oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. szeptember 18. 06:30,  Fura ufók avagy élet az óceánjárókon 64 komment

2018. szeptember 18. 06:30 Határátkelő

Fura ufók avagy élet az óceánjárókon

Zsékettő 12 éve dolgozik a vendéglátásban, ebből jó párat különböző hajókon húzott le, úgyhogy közelről ismeri ezt az egészen sajátos világot. Posztjában sok mindenről szó lesz, kiderül, milyenek a különböző nemzetiségű kollégák (köztük mi, agyarok) és vendégek, mire érdemes figyelni, és még sorolhatnám, de inkább átadom neki a szót.

Mutasd be a városod - hova érdemes menni, mit nem szabad kihagyni, mennyire könnyű munkát találni a környéken... Írd meg és küldd el (lehetőleg fotókkal) a hataratkelo@hotmail.com címre! (Segítő kérdéseket a poszt végén találsz.)

cim_176.jpg

„A legutóbbi hajós posztra szeretnék reflektálni mint öreg tengeri medve. Úgy érzem, hogy a posztoló, bár túlélt négy szerződést, meglehetősen elavult a posztja és a hajózás sava-borsát nem kapta el, így szeretném ezt a kissé mostohán kezelt szubkultúrát jobban bemutatni. 

Végigolvasva a hozzászólásokat elképesztő információhiányt és kásozt láttam, úgyhogy először tegyünk rendet a fejekben! :) 

Minden hajó, ami úszik, tartja a köznyelv. Mégis, kis túlzással ezerféle formájával lehet találkozni, és persze így dolgozni rajta, ezért csak a három legfontosabb kategóriát emelném ki:

  1. óceánjárók
  2. kompok
  3. jachtok 

Az óceánjárók 

Az óceánjárók többféle osztályba sorolhatók, ezért kezdjük a méreteknél! Valahol 8000 BRT körül kezdődnek (ilyen pici az én ladikom is, erről bővebben később) és valahol 230.000 körül végződnek. 

A méret a lényeg, mondhatnám viccesen, hiszen a méretbeli sajátosságokból egyből el is dől a munkakörnyezet, az életkörülmények és a többi apróság. Vegyük is szemre jobban! 

A kicsiken max. 100-120 fő a legénység a kapitánytól az utolsó mosogatóig beleértve, a legnagyobbakon ez elmegy 2500-ig is. 

A szórakozási formák is ennek megfelelően változnak. A kicsiken egy közösségi tér válik multifunkcionális eszközzé. Napközben itt eszik a crew, este munka után ebből lesz mozi vagy crewbár, esetleg bingóest. 

A nagyokon mindenhol van külön-külön, akár több is, sőt, egyes társaságoknál csak néhány speciális terület tiltott, minden más uniformisban látogatható (fizetős éttermek mondjuk az Oasis of the Seas Atrium Halljában) például hajnali 2-ig. 

Mi tiltott? Mivel az emberek alapvetően nem képesek önkontrollra zárt térben egy idő után (éljen az emberi psziché!), ezért a pótcselekvések erősen korlátozottak. 

Például kaszinó, hogy a delikvens ne játszhassa el első este több havi fizuját. Speciális bárok - ne szivarozzon már együtt a penthouse-ból az öreg az egyik pincérrel (hol marad az exkluzivitás?) stb. 

A legtöbb cégnél újabban a tömény alkohol vásárlása is tiltott, felvinni a hajóra is az. Ha elkapnak, bünti. Ha többször kapnak el, mehetsz haza. 

A kompok 

Jellemzően limitált verziói a fentebb felsoroltaknak, egészen rövid utazási időkkel. A személyzet erősen változó, 50-200 fő között. 

Jachtok 

Nulla vagy minimális privát térrel, mérettől függően 8-30 fős legénységgel. 

Az alaphelyzet: vendég jön nyaralni, ki kell szolgálni (majdnem) minden óhaját.

A munkát képzeljük el egy nagy tortaként, ez fog majd feloszlani a legénység közt. Mindig minden körülmények között, hiszen a hajók általában 24/7-ben róják a vizeket, így termelve pénzt a tulajdonosoknak. 

Útvonalak 

Mérettől, utasközönségtől, időjárástól függően a logisztika miatt. 

Pillangó utak 

Jellemzően egy adott területre bejáratott nagyhajók teszik egy adott fix központinak hívott kikötőből, hol jobbra, hol meg balra írnak le egy nagy kört, bejárva az adott szigetvilágot. 

Tipikus útvonalak: Kelet-Karib, Nyugat-Karib, Dél-Karib, Földközi-tenger, Kanári-szigetek, Francia Polinézia, Ázsia. 

tenerife.jpg

Világkörüli utak 

Tesznek egyetlen jó nagy kört a világ körül. 

Tipikus útvonalak: Európa - Dél-Afrika - Indiai-óceán - Ázsia - Japán - Panama-csatorna - Karib - Európa 

vagy Európa- Szuezi-csatorna - Indiai-óceán - Délkelet-Ázsia - itt Panama vagy Tűzföld és akkor Kelet-Brazília - Karib vagy egyből vissza Európa 

Utasközönség 

Rendkívül vegyes, 0-100-ig bárki, ezért fontos ismerni az adott hajótípust, társaságot, útvonalat, hogy nagyjából lássuk, kikkel fogunk szórakozni 1-2-4 hétig. Nagyon csúnyán mellé lehet szaladni mind crew-ként, mind vendégként. 

Jellemzően csóróbb vendégekkel nagyobb hajókon fogunk találkozni, mert az üzemeltetési költségek elenyészőek, így olcsó utakkal a plafonig tudják tömni vendégekkel a hajót. Nem árulok el titkot, a hajós piac növekszik, egyre-másra jönnek ki az egyre nagyobb hajók. 

Időjárás 

Minden hajóstársaság a lehető legjobb időjárásban a lehető legtöbb elérhető vendégre hajt. 

Télen: Karib-tenger, Antarktisz (erről később), nyáron Földközi-tenger, Norvégia, Grönland, kanadai Északi-sark (erről is később) a kötelező területek, ahol futnia kell a hajónak. 

A hajó nem egyenlő a hotellel és az étteremmel, hiába főleg a nagy monstrumokat mutogatják a tévében (másnak nincs hírértéke a médiában). 

Méret 

Mérettől függően mi lehet egy hajóban? Ha az egészen piciket nézzük, azok is simán megfelelnek egy átlagos falu szintjének és így megyünk felfele komplett városokig. 

Kicsik: 2-3 étterem (egy sima és 2 speciális - helyi konyha, fúziós, ázsiai, stb), 2-3 bár, könyvtár/tudományos előadó, wellness, kiülős teraszok, speciális öltözők. 

Nagyon nagyok: komplett sétálóutca és ma már tényleg bármi megtalálható. A termékmenedzserek mindent, de tényleg minden felvisznek és beépíttetnek a nagy hajókba. 

Üvegfalú csúszda, ami kimegy a hajótesten kívülre (elég para 30-50 méter magasan csúszni a semmiben), mert miért ne? Jégkorcsolyáznál a Karib-tenger kellős közepén? Te sem gondoltad, hogy kb. 20 éve elérhető! 

Felmásznál a kéményre, mert a 21 emelet magas hajó neked nem elég? Már várom, mikor lesz Szabadítsátok ki Willy-t a vízes színházban (hajó hátulja, lásd Oasis osztály). Kísérnéd fegyverrel az utasokat, hogy ne egyék meg őket a jegesmedvék? Simán! 

Ebből mindjárt látszik, hogy a hotel csak egy része a hajónak, rengeteg egyéb más szolgáltatást is igénybe lehet venni. S itt kanyarodunk vissza a mit dolgozzunk részhez. 

Milyen munka való nekünk? 

Abból a rengeteg infóból hogyan szűrjük le, hogy mi jó nekünk melósként? Először is ismerjük meg önmagunkat, aztán ismerjünk meg lehetőleg minél több nemzetiséget! Legtöbbször ez ugye nem áll rendelkezésre, így a puding próbája az evés. :) 

Ha tudom magamról, hogy mizantróp vagyok, eszembe ne jusson emberekkel foglalkozni. Viszont lehet menni az irodákba, ahol néhány társunkat esetleg egy csapatot kell elviselni. 

Ha élek-halok a vizes dolgokért, esetleg valami sportért, nem ülök be a back office-ba, hogy naponta 200 emailt gépeljek a szárazföldi erőkkel. És így tovább. 

Egyszerű? Igen. Egyértelmű? Csak elsőre… Rengeteg embert láttam totálisan más pozíciókra beosztva, egyszerűen mert a felvételiztető kolléga szimplán valamit bele akart látni a delikvensbe, aki akár önhibáján kívül is szépített valamit az önéletrajzán (nem mindenki csal aljas módon, csak a fejvadász cégek) és bamm, kéznél volt, máris csomagolhatott egy olyan munkára amiből aztán rövid időn belül ki is szállt. 

A személyzet 

Aki nem egy burokban éli az életét (másképp necces lesz neki a hajózás), az nagyjából ismeri az őt körülvevő világból a legtöbb tipikus jellemzőket egy adott nemzetiségre. Általánosítok, vigyázat! 

Mivel a hajó alapvetően csapatmunkáról szól, így előbb-utóbb rá fogsz szorulni valakinek a segítségére, ami életmentő lehet, vagy csak előnyhöz juttathat bármilyen téren. Csak az a korrupció, amiből kihagynak, minden más lobbi! 

Nagyjából 1,6 millióan dolgoznak a hajós szektorban. Ennek a fele filippínó, így velük kezdem. 

Fülöp-szigetek 

Rendes arcok, nagylelkűek, barátságosak, de távolságtartóak az elején, így először bizonyítani kell nekik. Kemény melósok, hatalmas maffiózók, és bármit meg tudnak szerezni, ha kóser arc vagy. Ha nem, akkor szívás. 

Alapvetően szívből gyűlölik a nyugat-európai népeket azok lekezelő, zsigeri gyarmati hozzáállása miatt. Kelet-Közép-Európa szülötteivel vegyes a megítélés. 

Olaszok 

Szinten nagy hajós nemzet. Igazi lusta mihaszna trógerek. Ha a munkát temetni lehetne, ők mindenki előtt ásnák a sírt. A legenda szerint olaszoktól csak pizzát. Ha egy olasz a főnököd, tuti a szívás, a káosz, cserébe mindenért te leszel a hibás. 

Németek 

Már kollégaként is igen lusta ez a Z/Y generáció, de azért még nem annyira vészes. Oda kell figyelni rájuk, bárkin áttaposnak, akinek nem nyugat-európai útlevele van. Ha nem isznak eleget, eléggé humortalanok és panaszkodáson kívül semmit sem tudnak. 

Svájciak 

Emlékszel a fikuszra, amit tavaly ajándékba kaptál és beraktad a sarokba? Na, azóta nőtt egy picit. Nem sokan vannak, sok vizet sem zavarnak. Jönnek, ledolgozzák, amit kell, nem nagyon keverednek és hamar el is pucolnak. 

Ritkán jutnak vezető poziba. Kedves, csendes népség, nincs baj velük. De valahogy mindig érezni, hogy ez a hajózás túl nagy sokk a bünzliknek kulturálisan. 

Osztrákok 

Nem véletlen volt az a Monarchia, sok hasonlóságot mutathatunk fel velük. Kevesen vannak, de azt a keveset mindenki ismeri a hajón. Vagányak, furák, hangosak és időnként leszarják a hierarchiát. 

Szerbek 

A délszláv válság sem magától robbant ki! Kevés büszkébb, nagyszájúbb népet ismertem meg, mint őket. Azonban sosem tapasztaltam semmilyen problémát magyarként velük szemben.

Nehéz megküzdeni a tiszteletükért, de ha megvolt, a sírig együtt küzdenek az emberrel. Egy szerb sosem fog hátba szúrni, hogy előrébb jusson. Ha óceánról kerülnek folyamra, megették az étteremfőnököt reggelire. :) Csak keménykezű vezető alatt képesek csapatmunkára, kb. mint a huskyk. 

Törökök 

Az égető munkaerőhiány és a német nyelvtudás okán időnként előjött ez az ötlet a svájci toborzóirodában, hogy kellenek törökök is a hajóra. Valahogy sosem gondoltak bele, hogy a Római Birodalom se viccből szakadt két részre. 

A gondok ott kezdődtek, hogy mivel a nő alapvetően másodrendű állampolgár, a török srác az étteremben nem volt hajlandó ránézni sem az asszisztens étteremfőnök lányra. Az utasításokról nem is beszélve. 

Alapvetően nem rossz arcok pedig, melós népség, kerülik a felhajtást, csak a kulturális különbségek miatt nincsenek egyszerű helyzetben egyetlen csapatban sem. 

Magyarok 

Mi vagyunk a fura ufók. Valahol a fejlett es a Harmadik Világ között kompként mozogva. Nagyon kevesen mozgunk szerte a világban (folyamon azért jelentősebben, akár a hajó személyzetének egyharmadát adva) és ez így van jól. 

A vicc igaz és örök, két magyar egy lakatlan szigeten három párot alapít. Valamiért nem megy nekünk ez az összefogósdi. Bármelyik másik ország bármikor előnyben részesíti a sajátjait, kivéve a magyarokat. Sosem fogok rájönni ám a miértjére. 

A munkakeresés egy rohadt bonyolult többváltozós egyenlet, melynek több fontosabb paramétere van. Tudjuk már, hogy mik vagyunk, kik lesznek mellettünk. Nézzük meg, kiket kell kiszolgálni! 

A vendégek 

Amerikaiak 

Ha megígérsz 4 jégkockát a gépből, de csak 3 jön ki, véged és a világnak is. Ha kijön a 4, életed végéig jattol és a gyerekévé fogad. 

Német 

Ha négyet ígértél, de öt lett, talán nem húz le a sárga földig. Nem is értem, hogy lehetett egykor egy ilyen depressziós nemzet Európa ura. 

Dél-Európa 

Teljesen mindegy, mit ígértél, a lényeg, hogy sose fogyjon ki, főleg a pia. Na jó, a kaja se. Az az örök életigenlő szemlélet remélem egyszer be fog gyűrűzni Európa északibb régióiba is, mert ha más nem, az EU-nak már ennyi értelme lenne. Egyszóval Carpe Diem. 

Japánok 

Négyet ígértél, kettő lett? Ők kérnek elnézést, hogy négyet mertek kérni és nagyn sajnálják. Egy japánnal mindig kesztyűs kézzel kell bánni, mint egy hímes tojással. 

Kínaiak 

Fog a németek smucigságát, add hozzá az angolok türhőségét, csavard bele a japánok agyát és kész is van a kínai vendéged. Mindent tudnak, mindenről képben vannak, és addig harcolnak, amíg meg nem kapják. 

Néha túltolják, így olyat is kiharcolnak, ami nem jár, de mindenki szabadulni akar, így megkapják. Nagyon sok türelem kell hozzájuk. Bárhol képesek a heti turhát az agyukig felszívni és lenyelni (azt már megtanulták, hogy a hajón nem köpünk a padlóra). Én szóltam előre! Borravalót Hubble-távcsővel sem fogsz találni. 

Az utak így alapvetően vagy német, angol esetleg nemzetköziek lehetnek. Ha beszéljük mindkét, esetleg mindhárom (a spanyol nagy előny tud lenni a Karib-tengeren) nyelvet, akkor máris válogathatunk, egyéb esetekben kötöttebbé válik a pálya. 

Miért menjek hajózni? 

S akkor a sorban jöjjön a Miért menjek hajózni? Kérdés. Ez egy igen fontos dolog, hiszen ez fog minket a hajón tartani akkor is, ha éppen álomba sírjuk magunkat. 

Cél, nem fontossági sorrendben: 

Pénz 

Nincs de kéne. Van, de még több kéne. 

Világlátás

Ingyen, körbeutazni? Olyan helyeket, ahova más csak egy vagon pénzért juthat el?

terkep_14.jpg

Nyelv(ek) 

Felturbóznád, mert nehezen ragad? Két szerződés a vendégek közelében és homokot adsz el az araboknak. 

Haverok, buli, fanta 

Cimboráid már ott vannak, te is mennél. Yolo élet vár rád! 

Könnyű munkát kapni 

Ki akar fél évet várni egy hajós szerződésre? 

És a sor végtelen. 

Mindenki az Unikornist keresi: nulla melóval világlátás, bulik, rengeteg dodó lehetőleg azonnal. Na, ebből egyet, max. kettőt lehet egyszerre választani. 

Ahol van pénz, ott kis valószínűséggel lesz jó élet (kitapossák a beled, annyi az extra meló) vagy világlátás (nem jutsz le a hajóról csak ritkán). 

Ahol yolo élet van, ott sanszos, hogy a vendégek is lazábbak, cserébe gyengébb a zseton, viszont az élményeidhez két bőrönd is kevés lesz a szerződés végén. 

eszaki_feny.jpg

Aztán ott vannak a szerencsétlen kombinációk, bár egyre ritkábban: sok meló, retek és csóró vendégek, filléres lóvék. Ahova könnyű bejutni, ott nagy a fluktuáció. Na nem azért, mert valaki megunta, hogy túl sokat keres és nem kell dolgozni… 

Ezek persze nem csak cégenként/hajónként, hanem pozíciónként is változhatnak. 

Dolgoztam már jó cégnek szar hajón és pocsék melóban is (a pozíció ugyanaz volt). Fontos leszögezni, hogy mindennek megvan az előnye és a hátránya is. Ezért lényeges, hogy a motivációs faktort legalább egy szerződésre lefixáld, mert ha folyamatosan csereberéled a célt, sosem jutsz el odáig, cserébe fel fogsz forgácsolódni. Olyan leszel, mint egy hajó kormánylapát nélkül, amit arra visz a szél, amerre akar. 

Hogyan juthatsz feljebb? 

Konkrét példa: barátunk már dolgozott otthon pincérként, bár sok tapasztalata nincsen. Munkaerő-piaci válság ide vagy oda, komoly cégek szóba sem állnak majd vele. 

Kénytelen-kelletlen bevállal egy magyar fejvadász céget. Asst. Team Waiter lesz (hogy a példánál maradjunk, bár a posztoló élményei elég régiek). Szar meló, rengeteg talpalás, gyenge jatt (órára lebontva sértés), pocsék vendégek (igazi legalja, akik pár éve még csak álmodhattak egy ilyen útról, de mind lejjebb került a léc az olcsóság miatt) és ennek megfelelően hasonlóan zöldfülű kollégákkal, meg pár szadista vezetővel, akik már csak itt, a zavarosban tudnak halászni. 

Emberünk szinte semmit sem látott a földközi/karibi világból. Túlélte. Feladja? Kizárt! Most lépett csak be az előszobába. Nekiáll magától kulcsolni az egy-két polccal feljebbi pincéreknél. 

Már van egy szerződés a zsebében, túlélte, megcsinálta. Rutinos rókának számít. Itt már nem kérnek referenciákat, elég az, amit a hajóscég kiállít. Jöhet a középszint és így tovább. Maradhat középszinten és karriert csinálhat vagy mehet feljebb. 

Fontos érteni, hogy a színvonallal nem nő egyenesen arányosan a fizetés. Igazán nívós helyen nem a fizuért dolgozunk, hanem hogy bekerüljön az önéletrajzunkba. Tudják ezt a menő cégek, szarul is fizetnek. 

Viszont szárazföldön utána nincs kérdés, meg kéne még egy referencia, mert maga a név a záloga a szintünknek. Láttam helyettes étteremfőnökből nívós helyen egyből étteremfőnökké váltani embereket. 

A karrier sem való mindenkinek 

Minek vesződni egy kicsit több lóvéért, meg 1-3 csikért, ha neked otthon hiteleid vannak? Épp elég stressz az is, ne akarj még többet, mert kicsinál. Bulizni jöttél, meg világot látni? Nem tök mindegy akkor, mennyit keresel, ha úgyis mind elvered? 

Hozok egy saját példát: meguntam a tengerparti életet és az unalmas irodai munkát (én menedzseltem a hajóimon az embereket, papírmunka, vízum, repjegyek, stb.) és váltottam. Megint éjszakás reci, de most egy picike expedíciós hajón. 

beach_day.jpg

Tavaly télen bejártam az Antarktiszt és környékét. Elmondhatatlan élmény volt, a meló é a fizu másodlagos volt. Fotózni és világot látni akartam. A második szerződésemre nem akaródzott visszamenni, mert az útvonal ezúttal északra vezetett, de végül nem jött az alternatív ajánlat hasonló kaliberben, így belevágtam. 

Végül nem bántam meg, így tettem szert Izlandra (soha többet, ettől még a svájci hegyek is jobbak), Spitzbergákra (jegesmedvékkel, stb.) Grönlandra (jó kis eszkimóka volt, bár fura egy környék), Kanada Nunavut tartományára (Ice Road Truckers-széria megvan?). 

Nagy szám? Felvágás? Épp ellenkezőleg, ma már a klímaváltozásnak hála természetes dolog az északi szélesség 82.-ik és a déli szélesség 66.-ik foka között hajózni. Persze ha jó az idő… és van net. :) 

Pár érdekesség 

A svájciak mindig kompletten kibérelték a hajót, emiatt a legtöbb ital ezért ingyenes volt. Persze ez nekik nem volt elég, így mindig megmutatták, hogy ők tudnak még költeni. :) 

Ennek a non plus ultrája, mikor fizetéses reggelen szóltak, hogy egy üveg drága borral kevesebb van felütve (a németek azt is letagadják, amit elfogyasztottak). 

A Drake átjárón legtöbbször mákunk volt, mikor az utolsó két nap Ushuaiába tartottunk az Antarktiszról. Ha nem, akkor a vendégek végighányták azt a két napot. Hullámzástól függően a legénység egy része is. 

A fóka cuki állat, de nem mos fogat, és ha közel mész, megharap. Mivel odalent sokezer km-re vagy bármitől is, nincs, aki megmentsen (repülő nem tud landolni, helikopter nem ér el odáig). Volt, aki elvesztette a lábát a szepszistől, dacára, hogy van doki és felszerelt minikórház a hajón. 

Kis hajó vagyunk (130 m hossz), régi vágásúak (25 éves), ezért magas súlyponttal ideális ellenfelei voltunk már a 6-8 méter magas hullámoknak. Viszonyításul: a legnagyobbakat csak vihar + 30 méteres hullám volt képes kicsit megrongálni. A kapitány nálunk már a 8 méter feletti hullámzást is elkerülte. Cserébe ez még igazi hajós feelinget áraszt, szemben az úszó városokkal. 

A fogfájás apró probléma, kivéve, ha valami mélyebben rejtőző a gond. A biztosítónak 50 ezer euróban fájt, amikor az egyik szakácsot valami ultrabazinagy helikopterrel kellett kimenteni, mert nem bírta tovább. Valahol félúton voltunk (a no returning point meg nem vicc, ők sem halnak meg senkiért). 

Egy valaha volt vulkán beomlott kráterében is parkoltunk majd” minden úton. Még aktív volt, így a friss fürdő (2-4 C tengervíz) után felmelegedtünk a 30-40 C körüli talajvízben. A rutinosabbak fürdés ELŐTT már gödröt ástak, hogy legyen mibe egyből belefeküdni. 

150 ezer királypingvin nagyon hangos tud lenni, a szem meg hiába adja a jeleket, az agynak idő kell, mire felfogja, amit lát. 

Az oroszlánfókánál nincs büdösebb állat. Csukott szemmel, a Holdról is bármikor kiszúrnék egyet éjjel a kukoricásban. 

A jég nem játék. Délen szerencsére nincs para, a Csendes-óceán brutális melegedése (a Nagy Korallzátony pusztulása megvan?) elképesztő módon olvasztja az Antarktiszi félsziget jegét, költöznek is felfelé az ott élő kolóniák. 

Északon viszont csak megerősített testű hajók közlekedhetnek. A kanadaiak külön rendelkezésre bocsátanak jégtörő hajókat azoknak, akik bemerészkednek az Északnyugati Átjáróba, amely bizony nem minden évben jégmentes. 

jeg.jpg

Az expedíciós piac is növekszik, rengeteg ember fog kelleni, akiknek meg kell csinálni a munkát. Az élet nem egyszerű, ha napokig nincs internet s nem jutsz ki csak egy héten háromszor, akkor is legfeljebb állatok vesznek körbe (mondjuk ez egy random városra is igaz). 

Ha valaki szereti a természetet, sok különleges dolgot láthat. Egy antarktiszi szezon alatt végig lehet nézni a teljes költést bizonyos típusú pingvineknél (megvan a totyi, vigyáznak rá, kikel, felnő, stb.) 

Internet. A nagyok alapvetően nem mennek messzire az Egyenlítőtől, így mindig pazar a vétel, olcsó a net… De mivel a szatellitek nem verhetik meg a fizikát, így jellemzően az üres foltok mellett (ahol egyik sem szolgáltat netet) úgy a 70-75. északi szélesség flett nincs semmi jel. 

Éljen az expedíciós hajózás, meg de klassz Amundsen / Shackleton / Scott / Humboldt / stb. nyomdokain haladni… Kipróbáltátok már 2018-ban mondjuk 10 napig net/hírek nélkül egy könyvvel meg pár filmmel létezni? 

Elárulom, a délutáni 2-4 órás pihenő meg az éjszakai 7-9 óra hirtelen végtelen hosszúságúra nyúlik, és beüt az unalom. Az meg a tudat legnagyobb ellensége és a bulizás sem oldja ezt. 

Milyen cégeket ajánljak? 

Ezek a saját szempontjaim lesznek: 

Hiába szürkezóna és a NAV sem tud vele mit kezdeni, csak jobb bejelentve lenni. 

Angolos: Holland America Line, közepes hajók, jó pénz, közepes vendégek. 

Holland szerződés (tb, adó, nyugdíj fizetve). 

Németes: AIDA: közepestől a legnagyobbakig, jó pénz, vegyes német vendégek, jó élet. 

Olasz szerződés: tb, adó, nyugdíj fizetve. Utóbbi zsebbe is kérhető. 

Rutinosabbaknak, némi fenntartással 

Royal Caribbean: a legnagyobb hajók, klassz élet, rengeteg meló, gyenge-közepes fizu. 

Ha nincs más, de ugródeszka kell 

Carnival: gyenge fizu, gyenge vendégek (semmi bajom az afrikai-amerikaiakkal, csak hirtelen felkapaszkodott arcok, azt hiszik, hogy 500 dollárért megvették maguknak a hajót egy hétre), rengeteg meló (lásd előbbiek, a csillagokat is lekövetelik, viselkedni meg mint az állatok). Másik előny még a környék. Miami a központ, itt is éjszakázik a hajó utasváltáskor (taxival 20 perc South Beach, a többit kitaláljátok. :) ). 

Nagy vonalakban így néz ki, ha klasszikus vendéglátós melót kerestek. De vigyázhattok gyerekekre (én soha az életben), taníthattok golfot (érdemes egy bizonyos par szint alatt lenni, na meg aktívan játszani nevesebb klubban), lehettek búvároktatók (a legtöbb embert egy kanál vízbe nem engednek bele), vagy léghajlító cirkuszosok, jégtáncrevüsök, meg a jó isten tudja, mi. 

Aki nem szereti az embereket, az mehet IT-snek és hegeszthet napi szinten egységsugarú userek által tönkretett kakaóbiztos terminálgépeket, vagy ha a nagyi nem találja az @ szimbólumot… A lista végtelen. 

Olyan 25 éves korig orvossal íratnám fel, sokkal több lenne az empatikus, másik cipőjében járni képes ember, akik nem rohannának valamilyen felső szervhez az első safe space-üket veszélyeztető megmozdulásra. Hasonlít a katonaságra? Igen, mégiscsak a haditengerészetből fejlődött ki. 

A drákói szabályok azért kellenek, mert vészhelyzetben meg kell bíznom a társamban, hogy a rá szabott feladatot képes ellátni, így nem veszélyezteti az életemet. Én is ellátom az enyém, így éljük túl mi is, meg a ránk bízott vendégek is. 

A biztonsági előírások 

Ha egy fémdobozba az óceán közepén össze van zárva 8000 ember, és csak néhány helyen van luk a dobozon, ott nem árt, ha kemények a szabályok. Szerencsére a nemzetközi hajózás csúcsszerve felelős nem csak a munkások jogaiért, hanem a biztonságért is. 

A Concordia menőző kapitányát ezentúl leválthatja az elsőtiszt és a főgépész, ha ők úgy ítélik meg, hogy emberéleteket tesz kockára. 

Pár szót az életről 

Napi MINIMUM 10 óra szabadidőd van (a Maritime Labour Convention szabályozza, komoly cégek Bibliaként alkalmazzák), ebből egy rész minimum 6 óra kell legyen, hogy aludni tudj. 

A maradék négyben azt csinálsz, amit akarsz (étkezési idő munkaidőnek számít). Nem tűnik soknak, pedig rengeteg tud lenni, ha nem jutsz ki a hajóról, nem terhel le a munkád és nincs kedved napi két filmet nézni, nincs nálad egy ekönyv olvasó, vagy éppen nincs kivel inni/dugni. 

Nem mindenki és nem mindig fárad el, dacára annak, hogy hajózik. Én még nem láttam munkában megfáradt: spás csajokat, shopos srácokat, az összes kültéri ide tartozik (utaspesztra, mindenféle oktató), stb.

ital_1.jpg

Kényelmes dolog minden este meló után bezuhanni a bárba és tombolni egy jót. Érthető, ha pörgős munkád van, ki kell adnod magadból a feszültséget. Mértékkel javaslom ezt a rocksztár életmódot, láttam már huszonévest szívmegállással tepsibe pakolni, mert sok volt az esti kokóra rátolt üveg drága whiskey. 

A média ráugrott, de a teljes hírzárlatban nem tudták senkiből kiszedni, hogy mi volt. Az nem tudom, mi lett mondva a családnak, de gondolom, meglepődtek, hogy miért volt annyi kokó a kis Hans vérében, amikor ő olyan jó kisgyerek volt, még a liftben is előre köszönt. 

Várom a párom 

Együtt mindig könnyebb. Akkor is, ha az embernek felesége, férje, gyerekei, jegyese van otthon. Ez megszokás kérdése, ki mit bír el mentálisan. Ha nem ragaszkodunk stabilan egyhez, a korábban említett legénységi bárban minden este egy komplett halastóra való anyag várja az este jobbra fordulását. :) 

Ha nem volna tilos a drog és a tömény pia, akkor azt mondanám, hogy minden hajó egy kicsit MS WOODSTOCK. Kár, hogy tilos. Mármint az átnevezés, mert a legdrákóibb moszados securityn is mindig átjut pont annyi, amennyi éppe az adott legénységnek szükséges a felhőtlen szórakozáshoz. 

Azokat sem ítélem el, akik ebben a nagy szabadosságban mondjuk megkörnyékezik a feletteseiket. Mert ugye nem csak ők vadásznak a friss húsra. Ha megvan a kémia, a kölcsönösség, a hajó nem apácazárda és az adott kapcsolat előnyös mindkét félnek, miért ne? 

Rendes cégeknél a szexuális zaklatás amúgy írásbeli figyelmeztetéssel zárul, és itt bizony rendesen a nőknek áll a zászló. Normálisabb tiszt a látszatát is el fogja kerülni ennek. Egyébként párokat ritkán alkalmaznak egy adott részlegnél, pontosan a bonyodalmak (részrehajlás, stb.) elkerülése végett. 

A végére egy kis matek 

Jelenleg bónuszokkal 2500 EUR körül keresek, zsebbe tisztán. Mindig minden repjegyem fizetve, szállásokkal, étkezésekkel mind fel- és mind leszálláskor a hajó és az ajtóm között. 

Viszont a szerződés ciprusi, szürkezóna. A meló jó, napi pár óra. Munkaidőben a nappal lőtt képeim editálom, filmezek, stb. Nappal kint vagyok terepen. Viszont vannak jobb kondíciók, így megyek tovább. 

Karriert el bírtam volna viselni, ha nem lenne egy árja cég a miénk, ahol csak németek viríthatnak mindenhol (osztrák, svájci megtűrve melós szinten, tisztek ők se lesznek). 

Szerencsére a konkurencia így két szerződéssel a hátam mögött, meg az irodai rutinnal egyből assistant crew pursert ajánlott, teljesen bejelentve. Kíváncsi vagyok a sok előadott meséből mi lesz igaz, mert túl jónak tűnik egyelőre. Majd novembertől elválik, oda kaptam slotot 5,5 hónapra.”

A Bemutatom a városom-sorozat sorvezetőnek szánt kérdései (tetszés szerint bővíthetők) 

Melyik az a hely, ahová először elviszed a városodba látogató ismerősöket? 

Mi a három legjobb ingyenes dolog a városban? 

Hol érdemes enni, ami visszaadja a város ízeit és hangulatát? 

Hol érezhetjük leginkább a város történelmét? 

Minek hagyjunk helyet a bőröndben, azaz mit érdemes vásárolni? 

Mennyire könnyű munkát találni a környéken? 

Milyen szolgáltatások érhetők el a városban? 

Milyen kikapcsolódási lehetőségeket nyújt az adott város (és környéke)? 

Kinek ajánlanád a várost? 

Milyen a jövőképed az adott városban?

(Fotó: pixabay.com/ezelsoordesign)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: hajózás hajó óceánjáró

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr714246457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.09.18. 06:32:50

sziasztok :)

megprobalom az elo bejelentkezest, ha a szatellites net is ugy gondolja (del-gronlandi fjordoknak lesz hozza egyket szavuk)

szoval hajra!

Golf2 2018.09.18. 07:54:34

Jó hosszú. Ha a németek depressziósak akkor a magyarok már zárt osztály.

Tiangong 2018.09.18. 07:59:50

Szia

Marciusban megyek az Antarktiszra egy ilyen hajoval, egy turista szemszogebol mit tanacsolsz mire figyeljek oda?

Durva 3 eve irtam eloszor a blogra hogy kikoltozok Belgiumba azota a kapujaban vagyok annak hogy marciusra bejarjam mind a 7 kontinenst. Amellett hogy megtakaritottam egy kelet magyarorszagi lakas arat. Szeretem Belgiumot.

2018.09.18. 08:21:49

@Golf2: koszi, ilyen kornyezetben nem nehez jot loni :)

Nem olyan veszes a depresszio es a napsutesmentesseg. Kell tolni a D-vitamint nagy dozisban, azt az atsegit a nehezen.

2018.09.18. 08:27:03

@Tiangong: maricusban? Az nagyona szezon vege, az idojaras valtozekony es a Drake meg januar-februarban is tud vicces lenni)

Kikkel mesz?

Remelem van nekik gyombertablettajuk. Ha nem, szerezz be a gyogyszertarban. Ez a legjobb tengeribetegseg ellen, es teljesen bio cucc. Mellette keves folyadek es keves szilard kaja, ha erzekeny vagy. Ha el tudsz aludni a hullamvasuton is, akkor persze nem kell :)

Drake atjaron nem ritka a 8m-es hullamzas, es ha keletnek (Falkland fele nyit mindenki) kezdtek, akkor is dulongeltek egy napot tutira.

En sajnaltam, hogy nem hoztam gumicsizmat belessel. Amit itt adtak az agyonhasznalt beazos vacak volt, beles nelkul...Nem volt kellemes. A eszaki sarkra mar felkeszulten mentem.

Elvileg adnak kabatot, en javasolnek azert egy sajat sidzsekit. Megis csak jobban festesz a sajat szines kabatodban mint a sima egyen dzsekiben.

Sinadrag. Praktikus, konnyen moshato es jo melegen tart.

Vizhatlan nadraghuzat. Amit ra tudsz venni a sinadragodra (azt begyurod a gumicsizmaba) es a vizes partraszallasoknal, meg sarba fetrengve megved mindentol. Szamits ra, h mindig csapodik a sar, a pingvinsz@r. Ez egy ilyen kornyek :)

Az antarktiszi nyar vege csoppensz bele, igy kb 0-5C kozeleben leszel.

Mennyi ideig tart a szerzodesed?

2018.09.18. 08:29:50

@Tiangong: elneztem, h turista leszel :), akkor is all minden fentebb.

ps. a vizhatlan nadraghuzatot/gumicsizmat/kabatot kapnod kell a hajos cegtol.

Nagy mazlista vagy turistakent. Rad szakadt a bank? :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.18. 08:47:29

Hahaha, jó volt, köszönjük...
:-)
Nem csinált sok kedvet továbbra se a hajóhoz, se melózni, se vendégnek.Max a norvég Hurtigrutenre szállnék fel, de ott pont azért, mert végig partközelben marad, bemegy a fjordokba.
Az óceán közepén mit nézzen az ember...
Jó arc a sok eszetlen pingu, kimennék közéjük, ha nem harapnak nagyon.
:D
Az említett 2500 euro az havonta van, mondjuk egy fél évig, vagy összesen?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.18. 08:53:36

Most augusztusban a német-svéd komphajón is volt kicsit hullámzás, talán először, mióta járkálunk arrafelé.Nem voltak nagyok, szemre olyan 1-1,5 méteresek, de még a földön fekve is
kapaszkodnom kellett a padlóba...
:D
Nem voltam rosszul, (még), csak fekve volt kényelmes.De akkor milyen lehet a 30 méteres hullám, uhh...
:D

Dikusz 2018.09.18. 08:57:03

@zseketto: Jó poszt, még jobb képekkel! :)))

2018.09.18. 09:04:04

@geegee: negativ soldier.

A Hurtigruten a norveg fjordokkal valt hiresse/markanevve. Ugyanazt jarja mint mindenki mas. Alapvetoen napi 1-2 landolas van (Normandiai Partraszallas jelleggel, gumicsonakbol terdig ero 0C-os vizbe ugras, homokparton gyaloglas az allatok kozt)

Van aki pl. az altalad emlitett oceannezesre fizet be. Mikor a hajok zonat valtanak (pl. osszel Europabol Karibra) akkor atkelnek az Atlantin. Tavasszal meg vissza. Potom osszeg, keves utas es nyugalom. Jogataborok meg minden ilyen relaxacios ize van olyankor. Ennek is megvan a maga utaskozonsege. Sokan maradnak tranzitban pl. Riobol Dakarig, aztan tovabb fel Hamburgba.

Az uj hajoik eleg meno festest kaptak. Bar ez most mindenkire igaz, mert boom van a piacon. Aki el es mozog utakat szervez a sarkokra. Ez az utolso meg szet nem cseszett (szomoru jel) terulet a foldon.

A pinvginek laza nepseg. A kiralypingvinekbol mondjuk a himek tudnak neha az arcodba lepni, h mit nezel ocsi :) De csak a fokak a para. Ugyanis jatekosan haraposak es a szepszis miatt volt, h elvesztette az utas a labat... Nem most volt, de a riziko nagy. Hiaba van doki a fedelzeten, ugy jopar ezer km-re nincs senki aki meg tudjon menteni...

Havi 2500 :D A pincerek valamivel kevesebbet kapnak alapfizuban, de ott meg a jatt brutalis. Ok siman 3k felett vannak.

1-1.5M? :)))) Pedig az Eszaki Tenger igazan be tud durvulni (kb. olyan sunyi mint a Balaton), szoval akkor az vmi szelcsend lehetett. Alapvetoen 8-10m-nel nagyobb hullamok ritkan alakulnak ki, persze elofordulnak 30as monster wave-ek, de ritka (szerencsere). Azert mondtam a hullamvasutat, mert pont ilyen. Fel - le, fel - le, amig fel nem adod. A hullamhegy tetejen szabadeses, a hullamvolgy aljan meg nehezsegi ero (nem nagy).

Dikusz 2018.09.18. 09:33:53

@zseketto: Szívesen.:)
A hajózós posztoknál mindig eszembe jut, hogy felhívjam az unokahúgomat, és megkérjem, hogy olvassa el/szóljon hozzá a poszthoz. 14 év folyami hajózás van mögötte, ebből egy szezon tengerjárón.

2018.09.18. 09:37:49

@Dikusz: Respekt. En 5 utan feladtam. Mar ismertem az osszes fucsomot Amszterdam es Budapest kozt :(

Milyen pozicioban van?

Arthamyr 2018.09.18. 09:43:53

Érdekes/szórakoztató poszt, köszönet érte! Viszont annyira nagyon nem oszlatott el semmit, nem változtatott meg semmit, picit más perspektíva, ennyi.

"Kipróbáltátok már 2018-ban mondjuk 10 napig net/hírek nélkül egy könyvvel meg pár filmmel létezni?" - Nekem ezzel egyáltalán nem volt gondom a nyaralás alatt, akár 2-3 hétig sem. Persze azért rendszert nem csinálnék ebből (pl. évente 150 napon), de nem a világ vége.

Arthamyr 2018.09.18. 09:53:53

@zseketto: "Potom osszeg, keves utas es nyugalom." - Ezt pontosítanád? Mennyire kevés az a kevés? Nem mindegy, hogy 10%-a telinek, vagy 40%-a.

2018.09.18. 09:59:07

@geegee:

jo hogy mondod a hullamzast. Hamarosan mindenki kapaszkodni fog, mert atmegyunk a keleti reszere Gronlandnak.

idojaras riport :
imgur.com/a/F88hqum
Szelek:
imgur.com/a/keZUIhx
Hullamok:
imgur.com/a/BIChWTg

Beaufort skala:
hu.wikipedia.org/wiki/Beaufort-sk%C3%A1la

2018.09.18. 10:03:07

@Arthamyr: max fel hajo. Esetunkben 175 utas - 125 crew, ez iden atkeleskor 85 vendeg volt. De jottek mar at 60-nal is.

Igazabol 3/4 kihasznaltsagnal mar pihenesse valik a munka.

Igy van, siman tulelheto 10 nap net nelkul. Csak mutatni akartam, hova jutott a vilag fuggoseg teren.

Orulok, hogy szorakoztatott, a celjat elerte. Vegtelen sokat lehetne meselni, de a poszt igy is boven sok lett :)

Arthamyr 2018.09.18. 10:09:22

@zseketto: A 3/4 kihasználtság - utasként - majdnem tele van, nem lesz tőle lényegesen kellemesebb. A 60/175 már nem rossz, ott már érzékelhető javulás lehet a zsúfoltság/nyugalom terén, a 85 határeset. Lehet tudni előre, hogy mennyire van tele? Esetleg van "last minute" akció, ahol olcsón vehetek jegyet egy 70-80%-ban üres hajóra?

Ha végtelen sokat lehetne mesélni, majd jöhet még, ha lesz hozzá kedved. :)

Dikusz 2018.09.18. 10:21:26

@zseketto: Bartender, vagy mi. Nem rajta múlt, 14 év után kellett feladnia, ráment az egészsége.

2018.09.18. 10:24:20

@Arthamyr: nem veszed eszre ezt az embermennyiseget. Pont ugy vannak kitalalva, h sehol ne legyen zsufoltsagerzet.

Az egesz hajo egy labirintus. A recin ha nem csucsidoben vagyunk, alig latok embert. Tiszta antiszocialis az egesz :)

Pl. legyenek 10-en a medencenel fent. 5-en a kapitanyi hidon (nalunk nyitott a hid, barmikor bemehetnek tanulni), 10 ember lehet fent az observation lounge-ban ami a hid alatti korpanoramas konyvtar-bar egyben. 15 elfer hatul a bistro teraszan. 20 pihenjen a kabinjaban. 2-en edzenek, 3-an szaunaznak. A bistro alatti bar (200fos) legyenek 20an. 85-nel jarunk es szellemhajo feelinged van. Meg jo, hogy szol a hajo tobb pontjan a zene :D

es ez egy seaday, amikor a hajo mozog es mindenki ossze van zarva. Ha allunk (horgonyon vagy a molonal) akkor mindenki kint lebzsel, pingvineket/fokakat fotoz, vagy varost/gleccsert nez. Olyankor fel napra kihal a hajo.

Mazlid van, ahogy sokaknak. A piaci bovulessel boldog boldogtalan utat szervez, vagy masoknal hajot berel (full chartered). Ezert az arak a hype dacara is be fognak esni.

Hahahaha last minute, ez jo volt! Most mindenki ide akar jonni. Ezert is huztam be ezt a ket szerzodest, mielott a tomeg mindent letapos es tonkretesz :-S

Januarban atlagosan 10k eur volt egy ut fejenkent, egy 25 eves hajon. A Quark Expedition-re asszem az egyik kicsi nemet iroda szervez utat a mostani telre 6000-ert, es zsir uj hajo teli minden foldi joval.

A regi hajok mind mennek a kukaba es 2022-ig 72 tobbnyire uj hajo lesz menetrendben. Lesz helikopter, mini-tengeralattjaro, vizalatti uvegfalu bar meg amit az elmebeteg product managerek meg nem szultek egy atkokozott ejszakan :)

Szoval ja, turelem es ha elult a nyuzsges ugy 2 tellel kesobb lehet ide jonni majd karibi arban is ugy fel millaert. Remelem addig meg lesz mit nezni, mert az allatok nem toleraljak a tomegturistakat :(

2018.09.18. 10:26:30

@Dikusz: lanykent az kemeny, nem csodalom hogy nem birta...A noket kicsinalja egeszsegileg az ejszakazas ,mert felborul a bioritmus az visz magaval mindent, hormonrendszert, piros mikulasos napokat stb :(

Arthamyr 2018.09.18. 10:35:17

@zseketto: A szellemhajó feeling jó lehet, az a nekem való, bár a labirintus jelleget meg nem szeretem, én szeretem a nagy teret. A 6-10k-t sokallom (mondjuk kérdés, mennyi időre ennyi, 3 hónapra nyilván nem sok, 2 hétre viszont kurvára), de ez engem minősít.
Sosem voltam még ilyen hajón, és lehet, hogy egyszer ki kéne próbálni, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy nem volna kellemetlen élmény...

Rápillantottam a Quark Expeditions egy random antarctic útjára, 6k+ a legolcsóbb kabin is 10 napra, na ez baromira nem a hozzám hasonló szarrágóknak/csóróknak való. Vagy annak, aki utazásbuzi vagy annak, aki hetente keres 6k-t.

Tiangong 2018.09.18. 10:55:51

@zseketto: Koszi a tanacsokat. :)
Ugy vagyok vele hogy miutan fillerekert el lehet jutni 6 kontinensre a vilagon nehogy mar ne legyen teljes a kollekcio.
Valoban draga az ut az antarpply talan a legolcsobb hacask nem csovelsz ushuaiaban jegyekre vadaszva. 5k eur szezon vegen az antarpplyval.
6 honapos megtakaritasom megy el ra.

2018.09.18. 11:35:42

@Arthamyr: mert nem vagy meg 60+ nemet nyugdijas vastag vagyonkaval, azert :) Az atlageletkor a hajon kb. 70 +/-2 ev.

London2009 2018.09.18. 11:44:51

Mi most gondolkoztunk, hogy Miamibol a Royal Caribbeannel elmegyunk egy korre. Elolvasva ezt a posztot, megint azt erzem, hogy hala az egnek, hogy gyorsan elvetettuk az otletet es inkabb repulunk. Oh, ez a hajozas nem nekem valo. Engem annyira idegesitene az a sok ember, meg az irtozatos szemet amit termelnek. Nem is tudom, hogy egyaltalan, hogy jutott eszunkbe. Tuti megorultem volna par nap utan. Illetve, na, tudom, hogy miert jutott az eszunkbe. Azert mert en imadok hajozni es hajon lenni. De valahogy az oceanjarokon ez a rengeteg ember, foleg ha a gyengebbik fajtabol engem elrettent. Azt hiszem ez a hajokazas addig ki fog maradni, amig megoregszem... addig raer... : )

Arthamyr 2018.09.18. 12:01:51

@zseketto: Azért a legtöbb német nyugdíjas vastag vagyonkáját remélhetőleg ütöm már, csak nekem nem 5 évre kell beosztani, és sajnos nem kapok hozzá havonta kis extrát automatikusan. Meglepődnék, ha a német nyuggerek kapnának heti 6k nyugdíjat, persze biztos akad ilyen is. :)

kronikas 2018.09.18. 12:11:16

Ez nagyon király poszt volt számomra, hálás köszönet érte!

London2009 2018.09.18. 12:21:12

@zseketto: a poszt szuper volt. Ha majd nagyon unatkozol az ures oraidban, legyszives irj meg! : )

puhacica 2018.09.18. 13:34:01

@zseketto: jol irsz es megjobban fotozol, kovetem is az instadat.

gabors 2018.09.18. 15:11:57

erdkes iras azert olyan sok ulyat nem tartalmazott ...

talan strukturlatabb volt min sok korabbi.

Na de ettol meg mindig fel nem szalnek egy ilyenre ez mint udulesi opcio fel sem merul.

Munka szempontjabol talan 30 eve megprobaltam volna de mostmar ezt biztos nem ( bar fenykepesznek szivesen elmennek talan)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.18. 18:30:01

@zseketto:
Na de azért a fóka elől el kéne tudni szaladni, nem?
Szárazföldön elég ügyetlen jószág.
.
Havi 2500, igen utólag már így kicsit zselé volna egy fél évre.
De ha olyan retek a munka, ahogy te is írod, valahogy nem vonzó.
Persze van olyan helyzet, hogy nincs más, és muszáj.
.
Tudom, röhejes a másfél méteres hullám, de eddig ekkorák se voltak, így feltűnt.
És még így is dobált.
:D
Na persze nem utazunk velük/ott sokat, csak évi egyszeri oda meg vissza, nyáron.De valszeg ezt az egyet is mexűntetjük...
.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.18. 19:01:56

@zseketto: Huubazz, 10 ezer ojró azért az nem piti gempa, annyiért már én is erősen elvárnám minimum a csillagok lehozását is.
Engem "picit" az is zavar, hogy ennyi pénz kifizetése után még elvárnak(?) az út végén borravalóban is többszáz-párezer ojrót pluszban...
Legalább is, amiket eddig olvastam.Pusztán azért, mert felszolgálják a vacsorát, stb; vagyis végzik a munkájukat.
Hát mekkora pof@'tlanság ez már, nem?De.
Én kitől kapok borravalót?
Oké, lehet, hogy sz@rul keres (talál...) a hajón dolgozó delikvens, de ez nehogy már érdekelje a vendéget.Tessék kibrusztolni a vezetőségnél a megfelelő fizetést, meg érdekvédelmet.Fel kell borítani a dzsunkát, ha nem adják meg.
Mondd, hogy smucig vagyok...
:D
Vagy inkább smutsig.
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.18. 19:02:35

@zseketto: Amúgy meg meséljél még bátran, az a nap már úgyis erre ment el...
:-)

zrx_xzr 2018.09.18. 21:34:23

ez eleg lofax fizetes, azt hittem jol keresnek a hajosok

Csodabogár 2018.09.18. 21:44:48

@London2009: Ajánlom a folyami hajózást, igen kellemes és érdekes is, minden nap másik város. Nekünk nagyon bejött, már szervezem a jövő évit is.
Ja és hullámok sincsenek meg tömeg sincs.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2018.09.18. 23:06:42

Rabszolga munka kis pénzért. De átfogó összefoglaló. Ezt a Caribbean társaságot kipróbálnám. Utasként persze.

zoldzeller 2018.09.18. 23:25:47

@London2009: mi kiprobaltuk. Ugyhogy el tudom mondani az elmenyeimet. Sokan vannak... mindenhol.

2018.09.19. 01:36:23

tenyleg, most hogy az inda a kocsogokhoz kerult, a kormanyfikazoknak megnezik az email cimet, amibol csomoszor latszik az ember neve? de jo..

2018.09.19. 01:39:43

ja, ezek a nagy hajok eleg tomottnek tunnek. nekem egy bazi szallodanak tunnek, ahonnan nem akkor megy ki, amikor akarsz. raadasul, amiket itt reklamoznak, egesz olcsoak -> biztos tele van prolival. hmm nem annyira tetszik az otlet.

de a poszt tetszett

gabors 2018.09.19. 01:56:23

@LepesMez: "raadasul, amiket itt reklamoznak, egesz olcsoak -> "

csak erdekelne ez mit jelent marmint hogy olcsoak..

amugy meg arszinvonaltul fuggoen valoban prolik szolgalnak ki prolikat es mindenki "happy" ... pont mint 70-es evek atlag balatonja ...

2018.09.19. 02:01:04

@gabors: nem emlekszem mar, csak arra, hogy egy nap osszevetheto volt a szallodakoltsegeinkkel, amikor utazgatunk. az meg tipikusan 150-300 dollar kozott mozog.

gabors 2018.09.19. 02:17:50

@LepesMez: "szallodakoltsegeinkkel, amikor utazgatunk. az meg tipikusan 150-300 dollar kozott mozog"

ez kb mi egy/ket agyas szoba ??? milyen szinten...

NYC-ben ennyiert (ok 250-300 talan) nincs szallodanak nevezheto szoba kulsobb keruletekben talana de onnan meg +1 ora downtown.

de ha ilyen olcso akkor nagyon proli lesz az es 7-10 napig egy par szaz meteres koron belul agyam elhagynam ..

2018.09.19. 02:17:52

na itt:

www.ncl.com/

7-napos karibi van 300-tol. Tudod mikor mennek egy olyan utra… 300-at az konnyen kiperkal, aki a mekiben dolgozik...

2018.09.19. 02:23:34

@gabors: amikor utazgatunk, akkor ilyen la quinta meg Hampton inn-ekbe szalunk meg, tokeletes a celra (mivel csak aludni megyunk oda, nem toltunk idot egyebkent)

de a multkor egy korai gephez inkabb bementunk new York-ba egy reptri szalloba (la guardia), az sem volt sokkal tobb 200-nal (2 felnott, 2 gyerek), es tok tiszta meg ujszeru volt.

gabors 2018.09.19. 03:13:59

@LepesMez: "new York-ba egy reptri szalloba (la guardia),"

az nem new york ... ott nincs semmi tomegkozlekedes onnan is kb 1 ora downtown ....

la guardia-nal elavultabb repteret akkor lattam amikor meg a regi FeriHegy mukodott pedig voltam sok helyen Havanna-tol Nairobi-ig

2018.09.19. 05:01:28

Na itt vagyok megint. Csak a vihar miatt del-grönlandon megalltunk egy gleccsser + heviz kombonal. Kellemes 32C-os viz aramlott ket teknoben, amibol az egyiket kineveztek crewmedencenek, es ott soroztunk. A hatterben meg usztak el a jeghegyek. Soha ennyire nem orultem meg viharnak.

Ja, igen ez normalis dolog az expediciosoknal, hogy nincs fix menetrend. Van persze egy megalmodott utvonal (expedition leader a kapitannyal es a cruise directorral osszerakja) de a termeszet az ur, az eldonti hogy mit lehet es mit nem.

@London2009: a royalnak valoban varos meretu hajoi vannak, de nehany zonat leszamitva (kikoto ki/be csekkolas a biztonsagiaknal mint a repteren. Minden normalis kikoto hasonlo biztonsagi elemekkel bir mint egy repter. Chileben drogkereso kutyak is voltak, mert elterjedt, h a crew bevasarolt felszallas elott :D De nem talaltak semmit. Nem tudhattak, h a cucc sosem taskaban megy a fedelzetre...

A gyengebbik nem az veszelyes tud lenni az ilyen nagy hajokon. Javaslom neked a carnival-os funship-eket. Az amcsi fiatalok lezuhannak Miamiba egy 3-4 napos hadd szoljon utra. ;) Egyebkent ha nem hurrikanszezonban mesz (amikor amugy se nagyon jar tul sok hajo arra, persze van az a penz, a hurrikant meg ki lehet kerulni bizonyos fokig es a nagyok elsullyeszthetetlenek) akkor sima tenger kek eg fogad. A nagyok egyebkent sem erzekenyek a kisebb hullamokra (300m hosszu hajotesthez jo nagy hullam kell mire elkezd imbolyogni) szoval ezek uszo szallodak inkabb.

2018.09.19. 05:15:08

@Arthamyr: van aki 55.szor utazik velunk. Szoval ezek inkabb kozep-felsoretegek. Es regen a hajozas olyan volt mint a repules, egy szuk reteg kivaltsaga volt. A tomegesse valasa es meretei tettek lehetove az arak eseset, igy mehetsz parszaz dollarert nehany napra a Karib-tengerhez.

@kronikas: orulok, hogy tetszett :)

@gabors: egy regi motoros az aranykorbol? Ugy hallottam akkoriban a pincerek szerzodesenkent vettek egy pesti lakast...Talan te is? :P Fotozni meg mindig klassz elet, de sokszor ra kell menni a mennyisegre es az mindig a minoseg rovasara megy. Managerkent viszont jo elet es sok penz var, csak azt ki kell konyokolni...

@geegee: hogy haladsz el a fokatol, ha korbevesz 20? :D Mert arrafele igen nagy a "nep"suruseg. Mindjart keresek vmi fotot, hogy lasd mennyire zsufolt idonkent a partraszallas. Van, hogy a pingvinek megriadnak a motorcsonaktol es beugralnak ijedtukben a csonakba :)

Nezd, a penz relativ. Ha mind felrerakod es kozben bejarod a vilagot kielegitve az utazas iranti vagyadat, akkor nem rossz. Van aki hitelt fedezett, mas draga sulit. Nem feltetlen kell a crewbarban minden este inni :D En kotelezoen eloirnam minden fiatalnak az egyetem elott. Mint ahogy a svajciak is szelnek eresztik a kolykeiket egy evre hogy vilagot lassanak es ezaltal nyitottabba valjanak a vilagra. Szerintem nekik bevalt.

Ha tudnad milyen kivansagok jonnek elore lekuldve, hanyatt dobnad magad. Sokan azt hiszik, h a privat rabszolgaik vagyunk. Kis tulzassal, idore megvan adva a pincereknek, melyik vendeg mikor hogan szeret reggelizni. A ferfi (melyik barban, etteremben) mit iszik, hany fokra hutve, milyenre legyen piritva a kedvenc zsomleje. Lassan ott tartunk, h mi vajazzuk a kenyeruket elore.

Szoval, ha ennyire elvarod a tomegnyaraltatasban az extra figyelmet, akkor csengess :D

@zrx_xzr: figyelembe vetted, h nincs kiadas a hajon? Illetve, ha tiszt vagy akkor 4000 eur havonta, tisztan zsebbe nem rossz. Ha pedig nautikai tiszt, akkor ennek a duplaja triplaja. Privat yachtokon meg 3-4ezertol indul a sima pincer, plusz jatt nyilvan. Megkerdezhetem, hogy te mit dolgozol es mennyit keresel? :)

@Chaoyang: te nem dolgozol napi 9 orat egesz evben? Szorozd fel, ugyanott vagy. plusz van egy csomo koltseged. Igaz, a hetvegeid szabadok, unnepnapok meg vannak szabadnapjaid (orszagfuggo, amcsiban nem jellemzo). Mi megkeressuk a fizud 8 honap alatt, 4 honap meg pihi.

2018.09.19. 05:24:53

@gabors: nem tudom mibol taplalkozik nalad ez a magas lorol leszolas. Mi frusztral?

@LepesMez: neki inkabb a crystal cruises-t ajanlanam. A jetsetnek megteszi, talan @gabors-nak is eleg lehet :) Mondjuk lehet az Europa mar nem ferne bele, elvegre ott csak ALDI tulajok meg ilyen nincstelenek nyaralnak.

zrx_xzr 2018.09.19. 07:08:47

@zseketto: persze mekis munkanal jobb. amugy az iras tetszett. itt hollandiaban 3ezer korul van az atlagfizetes, es akkor du 5-kor hazamesz es sutogetsz a kertben barbeque, munkahelyen sem szakadsz meg, ha rezsit kifizeted kb hasonlo osszeget keresel sztem. nekem magasabb, de relativ jo munkam van, csak annyi, hogy azt hittem 4-5ezer eur keresnek, akik gyakorlatilag 24 oraban ott vannak. nem mondanam, hogy a munkaidotok csak 8-9 ora, hiszen utana sem tudtok menni sehova, csak a hajon lenni vagy ahova eppen visz.

zrx_xzr 2018.09.19. 07:08:50

@geegee: hat ja ezt birom, hogy barmennyit fizet vki, meg kene a borravalo / halapenz is :D nekem sem csatolnak a fizetesemhez meg borravalot, mert megcsinaltam a dolgom

GGy 2018.09.19. 09:19:10

Nagyon jó poszt, gratula!!!
Kár, hogy én már a hajó látványától is hányok (már úgy értem, hogy tengeribeteg leszek :) )
De posztot olvasgatni és képeket nézegetni azt nagyon tudok, köszi!!!

2018.09.19. 13:16:45

@gabors: mindegy, a gep fel birt szallni onnan :) amugy most epitenek valami uj terminal (vagy ujitjak fel, nem tudom)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.21. 22:39:08

@zseketto: "Ha tudnad milyen kivansagok jonnek elore lekuldve, hanyatt dobnad magad. Sokan azt hiszik, h a privat rabszolgaik vagyunk. Kis tulzassal, idore megvan adva a pincereknek, melyik vendeg mikor hogan szeret reggelizni. A ferfi (melyik barban, etteremben) mit iszik, hany fokra hutve, milyenre legyen piritva a kedvenc zsomleje. Lassan ott tartunk, h mi vajazzuk a kenyeruket elore."
Ááá, ezt én hülyeségnek tartom, mármint hogy bárkit is így, ennyire kiszolgálni.Én pont, hogy sosem igényelnék ilyesmit, simán megcsinálnám magamnak a reggelimet.Már mint, hogy pl. egy svédasztalról összeválogatnám, és jónapot.
Ezért sem vagyok én a célcsoport az ilyen hajóutaknak, jelenleg.Nem szánok rá ennyit, (többek közt mert nincs is) de ha lenne, se valószínű, hogy felülnék rájuk.Persze öreg koromra ez még változhat.De nagyon érdekes az egész téma, és örülök, hogy válaszolgatsz mindenkinek.Jó utat a továbbiakban. :-)

zrx_xzr 2018.09.22. 08:03:08

@zseketto: haat nekem azert a nyaralas meg a munka ket kulon dolog, ez olyasmi mintha elmesz konferenciara, ki a tokom akar kollegakkal nyaralni :D inkabb megyek csak a szomszed varosba bnovel macskammal :) en ugy szeretek uj helyeket latni, ha velem van(nak), akiket szeretek .. de am erdekes munka, meg jopofakat irtal rola, a reci gondolom a borravalo akar lenni, hat en nem tudnek olyan hulye lenni, h 100 eurokat dobaljak a kozosbe xD rajtad kivul sztem mindenki nyulja :D am persze kalandnak nem rossz az egesz, de eletmodnak kicsit sok (nem
csoda, h lelepnek a svajciak egy ev mulva, amit irtal), ez a munka hasonlo mint a prostitucio, 30 even at nem nagyon lehet csinalni es ebbol nyugdijba menni , meg mellette csalad stb de 2-3 evre jo lehet vagy aki nem akar se kolkot se verebet annak max 5-7 evig ^^ kalandnak tenyleg szuper lehet, de asszem 1-2 evnel tovabb elkepzelni nem tudnam ezt

zrx_xzr 2018.09.25. 09:24:04

@zseketto: hat ne haragudj, de a sok elmebeteget szolgalni, aki azt hiszi ha van par szazezre egy ilyen utra, korbeugraljak erte.. fene tudja.. sok oromomet nem latnam abban, ha vmi idiota friss rozsat szeretne a fjordok kozott, elkuldenem asszem eleg hamar a halal faxara :D menjen rozsakertba, ha viragot akar az idiotaja

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása