oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. március 28. 07:01,  Mikor kell leadni a személyinket? 708 komment

2013. március 28. 07:01 Határátkelő

Mikor kell leadni a személyinket?

Nagy fába vágtam a fejszémet, amikor egy, a Facebookon kapott hírt olvasva úgy döntöttem, utánajárok annak, vajon miként változott meg márciustól az ideiglenes külföldön tartózkodás bejelentése. Jelentem az interjú elkészült a megfelelő hivatallal, a történetnek nem kevés tanulsága van, a legnagyobb az, hogy készségesek voltak, de a közérthetőség még nem a legerősebb fegyverük.

okmányok.jpg

Többen is jeleztétek a blogon, hogy megváltozott, pontosabban megszűnt 2013. március 1-jével az ideiglenes külföldön tartózkodás bejelentésének kötelezettsége. Ennek akár örülni is lehetne...

Ha valaki életvitelszerűen külföldön tartózkodik, akkor be kell jelentkeznie az adott országban, és mivel az Unióban csak egyetlen állandó lakcíme lehet a polgárnak, ezzel a magyarországi állandó lakcíme megszűnik. A törvényben az is benne van, hogy a személyi igazolványt és a lakcímkártyát is le kell adniuk az érintetteknek.

Az utóbbit még csak értettem, de a személyit nem igazán, hiszen az alapvetően nem kötődik az ember lakóhelyéhez. Mindenesetre megpróbáltam feltenni kérdéseimet a KEK KH-nak (vagyis a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának).

A következő válaszokat kapta a blog, nem nagyon kommentálnám (a végén majd megpróbálom összefoglalni), azt majd megteszitek ti, de a válaszok több szempontból is magukért beszélnek. Érdemes alaposan elolvasni.

„Mit jelent ez a változás a már külföldön tartózkodók számára? Mit kell tenniük?

Az ideiglenes külföldön tartózkodás bejelentése az a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény hatálya alá tartozó polgároknak az Nytv. 26. § (3) bekezdésében meghatározott bejelentési kötelezettség teljesítésére szolgált.

A bejelentési kötelezettség a jogalkotó szándéka szerint a külföldön tartózkodó állampolgárokkal történő kapcsolatfelvétel során a hollétükre irányuló esetleges hosszadalmas eljárás elkerülésére szolgált, továbbá azt célozta, hogy a különböző adatszolgáltatások erre a körülményre való tekintettel történjenek, így a hatóságok ne keressék feleslegesen magyarországi lakóhelyén a polgárt.

Ugyanakkor, ha a polgár teljesítette bejelentési kötelezettségét, külföldi tartózkodási helyét, illetve annak változását nem kellett megadnia, ezáltal a vele való kapcsolatfelvétel nem lett egyszerűbb, hogy az ideiglenes külföldön tartózkodásra utaló jelzés szerepelt a nyilvántartásban, s nem fűződtek hozzá különös kézbesítési szabályok sem.

Az Nytv. 2013. március 1-jétől hatályba lépett változása értelmében az ideiglenes külföldön tartózkodást és az onnan történő visszatérés bejelentését nem kell bejelentenie a polgároknak, a jogintézmény megszüntetésével a polgárokra háruló adminisztratív terhek – több bejelentési kötelezettség teljesítése – ezáltal csökkentek.

Amennyiben a polgár külföldön él, úgy külföldön történő letelepedési szándékának bejelentését követően, adatainak további kezelésére külföldön élő magyar állampolgárként kerül sor, mely során a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adattartalma a külföldi lakóhelyének címe.

Mit takar az a kifejezés, hogy életvitelszerűen, például milyen időtartamot? (Ha valakit egy fél évre küldenek ki, akkor is be kell jelentkeznie a külföldi lakcímén? Illetve ha valaki rendszeresen tölt kint mondjuk néhány hónapot, akkor minden alkalommal keresztül kell mennie ezen? )

A bírósági gyakorlat szerint egy magánszemély számára az a lakóingatlan szolgál ténylegesen, életvitelszerűen lakóhelyéül, ahonnan életét szervezi (pl.: rendszeresen innen indul munkába vagy oktatási intézménybe, illetve ide tér haza), ahol a polgár az életviteléhez szükséges tevékenységeket – úgymint étkezés, főzés, mosás stb. – legjellemzőbben folytatja, amely családi élete helyszínéül szolgál, amely vonatkozásában közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe, illetve amely elsődleges elérhetőségi címeként (levelezési címeként) jelenik meg a hatóságoknál.

Miért van szükség a személyi igazolvány elvételére, bevonására, amikor annak a lakcímhez nincsen köze?

Az ideiglenes külföldön való tartózkodás bejelentése nem járt a személyazonosító igazolvány és a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímigazolvány) bevonásával. Az okmányok adattartalmában e tény bejelentésével nem történt adatváltozás. A külföldön történő letelepedési szándék bejelentése esetén kell az okmányokat leadni, tekintettel arra, hogy a hatályos jogrendszerünkben a személyazonosító igazolványhoz, mint „belföldi jogállást" tanúsító okmányhoz több jogosultság, kedvezmény is fűződik.

A polgár külföldön élő magyar állampolgárként továbbra is jogosult lesz lakcímigazolvánnyal történő ellátásra, mely okmány azt igazolja, hogy érintettnek nincs magyarországi lakóhelye.

(A fenti kérdést másodszor is feltettük, kiemelve, hogy van-e valamilyen időkorlát ezzel kapcsolatban. De erre konkrét választ nem kaptunk, illetve azt kell feltételeznünk, hogy akkor ebben az esetben az idő nem meghatározó tényező???)

A személyazonosító igazolványra való jogosultság abban az esetben szűnik meg, ha a polgár Magyarország területének a külföldi letelepedés szándékával történő elhagyását bejelentette. Az okmány a külföldi letelepedési szándék bejelentésének nyilvántartásba vételére tekintettel érvénytelen.

Vannak-e és ha igen, akkor milyen szankciók vannak abban az esetben, ha valaki ezt nem teszi meg?

A bejelentés elmulasztása esetén az eljáró hatóság bírságot szabhat ki.

Hogyan követhető nyomon, illetve ellenőrizhető a bejelentés? Ha jól tudjuk, nincsen egységes uniós lakcímnyilvántartás.

A fentiekben jelzésre került, hogy az eljárás a polgárok bejelentésein alapul, mely nem teljesítése esetén az eljáró hatóság bírságot szabhat ki. Nincs egységes uniós lakcímnyilvántartás."

Nos, hát ezeket a válaszok érkeztek a kérdésekre. Nem egyszerű kihámozni belőlük a lényeget, ha jól veszem ki, arról van szó, hogy ha valaki ideiglenesen tartózkodik külföldön, annak nem kell bejelentenie, hogy elmegy, ellenben ha külföldön akar letelepedni, azt igen.

Az egyszerűsítés dicséretes, de rengeteg nyitott kérdés maradt (például nem tudjuk, milyen hosszú időtől számít letelepedésnek a külföldön tartózkodás), amelyre nem tudott (vagy nem akart) válaszolni a hivatal. A közérthetőség azért továbbra sem tartozik a magyar hivatalok erényei közé...

(Külön köszönet Tóth Ildikónak, aki a blog Facebook-oldalán felhívta a változásra a figyelmet!)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: ügyintézés személyi igazolvány Magyarország Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr475176857

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.03.28. 11:39:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr. Trebitsch 2013.03.29. 12:00:21

@málnabálna: a miértre egyszerű a válasz, azért mert a magyar állandó lakosokra a magyar törvények vonatkoznak. Abban pontosan fel van sorolva, milyen jövedelmek esetén nem kell bevallást készíteni, ha nincs más. Ebben a felsorolásban nincs benne a külföldön adóköteles jövedelem. A törvényeknél ne keress magyarázatot, hanem tartsd be őket, különben megbüntethethetnek. És ezért érdemes állandóról kijelentkezni, akkor mindezek a kötelezettségek azonnal megszűnnek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.29. 12:01:03

@dr. Trebitsch: Nem tudtam,hogy fizettek-e meg utanam odahaza adot.
Ezert kertem adohatosagit.
Onekik nem volt adatuk, nekem meg igy kiderult , hogy nem volt otthoni jovedelmem, igy arrol mar nem adtam be nullast. De ha megnezed, csak akkor kell otthon beadni szemelyi jovedelmadorol bevallast, ha van ottani beveteled. Termofoldbol, lakaskiadasbol, barmibol.

Ha kulfoldon dolgozol, kulfoldon elsz eletvitelszeruen (EGTrol beszelek most), es nincs semmilyen otthoni beveteled, akkor nem kell nullast sem beadni. Legalabbis en igy tudom.Aztan lehet tevedek.

málnabálna 2013.03.29. 12:05:39

@tildy:): igen ugyanezt mondták nekünk is a nav-osok tavaly!!
de dr. Trebitsch-nek igaza van minden nemű kötelezettséged, legyen az bárminemű faxság megszűnik, amint nincs otthon állandód és személyidtől megszabadulsz? ha már külf.ön élsz akkor miért is ne?! olyan nyugodtan fogsz utána már aludni, mint még sosem :)

dr. Trebitsch 2013.03.29. 12:08:03

@tildy:): Mi itt a magyar állandó lakhellyel rendelkezőkről beszéltünk. Aki állandóra kijelentkezett, annak semmilyen kötelezettsége nincs, ahogy pl. nekem sem kell Mongóliába vagy a Fidji szigetekre adóbevallást beadni. A Magyarországról származó jövedelmeket a kifizető köteles bejelenteni, befizetni, és természetesen erről kaptál volna igazolást akkor is, ha külföldön élsz.

rumitom 2013.03.29. 12:09:54

@dr. Trebitsch: miottam eljottem, bar sokszor probaltam "kijelentkezni", de mivel csak a lakohely szerinti most mar jarasi akarmiben lehet ezt megtenni, ami esetemben videk (szulok lakcime), korlatozott nyitvatartassal, 7 ev alatt ez meg nem sikerult, igy bar minden fronton, helyi onkormanyzat, rendorseg, budapesti okmanyirodak, minden ugyintezese kapcsan jelzem hogy nem elek otthon es hagyjanak fel a levelezessel, ha valami van email, ezert regisztraltam ugyfelkapuba - hivatalosan otthon elek de adobevallast meg nem keszitettem, eddig nem erkezett buntetes vagy felszolitas, hogy ez problema lenne... es remelem ez igy is marad

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.29. 12:10:39

@dr. Trebitsch: Marmint na ha mar pontositunk: Nem tudtam rola, hogy van-e otthoni jovedelmem, fizettek-e utanam adot.

Kifizetes szamomra nem erkezett sehonnet, tehat a magam reszerol 0-nak szamolhato, de mivel nem voltam benne biztos, hogy az adohatosag mirol tud, ezert kertem az adohatosagit. Ok viszont erre az esetre nem tudtak megallapitani, nekem meg csak kulfoldi jovedelmem volt, es itt eltem, igy abszolut torvenyesen jartam el, hogy egyaltalan nem is keszitettem adobevallast. MErt ilyen esetben nem is kell.

dr. Trebitsch 2013.03.29. 12:12:02

@málnabálna: sőt én még olyan turpisságot is tudok, hogy valaki kijelentkezett Magyarországról és sehová nem jelentkezett be. És bizonyos foglalkozásoknál, vagy nagy , speciális vagyonnál ez marhára kifizetődő tud lenni:)

dr. Trebitsch 2013.03.29. 12:14:48

@rumitom: A konzulátoson is ki lehet jelentkezni, és le lehet adni a személyi igazolványt. De állítólag ezt nem mindegyik konzul tudja, úgyhogy érdemes a Magyar Közlöny aktuális számát oda magunkkal vinni:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.29. 12:15:41

@dr. Trebitsch: Igen, en is arrol beszelek. Ideiglenes kulfoldon tartozkodasom van bejelentve, magyar allando lakcimem van.

Ennek ellenere nem kell bevallast sem kesziteni, mert nincs magyarorszagi jovedelmem, egyaltalan.

Amugy BT-n keresztul dolgoztam utana nekik, de hozzajuk nem erkezett befizetes, en penzt nem kaptam vegul.
-------------------------------------------
A vegleges az mas.

málnabálna 2013.03.29. 12:21:44

@rumitom:
"@dr. Trebitsch: miottam eljottem, bar sokszor probaltam "kijelentkezni", de mivel csak a lakohely szerinti most mar jarasi akarmiben lehet ezt megtenni, ami esetemben videk (szulok lakcime), korlatozott nyitvatartassal, 7 ev alatt ez meg nem sikerult, igy bar minden fronton, helyi onkormanyzat, rendorseg, budapesti okmanyirodak, minden ugyintezese kapcsan jelzem hogy nem elek otthon es hagyjanak fel a levelezessel, ha valami van email, ezert regisztraltam ugyfelkapuba - hivatalosan otthon elek de adobevallast meg nem keszitettem, eddig nem erkezett buntetes vagy felszolitas, hogy ez problema lenne... es remelem ez igy is marad"

IRTÓ 1Xrű a megoldás: meghatalmazást írsz a szüleidnek akik helyetted kijelenthetnek az állandóról, simán egy ismerősöm tavaly így járt el, mert nem akart szabit emiatt kivenni és hazamenni, pedig csak Bécsből kellett volna hazamennie, nem a világ másik feléről...és MŰKÖDÖTT! az anyukájának írta a meghatalmazást és oep-nél is meg önkoriban jegyzőnél is minden klappolt :) asszem postán feladta a taj kártyáját, de azt végül nem vették el, személyit és lakcímkártyát s ennyi :)

málnabálna 2013.03.29. 12:24:19

@rumitom: jah és tévedsz, nem csak ott lehet, konzulnál, nagykövetségen is intézheted simán!!!már többx írtuk itt is!!

málnabálna 2013.03.29. 12:27:16

@dr. Trebitsch:
"@málnabálna: sőt én még olyan turpisságot is tudok, hogy valaki kijelentkezett Magyarországról és sehová nem jelentkezett be. És bizonyos foglalkozásoknál, vagy nagy , speciális vagyonnál ez marhára kifizetődő tud lenni:)"

höhö igen ez érdekes :) nekem is egy büntetőjogász ismerős hívta fel a figyelmet, h mit vacakolunk már 3 év után az ideiglenessel, jelentkezzünk ki, abból bajunk nem lehet, sőt!

dr. Trebitsch 2013.03.29. 12:35:37

@tildy:): Igen, en is arrol beszelek. Ideiglenes kulfoldon tartozkodasom van bejelentve, magyar allando lakcimem van.

Ennek ellenere nem kell bevallast sem kesziteni, mert nincs magyarorszagi jovedelmem, egyaltalan.

Ezt rosszul tudod, akinek Magyarországon van az állandó lakhelye, annak a külföldi jövedelemről is kell bevallást készítenie

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 12:39:08

@Babette_: mar mondtam
jobb also sarokban a rovat
allampolgar
nem allampolgar

dr. Trebitsch 2013.03.29. 12:39:37

@málnabálna: ennek komoly irodalma van egyébként, sok nyugati milliomos él ilyen életmódot. A PT életmódról nem hallottál még?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 12:40:07

es onnantol mar pl utazasra az EU-n belul sem jogosit, ha amugy nincs utlevele

2013.03.29. 12:45:57

@dr. Trebitsch: "Ezt rosszul tudod, akinek Magyarországon van az állandó lakhelye, annak a külföldi jövedelemről is kell bevallást készítenie"

akkor is, ha egyezmeny van a 2 orszag kozott?

rumitom 2013.03.29. 12:46:42

@málnabálna: rosszul fogalmaztam, az allando lakcimemet szerettem volna kulfoldire valtoztatni. mivel van gepjarmu a nevemen amitol nem szeretnek megvalni, es kulfoldre sem vinni, mert mikor otthon vagyok hasznalom (bar tisztaban vagyok vele, hogy olcsobb lenne berelni), igy a teljes kijelentkezes nem volt eddig opcio. mindenesetre jo tudni a kozulatusrol, bar az sincs kozelebb es a nyitvatartas szinten office hours :)

2013.03.29. 12:48:35

@rumitom: contractorkent azert illene dorzsoltebbnek lenni....
Ha nem lenne magyar auto a neveden, mindjart konnyebb lenne, nnem?

dr. Trebitsch 2013.03.29. 12:48:43

@charlieharper: ezt már leírtam feljebb. A bevallás és az adófizetés nem ugyanaz. Ha van egyezmény, akkor ezt fel kell tűntetni, és az adót nem nem kell kifizetni. De a ahtóság erről tudni akar, és ellenőrizni akarja.

málnabálna 2013.03.29. 12:54:49

@dr. Trebitsch: nem, még nem :)
mi az a PT életmód? linket v vmi infót küldj már pls, mert érdekel :)

2013.03.29. 12:56:27

@dr. Trebitsch: ok, ha ez a szabaly, akkor ez a szabaly. Ezt gyakorlatilag senki nem tartja be, aki kulfoldon el.
Amikor eloszor atjottunk UKba meg 2003-ban, a ceg fizette nekunk a konyvelot az elso ket evre. Nemzetkozi, jolismert konyveloceg. Tudtak, hogy magyar utlevelem van (akkor meg csak az volt) es soha nem szolt a konyvelo ceg, hogy Mo-nak is kellene jelenteni barmit is.

málnabálna 2013.03.29. 12:56:47

@rumitom: hát írj akkor egy meghatalmazást :) az autó fenntartása hülyeség, ha csak évente pár hétre használod csak... de Te tudod!

dr. Trebitsch 2013.03.29. 12:59:46

@málnabálna: PT = Previous Taxpayer
PT = Permanent Traveller

málnabálna 2013.03.29. 13:00:23

@charlieharper: sztem hülyeség, és nincs ilyen szabály... de majd vki okos majd linkeli/je, ha van.... mondom, direkt megkérdeztem nav-ot tavaly, h a külf-i gyesem miatt + férjem külf.-i jövedelme miatt kell-e bármilyen szja-t beadni, nem volt a válasz, miután én is nemmel válaszoltam arra a kérdésre, h nem volt semmilyen magyar jövedelmünk? nem volt kérdés, h van-e magyar állandónk, vagy ideiglenesen külf.ön tartózkodunk v vmi.... amúgy ezt a rendszerben ők látják!!! akkor spec még ideiglenesen voltunk épp készültem fel és készítettem a terepet a kijelentkezésre, ami könnyen ment volna, ha nincsenek kiskorú gyerekeink, de vannak, így elő kellett készíteni mindent :)

dr. Trebitsch 2013.03.29. 13:01:39

@charlieharper: magyar útlevél nem jelent magyar állandó lakhelyet, csak a személyi igazolvány, magyar útlevéllel lehetsz akárhol állandó lakos

2013.03.29. 13:06:59

@dr. Trebitsch: de 2003-ban meg volt magyar szemelyim us (most is va), soha nem kertek sehol. Az volt a kerdes, hogy hol vagyok tax resident es mit csinaljanak a kanadai es usa jovedelmmel.
Az, hogy Mo-ra valamilyen jovedelmet is jelenti kellene a 21 ev alatt egyszer sem fordult elo, pedig van lakcim kartyam, szemelyim es orokolt lakasom. Szerintem nem is vagyok a nav/apeh rendszereben, mert meg soha nem fizettem adot otthon.

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.29. 13:07:56

@málnabálna: nem vagyok naprakész, leragadtam a kék és narancssárga személyinél. helyettük mi van?

málnabálna 2013.03.29. 13:07:59

@dr. Trebitsch: hűha :) nah, ma is tanultam vmit :) sajna nem nekem találták ki ezt az életformát, de vkinek valszeg simán megéri PTnek lenni !:)

málnabálna 2013.03.29. 13:09:09

@dr. Trebitsch: igen a wikinél olvasgattam épp :D

dr. Trebitsch 2013.03.29. 13:12:02

@charlieharper: készséggel elhiszem. Rengetegen vannak Magyarországon is, akik nem küldenek adóbevallást, mindenkinél nem tudják ellenőrizni, hogy jogos ez vagy nem. Én a szabályról beszélek. Ahol lakom, mindennap pontosan kétszer a tilosban megyek át az úttesten. 25 éve! Még soha nem büntettek meg. De úgy gondolom, hogy jó tudni, hogy elvileg megbüntethetnek:)

dr. Trebitsch 2013.03.29. 13:14:27

@málnabálna: hát igen, sajnos én is csak tanácsadóként tudtam másoknak ajánlani, nekem soha nem volt annyi pénzem, hogy PT lehessek. De van kuncsaftom, aki megtette, és nagyon hálás nekem. És egyébként érdekes szerintem olvasgatni is erről, hogy ilyen is van:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 13:17:04

@Babette_: az egyikre azt irjak
szemelyi
a masikra
jogositvany
de a tartalma ugyanaz, es aki szerez jogsit, onnantol csak azt hasznalja es nem kell ketto
meg lakcimnyilvantarto sem, mert rajta van a cime

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.29. 13:17:08

@hagyma: nagyon amerikában gondolkodsz.
figyelj. van itt ez az európa, ami nem ország, nem konföderáció, csak egy kis unió.
benne minden államnak megvan a saját szabálya, még akkor is, ha igyekeznek egy platformra hozni.
utazni útlevéllel és személyivel lehet.

ha az államok közül EGY csinál egy olyan kártyát, amelyik nem útlevél, nem személyi, nem jogsi, egyrészt nem tudod elnevezni, másrészt nem fogják tudni azonosítani a kártyát, mire való.

vagy azt várod a huszonakárhány állam rendőreitől/hivatalnokaitól, hogy megtanulja, hogy
HA magyar kártya, akkor nézem, hogy állampolgár vagy sem
PLUSZ nézem, hogy ez ID vagy jogsi
mert IDval léphet át határt, jogsival nem,
DE jogsival azonosítható bankban, de csak Magyarországon
és még ezernyi dolog,
amikor már a jelenlegi rendszer is tök megjegyezhetetlen és néhol értelmezhetetlen.

unortodoxnak unortodox, annyi biztos.

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.29. 13:18:03

@charlieharper: én most utánanéztem, és azt találtam, hogy igen, csak akkor a kinn befizetett adót levonhatja az itthon befizetendőből.

dr. Trebitsch 2013.03.29. 13:19:13

@hagyma: jogosítványt elvileg nem fogadják el határátlépésnél, míg a személyit igen... más lényeges különbség valóban nincs

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 13:19:19

es ne kerdezd meg meg egyszer:)
aki csak jogsit akar arra rairjak
nem allampolgar

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.29. 13:19:41

@hagyma: akkor ez két kártya.
egy kártyának nem lehet két elnevezése.

málnabálna 2013.03.29. 13:20:31

@Babette_: kártya formátumú, plasztik és már újszülöttnek is adják, ingyen! eu-n belül legalább annak kell lennie minden gyereknek, ha nincs is útlevele..én is pl.mindkét gyerekemnek azt csináltattam -még kijelentkezés előtt!-mivel apa nem tudott jelen lenni és apa jelenléte, beleegyezése is kell egy gyerekútlevélhez és az pénzbe is kerül s max 3 évre adják gyerekeknek (2 év alatt asszem csak 2 évre max)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 13:21:44

@dr. Trebitsch: en mar sokszor feladtam
de meg kuzdok
errol pofazok, hogy egyszerubb lenne, ha a jogsi olyan lenne mint a szemelyi es akkor elfogadnak es nem kene ketto
akinek van jogsija, annak eleg lenne az elete vegeig, az lenne egyben a szemelyi, mert ugyanazok az adatok szerepelnenek rajta
jajjistenem

dr. Trebitsch 2013.03.29. 13:23:32

@Babette_: "@charlieharper: én most utánanéztem, és azt találtam, hogy igen, csak akkor a kinn befizetett adót levonhatja az itthon befizetendőből. "

Gratulálok! Végre valaki, aki nem csak ezt hallotta, meg azt hallotta, meg ezt mondták, hanem utánanéz! Én is ezt szoktam tenni, és egyébként megdöbbentő, hogy azok sem tudják sokszor az alapvető dolgokat, akiknek ez a munkájuk, és félreinformálják az ügyfeleket, akiket utána jól megbüntetnek.

2013.03.29. 13:24:02

@hagyma: 12 ora utan meg itt tartunk; 1 kartya vs 2 kartya?
Ez csak egy elvi kerdes, hogy milyen jo lenne egy kartyaval kevesebb

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 13:24:49

@Babette_: jol van
legyen 14 kartyatok
bazmeg, mar bocs de ezt nem hiszem el
DE HA MEGSZRZED A JOGSIT akkor nemkell melle szemelyi mert szemelyi is egyben
ezert nem kell 2 kibaszott kartya, eleg onnantol a jogsi
aki meg nem vezet annak ugyanaz van csak a tetejere szemelyi van irva
ha jogsit szerez lecsereleik, ugyanaz lesz rajta csak a tetejere azt irjak jogositvany es azt cserelgeti x evente
es ainnentol mindenkinek mindig 1 elbaszott kartyaja lesz, amit hosszabitgat nem ketto

komolyan nem hiszem el

rumitom 2013.03.29. 13:25:16

@charlieharper: persze, de szamomra ez nem csak egy kocsi, evek munkaja van benne, nyilvan tudom, minden kotottsegtol mentesen konnyebb lenne :) vilagfikent, pt-skent, de mivel mar igy is nagylabon elek, ergo par honapot nem dolgozom egy evben, amibol egyre kevesebbet toltok otthon, nem erzem ugy, hogy lenne elegendo megtakaritasom egyelore hogy a senkitol sem fuggo es senkihez sem tartozo unatkozo milliomosok eletet eljem :) ugyhogy addig marad a hivatalokkal valo hadakozas es az adofizetes.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.29. 13:25:34

@dr. Trebitsch: nem tudom rosszul, nem kell, ha csak innen van jovedelmem.
Eleg sok helzen kinn van:

"Nem kell bevallást készítenie a külföldön munkát vállaló magánszemélynek, ha kizárólag olyan jövedelemmel rendelkezik, amely a kettős adózás elkerüléséről szóló egyezmény értelmében Magyarországon nem adóztatható."

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 13:26:10

@Babette_: haggyuk

nem fer a fejedbe, hogy a jogsit egy platformra lehet hozni a szemelyivel
menekultem ebbol a posztbol
hasznaljatok 14 fele kartyat
bannya kanya

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 13:27:39

@charlieharper: nekem nem lenne jo
en csak szoltam, hogy felesleges ketto,, de tenyleg leptem innen
mit banom en hogy kulon mentek jogsit hosszabbitani, meg kulon szemelyit
ido is van ra penz is adminisztrator is
gazdag orszag

dr. Trebitsch 2013.03.29. 13:27:53

@hagyma: hát ezt én sem értem. Mert azt szokták felhozni, hogy a személyi igazolja, hogy állandó lakos vagy Magyarországon, a jogsit meg megtarthatod, ha kivándorolsz. De akkor mi a ráknak a lakcímkártya, nem lenne egyszerűbb akkor, ha azzal lehetne igazolni, hogy magyarországi állandó lakhellyel rendelkezünk??? És akkor csak egy doksi lenne a kettő helyett, a jogsi, ahol azoknál, akik nem vezethetnek semmit, a kategóriák ki lennének húzva és kész....

málnabálna 2013.03.29. 13:29:41

@Babette_: "@charlieharper: én most utánanéztem, és azt találtam, hogy igen, csak akkor a kinn befizetett adót levonhatja az itthon befizetendőből."

világos!! DE akkor csakis akkor, ha volt magyar jövedelmed is (akár egy ingatlan eladás v hasonló), ha csakis is külf-i jövedelmed volt csak ott kell adóbevallást készítened, már ha kell..pl.Ausztriában nem kell, ha alkalmazott vagy, mert munkáltató online beküld nekik mindent, max adóvisszatérítés miatt kell neked vacakolni, ami meg is éri, hisz' sokx több ezer eurót is jelenthet...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.29. 13:33:20

@charlieharper: akkor nem kell, ahogy fentebb irtam. Trebitsch rosszul tudja.

málnabálna 2013.03.29. 13:33:37

@tildy:): így van :)) szóval nem gratulálni kell, hanem tájékozódni néha..nem mindegy mire értik ugyanis

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.29. 13:35:59

@dr. Trebitsch: En enm csak hallottam, hanem utana is neztem, ideztem is. Linkelned a jogszabalyt, legyszi,amely alapjan azt allitod, hogy megis kene bevallast keszitenunk?

dr. Trebitsch 2013.03.29. 13:38:02

"1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) 2013. január 1. napjától hatályos szabályai" én innen olvasok...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 13:40:17

@dr. Trebitsch: raadasul mar az is kiderult a szemelyit is tulajdonkeppen megtarthatod
aki m eg veglegesen kivandorol nem hiszem el, hogy nem akarja az adott orszag jogsijat
nekem ez volt az elso celom
amerikai ID
azutan amerikai jogsi
azutan zoldkartya
azutan utlevel

2013.03.29. 13:50:30

@rumitom: hat akkor marad a birka turelem a hivatalokhoz.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.29. 13:52:22

@dr. Trebitsch:
Akkor tessek, 3-as pont . Nem kell bevallani.

11. §209 (1) Az adót adóévenként be kell vallani. A magánszemély bevallási kötelezettségét a (2) bekezdés szerint önadózással vagy a 14. § rendelkezései szerint munkáltatói adómegállapítás révén teljesíti, annak figyelembevételével, hogy bármely esetben jogosult az összevont adóalapja adójának külön törvény szerint meghatározott részéről rendelkező nyilatkozatot adni.

(2) A magánszemély - ha nem adott nyilatkozatot munkáltatói adómegállapításra vagy adójának megállapítását a munkáltatója nem vállalja - az adózás rendjéről szóló törvény szerint előírt módon és határidőben önadózóként

a) adónyilatkozatot,

vagy

b) az adóévben megszerzett, bevallási kötelezettség alá eső valamennyi jövedelméről (bevételéről), adókötelezettségéről, valamint - a kifizető(k) által és az általa megállapított, levont, megfizetett adó, adóelőleg beszámításával - a befizetendő vagy visszajáró adókülönbözetről

ba) az állami adóhatóság közreműködésével készített egyszerűsített bevallást,

vagy

bb) az adóhatóság közreműködése nélkül elkészített bevallást

nyújt be az adóhatósághoz.

(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a magánszemély az adóévben egyáltalán nem szerzett bevételt, vagy kizárólag olyan bevételt szerzett, amelyet nem kell bevallania. Nem kell bevallani azt a bevételt,

a)210 amelyet a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni, kivéve a 7. § (1) bekezdés m) pontja szerinti jövedelmet akkor, ha a magánszemély más okból is köteles a személyi jövedelemadó-bevallási kötelezettség teljesítésére;

b)211 amely ingó vagyontárgy átruházásából származik, és az éves összege nem haladja meg a 600 ezer forintot, vagy az abból megállapított összes jövedelem nem haladja meg a 200 ezer forintot;

c) amely ingatlan átruházásából, a vagyoni értékű jog gyakorlásának átengedéséből, e jogról való lemondásból származik, ha abból jövedelem nem keletkezik;

d) amely után a személyi jövedelemadó megfizetésére a kifizető kötelezett;

e) amely kamatjövedelemnek minősül, és abból a kifizető az adót levonta;

f) amely pénzbeli nyereménynek [76. § (2) bekezdés] minősül;

g)212 amely nemzetközi szerződés vagy viszonosság alapján Magyarországon nem adóztatható;

h) amelyet külön törvény rendelkezése szerint nem kell bevallani.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 14:02:33

amugy tenyleg a hozzaszolok tobbsege lavirozik
nem adom le, leadom, bejelentkezek ideiglenesre, majd anyam atveszi, nem adom fel az allandot stb stb stb
dontse mar el mindenki at akar-e telepulni vagy nem
ha igen, akkor adjon lemindent es kezdjen uj eletet es telepuljon
ha nem, csak a penz kell, akkor meg nyugi, nem kell leadni a szemelyit teketizi
jogszabalyok kerulgetese es kiskapuk keresese minden harmadik hozzaszolas
el kene donteni mi a faszt akarok

M. Péter 2013.03.29. 14:03:45

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Az EU-n belül európai letartóztatási parancsra még azok az országok is kiadják a polgáraikat, amelyek ezt korábban nem tették, pl. a német alkotmányt is módosították emiatt.

dr. Trebitsch 2013.03.29. 14:09:25

@tildy:): igazad van. Nem néztem elég figyelmesen, és már öt éve én nem vagyok Magyarországon adóköteles, és aktív sem, elkerülte a figyelmem a változás.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.29. 14:13:53

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: errol nemzetkozi egyezmenyek vannak
kisebb sulyu ugyekben eleve ki sem adnak nemzetkozi korozest
azt meg tudjuk, hogy norveg bortonok jobbak mint a mexikoiak, de ne nevezzuk mar udulesnek azert kerlekszepen, mert bizony csak be vagy zarva
tehat nem azt csinalsz amit akarsz
ne gondoljuk mar, hogy az egy elmeny
jo a duma, hogy jajj van tv meg akar internet is
csak eppen be vagy zarva valahova
nem orom, akarmennyire komfortos is egy cella, az cella marad
probald ki es majd mondd el udules volt-e mondjuk 10 ev egy norveg bortonben
szoval hulyeseget ne beszelj

dr. Trebitsch 2013.03.29. 14:14:25

@hagyma: szerintem nem kell ennyire kategórikusnak lenni. A fiam 6-7 évet akar külföldön dolgozni, nem akarja, hogy ez alatt az idő alatt az itthoni hatóságok csesztessék, ezért leadta a személyit, és kijelentkezett. A lakcímnyilvántartásban saját kérésére benne maradt, a lakcímkártyán az szerepel állandó lakhelyként: "külföldi lakcím" így nyugodtan vezethet itthon külföldi rendszámú autót. Ha visszajön végleg, akkor bemegy megint az Önkormányzathoz, bejelenti a lakcímét, az itthonit, és kéri a személyi igazolványt. Ennyi.

M. Péter 2013.03.29. 14:19:17

@Mirjam2: De kötelező regisztrálni, legközelebb olvasd el alaposabban a levelet, amelyet küldenek. Viszont ha nem akarsz mártír lenni, és nem vered nagydobra, akkor nagy valószínűséggel nem derül ki, hogy nem regisztráltál. Nincs se jogosítványod, hitelkártyád, bankszámlád, semmilyen közüzemi számla, council tax sincs a neveden? A brit útlevélhez csak meg kellett adni egy címet.

2013.03.29. 14:26:24

@M. Péter: igen, igy van. Kotelezo regisztralni es evente jon a level, hogy akarsz e modositani.

A kerdesedrol par nappal ezelottrol; rosszul mondtam az ingyenes kozuzemit a council flat-nel. Csak az idoseknek adnak segitseget futeshez, de meg nekik sem teljesen ingyenes. Sok coucil flaten mar rajta van a solar, de ez csak kb 50%-ot segit a szamlakban a Coucil szerint. A solar felrakasat a Council fizette.

málnabálna 2013.03.29. 15:33:17

@dr. Trebitsch: pontosan így kell csinálni, ahogy a fiad is tette!
mi is be akartuk fizetni személyenként a 3ezret és benn maradni rendszerben, de azalatt a cikra 1 óra alatt úgy felhúztak a faxságaikkal az önkoriban, h letettünk róla :P max nem szavazhatunk, letojom, jogalapot se érzek rá, ha nem élek otthon, nem "élvezem" sem a hátrányokat, sem az előnyöket, akkor nem..visszatelepülni nem igazán fogunk sztem, és döntöttünk egy másik ország mellett-természetesen vannak hátrányok is az előnyök mellett, de a +os lista jócskán fölülmúlja a -ost, otthon meg pont fordítva...
hagyma jól írja: DÖNTENI kell és kész! :)

málnabálna 2013.03.29. 15:41:32

@dr. Trebitsch:
halkan megsúgom a fiad 6-7 év után nem fog hazatelepülni... ez jó is meg rossz is egyben, de ez van! el kell már azt felejteni, h jaj húz a honvágy stb, egy idő után nem fogja, persze habitus függő, de főleg fiatalabb nemzedék, légyen az magyar, német, osztrák, angol, ír vagy bármi más, manapság ők világpolgároknak születnek, vagy azzá válnak s oda mennek, ahova a munka hívja őket, ill.a szívük húzza, önként xar rendszerbe, xar fizu, xar egészségügy és xar tanügy felé nem fog húzni a szíve az tuti, márpedig egy idő után a rendes egészségügy is szempont hol él az ember!!

málnabálna 2013.03.29. 15:48:20

...a másik, hogy nekem, mint "fiatal"(34éves) anyának is fontos, h.milyen lehetőségei vannak a gyerekeimnek, fontos, hogy milyen ellátást kapok én vagy a gyerekeim a kh-ban, fontos, h alázatosan kell pitiznem+dugdosnom borítékokat avagy nyugodt szívvel konstatálom, hogy a zsírosan levont tb fedezi az összes vizsgálatot, stb és mki kezet fog, mosolyog, segít és egyenlőként kezel, ha egészségügyi bajom van... nincs utálatosabb dolog, mint kiszolgáltatottnak érezni magadat meg alárendeltnek, csak mert te vagy a "hülye beteg" vagy a "hülye soros ügyfél" a hivatalban...
én spec azt tervezem, hogy a szüleimnek és anyóséknak is osztrák biztosítása legyen és itteni normál ellátást kapjanak és kéééépzeld lehet is tök legálisan... csupán át kell települjenek hivatalosan és magyar taj kártyájukat lehet osztrákosítani... egy ismerős épp az anyukájának intézte és nagyon a hűűűűmeghaaa stációnál vannak, h mi minden sokkal másabb poz.értelemben, mint otthon :)
6-7 év múlva nem hiszem, h utolérnénk bármiben is a tőlünk picit nyugatabbra lévőket... ennyi a véleményem

M. Péter 2013.03.29. 16:24:46

@charlieharper: Az időseknek járó winter fuel allowance a neve ellenére nem fűtési támogatás, hanem szabadon elkölthető pénz. Hasonlít a magyarországi ingyenes utazáshoz, egy munkáspárti szavazatvásárló akció volt, a konzervatívok csökkentették, de eltörölni nem merték. Mindenki kapja, akár rászorul, akár nem, még akkor is, ha közben kivándorolt az andalúz tengerpartra, ahol nem kell fűteni télen.

2013.03.29. 16:49:01

@M. Péter: igen, de azok akik kapjak altalaban eleg szegenyek. Ha sikerult neki Alicanteba (ami mar gyakorlatilag majdnem brit) lemenni, akkor jo neki.

málnabálna 2013.03.29. 16:49:32

@M. Péter: nem rossz dolgok ezek az időseknek ejha! :)

M. Péter 2013.03.29. 17:18:42

@charlieharper: Életkor alapján jár, még nyugdíjasnak sem kell lenni. Nem minden 60 éves szegény.

dr. Trebitsch 2013.03.29. 18:28:30

@málnabálna: biztos, hogy haza fog jönni, alig várja. Nem mindenki jó helyre megy ám... ahol van, ahhoz képest Magyarország mennyország. De akkora a fizetés, hogy megéri...

málnabálna 2013.03.29. 18:34:09

@dr. Trebitsch: jah értem, hát van az a pénz, amiért én is Kubába költözöm :D avagy haza Magyarországra...viszonyítás kérdése az egész, de közel a magyar határhoz élni se kutya, főleg ha anyagi biztonságban élsz, nem lopják el a lakás, ház előtt lévő cuccokat, és még sorolhatnám, de az egészségügy meg a tanügy a vesszőparipám, az fontos fiatalon is és idősen is, mikor melyik kerül előtérbe... osztrák E-card-val (taj kártya) prímán elláttak otthon nemrég, mert épp nagyinál vendégeskedtünk, de köszi inkább az osztrák rendszert részesítem előnyben!

mzgldr 2013.03.29. 20:17:36

@hagyma: de akkor miért nincs rajta a jogsidon még két olyan kocka hogy:
- zöld kártya
- útlevél

Ha mind a kettő be van ikszelve, akkor elég egy kártya. De ha ott 3 kell ehhez, akkor oké, csaxolok.

2013.03.29. 23:13:55

@M. Péter: 'De kötelező regisztrálni, legközelebb olvasd el alaposabban a levelet, amelyet küldenek. Viszont ha nem akarsz mártír lenni, és nem vered nagydobra, akkor nagy valószínűséggel nem derül ki, hogy nem regisztráltál. Nincs se jogosítványod, hitelkártyád, bankszámlád, semmilyen közüzemi számla, council tax sincs a neveden? A brit útlevélhez csak meg kellett adni egy címet.'

Szerintem nem erted hogy elvi kulonbseg van a magyar rendszer meg az angol kozott. Angliaban nincs kozponti, allami lakcim-nyilvantartas, nem kerdezi meg az allam hogy hol laksz, nincs lakcimkartya stb. En mindig is berelt lakasban laktam es nem nekem kuldik az electoral roll-al kapcsolatos papirokat, hanem a tulajnak, igy meg soha nem lattam oket. A council tax is a tulaj neven van. A bankom persze hogy tudja a cimemet, de ez nem 'hivatalos' lakcim, barmilyen cimet megadhatnek nekik levelezesi cimkent, az a lenyeg hogy megkapjam onnan a leveleket.

2013.03.29. 23:16:36

@charlieharper: Miert lenne kotelezo regisztralni az electoral roll-ra? Nagyon is legalisan elnek milliok Angliaban akik nincsenek regisztralva. Tolem soha nem kerdeztek hogy regisztralva vagyok-e, akkor sem mikor brit allampolgarsagra jelentkeztem. Ha kotelezo lenne regisztralni, nyilvan megkerdeztek volna.

M. Péter 2013.03.30. 01:36:30

@Mirjam2: Miért kötelező: Representation of the People Act 1983. Attól, hogy valaki nem regisztrál, attól még nem lesz illegális bevándorló. Az állampolgársághoz nem kérdezik, mert nem kell, és a jelentkezők közül sokan úgysem választójogosultak brit állampolgárság nélkül.

Azt nem egészen értem, hogy a tulajdonos kapja a levelet. A választói regisztrációt minden címre kiküldik, nem egy meghatározott személynek címezve. Ha esetleg a tulaj is ott lakik veled együtt, akkor az ő felelőssége, hogy regisztráljon minden választójogosultat.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.30. 01:55:02

@mzgldr: en a jogsi es a szemlyi osszevonasarol beszeltem
sajnalom ha nem ment at

2013.03.30. 20:59:31

@M. Péter: De nem akar regisztralni bennunket a landlord az electoral roll-on, mert akkor megtudna a council hogy nem o lakik itt egyedul, sot hogy egyaltalan nem is lakik itt, igy elvesztene a single person discount-ot. Ezert nem tudunk szavazni mar evek ota...

M. Péter 2013.03.31. 15:54:38

@Mirjam2: Lehet regisztrálni bármikor közvetlenül a tanåcsnál is, nem csak az éves összeíráskor. Azt továbbra sem értem, hogy ha nem lakik ott, akkor hogy kapja a tuladonos a regisztrációst nyomtatványt? Azt nem neki személyre címezve küldik, hanem minden címre kézbesítik az ottlakóknak. Ha HMO-ban (több hálószoba külonböző személyeknek kiadva, közöz nappali, konyha és jellemzően fürdőszoba) laktok, akkor a council tax-nek benne kell lenni a lakbérben, és a tulajdonos a felelős. Egyéb esetben, ha a tulajdonos nem lakik ott, akkor bérlőként a ti felelősségetek a council tax fizetése, még akkor is, ha esetleg benne van a lakbérben és a tuljadonos fizeti. Ha kiderül, hogy nem egy ember lakik ott, akkor titeket büntetnek meg.

A Tyne folyó déli partja 2013.03.31. 16:14:30

@Len.Mag: na ja, akkor csináljanak nekem ingyen és bérmentve útlevelet is, ha le kell adnom a személyit, ugyanis akkor nem tudok visszajönni...se intézni semmit.
de egyébként, ha én három havonta költözök, mert EUban bizony megtehetem, akkor jelentgessem be folyton, hogy most véglegesen letelepedtem, ja, mégse, ja mégis?

2013.04.01. 04:05:56

@M. Péter: Igen, minden evben kezbesitik a bigyot amit felbontatlanul tovabbadunk a tulajnak. Szerintem nem regisztralhatnank a council-nal, mert be kene mondanunk a lakcimunket es akkor tenyleg bajban lennenk mi is meg a tulaj is, ugyhogy inkabb nem regisztralunk es kovetkezeskeppen nem is szavazunk. Pedig kar, en legutobb szerettem volna Boris Johnsonra szavazni (igaz azota kiabrandultam belole, utolag inkabb Kenre szavaztam volna).

Roden333 2013.04.01. 20:00:16

Sziasztok! Majd en letrehozok nektek egy univerzalis kartyat: 1. rairja hogy ID->EU->HUN vagy UK v GER v stb.. Rak ra fenykepedet , meg a szokasos baromsagokat, aztan rak ra egy azonosito barkodot alulra amit MINDEN hivatal (EU-n beluli + Amerika + egy par mas orszag...) tud olvasni, MINDEN rendorseg (EU, stb..) akar jarorkocsi is tud olvasni. Minden korhaz, orvosi intezmeny tud olvasni. Hataratkelok detto. Bankok detto. ERTSD: minden hivatal csak a ra jellemzo dolgot tudna megjeleniteni, pl: doki: korhaz vercsoport h cukros vagy e stb, Zsaruk h hol laksz epp - tok mindegy hol EU-n belul- . Zsaruk hogy van e barmilyen megszerzett vezetoi kategoriad pl. ES ha elveszne bemesz a HIVATALBA, es az ujlenyomatoddal fenykepeddel egyebb biometrikus adataiddal igazolod magad es lass csodat a rendszer kb 20 perc mulva kinyomja az uj MINDENKI altal ertelmezheto kartyat. Na ? Ez lenne az uj EU kartya, csak 1 tipus lenne az egesz EU-n belul. Mondjuk meg annyi hogy lenne egy azaz 1 db papir alapu a sok adattal, othon a cihaban. Just in case :)

M. Péter 2013.04.02. 16:33:39

@Mirjam2: Vagyis nem a tulaj akadályozza meg, hanem aktívan közreműködtök a council tax elcsalásában. Ha tényleg tulajdonos, és nem tanácsi lakást ad illegálisan albérletbe, akkor egyre kevésbé érthető a viselkedése. Vigyázzatok, mert ha ilyen becsületes ember, akkor valószínűleg a kauciót sem helyezte letétbe a törvény szerint, és nem fogja visszafizetni.

aciduzzu 2013.04.13. 23:56:14

@zbzbzb: de igaz, rosszul tudod...

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2013.04.25. 00:24:09

@waze: "ha leadatják a papírjaikat akkor már nem szavazhatnak....tuti ez is benne van a hatalmas ésszerűsítésben"

Persze megint kérdéses, milyen etikai alappal lehet magyarázni, hogy az, akinek ingatlana van itthon, évente egy hónapot itthon tölt a rokonaival, hazautalja a jövedelme egy részét az ittmaradóknak az ne tudjon szavazni, míg az a "határon túli", aki soha nem tette be az országunkba a lábát, soha nem fizetett (még ÁFA címen sem) adót ide és nincs egyetlen vérszerinti érintettje sem, na az meg szavazhat.

Nem, kis kavar/zavar van 'ittenette ;)

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2013.04.25. 02:35:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "A szavazati jog poltikai jog és SEMMI köze az adózáshoz."

De az életvitel szerű tartózkodáshoz lehet köze. Az ugyanis lehet politikai alapelv, hogy csak olyan ügyben szavazhass, amelyiknek rád vonatkozó jogkövetkezménye van.

Népiesen "más farkával nem verjük a csalánt"

Az adózás, a tulajdonlás vagy a helybenlakás, helyben dolgozás lehet az az ok, ami miatt jogalannyá válik valaki.
Ha "nincs kapcsolata" az országgal, akkor jogalannyá sem válik (mert nincs semmilyen ok, ami miatt a 'jog' befolyása alá kerüljön).

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2013.04.25. 12:31:02

@hagyma: "magyarazd meg miert eleg a szemelyi es miert nem a jogsi ugy tudom mar a szemelyi is plasztik otthon..."

Az informatika korában mindez teljesen felesleges.
Egyetlen dokumentum (kártya) kellene, ami igazából csak az "azonosítószám" miatt kell, ha fejben tartod az is elég egyébként.

Ha az azonosítód tudod, onnan minden hatóság lekérdezheti a közhiteles nyilvántartásból ami kell, (csak a számára fontos infót!)

A "dokumentumok" idejét múlt dolgok.
Erről értekeztem kissé hosszabban itt, ha valakit érdekel:

emel.hu/doc/BurokraciaXIszazadBuvoleteben__ver1.0.pdf

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2013.04.25. 14:04:58

@hagyma: "az alairasom lehet akarmilyen, akar koze nem lehet a nevemhez"

Akkor nem emlékszel szép magyar nyomtatványra, amin ez szerepel: "olvasható aláírás"

Micsoda fából vaskarika. Olyan magyaros ;)

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2013.04.25. 14:27:19

@Babette_: "az egy közös azonosítót (személyi szám) pont azért szüntették meg, hogy ne lehessen összevezetni a különböző hivatalok adatait. személyhez fűződő jogok és hasonlók miatt.
na ezért manapság egy szám helyett min 5-öt megjegyeznünk."

A gond, hogy ez tipikus látszat intézkedés.
Az informatív rendszereknek nem gond összepárosítani a különböző nyilvántartási számokat (akár töredék, elírt és hiányos adatpárok használatával sem).

Ami kellene, hogy TILTSA a törvény a nem illetékes adatok használatát!

A nálunk a személyiségi jogot némileg jobban védő svédeknek pl. elég egyetlen azonosító. Hogy lehet?

Talán úgy, hogy összefoglalható egy megfelelő törvény ennyiben:

-- Mindenki csak olyan adatokat tárolhat, amelyek valósan szükségesek a feladatai ellátására.
-- Senki nem adhat át adatot másnak törvényi vagy az adatok tulajdonosának hozzájárulása nélkül (vagyis arra használja az adatot amire adták).

Ennyi egy törvény, és máris nagyobb a biztonságod, mint itt, ahol a TEK-es fidesz-főnyomozó testület *egyesítheti* az adatbázisokat, mert csak...

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2013.04.25. 17:05:16

@málnabálna: "feltételezem magyar állandód is megvolt akkor, de akkor sem értem miért "kellett" a külf.i jövedelem miatt adóbevallást készíteni? hiszen az külf.i adóhatóságra tartozik! a magyar jövedelem meg a magyarokra..."

Mivel én belföldi vagyok, így nem ismerem ezen szabályokat, de valami olyasmire emlékszem, hogy a kettős adóztatás kizárása csak annyit jelent, hogy mindkét országban ki kell számolnod az szja-dat, és ha a magyar magasabb, akkor a befizetendő adóból levonhatod a forrás országban már levont/befizetett adó összeget.

Az pusztán a "számok játéka" hogy nálunk kevesebb az adóösszeg, így nincs befizetendő.

De mivel ez a számítási mód, így ez csak egy adóbevallás készítésével oldható meg.

Labasmaz 2014.06.23. 16:30:31

@Frengi:

Nos, azért az is érdekes kérdés, ha pl. két olyan országban van egy-egy autód, ami ezt állandó lakcímhez köti (pl. Ausztria és Magyarország). Mindkettőben kötelező az állandó lakcím, különben nincs rendszám. Azt a kutya se tilthatja meg neked, hogy mindkét országban legyen egy-egy autód, nyilván. Pl. Angliában nincs lakcímbejelentés, kutyát nem érdekel, hány és milyen autód van és hol. HU és AT is csak annyi a követelmény, hogy nem használhatod rendszeresen az autót a másik ország rendszámával. Azaz pl. az egyik autó a napi munkába járós Bécsben a kinn dolgozó apukának, a másik - szintén apuka nevén - anyuka otthoni bevásárlós autója.

No, akkor most mi van?

Szóval nemhogy egységes nyilvántartás, de még egységes szabályozás sincs EU-n belül (hurrá, EU!). Az ember max. azt választhatja ki, hogy melyik országban szeretne az egymásnak ellentmondó szabályok alapján bírságot fizetni...

Labasmaz 2014.06.24. 07:55:05

@_Jeff_:

Pláne, ha lecseréltetted osztrákra. Azt az 50 Eurot megéri, és utána 2038-ig, vagy meddig, nem kell törődni a hosszabbítással sem. :-)

Labasmaz 2014.06.24. 07:55:18

@zombika:

Pedig de, nagyon is jár a családi pótlék, függetlneül attól, hogy külföldön vagytok. Az ugyanis nem neked jár, hanem a gyereknek jár, állampolgári jogon, egészen addig, míg az állampolgársága meg nem szűnik (külföldi nem lesz), ill. be nem tölti a 18. életévét.

Labasmaz 2014.06.24. 07:55:28

@aciduzzu:

Nem. A jogosítvánnyal nem léphetsz át államhatárt, még ha személyazonosság igazolására ettől függetlenül alkalmas. Külföldre utazni csak útlevellel és személyivel (utóbbival leginkább EU-n belül) szabad.

Labasmaz 2014.06.24. 07:55:33

@dr. Trebitsch:

Küldd vissza a hivatalos levelekt azzal, hogy a címzett ismeretlen helyre költözött. :-)

Labasmaz 2014.06.24. 07:55:47

@dr. Trebitsch:

Ahhoz nem kell kijelentkezz, hogy külföldön sok pénzt keress. Egyértelmű a szabály - 183 napnál többet vagy valahol egy évben, akkor ott adózol, Magyarországon meg nem. És ha tíz év múlva visszajössz, senki nem firtathatja, honnan van a pénzed, ha azt odakinn, az ottani szabályoknak megfelelően rendesen leadóztad.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása