oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. január 21. 07:25,  Állampolgárság a kolera idején 49 komment

2021. január 21. 07:25 Határátkelő

Állampolgárság a kolera idején

A határátkelők két nagy csoportja (azok, akik tudatosan csak meghatározott időre mennek külföldre, és azok, akik végleg tervezik) közül Zita a másodikba tartozik. Így aztán eljött az az idő is, hogy megszerezze a holland állampolgárságot. Ami nem is olyan könnyű járvány idején. (A cím természetesen Gabriel García Marquez zseniális regényére, Szerelem a kolera idején, utal.)

hollandia_utlevel.jpg

„Január első heteiben hajlamosak vagyunk pár évértékelőt is olvasni különféle témákban. Például Határákelő jóvoltából a friss Henley Passpoort Indexet is reggeli kávézós „Miújság?”-olvasásom közben.

Ebből azután kigyűjtöttem, összeadtam, kivontam, s a végeredmény: nemsokára öttel több országba utazhatok faxnimentesen, valahova olyan helyekre, ami azért annyira nem motivál...

Ez volt itt a reklám helye…

Vágjunk bele! A mai nagy kérdés: állampolgárság, magyarságod megőrzése vagy nem, mindezt ki hogy éli meg, mihez ragaszkodunk, mihez nem, vagy csak a tudatalattinkban, s ez milyen további kérdéseket vet fel, milyen tényezők motiválnak vagy nem motiválnak arra, hogy állampolgárságot szerezzünk egy másik országban, még inkább váltsunk, hogy ez azzal is járhat, hogy a magyarról le kell mondani.

Mennyire nehéz a határátkelés után többnyire évekkel állampolgárságot váltani, vagy nem is nehéz, de legalább praktikus? Mennyi véleményt és ellenvéleményt kell végighallgatnod, mire magadban eldöntötted, hogy mit akarsz?

2015-ben körözött a neten (168 óra) egy Orbán aranyköpés: „A magyarok nem kivándorolnak Magyarországról, hanem egy közös akarattal létrehozott gazdasági téren belül mozognak.” Hát igen, a derék őrmester mondása meg, hogy: „A magyar katona nem fázik, csak érzékeli a hideget.”

Mondjuk, hogy 2015 januárjában én is elmozdultam ebben a közös gazdasági térben. Már többször, és sokat írtam erről. Valóban, sosem fáztam, csak érzékeltem mindannyiszor a hideget. Asszimilálódtam minden percben. Valójában sokszor tűrtem el ez okból sokféle álláspontból való megkövezést.

Aki elmondja, még inkább leírja, és sok ember felé felvállalja döntéseit, világnézetét, a választott csapásirányt életével, szerelmeivel, hitével, pártállásával, politikai, gazdasági nézeteivel, határátlépésével kapcsolatban, az bizony kiteszi magát úgy a mások általi barátságos féltés, mint a harag, az irigység, a megmondóemberek, és természetesen azok, akik valamiért mégis egészségesen másképp döntöttek vélemény- nyilvánításától.

Ez olykor pozitív, olykor lehangoló, olykor épít, olykor földig rombol, vagy éppen motivál. Meg kell tanulni megérteni… és együtt élni vele. Ez is azonban ugyanúgy működik, mint minden más az életben, határozottság, hozzáállás és kitartás kérdése… olykor az egóé is, és persze végül, de nem utolsósorban a szívé.

A kérdés pedig megosztja az embereket praktikusan azon okból, hogy nem vagyunk egyformák, nem azonosak a céljaink, mint ahogy a lehetőségeink sem.

Van, aki marad, van, aki elmegy. Némelyek otthonra és ott honra lelnek. Mások otthon hagyják az otthonukat, itt hontalanok lesznek, s ezért előbb-utóbb haza mennek, mert számukra ott van a haza, vagy sosem lesznek boldogok.

Eigen risico

Van egy a holland nyelvben használatos kifejezés: „eigen risico” jelenti egyrészt azt, hogy megtehetsz mindent saját felelősségedre, veszélyes dolgokat is. Nem azt írják ki, hogy „Fára mászni tilos!”, hanem azt, hogy „Fára mászás saját felelősségre.” Ezt a kifejezést használja a holland a biztosítások „önrész” fogalmára is. A nyelvhasználat, mint tudjuk, erősen követi a nyelvhasználók gondolkodásmódját.

A demokráciában úgy tűnik a politikában is működik az „eigen risico”- a saját felelősség.

Működik korona idején is, amikor ugye egy kormány számára is megsokszorozódnak a tenni valók, de mégis észre kell venniük, ha homokszem van az állami gépezet bármely apró fogaskerekében, hiszen az állampolgárok erre is választották őket.

Imígyen megesik, hogy Hollandia miniszterelnöke teljes kabinetjével együtt adja be lemondását a királynak. Mert létezik a politikában is felelősség. Kellett idő, még megtanultam ezt is értékelni.

Tudatos asszimiláció

Az én szülőföldemen a diktatúrához voltam szokva. Mindazonáltal egyáltalán nem értettem vele egyet. Nem gondoltam, hogy ezt a jövőt szánom a gyerekeimnek, és persze magamnak.

Nem gazdasági migráns voltam, mindinkább politikai. Svábságom iránti tiszteletem, s kérlelhetetlen magyarságom megvolt, megvan és meg is marad. Ugyanakkor nagyon tudatosan akartam, s vágytam az asszimilálódást itt.

Mikor elkezdtem itteni pályafutásom, annyira távolinak és elérhetetlennek tűnt például az öt év, ami feltétele állampolgárság megszerzésének. Azt gondolom, nem véletlenül ennyi, át kell gondolni. Alaposan.

Eltelt. S ahogy kell, elkezdtem letenni a szükséges vizsgákat, mentességet kérni azon vizsgák alól, amik rám nem vonatkoznak. Ahány ember, annyi szituáció ebben az esetben is.

Vizsganehézségek

Majd beütött a korona, ami a közismerten lajhár holland bürokráciát csigává lassította. Bezárták 4 hónapra a vizsgaközpontokat. Azután kinyitott néhány, de csak minden második széken lehetett ülni (azaz éppen fele vizsgázót tudtak fogadni).

Kalandos volt az élet: másik városokban vizsgáztam, hogy előbb végezzek, a bizonyítványért nem lehetett személyesen bemenni, hanem kipostázták. Újabb idő, újabb csúszás. Újabb telefonok.

Közben időpontot kértem az Amszterdami Polgármesteri Hivatalba a kérvény, papírok, diploma leadása, eljárási díj kifizetése miatt, s kaptam is 2 hónap múlva szeptember 16-ra.

Nyugodt egy ország ez, lassan őrölnek a holland bürokrácia szélmalmai, a hivatalok is, a korona meg még jól ráfejelt. A hivatalnokok home office-ban dolgoznak, heti 1-2 napot vannak benn ügyfélszolgálati munkát végezni, meg le-fel-tölteni az ügyfeleikkel kapcsolatos adatokat a központi szerverre-szerverről.

Nyilván mindez csak lassítja a folyamatot. Mázlistának éreztem magam, s kitörő lelkesedéssel fogadtam a szeptember 16-án királyi postán utolsó pillanatban megérkezett állampolgársági bizonyítványomat az Oktatási Minisztériumból, mert épp ezen nap délutánjára szólt - a mint tudjuk - 2 hónapja regisztrált időpontom, hogy végre leadjam, beadjam, kitöltsem, lenyilatkozzam, bemutassak mindenféléket, aláírjam, kifizessem… az én kis állampolgársági kérvényemet.

Nagyon boldog voltam, hiszen ezzel egy nem egészen 8 hónapos projekt végére került pont.

Végül is más teendőm már nincs, csak kivárni 2021 szeptemberét, addigra minden bizonnyal megkapom az állampolgárságot. Bár a korona miatt az utóbbi időben ez is másfél évre húzódott ki. Az ünnepélyes eskütétel a királyságra, szintén elmarad.

Ajánlott levélben küldik ki az eskü szövegét, amit aláírva vissza kell küldeni. Majd küldik az igazolást, amivel megcsináltathatod a holland útlevelet, személyi igazolványod, ha megvan, a magyar nagykövetségen beadod a magyar állampolgárságod megszüntetése iránti kérvényed.

Ezt a magyar állam az utóbbi időben 2 év alatt engedélyezi (*megmagyaratlankozni ugye éppen annyi idő, mint a meghollandulni) de ez utóbbi idő alatt már nincs magyar útleveled, mert azt bevonják a kérvény beadásakor.

Eladtam, felszámoltam mindent

A személyi igazolványunkat már akkor bevonták, amikor kijelentkeztünk állandó lakóhelyünkről 6 éve Magyarországon. Ez akkor nagyon rosszul esett… Mint ahogy rosszul esett, hogy amikor eladtam, felszámoltam Magyarországon mindent, fölöttébb alacsonyan voltak az ingatlan árak, és nagyon rossz volt a forint, mégis el kellett adnom, és be kellett váltanom.

Már nem fáj, egyszerűen elmúlt. A múltunk minden darabja legyen az jó, vagy rossz, a jelenből nézve egyszer teljesen indifferensé válik. Nem befolyásol már semmit. Azt gondolom, ha a határátkelés mellett döntünk, az még csak egy lépés, de kétségtelenül egyfajta határozott elhatárolódás az egyik oldalon, elköteleződés a másikon. Ez egy hosszú folyamat.

Először csak új lakcímem lett Amszterdamban, azután holland adószámom, tb-kártyám, sárga rendszámos autóm értelemszerűen holland forgalmival, bankkártyám, utazási bérletem, múzeumkártyám… majd az első igazolványom - a jogosítványom - is meghollandult. Ezzel megszűnt az igazolvány nélküliségem.

Azután a telefonszámom is már +31-gyel kezdődött. Beiratkoztam a holland-iskolába. Lett piciny vállalkozásom. Lett normális munkahelyem. Lett állandó munkaszerződésem. Lett külön lakásom.

Közben váltottam könyvelőt. Kaptam büntetést az adóhivatalból. Kaptam büntetést gyorshajtásért, rossz helyen parkolásért. Fizettem vissza támogatást. Kötöttem szerződést szolgáltatókkal. Vettem részt házbérlésben, házvásárlásban, felújításban. Volt részem biztosítási kárrendezésben, balesetben, műtétben.

Megtanultam másként gondolkodni

Nyelvet tanultam, holland történelmet, kultúrát, viselkedést, gondolkodásmódot, politikát. Megtanultam a különböző bőrszínű, vallású, nemi identitású emberek között élni. Megfogadtam mások tanácsait, akik tapasztalataikkal segítettek. Később én is segítettem másoknak.

Mindennek ára volt, és mindenütt előre kellett kicsöngetni a tanulópénzt. Megtanultam másként gondolkodni, asszimilálódtam. És mindent leírtam. Elkezdtem bloggerkedni, mert belepusztultam volna a takarításba, ha nem végzek közben intellektuális munkát.

Mindez öt hosszú év volt… melynek végén számomra evidenssé vált az állampolgárság megszerzése. Azért is, mert nem vagyok fiatal, életem hátralévő részét pedig ebben az országban akarom leélni, ide kötnek a gyerekeim, barátaim.

Azért is, mert itt demokrácia van, olykor hibákkal, de mégis… mert itt a szabadság jó értelmezést nyer, még ha néha elvétjük is… mert itt javítják a hibákat. S ez nem szégyen. Itt van az otthonom.

A fenti sztori megtörtént eseményeket dolgoz fel. A szerző nem receptet írt mások számára, csak egyszerűen leírta a történetét.

(*megmagyartalankozni ~megfosztatni magyarságodtól. Az én olvasatomban csak a magyar állampolgárságomtól való fosztakozást jelenti, véletlenül sem a magyarságomtól, csupán magyar állampolgárságomtól, amit sosem tettem volna meg, ha nem lenne három gyerekem, akik jövője nem lett volna a legfontosabb számomra.

A legidősebb holland útlevelét és személyigazolványát pár hete a kezembe foghattam, megszagolgathattam, megtapogathattam. Még erősen emlékszem az első reptéri affairra, amikor felraktam az amszterdami gépre, s a karácsonyi reptéri kalandokra minden évben, még egyszer utána nem mentünk.

Az általam alkotott szó – súgok – hajaz az „oltakozás”-ra, ami legalább ilyen furcsa és rossz hangzású, mindazonáltal nyelvészeink által elismert szó.)”

Barangold be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr10016397892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2021.01.21. 08:13:31

El kell tölteni 3 évet Kanadában és állampolgárságot adnak? Röhej.

Hari Seldon 2 2021.01.21. 08:13:58

Nyolc hónap az ügyintézés? - Nálunk kb másfél év.
Bár most a Covid miatt az egészségügyben dolgozóknak gyorsított és előrevett elbírálást ígérnek.

Arthamyr 2021.01.21. 11:08:44

"Az én szülőföldemen a diktatúrához voltam szokva. Mindazonáltal egyáltalán nem értettem vele egyet." - Honnan származol, és mikor mentél el onnan? Magyarlakta területen elég régóta nincs már diktatúra, amihez ráadásul hozzászokni is elég sokáig tart.

"Az én olvasatomban csak a magyar állampolgárságomtól való fosztakozást jelenti, véletlenül sem a magyarságomtól, csupán magyar állampolgárságomtól, amit sosem tettem volna meg, ha nem lenne három gyerekem, akik jövője nem lett volna a legfontosabb számomra." - Ez hogy megy, Hollandiában le kell adni a magyar állampolgárságot, hogy a gyerekek megkaphassák a hollandot?

huisje boompje beestje · https://huisjeboomptjebeestje.blogspot.com/ 2021.01.21. 11:31:00

@Arthamyr: Igen, abban az esetben, ha az állampolgárságod te magad kéred, mert már 5 éve Hollandiában élsz, akkor a magyarról le kell mondanod. Ha házasság által szerzel állampolgárságot, akkor maradhatsz kettős állampolgár. Azt gondolom, ez nem egyedi dolog.

Diktaturáról Magyarországon röviden:
"A világnak abban a kis szegletében, ahol éltem 102 éve kis megszakításokkal diktatúra van. Sokféleképpen hívták ugyan: proletárdiktatúra, szélsőséges diktatúra, szocialista diktatúra, Nemzeti Együttműködés Rendszere. Néhány dologban megegyeznek:

1. Kivágnak minden fát.

2. Kiirtanak minden erdőt, a helyükre sivatagot ültetnek. A lelkekbe is.

3. Maguk alatt vágják a fát.

4. Igyekeznek megtanítani rá, hogy véletlenül se lássuk meg a fától az erdőt.

5. A nagy testvért felküldik a legmagasabb fa tetejére, hogy onnan azután mindent lásson.

6. Mikor eljön az idő ereszcsatornákon menekülnek."

Részlet ebből az írásomból: huisjeboomptjebeestje.blogspot.com/2021/01/a-fak-lelke.html

A 102 év teljesen valós, 1919 igaz csak 133 napig, de proletárdiktatura volt, s utána kisebb megszakításokkal a fent felsorolt többi. nevesíthetnénk is őket akár.

sörm 2021.01.21. 11:51:02

Bevonták a személyi igazolványt amikor elköltözött otthonról? Rosszul olvasom? De akkor mi esett rosszul?

A magyar állampolgárságot akkor még nem adhatta le, a holland évekre volt. Akkor nem értem... Ha állampolgár olyan nincs hogy bevonják a személyit. A jogosítványt esetleg, ha lesz holland, de akkor lehet személyit csináltatni.

Itt túl enyhék a szabályok, ezért kriminálisan lassú az ügyintézés. Mint minden másban ebben is az van hogy túl sok embert fogadtak be a svédek, nem bírja a rendszer. Az én kérelmem 2,5 éve lett beküldve, tök egyszerű ügy kellene legyen, nem voltam büntetve, végig munka, férj+gyerek állampolgár. De az eusokat nagyon nem prioritálják, a bevándorlási hivatal a menekültekkel+munkavállalási engedéllyel van elfoglalva. Ez érthető, nekem végül tök mindegy, dolgozhatok, maradhatok anélkül is, csak szavazni nem szavazhatok. Szeptemberben hívtam őket utoljára, akkor azt mondták még kb 2 év. Már emilben, ugyanis nem lehet többé hívni őket, lezárták a telefont teljesen :) Nem tudom ez csak akkor volt ideiglenesen vagy permanensen. Egy géppel lehet beszélni de ügyintézővel nem.

Amúgy kb nulla követelmény. Se teszt, se nyelv, és elvileg nem lehet büntetve az ember, de ha menekültként jött az ember 90%ban ettől eltekintenek (hasraütés százalék). Ismerek egy embert aki 2 nő megerőszakolása után a börtönben megkapta (pontosabban az egyik áldozatot ismerem aki rettegve követi a pasast, mivel az megígérte hogy mikor kijön bosszút áll mivel börtönbe juttatta).

Elvileg el van döntve hogy lesz nyelvvizsga és állampolgári ismeretek vizsga a jövőben. Két jobboldali pártnak ez feltétele volt hogy engedjék hogy balos kormány alakuljon. De még a parlament előtt sem volt javaslat, úgyhogy jó pár év lesz az. Ha egyáltalán. Amúgy 5 év aki munka miatt jött, 3 év menekülteknek (ha még háború van otthon)+házasság miatt. Pontosabban ez volt mikor én beküldtem, azóta nem követem.

Arthamyr 2021.01.21. 12:02:05

@huisje boompje beestje: " Igen, abban az esetben, ha az állampolgárságod te magad kéred, mert már 5 éve Hollandiában élsz, akkor a magyarról le kell mondanod. Ha házasság által szerzel állampolgárságot, akkor maradhatsz kettős állampolgár. Azt gondolom, ez nem egyedi dolog." - Gondolom nem egyedi, hogy nem támogatják a kettős állampolgárságot, azt nem tudom, hogy ez a jellemző vagy sem. Azt nem tartom korrektnek, hogy a házasság által szerzett állampolgárságot másképpen kezelik (egy olyan helyen, ahol akkora demokrácia van, hogy azt meg kell szokni), de gondolom ez sem egyedi.

A diktatúra definíciójába nem tartozik bele a fák kivágása vagy ültetése. Magyarországon nincsen diktatúra egy jó ideje, csak arra voltam kíváncsi, ha esetleg valahonnan máshonnan származol. De inkább hagyjuk is, amikor valaki "sivatagültetésről" beszél, meg lelkekről, az már régen nem az én kompetenciám. :)

huisje boompje beestje · https://huisjeboomptjebeestje.blogspot.com/ 2021.01.21. 12:07:38

Fussunk neki konkrétan még1x , mert gondolom érdekel benneteket, bár ezt már sok helyen leírva láttam holland oldalakon.
1.Ha eltöltöttél Hollandiában 5 évet állandó lakosként folyamatosan, akkor kérheted az állampolgárságot, ha rendelkezel B1es itt szerzett holland nyelvvizsgával, vagy bármilyen iskolában jártál itt, s van erről bizonyitványod, vagy leteszed az állampolgársági vizsgát, aminek része a nyelvvizsga meg még van 3 egyéb, amik alól lehet mentességet szerezni. az egyiket EU-ból jövőknek nem kell letenni, a másikat meg azoknak, akiknek alkalmazottként van legalább 2 év munkaviszonya, mert ők már tudják a válaszokat a munkaerőpiacos kérdésekre. Semmi sem automatikus, minden alól külön kérvényt kell beadni. A vizsgákat kérvényeket, addig hogy kezedben a diploma békeidőben 3-4 hónap elintézni, korona alatt 8 hónap volt.
2.Ha minden megvan, beadod a kérvényt, hivatalosan 1 év az ügyintézési idő,még értesítenek, hogy megkaptad az állampolgárságot. A fiamat ebben a stádiumban kapta el a korona így neki ez pl. másfél évre sikeredett.
3. A végleges cicomás királyi papírt egy ceremónián szokás átadni, ahol a delikvensek esküt tesznek a királyságra. Namost idő kellett ennek is, hogy rájöjjenek, hogy többszáz résztvevős ceremóniákat corona miatt nem lehet csinálni, s így alakult ki az ajánlott-leveles odavissza-küldözgetős forma.
4. ezzel a cicomás papírral mehetsz személyit, útlevelet csináltatni.
5. Számoljunk: 5év élés itt +vizsgák 8 hónap +kérvény elbírálás min 1év + eskütétel, papirok újabb 4 hónap.
6. Lemondási kérvény elbírálása a magyar állam részéről 2 év. Jelen időkben.

huisje boompje beestje · https://huisjeboomptjebeestje.blogspot.com/ 2021.01.21. 12:19:47

@sörm: Igen, 2014. decemberében aki felszámolta a magyar állandó lakcímét kijelentkezett adóhatóságnál, tb-ből, bevonták a személyi igazolványát, kapott egy üres lakcimkártyát "külföldi cím" bejegyzéssel, és rákérdeztek, hogy van-e útlevelem, mert mostmár csak az lesz. +, ezen dobtam el akkor a pöttyest, be kellett írni a címet, ahova költözöl. Mindenesetre megoldottuk, de ezt majd máskor írom le, mert igazán jó sztori. Mégis miért is lett volna fontos tudni a nagytestvérnek a pontos címet, ahova költöztünk?

sörm 2021.01.21. 12:40:32

@huisje boompje beestje: Én 13 júniusában jöttem ki, lakcímkártya valóban leadva, helyette külföldi, de a személyi megmaradt. Sőt, 2 éve hosszabbítottam, épp azért mert a magyar útlevelem a svédeknél volt az állampolgársági kérelem miatt. A férjem 3 hete csináltatott magyar személyi igazolványt a nagykövetségen. Ő 6 évesen került el otthonról, 2012ben vette csak fel az állampolgárságot, előtte sosem volt magyat személyije. El nem tudom képzelni neked miért kellett leadni. Többiektől kérdezem: nektek le kellett adni a személyit? Soha nem hallottam még ilyet.

sörm 2021.01.21. 12:49:07

@Arthamyr: Szerintem logikus ez a házassággal. Ha mondjuk holland állampolgárral házasodsz akkor egyrészt a házastársnak mindig eltartási kötelezettsége van, nem kerülhet valaki az utcára. Az egyedülálló munkaerő igen. És természetesen egészen más szintről indul az integrációban, hiszen olyan családba kerül be ahol már beszélnek hollandul, ismerik a társadalmi normákat, munkaerőpiacot, kap segítséget valakitől mindenben.

Én egyedülállóként jöttem és több éves küzdelem volt oda eljutni, amit készen kap az aki házasság miatt jön. Pedig nekem az első naptól volt munkám (különben nem jöttem volna), és még így is.

huisje boompje beestje · https://huisjeboomptjebeestje.blogspot.com/ 2021.01.21. 12:50:25

@sörm: Pedig ez akkor így volt, valóban előtte nem, s késöbb kérhettem volna vissza, de minek. A meghollandult jogosítványom elég volt itt mindenhova, utazáshoz meg az utlevelem.
Velünk akkor 4 példányban így tették. Nem véletlenü írtam, hogy felháborodtam az eljáráson.

sörm 2021.01.21. 12:55:13

@huisje boompje beestje: Azt nem kérdőjelezem meg hogy ti így jártatok, inkább azon gondolkodom hogy nem egy idióta túlbuzgó ügyintéző-e a ludas? Ezért kérdeztem a többieket hogy kinek mi a tapasztalata.

De mindegy, ez egy részletkérdés, nem kell erről szóljon a társalgás.

Arthamyr 2021.01.21. 13:11:25

@huisje boompje beestje: "Mégis miért is lett volna fontos tudni a nagytestvérnek a pontos címet, ahova költöztünk?" - Pl. ha valami miatt el kell érni (hátrahagyott tartozás, örökség stb.), ez hasznos lehet.

@sörm: Nekem már jó ideje nincsen magyar személyim (talán 2014-ben járt le?). Tavaly visszaköltöztem Magyarországra, ennek ellenére még mindig nincsen, és nem is tervezem a beszerzését. Az útlevél jó mindenhol, ahol a személyi kellene. Néhol szívják a fogukat egyes helyeken, de szabály szerint el kell fogadniuk. Amúgy megvan a régi, lejárt személyi, nem adtam le.

Az meg egy dolog, hogy van-e valamiben logika, vagy sem, nem is állítottam, hogy nincs, csak annyit, hogy véleményem szerint nem korrekt ez a megkülönböztetés. Ezt az eltartási kötelezettséget sem tudom pontosan (gyanítom, hogy országonként más és más?), hogy hogy van, és akkor még mindig ott marad a kérdés, hogy akkor mi lesz az állampolgársággal, ha esetleg később elválnak? Amúgy sem arról volt szó, hogy hamarabb/könnyebben kap állampolgárságot, hanem arról, hogy az egyiknek le kell mondania az eredeti állampolgárságról, a másiknak meg nem. Ebből a szempontból mit számít, hogy ki milyen szintről indul az integrációban, vagy utcára kerül-e?

desw 2021.01.21. 13:31:12

Na má' megin' diktatúra van . . .

Régen minden jobb volt! Akkor lőttek a határon . . .

De mán eszt sem tuggyák Orbánék jol csinyálni, mer' ijen könyen meg szökdek a emperek a diktadurából! Csak be üldek a ótóba aszt ki menek gülföldre és anyi.

desw 2021.01.21. 13:31:20

@huisje boompje beestje:

Érvénytelenné válik a személyid és a lakcímkártyád, ha végleges!!! letelepedési szándékot jelentesz be, így kötelességed leadni ezeket.

desw 2021.01.21. 13:31:26

@sörm:

"El nem tudom képzelni neked miért kellett leadni. Többiektől kérdezem: nektek le kellett adni a személyit? Soha nem hallottam még ilyet. "

Ha véglegesen!!! költözöl, akkor le kell adni, mert érvénytelenné válik.

négyzet 2021.01.21. 14:07:20

@sörm: Ha letelepedési céllal mégy külföldre, akkor le kell adni a személyit. Itt is volt róla cikk. Elvileg meg is büntethetnek, ha jogtalanul van személyid. De persze olyan magyarosan gumiszabály, hogy a gyakorlatban nem hiszem, hogy ez megtörtént már valakivel. Az viszont igen, hogy a személyit elveszik, ha az ember azt jelenti be, hogy tartósan, letelepedési céllal megy külföldre.

Arthamyr 2021.01.21. 14:47:44

@négyzet: "Ha letelepedési céllal mégy külföldre, akkor le kell adni a személyit. Itt is volt róla cikk." - Arra nem emlékszem, hogy idézték-e a törvény betűjét, érdekelne, hogy milyen feltételek teljesülése esetén számít már letelepedési célnak, hogyan szankcionálható (akár elvileg) stb. Erről emlékeim szerint ide senki sem írt részletesen, sem kommentben, sem posztban.

sörm 2021.01.21. 14:53:55

Én akkor tényleg nem értem nekünk hogy van. Ezek szerint mi vagyunk a kivételek. Én kijelentettem magam mégse volt gond két éve újat csináltatni mikor lejárt a régi. És mondom, a férj most először csináltatott, pedig csak gyerekként élt otthon és nincs a tervek között a hazaköltözés. Hát ilyen ez a bürökrácia :) Attól hogy ezt nem értem még jól fogok aludni :)

Arthamyr 2021.01.21. 15:57:01

@huisje boompje beestje: "A bírósági gyakorlat szerint egy magánszemély számára az a lakóingatlan szolgál ténylegesen, életvitelszerűen lakóhelyéül, ahonnan életét szervezi (pl.: rendszeresen innen indul munkába vagy oktatási intézménybe, illetve ide tér haza), ahol a polgár az életviteléhez szükséges tevékenységeket – úgymint étkezés, főzés, mosás stb. – legjellemzőbben folytatja, amely családi élete helyszínéül szolgál, amely vonatkozásában közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe, illetve amely elsődleges elérhetőségi címeként (levelezési címeként) jelenik meg a hatóságoknál." - Ez ugye egy elég nehezen ellenőrizhető, "rugalmas" és ebből következően betartathatatlan szabály (legalábbis így leírva, a törvény lehet, hogy pontosabb).

Arról sem írt a poszt, hogy mekkora bírság szabható ki, ami nem mindegy.

vándor madár 2021.01.21. 16:13:01

@sörm: "Hát ilyen ez a bürökrácia :) Attól hogy ezt nem értem még jól fogok aludni :)"

Az egész annyiból áll, hogy változnak a jogszabályok. Amiről beszélsz, éppen pont 2013-ban változott.

A kedves posztíró végérvényesen kijelentette magát Magyarországról külföldi letelepedés céljából, azért vették el a dokumentumait. Értsd ne tudjon érvényesíteni Mo-n semmi előnyt, ha végérvényesen elköltözik, ugyanis minden ügyintézésnél 2 varázsszó van Mo-n "személyi igazolvány és lakcímkártya".

Ez szerintem eléggé bátor vagy inkább botor cselekedet volt úgy, hogy oda éppen csak betette a lábát, de az egyéb megnyilvánulások alapján nem annyira meglepő.

Ha valaki elmegy külföldre dolgozni, annak nem kell semmilyen módon kijelentkezni a magyar lakcíméről, csak a TB-nél és az Adóhivatalnál ezt a tényt bejelenteni, hogy kivegyék ezen nyilvántartások alól.

Csodabogár 2021.01.21. 16:43:23

@huisje boompje beestje: Valamit erősen félre értelmezel. Ajánlom figyelmedbe Ilyés Gyula, Egy mondat a zsarnokságról című versét. Ott le van írva elég pontosan a diktatura lényege.
Nekem vannak személyes emlékeim és tapasztalataim a diktatúráról, leginkább az, hogy akkor nem mehettél sehova.

Csodabogár 2021.01.21. 16:53:55

@sörm: Emberemnek vvolt egy ideig olyan külföldi cím jelű lakcimkártyája, de a személyi megmaradt.

Miután én egy különösen "szerencsés" időpontban kértem a svéd állampolgárságot, nekem akkor le kellett mondanom a magyarról. Azt a törvényt akkoriban hozták és tudom is miért de hosszú. Nem miattam, én csak beleestem. A sokkal előttem kimenő 56-osok, akkor már mind állampolgárok voltak. Nekik még nem kellett lemondani. Akkoriban csak 7 év után járt az állampolgárság, de miután tudták, hogy a magyar ügyintézés hosszadalmas, 6 év után be lehetett adni. Én 65-ben egy enyhülő diktatúrából mentem el. A kiutazási lehetőség volt az enyhülés jele.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.21. 16:56:57

@sörm: igen, le kell adni .inden magyar szemyi okmanyt, ha nincs Mo-n bejelentett cimed. Nekunk is csak magyar utlevelunk van, es az volt a bosszanto, hogy 2017-ben amiklr meg akartam szuntetni egy magyar bankszamlat, 2 igazolo okmany hianyaban nem tudtam. Vegul hosszas levelezgetes utan talan most ugy tunik, vagy megszuntettek, vagy mar nem foglalkoznak a dologgal (levelben kertem a szamla megszunteteset, ami elvileg lehetseges. Azota nem zaklatnak ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.21. 16:58:11

@Zsuzsi65: *minden szemelyi okmanyt (nagyon reggel van a telefonon potyogeshez:)

Csodabogár 2021.01.21. 16:59:52

@Arthamyr: Szerintem egyszerübb egy személyit hordozgatni magaddal mindenhova, mit egy útlevelet. De te tudod.
Útlevélre, mindegy milyenre, akkor volt utóljára szükségem, mikor még Amerikába jártunk. Európában, a szintén bármilyen személyi sokkal kényelmesebb.

huisje boompje beestje · https://huisjeboomptjebeestje.blogspot.com/ 2021.01.21. 17:08:41

@Arthamyr: Tök mind1, hiszen 5 év alatt minden elévül, birság, tartozás, stb... Amúgy sem hagytam magam után elvarratlan szálakat, kifizetetlen számlákat. Nem ezért jöttem el...

Arthamyr 2021.01.21. 17:32:44

@Csodabogár: Még egyszerűbb egyiket sem magammal vinni.

@huisje boompje beestje: Ok, de a törvények mindenkire vonatkoznak, nem feltétlenül mindenki olyan becsületes/van olyan rendezett élete, mint neked. Abban sem vagyok biztos, hogy minden elévül. De ez megint csak a véleményem volt, nem tudom, mi a "nagytestvér" kíváncsiságának valódi oka.
Tényleg elévül 5 év alatt az adótartozás vagy mondjuk a kifizetetlen hitel? Ha addig megússza a delikvens, utána már az adóhatóság/bank pofájába röhöghet? No és mikortól ketyeg az az 5 év?

London2009 2021.01.21. 17:57:35

@huisje boompje beestje: tolem nem vettek el de en sem adtam meg a kulfoldi cimemet igy lakcimkartyat nem kaptam. Jelenleg egyedul magyar utlevelem van, nincs se magyar jogsim, se lakcimkartyam. Lakcimkartyat kaphatnek, ha bejelentkeznek vhova ideiglenes lakosnak. De azt erzem, hogy ez folosleges. Idaig meg mindent el tudtam intezni a konzulatuson amit kellett.

vándor madár 2021.01.21. 18:01:18

@Zsuzsi65: "az volt a bosszanto, hogy 2017-ben amiklr meg akartam szuntetni egy magyar bankszamlat, 2 igazolo okmany hianyaban nem tudtam"

Az amerikások más tészta, az ő problémájuk az USA-tól ered és az egész EU-ban egységes.

A FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) eredetileg egy 2010. márciusában kihirdetett amerikai belső adójogszabály, amely az amerikai illetőségű állampolgárok adóelkerülését és jövedelemeltitkolását kívánja megakadályozni.

Analóg Telepes 2021.01.21. 18:24:29

@Arthamyr: de, volt erről is szó.
Te döntöd el egyedül, hogy végleges letelepedés céljaval hagyod e el az országot vagy sem. Ha azt mondod, nem végleges (mert terved szerint 80 év múlva szeretnél visszajönni), akkor nem végleges, és senki sem vitatja, senki sem vitathatja. Sőt, az okokat és körülményeket se kérdezi senki. Kijelented hogy végleges / átmeneti, és kész.
Értelmetlen gumiszabály. Korábban egyébként nem így volt, pár éve változtatták.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.01.21. 18:24:39

" 5 év alatt minden elévül, birság, tartozás, stb.."

na persze, meg ahogy moricka elkepzeli.

vándor madár 2021.01.21. 18:31:37

@huisje boompje beestje: "Velünk akkor 4 példányban így tették. Nem véletlenü írtam, hogy felháborodtam az eljáráson."

Látom fogalmad sincs, hogy mennek az EU-ban és társult országaiban a dolgok. Máshol is meg kell adni, hova költözöl külföldre, sőt van olyan is, hogy még az új külföldi bejelentkezésedről is visza kell küldened az igazolást.
Arthamyr már kb. megadta az okokat, ami számos lehet. Meg még az is, hogy az elköltözéseddel nem szüntél meg állampolgár lenni. Az EU-ban nem lehet csak úgy köddé válni. Ilyen alapon a "nagytestvér" mindenhol figyel, sőt a technika finomulásával egyre jobban.

Egyébként azt sem értem, miért "kellett" bármit is eladni alacsony áron és rossz árfolyamon átváltani. Én ezeket a dolgokat, amik neked rosszul estek és tovább növelték az ellenszenvedet Mo. iránt, személyes elhatározásnak ítélem meg így a messzi távolból, nem pedig kényszernek. Ma már nem száll az államra a lakásod, ha elhagyod az országot, mint régebben.

desw 2021.01.21. 19:19:54

@vándor madár:

"Látom fogalmad sincs, hogy mennek az EU-ban és társult országaiban a dolgok. "
. . .
"Egyébként azt sem értem, miért "kellett" bármit is eladni alacsony áron és rossz árfolyamon átváltani. Én ezeket a dolgokat, amik neked rosszul estek és tovább növelték az ellenszenvedet Mo. iránt, személyes elhatározásnak ítélem meg így a messzi távolból, nem pedig kényszernek."

Ne zavard meg! A végén nem marad semmi oka egy jót diktatúrázni, és akkor stresszes marad, mert nem tudja kiadni a gőzt.

svajcineger 2021.01.21. 20:59:52

Ez a holland állampolgársági ügyintézés baráti a svájcihoz képest.

Csodabogár 2021.01.21. 21:43:16

@vándor madár: Ezt olyan ügyesen megcsinálták, hogy USA csekket sehol nem lehet Europában beváltani. Emberem aki USA állampolgár is és nyugdíjas, kapott "Trumptól" csekket, amit képtelen volt pénzre váltani. Amerikai bankszámlája nincs, a nyugdíját küldik valami normál módon.

Csodabogár 2021.01.21. 21:44:02

@svajcineger: Na ja, a svájci az hirhedt.:-(

M. Péter 2021.01.21. 21:56:00

@huisje boompje beestje: Kb. 30 éve beszéltem egy Hollandiában élő brittel, aki megszerezte a holland állampolgárságot. Akkor csak annyi volt, hogy elvették a brit útlevelét, és elküldték a brit nagykövetségre egy levél kíséretében, hogy az útlevél tulajdonosa felvette a holland állampolgárságot. Ez bizonyos országokban az állampolgárság azonnali elvesztését jelenti, a briteknek viszont nincs semmi bajuk a kettős állampolgársággal, a nagykövetség egyszerűen visszadta neki az útlevelét.

Arthamyr 2021.01.21. 22:11:03

@Analóg Telepes: Tehát eldöntheti az illető, hogy leadja-e/foglalkozik-e ezzel. Valóban sok értelme van akkor, kb. olyan, mint ha nem is lenne. :)

@Csodabogár: "Amerikai bankszámlája nincs, a nyugdíját küldik valami normál módon." - A bankszámlára való utalás a normál mód egyelőre. Más kérdés, hogy normál mód esetében a pénzmozgást nem különösebben akadályozzák holmi államhatárok.
Hogy kapja a nyugdíjat, borítékba berakják az 5000 dollárt minden hónap harmadikán, és elküldik postával? :D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.21. 22:20:03

@Csodabogár: Nem tudom, most mennyire altalanos, de az ujabb stimulus csekket mar bankkartyan kaptuk, ami megkonnyiti sokak dolgat. Az elozo me'g nekunk is csekken jott, de sokaknak direct deposit volt.

kardio1 2021.01.22. 23:20:23

@huisje boompje beestje:
Én a posztban az alábbi részt nem értem:
"Svábságom iránti tiszteletem, s kérlelhetetlen magyarságom megvolt, megvan és meg is marad. Ugyanakkor nagyon tudatosan akartam, s vágytam az asszimilálódást itt."
Az asszimiláció pont azt jelenti, hogy teljesen a befogadó nemzet részévé válik vki, jelen esetben hollanddá, nem pedig azt, hogy magyarságát, svábságát megőrzi az új identitás felvétele mellett. Ez az integráció. Ha meg csak a korábbit őrzi meg, az az inkluziós modell.
Tudtommal már nem kötelező a személyit akkor sem, ha nincs már bejelentett magyarországi lakcim. Ilyenkor a lakcimkártya "külföldi cím"-et tüntet fel. Egyébként honnan lehetne tudni kiköltözéskor, hogy végleges lesz-e ?
Nálunk nincs probléma a kettős állampolgársággal sem szerencsére, nincs a francia állampolgárság kérése sem ennyire túlbonyolítva, mint a hollandusoknál.

svajcineger 2021.01.23. 01:14:08

@kardio1:
Mennyi idő után adható be a kérelem?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása