oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2022. január 25. 06:30,  Költözés külföldön váratlan nehézségekkel 161 komment

2022. január 25. 06:30 Határátkelő

Költözés külföldön váratlan nehézségekkel

Amikor az ember már külföldön él, egy fokkal könnyebb dolga van, ha új lakásba költözne, ám még ilyenkor is érhetik váratlan és nem feltétlenül kellemes meglepetések. Ilyenekkel szembesült a Prágában élő Karel is (aki legutóbb a nagy pogácsa-rejtélyről írt).

csehorszag_praga_lakas.jpg

„Úgy alakult az életünk, hogy új lakást kezdtünk keresni magunknak. (Nem feltétlenül jókedvünkből, de hát előfordul az ilyesmi.) Különösebben nem hajtott a tatár, volt rá majdnem 3 hónapunk.

Azt sejtettük, hogy nem lesz egyszerű, főleg azért nem, mert a cseh nyelvvel finoman szólva is hadilábon állunk, tehát az ki volt zárva, hogy saját magunk végig tudjunk vinni egy ilyen folyamatot, aminek ráadásul a vége egy szerződés aláírása. Akad ugyan cseh ismerősünk, de úgy gondoltuk, túl nagy szívesség lenne, ha állandóan jönne velünk lakást nézni és fordítani.

Ej, ráértek arra még

Kerítettünk hát egy angolul is beszélő közvetítőt, aki azzal kezdte, hogy gyorsan lehűtötte a lelkesedésünk. Megkérdezte, mikor akarunk költözni, mondtuk, hogy jó 2,5 hónappal később, mire közölte, hogy akkor hagyjuk is egyelőre az egészet, mert a prágai ingatlanpiac annyira pörög, hogy felesleges az utolsó hónap kezdete előtt elkezdeni keresgélni.

Ezt azért kissé kétkedve fogadtuk, pláne, hogy az utolsó hónap december volt, karácsonnyal, szilveszterrel, azaz a hónap (második) fele eleve kilőve.

Mindenesetre előkaptuk a legnagyobb cseh ingatlanközvetítő oldalt, a sreality.cz-t és elkezdtünk keresgélni. A feladat nem volt egyszerű: négy fős családként meglehetősen feszes költségvetéssel kellett találni megfelelő méretű lakást megfelelő áron a város „budai” oldalán (mert nem akartunk naponta kétszer 1 órát oda-vissza tömegközlekedtetni a kiskorúakat).

Terepfelmérés

A lakáskeresés (ja, természetesen bérlésről beszélünk, ha nem mondtam volna) óvatosan indult. Az ingatlanos tanácsát figyelembe véve az első 2-3 hétben inkább csak nézelődtünk, felmértük a terepet.

A látványnál volt már szívderítőbb: a cseh fővárosban olyan árak vannak, hogy (pestiesen szólva) a fal adja a másikat. Normális környéken normális lakást kétgyerekes családnak havi 20 ezer korona (plusz rezsi, de erről később) alatt nem talál az ember. Ugyan a posztokat olvasva már megtanultam, hogy nem váltunk át forintra, így csak csendben jegyzem meg, hogy 1 korona 14 forint.

A 20 ezer koronával azonban nagyon-nagyon jóindulatú voltam, a valóságban mi 25 ezer korona környékén láttunk már olyan lakásokat, amire (a képek alapján, jegyzem meg, amik ugye a valósággal nem mindig vannak köszönőviszonyban) azt mondja az ember, hogy el tudja képzelni, hogy ott lakjon.

Próbáltunk hinni a már emlegetett közvetítőnek, de félúton (ami a mi esetünkben nagyjából 6 héttel a tervezett költözés előtti időpontot jelenti) már úgy gondoltuk, ideje elkezdeni komolyan nekilátni, megnézni egy-két lakást, stb.

Angolul? Az macerás

Itt jött az első komoly sokk. Az sreality.cz-n irtózatos mennyiségű lakás van, mindenki itt hirdet (vagy itt is) és mivel itt nem jellemzőek a kizárólagos szerződések, ezért egy lakás háromszor vagy négyszer is fent van az oldalon. (Láttunk olyat is, hogy eltérő áron, ami elég vicces.)

Szóval nekiálltunk írogatni a közvetítőknek és ekkor derült ki, hogy a feladat nehezebb lesz, mint gondoltuk, azon egyszerű oknál fogva, hogy az ingatlanosok egy része egyszerűen nem is válaszolt az angol nyelvű megkeresésre, vagy ha igen, akkor csehül.

Ami a Google Translate korában persze nem áthidalhatatlan probléma, de azért Google Translate-tal lakást nézni menni, ne adj Isten szerződést kötni erős határeset. Vagy mi legalábbis annak éreztük.

Az „inkább nem fárasztom magam az angol nyelvű kommunikációval” meglepő módon egészen nagy ingatlancégeknél is előfordult. Láttunk például egy lakást a Hradcanska környékén, amit az az ingatlaniroda hirdetett, ahol ez a bizonyos ismerős közvetítő is dolgozik.

Írtunk neki, hogy szeretnénk megnézni, mondta, hogy nem ő az ügynök, de ráír arra, aki foglalkozik vele, és majd ő felveszi velünk a kapcsolatot. Nos, nem vette. Kétszer futottunk neki, de odáig sem jutottunk el, hogy egyáltalán megnézzük a lakást, mert a nő egyszerűen nem volt hajlandó szóba állni velünk (biztos, hogy a másik írt neki, mert minket is cc-zett az emailre).

Másik alkalom, másik lakás. Írok az ügynöknek, hogy szeretnénk megnézni. Semmi. Másnap írok megint, akkor már jön válasz, hogy vidéken van (ez szerda magasságában volt), de a jövő hét elején Prágában lesz, írjak neki megint és akkor meg tudjuk nézni.

Hétfőn reggel azzal indítottam a hetet, hogy írtam neki sms-t, hogy akkor mi van a lakással. Semmi válasz. Kedd reggel megint ráírtam, hogy remélem minden OK, és szívesen megnéznénk a lakást. Délután jött a válasz: már nem aktuális, valaki lefoglalózta, de ha visszalép, akkor jelentkezik. Anyád.

A legszebb azonban az az eset volt, amikor angol nyelvű érdeklődésünkre (és megint egy nagy irodáról van szó) visszaírtak csehül, hogy majd a jövő héten lehet megnézni a lakást, de csehül írjunk nekik, mert na.

Mindez azért (is) lehetséges, mert a már többször emlegetett közvetítőnek igaza volt abban, hogy a prágai ingatlanpiac iszonyatosan pörög. A nem teljesen elárazott ingatlanokat kivéve a legtöbb pár héten belül bérlőre talál, de láttam olyat is, hogy két nap alatt eltűnt az oldalról a lakás.

Hogy jót is mondjak, vannak nagyon jó közvetítők is, készségesek, jól beszélnek angolul és takkra leszerveznek mindent. Végül mi egy ilyen segítségével találtunk lakást és tényleg le a kalappal, mert az egy havi közvetítői díj fejében tényleg mindent elintézett, szerződést, az összes létező papírt, lakás átadás-átvételt, stb. Csúcsszolgáltatást nyújtott, na.

Rezsi + áram

Az elején még ígértem, hogy kitérek a rezsire. Nos, a rendszer az, hogy minden hónapban meghatározott összeget el kell utalni a tulajdonosnak, aki ebből fizeti a rezsit. Ezt vagy fejenként határozzák meg, de gyakoribb, hogy teljesen fix összegről van szó. A mi esetünkben ez havi 5000 korona (ugye 14-gyel szorozzon, aki akar).

A brutális drágulást mutatja, hogy a rezsi egyre több helyen nem tartalmazza az áramot, amit ilyenkor a bérlő nevére írnak és azt külön kell fizetni. Általában átalányfizetés van (nekünk havi 2000 korona), ami azt jelenti, hogy mondjuk egy 25 ezer koronás lakásra még fixen rá kell számolni havonta 7000 koronát. A 32 ezer korona pedig már elég izmos összeg (euróban olyan 1300, ami erősen nyugati árszínvonal).

Szóval ha valaki úgy érzi, mindenképpen Prágába szeretne költözni (ami szuper hely, jegyzem meg), akkor jó, ha felkészül minderre.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Csehország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5816823358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arthamyr 2022.01.25. 08:04:50

25000 korona (kb. 1000 euro) egyáltalán nem sok egy megkötött helyen _és_ jó környéken lévő lakásért, amiben egy 4 fős család kényelmesen élhet. Megkockáztatom, hogy Budapesten sem lenne sok manapság, piaci viszonyok közt, legálisan bérelve, még akkor is, ha sokan ettől el vannak szokva, de külföldiek azért gyakrabban bérelnek így. A dublini lakásunk ennek a többszöröséért adjuk ki (úgy, hogy mi azért nem igazán szerettük volna, hogy kisgyerekes család bérelje), és nem lepne meg, ha pár európai nagy-/fővárosban (pl. London, Párizs) még annál is jóval drágább volna.

fhdgy 2022.01.25. 08:10:47

Kedves Posztoló!

A lakás keresés utolsó bekezdésében írod, hogy "vannak nagyon jó közvetítők is, készségesek, jól beszélnek angolul és takkra leszerveznek mindent". Miért nem elsőre egy ilyennel kezdtetek?

Ja, az nem lett volna jó nekünk, mert akkor nem lehetett volna arról írnod, hogy a csehek milyen csehül állnak az angollal, meg a többi dologgal.

Ezeket, persze nagyon ironikusan írtam!!!

Milyen unalmas lenne az élet, ha mindenben mindjárt elsőre kifogná az ember azt, amire csak azt lehetne mondani, csúcsszolgáltatás.

Azért egy dolgot hiányolok a posztból. Arról nem írtál semmit, hogy milyen lett a lakás, és hogy ment maga a költözés!

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2022.01.25. 09:01:07

Csak én érzem nonszesznek, hogy a posztoló nem igazán beszéli az ország nyelvét ahol hosszabb távon él és még neki áll felljebb?

Csodabogár 2022.01.25. 09:08:59

Rég volt, de ma se jobb, mikor Zürichben kerestem lakást. Nem volt sürgős, mert maradhattunk volna bármeddig az erdőszéli idilikus fekvésü lakásunkban. De én a belvárosban akartam lakni. Januárban kezdtem el keresni, nagyon aktivan és karácsony előtt írtuk alá a szerződést. Addig talán 3 lakást tudtam megnézni, amiből kettő nem jött számításba. No és az ára már akkor EUR 2000 felett volt. A rezsit természetesen magunk fizettük extrában. Szóval erről az oldalról nézve Prágában idilikus állapotok vannak.
Most konkrétan egy ismerősöm 150000 ezerért adott ki, itt Budán, egy 37 nm-es lakást, igaz frissen felújítva. A szomszédomban pedig most költözött el az iroda, ami egy 3 szobás lakásért EUR 1500 -at fizetett.
Ismerni kellene a prágai kereseteket ahhoz, hogy képben legyünk a drága, nem drága fogalmával.

Golf2 2022.01.25. 09:37:22

1 éve még 11 volt a korona,ennyit a forintról ami már csak fillér.

Golf2 2022.01.25. 09:42:50

@Arthamyr: Nehogymá 3000eurót kapjál havonta lakásért Európa legvégén...Adó sincs.

Golf2 2022.01.25. 09:44:11

@Arthamyr: Mivel többszöröst írtál azért írtam 3oooet.

Arthamyr 2022.01.25. 10:16:19

@Golf2: Ott ilyen bérleti díjak vannak (persze lehet bérelni kisebb, és/vagy rosszabb állapotú ingatlant olcsóbban), ami most jól jön, amikor mi béreltünk, akkor meg nem jött jól. Ezért is célszerűbb venni, ha megoldható, de ezt már sokan leírták sokszor (és nem meglepő módon még a bölcs elemzők - akik lelkendeznek a munkaerő mobilitása miatt - is sokszor saját lakásból lelkendeznek mások mobilitásának).
Adó (és más, a kiadással kapcsolatos költség) meg sajnos van, mivel mi szabálykövető állampolgárok vagyunk, és eszünkbe sem jut mutyizni.

Golf2 2022.01.25. 10:30:58

@Arthamyr: eszünkbe sem jut mutyizni...akkor 1 élmény lesz mutyiországban élni.

nyuszigonosz 2022.01.25. 10:53:55

Hát poszt író, szerintem ideje lenne megtanulni az ország nyelvét, ahol élsz.
Választ vagy magyarázatot ugyan nem várok, mivel a pogácsás posztodnál sem vetted a fáradtságot, pedig az akkori posztod nagy része is a nyelv nem értéséböl lett.

A rezsinek gondolt dolog ténylegesen sehol nem tartalmazza azt az áramot, amit valaki saját maga használ, mivel az a lakás/ház mellékes költségeit tartalmazza mint a szemételszállítás, lépcsöház világítás, csengök, házmesterszerviz, zöldövezet rendezés hólapátolás, akármi, mert ezek a költségek egy egy lakás négyzetméterei függvényében vannak, miközben az áram úgymint az internet/telefon költségei meg saját használat.

A prágai átlagkereset a múlt évben 45.500 cseh korona volt.

havrilla 2022.01.25. 11:23:53

@ChristineK: Feljebb és nem felljebb
HI

dikusz. 2022.01.25. 11:49:24

@ChristineK: Nem vagy egyedül ezzel.

Arthamyr 2022.01.25. 12:38:37

@Golf2: Itt sem kötelező, kicsit elszomorít, hogy mások csinálják, de nem tehetek róla és ellene sem. Hátha leszoknak róla egyszer. :)

P.Elliot 2022.01.25. 12:42:41

Gondolom ha csaladrol van szo es ehhez nagyobb lakasrol es fovarosban, nagyvarosban, jobb helyen, / nem jo csak jobb/ akkor szamitani lehet ra hogy az egyik fizetest viszi mindenkeppen.
Manapsag nagyon dragak a lakasok mindenhol.

Abban nem talalok semmi rosszat hogy eloszor maguk neztek korul, nem is art tudni hogy az ilyesmi hogy megy, mire lehet szamitani de utana hacsak nem tud felsofokon valaki azon a nyelven valoban jobb ha ugynokhoz fordul es nem ir ala semmit mielott azt valakinek aki ert hozza, meg nem mutatatta. ha hosszu tavra keresi a lakast akkor meg azt sem tartom tulzasnak ha ezzel foglalkozo ugyvedet is megkerdez mielott alairja, esetleg ezzel sok fejfajast megtakarithat a jovoben, hallottam sztorikat ilyen teren a rejtett, szinte eszrevehetetlen kikotesekrol.

Ezert erdemes hazat venni illetve rogton arra sporolni mert szeduletesen felmentek a berlesek arai, nemcsak nagyvarosokban hanem masutt is.

Hogy nem tudnak cseh nyelven meg rendesen?
Istenem, ahogy elnezem a szoveget hat nem szeretnem megtanulni, barmi mas nyelv johet inkabb.

Valoszinu ido kell hozza...

Sok szerencset nekik, fognak talalni elobb-utobb.

Amikor ide kijottunk a kat halos, oszkomfortos lakasunkban mindent a hazi neni fizetett, benne volt a futes/ olajfutes volt, nem is lehetett volna levalasztani/, villany, viz, szoval mindent.
Az apartmenteket most is ugy adjak ki hogy a futes viz benne van csak a villanyt kell fizetni.

Arthamyr 2022.01.25. 12:45:32

@ChristineK: @nyuszigonosz: @dikusz.: Ha nem véglegesen/nagyon hosszú időre költöznék egy országba, én sem feltétlenül fáradnék a nyelv megtanulásával, legalábbis olyan szinten, hogy mondjuk jogi szakszöveget (szerződést) is könnyedén értelmezni tudjak. Amit egyébként akkor sem fognak módosítani, ha az ember érti, és nem tetszik neki, tehát olyan nagyon sokra nem megy vele az ember, ha érti. :)
Ők is találtak az igényeiknek megfelelő ingatlanost, és ez a lényeg.

P.Elliot 2022.01.25. 12:50:27

Ez a foto az ablakbol van?
Ha igen akkor nem is lehet egy rossz hely ha azt a zoldet ott kinnt lehet hasznalni foleg a gyerekeknek, futkarozni, sportolni, jatszani, felnotteknek piknikezni es jolesik kinezni ra...

nyuszigonosz 2022.01.25. 16:45:59

@Arthamyr: Nem azt a szintet hiányolom a posztoló nyelvtudásánál amivel már szerzödéseket lehet legalább érteni, hiszen a népek több mint fele - akárhol a világban - még az egyetlen használt nyelven ami az anyanyelvük is egyben, nem tud szerzödéseket értelmezni nemhogy írni. :-)

Szerintem még abban az esetben is ha valaki nem örökre tervez valahol letelepedni, pár vagy többször pár évig van ott, tényleg kéne legalább egy olyan szinten a helyi nyelvet is beszélnie és írott formában is értenie, hogy értse/tudja a világot maga körül.

DorotkaB 2022.01.25. 17:07:56

Hát, nekem picit meglepö, hogy Prágában az ingatlanosok ezek szerint ennyire nincsenek felkészülve a potenciális külföldi bérlökre. 10 éve Csehországban élve azt jól tudom, hogy amint elhagyod Prágát, az angollal kb. nem sokra mész. A német, orosz még esélyesebb, föleg itt nyugaton, ahol én élek. Karlovy Varyban pl. rendszeresen látok lakáshirdetéseket oroszul. Nem lehet, hogy Prágában is vannak külföldiekre szakosodott ingatlanközvetítök? Lehet, hogy nem az sreality-n kellett volna kezdeni, ott tényleg a helyiek fognak inkább hirdetni, mint a Seznam többi oldalán is. Ha apróhirdetésre jelentkezel, ott sem fognak veled angolul szóba állni valószínüleg...

És sajnos nem igaz, hogy egy éve 11 Ft lett volna egy korona... Már pár éve 13-14 között van, tegnap konkrétan majdnem 15 volt. Amióta itt élek, folyamatosan romlik.

Csodabogár 2022.01.25. 17:30:18

@Arthamyr: Azért egy bizonyos idő után, annyi már elvárható lenne, meg jól is jönne a posztolónak, hogy egy lakást meg tudjon nézni és esetleg a részletekről érdeklődni. A szerződéshez én néha még magyarul is segítségre szorulok, illetve nem bízom magamban, hogy jól értelemezem-e a jogi nyelvet.

dikusz. 2022.01.25. 17:56:19

@DorotkaB: Hajdúszoboszlón van olyan ingatlaniroda, amelyik csak orosz nyelven hirdet eladó ingatlanokat. Az iroda hirdetőtáblája egy olyan szálloda előtt van, amelyiknek ukrán (én úgy tudtam orosz) tulajdonosa van. A szálloda gyógykezelő részlegének a személyzetével közölték, hogy ajánlatos oroszul is megtanulni alapszinten. Az áraikat pedig úgy alakították, hogy az itthoni vendégek ne nagyon tudják megfizetni.

A menő üdülőhelyeken, Hévízen például hasonló a helyzet, az egyik négycsillagos szállodának is orosz tulajdonosa van. Hévízen, és a közelében is sok ingatlan cserél gazdát, és lesz orosz a tulaj, nem szoktak alkudozni, kifizetik zsebből, amit az eladó kér.
A Mátrában is van egy patinás szálloda, amelyiknek orosz, vagy ukrán a tulajdonosa.

SzZoole 2022.01.25. 18:12:42

@Csodabogár: így van, a jogi nyelv egy külön nyelv, amit magyarról magyarra lefordítva is nehezen érteni, illetve magyarázatra szorul a megértése.

Én jeles hallgatója voltam évekig a jogi nyelvnek, sose értettem miről beszélnek :-)))

kepkuldes.com/images/17a04c2dbb6999719e4447b5fd2cfa0e.jpg

P.Elliot 2022.01.25. 18:22:04

@SzZoole: Jaj de nagyon megnevettettel....

SzZoole 2022.01.25. 18:38:14

@P.Elliot: nekem azok az évek nem voltak annyira örömtelik, de örülök, hogy megnevetettelek :-)))

Arthamyr 2022.01.25. 19:16:06

@nyuszigonosz: @Csodabogár: Egy szóval sem állítom, hogy nem volna jó és nagyon hasznos, csak szerintem iszonyat sok energia megtanulni egy nyelvet már csak olyan szinten is, hogy az ember kényelmesen használja. Ha munka miatt (amihez nem kell a cseh), pár évre kiköltöztem volna Prágába, én sem tanultam volna meg csehül, mert nem szívesen fordítottam volna erre az időmet. Az én véleményem szerint, az én középszerű nyelvérzékemmel nem érne annyit. És ha eleinte pár évre tervezek, de aztán kint ragadok 8-10 évre, a nyelv attól még nem fog magától rám ragadni, legalábbis nem használható szinten (mivel sem otthon, sem a munkában nem kell használnom). Lehet, hogy a poszter is így van vele. Vannak emberek, akik szeretnek nyelvet tanulni, és kb. hobbiból is tanulnak, a skála másik oldalán meg vannak azok, akik ezt nem is szeretik, és nem is megy nekik könnyen. És végül csak megoldotta a problémát a megfelelő szolgáltató igénybe vételével.
Az meg hasznos info, hogy az ingatlanosok jelentős része nem hajlandó/képes angolul kommunikálni. Kíváncsi lennék, hogy Budapesten is így lepattintanák-e a külföldieket, ha angolul (esetleg németül) próbálnak kommunikálni.

Megjegyzem, hogy legtöbbször Prágában voltam az összes külföldi hely közül, és imádom. :) Egyszer sem éreztem a minimális cseh tudásom hiányát.

2022.01.25. 22:07:34

@SzZoole: Én jeles hallgatója voltam évekig a jogi nyelvnek, sose értettem miről beszélnek :-)))

:-)))))

2022.01.25. 22:07:38

@SzZoole:

Ha képen látható személyek visszaesők akkor csak szeretnének a posztgraduális képzésben is résztvenni

DorotkaB 2022.01.25. 22:10:19

@Arthamyr: :) Hm, azért nyilván más az, ha turistaként mész ki és más, ha hosszú távra (évekre). Azt gondolnám, hogy a legtöbb expat úgy megy ki, hogy a munkáltatója intéz neki mindent a papíroktól kezdve a lakhatáson, közlekedésen át az eü. ellátásig. De azért így is nagyon jól el tudom képzelni a szituációt, amikor határozottan megérzed a cseh nyelvtudásod hiányát, pl. mikor ott állsz a csötörés kellös közepén a szétázott lakásban és kétségbeesetten próbálod angolul kiguglizni, hogy egyáltalán hova kell telefonálni. Az meg már a köv. kérdés, hogy mit mondasz a telefonba. Prágában sem mindenki tud angolul, azt pl. tapasztalatból tudom, hogy a hivatalokban, közmüvek ügyfélszolgálatain általában nem tudnak.

Arthamyr 2022.01.25. 22:34:36

@DorotkaB: "mikor ott állsz a csötörés kellös közepén a szétázott lakásban és kétségbeesetten próbálod angolul kiguglizni, hogy egyáltalán hova kell telefonálni" - Na, ilyenkor semmit sem próbálok guglizni, hanem egyszerűen azt keresem, akitől bérlek vagy amilyen kontaktot az ilyen esetekre kaptam (ahogy ez történt a múltban is, bár nem pont csőtörésnél). Az én bérlőim is az ügynökséget keresik, ha bármi probléma van, nem pedig ők maguk szerzik/szervezik a különböző szerelőket/karbantartókat, pedig ők még beszélik is a helyi nyelvet. Az ügynökség meg szépen megoldja a problémát, és ha nem a bérlők hibájából vagy a használat miatt történt, akkor ráadásul én fizetem, a bérlőknek semmi dolga sincs a probléma jelzésén kívül.
És igen, én is el tudok képzelni sok olyan szituációt, amikor probléma lehet a helyi nyelv nem ismerete, de ezek olyan ritkák (és még ritkábban megkerülhetetlenek), hogy nem éri meg miattuk több száz/ezer órát nyelvtanulással tölteni. Nekem legalábbis, de mint fentebb írtam, vannak, akik akár hobbiból is tanulnak nyelveket.

Csodabogár 2022.01.25. 22:38:48

@Arthamyr: Szerintem ha az ember él valahol, a nyelv ráragad. Nekem soha nem volt időm svédül tanulni. Igaz akartam tudni a nyelvet, mert nálam ez akkor létszükséglet volt. Ma se értem hogyan, de 8 hónappal kiérkezésem után már irodában dolgoztam. Nem valami nagyon kvalifikált munkát, de alapfokon már beszéltem és értettem. Ugyanakkor angolul rengeteget tanultam és még ma se tudok. Olvasni megy és megértek mindenkit aki nem angol anyanyelvűnek született.:-( Lakást azért tudnék keresni.
Ma márt nem izgatom magam ezen, de ha pl. németül tanultam volna annyit mint angolul, már jobb lennék mint Göthe.:-)

DorotkaB 2022.01.25. 22:50:51

@Arthamyr: Nyilván habitus kérdése is, igen. Így, hogy én hosszú távra jöttem, természetesen szükségesnek tartottam a nyelv megtanulását. Nekem nagyon kellemetlen volt az elsö egy-két évben (és akkor még ráadásul Prágában voltam), hogy bár jól beszélek angolul, de a mindennapi elintézendö ügyekböl abszolút minimumot tudtam csak egyedül intézni a nyelvtudás hiánya miatt.

Egyébként nem feltétlenül kell több ezer órát tanulással tölteni. Én egy intenzív, 6 hetes nyelvkurzuson vettem részt (szinte nulláról indultam), ami kb. arra megtanított, hogy a boltban tudjak egy pár virslit kérni. Ha ez megvan, onnantól jó, ha az ember sokat olvas pl. híreket, újságot, rádiót hallgat, esetleg tévét néz, moziba-színházba megy, aztán pedig próbál sokat beszélgetni. Szerintem ezzel lehet a legtöbbet tanulni és ezek olyan tevékenységek, amit a legtöbbünk egyébként is csinál, nem vesz el plusz idöt.

Congeria 2022.01.26. 02:10:47

@Csodabogár:

Az angol nyelv :
egy év után: ó, ez egy nagyon könnyű nyelv, fog menni
öt év után : ez nem is olyan könnyű nyelv
tíz év után : ez egy nagyon nehéz nyelv
25 év után tudod, hogy az életben nem fogod megtanulni

Congeria 2022.01.26. 05:24:28

@Congeria:

25 év után tudod, hogy az életben nem fogod megtanulni tökéletesen.

Golf2 2022.01.26. 05:32:58

@DorotkaB: És sajnos nem igaz...megnéztem,jogos, 2017ben volt 11ft.18ban 12ft.

Arthamyr 2022.01.26. 06:55:36

@Csodabogár:
"Szerintem ha az ember él valahol, a nyelv ráragad."
"Igaz akartam tudni a nyelvet, mert nálam ez akkor létszükséglet volt."
Szerintem egyik sem adott, ha a fentebbi hozzászólásomban leírt két feltétel teljesül: "sem otthon, sem a munkában nem kell használnom".

@DorotkaB:
"Így, hogy én hosszú távra jöttem, természetesen szükségesnek tartottam a nyelv megtanulását." - Igen, én specifikusan arról beszéltem, hogy nem hosszú távra megyek (max. 2-3 évre tervezve _eredetileg_), és a tartózkodást ideiglenesnek véve. Ha eleve hosszú távra tervezem vagy "véglegesre", letelepedéssel, állampolgársággal, akkor természetesen számomra sem volna kérdés, hogy megtanuljam-e a helyi nyelvet.
"Én egy intenzív, 6 hetes nyelvkurzuson vettem részt (szinte nulláról indultam), ami kb. arra megtanított, hogy a boltban tudjak egy pár virslit kérni." - Ez elég sok energiabefektetés, elég kevés haszonért.
"Ha ez megvan, onnantól jó, ha az ember sokat olvas pl. híreket, újságot, rádiót hallgat, esetleg tévét néz, moziba-színházba megy, aztán pedig próbál sokat beszélgetni. Szerintem ezzel lehet a legtöbbet tanulni és ezek olyan tevékenységek, amit a legtöbbünk egyébként is csinál, nem vesz el plusz idöt." - Nem feltétlen, ha az adott ország közélete nem érdekli, és pár évre, a munka miatt költözött oda az illető, így igenis plusz időt vesz el.

Egyébként ahogy írtad, mint minden, ez is "habitus" (vagy szerintem adottságok, főleg a nyelvérzék és a nyelvek iránti érdeklődés) kérdése. És természetesen az olyasmi teljesen megváltoztatja a képet, ha pl. valamilyen okból az ember munkáltatója támogatja a nyelvtanulást és munkaidőben, a cég költségén, ezért ráadásul a normális fizetést megkapva lehet nyelvet tanulni, akkor a hülyének is megéri, még akkor is, ha csak pár év ideiglenes ottlétet tervez az illető.

fhdgy 2022.01.26. 08:57:23

@Csodabogár: Göthe nem lesz valaki, hacsak nem annak születik.

A sok millió német közül is csak egyetlen egynek sikerült! -:)

Szerintem a német más pl. mint az angol. Német tanulással elindulni nagyon nehéz. A der, die, das kikészíti a delikvenst. A főnevek, melléknevek, névmások ragozása egy kezdőnek egy áthatolhatatlan dzsungelnek látszik. A meglehetősen kötött szórend sem kutya.

Viszont, ha ezeken, úgy ahogy átvergődik az ember, akkor utána beindul a szekér.

Nekem is mindig mondták, hogy a főneveket a nemükkel együtt kell megtanulni. Frászt, mondtam az elején, én azzal nem vagyok hajlandó bíbelődni. Aztán egy idő után beláttam, hogy mennyire fontos dolog. Utólag nehezebb, vagy teljesen nem is lehet, bepótolni.

Régen volt már, hogy oroszul kellett tanulnom. Abban is vannak nemek, de sokkal egyszerűbb a helyzet, mert néhány kivételtől eltekintve a végződésből adja magát.

fhdgy 2022.01.26. 09:01:33

@Csodabogár: Azért Göthéről eszembe jutott egy történet. Valamikor a hetvenes évek elején volt, Hévízen, a tóban pancsikálva. A vízben összeverődött sok német egy kupacba, de a kupac közepén egy magyar idősebb úr volt. Előadást tartott a németeknek Göthéről és verseket szavalt nekik. Szájtátva hallgatták!

Csodabogár 2022.01.26. 09:34:07

@DorotkaB: Így igaz. Ez a legjobb módszer. Rövid alapozás, utána gyakorlat.

@Congeria: Én már rég feladtam. Igaz, hogy az elmult huszonkét évben Kanadából, majd Amerikából hazaszármazott társ volt mellettem. Már nincs annyira szükségem az angolra.

Csodabogár 2022.01.26. 09:41:16

@fhdgy: Én a lezser hozzá állásomnak köszönhetően, nemsokat bíbelődtem a szabályokkal. Ez a pontosan megtanulás tipikus műszaki férfiemberek hozzá állása. Férjem is úgy tudta a der, die, dast, hogy soha nem tévesztett, a többi szabálynál sem. Én viszont csak mondom, vagy írom, aztán ki tudja helyes-e. Mindenhol mindenki megért, nekem ez elég.
Szóval én soha nem magoltam a nyelvet. Viszont mindig sokat olvastam, illetve a mai napig is főleg németül olvasok. A komoly szókincs titka a sok olvasás.

DorotkaB 2022.01.26. 10:16:26

@Arthamyr: Nekem Prágában egyszer volt egy tanítványom, Magyarországra szánták kiküldetésbe, munkaidöben, a cég (ügyvédi iroda) költségén tanult - vagyis tanult volna, ha érdekelte volna ez az egész. Általában fél órát vártam rá, mire egyáltalán bejött. Nem tudom, végül kiküldték-e és ha igen, hogy boldogult a magyarral, mert bár a nyelvtant úgy-ahogy megtanulta, de megszólalni nem volt hajlandó. Ha próbáltam vele egyszerü kis beszélgetéseket kezdeményezni, angolul válaszolt :) Sosem láttam még nála motiválatlanabb embert...

@fhdgy: igen, a cseh is hasonló ebben, ezért is van az, hogy egy intenzív kurzus után sem feltétlenül úgy jön ki az ember, hogy rögtön társalog. Az idö nagy része a különbözö nemü és típusú szavak ragozásának tanulásával megy el (a csehben a hím-, nö- és semleges nemen belül is többféle ragozás van). Úgyhogy gyakran az van, hogy az elméletet a kurzus végére kened-vágod, az olvasott/hallott szöveget viszonylag jól megérted. De beszélni, önálló mondatokat (valós idöben!) összerakni, az kicsit más és sokkal több gyakorlást igényel, mint amire egy kurzus ideje alatt lehetöség van.

A leges-leghatékonyabb tanulási módszer egyébként szerintem az írás, önálló szöveg írása vagy pedig fordítás az anyanyelvedröl a tanult nyelvre. Ez tényleg nagyon idöigényes, viszont nekem pl. olyan szókincsem lett töle, hogy gyakran csak meresztik a szemüket a csehek, hogy megnevezek olyan dolgokat, amikröl ök azt sem tudták, hogy van neve :)

Arthamyr 2022.01.26. 13:16:42

@DorotkaB: Én akár még ezt is meg tudom érteni, tekintve a magyar nyelv hasznosságát/megtanulhatóságát. Biztos, hogy örült ő a magyarországi kiküldetésnek?

_Alex__ 2022.01.26. 14:20:57

@Csodabogár: Ha 2-3 havonta egyszer lenne szükséged a nyelvre, akkor bizony nem ragad rád.

Lehetnék én is 2022.01.26. 14:21:16

Amikor az ember már külföldön él, egy fokkal könnyebb dolga van, ha új lakásba költözne - ez így eléggé degradáló Magyarországra nézve.
Mi az, hogy KÜLFÖLD? Bakker, van a nagy lapos föld, rajta van nagyrészt a külföld, ami középen lyukas, ami Magyarország?
Akinek itthon bonyolult költözködni, az milyen megfontolásból megy külföldre, egyáltalán, hogy jut el oda?

ML91 2022.01.26. 14:21:34

Mondjuk kivancsi lennek, hogy magyarul nem beszelo kulfoldikent Budapesten hogy boldogul valaki a lakaskeresessel. Nem tartom valoszinunek, hogy sokkal konnyebb lenne.

Jo par eve volt egy vietnami kollegam, aki amugy beszelt magyarul, fix, kimagasloan jo fizuja volt. Ennek ellenere, amikor lakast kerestek a legtobb helyrol rogton leraztak. Ha o telefonalt, akkor mar a telefonba. Amikor megkerte a kollegankat, hogy telefonaljon helyette, akkor a talalkozas utan. Volt olyan foberlo, aki egy az egybe megmondta, hogy bocs, de o kulfoldinek nem adja ki a lakasat.

DorotkaB 2022.01.26. 14:23:03

@Arthamyr: úgy látszik, nem lelkesedett érte :) Amúgy most direkt utánanéztem, tényleg nyitottak irodát Pesten, de csupa magyarok dolgoznak ott, legalábbis a publikus információk szerint. Persze kapcsolattartó attól még lehet (hahaha...)

P.Elliot 2022.01.26. 14:43:53

@ML91: Mi a problema azzal hogy kulfoldinek kell a lakas?
Nem fizet rendesen? Ezt nem hiszem el.

Esetleg szamlat ker, nem lehet atverni, vagy reklamal hogy valami nincs rendbehozva es nem hajlando varni azzal a javitassal?

Na, itt semmi problema azzal hogy ki vagy, megnezik hogy dolgozol-e vagyis hogy tudod fizetni a berletet aztan nagyjabol kesz is. Lehet hogy meg vannak nemi kerdesek de a lenyeg az hogy tudod-e fizetni.

Had meseljem el hogy milyen meglepetes ert tegnap. Szomszedom arulja a hazat ugy hogy csak masfel evig lakott itt es most nem akarom leirni hogy milyen problemai lettek , szemelyi dolog tehat el kellett adni a hazat. Eredetileg kiirtak 300.000 dollarra amikor vettek, de a kis baratnonek annyira terszett a kornyezet, szereti a fakat/ meg nem dolt a hazra azert szereti, majd egy jokora vihar utan azonnal velemenyt valtoztatna/, szoval hogy ne vigyek el az orra elol , raigertek meg 15 ezret es megkaptak. Utana meg kolthettek ra de akkor nagyon sokat mondok, 30 ezret.
Eladasra kiirtak 415 ezerre amin mindenki nevetett hogy 100 ezerrel tobbet kernek masfel ev utan de valamit tudhattak mert a haz 435 ezerert kelt el.

A mienk jobb, valamivel nagyobb es amig nekik hatul kopar az udvar csak kitaposott fu van, nekunk egy igazan szep viragos, fas, fuves es parkos hely, igazan szep, huzza a szemet. Nagyon ki van alakitva.
Ezek szerint ha en arulnam az enyemet akkor a felmillio biztos de ha varok 10 evet meg a millio sem lehetlen?

Kizudultak a New Yorkiak a kornyekre, innen is be lehet jarni vonattal es nekik ez az ar egy nagy semmi a benti arakhoz kepest, aki ott bennt kis lakast berel, azon az aron itt 3x akkora hazert reszletet fizet nem bert.

Hihetetlen.
Sajnos bennunket ha itt akarunk lakni es igen, szeretunk itt lakni, akkor felertekelik nagyon a hazat es az evi ado is felkuszik.
Mi van manapsag az ingatlan piacon?

Csodabogár 2022.01.26. 16:18:25

@ML91: Nálunk a politika diktátuma jelenleg, hogy utáljuk a kölföldit, a homosexuálist, meg ,még sok mindenkit. Mindenkit aki nem ősmagyar!. :-(((((((((

FutureFry 2022.01.26. 17:16:46

@Nagy Kámpics:
“ …. például én mindig igyekeztem titkolni, hogy kezdek érteni kicsit thaiul. ha kiderült, elkezdtek beszélni hozzám, …”
Moszkvában járva (nem is olyan nagyon régen) metróban, utcán (nem feltétlenül turistás területen) többször is engem szólították le orosznak tűnő (pl. “babuska”-nak kinéző) emberek, hogy megkérdezzék, hogy valami utca, bolt, stb. merre van. És nem lehúzásnak tűnt, mert amint válaszoltam (minimális orosztudásommal (szerintem tökéletes kiejtéssel :))), pl., hogy “nem tudom”, máris fordultak valaki közelben lévő másikhoz (aki - megelégedésükre - szépen el tudta magyarázni nekik, hogyan lehet eljutni a kívánt célhoz).
Mondjuk Budapesten meg az fordult elő néhányszor, hogy (pl. buszon), minden előzmény nélkül elkezdek angolul beszélni hozzám (pl. amerikai turista) útbaigazítást kérve. Velem lévő ismerős meg is kérdezte, hogy ez honnan tudta, hogy velem lehet egyből angolul is beszélni, másik ismerős szerint a ruházatomból volt látható (?), de ez nem magyarázza azt, hogy az oroszoknál akkor miért néztek helyinek :) (már ha annak néztek).

FutureFry 2022.01.26. 17:23:29

@P.Elliot: “…  435 ezerert kelt el. …”
Akkor az (relatíve) még egy elég olcsó környéknek tűnik, pl. King County (ahol Seattle is van) a (median) átlagár ~$828K jelenleg (és az éves drágulás olyan %20+ szinten van) [1], és mondjuk Kalifornia egyes helyeihez képest ez talán még nem is olyan sok. De van olyan (akár csak nem is nagyváros-közeli) felkapottabb hely/környék is, ahol az elmúlt pár év alatt akár megduplázódott a házak ára (és manapság esetleg már szinte mindegyik $1 millió fölött van).

[1] www.seattletimes.com/business/seattle-home-price-growth-heats-up-a-bit-as-much-of-u-s-cools/

P.Elliot 2022.01.26. 17:38:18

@FutureFry:
De hat nem felhaborito?
A kisemberek hogy tudnak hazat venni igy?

Egyaltalan, barmilyen hazat ha ez igy megy tovabb!
Mondjuk megertem a New Yorkiakat hogy keptelenseg ezreket fizetni csak lakberre egy nyavajas kis lakasert ha ugyanezert hazat kapnak csakhogy azzal hogy elontik a kornyeket nekunk is fel fog szaladni a hazado, pokoli magasra rovid idon belul.
1 milio dollaros hazak mint irtad, na ilyet meg a New Yorki sem fog tudni venni csak az igazi gazdagok.
Ma utana fogok nezni csak kivancsisagbol hogy hol kusztak fel ennyire az arak az allamunkban es vajon miert? Ott is a New Yorkiak miatt vagy valami mas...

FutureFry 2022.01.26. 19:08:04

@Nagy Kámpics: Mondjuk az igaz, hogy mosolygás-szintem (ami a maszkviselés kora előtt még gyakrabban is volt látható) valószínű közelebb van az amerikaihoz mint az átlag (morcosabb?) kelet-európaihoz... Szóval lehet, hogy ezt még az oroszok is értékelik? :)

P.Elliot 2022.01.26. 19:11:16

@FutureFry:
A mosolygast mindenki ertekeli..., minden orszagban szerintem.

blackhairlady 2022.01.27. 01:57:13

@Nagy Kámpics: "ezt egyébként tényleg nem értettem soha például a szállodákban sem. létezik ember, aki megérkezve, mittomén, görögországba a szállodában bekapcsolja a görög hírcsatornát vagy x-faktort? (és ha létezik, mi jár közben a fejében?) mi értelme van a szállodába akkor tévét tenni?"

Vannak angol nyelvu film csatornak is, es van aki nem tud hirado nelkul elni, mert ugy erzi, igy el megy melle a vilag, igy a CNN-t, BBC-t is mindenhol lehet fogni :))
Es a gyerekeknek ott vannak a mese csatornak is :)

Arthamyr 2022.01.27. 07:33:28

@P.Elliot: "A mienk jobb, valamivel nagyobb es amig nekik hatul kopar az udvar csak kitaposott fu van, nekunk egy igazan szep viragos, fas, fuves es parkos hely, igazan szep, huzza a szemet. Nagyon ki van alakitva.
Ezek szerint ha en arulnam az enyemet akkor a felmillio biztos de ha varok 10 evet meg a millio sem lehetlen? " - A virágos, füves stb. kert nem igazán jelentős értéknövelő, mivel (a házhoz képest) olcsón és gyorsan megcsináltatható. A terület mérete inkább. Viszont ha most könnyen és gyorsan találnál vevőt félmillióért, akkor egyáltalán nem lehetetlen 10 év múlva az egymillió, az teljesen normális ingatlanár-emelkedés volna. Ami ingatlanunk volt/van, az legalább ilyen mértékben drágult.
"Kizudultak a New Yorkiak a kornyekre, innen is be lehet jarni vonattal es nekik ez az ar egy nagy semmi a benti arakhoz kepest, aki ott bennt kis lakast berel, azon az aron itt 3x akkora hazert reszletet fizet nem bert." - Ez kb. mindenhol így megy, ahol van valami jóféle nagyváros a közelben. Na ezesetben még az egymilliónál is jóvel feljebb köthet ki a házad ára 10 év múlva... Egy időbem egy Budapesthez közeli kisvárosban laktam, azt is elözönlötték az onnan kiköltözők (meg mások is), mert az alacsonyabb árak mellett még az is ott van, hogy kertvárosi környezet, mi hozzá sem nyúltunk az amúgy felújításra szoruló (de azért használható) házunkhoz, és 40%-kal többért adtunk el kb. 5 év után. De ez igazából jó dolog, ha te nem venni akarsz. :)
Sajnos nem annyira az ingatlanok ára megy fel, hanem a dollár meg a forint (stb.) romlik. Ha az ember megnézi, a fogyasztói kosara a lakhatás nélkül is jóval többe kerül, mint 10 évvel ezelőtt. Esetleg elég egy pillantást vetni a tözsdékre...

@Nagy Kámpics: Így, ezért sem osztom ezt a nyelv-fetisizmust, ami itt néha előfordul, hogy micsoda dolog már az, hogy nem tanulta meg valaki a helyi nyelvet?! Természetesen az utolsó bekezdéssel is egyetértve, amely esetben tényleg tessék megtanulni a hely nyelvet! :)

puhacica 2022.01.27. 11:23:48

@Nagy Kámpics: ha olyan helyen szallunk meg, ahol van tv, mindig bekapcsoljuk. nyilvan csak kb 5-10 percre, de engem peldaul erdekel, hogy mi az ottani divat, milyennek gondoljak ott a szeparcu enbereket, hogy beszel egy musorvezeto, milyen studiodizajnt es grafikat hasznalnak...

P.Elliot 2022.01.27. 13:36:54

@Nagy Kámpics:
En mindig bekapcsolom a tevet a hotelben es belenezek. Egyreszt erdekel hogy mifele musort neznek a helyiek, miket reklamoznak, kapok errol is egy kis kepet.
Kulfoldon meg plane tudni akarom hogy mit nyomnak a nezo kepebe.
Ha nem angolul van akkor ha politika akkor azonnal tovabb kapcsolom.
Ket emlekezetes bekapcsolas volt, egyik Orlandoban, delutan volt, ilyen koran sosem szoktunk megszallni es nem is emlekszem hogy miert volt de ahogy a ferjem hozta be a cuccokat a kocsibol/ en rakom a helyukre,/ bekapcsoltam a tevet.
Pont egy film volt rajta, a Brokeback Mountain, ezt a filmet nemhogy nem lattam, megcsak nem is hallottam rola, nem igazan jarunk moziba, mas az erdeklodesi korunk.

A film szinte legeleje volt tehat pontosan ertettuk hogy mirol volt szo, en ultem az agy szelen es neztem egyre nagyobb erdeklodessel, a ferjem eloszor csak odanezett, aztan o is odault es tatott szajjal, leesett allal bamultuk vegig a filmet a fele csomag kinnt lapult meg a kocsiban csak a film utan hoztuk be.

Regen lattam ilyen kituno filmet es ismerosok, baratok kozott is szobajott mar azota hogy mekkora hatasa volt, nagyon sok homoszexualis ellenes valtoztatta meg a velemenyet a film megnezese utan, marmint az egynemuek parkapcsolatat illetoleg.

A masik elmeny az Parizsban volt.
Nem ertek franciaul de ehhez nem is kellett.
A teve valamelyik csatornajan reklam alatt egy not mutattak 8 korul egy kombineban. 1 ora mulva mar csak bugyiban, kovetkezo ora vagy ilyesmi mar meztelen volt, meg egy ora es mar egy katona ruhas ferfi tapogatta, tette fel egy asztalfelere ulve, akkor mar ki is volt irva a hely neve, telefonszama hogy hol lehet noket rendelni, hehehe,.
Ez nekunk ujdonsag volt, egy ilyen nyilt reklam, tehat erdemes belenezni vakacio kozben is hogy mi van a tevekben , kepet mutat a kornyek dolgairol...
Rohadek hideg van odakint, pentektol hovihart josolnak, megint elszurtak a hetvegenket.

Csodabogár 2022.01.27. 16:39:41

Csak azt szoktam nézni, hogy van-e német nyelvü adás. Ha igen, akkor tudom mikor szoktak híreket mondani és azt meghallgatom. Különben teljesen hidegen hagy a tv. Itthon is csak este 8-kor kapcsolom be, akkor vannak a hírek, aztán megnézem a műsorban, van-e valami érdekes.
Csak szólok az amerikaiaknak, hogy a németeknél a közszolgálati tv-ben csak a műsor szünetekeben van reklám. Nem szakítják meg 10 percenként reklámmal a műsort. Mikor Amerikában voltunk, előfizettem a német hírszolgálati műsorra, Deutsche Welle, ottani tv-t egyszer akartam nézni a pekingi olimpia megnyitóját. Abból se lett semmi, annyi volt a reklám, hogy gyorsan kikapcsoltam. Már nagyon régóta elő vagyok fizetve a Netflixre, de soha nem nézem. Nam belőlem élnek a tv szolgáltatók.:-)

Arthamyr 2022.01.27. 17:12:37

@Csodabogár: A netflix - mint a legtöbb szolgáltató - nagyon örül az olyan hűséges ügyfélnek, aki sokáig fizet. És ugyanolyan jól él azokból az ügyfelekből is, akik csak fizetnek a szolgáltatásért, de nem használják, mint azokból, akik fogyasztják is. Ok, picit jobban, mert nem kell alkalmazkodni az igényeikhez. És pl. a magyar közmédia is él belőled is, mint mindannyiunkból. Szóval de, sajnos belőled is élnek (és belőlem is, pedig tv sincs a házban) a "tv szolgáltatók".

SzZoole 2022.01.27. 17:26:44

@Arthamyr: erdő szélén tóparti házban élsz és tévére meg nem telik, háhogyvanez…,,,,:-))

Csak vicc volt.

Arthamyr 2022.01.27. 17:57:39

@SzZoole: Lesz ez még máshogy is.

SzZoole 2022.01.27. 18:27:43

@Arthamyr: végülis, olyan még nem volt, hogy ne legyen sehogy :-))

Amúgy gyüjcsünk neked egy tévére :-))

Vicc volt

SzZoole 2022.01.27. 18:34:51

Na már Hófehérke is a változtassukmegavilágot generáció áldozatává esett……..

Mikor lesz már vége?!!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.01.27. 18:45:19

@Csodabogár: Amerikaban van "kozszolgalati (ez alatt allami adot ertesz, gondolom) tv"? Radiorol meg csak tudok (NPR) de tv ado? Azert van annyi reklam (szvsz) mert ezek NEM allami tv-k, ergo reklam bevetekebol elnek.
De javitsatok ki, ha tevedek. Tanulni az okosabbtol mindig jo :)

SzZoole 2022.01.27. 18:46:29

@Zsuzsi65: az elő szereplős változatot basztatják, a törpék miatt……

apple.news/AxIjg5hFsQV6la-IsEzB-2Q

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.01.27. 18:54:11

@SzZoole: haha, hat szegeny "dwarf" mindig ilyen szerepeket kap, haha :))
Eszembe jutott az Elf film :)) www.youtube.com/watch?v=cQ_dL_IMPP4

P.Elliot 2022.01.27. 19:03:59

@Csodabogár: Engem nem zavarnak a reklamok a teveben.
Valamibol fennt kell tartani az adot, profitot is termelni mert ingyen nem szorakoztat senki senkit, ado, kifizetesek, fizetesek, biztositasok mashonnan atvett fizetos musorok, mindezt nem fogja es tudja megfizetni a csak a nezo!

Egyebkent meg szeretem is. A megszakitott adas kozben, fozok egy kavet magamnak, ki es beengedem a macskat, kajat keresek, a wc-re is el lehet menni, elvegzek egy-ket apro haztartasi dolgot amit csak a musor utan lehetne ha nem lenne reklam, szoval szepen beosztom.
Azok koze tartozok akik igazan nem orulnenek annak ha nem lenne reklam mert nehez lenne siman vegignezni egy 1-2 oras musort ugy hogy az embert ne zavarjak valamivel, a kisgyerekesekrol nem is beszelve.

Arthamyr 2022.01.27. 19:19:19

@SzZoole: Csak nyugodtan, mint már az esküvős topicon írtam, számomra nem sértő. :)

SzZoole 2022.01.27. 19:29:34

@Arthamyr: számomra sem, híd el, én veled vagyok :-))

blackhairlady 2022.01.27. 19:47:14

@Nagy Kámpics: Eddig ahol voltunk nem angol nyelvu orszagban, volt mindenhol :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.01.27. 19:51:44

@Zsuzsi65: haha, es Notthebee-nek is ugyanaz az Elf jelenet jutott eszebe! :))))
Notthebee olyan lap, ami valos hireket tesz fel, amelyek annyira a mai "upside-down" vilagot mutatjak be, hogy elmennenek szatirikus/ironikus "fake news-nak (The Bee eredeteileg egy olyan lap, mint pl az Onion es tarsai, akik szatirikus lapok).

notthebee.com/

blackhairlady 2022.01.27. 19:53:19

@Zsuzsi65: Van tv csatorna is,a PBS. Szeretem, mert sok britt sorozat megy rajta amiket kimondottan kedvelek :)

En szeretem a TV-s sorozatokat, de sosem nezem oket az igazi idoben, felveszem oket, es amikor van idom visszanezem, a reklamoknal elore porgetve :)

SzZoole 2022.01.27. 20:36:36

@Zsuzsi65: ja, azt majd elfelejtettem említeni, hogy az is gond, hogy az új Hókefélke latina leányzó :-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.01.27. 20:47:11

@SzZoole: haha, igen, errol is bezzelnek a videobam, amit linkeltem
Egyebkent a lany a West Side Story uj verziojaban nagyon jo volt, azt lattam. Most felkaptak ot, es a "diversity" neveben muszaj az "industry"-nak black/ "Latinx"/ Asian stb stb alkalmazni...Holywood izzadsagszagu woke erolkodesei...persze ezeknek a szineszeknek jo, semmi bajom azzal, hogy tobbet szerepelhetnek...

SzZoole 2022.01.27. 20:51:31

@Zsuzsi65: az új James Bond meg Jean Bond mi? :-))

Hogy hova lesz ez a világ……..:-)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.01.27. 21:49:38

@blackhairlady: oh, igaz! latod, ezt elfelejtettem, ebbol latszik, mennyit nezek (cabel) tv-t (semennyit:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.01.27. 22:11:49

@blackhairlady: ha jol emlekszem, jo par evvel ezelott PBS-en ment a Durrells in Corfu. Az egy nagyon aranyos sorozat vol, azt ott neztem :)

FutureFry 2022.01.27. 22:33:34

@Csodabogár: “…  aztán megnézem a műsorban, van-e valami érdekes. …”
Sohase értettem, hogy (mióta lehet “on-demand” módon nézni azt amit szeretne valaki), miért alkalmazkodik bárki is a “TV műsorhoz” és nem fordítva (hacsak nem unatkozik esetleg és “bármi jöhet” alapon nézi-kapcsolgatja a csatornákat?). Jó van egy kevés dolog (sport, hírek) ami _esetleg_ élőben jobb, de azért ez (számomra) ritka dolog.

“… Csak szólok az amerikaiaknak, hogy a németeknél a közszolgálati tv-ben csak a műsor szünetekeben van reklám. …”
Egyrészt errefelé is van ilyen csatorna (pl. a @blackhairlady: által említett PBS), másrészt “on demand” jellegű nézésnél (ahogy ő is említi) ez sem szokott gond lenni (pl. a TiVo egyenesen automatikusan át tudja ugrani a reklámokat). Én talán utoljára talán 15-20 éve láttam (nem direkt megnézni kívánt) reklámot. Mondjuk az igaz, hogy egzotikus országokban előfordult már, hogy kíváncsiságból én is bekapcsoltam a TV-t a hotelszobában pár percre, de - kis túlzással - volt, hogy azt sem tudtam megmondani, hogy éppen reklám vagy valami más megy-e rajta :)

Csodabogár 2022.01.27. 23:46:36

@Arthamyr: Tulajdonképen bosszant, hogy rászoktam arra, hogy este 8-10 között nézem a tv-t. Többnyire, na meg ha ugyis itthon vagyok. Híreket szeretem megnézni. A többi sokszor csak a lustaság, hogy felálljak és elmenjek a másik szobába.
Mielőtt disszidáltam nálunk otthon nem volt tv. Miután távoztam anyám rábeszélte apámat a tv-re. Mondtam is anno, hogy helyettem vettetek egy tv-t.:-)
Sorozatokat még soha nem néztem és nálam nincs olyan, hogy egész nap megy a tv. Mindig is nagy népbutitónak tartottam a tv-t.

Csodabogár 2022.01.27. 23:50:07

@Zsuzsi65: Nekünk csak a közönséges volt. Nem tudom van-e Amerikában állami tv. Ami jött a házi antennán, az nézhetetlen volt, de egész jól elvoltam nélküle. Ember amúgy se néz soha tv-t. Megnéztem a német híreket és kész.

Csodabogár 2022.01.27. 23:54:11

@P.Elliot: Ezt szoktad meg, ezt szereted. Én csak a német tv-t nézem. Egyébként nincs ingyen, havi díjat kell fizetni érte. Attól ha örökké kettészakítják a filmet, attól a falra mászok. Ha jó a film, max. másfél órát tart, simán végig lehet ülni. Ha nem annyira jó én is felállok és teszek ezt-azt. Kirámolom a mosogatógépet meg ilyesmit.

Congeria 2022.01.28. 01:32:19

@Csodabogár:
@blackhairlady:
@FutureFry:
Olyan sok hasonló ízlés találkozik itt, ez a jó benne. Veletek hasonlóan, de főleg Csodabogárral , talán a korunk miatt is, nem sok türelmem van a tv-hez. Minden műsort, ami érdekel, rögzítek és a nem érdekes részeket átpörgetve nézem. Még a hírekben is. Hirdetés különben is csak abban van, a PBS-n talált műsorokat nézem, ha nézek valamit meg néha a demand-t.

Nem csak népbutitónak, de a családi élet megölőjének is tekintem a tv-t.

blackhairlady 2022.01.28. 02:52:42

@Zsuzsi65: Igen, tobbekkozott az is :) En nagyon szeretem ezeket a brittt sorozatokat, annyira mas a kepi vilaguk, az emberek, a kornyezet ;)
Az utobbi miatt (is) a Poldark volt az egyik kedvencem, de pl a Doc Martin vagy az angol krimi sorozatok is jok szerintem.

Arthamyr 2022.01.28. 07:24:10

@Csodabogár: "Mindig is nagy népbutitónak tartottam a tv-t." - Igen, ebben is a konzervatív (és kissé sznob?) vonalat képviseled. :)

P.Elliot 2022.01.28. 12:52:23

@Congeria: A csaladi eletet szerintem nem a teve olte meg hanem a szemelyi telefonocskak amiket szinte mindenki a kezeben tart mintha feltett gyereke lenne, allandoan belemelyedve, minden szabad percukben, kisse tulozva persze de igy van.

Ettermekben huledezve nezem hogy ott ul a par vagy a csalad es beszelgetes helyett uzeneteket kuldozgetnek masnak. Es masutt is.

Ez az igazi csaladolo nem a televizio.

Csodabogár 2022.01.28. 13:24:26

@Congeria: Nem vitás. Azelőtt esténként ültünk és beszélgettünk vagy olvastunk, Sokszor voltak vendégek is akik csak beszélgetni jöttek. A témák érdekesebbek voltak mint bármely tv. Az elolvasott könyvekről, a megnézett szindarabokról vagy meghallgatott hangversenyekről cseréltünk ki véleményt, gondolatokat.
Most csak ül az ember bambán és néz. Ritkán látni valami tényleg érdekeset és tanulságosat.
De kár is erről beszélni. Manapság az olyan élet mint mi éltünk fiatalon, elképzelhetetlen. Minden esetre én örülök. Emberrel ha eszünkbe jut valami órákig tudunk beszélgetni, vitatkozni. Ezt jobban élvezem mint a tv műsort. De nem állítom, hogy ez a jobb. Nekem ez, de a fiataloknak én csak egy megkövesedett ókonzervativ öregasszony vagyok, amit boldogan vállalok.:-)

Arthamyr 2022.01.28. 13:24:43

@P.Elliot: Az igazi családölő a munka, az iskola, az óvoda meg a hasonlók, és ezek már évszázadok (ezredek) óta velünk vannak sajnos. :) Nem elég, hogy több időt töltenek velük az emberek, mint akár a "személyi telefonocskákkal", akár a tv-vel, még arra is rákényszerítik őket, hogy a családjukat elhagyják (ok, már van otthoni munka, de azért még nem ez a jellemző, otthoni iskola, óvoda meg még ritkább, szóval ezek szinte elhanyagolhatóak).
És míg mind a "személyi telefonocskákat", mind a tv-t önszántából használja az ember (sőt, még venni sem kell ilyesmit), és bármikor abbahagyhatja, a legtöbb ember nem feltétlenül önszántából dolgozik, vagy megy bölcsibe, oviba, suliba.
Arról nem is beszélve, hogy a tv-t teljesen simán lehet többen is nézni, így közös, családi szórakozássá válhat, ahogy a telefonból is simán kinyerhető családi interakciót serkentő dolog.

Golf2 2022.01.28. 15:07:35

Off Annyi bűnöző és csaló szerzett magyar útlevelet, hogy sorra dobja vissza az USA a beutazási kérelmeket...orbáncnak hála.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.01.28. 17:48:42

@Golf2: a kulfoldon szuletett magyar allampolgarokra vonatkozik ez...

P.Elliot 2022.01.28. 18:39:09

@Csodabogár:

Nalunk is igy volt nagyjabol. estenkent korbeultuk az ebedloasztalt, radioztunk, teve nem volt, apam irogalt valamit, anyam olvasott vagy horgolt, mi gyerekek rajzolgattunk, olvastunk, beszelgettunk a felnottekkel meg egymassal.
Nagyon sokat lehetett tanulni abbol amit a szulok, legfokeppen az apam meselt, mindig ismertette hogy mit olvas es mi a velemenye ezzel kapcsolatban es miert.
Ez jo volt mert felnott koromban jottem ra hogy eleg sokban eltero velemenyem volt/ gyerekfejjel, gyerekszemmel/, de azt is megtanultam hogy lehet eltero velemenyem, nem teritettek el rola hogy en hogy gondolom csak kiigazitottak, illetve rakerdeztek hogy miert gondolom maskeppen ezt vagy azt es miert?
Megtanitottak gondolkodni a dolgokon.
Nagyon jo hangulatu estek voltak, tudom mirol beszelsz, ma ez mar nem divat.

A vendegekkel mas volt a helyzet, volt olyan vendeg hogy nem engedtek hogy zavarjuk a felnotteket meg gondolom a tema is olyan volt.
Volt olyan hogy mi is ott voltunk de beleszolni a tarsalgasba joforman csak akkor ha kerdeztek...
Nem volt rossz. Ha a gyerekkoromra gondolok vissza mindig az esti osszeulesek jutnak eszembe meg hogy milyen jo volt.

sZulamith 2022.01.28. 19:18:16

Brno-ban voltam már legszebb városnak tartom. Egy külföldön élő magyar azt mondta, hogy Prága szebb mint Budapest. Jó Lenne meggyőződni róla.:)

P.Elliot 2022.01.28. 21:10:20

@dikusz.: Igen, maskeppen szep, jol meghataroztad.
Nem lehet osszehasonlitani.

shak tee 2022.01.28. 22:16:06

@Zsuzsi65: Minden magyarra vonatkozik, én úgy tudom.

shak tee 2022.01.28. 22:16:08

@Congeria: Én támogatom a PBS-t pár dollárral, mert egy csodálatos adó, hatalmas választékkal, Ken Burns, brit shows, American Masters, Antique Roadshows…

shak tee 2022.01.28. 22:16:10

@Zsuzsi65: Ismétlik néha, nagyon kedves, ahogy a könyv is az.

Congeria 2022.01.29. 00:59:07

@shak tee:
"Én támogatom a PBS-t..." ... én is. Mindig élvezem a Viking videóban a gyönyörű Budapestet is.

" A rádiót se feledd..." Az volt a jó ebben, hogy ez nem vette el a figyelmet az egyéb tevékenységektől, lehetett tanulni, főzni, bármit csinálni a háttér zene vagy más műsor élvezete mellett.

Congeria 2022.01.29. 01:18:53

@Csodabogár:
Nem érzem magam megkövesedettnek, bár a konzervativ öregasszonyságot vállalom én is, de nyitva vagyok a modern eszmék és élet felé gyermekeim révén is, csak nem szeretem azt amit látok. Mi már csak a kihalóban lévő mammutok vagyunk.
Sajnálom az ifjabb generációt, a multat nem ismerik, elvetik a kultúrájával együtt.

élhetetlen 2022.01.29. 05:52:41

@Congeria: Ez nagyon egyéni. Van egy angoltanárnő barátnőm, vele történt. Egyszerű társas úton voltak Írországban, és valami whisky gyártó kolostornál álltak meg, mint a program része. Valaki viszi körbe őket, magyaráz, de pár perc után a magyar idegenvezető feladta, bevallotta a csoportnak, hogy egy szót sem ért abból, amit az öreg mond. Akkor jelentkezett a barátnőm, hogy átveszi a tolmácsolást.
A vicc, ő magyar. Amíg volt az „ö”-zés, addig tiszta volt, hogy a kiföstöttem a konyhát azt jelenti, hogy én csináltam, meg, a kiföstettem azt, hogy mással csináltattam. Az ö ilyen funkcióban majdnem eltűnt, van a nyitott és zárt „e”, már ahol. Na, ezt ő nem hallja. Akkor másképp van írva. Nem, ugyanúgy van írva, egy fél estét elszórakoztunk, mert az ír angolt értette, de magyarul ezt nem.

élhetetlen 2022.01.29. 06:50:15

@DorotkaB: Le kellett volna fekünöm aludni, de itt ragadtam, és már mindenről egy hülye szitu jut eszembe. A habitus. Angol, céges buli, alapozás itthon, középfok alatt, és három hét London, Pitman. Szabadidőmben futkostam, mint a mérgezett egér, Bath-tól Doverig, és időnként mellém csapódott egy kolléga, aki egyedül nem mert elindulni. Ez nem volt nagy út Hampton Courtba mentünk, és kifele felszíni közlekedéssel, hogy lássunk is valamit. Magyarul beszélgettünk a villamoson, és mikor szálltunk volna le, egy úr, két kapaszkodót fogva, megkérdezte, hogy milyen nyelven beszéltünk. A habitus. Én elég gátlásos voltam beszélni, a kolléga meg semmit nem értett meg pontosan, ezt a kérdést sem, és lazán közölte az úrral, hogy English of course. A pasas elengedte az egyik rudat, hogy leszállhassunk, de azt hiszem, azt nem tudta helyretenni, hogy mi történt.

élhetetlen 2022.01.29. 07:31:02

@shak tee: Nem minden magyarra vonatkozik, csak a külföldön születettekre. Mellékszál, most hoztak egy törvényt, nem pontosan tudom, és már késő van utána nézni, hogy bármelyik külföldön született magyar, bejelentkezhet álladó lakosnak, akár százan egy lakásba, és így teljes jogú választópolgárok lesznek. Ez így, a választás előtt. Azt hiszem, ez tűnt fel Amerikának, hogy túl sok a magyarul nem beszélő, soha itt nem járt a magyarítása előtti „magyar”, akikről semmit nem tudnak.

ferry999 2022.01.29. 11:08:20

@P.Elliot: Hát ez már meg milyen dolog volt! A család egyik fele beszélgetni akart, de a másik fele inkább ki se dugta az orrát a könyvből. Mennyivel jobb volt régen, mikor még nem tudtak olvasni.

shak tee 2022.01.29. 11:08:22

@Zsuzsi65: 444 általában megbízható.

Congeria 2022.01.29. 11:33:29

@élhetetlen:
A választást sokkféle trükkel el lehet csalni, ide-oda. Egy újabb javaslat szerint hamis lakcím bemondása is jó ötlet, nem is kell a bejelentkezéssel vacakolni

Az angol nyelv proper megtanulása, nem az angol beszéd megértése volt a megjegyzésem témája .

Csodabogár 2022.01.29. 11:45:52

@Congeria: Pont ma reggel beszélgettünk valahogy erről Emberemmel. Szerinte a mai fiatalság nem jó. Mondtam, hogy ezt nem merném állítani, bár nekem is sok minden nem tetszik. Az viszont biztos, hogy nagyon mások mint mi voltunk. Nekem az emberekkel szembeni tisztelet hiányzik. Én nem várom el, hogy engem tiszteljenek, mert miért is. De rossz nézni, hogy mennyire nem tisztelik a szüleiket, a tanárokat, senkit. Nincs bennük semmi alázat.
Ahogy ezek az ultrazöld leánykák kiállnak és beszélnek, nekem kinyílik a nemlétező bicska a zsebemben.

Csodabogár 2022.01.29. 11:50:41

@élhetetlen: De ez már mindig így volt. Emlékezetem szerint a mult választásnál is írták, hogy 100 ukrán egy házban meg ilyesmik. Ez csak egy eset volt, ami véletlenül kiderült, persze minden következmény nélkül. Ezért vagyok pesszimista.:-(

Csodabogár 2022.01.29. 11:53:35

@Congeria: Hamis lakcím azt hiszem nem működik. Csak megadott helyen lehet voksolni. Ott van egy lista és amig nem találnak meg a listán, nem szavazhatsz. Persze kell személyi igazolvány és lakcím kártya is.
Persze biztos van más ezer trükk.

P.Elliot 2022.01.29. 14:34:24

@shak tee: Ja, igen a radio. Hat azt reggel bekapcsoltak aztan ment egesz nap affele hatter zenenek, dumanak, fel se tunt, hehehe...

Itt nekem szinten be van mar reggel kapcsolva de oszinten szolva nem igazan hallgatom csak van, a papagalyok el sem tudjak kepzelni a napot ha nem szol.
Ha valamiert lekapcsolom akkor eloszor olyan egymast kerdo csipogasokkal beszelik meg hogy mi tortent? Ha nem kapcsolom sokaig vissza akkor mar eleg nagy hangon rikacsolnak utana hogy hol van a radio?

Muszaj bekapcsolni.
Neha a vendegek szoktak vele szorakozni hogy kapcsoljam ki meg be, mulatsagosnak tartjak a madarak reakciojat es koveteleset!

P.Elliot 2022.01.29. 14:49:35

@Csodabogár:
Idotlen ido ota az van hogy a fiatal generacio mas, nem tisztel senkit, lablabla.

Masok, persze, de mi is masok voltunk a szulok es nagyszulok szemeben akik azt szerettek volna ha mi teljesen atvesszuk gyakran asatag nezeteiket, nem idotallo sot hamis megyozodeseiket amit mi elutasitottunk.

Most a mai generacio minket biral felul, ami nekunk jo azt nekik nem.
Szerintem termeszetes dolog, ez mindig igy volt, osidok ota, mindenki maskeppen el.

A mai fiatalnak is vannak ertekei , de mennyire vannak!
En elfogado vagyok mert latom az elonyeit a szamukra, annak dacara hogy az enyemet megtartom magamnak es nagyon sokban nem engedek valtoztani mert nekem meg maskeppen jo.

SzZoole 2022.01.29. 14:54:12

@élhetetlen: “ Szabadidőmben futkostam, mint a mérgezett egér, Bath-tól Doverig, és időnként mellém csapódott egy kolléga, aki egyedül nem mert elindulni. Ez nem volt nagy út Hampton Courtba mentünk, és kifele felszíni közlekedéssel, hogy lássunk is valamit. Magyarul beszélgettünk a villamoson, és mikor szálltunk volna le, egy úr, két kapaszkodót fogva, megkérdezte, hogy milyen nyelven beszéltünk. ”

Ezt nem nagyon értem. Úgy érted, hogy Bath-tól Doverig nem nagy az út? Csupán 200 mérföld és 3-4 óra, forgalomtól függően.

Tudomásom szerint Hampton Court-ban nem megy villamos (tram). Villamos dél Londonban van, Beckenham -Croydon-Wimbledon.

P.Elliot 2022.01.29. 15:03:54

Gyonyoru ho esett nalunk, ez kellett volna karacsonykor.

Nem vizes, nem tapad, por ho, jo vastag de konnyen eltakaritja a gep.
Ma sokat fogok setalni a kertben es elvezni...meg a deli kavemat is kiviszem ott akkor fogom megiszogatni setalva.

SzZoole 2022.01.29. 15:18:21

@P.Elliot: itt 13-14 fok van, hol napos, hol borús, egy kicsit szeles :-)

P.Elliot 2022.01.29. 15:22:32

@SzZoole: En most orulok a honak de holnapra mar el tudnam kepzelni a ti idojarasotokat.

SzZoole 2022.01.29. 16:23:57

@P.Elliot: és eksztrém idő esetére pánik szobád van?
Az enyém ilyen :-)))

i.ibb.co/D918Nc3/8-C12461-A-914-A-4-D8-A-B2-C9-5-BF111-E52903.jpg

P.Elliot 2022.01.29. 16:40:13

@SzZoole: Mi a fenet izgatod itt az embert!!!

Miota nem lattam mar ilyen sokfele finom dolgot,
a kolbasz, szalamik annyira nem erdekelnek de az az egyszeru fustolt szalonna nagyonis, vagy 30 eve nem ettem ilyet, na meg a sonkak!
Sonkabol en az egyszeru izeket szeretem nem olyan mindenfele dologgal fuszerezett dolgokat!

Azt elhiszem hogy ellennel veluk, jomagam is!

Az ital az nem erdekel kulonosebben, abbol van itthon is eleg, nem issza senki, foleg amiota vendeg sincs.

shak shak 2022.01.29. 16:43:11

@P.Elliot: :)

Jó volt az, mutter kötögetett, grószmutter pucolta a krumpli, ment a kabaré, a szabó család, szabad európa…

S szólt a rádió :)

Ma meg?

Munkában egész nap megy a Klubrádió, s néha magyarul válaszolok ha a kollégák szólnak hozzám :)

SzZoole 2022.01.29. 16:50:45

@P.Elliot: elhiszed, hogy el lennék velük, viccelsz, ezek mind a hűtőmben vannak :-))

ibb.co/t2p6Qsm
ibb.co/vJc9pWn
ibb.co/1Mrj9c3

P.Elliot 2022.01.29. 16:56:22

@SzZoole:
Azon tunodok hogy hol lehetne tegedet feljelenteni izgatasert!

A rendorok kimennenek es elvinnek a targyi dolgokat bizonyiteknak es akkor latnad oket utoljara.
Marmint a targyi dolgokat!
A rendorok latogatasa azert biztonsag kedveert ismetlodne nehanyszor.

SzZoole 2022.01.29. 16:58:53

@P.Elliot: ezek mind házi készítésűek. A disznót szúrják és perzselik (nem forrázzák). A bőre vaj puha és nem rágós. A szalonnát/sonkát hetekig fateknőben forgatják sóban és akácfa fűrészpor fölött füstölik. :-)

P.Elliot 2022.01.29. 17:01:07

@shak shak: Ez jo volt hogy magyarul szolsz hozzajuk, hehehe...

A Szabo Csaladot fiatal vagy gyerekkoromban hallottam emlegetni de en soha nem hallottam egyetlen eloadast sem azt sem tudom mirol szol, valoszinuleg a csaladrol termeszetesen.
Majd ha sok idom lesz, most nem akkor belenezek a youtube-ba hogy potoljam ezt a hianyossagot. Csak hogy korulbelul fogalmam legyen rola hogy mi volt az.

SzZoole 2022.01.29. 17:06:42

@P.Elliot: jaj a rendőröket azt ne, hosszú éveken keresztül volt bajom velük, mindenféle dolgot rám akartak kenni………

Jövő hét pénteken megint repülők Magyarországra, a rendelés már le van adva :-))

El tudod képzelni, hogy milyen finom tepertő fog szülni ebből a toka szalonnából? :-))

ibb.co/qngCXsN

Na és a hurka-kolbászt szereted?

ibb.co/cvnrqFy
ibb.co/W6Cb9sJ

P.Elliot 2022.01.29. 17:07:02

@SzZoole: Arra emlekszek hogy a perzselt bornek milyen mas ize van.
Anyam amikor kocsonyat csinalt telidoben mindig vett a piacon bort hozza, olyan nagyobb osszetekert darabok voltak/ es mindig megkerdezte hogy perzseltek-e a disznot mert szerinte csak ugy volt jo a kocsonya.
En utaltam minden formaban de o ragaszkodott hogy borke is legyen benne, fogalmam sincs hogy miert, odahaza naluk igy csinaltak.
Valoszinu hogy lehetett benne valami mert sok arusnal arultak a bort is, masra nem hiszem hogy tudtak volna hasznalni ha nincs rajta szalonna resz.

P.Elliot 2022.01.29. 17:08:35

@SzZoole: Toportyu? Hurka-kolbasz?

Tenyleg fel foglak jelenteni!!!!!!!!!!!!

dikusz. 2022.01.29. 17:34:40

@SzZoole: "...jaj a rendőröket azt ne, hosszú éveken keresztül volt bajom velük, mindenféle dolgot rám akartak kenni…"
Természetesen minden alap nélkül:)))

SzZoole 2022.01.29. 17:46:53

@P.Elliot: “ Arra emlekszek hogy a perzselt bornek milyen mas ize van.”

Bizony más! Gyerekkorom óta nagyon sok disznó ölesen részt vettem. Perzselés és tisztítás után elsőként ettem a füléből-farkából és a zsenge vékony bőrből :-)

SzZoole 2022.01.29. 17:50:19

@dikusz.: te Magdianyus, tán csak nem feltételezed rólam, hogy bűnöző életmódot folytattam volna…….:-))

dikusz. 2022.01.29. 17:56:12

@SzZoole: Egyáltalán nem, álmomban sem!:)

SzZoole 2022.01.29. 18:00:20

@dikusz.: na azért, mert nehogy véletlenül megálljon a házatok előtt ott az OTP környéken egy fekete lesötétített mercédes kopasz tetovált emberrel :-)))

élhetetlen 2022.01.29. 20:38:49

@SzZoole: Bocs, kicsit tömörítettem a szöveget, Hampton Courtig nem nagy az út. („Ez nem volt nagy út Hampton Courtba mentünk”). Több átszállással mentünk ki, és ez több mint 30 éve volt. Lehet, hogy nem villamos volt, hanem busz, csak arra emlékszem, hogy két kapaszkodó rudat fogott át előttünk az úr, mert kíváncsi volt, hogy milyen nyelven beszéltünk. Magyarul beszéltünk, de a kolléga azt válaszolta, hogy angolul, mert nem értette pontosan a kérdést, és aztán azt sem értette, hogy miért röhögök. Csak ezt a poént akartam leírni.
A másik a távolságok. „Úgy érted, hogy Bath-tól Doverig nem nagy az út? Csupán 200 mérföld és 3-4 óra, forgalomtól függően.”. A nem nagy utat most magyaráztam, hogy értettem. Ami neked 3-4 óra, az nekem egy teljes nap volt Doverig. Busz, Canterburyben leszálltam, katedrális, városnézés, aztán egy következő busz Doverig, pár óra, aztán vissza Londonba. Bath már egy másik nap, turista busszal, mert Stonehenge is benne volt a programban. „Szabadidőmben futkostam, mint a mérgezett egér” meg annyi, hogy délelőtt suli, délutánra feladat, olyanok, mint adott múzeumban keressük meg Gingert, tehát kérdeznünk, beszélnünk kelljen, mert ez nincs kiírva, ez a homokban mumifikálódott tetem, aztán szabad városnézés és hétvégén mentem „vidékre”. Harmincan voltunk kinn, én azért mentem általában egyedül, (néha egy ember jöhetett velem), mert nekem nem ment az, amit a többiek csináltak, hogy 15 ember várost néz, egy bemegy egy ajándékboltba, a többiek várnak, aztán vett valamit, ja ilyen nekem is kell, és megint várnak, míg ő is vesz.
Bocs, ez hosszú lett, de így talán érthetőbb.

élhetetlen 2022.01.29. 20:53:32

@Csodabogár: Így van, eddig is volt ilyen, de annak lehetett volna következménye, ha … . Most legalizálták, már nem lehet következménye, nem lehet szóvátenni sem. A pesszimizmusunk jogos.

gabors 2022.01.29. 21:01:26

@FutureFry: mar megint ... mi az hogy "haz" meg "haz arak"

az valoban igaz hogy a hely a legfontosabb de van egy emeletes ket emeletes 1100 sqf meg 6000 sqf meg 15,0000 sqf haz is

gabors 2022.01.29. 21:08:16

@Csodabogár: "Nem tudom van-e Amerikában állami tv. "

Nincs allami TV olyan van hogy kotelezoen adnak "tererot" las CSPAN vagy PBS (radio eseten NPR) utobbiakban van egy kis allami piiiz is kb 5-10% de nem tobb ..

Kulfoldre viszon igen is nyomnak propagandat legismertebb pelda a "szabad europa radio" volt amit bizony teljesen kozpenzbol nyomtak persze nem a sajat allampolgaroknak (ez a mai napig igy van )

gabors 2022.01.29. 21:13:04

@Csodabogár: valami felreertes van tovabbra is csak a bejelentett lakcim szerinti szavazo korzetben lehet szavazni nem "hamis" cimen

ami valtozott jogilag hogy akkor is bejelentkezhet valaki egy "cimre" ha nem lakik eletvitelszeruen ott eddig ez "jogellenes" volt es igy szavazni alapbol valasztasi csalasnak minosult (amit az allam es a helyi jegyzo ako bejegyzi oldozhette volna)......

Ez nem is a valasztasokkal kapcsolatban lesz durva az csak egy mellekhatas de pl korhazi beutalo, iskola egy csomo mas szocialis ellatas ja meg zsakos krumpli meg tuzifa es hasonlok ...

Az hogy negyevente eppen ott szavaz az mar csak hab a tortan.

élhetetlen 2022.01.29. 21:15:19

@Congeria: „Az angol nyelv proper megtanulása, nem az angol beszéd megértése volt a megjegyzésem témája.”. Értettem, a poén az lett volna, hogy a barátnőm még az ír öregúr szövegét is értette, de a magyar nyílt vagy zárt „e”-t nem. Itt született, itt nőtt fel, mégsem tud mindent magyarul, ez jutott eszembe arról, amit egy nyelv megtanulásáról írtál. Sajnálom, hogy nem ment át.

gabors 2022.01.29. 22:08:14

@élhetetlen: nyelvet tanulni illetve megtanulni egy keszseg foleg a beszelt nyelv es a megertest ertem leginkabb.... erre sokan meg az anyanyelvuek (helyben elok) sem mindig kepesek

Az irott/olvasott nyelv kicsit mas azt lehet jobban tanulni....

gabors 2022.01.29. 22:32:06

@P.Elliot: "Gyonyoru ho esett nalunk, ez kellett volna karacsonykor."

valoban gyonyoru de ki f....sz fogja eltakaritani ... kezdek tul oregnek lenni ehhez mar ... itt epp most allt le (du 4 kb) de a szel meg mindig igencsak fuj... vagyis hiaba is takaritom le a lepcsot fel ora mulva ott van megint a "gyonyoru" ho....

Nalatok mennyi van ?

P.Elliot 2022.01.29. 22:53:42

@gabors: Hogy ki fogja eltakaritani? Te fogod oregem, te takaritod, ugy bizony, hehehe...
Most csak szorakozok, nem kinevetlek, persze konnyen jar a szam, a vejem takaritja es van hokotro is, raadasul itt legalabbis por ho, konnyen el lehet vele banni, lenne csak tapados mindjart mas lenne.

Ugyan ki mast lehetne felkerni ra, meg 3 -4 evvel ezelott jott egy csapat tizeneves kolyok holapattal a kezeben es igen jutanyos aron nekiestek es mentek a kovetkezo hazhoz.

Mara egy darabot nem latni beloluk, otthon ulnek es videojatekoznak, nem kell a penzkereset, majd apa ad ha kell extrat.

Nem tudom mennyi esett de van legalabb ket tenyernyi magas, fuj is a szel de nem nagyon.
Ha te szelfutta helyen laksz vagy nalatok erosebben fuj akkor minden reszvetem.
A teve mutatta hogy vannak olyan helyek hogy bokaig er a ho es kicsit ha odebbmesz akkor terdig.

Csak ma esett, holnap mar nem fog.
Mivel otthonrol dolgozol ne nagyon old magadat a hotakaritassal,
csak ahol muszaj, majd elolvad magatol, mi is csak a kritikus helyen csinaljuk.
Vidd ki a kutyat, legalabb segit kicsit letaposni.

gabors 2022.01.29. 23:58:19

@P.Elliot: "Mivel otthonrol dolgozol ne nagyon old magadat a hotakaritassal,"

nem ilyen egyszeru jonnek es buntetnek is ... ha a jarda nincs letakaritva ha jol tudom 24 ora van ra de hogy mikori is kezdodik azt mar nehez megmondani ... most NEM FOG elolvadni ...

nalunk szel nelkul kb 15-20 cm (6-8 inch) de lehet tobb nem tudom egyelore meg nagyon szeles az ido es mikor kicsit probaltam takaritani par perc mulva ott volt megint a "gyonyoru": ho

élhetetlen 2022.01.30. 00:12:23

@gabors: Így van. Én azért iratkoztam be estin az ELTE matek szakra, (nem a prog.mat., hanem az öt év), hogy legyen ürügyem, miért nem angolul tanulok. Más a logika, más a memória. Megőrültem magamtól, egy délután tízszer kellett kikeresnem a szótárból egy szót, mert megint elfelejtettem. Szakszöveget olvastam, (számítástechnika szakon szereztem az első diplomámat), de megszólalni, na, azt nem.
Az áttörést az hozta, hogy a cégnél volt egy angol tanfolyam, ahol volt egy beszélgető tanár, angol, nem tud magyarul, és elég hamar kiderült, hogy sok dologról egyformán gondolkodunk. Meséljünk magyar meséket. Mátyás király sztorik, stupid, nem ment át. Aztán valamelyik srác el akarta mesélni a Vörös Rébéket. Nem ment, de ez már szíven ütött, átvettem a szót is, de többet akartam, két éjszaka csináltam egy tükör szöveget, ez itt a magyar, ez ugye az angol, két hasáb egymás mellett, és odaadtam a Sinkovits kazettát, hogy ez meg a dallama. A srác (mert egy fiatal újságíró volt, aki kíváncsiságból jött ide), eltepert egy könyvesboltba, és megvette magyar nyelven az Arany balladákat. Előtte nap már látta a kötetemet, utána kijött, átnéztük, hogy az övében is benne van-e mindegyik. (Az enyém azért volt nagyobb, mert abban illusztrációk is voltak). És tudtunk beszélgetni. Ez volt az a pont, amikor rájöttem, hogy mindegy, milyen a tudásszintem, és kiejtésem, aki meg akar érteni, az megért.
Ez később elég volt arra, hogy egy dán cég igazgatójával, aki egész nap tárgyalt, hogy mit, hogyan oldjanak meg, közösen írjunk egy programot, (ez nehéz két programozónak általában), én írtam nappal, ő este folytatta, ő tudta, hogy mi kell, nekem meg kellett értenem, mert egy programnak azt kell csinálni, amit kell. Ha nem értettem, visszakérdeztem, átbeszéltük újra. Három évig zavartalan volt az kapcsolatunk.
Bocs, ez hosszú locsi-fecsi lett.

P.Elliot 2022.01.30. 01:04:03

@gabors: Nekem nincs jardam csak az uttest.

Elmeletben egy jardanak megfelelo szelessegi sav az a varos tulajdona, az lenne a jarda ha csinaltak volna/ igy a fuvem benotte/ de mivel itt nincs jarokelo, aki megis megy, setal vagy kutyat visz az az uttesten megy, rendkivul kicsi a forgalom.
Igy aztan nincs mit szamonkerni.
Nekem lenne hogy a hokotro hogy kepzeli hogy ide bevagja a havat amikor nehany meterrel odebb lerakhatna mert azt nem hasznalja senki, illetve nincs utban es szepen majd elolvadna idovel.

dikusz. 2022.01.30. 05:34:16

@SzZoole: Hűűűű, az de jó lenne, de még jobb lenne a Városháza elé. Jönne is a helyi tv, meg a pógiferi fogadni!:)))

SzZoole 2022.01.30. 09:23:38

@dikusz.: “ pógiferi”, az meg kiaz, az is kopasz tetovált feketemercis? :-))

SzZoole 2022.01.30. 10:03:31

@élhetetlen: igen így már jobban érthető :-)

Nekem a public transport a halálom, ha tehetem mindenhova autóval megyek, igaz, hogy környezet szennyező, de nem függök senkitől és semmitől és összességében olcsóbb is, szerintem :-)

Csodabogár 2022.01.30. 10:30:46

@gabors: Ilyenkor is előny, ha az ember nem családi házban lakik.:-)
Nagyobb ház, van szerződtetett takarító. Bár az idén még alig esett, de már jöttek söpörtek felszórtak amit kellett.

dikusz. 2022.01.30. 11:50:55

@SzZoole: Nem, a helyi polgármester.:)))

SzZoole 2022.01.30. 11:59:45

@dikusz.: az is bűnöző híd el nekem, csak szebben hívják őket, politikus :-)))

dikusz. 2022.01.30. 12:44:12

@SzZoole: Hát, ő inkább egy báb. Ha jól csinálná, nem érdekelne, hogy melyik párt embere. Nem csinálja jól.

SzZoole 2022.01.30. 12:54:00

@dikusz.: akkor egy kockáskabátos, ő viszi a balhét, míg Viktor a szajrét :-)))

gabors 2022.01.30. 15:18:06

@Csodabogár: "@gabors: Ilyenkor is előny, ha az ember nem családi házban lakik.:-)"

Az szabadon valasztott hogy csaladi hazban is magad takaritod a havat vagy fizetsz valakinek ugyanaz mint a funyiras vagy lakas takaritas...

Te megfizeted mint kozos koltseg, vannak akik itt is csaladihazban is igy csinaljak ...

Azert egy tarsashaznak boven vannak hatranyai (ha tulaj vagy ha berlo) mikor melled koltozik egy nyugat-afrikai csalad jobb ha szereted a fustolt hal szagat hetekig vagy es hasonlok.

Határátkelő 2022.01.30. 15:32:40

Kellemes vasárnap délutánt mindenkinek egy friss poszttal modern gyermeknevelésről, egy jóképű cowboyjal és egy titokzatos Oliviával. :)

hataratkelo.blog.hu/2022/01/30/amerikai_tukor_modern_gyermekneveles_es_a_titokzatos_olivia

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása