oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. október 16. 06:30,  Európa legtitokzatosabb fővárosa 157 komment

2018. október 16. 06:30 Határátkelő

Európa legtitokzatosabb fővárosa

Nagyon régen jelentkezett írással a Határátkelőn Jani haverja (aki hat éve írt először a blogra, szóval ős-szerzőnek számít), ám most szerencsére megtörte a csendet azért, hogy bemutathassa a városát, ami nem más, mint Tirana. Az albán főváros még mindig Európa egyik legkevésbé ismert nagyvárosának számít, pedig az elmúlt években nem akármilyen fejlődésen ment keresztül, legalábbis mai szerzőnk szerint, aki a bemutatóhoz fényképeket is küldött.

Mutasd be te is a városod - hova érdemes menni, mit nem szabad kihagyni, mennyire könnyű munkát találni a környéken... Írd meg és küldd el (lehetőleg fotókkal) a hataratkelo@hotmail.com címre! (Segítő kérdéseket a poszt végén találsz.)

1_kerdes_a_regi_es_az_uj_az_ethem_beu_mecset_es_egy_5_csillagos_hotel.jpgJellemző tiranai kép, avagy a régi és az új: az Ethem Beu mecset és egy 5 csillagos hotel

Melyik az a hely, ahová először elviszed a városodba látogató ismerősöket?

Természetesen a városközpontba. A Szkander bég tér, amely idén az európai városi közterületek versenyén 279 nevező közül első díjat kapott a város szíve.

1_kerdes_a_szkander_beg_ter.jpgA Szkander bég tér

Onnan kényelmes sétával bejárhatók a központi látnivalók: a Hunyadi János emléktábla, a Blloku - amely a kommunizmus alatt lezárt terület volt, ma pedig szórakozónegyed - Enver Hoxha egykori házával, az Emlékpark, ahol bunkert és a Berlini-fal egy darabját is láthatjuk, a Piramis, valamint a Teréz anya tér, ahol Ferenc pápa 2014-ben első európai útján celebrált szentmisét.

Mi a három legjobb ingyenes dolog a városban?

Nem az ingyenes dolgokat emelném ki, hanem úgy általában szerintem a legjobbakat (amik egyúttal ingyenesek is). Nagyon sok a zöldterület. Ez már Edi Rama jelenlegi miniszterelnöknek (akkori polgármesternek) is szívügye volt a 2000-es évek elején, akkor kezdte megnövelni a zöldterületek számát, többek között ezért lett 2005-ben egy internetes szavazáson a világ legjobb polgármestere, de a jelenlegi városvezetés is nagyon fontosnak tartja ezt.

2_kerdes_a_rinia_park_a_varoskozpontban.jpgA Rinia park a városközpontban

Tirana kis területen fekszik, viszont 800.000-en lakják, és rengeteg a jármű, ezért is fontos a sok zöld. A másik, hogy mediterrán a klímája. Ez azért jó, mert enyhék és rövidek a telek, és a növényzet is mediterrán. Sok a pálma, leander, citrusféle.

És ebből következik, hogy közel van a tengerhez. Durres-be, Albánia egyik legnagyobb üdülővárosába eljutni kb. háromnegyed óra.

Hol érdemes enni, ami visszaadja a város ízeit és hangulatát?

Erre nehéz válaszolni, ugyanis Albánia hivatalosan is világelső a 100.000 főre jutó vendéglátóhelyek számában. :) Ez azt jelenti, hogy ha az ország lakossága egyszerre szeretne beülni egy étterembe vagy kávézóba, akkor minden negyedik ember megtehetné.

Tiranában is se szeri, se száma az éttermeknek, kifőzdéknek, de mi sokszor az Új Piacra (Pazari i Ri) visszük a vendégeinket, ott ugyanis az elegáns halétteremtől kezdve az egyszerűbb, házias éttermeken át olyan kis sütödét is találunk, ahol akár az albán nemzeti csemegét, a sült bárányfejet is megkóstolhatjuk. És persze be is vásárolhatunk.

3_kerdes_a_piac.jpg

3_kerdes_a_piac_2.jpg

De a Blloku-ban is rengeteg éttermet találunk, az albán ételeket kínálóktól elkezdve az olasz, spanyol, mexikói, japán, stb. ételekre specializálódott helyeket is. És van olyan étterem is, amelyben egy kis állatkert is helyet kapott, a neve is az, hogy a Medve asztala.

Hol érezhetjük leginkább a város történelmét?

Az előbb említett városközpontban. Tirana fiatal főváros, csak 1925-ben lett az, és leginkább a megszálló olaszok által képviselt építészet, valamint a kommunista éra hagyta rajta a nyomait, de ultramodern épületeket is találunk a központban.

4_kerdes_az_ultramodern_ikertornyok_tiranaban_1.jpgAz ultramodern ikertornyok Tiranában

Óvárosa nincsen, és az egész város eklektikus, szépnek nem igazán nevezhető. De van egy sajtos hangulata, mely átmenetet képez a kelet és a nyugat között, egy nyüzsgő, dinamikus, élettel teli hely.

4_kerdes_a_piramis_egy_letunt_kor_emleke.jpgA Piramis egy letűnt kor emléke

Minek hagyjunk helyet a bőröndben, azaz mit érdemes vásárolni?

Az albán élelmiszerek közül olívaolajat, olajbogyót, fügelekvárt, Szkander bég konyakot. És a szokásos ajándéktárgyakat, az albán nemzeti lobogót idéző piros alapon fekete sasos pólót, sapkát, labdát bármelyik ajándéküzletben, és Kruja-ban kézzel készített dolgokat, ezüst ékszert, olajfából faragott használati tárgyakat, szép terítőket, sálakat. Esetleg egy kis kecske- vagy birkasajt is elfér a bőröndben.

Mennyire könnyű munkát találni a környéken?

Albánia a szolgáltatásokból él, ipara gyakorlatilag nincsen. És nagyon főváros centrikus, a 2,8 milliós lakosságból az országnak majdnem az egyharmada a fővárosban és környékén él. Mivel jó az adórendszer nagyon sok a külföldi cég, ők elsősorban jó angol nyelvtudással keresnek szakembereket.

Albánia nyitott az új technológiákra, várják a külföldi befektetőket, és ezeknél a cégeknél versenyképes fizetéseket adnak. Ilyen állásokra érdemes pályázni, de az úgymond kétkezi munkában inkább ne versenyezzünk az albánokkal, mert a fizetés az európai bérekhez viszonyítva nagyon kevés lesz.

Milyen szolgáltatások érhetők el a városban?

A szokványos nagyvárosi szolgáltatásokon kívül Tirana többek között a magánkórházak és magánegyetemek városa is, mindkettőből ár-érték arányban a legolcsóbbakat itt lehet találni Európában.

Milyen kikapcsolódási lehetőségeket nyújt az adott város (és környéke)?

Felmenni a libegővel a Dajti-hegyre egy jó program lehet, nyáron azért, mert a hegyen hűvösebb van, télen pedig lehet fenn hó, ami a mediterrán részen nem jellemző. Ha már a libegőhöz megyünk, alatta van a nagy 106 szobás atombiztos bunker, azt is érdemes megnézni, ilyet máshol nemigen látni.

8_kerdes_a_dajti-hegyen_a_taj_vadregenyes.jpgA Dajti-hegyen a táj vadregényes

Érdemes átmenni is a Dajti-hegyen autóval, de akár motorral vagy az edzettebbeknek kerékpárral, gyönyörű a táj, tavak, vízesés és remek bárányos, kecskegidás, valamint pisztrángos éttermek vannak, az utóbbiak némelyikénél akár magunknak is kifoghatjuk az elfogyasztani kívánt halat.

Nem messze Tiranától Petrele várát is érdemes felkeresni, ez Albánia második legfontosabb történelmi zónája Kruja után, melyet Szkander bég nővére, Mamica védett.

Ahogy írtam, a tenger is közel van, akár egy hosszú hétvégére is érdemes nyáron iderepülni, csobbanhatunk az Adriában, már nem csak Budapestről, hanem Londonból is van közvetlen fapados járat.

Kinek ajánlanád a várost?

Mindenkinek, aki kíváncsi Európa valaha legelzártabb országának fővárosára, egy dinamikusan fejlődő, de mégis hagyományait megtartó vendégszerető várost szeretne látni, jókat enni olcsón, érezni a kelet és nyugat közötti átmenetet.

Milyen a jövőképed az adott városban?

Tirana Európa egyik legdinamikusabban fejlődő fővárosa. Mi, akik már 7 éve itt élünk, is látjuk a napról-napra történő változásokat. Remélhetőleg ez így folytatódik tovább, és akkor egyre vonzóbb befektetési célpont lesz, valamint a turizmus is egyre inkább felfedezi magának nemcsak Tiranát, de egész Albániát.

Most már nagyon sok elérhető információ van Albániáról magyarul is, egyre kevésbé tartanak az emberek az országtól, így az a tendencia, ami évek óta megfigyelhető a fejlődés terén bátrabbá teszi őket, hogy akár ingatlant vegyenek, vállalkozást nyissanak, vagy akár csak nyaralni jöjjenek.

A Bemutatom a városom-sorozat sorvezetőnek szánt kérdései (tetszés szerint bővíthetők) 

Melyik az a hely, ahová először elviszed a városodba látogató ismerősöket? 

Mi a három legjobb ingyenes dolog a városban? 

Hol érdemes enni, ami visszaadja a város ízeit és hangulatát? 

Hol érezhetjük leginkább a város történelmét? 

Minek hagyjunk helyet a bőröndben, azaz mit érdemes vásárolni? 

Mennyire könnyű munkát találni a környéken? 

Milyen szolgáltatások érhetők el a városban? 

Milyen kikapcsolódási lehetőségeket nyújt az adott város (és környéke)? 

Kinek ajánlanád a várost? 

Milyen a jövőképed az adott városban?

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Albánia Tirana bemutatom a városom

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8914302843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.16. 23:34:15

@Jani haverja: Kiegészítés kiegészítése:
Abban a Durres-i pékségben egyszer beszélgettünk az egyik eladóval, aki elmondta a péksütemények neveit SZERINTE :)
Alig értettük valamelyiket, mert a koszovói nyelvjárás abszolút más, sokszor teljesen más szavakat használnak, stb.

De ugyanígy egy magyar konzervgyártó cég vagdalthúst akart eladni itt. Megkeresett minket azzal, hogy ők már Koszovóba exportálnak, ide is szeretnének hozni. A mintakonzerveken a koszovói felirat volt, ez meg annyira különbözött az albántól, hogy mi csak mosolyogtunk, az albánok meg a hasukat fogták a röhögéstől.
Megpróbálom szemléltetni:
Mondjuk magyarul normálisan az lenne a konzervre írva, hogy "marhavagdalt", vagy "marha vagdalthús", vagy valami hasonló.
Ezt minden magyar ember érti.
De ha ehelyett ha az lenne írva, hogy "bornyúdarabok", akkor minden magyar ember kiröhögné, de azért nagy nehezen megértené, hogy miről van szó :)

trabant 2018.10.16. 23:58:33

Kiegészítésként:
Tiranában 2014-ben a városi és környékbeli közlekedésben már csak alacsonypadlós buszok közlekedtek. (Budapesten ma: ötvenéves bûzbarlang és halláskárosító Ikarus buszokra kínlódják fel magukat és gyerekkocsijaikat az utasok.)
Tiranában metró is közlekedik..

Jani haverja
Leírnád az autós-sztorit? Mármint, hogy Albániában a Mercedes az Isten…
Kösz, a beszámolót is.

Dikusz 2018.10.17. 00:13:26

@Jani haverja: :)))

Erről az jut eszembe, amikor Angliában élő barátom bement egy sümegi étterembe egy angol barátjával. Annak rendje-módja szerint angolul is ki volt írva az étlapra az ételek neve.

A barátja az egyik étel angolra fordítását nem értette. Ez "csülök pékné módra" volt. Magyarul ez egyértelmű de az angol fordításban ez volt: "pata pékné módra". Az angol barát, miután elmagyarázta, a helyes elnevezést, már csak annyit kérdezett, hogy jó-jó, de ki az a Pékné?...

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.17. 00:27:19

@trabant: Tiranában nincsen metró.
Az alacsonypadlós buszok viszont teljes mértékben igazak.

A Mercedes-sztori (legalábbis az általunk összeszedett információmorzsákból összerakott kép alapján):

A rendszerváltás előtt ebben az országban összesen kb. 600 db. személyautó volt, kivétel nélkül államiak, mivel magánembernek nem lehetett autója. Ezen 600 autóból elég sok volt a Mercedes (pártvezetők szolgálati autóiról beszélünk).
Aztán a rendszerváltás hajnalán (1992 és 1995 között) a lakosság EGYNEGYEDE elhagyta az országot, merthogy gyakorlatilag éheztek itt az emberek.
A legtöbbje vagy Görögországba ment szárazföldi úton, vagy tengeri úton Olaszországba, de ezen két országból később számtalan (gyakorlatilag az összes) nyugati országba eljutottak. Aki nyugaton talált munkát, az már eleve Mercedest szeretett volna venni, mert otthon azt látta, hogy azok a megbízható autók. Tetejében a régi Mercik futóműve is jól bírta az akkori itteni rossz utakat.
Mindezt tetézte, hogy akkoriban jelent meg a Mercedesnek 3 olyan típusa (nem vagyok Merci szakértő, úgyhogy ne kérdezd meg, hogy melyikek), amelyekben elkezdték alkalmazni az első kezdetleges komputereket. Mivel ezek még kezdetlegesek voltak, a garanciaidőn túl általában meg is adták magukat.
Mivel akkoriban itt még elég zavaros volt a helyzet államigazgatás szempontjából, így aztán kialakult egy biztosítási csalásos iparág. Magyarul a nyugati ember - ha bedöglött a számítógép a pár éves Mercijében - gyorsan kötött rá egy olyan CASCO-t, ami új értéken térít, majd odaadta a kulcsot egy albánnak, aki hazavitte Albániába, a nyugati ember meg bejelentette, hogy ellopták a Mercijét, és a biztosító fizetett neki egy újat.

Ki is kiáltották az albánokat Európa legnagyobb autótolvaj nemzetének, pedig nem loptak ők autót, hanem biztosítási csalásokat követtek el, amiben a nyugati (eredeti) autótulajdonos éppen úgy hunyó volt.

Ez a dolog 2003-ig ment, akkor nemzetközi nyomásra az albán kormány hozott egy olyan törvényt, aminek az volt a lényege, hogy ne firtassuk a múltat (merthogy az ilyen biztosítási csalt autók itt országon belül úgyis már számtalanszor gazdát cseréltek, valamint az akkori rossz utak miatt romhalmazok lettek amúgy is a Mercikből, úgyhogy a nyugati biztosítók sem tartanak igényt az ilyenekre már), úgyhogy aki úgy érzi, hogy zűrös a kocsija, annak van 6 hónapja arra, hogy bevigye a közlekedésfelügyeletre, és törvényesen átüssék az alváz-, és motorszámát.
A 6 hónap türelmi idő letelte után viszont nagyon hosszú börtönévek várnak arra, akinél zűrös autót találnak.

Így aztán megszűntek az "autólopások", amelyek valójában biztosítási csalások voltak.

Azóta az albánok már csak max. megszokásból vesznek Mercit, de egyre kevesebb van belőlük. Pl. 2005-ben (amikor először voltam életemben itt ebben az országban) még 10 személyautóból legalább 8 volt Mercedes, most már csak kb. 2-3, ami persze még mindig sok egy másik európai országhoz képest, de ennek ellenére hatalmas csökkenés.

kék madár 2018.10.17. 01:46:20

@takarék-láng:
"Mi ebben is vilagelsok voltunk vagyunk."
a tobbi 80 gender-neutral nyelvvel egyutt, tette hozza Kovács Gézáné Marika, miutan Kovács Géza álmosan legurult róla

kék madár 2018.10.17. 02:01:09

villaminterju:
- Kedves Alban nep, mit gondolnak a magantulajdonrol, peldaul Nyugat-Europaban es peldaul abban az esetben, ha az mase?
- Visszakerdezhetek?
- Termeszetesen.
- Mercedesz?

kék madár 2018.10.17. 02:55:29

@LepesMez: te felrebeszelsz, igenis, hogy a magyar kultura felsobbrendu! Biztos nő vagy, hogy ezt nem erted :)

tamask 2018.10.17. 07:13:12

@szociál: @Jani haverja: Az Európa-szerte rettegett albán maffia nem az albániai albánokból áll. A koszovói albánok sokkal keményebbek, harciasabbak, erőszakosabbak, belőlük szerveződik a maffia.
Ahogy a szlovákiai magyar maffia se magyarországi magyarokból áll jórészt, hanem csallóköziekből.

Persze nem mondom, hogy az albániai albánoknak nincs maffiájuk.
Magyarországon is nyomják az embercsempészést, kábítószer-kereskedelmet. A törökök, marokkóiak, albánok, szírek is ezt művelik. Ez egy kulturális dolog náluk. Egy hitetlen európainak eladni heroint nem bűn a szemükben.

tamask 2018.10.17. 07:13:41

@Jani haverja: egyetértek, bár albánul nem beszélek, de a koszovói az nagyon más, mint az albániai albán. A koszovóiak sokkal erőszakosabbak, le is nézik az albánokat valamennyire. Kicsit olyan, mint a székely-magyar viszony. A székelyek is lenézik a magyarországiakat, más a mentalitásuk. A koszovói-albán viszony is hasonló, csak még durvább különbségekkel. A koszovóiak a viszonylag tehetős Jugoszláviában éltek, míg Albánia egy kőkemény, világtól elzárt sztálinista diktatúra volt.

Az európai "albán" maffia jórészt koszovói. Pizzériák, pékségek, fagylaltosok hálózata mossa tisztára a drogkereskedelem profitját. Benne vannak az emberkereskedelemben, embercsempészetben nyakig.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.10.17. 07:13:55

@Jani haverja:

6 hónap türelmi idő ?
Korrekt.
Nálunk bejelentik, és másnap elfogadják a parlamentben 2/3-al.
Alaptörvényt két hetente módosítani, szép ungárija :)

@kék madár:
Orbán klán felsőbbrendű, érinthetetlenek, mindenki más csicska.

aaaaaaaaaaaaaaaa 2018.10.17. 07:14:03

köszi az írást, már egy ideje szemezek Albániával, a Balkánnal, a gyerekek is már elég nagyok. Tavasszal lehet felkerekedünk.

Bredpitt Monika 2018.10.17. 08:12:25

@LepesMez: hmmm, hmmm, köszi a választ, de nem arra lettem volna kíváncsi, hogy ki mit gondol róla, hanem hogy próbálta e valaki, a tapasztalat szóval erre próbáltam utalni.....

@kardio1: úgy látom, hogy most működik az az opció, amivel látom, hogy a hozzászólás mire vonatkozik,

érdekesnek találom, hogy én tettem fel a kérdést, és mégsem nekem válaszolsz, most akkor kicsit jobban kifejtem miért kérdeztem és örülök, hogy egy orvos is itt van,

én nem szeretném ezt kipróbálni, mert én sem hiszek az ilyesmiben, viszont van egy barátnőm, aki kipróbálta és nagyon ajánlotta, sőt, azt javasolta, hogy ha ott járunk náluk, akkor a lányomat is fizessem be egy ilyen három perces kúrára,
nekem ijesztőnek tűnik az egész, és inkább őt szeretném lebeszélni, de ahhoz előbb tájékozódni szeretnék,

inkább arra lennék kíváncsi, hogy mint orvos látsz e ebben valami veszélyt, barátnőm szerint baromi jó, nagyon jó hatással van a szervezetére, mostanában sokat dolgozik és úgy érzi magát , mint akit kicseréltek, amikor kilép a hidegből, de nekem meg az az érzésem, hogy a szervezetét fogja becsapni ezzel....

előre is köszi a nekem szánt választ (a múltkori a lovakat meg mégis lelövik történetet meg be akartam volna fejezni....
szóval a ló nem tud kommunikálni velünk mégis megszabadítjuk a fájdalomtól, de egy ember, aki kéri, hogy ne kelljen szenvednie, nincs lehetősége kioltani a saját életét, azt hagyjuk szenvedni)

Bredpitt Monika 2018.10.17. 08:16:47

@kardio1: 24.hu/elet-stilus/2017/02/17/megorulnek-az-emberek-a-nemiszerv-fagyasztasert/

nem volt olyan könnyű rátalálni a tegnapi linkre, úgy tűnik még sokan nem ismerik ezt az egészet itthon,

egyébként a fagyasztott nitrogénnel már volt dolgom nekem is Kanadában 1991-ben, azzal kezelték az ujjaimon levő szemölcsöket.......

előtte semmi nem használt, ez viszont igen, úgy is, hogy már négy vagy öt ujjamon volt szemölcs

Bredpitt Monika 2018.10.17. 08:18:57

@LepesMez: 24.hu/elet-stilus/2017/02/17/megorulnek-az-emberek-a-nemiszerv-fagyasztasert/

ezt neked is küldöm, hátha mégis meggondolod magad (csak a vicc kedvéért)

Bredpitt Monika 2018.10.17. 08:20:12

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: az én nagymamám tíz gyereket szült (kb 75 -80 éve)

Bredpitt Monika 2018.10.17. 08:21:28

@Jani haverja: most már megkérdezem tőlük, hogy honnan jöttek, így akkor tiszta vizet öntünk a pohárba, majd beszámolok róla

Golf2 2018.10.17. 11:52:20

@Bredpitt Monika: majdnemhogy mérgező a fagyijuk...az a bagaméri volt.

Golf2 2018.10.17. 11:59:17

@Jani haverja: Budapesten NINCSEN albán pékség!!! Na de az a bizonyos szamár, abból is csak a koszovói a csökönyös ?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.17. 13:03:48

@Bredpitt Monika: Ezt arra írtam tudod,hogy a fideszes képviselő mondta,hogy akkor nem lesz családon belüli erőszak,majd ha minden nő szül 3-4 gyereket.

Bredpitt Monika 2018.10.17. 13:55:13

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: igen, így már emlékszem, annyi mindent mondtak már,meg csináltak, tudod, a vak komondor útban volt....ezért esett el az asszony.......nem én vertem meg.....

dunántúli gyerek 2018.10.17. 14:52:11

A alban balkan egy brutal katyvasz, moszlim-ortodox-katolikus, keleti-mediterran-nyugati.

Egynek jo, de hegyek es tenger Szloveniaban is vannak am, kevesebb a kecskeszar meg az akna.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.17. 19:53:26

@Golf2: Az "albán szamár", az tényleg albán. De az nem csökönyös, hanem részeg! :)

Ugyanis a szamár egy genetikailag alkoholista állat, azaz ha egyszer megkóstolja az alkoholt, mindig keresni fogja, és iszonyat módon be tud rúgni.
Itt a mediterráneumban (Koszovó éghajlata nagyon nem az!) meg azért van néhány édes gyümölcs, ami - ha lehullik - meg tud erjedni rendesen, pl. a füge, aminek kb csak a 20%-át szedik le, a többi lepotyog a fa alá.

Albániában (majdnem) mindenki iszik, de soha, senki nem részeg! Berúgni itt szégyenletes dolog, és a részeg embert a fentiek miatt szamárnak (albánul gomar-nak) nevezik.

Valószínűleg ebből alakult ki a "berúgott, mint az albán szamár" magyar kifejezés, aminek valószínűleg az a jelentése, hogy "úgy berúgott, hogy az albán már szamárnak nevezné".

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.17. 20:01:32

@dunántúli gyerek: Szlovéniában ugyanazt a kecskeszart 3-4-szeres árért szagolod a hegyekben, akna meg itt sincs, meg Szlovéniában sem.

Ja, Szlovéniának hány km a tengerpartja??? D

Nem véletlenül van tele nyaranta az albán tengerpart szlovénokkal...
(Természetesen nem csak az albán tengerpart van tele szlovénokkal, hanem a horvát, meg a Montenegro-i is. Biztosan azért, mert a szlovénoknak olyan sok tengerpartjuk van... Mind a 42 km...)

kardio1 2018.10.17. 22:01:16

@Golf2: ami rossz Albániában, az mind koszovói :) Vagy esetleg magyar, mint a maffia. :)

kardio1 2018.10.17. 22:06:37

@Golf2: és persze autót sem lop az albán... :)

nyuszigonosz 2018.10.17. 22:08:22

@kardio1: Meg az a sok albán sem albán, akikkel tele vannak a börtönök Németországban meg Franciaországban, meg úgy mindenfelé.

kardio1 2018.10.17. 22:19:05

@Bredpitt Monika: azért nem neked válaszoltam, mert LepesMeznek akartam jelezni abbéli örömömet, hogy egyetértünk valamiben.
Nem tudom megítélni, mennyire veszélyes, de nyilván nem semleges, hanem ártalmas bizonyos embereknél. (Pl. A szauna se ajánlott mindenkinek).
Az embereket meg nagyon nem raknám egy dobozba az állatokkal. Pl az utóbbiakat többször gazdasági szempontok miatt hagyják elpusztulni betegség esetén, vagy akár tömegével leölik járványveszély esetén. Az embereket inkább meggyógyítjuk. Az ember nem egy az állatok közül, az életének kioltására sem ugyanazok a szabályok vonatkoznak.

Arthamyr 2018.10.17. 22:21:21

@LepesMez: Ha nem csak trollkodsz, ez azért szánalmas... Ha igen, akkor is kissé, miért kell leereszkedni erre a szintre? Nincsenek elegen?
Egyébként azért sem fogsz majd röhögni, mert nem fog összerogyni az ország, legalábbis nem gyorsan és látványosan, max. szép lassan elrohad, bár kérdés, ki mit tekint ennek. Szerintem kb. semmi sem lesz lényegesen más, mint most, főleg nem 5 év múlva...

kardio1 2018.10.17. 22:21:44

@nyuszigonosz: az mind koszovói. Egyébként a székely párhuzam sántít, mert őket nem az egész anyaországi magyarság, csak a Fletó-féle gyűlöletkampány által megérintettek tekintik nem magyarnak.

kardio1 2018.10.17. 22:23:16

@Arthamyr: nem, ő nem trollkodik. Ez a szó politikai hovatartozáshoz kötött, így ő nem lehet az.

Arthamyr 2018.10.17. 22:26:21

@kardio1: :D Azt sem tudom, hogy milyen a "politikai hovatartozása", annyit tudok, hogy a jelenlegi magyar kormányt - egyébként nagyon helyesen - nem igazán kedveli. Vagy ez már önmagában elég? A troll csak fidesztroll lehet? :)

kardio1 2018.10.17. 22:46:32

@Arthamyr: itteni (HA blog) tapasztalat alapján más troll nem létezik...:)

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.17. 22:47:15

@kardio1: Itt én nagyon sokszor lehúzott ablakokkal, nyitva hagyom a kocsimat, tetejében úgy, hogy még a kulcs is benne van.
Ezt nem nagyon próbáltam Magyarországon...

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.17. 22:48:38

@nyuszigonosz: Azért annak nézz légyszi utána, hogy a SZERINTED börtönökben ülő albánok hány %-a albániai albán!

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.17. 22:50:55

@kardio1: Erről azért beszélgess el légyszi néhány székellyel... D

kardio1 2018.10.17. 22:56:25

@Jani haverja: a kommentem arra a hozzászólásodra volt válasz, melyben megmagyaráztad, albánok véleményét tolmácsolva, hogy nem azért került annyi Merci Albániába, mert a derék skipetárok meglovasították őket, hanem mert lovagiasan és önzetlenül segítettek biztosítási csalással megszabadulni a tragacsoktól a hamis nyugat-európai polgároknak.
Mindenesetre tetszik a lelkesedésed, ahogy ennyire tiszta és hibátlan képet festesz a választott országodról és annak népéről !

kardio1 2018.10.17. 22:57:30

@Jani haverja: megtettem ! Nem tartják magukat románnak !

kardio1 2018.10.17. 23:01:21

@Arthamyr: csak nézd meg, ki mondja kinek.
Én egyébként-lehet, hogy naivnak tartasz-, de itt senkiről nem gondolom, hogy fizetett troll lenne. Többen vannak, akik szeretik mások idegeit borzolni, de ennyi.

Arthamyr 2018.10.17. 23:01:44

@Jani haverja: Köszi a posztot, számomra is hiánypótló volt. Egyébként futólag gondolkodtam, hogy oda kéne költözni, esetleg szerezni valami tengerparti nyaralót, két dolog mindenképp mellette szól:
1. jó az éghajlat - ez persze szubjektív
2. baromi olcsó
A 2. még mindig igaz? Ehhez még harmadiknak hozzárakva azt, hogy szerinted milyen közbiztonság/barátságosság van, nem lehet rossz hely (persze én azért csak bezárnám a kocsimat, megszokás, meg ki tudja, mikor vetődik arra valami külföldi valamelyik szomszédból, esetleg az átlagosnál opportunistább albán...), ismerősöktől is jó dolgokat hallottam (mondjuk a koszovói - menekültekről (?) - meg a határőr ismerősöktől kevés jót hallottam, de te azt mondod, hogy az más állatfaj).
Leginkább az tart(ott) vissza, hogy nem EU-tag, így a magántulajdon szentségében nem annyira bízom (tudom, ez az én hibám), várható valamikor EU-s csatlakozás, van rá szándék egyáltalán? Mondjuk inkább a tengerparti nyaraló lenne érdekes, ha kivitelezhető olcsón és biztonságosan. :)

Arthamyr 2018.10.17. 23:07:41

@kardio1: "Én egyébként-lehet, hogy naivnak tartasz-, de itt senkiről nem gondolom, hogy fizetett troll lenne." - Szerintem ezt senki sem gondolja, inkább csak ezzel szokták inzultálni a trollokat. Ki fizetne azért, hogy valaki ide trollkodjon, szerintem ezzel kicsit túlértékelnénk a hely jelentőségét.
"Többen vannak, akik szeretik mások idegeit borzolni, de ennyi. " - Mondjuk ez baj, én nem szeretem, ha valaki az idegeimet (vagy másét) akarja borzolni, csak azért, mert épp nincs jobb dolga. Persze belefér néha-néha, nem kell mindenkit szeretni, de akinek ez a leggyakoribb megnyilvánulása, az nem idevaló. Szerintem.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.17. 23:10:26

@kardio1: Én nem állítottam azt, hogy az albánok "lovagiasan és önzetlenül segítettek biztosítási csalással megszabadulni a tragacsoktól a hamis nyugat-európai polgároknak"

Én azt állítottam, hogy a nyugati (eredeti) autótulajdonosok éppen úgy benne voltak a biztosítási csalásban (ha nem jobban), mint az albánok.

Azokat MIÉRT nem ítéled el???

Egyébként nem festek/festünk a feleségemmel (VPBA-val) hibátlan képet erről az országról, lásd pl. a fentebbi mondataimat. Csak éppen a buta előítéleteket szeretnénk megszüntetni.

Kicsit más, de az előítéletekhez kapcsolódik:
Ma éppen (kismilliószorra) egy magyar üzletemberrel töltöttem a napom. Az illető sokadszorra volt itt, tehát nem olyan ember, akinek fogalma sincsen az igazi Albániáról.
Mégis rácsodálkozott arra (egy konkrét dolog miatt), hogy Albánia sokkal jobban be van integrálva gazdaságilag mind az EU-ba, mind az USA-ba, stb., mint pl. Magyarország...
Persze természetesen ez egy kis ország, mind a lakossága, mind pedig a területe nagyjából annyi, mint a Dunántúl (ha Budapest budai részét is a Dunántúl részének tekintjük).

kardio1 2018.10.17. 23:14:38

@Arthamyr: ez utóbbit pl IT Knightra gondoltam. Nem tudom elképzelni, hogy igazából ilyen nagyarcú.

kardio1 2018.10.17. 23:16:18

@Jani haverja: pedig de ! Mondom, hogy ismerek nem egyet, nem kettőt. Nem magyarnak a románok meg GYF tartja őket.

Arthamyr 2018.10.17. 23:20:50

@Jani haverja: @Arthamyr: Gyorsan olvastam kicsit, mert utoljára több éve foglalkoztam velük (még amikor otthon voltunk), és látom, hogy jelentkeztek az EU-ba?
Az sem hangzik rosszul, hogy jobban van integrálva mind az EU-ba, mind az USA-ba, mint Magyarország, bár ezt látatlanban azért kissé túlzó kijelentésnek érzem, tekintve, hogy Magyarország már EU tag...

M. Péter 2018.10.17. 23:20:59

@Jani haverja: Bezzeg amikor politikai menedékjogról van szó, akkor az albánok koszovóinak vallják magukat.

kardio1 2018.10.17. 23:22:53

@Jani haverja: én nem ítéltem el senkit. Te Albániában élsz , velük azonosulsz, nagyon helyesen. De vsz a koszovóiaknak, vagy adott esetben a nyugat-európaiaknak is megvan a saját verziója az egyes eseményekről, ami egész más is lehet. Nekem mint Albániához nem kötődőnek lehet más véleményem adott esetben, mint az albán környezetednek.

kardio1 2018.10.17. 23:24:48

@Arthamyr: egy konkrét témában mondta ezt janihaverja, nem összességében

Arthamyr 2018.10.17. 23:29:36

@kardio1: Jobb dolgom is van, mint az, hogy megpróbáljam megérteni a proghuszár lelkivilágát. Viszont sajnos rengeteg átengedett kommentje az eredeti témához lazán vagy sehogy sem kapcsolódó hulladék, ami ezen felül sokak számára bántó, és még többek számára idegesítő. Nem érdekel, hogy ez egy felvett személyiség-e, és az sem, hogy ha igen, akkor miért vette fel.
Nem tudom, jobban járnék-e a szűrésével, az a baj, hogy nem tartom jó dolognak, ha rossz dolgokat látva valaki inkább becsukja a szemét, és mosolyogva azt mondja, hogy minden rendben, ő nem lát semmi csúnyát, és a szar se büdös, amibe belelépett, amíg csukva volt a szeme. Eddig egy felhasználót szűrtem csak ki, és valahogy túléltem, pedig volt nap, amikor minden kommentet elolvastam... :)

Arthamyr 2018.10.17. 23:33:51

@M. Péter: Ez mondjuk racionális döntés szerencsétlenek részéről, és emiatt egy egész nemzetnyi közösséget tényleg kár elítélni, még ha az egyének racionális döntése esetleg jogosan is elítélhető.
A határőr ismerősök is azt mondták, hogy minden elfogott illegális migráns onnan jött, ahol épp háború van. Aztán sok sikert az ellenőrzésére, jöhet az aranyárban dolgozó tolmács. :) Ez már csak így megy.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.17. 23:44:14

@Arthamyr: Húha, erről regényt kellene írnom :)

Röviden:

Olcsóság: Itt a megélhetés nagyon olcsó, mert az élelmiszerek (ha itt laksz, és nem itteni éttermi árakat hasonlítasz össze magyar bolti árakkal) általában nagyon olcsók, a rezsi meg főleg (ebbe beleértve a telefon-, és internetdíjakat is).

Közbiztonság: Én sem hagyom nyitva mindenhol a kocsimat, Pl. Tirana, vagy Durres turisták által fokozottan látogatott helyein nem. Ez azért van, mert a turisták A VILÁG MINDEN TÁJÁN vonzzák a rájuk szakosodott bűnözőket. (Ezek általában nem albánok, hanem mindenféle náció, amelyek éppen úgy "turistaként" érkeznek az országba, mint azok a tényleges turisták, akiket meg akarnak lopni.) Csakhogy itt kb. 200 m-re a nagyon-nagyon közvetlen belvárostól simán nyitva hagyom a kocsimat! :) Merthogy az nem turistaövezet! :)

EU: Igazából Albánia úgy szeretne csatlakozni, vagy nem csatlakozni az EU-hoz, mint Svájc, Lichtenstein, vagy Norvégia. Ebben nagyjából egyetértés van az itteni pártok között, de hogy ez sikerülni fog-e Albániának, vagy nem, azt én nem tudom megítélni :( Ha véletlenül muszáj lesz belépnie Albániának az EU-ba teljesen, az sem lesz világkatasztrófa.

Ingatlan/magántulajdon szentsége: Itt teljesen biztonságosan vehetsz ingatlant, feltéve, ha az az ingatlan TISZTA, azaz teljesen tisztán benne van az itteni elektronikus nyilvántartásban (magyarra lefordítva: "földhivatalilag tiszta").
Nem minden ingatlan tiszta, merthogy itt nagyjából eredeti kárpótlás volt, annak minden előnyével, és minden hátrányával, valamint sok örökös, és azok közül sokan külföldön, stb., stb.

Viszont van egy speciális dolog (lehet, hogy néhány más országban is így van, mindenesetre Magyarországon nagy átlagban nem így van) itt: Itt maga az épület nagyon olcsó! Merthogy olcsók az építőanyagok, olcsó a munkabér, meg itt a mediterrán éghajlaton nem is kell olyan hőszigetelés, meg fűtés, mint pl. Magyarországon, ezen felül a víz, meg villanyszerelési anyagok túlnyomó része kínai, vagy török (Albánia nem az EU tagja, mások a vámtételek ezen termékekre, épp ezért nevetségesen olcsók), stb., stb.
Itt ebben az országban a FÖLDTERÜLET a drága!
Röhej, de sokszor vidéken egy szakadt (bontani való) régi kertes ház SOKKAL drágább, mint egy közvetlen tengerparti full panorámás 70-80 m2-es apartman! :) Mindez azért van, mert a vidéki kertes házhoz tartozik 3-4-5.000 m2 kert is, a tengerparti full panorámás apartman alatt lévő kicsike földterület ára pedig eloszlik a sokszintes apartmanház szintjei között. :)

Ezügyben - ha részletekre vagy kíváncsi - nyugodtan keress meg privátban, elsősorban szóban (mert a szóbeli oda-vissza kommunikáció sokkal gyorsabb), a Viber/WhatsApp/Skype elérhetőségeimet a nevem mellé kattintva megtalálod.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.17. 23:46:12

@kardio1: Hát én meg több tízes nagyságrendű székelyt ismerek SZEMÉLYESEN, akik azt mondják, hogy ők nem "TÁPOSOK" (ez a magyar ember "beceneve" székelyföldön).

kardio1 2018.10.17. 23:53:23

@Jani haverja: ne kezdjük méricskélni, hogy kinek nagyobb.
Szerintem összekeversz két dolgot: a székelyek nyilván nem tartják magukat anyaországi magyarnak, mert nem is azok. De magyarnak, a magyar nemzethez tartozónak tartják magukat.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.17. 23:58:11

@Arthamyr: Én kizárólag GAZDASÁGILAG állítottam, hogy Albánia (sok minden tekintetben) jobban van integrálva az EU-ba is, és az USA-ba is (oda meg főleg), mint pl. Magyarország.

Tehát pl. az EU-ra vonatkoztatva:
Az itteni lakosság számarányához képest:
- sokkal több a valamelyik EU-s tagországgal lévő kettős állampolgár (sokszorosa a magyarnak mondjuk 100.000 főre vetítve)
- ebből kifolyólag bármely nyugat-európai országgal rettentő élénkek a gazdasági kapcsolatok, mert minden üzleti piaci rést (a legkisebbet is) kihasználnak. Minden hozzám jövő magyar embernek már a legelején el szoktam mondani: Ha mi VPBA-val osztráknak, németnek, franciának, svájcinak, angolnak, svédnek, norvégnak, hollandnak, stb., stb. születtünk volna, akkor abból a tevékenységből, amiből élünk, egészen biztosan nem tudnánk megélni, nem is beszélve arról, hogy ha olasznak, vagy görögnek születtünk volna :)
Merthogy ezekben az országokba rengeteg albán él, és a nagy számok törvénye alapján némelyik azzal foglalkozik, amivel mi. Ráadásul az ő rokonaik itt élnek, nekünk meg ide kellett költöznünk ahhoz, hogy ebből a tevékenységből megéljünk :)

Arthamyr 2018.10.17. 23:59:39

@Jani haverja: Írhatsz regényt, én szívesen elolvasom. Üdítő változatosság volt Albániáról is olvasni kicsit.

Mi kertes, tengerparti (az se baj, ha panorámás) házat szeretnék, hogy ne kelljen másokhoz alkalmazkodni pl. a felújításokkal.
Ezt ugye sajnos elég kevés országban engedhetjük meg magunknak (pl. Spanyolországban nézegettünk, ott ez 400k+ EUR), a kérdés, hogy Albánia ilyen-e. Még nem adtam fel a tervem, hogy földközi(vagy mondjuk karib-)-tengeri parti nyaralónk legyen. Viszont ez nem mostani projekt, majd pár év múlva lehet aktuális. Egy beszélgetést mondjuk lehet, hogy meg kéne ejteni, abból baj nem lehet, esetleg egy kicsit átruccanni körülnézni, látom ezzel is foglalkozol? :)
Viszont sajna ez sem most aktuális, jövő nyárig be vagyunk táblázva valamelyest, majd utána valamikor. Akkor már, ha minden a tervek szerint megy, Magyarország déli részén fogunk élni, onnan akár kocsival is le lehet menni, innen meg azért elég macerás, elég nekem az a röpködés, amire rákényszerülök enélkül is...

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.18. 00:00:57

@M. Péter: Az, hogy némely nyugat-európai ország menekültügyi rendszere totál idióta rendszer, és ezt néhány - úgymond - "élelmes" ember ki is használja, arról inkább az idióta rendszer kitalálói tehetnek...

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.18. 00:04:50

@kardio1: Ezt én is megértem, de ebben a válaszban fejtettem ki a saját magánvéleményemet, ami tetejében nem biztos, hogy minden albán véleményével egyezik :)

Itt találod fentebb: @Jani haverja:

Arthamyr 2018.10.18. 00:09:35

@Jani haverja: Nem győztél meg, de nem is kell, annyira nem érdekel, én meg főleg nem akarlak meggyőzni olyasmiről, amiről nincs is közvetlen információm, és ugye nem is lesz, mert nem érdekel. :)

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.18. 00:30:08

@kardio1: Magánvélemény saját tapasztalat alapján:
A jelenlegi Romániában 3 magyar-ajkú nép él:
- a magyarok (Arad, Nagyvárad, tehát a Partium-ban, és közvetlen környékén)
- a székelyek (Székelyföldön)
- a csángók (Csángóföldön)

Komplett regényt tudnék írni, hogy mi az ellentét közöttük (kismillió személyes tapasztalatból).

De olyan székelyföldön született (és általunk nagyon nagyrabecsült) hölgyet is ismerünk (őt pl. itt ismertük meg Albániában), akinek semmi problémája nicsen azzal, hogy magyarként Bukarestben lakik, az élete párja pedig német...

Túl kellene lépni a manapság Magyarországon annyira divatos kategorizáláson! Az mindig rossz dolgokat szült/szül!!!

Nekem is van számtalan koszovói nagyon rendes ember ismerősöm-barátom itt. Ettől függetlenül némely koszovóiakkal erős fenntartásokkal viseltetek, de nem azt mondom, hogy a koszovóiak rossz emberek!

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.18. 01:02:48

@Arthamyr: Hát itt a kertes tengerparti ház az ritka, mint a fehér holló... :(

Full panorámás déli (Jón-tenger-i) föld van (a domboldalakon) annyi, amennyit akarsz (hármas hátraszaltót dobsz a panorámától), csak éppen 3 dolog a problémás ezekkel:
1./ (rendes) Út
2./ Villany
3./ Víz

:( Ez van jelenleg sajnos :(

Ha hosszú távon gondolkodsz, és van időd kivárni azt, hogy ez a 3 dolog hosszú távon megoldódjon az ilyen telkeken, akkor simán jó ötlet, de ebben benne van a (hatalmas) kockázat, mégpedig az, hogy mi van akkor, hogyha soha nem fog rendeződni ez a 3 dolog...
(Vagy akár a háromból kettő rendeződik, de a harmadik nem.)

Amit mi (hobbicélú, vagy kiadási célú) tengerparti ingatlant szoktunk javasolni magyar embereknek, azok apartmanházakban lévő apartmanok. Ott - ha utánanyomozunk a cégnek, aki építette/építi (tőkeerős-e, milyen anyagokból építette, stb.) - meg földhivatalilag is tiszta, akkor túl nagy baj nem lehet, max. a fekvése, de ebben meg segítünk, hogy ne rossz fekvésűt válasszon az illető, ill. kérdés, hogy mire akarja használni...
Ezeknél is folyamatosan van értéknövekedés, de természetesen nem akkora, amekkorát (HATALMAS RIZIKÓVAL, ÉS ESETLEG) lehetne nyerni mondjuk az Albán Riviérán (délen) egy hegyoldalon lévő full panorámás telekkel.

Viszont - ha tényleg érdekel ez a dolog - akkor szerintem nézd meg ezt az országot egyszer!
Szóbeli tanácsot a (számodra célzott, tehát, hogy merre nézelődjél, hogyan nézelődjél, mit nézzél általánosságban, stb.) megnézéséhez természetesen ingyen adunk a feleségemmel. Aztán, ha valami, Számodra érdekeset látsz itt, akkor le tudunk ülni konkrétan beszélgetni.

Arthamyr 2018.10.18. 01:12:12

@Jani haverja: Köszi, érdekel a dolog, mindenképpen keresni foglak, ha másért nem, hogy tájékozódjak. Majd... Hosszú távra gondolkodom. :)
Egyébként a kockázat ugye attól függ, hogy mennyibe kerül egy ilyen telek. Illetve pl. megoldható-e, hogy függetlenül szerzed be a vizet, áramot (pl. megtermeled magadnak házi erőművel, a kutat fúrsz és tisztítod). Az apartman is lehet érdekes, ha nagyon olcsó (ideális esetben 50k euro alatt) és mégis jó állapotú, relatív friss építésű. Fogalmam sincs, ez mennyire reális.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.18. 01:42:21

A víz beszerzése egy ilyen domboldalon lehet független dolog (is) az államtól, vagy az önkormányzattól, azaz ha kutat fúrsz, akkor (lehet, hogy) lesz vized. Na, ebben a kockázat az, hogy "lehet".
És egy domboldalon LEHET, hogy mélyre kell fúrnod, ugyanakkor LEHET, hogy szerencséd lesz, és találsz annyi vizet, amennyit fel se tudsz használni.

Kicsit elkalandozva, de félig-meddig a témánál maradva:
Albánia legszárazabb vidéke (nyáron, és kora ősszel) az Albán Riviéra. Mégis pl. Borsh faluban a legszárazabb hónapokban is ilyen természetes bővízű forrás van, ami ellátja nem csak a feleségem (VPBA) alábbi blogbejegyzése által leírt "vízeséses" éttermet, hanem az egész falut is!
albania.cafeblog.hu/2015/08/30/kicsi-a-borsh-de-eros-turisztikai-latvanyossag/
Ugyanakkor lehet, hogy onnan 5-10 km-re, és egy kicsit magasabban soha nem fogsz találni vizet! :)

A napelemes rendszerek itt mostanában divatosak (itt sokkal több a napsütéses órák száma, tehát piaci alapon is sokkal jobban megéri), de ebben én nem vagyok túl nagy szakértő.

A sima apartmanházban lévő apartmanokról: 50k EUR alatt simán lehet venni apartmant itt, bárhol a tengerparton. Az itteni viszonyokat figyelembe véve, elsődleges szempont, hogy nagyjából 10 évnél fiatalabb legyen (vagy vadiúj) az az apartman (természetesen tisztelet a kivételeknek). Ez azért fontos (a saját tapasztalataink szerint), mert az albánok kb. 10 éve tanultak meg rendes, mondjuk azt, hogy nyugati színvonalú házakat építeni (természetesen ismételten hangsúlyozom, hogy tisztelet a kivételeknek!). D

kardio1 2018.10.18. 14:38:19

@Jani haverja: a kettős állampolgárok magas száma nem jelenti azt, hogy Albánia jobban lenne integrálva az EU-ba, mint Magyarország. Pl. a vámunión kívül esik Albánia, ami többet számít az integrációban.
Az viszont igaz, hogy üzletek szerzésénél előny a jó és kiterjedt személyes ismeretség.

kardio1 2018.10.18. 15:17:35

@Jani haverja: igazad van. Csonka-Magyarországon belül is számos, magyar nyelven beszélő nép él együtt, akiket csak a beszélt nyelv köt össze, nem tartják magukat magyarnak. Pl.: jászok, kunok, palócok, hajdúk.

Ja, nem.
Ezek mind magyarok, regionális öntudattal.

A te értelmezésed pontosan a románok érdeke szerint való. Azt az érvedet se értem, hogy hogy kerül ide egy Bukarestben élő magyar nő, akinek a férje német. Bukarestben nem lehet magyar?

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.18. 22:53:26

@kardio1: Én pont ERRE szerettem volna felhívni a figyelmet!

Egy átlag albán sokkal jobban otthon érzi magát mind az EU-ban, mind mondjuk az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában, stb, mint egy átlag magyar!

Pont a személyes kapcsolatai miatt!

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.18. 23:01:19

@kardio1: Az én véleményem nagyon nem a románok érdeke szerint (vagy bármilyen más náció - többek között a jelenlegi, és bármilyen régebbi magyar államhatalom - ) érdeke szerint való!

Kizárólag saját tapasztalat! És magánvélemény!

Én minden politikust zsigerből utasítok el, merthogy tisztességtelenség nélkül egyik politikus sem lehetne politikus!
Persze a politikusok között vannak csak sima "szemétládák", és vannak "alávaló szemétládák"...

De egyik politikust (bármely országból, vagy népből) sem becsülöm semmire.

A Bukarestben élő magyar hölgyet viszont sokra becsülöm (sokat beszélgettünk vele VPBA-val együtt), viszont ő nem politikus, és éppen úgy KIRÖHÖGI a politikát, mint mi. :)

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.18. 23:15:14

@kardio1: Véleményem szerint a mindenkori magyar politika legnagyobb baja az, hogy FELÜLRŐL LEFELÉ akar szerveződni.

Szerencsére itt Albániában a politikusok HAGYJÁK (nagyjából) ALULRÓL FELFELÉ szerveződni a társadalmat!

De ez egy magánvélemény.

Bredpitt Monika 2018.10.19. 10:38:09

@Jani haverja: na, megkérdeztem az egyik (a kinézet után legfiatalabb) fagyist, azt mondta, hogy Horvátországból jött, de egyébként albán...

ahogy látom több generáció ücsörög a padon (a fagyizó mellett van egy) van ott egy nagypapa fazon, talán annak a fia, vagy fiai, jó páran vannak, jóképűek és kedvesek.....

szóval albánok, származásukat tekintve.....

Bredpitt Monika 2018.10.19. 10:41:17

@Jani haverja: "Véleményem szerint a mindenkori magyar politika legnagyobb baja az, hogy FELÜLRŐL LEFELÉ akar szerveződni.

Szerencsére itt Albániában a politikusok HAGYJÁK (nagyjából) ALULRÓL FELFELÉ szerveződni a társadalmat!

De ez egy magánvélemény. "

Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy nagyon is egyetértek veled, egy kis javítással.
Szerintem nem a politika legnagyobb baja, hanem az emberek hibája. Ők eldöntik fejben, hogy a politikusok mindent eldöntenek helyettük.
Ez nagy, nagyon nagy hiba. Ezért nem jutunk egyről kettőre......szerintem.

Arthamyr 2018.10.19. 13:21:45

@Jani haverja: Köszi, ismételten. A nyugati színvonal azért nem mond sokat, sajnos "nyugaton" is sok a szar, de legalább kb. 10x annyi.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.19. 20:08:38

@Bredpitt Monika: Szerintem akkor valószínűleg eredetileg koszovói albán lehet. Mert a régi Jugoszlávia területébe tartozott anno Koszovó is, meg Horvátország is, aztán gondolom oda (Horvátországba) mentek valamikor mg a Jugoszláv időkben.

De persze lehetnek kivételek, meglehet, hogy éppen ők azok, és tényleg albániai albánok. Ha egyszer beszélsz velük, akkor - ha nem kellemetlen Neked - kérdezd meg, hogy melyik városból származik a családjuk! :)

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.19. 20:10:33

@Arthamyr: DDD
Pontosítva: Amit egy átlag ember nagyjából nyugati színvonalnak gondol. :)

Arthamyr 2018.10.19. 20:41:03

@Jani haverja: Na igen. Egyébként értem mire gondoltál, csak itt, meg a UK-ban, vagy akár Portugáliában azért nem az eget verdesi a minőség, és ezek földrajzilag eléggé nyugatra vannak. :) Egyébként ha annyira olcsó, nem is nagyon kell vele foglalkozni, majd megbeszéljük, felkeltetted az érdeklődésem.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.19. 21:05:37

@Arthamyr: OK rendben, keress nyugodtan bármikor privátban :)

Bredpitt Monika 2018.10.20. 10:57:55

@Jani haverja: a nem kellemetlen részt majd valahogy áthidalom, mert most is nagyot nézett az egyik fiú, amikor megkérdeztem, hogy honnan jöttek, mindenesetre a jobb későn, mint soha elvén kezet ráztam vele és üdvözöltem Magyarországon (velem volt a férjem, így tuti nem fogják félreérteni az aktust....hahaha)

Bredpitt Monika 2018.10.20. 11:01:05

@kardio1: ok, rendben, én igazából azért féltem a barátnőmet, mert ki is mondta, hogy már most rá van kattanva erre a hidegterápiára, az ő esetében szerintem kevesebbet kéne dolgozni és többet aludni,

szerintem becsapja a szervezetét, amúgy már akartam írni, hogy örülök, hogy visszatértél, én 2014 óta vagyok itt, és akkor még nagyban itt voltál te is, van valami oka a távolmaradásnak?

kardio1 2018.10.20. 14:24:52

@Jani haverja: a kínaiak is jól érzik magukat a chinatownokban, ettől még Kína egyáltalán nem integrálódott az EU-ba vagy Amerikába. Összekevered a szezont a fazonnal.

kardio1 2018.10.20. 14:27:06

@Jani haverja: ha a politikával kevered a nemzeti hovatartozást, akkor csak ilyen helytelen következtetésre juthatsz.

kardio1 2018.10.20. 17:05:05

@Jani haverja: igen, a civil szféra elég gyenge Magyarországon, nyugatabbra sokkal erősebb. Magyarországon ami hagyomány volt ilyen téren, az is elpusztult a kommunista érában. Albániában valószínűleg sokkal tradicionálisabb a társadalom, archaikusabb olyan szempontból, hogy a nagycsaládi, rokoni kapcsolatok erősek maradtak a diktatúra ellenére. Visszakapcsolódva a másik beszédtémánkhoz, Magyarországnak még a kommunistákból is csak az internacionalisták jutottak, a többi kommunista országban a kommunisták is nacionalisták voltak. A miénkhez hasonló internacionalisták csak az NDK-ban voltak, ott érthető okokból.

kardio1 2018.10.20. 17:08:09

@Bredpitt Monika: olvasni szoktam a blogot, többé-kevésbé. De nem tetszik, hogy egyre inkább a magyar politikai helyzet bírálata dominálja a kommenteket és nem a határátkelők élete.

kék madár 2018.10.20. 18:15:32

@kardio1: sajnalom, hogy nem tetszik, esetleg arra gondolsz, hogy cenzurazni kene az oldalt, vagy arrol tarsaloghatnak a hataratkelok amirol akarnak?
A magyar politikai helyzetet egyebkent nemcsak itt biraljak, hanem mindenhol ahol valami ertelem meg megmaradt az emberekben. Ha az origot vagy a 888-at olvasod nem lesznek ilyen problemaid, ott csak a patas tolvajt nyaljak fenyesre.

kardio1 2018.10.20. 23:21:22

@kék madár: nem gondolom, hogy cenzúrázni kellene. A cenzúra sohasem jó.
Csak értetlenül állok az előtt, hogy a már külföldön élők még mindig őrzik ezt a szekértábor-mentalitást. Én meg, aki azt hiszem, hogy Orbán Viktor nem patás ördög, és nem is tévedhetetlen vezér, ott állok középen, és sokkal inkább arról beszélgetnék veletek, hogy kinek hogy alakul az élete, milyen az az ország, ahol él stb.

kardio1 2018.10.20. 23:45:38

@Bredpitt Monika: a szemölcsre tényleg jól működik a fagyasztás.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.21. 06:30:14

@kardio1: Csakhogy az albánok nem (a"chinatown" alapján) "albantown"-ban élnek, hanem nyugati gondolkodással beintegrálódtak! Hogy olyan neveket mondjak, akiket Te is ismersz: Jim Belushi, Rita Ora, a svájci fociválogatott nagyjából fele, stb.
A svájci fociválogatottról még egy dolog: amikor az EB volt, akkor két testvér egymás ellen játszott (a Xhaka testvérek), mert pont úgy hozta a sorsolás, hogy Svájcnak kellett játszania Albániával. Az egyik testvér a Svájci válogatottban játszott, az öccse meg az albán válogatottban. És ez a testvérpár koszovói származású...

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.21. 06:31:41

@kardio1: A nemzeti hovatartozást pont a politikusok erőltetik, úgyhogy kénytelen vagyok keverni.
Nagyon sok ember többes indentitású!

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.21. 06:38:05

@kardio1: Szerintem már jóval a kommunisták előtt is baj volt Magyarországon.
Pl. 1848-ban is már felülről próbálták szervezni a dolgokat. Meg is lett az eredménye akkor is :(

De írhatnám a holokauszt-ot is. Magyarországról rengeteg embert vittek el, Albánia meg az egyetlen ország Európában (Svájcot is beleértve) ahol a II. Vh. kitörése előtt keesebb zsidó lakott, mint a II. Vh. végén.
Pedig német-olasz kettős megszállás volt itt, és nagyon keresték a zsidókat, de csak egyetlenegy családot tudtak elvinni, azt is egy fatális véletlen pech miatt.
Itt a muszlim a katolikussal, meg a görög ortodox-szal együtt bújtatta a zsidókat, hamis papírokat szereztek nekik, meg mindenféle egyéb.
Mert nem felülről határozták meg azt, hogy ki az albán...

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.21. 06:40:06

@Jani haverja: @kardio1: Kiegészítés:
Illetve itt is meghatározták azt felülről, hogy ki az albán, meg ki a zsidó, csakhogy a komplett társadalom ezt magasról lesz@rta :)

kardio1 2018.10.21. 08:26:58

@Jani haverja: ez egyáltalán nem igaz, nem a politikusok erőltetik a nemzeti hovatartozást.
A politikusok általában a mai demokráciákban választást akarnak nyerni. A sikeres politikusok pedig olyan álmokat tudnak ígérni, amilyen álmokat a választók akarnak álmodni. A mai Fidesz szavazóbázisa jelentős részben az a kádári kisember, aki a szocialista párti tömegbázist alkotta. Amióta a Fidesz ennek a rétegnek játszik, nyeregben van.
Az államférfiak nem választást akarnak nyerni, hanem van egy víziójuk, amit a t

kardio1 2018.10.21. 08:30:15

@Jani haverja: társadalommal el tudnak fogadtatni.
Ami a zsidókat illeti, Magyarországon is volt zsidómentés rendesen. De jóval több zsidó élt Magyarországon, mint Albániában. Most is az egyik legnagyobb zsidó közösség van ott Európában.

kardio1 2018.10.21. 08:32:04

@Jani haverja: te minek tartod magadat ? Albánnak vagy magyarnak ? Ha mindkettőnek, egyforma erős a kötődésed ?

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.21. 20:23:53

@kardio1: Ha nem a politikusok erőltetik a nemzeti hovatartozást, akkor KIK???

Általában a népek teljesen békésen megélnek egymás mellett, keverednek, stb.

Apolitikusoknak a legegyszerűbb dolog a nemzeti hovatartozással játszani, az "oszd meg és uralkodj" elvén.
Ennek több variációja van, de a lényeg ugyanaz.

Igen, mentettek zsidókat Magyarországon is.
De nem az egész társadalom állt ki a zsidók mellett, letojva az államhatalmat, és később a német megszállókat.

Épp ezért, mint írtam, egyetlen zsidó családot tudtak elvinni egy szerencsétlen véletlen miatt innen (valahonnan valahova utaztak, és lebuktak a hamisított papírjaikkal egy német katonai ellenőrzőponton). De egyetlenegy albán ne jelentett fel egyetlen zsidót sem!

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.21. 20:41:03

@kardio1: Mint már írtam Neked, én mind apai, mind anyai ágról egy magyar nemes vagyok.
JELENLEG gondolkodásmódban inkább albán vagyok, mint magyar, ugyanis a magyar gondolkodásmód sajnos már nagyon régen eltávolodott attól a gondolkodásmódtól, amit én az őseim miatt, meg a neveltetésem miatt képviselek.
Hogy értsed: Pl. az én őseim a Horthy-rendszerben sem tudtak azonosulni azzal a gondolkodással sem, aztán a nyilasok néhány rokonomat megkínozták, kivégezték, a később jövő kommunistákról nem is beszélve.
Az albán gondolkodás meg (jórészt) megmaradt annak, aminek kellene lenni a magyar (köz)gondolkodásnak is, ezért érzem itt otthon magam, Magyarországon pedig nem.

Visszatérve az előző kommentedre (így volt logikus válaszolnom): Írtad, hogy a Fidesz a Kádár-i kisembereknek játszik. Ez csak részben igaz. A Fidesz ugyanis keveri a Horthy-rendszer dolgait a Kádár-i rendszer dolgaival.
Az ezen kommentben fentebb írtak miatt ezért nem érzem otthon magam Magyarországon.

Tudod én vagyok a Tomori Pál fordítottja. Tomori Pál apja egy a török által elüldözött albán nemes volt, az eredeti neve pedig Tomorri. A Tomorr hegyet Berat városa mellett találod, épp tegnap voltam ott turistákkal kismillióadszorra.
Furcsa egyébként, hogy nem a Tomorr hegyről kapta a nevét ez az albán család, hanem fordítva, a hegy kapta róluk a nevét, a "Tomorri" nem azt jelenti, hogy "Tomorr környékéről való", hanem (mivel az albánban nincsen névelő, hanem a főneveknek van határozott, és határozatlan alakjuk) azt jelenti, hogy "A Tomorr".

kardio1 2018.10.22. 12:54:46

@Jani haverja: ez a Tomori-féle történet meglepett. Az interneten kutakodva azt találtam, hogy 1279-ben IV. László adott az ősének birtokot Abaúj vármegyében, és hogy talán boszniai eredetű a család. Persze lehet, hogy az albán verzió az igaz. Mindegy is, ha amúgy is vannak közös pontok a múltunkban, főleg a török elleni harcok idejéből. Fő, hogy szimpátia legyen.
A nemzeti kérdést illetően továbbra is más véleményen vagyunk. A nemzeti öntudatot nem a politikusok erőltetik ránk. Egyszerűen belenövünk abba, hogy magyarok vagyunk: nyelv, kultúra, hagyományok, történelem, közös élmények, emlékek. Félmondatok, utalások, amiket csak egy másik magyar ért. Mindez együtt hozza. Ettől még kötődhet az ember más országhoz is, de az ebből nem vesz el semmit.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2018.10.22. 21:44:35

Őszintén szólva én nem kutakodtam részletesen utána ennek a történetnek, de miután több (egymástól független) albán ugyanezt állította, majd később találkoztam egy Tomorri vezetéknevű albánnal is, aki a Tomori Pál rokonának a leszármazottjának vallotta magát, és ugyanezt a történetet mesélte el, így én készpénznek vettem :)

"Ettől még kötődhet az ember más országhoz is, de az ebből nem vesz el semmit."
Ez tény, viszont pont emiatt (nagyjából) békések lennének (nem csak lennének, hanem voltak mindig is) egymással a szomszédos (és néha nem csak a szomszédos) népek (ha a politikusok nem kavarnák azt a bizonyosat). Vegyes házasságok, stb., stb.
Egy példa erre a rengeteg közül: A JELENLEGI román-szerb-magyar hármashatár környékén mindig békésen éltek egymás mellett a románok, meg a szerbek, meg a magyarok, keveredtek is, KIVÉVE azokat a történelmi időszakokat, amikor némely politikusok bekavartak.

Még egy fontos dolog: az egyházi vezetőket azért nem említettem, mert az én szememben azok az egyházi vezetők, akik komolyabban politizálnak, azok éppen úgy politikusok, mint az úgymond civil politikusok.

Bredpitt Monika 2018.10.26. 10:50:06

@kardio1: örülök, hogy visszajöttél, mert azért az elég nyilvánvaló, hogy egy nagy eltűnés után itt vagy,

gondolom azért jó érzés mindenkinek, aki külföldön él, hogy magyar szót lát és magyarul kommunikálhat, szerintem ez fontos, ezért jó dolog ez a blog, többek között, viszont hét év után már átalakult egy kicsit,

a politikai helyzettel elég nehéz nem foglalkozni és nekem, az én értékrendem szerint azt a leginkább megemészteni, hogy lehet többször egymás után ekkora gazemberekre szavazni......bla bla

egy voksot én is adtam nekik 2010 ben, tudtam, hogy nagy a tét, de erős kormányt akartam, hát, azt is meg is kaptam, de a bizalmammal végtelenül visszaéltek és élnek,

nekem ma itthon a legnehezebb azt elviselni, ahogy én érzek honfitársaimmal kapcsolatban, nem kellene sanda szemmel néznem a fidesz szavazókra, mégis ezt teszem, és tudomásul kellene vennem, hogy az élet megy tovább és vannak emberek, akik itt akarnak élni továbbra is, és nekem ezt tisztelnem kell,

ezt leginkább úgy fogom tudni megvalósítani, ha elmegyek innen.....részemről nagyjából ennyi, plusz még annyi, hogy akik itt maradnak, azoknak nagyon nagy része nem akarja kivenni a részét abból, ami adott még ebben az országban is, lehet ellenállni sok módon, én ezt kipróbáltam és nem lett bántódásom, ha sokan csinálnák lehetne változtatni, a szélmalom harc rövid ideig működik, hosszú távon belerokkansz,

ha ez kell a magyar honfitársaimnak.........legyen szép életük

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.26. 20:05:07

@kardio1:
@Bredpitt Monika:

Persze ezzel 2010 előtt nem volt semmi probléma...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása