oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. február 16. 06:30,  „Munkásokat akartunk, de érző emberek jöttek” 48 komment

2020. február 16. 06:30 Határátkelő

„Munkásokat akartunk, de érző emberek jöttek”

A Ruhr-vidék még Németországon belül is különleges egység. Rengetegen élnek itt, régen a nehézipar, a bányászat vonzotta a rengeteg bevándorlót. Ma már nem nagyon van nehézipar, a bányákat rég bezárták, de a határátkelők maradtak és jönnek ma is. Bolgárok, románok, magyarok próbálnak az otthoninál jobb, színvonalasabb életet élni, ami aztán vagy sikerül nekik vagy nem.

cim_266.jpg

A következő egy-két hétben több posztban is tervezek foglalkozni a Ruhr-vidékkel, az ott élő magyarokkal (és nem magyarokkal), mert ahhoz képest, hogy mennyire messze van, sok határátkelő él ott.

A számokba majd később mennék bele, elöljáróban csak annyit, hogy például a nagyjából félmilliós Dortmundban 10 ezer (!!) román és bolgár él. Emésztgessük kicsit: ez csak Dortmund és csak a bolgárok és románok száma.

Mivel a régió hagyományosan az európai (pláne, ha a törököket is ide vesszük) bevándorlók egyik fontos célpontja, érdemes kicsit visszatekinteni a történelemre, különösen azért, mert alapjaiban határozza meg azt is, hogyan állnak hozzá a helyiek a most érkező határátkelőkhöz.

A Ruhr-vidék (sokan vitatkoznak azon, hogy földrajzi értelemben létezik-e ilyen egyáltalán, vagy inkább csak az emberek fejében, de mi maradjunk abban, hogy létezik) 50 városában 5 millió ember él, ami ugye fél Magyarország.

banyaszsisak.jpg

Történelmileg úgy alakult, hogy a régió az iparosodás, főleg a nehézipar egyik európai központja volt, nagyon jelentős bányászattal és acéliparral (az utolsó szénbányát egyébként 2018-ban zárták be, ami elég kemény változás ahhoz képest, hogy az 1950-es évek végén még több mint félmillió ember élt ebből).

szenbanyasz_tudeje.jpgEz nem más, mint egy szénbányász tüdeje...

Az első nagy hullám: a lengyelek

Az első nagy bevándorlási hullám valamikor a 19. század második felében érkezett, főleg lengyelek kerestek és találtak itt munkát. Tömeges megjelenésük egy idő után gondot okozott, elsősorban azért, mert egymás között, a templomokban lengyelül beszéltek, amit a németek nem értettek, ezért idegenkedtek tőlük.

lengyel_templom.jpg

A nagyságrendek érzékeltetésére érdemes megemlíteni néhány számot is: 1910 körül a Ruhr-vidék minden hatodik (!) lakosa lengyel volt, a bányászok között pedig minden harmadik. Ők jellemzően Mazuriából (ez Lengyelország Poroszország által elfoglalt része) és Felső-Sziléziából érkeztek.

Az I. világháború kirobbanásakor, 1914-ben már körülbelül 1000 lengyel klub és szövetség működött a térségben, és politikai szempontból is próbálták önszerveződni, ami viszont már nem tetszett a porosz / német hatóságoknak.

lengyel_nevek.jpgSorakoznak egymás alatt a lengyel nevek

A német kormány részéről az volt a reakció, hogy elkezdtek nyomást gyakorolni a lengyelekre, hogy németesedjenek el, például aki feljebb akart jutni a munkahelyén, annak német nevet kellett felvenni.

Aztán az I. világháború után, a második Lengyel Köztársaság megalakulása után egyharmaduk hazatért, másik harmaduk tovább állt Belgium, Franciaország felé, a maradék pedig asszimilálódott.

lengyel_ujsag.jpgA lengyeleknek természetesen saját újságuk is volt

Amikor nem sokkal később, az 1930-as években Lengyelország egy részét elfoglalta a Szovjetunió, azokat engedték csak kivándorolni, akik igazolni tudták valahogyan a kapcsolatukat Németországhoz.

Egy fotó története

csaladi_foto.jpg

A képen látható család Felső-Sziléziából érkezett a Ruhr-vidékre. (A fotót az egyébként egészen káprázatos Ruhr Múzeumban lehet megtekinteni /a posztban látható fotók is ott készültek/, ahol lenyűgöző kiállítás mutatja be a régió történelmét és a határátkelők hatását az ottani gazdaságra.)

Az adományozó dédnagyapja az 1890-es évektől dolgozott a Ruhr-vidék több városában, két lánya, Alwina (a totón balra) és Paula Bochumban születtek. A családban három nyelven beszéltek, lengyelül, németül és oroszul.

A család 1909-ben tért vissza Lengyelország oroszok által megszállt részére, ahonnan a lengyel szakszervezeti mozgalmat, a Szolidaritást támogató unoka, Michael Grabe 1981-ben menekült el az NSZK-ba, ahol a család múltjának köszönhetően állampolgárságot kapott, ma is a Ruhr-vidéken él.

muzeum_cikk.jpg

muzeum_cikk_2.jpgA múzeum hihetetlenül ki van találva, egészen lenyűgöző hely

A második hullám: olaszok, görögök, majd törökök

A II. világháborút követően újabb bevándorlóhullám érkezett a régióba, ám ezúttal már Dél-Európa felől jöttek olaszok, görögök, portugálok, majd az 1960-as évektől a török vendégmunkások.

Róluk (főleg a törökökről) a németek azt gondolták, a munka végeztével, amikor már sikerült egy kis pénzt összeszedni, majd hazamennek Törökországba. Ezért nevezték őket vendégmunkásoknak – ám nagyot tévedtek.

agy_5.jpgA körülmények nem voltak ideálisak

„Munkásokat akartunk, de érző emberek jöttek” - nagyjából ezzel a mondattal lehetne a múzeum egyik munkatársa szerint összefoglalni azt, milyen lehetett az, amikor a németek rádöbbentek, a bevándorlók nem gépek, hanem érzésekkel, célokkal rendelkező emberek, akik jó eséllyel otthonra találnak náluk és eszük ágában sincs hazamenni.

banyaszlampa.jpg

Érdekes csavar az is, hogy nem csak a németek gondolták úgy, hogy a török vendégmunkások hazamennek majd, hanem nagyon sokan maguk a törökök közül is. Mi több, még ma is sokan vélik úgy, hogy a törökök csak vendégek Németországban és haza kellene térniük, ami társadalmi problémát jelent.

Török háttérrel ugyanis még ma is gondot jelenthet például lakást bérelni, hogy csak egy példát említsek – majd minderre a feszültségre jött még a 2015-ös menekültválság.

torokok.jpgA múzeumban fotókon is bemutatják a török közösség életét

A harmadik hullám: bevándorlás az uniós tagállamokból

A bevándorlás harmadik nagy hulláma az Európai Unió keleti bővítése után érkezett. Amikor megnyílt a német munkaerőpiac például a magyarok előtt, akkor rengetegen indultak el, az igazi nagy beáramlás azonban akkor kezdődött, amikor a románok és a bolgárok is jöhettek.

Az uniós tagállamokból érkező bevándorlók kevésbé tűnnek ki a németek közül, így talán ilyen szempontból kisebb problémát jelentenek – más szempontból nagyobbat, ez viszont már egy másik poszt témája lesz.

Az együttélést ugyanakkor a múzeum vezetői szerint segíti az is, hogy ez a régió hagyományosan rengeteg bevándorlót fogad be, azaz a helyiek megtanultak együtt élni a külföldről érkezőkkel. (A múzeumba a Friedrich-Ebert-Stiftungnak köszönhetően jutottam el.)

Ugyanakkor ezzel együtt is léteznek a párhuzamos társadalmak (például Dortmund Nordstadt negyedében, ahol szinte csak bevándorlók élnek és melyről a napokban már beszámoltam egy posztban – itt olvasható el, de érdemes meghallgatni az egyik ott dolgozó magyarral készített beszélgetést is), melyek néha kifejezetten komoly gondot jelentenek.

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.  

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9915476024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabors 2020.02.16. 06:55:45

Na azok a "rohadt" lengyelek, olaszok, görögök, portugálok, majd torokok elvettek a nemtek munkajat .... hogy nem szegyellik magukat ....

Bredpitt Monika 2020.02.16. 08:21:04

@gabors: "azok a rohadt nemetek"......

A poszthoz kapcsolodva, erdekes tema ez nagyon, most elovettem a polcrol Thomas Sowell Ethnic America c konyvet amiben az ir, nemet, zsido, olasz, kinai, japan, puerto ricoi, mexikoi es fekete bevandorlok eleterol , beilleszkedeserol szol.

gabors 2020.02.16. 08:26:23

@Bredpitt Monika: es mit talaltal ??? elore szolok a nemetek vannak siman alapbol a legtobben ....

amugy a feketek "tobbsege" nem bevandorolt azokat "hoztak" vagy "vittek" fuggoen attol hogy most Te honnan nezed ...

Bredpitt Monika 2020.02.16. 08:35:24

@gabors: mi van, nem birsz aludni....kozben elszallt egy hozzaszolas....ujra nekiugrom

Bredpitt Monika 2020.02.16. 08:43:28

@gabors: sok mindent talalok, de ami most szembe jott ...
az elso vilaghaboru kezdetekor egy eros nemet ellenes propaganda kezdodott. ...

A nemet nyelv oktatasat beszuntettek a kozoktatasban, Wagner naszdalat nem jatszottak eskuvokon, lekerultek a konyvtarak polcairol a nemet szerzok konyvei, bojkott indult az olvasok es a terjesztok reszerol a nemet-amerikai lapok ellen es az erdekesseg kedveert a Hun jelzot aggattak a nemetekre (a szerzo megjegyzese: ambat a hunok nem nemet eredetuek voltak..haha)

Bredpitt Monika 2020.02.16. 08:57:34

@gabors: ha mar a feketeket emlited..

A szerzo azt irja, hogy a fordulopont a masodik vilaghaboru alatt kovetkezett be, amikor emberhiany volt mind a civilek kozt, mind a hadsrregben..

Az elso fekete tengereszeket 1942 ben Kezdtek Kepezni ...

Erdekes, amit Truman rol ir, aki a sajat megvalasztasat tette kockara,es a sajat partjat is megosztotta azzal, hogy a feketek jogairol nyiltan beszelt....

Ilyenkor lehet mondani: a tortenelem ismetli onmagat..

Din Serpahis 2020.02.16. 10:29:43

Ezt a török vendégmunkás dolgot sose értettem, merthogy a törökök sok mindent szeretnek csinálni, de dolgozni nemigen.

nyuszigonosz 2020.02.16. 11:07:41

@Din Serpahis: A török - akkor vendégmunkások - Németországba 1961 és 1973 között jöttek.
És dolgoztak. Sokat. Az akkori munkásokra bizony nem lehetett még véletlenül sem mondani, hogy nem szeretnének dolgozni.

És most sem lehet azt mondani, hogy mert valaki török, na akkor az nem szeret dolgozni.
Mint mindenhol, így a törökök között is vannak léhütök, ingyenélök, semmittevök és bünözök.
De nem ez az általános.

Golf2 2020.02.16. 14:15:51

@nyuszigonosz: Nem általános, de sokkal jobban jellemző.

Csodabogár 2020.02.16. 14:17:22

@Bredpitt Monika: Biztos az első világháboruról van szó? Nekem valahogy az nem logikus. A második, Hitler, na akkor teljesen érthető.

Csodabogár 2020.02.16. 14:19:47

@Golf2: Hány török vendégmunkást ismersz? Ezek az általánosítások rettenetesek!

gabors 2020.02.16. 15:07:10

most kezdi a felcsuti patkany !!

gabors 2020.02.16. 15:08:57

ugy tunik HAJRA TIRANON !! a volt kommunista KISZ titkar szotagolva adja elo mint a regi "szep" idokben ... de jo

gabors 2020.02.16. 15:10:38

szoljon mar valaki vikinek hogy NEM volt olyan hogy magyarorszag !!! Magyarorszagy Trianonnal kezdodott !! mohacs ota NEM VOLT ilyen ...

gabors 2020.02.16. 15:18:37

felszamoltuk az ingyenelest !! ??

viki te mi faszt csinalsz a a focistak IS igyenelok !!!

gabors 2020.02.16. 15:23:59

a liberalis nem mas mint diplomas kommunista ...

ORBAN ...

gabors 2020.02.16. 15:32:02

most hallom hogy a ciganyok Orban vezetesevel (szemelyes ugye) hogy bealltak a munka vilagaba ... kemenyen dolgoznak a viktorral egyutt

gabors 2020.02.16. 15:33:31

most hallom hogy lova is van a Viktornak .... de nem akarja dicserni

gabors 2020.02.16. 15:39:20

ez jobb mint barmelyik MKP kozvetites !!

gabors 2020.02.16. 15:44:48

riado van ... !! koszi vitki !!!

Shanarey 2020.02.16. 16:33:02

@gabors:

Én, nem is néznék ilyent a helyedben, mert csak vérnyomás emelőnek jó, ez a sok hazudozás és csúsztatás, amit ő évértékelőnek mond, és jövőre szóló kormányprogramnak. Nem beszélve az állandó migránsoszásról, és arról, hogy aki olyan hülye hogy legálisan akar belépni Magyarországra, azt is visszautasítják, ilyen olyan indokokkal. Nem beszélve a fő riogatókról, akik állandóan arról beszélnek hogy "gyülekeznek, tolonganak" a kerítésnél a migránsok stb,. S a fele sem igaz. Tény mindig van pár aki be akar lógni, de hol nincs ilyen?

Csodabogár 2020.02.16. 16:55:26

@Shanarey: Azt se tudtam, hogy van, pedig itt vagyok helyben. Gondolom Trump dumájától is jól fel tudja húzni magát az ember, de azt se nézzük hallgatjuk.
Van sok más érdekesebb és jobb elfoglaltság mint ezeket nézni és hallgatni.

Shanarey 2020.02.16. 17:13:12

@Csodabogár:

Pontosan. Én is inkább egy vasárnapi ebédre mentem az anyukámmal együtt.

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2020.02.16. 18:22:16

@Shanarey:

Teljesen korrekt évértékelő volt, Orbán jókat mondott.

@Din Serpahis:

Szerintem a kelet európainál kevés lelkesebb dolgozó van. Mármint ha pénzt szagol. Mert akkor állat módra képes dolgozni.

Állítólag a 80 as években az NSZKban dolgozó magyarokat is úgy kellett leállítaniuk a németeknek, hogy vegyenek vissza a tempóból mert annyira lelkesek voltak a pénz miatt....

Golf2 2020.02.16. 18:50:11

@Csodabogár: És te hány törököt ismersz hogy nem hiszed el?

Csodabogár 2020.02.16. 19:03:59

Külföldön voltam kórházban személyzeti osztályon, találkoztam néhánnyal. Személyes ismeretségi körömben csak egy volt, de már meghalt. Sok pénze volt, nyugaton élt és nem örökölt.

gabors 2020.02.16. 19:49:49

@Shanarey: "mert csak vérnyomás emelőnek jó,"

bevettem reggel a bogyot es igy hetvegen amugy is jo ha valami emeli a vernyomast ...

azert komolyan ez kb 1984 eloben volt

gabors 2020.02.16. 19:54:57

@Horthy Miklós cselédje: "Teljesen korrekt évértékelő volt, Orbán jókat mondott.
"

igen ???

mondjad mar pontosan azert hogy mi volt jo ...

peldaul NEM volt magyarorszag 1917-18 ban vagyis NEM MAGYAROSZAGOT szedtek szet trianonban ... peldaul ...

ja votl soros is

mef volt brusszel .. is ... gondolom az is jo volt

DE arrol egy arva szo nem volt HINTA hogy a te fajtaddal mi lesz 5 10 15 ev mulva ..... mert lesznek hozzad hasonlo oregedot semmit sem tudo senkik 10 20 30 ev mulva mikor mar Viki halott .. akkor mi lesz ???

Vaszilics Fedor Emánuel 2020.02.16. 21:04:37

@Din Serpahis: Én azt hallottam – de tényleg csak hallottam, nem garantálom hogy igaz, keveset jártam Németországban, akkor is csak turistaként – hogy a 60-as, 70-es években vendégmunkásként érkező törökökkel nem volt semmi gond. Ők még a törökországi nyomorból jöttek, örültek neki hogy kiszabadultak onnan, és tényleg szorgalmasan dolgoztak. Még legalacsonyabban fizetett német munka is valóságos luxuskörülményeket teremtett a számokra ahhoz képest amit megszoktak. Eredetileg tényleg vendégmunkásnak mentek ki, de amint látták a különbséget Törökország és az NSZK között, nyilván nem akartak hazamenni többé. De ezzel sem volt gond, ezek integrálódtak, eszük ágában sem volt Törökországot csinálni az NSZK-ból, hiszen tudták milyen Törökország.

A már ott született gyermekeikkel van a gond, akik születésük óta német állampolgárok, viszont azt érzékelik, hogy mennyivel szegényebb körülmények között élnek mint az "őslakos" németek. Mert ez nekik szegénység, ők német mércével mérnek, legtöbbjük sosem látta Törökországot , nincs is semmi kötődésük felé, viszont németországban sem érzik jól magukat, ezért radikalizálódnak. Felfedezik maguknak a nyugati SJW hisztit, és rasszizmussal vádaskodnak, kiváltságokat, kvótákat, segélyeket követelnek, sokan közülük pedig az iszlám radikalizmus felé fordulnak.

Azt hallottam – ezt is csak hallottam, még turistaként sem jártam ott soha – hogy Franciaországban a 60-as 70-es években a volt gyarmatokról betelepült arabok már kint született gyermekeivel ugyanez a helyzet.

Muhammad Balfas 2020.02.16. 21:04:52

Elképzelem , ahogy a Bihácson őrjöngő csürhét Németországba érkezve berakják egy szénbányába dolgozni.. Szürreális kép.. Szinte elképzelhetetlen..:)

Hari Seldon 2 2020.02.16. 21:34:56

@Bredpitt Monika:
"A nemet nyelv oktatasat beszuntettek a kozoktatasban, Wagner naszdalat nem jatszottak eskuvokon"

Bocs, hogy csak most szólok de, ha arra a legismertebb nászindulóra gondolsz amit legtöbbször játszanak akkor azt Mendelssohn szerezte. A szentivánéji álom darab része.

Der Piefke 2020.02.16. 21:49:34

"Ma már nem nagyon van nehézipar..." - erről szólni kéne pl. a Thissen-Kruppnak is, merthogy ők javában termelnek!:)))

"...a bányákat rég bezárták": ez a "rég" csupán 2019. októberében volt, ui, akkor zárták be az utolsó Ruhr-vidéki mélyművelésű bányát.

Megjegyzem: külszíni fejtések ma is üzemelnek bőven - márpedig azok is bányák.

...És egy személyes szál: a belgyógyászati osztályon, ahol a feleslgem főorvos, a "Chefarzt" (osztályvezető főorvos) egy törrök orvos, akinek az apja segédmunkásként érkezett a Ruhr-vidékre. Az illető kiváló orvos és nagyszerű főnök, nagyon jó szervező is.

Herr Géza 2020.02.16. 22:09:24

@Der Piefke: “ Ma már nem nagyon van nehézipar..." - erről szólni kéne pl. a Thissen-Kruppnak is, merthogy ők javában termelnek!:)))” Igaz, bár a Thyssenkrupp is (ez ma a helyes nevük) egyre inkább fordul át a feldolgozóipar és a szolgáltatás felé. Csak érdekességképpen a konszern CEO-ja egy hölgy, Martina Merz.

Csodabogár 2020.02.16. 23:05:24

@Vaszilics Fedor Emánuel: A második bekezdéssel nagyon mellé fogtál, de nincs kedvem ma már vitatkozni.

Csodabogár 2020.02.16. 23:08:43

@Hari Seldon 2: Na jó, hol az egyiket játszák, hol a másikat. Zsidótörvnyek idején, nyilván Mendelsohnt nem játszották. Ma ha egyáltalán, akkor szabadon választott.

Lynxxnyl 2020.02.16. 23:12:51

@Vaszilics Fedor Emánuel: "De ezzel sem volt gond, ezek integrálódtak" -- na ez igy ebben a formaban nem igaz. Nem integralodtak, mert nem is volt lehetoseguk ra. Dolgoztak, mint a guzu, de az integralodasukat nem segitette semmi elo, erre iranyulo program nem is volt, hiszen azt vartak, hogy majd szepen hazamennek. Csakhogy ok ehelyett hoztak magukkal a csaladjukat, amire szinten nem volt megfelelo szabalyozas akkor, hiszen nem szamitottak erre a nemetek (es az osztrakok se).

2020.02.16. 23:51:45

Én egyszer jártam Essenben pár hétre, egyszer meg Dortmundban voltam pár napot. Egyik sem fogott meg, Dortmundban feltűnően sok a román cigány bizonyos csomópontokon, őket inkább kihagynám, nézegesse a Devla őket! Essen élhetőbbnek tűnt, de azért nem laknék ott.
Mellesleg, valaki megjegyezte, hogy az első generációs törökök integrálódtak. Hát izé, annyira azért nem. Akad azért jó pár nagymamakorú török hölgy, aki az évtizedek ellenére sem tanult meg németül. Bár bizonyos fokig érthető, mivel ők nem dolgozni mentek a férjük után, hanem a családot ellátni, a német társadalommal eléggé felületes volt az érintkezésük. Egyszerűen nem voltak kénytelenek németül megtanulni. Nem is tették.

Bredpitt Monika 2020.02.17. 06:57:57

@Hari Seldon 2: koszi a javitast, a szerzo emliti Mendelssohn t is egyebkent......en voltam a hunyo, hogy ilyen felemas modon forditottam....
na persze, akinek las Vegas ban volt az eskuvoje Bryan Adams zeneje alatt, az nincs kepben

Irbisz 2020.02.17. 09:38:57

@Csodabogár:
Tévedsz, A második bekezdésében alapjában véve és nagy átlagban bizony teljesen igaza van, ez a jellemző. Megkérdeztem korábban erről a jelenségről 1-2 tősgyökeres és értelmes német kollégát, a fentieket azzal egészítették ki, hogy nem véletlen h. a bevándorlók gyerekei jellemzően (nem mindenki, hanem létszámarányosan bőven átlag feletti számban) nem kvalifikált és kispresztizsű (és igy átlag alatt fizető munkát végeznek).
Az ok bár összetett, de mégis egyszerű: ezek a tősgyökeres bevándorlók nem tanult emberek voltak, ez gyermekeik szocializációjában jellemzően visszaütött. Egyrészt nem volt presztizse a tanulásnak, nem tették oda magukat az iskolapadban, valamint bár megtanultak folyékonyan németül, ami elég volt a mindennapokban, de nem tudtak elég jól ahhoz, ami magasabb képzettséget jelentő iskolákhoz kell (magyarul nem ismerték, pláne nem értették meg a komplexebb, elvontabb fogalmakat, ami jellemzően komoly iskolai versenyhátrány volt). Akiben volt elég ambició, esetleg szülei pusholták, az előtt persze nem volt akadály, mert a lehetőség megvolt az egyetemre is, de ahhoz kellett keményen tanulni, évekig. Akiben megvolt ez, az bármi lehetett. de a többségükben ez a cél és belső hajtóerő nem volt meg - jó analógia a hazai cigányok. Mindenki ismert kitört, magasan képzett cigányt, de ők a kivételek. A számarányt nem ismerem, de pont ugy van a német törököknél, ahogy Vaszilevics irta.

Lynxxnyl 2020.02.17. 11:14:00

@Irbisz: semmi meglepo nincs ebben, a vendegmunkaskent bevandorolt torokok a videki, szegenyebb reteg volt, akik a torok kasztrendszerben is alsobbrenduek. Szegeny, munkasszulok gyermekei pedig mas nacioknal, orszagvaltas nelkul sem lesznek tobbsegeben ertelmisegiek.
Viszont pont azert, mert a szulok ugyan lehet, hogy kemenyen dolgoztak, de_nem_ integralodtak, a gyerekek jo resze nemetul se tanult meg az anyanyelvivel egyenertekuen, se ide, se odatartozonak nem erezte magat, es meg rosszabbak lettek a kitoresi lehetosegeik. Az amit te is irsz alapvetoen. Es ez szepen megagyazott reszben a radikalizalodasnak meg a parhuzamos tarsadalmaknak.
Nem tudom, hogy @Csodabogár: mit szeretett volna cafolni ebben.

chrisred 2020.02.17. 11:14:06

@gabors: Ő csak tudja, fiatalkorában mindegyiket kipróbálta.

Szelid sunmalac 2020.02.17. 11:19:50

@Irbisz: Nme udom te hany ilyne "kitort" cigany ismersz es mennyire a hateruket, de Magyarorszagon korantsem volt adott a kozvetlen es hozzajutas a minosegi oktatashoz a ciganyoknak, mint NRW-ben a torokoknek. A nagybatyam peldaul egesz egyszeruen nem tudott foiskolara vagy egyetemre menni, anyam detto, neki viszont szerencseje volt apammal, ezert mostanra konyvvizsgalo. En most magamrol nem irok, mert szerenytelenseg lenne, de hidd el nekem, hogy az esetek tulnyomo reszeben nem a belso hajtoero, hanem a lehetoseg es a penzugyi biztonsag ami hianyzik a kitoreshez.

Mint irtam, az itteni torokoknel kicvsit maskent latom en is a helyzetet. Mar csak azert is, mert jopar onkentes porjektbne veszek reszt mentorkent es latom kik azok, akik szeretnenek de nem tudnak, meg kik akiknek kene, de nem akarnak. Dolgozom szakkozepes tanulokkal, gimnazistakkal, a legrosszabb es viszonylag jo negyedekben is. A felhozatal es merites vegyes, de eltero a magyaroszagi ciganyok hatteretol. Nem veletlenul nem talalsz radikalis ciganyt ;)

Szelid sunmalac 2020.02.17. 13:08:19

Ennyi elutes meg kapkodva, tolem, nem odafigyelve is sok! Elnezest a kedves kommentelo tarsaktol!

Gery87 2020.02.17. 18:45:11

@gabors:

Ez így sületlenség!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása