogot, mert mást nem tehet.

Persze, mindig vannak olyanok, akik útra kelnek, ha nem megy sima munkavállalási engedéllyel, akkor politikai menedékjogot kérnek, aztán vagy sikerül vagy nem. :)

De egyet tudni kell erről az országról: azt hiszem két éve fordult meg a migrációs ráta ide, magyarul többen jönnek haza, mint ahányan elmennek innen.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.10. 09:58:28

@Mrs Rumcajsz CA: Igen, az átlag albán ilyen. Ez velünk szinte naponta előfordul. Végtelenül kedvesek és vendégszeretőek.
Azóta rengeteget fejlődött, ha most jönnél, rá sem ismernél az országra. De az emberek ugyanolyan kedvesek maradtak.

2015.07.10. 09:59:44

@Herr Géza: @Mr Long (lassan exhataratkelo):

Errefelé sógoréknál az Extrawurstsemmel (zsemle, párizsi, esetleg savanyú uborka) kb. nemzeti eledel... :)))) anno a Rex felügyelőben is feltűnt, a Rex mindig a párizsit lopta ki a zsemléből... :)

kék madár 2015.07.10. 10:11:05

@VPBA: miert ne legyen EU tag?

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.10. 10:14:06

@kék madár: Mert az EU-ban túl sok a bürokrácia, ezen kívül lassú tehetetlen a sok tagország össze-vissza érdekei miatt, éppen ezért megbízhatatlan.

Mr Long 2015.07.10. 10:48:24

@Ödenburger [Hu/At]: Es tenyleg! Es milyen minosegu a parizsi arrafele?

adg 2015.07.10. 12:32:34

Mar megint albania...

A poszt tetszett.

2015.07.10. 12:36:56

@Mr Long (lassan exhataratkelo):

Teljesen vallahato, en otthonra is szoktam venni. A kedvencem a Radatz Extrawurst, de valszeg csak azert, mert az van a legjobban felturbozva fustaromaval... :))

Mr Long 2015.07.10. 12:43:45

@Ödenburger [Hu/At]: Csak azert kerdezem, mert sokan lenezik a parizsit Mon.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.10. 12:59:59

@adg: Nem csak Albánia. Én csak a kérdésekre meg a "jóindulatú" hozzászólásokra reagáltam. Egyébként szűrd vagy ugord. Megteheted.

FutureFry 2015.07.10. 13:33:09

@VPBA: Törökország talán még sem annyira "zűrös-szomszédos és túl muszlim" ahhoz, hogy két amerikai támaszpont is legyen ott.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.10. 13:41:06

@FutureFry: Szaúd-Arábiában meg egy csomó amerikai támaszpont van...
A kettőnek semmi köze nincsen egymáshoz.
Én biztonságos támaszpontról írtam.

2015.07.10. 13:52:32

@Mr Long (lassan exhataratkelo): hol laksz? Van arab bolt a kozeledben? Probald ki a halal beef mortadellat. Nem olyan teljesen mint az otthoni jo kis gumi parizsi, ami visszapattan a foldrol ha leejted, de en pl epp tegnap kivantam meg egy jo ks igenytelen parizsi bundas parizsit es abbol sutottem. Sutve meg nem mondtM volna h nem az otthonit tolom.

Mr Long 2015.07.10. 14:12:28

@Mrs Rumcajsz CA: Nem tudom milyen a gumiparizsi, nem lattam olyat. Arab boltba nem megyek, ki tudja mit arulnak, plusz mar csak par het es akar minden nap eredeti parizsit ehetek!

FutureFry 2015.07.10. 14:53:33

@VPBA: Szaud-Arábiábak nincsen földközi-tengeri partja.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.10. 15:06:58

@FutureFry: Az igaz, viszont rettentően muszlim. :)

wuaaa 2015.07.10. 16:10:22

@VPBA: Nem kötözködésből, csak egyszerű kérdésként : Miért van szüksége az usa-nak Albániára, ha ott van Törökország egy sokkal stratégiaibb pozícióban?

2015.07.10. 16:17:46

@FutureFry: Nekem nem az a bajom vele, hogy titkos (az is gyanus mondjuk :D), de amit tudni rola, az sem tetszik, szerintem nem jo otlet egyenlotlen orszagok kozott szabadkereskedni, mert nem az lesz, hogy kiegyenlitodnek a kulonbsegek, hanem az erosebb megerosodik, a gyengebb pedig gyengulni fog, legalabbis ez a fo aggodalom szerintem ezzel kapcsolatban, es ez az EU-nak is az egyik legsulyosabb problemaja, es csak azert tudja orvosolni felig-meddig, mert politikai unio is, amirol itt ugye nem lesz szo.

@maxval bircaman felelős szerkesztő: :) Mondjuk a temaban lattam mar jobbakat is :)

2015.07.10. 16:18:55

@kék madár: Nem nem nem, sajnalom. Ez egy olyan ellentet lesz koztunk, mint a kertvaros, semmi gaz. :D

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.10. 16:22:11

@wuaaa [nor]: Fentebb már megválaszoltam, zűrös szomszédai vannak (Irak, Irán, Szíria), és az tényleg muszlim ország, nem úgy, mint Albánia, ami csak papíron.

wuaaa 2015.07.10. 16:22:33

@mojyo: Jól viselte a tintahal a szobahőmérsékletet? :)

gabors 2015.07.10. 16:30:46

"@maxval bircaman felelős szerkesztő: Ez ugyanaz, mint Mo. esete. Az EU-tagság gátolja Mo. fejlődését "

EU akkor hazudik amikor ezt mondja ???

Hungary has taken benefits from ERDF yet by 25.3 billion euro between 2007 and 2013. The fund investments helped Hungary to create more than 75 000 jobs, to assist the start-up of more than 1 250 businesses, to provide direct investment aids to more than 32 000 SME projects and almost 50% of the Hungarian population benefit from improved urban transport.

Honnan mashonnan lett volna ennyi penz ??? csak szamoljuk 250nel 25.3 Eu = 6.325 millard Ft ez kb ketszerese a MANYUPnak ..

el kellene zavarni tenyleg ezeket a kizsakmanyolokat es mindjart jobban fejlodne az osszes kemenyen dolgozo kisember.. lehetne tobb stadionunk nem egy hanem ket kisvasut mehetne felcsutra csak hat ez a franya EU ugye visszafogja a Mo-ot

csak szolnek hogy a gond 10% es 20% -os nak nevezett simicskak/lazarok/-al van ... ez gorogben meg ennel is sokkal rosszabb volt

wuaaa 2015.07.10. 16:30:49

@VPBA: Hát, szerintem minél közelebb vagy a zűrös országokhoz, annál kisebb erőfeszítésekre van szükség ahhoz hogy tudd, mi történik. Ez nem csak ilyen önvállveregetős albán önbizalomépítő pletyka, hogy "az usa-nak szüksge van ránk" ?

2015.07.10. 16:45:40

@wuaaa [nor]: Igen, koszonom az erdeklodest, meg csak nehany oraja ettem meg, de meg lett fozve rendesen, az volt az elv, hogy ugy csak nem romlik meg. :D

(Ha nem irok tobbet, akkor romlott volt es meghaltam. :D)

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.10. 16:49:58

@wuaaa [nor]: Nem, nagyon érezhető az amerikai jelenlét. Albánia nem tényleges támaszpont, egy darab amerikai katona nincs itt, amolyan biztonsági tartalék. Van ellenben amerikai kórház, rengeteg (mármint az ország méretéhez képest) amerikai iskola, amerikai kormánytanácsadók, amerikai civil- és egyházi karitatív szervezetek stb. Az amerikai nagykövetség akkora épületkomplexum itt, mint kb. 5-10 másik tekintélyes ország nagykövetsége együtt.

wuaaa 2015.07.10. 16:53:28

@mojyo: Meghalni másfajta haltól lehet csak, de azért vigyázz az ilyesmivel. Milyen helyen dolgozol te, hogy a táskádban érleled az ebéded? Nincs hűtő? Eeejnye.... Ja amúgy még az jutott eszembe az éjjel, hogy majd meg kell kérdeznem tőled, hogy ezt a bento nevű agymenést még Fukushima előtt találták ki, vagy után?

wuaaa 2015.07.10. 16:58:19

@VPBA: Ezt elolvasva most rövid idő alatt azért sok érdekes dolog jutott az eszembe. Na mindegy... :)
Az azért ugye meg van, hogy Törökország már azelőtt NATO-tag volt, hogy az oroszok megszállták Magyarországot?

2015.07.10. 17:06:30

@wuaaa [nor]: De van huto, de undorito. :D

A bento amugy nem agymenes, hanem nagyon regi hagyomany, z kb olyan kerdes, mintha azt akarnad tudni, hogy a szendvicset mikor talaltak ki. :D Szerintem akkor, amikor elkezdtek az emberek dolgozni es szukseg volt egy mobil ebedre.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.07.10. 17:12:22

@wuaaa [nor]: Hát azért az oroszok 1952 előtt már megszállták Magyarországot...

De változnak az idők, és változnak a helyzetek is. Főleg Erdogan regnálása óta...

De erről nem csak Erdogan tehet, 1952 óta Törökország 3 zűrös szomszédra is szert tett, saját hibáján kívül: Irán, Irak, Szíria.

wuaaa 2015.07.10. 17:13:47

@mojyo: A szendvicsből nem lesz ebéd csak azért, mert délben eszed.. :D nekem legalábbis más jelenik meg lelki szemeim előtt ha azt hallom "ebéd" ... :)
De azért köszi az értékes infót, most már tudom, hogy a bento egy régebbi találmány, mint a használtbugyi-automata..
...bár, ha jobban belegondolok, azért nagy tételben nem fogadnák rá.. ;)

Observer99 2015.07.10. 17:18:59

@wuaaa [nor]:
"Miért van szüksége..."

Talán azért mert az egynél több a kettő. Ez volt a vicces válasz.
A görög instabilitás (kacsingatás az oroszokra), + Szerbia napnál világosabb orosz barátsága megkívánja az ellensúlyt a térségben!
Gondolom én.

Mr Long 2015.07.10. 17:24:15

@gabors: En azert atneznem a helyiertekeket...

nyuszigonosz 2015.07.10. 17:33:18

@mojyo: Ó nem, egyáltalán nem a dolgozó nép találta ki a szendvicset. :-)
Hanem Earl of Sandwich vagy Lord Sandwich, aki annyira szeretett kártyázni, hogy nem volt hajlandó felkelni a kártyaasztaltól és olyan mobil kaját kért, amit ott kártyázva ehet. :-)

A dolgozó nép mobil kajája az a darab kenyér volt a tarisznyában.

Bár erröl is van egy érdekesség: hogy hogy született a bagette. Valamelyik bányában Franciaországban minden nap késelés volt a munkások között. A tulaj meg akarta tiltani a kések magával vitelét a mélybe, de hát a munkások meg mondták: kenyeret vágnak vele, kell az nekik ott is. Na erre a tulaj elment a helyi pékhez és megkérte, találjon már ki olyan kenyeret, amihez nem kell kés. Kitalálta. Lett a bagette. :-)

2015.07.10. 17:36:27

@wuaaa [nor]: Ok, akkor a bento temat kitargyaltuk.

Kizsakmanyolas temahoz csak annyit fuznek mar csak hozza, ezt a hires bolcs mondast, mar nem tudom ki mondta, talan Joan Robinson, de lehet, hogy valaki mas, hogy annal, hogy kizsakmanyolnak, csak egy rosszabb dolog van, ha nem zsakmanyolnak ki.

Amugy meg nagyon diplomatikusan fogalmaztok Amerika szerepevel kapcsolatban a Balkanon :D Nekem nincs ilyen szalonkepes velemenyem rola, de amugy meg tudom, hogy bonyolult es nem tudok rola sokat, de mondjuk nem is erdekel.

Van mas tema meg itt, vagy mehetek a mai poszthoz? :D

2015.07.10. 17:38:05

@nyuszigonosz(D): Nahat, ezt nem is tudtam, micsoda anekdotak :) A szendvicsnel meg a baguette-nek is nagyobb tisztelet jar, az legalabb onmagaert kenyer, es nem csomagolas. :D

Mr Long 2015.07.10. 17:46:12

@mojyo: Hat ha az ups, vagy hasonlo ceg ugy szallitana a csomagokat, mint az usakok a demokraciat, nem kuldene senki csomagot... Azert fasza, hogy 1:1 meretaranyu rizikot jatszik usa es az oroszok a balkanon. :(

kék madár 2015.07.10. 17:46:53

@mojyo: van mas tema, ird le a velemenyed Amerika szereperol a Balkanon, engem erdekel. (kest fenek :) En azon lefagytam, hogy Amerika miert nem tehet Gorogorszagba vagy Olaszorszagba egy rakas tamaszpontot, kit zavar, hogy EU?

kék madár 2015.07.10. 17:50:27

@mojyo: es jo lenne ha belatnad, hogy a kertvarosos velemenyemet moderaltam magamtol :)

2015.07.10. 17:56:00

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Igen, az szerintem is para :(

@kék madár: Te csak ne fenjel keseket, en nem fogom leirni, mondtam, hogy nem szalonkepes... :D Es, hogy nem is tudok sokmindent rola, es ha elkezdenek okadni, akkor ugyis szetszednetek, sok olyan dologgal, amirol eddig nem tudtam, de amivel nem fogok tudni mit kezdeni, mert meggyozni nem fog ennyi, az hetszentseg, viszont erdemben valaszolni meg nem fogok tudni, mivel tenyleg nem ertek hozza, ezert ugy fogok kinezni, mint aki elvesztett valami hulye vitat, ugyhogy inkabb bele se megyek, en csak egy egyszeru, bekeszereto europai polgar vagyok (enyhen ruszofil beutessel), legyen ennyi eleg. :D

gabors 2015.07.10. 18:04:28

@Mr Long (lassan exhataratkelo):

az angolban billionak nevezett dolog az 1,000,000,000

mi magyarok valami barom okobol ugyanerre a 1,000,000,000 azt moundjuk hogy milliard vagyis miutan forintra atszamoltam nemi irtam az angolnak megfelelo "billio" szot hanem a magyar milliardot ami pont ugyanannyi nullat takar

lehet rosszul tudom ???

kék madár 2015.07.10. 18:11:53

@wuaaa [nor]: tudom eppen ezert nem ertem, hogy mitol kulcsfontossagu nekik Albania

Mr Long 2015.07.10. 18:13:44

@gabors: 25 300 000 000 * 250 = 6 325 000 000 000 vagyis 6325 milliard forint, szazszor annyi, mint amit irtal.

Mr Long 2015.07.10. 18:14:45

@kék madár: A beke szigete europaban. Csak ott akarnak elni, mert jo :)

kék madár 2015.07.10. 18:16:01

@mojyo: segitek, hogy jobban erezd magad, hiaba allsz eleve vesztesre: en 4 unokatestveremet tanitottam meg sakkozni amikor mar elertek azt kort, hogy nem vettek a szajukba a babukat. Az elso jatszmaban megvert mind a 4 (mikozben meg tanult) Asszem a harmadik utan mar nem kellett volna eroltetni (nemcsak a sakkhoz voltam hulye).

wuaaa 2015.07.10. 18:18:12

@kék madár: Akkor már ketten vagyunk.

kék madár 2015.07.10. 18:20:41

@Mr Long (lassan exhataratkelo): "6325 milliard forint"
Meszaros Lorinc: huba$$za meg, honnan veszek ennyi aktataskat

Mr Long 2015.07.10. 18:27:17

@kék madár: Tudod hogy van, eredetileg sem volt orszaguk foglaltak maguknak. Aztan rajottek, hogy ott kvazi egyedul vannak, europaban tortennek az izgi dolgok, hat most keresnek uj orszagot.

blackhairlady 2015.07.10. 19:05:36

@kék madár: Az amerikaiak valoban oriasi penzeket fektetnek be albaniaba. A ferjem dolgozott ott eleg sokaig (Koszovoban es Boszniaban is) a 9o-es evek vegen, 2000-es ev elejen, o latta milyen gyorsasaggal fejlodott mar akkor is az orszag. Persze az nem kerdes, hogy milyen szintrol. A politikai es a foldrajzi hely miatt valasztottak ezt az orszagot befektetesi celpontnak.

2015.07.10. 19:05:54

Latom van itt meg elet :) RE gorog valsag, egyik kedvenc karikaturistamtol ennyit szeretnek hozzafuzni:
satwcomic.com/a-zorba-slowing-down

:D

kék madár 2015.07.10. 19:17:33

@blackhair-lady:
szerintem az is benne van, hogy az amerikaiak ilyen macskatermeszetuek, bemasznak egy oduba ugy hogy fogalmuk sincs mi van benne. Pedal to the metal, kiprobaljuk, aztan majd lesz valahogy

2015.07.10. 19:20:31

@blackhair-lady: :) majd nezd meg a tobbit is, humorosak.

blackhairlady 2015.07.10. 19:20:39

@kék madár: Lattak ok, hisz ott voltak, a haboru idejen volt taboruk Albaniaban. . Ebbol lathattak szerintem, hogy erdemes ebbe az orszagba penzt fektetni hosszu tavon, mig Koszovoba es a tobbi exjugo orszagba nem.

blackhairlady 2015.07.10. 19:22:47

@Mrs Rumcajsz CA: Mentettem az oldalt, nagyon nagyon jo! :)))))

blackhairlady 2015.07.10. 20:12:35

@kék madár: Ezt most mire is irtad? elvesztettem a fonalat:)

kék madár 2015.07.10. 20:18:00

@blackhair-lady: az alban peldadra, hogy ott volt, arra, hogy attol mert Amerika epit egy varost Zimbabweben meg nem biztos, hogy jobban erti a helyzetet mint egy zsiraf. Irakban is ott voltak, 10 evig foltoztak, tapasztottak de ahogy kitettek a labukat beszakadt a teto

gabors 2015.07.10. 20:25:10

@Mr Long (lassan exhataratkelo): en is ennyinek szamoltam csak megszoktam az ezres utani vesszott itt ki szoktuk tenni ... bocs..

de a manyupos 3000 milliardhoz hasonlitottam igy azert vilagos lehetett ....

de koszi a pontositast ... hogy senki ne szurja el 6325 (hatezerharomszazhuszonot) milliardot adott az EU ezzel is visszafogva Mo-ot (marxval szerint)

blackhairlady 2015.07.10. 20:28:34

@kék madár: Ertem. valoszinuleg jo befektetesnek gondoljak, bar lehet, hogy csak szeretik a kukaba dobalni a penzt. Ezeken az amerikaiakon nem lehet kiigazodni:))

FutureFry 2015.07.10. 23:12:38

@blackhair-lady: Persze mert Albánia az USA 51-ik állama. Erről anno (a 90-es évek elején) még népszavazás-kezdeményezés is volt.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása