oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. szeptember 28. 06:41,  Egzotikumok minden mennyiségben 220 komment

2014. szeptember 28. 06:41 Határátkelő

Egzotikumok minden mennyiségben

Úgy alakult, hogy ma csupa egzotikus helyre utazunk a blogajánló jóvoltából. Megnézzük, milyen egy kínai egyetem belülről, eljutunk Ulan-Udébe (ott van a világ legnagyobb Lenin-feje!), végül de nem utolsósorban Dél-Afrikába is ellátogatunk.

kínai egyetem.jpg

A Balázs in the World blog szerzője Dánián keresztül jutott el egy kínai egyetemre (igaz, csak ideiglenes jelleggel), és nagyon érdekes olvasni, milyen tapasztalatokat szerzett eddig.

„Az iskolával kapcsolatban elég vegyesek az érzéseim. Az oktatás teljesen más, mint Dániában, rengeteg olvasni valót kapunk, órán is és otthonra is. Kicsit olyan, mint a középiskola annak idején, akkor kaptam utoljára házi feladatot, itt pedig ez teljesen megszokott.

Amivel kevésbé vagyok megelégedve, az a tanárok angol szintje. 6 tanárunkból talán 2 olyan van, aki valóban beszél és tanít angolul, nem csak próbálkozik. Ebből kifolyólag a kevésbé jól kommunikáló tanárok órái kissé vontatottak.

Ugyanakkor a tananyag nagyon érdekes. Természetesen minden nap halljuk, hogy Kína szinte mindenben világelső, vagy ha nem, akkor hamarosan az lesz, tehát kissé néha szubjektívnek érzem a „tények” bemutatását. Rengeteg dolgot hallunk és tanulunk órákon olyan technológiákról, amiknek a hírét se hallottam még Európában, itt pedig már emberek millió használják.

Akár mondhatnám az Online-Supermarketeket, vagy az olyan bevásárlóközpontokat, amik fizikailag csak egy raktárhelységet jelentenek, a vásárlónak pedig csak oda kell állnia, a telefonját ráirányítani a felületre, bevásárolni online, majd percekkel később megkapja a csomagját. Elképesztő.”

Ha sikerült felkelteni az érdeklődésetek, akkor ne habozzatok, és olvassátok el a teljes bejegyzést ide kattintva!

A világ legnagyobb Lenin-feje

Akik rendszeresen követik ezeket a válogatásokat, azok talán már észrevették, hogy eléggé kedvelem a Káma-túra blogot, úgyhogy most sem tudtam kihagyni a szemlézését, különös tekintettel arra, hogy még a világ legnagyobb Lenin-fejét is megtekinthetjük benne.

Lenin-fej.JPG

„Hát mit mondjak, valóban hatalmas. Miközben a nagy művet csodáltuk és fényképeztük, a hátunk mögött a téren vagy húsz fiatal egymást kergette és locsolta vízzel mindenféle palackokból. Hogy ez most amolyan szervezett esemény (flashmob) volt, vagy csak véletlenül összeverődtek és ezt találták ki délelőtti szórakozásnak, azt már sose tudjuk meg. (...)

Ulan-Udében, annak ellenére, hogy egy 400.000 lakosú nagyváros, a négy villamosvonalon kívül nincs klasszikus értelemben vett tömegközlekedési rendszer, csak a magánfuvarozók által üzemeltetett iránytaxik, azaz marsrutkák közlekednek.

Az új buddhista központot a város határában álló domb tetejére építették, ahonnan szép kilátás nyílik a városra és a környező dombokra. Ott jártunkkor még mindig dolgoztak az épületegyüttes egyes elemein, de a templomot is magába foglaló főépület már készen állt. (...)

Mire alaposan körbejártuk a kolostort, eléggé megéheztünk, ezért gyorsan betértünk a komplexumhoz csatlakozó étkezdébe. Mi mást rendelhettünk volna, mint a burját specialitást, a pozit (позы), ami tulajdonképpen forró vízben kifőtt, tésztába csomagolt hagymás húsgombócokat takar. (...)

Szerencsére Ulan-Udében a régi városrészt nem dózerolták el a ’60-as években, így megmaradt egy 8-10 utcából álló negyed, ahol egymás mellett sorakoznak a díszes faházak. Néhány persze kicsit roskadozik már, de sokat szépen felújítottak és karbantartanak. Igazán örömteli volt sétálgatni ezeken az utcákon.

A terület tele volt apró kis vendéglőcskékkel, amelyeket a már említett nemzeti étel alapján búznajának neveztek el. (...) Ebéd után még maradt pár óránk a vonatunk indulásáig, ezért gyorsan villamosra szálltunk, hogy még meg tudjuk nézni Ulan-Ude másik érdekességét, a női buddhista kolostort is. Buddhista női kolostorból állítólag elég kevés van Oroszországban, ezért is számít különlegesnek az ulan-udei.”

A teljes bejegyzést is érdemes elolvasni (ide kattintva tehetitek meg), rengeteg érdekesség található benne és egy csomó érdekes kép is.

Egy év Dél-Afrikában

Végül pedig következzen egy számvetés, méghozzá egy év értékelése az Afrikaland blogtól, melynek szerzője szerelemből költözött Magyarországtól jó messzire. Nézzük, mit gondol, megérte-e!

Afrika.jpg

„Ha az anyagi oldalát nézzük a dolognak, akkor be kell valljam, nem lettem kőgazdag. Sőt. Az, hogy 8 hónapot kellett várni a vízumomra, hogy egyáltalán dolgozhassak, jelentősen megtépázta a megtakarítás-állományomat.

Hiszen hiába nincs bevételem, a lakáshitelemet akkor is fizetni kellett otthon, a bank pedig kérdezés nélkül von le mindent, amire felhatalmazást adtam neki anno.

Ráadásul André fizetése éppen, hogy nem volt elég kettőnknek, tehát abba is be kellett szálljak. Emellett volt ugyebár egy esküvő, amibe mi is komoly pénzeket raktunk bele, a legnagyobb spórolás ellenére is.

Március végén kaptam először fizetést, de csak májusban gondoltunk először arra, hogy pl. új ruhát vegyünk magunknak. És pont ez a hozadéka az egész pénzkérdésnek: közösen vezettük a kasszát, közösen döntöttünk minden kiadásról, közösen vettük számba, hogy mire mennyit költünk 1-1 hónapban, és még folytathatnám.

Nem, nem nélkülöztünk, és így a végére egyenesbe jöttünk, de úgy gondolom, elengedhetetlen egy rendesen működő kapcsolatban, hogy az anyagiakról is azonos módon gondolkozzon a két fél. Nos, ezt a próbát tökéletesen teljesítettük, pipa!

A piszkos anyagiak után a fő-fő-főnyereményről írnék, ő pedig nem más, mint André. Az elmúlt 365+ napban ugyanis egyszer sem merült fel bennem, még gondolat-csíraként sem, hogy nem André a megfelelő társ, vagy, hogy nem érte meg miatta ideköltözni, küzdeni, megpróbálni. Még az anyagi problémák ellenére sem. (...)

Más téren is sokat nyertem ezzel az úttal. Egészen más az itteni mentalitás, az emberek gondolkodásmódja, és többek között a „szegény”, az „azonnal” valamint a „szükséges eszköz / berendezés / jármű” felfogása. Ennek köszönhetően komoly türelemtréningen estem át, jelentősen tágult a tűrőképességem, és valószínűleg még sokkal elfogadóbb lettem, mint azelőtt voltam. Néha már azt veszem észre magamon, hogy idegesítenek az ideges emberek. :) (...)

Persze nem csak móka és kacagás az élet, sokszor sírdogáltam a kihagyott családi események, születésnapok, barátok-barátnők esküvője, stb miatt. Sajnálom, hogy személyesen nem, csak lélekben lehettem ott a tortavágásokkor, csokordobásokkor, karácsonyi gyertyagyújtáskor, és, hogy Anyu és a testvérem nem tudott eljönni az esküvőnkre...”

Ha érdekelnek további részletek, akkor kattints ide, ahol elolvashatod az eredeti bejegyzést!

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Oroszország Kína Dél-Afrika

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr606736545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DieNanny CH 2014.09.28. 08:53:21

Mindhárom blog nagyon jó! Orosz területről szívesen olvasnék többet.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.09.28. 09:16:41

Húú, egy ilyen online supermarket nagyon kellene nekem is :)

firg_firg 2014.09.28. 09:16:47

Mindharom jo es erdekes.

Az online supermarketben nem tudom mi az elkepeszto, ennel azert tobbet varnek.

tsabus UAE 2014.09.28. 09:53:18

Nagyon tetszett mindegyik blog. Pont jól jöttek olvasnivalónak, ha már ilyen korán keltem. A volt szovjet területek és Dél-Afrika azok a részei világunknak, amik szépek (is lehetnek), de nem mennék oda semmiképp. Ezért jó olvasni róluk. Kínában pedig jó lenne egyszer barangolni kicsit és felfedezni, amit lehet. Ez meg ezért volt jó.
Az egyetlen dolog, amin fennakadtam, az Afrikaland blogban jött szembe: "Emellett volt ugyebár egy esküvő, amibe mi is komoly pénzeket raktunk bele..." Na ez annyira távol áll tőlem, amennyire csak lehet. Mármint, hogy adóssággal a nyakamban ceremóniára költsek. De végülis miből élnének a vendéglátósok, ha nem lennének ilyenek ?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.09.28. 10:11:25

@firg_firg:
Ne viccelj, nem kell elmenni a boltig :)
Ez így már önmagában az egyik legjobb dolog :D

DieNanny CH 2014.09.28. 10:17:26

@Kövérmadár [swe]:

De, el kell menni a boltig, csak nincs bevásárlókosár. Ráirányítod a telót, ezzel fizetsz, körbejárod a boltot(raktárt); mire a kijárathoz érsz, ott vár egy targoncán amit vettél. (Ha jól gondolom...)

Sütemény1975 2014.09.28. 10:45:45

@Kövérmadár [swe]: nyitva hagytuk az ablakot es visszarepult rajta egy madar! :) Isten hozott ismet itt! :)

Sütemény1975 2014.09.28. 10:47:31

@Kövérmadár [swe]: beulsz szep autodba es elmesz a botba. jobb mint onlany :)

Muscari 2014.09.28. 11:09:41

@Kövérmadár [swe]: ez nem egészen olyan, ha jól értettem. Odamesz, egy online felületen kivalsztod amit venni akarsz, fizetsz, aztán odahozzak neked a raktárból.

Itt is van hasonló, csak élelmiszert nem lehet kapni, de minden mást igen, Argos-nak hivjak.

argos.co.uk

Ha nem akarsz boltba menni, rendelhetsz a Tescobol is online, kiszallitjak, fel sem kell emelni a fenekedet.

Chamroe 2014.09.28. 11:40:44

@DieNanny [SZ,CH]: @Muscari:

Tegnap elrontottam a linket, megpróbálnátok megnézni, hogy most jó-e?

plus.google.com/photos/111453664064035641244/albums/6063738087041732385

Egy kis Győr..

Chamroe 2014.09.28. 11:42:40

A posztok nagyon érdekesek, de én mindhárom országot csak távolról szeretném csodálni továbbra is :)

adg 2014.09.28. 12:09:29

@Chamroe: Most jo. Nagyon klasz kepek, szeretem az oszi szineket is, meg az aradast is.
Elobbirol le kell mondanom, de ha aradas nem is, legalabb felhoszakadasok vannak. Illetve lesznek, meg egy honapot kell varni.

Koszi

2014.09.28. 12:19:35

@Kövérmadár [swe]: Miert, Svedorszagban nem lehet online vasarolni szupermarketektol? Angliaban nagyon elterjedt, en mar kb. tiz eve is szinte csak online csinaltam nagybevasarlast, illetve haztartasi gepeket is mindig online vettem. Szaudiban sajnos szinte egyaltalan nem lehet online vasarolni, amit nagyon utalok es meg mindig nem tudtam megszokni.

adg 2014.09.28. 12:22:45

Ezt az online boltot nem igazan fogom. Mitol jobb, mintha a fotelban kivalasztom a neten, hogy mi meg mennyi kell, aztan vagy hazahozzak, vagy elmegyek a boltba, ahol ott var osszekeszitve.
Mondjuk a neten nem tudom megnezni, megszagolni a hust, ez lehet szempont.
Amugy biztos erdekes, meg van ertelme, csak meg nem probaltam.

Jobban tetszene a full automata penztar, mar tobbszor olvastam rola. Csak meg dragak a szukseges cimkek, amiket tudna erzekelni a kassza. Hasonlo a lopasgatlohoz, csak benne van a termek neve, ara, mennyisege, minden. Az egesz kocsit keresztul tolod a kapun, es azonnal leolvassa mid az otezer termeket, amit vettel. Akkor is, ha a zsebedbe rakod. :) Nem kell a penztarban sorakozni, barmennyi cuccod van, fizetessel egyutt sem lenne tobb, mint par masodperc. Csak a cimke meg dragabb, mint legtobb termek, amire ranyomnak.
Es hat van egy hatalmas hatranya is, nem kellenek hozza penztarosok, senki nem fogja megkerdezni, hogy milyen napom volt. Ugyhogy hiaba tetszene a gyorsasaga, megsem szeretnem.
Pedig biztos nem kell ra sokat varni...

2014.09.28. 12:27:36

@adg [Au, Darwin]: Hat ha el kell menned erte a boltba akkor szerintem semmi ertelme sincs; altalaban az az ertelme hogy nem kell menned sehova, hanem hazhoz szallitjak. Van egy csomo ember, mint peldaul en is, aki szeret online nagybevasarolni es szereti ha hazhoz szallitjak a cuccot. Nem kotelezo, ha te nem vagy ilyen semmi gond, de vagyunk sokan akik nem szeretunk szemelyesen elmenni a szupermarketbe nagybevasarolni. En kimondottan utalok, es teljesen kiakaszt itt Szaudiban hogy nem lehet online vasarolni elelmiszert es muszaki cikkeket.

2014.09.28. 12:30:56

@adg [Au, Darwin]: Angliaban a legtobb szupermarketban mar automata penztar van, nem olyan 'full automata' amit leirsz, hanem egy gep amin a vasarlo egyenkent huzza le a termekeket, tehat ugyanazt a munkat vegzi amit altalaban az elado. Igy valoban kevesebb eladora van szukseg. A vilag ebbe az iranyba valtozik hogy egyre kevesbe van szukseg betanitott munkaerore, mert gepek veszik at a helyuket, igy minden 'Hintanak' jo lenne ha minel elobb tanulna valamit amit egy gep nem tud elvegezni helyette.

2014.09.28. 12:33:22

@Muscari: Az Argosban is lehet online vasarolni, en mindig igy szoktam. Par fontert hazhoz szallitjak a termeket, vagy atveheted a boltban is szemelyesen; utobbinal eldontheted hogy elore kartyaval online, vagy atvetelkor keszpenzben szeretnel fizetni.

adg 2014.09.28. 12:41:14

@Mirjam2: Olyan penztar itt is van, szinte mindenhol. De ez csak akkor jo, ha keves cuccod van, telirakott kocsival inkabb kinlodas. Amit irtam, az tenyleg csak annyi lenne, hogy az egeszet keresztultolod, leolvasod a kartyat es kesz.

A masikra, "Hat ha el kell menned erte a boltba akkor szerintem semmi ertelme sincs". De van, szerintem. Este osszeszeded mi kell masnap a boltbol, elkuldod, megadod mikorra, aztan munka utan csak belepsz a boltba, es a vevoszolgalaton ott van osszekeszitve az egesz. Es akkora van osszekeszitve, nem rohad ott fel napig a hus. Ha hazhoz hozzak, akkor meg vagy itt kell lennie valakinek, vagy csak lerakjak valahova. Es nem tudjak annyira rugalmasan kezelni a kiszallitas idejet, +- tobb ora, itt 35 fok van, ez Londonban 2 napi homerseklet. :) Persze ha van itthon valaki, akkor ketsegtelenul az a kenyelmesebb.
Es megegy, nem tudom Londonban hogy megy, de itt a kiszallitasnak van egy kis ara, nem veszes, de van. Ha en hozom el, akkor ingyenes. Ha meg amugy is ott jovok el, nem nagy kunszt.

adg 2014.09.28. 12:43:02

@adg [Au, Darwin]:
"Es akkora van osszekeszitve" pontosabban "akkorRa". :)

2014.09.28. 12:53:02

@tsabus [PL to UK]: Jól mondtad, én is így gondolom. Habár nagyon érdekes helyek vannak a világon, de sok helyre akkor se költöznék, ha fizetnének érte. Erre a legékesebb példa, pl. Dél-Afrika...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.28. 12:54:57

"Akár mondhatnám az Online-Supermarketeket, vagy az olyan bevásárlóközpontokat, amik fizikailag csak egy raktárhelységet jelentenek, a vásárlónak pedig csak oda kell állnia, a telefonját ráirányítani a felületre, bevásárolni online, majd percekkel később megkapja a csomagját. Elképesztő." -> Ez nekem ukbeli Argoshoz hasonlito boltnak tunik, azzala kulonbseggel, hogy itt nem a telefonnal babral, csak kivalaszt a katalogusbol egy termeket.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.28. 12:56:51

@Muscari: oke, szuper, nemcsak nekem volt ez az erzesem :D:D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.28. 13:02:26

Előétel...

Néhány héten belül két poszt jelent meg két házi cukrászattal foglalkozó posztolótól.
Aztán rá néhány napra szóba került a dolog és Zolika tett egy kijelentést: Ők nem cukrászok mert a cukrászat iskolában oktatott szakma. Aztán még néhány nap múlva polémia alakult ki az elméleti és gyakorlati oktatás fontosságáról és minőségéről.
Járjuk egy kicsit körbe ezeket a témákat.
Mi a szakma és miért fontos iskolában tanulni?
Egy személyes történet. Nálunk a családban régi hagyomány a disznóvágás. Apám értett a böllér mesterséghez és megtanította nekem is.Tizenhárom éves korom óta levágtam sokszáz disznót és konyhakészre feldolgoztam. Aztán egyik barátunk átvette tőlem a stafétát. Ő viszont szakképzett hentes. Én csak segédkeztem neki de világosan láttam hogy behozhatatlan a lemaradásom egy hentessel szemben. Az ő elméleti oktatásuk amiben anatómiát tanulnak amiben profi késkezelést tanulnak az óriási előny.
Még egy személyes történet. Én traktoros iskolába jártam. Három éves szakmunkásképző. Nehézgépkezelő lettem amihez elég egy kéthónapos tanfolyam. Nekem hatalmas az előnyöm a csak tanfolyamot végzettekkel szemben. Én tudom és ismerem a gép minden belső történését. Pontosan tudom hogy belül mi zajlik. Mi miért történik. Tudom hogyan működik a turbó és miért kell leállítás előtt alapjáraton néhány percig járatni. Tudom mi az SV az IOE az OHV az OHC a DOHC. Számtalan problémát meg tudok oldani amit egy tanfolyamot végzett nem. Behozhatatlan az ismeretanyagom velük szemben. Megtanultam ELMÉLETBEN és tudom alkalmazni a GYAKORLATBAN. Harminc éve tanultam akkor harminc éves gépeken és ma is aktuális amit akkor tanultam.
A cukrász mesterség alapjait is már lefektették vagy száz éve, a tankönyvek első kiadása talán az ötvenes években jelent meg. Lehetnek ma korszerű TECHNIKÁK egy torta elkészítéséhez de az elméleti alapok nem sokat változtak. A műkedvelő háziasszonyok csinálhatnak fantasztikus tortákat de a torta külalakja az tehetség és segédeszközök kérdése. Ami belül van az viszont szakma. Mégcsak nem is az elkészítése hanem a folyamat történéseinek a legmélyebb ismerete. Egy műkedvelő ha szalonnás lesz a piskóta próbál csinálni egy másikat. A cukrász is de ő tudja mitől lett szalonnás. Mert ELMÉLETBEN megtanulta.
A magyar szakmunkásképzés mélypontját éli. Nincs eszközökre pénz, motiválatlanok a tanárok, motiválatlanok a tanulók, ezer sebből vérzik a rendszer. A tanulás alapelvei viszont ugyanazok. ELŐSZÖR az elmélet megtanulása és UTÁNA a gyakorlat. Mivel a gyakorlati oktatás eszközhiányos így még jobban felértékelődik az elméleti része az oktatásnak. Az elméleti oktatásnak a feladata megalapozni a tudást amire építeni lehet. Erős alapra végtelen variációs lehetőségű házat lehet építeni de az alap már száz éve is ugyanolyan betonból készült.
A végeredményt tekintve lehet hogy nem látunk különbséget egy böllér munkája és egy hentesé között, vagy két gépkezelő között vagy két torta között, mégis teljesen más a háttér és teljesen más tudás áll mögöttük. A plusz tudás nem akkor mutatkozik meg mikor a végeredményt látjuk hanem az odáig vezető útban és legfőképp akkor mikor homok kerül a fogaskerekek közé.
Én egy percig sem vitatom az elméleti és gyakorlati oktatás fontosságát viszont azt mondom hogy az elmélet mindenképp az alap amire a gyakorlatot építeni lehet. Egyik nincs a másik nélkül de felcserélni sem lehet. Bár kihagyni is lehet az elméletet de az már nem teljes értékű szakmai felkészültség.

Muscari 2014.09.28. 13:04:01

@Chamroe: hat igen, ezzel én is így vagyok.
A képek megnyilnak mar, de sajnos közben behivtak korábban dolgozni, így csak kicsiben látom őket a telefonomon. Igy is tetszenek, eszembe juttattak, hogy milyen régen jártam a Duna parton. Pesten ugyan voltam, de most a gyerekkorom dunaparti csavargasait juttattad eszembe. Olyan jo volt, köszönöm neked :-)

Muscari 2014.09.28. 13:07:11

@Mirjam2: tudom, csak en sokszor vagyok úgy, hogy valami azonnal kell. Akkor inkabb felkerekedek.

Online leginkább az Amazonrol es az ebay-rol vasarolok, nagyon kényelmes módja a vásárlásnak, az biztos.

DieNanny CH 2014.09.28. 13:07:33

@Chamroe:

Igen, sikerült. Hű, ez a város gyönyörű!!!

DieNanny CH 2014.09.28. 13:12:22

@adg [Au, Darwin]:

Itt van ilyen, a Coop-nál meg Migros-nál. Úgy működik, hogy van egy saját szkennelőd, amit a kocsidba teszel, azt lehúzod vele, majd a pénztárhoz érve a szkennelőből leolvassa az automata az összeget, amit kártyával fizetsz.
Ezek a szkennelők a bejáratnál vannak, használat előtt beírod a saját kódodat, utána meg kitörölsz mindent és visszaakasztod.
Hébe-hóba ellenőrzi valaki, hogy valóban mindent beszkenneltél-e. Én még nem használtam, csak láttam sokakat használat közben.

DieNanny CH 2014.09.28. 13:14:07

@adg [Au, Darwin]:

"itt 35 fok van, ez Londonban 2 napi homerseklet. :)"
:-DDD

adg 2014.09.28. 13:17:58

@DieNanny [SZ,CH]: na ez mar majdnem olyan. Nem rosz, tetszik. Itt persze nem mukodne, ausztral ember erre alkalmatlan. :)

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.28. 13:22:01

@Mirjam2:

Ebbe az irányba változik de ez egyáltalán nem fejlődés. Ez is csak arról szól hogy még több legyen a profit margin a nagy cégeknek. Az egyszerű emberek kárára, akit valóban ki fognak emiatt rúgni. Ez egyáltalán nem fejlődés. Egyébként mit nem tud egy gép elvégezni? A többség munkáját lehetne gépesíteni...vagy szerinted itt mindenki komoly agymunkát végez amire jó ideig biztos nem lesz egy robot képes?

Vagy most akkor szerinted minden melós dobja el a lapátot és rohanjon egyetemekre? Addig meg ki fog dolgozni?

Muscari 2014.09.28. 13:22:34

@diggerdriver: Digger, minden szavaddal egyetértek. Akkor van a legnagyobb jelentősége az elméleti tudásnak, amikor valami probléma adódik, illetve nagyon jó, ha valaki tudja a miertet is nem csak a hogyant.
A magyar szakmunkaskepzes pokoli bugyrait mi is megtapasztaltuk, elkeserito, mit mondjak.
A diákok 90%-a lesz@r mindent es mindenkit, a tanárok egy része szintén.
Sajnos dolgoznom kell, pedig jó a temafelvetes.

2014.09.28. 13:27:42

@házelőtthinta: Ne dobja el a lapátot, de képezze magát, hogy majd 20 év múlva ne cseréljék le egy fiatalabb emberre, aki jobban tud lapátolni. Sajnos v. nem sajnos, de be kell látni, hogy alkalmazkodni kell a világhoz. Nem számít nagy dolognak, ha nem egy munkahelyen dolgozol életed végéig, és nem ugyanabban a szakmában, amit tanultál, még fiatalként.

Lehet a széllel szemben pisálni, csak felesleges.

2014.09.28. 13:29:09

@házelőtthinta: Amúgy ez valami kommunista beidegződés nálad, hogy csak az dolgozik, akinek tele van a keze bőrkeményedéssel? A mérnök, az orvos. a tanár nem dolgozik, csak lábat lógat egész nap?

Chamroe 2014.09.28. 13:30:57

@diggerdriver: A bátyám 95-ben kezdte a szakmunkás képzőt, ahol kőművesnek tanult. Az első évtől minden nyáron apám mellett dolgozott, hogy ne csak a suli által biztosított gyakorlati órákon szerezzen tapasztalatot (megjegyzem, akkor még sokkal több gyakorlati oktatás volt).
Mivel az iskolát egy német alapítvány is támogatta, 99-ben fél évet tölthetett kint Németországban egy cégnél dolgozva, ahol nagyon sok új technikát eltanult.
Mire munkába állt, már rengeteg tapasztalata volt.
Emlékszem, amikor apámmal együtt meghallották, hogy a munkaügyi hivatalon keresztül már két féléves képzés után is lehet valaki kőműves...
Először nagyon nevettek, de amikor ezek a "szakemberek" először kezdtek el dolgozni a környéken, hát inkább sírni lett volna kedvük.

DieNanny CH 2014.09.28. 13:34:59

@házelőtthinta:

Emiatt a probléma miatt volt 150 éve az ipari forradalom. Mert a gőzgép feltalálásával a szövőszékeket már nem emberek működtették.
Úgyhogy, ez nem újkeletű probléma. Viszont, aki nem kellett a gyárakba, azok átképezték magukat gőzgép-szerelővé.
Itt is ez fog történni. Ha nem lesz szükség annyi eladóra, akkor az ilyen típusú automaták és szkennelők javításához, megalkotásához, fejlesztéséhez szükséges szakemberekre lesz kereslet.
Változik a világ. Akár tetszik, akár nem.

DieNanny CH 2014.09.28. 13:37:54

@diggerdriver:

Izé... Én is meg akartam nézni... De nekem nincs jogosultságom. Hintának van?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.28. 13:39:44

@DieNanny [SZ,CH]:
Nem tudod megnézni?

Van még valaki aki nem tudja megnézni?

2014.09.28. 13:56:26

@diggerdriver:
Ezt jol leirtad, gratula! En is igy gondolom. Azt szoktam mondani onkepzessel tanult "szakmaimmal" kapcsolatban, hogy
"sok mindent tudok, amit nem kellene es sok mindent nem, amit pedig kellene" :) Tanult szakmaimban azt tudom, amit kell:)

2014.09.28. 13:57:15

@házelőtthinta: Ki mondta hogy fejlodes? En nem. Annyit mondtam hogy a bolti eladok es hasonlok nagy reszenek nem lesz munkaja par even belul, ezert en ha a helyukben lennek, megprobalnek tanulni valamit. De nem muszaj, nyugodtan lehet sirankozni is meg vitatkozni hogy akkor ez most fejlodes-e vagy sem.

wuaaa 2014.09.28. 14:12:18

Kelet-európában a bolti pénztárosoknak még sokáig nem fog kelleniük attól tartani, hogy önkiszolgáló rendszerek miatt elvesztik az állásukat. Egyrészt mert ott talán még olcsóbb is embert dolgoztatni mint megvenni és üzemeltetni egy rendszert, másrészt meg a helyi "vásárlók" a helyi mentalitásukkal pikk-pakk szétlopnák az üzletet.

2014.09.28. 14:13:35

@diggerdriver: Teljesen egyetertek, en is pont ezt tapasztalom / tapasztaltam a kozelmultban tanitassal kapcsolatban. 'Mindenki' tud tanitani, csak akinek megvannak az elmeleti alapjai, az 'kicsit' maskepp, altalaban 'kicsit' hatekonyabban csinalja. Persze nagy szerepet jatszik a gyakorlat es a tehetseg is, de az elmeletnek is fontos szerepe van, a hianyat csak bizonyos mertekig lehet kompenzalni gyakorlattal / tehetseggel.

2014.09.28. 14:18:42

@wuaaa [nor]: Persze, ugyanigy pl. Indiaban meg sokaig lesz munkajuk a mosonoknek / moso ferfiaknak, mivel a legtobb helyen meg mindig olcsobb es kenyelmesebb veluk kimosatni a ruhat mint mosogepet venni es hasznalni. De azert a tendencia nyilvanvalo... a gepek iranyaba. Es eselyuk sincs ra a kelet-europai bolti eladoknak / indiai mosonoknek stb. hogy jobb korulmenyeket, magasabb fizetest probaljanak kialkudni maguknak. Abban a pillanatban hogy megprobaljak, gepekkel helyettesitik oket. Egyszerubb a munkaadonak mint szakszervezetekkel harcolni.

2014.09.28. 14:22:05

En lehet, hogy maradi vagyok, de nagyon utalom az online vasarlasokat, ugyintezeseket. Meg penzt sem szeretek kivenni automatabol, inkabb szemelyesen, sorbaallva a bank tellertol. Fizetni is keszpenzzel fizetek, ha lehet, pedig tele vagyok bankkartyakkal, kreditkartyakkal, erintosekkel is. Meg a "drive in" gyorsettermeket, bankokat is utalom, sot a self checkout - okat is:) Nekem kell az emberi szo, emberi kapcsolat. A technikai fejlodes elobb utobb megoli az embert, mint lenyt. Gepet csinal belole is.

"They said Ned Ludd was an idiot boy
That all he could do was wreck and destroy, and
He turned to his workmates and said: Death to Machines
They tread on our future and they stamp on our dreams."

2014.09.28. 14:26:16

@wuaaa [nor]: Ez egy jó meglátás. Amúgy lopnak most is, meg az automata kasszák mellett is. Sosem fogom elfelejteni, amikor mondta az egyik bizti őr egy volt munkahelyemen (tesco), hogy a leleményes magyarok kitalálták, hogy 4 zsemle súlyra pont annyit nyom, mint egy 250 forintos pizzaszelet. Csak ugye jóval kevesebbe kerül. Vagy amikor átrakták az olcsóbb nadrág címkéjét a drágább nadrágba. Az biztos, hogy a kelet-európai nagyon leleményesek tudnak lenni. :D

2014.09.28. 14:31:06

@Philosoraptor: :( Ertem hogy sokan nem allnak jol anyagilag, de ez akkor is szomoru...

2014.09.28. 14:32:46

@Mirjam2: Mi sem állunk jól anyagilag, de nekem ilyesmi eszembe sem jutna. A lopás meg aztán végképp nem.

puhacica 2014.09.28. 14:42:36

@Chamroe: huuu azok a szuk kis utcak! szep kepek! :)

2014.09.28. 14:54:10

@Cascabel: En a magam reszerol azt gondolom hogy az ipari forradalom volt a legjobb dolog ami csak tortenhetett az emberiseggel. Nem veletlen hogy azota no drasztikusan az atlageletkor, sokkal tobb szabadidejuk van az embereknek, sokkal egeszsegesebbek stb. Konnyu romanticizalni a gepek nelkuli tarsadalmat, de a realitas az, hogy a legtobb olyan munka amit gepek is el tudnak vegezni lelekolo a legtobb emberi leny szamara, es fizikailag is megterhelo.

Nyilvan vannak olyan emberek mint Hinta akik allitolag szeretnek hamburgert sutni napi 8-10 oraban evtizedeken keresztul, de valljuk be, ez nem jellemzo a tobbsegre. Pl. ha kezi es gepi mosas kozott kell valasztani, oszinten, hany ember valasztana az elobbit (es nem egyszeri alkalomrol beszelek, hanem ha a csalad osszes szennyeset mindig kezzel kene mosni)? A legtobb mai nyugati ember olyan szinten nem vegez fizikai munkat - es most nem rolad van szo, te pont az ellenkezoje vagy! - hogy mar nem is tudja milyen es hajlamos romantikus kepet kialakitani a regi szep idokrol amikor meg viragzottak az emberi kapcsolatok es minden munkat gepek nelkul kellett elvegezni.

2014.09.28. 15:00:44

@Philosoraptor:
Ezek szerint Nyugaton nem lopnak vagy nem lelemenyesek?:))

www.shopliftingprevention.org/whatnaspoffers/NRC/PublicEducStats.htm
Facts:
• More than $13 billion worth of goods are stolen from retailers each year. That's more than $35 million per day.
• There are approximately 27 million shoplifters (or 1 in 11 people) in our nation today. More than 10 million people have been caught shoplifting in the last five years.

Sütemény1975 2014.09.28. 15:05:34

@Cascabel: igen, vannak dolgok, ahol jo az emberi kapcsolat. milyen jo vasarolgatni egy piacon, beszelgetni a kofakkal, stb.
ugyanakkor orulok, hogy pl postara nem kell jarni, sarga csekket befizetni, mert vonjak automatikusan.

Sütemény1975 2014.09.28. 15:07:14

@Cascabel: nyugaton? az se tudjak mi az! talpig becsuletes emberek elnek ott! hova gondolsz! mi itt k. europaban meg mindent szetlopunk! csoda, hogy van meg tecso, meg osan!

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.28. 15:13:14

@Philosoraptor:

Persze,mindenki képezze magát rendítetlenül..szegény pék is féljen hogy jönnek a robotok és egyszercsak utcára kerül...remélem nem kell ilyen világban élnem..ha pedig kell én leszek az első aki szétlő/szétver pár robotot. Nem azért mert ilyen csőlátású vadember vagyok aki nem tud haladni a korral, meg alkalmazkodni, csupán embertársi szolidaritásból, illetve magamért is. Fejlődhet a világ, meg jó dolog a haladás, de ez a gépesítsünk minden egyszerű melót ez nem fejlődés hanem visszazuhanás. Aztán meg ha túl sok melós marad munka nélkül velük mit csinálnak? Belövik őket az első gödörbe? Mert kell a profit margin?

Nem írtam ilyet hogy csak a melós dolgozik...más jellegű a tevékenységük. És nem a melósok hangoztatják hogy a világ működne mérnökök nélkül is, hanem pont fordítva. A mérnök urak jelentgetik ki teli szájjal hogy semmi szükség már egyszerű melósokra, jönnek a robotok meg a többi.

Sütemény1975 2014.09.28. 15:14:08

@Mirjam2: igen, de szerintem kellene, hogy legyen egy normalis egyensuly. a gepek, a technika egy pontig nagyon nagy segitseget nyujtanak. de amikor azt latod, hogy az emberi kommunikacio, a kapcsolat es a tarsas erintkezes karara valnak, akkor nem jo.
kedves baratomnak van ket fia. 10-11 evesek. tatott szajjal hallgatjak, mikor meseljuk nekik, hogy anno mi mikor ennyi idosek voltunk, egesz nap lofraltunk, jatszottunk a szabad levegon, stb. ok meg nyuzzak a szamitogepet egesz nap . egyszeruen nincs kivel elmenjenek bandazni, mert a tobbi is otthon ul. csetelnek egymassal. a szomszedbol. na ez a vilag mar nem tetszik nekem.

2014.09.28. 15:24:00

@Sütemény1975:
Nem azt mondom ill. irom, hogy nem hasznalom ki a tecnika es az internet adta lehetosegeket, hanem azt, hogy nem szeretem. Peldaul telefonszamlaimat (3 kulonbozo szolgaltato) interneten fizetem, de olyan kartyaval, amire csak a fizetes napjan teszek fel penzt es csak annyit, amennyit ki kell fizetnem. Hetente lehet olvasni, hogy hackerek, criminal elemek ellopjak nagy aruhaz lancok (Home Depo, Target, stb.) vevoinek adatait, kartyaszamukat, stb. Hianyzik az nekem, hogy lenyuljak a penzemet igy?

FutureFry 2014.09.28. 15:32:56

@Muscari: @tildy[UK]: @DieNanny [SZ,CH]: @Mirjam2:
A Walmart-nál meg okostelefonos App van, amivel az ember "beszkenneli" a kosárba rakott terméket ami ezzel a virtuális kosárba kerül. Az (automata) pénztárnál pedig a telefonról olvassa le annak tartalmát, és lehet fizetni. Gondolom a pénztár maga előbb-utóbb teljesen felesleges lesz (azaz a fizetés is a telefonon történik). Persze az egész működik online is (otthon a számítógépen kiválogatja az ember a termékeket aztán kiszállítják - mint az Amazon - vagy el lehet menni érte), de szerintem jópár dolognál (pl gyümölcs, stb) azért még jobb helyben megnézni a portékát.
Egyébként már az Amazon is szállít friss árut ("AmazonFresh") - igaz még csak pár nagyobb nyugati parti város (Seattle/San Francisco/Los Angeles) környékén.

2014.09.28. 15:36:28

@házelőtthinta:
" Nem azért mert ilyen csőlátású vadember vagyok aki nem tud haladni a korral, meg alkalmazkodni, csupán embertársi szolidaritásból, illetve magamért is."
Pont ilyen szempontok miatt nem csinaltam meg egy geofizikai kutato muszeremet es erre alapozva a cegemet, mert 3-400 ember elvesztene vele a munkajat. A termeszetben okozott karokrol nem is beszelve:( Ezert nem veszem meg azt a glettelo gepet sem, ami 5 ember munkajat kepes elvegezni, mert 5 ember elvesztene a munkajat. Pedig lenne ra penzem (15 ezer dollar) Majd megveszi mas es emiatt en vesztem el a munkamat:) De a lelkiismeretem tiszta marad:) Ez nekem fontosabb, mint a penz.

FutureFry 2014.09.28. 15:44:26

@Cascabel: Credit kártyáról nem a te pénzedet nyúlják le.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.09.28. 15:47:37

nekem az tetszik, hogy jelenleg azért a legtöbb helyen, legalább a városokban, lehet választani még, hogy az ember ATM-hez megy vagy ügyintézőhöz, önkiszolgálóba vagy piaci kofához, online megrendeli, vagy személyesen végigtapogatja, stb. kinek mi tetszik.
én most szívok. mindig anyáztam azokra, akik azt mondák, nem szabad nyelvtudás nélkül külföldre menni, mert akkor hogy kér az ember egy kiló kenyeret, én meg mindig mondtam, hogy nemár, még Yangonban is van önkiszolgáló, fogom a kenyeret, berakom a kosárba, egy kasszás meg beszkenneli / összeadja.
na most ilyen nincs. venni akarok valamit, akkor megnézem az okostelefonon előtte, hogyan mondják indonézül, mert iszonyú röhejes rendszerben mindenhol kérni kell ezekben a kisvárosi boltokban :-/ engem egyébként azért idegesít, mert úgy megnézném, egyáltalán mi minden van, mi minden elérhető, de még csak be se látok rendesen, utána talán nem bosszantana ennyire, hogy kérnem kell, ha legalább lenne valami fogalmam, hogy van-e egyáltalán sajt vagy csomagolt sonka vagy spagetti vagy mittudomén. :-/ én mindig is utáltam kérni, meg a piacot, hagyjanak békén, a kasszánál szedje el valaki a kártyám és ennyi legyen. most meg kénytelen vagyok szeretni a piacot, mert ott legalább látok mindent kitéve, az összes friss zöldséget és gyümölcsöt. hála a jó égnek, legalább lehúzni senki nem akar, vagy nem próbál, ja mert ez is szívás egy ilyen bolttal, hogy fogalma nincs az embernek az árakról, nem tud ott állni felette és gondolkozni, hogy ennyiért akarja-e egyáltalán.
de egyébként itt se a nyelvtudással van a bajom, nagy kaland, azt a részét meg lehet oldani simán egy kis tanulással meg előre gondolkodással, vagy fennakadás esetén telefonálással.
szóval örüljön mindenki, aki választhat, hogy vásárol, én is választhatok, van nagy Carrefour, ha visszamennék Balira, illetve emlékeim szerint 200 km-re balra is volt egy önkiszolgáló bolt egy másik kisvárosban, végülis nem vagyok sarokba szorítva :-/

2014.09.28. 16:06:30

@FutureFry:
Olyan debit kartya is van, amit Visa-kent is elfogadnak interneten valo fizeteskor. Az az en penzem. Interneten csak prepaid Visa-t hasznalok, amin az en penzem van. Az "igazi" credit cardjaimat (Visa, Master Card) csak hotelben, utazaskor, repulojegy vasarlaskor, kocsi berlesnel hasznalom. Amikor mast nem fogadnak el, se debit-et, se kp-t, se prepaidet.

FutureFry 2014.09.28. 16:22:05

@Cascabel: Ezért nem értem a debit "előnyét". Ha lehúznak (prepaid vagy nem) az én pénzem veszik. Persze lehet, hogy a bank a végén megtéríti a káromat, de addig sem vagyok "pénzemnél". A credit változatban amíg a bank nyomoz addíg nekem nem kell kifizetnem a vitatott terheléseket...
Persze, ha olyan helyen hasznája valaki a kártyát ahol nagy valószínűséggel "lenyúlják" (és visszaélnek vele) akkor esetleg jó megoldás lehet a prepaid verzió (szigorúan akkora összeggel ami a vásárláshoz kell). Jobb megoldás a virtuális kártyaszám + a hozzá tartozó limit beállítása. Sajnos már nem sok társaság nyújt ilyen opciót.
A legjobb viszont ha az ember tudja a kiadásait, chip&pin (credit) kártyát használ, es ha mégis előfordul visszaélés valahogy, Ő maga (vagy a bank) megakadályozza a terhelést. Ehhez SMS (vagy hasonló) értesítés a terhelésekről hasznos lehet.

Smart Lag 2014.09.28. 16:26:33

@Cascabel: "Ezert nem veszem meg azt a glettelo gepet sem, ami 5 ember munkajat kepes elvegezni, mert 5 ember elvesztene a munkajat"

Jó lehet Nálad melósnak lenni!
Amíg csődbe nem mégy...

Az nem lehetne megoldás, hogy vennél mind az 5 embernek egy glettelő gépet és bővítenéd az üzletet? Legalább lenne egy szociálisan érzékeny multi is ebben a gonosz kapitalista világban:)

Giddy Lamb 2014.09.28. 16:26:42

@Dragonlady (now in Indonesia): Elég ha annyit megtanulsz, hogy anjing bakar és már nem halsz ott éhen:)))

DieNanny CH 2014.09.28. 16:29:31

@házelőtthinta:

Ne aggódj a melósokért. A teljes gépesítés nem a te életedben fog bekövetkezni. De még csak nem is 100 év múlva.
Tégy azért, hogy a jelenben TE legyél elégedett.

DieNanny CH 2014.09.28. 16:33:44

@Sütemény1975:

Az, hogy otthon ülve inkább csetelnek, a szülők hibája. Unokatesóm 3 gyereke 18 év alatti. Mindegyiknek saját laptopja van, de csak hétvégén használhatják. (És be is tartják!)
Belegondolva, a mosó-, mosogatógép, porszívó, egyéb gépek lerövidítik a háztartási munkát, hogy ezáltal többet lehessünk az embertársainkkal (gyerekeinkkel).
Ha mértékkel és józanul használjuk, akkor előnyünk lesz belőle.

2014.09.28. 16:41:46

@Cascabel: Mondtam én ilyet? Kérlek, olvasd el, amit írtam, majd értelmezd, utána pedig jöhet a nyugaton is csinálják xy-t. Mintha magamtól nem tudnám. Nőjj már fel, bazze.

2014.09.28. 16:44:01

@Sütemény1975: Neked is ugyanez, mint Cascabel társadnak.

2014.09.28. 16:49:46

A Lenin szoborrol jut eszembe:
Legjobb haveromnak van egy porcelan Lenin mellszobra az iroasztalan, amit roppant irigyelek:) A batyatol kapta Magyarorszagrol, szemetben talaltak a munkasai. Gondoltam magamban, egy olyan szoborert adnek vagy 2-300 dollart:) Most neztem egy hazai site-ot, amin herendi porcean Lenin szobrot kinalnak eladasra, joval olcsobban:
galeriasavaria.hu/termekek/reszletek/porcelan/109069/LENIN-HERENDI-MELLSZOBOR/
Meglepetesemre a Veteran is vannak ilyen targyak:)
De lattam 5 ezerert is:)
olx.hu/hirdetes/lenin-szobor-herendi-porcelan-eredeti-sorszamozott-ID20SxT.html
Gondolom, ennyit megerdemlek, mar csak azert is, mert tavaly ajandekoztam a falucskam templomanak egy Szuzmaria fali szobrot:) A regi elpusztult a II. vh-ban, amikor a templomot felrobbantottak ..... a nemetek:(

2014.09.28. 16:50:15

@házelőtthinta: "Persze,mindenki képezze magát rendítetlenül..szegény pék is féljen hogy jönnek a robotok és egyszercsak utcára kerül...remélem nem kell ilyen világban élnem..ha pedig kell én leszek az első aki szétlő/szétver pár robotot. Nem azért mert ilyen csőlátású vadember vagyok aki nem tud haladni a korral, meg alkalmazkodni, csupán embertársi szolidaritásból, illetve magamért is. Fejlődhet a világ, meg jó dolog a haladás, de ez a gépesítsünk minden egyszerű melót ez nem fejlődés hanem visszazuhanás. Aztán meg ha túl sok melós marad munka nélkül velük mit csinálnak? Belövik őket az első gödörbe? Mert kell a profit margin?"

Ha boldogulni akarsz az életben, akkor nincsen sok választásod a jelenlegi rendszerben. Tanulsz v. nem, de akkor viszont ne várd el, hogy minden az öledbe hulljon. Szerintem te direkt csúsztatsz, és összemosod a szakmunkást, meg a betanított munkást. Előbbire szükség lesz 30 év múlva is, utóbbira meg lehet, hogy nem. Benne van a nevében is, hogy miért nem.

"Nem írtam ilyet hogy csak a melós dolgozik...más jellegű a tevékenységük. És nem a melósok hangoztatják hogy a világ működne mérnökök nélkül is, hanem pont fordítva. A mérnök urak jelentgetik ki teli szájjal hogy semmi szükség már egyszerű melósokra, jönnek a robotok meg a többi."

Más jellegű? Milyen diplomatikusan fogalmaztál. :) A mérnök urak frusztrációt váltanak ki belőled, vagy miért utálod ennyire a szellemi dolgozókat?

2014.09.28. 16:57:52

@Smart Lag:
Magamnak dolgozom, kezzel, semmi gep nelkul. Ugy meg van "muveszi erteke" a munkamnak:) A gepet is magamnak akartam megvenni es alamenni az atlagos arnak. Ugy megkapnek sok munkat es 2x-3x tobb penzt csinalnek, mint most. Ha egy egyszerubb, par ezer dollaros gepet hasznalunk, dupla orat fizet ki erte a ceg.

2014.09.28. 17:00:39

@Dragonlady (now in Indonesia): Irtam neked FB-on, vicces modon pont most mentett meg az ehezestol a Food Panda (nyelvi nehezsegek ide vagy oda, online kaja rendeles kivaloan mukodik errefele :))).

2014.09.28. 17:09:14

@Babette.:
Nem vagyok az, csak megertem oket:)
En mindenkit megertek, jo az empatia keszsegem:)

blackhairlady 2014.09.28. 17:10:06

@Cascabel: Nekem elfogadja a debitet is, azzal vettem meg a repulojegyunket juniusban. Az en debitem eddig mindenhol (online) jo volt, nem is hasznaltam meg a credit kartyamat.

2014.09.28. 17:21:20

@blackhair-lady:
Probaltal mar debittel fizetni hotelben vagy auto kolcsonzesnel? Itt sehol sem fogadjak el, a prepaidet sem. A repulojegyert debittel akartam fizetni a British Airwaysnel kinn a repteren kedden, nem lehetett, csak credit kartyaval.

La Pantera 2014.09.28. 17:27:12

Nagyon érdekes beszámolók voltak. Ulan-Udéről először akkor hallottam, amikor egy volt topmodell életrajzát olvastam évekkel ezelőtt. Irina Pantaeva nagy szám volt a 90-es években. Ő ott nőtt fel és elég jól leírja, milyen volt ott az élet amikor gyerek volt. Ahhoz képest a szocialista Magyarország a szabadság földje volt.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.28. 17:43:03

@Philosoraptor: gondolj bele, milyen idegesito lehet neki, ha raadasul mernoknovel fut ossze:D

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.28. 17:47:29

@blackhair-lady: a mi kartyainkat meg, hiaba volt uk debit, csak creditkent fogadtak el nalatok. Mondjuk jobbik eset, minthogy ne tudtunk volna vele fizetni.

@Mirjam2: Rossz elyre ment hinta, mert tolem majdnem ehenhal, amennyit en a mekibe jarok. annyi penzert sokkal finomabb hamburgert kapok akar egy wetherspoonban is.

jOeker 2014.09.28. 17:53:33

@házelőtthinta:
Off: A tegnapihoz. Egyáltalán nem nézem le azt, hogy a mekiben dolgozol, nekem ezzel semmi bajom én is dolgoztam egy évet mire kijutottam. Nekem azzal volt a bajom, hogy sok a negatív kommented, és szerintem túl negatív képet festettél a városunkról. Tök oké, nem az angyalok városa, bármily hihetetlen tényleg itt is van bűnözés az utcákon annak ellenére, hogy a nyugat része, ezt elismerem, sőt kiemelném tényleg van. De két három kerületet leszámítva nagyon élhető, szerethető város szerintem. Ha a tegnapiaknál megsértettelek akkor azért bocsánatot kérek, a szándék nem az volt.

On: Mind három cikk nagyon érdekes, az egyetemi oktatás miatt az első kötött le leginkább.

Giddy Lamb 2014.09.28. 17:53:42

@Cascabel: Akkor ez így csúsztatás volt, nem miattad veszítené el az 5 glettelő a munkáját, hanem amiatt aki a gépet kitalálta, árulja, megveszi és munkát biztosít számára:) Ez nem mind Te vagy azért!
A másik, hogy a munkáját elveszítő 5 munkásból minimum egy szintén megvenné a gépet, egy elmenne a gépgyártóhoz dolgozni (a konjunktúra miatt növelnék a termelést a gyárban), a maradék 3 pedig elhelyezkedne a szolgáltató szektorban, mivel az a 2 gépes glettelő aki az eddigi keresetének 3x-t keresi a jövőben biztos többet fog költeni a szolgáltatói szektorban, nem zsírozza le a többlet keresetét egy az egyben:)

Sütemény1975 2014.09.28. 18:01:32

@DieNanny [SZ,CH]: persze, nyilvan a szulonek is van felelossege a dologban, de az egesz tini generacio mar maskepp tolti a gyerekkorat, mint mi anno. hiaba zavarna ki a baratom a gyerekeit, hogy menjetek a levegore, jatszani a pajtasokkal, ha nincs kivel.

Chamroe 2014.09.28. 18:02:18

@adg [Au, Darwin]: @Muscari: @DieNanny [SZ,CH]: @puhacica:

Örülök, hogy tetszenek a képek. Tényleg szép és élhető város.
Általában a kölykökről csinálok képeket, ezeket is úgy kellett összevadásznom :)
De most kedvet kaptam egy körúthoz a városban, csinálok majd pár albumra valót, és felteszem őket.

Érdekes, hogy a két év alatt szinte csak olyan ismerőseim lettek itt, akik az ország különböző pontjairól jöttek.

A héten jött fel a bátyám, és már az első nap sikerült állást találnia. Nálunk lakik 1-2 hónapot, amíg a család utána tud jönni. Hát az albérlet vadászat jó műsor lesz :)

2014.09.28. 19:05:24

@Sütemény1975: Már azzal is megelégednék, ha sikerülne értelmezni, amit írok, nem pedig kiforgatni, és cinizmussal írni valami frappánsat. ;)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.09.28. 19:16:14

@Sütemény1975: @Mirjam2: Milyen érdekes ugyanakkor, hogy a kézi munka is felértékelődött, főleg a kézműves tevékenységre gondolok, hány nőnek (és férfinak) ad kiegészítő jövedelmet, hogy egyedi termékeket állítanak elő. Vagy mint a minapi otthon tortát, muffint sütő poszterina is. És érdekes, hogy virágoznak a helyi piacok (most már itthon is egyre több van) is, nem csak az online piacterek.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.09.28. 19:21:33

@DieNanny [SZ,CH]: Én soha nem érem utol magamat a házimunkával. Mert van ugyan mindenféle háztartási gépem, de mint mindenkinek, a lakásunkban nekünk is 15* annyi cucc van, mint mondjuk lehetett a hasonló társadalmi helyzetben élőknek 100 éve...És ugye manapság nem hord az ember egy ruhát addig a testén, míg már magától is megáll :). Szóval 100*annyit mosunk (bepakoljuk a gépbe, kipakoljuk a gépből, kirázzuk, kiteregetjük, leszedjük), vasalunk, hajtogatunk, pakolunk és így tovább :).

qkuc 2014.09.28. 19:29:49

@Cascabel: Érdemes vigyázni, :). Mivel IT biztonsággal foglalkozom és már lopták el a kártyám adatait, kétszer is megfontolom mikor és mit intézek online ... Sajnos muszáj óvatosnak lenni. A volt munkahelyemnek volt egy tökjó oldala, ami összefoglalta mit érdemes pl. egy ATM-en "ellenőrizni".

tanato 2014.09.28. 19:29:51

@Philosoraptor: Ha igazak a pletykák hogy megvan Hinta fb. profilja/nekem is megküldték/akkor ő felsőfokú végzettségű.Ha viszont így van akkor hatalmas szélhámos és jókat kacag itt vagy 100 emberen, hogy meg tudja őket vezetni.

tanato 2014.09.28. 19:35:46

@házelőtthinta: Figyelj te tényleg felsőfokú végzettséggel Mekizel?
Ha igen miért nem próbálkozol a saját végzettségednek megfelelő munkát találni.
A robotizálástól meg elvileg nem csökkenhet a munkához való jutás csak átrendeződik.pl. a szolgáltatás,védelem,sport és nem utolsó sorban eü.-területre ahol per pillanat óriási munkaerőhiány van legtöbb helyen.Na meg csökkenhet a napi és heti munkaidő is.Persze ez nem a tőkés munkáltatók érdeke,de azért vannak kitalálva szakszervezetek meg az államhatalmi szervek hogy ellensúlyként szolgáljanak a tőkés profitérdekeknek.

qkuc 2014.09.28. 19:38:27

@FutureFry: Tényleg, ott van már olyan kártya, amin nincs mágnescsík? Itt ugye a szuper SEPA projekt keretében most már minden kártya csipes, de a mágnescsík még rajta van, de már nem sokáig, :D.

DieNanny CH 2014.09.28. 19:40:13

@tanato:

Nem felsőfokú. Érettségije van.

blackhairlady 2014.09.28. 19:42:48

@Cascabel: Igen, szinte mindig azzal fizetek. Augusztusban Dallasban voltunk, a debitemmel fizettem a szallodat. Lufthansa szinten elfogadta. Autot meg sosem kolcsonoztem, azt nem tudom.

Muscari 2014.09.28. 19:42:53

@Cascabel: nekünk is van egy kis Lenin mellszobrunk, valami 25 euróért vettük Moszkvában. Meg a harmincas években készült, a ferjem szerint különleges. Hogy most mennyit ér azt nem tudom.

DieNanny CH 2014.09.28. 19:45:45

@tanato:

Még mondta (írta) is, hogy két egyetemről is kirúgták, vagy ő hagyta ott... Valami ilyesmi.

blackhairlady 2014.09.28. 19:45:51

@tildy[UK]: Tehat utolag keleltt otthon visszafizetnekd az itt koltott penzt? Ez erdekes.

Muscari 2014.09.28. 19:47:34

@Cascabel: Európában sem fogadják el autokolcsonzesnel a debitet, mi pont ezért csinaltattunk tavaly credit cardot. Hotel foglalasnal viszont sima ugy, mindig debittel fizetek.
Autonal szerintem azért, mert depozitot fizetsz, es az valamiért más megítélés alá esik.

2014.09.28. 19:48:41

@tanato: Persze, hogy vetít. De azért sokan tisztában vannak ezzel, és poénból belemennek a játékba. Sokszor kiesik a szerepéből a Hinta, azért is gondolom, hogy ő itt valami szerepet ad elő. :D

Muscari 2014.09.28. 19:50:42

@tildy[UK]: sok magyar kártyát is creditnek ismernek fel pl Európában, sokan azzal fizették a depozitot az autokolcsonzesnel. Mondjuk az OTP-re nincs is rairva, hogy debit.

tanato 2014.09.28. 19:51:35

@DieNanny [SZ,CH]: Akkor hamis a róla keringő fb.profil,azon az van hogy Uníversity of......../egy vidéki város egyeteme/És egy olyan végzettség amit nem lehet középiskolában szerezni.És nem is egy büfészak,nyugati munkavégzés szempontjából.
Akkor mégse ő az ő.Egyébiránt a stílusa ,intelligenciája alapján is jobban el tudom képzelni felsőfokú végzettséggel,mint betanított munkásként.Én emberekkel foglalkozom mindenféle rétegből,ezért is gyanús pl. Digger is nekem.Én nagyon soki bet. munkást,meg szakmunkást is ismerek napi szinten Hinta is meg Digger is több mint ők.Persze elismerem kivétel erősíti a szabályt.

tanato 2014.09.28. 19:52:31

@DieNanny [SZ,CH]: Ha viszont kirúgták miért írja bele a profiljába a végzettségét?

Majda 2014.09.28. 19:57:09

@DieNanny [SZ,CH]:
"Belegondolva, a mosó-, mosogatógép, porszívó, egyéb gépek lerövidítik a háztartási munkát, hogy ezáltal többet lehessünk az embertársainkkal (gyerekeinkkel)."

Ez amúgy nem teljesen igaz, pl a mosógép valójában nem rövidít ahhoz képest, amikor még egyáltalán nem létezett, mert megváltozott az emberiség életmódja jelentősen. Korábban jóval kevesebb ruhájuk volt az embereknek, viszont a többség több napon keresztül használta azokat, mielőtt mosásba mentek volna. Egy nagyobb (akkor normál méretű) család heti mosása simán belefért volna egy mai mosógép egyszeri mosásába. Ehhez képest ma a legkisebb családban is heti többször, nagyobb családoknál akár napi többször is megy a mosógép. Persze jóval kevesebb munka betenni meg kivenni a ruhákat, mint konkrétan kimosni, de ha a teregetést, vasalást is hozzászámítod, egy mai háziasszony simán több időt eltölt a család ruháival, mint anno a heti egyszeri fél-egynapos kézi mosással.

Amúgy tudom, hogy ezt nem minden háztartási gépre lehet elmondani, de a mosógép elég régi már, hogy nemcsak a közvetlen, hanem a hosszabb távú hatását is lehet már látni...

FutureFry 2014.09.28. 20:00:23

@qkuc: Lehet, bár nem valószínű (nem sok helyen lehet csipes leolvasót látni). Plusz a legtöbben kártyán még mindig nincs csip, csak mágnescsík. Bár volt olyanom amin volt csip régen (sok-sok éve) aztán megújításkor már leszedték róla (gondolom mert sehol sem lehetett használni, meg talán nem is volt szabványos akkor még, nem érte meg a banknak...).

Egyénként a bankok most már "nyomják a csipet", 2015 októberére a legtöbb kártyán állítólag lesz "EMV" (azaz csip):
en.wikipedia.org/wiki/EMV
Persze főleg azért, hogy át tudják hárítani a visszaéléssel való felelősséget az eldóra... Amit az EU-ban már 2005-a megtettek, szóval csip ügyben csak 10 évvel van amerika lemaradva (És hamár, akkor talán érdemesebb lenne egyből az NFC alapú fizetésre átállni (mint amilyet az Apple Pay is használ)).

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.28. 20:02:21

@blackhair-lady: nem-nem. Tobb -uk debit, ra is van irva, hogy debit- kartyat el sem fogadott, a prepaid debitet csak creditnek fogadta el. Es kb kokorszaki modon mindenhol magnescsikos megoldas volt, paypass csak elvetve, 10-bol 1 helyen. A legviccesebb az volt, mikor a chipolvasonak ott volt a hely, de nem, akkor is magnescsik.

Igy vegul -mert legalabb mukodott- credittel meg a prepaiddel fizettem, elobbinel -mint crediteknel altalaban- utolagosan fizetek , igen. De az sem volt semmi, a prepaid szolgaltatoja azt irta, ingyen veszek fel kp-t vele az |SA-ban, ott meg tobb bankautomata is kiirta, hogy egy fenet, 3$. Igy vegul nem is vettem fel.

Prepaidet azert vittem, mert az nem szamol fel pluszkoltseget vasarlaskor, mig az osszes debitem chargol, 150 fontos koltesre pl 4 fontot.

fasor6 2014.09.28. 20:14:58

@DieNanny [SZ,CH]: Ma Londonban es Del-Angliaban 22 fok. Meg tegnap is. Persze ez estleges es kiszamithatatlan, de most itt meleg van.

qkuc 2014.09.28. 20:17:15

@FutureFry: Anno tapasztaltuk, hogy elég sokszor volt gond a csipekkel (banki panaszlevelek, :D), főleg Dél-Amerikában és valamiért Spanyolországban. Nem gondolna rá az ember, de indulás előtt érdemes utánanézni, vajon tudja-e a kártyáját használni külföldön.

Ami érdekes lesz, ha tényleg leveszik, akkor a világ felán az ATM-ek/POS terminálok nincsenek felkészítve a csipek olvasására ...

Az egyetlen kínos dolog a mostani csipes kártyákkal, hogy ugyanúgy rajta van a mágnescsík, tehát minden terminálnál óvatosnak kell lenni, amiben be van építve a mágnescsík leolvasó ..., :D.

FutureFry 2014.09.28. 20:31:50

@qkuc: Kell a mágnescsík a kártyákra (Észak Amerikában legalább is) mert itt nagyon elvétve van csak csip olvasó. Lásd @tildy[UK]: hozzászólását.

De nekem nem gond Európában sem csak mágnescsíkos kártyát használni, eddig mindenhol elfogadták (na jó volt egy jegyautomata Londonban valahol, amelyik nem). Persze kevésbé biztonságos, de mint fentebb írtam nem az én pénzem ha lopják (igaz attól még bosszúságot/ügyintézést okozhat).

puhacica 2014.09.28. 20:42:55

@DieNanny [SZ,CH]: @tanato: kíváncsivá tettetek így rákerestem a fb oldalára. valóban, felsőfokú intézmény is meg van adva, de odaírta, hogy "egykori tanulója", szóval így bármi lehet. egy biztos, profi a srác. profin hinti a hülyeséget. :D ezek után egy szavát se veszem komolyan! :D

tsabus UAE 2014.09.28. 20:52:32

Számomra egyértelmű, hogy miért jobb az online vásárlás: az információ miatt. Nyilván ezt a komolyabb árucikkekre értem és nem a kiflire, kakaóra. Az a tapasztalatom, hogy a normál üzletben legtöbbször nem találom az eladót, vagy ha igen, akkor kiderül, hogy egy bamba, inkompetens, balf@sz. Így már nem is valószínű, hogy vele beszélem meg kis életem nagy eseményeit, szóval az "emberi kapcsolat" itt kihúzva. Neten meg pontosabb infók vannak, amik alapján (akár egy gyors összehasonlítás után) könnyebb jó döntést hozni.
Itt csatolnék rá a gépesítés és ipari forradalom témára is. Ha a gépek jelentette konkurencia elmaradása miatt nem lesz kényszer az egyéni fejlődésre, akkor az "alja" munkát végzők 500 év múlva is úgy kezdenek egy mondatot, hogy "hallod?" és a társadalom legalján lévők akkor is az orruknál fogva lesznek vezetve a politikusok által, mert egy egyszerű logikai művelet elvégzése is meghaladja a képességüket. Az én vízióm a jövőről, ennek az ellentéte. Én azt szeretném látni, hogy Hinta távoli leszármazottja, aki űrkubikos a Marson, miközben kiemel gépével egy sok köbkilométeres darabot a földből, lediktál egy üzenetet a parlamenti képviselőjének, amiben rámutat bizonyos érveléstechnikai hibákra, valamint fel nem tárt összefüggésekre hívja fel a figyelmét. Mellette pedig hipertér fizikát tanul, mert ciki évekig kubikosnak lenni. (Nem pedig nyekereg, hogy bunkók a marsiak, mert lenézik a szegény földit és ez egyébként is egy szar bolygó, mert itt a rokona kráter-albérletének reaktora alatt kell meghúznia magát, stb...)
Szóval, tőlem jöhetnek a gépek...

M. Péter 2014.09.28. 20:59:45

@Muscari: Sok helyen lehet debit kártyával is kocsit bérelni, csak meg kell nézni a feltételeket. Hitelkártyával persze tényleg egyszerűbb.

qkuc 2014.09.28. 21:08:14

@tsabus [PL to UK]: Hasznos az online vásárlás, csak kell kellő elővigyázatosság, ;).

tsabus UAE 2014.09.28. 21:14:24

@qkuc: Kb. 7 éve nagyon aktívan vásárolok a neten. Ez alatt az idő alatt, egy kocsi árát költöttem el, sok száz tranzakcióban. Volt 2 garanciális problémám (80 USD - 20, mert az egyik megoldódott) és most van egy kérdőjeles dolog, ahol nem érem el az eladót (75 USD). Ez sokkal jobb arány, ha azt számolom, hogy a hagyományos boltokban hányszor vágtak át, illetve hányra rá se jöttem...

M. Péter 2014.09.28. 21:24:50

@Philosoraptor: Nam csak a kelet-európaiak. A címkék cserélgetése nyugaton is megtörténik. Volt egy brit házaspár, akik ismételten felhasználtak egy Tesco clubcard kupont az autamata pénztárosnál, ahelyett hogy bedobták volna nyíláson, ahogy kell, és a nevük alapján nem tűntek bevándorlóknak. A zsemlés trükknél sokkal fejlettebb az, hogy az ember vesz pl. egy karfiolt, amelynek a súlya nem fix, hanem egy bizonyos tűréshatáron belül van, és "véletlenül" beleejt egy csomag elemet vagy borotvapengét is a szatyrába.

qkuc 2014.09.28. 21:32:22

@tsabus [PL to UK]: A neten elég csak egyszer nem elég szemfülesnek lenni és egy fájóan üres bankszámla marad hátra, :). Vagy kártalanítanak, vagy nem. Most már vannak olyan esetek, amikor a kártyatársaság is megtagadja a kártalanítást, mert nem voltál kellően "gondos", és a bank is elutasítja a kárigény kifizetését. Nem véletlenül mondom, kell az elővigyázatosság, és leginkább az online bonyolított tranzakcióknál (kártyás fizetés), netbankoknál (legyen sms engedélyeztetés, értesítés, stb.). Egyre többen utaznak a pénzedre, és mellette a digitális "énedre", hogy visszaéljenek vele ... Nem véletlenül kapott a fél szakma szívgörcsöt áprilisban (Heartbleed bug) és múlt héten (Shellshock/Bash bug), olyan sérülékenységek buknak ki, amikkel nemcsak a te pénzed lovasítják meg, a legnagyobb bankokat (akik azért raknak pénzt az IT biztonságba) nyomják fel, vagy mondjuk a NATO-tól lopnak dokumentumokat. Tavaly a ZeuS trójaival magyar bankok és ügyfelek buktak el többszáz millió (!) forintot és nem mindenkit kártalanítottak. Oda kell figyelni, na.

tsabus UAE 2014.09.28. 21:39:37

OK, az nyilván alap, hogy az ember megteszi az alapvető óvintézkedéseket, hogy ne tudják leüríteni a számláját. Pl. limit beállítása, vagy csak online fizetésre használt kártya, ami annyival van mindig feltöltve, amennyit fizetni akarsz. Aztán még ezt lehet kombinálni azzal, hogy közbeiktatsz egy szolgáltatót, amelyik elrejti a kártyád adatait (PayPal, Skrill, etc.). A fenti óvintézkedések miatt nem is volt ilyen gondom, a szolgáltatások/áruk kifizetése után.

qkuc 2014.09.28. 21:45:31

@tsabus [PL to UK]: Az a gond, hogy ez nem mindenkinek alap, :). Főleg, hogy sokszor elhallgatják a cégek, hogy feltörték a rendszereiket (pl. VISA, MC, Amazon, NASA és nagyjából minden nagyobb bank, ami a világon létezik).

Nem kívánok itt a netes Luther Márton lenni, de úgy érzem nem árt terjeszteni az "igét", :). Túl sok sztori van a tarsolyomban, sokszor vétlen károsultakkal, :(.

blackhairlady 2014.09.28. 21:45:40

@tildy[UK]: Szoval levonhatjuk a tanulsagot, visszamentel az idoben, ha nem is kokorszakba de a sotet kozepkorba:)))
Egyebkent nem ertettem az elso reszet ahozzaszolasodnak, de ez valoszinuleg azert van mert keveset tudok a debit-credit katyak eleterol.
Newkem annyi van meg, hogy a debittel fizetesnel a szamladrol vesz le penzt kozvetlenul, ha credittel akkor pedig megelolegezi neked a bankod es utolag fizeted. Tehat ebbol nekem az lenne logikus, hogy amikor creditkent ismerte fel fizeteskor a gep, akkor azt utolag kellett kifizetned.

Valyon Angliaban hogyan fogadjak el az uzletek a kulfoldi bankkartyakat?

tsabus UAE 2014.09.28. 21:47:58

@qkuc: Francba... Írtam választ, de eltűnt. A lényege, hogy alap dolog úgy beállítani mindent, hogy egy kártyás vásárlás adatainak lenyúlása után ne tudjanak mindent vinni (pl. limit megadása). Aztán még ott vannak a szolgáltatók, mint PayPal, vagy Skrill, stb., amelyek elrejtik a kártyád adatait a vásárló elől.
Ha egy vírus/trójai/féreg el tudja lopni a pénzed a banktól, azért nekik kell helytállniuk.
Nekem titkosítva vannak az ilyen jellegű adataim, tehát legalább megizzasztom a pénzemre pályázókat... :-)

qkuc 2014.09.28. 21:48:40

@qkuc: Kiegészítés, sokszor elmondják, de ki tudja hányszor nem, hazai banokból kiindulva. Vagy az események után jóval később, mint kellett volna. Hányan hallottak a tavalyi netbankos lopásokról? Szerintem nem sokan, csak az érintettek ...

tsabus UAE 2014.09.28. 21:49:03

@tsabus [PL to UK]: Erre most megjelent és kétszer gépelgettem. Nem az én napom...

blackhairlady 2014.09.28. 21:52:19

@M. Péter: Vagy peldaul az organic termeket normalnak uti be. Elottem bukott le egy no, ahogy hallottam a beszelgetest, mar figyeltek, biztos nem az volt az elso esete.
Csalok mindenhol vannak.

qkuc 2014.09.28. 21:57:33

@tsabus [PL to UK]: Nem állnak, tapasztalat. Nem nevezem meg a hazai bankot, de elutasították a kárigényeket. Mondván, észre kellett volna venniük, hogy a felület nem teljesen ugyanaz, vagy lassú a tranzakció, vagy nem volt beállítva sms értesítő (ami külön fizetős szolgáltatás). A bank sem akar fizetni és mindent megtesz, hogy ne is kelljen.

Nem biztos, hogy megizzasztod, :D. Paypal accountokat is törtek már fel, :). Biztonságos rendszerek nincsenek, :).

A cikk a Paypal kétfaktoros authenikációjának a hibájáról és kihasználásáról szól, és volt még pár:
www.slate.com/blogs/future_tense/2014/08/05/paypal_s_two_factor_authentication_is_vulnerable_to_a_hack.html Attól függ, hol lépnek be a "kommunikációba".

Az emberi elme nagyon kreatív, ha mások pénzét kell megszerezni, :D.

Szóval, legyetek óvatosak, szemfülesek és körültekintőek, :).

blackhairlady 2014.09.28. 21:59:59

@blackhair-lady: A "valyon" termeszetes vajon meg mielott:)

qkuc 2014.09.28. 22:00:33

Na, mára elég, meg egyébként is, nem pozitív tulajdonság kéretlenül észt osztani, :D. De gondoltam kicsit felhívom a helyi közönség figyelmét.

2014.09.28. 22:09:12

@M. Péter: Nem is mondtam, hogy az egész világon csak a kelet-európaiak szeretnek lopni. :)

blackhairlady 2014.09.28. 22:11:02

@qkuc: En reszemrol szivesen olvastam a felvilagositast, fajoan keveset tudok a bankkartya vilagrol, pedig tenyleg erre fele halad a vilag. Ezzel is sokan ugy vagyunk, hogy velunk nem tortenhet meg ami masokkal, aztan ha uresen tatong a bankszamla, akkor foghatjuk a fejunket de mar keso.

qkuc 2014.09.28. 22:21:03

@blackhair-lady: Ha gondolod, összeszedhetek pár "hasznos jó tanácsot", :). Nekem egyszer lopták el a kártyaadataim, de még mielőtt baj lett volna, le is tiltották. De járhattam volna rosszabul is ... Egy preparált ATM-en keresztül, már akkor gyanús volt, hogy akad a (dombornyomott) kártya. Na ilyenkor azonnal szólni kell a kirakott telefonszámokon és ha nem is kéred a tiltást, de érdemes a pénzt zároltatni.

Amikor auditor voltam, akkor elég sok hajmeresztő technikáról "hallottam", köztük nem egy-kettő facepalm effektust váltott ki, annyira nyikvánvaló és egyszerű volt. Mégis csalások sorozata kellett hozzá, hogx rájöjjünk a cselre ...

Simon Hasonmasa (TW) 2014.09.28. 22:25:15

@qkuc:
Erdekes volt. Koszonom. De, ha mar itt vagyunk, mit kell tennie egy egyszeru felhasznalonak?
Mert az, hogy legyen korultekinto, az nagyon tag fogalom. Ma mar az eletunk nagy resze a neten zajlik. Hogyan legyunk korultekintoek?

M. Péter 2014.09.28. 22:29:16

@qkuc: Ha készpénzt lopnak el, akkor viszont garantáltan nem fognak kártalanítani, bitcoin esetében sem.

Simon Hasonmasa (TW) 2014.09.28. 22:29:28

@qkuc:
Nekem is szolt mar a bankom, hogy telefonfeltoltes tortent a kartyammal Bristolban. Ok szoltak, csereltek a kartyam es megteritettek a kart. En csak statisztaltam. Azota sem ertem. Plane, hogy vigyazhatnek jobban.

qkuc 2014.09.28. 22:43:02

@Simon Hasonmasa (Roch): No, akkor holnap, ha lesz időm, összeszedek egy kis listát, :).

Ami alap:
- Bankok sosem kérik a jelszavad levélben/telefonon. Ha olyan levél jön, amiben egy link van és azt kérik nyisd meg, az tuti adathalász oldalra visz.
- Az ATM-eket érdemes "ellenőrizni", nincs-e álbillentyűzet, a kártyanyílás könnyen elválik-e (kis ketyere van-e berakva), ehhez van egy nagyon jó banki útmutató, majd berakom valahova, :).
- Ha van chip a kártyán és van arra felkészített olvasó, akkor ne engedd, hogy a mágnescsíkot használják
- Netbankon legyen SMS kódos és tranzakcióknál sms engedélyezés beállítva. Valamint a tranzakciókról (utalás, vásárlás) is érdemes SMS üzeneteket kérni.
- Kerüljük az 1111 jellegű PIN kódokat, a neten van egy top 20 használt PIN kód lista, abból egyiket se válaszd, :D
- A számítógépek rendszeresen legyenek vírusírtva, legyen naprakész tűzfal és legyen bekapcsolva
- Rendszeresen jelszót kell cserélni, legalább nyolc (de inkább több, 10+) karakterből álljon kisbetű, nagybetű, különleges karakterek. Kerüljük az "értelmes" /szótári szavakat, neveket, stb.

Folyt. köv.

qkuc 2014.09.28. 22:51:14

@Simon Hasonmasa (Roch): Jellemzően a bankok a jobb megijedni, mint félni vonalat követik és ez nem gond, csak szóljanak, :). Egyébként szoktak, plusz írásban is értesítenek. Csak engem a bankos kollégám privát számról hívott és azt nehéz visszahívni, :D.

Alapvetően törekednek rá, hogy a pénzed biztonságban legyen és sok csalásmegelőző munkatárs és alkalmazások "őrködnek", de ez nem mindig elég. Kínos, ha rést találnak a pajzson és drága a kártalanítás (ha hajlandóak rá).

qkuc 2014.09.28. 22:52:22

Ú, no tényleg megyek, főleg, hogy OFF cunamit tartottam, :D. *Bocsesz*

Simon Hasonmasa (TW) 2014.09.28. 22:55:46

@qkuc:
Koszonom es bizonyara hasznos lesz masok szamara is a felvilagositas.
ATM-ekkel kapcsolatban mar elovigyazatos vagyok.
Banki biztonsag tekinteteben az otthonit sokkal jobbnak erzem, mint az ittenit.
Az ugyem ota csak iOS-t hasznalok bankingra.

2014.09.28. 23:04:56

@tsabus [PL to UK]:
"Számomra egyértelmű, hogy miért jobb az online vásárlás: az információ miatt."
Az, hogy az informaciot megszerzi valaki az internetrol meg nem azt jelenti, hogy ott is vasarol. En is informalodok, eleg alaposan, reszletekbe menoen az interneten, ha venni akarok valamilyen "kutyut". Ha minden parameter egyezik, ami a szamomra fontos (pl. USB 3.0, HDMI kimenet, ar, stb) akkor elmegyek az uzletbe, es megveszem. Elotte azert megnezem, melyik uzletben van sale-en:) Igy vettem par napja egy masodik ASUS T100-as tabletet a Memory Expressnel kp-ert, ajandek lesz:
www.memoryexpress.com/Products/MX48638
Ha elromlik ido elott vagy meggondolom magamat, visszaviszem oda, ahol vettem:) Online vasarlasnal ez egy kicsit macerasabb es idoigenyesebb azert.

blackhairlady 2014.09.28. 23:11:39

@qkuc: en nagyon orulnek neki, szerintem masoknak is hasznos lehet. Koszi elore is, ez nagyon rendes toled.

Simon Hasonmasa (TW) 2014.09.28. 23:11:53

@Cascabel:
Ez is igaz, meg soha semmit nem kuldtem vissza amit online vettem.

2014.09.28. 23:18:56

@FutureFry:
"Kell a mágnescsík a kártyákra (Észak Amerikában legalább is) mert itt nagyon elvétve van csak csip olvasó."
En is E-Amerikaban elek, de itt evek ota nem lattam vagy tapasztaltam, hogy hasznaltam volna a magnes csikos leolvasast ugy bankokban vagy uzletekben. Ez talan azert van, mert Kanadaban csak 5-6 orszagos bank van es ezek kozul legalabb egynek meg a legkissebb faluban is van fiokja es a lakossag 80 %- anak van naluk szamlaja, nem ugy mint az USA-ban, ahol kis millio helyi bank is van.

FutureFry 2014.09.28. 23:39:16

@Cascabel: Ezek szerint nem figyeltem a leolvasó (POS) terminált elég figyelmesen, merthogy Kanadában (is) mindig a mágnescsíkos fizetést kell, hogy válasszam... Mindenesetre délebbre a chip&pin még (?) nem opció. Egy kalap alá vettem Kanadát és az USA-t, pedig mint tudvalevő Kanada amerika sapkája* (vagy inkább tuque-ja?)

* cdn.someecards.com/someecards/usercards/MjAxMy0yNDljMTI4Y2JhZjRjODJm.png

FutureFry 2014.09.28. 23:45:13

@blackhair-lady: "Angliaban hogyan fogadjak el az uzletek a kulfoldi bankkartyakat?"
Nincs probléma az amerikai kártyákkal - legalább is amig van mivel leolvasni a mágnecskíkot. Egyes helyek (pl. Harrods) még azt a szívességet is megteszik, hogy ha kéred pl. USD-ben terhelik (igaz nem tudom milyen árfolyamon váltva). Sajnos sok kártyatársaság akkor is rátesz váltási költséget, de van olyan amelyik nem - sőt még akkor sem ha nem USD-ben történik a vásárlás. Persze az árfolyammal lehet(ne) akkor is trükközni, de amennyire én tapasztaltam elég jól váltják.

M. Péter 2014.09.29. 00:57:22

@FutureFry: Nagy lehúzás, amikor előzékenyen a vásárló saját valutájában terhelik meg a kártyát (Dynamic Currency Conversion), tapasztalatom szerint kb. 6%-ot számolnak fel. Brit hitelkártyák 2% és 3% közötti jutalékot szoktak felszámolni, de külföldön azt a kártyámat használom, amelyik nem számol fel külön jutalékot, hanem a Mastercard hivatalos árfolyamát használja.

Muscari 2014.09.29. 01:04:34

@tanato: hidd el, Digger 100%-ban igazi, letezo markolos :-)

@Chamroe: az nem zavar, hogy a neved látszik? Ez azert nem használom a Google - nek ezeket a szolgáltatásait, mert engem nagyon.

Muscari 2014.09.29. 01:13:40

@blackhair-lady: minden gond nélkül, mi elfogadunk American Expresst is pl. Rengeteg amcsi lakik a környéken, ahol dolgozom, a tipben mindig van jopar egycentes :-)

Muscari 2014.09.29. 01:20:08

@qkuc: ez nagyon jó, irhatsz még ilyen hasznos tanácsokat.
Nekem pin sentry device-om van online utalashoz, az elég biztonságos?
Sms-t a magyar Raiffeisen-nel hasznalunk csak, itt nem is volt ilyen opció.

Muscari 2014.09.29. 01:23:11

@Simon Hasonmasa (Roch): en is vigyázok a bankautomatakal. Azt tudja valaki, hogy mi az a zöld bigyó, amit egyre több helyen látok a kartya bedugo nyílásban? Mert az nekem biztonságosnak tűnik.

wuaaa 2014.09.29. 01:43:26

@Muscari: "Európában sem fogadják el autokolcsonzesnel a debitet, mi pont ezért csinaltattunk tavaly credit cardot."

Ez nem igaz. Én mindig debit kártyát használtam eddig európai országokban autóbérléshez és még csak egy fél szóval se említettek soha sehol semmit.

blackhairlady 2014.09.29. 04:36:01

@Muscari: Hu de skot amcsik elnek arra feletek:))
Mi mindig kp-t hasznalunk ha kulfoldon vagyunk, nem szoktunk semmit kartyaval fizetni.

montroyal ( CAN qc) 2014.09.29. 04:48:28

@blackhair-lady: én is .. autokolcsonzest ,repjegyet ,szallodat mindent ..kell a kartya de a vegen kp-val fizetek .... nekem muszaly en nem csekkre dolgozok en is csak kp fogadok el ...

tanato 2014.09.29. 07:08:30

@Muscari: Igen ,te ismered személyesen.

DieNanny CH 2014.09.29. 07:41:56

@tsabus [PL to UK]:

Kráter-albérlet... :-DDDDDDDDDDDD
Nagyon jól összefoglaltad a távoli jövőt!

2014.09.29. 08:12:09

@qkuc: En mindezeket ugy probalom kivedeni hogy a fo szamlamhoz nincs bankkartyam egyaltalan, csak ket kulonbozo kisebb szamlahoz amiken korlatozott osszegeket tartok, mindig annyit amennyi kb. kell a kovetkezo nehany hetben - ez altalaban nem tobb parszaz fontnal. Ha nagyobb dolgot veszek, pl. repulojegyet, azt a tranzakcio elott max. par nappal szoktam atutalni a fo szamlamrol. Nyilvan ez a rendszer sem tokeletes, de mar sok eve mukodik nekem es meg nem vesztettem penzt.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.29. 08:18:02

@tanato:

Nincs felsőfokú végzettségem. Fel van tüntetve a profilomban hogy jártam egyetemre. Ennyi az egész. Az évszám is oda van írva hogy mettől meddig.De inkább leveszem tényleg, mert megtévesztő :)) Ha megfigyeled ott virít a mekkencs is mint melóhely :)) Büszke vadként vállalom az intézményem :)

@puhacica:

Ahogy gondolod. Én csak az igazságot kínálom. Se többet, se kevesebbet.

@Mirjam2:

Milyen évtizedek? Kb 2 éve sütögetek hamburgereket.

@DieNanny [SZ,CH]:

Kirúgtak, ott hagytam, szerintem teljesen mindegy. Kirúgtak amúgy hivatalosan. Valami 3 félév alatt nyomtam vagy 6 kreditet összesen. :) Talán komolyabban kellett volna venni azt is. Talán az életet is komolyabban kéne. De nem érdekelnek ilyen kicsinyes dolgok. Egészség legyen a többi le van szarva!

LyukasBogrács 2014.09.29. 08:18:02

@diggerdriver:
"Tudom hogyan működik a turbó és miért kell leállítás előtt alapjáraton néhány percig járatni."

Nagy hulyenek kell lenni, hogy ezt valaki ne tudja.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.29. 08:18:02

@Muscari:

Mennyi jattot szedsz össze átlagosan? Ha már azt mondtad hogy sokkal különbebb mint egy meki.

tsabus UAE 2014.09.29. 08:55:20

@Cascabel: Nyilván, nem vagyok a pénztárcám ellensége és ha hagyományos boltban olcsóbban kapok valamit, akkor ott veszem meg. Csak ez nem jellemző. A garancia, Európán belül, nem egy nagy probléma. Ez inkább a kínai cuccok esetén fájdalmas. De, mint írtam, eddig csak kétszer volt ilyen gondom. Mi több, a meg nem oldott garanciális ügyem tárgya is működik, csak kicsit gyengébben, mint vártam.
Jellemzően 100 Dollár alatti termékeket veszek csak a kínai vebáruházakban és ezek a hazai árakhoz képest minimum 40-50%-kal olcsóbbak voltak. Ez akkor is tiszta haszon, ha a sok száz közül, az egyik helyett egy téglát küldenének.
Nagyobb értékű termékeket meg olyan helyen veszek, ahol létezik valami védelem a vásárlók számára. Pl. ha úgy tűnik, lelépett az eladó a pénzzel, akkor visszakapom a vételárat (pl. Aliexpress).
Az igazán nagyértékű dolgokat pedig csak EU-n belülről érdemes venni, mert a kívülről érkezőket sokszor a csomagküldő automatikusan levámoltatja és vámmmal, áfával már el is vész a tengerentúli árelőny (nem mindig).
Szóval, nekem ez jött be eddig.

tanato 2014.09.29. 09:00:10

@házelőtthinta: Be kéne tán fejezni az egyetemet.

tanato 2014.09.29. 09:06:00

@házelőtthinta: Haza kell menni ,befejezni a képzést és nem a neten lógni majd egész nap.Úgy nem fog menni a tanulás.

qkuc 2014.09.29. 09:10:08

@Mirjam2: Teljesen jó szisztémád van, :).

qkuc 2014.09.29. 09:14:34

@M. Péter: Ha a magam példáját veszem, egyszerre nincs 10 e ft-nál több nálam. Míg a számlán ennél lényegesen többet tartok, mint írtam, vagy térítik, vagy nem, :). (Bááár, hogy ez országonként és bankonként más policy-t jelent az tuti, hogy erre van-e szabályozás, nem tudom. A kártyatársaságoknak van, és használják is.) És akkor is megfújhatják, ha nem vagyok törzsrendelő a neten, de akkor is használom a kártyát, netbankolok, stb. Szóval én inkább mindkettőre ügyelek ( megtakarítási számla és betétlekötés), hogy lehetőleg én szórhassam el a pénzem, ne más, :D.

qkuc 2014.09.29. 09:27:38

@Muscari: Biztonságosabb, mintha csak egy egyszeri jelszó lenne, viszont itt is fontos a gépek "karbantartása", a biztonsági frissítések telepítése (oprendszer, böngésző), naprakész vírusdefiníciós adatbázis legyen a masinán és fusson a víruskereső, minél gyakrabban.

Érdemes ezt a cikket átfutni, van pár hasznos tanács benne a PIN sentryvel kapcsolatban: www.thisismoney.co.uk/money/saving/article-2096060/Hackers-crack-new-online-banking-security-putting-25m-people-risk.html

Muscari 2014.09.29. 10:42:04

@wuaaa [nor]: ahol mi kolcsonoztunk tavaly Szicíliában ott a honlapon külön ki volt hangsúlyozva, hogy se debit card se cash nem jo. Nem akartuk megkockaztatni hogy autó nélkül maradunk. Ja, ez a Budget volt es az Autoeurope oldalán keresztül foglaltam le.
Azt gondoltam, hogy ez egy általános szabály.

Persze Magyarországon még a depozitot is kp-ben fizettuk, mikor kolcsonoztunk, de hat Mo. specialis eset.

Muscari 2014.09.29. 11:03:25

@házelőtthinta: a jatt az minimális, talán 15 font havonta. A fizetés viszont magasabb, mint a Mekiben es a munkakorulmenyek is sokkal jobbak. A vásárlókrol nem is beszélve : Mekibe itt a legalsó osztalyok jarnak csak, rengeteg a primitív ember, míg a mi kavezonk "menő" ha szabad ilyet mondani.

Nem véletlen, hogy a Mekibol szoktak hozzánk atjonni és nem fordítva. Meg persze ide jobb nyelvtudas is kell, mert beszélgetni kell a vásárlókkal.

Előttem most két út áll. Vagy lehuzok még egy - két évet itt es üzletvezető leszek (az már jó fizetés, de sok stresszel jár és még többet kell dolgozni) vagy tovább lépni valahova. Még nem döntöttem el, mi legyen.

Muscari 2014.09.29. 11:10:18

@qkuc: koszi, a virusirto az alap, meg a frissiteseket is telepitjuk. Idonkent ujra is szoktuk a gepet telepiteni, sajnos muszaj.

qkuc 2014.09.29. 11:49:11

@Muscari: Na, ez nem a reklám helye (ergó, el lehet tekinteni a banktól, de hasznos az összefogaló), de éppen a nyakunkon pörög egy új "kis" sérülékenység és csak este lesz időm még kiegészíteni a tudásbázist, :).

www.erstebank.hu/hu/maganszemelyek/bankkartyak/atmek-biztonsagos-hasznalata
www.erstebank.hu/hu/biztonsagi-tanacs-netbank-ugyfelek-szamara

A korábbi pályafutásomból igyekszem majd meríteni, mik voltak a fő "problémaforrások".

wuaaa 2014.09.29. 12:14:39

@Muscari: Én közvetlenül a kölcsönző oldalán foglalok mindig és pre-paid, ha lehet. Nem látom értelmét ilyen-olyan oldalakon keresztül próbálkozni, csak növeli az esélyét, hogy valami nem úgy lesz, ahogy én szeretném, ha több kézen megy keresztül az információ. Magyarországon jártam már bérautóval többször is, de ott soha nem béreltem autót, pont ezért, ahogy írod, mert speciális eset. No name kölcsönzőkben nem bízok, a nagyoknál meg olcsóbb nyugatabbra bérelni mint Mo.-n még akkor is, ha hozzászámolom az útiköltséget és az üzemanyagot. "Depozit" kp-ben meg tényleg a no comment kategória.

Sok rémhír terjed az autókölcsönzésről, pedig lehet kulturáltan és biztonságosan is csinálni. Olcsó húsnak azonban itt is híg a leve.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.29. 12:47:00

@Muscari:

15 font? Úgy hogy kiszolgáló vagy? Az semmi...Honnan tudod milyenek nálunk a munkakörülmények? Van hogy 2-3 órát szinte csak álldogálni kell ha nagyon nincs vendég! Arról nem is beszélve hogy én pl a konyhán vagyok, nem érintkezek a "bunkó" vendégekkel. Egy kis kávézó szerintem még inkább kizsigerelőbb, jobban spórolnak az emberekkel meg hasonlók. Nem értem miben különb. Szerintem pont ugyanaz a kategória. Gondolom a magasabb fizetés nagyjából annyit jelent hogy 900 font helyett 1050.

Egyébként hány órákat dolgozol? Mert én sose dolgozok 8 óránál többet. Szóval értem én hogy divat lehúzni mindenben a mekit, de azért annyira nem rossz hely az.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.09.29. 14:12:13

@tsabus [PL to UK]: "Számomra egyértelmű, hogy miért jobb az online vásárlás: az információ miatt"

Általában igen, de van ezzel ellentétes eset is. Pl pont most vettem egy új gépet - ház, alaplap, proci, videó, stbstb ami csak kell bele. Egy webáruházban ollózgattam össze a gépet órákon át, de végül dobtam az elképzelést, mert
1) időnként előfordul, hogy egyes alkatrészek fizikailag nem illenek össze, pl a videókártya ventije belelóg valamibe...
2) nem tudom, melyik cucc mennyire hangos, márpedig az én gépem kurva halk legyen, különben valaki meghal. Némi guglizással lehet dB értékeket vadászni, de azért az mégsem az igazi, jobb ha egy tapasztalt szaki megmondja, hogy mi a helyzet.
3) a szakik gyakran tudnak egy _sokkal_ jobb ár-teljesítmény arányú cuccot ami csak 5-10%-kal gyengébb, mint amit megcéloztam.
Persze lehet visszaküldözgetni komponenseket, de mi van, ha nem nyitottak rá, hiszen a komponensnek semmi baja csak nem illenek össze, mit érdekli őket a problémám, nem igaz? :) Meg ez esetben van egy félig kész gépem akár hetekig, áll benne 200-250K huf, aminek egy része lehet hogy bukó, kinek kell az?
Úgyhogy találnom kellett egy helyi vállalkozást, ahol összeraktak nekem egy gépet a megadott kívánságaim alapján. Jó is lett, volt is példa a 3-as esetre is.

Különálló műszaki cikkeket viszont inkább már tényleg csak online veszek, mert úgy általában sokkal olcsóbb, mintha bemész a boltba.

Muscari 2014.09.29. 15:21:47

@házelőtthinta: nem tudom, hogy egy osztrak mekiben milyenek a korulenyek, csak az angolt tudom, mert tobb ismerosom is dolgoik/dolgozott ott.
En kifejezetten szeretem az embereket kiszolgalni, beszelgetunk kozben, latom a gyerekeiket noni, elmondjak nekem az oromuket, banatukat.

Persze, a magasabb fizetes csak egy kicsit tobb, na de szerinted 150-200 font kulonbseg az semmi? Egyebkent valtozo, hogy mennyit dolgozom, 35-40 ora kozott hetente, van, hogy joval negyven felett.
A jo penz a boltvezetoseggel kezdodik, ott mar lehet keresni evi huszezret is.
Persze dolgozni kell, mi nem alldogalunk orakat, persze shift supervisorkent mar jobb, mert egy csomo olyan dolog van, amit ulve lehet csinalni, rendelesek, bankolas meg ilyesmi.

Uzletvezetokent meg meg jobb, es gyakorlatilag akarkibol lehet, a legtobb uzletvezetonk baristakent kezdte, van, akit harom ev utan mar eloleptettek. Szoval csak ambicio es szorgalom kerdese, na meg persze nemi jozan paraszti esz sem art.

tsabus UAE 2014.09.29. 15:52:52

@Zka:
1. Sok, nagyon "jófej" üzlet van, ahol pár napon belül kicserélik valami másra.
2. "Tapasztalt szaki" - Na ilyenekben nem bízom. Anno, a Radeon 7500-asokat, némi BIOS buherálással, PRO verzióra lehetett alakítani. Már ha az embernek szerencséje volt. Na, gondoltam, szerencsét próbálok és bementem egy boltba, hogy ilyen videókarit vegyek. Még jóformán ki se ejtettem a számon, hogy mit akarok, mikor a "szaki" kijelentette, hogy a Radeonok nem jók játékra (így globálisan) és vegyek Geforce-ot. Később még volt 1-2 hasonló találkozásom ilyen nagytudású egyénekkel és azóta inkább magam járok utána mindennek.
3. Pont ebben az áruosztályban tele a net információval. Miért higgyem el, hogy az alternatív megoldás jobb nekem ? Vagy talán csak nagyobb az árrés rajta és azért ajánlja ? A kettes pontban leírtak után, abban se bízok, amit kérdeznek.
4. - Ami nálad a konklúzió. Az, hogy egy vállalkozásra bízod az egészet (kiválogatástól az összerakásig), az egy teljesen más filozófia, anyagi lehetőség és attitűd, mintha egyenként vadásznád le a komponenseket és magad raknád össze. Mindkettő célravezető. De a kettőt összehasonlítani nem lehet. Csak az a kérdés, hogy bízol-e annyira mások itéletében, őszinteségében, hogy rájuk bízd egy olyan szerkezet összerakását, amivel a szó szoros értelmében éveket fogsz tölteni. Mi több, hajlandó vagy-e fizetni valamiért, amit meg tudnál egyébként csinálni ? Bármi is a válasz ezekre a kérdésekre, az se nem jó, se nem rossz, csak egy módja a cél elérésének...

tsabus UAE 2014.09.29. 15:58:54

@Zka: Valamit elfelejtettem... Volt, hogy egy passzív videokártya hőcsöves hűtése, pont egy mATX ház merevítőjébe lógott. Csak 3-4 mm kellett volna, de így sehogy sem fért el. Nosza, elő a Dremel, reszelő és egyéb szerszámok, aztán nagyon szépen megoldódott.
Tehát a filozófiában rejlő különbséggel arra akartam utalni, hogy nekem az összerakás is élvezet, míg neked egyre inkább nyűg és teher. Végül mindkettőnknek lesz gépe, de az építés alatt te azt élvezed, hogy mással foglalkozhatsz, én meg azt, hogy magam raktam össze. Mint a kit car és a szalonautó tulajok... :-)

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.29. 16:13:32

@Muscari:

A tulaj, bérlő vagy egyéb, tök mindegy, viszi a lóvét. Ez ilyen egyszerű. Az alkalmazottaknak meg minél kevesebbet. Ez Nyugaton is éppen pontosan így van.

Vagy úgy is fogalmazhatnék hogy aki más talicskáját tolja, annak a sajátja sose telik meg.

adg 2014.09.29. 16:22:16

@wuaaa [nor]: Depozit keszpenzben, ez aranyos. :)
Sose bereltem otthon kocsit, itt mar egy parszor igen. Ugy nez ki a dolog, hogy ha biztosra akarok menni, akkor lefoglalom neten 1 perc alatt, es visszaigazoljak azonnal.
Ha nem fontos a pontos kategoria, csak egy auto kell, akkor nem foglalom le elore.
Ezutan elmegyek a kolcsonzobe, megnezi a jogsimat, beterheli a kartyamat, es kezembe nyomja a kulcsot. 2 perc.
Ha zaras utan ohajtom visszavinni a kocsit (mindig akkor ohajtom), akkor beallok az udvarba, ami nyitott termeszetesen, lerakom az autot, a kulcsot meg bedobom egy lyukon keresztul. Nehany nap mulva levonjak a kartyamrol a penzt.
Szerintem egyszerubb nem nagyon lehetne egyszerubb.

adg 2014.09.29. 16:24:46

@Muscari: "na de szerinted 150-200 font kulonbseg az semmi?"
Ugyan mar, ez egy elfogadhato nadrag ara, igaz Hinta? :D

wuaaa 2014.09.29. 16:29:12

@adg [Au, Darwin]: :) nekem annyi volt az újdonság abban amit leírtál, hogy most már tudom, hogy ezek szerint arrafelé is ugyanaz a menet mint európa jobbik felén.. :)

adg 2014.09.29. 16:40:13

@wuaaa [nor]: Korulbelul erre szamitottam. Ez tunik normalisnak, nem a keszpenzes depozit, meg a konyorges egy leharcolt Astraert vagy Suzukiert. :)

Muscari 2014.09.29. 17:04:08

@wuaaa [nor]: @adg [Au, Darwin]: nem volt semmi gond az autokolcsonzovel, siman visszakaptuk a depozitot, 80 ezer forint volt egyebkent.

A tulaj szerint szinte kizarolag kulfoldon elo magyarok veszik igenybe a szolgaltatasaikat. Nagyon kenyelmes, mert a repter kozeleben vannak, kimennek erted, ki is visznek, de a lefobb erv mellettuk, hogy olcsok. Igaz, csak Suzukijuk van

2014.09.29. 17:31:40

@házelőtthinta: 'Milyen évtizedek? Kb 2 éve sütögetek hamburgereket.'

Most meg csak ket eve, viszont folyton azt ismetelgeted itt hogy nem vagy hajlando mas munka utan nezni, tanulni, ez is jo neked. Ilyen hozzaallassal szerinted hol fogsz dolgozni husz ev mulva? Vagy ha akkor meggondolod magad, siman el tudsz helyezkedni masik allasban, vegzettseg es tapasztalat nelkul, a harmincas, negyvenes eveidben?

i got my (törölt) 2014.09.29. 17:51:08

@Mirjam2: hiszen megírta már! rövidesen 150 nettóért fog magyaro.-n dolgozni. logisztikusként. világos, nem?
meg van róla győződve, hogy két nyelv biztos ismeretével kapkodni fognak utána. igaz, logisztikust még csak fényképen látott, de már elég képzettnek érzi hozzá magát. :)

tanato 2014.09.29. 18:33:40

@Mirjam2: Hinta egy nagyon jó szakra járt egyetemre,de otthagyta,újra kéne neki kezdeni,de ehhez az kellene hogy ne üljön az összes szabadidejében a számítógépe előtt.Ennyi már elég is volna neki.Ehelyett szidja a kapitalizmust.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.29. 19:27:49

@blackhair-lady: Az attol fugg: Chip nelkulivel mar 5 eve is kirohogtek es elkuldtek melegebb eghajlatra. ( Az akkori raiffeisenesen meg nem volt chip, 2010 vagy 2011 vegen, mikor lejart a kartya mar chipeset adtak).
Chipessel, kulfoldivel gond nelkul fizetsz, ugyanis itt nem kerdez ilyen hulyeseget, hogy debit vagy kredit kartyaval fizetsz-e. Kivetel a lidl meg par bolt, ahol nem engednek kreditkartyaval fizetni. Amit kreditkent ismer fel a gep, de debit a kartya, ott is raterheli azonnal, es azonnal is esedekesse valik, amint megjelenika szamlan ( neha lehet 1-2 nap atfutas, de altalaban megjelenik rogton).

puhacica 2014.09.29. 22:00:57

@házelőtthinta: maradjunk annyiban, hogy reszigazsagokat kinalsz... :)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.09.29. 22:13:10

@tsabus [PL to UK]: annyit tudni kell hogy én 93 óta egy bizonyos helyen, haverok által működtetett boltból vettem minden PCt és nagyobb upgradet. Így a szakik megbízhatóak voltak minden szempontból. Csak sajnos ez a bolt csődbe ment post most augusztusban, így légüres térbe kerültem mert 0 fogalmam volt arról, hogy milyen helyi vagy online forrással pótoljam őket. Szerencsére az egyik haver átszerződött egy másik hardware céghez és kezelte a rendelésemet. Szerintem simán jobban jártam, mintha netről rendelek.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.09.29. 22:14:18

@tsabus [PL to UK]: na igen én szoftveres vagyok, a vas nem érdekel. 1-2 héttel a vásárlás után már fogalmam sincs, mi van a gépbemben és őszintén le is szarom. Kivéve, hogy intel meg nvidia dolgok, mert ezekhez ragaszkodni szoktam :D

i got my (törölt) 2014.09.29. 22:53:42

@tanato:
"Hinta egy nagyon jó szakra járt egyetemre,de otthagyta,újra kéne neki kezdeni,de ehhez az kellene hogy ne üljön az összes szabadidejében a számítógépe előtt.Ennyi már elég is volna neki."

ha a gép előtt ül, az még mindig jobb, mintha más életének általa vélt problémáit akarná megoldani, s ehhez adna kéretlen jótanácsokat...

tsabus UAE 2014.09.29. 23:08:43

@Zka: Nekem tradicionálisan AMD és ATI volt, most meg AMD és AMD :-D
Ezen most vesszünk össze jól, OK ? :-D
Ja, és utáljuk is egymást miatta ! :-DDDDDDD

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.09.29. 23:17:02

@tsabus [PL to UK]: töredelmesen vallom be, hogy a 90es évek végén Cyrix rajongó voltam, de elmúlt mikor megszűnt a márka :D

blackhairlady 2014.09.30. 03:05:56

@tildy[UK]: Na de akkor nem mindegy minek hivja a gep? Ha leemelte akkor kredit.
De nekem aztan mindegy, mondom, mindig kezpenzzel fizetunk kulfoldon, meg az a veszely sem fenyeget, hogy mostanaban kulfoldre kell mennem, esetleg Magyarorszagra.

blackhairlady 2014.09.30. 03:07:57

@tildy[UK]: Ja, es ezt nem csak toled (es az idegen orszag kartyajaval rendelkezotol) kerdezi meg a gep, hogy milyen kartyad van, hanem mindenkitol. Nem mindenhol, de a legtobb helyen.

2014.09.30. 07:16:44

@Zka:
Nekem is volt par gepem, ami Cyrix processorral ment, kedveltem oket. AMD-vel mindig szivtam, compatibiltas miatt:( Videokartya mindig ATI, elvegre Kanadaban elek:) Az utobbi 10 evben mar nem erdekelnek a desktopok, markak, osszeszereles, stb. Laptopokat, tableteket hasznalok:) A DOS-t egy Atari Portfolion tanultam:) Elso tabletem egy Nokia 770-es majd egy 800-as volt, amit meg ma is hasznalok, igaz ritkan, GPS-kent, media playerkent es FM radiokent:)
Erdekessegkent megjegyzem, hogy a magnesszalagos digitalis adatrogzitest, AD kovertereket meg Szeles Gabortol tanultam, a 70-es evekben. Nagyon ertett hozza!
Par hete nagyon rakattantam a Raspberry Pi-re, egyenlore csak elmeletben:)

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.30. 09:12:13

@Mirjam2:

Januárban majdnem meghaltam. Tisztahülye aki 20 évekre előre gondolkodik. Max 1-2 évet tervezek meg előre nagyjából hogy mit szeretnék. Amúgy nagyon egyszerű. Ha nem lesz más, marad ez. Ha majd lesz, akkor majd lesz az. Jelenleg egy barátnőre vágyom leginkább, nem új melóra :))

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.09.30. 11:08:27

@Cascabel: nekem az első főnököm még látott olyan gépet, amikben ferritgyűrűk voltak és azokat a takcinéni denaturált szesszel pucolta időnként (közben néha kortyolt is belőle) :D De lehet, csak kamu sztori, mindenesetre jól szórakoztunk rajta.

tsabus UAE 2014.09.30. 11:11:22

@Zka: Én akkor még nagyban Matrox fan voltam ! G200, G400, G400 Marvel és G400 MAX voltak a gépeimben. Képminőségben sokáig nem volt ellenfél egy mai nagy sem. Hejjj de rég volt ! :-)

tsabus UAE 2014.09.30. 11:16:56

@Zka: Katonaságnál, 87-88-ban simán volt olyan szerkezet, aminek ferritgyűrűs memóriája volt. Az egér úgy nézett ki, hogy volt egy golyó egy böhöm, mechanikus fémkaron és azt kellett egy fémlapon mozgatni. Már akkor is erősen rácsodálkoztam...
Amikor pedig a lokátorok tisztításához kiosztották a denszeszt, két napig olyan volt, mintha vegyi támadás érte volna a laktanyát. Mindenütt testek hevertek, kicsavarodott tagokkal. Életjelet is csak annyit adtak, hogy néha horkoltak... :-D

2014.09.30. 11:19:16

@Zka:
En sajat szememmel lattam, hogy a digital magnesszalagot vasporral szortak be es nagyitoval neztek, hogy hol es hogy van az adat a 9 savon:)

2014.09.30. 11:36:13

@tsabus [PL to UK]:
A Matroxra en is emlekszem, azt hiszem, dragabbak voltak, mint az ATI. De jobbak is:) Mindketto kanadai ceg:)

tsabus UAE 2014.09.30. 12:17:37

@Cascabel: Így van ! Csak a Matrox később a vállalati felhasználók felé fordult és mostanra szinte teljesen csak ipari megoldásokat gyárt. Pedig nagyon szerettem a termékeiket.

tanato 2014.09.30. 12:32:16

@i got my: Nem volt okos tőle hogy nem fejezete be a tanulmányait.Viszont ehelyett a neten lóg és szidja a kapitalizmust,Bizony kéretlenül is azt tanácsolom neki hogy fejezze be amit elkezdett,még fiatal, előtte az élet.

tanato 2014.09.30. 12:37:12

@házelőtthinta: Olyan is van aki előre gondolkodik 20 évre,meg olyan is aki nem.Fiatal koromban én sem nagyon gondoltam 20 évre előre,de jobb lett volna,így utólag belátom.

DieNanny CH 2014.09.30. 14:44:43

@házelőtthinta:

Szerintem kár, hogy nem tanultál, mert az eszed megvan hozzá.

DieNanny CH 2014.09.30. 14:58:33

@házelőtthinta:

Talán az új meló meghozná a barátnőt is.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.30. 15:24:06

@blackhair-lady: nem mindegy, mert plusz munka , plusz gombnyomas, ami utan meg mindig nem lehetek biztos abban, hogy a tranzakcio sikeres lesz.
Mert nalatok kulon meg kell mondania gepnek, szerintem meg talalja ki magatol. Es ha a kartyamra kredit van irva, akkor ha a kreditkartya gombot megnyomom, fogadja el kreditnek. Ne pedig minden gepnel talaljam ki, hogy akkor ez most kreditkent ismeri majd fel, vagy debitkent, egyaltalan minek kerdi meg a gep kulon?>

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.30. 15:25:58

@blackhair-lady: " Es ha a kartyamra kredit van irva, akkor ha a kreditkartya gombot megnyomom, fogadja el kreditnek"
Illetve ha ra van nyomtatva a kartyamona debit felirat, fogadja el debitnek.

Amugy , ezt mondom, hogy ez a kerdes egy hatalmas nagy hulyeseg.

i got my (törölt) 2014.09.30. 18:16:22

@tanato:
"Nem volt okos tőle hogy nem fejezete be a tanulmányait.Viszont ehelyett a neten lóg és szidja a kapitalizmust,Bizony kéretlenül is azt tanácsolom neki hogy fejezze be amit elkezdett,még fiatal, előtte az élet. "

Nagyobb baj lett volna, ha befejezi az iskolát, miközben nem érdekli, és eszében sincs vele semmit kezdeni.

A legjobb ha magára hallgat, akkor az eredményekért is csak magát hibáztathatja.
Ezerszer inkább lennék saját elhatározásból konyhai kisegítő egy lenézett büfében, mint az anyám / szomszédom / interneten okoskodók elvárásainak megfelelve körorvos / programozó / vadakat terelő juhász.

Számomra értékesebb egy saját maga által választott, s ezért autentikus élet, még ha az a közízlés által a tálentomainak elpocsékolását is jelenti, mint egy mindenki által helyeselt életút, ami azonban nem a saját választása, hanem a másoknak való megfelelés által irányított. Az első még ha küzdelmesebb is, életre érdemes, a második...
Az igazán elpazarolt élet az, amiben nem a saját döntései tükröződnek. Akitől csak annyira futja, annak kár volt megszületni.

tanato 2014.09.30. 20:55:26

@i got my: Azt majd ugye az élete/mármint Hintáé/ későbbi szakaszában fog elgondolkodni hogy mi lett volna ha......,befejezem,mást tanulok stb.A baj itt csak az hogy nem elégíti ki már most sem a jelen helyzete.Hisz ha nem így volna nem volna itt olyan sokat.

tanato 2014.09.30. 20:56:15

Na de mindenki a saját sorsának kovácsa.

i got my (törölt) 2014.09.30. 21:19:19

@tanato: elég sok olvasó van ezen a blogon, aki többet van itt, mint ő. nekik nem adsz életvezetési tanácsot? :) vagy a harmincon felüli diplomátlanok élete már javíthatatlanul el van baltázva?

blackhairlady 2014.10.01. 01:40:38

@tildy[UK]: Most errol az jut eszembe amikor az angol furcsasagokrol volt szo, es sokan felsoroltak sok felet, aztan te es meg jo nehanyan fel voltatok haborodva, hogy milyen hulyeseg ez, naluk ez a szokas, szabaly, aki idejon az tanulja meg, alkalmazza. Most irnam ugyanezt az USArol is, vannak, szokasok, szablyok, jok, rosszak, aki idejon az fogadja el, ha itt telepszik le akkor kenytelen megszokni, ha nem akkor meg azt az 1-2 hetet ki lehet birni. En jobban utalnam a kulon csapot mint azt, hogy megnyomok egy plussz gombot azon a franya automatan.

i got my (törölt) 2014.10.01. 07:07:15

@tanato: elismerem, ez az egy pont jogos! :)
ezért sem tartom én őt okosnak. mert panaszkodik, nyavalyog, sápítozik és követelőzik, pedig a saját kezében van a sorsa.

tanato 2014.10.01. 07:34:01

@i got my: Így van,meg egy kicsit destruálja ezzel a blogot,ami nem tetszik/sokaknak/

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.10.01. 09:12:57

@blackhair-lady: rossz embernek mondod, mert az éssszerűtlenség akkor is az, ha ukban , vagy Magyarorszagon vagy az usaban van, és nem fogom ra azt mondani, hogy tanulja meg. Nem tudom mire gondolsz, hogy én ezen fel voltam háborodva, meg hogy tanulja meg az ember a furcsasagokat, de biztosan tudsz ilyet mondani. A magam részéről az etikus viselkedést-kiskapu nemkeresest kivéve nem igazán emlékszem ilyenre.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.10.01. 09:15:37

@blackhair-lady: nyugi, azt a csapot én sem tudom megszokni.

blackhairlady 2014.10.01. 14:44:41

@tildy[UK]: Na most direkt rakerestem a neten, mert engem is felcsigazott ez a debit credit mizeria, es eleg erdekesnek tunnek itt a magyarazatok.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.10.01. 18:08:11

@blackhair-lady: éspedig? Nálunk nem kell kivalasztani debit vagy kredit, tudja azt magától.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása