oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. február 05. 06:39,  Egy ártatlan világ 164 komment

2015. február 05. 06:39 Határátkelő

Egy ártatlan világ

Ha legutóbb a skóciai Shetlandre azt írtam, hogy a világ vége, akkor most mit kellene írnom Vanuaturól? Nem is írok semmit, szerencsére megtette ezt helyettem Ferenc, aki korábban már küldött egy posztot luxemburgi és új-kaledóniai kalandjairól, de ami most jön, olyan még nem nagyon volt a Határátkelőn. Irány tehát Vanuatu!

efate_blue_lagoon.jpgA Kék Lagúna Efatén

„Jöjjön Vanuatu, avagy mit kerestem én egy hétig a néhai külügyi főigazgató családjában. Mivel múltkor többen is nehezményezték, hogy nem írom meg, honnan teszek szert „külföldi kapcsolataimra”, kezdeném most innen.

Még másfél éve találkoztam a külügyi főigazgató lányával, aki az Új-Kaledóniai Egyetemről jött Luxemburgba Erasmusszal - gyakorlatilag az én történetem visszafelé -, és egy kollégiumban laktunk.

Majd mikor ő végzett, én mentem ki Új-Kaledóniába - 2 nap különbséggel repültünk -, majd ő az egyetem befejeztével visszament Vanuatura. Én utazni akartam, így adott volt a lehetőség. Lássuk, mi is ez a Vanuatu.

Lakosság: 266.000 (becsült)
Terület: 12.190 km2
Hivatalos nyelvek: bislama, angol, francia
Főváros: Port-Vila
Fizetőeszköz: Vanuatui Vatu, Vanuatu Vatu, Vatu de Vanuatu (először viccnek gondoltam)
85 vulkáni eredetű sziget, 65 lakatlan, 113 helyi nyelv plusz a 3 hivatalos, legmagasabb „nyelvsűrűség”/fő. Korábbi francia-angol kondominium. Korábbi nevén Új-Hebridák. Felfedezte a portugál Pedro Fernandes de Quierós a spanyol korona alatt. Több közvéleménykutatás és véleményem szerint is "legboldogabb ország". (Nagyon) trópusi klíma.

Jött a vihar

2014. május 9. Nouméa, Új-Kaledónia: Hajnal négykor olyan vihar, amilyet még nem láttam, reggelig is kitart, ablakon kinézve az orromig alig látok az esőtől. Megjött a monszun. Elektronikus jegyemen ennyi áll:

Nouméa - Port-Vila
2014. május 9. 12:45
...Az AirVanuatu mindenféle tájékoztatás nélkül módosíthat, vagy törölhet járatokat.

Internet nincs. Nem baj, reggel 9-kor még otthon csak éjjel 11 van, hívjuk fel anyut, hogy nézze meg, megy-e a gép. Anyu megnézés nélkül tudja, hogy ilyen rossz időben nem szabad repülni, és szegény idegesebb, mint szeretném, de hirtelen nem volt jobb ötletem.

utlevel_es_boarding_pass.jpgÚtlevél és beszállókártya

Elvileg minden rendben, megbeszéltük, hogy ha a légiirányítók szerint a gép mehet, akkor szerintünk is, ha meg nem, akkor ne féljen, úgyse megyek. Majd hívott a reptéri transzferszervező, hogy a járat nem indul, átfoglalják-e a transzferem az esti AirCalin járatra (amire az AirVanuatu is áttette a foglalásom, ígéretüket beváltva mindenféle tájékoztatás nélkül).

Így érkeztem meg a Port-Vila Bauerfield nemzetközi reptérre, ahol miután a vámellenőr kishölggyel megbeszéltük, hogy Magyarország egy létező dolog, csak nagyon messze van, és a kis A/4-es listájáról kikerestem neki, hogy ezzel az útlevéllel vízummentességet élvezek, megkaptam a pecsétet május 9-i dátummal, hogy 30 napig tartózkodhatom az országban május 16-ig.

repter_erkezeskor.jpgA reptér érkezéskor

Megkérdezte, mikorra szól a vissza repjegyem, és a mondatban ezáltal fellépő paradox ellenére beírta ezt a dátumot (fel sem tettem a kérdést, hogy ha esetleg akkor is jön a monszun, és csak egy nappal később indulhatunk, vajon illegális bevándorlóvá válok-e).

Taxis lehúzás van, szálló viszont nincs

Üdvözlésképp éneklő asszonykórus a reptéri érkező oldalon, majd vettem egy helyi SIM-kártyát - életem egyik legjobb döntése -, mivel Új-Kaledóniához hasonlóan, itt sem működik semmilyen külföldi SIM, majd beültem egy taxiba, ami a világ legnagyobb lehúzása, mivel kb. 8000 forintot fizettem egy 5 perces útért, míg az iránytaxi lett volna 300, mire elértem a szállásomig.

Este 10, 30 fok, kb 99,999999% páratartalom, szakad rólam a víz, sehol senki. Mivel a gépem törölték, írtam a tulajnak, hogy későn érkezem, és válaszban meg is írta a számát (de jó az új SIM).

Felhívtam, majd közölte, hogy nagy a baj, a monszun kidöntötte a fát, a fa rádőlt a hotelra, hotel nincs, de hálisten a két német vendége nem sérült meg, majd az „I'm devastated, man” mondattal zárta a beszélgetést. Este 10 VANUATU világ vége. Hát mondom, én is b*sszameg!

Szerencsémre a taxis mondta, hogy van a közelben egy másik szálló, emlékeztem is rá, hogy néztem a foglaláskor, még olcsóbb is volt a végén. Egész pontosan így érkeztem meg Port-Vilába, elmondtam egy imát, majd küldtem egy sms-t haza, hogy minden rendben van, nem firtatva, hogy vajon végig minden rendben volt-e.

ifjusagi_szallo_tengerpartja.jpgIfjúsági szálló tengerpartja

Általában megoldom a problémáimat, és hacsak nem muszáj már csak ebben a fázisban kommunikálom őket hazafele. Másnap természetesen elmondtam, és csak egy jót nevettünk rajta.

Másnap találkoztam a vanuatui családdal, körbevittek a „városon”, előző napi kalandjaimra nevetve legyintettek, hogy semmi izgalom, ez AirVanuatu, meg a monszun... Csak ne szervezzem túl sűrűre a programom. Ez nem gond, én úgyis a lassan járj, tovább érsz elv híve vagyok.

Meglátogattunk egy gyógyszertárat is, ahol a gyógyszert Coca Colás hűtőből a sima Coca Cola és a Coca Cola Light közül mérik. Amúgy ha az embernek van rá pénze, egyáltalán nem volt rosszul felszerelt gyógyszertár, csak a gyógyszertárolásra vonatkozó szabályozás az európainál kissé lazábbnak tűnhet.

Mindenki mindenkinek a rokona

Aznap kisebb családi ünnepség volt vagy 30 fővel. Itt mindenki mindenkinek a kuzinja, meg nagybátyja, nagynénje. Fogalmam sem volt ki kicsoda. A házban amúgy is hatan laknak testvérek, kuzinok - ezért is mondtam, hogy inkább megyek ifjúsági szállóba, a ház a mi mércénkkel alapjáraton is több, mint teltházas.

Nem vagyok finnyás, a meleg víz hiánya sem jelent gondot, de azért akárhogy is kedvesek, és akármennyire is jól kijövünk, mi kulturálisan többször távolabb vagyunk egymástól, mint Makó Jeruzsálemtől.

Náluk a család a minden, az apuka ráadásul nagy ember volt, mindenki tudta, ki volt, akivel Vanuatun találkoztam. Család és a kereszténység nagyon fontos szerepet tölt be.

Mindenképp kiemelném érdekességképp, hogy a halottak szülinapját is megünneplik Vanuatun, hisz ez volt az összejövetel apropója. Nekem ez nagyon furcsa volt. Nagyon kedves emberek voltak, volt sokféle étel, nekem néhány európaibb darab, valamint a Vanuatun elhagyhatatlan laplap. És hát a káva is vödörszámra fogyott.

Mit is eszünk tehát Vanuatun?

Itt már alig érzékelhető a nyugati világ hatása. A 0-24-ben nyitvatartó piacon fogalmam sem volt, mit veszek, mit eszem. A nemzeti étel a laplap, szintén banánlevélben forró kövön sütik. Gyakorlatilag bármi lehet benne. Reszelt kókusz, banán, hús, azonban itt masszává összegyúrva sütik meg, nem egész darabokban, mint Új-Kaledónián.

Ez sem lett nagy kedvenc, de még lehet, egy nosztalgikus májusi napon felkeresem az afrikai ABC-t, hogy banánlevelet vegyek laplap sütéshez - persze valószínűleg csak a sütőben.

laplap_vanuatu_.jpgAz a bizonyos laplap

A helyiek a vanuatui marhahúst az egekbe dicsőítik, és állítom, hogy csak az alacsony kínálat miatt nincs valódi híre. Nagyon jó sztékek, rizzsel, zöldségekkel, krumplival, no és a yam, amúgy az sem nagy kedvencem. A kókusztej itt is fontos konyhai kellék. Azonban a fűszerek itt sem jelentősek. Borsot (!) például már csak nagyobb szupermarketekben lehet kapni.

Nekem új volt, nem tudom, ti mennyire tudtátok: A kókuszdió belsejében van az úgynevezett kókuszvíz. Ha a dió végét lecsapjuk, meg lehet inni. Édeskés, frissítő. Oldalán belülről van a kókusz húsa, amit reszelt formában mi is ismerünk, de még ekkor nem olyan száraz. Ha a kókuszt lereszelem, majd a reszelékre ráöntöm a kókuszvizet, és ezt a masszát kicsavarom, na az lesz a kókusztej. A massza meg mehet a laplapba.

A szigeteken a narancs meg a citrom is zöld héjú, de ízre mindkettő ugyanolyan, mint a miénk. A passiógyümölcs, a mangó és a sárkánygyümölcs nagy kedvenceim. A tannai mandarin a vanuatui crème de la crème. Az alma viszont igazi kuriózumnak számít. A banáncsipszet a piacon előtted készítik, máskülönben a főzőbanánt olajban kisütik desszertnek. Másutt masszává gyúrva levelében sütik meg, a már említett forróköves módszerrel.

a_piac.jpgA piac

(Hivatalos) nyelv(ek) és az oktatás

Jessica barátnőm azelőtt úgy mondta, itt mindenki tud a saját nyelvén (lehet a bislama is) és a hivatalos nyelveken. Én úgy mondanám, mindenki tud a saját nyelvén és bislamául beszélni.

Aki járt iskolába, ért angolul - ez azért Efatén az emberek nagy része -, franciául csak kevesen, főleg az elit, illetve akik kiemelkedő eredményük miatt a francia nagykövetségtől ösztöndíjat kaptak, hogy a francia gimnáziumban tanuljanak.

Nem kis dolog ez, francia vagy nemzetközi érettségi, ha valaki tovább akar és tud tanulni, jobb belépő, mint bármi más, amit ott meg tud szerezni. És itt fontos a „tud”, ugyanis Vanuatu nem az egyetemeiről híres.

angol_.jpgAngol...

A Karib-szigetekhez hasonlóan a dél-csendes-óceáni szigetállamok is közös erővel igyekeznek egy egyetemet fenntartani, és több-kevesebb sikerrel gurul is a szekér. University of the South Pacificnek hívják, azonban nagy hibája, hogy csak egy-egy kampusz van egy-egy országban.

Ha Vanuatun csak építőmérnöki kar van, de te orvos szeretnél lenni a University of the South Pacificen, akkor bizony Fidzsi a te helyed. Az meg se nincs közel, sem pedig a világ egyik legszegényebb országának lakói számára nem olcsó mulatság.

Legtöbben nem is oda mennek. A franciaajkúaknak Új-Kaledónia, ami elvileg ugye európai diplomát ad, az angolajkúaknak viszont marad Pápua-Új-Guinea, Salamon-Szigetek, etcetera.

Persze ott van Ausztrália, de tessenek szétnézni tandíj ügyben pláne vanuatui pénztárcával. Viszont ha tanulni mész, Vanuatu fizeti az év eleji (február) oda és az év végi (november) vissza repjegyed.

Inkább utána az alternatíva hiánya az elkeserítő. Lehetsz mérnök vagy agysebész, Vanuatun lehetsz buszsofőr, bolti / piaci árus vagy túraszervező. A földműveléshez elég az érettségi is. Ha mégis valami más kéne, nem szórják a vanuatuiaknak sem a schengeni vízumot, sem az amerikait, sem az ausztrált. Ilyen szempontból még van hova fejlődni.

Amúgy ez a nyelv dolog néha eléggé ahogy esik úgy puffan alapon alakul. Aki csak franciául tudott, nagyon örült nekem, mert a legtöbb turista ausztrál vagy új-zélandi lévén elérhetetlen számukra. Magyarországról meg nem is hallottam, Luxemburgról még annyit sem.

Ami egyébként húzóágazat az országban a turizmus mellett, ami nagyjából a csendes-óceáni turistahajók egy napos port-vilai látogatásában kimerül, a bank. Bizony banktitok, adóparadicsom. Az ország méretéhez, és piacához képest, ez sok ausztrál és új-zélandi bankfiókot, illetve offshore vállalatot vonz. Az ENSZ meg ilyenkor szankcionál.

Később vendéglátóimnak elindult a munkahét, én turistáskodni akartam és Efatén addigra már kétszer körbementem, egyszer a családdal, egyszer a két német lánnyal Ausztráliából, akikkel ugyanabban a szállóban kötöttünk ki - velük azóta is tartom a kapcsolatot, a következő lakhelyre / kalandra lehet, hogy ők a következő kapcsolat. Egyikük kint is maradt Ausztráliában, a másikuk Észak-Rajna-Vesztfáliában lakik, ami Luxemburgtól nem nagy táv.

Mélyszegénység vagy elégedettség?

Újra felültem az AirVanuatura, ezúttal belföldön, Tanna szigetére. A reptéri kifutó az össz aszfalt a szigeten. Szállásom kb. 50-60 km, 3 óra négykerék-meghajtású terepjáróval. Turisták belül, helyiek a platón.

Európai szememmel azt mondanám, igazi mélyszegénység. Ők ezt nem így látják, ezért én sem így akarom. Ők azt mondják, mindenük megvan. És végül is igen, csak ne legyen az ember öreg, meg beteg, meg lehetőleg ne legyen semmi baja, mert akkor már nagy a gáz, de hát ez óhatatlanul az európai szemem.

csaladi_mosas.jpgCsaládi mosás

Ezeknek az embereknek mindenük a 25 éve tartó függetlenségük. Függetlenség napján mindenki Facebookra írja, hogy „Happy birthday Vanuatu”, és rá sem hederítenek, hogy az egyetlen port-vilai kórházukban a legmodernebb felszerelés is éppen 25 éves, valamint hogy az éfatéi aszfaltkörúttal sem történt semmi azóta, se nem újították, de sokat nem is romlott a csekély forgalom miatt.

Tanna szigetén Ausztrália betonozza a veszélyesebb emelkedőket, mert kevesebbe kerül, mint kimenteni és hazaröptetni kórházba a balesetet szenvedő turistáikat (persze ez utóbbit nyilván nem az állam fizeti, de van benne ráció).

Egy éjszaka egy kitörésben lévő vulkán lábánál

Este a hegy teteje vörösen izzik, néha erősebben felmordul, beleremeg a föld, majd visszaáll az alapmorgás. A bungaló tulajdonosát és egyben építőjét kérdezem, nem tart-e hogy átlép a vulkán a kitörés következő fázisában. Nevet, nem érti, hogy mi turisták mit nem értünk ezen. Ez 30 éve így van, nem volt itt még semmi baj.

Pedig ő relatíve világlátott vanuatui, de biztos nem a vulkánok hiányát figyelte Brisbane-ben vagy Aucklandben. Legnagyobb szívfájdalma, hogy a lánya már 20 éves, és se férj, se gyerek. Mi lesz így belőle? Vanuatun, talán Vila kivételével, pedig 20 évesen már így kellene lennie.

Még itt elküldtek egy faluba, hogy ha van kedvem, nézzem meg. Egyetlen fehérként befutok, hölgyek fűszoknyában, urak... hát mindenki döntse el maga, miben. Úgy gondolták érkezésem örömére egy legalább 15 perces törzsi táncot is el kell járni.

falu_efaten.jpgFalu Efatén

Közben felbukkant a sofőröm, a bungalós kuzinja, meg a törzsfőnök unokaöccse, s mi több, egy feltűnően jó kamerával. Megkért, hogy mutassam már meg, hogyan kell használni.

Beállítottam a videót, meg röviden elmagyaráztam videó-fotó, zoom, visszanézés, stb. Mondta, egy új-zélandi hölgy felejtette a szobájában, és ha találkoznék vele Új-Zélandon, mondjam neki, hogy várják, hogy visszajöjjön érte. Addig meg csinál neki néhány videót. Lehet, hogy naiv vagyok, de én még bűntudatot is éreztem, hogy kételkedtem.

Egy érintetlen világ

A szigeteken a bűnözés nulla. Ültem a semmi közepén vaksötétben, taxiban, többször eltévedtem. Egy nem zárható bungalóban hagytam a laptopom több mint egy napig, egyetlen egyedül voltam egy törzsben, és mindig segítettek, mindig kedvesek voltak. Egy ártatlan, érintetlen világ, ami többet érdemel.

A tánc után a törzsfőnök megmutatta, hogy csinálnak tüzet, és megkérdezte honnan jövök. Mondtam, Hungary, étellel kínált, de honnan jövök, mondtam, hogy Európa, mondta, hogy arról már hallott, már voltak is onnan ebben a hónapban vagy 10-en. És a mi adományunkból és az egész törzs. Miután sofőröm lekommunikálta, hogy Hungary-ből jövök, megkért a törzsfőnök, hogy mondjam nektek, menjetek Vanuatura, ők Tannán várnak. :)

Visszaúton Port-Vila felé a reptéren ismét lemérnek engem csomagostul (bizony, nem csak a csomagot, téged is), grafit ceruzával felírják mindenki súlyát, végén fejben összeadja, ha nem hibázott, ennyit még elbír a gép, vagy tessék várni a következőig.

Nem nyomtattam ki az elektronikus jegyem, náluk még nincs számítógép a tannai reptéren. Semmi gond, mert a DigicelVanuatu hálózata a repteret meg a fő falut fedi, céges mobilról felhívja Port-Vilát, hogy tényleg van-e foglalásom, majd tollal kitölti a beszállókártyám.

Háromnegyed óra késéssel megérkezik a repülő, én számolok. 10 ülés, 9 utas, 2 pilóta. Rossz előérzet. Pilóta is számol, nála is változatlanul 10 ülés 9 utas, 2 pilóta. Lám a vanuatui találékonyság, azt mondja, már úgyis rég volt Tannán, meglátogatja a családot. Elsétál 10 ülés, 9 utas, 1 pilóta. Így már stimmel, elvileg súlyra is jók vagyunk, indulhatunk.

Egy utas ugyan a botkormánynál ül, de reméljük, nem nyúl majd nagyon bele. Már gurulunk, mikor hátrafordul a pilóta, bemutatkozik, ő Erik, na meg elvileg az ülés alatt van mentőmellény, de bízzunk benne, nem fog kelleni. Ekkor már a sokadig imánál tartottam. Ránézésre a többi turista is. A vanuatuiak nyugodtnak tűnnek.

Felszállunk, én egy könyvbe burkolózom, hogy minél kevesebbet fogjak föl ebből a repülőútból, pedig szeretek repülni. A pilótának melege van, hát mi nem egyértelműbb, kinyitja az ablakot. Szállunk lefele. Keresztszél. Újabb ima.

port-vila_suburbs.jpgPort-Vila suburbs

Tudom, hogy szélben sokszor oldalazva száll le a gép, és csak a kifutón áll egyenesbe, de ez a pilóta mögül nézve, a másodpilóta helyén meg egy ausztrál turistával más élmény.

AirVanuatu is really, really sorry

2014. május 16. Port-Vila, Vanuatu

Elköszönök ismerősöméktől, ki tudja, mikor látom újra. Egy doboznyi cuccot küld unokatesójának Új-Kaledóniába. Vagy 5 kiló makrélakonzervvel és némi csipsszel többel megérkezem a nemzetközi terminálra. A tisztasági betétre mondtam, hogy nem fér be.

Szomorúan konstatálom, hogy 4 kiló túlsúlyom van, de mivel mondom, hogy vanuatuinak ajándékba viszem, rákérdezett, igaz-e, majd ráírta a 27 kilós bőröndre, hogy „23kg /ez a súlykorlát/ heavy!!!!”

Hölgy jön, Indulások táblára cetlin celluxszal felragasztja a járatszámom, célállomást, időpontot. Szuvenírt vásárlok, visszaváltom a maradék vatut erős csendes-óceáni frankra, becheckolok.

Húsz perccel a tervezett indulás után mellettem várakozó fehér férfi óráját nézi, ideges. Én mosolygok, legyintek, remélem, nem szervezte sűrűre a programját. Mivel még csak akkora repülő sincs a reptéren, amibe pilótával, vagy akár pilóta nélkül is beférne ennyi ember, bemondják, hogy késünk, nem tudják mennyit, nem tudják, merre lehet az a nagy madár, de elvileg már felszállt az előző állomásáról.

Még vagy kétszer bemondják, "AirVanuatu is really really sorry, I'm sorry I don't know when the plane arrives.", két ima közt az ideges úrnak tolmácsolom a semmit franciára. 2 órával később végül felszálltunk majd kirendeltem a pezsgőt, hogy ha a leszállás rendben megy, project Vanuatu is letudva. A nap hátralevő részére a programom előrelátóan lazára terveztem."

A moderálási alapelveket itt olvashatod el.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Vanuatu

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr407133851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rezsöatya 2015.02.05. 07:11:38

Hat, ez jo volt igy reggelire! Mi tobb fenseges!
Koszonom, Ferenc!

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2015.02.05. 07:30:03

Érdekes volt, köszönet érte. Mivel ottani viszonylatban öreg és beteg is vagyok, így inkább nem vágyom ide.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.05. 07:34:52

nagyon egzotikus, koszonjuk ... torzsi tancrol miert nincs kep? vagy csak en nem lattam?

@NagyságosSodalisO [eng]: nem is ertem miert :D

foleg azt a repuloutat nagyon elvezted volna, gondolom

NIKI LAURA 2015.02.05. 07:45:41

Huu,tagolt mondatilag,de nem tartalmilag,nehez volt kovetni ki- kivel van...

Az oceant leszamitva kb ua a feeling Nyarlorincen,bar ott van nemi bunozes a helyi hatranyos helyzetuek miatt..

A ket motoros gepnek nem bot,hanem " szarv" kormanya van,oldalszeles leszallas teljesen normal,oldalkormanyt LEPEM,a szarvkormanyt meg szellel szemben CSUROM.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.02.05. 07:50:06

Nagyon jó innen a fotelből :)))
ilyen lábbalhajtós repülős móka itt is volt, lappföldön. Beszállás után a légikísérő megkért, hogy páran üljünk ár a másik oldalra, hogy egyensúlyban legyen a gép. Asszem heten voltunk a 14 férőhelyes gépen.
Aztán hazafelé a taxi elfelejtett értem jönni. A sofőr épp fát vágott az udvaron, amikor a diszpécser utolérte, hogy jöjjön értem. Sík ideg voltam, hogy lekésem a járatot. Nem értették, miért aggódom, megvár a gép - mondták. Úgy is lett. :))

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.05. 07:52:01

@DavidT: Ne is emlegesd, ez kész, ott tartok, hogy pénteken gyalog megyek..
....és az a laplap.....ott döglenék éhen..ennél már csak a főtt birkaszem lehet rosszabb..:-)))

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.02.05. 07:53:55

Érdekes írás volt.
Köszi.
:)
Két dolog : "Náluk a család a minden,"- szerintem, ez nem annyira baj.
:)
"És végül is igen, csak ne legyen az ember öreg, meg beteg, meg lehetőleg ne legyen semmi baja, mert akkor már nagy a gáz" - ez lassan Mao.-on is így van.
:(
Még annyit: a sziget egy adóparadicsom. Gyakorlatilag nulla adót kell fizetni, az odatelepülő cégeknek.

NIKI LAURA 2015.02.05. 07:56:36

@NIKI LAURA: amugy meg aztatat jo lott vona tudni,hogy:

Nyelvtudas nelkul lehet-e munkat vallalni,barmit elvallalok.
Van-e esetleg magyar klub,magyar aki segit csak ugy,esetleg tud-e varni a repteren,tudok-e par honapig naluk aludni,es tud-e munkat nekem.
Lehet-e kapni turorudot,de legalabb erospistat.
Haza lehet-e jarni legalabb minden 2.hetvegen,esetleg magyarokkal felvennem a kpcsolatot,mert olcsobb ha egyutt jarunk haza.
Jon-e muhoodrol a tv2 ?
Termeszetesen csak hivatalos,bejelentett munka erdekel.

Minden segitseget elore is nagyon megkoszonok!:)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.02.05. 07:58:44

@NagyságosSodalisO [eng]: :D:D

dont fos, nem lesz semmi gáz a repüléssel

gondolom ott nincs McDonalds, vagy van?

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.05. 08:01:12

@Réka ‎: Hehe ez jó:-DDD
@DavidT: Hááát, túl sok nem lehet, ha repülő is csak 2 volt összesen,1 kicsi meg egy nagyobb....:-) Bár ki tudja, látod , bank van dögivel.:-))

NIKI LAURA 2015.02.05. 08:05:45

@svájci sapka (ch): azert vigyazni kell ezekkel a bankokkal...itt nincs betetbiztositasi alap,ami 100e euroig ved.

Amig kiugrok Eisenstadt-ba 2h alatt a dugi euromert,addig Vanuatu bank nem biztos,hogy biztos.

Itthon valamiert nem mukodott a Barclays kartyam,ket nap mulva ingyen kuldtek ujat,es kaptam 30£ (!) a szamlamra,fogalam sincs miert,vlami fajdalom dij fele...ez Europa.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.02.05. 08:08:04

@NIKI LAURA: Azt nem mondtam, hogy ott tartanám a pénzem.
:D

2015.02.05. 08:17:39

Zseniális! :) Feldobta a napomat így reggel. Hakuna matata! :D

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.02.05. 08:30:39

A legszegényebb európai országnál is szegényebb. de még így sincs a világ legszegényebbei között.

kék madár 2015.02.05. 08:30:45

@Réka ‎: "megvár a gép"
ha nem var meg, ferde lett volna a gep? :)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.02.05. 08:34:03

@kék madár: szerintem akkor a sztyuvi szaladgált volna a széksorok között, hogy tartsa az egyensúlyt.
de nem is indulhatott volna nélkülem a gép, hisz minden szék alatt volt egy pedálszerkezet és minden utas munkájára szükség volt a felemelkedéshez :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.02.05. 08:48:00

érdekes dolog, hogy mi az a szegénység vagy mélyszegénység.
mert ahogy elnézem, ezek az emberek, meg sokmilliónyian mások a térségben, elvannak, megélnek, el tudják tartani magukat, nem kérnek és nem is kapnak segélyt, ha nem szedik le maguknak a kókuszdiót stb sb akkor éhen meg szomjan halnak és kész. valszeg még arra is emlékeznek, hogyan kellene szappant főzni, ha hirtelen nem lenne több gyár és mosópor, valszeg még tudnának ruhát szőni maguknak, ha úgy alakulna. ha most egy napvihar elsöpörné az elektromos hálózatokat, mi nem élnénk túl a változásokat, ők még tudnák, hogyan.
nem akarok én aztán idealizálni az égvilágon semmit, ahhoz azért túl sokmindent láttam már, de szerintem ez az életforma még ha a felszínen nagyon is úgy tűnik, mint a borsodi vagy a szabolcsi nyomor, igaziból egészen másról szól és más az "értéke".

DieNanny CH 2015.02.05. 08:54:10

Nagyon jó hely lehet, de még az én nyugodtságommal sem biztos, hogy 2 hétnél tovább bírnám...

Még annyit, hogy kicsit zavarosak voltak a dolgok, hol, mikor kivel, stb...

puhacica 2015.02.05. 09:05:44

ez is jo volt!
valahol melyen van a lelkemnek egy resze, ami vagyik egy ilyen ora nelkuli, idotlen, lassu, minden megtortenik, amikor meg kell tortennie helyre.

Shebelle 2015.02.05. 09:05:53

Húúú én szívesen mennék, de nem megyek, túl gyáva vagyok a repüléshez :(

NIKI LAURA 2015.02.05. 09:23:01

Off
Asszem Rezso ajanlotta itt a Transferwise penzkuldesi lehetoseget.
Nem latok teljesen tisztan,irnak itt olyan piramisjatek fele dolgot,hogy ha ajanlok 3 embert,akkor ingynes csak,meg 0.3% tranzakcios illetek,stb

Szoval ez nem valami kamusli megint?

On

Bluely 2015.02.05. 09:33:23

Ez nagyon tetszett, simán mennék. :-D

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.02.05. 09:55:43

@Dragonlady (now in Thailand): egyetértek. A meleg ingyen van, a kaja is majdnem. Ez amolyan természetadta alapjövedelem :) A többivel kell csak foglalkozni, egész más így szegénynek lenni, mint európában.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2015.02.05. 10:41:43

@Zka: nyugi, a mi elvárásainkkal az ő elégedettségük se lenne ugyanaz, mint ami.
@Dragonlady (now in Thailand): megoldanánk mi is, hidd el. Igaz, nem mindnenki, sokan körbeszaladgálnának visít-jajveszékelve, annyira fogyasztóiak. Valahol vágyom is rá, hogy megtörténjen, legalább elválna a szar a májtól.
@puhacica: sosem léped meg.

tableno 2015.02.05. 10:51:48

Jó helynek tűnik. Egyszer voltam pár napot a dzsungelben dél-amerikai indiánoknál, az is nagyon hasonló volt. Igaz, ott a lelkünkre kötötték, hogy ne nagyon bóklásszunk egyedül, nehogy belefussunk egy osztag gerillába...

puhacica 2015.02.05. 10:53:21

@Kellemes Zérókomponista: en ezzel tisztaban vagyok, mert ismerem magam. de te honnan tudod?

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.02.05. 10:55:02

@Kellemes Zérókomponista: nekem a plázáknál mondjuk jobban hiányoznának az olyan apróságok, mint a steril műtők, oltások, tudományos oktatás és hasonlók, amelyek nélkül újból belehalnánk a vakbélgyulladásba és a torokgyíkba. Hiányozna továbbá az olyan úri huncutság, mint modern távközlés is, hogy ne hónapokkal később tudjuk meg a vándorkoldustól, hogy ki a király.
szóval lehet hogy van aki szeretne Walking Dead-est játszani, biztos megvan a romantikája, de azért a legtöbben nem, és nem a fogyasztóiság miatt. Rádásul jó eséllyel az emberek többségével egyetemben te sem a máj kategóriába tartoznál, szóval vigyázz, mit kívánsz.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2015.02.05. 11:02:33

@puhacica: könnyű: slágerálom. Rengetegen fantáziálnak ilyenről, de valahol belül rögtön tudják azt is, hogy félnének egyedül maradni önmagukkal. No meg olvastam az eddigi kommentjeidet. Ha téves, megkövetlek. De nem az.;)
@Réka ‎: jó hasonlat a Deadly Walky. Valóban beállítódna a helyes sorrend, ami merőben eltérne a mostanitól, de csak mint késő bánat, mert a hiányt érzékelnénk csak.
Miért vagy olyan biztos benne, hogy egy életképtelen szar lennék - mondjuk ki a burkolt véleményed - egy ilyen esetben? Mi bajod? Egyenes választ várok.

SzZoole 2015.02.05. 11:08:52

@Dragonlady (now in Thailand): Hat hallod nem is bannam,ha neha,csak egy kicsit is vissza jonne az az elet forma amit Te irsz.
Komolyan mondom,hogy ebben a rohano eletben jot tenne egy kicsit az embereknek.Meg talán megtanulna nemely ember ertekelni az amilye van.

jewel79bp 2015.02.05. 11:11:59

Nagyon-nagyon tetszett az írás. Így kell élni! :)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.02.05. 11:13:46

@Kellemes Zérókomponista: se burkoltan, se nyíltan nem véleményem, hogy szar lennél, a saját szóhasználatodat használtam fel ugyanabban a kontextusban. A legtöbben eléggé életképtelenek lennénk a civilizációnk elvesztése esetén, tehát valószínűleg te is. Mivel te magad oly magabiztosan véleményezed vadidegen emberek jellemét, bizonyára nem sértődsz meg, ha látatlanban nekem is van egy véleményem a te túlélési képességeidről. Már amennyire ez fontos téma.

gyengetölcser 2015.02.05. 11:14:46

hat idojaras szempontjabol biztos jobb, mint Shetland, meg a kokuszt is szerettem, de az a repulout nem gyozott meg:)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.02.05. 11:22:10

@Zoole[uk]: az ilyen életformákkal csak az a baj, hogy melegágyai a műveletlenségnek, ebből fakadóan az elnyomásnak, fundamentalizmusnak, egyszóval a nyomor és a szenvedés ördögi körének (lásd az olaj nélküli közel-keleti államokat és szinte az összes afrikai országot). És mielőtt Mirjam felhördül, ez bizony nem magyarázható a gyarmatosítással, egy kicsit sem :)
Az, hogy sokan nem tudják értékelni, amijük van, egyáltalán nem ok a nyomor és a szenvedés romantizálására, visszavágyására, még egy perc erejéig sem.
én személy szerint kurvára örülök annak, hogy Europának sikerült kikapaszkodni ebből és nem látok gondot azzal, hogy egyesek úgy élnek benne, hogy nem értékelik (azért a környezetemben a legtöbben nagyonis értékelik, szóval nem általános dologról van szó). Bár minél többen élhetnének úgy, hogy magától értetődő a jóléti társadalom, a tudományos vívmányok és az emberi jogok tiszteletben tartása.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.02.05. 11:22:41

@Zka:

Nekem egyszer egy kameruni ismerős mondta: náluk csak az dolgozik, aki valami pluszt szeretne az életfenntartáson túl. Ugyanis náluk az élet alapvető szükségletei ingyen vannak, pl. az ember bármikor tud ingyen ételhez jutni, építhet ingyen kunyhót, víz is van. Azaz megvan ingyen a 3 legfontosabb feltétel az emberi élethez: száraz lakóhely, víz, élelem.

Ő azzal magyarázta az európai magasabb fejlettséget, hogy Európában a zord viszonyok miatt az, aki nem dolgozik, az gyorsan meghal, ugyanis nem adottak természetileg az alapvető életfeltételek: megfagy az ember a kunyhóban az év nagy részében, a hóban nincs elegendő élelem, nincs elég vadon termő tápláló növény, stb. S ez szerinte az európaikat munkára kényszerítette, ami beindította a fejlődést.

Ez az elmélet sokban egyezik a mainstream társadalolmtudományi elmélettel, mely szerint pl. az első városok az ókori Mezopotámiában kényszerből lettek. Az addig jól bevált ősközösségi életmód (kis törzsek egynástól függetlenül gazdálkodtak) befuccsolt, amikor egy hirtelen melegedési időszak jött, lezdett fogyni a víz, s az emberek kénytelenek voltak csatornákat, víztárolókat építeni. Ezt pedig már nem lehet törzsenként csinálni, ehhez magasabb társadalmi szervezettség ki, így a törzsek kénytelenek voltak államot alakítani, s az államok vezetéséhez meg kellett a város, azaz központ, ahol a felső hatalom irányította a szövetséget.

A kicsit későbbi egyiptomi civilizáció alapja is hasonló. Meg kellett szervezni az öntözést. Különben éhínség lett volna.

labirintus1 2015.02.05. 11:22:41

@NIKI LAURA: Én egyszer használtam és teljesen jól működött.

Nem ajánlottam senkit és rendes díjat fizettem. Nagyobb összegekre azért én sem merném használni, mert valami észt cég van mögötte és nem lennék nyugodt, ha csak úgy elutalnék nekik egy csomó pénzt. Kisebb öszegekre viszont tökéletes.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2015.02.05. 11:23:55

@Réka ‎: kiderül (ha kiderül). Javaslom tisztázzuk mely jellemzés fájt a múltban és nem kell tanító célzatú kerülőutakon elégtételt venni.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.02.05. 11:27:22

@Kellemes Zérókomponista: nem fáj semmi, köszi az aggódást. Puhacica jellemzésére gondoltam. Nincs emlékem, hogy te meg én valaha beszélgettünk volna ma előtt.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2015.02.05. 11:30:08

@Réka ‎: kétségtelen, hogy ezek szeretnek figyelmen esni. Zoli szerintem arra gondolt, hogy a fejlett világban megszerzett tudással és világlátással egyfajta lassító nyaralást tenni időnként, nem újraszületni akar.

SzZoole 2015.02.05. 11:30:57

@Réka ‎: Persze,nem akarom,hogy vissza jojjon,de 2 hetet siman kibirnek ott telefon es net nelkul,ugyanis az en mukamhoz nelkulozhetettlen mindketto.
En ertekelem amim/amink van,mert magamnak/magunknak ertuk el,sajat magunknak sajat erobol.

Herr Géza 2015.02.05. 11:31:50

@Dragonlady (now in Thailand): 1++ És ök "szegények" ÉS boldogok. Már a "szegény DE boldog" is más kategória...

adg 2015.02.05. 11:32:56

Na vegre. Vanuatut mar vartam. Es ez tok jo iras lett, tetszett a hangulata, stilusa.
Vanuatu rajta van az olcso nyaralasok listajan, egyszer szeretnem megnezni, bar igazabol nem is tudom miert. Csak ugy. Az a jo az ilyen helyekben, hogy megeri nyaralni menni. Anyagilag. Meg szallodaval, es utazassal is kijon az ember kozel nulszdosra, vagy esetenkent pozitivra, annyival olcsobbak mint ausztralia. Ha sajat hazad van, vagy kiadod a bereltet masnak, amig nyaralsz, siman tobb penzzel jossz haza, mint amennyivel eljottel.
Ez azert magyarorszagon nem tortent meg valahogy. :)

Szoval elso a listan a lord howe island (sajnos az draga, mert meg orszagon belul van, es nehez is odajutni, meg csak par ember mehet evente), masodik uj zeland, aztan johet oceania tobbi resze.
Majd egyszercsak...

SzZoole 2015.02.05. 11:34:26

@Kellemes Zérókomponista: Pontosan,semmi mas celja nem volt a kommentemnek.

puhacica 2015.02.05. 11:37:13

@Kellemes Zérókomponista: igen, neha eszembe jut, hogy de jo is lenne. es aztan tudatosul bennem, hogy tulsagosan is ragaszkodok peldaul a furdoszobahoz es a vezetekes, ihato, tiszta vizhez. orulok, hogy a kommentjeim alapjan ilyen jol kiismertel. bar arra kivancsi lennek, hogy mibol sikerult kikovetkeztetned, hogy "felnek egyedul maradni onmagammal". :D

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.02.05. 11:37:44

@Zoole[uk]: igen, ez igaz, szoktuk is mondani az erdőben bóklászva, hogy mindenkire ráférne egy pár hetes túlélőtábor mondjuk egy északsvéd erdőben, ránk is meg főleg a "maifiatalokra" :)

SzZoole 2015.02.05. 11:47:33

@Réka ‎: En akar azt a eszek sved erdot is bevallalnam,nem all messze tolem a turazas,regen meg otthon volt benne reszem egy jo parszor.Nagy valoszinusegel( madar meghivasanak koszonhetoen)lesz reszunk elvezni svedorszagot az evben,csak nekem mar jobban fekszik a madar to parti haza es toban horgaszas a partrol es a szakban nem hall lesz hanem egyeb "uditok':))))

tsabus UAE 2015.02.05. 11:56:57

@NIKI LAURA: 3 részletben, a teljes vagyonunkat TW-on keresztül utaltuk a mostani bankunkba. Előtte két azonos összeget átutaltunk hagyományosan és TW-on. A költségeket összehasonlítva, sokkal jobb a TW.

Herr Géza 2015.02.05. 11:57:23

@Réka ‎: "...ne hónapokkal később tudjuk meg a vándorkoldustól, hogy ki a király." Hát azt azért nem hiszem feltétlenül, hogy ez speciel olyan rossz lenne nekünk. :))) Egyébként igazad van.

Herr Géza 2015.02.05. 12:04:26

A poszthoz pedig: király !! Bár annak a valószínüsége, hogy valaha is eljutnék oda a korom növekedtével egyenes (?) arányban csökken, de jó volt megtudni, hogy mit képzeljek Vanuatu mögé. Köszönet érte és a stílusért külön. 1+

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.02.05. 12:06:10

@Zoole[uk]: vannak ilyen táborok, jó pénzért kivisznek áfonyát enni meg fakéreg kenyeret sütni meg sárból szúnyogelleni álarcot kenegetni, de amíg nem muszáj, addig kihagyom én is.
tök jó, hogy jösztök, ha megnézitek a székes fővárost, szóljatok ide :)
@puhacica: ezzel én is így vagyok. Bármilyen egyszerű, de legyen egy ágy és egy (nem közös) zuhany a szálláson. Ennél több nem szükséges, de ez egyben a minimum is.
Viszont ha Sarekbe megyünk, ott bizony sátor lesz és 0,000001 fokos hegyi csermelyben macskamosdás, mert ott nincs más, szóval ha meg akarom nézni, márpedig egyszer meg akarom, akkor be kell vállalni azt is. De az lesz a nagyon ritka kivétel.

pasztasuta 2015.02.05. 12:18:19

Koszi a posztot, es a fotokat, foleg a nyito kepet, ezen a mai esos napon tokre feldobott! Mar csak 3-4 honap es itt is nyar lesz...

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.02.05. 12:21:38

@tsabus [UK]: Így igaz, tegnap előtt küldtem magamnak kis költőpénzt megint, 410,93 Ft-ban váltotta a fontot

2015.02.05. 12:28:12

@Zoole[uk]: Zoli, te vettel a szuleidnek ipadet? Mi a tapasztalat, tudjak hasznalni?
Latjak rendesen a kepernyot (anyukam szemet ketszer mutottek)

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.05. 12:28:30

@Réka ‎: "tök jó, hogy jösztök,"

Észak-Kelet Mo. melyik részén nőttél fel? Borsod, Heves, Nógrád?

2015.02.05. 12:29:34

Ja, a poszt nagyon tetszik. Jok a fotok is.
Nagy bonusz, valiszinuleg arra nincsenek skotok vagy irek

rezsöatya 2015.02.05. 12:47:28

@Herr Géza: Te a kéményben laksz? :-)

SzZoole 2015.02.05. 12:48:10

@Réka ‎: Oo,ha turazni/kirandulni szeretnenk itt is van latni valo eleg,de azt biztos Te is tudod:)
Ha biztos lesz az idopont,fogok irni neked:)

rezsöatya 2015.02.05. 12:49:59

@charlieharper: vagy svabok...
Kijovetelem elott egy svab faluban laktam. Ott mondta egyikojuk, a sohersagra utalva, hogy azokbol lettek a svabok, akiket a skotok kiutaltak maguk kozul...! :D

SzZoole 2015.02.05. 12:53:49

@charlieharper: Igen en,hasznalni egyatalan nem tudjak,igazsag szerint a tesom lanya kapta szulinapjara,akik a szomszedban laknak.Igy Ot hivom FaceTime-on es atszalad szolni a szuleimnek es igy szoktunk beszelni veluk.
Az en edesanyamnak is volt mar jopar szem mutetje,glaucoma,de semmi gondja nincs latasal,latja rendesen a kepet,szoval batran vehetsz neki.

SzZoole 2015.02.05. 12:56:08

@Réka ‎: Szabolcs?
Bar en tudom igazsag szerint ,mert valamelyik posztodban mar leirtad,hogy,hogy kerultetetek Svedorszagba.

SzZoole 2015.02.05. 12:59:18

@rezsöatya: Neeemmmm,ettol jobb a latasa azert:)

P.Elliot 2015.02.05. 13:13:54

@puhacica:
Az ember nem tudhatja hogy hogy jonne ki egy ilyen eletformabol ha egy idot tolt benne, erre nagyon erdekes peldat lattam a televizioban.
Nem az elejetol lattam, tehat csak nyomokban tudom leirni a lenyeget, csinaltak itt egy musort hogy mi van akkor ha visszamennek az idoben 150-200 evet, itt Usaban a pionirok korarol szolt, a vad teruletek betelepiteserol. Kerestek egy elheto de vadonos terultetet ahol a madar sem jart csak a filmesek, kimertek egy falut,/ azt a reszt nem lattam hogy hazakat epitettek-e, valoszinu hogy igen mert maskeppen nagyon felaproztak volna a musort, kerestek csaladokat akik vallaltak hogy egy-ket evig elnek ott a maguk kenyeren, reszt vettek elokeszito tanfolyamon hogy a kenyersutestol kezdve a kezzel valo ruhamosasig mindent megtanuljanak, meg befogni a lovat, levagni a csirket, ilyesmiket.
Kaptak valami inditopenzt vagy ennivalot/, keveset, foldet, lovat, szekeret, tehenet, nemi baromfit. Mondom, nem lattam csak a musort a kozepetol, es meg a veget. aztan azt mondtak eljetek magatok, lassuk mire viszitek.
A csaladok gyerekekkel jottek, amikor bejott a tel bizony csak azok a ruhak voltak rajtuk amit azokban a korokban viseltek, szegenyek faztak, nem volt konnyu a fatuzeles, az hogy a gyerekek is dolgoztak a haz korul plusz meg a falusi iskolaba jartak, otthonrol semmit nem hozhattak magukkal a regi eletukbol. Meg egy tollat sem!
Kulonosen egy csalad fogott meg, az apa az elvolt a lovaival meg a munkajaval, nagyon jol erezte magat abban a primitiv eletformaban, az anya tele volt panasszal, rettentoen lefogyott, nagyon keves volt az ennivalojuk plusz meg megloptak oket valakik a falubol es az anya kiborult hogy a filmesek nem ezt igertek hogy nem vedik meg oket, / lehet hogy volt valami kozuluk valasztott rendor ha volt, de a filmesek valodi kepet akartak latni hogy hogy elhetnek meg az emberek egymassal is/, szoval a no eleg rendezetlen ruhaju volt, kisse fesuletlen es haragos. A ket kislanyuk kozul a fiatalabb vagy 11 ev koruli szinten tele volt vadaskodassal hogy a 14 eves novere csak log, nem csinalja rendesen a dolgat, a tehen is mindig ramarad.

A kicsi volt az eletrevalobb, szipogott hogy fazik, maga utan rangatta a tehenet olyan termeszetes mozdulatokkal es fejte, mig a masik szemmel lathatolag meg mindig felt tole.
A musorban a vege fogott meg nagyon. Amikor ez a csalad visszatert kaliforniaba ahol eltek a filmesek meglatogattak a csaladot par het utan hogy megkerdezzek hogy milyen erzes volt visszaterni a civilizacioba, csak a ket lanyt talaltak otthon/ a szulok dolgoztak, valami komoly marketing vagy milyen allasuk volt/.
A lanyok poloban es farmerben ultek egymas mellett a lepcson hallatlanul szep gyonyoru nagy otthonukban es amikor kerdeztek oket akkor egymasra neztek es bizonytalan keppel azt mondtak hogy olyan furcsa itthon.Nem kell dolgozni, nincs mit csinalni. Hianyzik a munka...Meg hogy olyan csond van.
Meg hogy anyuek csak este ernek haza hogy ez is hianyzik, akkor, ott ott voltak mindig. Hogy olyan mas minden....

Ugy hogy nem tudhatni hogy az ember mit erezne egy ilyen szigeti eltoltott ev utan. Lehet hogy legszivesebben visszamenne!

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.02.05. 13:15:30

@Réka ‎: Aham! :) A "jösztök" használatából km-ekről megérzi az ember hogy földivel beszél. :)

Hari Seldon 2 2015.02.05. 13:41:51

Nagyon jó poszt, és ehhez valóban nem is kell hozzátenni semmit.

DieNanny CH 2015.02.05. 14:04:54

@Zoole[uk]:

Tudod, mi a fura? Valamelyik nap valaki belinkelt régi Skála-reklámokat. Megnéztem őket, és az tűnt fel, hogy sokkal lassabbak a képsorok, az emberek lassabban, nyugodtabban mondták a reklámokat, semmi hektikázás, hanem mosolygós közlés.
Én itt látom a szó szerinti felgyorsult mai világot.

**mimi** 2015.02.05. 14:05:53

húúúúúú..ez nagyon klassz írás volt!!!:))
Valszeg nulla az esélyem, hogy valaha is eljussak Vanuatura, de ez így jó volt :))...és elég is :))

2015.02.05. 14:08:20

Nagyon jo volt, izgalmas lehet, imadom a szigeteket, fogalmam sincs mennyit birnek ki egy ilyen helyen, de kiprobalnek legalabb egy hetet :)

Azon nem tudom van-e ertelme filozofalni, hogy ki tudna kozulunk igy elni, hiszen mi (szerintem az osszes magyar), nem igy nottunk fel es mas tapasztalataink vannak, amik teljesen mas perspektivat adnak nekunk azokhoz kepest, akik meg ebben nottek fel es a mienket nem ismerik. Az ovekeben es a mienkben is van ertek, az, hogy kinek melyik szamit jobban, es kinek tobb az elony, mint a hatrany es melyikben az meg teljesen szubjektiv, szoval ennyi. :D

soad1221 2015.02.05. 14:20:11

én is irigykedem :)
kösz a posztot

SzZoole 2015.02.05. 14:22:42

@soad1221: Ne tedd,az irigyseg a gyengek jelleme:)

SzZoole 2015.02.05. 14:27:41

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ha jol emlekszem mi kozel egyivasuak vagyunk.Akkoriban minden lassab volt ,az elet a technika az emberek,minden.
A mostani tizen-huszonevesek el sem tudtak volna kepzelni az eletuket abban amiben mi felnotunk.

Muscari 2015.02.05. 14:38:38

De jó hely lehet, egy hétre én is bevállalnám, többre azért nem. Nagyon élvezetes az írás, igazán szórakoztató és én bizony megkóstolnám azt a banánleveles izét is.

Muscari 2015.02.05. 14:42:09

@mojyo: megkockáztatom, hogy ők átlagban boldogabbak, mint mi, európaiak, én mégsem tudnék így élni. Egy picikét irigylem őket.

Muscari 2015.02.05. 14:48:16

@Zoole[uk]: nézzél meg egy nyolcvanas években készült krimit vagy akciófolmet, garantált az unalom. Mai szemmel rettentő vontatottnak tűnnek, sok hibával ráadásul, sokszor billeg a sztori.. Én már megfogadtam, hogy nem nézek 1990 előtt készült filmet, hacsak nem valami nagy klasszikusról van szó.

DieNanny CH 2015.02.05. 14:50:16

@P.Elliot:

Ez nagyon érdekes! Tetszik!

DieNanny CH 2015.02.05. 14:52:18

@Zoole[uk]:

Igen, jól emlékszel! Én májusi, te meg talán augusztus?

SzZoole 2015.02.05. 14:54:00

@Muscari: De 30 evel ezelott Te is elvezetel,szaj tatva nezted a Star Wars filmeket a moziban nem?
Persze,hogy a mai szemel maskepp tunnek.
Amugy meg mostanaban nem,hogy filmet nem nezek,de meg tv-t sem nagyon,ha meg van idom,mint most is akkor inkabb a discovery nat geo combot nezem.

soad1221 2015.02.05. 15:05:12

@Zoole[uk]: akkor az vagyok basszus, de tényleg irigykedem :)
najó, nem úgy, de igen...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.02.05. 15:08:14

@Zoole[uk]: Én is megnéznélek titeket, akár lehetne egy mini HÁ-találkozó, nem?Csak mint ötlet... :-)

SzZoole 2015.02.05. 15:09:48

@soad1221: Ne irigykedj,inkabb vegyel egy repjegyet egy hatizsakba pakolj be 5 polot 5 zoknit 5 gatyat,ulj fel a repulore es menj el oda,minden masra Meg ott van a VISA:)))

SzZoole 2015.02.05. 15:12:34

@geegee: Akar:)))
Kepzeld el,hogy ott ulunk madar haza elott a to parton kezunkben az "uditonk",logatjuk a botot a vizbe,jokat dumalunk az asszonyok meg ott allnak a BBQ mellet es sutogetik a jo kis steak-et:)))

adg 2015.02.05. 15:16:00

@Zoole[uk]: zokni eleg 2. Csak a repulore kell. Oda 1, meg vissza is. Ott nem kell semmi ilyesmi. :)

soad1221 2015.02.05. 15:17:09

@Zoole[uk]: még egyedül nem is lenne gond, de nem lenne szívem itt hagyni a feleségem. :) nagyon utálna érte.. azt hiszem... :)
Na jó nem irigykedem...:)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.02.05. 15:19:00

index.hu/tudomany/tortenelem/2015/02/04/jaltai_konferencia_70_eves_sztalin_churchill_roosevelt/

Egy nagyon érdekes cikk, ennek a három nyavajásnak köszönhetjük az elmúlt évtizedeket...
:-(((

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.02.05. 15:22:25

@Zoole[uk]: Jól hangzik.Mi Madáréktól kb 80 km-re lakunk, nem rettenünk meg ha autóba kell ülni. :D
Vagy akár semleges területen,ha jöttök Stoki felé az is jó.Persze nem akarok rátok akaszkodni ha ez ilyen privát dolog, az más.

SzZoole 2015.02.05. 15:26:36

@soad1221: Az asszonyt???
Elment az jozan itelo kepeseged???
Igy hogy tudnad meg,hogy milyen a fekete csempe rozsaszin fugaval:))))

SzZoole 2015.02.05. 15:27:13

@geegee: Errol majd kesobb beszelunk:)

SzZoole 2015.02.05. 15:29:08

Na,en tippliztem,mert var a biznyic.

soad1221 2015.02.05. 15:33:11

@Zoole[uk]: ááá, én már házas vagyok, tudod, vak, nem éhes, ilyesmi :)

Hari Seldon 2 2015.02.05. 15:34:30

@maxval bircaman szerkesztő:
"Ő azzal magyarázta az európai magasabb fejlettséget, hogy Európában a zord viszonyok miatt az, aki nem dolgozik, az gyorsan meghal"

Így van, az éghajlat döntő jelentőségű a civilizációk kifejlődésben.

Nyugat Európa még egy egy nagy erőforrással rendelkezik: A Golf és az Észak Atlanti áramat olyan mennyiségű energiához juttatta a történelem folyamán ami behozhatatlan más mérsékelt égövi tájakkal szemben. (Ezt az energiát még olajban is milliárd köbméterekbe lehetne mérni)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.02.05. 15:41:41

www.tudozsido.com/ Hatalmas ez a honlap-fejléc. :-)))))))
Csodálkozom, hogy mernek ilyen jó kis szóvicceket alkotni... :D

tsabus UAE 2015.02.05. 15:44:27

@Zoole[uk]: Érdekes, mert nemrég megnéztem a 2001 Űrodüsszeiát, sok-sok év után, újra. Nagy meglepetésemre, nem csak élveztem nagyon, hanem kifejezetten tetszett néhány különleges effekt. Pont azért, mert nem számítógéppel készültek, hanem rengeteg (konkrét fizikai) munkával és ötlettel. Maga történet vezetése lassabb volt ugyan, de nálam sok mai filmet lever.

tsabus UAE 2015.02.05. 15:48:28

@geegee: Én oposszumnak nézem...

puhacica 2015.02.05. 16:14:26

@Réka ‎: igen, en is mindig azt mondom: agy legyen es zuhanyzo. :)

@P.Elliot: van itthon egy amerikai csatorna, a TLC. fut rajta egy sorozat az amisokrol. nagyon erdekes nepek, es a legfurabb, hogy nem a ketszaz evvel ezelotti eletmodjuk borit ki, hanem a rettento szigoru szabalyaik. bar a ketto valoszinuleg osszefugg.
hogy hogyan reagalnek egy ilyen kaland utan? fogalmam sincs. tavaly nyaron Zakynthoson toltottunk egy hetet. nyilvan ezt a szigetet nem lehet osszehasonlitani pl. a posztbeli szigettel, de az ottani lassusagbol, a nyugalombol rankragadt valami. ott ugy ereztuk, semmi nem hianyzik a pezsgo, zajos eletunkbol. aztan persze hazajottunk es minden ment tovabb a regi utemben, de azota is gyakran emlegetjuk azt a hetet. :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.02.05. 16:19:35

@Zoole[uk]: hát az biztos, hogy nem ártana az embereket kicsapni valami ilyen helyre "nyaralni" pár hétig.
ami nekem nagyon nem jött be, az a forralt esővíz. még akkor is volt szerencsém hozzá, amikor még nem tudtam, hogy már terhes vagyok :-( olyan füstíze van, hogy a fal adja a másikat, meg hát ki tudja, mi van benne. sztrájkoltam is miatta :-)
meg hát persze nem romantikus a malária, a csecsemőhalandóság, stb stb sem, nyilván ezekkel a dolgokkal soha nem is vitatkoznék.
a boldogság meg, ki tudja.
mondjuk ahogy elbandáznak a gyerekek a tengerparton pl, rákra vadásznak, vízbe ugrálnak a stégről, kókuszpálmára másznak, kutyát kergetnek, fociznak, stb, az nekem mindig nagyon is versenyképesnek tűnt az ipad, tv, félnek az emberek kiengedni a kisiskolás gyerekeket stb műfajjal szemben.

hippiegirl 2015.02.05. 16:21:40

Egyszer megnézném,de huzamosabb ideig azért nem bírnám,így is idegrohamot kapok amikor egy kicsivel hidegebb időjárás miatt elmegy a net :D

DieNanny CH 2015.02.05. 16:30:27

@puhacica:

Egyszer családi körben beszélgettünk a spártai életmódról, és én meg azt mondtam, hogy nekem legyen a wc a házban. Mert ismerősömék a Duna-Tisza közén élnek és 10 éve még nem volt villanyuk, hanem az udvaron a pottyantós wc. Nyáron és nappal nem is gond. De télen és éjszaka nagyon rossz volt használni... Zuhany nélkül is elvagyok, tanyánkon is lavórban mosdunk. Macerásabb, de ki lehet bírni.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.02.05. 16:30:39

@maxval bircaman szerkesztő: namost az, hogy "ingyen van a víz meg a ház meg az étel", az egy dolog, de gyanítom, azért azt a kutat megásta valaki, meg kijár valaki, a jamgyökeret vagy a kukoricát vagy a répát el kell ültetni, öntözni, időben kiszedni, az sem árt, ha tudja az ember, hova és mikor mit vessen / ültessen el, a legvacakabb bambuszkunyhó se magától épül, szóvl ezekhez a minimális dolgokhoz is kell egy nem kis adag know-how, meg valamennyi munka.
érdemes megnézni néhány Survivor-részt, amikor kicsapnak nyugati embereket a dzsungelbe, lakatlan szigetre, jó hogy túlélnek, és rájönnek, hogyan mennek a dolgok, de nagyon nem könnyű rájönni, hogyan maradjanak szárazon a monszunesőben, hogyan kell felmászni a kókuszpálmára (az ugye a víz miatt létszükséglet - amikor leesik, az már nem lesz jó errre, nem lesz benne több mint fél liter víz), stb. ha ül az ember egyhelyben és semmit se csinál, akkor akámilyen földi paradicsomban is éhen fog halni.

P.Elliot 2015.02.05. 16:42:53

@puhacica:
Az amishok mindenfele laknak de a legtobben Pennsylvania allamban ami kozel van hozzank aranylag, szoktunk atmenni vasarolni az Amishoktol zsakos krumplit, gyumolcsot, ezt-azt mert ok nem permeteznek, nem tapsoznak, es lotragyat hasznalnak szinte mindenhez.
Ha elmesz arrafele es kiszallsz a kocsibol, mellberug a tomeny loszar es lohugy szag! De olyam am hogy szinte beleszedulsz, en legalabbis! Mivel kezzel mosnak es kinnt szaritanak, az az aroma beszivodik a ruhakba, szoval nem szeretnek koztuk lakni.
Amikor csak itt-ott van egy-ket amish farm az oke, de csoportban! Na, nem!
Egy lokott nepseg kulonben az idiota szabalyaikkal de valoban termeszetkozeli eletet elnek amibe en is szivesen tartoznek ha nem lenne templom, vallasi vezeto meg egy par mas dolog. Lehet naluk nyaralni, adnak ki szobakat a farmokon, jo a kolkoknek a szabad elet. A vallasuk nem egyforman szigoru, van hogy nem hasznalhatnak elektromossagot, csak kocsit/ buggy/ hajthatnak, a ,masik fajta hasznal, autot vezet es szabadabb.
Persze a fiatalok itt-ott kijatszak a csaladot mert nagyon sok rendes kimeno parti ruhat tart valahol es atoltozve elmegy szorakozni, ha felfedezik megkapja a magaet aztan ujra csinalja.

Igen, tetszett a sorozatuk roluk. Nekem meg megjobban az Amish tura amin resztvettem egyszer, nagyon erdekes volt.
Mutattak az egytanitos, egy osztalyu iskolat is ahol elsotol 8-ig tanitanak. A tanar egy hajdani 8-ikos novendek!
El lehet kepzelni hogy hol allnak tudas teren!

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.02.05. 16:44:15

magyar határtátkelők Dániában:vasúti kábeleket loptak :-(
hvg.hu/itthon/20150205_Itthoni_modszert_exportaltak_Daniaba_a_ma

mobilfüggő idióta (jó kép van hozzá!)
hvg.hu/tudomany/20150205_Korunk_fotoja_Elkepeszto_latvanyrol_marad

tavalyelőtt voltam teljesen offline (nem volt mobil térerő) majdnem egy hónapig, valami ilyesmi helyen (csak persze főztek ránk), nagyon furcsa volt 2-3 napig, aztán nem okozott semmi gondot. sokat olvastam. meg persze ha lehet snorkelezni naponta kétszer órákat, akkor én bármit hajlandó vagyok kibírni egyébként is. najó, majdnem mindent.
bálnát még soha nem láttam :-(

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.02.05. 16:57:07

totalcar.hu/magazin/bologatokutya/2015/02/05/titanic-kent_sullyedt_el_a_q7-es/

Hahaha, ezeknek pont annyi eszük van, mint a balatoni Hummereseknek...Meg mint egy vödör molylepkének...
Kár a jó technikáért, meg az ivóvízért... :-(

Ugyandehogy (törölt) 2015.02.05. 16:58:35

@Zoole[uk]: és ezt minden generáció elmondhatja magáról....

Ugyandehogy (törölt) 2015.02.05. 16:59:04

@Muscari: nekem is szimpatikus, gyümölcs+hús, rossz nem lehet

Ugyandehogy (törölt) 2015.02.05. 16:59:52

@Muscari: uhh, nézd meg az eredeti FF rózsaszín párducot, a végén keresni kezded a zsilettet:D

2015.02.05. 17:45:37

@maxval bircaman szerkesztő: Akkor ezert nem ehezik senki Afrikaban, ezert toltenek sokan naponta orakat azzal hogy vizet szerezzenek, mert a viz meg az etel meg a haz 'ingyen' van ott? A Nilushoz meg mas folyokhoz szerinted nem pont azert telepultek, mert ott konnyebb volt megelni (termekenyebb volt a talaj) mint mashol? Azt tudod hogy az igazi 'oslakosok', peldaul ausztralok, a nap nagy reszet azzal toltik hogy az eletbenmaradashoz szukseges etelt plusz vizet talaljanak? Olyan aprosagokrol nem beszelve hogy a legkisebb betegsegtol meghalhatnak mert nincsen orvosi ellatas, vadallatok fenyegetik oket, stb. Tenyleg 'paradicsomi' allapot...

2015.02.05. 17:59:19

Állati szórakoztató poszt volt!

Ugyandehogy (törölt) 2015.02.05. 19:13:00

na így járunk, ha jó a poszt, egy óráig nincs komment...

Shanarey 2015.02.05. 19:16:09

A poszt jó volt a képek még jobbak :-)

Net nélkül én is el lennék (bár erről a fél világ más véleményen van) viszont könyvesbolt, könyvtár nélkül max két hét és utána csendes őrült leszek vagy sorozat gyilkos.
Ez utóbbival az a baj hogy nehéz ilyen helyen sorozatot találni.
:-))))))))))

nyuszigonosz 2015.02.05. 19:27:12

@Shanarey(England) ISTP: Ez jobb volt, mint maga a poszt, pedig az is jó. :-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.02.05. 19:27:38

@Th's child: miért nem írsz blogot? mármint a sajátodat, nem feltétlen HÁ posztot. bár az is nagyon jó lenne.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.02.05. 19:32:40

@Babette .: szerintem kössél bele valakibe csak a poén kedvéért, és akkor lesz téma :-)
(de ne belém, mert fél2 van és tulajonképpen én már igaziból alszom is.)

Shanarey 2015.02.05. 19:40:28

@Dragonlady (now in Thailand):

Hogyan kössön beléd ?
Te nem vagy edény, és ő sem gipsz.

puhacica 2015.02.05. 20:04:35

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: igen, az se baj, ha van. nagyon rossz emlekeim vannak a kinti wc-krol.

@Dragonlady (now in Thailand): @Th's child: tamogatom az otletet, elegge varom mar az uj bejegyzest. :)

@P.Elliot: nagyon erdekes eletuk van. szamomra legalabbis, innen K-Europabol annak tunik. igaz, neha nagyon felhuzom magam a bigott szabalyaikon es jol elkapcsolok.

MagyarJoe 2015.02.05. 20:04:40

kedves posztolo vagy Birca: milyenek a kitoloncolasi szabalyok Vanuatun? arra gondolok, hogy csaladostol odamegyek es nem jovok vissza. az utleveleket elégetem ,stb... hova kuldenenek a 30 nap utan?

FutureFry 2015.02.05. 20:05:21

Fizetőeszköz: Olvasom (wikipedia, nem tudom mennyire megbízható), hogy a vanuatui Tangbunia Bank "Livatu"-t (is?) használ. Egy livatu egy fargarott vaddisznóagyarat ér. De legalább nem kőpénz mint amit a mikronéziai Yap szigetén használtak - ami szó szerint nem aprópénz (4 tonnás mészkő karikák, közepén lyukkal), ezért főleg nagyobb tranzakciókhoz használták. Méretük miatt gyakran nem is mozgatták a köveket, csak megegyeztek, hogy kinek a tulajdonába került (akkor is, ha nem volt látható mert a tengerbe ejtették véletlenül).

Shanarey 2015.02.05. 20:19:35

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Eszemben sincs. Én olyan komoly vagyok, hogy a kőszikla hozzám képest zenebohóc.

Shanarey 2015.02.05. 20:49:27

@Mirjam2:

Birca anno eltöltött egy órát egy repülőtéren, amelynek közvetlen kapcsolata volt az Afrikai repülőterekhez így ő már mindent tud arról hogyan is tudnak az egyszerű népek ingyen élni. Ő egy szoba tudós, akinek még a Google sem a barátja.

blackhairlady 2015.02.05. 20:54:51

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Mert az ido penz. Masodpercekert milliokat kell kifizetni, ezert belesuritenek amenyit csak lehet egy 30 mp-es reklamba.

blackhairlady 2015.02.05. 21:17:08

Nagyon nagyon jo poszt volt, sizvesen megneznem magamnak ezt a helyet. En a repulestol sem felek.
"Mondta, egy új-zélandi hölgy felejtette a szobájában, és ha találkoznék vele Új-Zélandon, mondjam neki, hogy várják, hogy visszajöjjön érte. Addig meg csinál neki néhány videót."
Ezt a mondatot pedig megkonnyeztem, komolyan mondom.

Amugy en voltam ilyen szegeny, dolgoztam mar gyerekkent is a haz korul, szedtem a kender, kukoricat, hordtam a vizet a napszamosoknak nyaranta, a furdoszoba a konyhaban a lavor volt, a wc a hatso udvarban a ganyedomb mellett. Nem tanitott meg semmi masra csak hogy mielobb kiszabadulni abbol az eletbol es soha tobbet a kozelebe sem menni.

DieNanny CH 2015.02.05. 21:21:52

@blackhair-lady:

Igen, a kamerásnál én is beleborzongtam...

Itt hasonló történt, az apartmanban, ahol anyukámék évekkel ezelőtt voltak, mikor másfél éve megint jöttek, a tulajdonos várta őket az itt felejtett törölközővel, frissen mosva, vasalva... (Tudom, ez semmi egy kamerához képest. De azért jólesik.)

Sütemény1975 2015.02.05. 21:37:07

@Muscari: lenyegesen jobb filmek keszultek a 80-as, 90-es evekben mint manapsag.

blackhairlady 2015.02.05. 21:58:49

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Pontosan, minden ilyen kis gesztus jo esik. Es pont az a szomoru benne, hogy ennek termeszetesnek kene lennie.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.02.05. 23:30:17

nagyon erdekes volt, koszi a posztot! Emlekszem, hogy Oahu-n (Hawai) voltunk egy "folklore" fesztivalon, ahol Mikronezia, Polinezia, es az ehhez tartozo szigetvilag hagyomanyait mutattak be, talan Vanuatu Is koztuk volt. Bar sok minden hasonlo, biztos kisebb elteresek akadnak. Amerikaiknak a "show" a mindenuk, igy persze ezen a fesztivalon is kellett szorakoztatni a kozonseget. Volt egy pasas, aki elmutatta, mi mindent tud puszta kezzel (meg egy kis segitseggel) csinalni a kokusz dioval. Eloszor "lehamozta" a kokusz "hajat", majd valami fantasztikus modszerrel feltorte a kokuszt, megitta belole a kokusz vizet, majd elkezdte "reszelni" a kokusz hust. Utana a reszelekbol puszta kezzel kicsavarta a kokusz tejet...Fantasztikus volt, talan youtube-on is fent van ez a show, ha megtalalom, beteszem :)
Meg is talaltam, hala'li :)) aki tud angolul, erdemes vegignezni, nagyon vicces a pasi:) www.youtube.com/watch?v=2Z1_AzH4sAM

Muscari 2015.02.05. 23:43:00

@Sütemény1975: tudom, régen minden jobb vót :-)

Muscari 2015.02.05. 23:50:35

@blackhair-lady: ezzel nagyon egyetértek. Nagymamám házában voltak hasonló állapotok, a vizet is csak akkor engedte bevezetni, mikor az utcai csapot megszüntették. A budi meg... A mai napig fel tudom idézni a szagot :-(

Fentebb írták többen, hogy wc és zuhanyzó legyen, akkor bárhova elmennek: ma már én is ehhez tartom magam.

M. Péter 2015.02.06. 00:02:32

Vanuatunak érdekes történelme van. A függetlenség előtt közös brit-francia gyarmat volt. Volt egy francia gyarmati közigazgatás és egy brit gyarmati közigazgatás, mind a kettő saját tisztviselőkkel, rendőrséggel, iskolákkal, kórházzal. Pl. egy más országból érkező látogató választhatott, hogy a francia vagy brit bevándorlási tisztviselőhöz megy, és eszerint tartozott a francia vagy brit törvények fennhatósága alá a látogatása idejére. A franciák és a britek nem működtek együtt, nem bíztak egymásban, hanem mindkét oldal inkább a saját érdekeit próbálta érvényesíteni. A függetlenség előtt a britek egyenesen attól tartottak, hogy a szerződés ellenére a franciák ott maradnak, miután a britek kivonulnak.

pappito · http://pappito.com 2015.02.06. 00:14:32

ha valakit érdekel még Vanuatu kicsit részletesebben, akkor itt egy hajós leírása az ott töltött időről:

rotorman.hu/index.php?page_name=voyage_log&voyage_name=vtus

Herr Géza 2015.02.06. 00:48:34

@rezsöatya: Hát van egy elvonatkoztatott éned, az biztos.... Kéményben? WTF? Aztán beugrott.... :))))))

a zajtó kzáródnak 2015.02.06. 04:39:36

Szempontok a Mélyszegénység vagy elégedettség? témához:

'Are twentieth century hunter-gatherers really worse off than farmers? Scattered throughout the world, several dozen groups of so-called primitive people, like the Kalahari bushmen, continue to support themselves that way. It turns out that these people have plenty of leisure time, sleep a good deal, and work less hard than their farming neighbors. For instance, the average time devoted each week to obtaining food is only 12 to 19 hours for one group of Bushmen, 14 hours or less for the Hadza nomads of Tanzania. One Bushman, when asked why he hadn't emulated neighboring tribes by adopting agriculture, replied, "Why should we, when there are so many mongongo nuts in the world?" '
Jared Diamond, "The Worst Mistake in the History of the Human Race," Discover Magazine, May 1987, pp. 64-66.
www.ditext.com/diamond/mistake.html

megsem 2015.02.06. 04:40:18

Vanuatu allatjo hely, olyannyira, hogy oda is koltoztunk tavaly fel evre. Elotte harom alkalommal toltottunk ott 1-1 honapot nyaralaskeppen, es annyira beleszerettunk az erintetlensegebe, hogy ugy gondoltuk, ide feltetlenul vissza kell jonnunk.

Mert tetszett:

- hogy van meg olyan hely, ahol az emberek nyiltak, oszintek, boldogok, elegedettek,
- hogy kamasz gyerekeink hetekre letettek az elektronikus eszkozeiket, es a bennszulott gyerekekkel rohangaltak egesz nap,
- hogy az ott elo emberek (europai szemmel mert) "szegenyseguk" ellenere is ugy erzik, hogy megvan mindenuk,
- mert barmit megkaptunk a helyi supermarketben ami a civilizalt, nyugati enunknek hianyzott... (minosegi! husok, gourmet sajtok, fuszerek szeles valaszteka, francia peksutemenyek, tortak, a vilagon mindenhol forgalmazott markak igen nagy valasztekban!)

Vanuatu masik oldala - ugy erzem - kimaradt az irasbol. Szoval rengeteg ausztral, francia, amerikai (hogy csak a legnagyobb szamban erkezozek emlitsem) letelepedo van itt az utobbi 20-30 evben, ennek koszonhetoen az infrastruktura elkepeszto mertekben fejlodik. Van mar plaza, multiplex mozival, rengeteg uzlettel, neves markakkal, az internet gyors es megbizhato, a hazak legkondicionaltak, es minden igenyt kielegitenek, a turistak szama pedig elkepesztoen sok, ami egy szines, zajos nyuzsgo forgatagga varazsolja a fovarost Port Vilat. Termeszetesen a szaporodo turistak es letelepedok kenyelmet egyre tobb szolgaltatas, es vallalkozas igyekszik kielegiteni... igen, van pl. McDonalds is! :)

A masik oldalon azonban - erre Ferenc is kitert - az ott elok nem igen kernek ebbol, boldogan elnek az apro falvaikban, palmatetos hazaikban. Azonban a megelhetesuk erdekeben egyre tobben vallalnak munkat a falun kivul - es ezzel ohatatlanul megkezdodik a varosiasodasuk.

Osszegezve tehat, Vanuatu (Port Vila) nehany eve eroteljesen elindult az urbanizacio utjan, azonban aki igazan erintetlen videkre vagyik, az a kulso szigeteken meg megtalalja... (mi talalkoztunk pl. taxisoforrel, aki mindennap egy masik kis szigetrol - 82 van belole, de nem mindegyik lakott - repul at dolgozni Port Vilaba... Ferencnek valoszinuleg az o repjegykoltsegebe kellett beszallnia a 8000-es taxikoltseggel:) )

Mi ugy ereztuk/erezzuk, hogy az ott toltott ido alatt nekunk - de foleg a gyerekeinknek - jocskan megvaltozott az ertekiteletu(n)k. Mas dolgok lettek fontosak, a hangsulyok athelyezodtek. Es ez nagyon jol jott nekik igy a kamaszkor kezdeten!

KanáriHajni 2015.02.06. 04:43:12

Hirtelen aszittem a mi szigetünkről olvasok leírást, bár ez a világ másik eldugott szegletében van, és még csak hat hete vagyok itt, de örömmel olvasom, hogy mások magukak csak 1-2 hetet adnak a megőrülés előtt. Egyelőre bírható, de az tény, hogy a kókuszt, meg a homárt is meg lehet unni...
Viszont net nélkül valszeg élhetetlen lenne, akármennyire is paradicsomi.

SzZoole 2015.02.06. 05:04:10

@megsem:
@KanáriHajni:
Legyetek szívesek,írjatok többet(mégha különböző helyeken vagytok)mert többet szeretnek tudni erről az eldugott paradicsomrol:)))
Inkabb egy ilyen írás 5x,mint a statisztika 1x.
Bocs HA.

Sütemény1975 2015.02.06. 05:26:33

@Muscari: hiaba ironizalsz, a filmek tenyleg jobbak voltak. Mainstream vonalon mindenkepp. Amiket ma hollywood kiizzad magabol, az kis kiveteltol eltekintve szanalmas.

Sütemény1975 2015.02.06. 06:59:32

@Zoole[uk]:
Ne is mond. A nemet autopalya nappal maga a pokol.

2015.02.06. 07:29:37

@Zoole[uk]: +1!!! @megsem: @KanáriHajni: irjatok meg ha erre jartok...

SzZoole 2015.02.06. 08:09:55

@Sütemény1975: London éjjel,hajnalban meg imádom,semmi forgalom,csak nehány elvetemült mint mi,leginkabb taxisok es teherautók akik loadingoljak az üzleteket .

SzZoole 2015.02.06. 08:13:35

@Mirjam2: meg a végen kiderül,hogy tényleg létezik a vacsiti es a vacsutu törzs,akik a fehér szent denevér miatt vívnak törzsi csatákat
Ace Ventura 2 ha emlékszel a Jim Carrry filmjere:)))

rezsöatya 2015.02.06. 08:21:17

@Herr Géza: ennyire korulirva meg senki nem fejezte ki, hogy hulye vagyok!!!
:-)))

Arthur55 2015.02.06. 10:39:46

A piacot mutató képen-----hátul , a sárga furgonban ülnek a NÉBIH ellenőrei

Muscari 2015.02.06. 17:04:13

@Sütemény1975: azert lehet valami abban, amit mondasz, mostanaban, ha moziba akrunk menni eleg nehez ertelmes filmet talalni. En nem allhatom az ilyen szuperhosos filmeket meg a fantasy-t sem, tenyleg ugy kell vadaszni a jo filmeket. Tudok neked ajanlani egyet-kettot, a multkor emlitettem Bircanak a Leviathant, ami egy uj orosz film (2014-es, nem a regebbi, az teljesen mas): filmtrailer.hu/film/leviatan/

valamint egy nagyon jo argentin krimit, amit meg otthon lattunk moziban, Szemekbe zart titkok a cime filmtrailer.hu/film/the-secret-in-their-eyes-el-secreto-de-sus-ojos/ .

Hat igen, egyik sem hollywoodi alkotas. Ha te tudsz valami igazan jot, ne fukarkodj a linkekkel :-)

tucano 2015.02.06. 20:58:19

@NIKI LAURA: ott van a céged, a céges bankszámla meg Európában, hogy az egyik igen kényelmes és biztonságos megoldást említsem, de van még pár :D

KanáriHajni 2015.02.08. 01:10:27

@Zoole[uk]: @Mirjam2: Oké, igyekszem összehozni egy újabb beszámolót!

Ferike333 2015.03.03. 00:40:37

@rezsöatya: Szívesen Rezső atya! Majd reflektálok az előző poszt kommentjeire is, de azzal már elcsúsztam, itt még tudom tartani a lépést, mielőtt teljesen elterelődik másfelé a téma.

@ChristineK: Európai szemmel egy jó utasbiztosítás rajtad még elég könnyen segíthet, ha mégis szóba kerülne az utazás :)

@NIKI LAURA: Amikor először repültem nagy vágyam volt, hogy pilóta legyek. Mivel ebben az irányban viszont az elmúlt 8-9 évben nem sok előrehaladás történt, sajnos nem vagyok ennyire képben. Köszönöm az infót! Elnézést a kuszaságért, azért ha valami kérdés maradt a hosszas visszafejtegetés után, kommentben nyugodtan.

Érkezés Efatére - no hotel, német lányok. Efatén van Port-Vila, ott laknak Jessica ismerősömék is, akik már így is túl sokan vannak így ifjúsági szállóba mentem. Hét közben átmentem Tannára a vulkánhoz a vicces repülővel,

@DavidT: Rájöttem közben, hogy nincs róla képem, csak videóm, a szöveg meg már úgy maradt... Majd megpróbállak valahogy kárpótolni titeket.

2015.04.07. 14:15:31

nahat, kicsi a vilag :)

ausztral ismeroseim fiatal korukban rengeteg onkentes munkat vegeztek, tobbek kozt hazepitest is. Lehetseges, hogy az ifjusagi "hotel" amiben laktal, is igy keszult :D

Most februarban mikor korbeneztem eletemben eloszor a gold coaston, tervbe volt veve, hogy atrepulok, megnezem eloben az ismeroseim fotoit...De aztan a ciklon picit bekavart...

Csak megerositeni tudom az elbeszeleseikbol a kedves vanuatui nepseget.

Annal nagyobb ember valaki, minnel tobb malacagyar log a nyakaban ;)

Az oltozekuk ejropai szemmel hianyos, a noke is. A ferfiakon egy madzagos, elon visznylagosan takaro tema van, noknel oben ohne :D

Szuper buvarhelyek vannak a szigetek korul, random barmilyen iranyban!

Nemtom a cikkiro honnan repult oda, de Brisbane-bol eleg olcso atrepulni oda.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása