oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. augusztus 20. 07:13,  Expatok közt 81 komment

2020. augusztus 20. 07:13 Határátkelő

Expatok közt

Az expat lét sok szempontból hasonlít a határátkelőkére, más szempontokból pedig teljesen más. Például azért, mert sok esetben rendszeres, pár évente ismétlődő költözésről van szó, ráadásul egy kisebb (vagy nagyobb) iparág épül az expatok kiszolgálására – írja a nemrégiben külföldre költözött Zeke egy minapi találkozó kapcsán.

„Valamelyik nap úgy adódott, hogy meghívtak egy társaságba. Semmi extra nem volt, pár család, egy augusztusi kora esti találkozó, amilyenből akad bőven ilyentájt.

Ami érdekessé tette számomra, az az, hogy a résztvevők kivétel nélkül expatok voltak, mégpedig a lehető legklasszikusabb fajtából: különböző multicégek alkalmazottai, valamint követségi dolgozók.

Nekem, aki most kóstolgatom ezt a sorsot, egészen elképesztő élmény volt bepillantani ezekben az életekbe. Persze én is olvastam már sokat az expatlétről, de teljesen más dolog olvasni róla és teljesen más testközelből megtapasztalni.

Gondoltam, nagyon röviden írok róla, hátha másnak is érdekes lesz.

Nyitott lazaság

A legmélyebb benyomást rám talán az tette, mennyire nyitottak és lazák ezek az emberek. Úgy értem, teljesen természetes az, hogy olyan emberek, akik pár hete találkoztak először, a legnagyobb nyugalommal sütik a tacót a másik konyhájában és úgy beszélgetnek, mintha évek óta ismernék egymást.

Nem biztos, hogy jól meg tudom ragadni a lényeget és át tudom adni a hangulatot, de egészen lenyűgöző volt az a fesztelenség, amivel ezek az emberek mindenkihez közeledtek. Hozzám is, pedig engem ott és akkor láttak először.

Végig azt éreztem, hogy mindez az életük része: mivel rengeteget költöznek, ezért (jó értelemben véve) rutinszerűen ismerkednek és oldódnak fel a társaságban. Látszott rajtuk, hogy nem először (és vélhetően nem utoljára) vannak ilyen helyzetben.

Persze, hogy nem, hiszen például a különböző országok követségi alkalmazottai (nem feltétlenül diplomata mind, természetesen) rutinszerűen 3-4 évente költöznek másik országba.

Egyikük mondta is, hogy ők tavaly érkeztek és két év múlva mennek tovább. Azt még persze nem tudják, hova, de mennek. Ők speciel legutóbb Dubaiban voltak, előtte Bangladesben, még előtte azt hiszem, talán Londonban. Ez egy ilyen élet.

A gyerekek

Amire persze rögtön lehet azt mondani, hogy de hát milyen élet az ilyen és hogyan élik meg vajon a gyerekek. Amire a válasz kettős. Egyfelől akadt olyan gyerek a társaságban, aki azt mondta, ő nem szeret ennyit költözködni.

Gondolom, elég nehéz lehet így bármennyire is tartós barátságokat kötni, azt pedig nem tudom, de el tudom képzelni, hogy a második, harmadik, negyedik költözködés után, amikor már egy gyerek is tudja, hogy 3-4 év múlva ugye mennek tovább, mennyi erőfeszítést tesz a barátkozásba.

Az érem másik oldala viszont az, hogy ugyanakkor ezek a gyerekek elképesztően lazák és nyitottak (első benyomásra mindenképpen). Bárkivel, bármikor mindenféle görcs nélkül beszélgetnek, feltalálják magukat szinte mindenhol – igazi világpolgárok, a szó (szerintem) legjobb értelmében.

Ők azok, akikre a nemzetközi iskolák rendszere épül, akik éppen ezért simán mennek át egyik (mondjuk) amerikai iskolából a másikba és egy bizonyos kor után szemrebbenés nélkül veszik tudomásul, hogy más diákok év közben jönnek vagy éppen mennek és hogy aki idén még ott van, az egy hónap múlva vagy jövőre már nem lesz ott.

Hogy ez valahol szomorú? Igen, azt hiszem, valahol az, ezt az árat fizetik azért a beilleszkedni tudásért és lazaságért, amit ezekkel a váltásokkal megszereznek.

A házak

Ha már az előbb a nemzetközi iskolák esetében azt írtam, hogy az egész egy jól szervezett hálózat, ami jól láthatóan az expatcsaládok (és a gazdag helyiek) igényeinek kiszolgálására épül, akkor érdemes pár mondat erejéig kitérni a lakhatásra is.

Mégpedig azért, mert mint kiderült, a nemzetközi iskola környékén épített kisebb telep házainak egy része a különböző nagykövetségeké, ahol egészen döbbenetes óraműpontossággal váltják egymást a családok.

Az egyik vendég mesélte, hogy az ő szomszédjukban az egyik család reggel 7-kor költözött ki, a másik este 7-kor már berendezkedés közben volt ugyanott. A költöztetőktől kezdve egy egész iparág épül ennek kiszolgálására.

Engem az is meglepett, hogy van olyan ország (lehet persze, hogy több is) melynek követségi házai szerte a világon annyira hasonlítanak egymáshoz, hogy még bútorból is összesen háromféle van.

Így aztán amikor az expatok költöznek, akkor ugyanazt találják Ázsiában, Afrikában és Európában, csak éppen a zoknit kell áttenni egyik fiókból a másikba. Lehet, hogy bennem van a hiba, de ez engem lenyűgöz.

Összességében nagyon érdekes este volt, egészen olyan, mintha valami filmben lettem volna – a legérdekesebb mégis talán az volt benne, hogy ami nekem film, az ezeknek az embereknek a mindennapi valóság – mert vannak ilyen életek. Tényleg.”

Utazd be a világot a Határátkelővel!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: expat

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6716170884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2020.08.20. 08:11:12

Dolce vita közpénzen,de sokan vannak...

arncht 2020.08.20. 10:03:08

lehet a gyerekek lazak, csak eppen semmilyen csaladi, szocialis hatteruk nincs. ha igy nonek fel. vhol a jeg hatan valo megeles ez, ami szep es jo, csak amig egy felnott maga valasztja ezt az eletet, keszul ra, valoszinuleg neki is valo, addig a gyerek lehet egy teljesen mas szemelyiseg, mas igenyekkel, es lehet a vegen egy erzelmi roncs lesz.

nem tudom mennyire szep mas eletevel es jovojevel szorakozni. en ezt nem tudnam megtenni a gyerekemmel, pedig gyakran kapok mas orszagokbol is ajanlatokat.

Platonica 2020.08.20. 10:18:24

Nekem jo par olyan felnott ismerosom van (kollegak, szulotarsak), akik igy nottek fel gyerekkent, es ha nem is erzelmi roncsok, de nem egytol hallottam mar megfogalmazni, hogy mindent elkovetnek azert, a gyerekeiknek ne igy kelljen.

desw 2020.08.20. 10:48:15

@arncht: @Platonica:

Szerintem a legtöbb normál emigráns sem él ugyanabban a városban évtizedeken keresztül, hanem költözik pl Anglián belül városról városra új munkahely miatt.

Csodabogár 2020.08.20. 11:13:35

Volt egy idő, itt Magyarországon, mikor még igen sok nagy külföldi cégnek volt ottani vezetője. Akkoriban keveredtem be néhány évre egy nemzetközi nőklubba. Jártam elég sok lakásban is, amit ők vagy a cégük bérelt. Én nem találtam ezeket szuper luxus lakásnak. Teljesen normális modern lakások voltak. A követségi rezidenciák persze mások. Azokban is voltam. A követ feleségek nem annyira lazák mint a cégvezetők feleségei. Mindez persze a 90-es években volt. Ma már sok követnek nincs felesége, vagy maga a nő a követ. Már nem elvárás, hogy a házastárs besegítsen a társasági munkába. A külföldi vezetőket azt hiszem többnyire már leváltották magyarok. Mikor otthagytam a klubbot, egyrészt az én életem is másfele fordult, másrészt kínai megszállás volt.
Jómagam gyerek koromban sokat költöztem, sajnos csak országon belül. Én ezt nagyon jónak találtam, mert szeretem a változatosságot, új iskola, új emberek, nekem nagyon izgalmas volt. Bár költözhettünk volna külföldre is, nyelvtanulás szempontjából egy áldás lett volna.

négyzet 2020.08.20. 11:17:15

@desw: Nem csak az emigráns. Én azóta, hogy 18 évesen elköltöztem otthonról számtalan helyen laktam, Magyarországon belül 4 városban. Ez alapvetően azért alakult így, mert az alföldi kisvárosban nem volt semmi, pl. iskola és munka sem. Mivel albérletben laktam mindig is, a gyerekem 4 éves korára a negyedik költözését élte meg (kettő Magyarországon, kettő külföldön).

négyzet 2020.08.20. 11:21:01

Nem teljesen értem az expat létet. Az miért jó valakinek, ha pár évente új helyre költözik? Én is szeretek utazgatni persze, de élni az más. Megismerni helyeket, beilleszkedni (azért expatnak is kell), kapcsolatokat kialakítani nagyon sok energia. Meg persze a gyerek miatt én kétszer is meggondolnám, hogy hova és miért. A cégek szempontjai sem teljesen világosak. Oké, hogy felvesznek határozott időre valakit, de az miért kell, hogy expat legyen?

Platonica 2020.08.20. 11:50:40

@desw: Errol igy nem tudok nyilatkozni, mi 4 merfolddel koltoztunk arrebb az itteni 15 ev alatt, azt is a gyerek iskolaja miatt, hogy kozelebb legyunk.
De attol, ha az emigransok alt. hasonloan elnek az expatokhoz, katonatisztekhez, diplomatakhoz, a keplet ugyanaz: nemigazan jo a gyereiknek sem a formativ evekben, sem amikor mar kezdene'k kialakitani a maguk kis kortars-csoportjait.

deppate frog 2020.08.20. 12:14:00

Köszönjük! A szerzö a multkor se akart velünk szobaallni, ma se arul el magarol nagyon sokat. Izgatottan varom Zeke következö irasat.

Golf2 2020.08.20. 12:22:15

@Csodabogár: Hol volt kinai megszállás?

2020.08.20. 13:09:37

@négyzet:

"Az miért jó valakinek, ha pár évente új helyre költözik?"

Nem reprezentatív mintavétel, csak gondoltam, elmesélem, hogy a múltkor beszélgettem egy ilyen családdal, egy német-svájci vegyespáros volt, mind a ketten mérnökök, és azt mondták, az élet ezekben az országokban halálosan unalmas, oké, felnőttél, lediplomáztál, utána megvan a meló, és kész, a továbbiakban semmi nem történik veled, nincs semmi stressz, nincs semmi újdonság, annyi esemény van, hogy néha veszel egy új mercedest, meg hetente kétszer elmegy a kukásautó a ház előtt.

(Egyébként ez szerintem is viszonylag pontos összegzése a létezésnek, a standard élet kétségkívül elég ingerszegény, és, gondolom, van, akit ez zavar.)

Úgyhogy ők ezért kezdték bele, és ezért csinálják 10+ éve (3 országban laktak eddig, 2-t afrikában, 1-et a közel-keleten), és afrikából is azért jöttek el, mert az is tök uncsi.

A lányuk 18-20 körüli volt, ha jól emlékszem, nekem nem tűnt traumatizáltnak, de aztán a fene tudja.

Platonica 2020.08.20. 13:33:39

@Nagy kámpics: Na ez az igazi kiuresedes, amikor a kulso korulmenyektol varjuk, hogy erdekesseget, izgalmat hozzon az eletunkbe, mert belulrol, magunktol semmi iniciativa nincs.
Es lam, az eredmenye is ott van: menni kell tovabb mindenhonnan. Mily meglepo:-D

desw 2020.08.20. 13:49:02

@négyzet:

Egyetértünk. (Magyar)országon belül is szoktunk költözni, és akkor gyereknek más iskolába kell járnia, de ettől még nem lesz lelkibeteg. Lelki beteg a hülye szülőtől lesz.

"Oké, hogy felvesznek határozott időre valakit, de az miért kell, hogy expat legyen?"

Pl a British Council is küld angolokat nyelvtanárnak ide-oda. Jobb egy natív angol. Vagy nagykövetségek, stb.

desw 2020.08.20. 13:49:16

@négyzet:

"Nem teljesen értem az expat létet. Az miért jó valakinek, ha pár évente új helyre költözik?"

Talán definíció szerint én is expat vagyok, mivel az év túlnyomó részét külföldön töltöm és onnan dolgozom.

Én pl halálra unnám magam, ha évekig egy helyen kellene élnem. Egyszerűen szükségem van a kihívásokra, és az új dolgok, helyek és ételek felfedezésére.

És a vicces az, hogy külföldön az újdonsült külföldi barátokkal sokkal többet járok ide-oda, buli, akármi, mint a gyerekkori magyar barátaimmal, amikor Magyarországon vagyok (állandóan dolgoznak)

Szerintem mindennek van előnye és hátránya, tökéletes dolgok nem léteznek

desw 2020.08.20. 13:49:23

@Platonica:

"nemigazan jo a gyereiknek sem a formativ evekben, sem amikor mar kezdene'k kialakitani a maguk kis kortars-csoportjait"

Ezt nem tudom.

Az biztos, hogy a nem vándorló szülők gyerekei között is egyre több a lelkibeteg.

desw 2020.08.20. 13:49:32

@Platonica:

"Na ez az igazi kiuresedes, amikor a kulso korulmenyektol varjuk, hogy erdekesseget, izgalmat hozzon az eletunkbe, mert belulrol, magunktol semmi iniciativa nincs.
Es lam, az eredmenye is ott van: menni kell tovabb mindenhonnan. Mily meglepo:-D "

Ti nem jártok nyaralni, ugye?

2020.08.20. 14:19:43

@desw: @Platonica:

"Ti nem jártok nyaralni, ugye?"

Azt hiszem, arra céloz, hogy amikor az ember nyaralni jár, akkor is külső impulzusokat emel be, és nyilván azért csinálja / kénytelen csinálni, mert az élete amúgy üres. (Vagy legalábbis ez a logikus folytatás.)

--

Most nem bárki ellen mondva, csak hangosan gondolkodom, de egyébként én pont ezt gondolom, mármint hogy pont ez az egyik bizonyítéka annak, hogy az átlagember élete kibírhatatlanul sivár, hogy ennyire divatba jött az utazás. Ha az ember jól érezné magát az életében, nem akarna állandóan elmenni belőle (pont, mint platonica írta).

Jó kérdés, persze, hogy mit gondolunk a könyvekről. A könyvek is külső impulzus. Vajon ha az ember olvas, az bizonyítja, hogy sz.r az élete?

Na, tessék, ebbe most jól belenavigáltuk magunkat, instadepi. :)

desw 2020.08.20. 15:01:08

@Platonica:

Neked nem kell külső inger és változás, megy minden belülről, ugye?

Platonica 2020.08.20. 15:53:33

@Nagy kámpics: Nem akartam nagyon bo lere ereszteni, de olyasmire gondoltam, hogy hogyan rendezi be az ember az eletet mind munka, mind tarsaskapcsolatok, mind minosegi szabadido eltoltes teren, hogy meglegyen egy elegedettsegi faktor. Ezek azok, amelyek valasztast, tevolegesseget, iniciativat felteteleznek es kivannak, nagyban rajtunk mulnak. Ha par ev utan mindenutt annyira unalmassa valik, hogy menni kell, _veluk ellentetben_ en a fentiekben latom a hianyossagot, nem a kornyezetben. A 'meaning' belulrol kell, hogy jojjon, hiabavalo kivul keresni.
Nyaralas: akarmire celoz is, ertelmetlen ebbe a temakorbe citalni. Azt, ha vki evente 2-3 hetet kikapcsolodaskent mashol tolt, nem lehet egy lapon emliteni a 'szedem a satorfam 2 evente mert ez a hely is tok ingerszegeny' attituddel. Ezt nem tudom tovabb magyarazni. (A tulzasba vitt utazgatast, amirol irsz, en is mas kategoriaba sorolom. Szomszedasszonyom szegeny alig er haza egy nyaralasbol, mar sirankozik, h csak 4-5-6 honap mulva lesz a kovetkezo. Jot mosolygunk ezen, kicsit sajnaljuk is, mert milyen kepet ad ez a hetkoznapjairol...?)
Konyvek: kevesbe gondolom pusztan kulso impulzusnak. Mar maga a valasztas is egy kreativ folyamat, inputot kivan tolem is, ugyanugy mint a mu feldolgozasa, ahogy pont vmelyik nap elmelkedtem itt:p Masreszt igen, valoban letezik az a fajta tulzasba vitt konyvfalas, amely mar egyfajta 'escapism', menekules a sajat valosagunkbol egy fiktiv vilagba.
@desw: A fentiek neked is valaszolnak, azt hiszem.

desw 2020.08.20. 17:01:48

@Nagy kámpics:

Igen, erre gondoltam.

Mi számít külső ingernek?

Miért járunk nyaralni? Mert jó kiszakadni a hétköznapi mókuskerékből.

Miért járunk étterembe? Mert ugyan tök jól főz az asszony, de azért jó más főztjét is kipróbálni.

Miért nem ugyanazt a ruhát vesszük fel minden nap? Miért nem ugyanaz a frizurád minden nap? Miért nem ugyanazt a filmet nézed és könyvet olvasod minden nap?

Miért nézel egyáltalán filmeket? Belső mozi nem elég??

Akinek ez így lenne jó, az egy zombi, egy biorobot!

Az átlagember totál sivár életet él. Hétköznap dolgozik, esetleg hétvégén egy picit lazít: zabál valamit és döglik a kanapén és telefingja a nappalit.

A nők ruhát és vackokat vásárolnak maguknak, a férfiak mindenféle kütyüt, hogy boldogok legyen 1-2 napig.

Ehhez képest a "lelkibeteg" expat meg felfedezi a világot! (maradok inkább az utóbbi csoportban)

desw 2020.08.20. 17:02:09

@Platonica:

Ti hányszor nyaraltok egy évben?

Étterembe szoktatok járni? Miért? Olyan szarul főzöl?

"Azt, ha vki evente 2-3 hetet kikapcsolodaskent mashol tolt, nem lehet egy lapon emliteni a 'szedem a satorfam 2 evente mert ez a hely is tok ingerszegeny' attituddel."

De ha minden klassz otthon, akkor miért kell az a 2-3 hét kikapcsolodás? Nem érzed, hogy ez ellentmondás?

"Szomszedasszonyom szegeny alig er haza egy nyaralasbol, mar sirankozik, h csak 4-5-6 honap mulva lesz a kovetkezo. Jot mosolygunk ezen, kicsit sajnaljuk is, mert milyen kepet ad ez a hetkoznapjairol...?)"

Évi 2-3 hét nyaralás ok, évi 2-szer 2-3 hét már beteges?

fhdgy 2020.08.20. 17:42:54

@desw: @Platonica: @Nagy kámpics: Miért nem gondoltok azokra az emberekre is, akiknek a ti inger gazdag életetek ( akinek nem inge ne vegye magára ), csak punnyadás?

Hány átlag feletti képességű ember van, aki olyan kihívásokat keres, ami a mi képességeinket messze meghaladja, mi nem is álmodhatunk róla?

Mondjanak le a világmegváltó terveik végrehajtásáról, amiket igen is van képességük megvalósítani, csak azért mert mi nem érünk fel az ő képességeikhez, így nem is tudjuk őket megérteni?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.20. 17:47:58

@desw: +1
Igy van! :) Vannak akik otthon ulnek es a megszokott rutinnal teljesen jol elvannak, es vannak, kik szeretnek uj dolgokat/helyeket felfedezni. Egyik sem jobb v rosszabb, csak mas tipus. Pl en az utobbi kategoria vagyok, nagyon nehezen viselem, ha nem tudok evente parszor kimozdulni (nem feltetlenul nagyon messzire, de kornyezetvaltas legyen). Iden haromszor terveztem ujra a nyaralasunkat Covidnak koszonhetoen, de vegul osszejott valami :)

Platonica 2020.08.20. 17:53:36

@desw: Huha, ezeket most komolyan kerdezed?
Az etterembe jaras hogy jon ide? Plane az en fozesi tudasom?? Mintha direkt nem ertened, v kotekedhedneked lenne, bocsi (betegesnek pl semmit nem titulaltam, me'g a sokszori utazast sem, csak azt emlitettem, hogy ha alig ersz haza, mar a kovetkezo utazas messzessegerol sirankozol, szamomra furcsa. Lelkibetegseg szot konkretan te emlitetted, ne varrd mas nyakaba;-))

Szerintem viszonylag reszletesebben kifejtettem fontebb, ha nem talalod a valaszt, az nem engem minosit;-)) Amit nagykampicsnak valaszoltal (marmint milyen az atlagember hetkoznapja), mondjuk sokat elmond. De azert nem mindenkie ilyen, megnyugtatlak. Es epp ezert nem kell kimenekulni belole.
(Amugy en mar leirtam parszor itt, csodalkozast valtva ki, h nem annyira rajongok az utazasokert, szoval tenyleg nem jo helyen kopogtatsz a szamonkero hangnemmel:-x)

Platonica 2020.08.20. 17:59:06

@fhdgy: Szerintem mi az atlagrol es nem a kivetelesrol beszelgettunk. Utobbi ritka, ha erted, mire gondolok.

@Zsuzsi65: A vita targya elsosorban nem az volt, hogy ki hanyszor megy nyaralni, es az jo-e. Azt hiszem, itt a felreertes.

fhdgy 2020.08.20. 18:05:19

@Platonica: Ezek az "utóbbi ritka" emberek nélkül hol lennénk?

Csak pár példa: Humbold, Darwin, Alfred Wegener, Amundsen, Scott, stb., stb.

( túlzás, de ) az átlag ember még mindig barlangban élne, a leggyorsabb közlekedési eszköz a ló lenne?

fhdgy 2020.08.20. 18:13:46

@Platonica: Én erre a hozzászólásodra reagáltam alapvetően : "Na ez az igazi kiuresedes, amikor a kulso korulmenyektol varjuk, hogy erdekesseget, izgalmat hozzon az eletunkbe, mert belulrol, magunktol semmi iniciativa nincs.
Es lam, az eredmenye is ott van: menni kell tovabb mindenhonnan. Mily meglepo:-D "

Akkor ezt magyarázd meg légy szíves!

Nem kell "ritka" embernek lenni, hogy valaki a környezetén túlnöljön.

Platonica 2020.08.20. 18:16:45

@fhdgy: Nem errol volt szo, ez egy teljesen mas tema. De nyugodtan vese'zgesd csak:-)

2020.08.20. 18:25:39

@Platonica:

"Nem akartam nagyon bo lere ereszteni"

Szerintem nagyjából egyetértek, +1.

2020.08.20. 18:27:29

@fhdgy:

"Mondjanak le a világmegváltó terveik végrehajtásáról, amiket igen is van képességük megvalósítani, csak azért mert mi nem érünk fel az ő képességeikhez, így nem is tudjuk őket megérteni?"

Én nem tudom, ez hogy jön ide. :D

fhdgy 2020.08.20. 18:30:02

@Platonica: Miről van szó? Szerintem lesajnáltad azokat az embereket, akik kihívásokat keresnek és a kis szegényes életüket azzal próbálják feldobni, hogy elmennek expatnak.

Elismerem, hogy egy német mérnöknek, aki mondjuk a XIX, században vasútépítés vezetője volt Indiában, nem volt egyszerűbb dolga, mint annak a német mérnöknek, aki expat volt Mo.-on és az volt a feladata, hogy egy nagy német autógyár megépüljön vagy beinduljon, menjen a termelés.

Azért mentek, vállalták, mert "magunktol semmi iniciativa" sem volt?

fhdgy 2020.08.20. 18:31:40

@Nagy kámpics: Úgy, hogy sok expat van, aki nem a kis unalmas életét akarja feldobni, hanem feladata van!

Kisebb, nagyobb, sőt még világot megváltó is!

desw 2020.08.20. 19:41:09

@fhdgy:

"Miért nem gondoltok azokra az emberekre is, akiknek a ti inger gazdag életetek ( akinek nem inge ne vegye magára ), csak punnyadás?"

Ennyi a lényeg! Tolerancia!

Betegnek mondani azt, aki nem az én saját normám szerint él . . . Brrrr

Písz

desw 2020.08.20. 19:41:27

@Platonica:

"Huha, ezeket most komolyan kerdezed?"

Igen! Válaszolsz is, vagy csak mellébeszélsz?

"Az etterembe jaras hogy jon ide?"

Az átlag hétköznapoktól eltérő cselekedet. Elveid szerint, ha a normál életed jó, akkor csak azért járthattok étterembe, mert szarul főzöl.

"Mintha direkt nem ertened, v kotekedhedneked lenne, bocsi"

Mintha direkt nem válaszolnál a kérdéseimre!

" (betegesnek pl semmit nem titulaltam, me'g a sokszori utazast sem, csak azt emlitettem, hogy ha alig ersz haza, mar a kovetkezo utazas messzessegerol sirankozol, szamomra furcsa. "

Ezt írtad:

"Szomszedasszonyom szegeny alig er haza egy nyaralasbol, mar sirankozik, h csak 4-5-6 honap mulva lesz a kovetkezo. Jot mosolygunk ezen, !!!!!! kicsit sajnaljuk is, mert milyen kepet ad ez a hetkoznapjairol...?)!!!!!!!"

Ezzel ugye minősítetted a szomszédod életét.

"Amit nagykampicsnak valaszoltal (marmint milyen az atlagember hetkoznapja), mondjuk sokat elmond. De azert nem mindenkie ilyen, megnyugtatlak. Es epp ezert nem kell kimenekulni belole."

Oké, tehát akkor válaszolsz a kérdéseimre? Nyaralás, étterem, mozi, könyv, fodrász, ruha, . . . ??

Fogadjunk, hogy csak meg fogsz sértődni és nem fogsz konkrétan válaszolni! :DDDDDDDDDD

desw 2020.08.20. 19:41:33

@Zsuzsi65:

Egyetértünk!

Nem kell a világból kimenni, elég csak a szomszéd városba átugrani, kirándulni egyet az erdőben, másik étterembe menni, . . .

Nem is értem, hogy mondhatja vki széleslátókörűnek magát, ha nem próbál ki új dolgokat, ételeket, nem utazik, . . .

desw 2020.08.20. 19:42:06

@fhdgy:

"Úgy, hogy sok expat van, aki nem a kis unalmas életét akarja feldobni, hanem feladata van!"

Vagy mondjuk utálja a telet és a hideget, ahogy én is. Mi legyen? -10 vagy +30? Nekem nem kérdés!

fhdgy 2020.08.20. 20:28:20

@desw: Jó, értelek, de CSAK a pár hónapos +30 elég lenne, hogy elmenj? Vagy azért van más is?

fhdgy 2020.08.20. 20:31:30

@desw: Igen, azt hiszem, hogy néhány átlag ember nem értette meg, hogy ( akár szélsőséges ) példákkal is arra akartam rámutatni, hogy nem minden expat akarja feldobni a tuxaros kis életét még azon az áron is, hogy a gyerekeit idegbeteggé teszi.

Platonica 2020.08.20. 20:45:47

@fhdgy: 'Szerintem lesajnáltad azokat az embereket, akik kihívásokat keresnek és a kis szegényes életüket azzal próbálják feldobni, hogy elmennek expatnak.'
Sorry, no comment. (Max annyi, hogy HOL??)

@desw: Azon, hogy felreertelmezed a mondataimat vagy belemagyarazol dolgokat miert sertodnek meg? Csak csodalkozom. Szamomra a _normal elethez_ hozzatartozik a konyv, a mozi/szinhaz, egy-egy etterem, kavezas, kirandulas, barati talalkozok, erre irtam a 'minosegi szabadidot' korabban (15.53.33) Szamodra meg nem, ahogy lefestetted. Valoszinuleg innen a velemenykulonbseg.

fhdgy 2020.08.20. 21:01:52

@Platonica: " Na ez az igazi kiuresedes, amikor a kulso korulmenyektol varjuk, hogy erdekesseget, izgalmat hozzon az eletunkbe, mert belulrol, magunktol semmi iniciativa nincs.
Es lam, az eredmenye is ott van: menni kell tovabb mindenhonnan. Mily meglepo:-D"

Ez szerinted mi? Nem lesajnálás?

SzZoole 2020.08.20. 21:40:53

Éljen augusztus 20!!!

fhdgy 2020.08.20. 21:43:20

@SzZoole: Éljen augusztus 21., mert ennek a napnak már annyi! -:)

Persze, nálatok van még 3600 másodperc fórja.

SzZoole 2020.08.20. 21:46:42

@fhdgy: itt meg csak 20:45, 21:00-kor kezdődik a tűzijáték :-)))

desw 2020.08.20. 21:49:20

@fhdgy:

"de CSAK a pár hónapos +30 elég lenne, hogy elmenj? Vagy azért van más is? "

Bőven elég önmagában ennyi is. Ki nem állhatom a telet, a sötétet, a borús időt. Szükségem van napsütésre.

A többi pozitív dolog ennek köszönhető => jobb kedvem => hatékonyabban tudok melózni. Nincs annyi búvalbaszott ember körülöttem => jobb nekem is a kedvem => . . . klassz kis öngerjesztő folyamat ez

desw 2020.08.20. 21:49:57

@fhdgy:

" . . . arra akartam rámutatni, hogy nem minden expat akarja feldobni a tuxaros kis életét még azon az áron is, hogy a gyerekeit idegbeteggé teszi. "

Ha a szülő elégedett és boldog, akkor a gyerek is az lesz. Ha viszont a szülő utálja az életét, akkor a gyerek is frusztrál kretén lesz függetlenül attól, hogy apu-anyu expat-e vagy sem.

Ha egy embernek bármilyen okból mehetnéke van, akkor nem szabad kalitkába zárni, mert fogolyként fogja élni az életét, és abból nem lesz semmi jó.

desw 2020.08.20. 21:50:07

@Platonica:

Számomra az utazás is a "normál" élethez tartozik, szerinted/szerintetek meg nem => lesajnálandó, aki szeret utazni, mert az biztos menekül a szar hétköznapokból.

Igen, innen a véleménykülönség, mert . . . hmmm . . . elég faék egyszerű véleményed van.

fhdgy 2020.08.20. 21:50:26

@SzZoole: Mondom, előnyben vagytok. Mi már majd egy órával öregebbek vagyunk!

fhdgy 2020.08.20. 21:54:02

@desw: Erre csak egy megtörtént eset: volt egy ismerősöm, aki közel 40-hez sem tudta elfelejteni a gyerekkori mellőzöttségét.

Győzködtem, hogy ezen, ennyi idősen túl kellene lépni.

Erre: persze, könnyű neked, téged szerettek!

Nos, erre lefagytam!

SzZoole 2020.08.20. 22:05:06

@fhdgy: ez igaz, de milyen volt a tűzijáték?

Mondjuk lehet a pestieket kellene kérdezni erről :-)

fhdgy 2020.08.20. 22:08:03

@SzZoole: Engem tényleg ne kérdezz! Elvből, még TV-ém sincs!

Én nem tudok ünnepelni, gazembereket éltetve, legitimálva!

SzZoole 2020.08.20. 22:11:13

@fhdgy: egyszer már linkeltem ezt

youtu.be/C-9LdnXsFxQ

Lehet össze kellene dobni egy kis pénzt és megkeresni ezt az “üzletembert” :-))

Vicc volt

fhdgy 2020.08.20. 22:17:31

@SzZoole: Vicc volt, vicc volt...

Komolyodj meg már egyszer a qrva életbe!

Ez nem vicc volt!

négyzet 2020.08.20. 22:41:13

Ez az utazásos vita arra emlékeztet, ahogy a férjem szereti hangoztatni, hogy az olvasás menekülés a valóság elől. Én vagyok a családban a könyvolvasó, egykor könyvmoly, manapság inkább nincs időm rá annyit. Miközben értem, hogy mire céloz, én sosem éreztem, hogy közben az életem gyengébb lenne ettől vagy mellette, mindig is rengeteg dologgal foglalkoztam, még soha nem unatkoztam az életemben, kb. aludni sincs időm :D Ráadásul a könyvekből rengeteget tanultam, sokkal tágabb lett a látóköröm, műveltebb és empatikusabb lettem.

Örömhernyó 2020.08.21. 07:09:28

Ismerek ilyen embereket, akik így nőttek fel, franciát, kanadait, amerikait, ázsiait is. Valóban nagyon lazák a felszínen, de valójában nagyon kilúgozott, semmilyen személyiségük van, nagyon jól ki tudják tapintani azt, hogy mit várnak el tőlük éppen, mi a trend az adott társaságban és annak megfelelően tolják a szöveget. Fesztelenül, de mindig nagyon jól megjósolható keretek közt társalognak, sose adják ki magukat. Nagyon jó benyomást tesznek, de a végén nem tudod, hogy ő valójában kicsoda. Az emberről semmit se tudsz meg. Igazi szociopaták, ezért is lesznek sikeresek.
Baseball-tól kezdve borokon át az utazásig mindenről lehet velük beszélni, mindig nagyon pozitívak, affirmatívak, asszertívek, de az az érzésem, hogy Patrick Bateman-nel beszélgetek az American Psycho című filmből.
Én kelet-európaiként beleviszem a saját gondolataimat a társalgásba, ezek az expatok meg az előre begyakorolt kliséket puffogtatják. Amikor elmesélek egy valóban személyes élményt és egy negatív véleményt eleresztek, akkor rám néznek furcsán. Nekem barátaim vannak, ők inkább networkingelnek. A köreikben nem szabad problémákról beszélni, csak pozitívnak szabad lenni. Ők quality time-ot töltenek el együtt és a családjukkal, én kelet-európaiként a barátaimmal a gondjaimat is meg akarom osztani.
Érdekes élmény egy ilyen társaságban eltölteni pár órát, de a végén semmi személyeset nem tudsz meg róluk. Ami persze csak kelet-európaiaknak lenne fontos, a nyugati expat csak kipipálja a networking eseményt, jól érezték magukat (ez azt jelenti, hogy megjelentek, beszéltek pár emberrel, eleresztettek pár hamis mosolyt és nevetést).

Akiket ismerek, azoknak a felesége nem dolgozik, elpörög a gyerek körül. Így aztán tizenéves gyerekek ahhoz vannak szokva, hogy anyuci otthon ül és beosztja az idejüket, tutorokat intéz stb. Tehát a saját idejüket beosztani nem tudják, önállóan nem tudnak időtöltést kitalálni, de erre nem is lesz szükségük hisz az életük minden perce el van rendezve, hegedűlecke, angol magántanár, baseball edzés. Barátaik nincsenek, bár angolul friend-nek hívnak mindenkit.
Ja és ezek a gyerekek mindenkit, aki nem így él (magániskola, sok utazás, nekik megfelelő anyagiak), idiótának tartanak. Így nevelődik az elit, elkülönítve a plebs-től.

Örömhernyó 2020.08.21. 07:10:16

@desw: "Nem is értem, hogy mondhatja vki széleslátókörűnek magát, ha nem próbál ki új dolgokat, ételeket, nem utazik"

Az butaság. Nagyszüleim nagyon széles látókörrel rendelkeztek, mert a második vilagháború előtt jártak jó iskolákba. Aztán a szocializmus évei alatt egy faluban élték le az életüket. Utazni nem lehetett. Mégis, fejben nagyon frissek, nyitottak, tájékozottak voltak. Pont a kelet-európaiakra jellemző, hogy egy településre bezárva, pénztelenül is képesek világmegváltó terveket szőni.
Ellenben aki fafadossal elrepül egy másik városba, ott betol egy helyi street food-ot, meg szelfizik egy sort, annak esetleg nem sok gondolat tolong a fejében. Ismerek rengeteg ilyen embert itt Ázsiában. Itt mindenkinek az étterembe járás a szabadidő eltöltésének egyik kedvenc módja. Ez csak annyit jelent, hogy utaznak, esznek, csoportosan, majd mindenki megy haza és semmit se fejlődik szellemileg. Az anyagi lehetőségek tágulása nem hozza automatikusan a szellemi igények növekedését is. Még csak gondolkodásra se késztet, pláne nem ad széles látókört.
A párom ázsiai, nekik ez a normális, hogy utaznak, étterembe mennek mindenütt. Ez a téma mindig, ez a szabadidő eltöltése. Aztán hazamennek és nézik a kosztümös szappanoperát. Ha megkérdezem, hogy mit tapasztaltak itt vagy ott, kizárólag a felszínt karcolják: jó/rossz volt az étel, a LV táskák olcsóbbak, mint máshol, túl meleg volt stb.
Bejárják Európát és miután hazajönnrk ide Ázsiába, én elmondom nekik, hogy mit kellett volna látniuk, meg egy hely miről híres.
Pont emiatt engem már felkértek, hogy egy csoportot (baráti társaság) vezessek majd Európába, mert én annyit mindent tudok. Mondtam nekik, hogy szerintem ez nem jó ötlet, mert ők teljesen más dolgokat élveznek, mint én.
A magyarok közt is vannak tájékozatlan utazók, de itt Ázsiában kb. mindenki az.
Az van, hogy ma már azok is utazhatnak, akik korábban nem engedhették meg maguknak és rájuk hirtelen nem ragad kultúra vagy nyitottság. Ez a fapados turizmus áldása, hogy a selfie stick-kel hadonászó kínai eljut Barcelonába, Prágába meg Velencébe és azt se tudja mit lát. Csak lövi a szelfiket.

desw 2020.08.21. 10:57:36

@Örömhernyó:

"Nagyszüleim nagyon széles látókörrel rendelkeztek, mert a második vilagháború előtt jártak jó iskolákba. Aztán a szocializmus évei alatt egy faluban élték le az életüket. Utazni nem lehetett. Mégis, fejben nagyon frissek, nyitottak, tájékozottak voltak. "

Bocs, de szerintem ez a butaság. Real tárgyakat nem befolyásolja az éppen aktuális ideológia, 3 + 3 = 6 a kommunizmusban is és a kapitalizmusban is, de a többi tantárgynál igencsak az adott időszak szemüvegén keresztül láthatjuk a dolgokat az iskolában. 56 most ellenforradalom vagy forradalom? Mikor mi, ugye? És az ismeretterjesztő filmek is valakinek a szemüvegen keresztül mutatják a dolgokat.

Teljesen más személyesen megtapasztalni a dolgokat, megkóstolni egy ételt, elmenni egy országba és körülnézni, mint tévén nézni vagy az iskolában tanulni róla.

Pl a legelső ázsiai utam előtt baromira féltem a kígyóktól és a skorpióktól, aztán a valóságban rájöttem, hogy azért annyira nem kell beszarni.

Vagy amikor a vietnam barátnőm főzte nekem a marhahúst ananásszal, akkor azon gondolkodtam, hogy miként mondom meg neki, hogy én ezt meg nem eszem, aztán valóságban kiderült, hogy baromi finom kaja.

Szóval aki a személyes megtapasztalás helyett mások véleményére alapozva alkot véleményt, az csak egy birka lesz, semmi több.

riporta 2020.08.21. 10:58:40

“írja a nemrégiben külföldre költözött Zeke egy minapi találkozó kapcsán.“

Külföldre hova??? Lehet hogy csak én vagyok álmos, de nem találtam konkrét országot a bejegyzésben.

tejfel 2020.08.21. 13:21:37

@desw: Egyetértek. Bár nem vagyok klasszikus értelemben vett "expat", csak sima céges alkalmazott és határátkelő, de nem cserélném el ezt az életet semmivel.
Kicsit amolyan "hippilét" ez, de nekem, nekünk megfelel :-)

Hamarosan belépek a negyedik x-be, de eddigi életem során hol a szülőkkel, expat-gyerekként, hol egyedül éltem Németországban, Svédországban, USA-ban kétszer, Angliában. Jelenleg szintén külföldön és a munkám miatt rendszeres az USA, Hollandia, Olaszo., Belgium, Németo., UK utak, de Magyarország mindig, a mai napig is, a bázis.

Távol-Keletre és Afrikába, illetve az Arab országokba még nem sikerült eljutnom, pedig jó lenne - de az "expat-lét" jelenleg nagyon is megfelel, rengeteget tanul, tapasztal így az ember - pedig nem vagyok egy könnyen oldódó típus.

Ja, és gyerekként sem traumatizált a sok idegen közeg - sőt, inkább nagyon is élveztem, meg is határozta a későbbi életem, és hogy mit kerestem ahhoz, hogy teljesnek éljem meg :-)
Emellett rengeteg, életre szóló barátságot kötöttem, van olyan, akivel még az amerikai általános iskola 2. osztálya óta tartjuk a kapcsolatot.

seepheerd 2020.08.21. 16:21:24

Expat lét a sivatagokban... Imádom! :D
pl a szaharában :)
mayree-uh-uh.blogspot.com/2008/05/tft.html

Almandin 2020.08.21. 17:45:55

@Nagy kámpics: Én elégedett lennék a német-svájci "unalmas" léttel. Jó, biztonságos hátteret biztosít. Izgalmas életre úgy is van lehetőség: lehet utazni egzotikus országokba, extrémsportolni, stb., ha valakinek arra van kedve.

Almandin 2020.08.21. 17:46:20

@Örömhernyó: Valószínűleg a diplomatáknál nagyon erős lehet a megfelelési kényszer, ami megakadályozza, hogy önmagukat adják ezekben az élethelyzetekben, másrészt sokuknál simulékonyság is kialakulhat egyfajta foglalkozási ártalomként. Kissé paranoiásak is lehetnek, mert erős kémtevékenység is zajlik ezekben a körökben, elég nagy százalékuk titkosügynök is egyben, meg külsősöket is rájuk állítanak nem ritkán. Ezért vigyázni kell a szájukra, ez is oka lehet annak, hogy mélyebb témákról nem beszélgetnek.

Alick 2020.08.21. 17:47:16

@desw:
"Neked nem kell külső inger és változás, megy minden belülről, ugye?"

Az introvertáltak és különösen az antiszoc verzió ezt a kérdést máshogy fogja fel.
Van ilyen barátom, a tengerpartra csak akkor megy le (reggel), ha többszáz méteres körzetben nincs más és egyedül békaemberkedik a vízben.
Pár óra múltán visszamegy a szállásra és utána jórészt olvas, napozik, netezik.

Annyiban megértem, hogy én is várom már azt a technikai előrelépést, hogy a szokásos külföldi látnivalókat izzadt tolongás nélkül, a saját otthoni élethű VR rendszeremben tudjam megcsodálni.
:)

Alick 2020.08.21. 17:47:45

@desw: "Teljesen más személyesen megtapasztalni a dolgokat, megkóstolni egy ételt, elmenni egy országba és körülnézni"

Igen, de a szokásos bejáratott turizmusok keresztül ez ma már nem nagy dolog - jó 100 éve még az volt.

Ma inkább az az igazi markáns, testet-lelket formáló tapasztalat, ha pl. valaki Pekingből Teheránig bringázik az egykori Selyemúton:

www.youtube.com/watch?v=7syO-mg_yOQ

vagy éppen átkajakozza az Atlanti-óceánt.

Platonica 2020.08.21. 18:01:33

@fhdgy: Majd olvasd ujra, ha jobban toppon leszel. Az altalad idezett resz konkretan arra a parocskara vonatkozik, aki szerint Nemetorszag uncsi, Svajc uncsi, Afrika uncsi...stb, es EZERT allnak tovabb par evente. Szo nem volt vilagmegvalto v epp atlagos expatokrol, csak egy olyan hazasparrol, aki latszolag sehol sem talalja a helyet, mert mindenutt unalmas.
@desw: Hehe, es me'g en itelkezem...
Amugy erdekes az allaspontod, mert eloszor leszukited a 'normal eletet' a Maslow-i piramis legalso szintjere, aztan kijelented, hogy az utazgatas is hozzatartozik. Lehet, h az en velemeny 'faek egyszerusegu', de legalabb nem keveredem ellentmondasba sajat magammal:-x A kf-i utazgatas nem a hetkoznapjaim resze, de evente 2x-3x hazalatogatok, ill. 1x elmegyek nyaralni. Neha a ketto egybeesik.

SzZoole 2020.08.21. 18:53:46

@Platonica: de hiszen ahol ti laktok az minden nap egy holiday, legalábbis nekem :-))

desw 2020.08.21. 19:25:09

@Platonica:

"Amugy erdekes az allaspontod, mert eloszor leszukited a 'normal eletet' a Maslow-i piramis legalso szintjere, aztan kijelented, hogy az utazgatas is hozzatartozik."

Nem szűkítettem le semmit, ezek kérdések voltak.

"Lehet, h az en velemeny 'faek egyszerusegu', de legalabb nem keveredem ellentmondasba sajat magammal:-x"

Nincs itt semmi ellentmondás, csak behúztalak a csőbe. :DDD

És ezek szerint a szürke hétköznapokat ti is feldobjátok néha egy mozival, egy étteremmel, egy kirándulással, . . .

És az évi egy nyaralás nálad még belefér a "normál" keretek közé, de az évi két nyaralás már nem, és lesajnálod azt, aki szeret utazni, mert biztos azért utazik, mert szar az élete.

A véleményemet tartom: ez totál primitív gondolkodás

Te 15 éve ugyanabban a faluban élsz és gondolom jól érzed magad, én megőrülnék ettől. Akkor te most jobb vagy nálam? Vagy én vagyok jobb nálad? Lófaszt! Csak mások vagyunk, más "normál" szinttel. Pont.

desw 2020.08.21. 19:25:13

@Alick:

"Igen, de a szokásos bejáratott turizmusok keresztül ez ma már nem nagy dolog - jó 100 éve még az volt."

Nemcsak az út nehézsége adja a szélesebb látókört, hanem a más környezet is. Másik ország => más szokások, ételek, italok

Alick 2020.08.21. 21:14:06

@desw: A kérdés az, hogy a turista pl. távolkeleten megmarad-e a nyugati vendégeknek kiépült infrastrukturában vagy elcsatangol az őslakosok közé szocializálódni... akár gyalog, sátrazva.
Aki külföldön is mekibe jár, az magára vessen...

desw 2020.08.21. 22:30:06

@Alick:

Ebben tökéletesen egyetértünk.

Meg 1-2 hét nyaralás alatt ritkán történik rendkívüli esemény, de 1-2 év alatt szinte biztos lesz vmi.

Azért nem is értem azokat, akik az expatokat szidják, hisz ők éveket töltenek 1-1 helyen, így ha maguktól nem is akarnák, de rákényszerülnek arra, hogy jobban megismerjük az adott országot, a helyi szokásokat, az embereket, az ételeket, . . .

Nekem is volt pl Malájziában motorbalesetem, vagy Vietnámban csomószor kifogyott a benzin a motorból, aztán rájöttem, hogy milyen kedvesek és segítőkészek ott az emberek (és nem, nem a pénzért csinálták).

Platonica 2020.08.22. 14:40:26

@SzZoole: Hat igen, ez is egy szempont:-) De fuggetlenul a hely foldrajzi es egyeb adottsagaitol is jol erezzuk magunkat, a csaladunk harmonikus, munkankat szeretjuk, az az elet, amit kialakitottunk, megtarto ereju.

@desw: Es en vagyok primitiv gondolkodasu:-x
Tenyleg masok a normaink, ebben maximalisan egyeterthetunk lezaraskeppen.

SzZoole 2020.08.22. 15:46:28

@Platonica: hasonlóan gondolkodunk :-))

10 éve még mi is jól éreztük magunkat Edgware -ben. Egy csendes zsákutcában laktunk szinte a központban. A feleségem munkahelye kb 2 perc sétára volt.

Aztán most 7 éve kiljebb költöztünk Hemel Hempstead-be. Itt is egy csendes helyen lakunk a város egy frekventált kertvárosi övezetében.

Az én munkahelyen 5 percre van a házúnktól a feleségemet 20 percre :-)

De szándékukban áll mégkintebb menni, véglegesen. A cég aminek dolgozok Plymouth-ban is van kirendeltsége, szóval jó esélyünk van arrafelé házat nézni ha ott át tudnak venni idővel :-)

Ne foglalkozz azzal trollal, csak provokál, tedd ignorra, hunglisül :-)))

2020.08.22. 17:13:04

@desw:

"És az évi egy nyaralás nálad még belefér a "normál" keretek közé, de az évi két nyaralás már nem, és lesajnálod azt, aki szeret utazni, mert biztos azért utazik, mert szar az élete.

A véleményemet tartom: ez totál primitív gondolkodás"

Írod @Platonica: -nak. Szerintem kicsit kiforgatod, amit mond, vagy legalábbis el vagy tökélve, hogy ne értsd.

Ez nyilván nem kétállású kapcsoló, és ilyet ő sem írt, hogy évi két nyaralás még belefér, három már baj. Ez nyilván egy skála, és hogy középen mi van, azt majd mindenki eldönti saját magáról a saját önismeretével, de a szélső értékeket felismeri az ember.

Én mindig úgy gondolok magamban az utazásra, mint a hétvégére. Van a kultúránkban, ugye, ez a dolog, hogy az ember alig várja a hétvégét, csomó vicc meg mém van belőle, meg egyébként is, ez teljesen átlagos dolog, ha körbenézünk magunk körül, hogy az ember csak a hétvégétől várja a kis örömét.

Mármost ha valaki ezt csinálja (és a többség csinálja), annak szar az élete, szarok a hétköznapjai, az végülis az élete 5/7-ét már elengedte, már megtört, elfogadta, hogy az nyomorúságos. Egyébként nehéz dolog ezzel szembenézni, egy csomóan tagadásban is vannak, nem is értenék, ha olvasnák ezt a mondatot, amit most írok.
De ez rettenetes egy dolog, az átlagember élete teljes horror. Gondoljátok csak el, nincs olyan, hogy megismerjük lakótelepi Józsi meg külvárosi Anna életét, és egyszercsak úgy érezzük, hogy ááá, igen, de szívesen lennék a helyükben. Nem lennénk, mert ez az élet nem jó.

És fontos leszögezni, hogy én nem lenézően beszélek erről, hanem maxi együttérzéssel, mert nem csak az ő életük szar, hanem az élet úgy általában: úgy van összerakva, hogy ellenünk dolgozik, hogy ne legyen benne boldogság, meg ingerek, meg önfeledtség. Mind ugyanabban a fostengerben fuldoklunk, én ezt nem lenézem, én ezzel együttérzek.

És én személyesen a saját életemben komolyan küzdök, hogy úgy alakítsam a körülményeimet, de a kis mindsetemet is, hogy amikor másnak beszélek róla, ne kelljen mind a kettőnknek elsírnia magát.

És a saját kis mindsetünk nem megkerülhető, egy csomó-csomó embert látni, aki próbálkozik mindenfélével, hogy valami kis boldogsága legyen: partizni jár, binge drinkingel, idegenekkel párosodik, drogokat vagy túl sok alkoholt fogyaszt, és hohó, utazik. Ebben a listában van olyan, amivel magam is próbálkoztam, úh saját tapasztalat, hogy komplett zsákutca. Az életedbe nem lehet kívülről betölteni a boldogságot, ha fejreállsz, akkor se.

És ezek sem kétállású kapcsolók, és nem lehet rábökni, hogy pontosan hol csúszik el a dolog, de a szélső értékeket megismered: amikor találkozol valakivel (akár fiú, akár lány), aki minden hétvégén részeg és idegenekkel b.szik, arról azonnal tudod, hogy az ő élete ettől nem jobb lesz, hanem rosszabb, és hogy súlyos problémák vannak a fejében, és az élete minden egyes pici területén. Hogy hol a határ, vagy hogy van-e konkrét határ? Nem tudom.

2020.08.22. 17:13:52

@desw:

Az utazás az tök ugyanez. Te ott, ahol laksz, biztos látod ezeket a dk-ázsiai körúton lévő backpacker hordákat az üres kis tekintetükkel, és ha már fentebb birkáztál egyet, ugye, ezek is mennek egymás lábnyomában a 10-must-see-things listáikkal a kezükben, és látszik, hogy egyáltalán semmi boldogságuk nincs a saját életükben, és azt képzelik, hogy ha elmennek még egy öbölbe, meg megnéznek még egy templomot, meg pároznak még egy részeg hollanddal, akkor attól majd jobb lesz. Nem lesz jobb, ez csak egy csomó-csomó elveszett ember. Meg, ugye, akik a caminóra járnak megvilágosodni, jaj, mamám, ebbe már ne is menjünk bele, mert sírva fakadunk tényleg.

Szerintem ez abszolút igenis van, hogy az emberek azért utaznak, mert az életük szar. És ahogy nincsenek boldog iszákosok, boldog drogosok meg boldog dagadtak, egyre inkább hajlok rá, hogy azt higgyem, boldog világutazók sincsenek. Ha valaki ebbe az életbe beleragad, annak oka van, én bátorítalak, hogy beszélgess 15-20-25 éve bolyongó emberekkel, szerintem nem a kiegyensúlyozottság meg a boldogság árad belőlük. És különösen, amit feljebb @Alick: írt:

"Ma inkább az az igazi markáns, testet-lelket formáló tapasztalat, ha pl. valaki Pekingből Teheránig bringázik az egykori Selyemúton, vagy éppen átkajakozza az Atlanti-óceánt."

Hát, nem értek egyet. Ezekből árad az erőlködés, hogy mindenáron valamiféle Jelentést (nagy J-vel) próbálnak beszuszakolni az életükbe, mert amúgy üres. És egyébként ezeket nem is olyan jó csinálni, nem olyan kellemes élmények. Nem akarom azt mondani, hogy igenis minden egyes ember, aki ilyet csinál, az mentális problémákkal küszködik, de a nagyobbik részük valószínűleg igen. Ha az köti le az életed, hogy elmenj _máshova, hogy bizonyítsd magadnak _azt (valamit, akármit, bármit), pláne ilyen bibliai arányokkal, hogy nézzétek, átvágok a sivatagon, mert a túloldalt van az ígéret földje; hát, nem barátom, nincs ott. Ha az antarktisz (vagy az andok, vagy szibéria, tök mindegy) átgyaloglásától várod, hogy az életed jobb legyen, akkor spórold meg magadnak az utat, mert nem lesz jobb. És nagyon furán érzem magam, hogy ezt nekem kell kimondani, és te magadtól nem látod, de nem lesz. Ez ennyi. Sajnálom. Köszönjük, hogy velünk játszott.

--

Bocsánat, kicsit elkalandoztam. De akkor visszatérve konkrétan a svájci-német házaspárra, akikről beszéltem, és ahonnan ez a beszélgetés indult, szerintem az példájuk nyilván egy szélső érték, és platonicának igaza van: akármit is hiányolnak az életükből, nem fogjak megtalálni üzbegisztánban/hondurasban/akárhol. Nem kifelé kellene fordulniuk, hanem befelé, és ők inkább elrettentő példa, én ezzel valószínűleg egyetértek.

Bocs a terjedelemért.

Örömhernyó 2020.08.22. 18:20:50

@desw: "a többi tantárgynál igencsak az adott időszak szemüvegén keresztül láthatjuk a dolgokat az iskolában"

Látod, ez veled a baj, hogy azt hiszed, hogy az ember az iskolában tanul meg mindent, pedig nagyon nem és főleg látásmódot, nyitottságot nem. Én a Kádár-korban születtem. Apám még Horthy alatt, anyám Rákosi idején. Nagyszüleim Ferenc József és IV. Károly uralkodása alatt. Szerinted én az iskolában szedtem magamra mindent? LOL
Ja, dédnagyapám német egyetemeken tanult, mert tehetséges volt, picit nyitottabbak voltak az emberek, mint ma azok, akiknek az a nagy szám, hogy kígyó van az alkoholos üvegben Ázsiában meg olajban sült szöcskét esznek. Jaj de nyitott dolog! Ez megintcsak a felszín kapargatása. Pont ilyen az ázsiai ismerőseim zöme, akik utaznak évente háromszor külföldre, majd szelfikkel éd kajafotókkal feltöltekezve jönnek vissza. Budapestről annyit tudtak mondani, hogy nagyon olcsó, de nem szép (Csehország és Ausztria mellett volt nekik a programban). Magyar emberrel nem is beszéltek kivéve akik kiszolgáltak őket. Semmit se tudtak meg Magyarországról. Elbeszélgettem utána az egyik mérnök ismerősömmel, aki azért kicsit értelmesebb, azt se tudtak mennyiből él egy magyar melós.
Én mondjuk Magyarországon kívül még 4 országban éltem (értsd munkaviszonyom vagy egyetemi hallgatói jogviszonyom volt és pénzt kerestem). Azóta tudom, hogy egy országot nem lehet turistáskodva megismerni. Akkor se, ha a turistáskodás egy évig tart.

Örömhernyó 2020.08.22. 18:20:54

@Almandin: Nem diplomatákról, hanem sima expatokról beszéltem. Nyugaton kifejlesztenek egy ilyen képességet az emberek, hogy akár small talk vagy akár egy órán át tartó beszélgetés során is csak pozitív dolgokat hozzanak szóba. Aki valami problémájával hozakodik elő, az buzz kill. Eleve mondjuk Amerikában tapasztaltam, hogy mindenki nagy bro meg haver, sőt friend, de valójában nagyon is megvannak a határok.

Platonica 2020.08.24. 08:59:56

@SzZoole: Akkor sok sikert a tavolabbi tervek megvalositasahoz!

@Nagy kámpics: Ezek szerint azert lehetett erteni, amit irtam hehe... Szegeny topiktarsnak valoszinuleg akaratlanul a tyukszemere leptem, azert a vagdalkozas, kiforgatas.
Igen, ilyesmi fogalmazodott meg bennem, amiket leirtal pl a TGIF jelenseg kapcsan. Ahogy nem tul jo, ha _ket holiday kozt_ eppen csak tulelunk, atvonszoljuk magunkat, igaz ez a hetvegekre is. Es itt tok mindegy, hany nyaralas kell vkinek per ev.
En egyebkent me'g azt sem mondanam, hogy ha vki varja a hetveget, az azt jelenti, biztos tok rossz az elete. A hetvege lehet egy elfoglalt anya/apa/nagyszulo szamara a csaladnak (vagy kellemes hobbinak, kikapcsolodasnak) szentelt ido, stb. Viszont, ha maga a 'munkahet' egy sivar, oromtelen vmi, ami alol a weekend egy 'megvaltas', azert mar felmerulnek kerdojelek. (Tolem amugy a 'work hard, play hard' motto is eleg tavol all, de ez mar - reszben - egy masik tema:-)

kardio1 2020.08.24. 13:18:03

@desw: alaposan félreértelmezed Platonicát. Az expat lét, azoknál, akik mindig új helyre vándorolnak, mert sehol sincsenek otthon (nem minden expat ilyen) egészen más téma, mint az, hogy szeret-e valaki utazni, vagy étterembe menni. Illetve, ha vki mindig utazik, az sincs soha otthon.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása