oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. július 03. 06:30,  Beszélni kicsit madzsarul 133 komment

2018. július 03. 06:30 Határátkelő

Beszélni kicsit madzsarul

A magyar iskola olyan, amilyen (némelyik jobb, némelyik gyengébb), ám az biztos, hogy olyan problémával, mint amit a mai poszt két szerzője, Kriszti és Fanni (akik legutóbb az ausztriai szülésről írtak posztot) körbejár, nem nagyon kell szembesülniük. Következzenek tehát egy soknyelvű bécsi iskola mindennapjai, illetve a kérdés: ki hogyan őrzi meg az anyanyelvét.

iskola_gyerek_ir_foto_pixabay_com_coyot.jpg

„Képzeljétek el, hogy így, a tanév vége előtt 2 hónappal állást kaptok egy budapesti általános iskolában. A feladatotok az, hogy egy lebetegedett kolléga harmadik osztályos kis diákjait tanítsátok a világ érdekes dolgaira. Az iskola állami, olyan, mint a többi: központi tanrenddel működik és fenntartásáért a szülők nem fizetnek tandíjat. Megvan?

Jourégel

Akkor most képzeljétek el azt is, hogy hétfőn reggel besétáltok az osztályba, és egy hangos „jó reggelt”-et kívánva köszöntitek az újdonsült nebulóitokat. A köszönést nem mindeniki fogadja el („na tessék, lesz még itt dolgom a neveléssel!” – gondolod is rögvest magadban), s vannak, akik felettébb érdekes jregel, jourégel, vagy jólegelt-et válaszolnak. Mi lesz itt...gondolod magadban, mert veled senki nem közölte, hogy itt ennyi speciális nevelési igényű(?) gyermek lesz...

Hogy jobban megismerjétek egymást, kéred, hogy mutatkozzanak be. Mondják el a nevüket, és hogy mit szeretnek leginkább csinálni. Az első padból majd kiesik Hunor, akinek a keze azonnal a kérdésed elhangzása után a levegőbe lendült.

Elhadarja, hogy ő Győrből származik, imád sakkozni az apukájával és délutánonként úszóedzésre jár az anyukájával. A mellette ülő Csongortól megtudod, hogy nem szereti a matematikát, de van egy nagy bogárgyűjteménye, és legszívesebben a budai hegyekben tölti az idejét.

Kérdezed, ki legyen a következő, de a két lelkes kisfiú után kacarászás és mocorgás a válasz szavak helyett. Rámutatsz egy hosszú hajú kislányra, aki feszengve mondja, hogy ő Fatemeh, és nem szeret olvasni, mert nehezek ezek a betűk.

Kérdezed, miért, erre elmondja, hogy ő egy másik abc-t tanult meg otthon, Iránban, és a magyar betűkkel csak fél éve kezdett ismerkedni. A mellette ülő kislány, Marzieh, erősen bólogat, és hozzáteszi, hogy ő már óvodás korától itt él Budapesten, nagyon szeret iskolába járni, mert itt vannak a barátai és mindenki nagyon kedves vele.

Božena, a következő kislány Prágából érkezett. Apukája a Prezinél programozó, és csak rövid ideig tervezik, hogy Magyarországon maradjanak. Ez az első éve, és bizony neki is belekeveredik a nyelve a magyar bemutatkozásba.

Dragana, a mellette ülő szerb barátnője bátorítja, hogy menni fog ez, csak sokat kell gyakorolni. Ő tudja, mert ő elsősként érkezett, és egy szót sem beszélt magyarul akkoriban.

A családjának azóta már ő a tolmácsa: intézett már lakcímkártyát, de mivel nemsokára kistestvére születik, az anyukájával rendszeresen jár a közeli kórházba, hogy lefordítsa, mit mond az éppen szolgálatot teljesítő „ugylet” orvos. Ha nagy lesz, ő is orvos szeretne lenni, de ezért nagyon sokat kell még tanulnia.

Nem a szokásos menet

Még csak hat gyereket hallottál, és már most tudod, hogy nem lesz ez egy szokásos iskolaév. Jönnek a nevek: Muhammad, Vladimír, Csenge és Emőke, Botond és Ádám, aztán Grigorij és Jessica, Ivana és Tatjana.

Van, amelyikről el tudod dönteni, hogy lány vagy fiú név, de például a Catalinnal meggyűlik a bajod. Soha nem számítottál volna rá, hogy Romániában ez egy fiúnév.

Gyakran van, hogy mosolyognál, amikor a lelkesen magyarázó kilenc évesek „Én lenni Jürgen, jönni Németország” típusú mondatait hallod, de uralkodsz magadon és a szándékot értékeled.

Amikor azonban kétszer is vissza kell kérdezned, mit mondott a nebuló, tudod, hogy itt valószínű nem lesz egy könnyű terep Magyarország hagyományairól vagy a Bükkben található fákról tanítanod.

20 év pedagógiai háttérrel leizzadva, alig várod a csengő felszabadító hangját, és rengeteg kérdéssel a fejedben rohansz a tanári helyiségbe, hogy a helyzetet tisztázd.

Izgalmas és félelmetes

Ott aztán megtudod, hogy ez egy teljesen átlagos osztály. Hogy manapság a fővárosi iskolákban a gyerekek több, mint 50%-a nem magyar anyanyelvű, aki a tanítási szünetekben és otthon is más nyelvet használ, mint a magyar.

Az egyik kolléga bátorítóan hozzáteszi, hogy itt még egészen optimális a helyzet, mert vannak kerületek, ahol a gyerekek 2/3-ának más az anyanyelve.

Hogy innen nem is akarod tovább gondolni a dolgokat? Hogy számodra izgalmas és egyben félelmetes is, hogy egy osztályban ül egy pakisztáni, egy iraki, egy kínai, mellettük egy szegedi, egy gyulai és egy csíkszeredai, de egy lengyel és egy skót is?

Ez már éppen elég ahhoz, hogy ne is akarj ennek a tanítónak a bőrébe bújni a továbbiakban, és fejezzük már be ezt a valóságtól elrugaszkodott eszmefuttatást?

Hát, kedves olvasó, Isten hozott a 2018-as bécsi iskolai valóságban. Ez az Ausztria fővárosába kivándorolt sógor/szomszéd/volt kolléganő kicsi gyerekeinek a mindennapi realitása.

Hogy lehet így megtanulni „rendesen” németül? És egy ilyen bábeli zűrzavarban mi lesz így a gyerekek (és a szüleik) anyanyelvével? Erről beszélgetünk ebben a videóban.

Meg sem kell szólalni németül?

(Az alábbiakban pár mondatban összefoglalom a videóban elhangzó érdekesebb gondolatokat azok kedvéért, akik esetleg olyan helyen olvassák ezt a posztot, hogy nincs módjuk végignézni a beszélgetést – HÁ)

Mivel Bécsben rengetegen beszélnek magyarul, könnyű úgy élni a mindennapokat, hogy az ember szinte csak magyarul beszél: magyar oviba hordja a gyerekét, magyar játszóházba, kézműves foglalkozásra…

El lehet menni magyar orvoshoz, magyar fodrászhoz, magyar étterembe – egyszóval ha ma akarná az ember, meg sem kellene németül szólalnia egész nap.

Vannak olyan szülők, akik nem akarják továbbadni a magyar gyökereket és otthon a gyerekeikkel csak németül beszélnek. Ez a két véglet: az egyik, aki egyáltalán nem akar németül beszélni, mert el lehet lenni magyarul is, a másik pedig amikor valaki annyira be akar olvadni a környezetébe, hogy lényegében saját magát tagadja meg.

Leépülés és gazdagodás

Külföldre kiköltözve óhatatlanul leépül valamennyire az anyanyelved, veszítesz belőle. Ez akad, akinél tudatos, de azért általában inkább nem döntés eredménye. Persze egy másik nézőpont az, hogy a külföldi kifejezések, szavak beépülésével gazdagodik is a nyelv.

Például a földalatti Budapesten metró, Bécsben schnellbahn, még akkor is, ha magyarokkal magyarul beszélünk róla, de egyszerűen egyes kifejezések, szavak beépülnek a hétköznapi kommunikációba.

Gyerekként Fanni szlovákiai magyarként kétnyelvű környezetben élt, és ott nagyon erősen rögzült benne, hogy a két nyelvet nem szabad keverni, amikor magyarul beszél, akkor abba nem kerülhetnek szlovák szavak, kifejezések.

„Amikor felnőttként itt beszélek magyarul, akkor már megengedem magamnak, hogy belekeverjem a német szavakat” – mondta.

Nyilván különösen érdekes az a helyzet, amikor egy adott szónak nincsen magyar megfelelője (tipikusan ilyen helyzet a hivatali ügyintézés, amire ugyan nagy nehezen biztosan lehet találni magyar verziót, de ez nem minden esetben igaz, és nem feltétlenül pontos).

Szóval Bécsben bábeli a zűrzavar akár az iskolákban, akár a hétköznapokban. Ti mit gondoltok erről?

A nap idézete

Itthon nem kellettem, elmentem külföldre dolgozni. Negyvenéves voltam, és álltam, mint szamár a hegyen, mert minden állásinterjún, ahová elmentem, azt mondták, hogy öreg vagyok.”

(Fotó: pixabay.com/coyot)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: magyar anyanyelv Bécs Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5514087569

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.07.03. 07:58:57

fővárosi iskolákban a gyerekek több, mint 50%-a nem magyar anyanyelvű. Remélem elírta és csak 5.

Hari Seldon 2 2018.07.03. 08:07:14

Persze a válasz még most sem jó...

Határátkelő 2018.07.03. 08:16:22

@Hari Seldon 2: Nekem működik. Próbálj meg ráfrissíteni.

Mrs. Clayton 2018.07.03. 08:27:20

@Golf2: az az egesz csak kitalacio, becset akarja szemleltetni jo benan...
Egy kulfoldi soha nem mond olyat h en lenni george jonni amerikabol.

Csodabogár 2018.07.03. 08:39:22

@Hari Seldon 2: Működik ez gond nélkül.

Azt, hogy Bécsben a metro Schnellbahn most hallom először életemben. persze van S-Bahn de nem egyenlő a mertoval. A metro az U-Bahn. Ha nem jól tudom, akkor kéek egy echte bécsit, hogy javitson ki.

Nem értek az iskolához, de érdekes lehet egy ilyen sokszinü osztályba járni. Gondolom egy év alatt össze csiszolódnak és a nyelvtudásuk is kb. egy szintre kerül.

Hari Seldon 2 2018.07.03. 08:45:30

@Hari Seldon 2:
Firefox-al most úgy tűnik működik.
Na jó, befejeztem a "szolgálati közlemény" rovatot...

nyuszigonosz 2018.07.03. 08:51:59

@ Csodabogár

Perszehogy most hallod elöször, mivel te tudod jól, és nem a posztot elkövetök. :-)

Határátkelő 2018.07.03. 08:53:08

@Hufeisen: @nyuszigonosz: @Csodabogár: Mondjuk ahhoz képest a hivatalos oldal címe is Schnellbahn...

www.schnellbahn-wien.at/

Hufeisen 2018.07.03. 08:56:30

@Határátkelő: igen, a Schnellbahn hivatalos címe lehet ez, de a metróé nemhinném.
Az S-bahn köbö a magyar HÉV-nek felel meg. Köbö...

Dikusz 2018.07.03. 09:02:01

@Határátkelő: lehet nem aludtam ki magamat...
De dombon ülő fűcsomó legyek, ha értem, hogy mi köze van a posztnak egy budapesti iskolához. Istenbizony azt hittem, hogy egy budapesti iskoláról szól a mai bejegyzés, egészen az összefoglalódig.

nyuszigonosz 2018.07.03. 09:02:15

Határátkelö:

Mert a Schnellbahn ) az nem a metró. Hanem az S-Bahn. Mint Hufeisen is írja.

Amúgy nem csak ez a hivatalos oldala az S-Bahn-nak, söt ebben is benne van, hogy már nem is így hívják, hanem S-Bahnnak
"Mit dieser Bahn, die kurz und knackig auch als S-Bahn bezeichnet wird..."

De ez akkor sem a Metró.

Hufeisen 2018.07.03. 09:04:33

@Határátkelő: nem hinném, h ez a poszt legfontosabb eleme, de akit érdekel a bécsi tömegközlekedés a wikin megtalál mindent.
S-Bahn is megy olykor a föld alatt (a villamos is), és városon belül jó rá a bécsi bérlet. Eddig ugyanaz mint Pesten, annyi a különbség, h itt a Schnellbahnnal át tudsz menni a városon, így gyakorlatilag a metró egyik alternatívája lehet, míg BP-n a HÉV nemigen...

Dikusz 2018.07.03. 09:07:13

@Határátkelő: Háááát...., inkább nem mondanék az értő olvasásomról semmit...:)))
"Következzenek tehát egy soknyelvű bécsi iskola" - e fölött elegánsan átsiklottam...

Határátkelő 2018.07.03. 09:27:58

@nyuszigonosz: Mindegy, belejavítottam, ne ezen menjen a vita egész nap. :)

@Dikusz: ... :)

IT Knight 2018.07.03. 09:35:41

Kiváló bejegyzés. :)

Érdemes megnézni Lázár János videóját:

www.youtube.com/watch?v=7Mv71RwbTOY

IT Knight 2018.07.03. 09:36:39

Még egy dolog Lázár videójához: a ballibek persze tiltakoztak mindenhol, de érdemes megnézni az átlagember reakcióját az osztrák oldalak komment szekciójában. Illetve érdemes megnézni a választások eredményeit.

Pl. a legmagasabbra értékelt bécsi komment a videó alatt ez:

"I am a citizen of Vienna. I do not understand the Hungarian language. That's why I do not know what Mr Lázár János says about Vienna. But the video does not lie. The street scenes are authentic. On the pedestrian zone Favoritenstraße you can see many Muslims, many immigrants from southern countries or from the Orient, and vice versa you see only a few people from the Central European culture. In earlier times Favoritenstrasse was the real Vienna. There were shops in this street that every Viennese knew and loved. For example, the fashion business TLAPA. TLAPA had a quality offer. A few years ago, TLAPA went bankrupt. It is also true that many Viennese avoid the Favoritenstraße, because they no longer feel at home there. The old favorite street is history. But there are also people who think that the multicultural conditions are okay. And it's wrong for a person to claim that Vienna is a dirty city. Vienna is relatively clean, although it has become more dirty in recent years."

Dikusz 2018.07.03. 09:45:56

@Határátkelő: @nyuszigonosz: @Csodabogár:
Ha én kinn kolbászolnék turistaként pár napig Bécsben, akkor automatikusan metrónak mondanám, ha ott élnék, akkor annak, aminek ott nevezik.

Erről az az igen magvas kérdés jutott eszembe, hogy miért "nokedli" a nokedli. Hát kéremszépen a következők miatt:
- olyan finom, mint a nokedli,
- úgy néz ki. mint a nokedli,
akkor miért ne hívhatnák nokedlinak/nek?...

Talán segíthettem eme kardinális kérdés megoldásában.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.03. 11:00:55

A heterogenitás megöli a közösséget. Az egyedek atomizálódnak, szétesnek, majd csődbe megy az állam.

London2009 2018.07.03. 11:54:28

@IT Knight: februarban voltam utoljara Becsben es meses volt. A turista reszeken jartam csak es este az Operahazba mentunk. Csak szuperlativuszokban tudok beszelni az ettermekrol, a barokrol, a tisztasagrol, a hangulatrol, az emberek oltozkodeserol, a kiszolgalasrol stb. Egy darab kendost nem lattam. A kulvarosban nem jartam, az teny. Mikor jartal utoljara Becsben?

2018.07.03. 12:10:18

@IT Knight: A 10. kerület, elsősorban a Favoriten része már hosszú évtizedek óta bevándorlókerület, nem 2015-ben szállták meg nagyhirtelen a csúnya migráncsok, ahogy a szerencsetlén bohóc, Lázár sugallni erőlködik.. Én 10 éve laktam ott, már akkor is színes volt az utcakép, és nemcsak az araboktól. A házban, ahol lakást béreltem lakott egy idős osztrák úr is, vele beszélgettem néhanapján, így tőle tudom, hogy a kerület a 70-es évek vége felé kezdett úgymond színesedni ....
Az idezett kommentelő meg enyhén debil, ha egy áruházlánc csődjét a migráncsokra fogja, akárcsak a lájkolói....

Pernilla 2018.07.03. 12:24:14

@Határátkelő: végig se néztem a videót, de már ezalatt vagy 4x elmondja a csaj, hogy a metró az U-Bahn, úgyhogy annyira nem tudom, mi alapján írtad a posztot. Az S-Bahn pedig német nyelvterületen mindenhol a gyorsvasutat (Hév-jellegű) és nem a metrót jelenti. Utánanézhetsz te is valaminek, mielőtt kioktatod a kommentelőket :)
Az S-Bahn továbbá nem is Bécs város tömegközlekedéséhez (Wiener Linien) tartozik, hanem az állami vasutakhoz (ÖBB).
Szívesen.
Ps. nem látom a szövegben a javítást.

A többihez: az elején a Magyarországra "lefordított" példa elég béna.
A videóban beszélő szlovákiai magyar hölggyel pedig nem értek egyet abban, hogy ahhoz hasonlítja a mostani nyelvhasználatát, hogy Szlovákiában nem keverték a nyelveket otthon. Ennek szerintem elég kevés köze volt az életkorához, annál inkább a kisebbségi helyzethez.

adg 2018.07.03. 13:13:39

A radar is el van cseszôdve...

2018.07.03. 13:51:58

Nekem tetszik a magyaritott pelda, meg hogy probalja szemleltetni, hogy mekkora kihivas lehet egy ilyen suliban tanitani. Azt is el tudom kepzelni, hogy a nehezsegek miatt az anyanyelvu gyerekek elorehaladasa is korlatozva van, ami miatt mondjuk nem biztos, hogy orulnek a szulok a helyzetnek.

Azt meg mindg furcsaltam, ha valaki direkt magyaroviba, magyarideoda viszi a gyereket (itt az usaban inkabb az oroszoknal latni ezt) aztan szegeny gyerek 6 evesen ugy megy suliba, hogy szinte nem beszel angolul, szoval ott is az oroszokkal bandazik

2018.07.03. 13:55:10

@Mrs. Clayton: a fiam siman osszehoz egy olyat hogy "o jonik amerikabol" :))))

Bredpitt Monika 2018.07.03. 14:12:17

@IT Knight: Bécsben dolgozik egy barátnőm, terveztem, hogy kimegyek vele, és amíg ő melózik, addig én bejárom a várost, fotózom és megnézem miről beszélt a genya Lázár, merthogy ő egy undorító kis féreg a rohadt megjegyzéseivel...pl:

a közmunkás ha hazamegy fáradtan, munka után nem lesz kedve lopni....

Bezzeg Lázár nem munka után lop, hanem munka közben......
ennyit róla, majd beszámolok a bécsi körútról, és ígérem nem fogok ferdíteni....

P.Elliot 2018.07.03. 15:03:01

@LepesMez: Gyere csak New Jerseybe aztan meglatod hogy itt is magyar ovodaba, / nem tudom letezik-e meg itt/ viszik a gyereket meg minden szombaton magyar iskolaval lopjak az idejet meg magyar rendezvenyekre, mindig, mindenhol a magyart oktatjak neki es szerencsetlen gyerekbe beleverik a kisebbsegi erzest ami sok szuloben benne van hogy mi nem vagyunk amerikaiak noha netan a gyerekek itt szulettek, nyaron indits haza a nagyszulokhoz meg nem elfelejteni a nyelvet. Vegul a kolyok azt sem tudja hogy vegulis hova tartozik es kicsoda, pont olyan hatrannyal fog megkuzdeni mintha ugy hoztak volna ide es nem itt szuletett volna. Ezt halistennek a legtobbje kinovi ifju korara miutan tini koraban alaposan megkuzdott a szulovel hogy hagyja otet beken mert igy nem erzi magat itthon, a tarsai is elkonyvelik hogy nem amerikai, ez magyar, holott joga van teljesen kozejuk tartozni mert itt szuletett es itt fog felnoni.
Nagyon sokszor lattam ezt...
Ja, es magyar konyveket a kezukbe ha lehet, egy-egy meseskonyv vagy magyarazat, mese, kis tortenelem eppen eleg, hogy kik voltunk, mik voltunk odahaza hogy tudja.
Az enyemnek soha rosszat nem mondtam Magyarorszagrol, ha megis volt valami a beszelgetesben akkor azt mondtam hogy tudod dragam elofordult ilyen is, hol nem?
Lanyom beszel magyarul, ehhez nem kellett szombati iskola es tisztaban van a magyar dolgokkal, mostaniakkal is mert el szokta olvasni a neten ha az amerikai hirek kozott a magyar hirekkel foglalkoznak, /hehehe/, nem elfogult, pont nemreg mondott is nagyon lenezo velemenyt Orbanrol meg a tevekenysegerol, / Trumprol is mond napi szinten, nyugi, nem elfogult/.

Azt nem tudtam hogy az oroszok is orosz ovodaznak, iskolaznak...

takarék-láng 2018.07.03. 15:45:49

@maxval balcán bircaman: a heterogenitas megoli a kozossegi elmenyt es atomizalja a kozosseget, bizalmatlanna teszi az embereket. Errol nem egy nem 2 tudomanyos publikacio szuletett mar.
Viszont ez jo valakiknek. A baratok, kozossegek nelkuli ember potcselekveskent tobbet fogyaszt. Termeszetesen hitelre ha mashogy nem megy.
Tovabba, az idegen nepcsoportok importjara is szukseg van, nekik, nem nekunk persze.
Ugyanis a novekedesre alapozott gazdasagpolitika csokkeno oshonos lakossagszam mellett nem fenntarthato.

takarék-láng 2018.07.03. 15:45:59

Kedves blogolvasok, kommentelok, mar a ti szocsovetek is keptelen kiterni az igazsag elol amit mi mar egy jo ideje hangoztatunk.

index.hu/gazdasag/allas/2018/07/03/sokkal_kevesebben_akarnak_kivandorolni/

London2009 2018.07.03. 15:49:46

@P.Elliot: Nem konnyu helyzet. Van egy kolleganom, akinek az anyja magyar, de o egy szot sem beszel magyarul. Nem is erez semmilyen kotodest az orszaghoz, o angol es kesz. Van egy tenisztarsam viszont, akinek az apja magyar volt. Nem tanitottak meg magyarul mert az apja, annyira haragudott Magyarorszagra (56-ban jott el), hogy nem volt hajlando megszolalni magyarul. Ez a no most lehet olyan 50-60 korul. Na es valami esemenyen ultem a klubhazban es valahogy meghallotta, hogy magyar vagyok es odarohant hozzam es megszolalt, hogy “Nekem az apam magyar volt!”. Onszorgalombol evek ota magyarul tanul es sok mindent megert es mond is. Rendszeresen jar meglatogatni a megmaradt magyar rokonait az apai reszrol es nagyon buszke arra, hogy o benne magyar ver csordogal. Rettentoen banja, hogy az apja nem tanitotta meg magyarul. Na szoval ilyen is van. Nehez lehet eldonteni, hogy egy gyereknek vajon mi lenne a jo…

London2009 2018.07.03. 15:54:58

@takarék-láng: Te Dr. Virag vagy ugye? Mi a feneert kell minden nap nicket valtoztatni? No mindegy.
Ha neked ennyire nem jon be a multikulti, akkor szokas szerint megkerdezem, hogy mi a feneert nem elsz Magyarorszagon egy 1000 fos faluban, ahova meg a golya sem repul be, mert meg azt is lemigrancsoznak, na ott garantalt lenne a homogen kozosseg.

gabors 2018.07.03. 15:57:06

@Golf2: vegig kell azert olvasni :-)

gabors 2018.07.03. 16:01:07

@Dikusz: "Ez már éppen elég ahhoz, hogy ne is akarj ennek a tanítónak a bőrébe bújni a továbbiakban, és fejezzük már be ezt a valóságtól elrugaszkodott eszmefuttatást?

Hát, kedves olvasó, Isten hozott a 2018-as bécsi iskolai valóságban. Ez az Ausztria fővárosába kivándorolt sógor/szomszéd/volt kolléganő kicsi gyerekeinek a mindennapi realitása."

neked ez a ket paragrafus nem volt ott ??? amugy elso mondat utan tudtam hogy ez egy "pelda" lesz nem valosag ... de OTT van a szovegben is nem csak a HA osszefoglalojaban

Bredpitt Monika 2018.07.03. 16:02:28

@takarék-láng: én az utóbbi két hétben két emberrel találkoztam, akik ki akarnak vándorolni, az egyikkel munkába menet szoktam utazni, kint élt Ausztriában, de hazajött a honvágy miatt,

elege van, azt mondta készülnek visszamenni,

a másik a szomszédom fia, aki Írországba készül, kérdeztem mi az oka, hiszen jól keres itthon,
a srác zsidó és elege van a gyűlölködésből, meg abból ahogy fúrják egymást az emberek a munkahelyen......

ettől még igaz lehet a cikk bár ezt a mondatot nem nagyon értem:

"A változás oka, hogy a kelet-európai országok gazdaságai megerősödtek és a korábbiaknál sokkal jobb munkalehetőségeket teremtettek az itt élők számára."

Én nem ezt tapasztalom, mert ha pl nekem nem küldene pénzt a férjem még úgy is nagyon nehéz lenne félretennem, hogy 2016 év vége óta 50 % al nőtt a nettó fizetésem, ez a szégyen, hogy még ezzel az emeléssel is csak 148 a nettóm.
(az meg külön említést érdemel, hogy hirtelen a választások előtt emeltek kétszer is, addig vajon miért nem)

Bredpitt Monika 2018.07.03. 16:04:43

@P.Elliot: nem akarsz egy posztot írni arról te hogy látod New Jerseyt, hiszen te sokkal jobban ismered, csak más szemszögből, szerintem érdekes lenne?

nekem is mondogatták, hogy vigyem fel a gyerekem a magyar suliba hétvégén, de én is azt éreztem, hogy csak terhelés lenne neki, hiszen messze volt nagyon, örült, hogy vége a hétnek.....

adg 2018.07.03. 16:21:25

@P.Elliot: milyen erdekes, hogy itt van egy csomo gorog, olasz, ir, milliofele azsiai, stb. Marha buszkek a szarmazasukra, kozos programjaik vannak, osszejarnak, megtartjak az unnepeiket es hirdetik, hogy ok gorogok, olaszok stb. Soha nem hallottam toluk ilyen szovegeket, meg kisebbsegi erzest meg ezt a sok sok marhasagot amit a magyar kommenteloktol mindenfele lehet olvasni.
(Nyilvan a kisebbsegi komplexusos olaszok, gorogok stb kussolnak es meghuzzak magukat...)

Dikusz 2018.07.03. 16:21:57

@gabors: Csak a következő hozzászólásomig kellett volna továbbolvasnod a kommenteket, ott látható, hogy én is észrevettem:

" Dikusz 2018.07.03. 09:07:13
@Határátkelő: Háááát...., inkább nem mondanék az értő olvasásomról semmit...:)))
"Következzenek tehát egy soknyelvű bécsi iskola" - e fölött elegánsan átsiklottam..."

Amit HA számomra megfelelő módon értékelt is:
"@Dikusz: ... :) "

Ugyanabba a hibába tetszettél beleesni (tovább kellett vóna olvasni egy pöppet), mint én...

adg 2018.07.03. 16:30:29

@Pernilla: nahat, ezer eve nem lattalak errefele...

Mondjuk nem te vagy az egyetlen, aki nem jelentkezik. Madar is eleg reg volt, vagy a zolika meg a sarkanyos csaj. Na mindegy, majd jonnek ok is. :)

gabors 2018.07.03. 16:37:56

@LepesMez: " (itt az usaban inkabb az oroszoknal latni ezt) " mert csak ezt latod de igy vannak kinaiak, koreaik meg spanyolok is de errefel ez normalis magyar azert nincs mert nincs annyi gyerek hogy ez fenntarthato lenne (tutti volt ilyen a 60-as evekben)

Nekem meseltek hogy del Jersey es Pennsylvaniaban egesz nyaron magyar cserkesz taborok voltak lefedve a teljes korosztalyt foleg masodik harmadik generacio jart oda. Nagy hetvegi taborozasok sutes fozes csak magyaroknak ... de ez mar a 80-as evekre szepen lecsengett

London2009 2018.07.03. 16:42:44

@adg: Zolikarol tudok, o koszoni szepen, nagyon jol van. : )

gabors 2018.07.03. 16:48:39

@London2009: ".....Rendszeresen jar meglatogatni a megmaradt magyar rokonait az apai reszrol es nagyon buszke arra, hogy o benne magyar ver csordogal. Rettentoen banja, hogy az apja nem tanitotta meg magyarul. Na szoval ilyen is van. Nehez lehet eldonteni, hogy egy gyereknek vajon mi lenne a jo… "

Nekem is van ilyen kollegam par szot beszel csak es mondta hogy sajnalja hogy az anyja nem tanitotta meg magyarul (apja azt hiszem ir a nev alapjan de nem tudom hogy bevandorlo vagy mar itt szuletett).

20+ akarhany eve tanitottam/gyakoroltam is egy fiatal holggyel magyarul. Neki az apja volt magyar es nagyon meg akart tanulni .. akkor jottem ra hogy egy bizonyos szint utan igen nehez a magyar... a kiejtese egesz jo volt hiszen gyerkkent sokat hallotta, alap szavakkal egyszeru mondatokkal is teljesen jol elvolt de rendesen meg akart tanulni nyelvtan ragozas minden. De heti egyszer masfel/ket ora erre nem volt eleg a tovabb lepeshez mar hozzarto tanar es joval tobb ido kellett volna.

Vegul is azt hiszem tobbet tanultam tole angolul mint O tolem magyarul... erdekes tapasztalat volt.

gabors 2018.07.03. 16:53:03

@Dikusz: nem gondolod hogy vegig olvasom az osszes kommentet utanna meg vissza megyek ujra es majd akkor kommentelek sot mire vegig olvasom vannak megint ujabb kommentek .... :-))

azert orulok hogy megtalaltad magadtol a valaszt jobb keson mint soha :-)

takarék-láng 2018.07.03. 16:57:20

@Bredpitt Monika: "
a közmunkás ha hazamegy fáradtan, munka után nem lesz kedve lopni...."

- ez mar epp eleg nyereseg.

gabors 2018.07.03. 16:59:38

@takarék-láng: "@maxval balcán bircaman: a heterogenitas megoli a kozossegi elmenyt es atomizalja a kozosseget, bizalmatlanna teszi az embereket. Errol nem egy nem 2 tudomanyos publikacio szuletett mar. "

Ja ha 19.-dik szazadi nemzet allamok jonnek csak szoba akkor lehetne is igazad de vannak mas modellek is nagy orszagok ahol teljesen jol mukodik a heterogenitas (ott is vannak feher oregedo ferfiak akiknek nem tetszik )

mitol omlana ossza mondjuk Ausztralia allama? Vagy Indonezia vagy Brazilia peldaul ... Ja kozelebbi pelda Svajc mar 300 eve omladozik mert nem tudtak homogenizalni ? Mindenrol vannak "publikaciok" az internet koraban most eppen trend hogy a fold lapos keress ra tobb ezer publikacio van errol (is)

Hari Seldon 2 2018.07.03. 17:07:30

@gabors:
"Mindenrol vannak "publikaciok" az internet koraban most eppen trend hogy a fold lapos keress ra tobb ezer publikacio van errol (is) "
+1 meg azért is, hogy van türelmed erre...

2018.07.03. 17:22:59

@takarék-láng: Azert tegyuk hozza, hogy a kivandorolni akaro 60% nagyreszenek eselye sem volt kulfoldon megelni, mert tul benak lettek volna hozza. Szerintem meg a maradek 30%-nak a szandeka is megkerdojelezheto. Szimplan csak annyi tortent, hogy jopar ember belatta ezt magarol, es jogosan/helyesen most mar arrol beszel, hogy minek menne kulfoldre, ha magyarorszagon jobban boldogul.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.03. 17:36:05

@takarék-láng:

Ez így igaz. A rendszer érdeke a heterogenitás és az atomizáltság. Az ilyen emberek ugyanis gyengébbek, manipulálhatóbbak, s képtelenek közös fellépésre az uraságok ellen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.03. 17:36:47

@gabors:

Nem.

Ha megfigyeled, sok út van a heterogenitás esetében, de tartós megmaradása sose következik be. Példa:
- az egyik nép/nemzet az országon belül domináns szerepet alakít ki magának, lassan asszimilálva magához a többi népet, lásd a francia történelmet, ahol kemény erőszakkal csináltak franciákat a nem franciákból, de az angolok is ezt tették a skótokkal és írekkel, az önálló népeket regionális identitássá degradálva,
- eleve az egyik nép domináns, majd idegen területek megszerzésekor azokat nem asszimilálja ugyan, de betelepítésekkel megszünteti az új területek idegen jellegét, kulturálisan pedig saját magát föléjük helyezi, ez az orosz modell, s érdekes, hogy vannak területek, ahol egyes területek a legutóbbi időkben ismét idegenek lettek, de megmaradt a dominancia (pl. Csecsenia, ahol 50 éve még a lakossága fele orosz volt, de a 90-es években elmenekültek, s mára az autonóm köztársaság szinte teljesen homogén csecsen etnikailag),
- kiirtás, lásd brit, francia, holland gyarmatosítás Amerikában, az nem "passzoló" elemeket megölték,
- újra etnizálás, azaz a heterogén népességből új nép lett, saját, önálló nemzeti tudattal, lásd a legtöbb volt spanyol gyarmatot Amerikában.

A mai USA jó példa. Az olvasztótégely hatás megszűntével kezdődtek a problémák. Ma már az amerikai állampolgárság elválik az amerikai nemzetiségtől.

Svájc nagyon rossz példa, ugyanis az utóbbi 40 év migránsait leszámítva homogén állam: svájci nemzetiségű. Az persze sajátos, hogy a svájcui nemzetiségűeknek nincs közös nyelvük, de ez nem feltétlenül szükséges elem. Amikor kialakult a svájci nemzet, még semmiképpen sem volt az.

Ausztrália, Kanada kérdéses eset. Ausztrália esetében én az etnizálódásra tippelek, ennek vannak fontos jelei, míg Kanada esetében az ország szétesése a valószínább.

Indonéziában nemzetépítés zajlik. Az indonéz nyelv állami terjesztése hatalmas program a II: vh. óta. A többi helyi nyelvet kiszorították teljeen a hivatalos életből, az iskolákból. Miközben a lakosság alig 15 %-a maláj (= indonéz) anyanyelvű, ez az egyetlen hivatalos nyelv. Mondjuk a többi nyelv nincs tiltva, azaz a rendszer megengedőbb a francia modellnél, de minden szinte a maláj van nyomatva.

Brazília meg homogén, hogy jön ide? Nem több az idegen, mint Mo-on.

Shanarey 2018.07.03. 17:37:20

@takarék-láng:

Gratulálok.
Az általad belinkelt cikkben szereplő adatok, nem a te igazadat bizonyítják, hanem csak és kizárólag a jelenlegi állapotot. Ugyanis az hogy kivándorlás, avagy külföldi munka, az nem 10 millió magyarról szól, hanem a 10 millió egy részéről. Miért ne csökkenhetne a kivándorlási kedv? Hiszen aki tényleg menni akart az már kiment, s sose mondta senki azt hogy 10 millió magyar akar kivándorolni. Magyarország számára a probléma az hogy akik külföldre költöztek, az azok nagy százaléka dolgozó ember. Ez a dolgozói mennyiség, pedig kezd rohadtul hiányozni Magyarországon. A Londoni mosogatók céhe most röhög a markába, mert Magyarországon a vendéglátóhelyek ember hiánnyal küzdenek, szakember az már rég nincs.
:-)

London2009 2018.07.03. 17:39:23

@adg: igen, mar egeszen szombat ota, egeszen pontosan mar tobb mint 3 napja. : ) De nem ra voltam am kivancsi, hanem a kutyajara meg a szalonnara, amit nekem sutott. Nem csalodtam! :D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.07.03. 17:40:52

@gabors: "igazad de vannak mas modellek is nagy orszagok ahol teljesen jol mukodik a heterogenitas (ott is vannak feher oregedo ferfiak akiknek nem tetszik ) "
Haha, ez +1 :))
Egyebkent ez valoban igy van, alapveto pszichologia: ahogy idosodik az ember, ugy sirja mind jobban vissza a "regi szep" idoket. A fiatalok pedig azok (nagy atlagban es kisse altalanositva), akik valtozast akarnak, legalabbis mast, mint az elottuk jaro generacio.

London2009 2018.07.03. 17:41:29

@gabors: na es mit gyakoroltal ezzel a holggyel? Ha a magyar nem ment neki, akkor feltetelezem, hogy valami mast gyakoroltatok. :D

Shaktee 2018.07.03. 17:54:37

@London2009: má megint a gutterban az agyad :-)

London2009 2018.07.03. 17:57:39

@LepesMez: Ez igy van. Valamint idokozben elterjedt ez az “ott sincs kolbaszbol a kerites” hozzaallas, nagyon helyesen. Nekem az a velemenyem, ezzel nem kotelezo egyeterteni, hogy anyagilag ketfele hataratkelonek eri meg utra kelni. Az egyik az az, akinek otthon tenyleg annyira rossz volt, hogy meg minimalberbol is jobban fog kulfoldon elni (kozmunkas, munkanelkuli, kora miatt munkat nem talalo stb. stb.). Szamtalan ilyen tortenetet olvastunk, hallottunk mar. Illetve meg annak is jo, aki meg tud csipni egy kulfoldi viszonylatban is jo munkat, jobbat mint Mo-on, annak is meg fogja erni (IT, penzugy, orvos stb.). Aztan nyilvan vannak olyanok, akik nem anyagi okok miatt vandorolnak ki. Szerelem, kozhangulat, egyeb tenyezok. Idealis esetben a jovobeli hataratkelo mar ezt konnyeden el tudja donteni, hogy utra keljen e vagy sem, miutan mar nem ugy van, mint ezelott husz, vagy akar tiz evvel, hogy alig van elerheto informacio.

London2009 2018.07.03. 17:58:30

@Shaktee: Olliek kezdtek a kutya szorenek a kefelesevel. Onnantol kezdve maradt a gutter. : )

Csodabogár 2018.07.03. 18:05:02

@London2009: Húsz éve elég rendszeresen járok ki Bécsbe. Mostanában ritkábban, mert a nekem a belváros már élhetetlen. Opera az más, de a mienk sokkal szebb.:-)))
Szóval igen sok igazi bécsi nem turista vendéglő megszünt vagy turistásra alakult a belvárosban az elmult 20 évben. Régi jó üzletek, ami nem valamelyik chainhez tartoztak, megszüntek, lett helyettük H&M, Zara stb. Nem tudom, hogy kihalt-e az a réteg, vagy csak már nem jár a városban, akik régen délelőttönként vásárolgattak. Igen jól öltözött 50-es, 60-as urak és hölgyek voltak. Nekem nagyon hiányzanak. Törzs koldusok vannak, már ismerjük őket. Este 7-kor, mikor a dómban harangoznak, mind össze kapja magát és baját feledve eltűnik a városból.
Ettől persze Bécs még szép meg jó, de már rég nem az igazi.

Csodabogár 2018.07.03. 18:10:33

@London2009: Én is ismertem olyat, hogy a szülők nem szólaltak meg magyarul a gyerekek előtt, mert nagyon haragudtak. Gyerekek már kint születtek. Mikor a gyerekek felnőttek szemrehányást tettek, hogy miért vonták meg tőlük a lehetőséget, hogy beszéljenek még egy nyelvet és megismerjék a magyar kultúrát.

Dikusz 2018.07.03. 18:11:40

@gabors: egy pöppet sem gondoltam, hogy ezt a kommentáradatot elolvasod. De ha szabadna szép halkan megjegyeznem: két kommenttel az ominózus hozzászólásom alatt ott van a másik. Nem kellett volna még továbbgörgetned sem, hogy láthassad a "helyesbítő" pampogásomat:)))

Most nehogy beleköss ebbe is, mert hozzádvágom az egyik feketeribizlis dobozt ribizlivel együtt (12 kg), amiért mindjárt indulok.

Most vedd elő a humorérzékedet, és úgy olvasd ezt a kommentemet.:)))

London2009 2018.07.03. 18:12:48

@Csodabogár: Sajnos ez egy trend. Ha igy vizsgaljuk a nagyvarosokat, akkor Parizs egy sokkal szomorubb pelda. Az mar tenyleg nem az igazi. Nekunk most nagyon jol sikerult ez a par nap, lehet, hogy azert is tetszett ennyire. Az teny, hogy a pesti Operahaz szebb, viszont az tetszett, hogy ugymond szetvalasztjak a turistakat meg a dragabb jeggyel rendelkezoket. Ez Londonban is igy van kulonben. Ugyhogy igy meg ki lehet oltozni meg ugy igazan meg lehet adni a modjat, ha valaki szeretne.

London2009 2018.07.03. 18:14:23

@Dikusz: 12 kg ribizli. Tenyleg ma valami gond lehet a fejedben. Mi szederbol csinalunk mindenfele finomsagot, de azt legalabb nem kell tisztitani csak leszedni! Mondjuk utana legalabb ket hetig fekete a kezem, de annyi baj legyen. Kitartast!!

Golf2 2018.07.03. 18:19:16

@Dikusz: vedd elő...volt neki?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.07.03. 18:27:56

Hehehe, Shaqirának és a többi svájci "színes egyéniségnek" jó utat kívánunk hazafelé!Heja Sverige!
:-))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.07.03. 18:35:20

A poszthoz: hát igen, üdvözlök mindenkit a fantasztikus multikulti Európában... :-(
Többet inkább nem is írnék...

blackhairlady 2018.07.03. 18:41:21

@Pernilla: Ah, szia Perni, mar kerestelek, irok uzit neked mert kerdesem van feled. Olyan jo latni regi "arcokat" :))))))))

2018.07.03. 18:54:14

@Csodabogár: En csak azert beszelek magyarul a gyerekhez, mert ha rosszat csinal, angolul hirtelen nem tudom leszidni a budos kolkot :)

Pl hogy van angolul, hogy budos kolok?

gabors 2018.07.03. 19:06:55

@maxval balcán bircaman: ". Ma már az amerikai állampolgárság elválik az amerikai nemzetiségtől. "

ez viccnek jo ... ebbol latszik hogy minden mas amit irtal hasonlo okossag

"az amerikai nemzetiségtől" ilyen mikor es hol volt ? vagy ez nalad a "feher europai keresztenyt jelenti" (ha lehet kerni akkor csak protestans)?

Dikusz 2018.07.03. 19:15:50

@London2009: Nem 12, hanem 36! :)

Tényleg kevesebbet kell tisztítani, mondjuk kb 12 kg-t. De legalább finom szörp lesz belőle.

Az szokott vigasztalni, hogy előbb-utóbb elmúlik a búrámból a defekt...

Dikusz 2018.07.03. 19:18:38

@Golf2: az nem nagyon van neki, csak ritkán.
Abban bízom, hogy azért van mit elővennie (még mielőtt.., kizárólag humorérzékre gondoltam...:)))

Golf2 2018.07.03. 19:23:05

@LepesMez: angolul...sztinki eszhól?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.07.03. 19:27:14

@gabors:

A politikai nemzet mindig etnizálódik. Ez az USA esetében a XX. sz. közepe tájékán kezdődött meg. Erre utaltam.

gabors 2018.07.03. 19:34:06

@London2009: "@gabors: na es mit gyakoroltal ezzel a holggyel? Ha a magyar nem ment neki, akkor feltetelezem, hogy valami mast gyakoroltatok. :D "

Nem semmi mas nem jott szoba par evvel idosebb volt nalam ja es anyuka is mindig ott volt. Fel sem merult semmilyen extracurricular activity... azota is tartjuk a kapcsolatot de elkoltoztek New Yorkbol akkor lattam oket utoja. Mivel a szulinapja eppen July 4 igy nem felejtem el holnap irok is neki :-)

Amikor kint voltak a szuleim veluk is meglatogattuk oket. Nagyon nem akarok reszletekbe menni ki tudja ki olvassa de az apja jol ismert muvesz volt Mo-on (szulofalujaban meg emlektabla is van persze halal utan). Mar jo nehany evvel azelott halt meg hogy en talalkoztam volna vele es az edesanyjaval (aki elt is magyarorszagon valamennyit, de nem magyar) Apam meg segitett nekik felkutatni egy ket dolgot... az otthon maradottakrol.

gabors 2018.07.03. 19:39:19

@Dikusz: rendben ... de a ribizlit azt nem ertem 12 kg csak az egyik doboz ??? amugy tartsd meg soha nem szerettem a ribizlit tul sok apro mag van benne .. lekvarnak ha le van szurve akkor elmegy

gabors 2018.07.03. 19:41:35

@Golf2: "@Dikusz: vedd elő...volt neki? " dehogy en meg mindig Ironiaban jarok a partokon es onnan is kommentelek (legtobszor)

Shaktee 2018.07.03. 20:01:06

@London2009: én még nem indulok be a kutyátol, te vagy az idosebb ugye :-)))

Shanarey 2018.07.03. 20:08:09

@Golf2:

Ne erőlködj, maradj a németnél.
Értelmes ember ilyent nem mond a gyerekének, vagy ha mégis, akkor sem így fejezi ki magát.

Shaktee 2018.07.03. 20:28:06

@Shanarey:

Nem értelem kérdése hogy a Golfi nem beszél angolul.

puhacica 2018.07.03. 20:34:21

saaaaaajnos nem mukodik a valasz gomb, de egy-ket kommenten es kommentelon nagyon jot mulattam ma :D

gabors 2018.07.03. 20:45:48

@libslobsi fuszal: mar megjavitottak van azert mikor ujra kell tolteni az oldalt .... de mar jobb mint a hetvegen volt

puhacica 2018.07.03. 20:48:41

nem vagyok benne biztos, hogy fel tudom dolgozni ezt az elmult nehany napot... :|

Hari Seldon 2 2018.07.03. 21:01:41

@libslobsi fuszal:
Nekem a firefoxon megy már a válasz gomb, a chrome-on reggel még nem ment, azóta nem néztem azt.

Dikusz 2018.07.03. 21:07:22

@gabors: műanyag rekeszekben hozták, egy rekeszben 12 kg feketeribizli van.
Akármi is lesz belőle (lekvár, vagy szörp), szűrve lesz.
Kár, hogy nem kérsz, szívesen adtam volna belőle.:)

puhacica 2018.07.03. 21:10:59

oszinten szolva egyaltalan nem nyom, hogy mukodik-e... :D pentek ota errol szolnak a kommentek. mint amikor telen esik a ho vagy nyaron meleg az ido, es megis ezzel van tele minden, mindenki jajgat. vicces.

takarék-láng 2018.07.03. 21:25:24

@London2009: a tenisztarsad apja olyan hulye volt, hogy a magyarok es a kommunistak kozt nem tudott kulonbseget tenni? Irto hulye volt.
Szerencsere legalabbis az elbeszelesed alapjan az alma messze esett fajatol.

Felvilagositlak, az angolok tobbsegenek is elege van a multikultibol, de a munkahelyuk, poziciojuk, megszokott eletuk elvesztesetol valofelelem miatt turnek.

takarék-láng 2018.07.03. 21:26:11

@gabors: Enoch Powell mar 1968ban megjosolta, hogy hova vezet a multikulti. Joslatai nagyobbreszt igaznak bizonyultak.

takarék-láng 2018.07.03. 21:42:28

@gabors: A bűnözés azonban nem minden: eleve a kevert, gyökértelen és atomizált társadalom is kulturális és szociális sorvadást eredményez, mellyel együtt személyes boldogtalanságot és bizalmatlanságot is. Ezt számos tanulmány támasztja alá, melyek talán legismertebbje Robert Putnam professzoré (lásd itt és itt), aki 41 amerikai közösségen belül 30 ezer interjút készített, s azok alapján azt a liberális lévén számára kellemetlen következtetést kellett levonnia, hogy az etnikai és kulturális keveredettség eredménye a társadalmi bizalom csökkenése, azzal együtt a mindenféle közösségi eseményekben való részvétel alábbhagyása, a saját közösségük iránt kialakuló közöny. Templomok, iskolák, klubok, bárok, mindenhol, ahol természetes módon csoportok alakulnak ki, ez a hanyatlás volt megfigyelhető. Minél inkább „gazdagítja” a sokszínűség a társadalmat, annál inkább visszahúzódnak az emberek, és közösségek helyett elszigetelt, egymással nem törődő egyének alakulnak ki, akik nem érzik szükségét a közösség ápolásának. A szomszédok és barátok iránti bizalmatlanság, a közösségtől és annak vezetőitől a legrosszabbra való számítás, kevesebb adakozás és kevesebb szavazás, kevesebb hit abba vetve, hogy ők bármi változást is el tudnának érni jellemezte ezen közösségeket. (Pont ez a fajta társadalom az ideális egy olyan csoport számára, amely azt leigázni, kizsákmányolni szeretné.)

zoldzeller 2018.07.03. 21:51:52

@takarék-láng: milyen cuki vagy: "I do need to step back a minuet and say I think that the - it's not merely a fact that America's becoming more diverse. It's a benefit. America will - all of us will, over the long run, benefit from being a more diverse, more heterogeneous place. Places that are more diverse have higher rates of growth on average and they have better cuisine. And it's just a more interesting place to live.

So in the long run, waves of immigration like we're going through now and that we've gone through in the past and increasing diversity is good for a society. But what we discovered in this research, somewhat to our surprise, was that in the short run the more ethnically diverse the neighborhood you live in, the more you - every - all of us tend to hunker down, to pull in. The more diverse - and when I say all of us, I mean all of us. I mean blacks and whites and Asians and Latinos, all of us. The more diverse the group around us, ethnically, in our neighborhood, the less we trust anybody, including people who look like us. Whites trust whites less. Blacks trust blacks less, in more diverse settings."
Robert PUtnam es innet van:

www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=12802663

zoldzeller 2018.07.03. 21:53:52

@takarék-láng: "Look, I want to make sure that your listeners understand that I think over the long run, as we get to know one another, and as we begin to see things that we have in common with people who don't look like us, this allergy to diversity tends to diminish and to go away. So this is not something that I think as an argument against immigration. On the contrary, actually, I think in the long run we'll all be better. But I don't think that progressives and integrationists like me do our cause any service by hiding from ourselves the fact that it's not easy." Ugyan az az interju.

Neha erdemes fuggetlen hirforrast is olvasni.

zoldzeller 2018.07.03. 22:01:43

@zoldzeller: " I'm disappointed that it turns out it takes some time for us to get adjusted to people who look differently from us. And I'm a little disappointed that, as our findings become public, some people - some conservatives, some people who are racist, frankly, have taken comfort from my research. And they've made the inference that if we hunker down in the presence of diversity, it would be just great if we had a little ethnic cleansing and we all just live around people who look like us. That's absolutely not my view."

Mint altalalban minden amit az NPR csinal, ez is egy erdekes interju.

Shaktee 2018.07.03. 22:02:13

Hajráááááááááááááááááá Kolumbia!!!!

2018.07.03. 22:14:40

@takarék-láng: 30ezer interview? Ha egy interview 1 percig tartott, es sorbanalktak az alanyok, es napi 8 oraban nyomta, akkor is vagy 3 honapig tartana.... Hiheto...

zoldzeller 2018.07.03. 22:21:30

@LepesMez: Harvard professzorok ritkan dolgonak egyedul a publikacioikon, volt mellette par postdoc es egyeb phd jelolt. Egy-egy ilyen tanulmanyt neha evekig is irnak, nem 3 honapig.

zoldzeller 2018.07.03. 22:24:26

@zoldzeller: es egesz fura lenne ha szobeli interjukrol lenne szo, de ezt biztos meg lehet keresni.

gabors 2018.07.03. 22:26:08

@zoldzeller: "Neha erdemes fuggetlen hirforrast is olvasni. " dehogy akkor nem lehet kontextusbol kiemelt idezetekkel ervelni, amit takarek is csinal egy ket nevet is beledobva. Pont az a fajta ervelese ahogy a hatalmat veszto feher europai ferfiaknak mint ahogy idezte a bibliat Jeff Session, vagy Steve Miller, Erre epul most az Alt-Right illetve ezt probalja kihasznalni Putyin hogy megszabduljon a pesky demokraciaktol ugy tunik kezdeti sikerek mar vannak is ... lasd G7 vagy a jovo heti Nato tanacskozason a hatalomra segitett milliardos mar aktivan bontja le a rendszereket amiket a masodik VH utan a nyugati hatalmak epitettek fel, nem titkoltan pont az oroszok akkor meg kommunistak ellen (de azok is maradtak ).

... egy elozo kommentre reagalva az USA-ban a 20-dik szazad vegen nem a politikai nemzet etnozalodasa zajlott hanem a ketsegbe esett oregedo feher europaiak lazadtak az ellen hogy a tarsadalom feletti totalis hatalmukat veszelyben kezdtek latni.. most hasonlo tortenik. De hiaba mert par eve mar tobb NEM feher gyerek szuletik mint feher europai "kereszteny" 2040-re pedig a feher kereszteny europaiak abszolut kissebbsegben lesznek az USA-ban. olyan hogy "amerikai nemzetiség" nem volt hacsak nem megint a "feher europai keresztenyt" jelentene mindez viszont az sem volt soha egyseges csak "feher"

Rovid idoszakokat leszamitva mindig meghatarozo volt a bevandorlas az USA-ban ... most pl kb 12-13% az usa nepessegenek NEM itt szuletett vagyis bevandorlo 40-42 milio (10-12 millio illegalis) es bikanak mondom hogy ez a szam folyamatosan no (szam es arany) 1970 ota ... 2020-ban megint lesz nepszamlalas szerintem az arany Trump es tarsai ellenere sem lesz ennel kissebb.

Hasonloan, mostanaban Mo-on mar hivatalbol (is) vedik a kereszteny kulturat ami mar akkora veszelyben van hogy ujra kellet vesni emiatt a granit alkotmanyt ...

bocs nagyon OFF lett

kék madár 2018.07.03. 22:57:17

@takarék-láng: te el is szoktad olvasni, netan ertelmezni, amit belinkelsz?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.07.03. 22:58:19

@gabors: "az amerikai nemzetiségtől" ilyen mikor es hol volt ? vagy ez nalad a "feher europai keresztenyt jelenti" (ha lehet kerni akkor csak protestans)?"

Pont ezt akartam en is kerdezni...:) nem igazan vilagos szamomra az amerikai nemzetiseg mint fogalom. Mi hatarozza meg? Miutan Amerika bevandorlo orszag, ennek a "nemzetisegnek" europai definicio szerint nincs ertelme. Meg kene erteni, hogy Amerika nem ugy nemzetallam, mint az europai nepek. Ennek a nepnek az "osszetartozasa" nem etnikai/kulturalis alapon nyugszik.

Itt egy jo cikk, mit is jelent az amerikai "nemzet": (bocs, kicsit hosszu lenne most rogton leforditani):
"The American nation is based on an idea, and those who voluntarily came here to join the American experiment were dedicated to that idea. They came from every possible geographic location, speaking every possible language, deriving from every possible ethnicity, but most of them think of themselves as Americans anyway, because that idea is more important than ethnicity or language or geographical origin. That idea was more important to them than the things which tried to bind them to their original nation, and in order to become part of that idea they left their geographical origin. Most of them learned a new language. They mixed with people of a wide variety of ethnicities, and a lot of them cross-married. And yet we consider ourselves one people, because we share that idea. It is the only thing which binds us together, but it binds us as strongly as any nation.

Indeed, it seems to bind us much more strongly than most nations. If I were to move to the UK, and became a citizen there, I would forever be thought of by the British as being "American". Even if I lived there fifty years, I would never be viewed as British. But Brits who come here and naturalize are thought of as American by those of us who were born here. They embrace that idea, and that's all that matters. If they do, they're one of us. And so are the Persians who naturalize, and the Chinese, and the Bengalis, and the Estonians, and the Russians. (I know that because I've worked with all of those, all naturalized, and all of them as American as I am.)

You're French if you're born in France, of French parents. You're English if you're born to English parents (and Welsh if your parents were Welsh). But you're American if you think you're American, and are willing to give up what you used to be in order to be one of us. That's all it takes. But that's a lot, because "thinking you're American" requires you to comprehend that idea we all share. But even the French can do it, and a lot of them have.

That is a difference so profound as to render all similarities between Europe and the US unimportant by comparison. But it is a difference that most Europeans are blind to, and it is that difference which causes America's attitudes and actions to be mystifying to Europeans. It is not just that they don't understand that idea; most of them don't even realize it exists, because Europeans have no equivalent, and some who have an inkling of it dismiss it contemptuously.

It is that idea that explains why we think being called "cowboys" is a compliment, even when Europeans think it's an epithet. It is that idea that explains why we don't care what Europeans think of us, and why European disapproval of our actions has had no effect on us. It is that idea which explains why, in fact, we're willing to do what we think is right even if the entire rest of the world disapproves.

It is that idea which convinces us that if by our actions we "lose all our friends in the world" then they weren't really friends to begin with, and that we're better off without them.

And it is that difference that continues to mystify and frustrate Europeans, who incorrectly assume that America is a European country, and who try to explain our behavior on that basis. And because our behavior is inexplicable for a European nation, they conclude that it is the result of foolishness and immaturity and lack of sophistication.

They come to those conclusions because that's the only way one can explain how a European country could act the way America has acted. What they miss is that America is not European, not at its deepest levels. It derives from European roots, and the majority of us are derived genetically from European stock, but it is utterly unlike Europe in the ways which matter most.

And part of that idea is that justice should apply to all, equally, even though historically it never has."
(az egesz cikk itt: www.quora.com/What-makes-America-a-great-country )

kék madár 2018.07.03. 23:10:31

@Zsuzsi65: nem tudom ebbol/ezzel Trump mennyire es mivel ertene egyet. :(

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.07.03. 23:11:34

@takarék-láng: Ha mar cikkeket linkelunk, a teljes kephez azert tegyuk hozza ezt is ;)

"In recent years, Putnam has been engaged in a comprehensive study of the relationship between trust within communities and their ethnic diversity. His conclusion based on over 40 cases and 30,000 people within the United States is that, other things being equal, more diversity in a community is associated with less trust both between and within ethnic groups. Although limited to American data, it puts into question both the contact hypothesis and conflict theory in inter-ethnic relations. According to conflict theory, distrust between the ethnic groups will rise with diversity, but not within a group. In contrast, contact theory proposes that distrust will decline as members of different ethnic groups get to know and interact with each other. Putnam describes people of all races, sex, socioeconomic statuses, and ages as "hunkering down," avoiding engagement with their local community—both among different ethnic groups and within their own ethnic group. Even when controlling for income inequality and crime rates, two factors which conflict theory states should be the prime causal factors in declining inter-ethnic group trust, more diversity is still associated with less communal trust. Lowered trust in areas with high diversity is associated with the same consequences as low social capital.

Putnam published his data set from this study in 2001[13][14] and subsequently published the full paper in 2007.[15]

Putnam has been criticized for the lag between his initial study and his publication of his article. In 2006, Putnam was quoted in the Financial Times as saying he had delayed publishing the article until he could "develop proposals to compensate for the negative effects of diversity" (quote from John Lloyd of Financial Times).[16] In 2007, writing in City Journal, John Leo questioned whether this suppression of publication was ethical behavior for a scholar, noting that "Academics aren’t supposed to withhold negative data until they can suggest antidotes to their findings."[17] On the other hand, Putnam did release the data in 2001 and publicized this fact.[18] The proposals that the paper contains are located in a section called "Becoming Comfortable with Diversity" at the end of his article. This section has been criticized[by whom?]for lacking the rigor of the preceding sections. According to Ilana Mercer "Putnam concludes the gloomy facts with a stern pep talk".[19]

Putnam denied allegations he was arguing against diversity in society and contended that his paper had been “twisted” to make a case against race-conscious admissions to universities. He asserted that his “extensive research and experience confirm the substantial benefits of diversity, including racial and ethnic diversity, to our society"

en.wikipedia.org/wiki/Robert_D._Putnam

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.07.03. 23:58:21

@adg: Hej, Adégé, ez igaz?

index.hu/tudomany/2018/07/01/betiltottak_a_boltokban_a_nejlonzacskot_tombolnak_az_ausztralok/

Akkor még sincs ott olyan nagy tündérkert, ha pár centekért egymás torkának esnek az eMberek...
Az igazsák mindig kiderülik, utat törik, sose felejtsd el!
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.07.03. 23:58:57

Mint látható a válasz gombbal semmi baj nincs, köszöni szépen, működik, ahogy kell...

Shaktee 2018.07.03. 23:59:59

@kék madár: hogy 8 paragrafust végigolvasna? Gotta be kidding :)

takarék-láng 2018.07.04. 00:00:11

@gabors: " nyugati hatalmak epitettek fel, nem titkoltan pont az oroszok akkor meg kommunistak ellen (de azok is maradtak ). "
- a nyugati hatalmak soha nem epitettek ilyet. Jacob Schiff New Yorkban adott 20 millio dollart (kepzeljuk csak el mai erteken) Trockijnak, hogy terjen haza es robbantsa ki a proletar forradalmat. Lenin pedig svajci emigraciojabol tert haza penzzel kitomve, hasonlo celbol.
Szoval a nyugat-kelet harca csak egy szinjatek volt amivel hulyitettek minket.

takarék-láng 2018.07.04. 00:00:22

@Zsuzsi65: " He asserted that his “extensive research and experience confirm the substantial benefits of diversity, including racial and ethnic diversity, to our society"

-errol is adott ki tanulmanyt hasonloan a fentiekhez, vagypedig csak magyarazkodni kenyszerult?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.07.04. 01:21:36

@takarék-láng: "-errol is adott ki tanulmanyt hasonloan a fentiekhez, vagypedig csak magyarazkodni kenyszerult?"

ha o nem is, de sokan masok irtak rola;)
scholar.google.com/scholar?q=benefits+of+diversity+in+society&hl=en&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.07.04. 01:24:24

@kék madár: "nem tudom ebbol/ezzel Trump mennyire es mivel ertene egyet. :( "

hogy neked mindenrol csak ez jut eszedbe? :) akarsz rola beszelni? :)))

zoldzeller 2018.07.04. 01:36:20

@Zsuzsi65: Ez olyan celtalan. Hetekig tudnank tanulmanyokat kuldozgetni es ugyse gyoznenk meg egymast. :) Marmint mi es Takarek-lang.

2018.07.04. 01:44:14

@zoldzeller: az izginek hangzik...

2018.07.04. 01:56:49

tok mindegy miket irnak a tanulmanyok, amig a latin meg a kozelkeleti, meg fulopszigeti/europai keverek, meg az azsiai/latin keverek meg a fekete/akarmilyen keverek csajok olyan jol neznek ki, a sokfeleseg haszna maris ala van tamasztva.

de a magyaroknak jo a Rogan Cili is... :D

kék madár 2018.07.04. 02:24:32

@Zsuzsi65: mivel eppen azon kuzd, hogy elgerrymanderingelje es kifeheritse Amerikat es kozben hulyere lopja es golfozza magat, sajnos sok mindenrol ez jut eszembe.

kék madár 2018.07.04. 02:25:51

@takarék-láng: teged igy tok egyedul kuldott ide a NER, nem segit a trollkodasban senki :(

gabors 2018.07.04. 02:35:56

@Zsuzsi65: "(bocs, kicsit hosszu lenne most rogton leforditani):"

mivel nekem linkelted nem is kell

nem tudom takarek pl eredetiben olvassa ezeket vagy pl a Rivers of Blood Powell-tol ami szerinte teljesen bejott pedig mar 50 eve volt es a temzeben sehol nem folyt a ver vagy temetes maglyak sem egnek ... UK szerte ...

Na mindegy tipkus mit is valaszolt nekem Trockij meg Lenin .. holott en G7 es Natorol irtam a MASODIK VILAGHABORU utan szerinte nem is volt semmi a kelet es nyugat kozott se Angolaban sem a kozelkeleten sem del-azsiaban Indochina/Korea/Vietnam/Laosz nem volt gyakorlatilag haboru kelet (kommunistak) es a nyugat kozott .. errol ennyit

gabors 2018.07.04. 02:57:11

@Zsuzsi65: csak annyit tennek hozza hogy a most annyira szidott immigracios rendszert pont a 60-as evek kozepen hoztak letre pont olyanok mint Trump/Bannon/Miller felek miutan szo szerint tomegesen deportaltak Mexicoi felmenokkel embereket meg allampolgarokat is ha a csalad tobbi tagja nem volt allamplgar (ismeros) a hirhedt Operation Wetback 50-es evek kozepetol kb 62-ig tobb mint 1 millio usa-ban elott deportaltak Mexicoba .... (ez azutan volt hogy aktivan hivtak be oket a 40-es evek masodik feleben haboru meg minden szukseg volt rajuk, de aztan jott kb amit Trump csinal bunzok, elveszik a munkat megeroszakoljak a noket es hasonlo propaganda)

akkor talaltak ki a mostani legalis bevandorlasi rendszert eves quotakkal stb de kedvezni akartak az europai feher keresztenyeknek ezert csempesztek be a "csalad egyesitesen alapulo" kiveteleket. Hiszen ezzel az akkor meg jocskan az europai gyokerekkel rendelkezok volta tobbsegben es ezt akartak ezzel fenntartani. (most a szitokszokent chain-migrationnak hivjak) maig tartoan ezek megvannak

... aztan a fagyi kezdett visszanyalni mert 60-as evek masodik felere 70-es evek elejere mar kozel sem akartak tomegesen svedek/nemetek/danok/angolok (talan irek portugalok igen) jonni a nagy kivetel volt Olaszorszag akkoriban jelentosen nott az aranyuk a tobbi europaival szemben. Es persze kelet europaiak akik azert eleg sokan jottek 19.dik szazad vegen 20.dik szazad elejen a vasfuggony mogott ragadtak magyarok,lengyelek litvanok lettek ukranok sot oroszok is ... vagyis a csaladegyesites felgyorsitotta a NEM europabol erkezo bevandorlast foleg azutan hogy kb ezzel egy idoben ismet engedelyeztek a del-azsia bevandorlast addig pl Indiabol Pakisztan Kinabol NEM LEHETETT az usa-ba vandorolni (ezert is mentek UK-be)

Na most meg annyit tennek hozza hogy Trump anyosa es aposa is ezzel a lanc migacioval (fujjjj fujjj fujjj) kerult az orszagba persze ezek feher europai keresztenyek

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.07.04. 03:09:48

@zoldzeller: oh, en nem akarom meggyozni, csak szeretem mindig megmutatni az erem masik oldalat is:) nem tudom megtagadni a Merleg verem:))

gabors 2018.07.04. 04:25:23

@gabors: "Na most meg annyit tennek hozza hogy Trump anyosa es aposa is ezzel a lanc migacioval (fujjjj fujjj fujjj) kerult az orszagba persze ezek feher europai keresztenyek
"

ja ami tenyleg kicsit fucked-up hogy Trump egyidos az anyosaval es CSAK ket evvel fiatalabb az aposanal ... persze a harmadik update mar 24 evet jelent ... (lasd meg: moral authority es golddiger)

Taxomükke (UK) 2018.07.04. 07:11:25

@adg: Ez egy kis orszag, itt mindenki ismer mindenkit.
En is ismerem Lajh..... London2009-et, Zolit, Diggert...

Taxomükke (UK) 2018.07.04. 07:20:38

@Shanarey: @Shaktee: Gondolom, viccelt.
Ennyire humortalanok vagytok?

Golf2 2018.07.04. 08:07:17

@Shanarey: ilyent nem mond a gyerekének, vagy ha mégis, akkor sem így fejezi ki magát....hogy mondja a büdös kölköt?

takarék-láng 2018.07.04. 08:55:06

@kék madár: trump miota kuzd amerika elfeheritesen? Mikor volt 1 csak 1 elszolasa e tekintetben? Kerlek idezd, maskent meg kell allapitsam hogy hazug vagy.
Nem mintha vedenem, a vamhaboru nevetseges es karos. De a hazudozasra semmi szukseg.

takarék-láng 2018.07.04. 09:09:44

@gabors: eloszor magyarul aztan eredetiben olvastam. Erdeklodo kedvuek itt talaljak:

www.riversofblood.uk/rivers_of_blood_enoch_powell.asp

Elmond egy kicsit az internetcenzurarol, hogy a google nem hozza fel konnyeden, csak mindenfele "elemzes", kommentar jon fel.

takarék-láng 2018.07.04. 09:09:59

@gabors: "a ami tenyleg kicsit fucked-up hogy Trump egyidos az anyosaval es CSAK ket evvel fiatalabb az aposanal ... persze a harmadik update mar 24 evet jelent ... (lasd meg: moral authority es golddiger)"

- te errol max csak almodhatsz. Lehet sot biztos, hogy almodozol is, (3 szepsekiralyno megvolt neki )de a kvalitasaid nem ernek el idaig. Az enyemek se felreertes ne essek.

London2009 2018.07.04. 12:37:22

@Taxomükke (UK): nyugodtan hivhatsz Lajharnak! Ez a becsuletes nevem. : )

gabors 2018.07.04. 12:42:19

@takarék-láng: csak egy "make america great again"

meg amikor "jo emberek"nek hivta a blood and soilf and "jews will not replace us"-t es hasonlo szlogeneket ordibalokat Charlottesville-ben

Steve Bannon nyiltan hirdette korabban is es most is Europaban

Persze lehet Trump csak a babjuk es fogalma sincs minderrol :-)

gabors 2018.07.04. 12:50:45

@takarék-láng: "(3 szepsekiralyno megvolt neki )de a kvalitasaid nem ernek el idaig" es ez valami ertekelendo dolog ?? megvolt neki Stormy Daniels a porno sztar pont kb mkor a szepseg kiralyno eppen szult) meg tobb palyboyos nyuszi ez amugy

szerinted pozitiv dolog hogy az elnok elmondja hogy akinek sok penze van es celebrity az megfogdoshatja barmelyik no pinajat, es ragadnak ra a szep nok ?

A masodik felesegevel csalta az elsot a mostani felesegevel csalta a masodikat es mindezekkozott jo sok egyebb no ugye is volt mar bocs de ez kvalitas .....

arrol hogy hany vallakozot bankot huzott le mar ne is beszeljunk ez sem kvalitas ezt nem is en mondom hanem Warren Buffet keresd meg a pontos idezetet ha akarod ...

fia lanya fel labbal voltak a bortonbe ingatlan csalasert vejenek az apja bortonben ingatlan csalasert.

Trump Univerisity mivel polgari per volt csak 25 millios buntivel meguszta.

A legujjabb a trump alapitvany ugye csalas csalas hatan es abbol meg konnyen lesz bunteto ugy is mert az adocsalas evidens

Szoval trump kvalitasait kar emlegetni ...

London2009 2018.07.04. 12:52:03

@takarék-láng: 3 nick? Na de ilyet!
Persze, hogy eleguk van. Vicces neha amikor elfelejtik, hogy en is ott ulok es elkezdik szidni a migrancsokat, haha. Aztan ja, bocs, mindig mondom nekik, hogy carry on guys... : )

kék madár 2018.07.04. 17:52:30

@takarék-láng: Trump miota kuzd Amerika kifeheritesen?
Te viccelsz? Mondj egy olyan hetet, amikor NEM hozott olyan intezkedest, torolt el torvenyt, ami nem Amerika kifehereteset szolgalta. A tanacsadoi white supremacist barmok, o maga egy rasszista elmebeteg. Nagyon hadilabon allsz a tenyekkel.
Ma pl. az egyetemek affirmative actionjet torolte el
www.nytimes.com/2018/07/03/us/politics/trump-affirmative-action-race-schools.html

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása