oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. július 02. 06:30,  Németország három évvel később 121 komment

2018. július 02. 06:30 Határátkelő

Németország három évvel később

„Amennyire nem akartam ezt az egészet, hogy 1000 km-re a családtól, a házunktól, a megszokott környezetünktől éljek, annál jobban megszerettem” - fogalmaz Anikó, aki egy hete írta meg több, mint három éves németországi történetük elejét. Most következzen az akkor beígért folytatás, lássuk, mi történt velük azóta és hol tartanak most!

nemetorszag_2.jpgA kép illusztráció

„Amikor ezeket a sorokat írom, kb. 3,5 év telt el a kiköltözésünk óta. Még abban az évben, 2015 novemberében sikerült elköltöznünk egy nagyobb lakásba. Interneten találtam, nem volt egyszerű. Pusztán azért mert 2 gyerekünk van, a 3,5 szobás lakások egy 4 fős családnak kicsinek számítanak.

A bérbeadók egész egyszerűen nem akarnak 4 fős családoknak lakást kiadni, nyilván a 2 gyerek miatt. Ezt egy cégtől béreljük, akinek sok lakása van. Valahogy ez tisztább ügyletnek tűnik, mint magánszemélytől bérelni.

Akitől az előzőt béreltük, sajnos eléggé unfair volt. De nagyjából erre számítottunk. A kauciót több mint egy év után (úgy, hogy még nekünk kellett megkérdezni, hogy ugyan mikor hajlandó visszaadni) adta vissza, és természetesen nem az egész összeget.

Annyira köcsög volt az az ember, hogy már nem volt kedvünk vele vitázni, örültünk, hogy megszabadultunk tőle (német volt). Egyébként létezik egy olyan lehetőség, hogy az ember befizet vagy belép egy „Mietverein” nevű egyesületbe, ahol az éves tagdíjért cserébe, ha lakásbérléssel kapcsolatos gondja van, jogi segítséget tudnak neki nyújtani, átvállalják a levelezgetést és egyéb bosszúságot okozó feladatokat is. Mi még nem léptünk be.

A cég, ahol a férjem azóta is dolgozik, jó. Nincs vele gond. Egy év azért kellett ahhoz, hogy teljesen elfogadják, szóljanak neki, ha van túlórázási lehetőség több pénzért, stb.

Szoktak tartani bulikat, ahova az egész család mindig meg van hívva. A férjem még mindig nem tud németül a szakmai szavakon kívül, de a kollégái megértik. A fizetése is emelkedett. Szóval nincs gond.

Takarítás után ápolónői célok

Én dolgoztam 3 hónapot szállodában takarítóként, de nem szerettem, úgyhogy eljöttem. Nagyon nehéz munka és nagyon rossz az időbeosztás. De legalább az életnek ebbe a területébe is bepillantást nyertem, hogy hogyan is működhet egy szálloda. Eddig erről fogalmam sem volt.

Megcsináltam a B1-es nyelvvizsgát. Hát ez már több a semminél, de még kevés. Most csinálom a B2-t. Amit megfigyeltem, hogy sokkal jobban és hamarabb beszélnek azok az osztálytársaim németül, akik otthon is németül beszélnek (mert mondjuk német a férjük, vagy anyósuk, vagy lakótársuk stb.) Mi itthon továbbra is magyarul beszélünk, de német TV-t nézünk, német újságot olvasunk stb.

Időközben kitaláltam, hogy akár mennyire is nem szerettem, de más lehetőségem nem lévén (mivel nem akarok újabb szakmát megtanulni) megpróbálom az ápolónői végzettségemet elismertetni.

Ezért most továbbra is nyelviskolába járok, mert B2 nyelvvizsga nélkül nem fogják elismerni. Elhelyezkedtem egy öregek otthonában segédápolónak, hogy legalább valami a megtanultakból visszajöjjön.

Később talán megpróbálom a diplomámat is elismertetni. De azzal meg az a bajom, hogy olyan speciális területen dolgoztam a saját szakmámban, ráadásul a közigazgatásban, hogy nem hiszem, hogy azzal tudnék itt valamit kezdeni. Sajnos.

(De azért ebben is vannak érdekes tapasztalataim. Például amikor valaki elmegy egy kórházba dolgozni itt kint és a kórháznak van kapcsolata nyelviskolával, akkor fél év után alig nyelvtudással mégis csak valahogy sikeredik az ott dolgozó külföldieknek hirtelen egy B2-es nyelvvizsgát letenni.)

Mindenkinek a lelke legyen rajta, én azért szeretném, hogy úgy legyen meg a vizsgám, hogy értsem is amit csinálok, ne csak kapisgáljam, hogy na most ezt mondták vagy azt mondták.

Munka az idősek otthonában

Az öregek otthona nekem bejön. Ott, ahol jó a vezetés, ott szeretnek az emberek dolgozni. Itt jól csinálják a munkaidő-beosztást, figyelnek, ha kívánságaid vannak. Tudják, hogy suliba járok és azokon a napokon nem osztanak be, stb.

Szakmailag is jó. Figyelnek a továbbképzésekre, figyelnek a napi műszakátadásra, hogy ott minden lényeges el legyen mondva. Kikérik a véleményedet, meg is hallgatják és ha olyan még akár változtatnak is.

Amikor én otthon kb. 25 évvel ezelőtt az egészségügyi suliba jártam és gyakorlaton voltunk, ott is nagyon sokat számított a már végzett ápolónők segítsége.

Volt aki egyáltalán nem foglalkozott a tanulókkal, volt aki mindent megmutatott nekik. (Valahogy én mindig a kevésbé segítőkészeket fogtam ki.) Volt, hogy az egy hét gyakorlat alatt csak ágytálat mostam meg beteget etettem. Mindenesetre a körülmények nem igazán voltak tökéletesek akkor sem (fertőtlenítőszer és gumikesztyű hiánya, stb.)

Nyilván ebben is van különbség, mert minden öregek otthona más, minden vezetés más. Ezek az én eddigi tapasztalataim. Csináltam két próbanapot másik idősek otthonában, de ott nem volt szimpatikus a vezetés, és azalatt a két nap alatt még azt is megtudtam, hogy ki kit utál. Hát nem jelentkeztem oda.

Azért az minden esetre érdekes tény, hogy itt jelenleg 50%-os részmunkaidős állásban dolgozom segédként, és több a fizetésem mint otthon volt 100%-os munkaidőben főiskolai végzettséggel.

Nincs hiány anyagi eszközökben

Van fertőtlenítőszer, van gumikesztyű. A munkaruhát nem szabad hazahozni, mert ők mossák ki. És ha valamire szükségem van és be kell mennem a raktárba, akkor nem kell 26 féle különböző leltárlistára felvezetnem, hogy akkor most egy tekercs papírtörlővel kevesebb van vagy sem.

Egy kis kitérő ezzel a leltározással kapcsolatban: fogalmam sincs, hogy ez a mindig mindent megszámolunk, felleltározunk miért van Magyarországon, talán a kommunista rendszerből maradt fent fogalmam sincs. De én ilyet itt még soha nem láttam, hogy csináltak volna.

Sem a szállodában, sem a férjem munkahelyén, sem itt az öregek otthonában nincs ilyen, hogy valamivel darabra, centiméterre pontosan el kelljen számolni a munkaidő végén, vagy a hét végén, vagy az év végén.

És ha egy méterrel több vízvezeték cső hiányzik vagy egy doboz gumikesztyűvel kevesebb van, akkor azért megköveznek. Oké a gumikesztyű nyilván fogyóeszköz, de a bútorokon sincs hatféle kód, amit majd az aktuális leltárbizottság egy évben kétszer jön és leolvas.

Nem rekesztik ki az időseket

Nagyon szimpatikus, ahogy kezelik ezt az egész „megöregedek és nem tudok magamról gondoskodni” dolgot. Nincsenek kirekesztve az idősek. Tisztelik őket.

Még nem látom át az egész rendszert. De jól működik minden az biztos, nincsenek felesleges feladatok, nincsenek kiskapuk, egy jól átlátható és egy jól lefedett rendszer.

Nálunk egy hónap az öregek otthonában egy bentlakónak 4000 eurójába kerül. Az már az ápoltsági szintjétől függ, hogy ebből mennyit áll az állam, vagy a biztosító és mennyit kell neki a nyugdíjából havonta befizetni. Hát nem olcsó. Mindenesetre akik ápolásra szorulnak, azok el vannak látva, senki nem marad ellátás nélkül azért, mert nem tud fizetni.

Furcsa volt azt megélni, hogy amit anno annak idején a suliban hallottam például a hospice rendszerről az itt egy működő rendszer. Úgy tudom, hogy otthon még mindig nincs ilyen.

Pedig az ápolástan tanárom 25 évvel ezelőtt csodálattal mesélt a hospice-ról és hogy milyen fontos lenne a rendes működése egy, az utolsó napjait, óráit élő embernek és a családjának. De azt hiszem nem csak ebben és nem csak ezzel a 25 évvel van Magyarország lemaradva.

A gyerekek iskolája, nyelvtudása

Hát tény és való, hogy tudnak németül! És angolul is! Elég jól. Mind a kettőnek azt mondta a tanára, hogy sok esetben jobban tudnak egy-két itt született németnél. Büszke vagyok rájuk. A nagy ebben az évben már franciát is tanul. Az első fél évben szinte semmi nem volt, de utána szépen lassan beindult. Most már németül gondolkodnak, legalábbis ami a mondatszerkesztést illeti.

Sokat segített, hogy a nagyobbik olyan osztályba járt egy évig, ahol heti 20 óra németórája volt. Mellette csak az angolra és a matek órákra kellett bejárnia.

A kisebbiknél meg úgy gondolom az volt az előny, hogy 8,5 éves volt, amikor elkezdett itt németül hallani, érteni, beszélni. Ő nem járt nyelvi segítő osztályba, csak heti pár órával több német órája volt, ez sajnos meg is látszik, mert a nyelvtant nem tudja olyan jól mint a nagyobbik.

A nagyobbik kétszer járta az 5. osztályt, hogy a teljes ötödikes tananyagot meg tudja tanulni. A kisebbikkel még nem ismételtettem osztályt, mert ő meg olyan nagy növésű, hogy nem akarok emiatt lelki problémát okozni neki, hogy a derekáig érő gyerekekkel kell egy osztályba járnia. Így is kicsit kilóg a sorból. De azért nem ártana neki, ha egy évet ő is ismételne valamikor.

Amikor 2,5 év után először voltak egyhetes osztálykiránduláson, mikor hazajöttek teljesen össze voltak zavarodva, mert az egy hét alatt annyira átkapcsolt az agyuk a magyarról a németre, hogy kellett egy nap, mire visszaállt és el tudták mondani értelmes magyar szavakkal, hogy mi volt a kiránduláson. Akkor jutott először eszembe, hogy lehet, hogy nem is az lesz a gond, hogy nem tanulnak meg németül, hanem az, hogy elfelejtenek magyarul.

Részben megbarátkoztam az iskolai rendszerrel, de nem teljesen egészben. Mind a kettő egésznapos iskolába jár, ez egy jó dolog szerintem. Tudnak ebédelni, ha akarnak és egyszer a héten rövid nap van. A többi napon 16.00-ig vannak suliban.

Délután csak könnyebb tantárgyak vannak technika, rajz, sport stb. Ilyenkor vannak a szakköri (AG-k) foglalkozások is. Vannak olyan „üres” órák, amik arra vannak, hogy olyankor tanulja a szavakat, ha következő nap dogaírás van, vagy a projekt feladathoz készüljön elő, vagy csinálja, amit házifeladatnak kapott, de tulajdonképpen nem házifeladat, mert ezeken az órákon kell megcsinálnia.

Gond a tanárokkal

Ami nem tetszik az még mindig a tanárok hozzá állása. Tény és való, hogy a német gyerekek szabálykövetőek, de nyávognak, a bolhából elefántot csinálnak és panaszkodnak mindenért. A török gyerekek szerintem durvák.

A mieinknek meg valahogy nehéz volt bele szokni ebbe szabálykövetésbe, verekedtek, csúnyán beszéltek. Tény, hogy jelenleg már 11,5 és 13,5 évesek a gyerekeink, tehát igazán kamaszodnak.

Mind a kettővel át kellett élni, hogy felhívnak az iskolából, behívnak, hogy már megint mit csinált a gyerek, hogy megszegte a mittudoménhányadik paragrafust, és hogy ennek ilyen és ilyen következményei lesznek.

A gondom az, hogy a tanárok marhára, de magasról letojják, hogy kiderítsék azt, hogy mi is történt valójában. A sok lúd disznót győz elvén annak hisznek, akinek az oldalán többen állnak.

És ez pontosan összefügg ennek az életkornak a jellemzőjével, amikor a gyerekek megpróbálják maguk között megvívni a saját kis harcaikat, hogy mi menő, stb. Egymásra kennek olyan dolgokat amiket a másik nem is csinált.

Ezt igazságtalannak tartom, és a gyerekek is. Ha nem volt ott a tanár és nem látta, nem hallotta a saját szemével, akkor legyen szíves és maradjon pártatlan és ne ítélkezzen. Találjon ki egy semleges büntetést. (Azt egy itt élő pszichológus ismerősöm mesélte, hogy a németeknek mindig kell egy felelőst találni, ez az ő mániájuk. Hát lehet, hogy így van.)

Egyébként a kicsinek most nagyon jó tanára van. Teljesen megértő volt, amikor elmeséltem neki, hogy mi, magyarok valahogy nem szoktunk panaszkodni, hanem megoldjuk a dolgokat, mert mint kiderült a nagymamája magyar volt és ő is ezt mesélte. A gond abból adódott, hogy a gyerek néha verekedéssel oldotta meg. Hát ez van, sajnálom.

Kezdeti nehézségek

A költözés és az új élethelyzet nagyon megviselte őket. A nagyobbik, amikor ötödik osztályos lett (megint új iskola, új gyerekek, új tanárok, új közlekedési helyzet stb.) például elkezdett hazudozni.

Anyu hívott fel Magyarországról, hogy miért van a gyerek fent a Skype-on? Megkérdeztük, azt mondta, hogy nem volt iskola, majd másnap is, (furcsállottam, mert azt tudtam, hogy ilyenkor valami cetlit adnak).

Aztán felhívtam az iskolát, hogy tényleg? Hát iskola az volt. Szegény annyira nem akarta ezt az egészet, hogy mindent kitalált, hogy ne kelljen menni. Utána kitalálta, hogy ő nem is érti, amit neki mondanak, meg hasonló apróságokat. Ezzel az utóbbival a kisebbik is bepróbálkozott.

Sokat beszélgetünk és egyértelműen a tudtukra adtuk, hogy NEM megyünk vissza, mert előre kell nézni és nem hátra.

De ezek a jelenségek is megszűntek szerencsére. Most már nem is mondják, hogy menjünk haza, nem is kérdezik, hogy meddig maradunk itt.

Szereztünk tapasztalatot erről a Nachhilfe nevű tanulási lehetőségről is. Ez ilyen korrepetálásként működne, fizetni kell érte, nem is keveset. Heti 2x45 perc egy hónapra 100 euró.

Amikor beírattam a gyereket, szóltam, hogy azért szeretném, mert nem németek vagyunk és nem tud jól németül, jó lenne, ha ilyen nyelviskola jelleggel tudna a gyereknek valamit tanítani. Teljesen készségesek voltak.

A gond az volt, hogy majdnem minden alkalommal más tanár jött. A tanár odaadta a feladatot a gyereknek, hogy mit oldjon meg, aztán ült a székén és telefonozott. Amikor szóltam, hogy elnézést, de ez nem korrekt, nem sok változás történt. Hát ilyen helyre sem iratkozunk be többet.

Magyarok a környékünkön

Van egy-két család, akikkel összejárunk, kártyázunk, társasozunk, grillezünk. Túlzásba nem visszük, mert időnk sincs nagyon.

Fogszabályozás

Elmentünk a fogdokihoz, azt mondta, hogy mind a két gyereknek kell fogszabályzó. Hurrá. A beutalóval elmentünk a fogszabályzós dokihoz. Ő mindkettőre csinált egy kezelési tervet, elmondta, hogy mi fog történni, mennyibe fog kerülni.

A kezelés nagy részét fizeti az Egészségbiztosító, az egyik gyereknél 10, a másiknál 20 százalékot kell nekünk fizetni. Később ezt is vissza tudjuk igényelni.

Igen ám, de van, amit nem fizet a biztosító. Például a 3-4 éves kezelés alatt csak egy röntgenfelvételt fizet, meg talán vagy kettő gipszmintát. A kezelés végén a fogfehérítést sem fizeti (ez azért kell, hogy ne látsszon a fogszabályzó nyoma), meg még egy pár apró, de szükséges dolgot.

Választhattunk: vagy kifizetjük egyben a gyerekenként még plusz kb. 1500 eurót, vagy fizetjük a kezelés végéig havonta. A doki és az egész ellátás nagyon korrekt és az, hogy így fel vannak készülve a részletfizetésre is, tök jó dolog.

Atlétika

A nagyobbik azóta is atletizál, már volt edzőtáborban is. Kedvelik az edzői és a társai is. Jó sok versenyre is jár, szerencsére jó eredménnyel.

A kicsi sokáig csak kereste az ő sportját, most éppen focizik, nagyon tetszik neki.

A bevándorlók

Most biztos sokan meg fognak kövezni, de nekem nincs velük bajom. Pedig vannak a mi városunkban is. Az előző és a mostani német tanfolyamon is voltak osztálytársaim Szíriából, Afganisztánból, Iránból. Teljesen normálisak.

Ők is emberek, ők is éltek egy helyen, ahol szerettek élni, volt házuk, volt egzisztenciájuk, de eljöttek, mert el kellett jönniük. És értelmiségi tanult emberek, tanárok, orvosok. Mivel sokak számára ez kényes téma, inkább nem folytatom, pedig tudnék még mit írni.

Nem voltam lelkes, de megszerettem

Összességében én szeretek itt lenni. Nagyon szeretem, hogy olyan sok különböző kis egyesületük van a németeknek és olyan szuper módon meg tudták tartani a hagyományaikat. Szinte minden kis faluban van íjász, sportlövő, tenisz, lovas, kutyás stb. egyesület. Bicikliznek, futnak, jógáznak, sportolnak.

Amennyire nem akartam ezt az egészet, hogy 1000 km-re a családtól, a házunktól, a megszokott környezetünktől éljek, annál jobban megszerettem. Nem akarok hazamenni, nem akarok megint úgy végigmenni az utcán, hogy egy méter után mindenem csupa sár, nem akarok úgy vásárolni menni, hogy nem tudok utána mit kezdeni a műanyag üvegekkel, nem akarom állandóan a kóbor kutyákat kerülgetni, meg az állatvédő hirdetéseket olvasgatni, hogy éppen hány ezer kóbor állatnak keresnek gazdát.

Amit eddig észre sem vettem otthon, azok a dolgok fontosak lettek. És nem értem, hogy miért nem tud ez máshol jól működni?

Úgy érzem, hogy számomra kinyílt a világ. Jobban látom azt, hogy mi van otthon. Semmilyen politikai rálátásom nem volt a hazámra, amikor otthon laktam, nem is a politika miatt jöttünk el.

De most már látom, hogy mi lett a politika miatt Magyarországból (és ez nem csak az elmúlt pár évről szól, ez már elkezdődött nagyon régen) és látom, hogy a háttérből ez mennyire járult hozzá ahhoz, hogy mi most itt vagyunk 1000 km-re.” 

A nap idézete

„A tanárok is mondják kint Ausztriában, meglepő, hogy mekkora a terhelhetősége ezeknek a gyerekeknek, milyen hamar megtalálják a helyüket. Nekünk fontos volt az is, hogy kint nem szégyenítik meg a gyerekeket, akkor sem, ha nem tudnak valamit, inkább próbálják ösztönözni.”

(Fotó: pixabay.com/lapping)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9814086655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Din Serpahis 2018.07.02. 08:13:31

Hat sorry, de az, hogy a ferj 3 ev Nemetorszag utan meg mindig nem tud nemetul, nagyon gaz.

A gyerekek iskolai zullese detto.

Az a szomoru, hogy ha mar a magyar bevandorlok is ilyenek, milyen alapon kritizaljuk az azsiai meg afrikai joembereket...

Dikusz 2018.07.02. 08:29:36

Még mindig nem működik a "válasz erre" gomb. Úgy látszik, még tart a kávészünet...

@Din Serpahis: nekem van egy ismerősöm, több mint 20 éve ismerem, ács a szakmája. Jó szakember, dolgos, nem ivós.
Amikor kicsik voltak a gyerekei, kiment Németországba dolgozni (még a régi rendszerben). Kb 2 évet töltött ott az alatt a két év alatt egy kukkot nem tanult meg németül.
Olyan mértékben nincs nyelvérzéke, hogy egyszerűen nem tudott megtanulni egy kukkot sem. Egyáltalán azért, mert lusta volt, nem ment neki. Akkoriban ('80-as évek eleje) engedéllyel dolgozott kint, bizonyos időszakonként hazajárt a családjához. Nem maradt rá energiája, ideje, és mint írtam nagyon nem ment neki, szerintem van ilyen.

Din Serpahis 2018.07.02. 08:45:35

@Dikusz: Nezd en keszseggel elhiszem, hogy van akinek a c1 egy megoldhatatlan problema...na de egy alapveto tarsalgasi szint az mas teszta. Tulajdonkepp az van, hogy felnott fejjel a 0rol elindulni ugy, hogy bedobnak egy anyanyelvi kozegbe mar nem megy, nincsenek mar meg a kapaszkodok amivel el tudsz indulni, szoval ilyen korban tenyleg az van, hogy ra kell szanni az idot meg talan a penzt, es tanarral meg tanulassal elsajatitani az alapokat. Aki kimegy kulfoldre szerintem attol ez a minimum, ami elvarhato.

En most az olaszt akarom elkezdeni, mert sokat jarunk le olasz svajcba kirandulni es szot akarok erteni veluk, de ez is csak ugy fog menni, hogy beleinvesztalok valamennyit...

Hufeisen 2018.07.02. 09:16:20

Kis elfogultságot én is érzek. Pl "török gyerekek durvák" vs. "A gond abból adódott, hogy a gyerek néha verekedéssel oldotta meg. Hát ez van, sajnálom."
A magyarok nem panaszkodnak-nál meg... hát... jobban belegondolva mi máshogy panaszkodunk, de azt sokat.

Hari Seldon 2 2018.07.02. 09:19:07

@Dikusz:
De legalább telefonon továbbra is mūködik...
:-)

Hari Seldon 2 2018.07.02. 09:25:00

@Din Serpahis:
A gyerek kiköltòzéskor már nagyon voltak. Az egyik kiskamasz. Õ sem tudott az elsõ idõbe kommunikálni, à szüleitõl sem remélhetett megfelelõ támogatást vitás helyzetben.
Ilyen korú gyereknél már, ha belecsöppen egy idegen közegbe ez egy reakció. Különösen ha fiú, akkor jemlemzõbb lehet ez.

Din Serpahis 2018.07.02. 09:37:56

@Hari Seldon 2: nem a szerencsetlen gyerek a gond itt, hanen a viselkedesere adott "ez van sajnalom, mi magyarok ilyenek vagyunk" szuloi reakcio. Aki igy kozelit egy befogado kulturahoz, azt kivagnam az orszagbol mint a kismacskat.

Dikusz 2018.07.02. 09:53:48

@Din Serpais; @Hari Seldon 2:

Ahogy egy másik hozzászóló (Hufeisen) említette a hozzászólásában: ha a török gyerek durva, az baj. De ha saját gyerek az, meg hazudik is az már nem baj.

Hari Seldon 2 2018.07.02. 09:54:19

@Din Serpahis:
Ok azt elfogadom. Csak arra mondtàk, hogy a gyerekek elzüllötek. Szerintem egyáltalàn nem errõl van szó.

Sesamelmo (Q) 2018.07.02. 10:01:28

A posztolo es a csalad nem szamitanak bevandorlonak?

A posztolo is ember, elt egy helyen, ahol szeretett elni(vagy bem) volt haza, egzisztenciaja ha jol ertem nem volt, ok is elmentek. Nem tanarok es nem is orvosok.

“Ők is emberek, ők is éltek egy helyen, ahol szerettek élni, volt házuk, volt egzisztenciájuk, de eljöttek, mert el kellett jönniük. És értelmiségi tanult emberek, tanárok, orvosok. ”

Dikusz 2018.07.02. 10:03:10

Din Serpahis: (elnézést, az előbbiből kimaradt a "h")

Ismerős nem szándékozott Németországban maradni, csak addig akart kinn dolgozni, amíg egy kis plusz pénzt összeszed. Akkoriban 30+ éves lehetett, de még akkor sem ment neki. Nyilván ami a munkához kellett, annyit tudott, de van ő olyan ember, hogy látatlanban elhiszem neki, erőst próbálkozott. Nem ment, tényleg az égvilágon semmi érzéke nem volt hozzá.

A nagyobb baj nála inkább az volt, hogy szeretett énekelni (magyarnótát), és tette is lelkesen, jó hangosan. Namost az énekléshez még annyi érzéke sem volt, mint a nyelvtanuláshoz.:)))

sörm 2018.07.02. 11:24:02

Az egy dolog hogy a gyermekben hogy csapodik le egy ilyen trauma mint a költözes. Az hogy a stresszkezelesi strategia verekedes azert mutatja hogy valami nincs rendben a csaladban. Es nem az iskola feladata kezelni ha verekedik a gyerek, hanem a szulöe. Jo esetben a tanar segit, összedolgozik a szulovel, partner megoldani - de ez mind csak extra, a felelösseg a szulöe. Egy vitas kerdes eseten meg termeszetesen az aldozat oldalara köteles allni a tanar. Lehet hogy egy gonosz gyerek kiprovokalta hogy megverjek, nyilvan sohasem fekete-feher a helyzet, ezt tudja a pedagogus. De utni, verekedni az egy szent hatar. Azt nem lehet atlepni. Ha az egyik gyerek ut akkor egyertelmu hogy atlepett egy olyan hatart, ami felett nem lehet elsiklani.

Az meg hogy egyik szulo sem tud nemetul boritekolja azt hogy a kamasz elkezd hazudni. Latja hogy semmi kontroll nincs, azt kamuzik amit akar. Persze hogy kihasznalja. Muszaj megtanulni a nyelvet, kulönben a szulo-gyermek kapcsolat is megsinyli. A B1 szinte semmire sem eleg, de jo hogy megvan az ambicio tovabb menni. Hajra posztolo, muszaj, nem is a beilleszkedes hanem a csalad egysege miatt.

A hospice termeszetesen regota olajozottan muködik Magyarorszagon is.

Csodabogár 2018.07.02. 17:27:22

@Dikusz: Ilyen, hogy nincs semmi tehetsége a nyelvhez, szerintem nincs. Van viszont érdektelenség, lustaság stb.

Csodabogár 2018.07.02. 17:32:42

@Din Serpahis: Megy az is ha nagy a kényszer. Én anno teljesen nulláról estem be Svédországba, 30 évesen. Ha nem akartam éhen halni, muszáj volt megtanulni. Nyelviskolába nem jártam, mert reggel 6-tól este 7.-ig minimum dolgoztam. Cselédlány voltam egy családnál, akik tudtak németül. Néha már magam is gondolkozom azon, hogy hogy is tanultam meg. De nagyon akartam, állandóan füleltem, mindent elolvastam, egy év mulva irodai munkám volt, nem takarítás. Aztán már rendesen fejlődtem. Nem mellesleg még szótáram se volt!

Csodabogár 2018.07.02. 17:38:07

@sörm:
OFF
Tegnap óta a svédeken röhögök, az új törvény miatt. Remélem ezután már a tudományos akadémia is rendben lesz.:-)))

Dikusz 2018.07.02. 17:44:49

Még mindig nem működik a "válasz erre"gomb. Dél körül (nem tudom meddig), de hozzászólni sem lehetett. Milyen variáció fordulhat még elő vajon?...

@Csodabogár: Az azért valószínű, ha az lett volna a szándéka, hogy hosszú távon kint marad, csak megtanult volna valamennyire.
De gondolom, hogy csak két évig dolgozott kint, tényleg nem fektetett bele többet, mint amennyit.

Viszont tényleg nem volt nyelvérzéke. Mint minden területén az életnek itt is van olyan, hogy valakinek sokkal nehezebben megy, mint másnak. Ez nagyon el tudja venni a kedvét az embernek, pláne, ha úgy érzi, még ki is gúnyolhatják.

sörm 2018.07.02. 18:09:21

@Csodabogár: Milyen új törvény, mit csináltak? Én az Alpokban túrázom úgyhogy híreket nem olvasok most. Csak egy kis szociális életet élek online. Ami az Akadémián ment azon tényleg csak röhögni lehet...

Morgo1229 2018.07.02. 18:13:53

Jezusom mekkora egy bimbo a poszter.

Billy Hill 2018.07.02. 18:23:31

"Török gyerek megvágta, magyar gyerek gyógyítja"! ;-) Amúgy vajon mennyi a teljes finanszírozási igénye egy ágynak a magyar idősotthonban havi szinten?

Dikusz 2018.07.02. 18:25:05

@sörm: egyenlőre mukodik a "válasz" gomb. :)))

"A hospice termeszetesen regota olajozottan muködik Magyarorszagon is."

Ez azokon múlik, akik ott dolgoznak. Mélyen meghajlok azok előtt (is), akik ott segítik a végstádiumban lévő betegeket.

Sok segítséget azért nem kapnak. Tavaly novemberben majdnem bezárták az egyetlen Magyarországon alapítványként működtetett hospice-házát, a támogatás elmaradása miatt.
A nagy közfelháborodásra való tekintettel adták meg. Ráadásul összefogtak az emberek, és több millió forintot adtak össze.

Csodabogár 2018.07.02. 18:28:24

@sörm: www.svt.se/nyheter/inrikes/den-nya-samtyckeslagen-det-har-sager-den

Nem akartam hinni a német újságnak. Azt hittem csak egy hétvégi vicc, de megkerestem svédül és igaz.

Válasz gomb működik, normál asztali gépről

Dikusz 2018.07.02. 18:31:43

@sörm: De jó neked, merrefelé? (nem irigység).:)))

Csodaszép lehet, és jó lenne, ha írnál róla. Nem irigylek senkitől semmit. Az irigység nem is jó szó rá, inkább sajnálom, hogy én nem tudom a hegyeket járni, egyszerűen nem bírom a "hegymenetet", Nem a túlsúly/kor miatt, a csuda tudja miért nem. A pejslim sem lehet az oka, sosem dohányoztam.

sörm 2018.07.02. 19:03:51

@Csodabogár: Péntek esti párbeszéd egy stockholmi bárban: "Hej baby, vill du ha sex?" "Ja!" "Akkor most ezt mondd be a telefonba is, rögzítenem kell!" :)

Mint mindenben a svédek itt is az extrémbe mentek át - majd szépen lassan visszaleng az inga a helyére. Megint egy szép PC törvény, aztán szegény bíróság meg bogozza ki valahogy hogy a részeg svéd fiatal beleegyezett-e az aktusba vagy srm. Nagyon életszerű...

P.Elliot 2018.07.02. 19:12:11

Az en hozzaszolasom miert nem jelent meg delelott?
Ujra nem irom, az biztos....
Valami akadozik itt... vagy nem tetszett amit beirtam.

kommentes nikk 2018.07.02. 19:13:18

Hát ne haragudjatok, de ez nagyon proliposzt lett. Tanulatlan csórikámék kimentek németbe aljamunkát végezni, és bár előtte fogalmuk sem volt a politikáról, de most már rájöttek, hogy amiatt mentek el. Hagyjuk már... Az ilyenek menjenek is, itt nem hiányoznak semennyire sem.

Buchhalter 2018.07.02. 19:32:58

@kommentes nikk: kicsit alpári setét stlúsod van! Tanulatlan? a hölgy diplomás a férje meg burkoló szakmunkás te olvasási barbár aki el se olvasta igazán a posztot csak jó Fideszes birkaként ide böfög valamit!Gratulálok ! Tanulj meg olvasni!!

Dikusz 2018.07.02. 19:46:43

@P.Elliot: Délben nem lehetett hozzászólni sem, és egész hétvégén a "válasz erre" gomb sem működött, délután még az is akadozott.

Olliék 2018.07.02. 20:17:45

Szegény apuka. Közel 4 éve úgy dolgozik, hogy nem tud kommunikálni.
Szerintem itt az ideje neked támogatni a férjed, szerezni egy teljes állást (bármit) hogy apuka is tudjon egy kicsit részunkaidőben dolgozni, mellette iskolába járni.

2018.07.02. 21:05:31

@Buchhalter: szerintem ezek mogott a hozzaszolasok mogott inkabb az van, hogy ok valamiert nem tudjak/nem merik meglepni a kulfoldre koltozest, es onigazolaskent bevetnek mindent, pl azok fikazasat, akiknek ez zotyogosen, de ment. Ilyenkor mindig az a kutatas jut eszembe hogy a prideos felfonulason legjobban orjongok a legnagyobb homokosok (a kutatas azt merte, hogy a muszerek szerint izgalomba jonnek e homoerotikus kepek lattan) - amivel amugy baj nincs, csak epp rohelyes az orjonges.

Bolshevik 2018.07.02. 21:33:49

ÉRdekes az egész poszt sokkal jobb mint amilyenre a kiemelt egy mondatból számítottam. Kattintásvadász indexblogszerkesztő.

Fritz Gerlich 2018.07.02. 21:33:59

Itt lehet kommentelni? Megjelennek a hozzászólások?

Bolshevik 2018.07.02. 21:33:59

@LepesMez: Most hamar levezetted, hogy ha valaki valamivel nem ért egyet, akkor biztos titokban mégis. Azért ennyire nem egyszerű a világ szerintem :D

Periodista. 2018.07.02. 21:55:50

Nagyon érdekes volt a poszt. Bizony hasonló tapasztalataim vannak nekem is. ... Mellesleg egyetlen blogon sem lehet jelenleg hozzászólni a posztokhoz, legalábbis azok közül, amelyek most kint vannak az Indexen! CSAK ITT! Hogyan lehet ez???

Határátkelő 2018.07.02. 22:00:46

@Főszerkesztő.: Vagy Soros, vagy én vettem a fáradtságot és jeleztem, hogy nem lehet kommentelni és megkértem, hogy nézzék meg. :)

Periodista. 2018.07.02. 22:10:43

@Határátkelő: Mi is jeleztük, de nálunk továbbra sem lehet. Se sehol másutt. Illetve egy perce néztem: a Smoking Barrelsen is lehet. Másutt sehol.

Határátkelő 2018.07.02. 22:11:56

@Főszerkesztő.: Akkor nem tudom. Viccet félretéve, én írtam nekik egy levelet, pár órával később megjavult. De nem hiszem, hogy egyesével kellene megreszelni a blogokat.

Editor_ 2018.07.02. 22:17:36

Nálunk sem lehet kommentelni a scriptory.blog.hu oldalon. Délelőtt 11 óta! És jeleztem nekik már délben. Mégsem változott a helyzet. Arra gyanakodom, hogy valamiféle válogatás zajlik a blogok közt és ezentúl lesznek olyanok, ahol a blog.hu nem teszi majd lehetővé. De nem értem mi miért kerülhettünk abba a körbe ahol le lesz ez tiltva. Soha nem voltak durva kommentek, viták, botrányok. Alig egy hónapja működünk és csak filmekkel foglalkozunk. Kinek árthattunk?

Határátkelő 2018.07.02. 22:19:03

@Scriptor.: Azért ez elég izmos összeesküvés-elmélet pár óra alatt. Vajon a blog.hu-nak miért lenne érdeke, hogy ne lehessen kommentelni?

Dikusz 2018.07.02. 22:45:19

@Scriptor.: Hadd mondjam el, én mit tapasztaltam egyszerű hozzászólóként.
Semmiféle összeesküvés elméletet nem kell ehhez gyártani. Egyszerűen arról van szó, hogy első körben péntek óta nem működött a blogoknál a "válasz erre" gomb, egész hétvégén. Nem csak egyes blogokon, egyiknél sem. Csak egyes okostelefonokról működött.

Tényleg ma de. 11 körül nem lehetett kommentelni, és a "válasz"gomb sem működött még mindig. Du.4-kor kapcsoltam be újra a gépet, akkor már hozzá lehetett szólni/válaszolni, és nem csak itt, bár néhol még volt, hogy nem mindig sikerült a hozzászólás.

Gondolom, ha gond lenne a blogoddal, azért azt jeleznék nektek, nem csak úgy letiltanák a hozzászólást.

2018.07.02. 23:06:44

Én csak arra vagyok kíváncsi, hogy a posztoló megbarátkozott-e már a tömegközlekedéssel?
Aput meg sürgősen zavarja el egy nyelvsuliba, mert rohadt szar érzés egy olyan közegben mozogni, amelyet az ember nem ért, csak sejt. Pláne éveken kersztül. Itt lenne az idő, hogy Anyu is támogassa Aput, már eleget lógtak rajta, és igaz ugyan, hogy család meg minden .... de azért valahol csak felsejlik egy határ.

gabors 2018.07.02. 23:08:33

@P.Elliot: nem reggel (itteni) sima kommentek nem mentek el a valasz ugy tunt mukodik de kuldes utan a honlapra ugrott es NEM kuldte el a kommentet tobbszor is teszteltem ..

most viszont mar ugy tunk mukodik engem is bosszantott .. bar olyan hosszukat mint Te nem szoktam irni de azert volt par mondat ami eltunt utanna meg teszteltem

sörm 2018.07.02. 23:11:17

Jepp, válaszoltam Csodabogárnak, gond nélkül megjelent. Dikusznak egy perccel később már eltűnt az éterben...

gabors 2018.07.02. 23:14:35

@Főszerkesztő.: penteken a fasza fejlesztok beizzitottak valami ujat PENTEKEN ESTE Mo zarora utan ...kb tudjuk hogy mit .. egesz hetvegen nem mukodott egy csomo funkcio modernebb bongeszokon es OS-eken (ha erted akor mixed content http/https de beujitttak a strict checkinget azert ami jobb browserek el is fogadnak igy egy jo par .js file nem tolotodik ... ) es elmentek hetvegere .. meg szerencse hogy nem valamelyk az a hosszuhetvege volt ...

zoldzeller 2018.07.02. 23:21:09

@sörm: en is a verkedesen, csunyan beszelesen huztam fel a szemoldokom, foleg mert kontrasztos, hogy par sorral odebb a torok gyerekeket durvanak tartja a posztolo.

sörm 2018.07.02. 23:59:36

@zoldzeller: Kiskamaszkorban nagy trauma lehet a költözés. De ez nem úgy megy hogy ha probléma van nem segítséget kér (tanár bácsi gúnyol a Günther), hanem maga megoldja a problémát (értsd ez alatt hogy Pistike megveri Günthert). Mégis ki az ördög oldalára álljon a tanár? Aztán lehet h nem ez történt csak mi értettük félre. De ebben az a baj hogy a szülőnek nem az a reakciója hogy ezerrel többet foglalkozom a gyerekkel, megpróbálom megérteni hogy miért agresszív, ha kell pszichológushoz viszem. Ezt tegye meg a tanár. Vannak kultúrák ahol megtanulni verekedni a szocializáció része. Német- és Magyarországon ez deviáns viselkedés ami azt jelzi hogy a gyermek szocializációja valahol félresiklott, segíteni kell őt minél előbb.

sörm 2018.07.03. 00:10:50

@Dikusz: Dolomitokban vagyunk. Holnapra egy 2700as csúcs van tervben, bár vihart mondanak kora délutánra úgyhogy lehet hogy holnaputánra halasztjuk.

gabors 2018.07.03. 01:23:49

amugy a posztrol csak annyit hog orulok hogy nincs annyi "problema" ebben mint a masikban volt

az nekem is feltunt hogy migransokrol beszel .. mintha sajat magat valami mas csoportban latna ... persze ez sajnos tipikus ... nem latja (vagy nem akarja latni) hogy az oshonosoknak o kb ugyanugy migrans mint a sziriai druz, vagy pakisztani pashtun ..

Din Serpahis 2018.07.03. 02:19:52

@gabors: na most ebbol ki lehet am kerulni, ha normalisan beszeled a nyelvet, meg normalisan viselkedsz, csak a posztolo familiaja ettolneleg tavol van sajnos.

gabors 2018.07.03. 02:31:47

@Din Serpahis: "@gabors: na most ebbol ki lehet am kerulni, ha normalisan beszeled a nyelvet"

ez egyaltalan nem biztos ... nagyon fugg az orszagtol (Nemetorszagot plane nem tudom) orszagon belul is regio sot varostol is .. Csak az USA-t ismerem elegge annyire hogy velemenyt mondjak ... igen erdemes azert beszelni a nyelvet lagalabb kommuikacios szinten. De nagyon nem mindegy pl az usa melyik reszen es mekkora varosban faluban elsz ES MIT IS csinalsz . Csak ugy megemlitem hogy a sikh mar 3 generacios orvosomnak TOBB eloitelettel kell szembenznie mint nekem (foleg mert viseli a szakallat es turbanjat !!!) en meg egy atlagos kopaszodo feher vagyok .. es new yorkban es kornyeken egy kis akcentus meg itt szuletettek kozott is gyakori .... (pl harmadik generacios kinaiak gyakran torve es baromi eros akcentussal beszelnek)

Amit akartam mondani hogy valamiert a posztolo kivulrol nem latta magat migransnak pedig :"tokeletesen" az a kategoriua ahogy irod 3.5-4 ev utan sem megy apunak a nemet anyu meg B1 az kb semmi nyelvvizsgaval ... de azert a leirasobul az jon ki hogy azert alattuk vannak a migransok de azert azok is emberek ... basszus felsofoku diploma (rendortiiszt)

Olliék 2018.07.03. 06:53:35

@gabors: Amikor mi kijöttünk, szinte mindenhol azt hallottuk, hogy a kelet-németek sokkal jobban utálják az idegeneket. Ebbe a kategóriába mindenki beletartozik, aki nem itt született. Lassan egy év után azt mondom,hogy mindenkit utálnak, aki nem járul hozzá a közösnek, és az okát még kézzel-lábbal sem tudja elmondani.
A B1-es szintet pláne nem értem 3 év után. Mondjuk ha otthon magyarul kommunikálnak, magyarok a barátok, még 5 év múlva is ez lesz.
Én novemberben megyek a B-re úgy hogy augusztusban lesz egy éve,hogy jöttem. A2-re iratkoztam be.
Mi nem beszélünk magyarul, csak a közös étkezéseknél. Ezzel rengeteget tudunk segíteni a gyerekeknek.

Olliék 2018.07.03. 06:59:08

@sörm: Kiskamasz korban trauma bizony.
De ha következetes vagy, és a gyereked partnerként kezeled akkor nem. Én a 15-13 évest szakítottam ki a "megnyílt a világ" közegből.
De! A tervezéstől a csomagolásig mindenben részt vettek, és dönthettek,beleszólhattak.
Menjünk,majd lesz valami alapon nem lehet gyerekkel országot váltani.

Editor_ 2018.07.03. 07:35:45

@Határátkelő: @Dikusz: köszi az infót. Azonban jelenleg sem működik nálunk a hozzászólás. Egyszerűen nem lehet kommentelni továbbra sem. Teljesen érthetetlen, hogy más blogokon ez működik, egyes blogokon meg azóta sem. Emiatt alakult ki bennem ez az összeesküvés elmélet. ...

De tekintve, hogy lassan 24 órája TÉNYLEG nem teszik lehetővé BIZONYOS blogoknál a kommentelést, nem is biztos, hogy annyira valóságtól elrugaszkodott ez az én kis összeesküvés elméletem!

Azazael 2018.07.03. 07:35:55

"mi, magyarok valahogy nem szoktunk panaszkodni, hanem megoldjuk a dolgokat" Aha...

Nyilván a leírtakat lehet csak alapul venni, azok alapján viszont valami nagy gebasz van kialakulóban a családban. Változtatni kéne, amíg még egyben lehet tartani. Már ha akarjátok persze.

Dikusz 2018.07.03. 07:49:42

@zoldzeller: @sörm: @Olliék: az első poszt alapján sem változott a véleményem, akkor is azt gondoltam, és most is: túl nagy az elvárása a posztolónak a tanár felé: még mindig azt gondolja, hogy csakis a pedagógosz csinálja rosszul, meg mindenki más...

Olliék 2018.07.03. 08:01:08

@Dikusz: Én másként közelíteném. Ha a szülőknél nincs minden rendben, a gyereknél sem.lesz. Van egy erős apa,aki ezt az egészet összetartja, és van egy anya, aki elvan. Melyiket válassza iránymutatásnak? Hát a könnyebbet. Ezért írtam,hogy menjen most anyuka 8-10órába gályázni, és had legyen apuka részmunkaidős-nyelvtanuló. De amúgy igazad van. A suliban tanítani kell,otthon pedig nevelni és segíteni a tanulásban.

Határátkelő 2018.07.03. 09:34:35

@Scriptor.: @Főszerkesztő.: Annyi infót sikerült megtudnom, hogy valami átállás/fejlesztés történt, ezért lett a gebasz, de folyamatosan dolgoznak a hibák kijavításán. Nem tudom, ez megnyugtat-e, de technikai malőrről van szó.

retkeslaci 2018.07.03. 09:36:43

Én sose lettem sáros Magyarországon kivéve, ha direkt sárban játszottam gyerekként. Nyugaton is akkor lettem csupa sár, amikor túráztam. Sőt Milka tehén szarába is beleléptem nem egyszer Ausztriában, de ezt nem róttam fel az országnak.
A B1 az nem egy magas szint nyelvtudásban. Németül mondjuk B2 szintre simán el lehet jutni középiskola végéig. Persze egy magyar gimist esetleg ÖSD vagy Goethe nyelvvizsgára készítenek fel, aztán hogy az mit ér a való életben az más kérdés. Lehet, hogy egy B1-es papírral élő, de a németet német nyelvterületen tanult ember jobban boldogul.

"A török gyerekek szerintem durvák." - rásszizmus!
Nem véletlen, hogy a magyar gyermekvesek, mondókák, dalok közt a török gyerek megvágta, magyar gyerek gyógyítja egy elterjedt formula. Meg jönnek a törökök, kerék alá tesznek, sós kútba tesznek stb. Én vagyok a török, mindent összetörök...
Ezeknek azért van valami alapja.
Tessék megkérdezni a kurdokat, örményeket, görögöket, meg a balkáni népeket. Tökmindegy hány generáció óta él nyugaton egy török család, az ottomán nosztalgia akkor is él bennük akár a harmadik generációban is és egy az egyben leszavaznak Erdoganra. Mint azt az idei politikai események is mutatták.

Merkel kimondta, hogy Németország része az iszlám. Az ottomán iszlámizmus meg meg a muszlim vilagon belül is egy elég durván nacionalista, imerialista vonalat képvisel. Az arabok is ezért nem csípik őket.

retkeslaci 2018.07.03. 09:37:16

"a tanárok marhára, de magasról letojják, hogy kiderítsék azt, hogy mi is történt valójában. A sok lúd disznót győz elvén annak hisznek, akinek az oldalán többen állnak."

Ez a nyugati mainstream gondolkodás. Az igazság a fejlett nyugaton egy népszerűségi verseny. Aki több platformon, több csatornán tudja nyomni a saját véleményét, az aztán igazzá válik. Lásd a fősodratú média véleményformáló szerepe: amit napi 24 órában nyomnak, azt az emberek igazságként fogadják.

"A tanár odaadta a feladatot a gyereknek, hogy mit oldjon meg, aztán ült a székén és telefonozott. Amikor szóltam, hogy elnézést, de ez nem korrekt, nem sok változás történt. Hát ilyen helyre sem iratkozunk be többet."

Internet korában ilyen magantanáros rendszerbe beleölni egy fillért is őrültség. Ezer más lehetőség van. Feladatlapot kitöltetni meg javítókulcs alapján kijavítani egy félkegyelmű is tud. Ez egyértelműen lehúzás, amivel a bevándorlókat kopasztják, de persze így nem fog megtanulni a gyerek németül.
Majd máshogy megtanul.

"Afganisztánból, Iránból. Teljesen normálisak." - azért Irán nagyvárosai teljesen civilizáltak, Afganisztán meg egy kőkorszakban ragadt ország. Egy iráni is lenézi az afgánt. A kettőnek sok köze nincs egymáshoz.

"a kicsinek most nagyon jó tanára van. Teljesen megértő volt, amikor elmeséltem neki, hogy mi, magyarok valahogy nem szoktunk panaszkodni" - a magyarok nem szoktak panaszkodni? Ó, ez nekem új! Eleve a magyar blogszféra nagyobb része a puffogásról, elégedetlenkedésről, 'Ugocsa non coronat' jellegű hőzöngésről szól.

Terézágyú 2018.07.03. 11:01:08

"Elmentünk a fogdokihoz, azt mondta, hogy mind a két gyereknek kell fogszabályzó. "

Létezik egyáltalán olyan, hogy egy fogorvos azt mondja egy gyerek (vagy akár egy felnőtt) fogaira, hogy rendben vannak?

Fogszabályzó? Tényleg ennyire rosszak a mai gyerekek genetikailag, hogy ennyire nem nőnek rendesen a fogaik???

fhdgy 2018.07.03. 11:13:50

Az igazat megvallva,nem nagyon értem, hogy miért nézik le egypáran azt a valakit, akinek a nyelvtudása 3-4 év után is nagyon csekély.

Én pl. el tudom képzelni, hogy egy burkoló szakmunkás olyan "brigád"-ban dolgozik, ahol senki sem német, max a főnök.

Ha a főnök férfi ( burkolás területén elég valószínű ), akkor még az is lehet, hogy tőle sem tud tanulni németül. A burkolat, amit szerel, épít, meg nem "tart" menet közben németórákat.

Én pl. programozóként ( no jó, Systementwicklerként ) dolgoztam Németországban. Voltak olyan férfi kollégáim, akiktől a ja, meg a nein-on kívül nem sokat tudtam volna németül tanulni, mert a válaszaik nagyjából kimerültek abban, hogy ja vagy nein. Pedig született németek vagy bocs, bajorok voltak.

A kolleginákkal más volt a helyzet. Ha tőlük kérdeztem valamit, akkor ha elég lett volna egy ja vagy nein is, minimum ötperces volt a válasz. Szóval, a kollegináktól jobban lehetett nyelvet tanulni, mint a kollégáktól.

Így könnyen előfordulhat, hogy bizonyos munka estén nincs igazán szükség nyelvtudásra, max mondjuk 100-150 szóra és kész.

Ha nincs meg a közeg, a késztetés, akkor már könnyen bele is lehet törődni, hogy "nincs nyelvérzékem".

2018.07.03. 11:34:45

@fhdgy: Én, mondjuk, nem lenézem, hanem simán csak nem értem. Azzal én is tisztában vagyok, hogy vannak olyan munkakörök, ahol a nyelvtudás másodlagos vagy éppen sokadlagos. De az egyén szintjén nem értem, hogyan képes valaki életvitelszerűen (nem pár hónapos vagy éves megbizatással, expatként) egy olyan országban élni, amelyet egyáltalán nem ért. Mert 100-150 szavas szókincs még arra sem elég, hogy ne adják el (pláne svábul ;)).
Bár most, őszintén szólva, azért Anyut kissé lenézem, mert 3,5 év alatt B1-esre szintre jutni egy nyelvből, az tényleg teljesítmény. Igaz, mínuszos ... :PPP

fhdgy 2018.07.03. 12:07:57

@Pink Petsch: Nem érted, talán nem is értheted, mert Te olyan közegben mozogsz, dolgozol, ahol nem tudsz megélni 100-150 szóból. Vagyis a közeg, a körülmények sok mindent meghatároznak, erősen befolyásolnak.

Én majdnem hét évet éltem, dolgoztam Németországban és nincs még B1-esem se, nemhogy magasabb. Elég volt beszélnem, soha nem kérdezték, hogy milyen szintű nyelvvizsgám van. -:)

B1-es nélkül is tudtam osztrák, német, svájci német ügyfeleknek telefonos segítséget adni. Ezen a területen nyilván nem tudtam volna 100-050 szavas tudással boldogulni.

Az, hogy valaki huzamosabb ideig él egy helyen, még nem biztos, hogy megtanulja az ottani nyelvet. Münchenben, több mint öt év alatt se tanultam meg bajorul, másfél év alatt Alsó Szászországban szászul se. -:) Jó, perszer erre jogosan mondhatod, pl. Bajorországban nem olyan nagy gáz csak németet beszélni. -:)

Én pl. Münchenben nem csak a munkám miatt voltam kénytelen németet tanulni, használni, hanem azért is, mert évekig egy magyar sem volt körülöttem. Az elején német/bajor kollégákat szakmai dolgokban még angolul kérdeztem, de német tudás nélkül nem voltam kint a vízből, mert következetesen németül válaszoltak. Akkor ezért mérges is voltam valamennyire, ma már azt mondom, hogy hál' istennek.

lüke 2018.07.03. 12:23:19

Nem a rálátás változik,hanem a világ szemlélete.
A provincializmus után vannak más- nagyon sok! - alternatívák, olyan országokban, ahol a tömegtájékoztatás nem a populista ismétlődő, szájbarágós propaganda,megnyílnak a lehetőségek

lüke 2018.07.03. 12:23:26

@Pink Petsch:
hogy hogyan?

vannak fokozatok : a mikroközösségekben a nyelv nem számít,
nem baj ,ha nem ért semmit, nincs igény erre
a németországi viszonyokban nem nehéz rá példát találni
(Ein Akademiker soll ohne Fehler sprechen- mondtam én, s mindig kijavítottak.....)

Fala Bella 2018.07.03. 12:23:38

Szeintem jó írás, mind a nehézségeket mind a pozitívumokat jól összefoglalja.
Mi 5 éve jöttünk ki (három gyerekkel), a férjem járt egy évig tanfolyamra, és rendszeresen tanul még mindig mellé, de nem beszél még jól. Lassabban megy, mint gondoltuk. Mondjuk, hogy kinek mi "a jól beszél" az elég relatív... én ugyan folyékonyan beszélek, de érzem a határokat és valószínüleg sosem leszek már perfekt.
Nekem is megváltozott a politikához való hozzáállásom. Otthon amúgy nagyon intoleráns voltam és a többség otthon az is.
És Magyarországon azt a hozzáállást is éreztem: ha te vállaltál három gyereket, akkor old is meg magad:(
Itt mindenki hozza-viszi a másik gyerekét is, különórára, meccsre, tök lazák.
Soha nem éreztették a németek velünk, hogy minek jöttünk- és sokan segítettek minket.
És Szigethalmon bizony bele lehet a sárban ragadni egy esőzés után, akkoriban ez nem tünt nekem fel, de könnyű a jó utakhoz és a járdákhoz hozzászokni, és sajnos sokkoló a különbség:(

Rotoxis 2018.07.03. 12:23:48

@Dikusz: Felesleges vetiteni. A magyar alapitvanyi hospice hazat senki nem akarta bezarni, mindössza annyirol volt szo, hogy az összesen öt aggyal müködö, anyagilag fenntarthatatlan, szakmailag indolkolatlan magamutogatasra nem akartak allami tamogatast adni. Sajnos a jozan esz helyett a politikai korrektseg gyözött es megkaptak az allami tamogatast.

Bafana 2018.07.03. 12:23:53

Elhiszem, hogy kint kolbászból van a kerítés, meg minden, de van, ami már lassan már kezd sznobizmusba fordulni.
A "tanárok hozzá állása" lehet, hogy nem tetszik, de a hozzáállásuk milyen?

Olliék 2018.07.03. 12:41:05

@fhdgy: De nektek legalább egy közös nyelvetek volt, az angol. De itt apuka konkrétan a tegnapi meccsről nem tud két mondatot mondani.
Az meg kifejezetten megöli az embert egy idő után,ha csak az asszonnyal tud felnőttként beszélgetni.
Elég szar lehet felnőtt fejjel kefélni,hogy bármi intézni való van, segítség kell.
Nem tud munkahelyet váltani sem.
Nem véletlenül tudunk beszélni.

Olliék 2018.07.03. 12:42:19

@Olliék: Kefélni. Basszus!!! Megélni.... Tököm ebbe a javítóba

London2009 2018.07.03. 13:01:51

@Pink Petsch: aki nem beszeli a befogado orszag nyelvet, az az igazi pejorativ ertelemben vett bevandorlo es az is marad. Eselye nincs igy beilleszkedni, baratkozni, elorebb jutni stb. Teljesen ertelmetlen szerintem is es baromi rossz lehet. Sosem ertettem en sem.

Rotoxis 2018.07.03. 13:02:15

@Buchhalter: Nem akarom vedeni kommentes nicket, de ha realis akarok lenni, akkor azert el kell ismerni, hogy egy burkolo szakmunkas es egy reszallasu segedapolo eletmodja, föleg ha ket gyereket nevelnek, Nemetorszagban azert szüksegszerüen eleg proli. A "különlegesen specialis területen" szerzett, közigazgatasban hasznositott diploma pedig leginkabb rendöriskola lehet.

Rotoxis 2018.07.03. 13:02:21

@Terézágyú: Nem, itt arrol van szo, hogy minden gyereknel arra törekszenek, hogy a fogsor tökeletes legyen. Egyszerüen ez a szokas. Miutan a fogorvos qqqqq draga, mar ezzel is szoktatjak a kölyköket, hogy nagyon nagyon vigyazzanak a szajukban levö dolgokra.

Rotoxis 2018.07.03. 13:02:26

@Bafana: Ne macerald, azt nem tanitottak a specialis föiskolan!

fhdgy 2018.07.03. 13:09:41

@Olliék: Volt közös nyelv, volt, de ahogy írtam, nem voltam vele kint a vízből, mert mindig németül válaszoltak.

Aztán, évek múlva, megtörtént a fordítottja is. Mikor Alsó Szászországba kerültem, az új főnököm, miután bemutattak neki, angolul, velem is angolul akart beszélni.

Nagy volt a megkönnyebbülése, amikor kértem, hogy beszéljünk inkább németül.

Dolgoztam kicsit Indiában is, ott nem sok választásom volt, angolul kellett beszélni. Nagy megkönnyebbülés volt, amikor németül lehetett beszélni. Volt pl., hogy egy kicsi kis boltocskában a fickó beszélt németül.

Majd három hónap alatt 3 hindi szót "tudtam" megtanulni.

1. Umszun, ez egy szép virágos fa
2. Kuta, magyarul kutya
3. Gat, magyarul gát, folyópart

Ezen utóbbi kettő érdekes, nem?

Herr Géza 2018.07.03. 13:17:34

@Olliék: Na te kis perverz: ha a javítód a “kefélni” szóra javítja a “megélni”-t, akkor túl gyakran használtad az előbbit.... :))))

Dikusz 2018.07.03. 13:28:05

@Olliék: ne fogd rá a nyuszira, meg a javító programra!:)))
Miféle (kiféle, miféle, k*fél-e) javító program az, amelyik a megélniből kefélnit csinál? :)))

Herr Géza 2018.07.03. 13:29:51

@Pink Petsch: @fhdgy: Az a vicc ebben, hogy ha megszólalsz németül, akkor a kutya nem kérdezi tőled, hogy A/B/C akármilyen nyelvvizsgád van-e. Mert el tudják dönteni, hogy alkalmas vagy-e az adott posztra. Fordítva: prezentálhatsz B2-t papíron, de ha elvérzel a meghallgatáson, úgyis kivágnak a francba. Vagy legkésőbb a próbaidő alatt. Fölösleges pénzkidobás mindennemű nyelvvizsga.
Max. saját megnyugtatásra/szintfelmérésre jó, meg azon ritka esetekre, amikor állami állásoknál aztán tényleg le kell papírozni mindent...

Herr Géza 2018.07.03. 13:34:05

@Dikusz: Eccerű algoritmus: beadsz egy szót, ami egy-két karakterrel tér el attól, amit egyébként gyakran használsz, akkor automatikusan arra javít.... :D

Dikusz 2018.07.03. 13:43:25

@Herr Géza: de akkor miért nem a "beszélni-re" javított? :)
Én mondom, hogy pejnahajder, kupcihér javítóprogram az, amit @Olliék: használ.:)))

Egyébként mijaza javítóprogram? Ha olyan szót írok be amit nem helyesen írtam, akkor a helyesírásellenőrző(mint ezt a szót is) aláhullámozza pirossal.

Dikusz 2018.07.03. 13:52:52

@Rotoxis: Megköszönöm a tájékoztatást. Nem szoktam vetíteni, szándékosan pláne nem. Ebben az esetben az információ volt téves, de honnan kellett volna ezt tudnom, hogy az alapítvány "magamutogat".
Már akkor átértékelem magamban a véleményemet, ha valahol olvasni lehetett volna arról, hogy miért nem akartak állami támogatást adni ennek az alapítványnak.

Herr Géza 2018.07.03. 13:59:36

@Dikusz: Nem helyesírásellenőrzőről van szó, hanem a mobil kütyükre telepített “prediktív szövegbevitelről”. Ami két-három betű beütése után felajánlja neked a szóba jöhető szavakat. Ha viszont alapból egy külföldi szoftverű/nyelvbeállítású mobilkütyüvel dolgozol, akkor pl. a magyar nyelvű szövegnél az eltárolt “statisztikából” dolgozik ugyanez. Érthetően: ha előtte 23-szor beadtad azt, hogy “hüje”, akkor bizony a hülyét is átírja hüjére, ha az autocorrectet nem kapcsoltad ki/ill. bekapcsoltad.

Dikusz 2018.07.03. 14:11:41

@Herr Géza: Sejtettem, hogy ez lehet az ok. Emlékszem annak idején Hagymánál volt az, hogy a "lesz"-t mindig "less"-nek írta. Kijavítani meg juszt se javította ki.:)

VT Man 2018.07.03. 14:21:44

Lemaradt a lényeg a végérõl: mi lett a politika miatt Magyarországból?
Egy város? Egy hajó? Egy bolygó?

fhdgy 2018.07.03. 14:24:46

@Herr Géza: Én 2001-ben a "Grüne Karte" program keretében mentem ki Németországba.

Volt németül egy beszélgetés és slussz!

Még azt sem kellett bizonyítanom, hogy van diplomám, márpedig az feltétel volt ehhez a programhoz.

Azt mondtam, hogy van és slussz! Tényleg van! -:)

Olliék 2018.07.03. 15:16:52

@Herr Géza: De dög vagy! :D
Leírom a megélni szót, és a szóköz után átírja.

Olliék 2018.07.03. 15:18:31

@fhdgy: A kulcsszó. Meg tudtál szólalni. Ha Busman földre mentél volna nem értenek,és te sem értesz semmit.

Olliék 2018.07.03. 15:20:43

@Herr Géza: Basszus! Akkor ez a szar miket javít ha németül írok??????

Olliék 2018.07.03. 15:24:10

@Dikusz: Nem tudom. A kutyát szoktam ÁT kefélni, de ezt nem írogatom senkinek. Az írogatok szót is átjavítja írogato-m-ra.

Herr Géza 2018.07.03. 15:27:47

@Olliék: Nem zörög a haraszt... :))))

Herr Géza 2018.07.03. 15:30:28

@Olliék: Valami alapja csak van, hogy pont arra javítja..... De nem akarok perverzkedni ám :D

nyuszigonosz 2018.07.03. 15:35:32

@ Olliék: Nem a helyesírást. :-) Kitudja milyen szavakra változtatja azt, amit írni szeretnél/ írni akartál :-)
- abban az esetben, ha te nem érted, mivel kérded mit javít, ha németül írsz. :-)

Herr Géza 2018.07.03. 15:40:41

@Olliék: Komolyra fordítva, milyen kütyüről kommentelsz? Elsőként vedd ki az “Autocorrect” funkciót és/vagy figyelj oda (olvasd vissza elküldés előtt...), hogy a bepötyögött szöveg hogy is néz ki. Már ha nem akarsz ilyen pikáns félreértelmezhetőségbe keveredni... :))))

Terézágyú 2018.07.03. 15:45:49

@Rotoxis:
"Nem, itt arrol van szo, hogy minden gyereknel arra törekszenek, hogy a fogsor tökeletes legyen. Egyszerüen ez a szokas."

Értem, tehát ez semmi más, mint esztétika! A külső mindenek felett.
Nem olyan, mint amikor egy gyereknek plasztikai műtétet ajándékoznak... de majdnem.

bontottcsirke 2018.07.03. 15:45:49

Gyereket neked kell nevelni, az iskola már csak a közösségi pluszt teszi hozzá. Ha a gyereked verekszik az ultragáz, nem pedig az iskola hibája.

Rotoxis 2018.07.03. 15:45:49

@Dikusz: Nem akartalak bantani, ne haragudj. Akkor elegge tele volt vele a sajto. Konkretan arrol volt szo, hogy valaki csinalt egy jo kis alapitvanyt egy Hhospice "haz" müködesere. Ehhez szükseges allando jelleggel legalabb ket specialisan kepzett apolo, egy segedapolo es legalabb egy orvos es egy korhazi osztaly teljes felszerelese. Mindez ÖT betegre. Ez egyszerüen nem finanszirozhato a vilag barmely, igen gazdag videken sem. Sajnos a legtöbb helyen csak azt lehetett olvasni, mit te is irtal, hogy "be akarjak zarni az orszag egyetlen hospice hazat", csak azt nem , hogy ez tulajdonkeppen micsoda.

Rotoxis 2018.07.03. 15:45:49

@Olliék: Nemetül a predektiv sokkal jobb, mint magyarul

Herr Géza 2018.07.03. 15:46:37

@Herr Géza: Ha iOS alatt futsz, akkor Einstellungen/Allgemein/Tastatur/Auto-Korrektur

Herr Géza 2018.07.03. 15:53:46

@Herr Géza: Gondolom az Androidnál is hasonló a logika... :D

Dikusz 2018.07.03. 15:55:47

@Olliék: Mostharagszolrám?:))) Dehát én is csak annyit szerettem volna írni, amit @Herr Géza: írt ebben a hozzászólásában, csak kicsit nagyon körülményeskedtem, és nem írtam a komment végére, hogy "viccvót".

Nézzétek el nekem, hogy ma ilyen össze-vissza írok. Rendeltem (én hülye) 36 kg feketeribizlit. Szörpnek szeretném elkészíteni, állítólag nagyon egészséges. A gond csak akkor van, ha szárastól hozzák, mert akkor még karácsonykor is ribizlit fogok hámozni. Most itt gubbasztok (ezt a szót vajon mire javítaná a program), és várom a telefont, hogy mehetek a gyümölcsért, ahelyett, hogy készíteném elő az Unicumos üvegeket a szörpnek...

zoldzeller 2018.07.03. 16:00:55

@Terézágyú: a rendezett fogsort konnyebb tisztitani, tovabb jok maradnak a fogak.
A masik pedig, miert olyan nagy baj az ha valaki szep, rendezett fogsorra vagyik?? Hiszen azt mindenki latja az elso alkalommal amint kinyitod a szad.

sityak 2018.07.03. 16:57:28

@Terézágyú: Ez pl. tipikus magyarországi komment, onnan, ahol 90%-ban rosszak és csúnyák a fogazatok. Miért baj, ha egyenletes, szép fogsora lesz valakinek? Hihetetlen, hogy erre egy ilyen komment születik.

sityak 2018.07.03. 16:57:50

@kommentes nikk: Tipikus frusztrált magyar kommentet írtál. Részben tőletek menekültünk el egy normálisabb közegbe.

lüke 2018.07.03. 17:36:46

@fhdgy:
Azért az EU előtt a diploma kérdése nem volt ilyen egyszerű,
nosztrifikálni kellett,ha nem is minden szakmában
a nyelvtudás pedig :A, B ilyen meg olyan level erdektelen
megállod- e a helyed a munkában vagy sem

lüke 2018.07.03. 17:36:57

@kommentes nikk:
németbe ,olaszba , franciába ;meg a pics@ba.....

Olliék 2018.07.03. 17:53:00

@Herr Géza: Egyv640-es lumiám van. Édes vagy,hogy azt feltételezed rólam,hogy tudom hol vannak ezek a funkciók elásva benne:)))))
De ezt már úgyse mosom le magamról:)))

Olliék 2018.07.03. 17:56:18

@Dikusz: Dehogy haragszom! Imádlak benneteket!!!!

Golf2 2018.07.03. 18:17:02

Kiestek a svájcban élő focisták...

Dikusz 2018.07.03. 22:43:39

@Rotoxis: Köszönöm a korrekt választ.

Herr Géza 2018.07.03. 23:40:44

@Olliék: Háát, nem véletlenül nem szóltam a Lumiákról. Olyan még sosem volt a kezemben, szóval k.A. De valahol ott is kell lennie egy ilyen beállítási lehetőségnek... Valahol... :D

Olliék 2018.07.04. 06:49:37

@Herr Géza: Köszi. Majd guberálok benne.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása