oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. február 17. 07:02,  Nem volt más választásom 266 komment

2013. február 17. 07:02 Határátkelő

Nem volt más választásom

Ma Hollandia az úticélunk, ám Zeeuws Meisje posztjaival ellentétben most nem az egyetemi életről lesz szó, hanem a munkás hétköznapokról. Főhősünk, Viktor a családot hátrahagyva vágott neki a (majdnem) ismeretlennek, és nem csekély hányattatás (és azt gondolom, mindenki számára érvényes tanulság, kezdve a nyelvtudástól a lakhatásig) után jutott el odáig, hogy azt mondhassa: megérte, mert biztosítani tudja gyerekei jövőjét.

Amszterdam, csatorna.jpg(A kép innen származik.)

„Négy éve indultam Hollandiába egy bőrönddel és némi készpénzzel, mert a magyarországi helyzetünk nagyon elkeserített. Hiába dolgoztunk éjjel-nappal és még vállalkoztunk is, csak adósságaink voltak.

Szóval felültem a repülőre, miközben csak annyit tudtam Hollandiáról, hogy hol fogok dolgozni és aludni. Arra gondoltam, hogy jól beszélek angolul és majd úgyis mindent megoldok. Csak amikor a szerződést írtam alá, akkor rájöttem, hogy igazából nem is tudok olyan nagyon jól angolul.

A holland nyelvre azt mondtam, hogy ezt senki nem tudja megtanulni. Viszont ezek ellenére ekkor már nem volt más választásom, maradtam, tanultam a hollandot és próbáltam beilleszkedni, mert a két gyermekem és a feleségem otthon maradtak és számítottak rám.

Az elején nagyon nehéz volt

Az első fél év nagyon nehéz volt, meg kellett tanulnom a nyelvet, biztos munkát kellett találnom magamnak, és lakást a családomnak. Mikkor végre hat hónap elteltével úgy éreztük, hogy minden megvan, ami ahhoz kell, hogy a feleségem és a gyerekeim is kiköltözzenek, beültem a kisteherautóba, hogy megyek haza a családért.

Ekkor jött a feketeleves, mert a főnököm közölte: már csak pár hónapig tud munkát biztosítani. Ennek ellenére kihoztam a családot és beköltöztünk a két szobába. Ez ráadásul egy olyan házban volt, ahol még vagy négyen laktak rajtunk kívül.

Próbáltunk elköltözni, de családdal itt nem könnyű, hiszen magánszemélytől drágán lehet csak bérelni. Így maradt az a megoldás, hogy kivettünk egy nyaralót és közben beregisztráltunk bérlakásra, ami olcsóbb ugyan, de várni kell rá.

Két év várakozás

Több mint két évet vártunk, hogy végre el tudjunk költözni a nyaralóból. Közben annak a településnek az önkormányzata, ahol a faházat béreltük, mindig ki akart rakni minket, vagy legalábbis megbüntetni.

Csak akkor fogták vissza magukat, amikor közöltem velük, hogy akkor kiköltözöm a gyerekekkel az utcára. A feleségem nem beszélt semmilyen nyelvet, neki nagyon nehéz volt munkát találni, és ha találtunk is, akkor is csak alkalmi vagy csak rövid ideig tartó munkát.

Közben a kisebbik gyereket iskolába kellett íratni, és az ő iskolába vitele is gondot jelentett, eleinte csak heti három napot járt.

A lakással minden megváltozott

Miután sikerült a mostani lakásunkat megkapni, minden megváltozott, itt nagyon segítőkészek az emberek. Mindenki mehetett tanulni ingyen hollandot, én is tovább fejleszthettem a nyelvtudásom.

A nagyobbik gyereknek is segítettek munkát találni, így most már mindenkinek van rendes munkája, és nem kell napi 12-14 órát dolgozni, van szabad hétvégénk és több időt tölthetünk el egymással.

Kifizettük az adósságaink felét és mindig szépen törlesztjük a maradékot. Még egy autót is fenn tudunk tartani mellette. Az elmúlt 4 évben többet elértünk Hollandiában, mint Magyarországon 10 év alatt. Szerintem elég nagy elkeseredettség után döntöttünk úgy, hogy mindent hátrahagyva egy másik országba újra kezdjük az életünket felépíteni.

Könnyen ment a beilleszkedés

Könnyű volt beilleszkedni, mert a szomszédaink kiválóak és nagyon segítőkészek. Nyaranta együtt szoktunk grillezni, születésnapi partikat rendezünk a gyerekeknek, segítünk egymásnak a kerti munkában. Tavaly nagyon jól sikerült a grillparti, mert megitattuk őket pálinkával és megetettük őket sajtos pogácsával.

Ugyanakkor hiányozik a család, hiányoznak a barátaink és sok apróság, például hogy nem tudunk moziba menni.

Az árakról

Az árak teljesen rendben vannak a fizetésünkhöz képest. Egyedül az autó adója kerül sokba. Mióta mind a ketten dolgozunk a feleségemmel, még félre is tudunk tenni a fizetésből. Amikor nagy bevásárlásra készülünk, akkor általában átmegyünk Németországba, mert ott sok minden olcsóbb és több mindent lehet kapni.

Ha magánszemélytől bérel az ember lakást, az meglehetősen drága, 900-1200 euró (az önkormányzati 400-600 euró) közt mozog, ezért egy 2-3 szobás lakást lehet bérelni.

A biztosítás kötelező, természetesen mi is és a gyerekek is biztosítva vannak, ennek a díja 95-150 euró közt mozog.

Az átlagfizetés 1200-2400 euró között változik, mondjuk a gyári munkástól a kamionsofőrig bezárólag.

Összefoglalva nekünk megérte egy idegen országban újrakezdeni az életünket, mert tudjuk, hogy ezzel biztosíthatjuk a gyerekeink jövőjét."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr175084143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wusso (törölt) 2013.02.17. 20:56:20

@hagyma: a te idődben nem tudom hogy volt, de manapság Magyarországon az egyetemisták legalább 3/4 dolgozik keményen
nem csak játék és mese az élet
amúgy meg Magyarországon az adókból tartják fenn a fősikolákat, egyetemeket, nem úgy, mint az USA-ban, hogy a legnagyobbak, legjobbak magán egyetemek, ezért mivel az adófizető pénze is benne van, joggal várja el, hogy a gyerekének legyen majd hol tanulni
mert már belefizetett az egyetemi szféra működésébe az adójából
szerintem is jobb az a rendszer, hogy az állam otthagyja a pénzt az embereknél, azok maguknak gyűjtik, az egyetemért meg kifizetik a kőkemény tandíjat, akik akarják
---
bölcsész pincért meg többet is ismerek, Budapest belvárosi színvonalas bárokban elég sok nyelvszakos csaj dolgozik felszolgálóként, német-angol-holland-olasz-spanyol nyelvismeret (akár ezek tetszőleges kombinációja) erősen elvárt már a legtöbb jobb helyen, azzal meg szerintem senki nem születik és jellemzően nem is otthonról hozza sajnos

nyilván ha Amerikában a vendégek 99%-a amerikai, akkor elég az angol nyelv egy pincérnek, de ahol multikulti van, mint a budapesti éttermekben, kávézókban, bárokban, romkocsmákban ahol a vendégek jelentős része külföldi, elég meredek lenne hozzájuk magyarul karattyolni

wusso (törölt) 2013.02.17. 21:02:04

@sagdiyev: ekkora ostobaságot régen olvastam
gondolod, hogy alacsonyabb fizetésért megéri egy másik országba költözni, ahol ráadásul sokszorosa a lakásbérlés költsége a magyar árszínvonalnak?

a blog természetéhez szerintem hozzátartozik a jövedelmi lehetőségek megbeszélése is, elvégre a többség a jobb életkörülmények miatt kel útra
elévégre elég fontos tapasztalat, benyomás, hogy mennyire értékelik ott a posztoló munkaerejét

én személy szerint utálom a csupa ködös, konkrétumok nélküli posztokat, ahol még az sem derül ki, hogy mit és mennyiért melózik az illető

mzgldr 2013.02.17. 21:05:18

Az volt már, hogy Hollandia élhetetlen, embertelen, kegyetlen ország, ahonnan a legjobb elmenekülni? Nem? Akkor már volt.

Ugyandehogy (törölt) 2013.02.17. 21:05:20

@veracity: engem az érdekel, hányan jöttek haza közmunkáért, nulla bankszámlával. köszi.

mzgldr 2013.02.17. 21:07:31

@hagyma: ejha, amikor én 17 voltam, a mama már közelebb volt a hetvenhez mint a hatvanhoz.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.17. 21:10:16

@wusso: hat erre en is gondoltam, a romkocsmaban a hotpicsareszeg hollanddal illik az anyanyelven beszelgetni
@Zuzimama: hat nyolc altalanos egy pincernek tokeletesen eleg, ha normalis es normalis csaladban nott fel, az eerettsegi meg plane
nebassz az en idomben volt vendeglatoipari kozepiskola oszta nnyi
de meg mondom oszinten ha nalunk keresnenek pincert es dontesi helyzetben lennek tuti nem a diplomast vennem fel
miert?
mert valoszinuleg atmeneti melonak tekinti, okoskodni fog, vagy annyira szerencsetlen, hogy meg diplomaval sem tud mashova elhelyezkedni
/de ez amerika, az teny, itt mosolyogni kell, felvenni a rendelest, udvariasan kiszolgalni, amit egy utcarol beesett ember is megtanul 3 nap alatt, nem kell 5 ev egyetem ahhoz,hogy
" joreggelt kivanok, kesz a rendelesre?"

33621 2013.02.17. 21:11:14

@Zuzimama:
Már kinőtték ezt az egymást utánzó korszakukat. Igazából mindig is különböző jelleműek és érdeklődési körűek voltak mindig. Amúgy 23 és 20.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.17. 21:15:28

@mzgldr: az en nejem elsore 17-18 evesen szult
es az elso fia sem sokat varakozott:)
de ha erdekel egykoru velem:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.17. 21:19:17

@Babette_: neztem ma a buszos videot a totalcaron
komolyan mondom...
egymas seggeben autoznak, mutogatnak, kosz piszok igenytelenseg
hat koszi, nem kernek ujra belole
es ez nem visszakopkodes
elkepeszto volt nezni
es emellett jo kocsik.....
hat nem tudom, tuti erdekes less ha iden verge hazajutunk, de mar kezdek felni tole
remelem sok rosszabra gondolok a hirekbol, mint amilyen az egesz valojaban

pocaklakó minimanó 2013.02.17. 21:23:26

Miért van az, hogy amikor az ilyen sikertörténeteket olvasom, az jön el mindig belőle, hogy büszkén hivatkoznak azokra a dolgokra, amelyeket itthon "én nem leszek senkinek ennyire a csicskája!" felkiáltással szoktak hangoztatni?

33621 2013.02.17. 21:25:22

@hagyma:
Már hiányoltalak is a Totalcaron! Mostanában ott nem láttam a hozzászólásaidat:

montroyal ( CAN qc) 2013.02.17. 21:26:20

@hagyma: ja es az elobbire hogy sok mas fele no van - probalnad megmagyarazni a felesegednek vagy a tobb masfele nonek hogy a ti kapcsolatok minden ok oriasi a szerelem de a gyerekeikrol unokaikrol hallani sem akarsz nem igazitod az eletedet hozzajuk nem dolgozol ertuk stb ... azonnal rugnanak ki mehetnel a levesbe .. tehat mindent a gyerekek jovojeert.. sajat v idegen gyerek ugyan az...

tanato 2013.02.17. 21:40:49

@mommmmo: Magyarországon általában vállalkozásban dolgoznak az aneszthes orvosok,és mivel nagyon kevesen vannak,elég magas vállalkozói díjat tudnak kipréselni a kórházaktól.Legtöbbször ingáznak a különböző kórházak között.Egyik héten itt a másikon ott.Persze azért még így sem nyugati a jövedelmük,ezért is van nagy szívóerő nekik kintről,mert relatíve ott is kevesen vannak a nagy leterheltség miatt.Bár nem tudom,de szerintem van ahol adnak a műtétet végzők is nekik valamennyit nagyobb beavatkozásoknál.De a vállalkozásukkal ki tudják kerülni a közalkalmazotti bértábálát.

christophe 2013.02.17. 21:47:55

@veracity: '' Csak éppen aki magyar, az egy edő után nem tud máshol élni, csak itthon. ''
-1 ez igy tul katerogikus,èn nem,màs lehet igy èreznem vitatom....

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.17. 21:53:11

@33621: komkretan ki vagyok tiltva a belsosegbol
mashoz meg nem nagyon tudok hozzaszolni
de olvasom
index-homar-totalcar-hatarat-
napi program
onigazolas vegett:)
@montroyal: kiveve ha eppen csalja a ferjet, aki ezert elvagja a gyerekek torkat....
az elet furabb
mi mar tul vagyunk egy kicsivel az 50-en, nincs kihez es miert igazodnunk
megmondom oszinten, sosem gondoltam huszonevesen, hogy otvenesen a leg jobb elni:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.17. 22:08:21

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: amugy mi ez a nagy tuntetes bulgariaban az aram miatt?

Zuzimama 2013.02.17. 22:34:09

@hagyma: köszönöm a továbbképzést.

@33621: nálunk még tart a majomszokás, bár néha nem is emlékeznek, hogy előző nap éppen mit szerettek (vagy utáltak).

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.17. 22:41:04

@Zuzimama: no problem
barmikor fordulhatsz hozzam

mommmmo 2013.02.17. 23:09:05

@tanato: Na akkor jo, megnyugodtam.

zopilote 2013.02.17. 23:29:25

@hagyma:
Egy erdekes eszrevetel az USA es Europa kozotti kulonbsegrol:
" The waiter at the local restaurant has learned "waitering" in a three year apprenticeship,
waiting to become a Meister at his craft. In L.A. I have yet to meet a waiter that wasn't mo-
re focused on a script than the fishfork, or one that could even identify one. "
Ez az idezet Kai Krause - tol van, a Kai Power Tools kitalalojatol, ami a 90 - es evek egy
nepszeru grafikai plugin - je volt. Kesobb hazakoltozott az USA - bol Nemetorszagba.
A cikk az Edge oldalan jelent meg, egy kommentkent. Termeszetes a tobbi intellektuel
kontrazta, koztuk Simonyi, Szentmihalyi, hogy csak a magyarokat emlitsem. Akit erdekel,
itt elolvashatja : www.edge.org/discourse/schirrmacher_eurotech.html#krause

montroyal ( CAN qc) 2013.02.17. 23:32:36

@hagyma: sosem gondoltam huszonevesen, hogy otvenesen a leg jobb elni:)
csak hogy amikor husz évesen meglattam egy noi biciklit bekemenyedtem , most ha latok egy meztelen not ..semmi .. tehat baj van a szememmel , amugy is itt faj ott faj.. multkor az uj felesegemnek megmutattam a beachen hogy ugrok hatra szaltot.. huszevesen barmikor megcsinaltam most ugy fejre pofara estem majdnem ott maradtam szoval 50 év utan mar ovatosabban

zopilote 2013.02.17. 23:33:36

@hagyma:
Miert nem all be a hadseregbe? Biztos jovo!! Tanulhat is, ingyen.

mommmmo 2013.02.17. 23:36:29

@montroyal:
Szerintem te csak elegge megszivtad az anyatigrisekkel:(

Normalisan menedzselt maganelet mellett szerintem egy gyerek nem nullazza le a felnottek eletet, es nem tesz tonkre parkapcsolatokat, kiveve talan ha valamilyen fogyatekossaga van.
Viszont a felnottek szivesen kenik a gyerekre a sajat elb@szasaikat. Az meg nem igazan jutna eszembe, hogy a felnott gyerekemet egy olyan pasi penzebol tamogassam, aki nem is az apjuk. Szerintem elegge el lehetett szalva annak a nonek az agya aki ezt allitotta be alapkovetelmenykent. A csaladomban is vannak elvalt nok uj pasival, de a kolkoket a sajat apjuk tamogatja, nem az uj pasi, hogyha meg felnottek, akkor mar az se.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.17. 23:37:47

@montroyal: ugy latszik otvenesen is kulonbozoek vagyunk:)
jelek szerint nekem jobban megy a "szalto"
@zopilote: egyaltalan nincs kizarva
mi becsuljuk a hadseregunket, a rendorsegunket, sot meg a postasokat is
mas a felfogas
itt a hadsereg nem 2 vitorlazorepulobol all

mommmmo 2013.02.17. 23:45:24

De ez biztos valami amerikai tyuk lehetett, azok olyan nagyok ebben a lenyulasban ugy latom. A parom exet is az USA-bol eresztettek, szoval errol tudnek meselni.

Es amikor guglizok a notartasrol barmit is, mindig azt talalom, hogy amerikai bimbok tarsalognak arrol, hogy hogyan lehet az exuket minel inkabb megkopasztani.
A gyerekre hivatkozva termeszetesen (mondjuk a paromnak gyereke sincs az exevel, szoval azert ez nem alapkovetelmeny, de azert ha van, az egybol szent ragyogasba vonja a dolgokat.)

Na szoval minden guglizas az USA csajok tarsalgasat hozza a temarol, europaiakat meg sohasem dobott ki a temaban a google, nekunk valahogy kevesebb bor van a pofankon itt az oreg kontinensen. Kelet europaikent meg meg kevesebb, szoval ennyit arrol, hogy mi vagyunk akik a penzert csinaljuk.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.17. 23:56:03

@mommmmo: viszont keleteuropaban sokkal tobb a kurva

mzgldr 2013.02.17. 23:57:07

@hagyma: ha nagy koponya akkor szerezhet full scholarshipet még a Harvardon is. Ha meg nem, akkor minek akar diplomát? Őt is megmételyezték a HAHÁ-sok?

zopilote 2013.02.17. 23:59:03

@hagyma: tapasztalatbol tudod? :)

montroyal ( CAN qc) 2013.02.17. 23:59:52

@mommmmo: igen megszivtam egy anya tigrissel de amig fel nem nottek a gyerekek super volt es mivel en is bent alltam a sorba es kuszkodtem a gyerekeiert de amikor azt mondtam -eleg volt tobbet nem dolgozok nem tamogatom a gyerekeket a valasz az volt -o meg igen mert az o gyerekei ( normalis) termeszetesen ment le a kapcsolat akkor rajott nem tudja fentartani az eddigi eletszinvonalunkat fele-fele koltseggel, nem tudott velem jonni Mo-ra es mas utakra ( en 2x mentem evente szuleim miatt) es derult egbol a villam birosagi felszolitas vart hogy el kell adnom a hazat es elfelezni a penzt es bye...
persze visszakapta az elettol a penzem amit a hazamert kapott szetosztotta a gyerekei kozott , oda ment lakni hozzajuk, akik egy ev mulva finoman kirugtak, es most se lakas se penz csak depressio es 30kgos csontvaz.. ja nem altalanositok de nekem ezt huzta a gép..

morsels (törölt) 2013.02.18. 00:00:11

@tanato: Te is honosittatni akarod az orvosi diplomadat? :-)

mommmmo 2013.02.18. 00:12:11

@montroyal: na akkor rendesen megszivta o is, en no vagyok de ilyen hulye soha nem leszek.
Csak magambol indulok ki, hogy en mennyire dijazom a fuggetlensegem, es ugy gondolom, hogy a gyerekem is igy lesz vele, szoval 25 eves kora utan max pup leszek a hatan. Utanna mar csak a paromra szamithatok, mint tarsasagra, remelhetoleg nem dolgozza agyon magat addig.

mommmmo 2013.02.18. 00:18:09

@hagyma: a kurvasag az legalabb egy korrekt uzlet, a felek altal elozetesen egyetertett feltetelek mellett, 1000x etikusabb mint amit nehany exfeleseg csinal.

morsels (törölt) 2013.02.18. 00:28:08

@zopilote: Elkepeszto tortenetek vannak...

morsels (törölt) 2013.02.18. 00:40:48

@Zuzimama: Amennyire kivettem (nem olvastam itt az posztodat), nem semmi az, amin keresztulmentel. Nem lehet konnyu az eleted. Sok sikert kivanok, oszinten.

morsels (törölt) 2013.02.18. 00:48:34

@hagyma: Remelem irsz egy postot a magyarorszagi utadrol. Vagy inkabb tobb postot. Engem erdekelne.

montroyal ( CAN qc) 2013.02.18. 02:00:59

@mommmmo: ezert jok a blogok commentek .. megosztani tanulni belole
amugy en sajat karamon tanultam mostani felesegemmel olyan szerzodest kotottem notarynal semmit sem nyerhet es en semmit sem veszithetek...

Bélabáttya (törölt) 2013.02.18. 03:18:39

@VíziLó: Sajnos nem jól tudod, nem hitelekből lett finanszírozva mindenapi élet, a nyugdíj, az ország üzemeltetése, mint manapság.
Érdemes rákeresni az akkori termelési, gazdasági statisztikákra, egyszerűen elképesztő adatok vannak a maiakhoz képest.
Gyaníthatóan némileg persze kozmetikázva, de azt beleszámolhatjuk manapság is...

Bélabáttya (törölt) 2013.02.18. 03:43:28

@Ez a név jelenik meg a blogokban...: Pár éve egy új-zélandi mókussal rendszeresen találkoztam egy kiskocsmában, jól eldumálgattunk angolul. Hanem egyszer korábban jött, mondta a marhaságait, én meg nem értettem egy szót se csak néztem rá bután. Valahogy kinyökögtem neki, hogy várjon már még vagy három sörnyit, mert nem értem. Gyorsan belémdiktált egy páleszt, türelmesen kivárt két sört, és már dumáltunk is..

Bélabáttya (törölt) 2013.02.18. 03:45:05

@pocaklakó minimanó: Mert ott megfizetik. Itt csak hobbiból csicskázhatsz.

hothead 2013.02.18. 03:55:01

@tanato: hiányzik fd, mi? vannak hasonlóak bőven :p

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.18. 03:57:06

@mzgldr: miert lenne egy 17eves lany "nagy koponya?"@zopilote: igen
@mommmmo: a kurvasagaz egyik legmocskosabb uzlet
@Bélabáttya: ettol felek@morsels: megmondom oszinten /meg nem biztos hogy megyunk/ az a tervem, hogy eppen a hazalatogatas tapasztalataival akarom befejezni a blogomat

hothead 2013.02.18. 04:03:26

@hagyma: ."de nem teszem ele, hogy superfantasztikusonion" de azért odagondolod...

Bélabáttya (törölt) 2013.02.18. 04:06:37

@hagyma: Persze erősen függ attól, hova jösz haza, milyen előzetes elvárásaid vannak, hol, milyen a rokonság?
Lehet akár kellemes is a meglepetés. De nem túl sanszos...

hothead 2013.02.18. 04:17:25

@hagyma: elmagyarázták már neked a munkaerközvetítés lényegét, csak kicsit egészíteném ki: a munkaerőközvetítő/kölcsönző cég hírdeti meg a munkát, akit felveszenk, velük ír alá szerződést, és a szerződés időtartama alatt tőlük kapja a fizetést (persze kevesebbet, mintha a közvetlenül az adott céggel szerződne), esetenként szállást is biztosítanak (a bérleti díjat levonják a fizetésből). a szerződés lejárta után pedig vagy kap céges szerződést immár több fizetésért, vagy meghosszabbítják az előzőt, vagy kereshet új munkát. lakást bérelni legálisan (!) (pláne olyat, ahova a családot is viheti) csak aláírt munkaszerződéssel lehet.

hothead 2013.02.18. 04:22:15

@kommentelő123: ami egy magyar szakmunkásnak (gyanítom, magasabb képzettség esetén is így van) jó fizetésnak számít, annyiért a holland nem vállalja el ugyanazt a munkát.

hothead 2013.02.18. 04:34:21

@Dilis Csávó: majdnem 1,5 éve jöttünk el hollandiából, de a mai napig tartom a kapcsolatot az ottani barátainkkal. a nagylányom pl. a múlt héten kapott levelet - igazi, hamisítatlan, kézzel írott levelet - az egyik holland barátnőjétől.
nem erre mondják, hogy amilyen az adjon isten...?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.18. 05:22:12

@hothead: nem gondolom oda, az ott van, ugy hogy nem kell odairnom
akinek oda kell annak nincs ott

a laksberles szamomra erthetetlen, amerikaban barki berelhet lakast, munkaszerzodes nelkul
/semmi kozuk hozza, hol melozok/
az mas kerdes, hogy ha nem fizetek eleg gyorsan kirugnak/

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.18. 05:29:28

@Bélabáttya: semi elvarasom, ha Mary nem akarna menni, nem is mennek
rokonsagom szukos, de a legfontosabb
az anyukam
de miutan allampolgar leszk /marc.19 ha valaki nem tudna/ megkezdem a kikoltozteteset:)

Ugyandehogy (törölt) 2013.02.18. 05:35:28

@hagyma: jobb lesz, mint amire számítasz.
de csak mert látogatóban nem érzékeled a mélyebb rétegeket...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.18. 05:40:32

@Babette_: remelem
neha mar megijedek, de komolyan, nem vicc
hogy tenyleg hajlektalanok kozott kell atvagni egy aluljaron?
agresszivak az emberek?
15 ev alatt sok minden valtozhatott
amugy biztos tulreagalom

Ugyandehogy (törölt) 2013.02.18. 05:43:52

@hagyma: pesten igen, hacsak nem változott meg, mióta nem lakom pesten.
az emberek talán inkább fáradtak, és fejlógatóak...

15 év alatt minden. egyáltalán ne arra számíts.

de kíváncsi leszek, hogy te hogyan látod.

Zuzimama 2013.02.18. 06:15:18

@morsels: köszönöm a jókívánságot, nagyon kedves vagy.

Tavaly január 11.-én jelent meg az írásom még a "régi" Határátkelő blogon. Amúgy valóban nem volt könnyű az elmúlt időszak, és egy darabja az életemnek mindig hiányozni fog. Kell erő hozzá tényleg, és bevallom neked, hogy most már nagyon szeretnék inkább "gyenge" lenni.

Köszönöm még egyszer. :)

tanato 2013.02.18. 07:12:01

@morsels: Nekem nem kell én itthon végeztem és itthon is dolgozom.De az EU-n belül nincs már honosítás,ekvivalencia van 2004-től.

tanato 2013.02.18. 07:13:22

@hothead: Szegény FD,nem tudom hova lett.Illegalitásba vonult mert többen is rájöttek kit takarhat a név.

2013.02.18. 09:19:44

@Zuzimama: Nehogy elnézést kérjél itt nekem, nem történt semmi, sőt, szerintem ez lenne természetes mindenki életében, hogy kevesebbet tölt el a gép előtt a szabadidejében/munkaidejében (haha). :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.02.18. 09:49:14

@karburator:
ALapfoku nyelvtudassal jottem ki . Es nagyon nem ugy tanultuk itt a nyelvet, mint otthon.

Szotar/magolas nalam nem jatszik, amit magolok, nagyon konnyen elfelejtem. Vizsgazasra jo, hosszutavu memoriara kevesbe.

1 evig jartam suliba angolra, egy college-ba. Heti ketszer harom ora. Ami a leginkabb feltunt, hogy a tanar nem magoltatt, nem a nyelvtanra megy ra, hanem hogy az elet minnel tobb teruleterol megismerjunk szavakat. A biased, a nuclear family, es meg jopar szo igy maradt meg.

Termeszetesen kijavitott bennunket, ha rosszul alkottunk mondatokat, vagy rosszul hasznaltunk egy-egy szot, de sokkal tobb csoportmunka volt, mint otthon.

Annyit elmondhatok, itt nem egyszer elofordult, hogy senki nem rohant haza angolrol -pedig munka utan jartunk tanulni- olyanra sem emlekszem, hogy annyira eerdektelen lett volna az ora, hogy majd bealszunk.

En speciel imadtam :)
Sajnos a kovetkezot (professional English) mar nem ajanlotta, mert nagyon megdragitottak, 1000 font lett (mondom no problem, szivesen jarnek meg angolra) , de inkabb elkuldott, hogy keressek egy CAE-re felkeszito tanfolyamot ( amikor ezt meghallottam, majdnem dobtam egy hatast , szerintem Rigo kozeprol siman kivagnanak meg).

Ami nalam mukodik : kepekhez, szituaciokhoz kapcsolom a szavakat. Ilyen pl. a spectacular - o2 arena kapcsolat:D

A masik, hogy tevenezeskor ott van mellettem vagy a laptop, amin megkeresem az ismeretlen szot, vagy a parom, akitol megkerdem. ( bar poised szot o sem ismerte:) )

Dilis Csávó 2013.02.18. 10:25:56

@hothead: Ezt csak ket esetben mondanak:
1. Ha provokalni akarsz vagy megserteni.
2. Ha szemelyesen ismersz es tudod, hogy egy kiallhatatlan, baratsagtalan alak vagyok. De gondolom nem ismerjuk egymast.

Annagabi · http://annagabika.blogspot.hu/ 2013.02.18. 10:44:38

@Zuzimama:
A kommentek miatt néztem meg,ki is lehetsz.Már régóta olvasom a Ha-t,és persze a te történeted is olvastam.Azóta sem ment ki a fejemből,mert szívesen olvastam volna még,hogyan is alakult az életetek.Talán meg is írhatnád egy újabb posztban!,-))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.18. 12:13:38

@tildy:): ha a tevet nezem, nalam is van laptop
a teven meg egy arab altalaban
van mikor tv-t nezek, olyankor az asztali computert hasznalom es nincs arab
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem szoktal te ilyen bobeszedu lenni

Zuzimama 2013.02.18. 12:24:59

@Annagabi: megírom majd, főleg ha végre valóra tudom váltani az elképzeléseimet.
Köszönöm az érdeklődést, nagyon kedves tőled.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.02.18. 12:32:09

@Zuzimama: ezt a túlképzett dolgot sose értettem. Mennyibe kerülne letagadni a diplomát, ha épp úgy áll a dolog? :)

Chamroe 2013.02.18. 12:39:20

@hagyma: Gratulálok a vizsgádhoz, hiányoltalak is csütörtökön :)

Egyébként maxval is eltűnt 2 napra, és mióta megjelent újra, alig kommentel.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.18. 12:41:48

@Chamroe: thx
annak orulok kulonosen, hogy abszolute hibatlan let:)
marcius 19-en ceremonia, majd teszek fel fotot, jon a fel munkahelyem is:)

Chamroe 2013.02.18. 12:51:51

@hagyma: Biztosan nagyon jó lesz a ceremónia. Mindig jó érzés megünnepelni azt, ha eléred a célt, amit kitűztél magad elé.
Az egyik legkedvesebb barátnőm 2010-ben lett állampolgár. Idén nyáron hazajön majd egy évre a gyerekekkel, már alig várom :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.02.18. 13:10:36

@Chamroe: igen, varom en is
tuti erdekes lesz egy orszagra feleskudni, ami nem a szulohazam..

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.02.18. 15:05:47

@Zka: mondjuk egy gerincbe?
Letagadni a diplomat az kb olyan, mint hazudni. Van akinek belefer, van akinek nem.

pocaklakó minimanó 2013.02.18. 18:16:03

@Bélabáttya:

És miért van az, hogy itt akkor sem vállalnád, ha megfizetnék? Vagy miért van az, hogy a külföldről gigantikus lajbival hazatámolygó emberke a határon túl még tudja, mi a szelektív hulladékgyűjtés, de a határon innen már lazán elpöcköli a cigarettacsikket?

Satöbbi.

Diffeomorfizmus 2013.02.18. 19:17:47

@karburator:
Németül tudtam Magyarországról.

Hollandiában pedig elöször az újságokat olvasgattam, aztán ragadt rám annyi, hogy a TV-t is megértsem.
Következö staçió az volt, hogy a munkahelyen is elvárta a fönököm a hollandot.
Utána könyveket vettem hollandul -pl Huizinga Középkor alkonyát- (amikor már elhagytam Hollandiát), és holland honlapokat olvasgatok.
És igen : a szavakat kiírom egy file-ba és néha meg is szoktam tanulni.

A volt fönökömmel is havonta 1X skypeolok hollandul, és a holland fejvadászokkal is hollandul beszélek ( órákon át ).

Bélabáttya (törölt) 2013.02.18. 20:06:52

@pocaklakó minimanó: Mert más a megszokott környezet. Ott senki nem dobál szemetet összevissza, hát emberünk sem. Itt a nagy többség igen, tehát ő is. Egyszerűen nem akar sehol sem kilógni a sorból... és még csak nem is tudatosan, a többség észre sem veszi, ahogy mindenhol igazodik a helyi szabályokhoz.
Jó példa a csoportos tusristaút. Olyankor - együtt - mindenki egy kicsit „mégmagyarabb”, hangsúlyozottabban hozza az itthon megszokott formát. Amikor ezért-azért leszakad a csoporttól, vagy a csoport pár tagja külön megy kajálni, múzeumba, akárhová, gyakorlatilag azonnal „normális” emberré válik - szinte - mindenki.

Idehaza - tulképp teljesen jogosan - az az általános elvárás, hogy fizetgetnek, dolgozgatok. Így nem lóg ki emberünk a sorból, nem lesz megvetendő stréber, tudja szépen, komótosan beosztani a munkáját anélkül, hogy a szűkebb csoportjában konfliktusokat okozna. Ugyanez az ember, mikor más környezetben (pl. egy valóban profitorintált multinak, értelmesebb vállkozónak, vagy akár ép alkalmanként nekem) dolgozik, pillanatok alatt aktivizálódik, teli lesz ötlettel, motiválhatóvá válik érdekesebb, értelmes feladatokkal is, ha ezt látja a környetében is.

Ehhez „csak” a megfelelő környezetet kell kialakítani (ebbe beleértve az anyagi biztonságot jelentő jövedelmet is), és ez nem megy országos szinten, ami miatt szidhatjuk nyugodtan emberünket, de méginkább a helyi politikai, gazdasági környezetet.
Emberünk - és persze mi is - akkor változunk meg, amikor majd a „kritikus tömeg”. Szép apránként, az anyagi biztonság, a szabadidő, majd ezek után a környezetére való figyelem kilakulásával. Amíg arról szól az átlagember élete, hogy számlától számláig vergődik, szopatják a munkahelyén, vele - nagyjából - egy fajsúlyú, csak szerencsésebb, gátlástalanabb emberek az orra előtt lopják szét mindenét, addig ne várj el semmilyen csodát.
És nem, nem fogja ezt pusztán pár értelmesebb „véleményvezér”, követendő példát mutató, magasabb erkölcsiségű(nek vélt) akárki megváltoztatni, legfeljebb még inkább pokollá teszi az ilyen a környezete életét.

A „megváltás” valamilyen formában mindenképp „felülről” jön. Értelmesebb, kevésbé lopós fajta politikus, az átlagembert, a vállalkozását kicsit jobban védő törvények, alacsonyabb adók, az okttást, az elhelyezkedést támogató törvényi háttér kialakítása kell hozzá. Persze, a politikára ható, netán egyes idegesítőbb hivatalokat, cégeket befolyásoló, kisebb-nagyobb civil „nyomás” sokat segíthet, ahogy - ha megnézed - a „fejlett nyugaton” se megy igazán nélkülük. Mifelénk meg gyakorlatilag nincs ilyen. Majd egyszer, ha elegen jönnek vissza a kinti jövedelmükkel, nyugdíjukkal, netán itt is kereshetnek elegen, akkor talán kialakul.

De attól, aki napi tíz órát szív a munkahelyén, annyiért, amiből talán épp meg tud élni, ne várj el ilyesmit.

Uff, én beszéltem...

Bélabáttya (törölt) 2013.02.18. 20:29:03

@pocaklakó minimanó: Ja igen. Itt élek, és azon kevesek közé tartozom, akik dolgoznak, ha megfizetik őket. Egyébként meg nem...

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 07:32:35

@Bélabáttya:

"A „megváltás” valamilyen formában mindenképp „felülről” jön."

Nem. Ez a legnagyobb tévedés. Ennek a magatartásnak otthon kell kialakulnia gyermekkorban, a családi közegben.

Amit te mondasz, az nem más, mint annak megerősítése, hogy nincs otthoni szocializáció.

Példa: Ha nem söprik a közterületeket, akkor a te logikádat követve az emberek sem söprögetnek a saját portájukon.

Persze, tudom: mindig más a hibás. Ez alap Proletárfalva-Alsón.

Aki nem igényes magával szemben, mindig talál kifogást.

Üdv:

-plmm-

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 07:34:10

@Bélabáttya:

"Itt élek, és azon kevesek közé tartozom, akik dolgoznak, ha megfizetik őket. Egyébként meg nem..."

Ilyen hozzáállással nem is lenne meglepő, ha kevés helyre vennének fel dolgozni. Én például biztos nem adnék munkát egy embernek sem ilyen hozzáállással.

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 08:53:08

Részlet: "Az iskolákból kikerülő gyerekeknél a legalapvetőbb technikai készségek hiányoznak - mondja Takács. - Nem tudnak normálisan hagymát aprítani, szabályos hasábokat, kockákat vágni, vagy szakszerűen szeletelni. Megtanulnak mondjuk húslevest főzni, hogy hogyan, azt hagyjuk, a helyett, hogy az alatt az idő alatt inkább anyagfelismerést tanulnának. Hogyan különböztessenek meg tízféle hagymát, és melyiket mire használjuk. A probléma, hogy a képzésben résztvevők nagy része egyáltalán nem is akar komolyan megtanulni főzni, nagyon sok olyan van, aki bekerül az iskolába, ott elvan három évig, mint a befőtt, AZTÁN A PAPÍRRAL A KEZÉBEN KIMEGY AUSZTRIÁBA PIZZÁT SÜTNI." (www.origo.hu/tafelspicc/kozelet/20130214-szakacskepzes-tragedia-csod.html)

Ugyandehogy (törölt) 2013.02.19. 10:23:01

@pocaklakó minimanó: tehát te olyan embereket szeretnél fölvenni, akik ingyér' dolgoznak?

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 10:30:36

@Babette_:

"tehát te olyan embereket szeretnél fölvenni, akik ingyér' dolgoznak?"

a) Hol olvastál te ilyet?
b) Segítsek az értő olvasás fejlesztésében?

Bélabáttya (törölt) 2013.02.19. 11:55:06

@pocaklakó minimanó: Igazad van, csak és kizárólag én tehetek a világ minden bajáról.

Bélabáttya (törölt) 2013.02.19. 11:56:29

@pocaklakó minimanó: Tudom, kötözködés, de nem lehet, hogy a képzéssel van a baj?

Bélabáttya (törölt) 2013.02.19. 11:57:20

@Babette_: Dehogy. Engem nem akar felvenni, pénzért se. Szerencsés ember vagyok!

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 12:07:47

@Bélabáttya:

Talán nem mindenről, de a munkamorálos részt revízió alá venném a helyedben.

Már ha érted. :)

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 12:08:39

@Bélabáttya:

De. Elképzelhető az is. Viszont az én tapasztalatom meg azt igazolja, hogy vélhetőleg a nyilatkozónak jobban igaza van.

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 12:11:56

@Bélabáttya:

Persze, hogy szerencsés ember vagy, mert jobb helyeken amikor felveszik az embert, nem érdekli őket, hogy az ő munkamorálja a "kis pénz, kis foci, nagy pénz, nagy foci" puskási elméletén alapul (az amúgy is csak hobbi), hanem megmondják, hogy ennyi meg annyi a pénz és ez meg az az elvárás érte.

Az nem játszik be, hogy ha nem annyi, amennyit az ember elvér, akkor elfogadja az állást, de csak annyit dolgozik, amennyi szerinte abból a pénzből kijön.

Aki így gondolkozik, egy év alatt sok munkahelyen megfordulhat. Jobb esetben.

Rosszabb esetben megfordulhat az utcasarki talponállóban, ahol ampullás alkoholra költi a munkanélküli segélyét, amiért persze ismét másokat hibáztat.

Bélabáttya (törölt) 2013.02.19. 12:15:21

@pocaklakó minimanó: Hát, elég fura tapasztalataid vannak az oktatásról. Sajnos, nem így van. Ha rendesen, értelmesen, érdekesen összeállított, teljesíthető a tananyag, jól motiválják a nebulókat (fenébe, megint felülről) akkor megtanulják, amit kell. Amikor nem, akkor unott arccal rágózva lesújtó véleményök lesz a világról, és nagyon pontosan tudni fogják, ki tehet a helyzetéről...

Bélabáttya (törölt) 2013.02.19. 12:19:02

@pocaklakó minimanó: Ez úgy néz ki, hogy a munkaadó közli az elvárásait, oszt vagy elfogadod, vagy nem.
És nem fogadsz el olyat, ahol nem éri meg - valamiért - számodra dolgozni. Lehet, hogy az a valami nem feltétlenül készpénz, lehet akár szakmai előmenetel lehetősége, továbbképés, bármi, de te döntöd el, hogy elvállalod, vagy sem.
(döntöttem, nem megyek hozzád dolgozni...)

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 12:27:30

@Bélabáttya:

"Nem, azt hiszem, nem akarom érteni :)"

Megleptél volna, ha másképp lett volna. A lényeg megmaradt: más a hibás, nem te.

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 12:29:13

@Bélabáttya:

"Ha rendesen, értelmesen, érdekesen összeállított, teljesíthető a tananyag, jól motiválják a nebulókat..."

a) Ha.
b) A tanulásra, fejlődésre, szorgalomra, munkára, stb. való motiválás pedig már otthon kezdődik.
c) De ez nem jellemző. Olvasom az itteni beírásokat.

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 12:30:36

@Bélabáttya:

"És nem fogadsz el olyat, ahol nem éri meg - valamiért - számodra dolgozni."

Igen, ez lenne a helyes lépés, ámde a "dolgozom, ha megfizetik" általában nem ezt fedi, hanem azt, hogy elfogadod és aztán a saját igényeidhez szabod a dolgokat.

Bélabáttya (törölt) 2013.02.19. 12:31:24

@pocaklakó minimanó: Örülök egy kicsit, hogy ezt szűrted le hosszas csevegésünkből, végre valaki egyből felismert, hiába próbáltam ostobaságok özöne mögött meglapulni.
A legnagyobb szerencse az, hogy te megtaláltad azt a mást, aki, hibás mindenért: engem.

Ez mindenképp jó, mert így - szerencsére - neked már nem tovább keresned...

Bélabáttya (törölt) 2013.02.19. 12:38:17

@pocaklakó minimanó: Hát, szerintem nem ezt írtam, de ha ezt akartad kiolvasni belőle, természetesen mégis így van.

Tudom, baromi nehéz elvonatkoztatni attól, amit érteni szeretnénk más mondanivalójából, és nem arra figyelni, amit ír. Gyakorta megesik velem is.

Néha nekifutok ismeg, pontosabban fogalmazva, de csak olyankor, amikor bármiféle értelmét látom az esetleges megértési szándéknak. Hát, most nem.

Helyette elmegyek egy kicsit újságot olvasni, kávézni, lélekben felkészülni a ma még rám váró rengeteg munkára, és elátom, ehelyett kicsit söpörgethetném az utcát, taníthatnám a gyerekeket, és akár még toppanthatnék is a miattam ennyire negatív világ miatt. De nem teszem.

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 12:39:15

@Bélabáttya:

"A legnagyobb szerencse az, hogy te megtaláltad azt a mást, aki, hibás mindenért: engem."

Igaz, hogy nem írtam ilyet, de örülök annak, hogy az egyik szélsőségből átestél a másikba.

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 12:40:49

@Bélabáttya:

"Helyette elmegyek egy kicsit újságot olvasni, kávézni, lélekben felkészülni a ma még rám váró rengeteg munkára..."

És legalább megfizetik? Vagy csak annyit végzel el, amennyit méltányosnak tartasz azért a pénzért?

Bélabáttya (törölt) 2013.02.19. 12:46:53

@pocaklakó minimanó: Nem, sajna nem fizetik meg rendesen se az újságolvasást, se a kávézást, de azért megpróbálom mindkettőt becsölettel elvégezni.
A délutáni munkám meg pont olyan, amennyiért vállaltam...
---
Már megbocsás, melyik az a két szélsőség? Az egyik a veled való együttérzés lehet, hogy neked biza végre nem kell magadban keresni a hibát, meglettem.
De a másik szélsőséget nem lelem.

pocaklakó minimanó 2013.02.19. 12:56:52

@Bélabáttya:

Az egyik az, amiről írtam (mindig a másik a hibás), a másik pedig az, amiről te, miszerint csak te vagy.

Hidd el, ennél bonyolultabb az élet.

Ferdeszemüveg 2013.02.24. 13:55:42

@kacce: szia, hol vannak eek a társaságok? én nemrég költöztem Hollandiába, és nagyon örülnék, ha találnék társaságot.

bubuka0609 2013.02.25. 12:35:05

Sziasztok!

A véleményeteket szeretném kérni egy dologban. A Párom és én Írországban élünk most már közel 5 éve. Az angolt mindketten jól beszéljük és értjük. Azon gondolkozunk, hogy országot váltunk. Szóba jött már Kanada, Ausztrália, de ezek ugye elég messze vannak Magyarországtól (mert azért a család és a barátok mégis ott vannak). Még Hollandián gondolkozunk. A kérdésem az lenne, hogy mennyire elég az angol nyelv egyenlőre, hogy eligazodjunk és munkát kapjunk. Igazából mindketten a vendéglátásban dolgozunk. Előre is köszönöm, ha bárki bármilyen véleményt tud írni!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása