oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. szeptember 28. 06:30,  Bécsi meló: költözés vagy ingázás? 96 komment

2018. szeptember 28. 06:30 Határátkelő

Bécsi meló: költözés vagy ingázás?

Amikor valaki az osztrák fővárosban kap munkát, az egyik nagy kérdés az: kiköltözzön vagy inkább ingázzon valamelyik határközeli magyar településről. Krisztián is ezt a kérdést boncolgatja írásában, meglehetősen elgondolkodtató módon és érvekkel.

becs_belvaros_nyar_1.jpg

„Sokszor jelent már meg hogy Bécs így, meg Bécs úgy. Rengeteg jó dolog van itt és bár közhely, de itt sincs kolbászból a kerítés. De most nem is ez a lényeg. 

Nagy fájdalmam, hogy szinte sosem esik szó a lakhatásról és az ingatlannal kapcsolatos terhekről. Kijössz lakhatást keresni, van pár oldal, ahol találsz privát hirdetéseket is, kiveszed a lakást és már is jön a meglepetés. 

A szerződéssel kapcsolatos díjakat neked számlázzák ki. Ha szerencsés vagy, a tulaj megelégszik egy normál szerződéssel, ha nem közjegyzői szerződést kell kötni irgalmatlan sok pénzért. (Ez otthon sem olcsó mulatság.) Persze még új vagy, bevállalod, remélve a jobb életet. 

A második szerződés 

Pár hónap eltelik, kezded megismerni a várost. Alakulnak a dolgok, megérkezik az első dupla fizu. Megtapasztalod, hogy Bécs miért is az első egyes listák szerint. Élhetőbb helyet keresel zölddel, kis forgalommal. 

Feltűnik, hogy a jobb lakásokért komoly provisiót (közvetítői jutalékot) kell fizetni. Jól keresel, mit neked 3 hónap bérleti díj plusz Áfa. Kidobott pénz, de jó a környék, itt akár családot is alapíthatsz. 

Nem veszed azonban észre, hogy a szerződés kötésekor tulaj egy szál se. Valami iroda bonyolítja a dolgokat. Átveszed a lakást. Van egy-két apróság, de majd Te kicseréled, megoldod. 

A következő lépés 

Telnek az évek, jól érzed magad, gyarapszik a család, kellene egy nagyobb kecó. A felmondás nem gond, az átadáskor minden apró kis hibáról fénykép készül. Várod, hogy visszautalják a kauciót, majd fele annyit kapsz vissza és hozzá egy elszámoló számlát. 

Hoppá! Egy égőcsere, kis takarítás, műanyag eszköztartó pörgeti a levonásokat. Bosszankodsz, érdeklődsz, mit lehetne tenni. Mondják, kellett volna kötni Rechtschutz-ot. 

Túl vagy ezen is. Távolabb a várostól találsz nagyobb lakást, persze jó helyen, jöhet újra a lehúzás: közvetítési díj, kaució, szerződés, illeték. Újabb fejezet, nő a pici, az a sok pénz már nem is olyan sok. 

De jól éltek, nincs gond a nyaralásra (Urlaubsgeld), no meg karácsonykor (Weinachtsgeld) is lesz bőven ajándék a fa alatt. De egyszer csak leülsz és végiggondolod: mennyit költöttél már lakhatásra. És mi marad a gyereknek, ha menned kell: egy jó nagy semmi. 

Ha saját lakást szeretnél 

Bújod a netet megoldást keresve: döbbenetes árakat találsz és olyan koncepciókat, amik nem neked vannak kitalálva. Mert Te nem akarsz visszafele menni, csak előre. 

És meg kell hozni a döntést: dobálod a kukába a havi 850 eurót (ennyiért Purkersdorfban tökéletes lakás van) és 20 év múlva, ha a gyerek kirepül, folytatja amit Te: ellátja azt a sok helyit, no meg az államot, akik az ingatlan businessből élnek. 

Vagy visszaköltözöl mondjuk Sopronba, veszel fel hitelt, ingázol, de 20 év múlva azt mondhatod, van egy kecóm, az én tulajdonom, amit a gyerek megörököl. Mekkora különbség! 

Inkább az ingázás? 

Bécs jó hely valóban, de a Práter körül nem sétálnék este, itt is van vonatkimaradás meg „Ubahn Störung”. Persze Budapesten örülök, ha nem égek a metróban. Az egészségügy olyan, mintha 2050-ben lennél. 

Én a kislányom életét köszönhetem Bécsnek. Soha nem lehetek elég hálás. De nem fogok háromszor annyit fizetni ugyanazért a lakásért, még ha ingáznom kell is naponta. 

Főleg, hogy nem is tudnék belevágni egy félmillió eurós lakás megvételébe. Ráadásul az ingázás költségeit behozom az olcsóbb fenntartással, a havi törlesztő pedig kevesebb lesz, mint a kidobott pénz a bérleti díjra. Vannak lakások 150 ezer euróért, de... Ennyiért penthouse-t kapsz Sopronban. 

Aki nem akar túl sokat, jöjjön, siessen, lehetőség van bőven. De ha csak kicsit leülsz gondolkodni, lehet, kihagyod ezt az első öt évet és ingázol az ausztriai munkahelyedre. Ha átköltöztünk, jelentkezem.”

Az első Határátkelő Klub

Külföldön éltél, de hazaköltöztél? Szeretnéd megosztani a tapasztalataid, de nincs kivel? Kérdéseid vannak?Gyere el az első Határátkelő Klubba! A belépés ingyenes, részleteket itt és a Facebook-oldalon találsz!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: ingázás Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7314267801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lapetiteparisinne 2018.09.28. 07:02:43

Nagyon jo. Meg majd akkor is irj, posztolo, ha a gyereket beirattad a magyar ( korzetes, sima) suliba. :)))
A matek gyerekkel ugyanis igy nez ki : lakber Becsben + iskola v lakber Mo- on+ iskola . En most keszulok hazamenni. Mivel semmilyen normalis iskola nincs / nem vette fel a gyerekem- marad a magan. 2 gyereknel dragabbra jon ki, mint ha maradnek a legendasan draga parizsi araknal.

kék madár 2018.09.28. 07:11:27

igen de Sopron a hatar magyar oldalan van, nem?

Golf2 2018.09.28. 07:20:43

Nyilván jobb anyagilag az ingázás.

kék madár 2018.09.28. 07:33:57

@Golf2: anyagilag a legjobb a hid alatt lakas

Antal Jozsa 2018.09.28. 07:38:08

Az a baj ha nem tevedek hogyha Ausztiaban dolgozol de nem ott elsz es gyereked van akkor elesel a legujabb familienbonus-tól ami nagy penz lehet tobb gyereknel.Ez nem a csaladi potlek amit amasik orszag szintjere vagnak vissza. Valaki javitson ki ha tevedek....
Meg ha mar itt dolgozol miert nem jo ha a gyereke veled van legalabb tanulja a nemetet.

rechner.cpulohn.at/bmf.gv.at/familienbonusplus/#bruttoNetto_familienbonus

Shanarey 2018.09.28. 07:51:58

Részemről, miért Bécs, azon kívül nincs élhető város?

S most aljas módon kis magyar valóság, avagy Magyarisztán 2018

hvg.hu/gazdasag/20180926_kilakoltatas_arveres_lakasberles_lakber_csalad_ot_gyerek_alberleti_szerzodes_vegrehajtas_torveny

Antal Jozsa 2018.09.28. 08:03:35

@Antal Jozsa: pontositok,ha gyereked nem Ausztriaban el, akkor elesel a familienbonustol.

Dammiel 2018.09.28. 08:04:17

Mi 4 évig ingáztunk Sopronból és akkor költöztünk el 20km-re a bécsi mhelyünkhöz, amikor bevezették a hatàrellenőrzést. A mai napig bármikor beállítanak hajnali 5-kor egy jó nagy sort! Életminőség!! Utazz napi 2 órát melóba meg vissza. Ráadásul Sopron nem bírja már a rengeteg odatelepültet, meg lehet fulladni a tömegtől, hiába az egyik legszebb magyar város. Amikor Au-ban ünnepnap van, csak gyalog lehet közlekedni. Egészségügy kint semmivel nem jobb, mint Mo-n, csak szebb a külleme. Magánklinikák szuperek. Ja és kint is gyűlik a pénz (nem tudom, ki tud 200€-ért bérelni vmit Sopronban, és 250€ alatt tankolni havonta, h megérje+ szervíz?). Ja és vannak provisionsfrei lakások, mi is úgy ki, 3 éve egy fillért (kivéve a kazán karbantartását) nem kellett rákölteni. Ez csak a személyes tapasztalatom, kinek hogy jön be az élet. 17 perc alatt sokkal jobb beérni a munkába, ha már itt van az ember. És osztrák rendszámosak a kocsik...így is gyűlik a pénz, két közepes fizuból ---> áruházban dolgozunk mindketten, gyerek nincs. Ha lenne, màs lenne a helyzet, a többivel nem értek csak egyet.

Dammiel 2018.09.28. 08:23:00

@Shanarey: Élhetőség: sétálj egyet Mödlingben vagy Favoritenben akár ffi-ként. Magyar valóság: Az osztrák állam meg máshol veszi el a pénzt,nem keveset; ám nyilván szociálisabb, mint Orbanisztán (bécsi kollegák hívják így Kishazánkat).

Antal Jozsa 2018.09.28. 08:23:06

@dddddddddddddd: a kazankarbantartast vagy az egyeb javitasokat a berlo fizeti??
Ez a ket honapos provizio a legnagyobb lehuzas Ausztriaban.

komisz_kölök 2018.09.28. 09:44:21

Haha, jo latni, hogy mindenki vegigmegy ezeken :))
Elmondom, hogy lesz tovabb, mert lattam pär ilyent mär. Räjössz, hogy a napi härom ora ingäzäs megeszi az eletedet. Ha szerencsed van, csak ätvitt ertelemben, ha nem, räjössz, milyen veszelyes hosszu tavon napi szäz x kilometert autoban tölteni, a sok frusztrält ingäzo között, akik megküzdenek minden perc elönyert.

Persze megprobalod majd vonattal, mert az legalabb nem kidobott idö. Majd olvasol, meg tanulsz, de az sem az igazi. Meg több idö, nem olvasol, csak nezel ki a fejedböl.

A gyereket csak lefeküdni lätod, napi 11 orat vagy tävol also hangon. Anyu otthon van a kicsikkel, ideges, es mint minden anyu be van zärva. Räadäsul egy idegen värosba igazi barätok nelkül. Mikor hazaesel, te szorakoztassd, mert napközben csak a kis köcsögök eszik az idegeit, vegre felnött tärsasägra vägyik. Ja, az ovi, bölcsi zsufolt, a väros mäsik vegen van, kene persze mäsik auto neki is, hogy tudjon közlekedni. Közben egy fizetesböl tartjatok fel a csuda häzat, a ket kocsit, meg a gyerekek magänovijät. Anyu kiirta magät a mukaeröpiacrol örökre, mert hogy ketten legyetek tävol napi 11 orat, abba belerokkan minden gyerek.

Pär ev (de inkäbb honap) es räjössz, hogy a becsi lakäs äräban benne van a jobb iskola, az, hogy biciklizel a munkahelyre, ket auto amortizacioja, meg hogy van eleted. Az, hogy a gyereknek nem egy fel haz kell, ha felnö, hanem olyan nyelvtudas, amivel mehet becsi egyetemre, es utäna megkeresi a soproni häz ärät härom ev alatt. Apropo, hova järatod egyetemre Sopronbol a gyereket? Pesten akarod neki fizetni az alberletet, vagy Becsben?

Szoval lassan el kezded nezegetni a soproni ingatlanhirdeteseket, hogy kepben legyel, mennyiert lehetne eladni a kecot. Es mär erted, miert volt annyi elado uj epitesü häziko anno, amikor te kerested öket.

Szerintem probaljatok Sopronban is csak berelni valamit egy evig.

Dammiel 2018.09.28. 09:47:52

@Antal Jozsa: igen. Ez kb.170 €/ év, és kb.semmit nem csinálnak, viszont ha beszarik a kazán, akkor emiatt nem neked kell újat venni. Pont most történt velünk, ezért tudom. Szerződést is így írják.

Dammiel 2018.09.28. 09:47:55

@Antal Jozsa: igen. Ez kb. 170€/év. Kb semmit nem csinálnak érte. Viszont csak ezt a karbantartási dîjat kell fizetni, javítàst semmit. Pl.most beszart a kazánunk és a tulaj fizette, mert megcsináltuk az éves karbantartást. Benne van a szerződésben.
Óriás lehúzás a provizió, igen.

gabors 2018.09.28. 09:54:21

Hinta tudja a tutit ... csak most otthon hederel !!!

vándor madár 2018.09.28. 10:11:14

@Shanarey: "Részemről, miért Bécs, azon kívül nincs élhető város?"

Az van, csak a fizetés úgy csökken, ahogy távolodsz Bécstől. Bő száz kilométerrel távolabb már fele annyi pénzért kétszer akkora lakást is tudsz venni, de ott meg már az is drága.

Aki nem Ausztriában van bejelentkezve, annak nem jár munkanélküli ellátás, ha netántalán elveszti a munkahelyét. De itt már megírták, hogy Bécsben havi 100 ojróért lehet venni bejelentkezési lehetőséget.

Az az aljas kiköltöztetés Szegeden azért nem annyira aljas. Az illetők olyan lakásban laknak albérletben, amit elárvereztek, úgyhogy a tulaj hibája meg esetleg az övék is, ha látják, hogy oda érkeznek a levelek a végrehajtótól, de nyugodtan ülnek a babérjaikon, mert nekik "van szerződésük". Ha a tulaj a lakás tulajdonjogást útközben elvesztette, akkor fel kellett volna bontani velük a szerződést.

Din Serpahis 2018.09.28. 10:15:35

En egy evet dolgoztam Becsben, az elso harom honapban Mosonmagyarovarrol ingaztam, ennek a koltsege nagyjabol 150000 volt naponta. (100k az albi, 50k a bejaras) plusz napi 2x1.5 ora tomegkozlekedes.

Aztan bekoltoztem Becsbe, kivettem egy lakast havi 600 eurobol, amit ev vegen szinte 100%ban visszaigenyeltem az adombol kettos hazvezetes jogcimen. Ennej alapjan sokkal jobban megeri szerintem Becsben lakni, nem is szolva arrol, hogy a tomegkozlekedes Magyarorszag fele iszonyu hitvany. Movarrol pl nincs kozvetlen vonatkapcsolat, at kell szallni, mondanom se kell, milyen mokas ez ha keses van...

Az egyetlen szempont akit erdemes megfontolni, az az, hogy a becsi ingatlanpiac borzaszto hitvany, iszonyat nehez lakast talalni, a magyar hatarnal se egyszeru, de azert konnyebb. Szival amikor valaki kimegy es surgosen szuksege van lakasra, egyszerubb a magyar oldalon probalkozni. A becsi lakasomat pl ugy vettem ki, hogy amint kikerult a hiredetes a netre, fel ora mulva mar ott voltam es kivettem. A csaj aki ott volt meg mondta, hogy ebben a fel oraban valami 6an hivtak, hogy jonnenek megnezni...

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2018.09.28. 10:27:28

@Shanarey:

A magyar valóság az hogy itt nincs már munkanélküliség, aki akar, dolgozhat, biztonságban vagyunk, mára jobb a közbiztonság itthon mint Ny-Európában bárhol.
Egyébként meg Nyugaton nyilván senkit nem raknak utcára. HAHA, ott biztos az albérletedet se kell fizetni, ha kimarad pár hónap, nem gond.
Hasonló sztori esetén ugyanúgy mehetne ez a család ahová akar, Nyugaton is. De jó kis fröcsögő cikket lehet belőle írni hogy ez bezzeg csak itt van így.

vándor madár 2018.09.28. 10:39:20

@Antal Jozsa: "Ez a ket honapos provizio a legnagyobb lehuzas Ausztriaban."

Szerintem minden országban van valami, ami tarthatatlan, kibírhatatlan, lehúzás, stb.

Ausztriában még a tulajtól is lehúznak adott esetben 3 havi provision-t. Erre én csak azt tudom mondani, hogy jó nagy marha az, aki ingatlanirodával köt szerződést. Egyébként azt az egyet nem értem, hogy a törvény - mert Ausztriában az ingatlanközvettők jutaléka törvényileg van szabályozva -, ekkora quasi munka nélkül szerzett jövedelmet garantál az ingatlanosoknak, miközben aki a belét kidolgozza a gyárban, kórházban, építkezésen, vendéglátásban, az a felét sem keresi. Igaza van a Hintának, hogy munkából nem lehet meggazdagodni.

Egyébként Magyarországgal ellentétben Ausztriában és Németországban meg nem lehet rávágni az egész közös költséget a bérlőre. A KK egyébként elég drága is tud lenne, gyakran 200-300+ ojró, bár több helyen benne van a fűtés. A lakáskiadás nem akkora üzlet, mint sokan hiszik, mert drága az ingatlan, limitálva van a bérleti díj, karban is kell tartani, probléma van a bérlőkkel, két féle adót is kell rá fizetni - telekadót, amin áll és jövedelemadót, ami nem önállóan adózik, hanem az összjövedelmet emeli és benne áll a pénz, ha gyorsan kellene és az sem biztos, hogy nyereséggel lehet eladni, főleg úgy, hogy az adásvétel járulékos költsége még minmum + 10 % (illeték, bejegyés, közjegyző - ott nem ügyvéd intézi a hivatalos részt-, papirok/hitelesítési illetékek, ingatlanos) meg még mittudomén. Ha megnézed a hirdetéseket, az ingatlanosok jó bevételként hirdetik az évi 3-4%-os hozamot (Rendite) a több százezer ojrós vásárlási ár mellett.

www.immobilienscout24.at/eigentuemerlexikon/provision.html

_z_ 2018.09.28. 10:45:32

A munkabajarassal töltött idö elpazarolt, felegetett, kidobott idö. Anyagilag lehet hogy jobb Sopronbol bejarni, de eletminösegben biztos, hogy sokkal rosszabb. Legalabbis szerintem, de lehet, hogy van olyan fakir, akinek jo ugy. En Becstöl delre dolgozom, Sopron innen mar csak. kb. 40 perc kocsival, de meg igy sem akarnek oda koltozni. Mindennel együtt, oda-vissza napi ötven percet dobnek ki az eletemböl (meg akkor is, ha nincs dugo a hataron...), ha odaköltöznek. Az heti több mint 4 ora, havi atlag 15 ora, evente majdnem 8 nap. Ezt jobban is el tudom tölteni annal, mint hogy kocsiban ücsörögjek.
Aztan ha van gyerek, akkor ott az iskolakerdes is. Nem tudom, hogy Sopronban milyenek az iskolak, de az evek orta tarto folyamatos minosegromlas Magyarorszagon nem tudom hova fog vezetni... (persze lehet most trollkodni a PISA felmeresekröl, de valamit azert csak mutatnak)
De ezeket @komisz_kölök: sokkal szebben leirta :).

vándor madár 2018.09.28. 10:51:01

@Din Serpahis: "Ennek alapjan sokkal jobban megeri szerintem Becsben lakni, nem is szolva arrol, hogy a tomegkozlekedes Magyarorszag fele iszonyu hitvany. Movarrol pl nincs kozvetlen vonatkapcsolat, at kell szallni, mondanom se kell, milyen mokas ez ha keses van..."

Nem lehet, hogy ez már azóta változott? Most óránként van Mmóvárról vonat Bécsbe és csak egyről kell átszállni reggel odafelé. Esetleg pont arról, ami neked jó volt?

fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/dn?ld=19&seqnr=2&ident=is.026058180.1538124307&REQ0HafasScrollDir=1

_z_ 2018.09.28. 10:54:55

@Horthy Miklós cselédje: "mára jobb a közbiztonság itthon mint Ny-Európában bárhol." Erdekes, engem meg csak Magyarorszagon probaltak kirabolni, bar az utolso mar 9 honapja volt, azota biztos csoda törtent.

Antal Jozsa 2018.09.28. 11:36:35

@_z_: kedes hogy mivel hasonlitod ossze a magyar helyzetet. Kollegamat Romaban raboltak mar ki kessel(indiai, lattak rajta h kulfoldi) masik magyar munkatarsamat meg Barcelonaban (de igaz hogy ot Pesten is betalaltak). Erdekes hogy velem Pesten soha nem tortent semmi,olyan mar volt hogy leraztam embereket akik akartak volna valamit...

Din Serpahis 2018.09.28. 11:49:13

@vándor madár: hat lehet, ez ot eve volt. Odafele Hhalomnal, vissza meg Parndorf Ortnal kellett atszallni. Remes volt..

_z_ 2018.09.28. 11:51:58

@Antal Jozsa: Nyilvan, de en erre reagaltam: "mára jobb a közbiztonság itthon mint Ny-Európában bárhol." Ez igy altalanosan kijelentve nem lehet igaz.

Antal Jozsa 2018.09.28. 12:54:12

@_z_: hst nem tudom nekem az az erzesem hogy tul jo a PR-ja a nyugati orszagoknak.Itt Svajcban is tortennek olyan dolgok hogy csak lesek: pl Bazelben folyoparton ejszaka agyonvernek vkit, buszmegallora ralonek random, akkor itt van a Rupperswil-i gyilkossag(google a baratod), loterrol eltevedt golyo egy nappali falaba furodik..buszellenorok megvernek egy utast....nyilvan nem London kategoria de vannak itt is eroszakos buncselekmenyek..de talan ritkabban iranyul vagyon ellen..pl kocsibol a telot nem fogjak ellopni de garazdasag van itt is boven..

Shanarey 2018.09.28. 13:01:11

@vándor madár:

Na akkor fuss neki még egyszer a cikknek, mert amit írsz, abból az derül ki, hogy nem is olvastad végig.
Nyugodtan ültek a babérjaikon, mert nem vehetik át a más nevére érkező hivatalos levelet. A tulaj felszívódott, az önkormányzat tojik rájuk, a család öt éve él ott, s sosem volt tartozásuk, vagyis tudnának lakbért fizetni, de az önkormányzat nagy ívben lesz*rja. A "senkit nem hagyunk az út szélén" kormány által fenntartott önkormányzatról beszélek. Ami nekem a bajom az egésszel, az az hogy a nagy segítőkészség az önkormányzat részéről, az annyi, hogy ha nincs lakás elveszik a gyerekeket. Mindeközben, úgy általában, az önkormányzatok siráma az hogy a bérlők némelyike nem fizet.

Nem vagyok jogi szakértő, de nekem furcsa hogy a "kirendelt" ügyvéd nem akarja elővenni a lakás volt tulaját, hiszen, volt szerződés.

@Horthy Miklós cselédje:

Naná, sok tapasztalatod van Bécsről, ja mégsem. Félre ne érts, nekem sincs, de te vagy az aki nem talált munkát, pedig állítólag kerested, ám másoknak ez nem volt akkora gond. S ha jól emlékszem volt már itt poszt Gratzból, s nem azt írta, amit te szoktál.
Amúgy hogy állsz a munkakereséssel most hogy otthon vagy, mert gondolom az egyetem mellett azért enned és laknod is kell, nem beszélve az egyebekről.

_z_ 2018.09.28. 13:16:16

@Antal Jozsa: Szerintem csak a hirek elerhetösege mas, es ez kelt egy ilyen illuziot. Egy svajci gyilkossag a svajci hirekbe belekerül, a a magyarba nem. Egy magyar gyilkossag a magyarban lesz benne, de a svajciban nem. Hat valaki olvassa mindkettöt, akkor össze tudja hasonlitani, de ha valaki csak a magyart, akkor ugy hiheti, hogy Svajcban egyaltalan nincs gyilkossag. Aztan, hogy ezt ugy ertelmezi, hogy Svajcban minden tökeletes, vagy ugy, hogy Svajcrol hazudnak, mar mas kerdes...

vándor madár 2018.09.28. 13:33:35

@Shanarey: "Na akkor fuss neki még egyszer a cikknek, mert amit írsz, abból az derül ki, hogy nem is olvastad végig."

Én azt a cikket már tegnap elolvastam és el is gondolkodtam rajta. Az igaz, hogy a család nem olvashatja el más levelét, de nekem naponta ilyen levelek landolnának a postaládámban, akkor elkezdenék utána járni a dolgoknak. A végrehajtó címe rajta van a levélen, oda el lehet menni és megtudni, mi a helyzet. Ha pedig a tulaj az ő számukra is felszívódott, akkor azt is tudniuk kellett, hogy valami nagyon nincs rendben, tehát lépni kell.
Ha nekem van 5 gyerekem és nincs lakhatásom, akkor én minden nap bemegyek az Önkormányzathoz szociális bérlakásért és ha nem adnak, akkor a médiához fordulok már 10 évvel ezelőtt, mert kinek jár szociális bérlakás, ha nem az ilyeneknek?
Én két dologra lettem az ilyesmi és hasonló ügyeknél eddig úgy általában figyelmes. 1. Ha valakinek gyereke van, főleg egynél több, akkor mindig a gyerekekkel takaróznak és 2. a dolgok sokszor nem is egészen úgy voltak, ahogy elénk tálalják. Ettől függetlenül sajnálom őket és remélem, hogy most majd a nyilvánosság hatására megoldódik a problámájuk.
De azért arra is kiváncsi lennék, hogy mer az öt vagy akárhány gyereket is a világra hozni, akinek saját magának is alig van megélhetése? Miből fogják felnevelni őket? Mo-n sajnos pont azóta terjedt el az ilyen, mióta az EU jóvoltából alanyi jogon jár a családi pótlék meg az egyéb támogatások.

2018.09.28. 13:35:47

komolyan 850euro miatt sir valaki, haha. azt hittem mostanaban pesten kerul annyiba berelni valamit.

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2018.09.28. 13:44:25

@Shanarey:

Leginkább úgy hogy semmi közöd hozzá hogy állok vele. Csak kavarog attól a gyomrom hogy nektek ez a napi öröm hogy idelinkeltek valami "szörnyűnek" tűnő hírt Magyarországról.
Akkoris kavargott mikor kint laktam, itthon élve pláne.
Nem rossz hely Magyarország, bárhogy is próbáljátok megmagyarázni hogy itthon csak úgy lehet boldogulni ha Orbán haverja vagy.

Shanarey 2018.09.28. 13:47:03

@vándor madár:

Ha bérelsz egy lakást, honnan tudod, hogy a tulaj felszívódott? Gondolom a tulajt ők is keresték párszor, a levelek miatt, de erről nem szól a cikk, találgatni pedig nem akarok.

Ha elmentek volna a végrehajtóhoz, akkor nem kaptak volna információt, mert nem ők az ügy alanyai, vagyis a végrehajtó nem mondhat nekik semmit, netán az hogy adat kezelés vagy ahogy ma hívják: GDPR talán mond neked is valamit. Az öt gyerek ügyében van igazságod, de, mint a cikkben is szerepel, nem mindegyik olyan kicsi. Ám most nem az a lényeg, hogy miért van öt gyerekük, hanem az hogy gondolom dolgoznak, mert van pénzük fizetni a rezsit, s a gyerekeket is ellátják, különben már rég nem lennének náluk. Ami nekem a bajom,ha amúgy minden rendben, akkor az önkormányzat, miért nem tesz semmit? Az ügyvéd miért nem fekszik neki az ügynek? Az állam fizeti, vagyis nem kell aggódnia, hogy nem lesz kifizetve. Az "ügyvéd" csak a kifogásokat sorolta, hogy miért kétes az ügy kimenetele, de netán azt is vizsgálhatta volna, hogyan nyerjenek.

arncht 2018.09.28. 14:14:09

Csak igy elingazod az eleted, en meg 15-30 perc alatt otthon vagyok :) el kell donteni, hogy a penz vagy a csaladdal toltott ido a fontosabb. Most hiaba lesz egy lakasod, ha alig vagy benne otthon.

Buchhalter 2018.09.28. 14:50:56

Hát én nem ingáznék.Az egyik sógorom pár évig csinálta aztán elege lett és kiment lakni családostul.No persze ők nem Bécsben élnek.A lakásbérleti árak meg Pesten is durvák! Ha kimész a kül kerületekbe ott is borsos árak vannak.Ha meg vennél az még durvább.Ha az agglomerációba költözöl akkor számolj a dugókkal és a késő valamint zsúfolt vonatokkal.Jönnek itt páran a közbiztonsággal.Pár napja a Jászai Mari téren gyújtottak fel egy haldokló hajléktalant.Az aluljárók tele vannak büdös,részeges ,igénytelen arcokkal(nem mindegyik hajléktalan).Az eü meg nekem ne magyarázza már senki ,hogy nyugaton se jobb! Persze,itt meg órákat vársz mindenre még akkor is ha van időpontod.A maszek eü meg egy vicc! Ha komolyabb baja van az embernek elegánsan elküldik az állami ellátóba ,mert felelősséget nem óhajtanak vállalni .Csak sok pénz egy kis vizitért ,vérvételér meg röntgen felvételért.Saját tapasztalat.

Shanarey 2018.09.28. 15:04:41

@Horthy Miklós cselédje:

Érdekes, mert anno te kérdeztél, s én válaszoltam, de sebaj.

Nem rossz hely? Na erről tudnék mesélni, s nem linkek, hanem saját illetve családon belüli tapasztalat, de te azt sem hinnéd el.

Például, idős rokonnak a dokija írt egy papírt hogy a betegnek kórházi kivizsgálásra lenne szüksége. Kórház jelezte januárban hogy majd szólnak, nos szeptember végére lett neki időpontja. S még ő a szerencsés, mert még él, s így kivizsgálhassák, már persze ha a dokik ráérnek. mindez történ Budapesten, ahol szerinted oly csodás az élet. Adóhatóság, régebben már itt leírtam, de a lényeget csak miattad, megismétlem. TB-t lemondtam, adóhatóság 3 hónappal később ezt igazolta, majd a következő évben jelezte hogy van némi tartozás és túlfizetés. Kifizettem, majd egy évvel később, hogy még mindig van tartozás és túlfizetés, ezt is elintéztem. A T-Com, havonta módosítja az ászf-t. Itt (UK) ( O2) ez 5 év alatt, kétszer történt meg. Nos ez neked a tökéletes?

kék madár 2018.09.28. 15:27:20

@Shanarey: ahogy Hinta osszetrollkodta Ausztriat es onnan a tavolbol odakat zengett Magyarorszagrol amig kitartott a vodka, szerintem mar Hegyeshalomnal eletjaradekot es kituntetest kapott

kék madár 2018.09.28. 15:27:58

@Golf2: Probaltam volna, de mar nem fertem oda, maradt a szabad eg

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2018.09.28. 15:55:04

@Shanarey:

Akkor én is válaszolok : Nem, nem dolgozom. Most jó? Majd tájékoztatlak ha igen, ha ennyire izgat.
Igen, nem rossz hely Magyarország. Én egy szóval se írtam hogy ez itt a tündérkert, csak nem kéne sötét képeket festegetni róla állandóan, folyamatosan.
Igen, tudjuk hogy nincs rendben minden az EÜvel. És? Akkor ez egy ócska ország máris?
Mindenhol vannak gondok, a selyem Nyugaton is, Magyarországon is.
Azt viszont elvitatni hogy ne fejlődnénk, butaság. Magyarország egy jó hely, egyre inkább az.
Életem eddigi legjobb döntése volt hazajönni.
Mert bár itt szegényebb vagyok mint a selyem Nyugaton, mégis itt vagyok a polgár, kint meg egy lenézett vendégmunkás voltam csak.

2018.09.28. 15:55:27

@Shanarey: Ha valaki elolvasta a HVG cikkét, akkor inkább azt nem érti, hogy a család miért nem költözik el pl. Kecskemétre vagy Győrbe, ha már a férfi az autójavításhoz ért, ott ingyen lakhatnának, az autógyárak fizetik, illetve kilenc hónapig az állam is támogatja őket, .. és nincs munkája :-) , mikor Szegeden is lasszóval fogják az autószerelőket.
Klasszikus HVG-s szenzáció hajhászás /Mások is azt csinálják, de nem 100%-ban politikai megfontolásból, mint a HVG./ Hetente két ilyen cikket hoznak le, amihez másnap, harmadnak hozzáírják az igazság második szeletét. Ennél azt írták, hogy az új tulajjal megegyeztek, lesz idejük új lakást találni, .. de attól még olyan iszonyatos helyzetben vannak, hogy Hirosima ahhoz képest egy leányálom volt. Vannak tisztán politikai alapon működő újságok minden oldalon, azokat csak az olvassa, akinek kórosan alacsony a vérnyomása és spórolni akar a gyógyszeren.

2018.09.28. 15:55:36

Tíz év bécsi bérletidíjból egy 150 nm-es családiházat lehet venni Sopronban, aminek évente annyit emelkedik az ára, hogy abból három évig lehet fedezni a bejárási költséget.
Ráadásul a bérleménynek az legnagyobb hátránya, hogy csak addig van hol lakni, amíg van bevétel, nem lehet fél egy évet kihúzni "valahogy", mint egy saját tulajdonú házban.
No meg, mint itt már írták is, a gyerek örököl is valamit, nem csak a használt gatyákat, bugyikat tudja megmutatni majd az unokáknak, hogy na ezt jól tedd el kicsikém, hogy emlékeztessen a nagypapira!

2018.09.28. 16:37:09

@Horthy Miklós cselédje: Szerintem sem annyira rossz hely magyarorszag, es minden orszagrol lehet szornyu cikkeket osszeollozni. Az en problemam (es szerintem sokake) a tendencia - egyre tobb es egyre rosszabb cikkeket lehet osszeollozni.

Pl a Mai adag, hogy a miniszterelnok alig burkoltan fenyeget repulos ugyben, hogy nem maradnak adosok? 1-2 eve legalabb "csak" nyilvanvalo hulyesegeket ismetekgetve megvartak, amig elul egy ilyen ugy...

a tendencia a szornyu nem maga az orszag

2018.09.28. 16:39:36

@Érzelem Nélkül: A sajat lakasnak pedig az a hatranya, hogy bele kell onteni egy csomo penz, nem likvid, adott helyre szogez, es nehezen kiszamithatoan ingazik az erteke. Nem olyan egyszeru kerdes ez...

vándor madár 2018.09.28. 16:42:45

@Shanarey: Szerintem kaptak volna információt a végrehajtótól, ha már akkor elmennek hozzá, mikor a jelek mutatkoztak, ha igazolják, hogy ők jogszerűen laknak azon a címen ugyanis Mo-n nem titkos az árverés. Kint van mindenkinek a személyes adata a neten, lásd itt:

arveres.mbvk.hu/arverezok/ingatlanhirdetmenyek.php

Az is benne van a cikkben, hogy a férj közmunkát meg alkalmi munkát végez, magyarán nincs rendes munkahelye most sem, mikor lasszóval fogják a munkásokat. Ezek a munkák nagyon keveset fizetnek, tehát a bérletet, ami gondolom nem lehet egetverő, a családi pótlékból fizetik, mert az az egyetlen biztos jövedelem meg nyilván az anyasági segély, amit a nő kap ennyi gyerek után.

Az én bajom is az, hogy az Önkormányzat miért nem tett már eddig is semmit?, ugyanis az ilyeneknek jár(na) a szociális bérlakás vagy valami lakhatási támogatás. Szerinted most mit kellene tenni a nép ügyvédjének? Azt csak a cikkíró írta, hogy van nekik érvényes bérleti szerződésük. Hogy lenne érvényes a szerződés, ha a lakás már fél éve nem is azé, akivel anno szerződtek? Szerintem ezek után az árverés óta eltelt időre szóló bérleti díj is az új tulajdonost illetné meg, bár ez nem a család sara.
De azért valami előrelátás csak elvárható felnőtt emberektől! Az azért mégsem úgy van, hogy szülünk 5 gyereket és ha nincs hol lakni, akkor az egész világ hibás, csak ők nem. Ha meg az állam nyakára szülték őket, akkor majd az állam gondozásba veszi őket. Ezt azért nem kívánom nekik, de azért itt nem az egész világ hibás, ők meg az áldozati bárányok, bár az Önkormányzat eléggé sáros. Kinek a kezén is van Szeged már vagy húsz éve? Ezek szerint felőlük is megdögölhetnek a szegények.

Antal Jozsa 2018.09.28. 16:43:15

@Érzelem Nélkül: "Ráadásul a bérleménynek az legnagyobb hátránya, hogy csak addig van hol lakni, amíg van bevétel, nem lehet fél egy évet kihúzni "valahogy", mint egy saját tulajdonú házban"

Ausztriaban letezik olyan hogy munkanelkuli segely.Amig nincs munkad kihuzod segelybol es fizeted a Miete-t.Kozben keresel mast. Ez sajnos mar otthon nem opcio mivel kinyirtak a segelyeket.Dolgozhatsz 10 evig is egyhuzamban de ha hirtelen kirugnak 3 honapig kapod a segelyt ami max a minimalber lehet. Ezt nevezem en emberiseg elleni buntettnek. A sajat csaladi haz rezsijet telen mibol fizeted ha nincs munkad? :-) Az orokleses dologgal egyeterek.

geeeteee 2018.09.28. 17:27:31

A címben feltett kérdésre csak egyénenként lehet válaszolni, úgy is nehéz. Közmegegyezést várni felesleges. Szerintem még anyagilag is megjósolhatatlan, hogy kinek melyik megoldás lenne a nyerő, annyira közel lehetnek végeredményben egymáshoz.
Emlékszem, amikor elkezdtem csinálni, összeálltunk, többen mentünk ki egy kocsival, hetente cseréltünk, ennyi képes megoldani pl. a két kocsi kérdését. A lányoknak több autó maradt otthon, mint a kijáróknak. Megkockáztatom, hogy a vonatozásnál is olcsóbb. A távolságok mik? Itt is nagy lehet a szórás, a város túloldalára jársz vagy csak a SCS-ig? (Esetleg Királyhida, Nezsider, Kismarton, stb...?) Honnan(város, falu), melyik átkelőn keresztül jársz? Máris röpködnek plussz-mínusz a havi száz eurók(Ischlingek:)) az ingázás mellet, ellen. Amikor már nemzetköziztem, akkor a céges kocsival jártam haza, munkaidőben fizetve és még a napidíj is járt. Többször hónapokig Ansfelden-Csepel vonalon, minden nap otthon álltam meg oda-vissza.
Az osztrák lakás-házbérléshez nem tudok hozzászólni, nekem nem lett volna opció, sejtéseim szerint az is nagyon variálható.
A szociális hálóhoz hozzáférés nekünk akkoriban(korai 90-es évek) 50ATS volt évente, a cég tulaja kiadta az ottani munkásainak, hogy mindenki vegyen a nevére valamelyikünket, olyanoknál voltunk bejelentve, akiket csak látásból ismertünk.
Hiába részletkérdéseknek tűnnek ezek, amiket írtam, továbbgondolva gyerekkel, családdal ugyanúgy érvényesek.
Ami még érdekes lehet, húsz éve az osztrák bankok simán meghiteleztek magyar ingatlanvásárlásokat úgy, hogy fedezetnek elég volt a munkaszerződés. Vittem a tervrajzot meg a tulajdoni lapot, meg sem nézték, nem emlékszem, tán el sem tették. A mostani árkülönbözetek miatt akár most is lehetséges, szakértők mit gondolnak, most is elképzelhető?

A Beneluxoshoz meg senki nem írt benzinkutasat? Berchem a világ legforgalmasabbja. Pár évig arra mentem, voltak hétvégéim ott, jártam a Kazamatákban is, körbegyalogoltam a várost, rengeteget fényképeztem, akkor még tekercsre, odaát lehetnek a képek. Volt parkoló nagyon közel a központhoz, sörből is be tudtam vásárolni boltban, a kocsmák már akkor is drágák voltak.

Din Serpahis 2018.09.28. 18:03:26

Az ausztriai berlesben az a legjobb, hogy ha a csalad otthon marad vagy van valami beteg rokon otthon, akkor arra hivatkozva meg lehet igenyelni az adovisszateritest a kettos hazvezetes meg a kijarogatas utan. En gyakorlatilag abban az evben amikor ott voltam, nem fizettem szjat :) egyebkent megdobbento hogy ezt a lehetoseget mennyien nem ismerik.

geeeteee 2018.09.28. 18:03:55

@LepesMez: Ez a tendencia, amit emlegetsz, ez nagyon fontos.
Akármilyen biztató statisztikák bárhonnan, világszinten romlik. Spirituálisan rossz rezgések(éljen a terminológia). Az élesedő vitákban pedig ez adja a féligazságokat(pl a birca meg a többi szájába, sok kintiébe is). Feltorlódtak a kérdések és lemaradtak a válaszok. A tőke már globalizálódott, azt kéne utolérni("a tendencia a szornyu nem maga az orszag"- világ inkább). Írtam már korábban, hogy talán épp a tőke vezényli saját érdekében a nemzeti mozgalmakat, a szeparatizmust, saját magának egérutat, előnyt adva-hagyva. Nyerésre állnak. A legnagyobb vicc pedig az, hogy mindenki elhiszi, hogy bekerülhet a klubjukba, és összefogás helyett oda igyekszik. Nem lehetetlen, de az a kérdés, hányunknak éri-érte meg? Milyen büdös komcsi vagyok?

Buchhalter 2018.09.28. 18:13:54

@Érzelem Nélkül: meg a saját kecohoz kell minium 25-30 % önrész és ott van még az a fránya vagyonszerzési illeték,ügyvédi ktg.,használt lakásnál rejtett hibák.

Shanarey 2018.09.28. 18:20:00

@vándor madár:

Hogy lenne érvényes a szerződés?

Nos úgy hogy az két (három) magán személy közt jött létre, nem pedig a lakás és a benne lakók között.
Vagyis a lakás akkori tulajdonosának lett volna kötelessége, időben szólni hogy a lakás árverezve lesz, s emiatt hamarosan költözniük kell. Ezt az eredeti tulaj, gondolom, jó okkal, nem tette meg, vagyis ez az ő felelőssége, s ebből egy értelmes ügyvéd, ha akar gond nélkül nyerhet is.

vándor madár 2018.09.28. 18:41:02

@Shanarey: "Vagyis a lakás akkori tulajdonosának lett volna kötelessége, időben szólni hogy a lakás árverezve lesz, s emiatt hamarosan költözniük kell."

Igen, ez igaz, de mint a cikkben áll, ő állítólag felszívódott. Nem a lakással szerződtek, de a lakás volt a szerződés tárgya.

És akkor szerinted most ennek a családnak élethosszig joga lesz abban a lakásban lakni? Énszerintem ők ott most jogcím nélküli lakáshasználók. Ha a tulajdonos lakott volna benne, őt is úgy kirakják, mint a huzat.
Mondjuk azért több időt kellett volna nekik biztosítani. Azt sem tudom elképzelni, hogy tudnak fizetni kauciót. Nem ilyenkor szokott az újságíró valami számlát közzétenni, hogy adakozzon nekik a jónép? Meg tán apa is elmehetne dolgozni, sőt tán anya is mondjuk kb. 4 órában, mert akkora gyerekeket már nem kell otthon őrizni és az anyasági mellett lehet részmunkaidőben dolgozni.

geeeteee 2018.09.28. 18:46:22

Ragozom tovább, az egyenlőtlenség, a tehetősek és a nélkülözők közötti különbség világszerte nő, a közöttük lévő közelmúltban elmosódó határok egyre élesednek, eltérő mértékben országonként, de a tendencia szinte mindenütt ugyanaz. Vö. Skandinávia, US, UK és a feltörekvők, elmaradottak. Vizuális típusoknak legyen ez a horizontális, földkerekséget körbeérő ellentét vagy front. A kerítésépítők pontosan ezt támadják vertikálisan, mint kisebb-nagyobb pogácsaszaggatók, darabjaira szedik a kigyúrt-sodrott tésztát. Trump, Brexit, a katalánok, olaszok, o1g, általában az erősödő szélsőségek bárhol. Az erőt pedig a már kényelmesen globalizálódott tőke adja. Akár egy Enter leütésre ugranak csilliók off-shore-ról off-shore-ra.

geeeteee 2018.09.28. 19:00:36

@vándor madár: Ideális esetben a család felperes, a tulaj alperes, a törvényhozó-jogalkalmazó meg felelős. Az egész rendszer olyan mint a sajt, tele lyukakkal, mindet úgy vették bele, és naponta vesznek még többet, még visszamenőleg is. Vagy az a szúnyogháló, aminek az alján a kutya-macska szabadon átjár, bátor részegen a gazda is átesik rajta, reggel meg tessék-lássék visszabiggyeszti.

geeeteee 2018.09.28. 19:34:10

@Din Serpahis: Pendlerpauschale van még? Rémlik, az is dobott a pénzen, régen volt. Nem is kellett hozzá határátkelőnek lenni, távolságra adták. Kiment már a fejemből, akkoriban tudtam a kollektív szerződéseket, de felesleges is lenne emlékeznem, biztos nem lenne naprakész.

gabors 2018.09.28. 19:55:37

@dddddddddddddd: "Utazz napi 2 órát melóba meg vissza"

ehhez nem kell egy hataratkeles. Eleg ha eppen dugo van mert rossz ido van, vagy jo ido, van vagy baleset tortent ... mert sotet van reggel, vagy sotet van este.

Ket ora bizony eleg sok tud lenni ... sajnos heti rendszeresseggel nalam megvan... :-) Es igen megcsak nem is kell autozni, ez tomegkozlekedessel is pont ossze tud jonni. Beteg utas, ember a vaganyon, kutya az alagutban, levelek a sinen stb.

2018.09.28. 20:26:42

@LepesMez: A lakóingatlan tulajdonlása akkor nem likvid, ha úgy kezelik. Ha valaki úgy vesz lakást, házat, hogy előtte megnézi miként hasznosítható, akkor bármikor megteheti, hogy elköltözik egy másik városba, országba. A lakását kiadja és abból fizeti az általa bérelt ingatlant, vagy legalább is egy jelentős részét.
Jelenleg Magyarországon az ingatlan vásárlás a legjobb befektetés, az elkövetkezendő 10-15 évben csak a várható árnövekedésből ~triplázni lehet, + ha kiadja valaki vagy nem fizet másnak bérleti díjat.

2018.09.28. 20:26:47

@Buchhalter: Az önrész egy osztrák hivatalos munkahellyel szerintem nem lehet probléma. Kötni kell mindenkire lakáskasszát a családban, az egyből pozitívan hat a hitelbírálatnál már egy évvel később, + a szocpól, ami két gyereknél kiadja az önrész harmadát, háromnál meg még az előírtnál is több /10 millió/.
Az álom és a cél között az a különbség, hogy a célhoz mindig elérési útvonal, ütem és cselekvési terv tartozik. Amíg nagyon homályos valami, addig csak álom marad és az álmok sohasem válnak valóra. Ha valaki azt mondja, hogy megvalósította az álmát, az sohasem igaz, mert céllá kell konvertálni előtte, .. az meg nem álom.
Azzal sohasem szabad foglalkozni, hogy mit miért nem tudunk megvalósítani, mert annak a variációs száma végtelen, a sikerhez vezető úton kizárólag azt kell keresni, hogy miként lehet megcsinálni. Ez nem csak a lakásvásárlásra igaz.

Dikusz 2018.09.28. 20:32:18

@gabors: "Ket ora bizony eleg sok tud lenni ... sajnos heti rendszeresseggel nalam megvan"

Amikor dolgoztam, a legutóbbi munkahelyemre nekem is megvolt a 2 óra villamossal/gyalog. A váci kollégák feleannyi idő alatt értek be a belvárosba, mint én:)
Volt olyan munkahelyem rövid ideig csak, pont az utazás miatt hogy a 3 óra is bőven kitellett (villamos/busz/metró). De olyan is, hogy az utca egyik oldaláról kellett csak átmenni a másikra. Akkor meg az volt a bajom, hogy hetekig nem mentem be a belvárosba.

2018.09.28. 20:41:38

@Érzelem Nélkül: Lehet, hogy jelenleg az ingatlan jo befektetes magyarorszagon, de en pl 2003-ban vettem, es 2014-ben adtam el (akkor jottunk ki) kb ugyanannyi forintosszegert - ami azert szomoru, mert 10 ev alatt volt kozel 100-nyi inflacio, azaz buktam a keco aranak a felet.

Jelenleg, ahol lakunk, az adovaltozasok (ingatlanado emelkedese, torlesztoreszlet federal taxbol levonhatosaga) lefele nyomja az arakat - emiatt sokan hamar ki akarnak szalni, ezzel egy csomo hazat zuditottak a piacra, ami megjobban lenyomta.

Plusz en most fontolom egy masik it kanaan varosba valo koltozest, mert ott jobb a zseton, de nem dragabb a lakhatas, szoval pont jo, hogy meg nem ugrottunk bele tavaly egy hazba.

Az ingatlan akkor jo befektetes, ha valaki ert hozza. Ma vesz valami mo-n egy hazat, amikor igy is eleg draga, nem biztos, hogy amikor kell, jol tud belole kiszallni

2018.09.28. 20:46:00

@Dikusz: Nekem 2 ora volt a legtobb (szerencsere csak 3 honapig), jelenleg kb 10 perc. Napi 3.5 óra kulonbseg elmondhatatlan :)

Ha csak nem lesz valami valsag, amikor nincs mod valogatni, nem megyek 1 óra fole. Nekem kb ott van az elfogadhatosag hatara

zoldzeller 2018.09.28. 21:21:00

@LepesMez: hova tervezel koltozni? Melyik a masik IT kanaan?

Dikusz 2018.09.28. 21:46:55

@LepesMez: Az biztos, hogy sokat számít, hogy mennyi időt töltesz utazással. A napi 2 órás út ráadásul egy villamossal, végállomástól végállomásig tartott, nem volt kényelmetlen, szerettem nézelődni.
Amikor 100 m-en belül volt a munkahelyem, bezárva éreztem magam:)

A lakáseladásodról: Nagyon jól járt akkor az, aki megvette a lakásotokat. Nem lehet, hogy azért adtátok el áron alul, mert kimentetek, és kellett a pénz?
Először furcsállottam, amit írtál, de aztán rájöttem, hogy igazad van. Egy barátom ha jól emlékszem 2010 körül vett egy vadiúj építésű lakást, 2014-ig kevesebbért tudta volna eladni a pár éves lakást, azóta kb a dupláját éri.
Másik eset: közeli rokon 2014-ben (tényleg az volt az utolsó "olcsó"év a lakáspiacon) vett egy 2 emeleti lakást. Ma, 4 évvel később 2,5-szeres áron tudná leadni...

zuulululu 2018.09.28. 21:56:30

@Érzelem Nélkül: "elkövetkezendő 10-15 évben csak a várható árnövekedésből ~triplázni lehet,"

Hahahahha, ekkora balekot.
Amikor a magadfajta háziasszonyok is elkezdenel "tozsdezni", na akkor KELL kiszallni.
Triplazni, Magyarországon, 10-15 ev múlva... Edes istenem

Shanarey 2018.09.28. 22:38:04

@vándor madár:

Nem a lakással szerződtek, ám pont emiatt nem lehet őket csak úgy kidobni. Érdekes módon az árverezés hogy zajlott, a leendő vevőt nem érdekelte van e ott valaki. Elméletben jogcím nélküliek, de a gyakorlatban nem, mert a család most azért van bajban, mert őket senki sem akarta utolérni, s nekik van egy élő szerződésük, amelyben elméletben nem csak kötelességek vannak, hanem jogok is.. Ám akkor a végrehajtó, hogy került a képbe? A családnak, a helyzet miatt mindenképpen sérülnek a jogaik, s emiatt szidom én azt a kirendelt ügyvédutánzatot. Na meg az önkormányzatot.

gabors 2018.09.28. 22:47:35

@Dikusz: "Akkor meg az volt a bajom, hogy hetekig nem mentem be a belvárosba. "

en bent dolgozom a belvarosban ... de mar evek ota megsem voltam a Times Squaren (de a munkahelytol max 500m-en kivul sem ez van ha autoval jar az ember) .. multheten volt itt a felesegem egyik unokatestvere igy szombaton bementunk Manhattnabe es el voltam hulve hogy a munkahelyemtol kb 1-2 km-re mennyi uj epulet park es egyebb van ... de megint ra kellett jonnom hogy a turistak miatt szinte elhetetlen Manhattan kozepe ... egyszeruen nem lehet menni a jardakon ...

gabors 2018.09.28. 23:15:59

@LepesMez: "torlesztoreszlet federal taxbol levonhatosaga"

azt soha nem lehetett levonni !!

amit le lehetett vonni az a torlesztoreszlet KAMAT resze a szovetsegi adoalapbol ... ezt tovabbra is le lehet vonni..

amit ezen kivul le lehetett vonni a helyi ingatlanadot es az allamnak fizetett jovedelemadot a szovetsegi adoalapbol..

Viszont EZT most maximaltak $10,000 most es EZ praktikusan ado emelest jelent ugy hogy az adokat eppen nem emelik csak tobbet kell fizetni sokakanak foleg a partokon ...

Dikusz 2018.09.28. 23:27:50

@gabors: "en bent dolgozom a belvarosban ... de mar evek ota megsem voltam a Times Squaren..."

Azt hiszem, a te belvárosod, és a budapesti V.ker.Váci utca-Kossuth L.u között akad némi nagyságrendbeli különbség.:)))

Az persze tényleg más, ha kocsival jár az ember, ráadásul jó messziről, akkor nemigen van ideje/kedve kolbászolni a belvárosban.
Nem tudom mennyire ismered Budapestet de én a Bazilikától nem messze dolgoztam, és a Deák térig villamosoztam itthonról. Már akkor zavart a zsúfoltság (öt éve), akkoriban tukmálták a világra a buliturizmust. Azóta egyszerűen iszonyú tömeg van a belvárosban (Király utca, Madách tér stb), sikerült szinte elviselhetetlenné tenni a környéket. Keskeny utcák alig járdával, telizsúfolva mindenféle iszoldákkal...

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2018.09.28. 23:29:16

3 hónap Provision az önkéntes, ha nem akarod fizetni keress provisionfrei lakást. Mi csak 150 eurot fizettünk a tulaj ügyvédjének a szerződésért. Kaució volt 3000 euro, kiköltözéskor akár meg is tarthatják, mert ha nekem kell kifestetni ugyanott vagyok. 3 év után az csak havi 80 euró extra.

2018.09.28. 23:29:32

@zuulululu: Jobban örültem volna egy számsornak érvként, mert ez az "Ekkora balekot" böfögés arra utal, hogy a realitások ismerete elég ködös lehet.
Az elmúlt öt évben közel nominálisan négyszereződött az ár, ebben az évben 14 %-ot emelkedett szeptemberig.
Ha valaki képes logikusan gondolkodni, akkor nem nehéz feltételeznie, hogy Bécsújhely árszínvonalát Budapest és Sopron is el fogja érni, ha már pl. Pozsonynak sikerült azt 50%-al meghaladnia.
Közép-kelet-Európában az árak a felét sem érik el a nyugatinak, a logika viszont azt diktálja, hogy közel egyenlőre kell beállni neki, ugyanúgy, mint a fizetéseknek is. Ez utóbbi 1987-ben 7,5 szeres szorzó volt Ausztria és Magyarország viszonylatában, ma már csak 2-2,5 szoros, de sok olyan szakma van, ahol már csak másfélszeres.
Meg kell kérdezni az édes Istentől, hogy ez mit vetít előre pl. a lakásárak tekintetében.
Mellesleg ez nem tőzsde kedves háziasszony, ugyanis lakásra szüksége van mindenkinek csak legfeljebb vannak olyanok, akik szívesebben segítenek másokat tíz évente egy új lakáshoz /Valójában 6-8 évente, ha jó helyen van./, azzal hogy bérelik tőle a lakását.

M. Péter 2018.09.29. 00:11:21

@Érzelem Nélkül: A számításaidat mellékelnéd, hogy hogy hoztad ki ezt a 6-8 évet?

2018.09.29. 00:14:31

@gabors: jol van, szorszal hasogassal :) a lenyeg, hogy ez dragabba teszi a lakashitelt, ami meg lefele nyomja a lakasarakat (bizonyos arszint felett)

2018.09.29. 00:18:36

@Dikusz: hat igen a leheto legrosszabbkor adtuk el, utana par honapra mar megindultak az arak felfele. Azert adtuk el, mert nem akartunk vele kulfoldrol foglalkozni, es raadasul gyorsan akartuk eladni (1-2 honap alatt) ezert meg a kornyezo hasonlo meretu lakasokhoz kepest egy jo 20-25%-kal olcsobban kinaltuk + bebutorozva (beleertve a feleves bazi falbaepitett flat tv-t, 2 eves mosogepet, meg ilyeneket). Mondjuk nem is alkudtak belole, szoval lehet olcson adtuk :)) Amikor megvettuk, az meg a kozeli lakasar csucs volt, meg kb fel evig ment felfele (mi talan 220/nm-ert vettuk, az felment olyan 250-260-ig)

de a lenyeg, hogy az ingatlan nem tuti befektetes, ez egy nagyon rossz kozhiedelem. meg lehet kerdezni a devizahiteleseket is :))

2018.09.29. 00:23:19

@Érzelem Nélkül: szerintem magyarorszagon az utobbi 1-2 evben a spekulacio nyomta az arakat, emiatt "megelozte" a "normalis" keresletet. en arra szamitanek, hogy a kozeljovoben beall egy stabil szintre, es ottmarad (=realerteken az inflacio miatt csokken). de ezt ugy mondom, hogy nem ertek hozza.

gabors 2018.09.29. 00:30:07

@LepesMez: rendben de meg valaki el is hiszi amit irsz hogy az usa-ban le lehet vonni a lakashitel torlesztojet :-)))

amugy arrafele ahol (ha jol hiszem) laksz eleg sok olyan haz van ami mar boven a max750k felett van amugy is es ott mar nem sokat szamit.

Nem a lakashitelt dragitja hanem foleg az azonkivuli noveli szovetsegi adot hiszen a levonas mindig a legfelso bracketet erinti. A mondjuk nem levonhato 20,000-25,000-nek a 24%-a mar szamit rendesen.... tavaly en pl 27,000 felett vonhattam le a reszletezessel most ez max 10,000 lesz !!! ez a resze mar nekem is 24%-ba esik (szovetsegi)

2018.09.29. 01:10:39

@gabors: ha jol ertem, ugyanolyan lakashitelnel most mar kevesebb marad az ember zsebeben, mint elotte. Ha azt szeretnem, hogy ugyanannyi maradjon, akkor kisebb lakashitelt veszek fel. Abbol meg csak olcsobb lakast tudok venni. Emiatt a dragabb lakasok (vagy hazak) iranti kereslet csokkent, ami meg lenyomja az arat (bar lehet, hogy ugyanakkor a vasarok egy reszet az olcsobb lakasok fele tereli, ami meg abban a szegmensben kicsi emelkedessel jar)

bar igazad van, hogy nem tudtam a pontos reszleteket az ado tekinteteben (en ugy kepzeltem, mint regen volt mo-n, hogy bizonyos osszegik (evi 240e forint) az adobol levonhato a torleszto), szoval a lenyeg, hogy amikor kerdeztem az ingatlanost, hogy errefele miert csokkennek az arak, akkor ezt a ket dolgot mondta (ingatlanado novekedes, es az adoszabalyok valtozasa)

gabors 2018.09.29. 01:55:44

@LepesMez: "@gabors: ha jol ertem, ugyanolyan lakashitelnel most mar kevesebb marad az ember zsebeben, mint elotte. "

nem egeszen ... nem a hiteltol fugg ... sok minden mastol nekem pl a levonhato ado kb 2x-e volt a levonhato kamatnak !!!

a levonhato osszeget maximaltak lehet EBBE nem fer bele mondjuk amit a hitel miatt vonhattal. (nem mindenkinek volt hitele)

DE NEM ez az igazi ervagas hanem az hogy a nagyobb hazaknak jobb helyeken sok a helyi adoja (ezert persze kapsz is valamit) EZT egy az egyben le lehetett vonni vagyis ado savtol fuggoen "olcsobb" volt a helyi adot fizetni tavaly mint most lesz. Ugyanez all amugy a helyi jovedelem adora ha van ...

gabors 2018.09.29. 02:09:39

Na most mondta el az evi beszedet petike az ENSZ Kozgyulesben 17 percbol 16.5 migrancsozas volt dobbenet ... persze a penzert letelepedo ukran es arab maffiozokrol nem volt szo csak azokrol akik meg akarjak valtoztatni a magyarok kulturajat es masoket is .....

angolul beszelt jo eros magyar akcentussal "v" "r" "a" "OO" es mas hasonlok (de megvan mind 6 hivatalos ENSZ nyelven akinek az orosz, francia vagy kinai jobban megy mint az angol szoljon megkeresem szivesen.

www.unmultimedia.org/avlibrary/asset/2249/2249607/

innen le is lehet tolteni hogy meglegyen kesobb :-)

2018.09.29. 04:30:58

@gabors: aaaah ja ertem. mondjuk nekem se torlesztom, se keco utan adom, csak bazimagas berleti dijam :))

szijjarto ugy beszel angolul, mint a magyar programozok akiket interjuztatni szoktam :))))) annyi a kulonbseg, hogy ez programozoban ok, kulugyminiszterben azert kicsit csiszolhatna meg rajta.

gabors 2018.09.29. 04:53:13

@LepesMez: csiszolni minek mar majdnem legyuztuk a nyugatot lehet oroszul mar perfect .....

Soros osztondij mint regen mar nagyon snassz lenne, meg amugy meg van gondolom gyozodve rola hogy az angolja tok jo ! !!

par eve mikor mikor nagy batran "tolmacs" nelkul bevallalt egy sajto tajekoztatot a sorok kozul segitettek ki tobbszor (azt hiszem az ENSZ kovetsegtol voltak) ilyenek magyarul hogy hogy is mondjak "ezt" "azt" es jott a segitseg .. tok eges volt

2018.09.29. 05:08:48

@gabors: figyi mar melohely valtasnal az egeszsegugyi biztositas hogy van? ugye a fizu (amit pl ma kaptam) az az elozo felhavi fizetesem, de a kovetkezo fel havi biztositas. Ha mondjuk ez lett volna az utolso, akkor nem vontak volna le a biztositast, es holnaptol nem is lenne? azt tudom, hogy vannak atkoto biztositasok, de nekem elvileg csak 1-2 nap kellene (csak amilyen peches vagyok ilyenekben, nem akarom bekockaztatni)

gondolom a mostani biztositasomnak nincs "tehetetlensege" (nemelyik biztositas meg szokott jo lenni pl 1 honapig)

gabors 2018.09.29. 05:20:32

@LepesMez: "@gabors: figyi mar melohely valtasnal az egeszsegugyi biztositas hogy van? "

erre semmi "kozponti" szabaly nincs nalunk havit vonnak akkor is ha a honap felenel elemegy valaki es arra a honapra van csak kovetkezo naptol semmi....

ez a ceges biztositodtol fugg csak ok tudjak megmondani volt kollega hasonlo helyzetben de a biztosito neki azt mondt hogy attol a naptol kezdve hogy nem a ceg dolgozoja a biztositas nem el es nem is lehet folytatni meg ugy sem hogy fizeti a teljes osszeget (vagyis amit a ceg fizetett volna) ket kis gyerekkel aggodtak par hetig mire ujra kottottek a szerzodeset ugyanott ...

good luck !!!!

Most mar vegre megyek haza kicsit hosszu nap volt es holnap megint 8:30 kor kezdek ....

Azert otthon megint megnezem kb 1 ora ilyenkor az ut

Buchhalter 2018.09.29. 07:32:38

@Érzelem Nélkül: a mai áraknál a lakáskasszával nem sokra mész : a legtöbb hozam havi 20 ezernél van ami éves szinten 70 rugó.4 év alatt összejön 1,2 mila 2-en vagytok 2,4 mila.Szűlőket nem jó belekeverni ,mert több hónap mire átpapírozol mindent. Na most a 2,4 miláddal sokra nem mész. A CSOK meg egy életre elköteleződtél.Rengeteg rizikó faktor van benne.Kapsz államilag kapott 10 milát az államtól.Oké,de ha beüt a krach akkor a kamata el is száll.Új építésű családi ház 5 főre olyan helyen ahol van melóhely,infrastruktúra,iskola stb 30 millióból már nem fog kijönni egy lakás vagy ház!Ismerős most vágott bele építkezésbe a XVII ker legszélén .A vége hogy beköltözhetnek 45 millió!Bevallotta,hogy 25 évre el lesznek adósodva és igen csak ki lesz centizve a havi családi büdzsé.3 gyerek az nem játék!Egyszer borul a bili mennek a levesbe. Állami vagy önkori bérlakás program kellett volna ,de abból a kedves nyerészkedni vágyó politikai elitünknek nem lett volna haszna.

gabors 2018.09.29. 08:48:42

@LepesMez: "@gabors: hat kb erre szamitottam. mindegy 1-2 szaz dollarert egesz magas fedezetut lehet venni 1 hetre. "

mivel semmi szabaly nincs ez most pont az a pillanat amire szoktak mondani hogy RTFM ... hidd el kb 95% nem tudja hogy a sajat biztositasa eppen hogy mukodik...

Ha valami nagyobb cegnel vagy akkor nagy az esely hogy self-insured a biztositas .. akkor csak az szamit amit valszeg nem olvastal el (de hiaba is olvastad el mert CSAK elfogadni lehet)

Ha magad kotod a biztositast es a ceg utanna hajlando X osszeget beletenni a te penzed melle akkor valamivel jobb az eselyed hogy valami megoldas van ami athidalhatja a ket munka kozotti idot.

remelem azert valami megoldast talalsz vagy ha nem akkor nem tortenik valami katasztrofalis dolog abban a ket/harom hetben vagy amennyi ....

De ez egy nagyon valos problema itt

szamarhegy 2018.09.29. 09:53:31

@Horthy Miklós cselédje: Magyarországon, az itt élő emberek 60-70%-nak kis esélye van előrelépni, legfeljebb a hazulról hozott anyagi, szellemi tartalékok felélésére elég, amit az itteni jövedelmi viszonyok kínálnak.
A héten olvastam egy 2016-os szakdolgozatot (http://dolgozattar.repozitorium.bgf.hu/4886/1/tóth_bianka_2016jan_publikus.pdf) ,
ahol a mintában szereplő közalkalmazottak 1/4-e 100e. netto (330 Euro !) alatti jövedelemmel rendelkezett, 40%-a 100-150e. netto (330-500 Euro!) között, azaz a közalkalmazottak (Mo.-on ez kb. 850e.munkavállaló) 3/4-e 500 Euro alatti jövedelmet kap kézhez.
500 Euroból kellene kifizetni a 200-350 (vidék-Budapest) Euro-s kezdő albérleti árakat, fizetni a rezsit, utazást, kaját, ruhát, képzéseidet, az egyre inkább fizetős egészségügyet, nyugdíjra spórolni és akkor még gyerek, lakás szóba se jött...
Ez még egy nyugati 1000-1.200 ntto. Euro kezdő fizetésből se könnyű, pedig az albérlet ott se sokkal drágább, No. keleti nagyvárosaiban 250-350 Euro között simán bérelhetsz önálló lakást, csak ott a kezdő netto bérek 1.200-től indulnak....

Ha ma valaki Mo.-on nem keres legalább 250e.-300e. körül, akkor szinte csak vegetálni és örökölni tud.

A helyzeten nem segít sokat, hogy a forint csak 2010 óta 20%-al ér kevesebbet at Euro-hoz képest, ennyivel kevesebbek a bérek reál értéken...

lüke 2018.09.29. 16:44:02

@dddddddddddddd:
eü nem jobb?
kezeltess egy multidisciplináris problémát pl egy magyar városi kórházban,próbáld ki
lüke a magyarból lett osztrák OÄ

lüke 2018.09.29. 16:44:11

@gabors:
mindenkinek magyar akcentusa van, minden nyelven,ha az az anyanyelve ,s nem pici gyermekkoráról tanulja
( pl ha van német ,francia, angol nevelőnője,mint anyáméknál volt)
Én pl nem szégyellem: angol ,Fr, német, olasz s orosz nyelven is magyar az akcentusom

lüke 2018.09.29. 16:44:23

Az átkosban is jártam BP - ről dolgozni Bécsbe, egyszer ügyeletbe mentem, 1 h várakozás a határon, 1 órával később érkeztem, szerencsére toleránsak voltak a kollégáim
Gáz otthonról járni.
( nekem se kellett volna ,volt - van ,mert magas a lakbér- lakásom Bécsben,csak éppen úgy hozta az élet)

0214 (törölt) 2018.09.29. 18:20:27

@M. Péter: Ha turisztikai szempontból jó helyen van egy lakás, akkor évente 12-15 % -ot kell termelnie ahhoz, hogy realizálódjon, amit írtam.
Egy megfelelő helyen /Ahová nem időszakosan, hanem folyamatosan járnak turisták./ lévő lakásban ágyanként 20 euróval lehet számolni naponta. Ahhoz, hogy ez működjön, szinte biztosan átalakításokat kell végezni rajta a vásárlás után. Okos ember nem igazán a hagyományos falakat mozgatja, inkább gipszkartonnal dolgozik, hogy később, ha úgy alakul, akkor kevesebb költséggel és idővel tudjon alakítani rajta.
Nekem megvan a saját számsorom és működik is a gyakorlatban, de minden város és ingatlan más-más lehetőséget kínál.
A 20 euró/ágy nettó árral érdemes kalkulációkat végezni, hogy az adott területen ehhez hány ágy, szoba kell! Elméletben minden szállásadó 70%-os telítetséggel számol, de ha valaki ügyes, akkor 105 %-on futtatja, .. Szóval sok a bizonytalan tényező, de a bukás lehetőségét nagyban csökkenti, hogy naponta nő az ára az ingatlanoknak.
Lehet, hogy az általánosan elfogadott ágy ár egy adott területen kevesebb vagy több.
Mivel a fogyasztás nagyon magas lesz, ezért nem szabad sajnálni a pénzt napkollektorra, napelemre, esetleg földhő hasznosításra.
Ha valóban van érdeklődés, akkor ezek alapján el kell játszani a gondolattal és készíteni kell saját kalkulációkat!
Az egyik rokon csajszi nyolc éve jött haza, és a megtakarításából egy eldugott faluban épített saját házat úgy, hogy kilenc ágyat ki tudjon adni.
Mindenki röhögött rajta (Én is!), hogy ki a fene fog odamenni, préri puszta kettőbe.
Három év alatt úgy felfuttatta, hogy azóta sorban állás van és ha valaki visszamondja, egyből van más, aki megy.
Két éve megvette a szomszéd házat, amit átalakított úgy, hogy ki tudja adni minden szobáját , azóta a férje gyesen van a kiscsaj meg viszi a boltot.
Ezt csak azért írtam, hogy jó ötlettel akár egy kilátástalan hely is jól mehet, .. de pl. nekem ez a dinamika már nem menne, szerintem kor függő.

0214 (törölt) 2018.09.29. 18:20:35

@Buchhalter: Jó a levezetés, de az kimaradt, hogy a lakáskassza a kedvezőbb hitelre is jogosít. A három gyerek után 10 millió vissza nem térítendő és 10 millió szemtelenül jó hitelrész jár.
Minden hitelben van rizikó, de ilyen alapon sehol sem jó élni.
Mi ki voltunk akadva, hogy a devizahitelekkel sok embert földönfutóvá tettek, kiraboltak a bankok.
A fejlett nyugaton, pl. Hollandiában, Dániában, Finnországban a lakkosság 60+ %-a úgy éli le az életét, hogy soha az életben nem tudja a visszafizetni a hitelét, örökségül hagyja a gyerekeinek.
Ehhez képest a 25 év eladósodás nem is olyan vészes.
novekedes.hu/melyik-az-a-ket-europai-orszag-ahol-a-lakossag-60-szazalekanak-tobb-az-adossaga-mint-a-vagyona/

lüke 2018.09.29. 19:51:47

@LepesMez:
latszogyon ez ugye látszódjon- t jelent, remélem,mert a kiejtést ez übereli
-(pláne, ha szellemi tevékenységet űz)

lüke 2018.09.29. 19:51:55

@Érzelem Nélkül:
nem, nem korfüggő,
nem mindenki alkalmas ilyen feladatra

0214 (törölt) 2018.09.29. 20:36:33

@LepesMez: Sokan így gondoltuk régen, de egy idő után mindenki rájön, hogy hatvan évesen nincs annyi ereje, mint húsz, harminc évesen. De az is igaz, hogy vannak olyanok, akik erre csak nyolcvan évesen jönnek rá.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása