Az ír főváros gyönyörű és izgalmas, amelyben a szórakozási lehetőségeket is megtalálni, ugyanakkor ha valaki elvonulna a természet csendjébe, azt is könnyen megteheti. Persze az ottani életnek is vannak árnyoldali, elég csak a magas költségeket és a rossz tömegközlekedést említeni. Következzenek egy csokorban a legfontosabb előnyök és hátrányok!
Teljesen nemzetközi
Mivel sok nemzetközi cég székhelye is itt van, és vonzó az életminőség, sok külföldivel lehet találkozni, akiket a legtöbbször szívesen fogadnak. Nem lehet két sarkot úgy menni, hogy az ember ne hallana három különböző nyelvet vagy akcentust.
Brazil, orosz, norvég, izraeli, spanyol – rengeteg náció tagjai élnek a városban, ennek minden előnyével.
A sok különböző nemzetiség miatt változatos az éttermek kínálata is: autentikus nigériai konyhától a marokkóiig, francia bisztróktól a szusiig. A szupermarketekben lengyel és egyes helyeken portugál termékek is kaphatók.
Ha már itt tartunk: az éttermektől a gyorskajáldákig mindenhol jó ételeket lehet találni. A pubok hangulatosak.
Dublinban a külföldiek mellett Írország minden szegletéből találni embereket, így remek lehetőség gyakorolni a különböző akcentusok megértését.
Sosem lehet unatkozni
Az emberek barátságos természetűek, és a mindennapi élet szerves része a szórakozás. Egy hosszú nap után a melóban az emberek szívesen ülnek be egy pubba, étterembe, parkba és beszélgetnek, viccelődnek. Az utcán és a buszmegállóban is megy a társalgás.
A taxis is szívesen beszédbe elegyedik és azt kérdezgeti, hogy milyen napunk volt. És ugyan a bárok korán zárnak, de gyakran előfordul, hogy a társaság egyik tagjánál folytatódik a buli, egészen reggelig. A szórakozás része, hogy nem veszik túl komolyan az életet, lazák.
Közel a természethez
Bárhol is vagy Dublinban, a természetbe 20 perc alatt ki lehet jutni, legyen szó a partról, a hegyekről, a parkokról vagy a botanikus kertekről. Ha már túl sok a városi pezsgésből, akkor fel lehet ugrani az elővárosi vasútra, a DART-ra, és ki lehet menni a tengerpartra egy kellemes halászfaluba.
Ott van a Phoenix Park, Európa legnagyobb városi parkja, ahol rénszarvasok között lehet kikapcsolódni. A Sandymount Strandra akár ki is lehet tekerni, de érdemes túrázni a közeli Wicklow hegységbe is. A táj pedig mindenhol gyönyörű
Egészség és wellness
Dublinban egészség- és wellness-forradalom zajlik, de sajátos módon: igyekeznek ezeket a trendeket a város karakteréhez illeszteni. Sok szó esik a jó ételekről és a sportolásról. Tele vannak az edzőtermek, de egyre többen futnak és kerékpároznak is.
Az éttermek, kávézók és üzletek között már vega, gluténmentes és paleo helyeket is találni. Nincs hiány az egészséges táplálkozási lehetőségekből, de közben Dublin továbbra is egyszerűen, és nem hatásvadász módon áll ehhez.
Olcsó egészségügy és oktatás
A legtöbb általános és középiskola ingyenes vagy csak kevés pénzt kell érte fizetni. Tandíjmentességet és ösztöndíjat is viszonylag egyszerű igényelni (és meg is kapni…). Alig találni olyan embert, aki az oktatás miatt verte magát adósságba.
Az egészségügyben is hasonló a helyzet, akinek van biztosítási kártyája, nem kell díjakat fizetnie, sem a sürgősségi ellátásért, sem akkor, ha mentő szállítja. A háziorvosnál 60 eurót kérhetnek el, de ha beutalót ad, akkor nem kell kivárni a sort a kórházban.
Időjárás
Változatos, nem csak hideg vagy meleg van. Nyáron sok a napsütés, télen pedig a havazás és persze az eső is gyakori. Természeti katasztrófáktól viszont nem kell tartani, kivéve néhány évtizedenként egy hurrikánt.
Politika
Kevesebb a szélsőség, mint sok más helyen. Elnökválasztásnál a pártszimpátia kevésbé számít, csak a jelölt és a programja a lényeg. Kevesebb szó esik az emberek között a politikáról, nem annyira izgatja az embereket, hogy ki kire szavazott, így nincs nagy megosztottság.
Fontos szerepe van a népszavazás intézményének, ha egy ügyet az emberek megszavaznak, akkor azt a politikusoknak is törvényre kell emelniük.
Sport
Az ismert sportágak mellett a hagyományok is fontosak, így a rögbi, a kelta futball és a hurling is népszerű.
Negatívumok
Tömegközlekedés
Ez a legbosszantóbb dolog Dublinban. Ha a külvárosból vagy egy közeli településről jár be az ember, akkor villamossal vagy elővárosi vasúttal közlekedhet, más esetben azonban buszra kell szállnia, ami kiszámíthatatlanul jár.
A sofőröket kedvelik a dubliniak, de a buszokat már kevésbé. Szinte mindig késnek vagy nem is érkeznek egyáltalán. A sárga emeletes buszok a legkiszámíthatatlanabb részei az emberek napjának. Ha valakinek át is kell szállnia, akkor két jegyet kell váltani, mert más, kedvezményes megoldás nem létezik.
A tömegközlekedés este fél 12-ig vehető igénybe, vagyis egy elhúzódó este után taxit kell fogni. Vannak a külvárosokba közlekedő éjszakai buszok, de ritkán járnak.
Korán bezárnak a helyek
Dublin nem egy éjjel-nappali város, a legtöbb bár és pub éjjel fél 1-kor zár, és az üzletek sem tartanak sokáig nyitva. A bankok hétköznap 4-5 körül zárnak, így munka után nehéz ügyeket intézni. Vasárnap a külvárosokban és környező településeken nehéz bármit is nyitva találni.
Költséges az élet
Az átlagos havi bér 2178 euró, de Dublin az egyik legdrágább város Európában. A lakásbérlés ára európai viszonylatban is magas.
Írországban 14 százalékkal többe kerül a megélhetés, mint a briteknél. A lakbéren kívül az élelmiszerek és a ruházati cikkek is drágábbak, egy farmer vagy egy cipő esetén a különbség 10 euró is lehet.
A kocsik is többe kerülnek Írországban: egy Volkswagen Golf e.4l-ért 3 ezer fonttal kell többet fizetni, mint a szomszédban. Vidéken drága a közlekedés, és egyes helyekre nehéz egyáltalán buszt találni.
Nehéz lakást találni
Dublinban is lakhatási krízis van, ami főleg a fiatalokat és a külföldieket érinti. A hirdetésekre rengetegen jelentkeznek, a lakásmegtekintésen is nagy a tömeg, így pedig az esélyek kicsik. A kereslet megélénkülésével az árak, így a bérleti díjak is megemelkedtek.
Lassú építkezés
Az állandó építkezés és az elviselhetetlen közlekedés kéz a kézben járnak. Jó látni, hogy a város épül és szépül, újabb és újabb épületek nőnek ki a földből, ám a nem kapkodják el a befejezést.
A Trinity College és az O’Connell Street környékén a villamosvonalat fejlesztik, de ritkán látni munkásokat a helyszínen. Ha szerencsénk van, láthatunk párat, ám sokszor ők sem dolgoznak, csak beszélgetnek egymással.
Más városokhoz képest tovább tart a beruházások befejezése, ami hatással van a közlekedésre is.
Egészségügy
A rendszer nem arra lett kitalálva, hogy közel 5 millió embert ellásson. Talán fele ennyi emberrel jól működne, de kevés a kórházi férőhely, így sokat kell várni.
(A poszthoz felhasznált források: az átfogó listát Ciara véleménye egészítette ki, az árakat innen szedtem.)
(Fotó: pexels.com)
A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.
Utolsó kommentek