Egészen pontosan Új-Zélandon, azon belül is Aucklandban nézzük meg, miként is lehet lakást bérelni. Mint Zsuzsi posztjából kiderült, a menet nem egyszerű, és ha az ember nem készül fel rendesen, érhetik komoly meglepetések (miként ez igaz általában mindenhol külföldön). Lássuk hát, miként bérelhetünk otthont külföldön!
„Az elmúlt hetekben, hónapokban igen sokan voltak itt 1-2 hónapra munkát találni. Általában többgyerekes apukák jöttek. Mivel sok kérdésük volt érthető módon gondoltam írok egy kicsit a lakhatóságról, ami persze kötelező tétel az élethez.
#1 Bejárás
Meghirdetett bejárási alkalmak vannak, amire érdemes is elmenni, jó alaposan körülnézni. Ezt általában a kiadással foglalkozó ügynök tartja, aki igazából azon túl, hogy kinyitja a lakás ajtaját, több mindent nem csinál.
Meg se próbálja eladni a kecót, kedvet csinálni ahhoz, hogy kivegyék, ugyanis tudja nagyon jól, hogy ki fogják venni. Érdemes kérdezni tőle, talán tud is válaszolni, de nem kell meglepődni, ha kb. semmit se tud az adott ingatlanról.
#2 Jelentkezési lap, form, online/offline módokon
Először nem is értettem mire gondolnak, hogy majd töltsük ki a jelentkezési lapot az első lakás megnézéseink alkalmával.
Nos, itt a leendő bérlők, jelentkezési lapot töltenek ki, amin fel kell tüntetniük az alapvető adataikat, plusz munkáltatót, keresetet kb., illetve referenciákat kell megadniuk az előző lakhely tulajdonosától. Ha az nincs, akkor jó a munkáltató, vagy valaki, aki itt él már Kiwiföldön jó ideje, esetleg totál helyi ember.
#3 Az ügynökség választ
Az ügynökség ezeket begyűjti és kiválaszt általában 3 ideális bérlőt. A lapjaikat megmutatja a tulajdonosoknak, akik ezek után vagy akarnak személyesen találkozni a leendő bérlőkkel és az alapján döntenek, vagy annyira kiszervezték a kiadást, hogy sose találkozol a tulajjal, simán az ügynökség választ valakit.
Értesítenek emailben, hogy hajrá, ügyes vagy. Ja a referenciákat tényleg felhívják a döntés előtt. Küldenek arról is emailt, ha nem te kaptad meg a lakást.
#4 Ha megkapod a lakást
Megkaptad az emailt, hogy juhu tied a lakás. Találkoztok az ügynökkel és aláírjátok a szerződést, kulcsátvétel, lakásátadás.
#5 Lakásátadás
Itt érdemes tényleg megnézni mindent, kilincsek, falak, koszfoltok, kopás, redőnyök, ajtók, mindent, hogy működik-e. Mindent érdemes leíratni, mondjuk úgy, jegyzőkönyvezni.
Fontos itt megjegyeznem, hogy totál nem szokás a tisztasági festés bérlőcsere előtt vagy után. Általában a lakásokat totál lehasználják és csak akkor tesznek valamit az állapot javításáért, ha már tényleg nagyon kell.
Ugyanez igaz a beépített eszközökre is. Például szagelszívónk tartósíne eltört még az előző lakónál. Jeleztem, hogy egy kicsit így féloldalas a szagelszívó.
- A szagelszívó maga működik? – kérdezte az ügynök.
- Igen, működik.
- Oké, akkor nincs nagy gond. Ameddig használható állapotban van, addig nem cserélünk semmit…
#6 Takarítás
Arra kell készülni, hogy totál durva nagytakarítást kell majd az első napokban véghezvinni a lakásban. Persze az előző lakó kitakarított, de hmm. Fogalmazzunk úgy, hogy egyértelmű, szemet zavaró mocsok általában nincs.
Viszont fontos kiemelnem, hogy igen más a tisztasági szintje itt az embereknek, min Magyarországon, vagy Európában. Szóval kell takarítani tutira.
#7 Ha valami elromlik
Ilyenkor az ügynököt lehet értesíteni. Itt az ügynökségtől (és az ügynök személyiségétől) függ, ki mennyire gyors, segítőkész. Előző helyünkön aránylag gyorsan jelentkeztek, az itteni helyünkön 3 hónapba telt, míg kijött a mosogatógép-szerelő.
#8 Ellenőrzés 3 havonta
Ez azt jelenti, hogy kijön az ügynök és átnézi a lakást, a kertet, hogy minden rendben van-e. Tisztaság van-e, stb.… Itt is van különbség ügynökségek között. Például a jelenlegiek nemigen rendelkeznek magas tisztasági igénnyel…
Fele annyit se kell csinálnom, mint az előző lakásnál, ahol még plafont is végignézte az ügynök, hogy van-e rajta légypiszok. Vagy kinőtt-e a gaz a kertben a kövekkel borított részeken. Szóval itt totál nagy különbségek lehetnek.
#9 A szerződések hossza
Elsőre általában egyéves szerződéseket íratnak alá. Aztán annak lejáratakor vagy újabb egyéveset, vagy határidő nélkülit kötnek veled. Nem szokás több évre aláírni és egy év alatt sem. Anno arra gondoltunk, milyen jól fog hangzani, ha jelezzük, mi hosszú időre keresünk helyet, majd kiderült, itt ez a szokványos.
#10 Idő előtti felmondás
Általában azt írják a szerződésbe, hogy ha felmondod idő előtt a kecót, akkor x hetet kell fizetned, vagy addig kell fizetned a lakbért, amíg újra ki nem adják. Mivel a lakásbérlések roppant gyorsan elkelnek, így ez annyira nem para.
Azért nem érdemes folyamatosan ugrálni, mert például amikor felhívják az előző ügynököt új lakás keresésekor, akkor elég rosszul jön ki, ha mindenhonnan idő előtt költözött ki az ember.
Árak
Erről hallani szerintem kellő rémhírt. Első és legfontosabb, hogy semmiképp sem érdemes forintra átszámolni. Az itteni fizetésekhez kell nézni, az itteni pénznemben, itteni élethez. Szóval, a www.trademe.co.nz kiváló kiindulás ahhoz, hogy kb. képet kapjon az ember.
Azért jöjjön pár alapinfó Aucklandról. A város szép nagy területen terül el és Auckland „megye” még nagyobb. Minél jobban a centrumban próbál az ember bérelni annál drágább. Ez ugyanolyan, mint Budapesten.
Általában a házak kertesek. Vannak persze társasházak is, lakótömbök, de nem ez a jellemző. Kertesből van nagyobb és kisebb, inkább teakerttel rendelkező.
Egy 3-4 szobás, 1-2 fürdőszobás lakás induló ára Auckland külterületén $480 NZD / hét, inkább $650NZD / hét a jellemzőbb. A külkerület az, ami már 50 percnyire van a városközponttól.
Például ahol mi lakunk, Gulf Harbour ilyen. Ez kifejezetten olcsó lakásokat felsorakoztató hely. ennek ellenére roppant szép környék, inkább újabb lakásokkal. Viszont mivel egy félsziget végén van, olyan, mint egy óriás zsákutca, így a lakásárak sokkal kedvezőbbek.
Kicsit közelebb a városközponthoz már eleve $650NZD / hét az induló ár. Szépen így megy egyre feljebb. Ugyancsak fontos kiemelni, hogy a városközpontban nem jellemzők a nagy lakások. Egy 4 hálószobás már igen ritka falat. Szűkebbek is alapterületben, hiszen sűrűbb minden, mint kintebb.
Hova költözzünk?
Auckland kerületeit érdemes még jól megnézni, hova megy az ember lakni. Érdemes körbejárni a környéket, a szomszédságot, a suliba bemenni, megnézni mennyire tiszta, kik lakják.
A kik lakják a vidéket kérdéssel anno nem igazán foglalkoztam, itt kellett megtanulnunk, hogy ez igenis számít. Más kultúránk van, mint mondjuk az indiaiaknak, vagy kínaiaknak. Más az életritmusunk, mint a maoriaknak, más normáink lehetnek.
Ezért ezt érdemes jól végiggondolni, hogy milyen kultúrát tudunk minden napokban tényleg minden nap kellemesen elfogadni, együttélni vele. Például lehet, hogy valakiknek totál normális, hogy hangosan hallgatnak zenét az utcán, amit több utcában is hallani, stb…
Azt is néztük (elsősorban a penész miatt), hogy a házak mennyire régiek. Minél régebben épült egy ház, annál esélyesebb, hogy elpenészesedett részei lehetnek. Illetve a régiek között lehetett találni több, számomra víkendház kategóriájú kecókat, amelyek nagyon hidegek, és nagyon hangosak, a folyamatos hőváltozás miatt ugyanis a ház folyamatosan recseg-ropog. Minket ez zavart nagyon.
Általánoságban lehet mondani, hogy Auckland északi része az úgynevezett North Shore, Rodney újabb házakat ölel fel, a központ és a délebbi részek régebbi házakat.
Felszerelés szempontjából a berendezett ingatlan ritkaság. Általában sütő, tűzhely van. A modernebb helyeken van általában mosogatógép is. Hűtő, mosógép, szárítógép nem jellemző. Szóval ha nem említik ezeket a leírásban, mindenképp rá kell kérdezni, hogy mi a bérlőé és mi marad a lakásban.
Aucklanden kívül, más városokban totál más árak vannak. Általában olcsóbbak. Wellington kivétel bérlés szempontjából, ott kb. ugyanezek az árak vannak. Talán mintha még kicsit drágább is lenne bérlés szempontjából. New Plymouth sokkal olcsóbb viszont.
Szóval lakhatásra egy 2-3 gyerekes családnak érdemes havi minimum $2000NZD-el számolnia, de inkább efölött, olyan 3000NZD környékén.
Szinglik, gyerektelenek, sokszor lakótársakkal laknak. Megosztanak egy lakást. Így 200-300NZD / hét a lakhatás. Ez igaz a belvárosra is és a külsőbb területekre is. Más városok megint csak más árfekvésűek.
Illetve ami egy totál pénzspórolás lehet, ha valaki housesitternek csap fel vagy konténerházat, esetleg lakóautót bérel. A többi lakhatással kapcsolatos alapvető összegekről, mint gáz/villany/víz/ szemét-díjak majd egy legközelebbi bejegyzésben.”
Ha szívesen olvasnátok még az új-zélandi életről, látogassatok el Zsuzsiék blogjára!
(Fotó: pixabay.com/barni1)
A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.
Utolsó kommentek