oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. szeptember 06. 06:30,  Mennyiért költöznék haza Norvégiából? 149 komment

2018. szeptember 06. 06:30 Határátkelő

Mennyiért költöznék haza Norvégiából?

Kata és családja öt évvel ezelőtt költözött Norvégiába. Mint oly sokan, nekik is a svájci frankos hitel tett be, így voltaképpen kényszerhelyzetben voltak. Akkor úgy tervezték, maximum 5 évig maradnak, így most felmerül a kérdés, visszaköltöznek-e. Írásra annak kapcsán szánta el magát, hogy a múltkor ismét felmerült a Határátkelőn a kérdés: mi az a fizetés, amiért hazaköltöznél?

Neked mi az a pénz, amiért már nem mennél el Magyarországról vagy amennyiért hazatérnél? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

tengerpart_18.jpg

„Lassan 5 éve, hogy mi is eljöttünk Magyarországról, Norvégiában élünk. Az eset tipikus volt, svájci frankos lakáshitelünket már csak nagyon nehezen tudtuk fizetni (amiért nem az államot hibáztatjuk, félreértés ne essék) és éppen időben érkezett a norvég munkalehetőség. 

Két kisfiunkkal, akik akkor 5, valamint 2,5 évesek voltak, valamint a párommal költöztünk. Eleinte úgy terveztük, csak 3-4, maximum 5 évig maradunk, hogy anyagilag összeszedjük magunkat, de a harmadik évre világos lett, hogy mi innen nem akarunk hazatérni. 

Biztos sokan azt gondolják most, persze, a gazdag norvégokkal Magyarország nem tud versenyezni. A döntésünk alapja valóban valamennyire anyagi, de nem úgy, ahogy sokan gondoljak, hogy feladtuk a szüleinket, testvéreinket a pénzért. 

A pénz miatt jöttünk el Magyarországról, de nem a pénz miatt maradunk Norvégiában. Ha otthon ugyanilyen bérezést kapnánk, és még ezen felül is lenne a bankszámlánkon vagy 50-100-150 millió forint, akkor sem mennénk haza. 

Az okok elég egyszerűek. Lássuk pontról pontra, nem feltétlenül fontossági sorrendben! 

#1 Az emberek mentalitása 

A norvégok rendkívül pozitív beállítottságú emberek, nincs irigykedés, féltékenykedés, ha a szomszédod például új kocsit vesz és nem fúrják egymást a munkahelyen sem. 

Segítőkészek, nyitottak, befogadóak, bár szoros barátságot nehéz kötni velük, jellemzően gyerekkoruktól együtt nőttek fel, azokkal barátkoznak. 

A magyarok ezzel szemben nagyon negatív beállítottságúak, mindenben a rosszat látják meg, nem a jót és ezzel mérgezik saját magukat. Irigyek, ha a másiknak egy hangyányival több jut valamiből – tisztelet a kevés kivételnek. Már ez a pozitív életszemlélet is rendkívüli módon hat az ember közérzetére. 

#2 Óvoda 

Az óvoda nagyon különbözik az otthonitól, ahol a gyerekeket alig viszik ki a levegőre és inkább kivágják a fát az udvarról, nehogy leessen róla a gyerek, arról nem beszélve, hogy 30 gyerek van egy miniteremben összezárva két, idegileg kikészült óvónővel.

ovoda_farsund.jpeg

Itt a gyerekek szinte egész nap a levegőn vannak, mert „nincs rossz idő, csak nem megfelelő ruházat” a norvég mondás szerint. Fára másznak, hernyókkal, bogarakkal játszanak, csigát gyűjtenek, kirándulnak, virslit grilleznek az óvónénikkel és óvóbácsikkal együtt, amit kint fogyasztanak el, akár a tengerparton is a 13 fokban, persze megfelelően felöltözve. 

Igen, vannak óvóbácsik és a gyerekek imádják őket. A csoport létszáma max. 22 fő, de erre négy felnőtt van, két óvónéni/bácsi és két dadus. Az ovi egyéves kortól kezdődik és hatéves korig tart, így nem gond, ha a gyerek éppen szokik le a pelenkáról és még nem egészen szobatiszta.

ovoda_farsund_2.jpeg

#3 Iskola 

Össze sem lehet hasonlítani az otthonival. Itt a gyerek 1/2 9-kor kezd tanulni és alsóban hetente kétszer 12:15-kor, a többi napokon 14:00-kor végez. Ezzel szemben az otthoni suli 7:50-kor kezdődött és fél 5-ig nem lehet a gyereket hazavinni, mert kötelező napközi van (volt). 

Itt a napköziben (ami szabadon választott) nem leckét írnak, hanem játszanak kint és bent. A napi lecke egy kb. 10 perces írásbeli feladat, valamint 15 perc olvasás szabadon választott könyvből. 

Az iskolában is sokat vannak szabad levegőn, a tornaórákból, amik naponta vannak, csak egy van teremben, a többi a szabadban. Nem is gyakran betegek a gyerekek. 

Minden alsós gyereknek van minimum egy, de akar több „fadder”-ja, ami amolyan pártfogó és egy idősebb diákot jelent, aki a szünetekben foglalkozik a kicsivel, játszanak velük, segítenek nekik. 

A napi nagyszünetekre külön képzést kapott diákok, a „trivselsleder”-ek, mindenféle játékra hívják az iskola diákjait. Ezekkel az akciókkal azt szeretnék megelőzni, hogy a gyerekek egymást kezdjék csúfolni, zaklatni, kiközösíteni.

iskola_vanse.jpeg

Az osztályon belül is kéthetente másik játszótárs mellé rendelik a gyerekeket, akik párban, vagy kisebb csoportokban oldják meg a feladatokat. Így mindenki megismeri a másikat. 

A technikai felszereltség szuper, a gyerekek mar másodiktól tanulják az elektrotechnikai eszközök használatát, és elsőtől az első idegen nyelvet, ami az angol. A második idegen nyelv tanulása 8. osztálytól jön be a tananyagba. A felnőttek aktív angol tudása bizonyítja az idegennyelv-oktatás sikerességét, a norvégok minimum 90 százaléka kitűnően beszél angolul. 

A tankönyvek, füzetek, írószerek, kirándulások – minden ingyenes, a szülőknek csak az iskolatáskát kell venni. 

Az iskola célja, hogy a gyerekek ott valóban jól érezzék magukat, szeressenek iskolába járni és mindent meg is tesznek ezért, a gyerekek mégis sokkal jobban elboldogulnak a lazább, kötetlenebb tanrenddel, kevesebb, de használhatóbb tudással, mint a magyar gyerekek a rengeteg kötelező olvasmánnyal, verselemzéssel, professzori szintű matematika feladatokkal, kívülről megtanult versek tömkelegével, millió különórával és azzal, hogy kb. már másodikos koruktól utálnak iskolába menni, mert elveszik tőlük a tanulás örömét. 

A magyarországi helyzetet mindenki ismeri, azt hiszem, nem kell részletesebben leírnom. 

#4 Munkahely 

Autóiparban dolgoztam otthon is egy multinak, majd az itteni vállalatuknál folytattam, irodai munkám van, a párom ugyanígy van, a termelési oldalról. A két cég hiába egy cégcsoporthoz tartozik, mégis ég és föld. 

Itt a pozitív motiváció a normális, nem a díjazások, fizetés megvonásával ösztönöznek jó munkára, hanem simán dicsérő szavakkal a jó munkáért irodai és termelési szinten is. 

A kollégák segítik egymást, a főnök pedig észreveszi a jó teljesítményt és kifejezi az elismerését érte, szimplán szavakkal, semmi másra nem kell gondolni. Tudják, hogy van magánéleted a munkán kívül és tiszteletben is tartják. Egyensúlyban van a munka és a magánélet. 

Nyáron államilag garantált a 3 egybefüggő hét szabadság. Ha túlóra van, azt kifizetik, nem trükköznek a fizetéssel. A munkáltató állja a karácsonyi vacsorát a dolgozóknak, megköszönve ezzel az egész éves munkát – ez rengeteg norvég munkahelyen szokás. 

Kreativitásra ösztönöznek, értékelik a rugalmasságot, ami nem csak a munkavállaló, de a munkáltató részéről is működik. A főnök partnerként kezeli a beosztottjait, bízik a szaktudásukban és kikéri a véleményüket. 

Magyarországon ezzel szemben a „jobb, ha hallgatok” elv működött, két hét egybefüggő szabadságot alig lehetett kieszközölni és a főnök, ha valami gond volt, mindig abból indult ki, hogy biztos a saját beosztottja hibázott, s csak ha bizonyította, hogy nem, akkor ment tovább az élet. 

Itt nem ér hátrány amiatt, hogy nő vagyok. Nincs olyan, hogy „még nem szült, biztos nemsoká elmegy, emiatt inkább nem vesszük fel”, valamint hogy „Már van két gyerek? Úristen, biztos mindig betegek lesznek, inkább nem vesszük fel”. 

Az apukák pedig ugyanúgy kiveszik a részüket a gyereknevelésből, mint az anyukák, így igenis van, hogy az apuka marad betegszabin a gyerekkel. 

#5 Egészségügy 

Mindkét gyerekemnek volt egy kisebb műtétje itt, Norvégiában, Magyarországon viszont nagyon sokat voltak betegek, voltam velük kórházban is. Széken, padlón aludni a kórteremben, vagy vagyonokért lehet anya-gyerek szobát kapni, hálapénz, ehetetlen kórházi koszt – ez mind megvolt otthon, még ha az orvosok felkészültségét tényleg nem vonhatom kétségbe, akkor is. 

Itt ezzel szemben a bent fekvő kicsiknek 3 játszószoba áll rendelkezésére, jégkrém ingyen, amennyit akarnak mandula- és fülműtét után, természetesen, hogy az anyuka ott van a gyerekkel, sőt, normális ágyat kap térítésmentesen, valamint szintén ingyenes étkezést, ami egy svédasztalos büfé kínálatával vetekedik. 

Magyarországon könnyebb szakorvoshoz kerülni és magánorvos is van bőven, ha meg tudod fizetni, itt viszont az ellátás színvonala sokkal magasabb, jobbak a tárgyi feltételek, az orvos, nővérek mind bemutatkoznak, kezet fognak, barátságosak, így még a vizitdíjat sem bánja az ember, amit meg kell fizetni minden felnőttnek. 

Az asztmás fiammal viszont nem kell félévente javaslatért kilincselni, ingyen jár neki minden asztmagyógyszer. 

#6 Politika 

Az otthoni helyzetet mindenki ismeri, egy szóval leírva borzasztó. A politikusok azt tesznek otthon a saját, a családtagjaik, a sógor, a koma, a jóbarát érdekében, amit nem szégyellnek. 

Itt ezzel szemben a pártok kommunikálnak egymással, valós programjaik vannak, amiket végre is hajtanak. 

#7 Önkéntes munka 

Norvégiában hagyománya van az önkéntes munkának, vagyis a „dugnad”-nak. Dugnadban tisztítjuk a tengerpartot, rendezzük az óvoda kertjét, szedünk gyümölcsöt, festünk házat, tanítunk rászorulókat, stb. Egy igazi, követendő példa. 

#8 A szabad foglalkozásválasztás lehetősége 

Ezalatt azt értem, hogy ha a gyerekem ápoló, betanított munkás/operátor, óvóbácsi szeretne lenni, amik otthon nem éppen túlfizetett szakmák, itt akkor is meg tud majd élni belőle, mert minden szakmát megfizetnek. 

Ez otthon szintén nem így van, ezért nem lettem én ápolónő. Szép dolog a szakmai elhivatottság, de abból nem lehet kenyeret venni a boltban vagy sárga csekket befizetni. 

#9 Mulikulti 

Utoljára hagytam a szerintem egyik legfontosabb dolgot: azt, hogy Norvégia egy multikulturális ország, annak minden előnyével, láthatóan hátrányok nélkül. Kis, kb. 9000 fős lakóközösségünk 10 százaléka azaz kb. 900 fő menekült (szír, afrikai, albán, stb.), 40 százaléka bevándorló (vagyis olyan, mint mi) a Fülöp-szigetekről, Chiléből, Németországból, Hollandiából, Svédországból, Kanadából, stb. és csak a maradék 50 százalék a ténylegesen norvég. 

Ez a sokszínűség megnyilvánul az óvodákban, iskolákban, munkahelyeken, a közösségi életben és egymás elfogadására tanít minket. Itt senki sem ér hátrány a bőrszíne, vallása, szexuális beállítottsága, neme miatt. 

A norvég gyerekek együtt tanulnak az iskolában a bevándorlós és menekült gyerekekkel és egyáltalán semmi gondjuk nincs ezzel. A mi cégünknél kb. 250 ember dolgozik, ez kb. 14 különböző nemzetiségű emberből tevődik össze és én imádok ilyen vegyes közösségben dolgozni. 

Szuper dolog a sok különböző nézőpontból vizsgálni egy adott problémát és látni, ki hogyan oldaná azt meg. 

panorama_5.jpg

Azt sajnos tudjuk, hogy ezzel kapcsolatban Magyarországon mi a helyzet és a fő nézőpont. Szomorú és lesújtó, hogy sokan úgy nyilatkoznak a témában, hogy nem tudják, mi a különbség a bevándorló és a menekült között, hogy úgy van elítélő véleményük, hogy még soha egyetlen menekülttel sem találkoztak. 

Nem csak pénzkérdés 

Leginkább ezek azok a dolgok, amik miatt mi itt szeretnénk felnevelni a gyerekeinket, hogy ezeket az értékeket vehessék át. 

Ezek közül a dolgok közül persze nagyon sok múlik azon, hogy Norvégia anyagilag biztos lábakon áll, de nem vagyok biztos benne, hogy ha Magyarország kapott volna egy ilyen esélyt, mint az olajjal Norvégia, ugyanitt tartana-e az ország. Változna-e a pozitív irányába a munkáltatók hozzáállása a munkavállalókhoz, az oktatás vagy az egészségügy jobb lenne-e. 

Szóval hogy mennyi pénzért mennék haza újra Magyarországra? Nem pénz kérdése, hanem ezeké a dolgoké. Amíg ezek nem változnak az ittenihez hasonló irányba, addig nem fogom a nyugodt, biztonságos, stresszmentes életünket felcserélni egy bizonytalan jövőjű, stresszes napokkal teli, a gyűlölködésben összhangban lévő, de amúgy széthúzó lakosságú, szűklátókörű országért, bármennyire is az a szülőhazám.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4714223377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

prognosys 2018.09.06. 15:15:03

„...hogy kb. már másodikos koruktól utálnak iskolába menni, mert elveszik tőlük a tanulás örömét..."

Ez csak azért szúrt szemet, mert nyilvánvalóan nem mindegy az iskola célja: Norvégiában egészséges öntudatú, boldog, kiegyensúlyozott gyerekeket nevelnek, akik felnőtt korukra jól megállják a helyüket, bátrabban vállalkoznak, s persze ez hozzájárul a nagyobb jóléthez társadalmi szinten is!

Ezzel szemben Magyarországon a Rákosi-éra óta RABSZOLGÁKAT(!) nevelnek a gyermekekből. Veszteseket, akik alázatosan követik a vezér parancsát. Ezt a szemléletet máig nem sikerült leváltani, mert jó azoknak, akik ezt fenntartják. Az óvoda-iskola a büntetés alapú nevelést részesít előnyben, a sikerélmények helyett, sokszor idióta, szakmailag nulla szintű tanárokkal - persze tisztelet a kevés kivételnek - akik, mindi-mind a nagyságos urat szolgálják a jövő generációjának letörésével, eltaposásával.

Ha valaki mégis kiemelkedik, hát abból lesz a 'stréber', akit ki kell közösíteni. Ilyen közegben bizony csakis ilyen rosszkedvű felnőtteket lehet nevelni, akik fiatal felnőtt korukra tele tüskével, lelki sérüléssel vágnak neki a nagy betűs életnek, tökéletesen érzéketlenek más ember vagy a társadalom problémáira, s csak a megszerezhető konc érdekli. S persze a sok kudarcélmény meg is pecsételi a sorsát. Ennyi szerencsétlen, lecsúszott ember...és az a baj, hogy nem ők tehetnek róla. Ahhoz túlságosan kevés az öntudat (100-ból talán 1 e), hogy a belé nevelt társadalommal szembeni fenntartásokat, tüskéket saját szemléletének megváltoztatásával képes legyen levetkőzni.

Arról nem is beszélve, hogy minden ilyen törekvést a kormány a lehető legkreténebb módszerekkel igyekszik letörni. A kétfarkú kutyapárt akcióit lépten nyomon ilyen módszerekkel gátolják.

Így csinálnak magyarországon mindenkiből hülyét úgy, hogy már saját magát is hülyének nevezik sokkal többre érdemes honfitársaink!

Nah ez itt a nagy baj!

Morvay Ibolya 2018.09.06. 16:01:03

@IT Knight: ...hát ne szeresd, inkább gyűlölködj, attól még irigyebb a magyar... Aztán böngészhetsz magyar demográfiai adatokat is, na ezek nem nem annyira irigylésre méltóak. Kérdezed: hány gyerek jut egy nőre? pontosan nem tudom, de nálunk nem sok... nepszava.hu/1140833_hogy-allsz-magyar-nepesseg-pillantas-az-adatok-moge

Din Serpahis 2018.09.06. 17:33:25

@London2009: Istentelen szánalmasak ezek a németek.

London2009 2018.09.06. 17:41:37

@Din Serpahis: A masik szamomra nagyon elgondolkodtato eset az EU-s urge lanyanak megeroszakolasa es meggyilkolasa volt.
www.express.co.uk/news/world/852558/migrant-murderer-Germany-Maria-Ladenburger-trial

blackhairlady 2018.09.06. 17:46:55

@P.Elliot: "Csak kis szazalekban van hogy nem ugy van, a tobbit igencsak jol latja."
Ezt honnan lehet tudni, hogy nem ugy van ahogy irja? :)

Csodabogár 2018.09.06. 17:51:35

@Golf2: Azért ez egy meredek story. Összesen 37 gyerek volt, 10-11 évesek. 4 kisérő tanár, vagy nevelő egy buszban. Senki nem látott semmit? Jó ketten fogták, de nem túl fiatalok még ehhez?
Aztán mikor már otthon voltak, valaki bejelentette. Nem kicsit bulvárszagu a dolog, én is olvastam és nem is annyira bulvár lapban, hanem, a Süddeutsche Zeitungban.
A másik oldalon meg még még mindig jobb ha ezt csinálják, mint ha lövöldöznének.

London2009 2018.09.06. 17:55:01

@Csodabogár: nekem is ez jutott eszembe, hogy 10 evesen ez mar lehetseges? A masik gondolatom pedig nekem is az volt, hogy csak huszadrangu ujsagokban talaltam cikket rola. Ami lehet, hogy veletlen, de mindenesetre furcsa.

London2009 2018.09.06. 17:56:27

@blackhairlady:Oh igen, el is felejtettem megkoszonni a megszavazott bizalmat @P.Elliot: . :D

blackhairlady 2018.09.06. 18:27:33

@Csodabogár: "A másik oldalon meg még még mindig jobb ha ezt csinálják, mint ha lövöldöznének.
"
Jezusom, ilyet hogy lehet gondolni is nem hogy leirni egy nyilvanos blogban.

Golf2 2018.09.06. 18:30:45

@Csodabogár: Bei seiner Reise nach Budapest sagte mein kleiner Bruder einen Satz, den ich nicht vergessen habe: "In Ungarn ist alles kaputt." Die Straßen, die Busse, die Häuser und sogar die Ferienwohnung, alles hatte so viele Makel, dass sie auch einem Vierjährigen nicht entgingen. Denn Ungarn ist das Land, das von allen 28 Mitgliedsstaaten der EU die höchste Pro-Kopf-Unterstützung an Hilfsgeldern aus Brüssel bezieht - aber dies nicht zu Gunsten der Bevölkerung nutzt.Süddeutsche Zeitung.

varjuthu 2018.09.06. 18:35:45

Odakinnt (bárholisvanaz) minden sokkal jobb :) Nem vitás. Amikor itt is -lehet hogy norvég mintàra- a mindennapos testnevelés "bevezetődött" volt ám siránkozás :) Talàn még Katàék is ezért kerestek új hazát :)

Csodabogár 2018.09.06. 19:27:28

@Golf2: Mit mond a kleiner Bruder, amit hall a felnőttektől.
Különben érdekelne a cikk dátuma és címe. Ugyanis hétfő kivételével minden nap ezt az újságot olvasom de ezt nem láttam. A korábbi cikket ha jól emlékeszem tegnapelőtt olvastam az első rész utolsó oldalán, ahol olyan bulváros hírek vannak.

Csodabogár 2018.09.06. 19:31:26

@London2009: Várom egy szakértő jelentkezését ez ügyben. Mi ugye nem tudhatjuk mit tudnak vagy akarnak a 10 éves fiuk.
Attól függetlenül, hogy én nem egy ócska lapban olvastam, a Bretbartal kapcsolatban azért én óvatos vagyok.
Az eset egyébként juniusban történt, de csak most cuppant rá valaki a hírre.:-(

puhacica 2018.09.06. 19:56:22

@Csodabogár: jol bebaszott a kultura, gratulalok. egyetertek ladyvel, ilyet intelligens ember nem ir le. mondjuk nem is gondol. felelmetesen ostoba megjegyzes volt ez, meg toled is.

Golf2 2018.09.06. 20:02:08

@Csodabogár: Ich hingegen wünsche mir Wut. In Ungarn, Deutschland, in Brüssel und auch anderswo. Wut angesichts dieser unsagbaren Dreistigkeit, mit der Viktor Orbán Politik macht.ez is benne van a cikkben és nagyon jó!

lógás Hugó 2018.09.06. 20:45:04

@prognosys:

"Ezzel szemben Magyarországon a Rákosi-éra óta RABSZOLGÁKAT(!) nevelnek a gyermekekből. Veszteseket, akik alázatosan követik a vezér parancsát."

"Ha valaki mégis kiemelkedik, hát abból lesz a 'stréber', akit ki kell közösíteni."

" fiatal felnőtt korukra tele tüskével, lelki sérüléssel vágnak neki a nagy betűs életnek, tökéletesen érzéketlenek más ember vagy a társadalom problémáira, s csak a megszerezhető konc érdekli."

"Ennyi szerencsétlen, lecsúszott ember..."

Őőőőő ebből melyik lettél te? :)

lógás Hugó 2018.09.06. 20:45:41

Kedves Határátkelő!
Hány hozzászólást kell írnom hogy ne legyek előmoderálva?

ehhezmuszajhozzaszolnom 2018.09.06. 20:45:54

@frata: Kedves Frata! Úgy kijönni,hogy egyikőtöknek sincs munkája,az nagyon nehéz. Egy 4 tagú család havi megélhetése kb.1 millió forint havonta. Ebben a lakásbérlés (kb.6000-9000 NOK,rezsi (min.3000 NOK),étkezés (kb.8000-10000 NOK),közlekedés (kb.2000 NOK ha van saját autód)van és akkor még nem számoltál a nyelvtanfolyam árával,ami napi 70 NOK/fő a felnőttoktatásban,ahol a menekülteket is tanítják. Minden,ami szolgáltatás(magán nyelvtanár,fodrász,autószerelő stb.iszonyú drága,alsó hangon 500 NOK az órabér. Ezek az árak erősen függnek attól,az ország melyik részén laksz,vidéken,van nagyobb városban-e. Stavanger és Oslo a legdrágább,na meg egészen fent északon Longyearbyen,a Lofoten szigetek. Ha nincs munkaszerződésed,akkor nagyon nehéz bankszámlát nyitni,lakást bérelni(ahol 2 hónap kauciót kérnek,és még akár egy kezest is plusszban), személyi számot és tartózkodási engedélyt kapni. Mikor kijöttünk,egyikünk sem beszélte a nyelvet,de az,hogy volt munkám,megkönnyítette az ügyintézést. Érdemes elkezdeni otthon nyelvet tanulni és előre pályázni állásokra. A www.nav.no oldalon "Jobb"vagy Jobbmuligheter menü alatt vannak állásajánlatok illetve a www.finn.no webhelyen szintén jobb (vagyis munka) menü alatt.

ehhezmuszajhozzaszolnom 2018.09.06. 20:45:57

@IT Knight: Szia! A környékbeli norvég nőkről tudok nyilatkozni,az átlag a három gyerek.

Csodabogár 2018.09.06. 23:01:06

@Golf2: Rég volt, biztos olvastam, de akkor is hülyeség azt írni, hogy egy 4 éves gyereknek ez a saját véleménye.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.07. 01:07:21

Hát, én kb aranyér' se...
Ja, és hajrá az aranyér'.

tamask 2018.09.07. 02:44:04

Norvégiába özönlenek a migránsok a Közel-Keletről. Közben a Norvégiánál is gazdagabb Szaúd-Arábia, Katar, Emirátusok egyet se engednek be. Véletlen? Aligha.

Wadmalatz 2018.09.07. 06:37:39

2 gyerekkel kicsit drága, de van Barnevernet, oszt megoldják :)

Ellenzéki Tüntető 2018.09.07. 06:38:57

@Határátkelő: "Hát ha szerinted Kata és Judit ugyanaz a név és ember, akkor nem tudom, mit gondoljak."

Hát még Norbi a fúrótoronyról, ő mesélt ám csudás dolgokat Norvégiáról :D Bocs de szerintem is ugyanaz Kata és Judit.

Ellenzéki Tüntető 2018.09.07. 06:39:03

@ehhezmuszajhozzaszolnom: www.thelocal.no/20170412/norwegian-birth-rate-decreases-for-seventh-consecutive-year

1.7 a norvég repro ráta. Ezzel egyébként egy picivel még mindig jobbak mint a magyarok, csak a magyar éppen emelkedik, a norvég meg csökken.

Ellenzéki Tüntető 2018.09.07. 06:39:19

@LepesMez: "ki mitol kap sokkot. en pl attol, amikor a parlamentrol logatjak a voros zaszlot kereszttel. "

Én meg attól mikor a Béke Vallásának Teherautója végigzúg egy sétálóutcán. Nem vagyunk egyformák, kit ez zavar, kit az.

tamask 2018.09.07. 06:39:42

A norvég egészségügy a norvégok szerint egy csődtömeg. Nem anyagilag, hanem az állandó orvoshiány, várólisták és a szakrendelések hiánya miatt. Ezen ott a pénz se tud segíteni.
Félreértés ne essék, a norvég tásadalom azért ilyen befogadó, mert egy fehér, skandináv, protestáns emberek által felépített társadalom és korlátlan olajbevételeik vannak. Ahogy nő a migránsok száma, ott is meg fog jelenni a sógorság, komaság, korrupció, sunnyogás, klikkesedés. Németország is pont olyan volt évtizedekkel ezelőtt, mint Norvégia, összetartó helyi közösségek, önkéntesség, jó karrier szakmunkásként is, jó munkahelyi viszonyok, példaértékű iskolarendszer... mára már azért nagyon megváltozott. Norvégia lassabban, de változni fog. Sajnos.

invalid user name 2018.09.07. 06:39:49

stimmel. a mentalitás a lényeg.

berne 2018.09.07. 06:39:57

Na,ez az általánosítás mindíg a kedvencem:
A magyarok ezzel szemben nagyon negatív beállítottságúak, mindenben a rosszat látják meg, nem a jót és ezzel mérgezik saját magukat. Irigyek, ha a másiknak egy hangyányival több jut valamiből –

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2018.09.07. 07:52:30

A 2 országot csak akkor lenne érdemes összehasonlítani, ha
-elvennék a norvékok olaját
-odaküldenénk 50 évre a szovjet hadsereget.

Első körben elvennék az összes vállalkozó tulajdonát, a legjobb embereiket elüldöznék, államosítanák az összes gyárat, kinevezve a leghülyébbeket vezetőnek. Természetesen az összes halászhajót szövetkezetekbe terelnék.

Ezek után 50 év múlva kinyitnánk a határokat és megmondanánk nekik, hogy szabad a verseny, győzzön a jobb!
Na, ezért nem szabad összehasonlítani a 2 helyet.

Azt megértem, hogy sokkal jobb ott lakni. Mondjuk a klímát én biztosan nem bírnám, depressziós lennék. De a kérdés az, hogy megéri-e elmenni? Az a helyzet, hogy a magasan képzett emberek itthon is viszonylag jól élnek. Az alacsonyan képzettek pedig nem tudnak elmenni, mert a nyelvtudásuk is hiányzik és még sok alapképesség. A közepes képzetteknek érheti meg az elvándorlás, mert ott az egyszerű állásokban is jól fizetnek, viszont a képesség is megvan. Én arra számítok, hogy itthon is javulni fog (már sokat javult) a helyzet gazdaságilag, hamarosan elérjük azt a szintet, mikor a különbség már akkorára csökken, hogy nem éri meg felvállalni a borzalmas lelki megpróbáltatást. Mert nem lesz könnyű, az biztos.

Amit meg leírt a szerző pl. a munkahelyekről, az itthon is így van, csak jó helyen kell dolgozni.

Sütemény1975 2018.09.07. 08:36:49

Megint megtudtuk, hogy Norvégiában aranyból van a kerítés, itthon meg minden szar. 150 millával a zsebében sem jönne haza a családjához. Gratula.

LabradorMatador 2018.09.07. 08:55:54

Nekem is az általánosításokkal van bajom.
Itthon is vannak jó munkahelyek, lehet jól keresni és nem fontos politizálni. És igen, vannak itthon is jó emberek - legalábbis nekem sikerül ilyen közösségben élnem.
Itthon is van heti 5 testnevelés (sokszor az udvaron), viszont kapnak az óvodában meleg ételt a gyerekek (ellentétben a norvégokkal) és nem csak fél napos az óvoda.
Ott jobb a sör, itthon remek borok vannak. Ott van tenger, itt nincs csak Balaton.
Szóval szerintem az hazudja a legnagyobbat, aki azt írja, hogy ott rózsaszín, itt meg fekete. Kicsit turistás a beszámoló.

NagyLaszlo137 2018.09.07. 11:14:03

Fofilozofus, teljesen egyet ertek veled!
Azt se felejtsuk el h Magyarorszag soha!, de soha nem volt olyan szegeny mint Norvegia meg 40-50evvel ezelott.
Ja, a koolaj a penz hozta a kanant es a menoseget? Lehet... de akkor is.
Nekem nincs az a kanan amiert kiszakittanam a gyerekeim a nagycsalad eletebol.
Hogy no fel egy gyerek ugy hogy nincs ott a nagyi besegittese? Hetvegi foztje amikor a csalad osszegyul??

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.09.07. 11:14:59

Elolvastam. Egy könyvet megtöltene a válasz, de maradjunk az alábbiakban:

"Szóval hogy mennyi pénzért mennék haza újra Magyarországra? Nem pénz kérdése, hanem ezeké a dolgoké."

Ezeké a dolgoké.
Aha.
Értem.
Ezeké a dolgoké.

Nos ezek a dolgok egy olyan országnak a dolgai,

ad1. amely ország nem szenvedte el azt a történelmi traumát, kifosztást, pusztítást, megszállást, telejes kizsigerelést és fizikai, szellemi, erkölcsi összeomlást, amelyet Magyarország igen, a tatárjárástól kezdve egészen 2018 szeptember 7-ig bezárólag és folytatólagosan, szinte állandóan arra kényszerítve, hogy a minden egyes válsága után a semmiből kezdje újra az életét,
ad 2. és amely ország nem rendelkezik gyakorlatilag korlátlan olajvagyonnal "ezeknek a dolgoknak" a finanszírozására.

Ha ezt a kettőt összerakjuk, -mert ez a kettő egymástól elválaszthatatlan- akkor valójában pontosan a pénz miatt nem jössz haza...és ebben nyilván igazad is van.

A valóságnak azonban vannak más szeletei is, és ahogy a híreket elnézem, a valóság hamarosan dörömbölni fog ennek a nyitott, befogadó, kedves, udvarias, bálnamészárlás vérétől iszamos kezű népnek az ajtaján is, akik olyan remekül együtt tudtak működni a náci diktatúrával is, Vidkun Quisling szeretetteljes kormányzásának idején, a mély tolerancia jegyében...amellyel azóta sem tudnak mit kezdeni, mert valahogy nem illik bele a képbe, így inkább túlkompenzálnak...de már kezdik megbánni ezt is.

Az érveidet ízekre lehetne szedni, de minek. Talán egy hasonlat segít: egy 70-es éves, munkában megnyomorodott, hajlott hátú. púpos, 8 gyereket felnevelt, aszott, ittas férjétől többször bántalmazott és idegenek által kirabolt, kérges kezű, riadt tekintetű, ráncoktól szabdalt, sérült lekű öregasszony és Scarlett Johansson kettőse közül, vajon melyik kerülne a Vogue címlapjára?

Ezek a dolgok, ilyen dolgok. És nálunk már az is fasizmusnak számított, amikor kitalálták, hogy legyen minden nap tornaóra.

Egyébként őszintén kívánok neked sok sikert és boldog életet ott, mert az élet túl rövid ahhoz, hogy az ember kísérletezéssel pazarolja e kies honban, a hazatéréssel próbálkozva, hátha javul a helyzet.

Nem fog.

Peter Morvay 2018.09.07. 11:15:32

És ez is Norvégia:
konzervativcsalad.blog.hu/2015/12/08/kereszteny_vagy_elvehetik_a_gyerekeidet

Öt gyerekektől fosztotta meg a norvég gyámügy a román-norvég Bodnariu házaspárt. A vád: "keresztény radikalizmus". A legkisebb gyermek mindössze három hónapos, édesanyja még szoptatta. Miután rajtaütésszerűen "kihallgatták", majd elszállították a gyerekeket, különböző nevelőcsaládoknál helyezték el őket.

+++
A cikkhez utóirat:
Két év után kapták vissza a szülők a gyermekeiket, még aznap elhagyták Norvégiát,

Csobodaj · http://civ4bts.blog.hu 2018.09.07. 11:15:46

Értem, és csomó mindennel egyet is értek, de azért árnyalnám a képet azzal, hogy kicsit igazságtalnnak érzem összehasonlítani a világ egyik legazdagabb országát (és a jóléti állam mintapéldáját) a mienkkel. Majd ha mi is találunk a talpunk alatt egy akkora vagyont mint a Norvégok a tengerükben, akkor beszélhetünk arról, hogy itt miért nincs kolbászból a kerítés. Mindazonáltal a mentalitás beli különbségek és az egymáshoz való viszony tekintetében bőven lenne hova fejlődnünk magunktól is, és ahoz nem kell gazdagság (de szó se róla úgy könyebb).

partizánok 2018.09.07. 11:47:38

Pár nagyeszű folyton folyvást összehasonlítja az almát káposztával és ostobán bizonygatja, hogy az alma mennyivel édesebb, úgy hogy csak beleül(hetet)t a készbe, mert a történelem kereke így hozta.
Csak gratulálni lehet!
Tényleg!

:-)

I Adore Cherry Coke 2018.09.07. 11:47:53

@frata: Szia! Én lassan két éve élek kint Norvégiában. A válaszom a kérdésedre: ha nincs előre lefixált munkalehetőséged idekint, akkor milliók. De tényleg. Mert norvégul sem lehet egyik napról a másikra megtanulni, az albérlet nagyon drága, főleg családosoknak. És akkor már az étel sem lesz olcsó. Ráadásul ritkán lehet bútorozottan kivenni lakást. Szóval, én azt mondanám, hogy munka nélkül, családdal nem éri meg kijönni.

partizánok 2018.09.07. 11:47:57

fofilozofus, NagyLaszlo137, zord íjász

Egyetértek veletek!

Mr. Neutron 2018.09.07. 11:50:37

Az a benyomásom, hogy néhány fontos szempont kimaradt a posztból, ami talán árnyalhatja Norvégia megítélését. Például az, hogy a norvég uralkodóház köztudott módon szabadkőműves befolyás alá került, ezért személy szerint nem is csodálom, ha az ország migráspolitikája kísértetiesen emlékeztet a Soros-tervben követelt destruktív intézkedésekre. Talán az sem volt véletlen, hogy a néhány évvel ezelőtt a fű alatt Magyarországra oktrojálni próbált Norvég-alap úgy jellegét, mind szimbolikáját tekintve bizonyos titkos illuminátus-rózsakeresztes jegyeket mutatott fel. És a muszlim vallású migránsok nyakra-főre való beengedését, vagy az iskolás gyermek túlzottan szabados nevelését még lehetne gondatlanságnak tulajdonítani, ám az már egyértelműen bizonyítja a keresztény értékek ronbolásának szándékosságát, hogy Norvégia közpénzből támogatja a black metal zenekarok működését. (Mintha egy pásztor azért gyomlálná ki a búzát, hogy az ocsú az égig nőhessen.) Csak emlékeztetőül: a black metal hordák (akik nem muszlim migránsok, hanem pogánnyá visszavedlett norvégok és svédek) fordítva vetnek keresztet, a Sátánt imádják, és fordított pentagramot hordanak a nyakukban. Én azt mondom, hogy aki egy ilyen káosz felé sodródó országba akar emigrálni mint Norvégia, az menjen nyugodtan. Nem lesz nagy veszeteség a távozása a Magyarok számára.

Határátkelő 2018.09.07. 11:52:21

@Mr. Neutron: Ez zseniális, na!! :D (Ha komolyan gondolod, akkor már nagyon jó szakemberek vannak manapság, és a gyógyszeres kezelés is elérhető. De hiszek abban, hogy ez egy zseniális paródia.)

AcidJazz 2018.09.07. 12:35:56

@Csobodaj: Ne haragudj de ez ökörség. A norvégok nem azért tudták ezt megcsinálni mert olajat találtak hanem mert volt agyuk kettővel előrébb gondolkodni. Ha nem lett volna akkor eltüzelik az olajat aztán néznek, hogy most mi van.
Mi európa legbrutálisabb termál vizén és termőföldjén ülünk és lófaszt se tudtunk kezdeni vele mert egyszerűbb volt 2 forintért elmutyizni a haveroknak meg felvenni a támogatás.
Szóval nem a hely hanem az agy határozza meg ki hová jut.

I Adore Cherry Coke 2018.09.07. 12:36:25

Én két éve élek Norvégiában. Olvasva a cikket, egyetértést éreztem magamban, hogy "igen, én is ezért vagyok itt". De a szöveg cukormázas hangnemét nem szerettem, mert valóban úgy mutatja be Norvégiát, mintha itt aztán minden csak napfény és csillogás és csillámpónik repkednének az égen. Pedig dehogy.
Norvég párom van, ő itt élte le egész életét és nem jómódban, egyszerű emberként, mint Te vagy én. Neki is sokat kell dolgoznia, itt is vannak kizsákmányoló főnökök (akár norvég, akár más nemzetiségű), akik heti hat napot dolgoztatják, de az egy szabadnapján is felhívják, hogy esetleg nem tudna-e bejönni pár órára... Ez szerintem otthoniaknak is ismerős. Ilyenkor mindegy, hogy mennyire kedves, ad-e egy üveg bort a fáradozásáért vagy nem is érdekli a dolog...
Plusz... amin én a leginkább meglepődtem. Ha Norvégiáról olvasunk, sose hallunk arról, hogy mennyi drogproblémával küzdő vagy épp nem küzdő (hanem csak simán droghasználó) ember él. Pedig rengeteg van... Oslóban bárki szemtanúja lehet a drogeladásnak, elég ha a központi buszpályaudvar mellett sétálgat az ember... És a rendőr sincs annyira messze, hogy ne fülelhetnék le őket... Százalékos arányt nem tudok, de maradjunk annyiban, hogy nincs nagyon ismerősöm, akinek ilyen-olyan formában ne lenne drogos múltja. És hiába jössz le az anyagról, kényszer hatására vagy önszántadból: örökre stigmatizálva vagy. Ha van egy képzeletbeli aktád a nagy Norvég Kormánynál, akkor azon van egy bazinagy skarlát betű, hogy te bizony egy megbízhatatlan, soha meg nem javuló alak vagy.
És ez később, ha netán családot akarsz alapítani, csak még inkább megnehezíti a dolgodat. Személyes tapasztalat. Mert hiába vagy tiszta már sok-sok éve, a gyerekvédelem jön és kőkeményen ítél. Sok ismerősnél megtiltották az anyának, hogy egy fedél alatt éljenek az apukával, különben tőle is elveszik a gyereket. Aztán, ha szerencséjük van, idővel engedélyt kapnak rá, hogy akkor most már igazán egy család lehetnek. Mi ezt megúsztuk, mert én magyar állampolgár vagyok, nincs még személyi számom se itt és bár a kislányunk norvég állampolgár, ők is tudták, én is tudtam: ha fenyegetőztek volna, akkor csak magyar állampolgárrá tettem volna a lányomat és akkor egy szóval se köthettek volna belénk!
De mindezt, amit leírtam sem szabad általánosítani! Itt sem mindenki drogos, nem minden ex-drogosnak vagy normál embernek ront neki a gyerekvédelem és nem minden főnök egy diktátor. Pont, ahogy otthon sem. Életem nagy részét otthon töltöttem és rettenetesen hiányzik. Félévente egy hónapra hazamegyek és imádom.
De nem csak azért nem fontolgatom a hazatérést, mert idekint is van már családom, hanem mert tényleg érezhetően stresszmentesebb a környezet, ha rossz napja is van az embernek, nem a másikon tölti ki legtöbbször... És ez otthon is így van, csak ott még sajnos mindig azokból van több, aki igenis a saját problémáját másra is kivetíti. Nemrég jöttem haza otthonról, ha a kínaiban 20 ezer felett vásároltam, már kaptam is az irigykedő beszólást. Mire jó ez? Nem loptam a pénzt, megdolgoztam érte.
És lehet itt mondani, hogy a kormány így, a kormány úgy... A kormány nem szabja meg, hogy ki szól be kinek. Ez emberség kérdése.

kamillácska 2018.09.07. 12:36:35

A cikk nagy részével egyetértek! A norvég iskola azonban egy nagy kalap liberális sz...r! Mi emiatt küldtük haza a fiunkat 2006-ban, hogy valami tudás is ragadjon rá a Pápai református iskolában. Igaz, nekünk - férjemmel - megvoltak az elvárásaink az iskolával szemben.

EmeriK 2018.09.07. 13:05:44

Válaszom a blog cimére: A világ minden pénzéért sem, soha.
Igaz én nem Norvégiában hanem Dániában élek immár 30 éve, Korábban évente hazalátogattam, de most már napokra sem kivánok része lenni egy beteg társadalomnak.
Az olyan "magyaros" hozzászolások mint pl. IT Knight-é és hasonlóak, elképzelhetetlenel lennének akár Dániában vagy Norvégiában és ha mégis véletlenül elöfordulnának a többi hozzászoló aggodva az illetö egészségi és mentális állapotát illetöen idegorvosi vagy pszihologia kezelés meggondolását ajánlana az illetönek.

Dzseem 2018.09.07. 13:05:51

Nem élek Norvégiában, viszont volt szerencsém jónáhányszor ott lenni. Engem lenyűgözött. Szimplán, ha az érzést nézem, akkor nagyjából az összehasonlíthatatlan kategória bármihez nézve. Élni más ott ez biztos. De gondolkodásban minimum 20 évvel vannak előttünk.

Lajos Kovács tanaka 2018.09.07. 13:30:06

Ennyire azért nem bonyolult a helyzet!! Ha csóró vagy itt rosszabb, ott egy kicsit jobb. Ha pénzes vagy, jó mindenhol! Egészen egyszerűen erről szól az élet. Szerencse kérdése az egész.

Mr. Neutron 2018.09.07. 14:11:40

@Határátkelő: Egyértelműen kiolvasható a hozzászólásodból a kételkedés, ezért kigyűjtöttem számodra néhány Miss Norway fotót az elmúlt évekből:

watchmissuniverse2010online.blogspot.com/2010/08/melinda-elvenes-miss-norway.html
www.gettyimages.co.uk/event/miss-universe-2007-national-costume-presentation-75228766#/ana-giogelanshvili-miss-universe-georgia-2007-wearing-national-picture-id115840060
www.angelopedia.com/A/Photos/Miss-Universe-Norway-2017/Norway/Kaja-Caroline-Kojan/10790/17345

Elgondolkodtató összeállítás, nemde?

...

Ha esetleg ez sem lenne elég, szólj nyugodtan, vannak még ennél durvább dokumentumaim is.

partizánok 2018.09.07. 15:19:10

@EmeriK:
Aki nem ért egyet veled/veletek, azt idegorvosi vagy pszichológiai kezelés alá vonnátok?
Ez lenne a bölcs, okos, toleráns és művelt nyugati szólásszabadság és demokrácia?
Mi jogon betegezel le egy társadalmat?
Mo felé lehet általánosítani, visszafelé nem?
Hmmm, eléggé érdekes.
Vagy csak kettős mércével mértek?

laci_52 2018.09.07. 17:05:39

A klíma még nemigen került szóba. Pedig azt bírni kell ám, különösen a tartós téli sötétséget. Ismerősöm először Norvégiába költözött, de hamarosan - elsősorban az időjárás miatt - Írországba tette át a székhelyét és nem bánta meg: szerinte sokkal élhetőbb hely.

pizo 2018.09.07. 20:18:25

Látom nem tetszett amit a muzulmánok egy részéről (ISIS) írtam. Gondolom kirekesztőnek tartottad kedves Határátkelő. Pedig pont a muzulmánok egy része a kirekesztő, ahogy az olvasható volt, és emellett képmutatóak is. Nem fura, hogy nyilvános kivégzéssel büntetik a homoszexualitást, majd este lelkesen gyakorolják?
(Nem a homoszexuálisokkal van bajom).

Zoli

kisqtya 2018.09.07. 20:39:21

@zord íjász: baromság, nem az olaj az oka, svédeknek, finneknek, dánoknak nincs olaja, meg semmije, de ugyanúgy élnek ők is.
A nácikkal meg nem működtek együtt, csak volt egy bábkormányuk, de volt ellenállási szervezet(a drága magyarokkal ellentétben, ahol nem volt ilyen..), ők mertek harcolni a németekkel amikor megtámadták őket, a drága magyarokkal ellentétben, és passzív ellenállás volt a társadalomban a nácikkal szemben. Quislinget pedig kivégezték a háború után. Most mondhatnám a dánokat is, ahol egyenesen a király akadályozta a zsidók deportálását, hadd ne mondjam hogy a drága magyaroknál meg mi volt ezügyben..
Ami igaz, h történelmi okai vannak sokmindennek, míg ők a periférián vannak, nem tiporta le őket minduntalan 500 féle birodalom, nem éltek igazán elnyomás alatt ,ezért máshogy fejlődtek. Mi egész egyszerűen rossz helyen vagyunk, de végre kaptunk egy esélyt az EU képében, és ezt is épp telibe készüljük xarni..

Hagrid 2018.09.07. 21:17:48

Jó bejegyzés.A sok muszlimozó barom pedig jobban tenné, ha meglátná, hogy a cikkben van még egy rakás pont ezen kívül, amiben a legtöbb magyarnak fejlődnie kéne egyénileg és szervezetileg is.

pat bateman 2018.09.07. 23:50:42

@Golf2:
Igen, látja és lehet hogy csak a komfort zóna megtartása érdekében nem mozdul külföldre. Itthon szerintem annyira eltolódtak az arányok (fizetések vs megélhetés / előre haladás az életben vs napi mókuskerékben topogás), hogy egyre világosabb ez a szarkupac. A szemünket is kilopó / folyamatosan hülyének néző állambácsiról nem is beszélve...

lógás Hugó 2018.09.07. 23:50:47

Kedves Határátkelő!
Köszönöm hogy válaszra sem méltatsz.... :(

Határátkelő 2018.09.07. 23:52:25

@lógás Hugó: Akkor nem lesz előmoderáció, amikor biztos leszek benne, hogy normális beszélgetéseket akarsz itt folytatni.

somlobodog 2018.09.08. 06:02:48

@kamillácska: "Mi emiatt küldtük haza a fiunkat 2006-ban, hogy valami tudás is ragadjon rá a Pápai református iskolában."

Na ezt jó tudni. Mindjárt rakeresek hogy a nemzetközi rangsorban hányadik a pápai suli. Vagy ez a Pápa sulija? Nem mindegy... Mert akkor nyomom a gyereknek már most a latint pedig van vagy 9 éve még addig. Na nehogyma valami liberális szarban tanuljon ahonnan véletlenül meg bejut valami liberális jél vagy kolumbia nevű egyetemre. Köszi a tippet még 1x!

gauchos 2018.09.08. 07:21:11

Kedves admin! Miért moderáltad ki a tegnap délelőtti hozzászólásomat, heh? Talán a migráns szó zavart téged? Semmi Soros, semmi libsizés, semmi sértő nem volt benne. Ez lenne a szólásszabadság?

Határátkelő 2018.09.08. 07:22:31

@gauchos: Teljes földrészeket csőcselékezel le és nem érted? Akkor próbálkozz máshol.

Jakab.gipsz 2018.09.08. 10:00:13

T @Határátkelő!

Bezzeg Norvégia, a példa, hogy a fejlett nyugatias progresszív multikulturális társadalmának globalizmusa, jó dolog!

Sajnos nem érvelsz csak manipulálsz. Egy a természeti kincseit elherdáló, társadalom bemutatása alapján.

Anselmo 2018.09.08. 10:00:22

@Határátkelő: ellentmondásos dolog gyógykezelést ajánlani egy kommentelőnek, közben meg más kommentelőket kimoderálni a stílusuk miatt.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.09.08. 10:00:26

Minek jönne haza?!
Lehetne itt is bármennyi pénz,mi akkor is kretének maradnánk!

Határátkelő 2018.09.08. 10:07:10

@Anselmo: Tökéletesen igazad van, hibáztam.

Megyek és hallgatok egy kis norvég állami pénzből támogatott black metalt.

Bird41 2018.09.08. 10:58:19

Az igazi liberalista látásmód éppen az lenne, ha a szerző ugyanolyan elfogadással és szeretettel tekintene Magyarországra (szülőhazájára), mint most itt Norvégiára. Minden országnak (Ugandának, USA-nak, Egyiptomnak) vannak előnyei és negatívumai. 5 perc alatt tudnék írni olyan blogot rittyenteni, amely pl épp Norvégiát szörnyű helynek írja le.
Szerintem, Magyarország nyilvános leszólása a szerző világ- és önelfogadás mentes személyiségéről tanúskodik, de végülis ez is elfogadható, mert a világ így szép, ilyen tökéletlenül.
Mint ahogy Magyarország is..
Én pl. a világ összes kincséért sem költöznék Norvégiába..

hunsavol 2018.09.08. 15:23:19

@pat bateman: Túl sokra.Norvégia nagyon drága ország,de sokat keresnek az emberek.Talán egy biztos norvég nyelvtudás érne a legtöbbet...

hunsavol 2018.09.08. 15:37:23

@Dzseem: 20 vvel?
Mi most készülünk visszamenni a középkorba a miniDuce áldásos tevékenységével.Osztjónapot!

Arthamyr 2018.09.08. 17:04:09

@laci_52: Azért Írország sem a napsütés hazája, nálunk ez az egyik ok, amiért elmegyünk innen, jobbat nem talált? :D

weeyoulee 2018.09.08. 18:20:46

Hatoo... igen. De! Azért a cikkiró nagyon magyar maradt, hogy a hazájáról ennyire csak a negatívat, Norvégiából meg csak a pozitivat látja.
Azért ez ennyire nem fehér és fekete.
Ha az ovi egyéves kortól van, azt jelenti, nem maradhatsz otthon a gyermekeddel 2-3 éves koráig, hanem egyéves kora táján a pici, még sok esetben szopizó, járni tanuló babádnak idejekorán el kell szakadnia tőled.
Ha az iskola csak fél 9kor kezdődik (ami mondjuk helyes), vajh elég neki is 9re beernie a munkahelyére? És heti kétszer délben, a többi nap meg 2-kor el is johet? Vagy nem jöhet el, hanem csak 5 tajt, es addig babysitter vigyáz a gyerekre? Es akkor megis miért is baj a napközi?
Hogy itthon mikor kezdődik az iskola és kötelező-e a napközi, az baromi változó. Nalunk pl nem. De ha ugye mama-papa dolgozik, a gyerekre valakinek vigyázni kell addig is.
Önkéntes munkával szebbé-jobba tenni a környezetet itt is tudják az emberek.
Játszószoba a Heim Pálban is van, és alap volt, hogy én is benn maradok a gyerekekkel (már csak azért is, mert szoptattam még a fiam), rendes, kényelmes ágyikóm volt.
Férjem (is) rendszeresen marad itthon a gyerekekkel betegszabadsagon, senki nem akad fenn rajta.
...a többi kritikával sajna nagyrészt egyet kell értsek.

turulkiller 2018.09.08. 18:21:41

@kamillácska: szegény gyerek. Remélem, megbocsájtja nektek, hogy visszaküldtétek a balkáni szemétdombra.

Szávin László 2018.09.08. 19:55:48

Jól érzem magam Magyarországon....
vannak hülyék. de mégis...biztos velem van a hiba, de teszek rá:)

gyorgy farkas 2018.09.08. 19:55:51

Gondoltam hogy hozzászólók, de inkább mégsem, most latom, hogy cenzúra van.

ember100 2018.09.08. 23:43:58

@Golf2:
Helló !

Csak annyira Európa mint a Tatabányai srác ( Magyar) aki egy este alatt két hajléktalant ölt meg !
Állatok mindenhol vannak !!!!!

EmeriK 2018.09.09. 09:09:00

@hunsavol: Azt azért érdemes tudnunk, hogy nem a "miniDuce" hibája az igy itt tartunk, hanem azoké akik 75%-os többséggel ismét megválasztották. Egy nemzet általános inteligencia és tájékozottsági szintjétöl valamint az egyének önbecsülési fokától függ, hogy mennyire lehet szinjátékkal és hazugságokkal megvezetni.
Vannak országok ahol elbüvölve és tapsikolva nézik a császár új ruháját mig máshol észreveszik, hogy a császár meztelen és nevetnek rajta. Ez utobbiakat hivják müködö demokráciáknak.
(H.C. Andersen: A császár új ruhája; a gyengébbek kedvéért)

kislipi 2018.09.09. 10:35:46

Érezzétek jól magatokat!
Én meg tudom teremteni itthon is a boldog életemet és azt vallom, hogy ezt bárki megteheti, bár van vele meló rendesen.
Elismerem, hogy készen kapni mindent nagyon jó és kényelmes.
Azon vagyunk családommal és barátaimmal, hogy hazánkból is ilyen országot építsünk. Egyre többen gondolkozunk így ezért úgy érzem, hogy össze fog jönni. Sok területen már van fejlődés, hisz pl. Katáék is szabadon kimehettek Norvégiába boldogulni.

laci_52 2018.09.10. 00:17:34

@Arthamyr: Lehet, hogy fog jobbat találni, de azért Írországban még mindig több a napsütés, mint Norvégiában és ami fontosabb, nincs hosszú hideg tél.

laci_52 2018.09.10. 00:17:38

@jova68: Válaszd Franciaországot. Ott is magas az életszínvonal, oktatás, egészségügy működik, klíma pedig mindenféle van Bretagne-tól a Riviéráig.

Arthamyr 2018.09.10. 00:40:51

@laci_52: Azt adom, hogy tél nem igazán van, amit én is nagyon pozitívan értékeltem (6 év alatt 2x esett hó, bár akkor itt leáll az élet). A pár napnyi télért cserébe van mondjuk 8-9 hónap ősz, 2-3 hónap tavasz, és pár hétnyi nyár, na ezt már kevésbé értékelem pozitívan. Meg a szürke, napsütésmentes, depresszív napok itt eléggé gyakoriak. Persze ennek is megvan az előnye, nő a fű, emiatt finom a bárány és a marhahús, és olcsó is, az irodából sem akar az ember állandóan kimenni a szabadba, és ha "jó idő" van, azt megbecsülik. Szép és jó ország ez, csak mulatságos, ha valaki a napsütést is felhozza mellette, mint szempontot. :D

tollas 2018.09.10. 14:58:46

Ha Magyarországnak is annyi olaja lenne mint a norvégeknek, és nem kellene az EU idiotizmusát se elviselniük az EU-n kívül, akkor bizonyára itt is jobb körülmények lennének. Azért az a gettós kép az iskoláról annyira nem biztató.

sage5 2018.09.10. 14:59:09

Kedves posztolo, ha magyarorszagon ennyire rossz minden es a magyarok ennyire rosszak, akkor miert nem felejti el az anyanyelvet es mindent amit altala kapott, miert nem felejti el a felmenoit akik ebben az orszagban eltek le az eletuket es kuzdottek a nehezsegekkel, miert nem valik teljesen norvegga es mazolgatja a keritest es dicsergeti a munkatarsait?
Nos, azert nem mert on is magyar. Megkapta maga is az ezzel jaro csomagot ami meghatarozza az identitasat. Igen magyarorszag egydepressziv befordult orszag. Nagyom sok a frusztralt ember. Szinten nagyon sok a nyitott, ertelmes es ontudatos gondolkodasu.

Nekem egy Norveg allampolgar azt mondta egyszer hogy Budapest a vilag legjobb helye lenne elni, ha az embernek nem kene a megelhetesert gurcolnie. Mit lathat ez a Norveg maskeppen mint maga?

Arcade Macho 2018.09.10. 23:01:13

a norvegok is idiotak
csinaltak egy alapot, hogy felrerakjak az olajpenzeket a JOVENDO generaciojanak aztan a nyuggermaffianak atadtak, hadd predaljak fel...

laci_52 2018.09.11. 00:21:23

@sage5: Hű de nagyon igazad van! Itthon egyre jobb irányba mennek a dolgok: mindenki talál magának munkát, hiszen a legtöbb ágazatban munkaerőhiány van és a bérek rakétasebességgel emelkednek.

Úgy tűnik, hogy aki akar és tud is dolgozni, most már kis hazánkban is megtalálja a számítását, nem kell a rengeteg kockázattal és nehézséggel járó kivándorlást választania.

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2018.09.11. 09:21:07

Abszolut ertheto a posztiro allaspontja. Az erdeke az, hogy a leheto legjobb korulmenyek kozott nevelje fel gyermekeit.
Azonban vannak mas szempontok is.

1. Ha mindenki kimenne, be lehetne csukni az orszagot. Azert kell itt is valaki, valakik, akik megvaltoztatjak a helyzetet. Nyilvan nem mindenki hajlando erre, nem mindenki szereti ugy a hazajat, vagy nem kotodik annyira, vagy nem eleg bator, stb. hogy vallalja a megprobaltatasokat.

2. Norvegia regen Europa egyik legszegenyebb orszaga volt. Azonban az olajkincs, a halaszat (amit nagyon durvan tolnak) a termeszeti kincsek, eroforrasok olyan helyzetet teremtettek, ami megalapozta egy valodi joleti tarsadalom felepuleset. Teljesen termeszetes, hogy ott, ahol mindenkinek jut boven, kivesz az irigyseg, torzsalkodas, stb.

A posztiro maga mogott hagyta az itthoni szopas hegyeket, es beleult abba a kesz joba, amit a norvegok verrel veritekkel (es esszel) felepitettek kb. 70 ev alatt. Igy is lehet.

Minel tobb ilyen poszt kene, hogy felebredjen vegre a magyar tarsadalom, hogy maskepp is lehet, marmint ugy maskepp, hogy Norvegia (de mondhatnek mas orszagokat is) peldakent szolgaljon. Ami peldat mi itthon atveszunk, alkalmazunk, atalakitjuk az orszagot. Ahelyett, hogy hatrahagynank a gyerekkori baratokat, rokonokat, a napsutest, a kakaos csigat, a Balatont, stb. :)

Bocs, hogy nincsenek ekezetek, nemtom, miert nem lehet mobilon irni.

uj felhasznalo 2018.09.11. 22:26:24

5 eve elek Norvegiaban. Elsosorban a penz miatt. A szerzo - szamomra kisse idealista (de ez nem az en dolgom) perspektivabol megelt vilagat en itt nem feltetlenul talalom meg.

Egeszsegugy: igen, magas szinten felszerelt rendelok, korhazak vannak, de a norveg orvosok egy jo resze eleg lazan fogja fel a hivatasat, "menj haza, pihenj, aztan majd ha nem javul, gyere vissza". A szakmai hozzaertes pedig a toredeket sem eri el az otthoninak.

Politika: a nyilt cinizmust, k.anyazast kerulik, ami nyoman az atlagember se allatiasodik el ha ugymond politizal. Korrupt kis kaliberu senkihaziakbol azert itt sincs hiany, csak eleg ugyesen csinaljak. Es a GDP %-aban kifejezve elenyeszo, amit maguknak, vagy a haveroknak atpenztaroslorinceznek.

Iskola: Kozponti strategia, hogy legyen egy boldog, bekes, bargyu birka massza, aki nem kritizal, nem gondolkodik, nem szegul szembe semmivel, es szepen fegyelmezetten fizeti az adojat, amibol aztan a kovetkezo generaciok iskolaztatasa megoldhato. Mindez egy - vitathatatlanul peldaerteku - fegyelmezett allamhaztartas mellett mukodik. A kikozositesmentes, boldog gyermekkor elengedhetetlen a gyagya de onbizalomtol duzzado (es ezert semmi hianyat nem szenvedo) felnotte valas utjan. Ez az egyik oka, amiert "jok" az iskolak, es ha kisiklatja a programot a szulo, azonnal jon a gyamugy es mar viszi is el a gyereket.

Munkahely: valoban, ritka a sajat embereit szivato vagy alkalmatlan fonok. Jo a hangulat. En 4 atlag-norveg munkajat vegzem el azonos ido alatt (csapatjatekoskent, semmi konyoklessel), csak itt ez mar lassan kulonckodes szamba megy, amit inkabb visszafogni mint motivalni igyekszenek.

Multikulti: ritka az olyan munkahely, kozosseg (akar osszeszokott, akar esetleges), ahol ne kezelnek a kulfoldit fenntartasokkal. Ez az egyszeru naivitastol a durva eloiteletekig barmi lehet.

A sort sokaig lehetne folytatni. Nem lehet ket orszagot fekete-feher alapon igazan jol osszevetni, es elsosorban a szubjektum az, ami a vegen mindig arnyalja a kepet.

sage5 2018.09.12. 06:26:55

@uj felhasznalo: koszi ezt a foldhozragadtabb nezopntot. Erdekes hogy az altalad leirt tapasztalatok gyakorlatilag egy az egyben passzolnak svajcra is.

Bee3 2018.09.14. 15:13:21

Azok az emberek, akik azt mondják, hogy itthon milyen negatívak vagyunk, hajlamosak azt hinni, hogy amit ők tapasztalnak az mindenhol úgy van. 25 éves vagyok és az ismerőseim nagy része intelligens, optimista és szorgalmas emberekből áll. Akik készek tenni is azért, hogy a környezetünk jobb legyen. Nem vinnyogni kell itt, hogy milyen rossz a rendszer, meg az emberek mentalitása. Te is a társadalom, a környezeted része vagy nem? MI vagyunk a társadalom. Könnyű egy csak a fejünkben létező (társadalom) dolgot hibáztatni, aminek se elméje se lelke. Igen, menj ki külföldre. Tapasztalj. Aztán gyere haza és hozd haza azokat a dolgokat és értékeket, amiben fejlődnünk kell. Mint egy modern Széchenyi. Így tehetjük jobbá az országot. Egyáltalán nincs szükség ehhez eget rengetően nagy dolgokra. Ne hisztizz, hanem tegyél azért, hogy jobbak legyenek a dolgok.

0214 (törölt) 2018.10.01. 11:41:28

Norvégiában addig lesz jó /?/ élni, amíg fosszilis energiával működik a világ. Azt már írták többen, hogy az abból félrerakott pénzeket akkorra eltőzsdézik majd a rablóalapok.
Elkeserítő olvasni az cikkben, hogy Magyarországon gyakorlatilag minden menthetetlenül rossz (Ez alapján biztosan ki fognak halni a magyarok pár évtizeden belül.), .. de legalább Norvégiában minden jó, lehet hová menekülni!
Érdekes olvasni, hogy a norvég oktatás nagyon jó színvonalon van, bár a kutatások azt mutatják, hogy Norvégiában húsz évente 6,5-el csökken az emberek IQ-ja a 'modern oktatás" miatt. Ha marad a 'színvonal", akkor bő 100 év, esetleg 150 és a norvégok újra visszamászhatnak a fára, .. sovány vigasz számukra, hogy a skandináv modellel tanító országok is ott fognak majd élni, így a kiköltözött magyarok is. hvg.hu/tudomany/20180102_europa_iq_intelligencia_hanyados_szint_modern_technika /Más cikkeknél bővebben is, de elindulásnak ez a cikk is megteszi./
Több cikknél úgy vetődik fel a kérdés, hogy azért kell költözni mert, .. vagy nem. Szerintem most adott a szabad költözés joga, ezzel vagy él valaki, vagy nem. Ha él vele, azt a döntést ne fogja másra, ő jár vele jól, vagy ő fog szívni, egyébként meg a szabadságnak köszönhetően bármikor továbbállhat.
Ha a cikkben szereplő definíciók közül a nem politikai okokat nézzük, azok folyamatosan változnak, akár évek alatt is.
A liberális levezetés meg ugyanaz, mint a vallási megközelítés, bár azt nem értem, hogy miért írja a szerző a cikkben, hogy Magyarországon az emberek nem találkoztak menekültekkel.
Ennek oka valószínűleg a tájékozatlanság lehet, azért leírnék pár esete, amikor tömegesen érkeztek menekültek Magyarországra.
Az 1980-as években több százezer ember /Főként erdélyi magyarok./ menekült Romániából Nicolae Ceaușescu diktatúrája elöl. Sokan közülük befogadottként éltek helyi családoknál, mi is sok embert szállásoltunk el, illetve etettünk, itattunk hónapokon keresztül.
A Jugoszláviai háborúk idején előbb a vajdasági magyarok menekültek ide a frontszolgálat elöl /A szerbek egy füst alatt akarták megoldani a nemzetiségi kérdést, a magyarok közvetlen halálba küldésével./, még titkosügynökök is utánuk jöttek Magyarországra./.
A legnagyobb menekülthullám az volt, amikor a bosnyákoknak kellett elhagyniuk Boszniát, az összes laktanya és üres épület megtelt velük a déli országrészeken. Sokkal többen voltak, mint a 2015-ös sáskajárás résztvevői, még sem volt röszkei ostrom, randalírozás az országban. A zömük muszlim volt, de minden ételnek örültek, megették a sertéshúsból készült ételek is, mert ilyen helyzetben az is megengedett számukra. 10-ből kilencnek meg voltak az okmányai, pedig otthon náluk tízezer számra ölték az embereket.
A menekültek elhelyezése gyakorlatilag az egész országot érintette /Szóval az emberek nagy része láthatott menekültetek!/. A romániai menekülteteket a román-magyar határral párhuzamosan, a Vajdaságból, Bánságból menekülők a Szeged-Pécs vonalon, a Boszniából menekülők a Dunától nyugatra voltak elhelyezve, az ukrajnaiak, meg az ország keleti felében.
De pl. marosvásárhelyi pogrom elöl menekülő magyarok közül Sopronban közel kétezer ember talált menedékre.
A legújabb menekülthullám az ukrajnai háború miatt alakult ki, e miatt magyarok és ruszinok egyaránt jöttek Magyarországra, valójában semmi hír róluk, mert egy menekült nem veri a balhét, nem akarja, hogy az a veszély itt is elérje, amiért menekülni kényszerült.
Visszatérve a szabad költözéssel kapcsolatos, szerintem nem létező dilemmára, a magyarországi egyetemeken létre kellet hozni olyan nyelvi tanszékeket, ahol a magyar nyelvet, mint idegennyelvet oktatják. Ezt nem azért csinálták, hogy aki most Norvégia mellett teszi le a vokság a gyerek nevében is, annak ellenére haza tudjon majd költözni /Bár arra is jó lehet./ , hanem azért mert egyre több "fejlett nyugati országból" költöznek Magyarországra. Van olyan baranyai falu /Oké kicsi, de van!/, ahol már a finnek vannak többségben.

Kékavian 2018.10.15. 05:06:50

kisqtya 2018.09.07. 20:39:21

Tévedsz és olvass utána. Horty bizony nagyonis ellenállt a Hitleri akaratnak egészen a lerohanásig szabotálta azt amit reklamálsz, ugyan akkor a szomszédos országokból mind idemenekültek , még a iskolát is megszervezték hogy a gyerekek ne maradjanak le a tanulással szintén menekült tanárokkal.Mind anyanyelvén tanult.

Én ugyan itt éltem le az életem de aki a szalag melók mellett gyerek és más cs dolgok mellett fogta magát és éjjel is akőár de tanult nem volt muszáj rabszolgává válnia. Ugyan akkor bár elöfordul hogy van irigye az embernek de nagyon sok jóindulatu segitökész ember is van csak észre kell venni a jót is illetve nem tudom a MO állapotokból miért a rosszat látod meg?
Hiszen pont azt látja az ember ami benne is hiba....és javitandó.

Végigolvastam és nem látok nagy különbséget az anyagiakban ha olyan drága az élet ott akkor tök mindegy a több kereset rámegy a megélhetésre.

Ugyan akkor itthon is lehet tanulni és fejlödni csak akarni kell.

Kékavian 2018.10.15. 05:06:54

kislipi 2018.09.09. 10:35:46

Hajrá és sok szerencsét kivánok ehhez - itthonról Budapeströl!
Én is igy csináltam és jó itt imádom MOt!

Szilvi89 2018.10.26. 20:46:47

@laci_52: csak tele van franciaval sajnos :DDD (itt élek)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.27. 13:11:27

@Kékavian: Igen,erre én is hajlamos vagyok.Hogy csak a rosszat lássam.Pedig azért vannak itt rendes emberek is.
Csak megutálam az egészet a gyökerek miatt.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása