oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2022. augusztus 13. 06:30,  Furcsa amerikaiak, szokatlan mániák 167 komment

2022. augusztus 13. 06:30 Határátkelő

Furcsa amerikaiak, szokatlan mániák

Egy Egyesült Államok méretű országban mindenféle furcsaságok és mániák előfordulnak, így aztán P. Elliotnak volt miből szemezgetni. Pláne, hogy a furcsaságokból (legyen az autójába szerelmes férfi, vagy egy sajátos időutazás) előszeretettel készül sokszor tévéműsor is.

auto_szerelem.jpeg

„Ami a New York-i maratonit illeti, én azt szeretem benne, hogy az emberek nem drukkolnak amerikai versenyzőnek, senkinek, annak csupán, akit meglátnak először felbukkanni a finishez közel, lehet az akár hottentotta is, nem számít.

Kiabálva bíztatják, léggömböt, zászlót, feliratos táblákat lengetnek, odaüvöltik neki, hogy a mögötte lévő versenyző milyen távolságra van és hogy ne hagyd magad, te leszel az első, gyerünk, gyerünk!

Pokoli hangzavar van, de ez nem tesz rosszat a versenyzőnek, mert kikiabálják belőle az utolsó erejét is a győzelemhez, aztán végigjátsszák a következővel ugyanezt, meg az utánalévővel, amíg csak tart, mindenkit megtapsolnak.

Egyébként végigállják az utat a kezdettől a végéig, ahol megállni szabad (hídon nem) és remekül szórakoznak. Egyébként minden versenyzőt megvárnak a rendezők, akármikor fut be, van, akit csak a szürkület visz át a célvonalon. Ő valószínűleg szép kényelmesen átsétálta a távot, de nem számít, ott volt és részt vett benne. Mindenki kap oklevelet, hogy jelen volt, végigfutotta, ráírják, hogy hányadiknak érkezett be. Felemelő érzés lehet, amikor rábiggyesztik a 47000. számot, hehehe.

Egy régi barátnőm férje büszkén mutogatta ezelőtt vagy 15 évvel, hogy a 200. volt, minden évben elment, ez volt a csúcs, aztán csak lefelé ment. Minden évben kivette a szabadságot erre, mert másnak egész nap az ágyban feküdt, nem volt képes felkelni, annyira fájt a lába és mindene.

Szokatlan mániák

A tévében láttam, hogy folytatják azt a műsort, ami szokatlan mániákat, illetve embereket mutat be. Azért 350 millió emberből bőven akad lökött, és a normál tévénéző némi hidegrázó borzongással, érdeklődve nézi a műsort, hogy „jajistenem, mik is vannak!”.

Az előzetesben bemutattak egy férfit, aki szerelmes a kocsijába, de úgy igazán... Úgy kezeli, mint egy személyt, egyelőre a csókolózást mutatták csak, vagyis hogy milyen élvezettel nyalta, szívta a kocsi oldalát. Előtte kicsúszott a kocsi alól, mivel nem figyeltem oda, azt hittem, autószerelő, de ezek szerint másért tartózkodott a kocsi alatt – vajon mit keresett (és talált) ott? Miféle lyukat?

Szép piros kis kocsi volt, én a tévéműsor helyett orvoshoz kocsiztattam volna. Ha eddig a barátai és szomszédjai, na meg a munkatársai nem ismerték a beteges szenvedélyét, akkor most majd látni fogják, hiszen az országos tévén megy. Gondolom, senki sem tanácsolja neki, hogy netán az ő kocsija alá csúszkáljon.

Kíváncsi vagyok, hogy a többi hibbant mivel rukkol elő. Eddig nekem a csúcs az az alak volt, aki a halott feleségét a házában üvegasztalka koporsóban tartotta a kanapé előtt, onnan nézte a tévét, evett, sőt, mint mondta, beszélgetni is szokott a feleségével.

A műsorba bárki jelentkezhet, akinek feltűnően szokatlan agybaja van, jól megfizetik, de persze mindenki látni fogja. Mivel itt nem szoktak szégyellni semmit, kinevetni sem szoktak senkit (maximum hüledezni, vagy simán nevetni) rendesen lesz jelentkező. Ez is valóságshow lesz! Alig várom! Hüledezni és nevetni és is szeretek. Meg ezek után jobban meg is értem és tolerálom a környezetemben netán felbukkanó bolondot.

Egy igazán nagy család

Egy édes kis műsort, afféle valóságshow-t láttam a tévében, persze szokás szerint nem az elejétől, de azt kikövetkeztettem, hogy a benne szereplő házaspárnak volt egy gyereke, olyan 7 év körüli kislány. Akartak még egyet, erre ötösikreik (!) születtek, mind életben maradt. A tévéfelvétel idején olyan 14 hónaposnak látszottak, egyforma fehér kis gatyákban, a papa vigyázott rájuk, mert a mama kapott egy 3 napos szabadságot a családtól és a lehetőséget, hogy a nagylánnyal elutazzanak a Disneyworldbe kicsit kifújni magukat.

A papa előtt hadd emeljem meg nem létező kalapom, 40 körüli sportos fickó, valami eszméletlen türelme volt a kölkökhöz, olyan gyengéden, mégis határozottan bánt velük, hogy mind a négy szót fogadott neki, egyedül az ötödik, Jack, volt kétpercenként megszólítva, mit tegyen, mit ne. A gyerek nem volt rossz, csak eleven, minden lében kanál.

Amikor a papa a repülőtérre ment a mama elé, és felöltöztette a gyerekeket szép kis ruhákba, akkor derült ki, hogy a gyerekek közül négy kislány és egy fiú, vagyis Jack igencsak kivált a többi közül.

A papát reggeltől estig mutatták, hihetetlenül ügyes volt, gyors, reggel kiszedett mindenkit a kiságyakból a padlóra és megkérdezte, kinek cserélje elsőként a pelenkáját. Volt jelentkező, jól értették, mit akar tőlük, addig a többi ott mászkált, kavargott körülötte.

Utána levitte őket a konyhaba enni, öt etetőszék, ennivaló, tejespoharak. Ő is evett velük, beszélt hozzájuk, mint egy felnőtthöz. Volt, amikor az egyik elkezdett sivítani, erre lepisszegte, hogy csönd, nem szabad, most eszünk. Öt perccel később azt mondta, na, most kiabáljunk egyet, ő kezdte, az öt gyerek kacagva csatlakozott, utána megint pssszt... mehettek játszani, ott körülötte, miközben ő a konyhában működött.

Ebéd után felhívta a felesége, hogy minden rendben van-e. Mondta, hogy igen. Mit ettek a gyerekek? Azt mondta, hogy hozattam pizzát. A nő hápogva, hogy te pizzát hozattál a gyerekeknek? Nem, magamnak hozattam, de ők is ettek belőle... Tényleg, a kis darabka pizzákat ott rágcsálták az asztalnál az apjukkal. Meglátogatta őket a szomszéd kutyája, a kölköket végignyalta, akik szintén kacagva tapogatták, hemperegtek vele.

A babakocsi egy látványosság volt, öt ülés egymás mögött, iszonyú hosszú volt, hátul felerősítve egy kis minibusz-féleségre, az volt a családi autó. A pasast megbámulták a reptéren, ahogy tolta. Mosolygó és részvevő pillantásokat egyaránt kapott, nem beszélve persze arról, hogy filmesek kísérték.

Amikor a mama valamennyire kipihenve megjött, az ikrek sokkal elevenebbek lettek, nyivákoltak, mindegyik akart valamit. A mama sokkal, de sokkal másabb volt, mint az apa, zaklatottabb és a gyerekek már át is vették tőle a stílust.

Sajnálni nemigen kellett őket, nagyon szép házban laktak, látszott, hogy tudják, mit esznek holnap. Tündéri kis műsor volt, de az elejét és a végét időhiány miatt nem láttam.

Időutazás amerikai módra

Tudjátok, miért volt a régieknek mindenre idejük – vidéken különösen? Mert hajnalban keltek, a napot azonnal begyújtással kezdték a mosakodás után, nem azzal töltötték, hogy kényelmesen zuhanyozva piperészkedjenek a fürdőszobában. Mármint egy átlagos farmercsaládban.

Reggelit csináltak a gyerekek segítségével, kinek-kinek megvolt a munkája, a 4 éves már ágyazott, felverte a párnákat, ketten megragadták a takarót, kisimították, kisöpörtek, odatették az asztalra a tányérokat, evőeszközt, poharakat, a nagyobbak vizet hoztak a kútról, a többi gyerek vitte ki az állatoknak a kukoricát, kiengedték a tyúkokat, lovakat és teheneket, a disznókat megetették, almoztak az apjuk segítségével és csak utána rajzottak be mind reggelizni. A munka volt az első. Utána a kicsik mosogattak el (jól olvasod!), egyik mosogatott, másik törülgetett, elpakolt – olyan nem volt, hogy később mosogatni.

Laura Ingalls írta a könyveiben, hogy bizony már 3 éves korában kezdte a mosogatást meg a házimunkát. Aztán az iskolások elmentek a suliba, az apa a földeken volt, az anya meg csinálta a többi házimunkát, főzött, mosott, varrt, kenyeret sütött.

Amikor a család délután hazajött, akkor újra csak mindenki végezte a maga dolgát, nem olyan volt, mint ma, hogy az anya dolgozik, a család meg vakarózik és a tévét bámulja. Este leültek a kandalló köré, de még akkor is volt, aki varrt, szerszámot faragott, valamit készített, közben beszélgettek. Este 8 körül kotrás az ágyba, mert hajnalban keltek.

Vasárnap volt a pihenőnap, csak az állatokat látták el, templomba mentek, utána olvasták a Bibliát, ez volt a pihenés – részemről inkább dolgoztam volna. Nagyon nem volt elnyúzottak, azt hiszem, a számítógép és a tévé már önmagában nagyon sok időt elvisz manapság.

Szóval így, a családi munkamegosztásban nem lehetett nehéz, a gyerekek kicsi koruktól maguk öltözködtek fel, vagy egymásnak segítettek és semmire sem mondtak nemet, mert akkor megkapták volna a magukét. Mára már elkorcsosoltunk, hehehe....

Volt erre egy érdekes példa. A tévében néha megidézik a régi korokat, vagyis kiválasztanak önként jelentkező, sokat bíró embereket és behelyezik egy korba, életformába és abban kell élni hónapokon át, néha egy-két évet. Közben napi 24 órán át filmezik, hogy mit kezdenek ezzel meg magukkal. Semmiben sem segítenek, mindent maguknak kell megoldaniuk.

Pont ehhez kapcsolódik, amit láttam, a Laura Ingalls féle életformát próbálták, 1870-es évek, farm, lovak, tehén, tyúk, vajköpülés, kézzel dagasztott kenyér, kapálás a zöldségeskertben, kézzel mosás, padlósikálás, meg minden, ami belefért – persze korabeli ruhákban.

Felépítettek egy falucskát a célra, egyetlen kis vegyesbolttal, valami nagyon kevés pénzt, meg pár állatot kaptak az indításhoz, a többit termeljék meg maguk, ha enni akarnak! Semmiféle holmit a jelen korból nem vihettek magukkal.

Akik a legfrappánsabban viselkedtek, éppen ezért a legjobban megszívták, az egy kaliforniai család volt - középkorú apa, anya, 12-16 év körüli lány, rémlik, hogy volt még fiú is, de mivel régen volt, nem emlékszem pontosan. Az apa panasz nélkül almozott, trágyázta a földet, szántott a fa- és fémekével, vágta a fát, csinálta a dolgát nagy melléfogásokkal, de konokul.

Az anya már az elején nagyon lefogyott, beszerzett a boltocskából, amit lehetett, amire futotta a pénzük, főleg élelmiszert. Ő is konokul tette a dolgát, néha kiborult, nehéz volt az életforma. Amikor orvost kellett hívni, mert valamelyikük beteg lett, azt nekik kellett kifizetni (a korabeli árat), volt, hogy felpaprikázva vádaskodott úgy rémlik, a falucska néhány lakója ellen, már nem emlékszem, mi is volt, valamivel megnehezítették az életüket.

Akkor a rendezőbizottságot is vádolta, hogy erről meg erről nem volt szó, amikor megkezdték a műsort, meg a faluból volt, aki lopott és régen nem volt rendőr, így az ágya alá rejtette a főbb élelmiszereket. A lányok nehezen bírták, más olvasni arról a korról és más volt igazán benne élni. A 12 éves találta fel magát a legjobban, már a kezdetkor sem félt a tehéntől, maga után rángatta kötélen, fejte.

Volt, hogy télen annyira fázott, hogy sírt (na meg vádolta a testvérét, hogy az lusta, nem dolgozik annyit, mint ő), kis semmiházi ruhájuk volt, hosszú ugyan, de csak flanel. Még a gyapjú sem volt valami meleg, egy kis főkötőjük volt csak melegebb kendő, vacak kis télikabát, otthon a kormos, agyonnyúzott anyjuk hamuzta a kályhát.

Egy biztos, nem sok pihenőidejük maradt, délután ugyan összeültek kicsit varrni, stoppolni, kötni, de az nem sok volt, iskolába (a helyi, falusiba) is kellett járni. A tanulást viszont akkoriban igen komolyan vették a tanítók!

A (nem emlékszem pontosan, de több mint egy évig tartó) műsor vége után pár héttel a filmesek felkeresték a családot kaliforniai otthonukban. Szép nagy, elegáns házuk volt, a szülők mindketten diplomás, magas beosztású emberek.

Egyikük már visszament dolgozni, a két lány volt otthon, modern, mai ruhában, ültek a csodaszép házuk belső lépcsőjén egymás mellett és arra a kérdésre, hogyan érzik magukat, milyen volt visszajönni, milyennek látták a kísérleti életüket, mindkettő szinte egyszerre mondta, hogy itt minden olyan csendes, semmit nem kell csinálni, nem tudnak mit kezdeni magukkal, hiányzik a munka, a napi rutin.

Rossz az is, hogy a szülőket csak késő délután látják viszont, valahogy a másik, kísérleti élet jobb volt, mozgalmasabb, ezért kell egy kis idő, amíg visszaállnak a mostani életformára (a számítógépre meg a videójátékokra, gondolom)..., de addig tanácstalanok voltak, tele lettek szabadidővel, ami úgy tűnt, nem is hiányzott igazán nekik.

Konyhai Paganinik

A legtöbb főzőműsor (legalábbis amit én nézek) itt azért mesterszakácsok vetélkedője, az amatőröket nem szoktam nézni. Amit viszont még szeretek, az a gyerekszakácsok vetélkedője, akkor is, ha egymással versenyeznek, de még érdekesebbek, ha felnőttel, mert a szabályok szerint teljesen mindegy, hány éves, de felnőtt szinten kell tudnia főzni. Mire bekerülnek a műsorba, addigra már túl vannak néhány megnyert versenyen, csak ők kerülhetnek a nagy szakácsok közelébe.

Múltkor a 9 évesek kategóriájában pluszban volt egy 10 éves is, egymással versenyeztek és el voltam ájulva, hogy az ételekről nem lehetett megmondani, hogy nem igazi, felnőtt szakács főzte, már kinézetre is hihetetlenül szépen voltak.

Általában a bemutatkozásnál kérdezgetni szokta a zsűri a versenyzőket, hogy honnan jöttek, mióta főznek, mit csinálnak, ha megnyerik a 10 ezer dolláros fődíjat. Utóbbinál valaki azt mondta, hogy odaadja apukának, mert ő jobban tudja, mit kellene vele csinálni, másvalaki kijelentette, hogy az utolsó centig elkölti.

Az egyik 9 éves kislánytól megkérdezték, mióta főz. Azt mondta, 3 éves kora óta, de a városában (valahonnan Ohióból jött) 4 évesen megnyert egy tortasütő versenyt. Mutatta a fotóit is, ahol ott áll vigyorogva a kis tortájával, egy szép rózsaszínű fehér díszítéses valami volt, meg nem mondtam volna, hogy nem felnőtt sütötte – honnan veszik ezek a kölkök ehhez a tudományt?

Persze anyu meg nagymama nem zavarja ki a konyhából, ha észreveszi, hogy érdekli a gyereket a sütés-főzés, de akkor is, ezek ezzel születnek, sütő-főző konyha Paganinik."

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3617906761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dikusz. 2022.08.16. 10:08:18

@Csodabogár: Az adott helyzetben nem lehetett másként tenni, mint ahogy csináltátok.
De azt az életképet szerettem volna látni, a reakciódat még inkább, ahogy a leendő férjed a konyhaszék előtt térdre omolva kéri meg a kezedet anyósodtól, miközben ő az ételt kavargatja...:)))

Golf2 2022.08.16. 10:50:59

@P.Elliot: Romantikus lanykeres a Canyonnal....Ma már a megjátszás a fontos,addig is tart sokszor.

dikusz. 2022.08.16. 11:50:39

@Golf2: Azért az eskümegerősítés se matyóhímzés, amikor azok, akiknek több a pénze, mint az esze, másodszorra, harmadszorra is egy v*lag pénzt költenek el az esküdözésre. Mintha attól lenne jó egy házasság...
Egyedül az ezüst/arany/gyémántlakodalmat tudom elfogadni, a többi felesleges pénzszórás, kivagyiság.

Csodabogár 2022.08.16. 13:16:34

@dikusz.: Én szegény apám arcát szerettem volna látni a telefonban. Ugyanis azt se tudták, hogy van valakim, alapból Stockholmban szerzett ismerősök meghívására mentem Zürichbe, ennek volt valós alapja.Aztán ez lett belőle. Anyám vette fel a telefont, aki akkor már elég rossz állapotban volt, így mondtam neki, adja át apámnak, mert vele is szeretnék beszélni. Akkor lépett akcióba a férjem. Féltem, hogy anyám rosszul lesz egy ilyen hirtelen hírtől.
Akkor már épp Stuttgartban laktam.

P.Elliot 2022.08.16. 13:21:05

@dikusz.: Eskumegerosites, tenyleg, ezt el is felejtettem hogy ilyen is letezik bar a kornyezetemben ilyet nem hallottam hogy tartott volna valaki bar a teveben latni neha.

Mind, mind arravalo hogy kihuzzak a zsebekbol a penzt.

Itt egy diszesebb eskuvo sulyos erzekbe kerul. Nem ritkan uti a szazezret holott nincs igazan mibol de ezt a fiatalsag nem gondolja at hogy abbol a penzbol befizethetnenek egy hazra vagy sajat lakasra amire nem fog meg evekig telleni.
Manapsag nagyon sok a beugro, az utcaban valaki arulja a hazat, megneztem hogy mennyi a letet es minden ezzek kapcsolatos kiadas, kozelit a 100 ezerhez. Mikor fognak tudni annyit osszeszedni amikor kozben lakni is kell valahol ami szinten nagyon felment, csupan egy diszesebb eskuvo kedveert amire 1 honap mulva mar senki se emlekszik.
Mas ha valakinek van penze elszorni csakhogy ezt sokan at sem gondoljak.

Az sem biztos hogy a hazassag valoban holtodiglan-e, nagyon gyakran nem.

P.Elliot 2022.08.16. 13:25:30

@Csodabogár: Szerintem a szuleid orulhettek neki, a beteg anyad is.
Minden szulo orul ha a gyereke nem all egyedul tobbe a vilagban, csak jo erzes hogy barmi van, valaki vigyaz ra meg akkor is ha az nagyonis onallo es ezt nem feltetlenul igenyli.

Talalkoztak aztan a ferjeddel valamikor? Ugy ertem hogy tudtatok hazamenni latogatoba vagy tudtak kijonni?

P.Elliot 2022.08.16. 13:28:32

@Golf2: Igen, puszta megjatszas ez a terdreborulas, meg a regi vilagban sem emlekszem hogy ilyet olvastam volna, marmint hogy mindenkit ugy kell megkerni.

Azt sem tudom hogy terjedt el mert amikor kijottunk akkor itt Amerikaban sem volt ilyesmi.
Valoszinu hogy valami film hatasara bar nem elunk a lovagkorban!

P.Elliot 2022.08.16. 13:32:32

@dikusz.: Egyebkent az anyosod nem mondott volna ilyet hogy vedd felesegul ha nem vette volna eszre a vonzalmat amit ti ketten meg nem is ontottetek szavakba.

Erdekes mindenesetre hogy van ilyen anyos is.

A legtobb messze nem ilyen, hehehe..., mert az o fiacskaja egy kiralynohoz sem tulzas.

P.Elliot 2022.08.16. 13:36:38

@dikusz.: Valoban regen otthon a rokonsagbol kiserte oltar ele a menyasszonyt. Ma csak akkor ha az apa mar nem el.

Csodalatos idore ebredtem, kinnt szinte hideg van, / egyelore/most elvezem a kertet, a kinnt kompjuterezest, valoszinu hogy az uszodaba csak akkor jutok el ha felmelegszik.

Vegre egy tisztesseges ido.

dikusz. 2022.08.16. 13:54:06

@P.Elliot: Ezt biztos @Csodabogárnak szántad.:)

dikusz. 2022.08.16. 13:59:09

@P.Elliot: Itt öt perce kezdett el szakadni az eső, de biztos nem lesz annyi, hogy elég legyen, mert süt a nap, és kicsit felhős az ég.

Feltettem a kerületi facebook-csoportba, hogy itt esik, de már sokan kérik, hogy küldjük Budafokról Barossra, és Rózsakertbe.:)))

P.Elliot 2022.08.16. 14:01:37

@dikusz.: Tenyleg annak, ha nem mondod eszre sem veszem.

élhetetlen 2022.08.16. 17:57:42

@P.Elliot: „látványos”. Látványos az, mikor a srác besütteti a gyűrűt egy sütibe, és egy zsúfolt étterem közepén teszi fel a nagy kérdést. Ők elmentek sátorozni a kedvenc kiránduló helyükre, ahol már többször sátoroztak, ketten voltak. Mi ebben a látványos, mennyivel jobb egy konyha?

élhetetlen 2022.08.16. 18:36:26

@Golf2: „Ma már a megjátszás a fontos,addig is tart sokszor.”. Biztosan. 8 év együtt élés, 8 év házasság, három gyerek, megjátszással, sőt, 120 fős lakodalommal nem jó jel. Ha csak Badacsonyba mennek kirándulni, biztosan tartósabb lenne a házasság.

P.Elliot 2022.08.16. 19:17:05

z@élhetetlen: Jaj, ne magyarazd felre mert nem igy ertettuk, nem roluk volt szo hanem altalanossagban. Te ugy irtad hogy mert az olyan romantikus ott a Canyonnal.

Erre irtuk a latvanyossagot hogy sokan fontosnak erzik hogy ne csak egyszeruen kerjek meg oket hanem latvanyosan.

Vejem unokaoccse modfelett latvanyosan es "romantikusan" kerte meg a kezet a menyasszonynak vagy 2-3 honapja akivel mar meg volt beszelve a hazassag de "hivatalosan, kozonseg szeme lattara meg nem, szoval elmentek az East Hana japan restaurantba ahova gyakran jarnak, egy-ket kozeli rokonnal es a srac terdreereszkedett az asztal sarkanal a foldre, hehehe, a vendegek tapsoltak amikor lattak hogy mirol van szo, a menyasszonyjelolt pirult es huldezett mert ez is hozzatartozik a komediahoz bar allitolag nem tudta noha a gyurut egyutt valasztottak ki.

Na en erre ertettem a komediat es a latvanyossagot!

Csodabogár 2022.08.18. 13:25:13

Ez a story most jól beragadt. Gondolkozom miről is kellene írnom???

dikusz. 2022.08.18. 13:32:07

@Csodabogár: Valószínű az aktív tagok vagy dolgoznak, vagy szabadságon vannak.:)))
Bármiről írsz, azt jó olvasni.

P.Elliot 2022.08.19. 17:26:50

@dikusz.: Nem hiszem hogy szabadsag vagy munka lenne az ok.

Egyszeruen kitargyaltunk mindent amit a kulfoldre koltozonek nagyjabol tudnia kell, semmi ujat nem tudunk mar mondani, mar csak az orszagokon beluli erdekes vagy furcsa dolgokrol tudunk irni, en legalabbis.

Egyebkent minden blognak ez a vege, ha valaki szerette olvasni akkor ha nem kuld posztot, nem szol hozza akkor nem lesz mit olvasnia mert megszunik. Ugy sejtem hogy nagyon rovidesen tehat ha valaki nem akarja ezt az szoljon hozza legalabb ha mar posztot nem is kuld bar mindenki tud valamirol irni ahol lakik, furcsasag vagy szokas hogy had tudjuk mi is.

dikusz. 2022.08.19. 18:15:01

@P.Elliot: Egy ideje (talán tavaly valamikor) megírta HA, ha nem küldünk posztot, nem lesz poszt, ők nem írnak többet.

Tulajdonképpen megértem, hogy belefáradtak, mert mi nem küldtünk posztot, azokat az írásokat pedig, amit a bloggazdák a blog fennmaradása érdekében feltettek, állandóan kritizáltuk.
Nálam hamarabb betelt volna a pohár.

Te, és Csodabogár az, aki aktívan posztol, mindketten jól írtok. Nekem már valahogy nem megy annyira (pedig fiatalkoromban nagyon jól tudtam fogalmazni). Ezért is vonakodok befejezni a megkezdett írásaimat, mert tartok tőle, hogy csak nekem tetszik.

Tulajdonképpen mindenki, akár itthon él, akár külföldön, valóban kitárgyaltunk mindent. De lehetne posztolni a mindennapjainkról is, vagy akár idősebbekként a régi emlékeinket írhatnánk meg.
Nem túl rég írtad egy kommentben, hogy hol éltél Budapesten. Nem is kellene a pontos címet leírnod, mégis biztos vagyok benne, hogy ezer emléket tudnánk közösen felidézni, ahol te laktál, és amerre én 45 éve nap, mint nap járok, sőt '71-'74-ig
arrafelé is dolgoztam. Napestig tudnám sorolni mi, hogy nézett ki akkor, és mi maradt/lett belőle.

DieNanny CH 2022.08.19. 18:49:31

@dikusz.:

Hébe-hóba én is erre járok, emlékszem, kijövetelem után nem sokkal, pontosan 11 évvel ezelőtt találtam rá erre a blogra Svájcisapka egyik írásával.
Sokat segített nekem ez a blog az első években, de a "mag" már tényleg inaktív lett.

P.Elliot 2022.08.19. 19:44:42

@dikusz.: Ne legyel csak olyan biztos benne hogy a posztod nem tetszene..Nekem eddig barmit olvastam toled meg hozzaszolast tetszett, kar hogy nem otthon elek, mar regen hozzacsapodtam volna a turaitokhoz mert erdekesen irtad le, valoban olyan is lehet.
Raadasul nagy kirandulo voltam mindig de csak affele napi turakon.

Ez a poszt iras is kulonbozo.
Ki igy ir, ki amugy. Nem vagyunk irok, ehhez nem is kell. Leirjuk amit lattunk, ahogy latjuk, majd az olvaso kepzelete tovabbfuzi, kiegesziti amit olvasott meg talan ismeros is benne.
Az is elkepzelheto hogy felismeri hogy ez nem ugy van es nekilat szetszedni az illetot, hehehe...

Ezzel jar, ezert szerintem megsertodni se kell, rosszul latta, ebben sincs semmi rossz amig nem kezd ugy igazan kellemetlenkedni az illeto mert volt itt ilyen is.
Egyszeruen beszelgetunk es kesz.

Szoval kuld azt a regen igert posztot.
Nekem a szivem csucske Erdely, igaz hogy csak kepen es filmen lattam de ez lenne oregkoromra a nekem valo hely, vissza a termeszetbe...
Most hogy mar nincsen ferjem ez ha akarnam se lenne megvalosithato mert egyedul nem mennek.

Irtad hogy kozel laktal vagy dolgoztal ahol en laktam.Nem, nem irok cimet de egy uj lakotelep volt, nagy parkkal es nagyon szerettem.
Olyan kozel volt minden bar oszinten szolva en mar nem emlekszem csak nagyjabol hogy hol mi volt. El nem tevednek de majdnem.

Baratsagos szomszedok voltak, mindenfele koru, mindenki ismert mindenkit, koszont egymasnak, beszelgettunk, a szomszed idos hazaspart nagyszulokkent kezeltuk, olyan aranyosak voltak, mindig athivtuk karacsonykor oket/ rokonaik messzebb laktak/, meg a mi fiatalok szilveszteri bulijara is.
Evekig kuldozgettem nekik csomagokat innen, minden karacsonyra/ nem szorultak ra de nagyon jolesett nekik hogy meg innen is ragaszkodtam hozzajuk, jobban mint a sajat gyerekuk aki nem sokat latogatta oket/.

Mar nem elnek persze.

Ami nagyon emlekezetes az ottani eletformabol az a karacsony este.
Szinte egyszerre gyulladtak ki az egok a karacsonyfakon minden epuletben, olyan este 6 korul, jo nagy ablakok voltak,. be lehetett latni valamelyest tavolrol valamelyest.

Olyan karacsonyi, unnepi hangulatot adott amilyet azota se ereztem, marmint hogy unnepel az egesz epuletsor...

Aki egyedul elt az is erezhette, nem volt egyedul...

dikusz. 2022.08.19. 19:53:16

@DieNanny CH: Én akkor kezdtem a kommentelést (kb 5 éve), amikor ti még aktívak voltatok, de előtte évekig csak olvastam a blogot.
Sajnálom, hogy az a régi gárda szétszéledt.

P.Elliot 2022.08.19. 20:00:10

Erdekes lenne tudni hogy ki az aki olvassa a blogot de meg sosem szolt hozza.

Csak kivancsisag, orulnek ha azok jelentkeznenek, csak kozolnek hogy ok is.
Vajon vannak-e es hanyan.

dikusz. 2022.08.19. 20:46:01

@P.Elliot: A címet nem is kérném el sosem, hiszen nem az a lényeg.

De én úgy vettem ki, hogy közel volt a Móriczhoz, és igazából arra a környékre gondoltam. És írnék róla pár sort, hátha ismerősek ezek a helyszínek.
A Bartók Béla út-Ménesi út sarkán dolgoztam egy cipóboltban, mellettünk egy BÁV-üzlet volt, átellenben az egyik Lottó-ház, amelyik épületében volt a Bukarest-étterem. A körtéren pedig az egyik Lordok-háza önkiszolgáló kajálda.

Arról a nagy parkos lakótelepről csak annyit, már amennyiben arról van szó. De ha nem, akkor talán van valaki, aki olvassa, és ott élt, érdekes lehet számára: az ott lévő művelődési központot (mozi volt ott, műv.ház, piac, üzletek) úgy néz ki, lebontják. Nem kár érte, nagyon lepusztult az évtizedek alatt.
Már a választások alatt is kampánytéma volt, és mindkét oldal fontosnak érezte, hogy zászlójára tűzze az üzletközpont újjáépítését. A Fidesz tűzzel-vassal harcol(t) a felújítás ellen, az ellenzék pedig mellette kampányolt, mivel a kerület (XI.) polgármestere 2019.óta ellenzéki. Ő Dr.László Imre, a Szent Imre kórház orvosigazgatója volt korábban.

Azt, hogy ki ő csak azért említettem meg, mert ma voltam egy szemészeti szakorvosi vizsgálaton a kórház szakrendelőjében.
Szürkehályog-műtét vált szükségessé, az első orvosi vizsgálatra kellett időpontot kérnem. Az egészet április végén indítottam el a kerületi szakorvosnál, és most jutottam el a kórház szakrendelőjébe. A világ legújabb csodájának számít már ez is, az pedig még inkább, hogy október 13-ára sikerült az első műtétre időpontot kapnom. Az addig hallottak alapján decemberre számítottam inkább.
Még sokat, sokfélét tudnék írni kommentben, de az egészségügyről lehetne itthonról is posztot írni tapasztalat alapján, és kintről is, hogy ott ki mit tapasztalt. Egyedül egy baj van ezzel, de az a legnagyobb, hogy tuti címlapos lenne a poszt, és elszabadulnának az indulatok.

Csodabogár 2022.08.19. 21:02:51

@dikusz.: Már nem is emlékszem mikor kezdtem. Azt tudom, hogy akkor éppen Amerikában voltunk, mikor rátaláltam a blogra. Miután gtrafomániás vagyok, különösen ha sok a szabad időm, elkezdtem posztolni. Svájci sapkának volt saját blogja, de egyszer valaki kritizált valamit és rögtön zárttá tette, vagy abba hagyta.
Tegnap elkezdtem írni életem első szabad utazását, majd elküldöm, bár nem valami csodásan érdekes.
Én a saját blogomba többnyire a mindennapjaimról írok, néha hosszú kihagyással. Van néhány állandó követőm a többit nem tudom. Hol többen, hol kevesebben olvassák, nemigen kommentelnek, de engem nem zavar, magamnak írom. Ja, amit itt megjelenik mint blogom, a nevemnél azt nem írom, nem tudom hogy keveredett ide. Én biztos nem adtam meg ezt a címet.

dikusz. 2022.08.19. 21:04:44

@P.Elliot: Ez sosem fog kiderülni.

Lehet látni, hogy a posztot hányan olvasták (a számláló most 7229-en áll). Hozzászóló kb 10-15 lehet, 91 hsz. van.
Érdekes lenne megtippelni valóban, hány olyan olvasó van, aki régóta olvassa a blogot, és soha nem szólt még hozzá.

Biztos, hogy többen vannak, mint ahogy gondolnánk. Ezt azért írom, mert néhány évvel ezelőtt volt egy blogtalálkozó, amit Határátkelő szervezett. Az első volt, és ígérete szerint lett volna még több is, de nem úgy alakult(pedig nagyon jól sikerült).
Na ezen a blogtalálkozón voltunk kb 15-en, abból ketten voltunk törzstagok. Az összes többi mind csak olvasta a blogot, és majd' mindegyikük külföldön élt akkor. Mind azt mondta, hogy törzsolvasók, és azok is akarnak maradni.

P.Elliot 2022.08.19. 21:18:11

@dikusz.: Nem, nem azon a kornyeken volt, megis annyit leirok hogy az Irinyi Jozsef utcai lakotelep volt. A Korter odebb volt de oda lehetett setalni meg ott volt a piac amit nagyon szerettunk.
A lakotelepen volt ugy remlik 2 iskola, ovoda, a bolcsodeben nem vagyok biztos, kozert. posta, patyolat nmeg mas dolgok is csak nem jut eszembe.

Igazan nem volt vicc a bevasarlas igy csak le kellett szaladni.

Nem emlekszem hogy milyen villamos jart, talan a 6-os meg busz is persze befele Pestre de sokszor setaltunk at a Szabadsag hidon/ ez volt a neve?/ es csak utana szalltunk villamosra de minek, ott mar kezdodtek az uzletek, / bameszkodas, tervezgetes hogy mit veszek a kovetkezo fizetesembol/, sporolt penzem alig volt.

Azt hiszem jol emlekszem hogy az mar a Lenin korut volt? Na, emlekszel hogy ott volt egy restesbolt?

Mennyei meggyes es turos reteseket ettem, allva pultnal lehetett csak, sokszor kellett varni a kovetkezo tepsire mert meg nem volt kesz mert nagyon sok ember latogatta.

Olyan finomat azota se ettem sehol, nem sajnaltak belole a tolteleket, olyan finom vanilia illat volt hogy csak na!

Vajon megvan meg?

DieNanny CH 2022.08.19. 21:23:25

@dikusz.:

Nem kísértem figyelemmel, hogy írtál-e évszámot ezekhez a történetekhez, én csak annyit fűznék hozzá, hogy én '88-tól '92-ig a Ménesi út 94-ben voltam egy középsulis kollégiumban. A 61-essel jártam a Móriczra, onnan pedig át Budára az Óvónőképzőbe. De sokszor a 12-es busz megállójához mentem, annak idején ez még körjáratos volt, azzal egyenesen tudtam menni a mostani Corvin-köz-ig.

P.Elliot 2022.08.19. 21:26:30

@Csodabogár: Na, nekem nincs idom blogot irni, valahogy kedvem se.

Mi a fenerol irjak?
Magamrol, a csaladrol vagy mit. A macskak gondoskodnak arrol hogy nehogy ilyesmire legyen idom.
Nem volt veluk baj eddig de talaltunk egy 3 honap koruli felszemu szerencsetlen kismacskat akit kidobott valaki a szemetes melle es az uj joveveny atvette az uralmat a hazban.
Sajnos szabadon nem engedhetem ki, ez a legnagyobb problema mert lemegy az erdobe es elkapja a roka, kis buta meg gyenge a fogai is picik, korme is, hogy is tudna vedekezni!
Sehogy.
Kimenni viszont szeret tehat bebiszittelem, idonkent befutok csinalok valamit, megint ki, Pinky hol vagy? Van hogy megvan van hogy agyonkeresek mindent mire elokerul es attol felunk hogy egyszer nem kerul elo.

Amugy edes!
A legtunderibb kislanycica aki valaha betette ide a labat, csopog a halatol es szeretettol, es kihasznal!

Hagyjuk, mit tehetunk es rontjuk!
Alig jutok a kompjuterhez.

Csodabogár 2022.08.19. 21:36:38

@dikusz.: Az egészségügyről azt hiszem, jobb ha nem írunk. Nem is egyszerü, mert kint, már amennyit én ismerek, se minden csodás. Amerikában olyan árak vannak, hogy a hajad égnek állna. Persze ha van jó (drága) biztosításod, akkor ha szerencséd van fizetik. Svájcban is attól függ sok minden, hogy milyen a biztosításod. Németeknél a szakorvosokra rengeteget kell várni, szemműtétre is. Gyógytornászhoz is elég nehéz bejutni és 30 perc egy kezelés. Itthon az egy óra a normális. Svédeknél kevés az orvos, így ha valami bajod van előbb az orvos asszisztensével kell megelégedni és nem biztos, hogy orvost is fogsz látni. Szóval sehol se fenékig tejfől a dolog, de a hazainál biztos jobb,

dikusz. 2022.08.19. 22:39:10

@P.Elliot: Akkor az a Lágymányosi-lakótelep!:)))
Arra is sokat jártam, apukám lakott a Baranyai utcában.

A környéken a Zenei Általános iskola nem messze onnan a Baranyai utcában van, az Egry József utcában is van egy, és ami számomra lényeg: az Elefántos óvoda a Bogdánfy úton. Ugyan semmi közöm nem volt hozzá, de volt(van?) egy kedvenc pöttyös könyvem, de a könyv pontos címére nem emlékszem, és az írónőre sem. Mindig Janikovszky Éva neve ugrik be, nagyon szeretem a könyveit, írásait, őt magát is, de nem biztos, hogy ő írta.

Arrafelé a 4-es, 6-os villamos járt, és a Petőfi hídon át. A Szabadság híd a Gellért szállónál van, a pesti oldalon pedig a Nagycsarnok van. A 4-6-ossal valóban el lehetett menni a Blaháig a Petőfi hídon, a pesti oldalon a Ferenc körút - József körút, majd utána kezdődött a Blahától a Lenin körút. Ott mi is rengeteget sétáltunk, mert a közelben laktunk. A környék legjobb fagyiját lehetett kapni a Lenin körúton a Royal-szállóban, és a Baross téren a Szabadság szállóban. Valamelyikben mindig kaptunk fagyit.

Rétesboltra így hirtelen egyre emlékszem, a Lenin körúton volt az Emke étterem, és a Bástya mozi között. Tényleg messze földön híres volt a rétese. Nagyon régen, több évtizede nincs már meg.
Jóval följebb, de a 4-6-os vonalán az Oktogonnál volt egy másik igen népszerű sütisbolt a Lenin krt másik végén, a Vajassüteményes-bolt. Krémes/rétes/mindenféle süti, és igen finom fagyijuk volt nekik is.

dikusz. 2022.08.19. 22:49:06

@DieNanny CH: A '70-es évek elejétől jártam azon a környéken, 1977-től pedig naponta.

Az cipőbolt a Bartók Béla út-Ménesi út sarkánál lévő tömbben volt, mellette egy BÁV-bizományi üzlet volt a sarkon, a másik oldalon egy Keravill volt, úgy kanyarodott fel a hegyre a Ménesi út. A kolesz jóval feljebb lehetett.

A 12-es az a BAH-csomópontnál közlekedett, és talán ott szálltál fel rá, vagy tévedek?

dikusz. 2022.08.19. 23:13:15

@Csodabogár: Igazad van, nem érdemes, mindig el tud fajulni a vita, de mégis jó lenne tudni mi a különbség.
Érdekelnének a valós különbségek, mert nekem több helyről olvasva is az jön le, hogy itthon minden sz*r, és nyugatabbra minden sokkal jobb.

Az igaz viszont, hogy lassan már magam sem tudom mit higgyek az itthoni helyzetről. Csak az állami egészségügyet tapasztalom, a magánegészségügyet csak hallomásból ismerem. Éppen ma beszéltem egy barátnőmmel, térdműtétre lenne szüksége sztk-ra belátható időpontot nem tud szerezni, magánúton 1,5 millió forint lenne. Másik ismerősöm csípőműtétje 2 éve 2 millió forint volt. Ez sztk alapon (több)éves várólista.
A Szent Imre kórházról pár éve a kihívott ügyeletes orvos azt mondta, hogy az ország egyik legjobban felszerelt intézménye. Oda tartozunk, és egy időben (2010-2017 között) nemigen volt olyan osztály, ahol ne jártam volna. Nem az intézmény felszereltségével van baj, hanem azzal, hogy kevés az orvos, de még ha lenne is, akkor sem lennénk előrébb.
Meg van adva, hogy egy nap hány beteget vizsgálhatnak meg. Beleférne mondjuk 15 is az időbe, de nem tehetik meg, mert a TB csak ötöt fizet ki. Minden szakrendelésen így van, nem csak a kórházakban.

P.Elliot 2022.08.20. 03:15:32

@dikusz.: Igen, Lagymanyos, latod nem jutott eszembe meg a hidakat is osszecsereltem, jovore lesz 50 eve hogy itt lakok, nem csoda hogy elfelejtettem, illetve rosszul emlekeztem.

dikusz. 2022.08.20. 08:13:06

@P.Elliot: Persze, hogy nem, különösen akkor, ha nagyon régen nem jártál itthon.

A barátom '56-ban disszidált a bátyjával együtt, végül Angliában telepedtek le. Jobban ismerte Budapestet, mint azok, akik mindig is itt éltek. Persze gyakrabban tudott hazajárni, mint akik távolabbi országokban élnek.

Congeria 2022.08.20. 12:07:12

@Csodabogár:
Az egészségügy világszerte probléma. Európában a gazdag országok elszippantják a szegényebbek által sok-sok pénzen képzett diplomásaikat, szakembereiket, még jobban kizsigerelve őket. És ha így is kevés orvos van náluk (Német o, Svéd, Svajc ), akkor mi lenne a Közép Európaiknál ?
Magyarországon mindig probléma volt, akkor is, amikor megalázóan alulfizetettek voltak az orvosok, rákényszerítve őket a paraszolvencia elfogadására. Ezt főleg az osztályvezető főorvos kapta meg, vagy szülészek esetében maguk az orvosok, nagyon nagy különbséget teremtve megélhetésük nívójában.

Kanada, BC. Egyre több orvos adja fel a prakszisát, zárja be a rendelőjét. Ezrek jutnak olyan helyzetbe, hogy nincs családi orvosuk aki felírná a gyógyszert, elküldené szakorvoshoz, így arra kényszerítvén őket, hogy több órás autó útra menjenek más településre, vagy pl. Vancouverben órákat várjanak a nyitott, walk-in klinikokban, ahová ha sorra kerülnek, csak EGY problémával állhatnak elő. Esetleg bemennek a kórházba, emergency-be, ahol fél-egy nap várakozás után talán ellátják őket. Vagy nem. Pár hónapja több mint 24 óra várakozás után egy hordágyon lévő beteg inkább meghalt.
Mivel az orvosi ellátás "ingyenes" (mindenkinek kell fizetni évi megszabott összeget), a privet praktis törvénytelen, nem megengedett, nehogy a gazdagabbak jobb ellátásban részesüljenek. A pénzedet költheted dohányra, italra, drogra vagy elutazhatsz egy másik országba meggyógyulni.

Nekem van családi orvosom, akivel, ha csinálok appointmentet on-line, akkor pár nap múlva felhív, megbeszéljük a labor leleteimet. Minden mást én csinálok. Vérnyomás mérés, gyógyszer változtatás.

P.Elliot 2022.08.20. 13:54:15

@Congeria: Ezt ugy erted hogy privat orvos egyaltalan nincs?

Senki se nyithat maganrendelot?

Persze ha nyitnanak is, hova kuldene korhazba a beteget?
Ha maganbiztositasra nincs lehetoseg akkor a privat orvos se er semmit.

Ezt latod nem tudtam de regebben beszelgettem egy Kanadaban elo magyar novel aki amikor atkoltoztek Winnipegbol valahova a Niagara fele akkor hetekig keresett haziorvost amire vegre talalt egy indiai not aki elfogadta,mint irta mindig leintette a panaszait hogy az nem komoly es igy tovabb.

Mennyit keres atlagban egy altalanos orvos hogy nem erte meg nyitva tartani a rendelojet?

P.Elliot 2022.08.20. 14:22:15

@Congeria:
Ezert erzem en mindig ugy hogy inkabb fizetek biztositast, kerjenek barmennyit csak ne allami legyen az egeszsegugy mert akkor csuszni fog lefele, nem adnak majd penzt se erre, se arra, majd itt sem lesz eleg wc papir meg lepedocsere. Axz orvosokrol, mutetekrol ne is beszeljunk.

Egyebkent biztositassal eleg gordulekeny minden, van akinek nincs de azt is ugyanugy ellatjak, a korhaznak nincs joga visszautasitani senkit, kikuldik ugyan a szamlat de ugysem fogjak kifizetni, mint hallom azert olyan draga a biztositas mert sokan nem is valtanak, minek!

Akitol nem lehet bevasalni mert se haza, se penze se biztositasa, az is el van latva, ellentetben a krealt remhirekkel hogy azt hagyjak meghalni.

Nem hagyjak.
Minden korhaz minden emeleten ki van irva nagy tablara hogy barmilyen beteget aki jelentkezik kotelesek ellatni ugy ahogy a tobbit akinek van.

Persze sok az ingyenes klinika, oda lehet menni es jo orvosok vannak ott is csak az epulet kopott, a berendezes is , vagy rengeteg a jotekonysagi korhaz akik adomanyokbol tartjak fennt magukat es szamlat sosem kuldenek, van ahol igen egy hatar utan.

Aposom azota van ilyen ingyenesen amiota a felesege meghalt, vagy 30 eve, maga nevelte a gyerekeit, nagyon keves jovedelmet tudott felmutatni/ a tobbi penz feketemunkabol jott, jellemtelen alak/, orvoshoz nem jar mert azert fizetni kellene de indul egyenesen a korhazba barmi baja van mert ott a surgossegin nem kerdeznek semmit, szamlat se kuldenek. Illetve ha kuldenek azt az o ingyenes egeszsegugyi szervezetehez.

Szivmutetjei voltak, par eve rak miatt a fel vesejet kivettek, az is ingyenes volt, a szervezet fizetett.
Ha mindezek nem lennenek es csak az allami biztositas akkor megnezhetne magat mindenki.

Az uj gepeket, gyogymodokat el lehetne felejteni, nem koltenenek ra, lezullene az egesz.

Most van minden, uj es uj kezelesek, gyogymodok, engem 11 evvel ezelott kirangattak a harmadfoku rakbol, kutya bajom de meg is kaptam minden elkepzelheto kezelest. Szinte azonnal. A rak megallapitasa utan vagyis rogton, egy het se telt el mar ott ultem a kemos szekben es csopogott belem a gyogyszer.
Mindent rendkivul gyorsan inteznek.

Most persze New Jerseyrol beszelek, a tobbi allamnal nem tudom hogy van de azert hasonloan.

A ferjem menthetetlen volt, ezt tudtak de megis, mindent megkapott hogy hatha. 2 hettel a halala elott nagyon komoly mutetet is csinaltak holott tudtak hogy 5 % eselye se nagyon van de hatha!

Szoval ezeket en reszemrol nem akarom elvesziteni, inkabb fizetek.
A nyugdijasoknak 80% ingyenes, az allam fizeti, a tobbit neki kell/ mar ha fizeti es van mibol/ viszont van kiegeszito biztositas erre, nekunk is volt es van. nagyjabol 300 dollart fizetek/ kicsit alatta van/, havonta de megeri. Kifizet minden egyeb orvosi koltsegemet.

Hidd el az allami orvosi dolgok nem jok! Valahogy nem olyan nagyon szamitanak a betegek szerintem.

P.Elliot 2022.08.20. 14:39:05

rosszul irtam, nem aposom hanem az apostarsam

DieNanny CH 2022.08.20. 15:12:53

@dikusz.:

A 12-es az Alsóhegy út-Karolina út sarkánál állt meg - vagyis az induló- és végállomása volt ott. Kb 10 évvel ezelőtt szembesültem azzal, hogy már nem körbe jár.
A pontos útvonalra nem emlékszem, de valahogy onnan a Petőfi híd, aztán József krt, aztán valami feljebb lévő hídon vissza Budára, Aztán Déli pu, Bah, és újra Alsóhegy út. És persze ellenkező irányba is így.

DieNanny CH 2022.08.20. 15:22:34

@P.Elliot:

Csak apróság, de mivel szeretsz írni, talán nem sértődsz meg a kijavításon: Úgy érted az apóstársat, hogy a vejed apja? Azt úgy hívják: nászuram. A vejed anyja pedig a: nászasszony.

Ha nem ilyen rokoni kapcsolatra értetted, akkor bocs!

P.Elliot 2022.08.20. 15:39:05

@DieNanny CH: Koszonom a kijavitast, valoban, naszuramnak mondjak csak valahogy nem jutott eszembe magyarul hogy hogy is mondjak ezt roviden.

dikusz. 2022.08.20. 15:45:27

@DieNanny CH: A 212-es (volt 12-es) most a Boráros tértől a Normafáig jár.

Csodabogár 2022.08.20. 16:35:26

@P.Elliot: Azok után amit én sokfelől hallottam és szerencsére magam csak egyszer tapasztaltam, nem tudok annyira rajongani a 100%-ban magán egészségügyrét, mint te. Persze nem ismersz mást, van pénzed és biztosításod, ezért neked ez a jó.
El se tudod képzelni, hogy működik a vegyes egészségügy pl. Svájcban.

P.Elliot 2022.08.20. 17:23:11

@Csodabogár: Majd este valaszolok most a kozossegi kert piknikjere megyek, a pap rendezi ugy hogy a templomi tagokat hivta meg meg a "civil" bandat, vagyis a kerteseket.

Nem igazan orulok neki mert veletlenul meghallottam valamit amit beszelgettek nem a pap csak 1 templomi szemely es egy terulet felvasarlo, nagyon remelem hogy nincs veszelyben a kertunk.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.20. 17:23:13

@P.Elliot: szintugy, a biztositas lenne az utolso, amit feladnek. Marpedig azert, mert kikerulheto vele az iszonyatos varolista, amit itt van, Írországban. Sima vizsgalatra vartam most 6 honapot, ha fizetek, 1-2 heten belul megkapom. S a fura az, hogy ha egyszer tuleled a varolistat, akkor ugyan nem habos paplanos negykezlab kiszolgalos modon, kulonszobaban, de megkapod a hasonlo kezelest. Csak mondjuk, egy rakbetegnek nagyon nem mindegy, meddig var... szoval ha benne vagy mar a rendszerben, akkor porognek a dolgok, na de addig? Nemreg hallottam, hogy ír nők endometriozis gyanuval Lengyelorszagba mennek korhazba kezelesre, mert itt a diagnosztizalasuk is evekig huzodik, s ebben az orvosok oskori attitudje a noi bajokhoz is kozrejatszik.

Nna, csak beneztem hozzatok!

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.20. 17:24:40

@P.Elliot: a mi piacunk teruletere is kikerul az elado tabla, heteken belul :-( mindenhol epitkeznek korulotte, kellenek a lakasok...

Arthamyr 2022.08.20. 20:10:11

@kisrumpf: Fel kéne oldani a hülye szocialista korlátozásokat (amik igazából sosem kellettek volna), és akkor lenne lakás. :/ Legalább annak, aki képes és hajlandó érte fizetni.
Bár amilyen "jó" irányba tart a világ (és benne Írország is), előbb fognak bevezetni új szocialista korlátozásokat, pl. csak évenként 2%-kal drágábban adhatod el az ingatlant, mint amennyiért vetted, és ez a "profit" jövedelemnek minősül income tax meg USC meg az összes szar szempontjából. És ezt is természetesen meg kell védeni valami hatóság előtt.

P.Elliot 2022.08.20. 23:18:06

@kisrumpf: A piknikre talan csak 12 ember jott el, templomtag csak ketto es nem is csodalkozok, egyszeruen szedelegtunk a melegtol...

A pap sutotte a burgert es a hot dog-ot, en mindkettobol kertem de a burgert b elecsusztattam a szemetesbe mert veres volt a kozepe. Igazabol vissza kellett volna vinni hogty dobjak ra ujra a grillre de nem volt kedvem mar hozza.

Kerdeztem hogy van-e valami ujsag a kert felol hogy jovore is meglesz-e, kerdeztek hogy miert ne lenne meg?

Igy aztan nem tudom, azt azert csak nem mondhattam hogy hallgatoztam es hogy jo lenne tudni hogy mit keresett az az ingatlankozvetito no ott.

Az is igaz hogy barmi van, nem fogjak addig megmondani, marmint az utolso percig.
Nagyon sajnalom hogy nektek bezaroban van, egyebkent itt is a lakasepitesi problemak vannak, kellenek a telkek, koltoznek ki a New Yorkiak.

A beszelgetes kozben feljott azert hogy a telekszomszedaim, egy fiatal par milyen sok bert fizet, az egekbe mentek a lakasberlesek arai es az elado hazak.

Meg mindig nem vagyok nyugodt hogy igazabol mit keresett ott az ingatlanugynok es miert mondta hogy neki az a fele tetszik ahol pont a kertek vannak. Megfelelobbnek latszik, de vajon mihez?

P.Elliot 2022.08.20. 23:28:03

@kisrumpf: Hat igen, nem lenne szabad hogy barmelyik orszagban varni keljen a betegnek ilyen sokat a kezelesre.
Beszelgetek neha angol topikban ahol felhaboritoan sokat kell varni, heteket, honapokat barmifele mutetre, kezelesre, az egyik topiktag felesege honapok ota var surgos nogyogyaszati mutetre es meg most sem jutott el odaig.
Ingyenes, allami biztositas.

Hat ezert irtam hogy inkabb fizetem a biztositast. Igazabol ez is olyan dolog hogy az ember amikor beossza a fizeteset eloszor ugye a lakhatas, utana rogton az egeszsegi biztositasnak kellene hogy legyen, ki mondta hogy barhol ingyenesek az orvosok meg a korhaz? Valakinek csak fennt kell tartani!

Tudom, az allamnak de az nem hajlando kolteni ra csak egy bizonyos fokig pedig meg lehetne csinalni hogy inkabb masra kevesebbet.

Utana az ennivalo, azert utana mert azt igazitani lehet hogy mennyit kolthet ra, az elozo ketto az fix dolog.

Inkabb osszehuzom magamat ha kell de a biztositast befizetem a jovoben is.

P.Elliot 2022.08.20. 23:29:24

@kisrumpf: Egyebkent hianyzol innen, miert nem nezel neha be? Sutsz meg sutit eladasra?

P.Elliot 2022.08.20. 23:42:14

@Csodabogár: En sem rajongok a magan egeszsegugyert mert jobb lenne ha mindenkinek egyforma allami jarna de ha nem?

Az egeszseg mindennel tobbet er.

Nem tudom mi van Svajcban, annyit tudok hogy ott minden draga, az egeszsegugyrol meg semmit.

Nem is tudom hogy van-e orszag a vilagon ahol tisztesseges ellatas jarna ilyen teren, remlik hogy olvastam hogy valamelyik eszaki orszag, Norvegia, Dania ilyen.

Egyebkent en emlekszem hogy a hatvanas-hetvenes evekben otthon mindenkit rendesen ellattak, igen, akkor is volt mar halapenz de ha nem adtal akkor is megkaptal minden kezelest.

Nem tudom hogy az orvosok mit kerestek havonta, valoszinu hogy rendesebben csak nem tudom mennyire de panaszt nem hallottam. Egy orvos volt otthon a szomszedunk, meghozza akkoriban mar csak mentoorvos, ott laktak mellettunk, volt egy kocsijuk, nem voltak gazdagok de sosem panaszkodtak semmire.

Arthamyr 2022.08.21. 07:12:50

@P.Elliot: Ezzel az a gond, hogy nem mindenhol opció. Itt Magyarországon mi akármennyire összehúzhatnánk a nadrágszíjat, nem lenne elég. Pl. azért sem, mert nincsen kiépített folyamat és/vagy egészségügyi szolgáltatás sok esetre. Nem az van, hogy az ember választ a sok jó eü. biztosításból, amivel aztán választhat a sok jó eü. szolgáltató közül. Ha megoldható is esetleg, az átlagjövedelemből (vagy annak többszöröséből) nem lehet kigazdálkodni, hogy minden bajodat (és ami lényegesebb, minden komoly bajodat) magánúton kezeltesd. Arról nem beszélve, hogy a TB-t mindenképp fizetned kell, ha van jövedelmed, de "beszámolni" már nem mindig lehet, ha az ember magánegészségügyi kezelést vesz igénybe.

Abban sem vagyok biztos, hogy pl. Írországban mindenre megoldás a magáneü., mert ott is elég sok panaszt hallottam rá (meg en bloc az egészségügyre). Ok, az alapellátás, amit személyesen tapasztaltam, szerintem rendben volt, de egyáltalán nem vagyok biztos, hogy a ritkább és/vagy költségesebben kezelhető betegségek esetén is ez a helyzet. Az ismerőseim elmondása alapján nem feltétlenül...
A magáneü. biznisz, és tipikusan azokra szolgáltatásokra repül rá, amikre sokszor van igény, emellett biztonságosan és jövedelmezően kezelhetőek. A ritkán bekövetkező, de nagy hatású kockázati eseményekre általában szar megoldásokat sikerült szülnie az emberiségnek, nincs máshogy ebben az esetben sem. És még van jó pár probléma, pl. sokszor időkritikus is a dolog, ami megnehezíti, hogy az ember jó megoldást válasszon ki/visszautasítson egy rosszat.

Congeria 2022.08.21. 13:21:04

@P.Elliot:

Jól értelmezted, nincs magán rendelő. Van olyan szolgáltatás, amiért az állam nem fizet, pl. plastic surgery, azt az egyének fizetik. Ha viszont rákos elváltozást távolítanak el, az ingyenes. Fiamnak visszér műtét kellett volna, 3 év a várólistán. Egy orvos megvette a lézer készüléket, megtanulta a műveletet, 3 000 $ került az operáció, de azonnal csinálta.

P.Elliot 2022.08.21. 16:18:57

@Congeria: 3 eves varolista?

Nem tudom hogy hogy tudnak megcsinalni az orszagokban hogy ilyen ne legyen.

Mindent meg lehet csinalni csak neki kellene latni es idobe kerulne persze.

Nem tudom itt a Hataratkelon olvastam-e egy Venezuelaban elo magyar notol vagy a valahai topikomba irt bele valaki ilyet hogy Venezuelaban az allami korhaz egy nagy hodaly amin nincs ablak/ isten hozott szunyogok meg masfajta bogarak/, hogy jarjon a levego. Berendezese egy vasagy, egy fem ejjeliszekreny zarhato/ na miert is?/ es kesz. A helyisegek tele vannak agyakkal, apoloszemelyzet nincs, csak azt veszik fel oda akivel kisero jon hogy ellassa, mast nem, a kisero egy nagy kartonpapiron az agy alatt alszik.
Ebed van valami, ezek utan elkepzelheto hogy milyen minoseg, ebed elott megjelennek a galambok amik ki -be repulnek a maradekot vagy morzsat szedegetni.

Azt hittem elotte ahogy olvastam hogy nincs lejjebb az allami egeszsegugy egyes orszagokban de van.
Ott peldadul. Ugy remlik hogy az agy fole villanykortet is kellett a betegnek vinni, a gyogyszert is o vette, kemohoz is a dolgokat az orvos csak beadta.

Ezek jutan egy szavunk se lehet.

gabors 2022.08.21. 17:04:29

@P.Elliot: Hello,

Oriasi a szarazsag errefele pedig reggel olyan kod van hogy a tetorol szo szoros ertelemben folyik a viz.

De tegnap mar csapvizbol kellett locsolnom hogy nem szaradjanak ki a paradicsomok a bab meg az uborka teljesen kifogytam az esovizbol ... a hordom csont szaraz ...

Csak erdeklodom abban templomi kertben csapvizzel vagy esovizzel ontoztok ?

Congeria 2022.08.21. 17:21:13

@P.Elliot:

Ne csodálkozz, Venezuela szocialista állam.

P.Elliot 2022.08.21. 17:32:21

@Congeria: Igen, na meg szegeny is, illetve ott is nehany ember kezeben a penz, a koznepnek, ez jut.

P.Elliot 2022.08.21. 17:50:15

@gabors: A templomkertben csapvizzel locsolunk, vizkorlatozasnal is szabad, benne van a szabalyzatban.

Hat, ami az itthoni kertemet illeti, gyalazatos.
Nem csak a zoldseges resze holott naponta locsolok, csapvizzel mert csak az van hanem az egesz, viragok, fu, a fak megbarnulva hullatnak le leveleket, az erdoben a kedvenc fam kiszaradhatott mert semmi zold level nincs rajta csak szaraz.

Minden szomjazik, annyit locsolni nem is lehet meg nem is szabad bar meg csak reszleges a vizkorlatozas de csunyan elintezett itt mindent.

Jo bo locsolas utan ket ora mulva mar szaraz a fold, melyebben is.
Ha ez igy lesz jovore is akkor aligha lesz kertem pedig itt az oriasfak arnyekaban kevesbe eri a nap mint arnyekolas nelkul.

Ma kora reggel kimentem a paprika farmra, vagy 40 percnyi auto ut tolem mert a farmer mar oreg es faradt a piacra hurcolni, van toluk nevjegyem, a farmer felesege ugy megorult nekem hogy atolelt/ nem akartam mondani neki hogy ilyesmit most a covid letiltott, igy aztan mar olyan mindegy, en is atoleltem.

Minden bejelentes nelkul tuntek el a piacrol es senki se tudta hogy hova lettek de nekem volt nevjegyem meg regrol toluk es felhivtam oket!

Szoval vettem ket hatalmas kosar paprikat, egyik sarga magyar tipus, a masik hosszu csoves szines affele banan paprika, jo husos, meg zoldpaprikat is valamennyit meg piros paradicsompaprikat.
Jo szoloje is volt, ott szedte le elottem.

Megegyeztunk hogy ezentul oda jarok ha kellenek ilyesmik, fajo szivvel neztem a helyet, 41 acre, 3 gyonyoru hatalmas haz all rajta, a szulok haza meg a ket fiutestvere, egyutt gazdalkodnak es ugy tunik hogy meg lehet belole elni. Hatalmas bekeritett uszomedence, gyerekjatszoter, piknik resz meleghazak, pont ilyenrol almodnek!
Na nem farmerkedni csak elni ilyen helyen...

Jugoszlav szarmazasuak, marmint onnan jottek valaha, meg magyarul is tud az oreg nehany szot/ jobb ha nem hasznalja, hehehe/ es ugy tunik remekul megelnek a farmon itt is.

A rengeteg paprikat foleg New Yorki ettermeknek viszik de mashova is.

dikusz. 2022.08.21. 19:07:08

@P.Elliot: Nekem nincs kertem, nem is volt sosem. Tag vagyok több kerületi facebook-csoportban, a kerület nagy része kertes házakkal van beépítve. Pár nappal ezelőtt téma volt, hogy a nemrég ültetett fákat az út mellett (közterület) nem locsolják, kiszáradnak.
Élénk vita alakult ki, érdekes volt figyelemmel kísérni.

A beszélgetés alatt valaki csak úgy megkérdezte, hogy néhány helyen látott a frissen ültetett fák mellett a földbe dugva dréncsöveket, vajon mi célt szolgálhatnak? Aztán más hozzáértő már mondta is, hogy mi is a dolga egy ilyen csőnek.

Rákerestem a neten, és ezeket találtam:

agroforum.hu/szaktanacsadas-kerdesek/erdemes-ontozocsovet-telepiteni-faultetesnel/

www.gardenfaapolas.hu/ontozozsak/

Érdemes lenne elolvasnod, hátha hasznát tudod venni. Érdekelne, mi a véleményed róla.:)))

gabors 2022.08.21. 19:45:33

@P.Elliot: Nagyon koszonom a hosszu valaszt ... en csak kicsiben csinalom .

De tenyleg az lehet a vege hogy az ilyen csaladi farmo TELJESEN eltunnek ... it Long Islanden meg 50-evvel ezelott is ez volt most meg vagy semmi vagy lakopark ....

En fuvet mar 15 eve NEM locsolom . Viragokbol van egy kicsi de tenyleg kicsi resz a haz elott azt probalom eletben tartani.

Most azert locsolok mert ha nem akkor nem csak az uborka amibol volt boven vagy a paradicsom ami eppen most kezdett valamit teremelni DE a babi is meghal.

Na minden jot .

gabors 2022.08.21. 19:49:09

@dikusz.: "Érdemes lenne elolvasnod, hátha hasznát tudod venni. Érdekelne, mi a véleményed róla.:)))
"

Ez teljesen jol mukodik DE csak faknal ahol a gyokerek mondjuk 1 meter melyen (de inkabb joval lejjebb) kezdodnek

Eves novenyeknel ez nem megy mert ott max 60-90 cm-re mennek le a gyokerek vannak persze kivetelek napraforgo kicsit lejjebb megy kukorica is de azok a csovek csak egyes fak eseteben mukodnek akkor csak akkor ha van viz amit oda lehet tolteni ...

gabors 2022.08.21. 19:53:50

@dikusz.: amugy az almafam teljsen jol van pont azert mert JOVAL melyebbrol kapja a vizet mig a normal zoldseges kertben levo akarmk megy csak a felso retegbol ....

Nem tudom ertheto volt-e ?

talan fhdgy jobban el tudna magyarazni hogy mennyi kamion vizre is van szukseg ...:-) ez amugy fakra is igaz

hogy azok amikrol irsz kiszaradnak ... IGEN de a tamogatas az ULTETESRE volt meg lehet jo is hogy kiszaradnak a NER-es faszi jovore is fog fat ultentni tamogatast meg behuzza ... (erted?)

P.Elliot 2022.08.21. 20:47:58

@gabors: Igen, eltunnek a csaladi farmok holott a termenyekert egyre tobbet fizetnek az emberek. A farmer, illetve a fia majd dolgozik 8 orat egesz evben, telen sem lesz piheno mint eddig es bamulhatja a fizetesi csekkjet hogy ebbol hogy is lehet megelni.

Mas akinek allatai is vannak, az mindig dolgozik korulottuk.
A paprikasoknak nincs, legalabbis nem lattam, meg egy darab tyukot sem.

Holnapra egyebkent viharos egesz napi esot mondanak, na majd megszivja magat a fold.

Hat nagyon kene!

P.Elliot 2022.08.21. 20:53:26

@dikusz.: En nem tudnam hasznat venni holott tudok az ontozo csovekrol mert tiszta teboly lenne behalozni vele a teruletet.

Uj telepitesu faknal ha olyan helyen van, foleg varosban ott tudjak hasznalni meg kell is egy jo darabig hogy a fiatal fa megmaradjon.
Lennt az erdoben meg nem tudom megmenteni a fakat, egyreszt kepzeld csak el azokat is ontozni, mondjuk azok jobban birjak de van velem szemben egy fa aminek gyonyoru feheres torzse van es eddig semmi baja nem volt vagy nem mutatta.

A holnapi eso utan derul ki hogy ha megszivja magat akkor is pusztulnak-e a zoldebb agai....

P.Elliot 2022.08.21. 20:55:12

@gabors: Mi van veled? Otthonrol dolgozol vagy bejarsz?

dikusz. 2022.08.21. 22:00:15

Annyit azért a két cikk alapján megértettem, hogy ezt fáknál alkalmazható csak. Nem írtam, hogy paradicsomra/babra/paprikára is használható

Ezeket a fákat a "10millióFa Alapítvány" szakmailag hozzáértő csapat tanácsait figyelembe véve telepíti.
A facebook-csoportban is az volt a vita tárgya, hogy az utcán ültetett fát miért nem locsolja az, aki ültette.
Volt, aki azt mondta, hogy naponta odaborít egy vödör vizet a fa tövébe, és ekkor került szóba a dréncső. Itt is fákról volt szó semmi egyébről.

dikusz. 2022.08.21. 22:55:50

@gabors: A fenti hozzászólást neked írtam.

gabors 2022.08.22. 02:36:13

@dikusz.: Szia,

Nalunk hibrid munkarendet hoztak be de ez sem mindenkire szol persze.

A mi csoportunknal 2 nap iroda 3 nap otthon van most es raadasul meg az is van hogy mindenki oda ul ahol hely van ... annyira hogy az emeletre kozel ketszer annyi ember van beosztva mint amennyi munkahely van ... szoval egyszerre mindenki nem is tudna bejarni ..

De van olyan kollegai is aki tavaly Novemer ota csak egyszer volt bent :-)

gabors 2022.08.22. 02:39:33

@dikusz.: erdekes itt New York varosaban bizoiny annak KELL ontoznie aki megkapta az ultetesi jogot es X evig gondozniuk kell es ha kiszarad akkor ujat kell ultetnie .... es itt is gyakori a varosi faknal a cso ... nem tudom mennyire hatasos

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.22. 14:05:15

@Arthamyr: nincs elég megépítve. Rengeteg az építkezés, a piac környéke, ami gyakorlatilag szántóföld és farmok voltak, netán sportpálya, rengeteg új telep épült az eltelt években. Egyébként igazad van, a sok kemény adóztatás, ilyen-olyan megkötés miatt
rengeteg landlord dobja be a törülközőt, itt a környéken gyakorlatilag nincs kivehető lakás, nem olcsó, semmilyen sincs. Közben érkeznek az ukrán menekültek, a multik által idecsábított külföldiek, az egyetemisták nem találnak szállást, hihetetlen, mi megy.

Te mint landlord úgyis tudod, mivel jár egy lakás kiadása.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.22. 14:06:22

@P.Elliot: aha, megy az üzlet rendesen, nem panaszkodom. Régebben írtam neked privátban, talán elkeveredett, a lényeg, sütök, megvagyunk, egészségben, kopp-kopp.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.22. 14:08:50

@P.Elliot: nem lehet, hogy egyszerűen csak kiváncsi volt a kertekre? S később a környékbeli helyek hirdetésénél megemlíti, hogy "és a szomszédságban közösségi kert, remek lehetőség csatlakozni, stb". Nálunk a telepi lakásokat már úgy hirdetik, hogy van közösségi kert nevettünk is, hogy lám, ez is csáberő lehet egy lakás vételénél. (A szomszédban hamarosan kezdődő építkezést bezzeg nem említik, haha.)

Arthamyr 2022.08.22. 14:17:17

@kisrumpf: Nem is kell és éri meg bedobni a törölközőt, mi sem tesszük. Egyébként ha így tesz a landlord, nem gond, mert akkor jó eséllyel az új tulaj is kiadja, és akkor talán "frissítve" kerülhet ki a piacra.
Viszont a bérlő kb. addig marad, amíg jól esik neki (4 évig hosszabbítgathat), és tök mindegy, mi az infláció meg a piacon a helyzet, árat csak nagyon korlátozottan lehet emelni (2% körül, amit meg kell indokolni és a RTB-vel jóvá kell hagyatni), cserébe a seggüket is ki kell nyalni kis túlzással. Már mielőtt bevezették ezt, akkor is durva volt a helyzet (belegondolni sem merek, mi lett volna, ha cég nem segít lakást keresni), ez meg csak rontott rajta.

P.Elliot 2022.08.22. 17:38:19

@kisrumpf: Nem kaptam toled levelet, utoljara en irtam, majd ujra megnezem de nem hiszem, ki tudja hova lett!

A kozossegi kertnel az a ket ember, foleg a no nem kivancsi volt hanem szerintem vevo, meghozza ingatlankozvetito, nala volt egy laptop, oda is belenezett, irt is valamit bele, jo sok papir a markaban, nagyon vizsgalodott de nem a termenyeket hanem a terulet hatarokat jarta be a pasassal.

Hat majd kiderul.

Mindegy, ha be is zarjak azert van itthon egy kis kertem meg majd eljarok a farmokra vasarolni bar szorakoztato a sajattal babralni.
Orulok hogy meg megvan a suto bizniszed, arra megis lehet szamitani barmi van, kenyer az kell mindenkinek.

P.Elliot 2022.08.22. 17:43:58

@gabors: Lanyomeknal van ez hogy hetente 2x kell bejarni de van hogy a fonokuk kiverekszi hogy ne mindig, otthonrol kis jol lehet dolgozni/ akkor neki se kell bemennie, hehehe....

Az irodahazban 10 eves berletuk van es meg csak a fele telt le, valoszinu hogy kisebbre fogjak venni az irodakat, jobban mondva kevesebb lesz beloluk, es akkor szinte alig kell majd szemelyesen ott lenni.
Lanyom azt mondja hogy mindenki orulne neki.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.22. 18:26:32

@P.Elliot: Oo, akkor lehet, hogy forralnak valamit, ne ugy legyen, drukkolok.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.22. 18:31:32

@Arthamyr: most otletelnek budget elott, hogy adokedvezmenyt adnanak, ha 10 evig maradhat a lako, neki is, a tulajnak is... kivancsi vagyok, lesz-e belole valami.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.22. 20:49:21

@P.Elliot: tavaly, éppen majdnem egy éve, augusztus 18-án írtam neked, akkor éppen elfoglalt voltál, majd decemberben 30-án írtam egy hosszút, de nem számonkérésképpen, csak be akartam számolni neked. Semmi gond, ha elkerülte a figyelmedet, hiszen láttalak itt, tudtam, hogy megvagy :-)

P.Elliot 2022.08.22. 21:05:31

@kisrumpf: Este megkutatom az internetet az elveszett level utan. Ha nincs akkor irok levelet, ha megtalalom, valaszolok...

Arthamyr 2022.08.22. 21:13:51

@kisrumpf: Szerinted ez jó ötlet?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.23. 10:42:37

@Arthamyr: nezd, nem tudom. Talan (most a tulaj szemevel nezem) ha ugyanakkor nem lenne meghatarozva az allam altal, h mennyi lakbert emelhet, akkor igen, jo dolog lenne. Jo lenne a biztositek, h tiz evig maradhatok, s nem kell rettegni, hogy kiraknak, ha lejart a szerzodes eve. Nem melyedtem el a kerdesben, az az erzesem, probalnak valamit adni a berloknek es a tulajoknak is, hogy beke legyen (sose lesz, amig ilyenek a berleti dijak, s nincs eleg hely).

Szerencsere a dolog nem erint. De meg erinthet.

gabors 2022.08.23. 13:15:23

@kisrumpf: az ilyen hosszu tavu dolog erdekes foleg adokedvezmeny tegyuk fel kapsz kedvezmenyt mert "meg egyezel a berlovel 10 evre" mondjuk kapsz evi 1000 akarmi (nem tudom hol vagy) kedvezmenyt ... es a berlo a kilencedik evben felmond (vagy meghal) akkor 9x 1000 akarmit be kell fizetni ??

Itt minden a reszleteken mulik a "szabad piacba" ilyen belenyulas SOSEM jo.. es meg arrol nem is beszeltem hogy a balkani cigany nepek (mi is benne) hogy fogjak ezt megjatszani ....

Arthamyr 2022.08.23. 13:20:55

@kisrumpf: Szerintem nincsen (nem lesz) nagy gyakorlati jelentősége. A bérlők túlnyomó többsége nem fog és nem is akar 10 évig egy helyen maradni. Miért akarna? Ilyen hosszú távra már bőven megéri venni is (és aki tud bérelni, az tud venni is), de még ha valami miatt bérel is az illető, ennyi idő alatt már jó eséllyel (többször) vált munkahelyet is, amihez nem feltétlenül ugyanott éri meg lakni. Egy adókedvezmény kb. semmit sem ér a probléma szempontjából, ettől nem lesz olcsóbb bérelni, nem változik a kínálat (a kereslet meg szinte nő is, ha mesterségesen olcsóbb lesz bérelni az adókedvezmény miatt), csak több pénz marad a kiadónál/bérlőnél. Úgyis annyiért fogják adni, amennyiért lehet (ami egyenlő a piaci ár és az engedélyezett maximális ár közül az alacsonyabbal).

Az egész már nagyon rég el lett rontva, a sok nagy multi odacsábításával létrehoztak rengeteg viszonylag jól fizető állást, amit a helyi munkaerőpiac már eleinte is képtelen volt kiszolgálni, így "nyertek" egy csomó új embert, akiknek lakhelyek (meg hozzá tartozó infrastruktúra és szolgáltatások => még egy csomó új ember) kellenek, és sokkal fizetőképesebbek és/vagy igénytelenebbek, mint az addig arrafelé élők nagy része. Ezt kellene orvosolni, de erre még szándék sincsen, mert ez az ír gazdaság egyik fő húzóereje.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.23. 13:22:19

@gabors: fogalmam sincs, még csak javaslat, lehet, hogy semmi sem lesz belőle. Trükközők pedig még mindig lesznek, ír részről is, nem kell ehhez "balkáninak" lenni.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.23. 13:29:28

@Arthamyr: Az "aki tud bérelni az tud venni is", hááát, igen, ha a bank adna neki kölcsönt. De nem ad. Korosabbaknak pedig pláne nem, s nincs rendszeres fizetésed mert pl. művészféle vagy, megint nem ad, hiába voltál megbízható bérlő hosszú hosszú évekig. Szóval ez így elég sommás.

A második bekezdéssel egyetértek, sajnos, így van.

Szívás, nna.

gabors 2022.08.23. 13:37:37

@kisrumpf: a balkanit mint mentalitast ertem, irhattam volna "ciganyt" is abba az irek egy resze is beleferhet. Nem ?

szoval "balkani" gondolkodas nem jelenti hogy valaki Belgradban szuletik ...

De tovabbra is ugy gondolom hogy akar reszletek nelkul is az ilyen direkt piaci beavatkozas torvenyekkel CSAK rosszat szulhet ... lattuk mar korabban is most pl Mo tokeletes (tragikus) pelda ...

Arthamyr 2022.08.23. 13:52:59

@kisrumpf: A bank még adna (a nagyon korosabbaknak - 50+ - már nem biztos, bár szerintem még ott is, ha jó a jövedelem és a kilátások), de nemigen adhat, mert ugye ezt is össze kellett gányolni a szabályozással (amikor mi vettük, az éves családi bruttó jövedelem 4.5-szöröse volt a limit, ha jól emlékszem, ami nevetséges). Az előzmény ugye az, hogy a bankok felelőtlenül adtak hitelt (vagy az emberek felelőtlenül vettek fel), amitől bajba kerültek (pl. sokan még a mai napig olyan hiteleken vannak, amit soha nem éri meg nekik leváltani, és nem is fogják; olyan hitelek dőltek be, amit messze nem fedez a fedezet stb. => rengeteg rossz hitel a bankok mérlegében), és erre úgy gondolták a szabályalkotók, hogy ez jó megoldás lesz... :/

P.Elliot 2022.08.23. 14:15:29

@Arthamyr: Ez a aki tud berelni az tud venni is nem teljesen igaz mert a bert ki tudja fizetni de a beugro sulyos ezreit mar nem. Az atirast , ugyvedi, ingatlankozvetito koltsegekrol nem is beszelek. Sulyos ezresek amit nem tud kikazdalkodni ha nem eleg jo a fizetese.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.23. 14:35:51

@gabors: ha valaki nekem balkani mentalitast mond, akkor a keleti vegekre gondolok. Ciganytempo talan jobb szo, vagy a kiskapuzos, de vegul is, ugyanaz.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.23. 14:37:40

@Arthamyr: bottom line, szar ez, ugy ahogy van. Ugyhogy inkabb elballagunk ebedelni, amig meg sut a nap :-)

Jo lakokat kivanok!

Arthamyr 2022.08.23. 15:43:36

@P.Elliot: Írországban nem annyira súlyos a beugró (lásd a posztban is), főleg nem az az első lakásnál, de még nem első esetén is csak 20% (amit alapesetben fedez első ingatlan eladásából származó bevétel, ha meg valaki megtartja az elsőt, akkor semmi oka nem lehet panaszra). Mármint a bérleti díjakhoz viszonyítva... Már nagyon rövid idő után - 2-4 év - is a hitelből vásárlás olcsóbb (úgy, hogy sem az ingatlan részének megszerzését, sem az ingatlan értékének növekedését nem számoljuk bele). Sokan hitelből vesznek, és azt adják ki, ilyenkor sokkal rosszabb feltételekkel adnak hitelt, és még így is megéri (mondjuk ezeket a befektetőket bizonyos fajta ingatlanoknál ki lehet szorítani a licitnél, mert pont egy bizonyos ár felett már nem éri meg nekik), talán ez illusztrálja, hogy mennyire drága ott bérelni és mekkora kereslet van bérlakásokra.

@kisrumpf: Tudom, hogy nem vígasztal, de itt azért rosszabb. :) És itt most nem igazán süt a nap pár napja, de ennek pont örülünk.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2022.08.24. 10:31:07

@Arthamyr: meg emlekszem arra az orult, de rovid idoszakra amikor 110 %-os mortgage-t kinaltak mondvan hazvetel utan kell a penz a berendezkedesre es esetleg egy pihenteto nyaralasra. Hamar lefujtak, de biztos vagyok benne, h volt, aki felvette. Orulet.

kék madár 2022.09.07. 07:26:43

@P.Elliot irj gyakrabban!

P.Elliot 2022.09.07. 10:52:53

@kék madár: Ezt nem ertem hogy mire erted. Hat nem irok eleg gyakran , foleg hogy fenntmaradjon a Hataratkelo?
Te is irj mert nem is tudom mikor lattam posztot toled, meg hozzaszolast se mostanaban.
Hova tuntel?

kék madár 2022.09.07. 17:20:47

@P.Elliot: Ugy ertettem posztot :)
Nem tuntem el, csak elfelejtettem benezni,
De megerte, meg @kisrumpf-ot is "lattam"

Remelem jon vegre hozzatok az esos osz, egykori varosom Boston is szaraz forro nyaron van tui

P.Elliot 2022.09.07. 18:01:41

@kék madár:
Hat Bostonban nem tudom hogy mi volt de arrafele fennt is fullaszto volt a nyar, itt viszont pokol volt.
Nincs ra jobb szo. Ma nehany napos eso utan egeszen emberi de paras igy is, ekkora homerseklet valtozast eletemben nem lattam.

Alig varom hogy vege legyen es majd jovore lehetseges hogy lesz valami otletem hogy valami huvosebb helyen huzzam at a nyarat.

kék madár 2022.09.08. 02:27:25

@P.Elliot:
mi itt (San Diego)
most kaptuk be az elso heat wave-et a vegen egy hurrikannal.

a leegyszerubb megoldas a telbe menni nyaron az egyenlitotol delre

andywoodruff.com/blog/land-by-latitude-and-longitude-or-a-pile-of-continents/

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása