oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. február 03. 06:30,  „Nem voltam ott apám halálos ágyánál” 49 komment

2018. február 03. 06:30 Határátkelő

„Nem voltam ott apám halálos ágyánál”

A határátkelés egyik legnehezebb része az, hogy az ember lemarad sok fontos eseményről: születésről, családi ünnepekről, vagy éppen a legszomorúbb pillanatokról. Sokan írták már azt, hogy ezt a legnehezebb feldolgozni – ma is egy ilyen történet következik.

repter_ferfi_foto_pixabay_com_free-photos.jpg

„Nem voltam elég gyors. Ez volt az első olyan telefon, amely után 12 év külföldi életet követően kivándorlónak éreztem magam” - kezdi történetét az ír Robert, aki már úton volt hazafelé édesapja halálos ágyához… de nem ért oda. 

„Az utolsó héten minden egyes alkalommal, amikor megszólalt a telefonom, vagy üzenetem érkezett, meg kellett acéloznom magam, mielőtt felvettem vagy megnéztem volna; talán éppen ez a hívás lesz AZ. 

Édesapám már hosszú ideje betegeskedett, de az elmúlt napokban már nem sikerült úgy összeszednie magát a kórházban, mint azt reméltük. Az édesapám haldoklik, a neki jósolt 6-12 hónap már elrepült és csak órákban mérik a neki hátralévő időt, maximum 48, de inkább csak 24 maradt. 

A WH Smith előtt állok, amikor a testvérem telefonál. Felveszem, de mielőtt bármit mondan, már tudom. Tudom, hogy elkéstem. Az elmúlt órák eszeveszett rohanása, az összes feszültség furcsa módon eltűnik: a hazatérés sürgető érzése elszáll. 

Elment. Én pedig nem értem oda. Az értesítésben nem az szerepel majd, hogy „szerető családja körében”. Nem voltam elég gyors. És még ha oda is értem volna a halála előtti pillanatokban, már az is késő lett volna. Aki ő volt, az már rég elment” - írja Robert. 

„Furcsa, de ez az a pillanat, amikor 12 külföldön töltött évet követően először igazán és mélyen kivándorlónak érzem magam. Még a hat, Írországtól több ezer kilométerre és több időzónára Kanadában töltött év alatt sem éreztem magam annyira távolinak, mint ebben a pillanatban a glasgowi repülőtéren” - teszi hozzá. 

Nyilván nem egyszerű, amikor az ember már sokadszor (Robert esetében negyedszer) repül sürgősen haza, de hát mit tehet ilyenkor az ember? Különösen nehéz lehet minden egyes alkalommal úgy elválni, hogy tudod: talán ez volt az utolsó alkalom. 

Egy ilyen borzalmas hírt mindenhol rossz megkapni, de különösen ez egy repülőtéren, ahol az ember nem lehet egyedül a fájdalmával, ahol nincs hová elbújni, ahol muszáj tartanod magad. Robert a sorstársaira gondolt, akik határátkelőként hasonló helyzetet éltek már át. 

„A hívás, miután közölték a rák hírét. A szívroham, vagy mi esetünkben a stroke. A biztatás, hogy az orvosok mindent megtesznek. A Skype-olás a betegágyhoz, a lassú gyógyulás látványa a hétvégi videóbeszélgetések során, az első hazalátogatás, a hosszabb és erősebb ölelések, a bizakodó szavak… 

Édesapámnál nyolc éve jött az első stroke, majd egy második, amit szintén túlélt, de nagy fájdalmai voltak. Két évvel ezelőtt demenciával diagnosztizálták. Akkor már egy ideje furcsán viselkedett, de betudtuk annak, hogy mindig is egy különleges ember volt” - teszi hozzá. 

Édesapja betegsége, a Lewy-testes demencia jellemzője, hogy a szellemi működés akár óráról órára is változhat, előfordul, hogy a beteg képes a kommunikációra, összefüggő mondatokban beszél, máskor viszont csak ül és nem figyel semmire. A betegség korai szakaszában gyakoriak a részletes vizuális hallucinációk. 

„Megváltozik a Skype-beszélgetések menete, mielőtt rákérdeznél az állapotára, kiküldöd a gyerekeket a szobából, hajlamos vagy múlt időben beszélni róla, mert az igazság szerint a tudata már rég nincsen ott, amikor a teste még működik. És ezzel együtt is rohansz haza, hogy még egyszer találkozz vele a vég előtt. 

Ilyen ez nekünk, külföldön élőknek. Ritkán vagyunk ott a legvégső pillanatban, ugyanakkor már sokszor átmegyünk a végső búcsú pillanatán. Jelmezes főpróbák egy olyan darabhoz, amiben soha nem lépnél színpadra. 

Aztán végül szólnak, hogy felszállhatsz a repülőre.”

HÍRMONDÓ 

Rossz hír az Angliába vágyóknak 

Ha valaki az angliai munkavállaláson gondolkodik, jobban teszi, ha siet, mert újabb fordulat történt: Theresa May kormányfő kissé váratlant nyilatkozott, ami ráadásul némileg szembemegy azzal, amiben megállapodott az Európai Unióval. 

Bajban a dánok, lelépnek a határátkelők 

A dán munkaerőpiac nagyon erősen támaszkodik a közép-kelet-európai országokból érkezett munkásokra, így érthető módon rosszul érinti őket, hogy kimutatásaik szerint elkezdtek hazaköltözni a határátkelők. 

Követendő-e a holland minta? 

Hollandia sok szempontból „bezzeg ország”, így a részmunkaidős foglalkoztatás terén is. A nagy kérdés csak az, hogy érdemes-e követni a mintát? 

(Fotó: pixabay.com/Free-Photos)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2813628280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2018.02.03. 06:48:22

Valóban. 2009 januárjában még épp azon morfondíroztam, hogy kedvenc szüleim elfelejtették a születésnapomat, mert nem hívtak. Pár napra rá kiderült, hogy nem. Nem elfelejtettek, csak épp Anyu meghalt. Így nem volt aki számon tartsa és felhívjon...

Dikusz 2018.02.03. 08:15:03

@ChristineK: Azt hiszem a posztban idézet Robertnek más volt a viszonya a családjával, mint neked lehetett. Legalábbis a hozzászólásodból ezt olvastam ki, ha tévedtem elnézést kérek érte.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.03. 08:29:17

@Dikusz: Minket kimelni akart anyosom, azert nem telefonalt, hogy baj van. (Micsoda logika, nem?) Vagy nem azt mondta, ami volt. Nehez volt minden infot rajta keresztul megkapni, szűrt. Vegul az orvos, az Isten aldja meg, mondta ferjemnek, hogy most menjen, bucsuzni, igy ott lehetett a húga ágyánál. Sokat segitett ezzel.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.03. 08:32:05

@ChristineK: hm... mi eppen haragban voltunk. Anyu nem hivott, en pedig nem mentem. Egyikunk sem nyelte le a buszkeseget.

They fuck you up, your mom and dad - they don't mean to, but they do... Ismered ezt a verset? Remek.

Dikusz 2018.02.03. 09:04:34

@kisrumpf: ezért is kértem @ChristineK: -től elnézést az esetleges helytelen következtetésemért.

Szomorú poszt ez így hétvégére, de ez tényleg nagy gond/fájdalom, ha az ember nem tud elbúcsúzni a szerettétől. Nem kell ehhez nagy távolságra lenni, elég pár buszmegállóra lenni a betegtől...
Van amikor az ember már azelőtt elveszti a hozzátartozóját (a posztban szereplő az édesapját), mielőtt elmegy, demenciánál például, ez a betegség teljesen megváltoztatja az embert.

Tényleg nagy segítség volt az, hogy az orvos még időben szólt nektek, és el tudott a férjed köszönni a húgától.

tanato 2018.02.03. 10:00:37

A téma komoly,sok kivándorló ismerősöm rokonom panaszkodott/ik/hogy a család mindennapi életéből bizony kiszakadt.Haláleset,temetés,születés keresztelő, esküvő,lakodalom,szülinap névnap,ballagaási ebéd diplomaosztó és az utáni ünneplés,az bizony kiesik,annak vége.Legjobb esetben talán a temetésre tudnak eljönni oda is csak akkor ha nem túl messzire vándorolnak.
Erre a témára bizony nagyon illik a közmondás/Aki hazát cserél az szívet/családi szívet/ cserél.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2018.02.03. 11:07:37

@Dikusz: @kisrumpf: Haragban úgy igazán nem voltunk, azt azért nem lehet mondani. De tény, hogy olyan igazi családi szeretet se volt köztünk. De arra mindig figyeltünk, hogy bár távol éltünk egymástól a kötelező bejelentkezések meglegyenek. Tudjátok, húsvét, karácsony, szülinapok, névnapok alkalmával mindig hívtuk egymást, vagyis átlag havonta egyszer.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2018.02.03. 11:18:34

Mondjuk tényleg nem kell több ezer kilométerre lenni, hogy ne érjen oda az ember. Mire Kanadából hazatértünk a nagymamám a házunkkal kertszomszédos idősek otthonában lett elhelyezve. Nagyon várt minket, hogy hazatérjünk és nagyon örült, mikor végre újból találkozhattunk. Aztán 2-3 nappal később az ide Angliába való kijutásunk ügyében mentünk tárgyalni egy irodával és mondtuk majd ha onnan visszajöttünk beugrunk a nagyanyámhoz. Mikor hazaértünk csodálkoztam, hogy apám mit keres nálunk a buszmegállóban, de nem kérdezősködtem csak beszélgettünk, hazajött velünk lepakoltunk, leültünk. Akkor nézett ránk egy fura mosollyal. Hogy most mi viccelünk vagy tényleg nem tudjuk? Kérdeztük mit. Hát hogy a nagyanyám meghalt délelőtt. Néztem rá bután, hogy miket beszél most akarunk átmenni hozzá, eddig ügy intézni voltunk. Ha reggel indulás előtt beugrottunk volna, akkor még találkoztunk volna utoljára.

verkagrafomanka 2018.02.03. 11:22:21

Nekem a nagypapám halt meg, mióta kint vagyunk - anyukám a chaten írta meg, de épp nyaraltunk, és akkor még volt roaming, a mobilnetet nem kapcsoltam be, úgyhogy 12 órával később telefonált, mert nem reagáltam... Mondtam neki, hogy legközelebb egyből hívjon, vagy sms-t írjon, ha ilyesmi van, ne a neten keressen - mint kiderült, azért nem hívott rögtön, mert nem akarta elrontani a nyaralásunkat

adg 2018.02.03. 11:42:37

Nagyanyam hosszu ideje betegeskedett mar, evek ota agyhoz volt kotve, bar szellemileg teljesen rendben volt.

3 nappal indulas elott elmentunk hozza elbucsuzni, es masnap meghalt. Kicsit ranyomta az indulas elotti cirkuszra a belyeget, de legalabb elbucsuztunk. Akkor biztos voltam benne, hogy nem latom tobbet, es ugy is lett.
Temetes nyilvan kimaradt...

Dikusz 2018.02.03. 12:57:07

@adg: A lényeg, hogy el tudtatok köszönni tőle. Lehet, hogy titeket várt.

Anyukám mielőtt elment, állandóan a fiamat emlegette, aki akkor 8 éves volt. Mindig kérdezgette, hogy: Zolikám hol van? Bevittük hozzá, megsimogatta, megpuszilta, másnapra elaludt. Nem tudott elmenni addig, amíg nem köszönt el tőle...

Buchhalter 2018.02.03. 13:51:54

A hirmondoban latom megint tema a brexit.Az en ismeroseim akik kint vannak ugy dontottek most mar kivarjak a veget,sot valaki elinditotta az allampolgarsagi kerelmet.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.03. 15:43:14

@Dikusz: ferjem huga is "megvarta", mig meglett a lanya kereszteloje. Otthon tartottak, csupa csalagtaggal. Aztan meggyont a papnak. Masnapra, vagy ket napra ra, mar nem emlekszem, meghalt, de a vágya teljesult.

tanato 2018.02.03. 16:16:00

@Buchhalter: Már csak egy jó bő év és kialakulnak a dolgok,Brexit ügyben.

Sütemény1975 2018.02.03. 16:20:27

Sztem sokkal nagyobb baj, ha lehet ezt mérni, hogy nincs együtt a család. Számomra elképzelhetetlen lenne, hogy hónapokig ne lássam a szüleimet. Vagy hogy a gyerekem ne lássa a nagyszüleit. Hálát adok az Istennek, hogy egy szerető családom van, ami mindennél fontosabb nekem. Még akkor sem mennék hosszabb távra külföldre ha anyagilag megérné. Az ugyanis nem pótolja őket.

Din Serpahis 2018.02.03. 17:07:54

Nekem szerencsére még senki nem halt meg mióta kijöttünk, és mivel elég jó egészségben van mindenki, remélem ez egy darabig így is marad.
Bár a nagymamám 99 éves, szóval amikor otthon vagyok, és meglátogatom, bennem van az érzés, hogy lehet, most találkoztunk utoljára.

2018.02.03. 17:13:10

Oké, én családérzelmileg retardált vagyok, tuti lesz, aki bántónak találja, amit mondok, de ez nem szándékos, nem provokálni akarok, elnézést, és attól még a kérdések komolyak.

"Én pedig nem értem oda. Az értesítésben nem az szerepel majd, hogy „szerető családja körében”. Nem voltam elég gyors."

Ezt szó szerint kell érteni? Konkrétan ott akart lenni a szobában, amikor a fater meghal?

Régen, ugye, a királynők szültek nyilvánosan, ha jól tudom, de hát ez valami eszement megsértése a privát szférának. Idegrohamot kapnék, ha emberek tülekednének, hogy megnézhessék, ahogy meghalok. Éppen haldoklom, pajtás, takarodjál innen a francba, ha megkérhetlek.
Ez vajon szokás kérdése, vagy személyiségbeli kérdés? Ti hogy akarnátok inkább meghalni, nézőkkel vagy anélkül?

A másik, hogy persze, az biztos kellemetlen, ha az ember elszomorodik, mert meghal a nagymama, de ahogy egyszer itt a múltkor beszélgettünk, hogy vajon mi a jobb, úgy meghalni, hogy még szeretnél élni, vagy úgy, hogy már nem is volna miért, ugyanígy: vajon mi a jobb, szomorúnak lenni, amikor mindenféle rokonaid meghalnak, vagy olyan helyzetben lenni, amikor nincs érzelmi kapocs, és ki nem szarja le.

Én feltételezem, hogy az a mázlista, akinek van érzelmi kapocs. Kettős következtető nyíl: minél jobban fáj, annál nagyobb mázlista vagy. Ezt a tudást szerintem érdemes magunkkal vinni. A posztban szereplő Robert mázlista, ne gondoljuk ezt máshogy.

(És még egyszer elnézést, ha érzéketlen voltam.)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.03. 19:08:45

@Nagy kámpics: nem szeretnek nezosereget, csak a ferjemet. Hogy ne legyek egyedul, mert felnek. Bar most varok egy konyvre, amiben a szakértő (s nem o az elso) emliti, hogy gyakran a haldoklo megvarja, mig magara hagyják a szerettei, s abban a par percben tavozik.

Szerintem Robertnek csak lelkifurdalasa van, hogy a halalt koveto par oraban nem volt ott, s nem osztotta meg a többiekkel az elso ora dobbenetet. Hiszen magania irta hogy az apja mar regen nem volt az, aki.

Csodabogár 2018.02.03. 19:33:15

@Nagy kámpics: Természetesen egy kórházban de egyedül szeretnék meghalni, vagy össze esni valahol vagy leesni egy repülővel. A fő vágyam, hogy ne legyek beteg, gyorsan haljak meg.
Lehetőleg már érzelmi kapcsolataim se legyenek, mert akkor biztos nehezebb. Ha totál magam vagyok már nem érdekes, hogy meghalok.

Mikor Anyám haldoklott nem engedtek haza. Mikor apám, akit néhány héttel halála előtt láttam és úgy tünt, hogy már nem öröm neki az élet, haldoklott, nem jöttem haza. Az orvosunk aki igen régi jó családi barát is volt egyben, lebeszélt. Megkérdezte, hogy akarod apádat úgy látni, hogy már nem tudsz vele beszélni, csak fekszik, egy berácsozott ágyban? Nem akartam látni. 2 nap múlva meg is halt. Legjobb beszélgető és vitapartneremet vesztettem el vele, nagyon megviselt, de jobb volt így.

Lehet mindez rondán hangzik, de ilyen vagyok.:-(

Csodabogár 2018.02.03. 19:36:52

@kisrumpf: Rengeteg esetről tudok, személyes imerős körben, ahol pontosan az történt. Amikor a hozzá tartozó valamilyen okból pont nem volt jelen, meghalt a haldokló.
Anyámmal apám otthon volt állandóan az utolsó napjaiban,de ki kellett vinni a kutyát 10 percre, azalatt anyám elaludt örökre.

2018.02.03. 20:15:14

@kisrumpf: @Csodabogár:

Nincs hozzáfűznivalóm, csak jelzem, hogy olvastam, köszi a választ.:)

danpress 2018.02.03. 20:34:46

nagyon fontos része ez külföldi életnek.
és csak egy rosszabb van a halál napjáról lemaradásnál; az hogy előtte az élet minden egyes-százas-ezres napjáról is lemarad az ember..

ha ez megéri a pénzt, és egyéb előnyöket, akkor sima ügy a határátkelés. de van akinek csak utólag esik le ez az ár, amit fizet..

CyberPunK 2018.02.03. 20:35:04

Sose fogom megérteni, hogy azok, akik lelépnek hogyan tudnak egy ilyen helyzetben elszámolni a lelkiismeretükkel. Nem is a halál pillanatára vagy a temetésre gondolok, hanem az azt megelőző otthoni és kórházi állapotokról. Aki vitt végig ilyet, az tudja miről beszélek.

gabors 2018.02.03. 21:11:06

@CyberPunK: Latszik hogy nem eltel mashol .... es he nem fogsz megerteni sem fogod ... nem vesztesz semmit amugy ... en sem tudok sok mindent megerteni :-)

wuaaa 2018.02.03. 21:56:34

Nem volt kár egy szombatra ellőni ezt a témát?

2018.02.04. 03:00:28

@CyberPunK: "Sose fogom megérteni, hogy azok, akik lelépnek hogyan tudnak egy ilyen helyzetben elszámolni a lelkiismeretükkel"

Igen, mert gyerekek erkolcsi kotelessege, hogy felredobjanak 30-40-50 evet a jovojukbol, ezaltal majd ott tudnak lenni az utolso par honapban vagy evben segiteni.

Mellesleg, ha ilyen helyzetben lennek, nekem pl nem volna nagy megeroltetes hazakuldeni 1000-1500 dollart havonta, abbol valaki csak helyt tudna allni helyettem.

Harmadreszt, nem mindenki helyzete olyan, hogy ez a problema fejfajast okozna. Szulok mar meghalltak, vagy elidegenedtek, regen elvaltak es uj csaladjuk van uj gyerekekkel.

Negyedreszt, ha az en gyerekeim nem mennenek el magyarorszagrol csak azert, hogy ott legyenek velem, ha ugy alakul, akkor leginkabb en nem tudnek elszamolni a lelkiismeretemmel.

nem mindendenkinek ugyanolyan sem az elethelyzete, sem az erkolcsi ertekrendje. de azert vetitsd ra a tiedet az egesz vilagra, aztan csodalkozzal, hogy masok nem ugy dontenek, ahogy te :)

zsonyesz 2018.02.04. 10:07:26

Nem voltam ott, pedig még otthon éltem, amikor egyik nagypapám hirtelen elment. Márciusban találkoztam vele utoljára, május közepén beszéltem vele telefonon és amikor júniusban utaztam Szombathelyre egy szigorlatomra akkor érkezett a telefon, hogy nincs többé. Anglia előtt egy Zala megyei városban éltem, nagyszüleim tőlünk kb 15 km-re. Nagyon jó volt a kapcsolatom nagypapámmal mégsem tudtunk találkozni hetente.
Vagy amikor testvérem Budapestre költözött, volt olyan, hogy az anyagiak miatt nem tudott hazautazni 3 hónapig.
Úgy gondolom a távolság megszépíti az emlékeket. Meg jönnek az érzések, hogy "jajj lemaradok mindenről". Tehát ha hazaköltözik az ember, akkor ott lesz minden szülinapon, gyerekzsúron, keresztelőn stb.? Őszintén nem biztos.
Erről eszembe jut a Balaton (sokan felhozzák hiányát és hazaköltözésük egyik okát), hogy én fél órányira laktam tőle autóval. Mégis volt olyan nyár, amikor nem voltam ott.
A lényeg, (bocsánat a csapongásokért) nem gondolom, hogy kevésbé szerethet az aki távol él. Nem szabad emiatt bárkinek is rosszul éreznie magát, mert nem tud ott lenni. Ezek a dolgok akkor is megtörténnek, ha otthon élünk a szeretteinkkel. Dolgozni, iskolába járni, élni mindenhol kell. Persze az esély nagyobb, de garancia akkor sincs rá, hogy ténylegesen ott tudunk lenni.

CyberPunK 2018.02.04. 12:24:14

@LepesMez: Egyfelől nem értem, hogy ha téged ez nem érint, akkor miért veszed magadra.

Másfelől teszik a világképed, mármint ahol minden megoldható pénzzel. Már csak az érdekelne, hogy milyen érzés anyagi befektetésnek lenni?

2018.02.04. 14:53:40

@CyberPunK: Nem vettem magamra, csak probaltam erzekeltetni, hogy kulonbozo embereknel az, hogy valaki beteg lesz vagy meghal, mas helyzetet jelent, ezert nem szep dolog az arcukba tolni a kerdest, hogy "hogyan szamolnak el a lelkiismeretukkel". Nem mindenki erzi ezt mindennel fontosabbnak, es ettol nem rosszabb emberek.

Csak egy elethelyzet: egy par kint el az usaban 7-8 eve illegalisan, gyerek ide nott bele, normalisan meg tudnak elni, egy dolog kivetelevel: ha elhagyjak az orszagot, nem tudnak visszajonni. Na most mi legyen, ha szulo nagyszulo haldoklik?

Azt meg nem ertem, hogy miert lennek anyagi befektetes?

CyberPunK 2018.02.04. 16:19:03

@LepesMez: Ezért: "Mellesleg, ha ilyen helyzetben lennek, nekem pl nem volna nagy megeroltetes hazakuldeni 1000-1500 dollart havonta, abbol valaki csak helyt tudna allni helyettem."

Voltunk helyzetben, hol rokon a világ másik végére költözött és felajánlotta, hogy utal pénzt. Arra pont nem volt szükség, ellenben a kórházi berohangáláshoz, ügyek intézéséhez és egyéb dolgokhoz már jól jött volna még egy családtag.

Sokszor olvasni itt, hogy milyen genyók az otthon maradtak, mert szarnak rájuk, holott ez pont fordítva igaz. Ahogy én látom, akik kimennek végleg, főleg EU-n túl, azok nem csak képletesen köpnek magasról a családi gyökereikre. Azok meg pláne, akik illegálisan. Btw, van ismerősöm, aki egyetlen dolog miatt jött vissza, nem akarta a szüleit megfosztani az unokáktól.

Mindegy, értem én, hogy a saját boldogulás fontosabb, meg a gyerekeik jövője, remélem akkor is majd mosolyognak, amikor ugyanezt visszakapják. Nem, nem érdekel, hogy most mit gondolsz, ez majd 20-30 év múlva lesz érdekes.

2018.02.04. 17:21:40

@CyberPunK: "Nem, nem érdekel, hogy most mit gondolsz"

igen, ilyen egy igazi eszmecsere :D

mindegy, ezek a kerdesek majdnem olyanok, mint a vallas. valaki megtesz mindent az anyjaert, akkor is, ha egesz eleteben gyotorte, es nem volt sokkal jobb helyzetben, mint egy nevelootthonban, mindezt csak azert a megfoghatatlan ideologiaert, hogy "megis csak az anyam". Mas meg meglep, amint teheti, es vissza se nez.

valaki meg rosszabb korulmenyek kozott hagyja a sajat meg a gyerekei eletet, csak azert, hogy par honapig ott legyen, amikor korhazba kell rohangalni, masok meg azt mondjak, hogy sajnalom, de a 4 tagu csalad hatralevo 200 eve tul sok ahhoz, hogy par honapja egyetlen egy embernek (esetleg kettonek) kicsit jobb legyen.

latni az unokat - hasonlo.

a lenyeg, hogy emberek maskent sulyoznak, es nem a te dolgod eldonteni, hogy az helyes-e vagy nem - szerintem ezekre a kerdesekre nincs is olyan valasz, hogy helyes e vagy nem.

"hogyan szamolnak el a lelkiismeretukkel" - ez egy olyan kerdes, amiben eleve eldontotted, hogy ezek az emberek valamifele bunt kovettek el, amivel egyutt kell elniuk. Nem, semmilyen rosszat nem kovettek el. Csak probalnak tobbet kihozni a vilagbol, hamar elcsesztek korulotte a helyet, ahol megszuletett - es ennek vannak negativ kovetkezmenyei is.

zsonyesz 2018.02.04. 17:35:38

@LepesMez: szerintem hagyd, úgysem fogja elfogadni amit írtál.
A "szemellenzősöknek" teljesen mindegy, mivel csak egy vélemény létezik: a sajátjuk.
Aki pedig másképp gondolkodik, vagy èpp elfogadja, hogy többféle nézet is létezhet, az ellenség.
Mert csak az a jó és igaz, amit ő képvisel. Több jó megoldás nincs.
Csak egy.

CyberPunK 2018.02.04. 18:19:00

@LepesMez: "Nem, semmilyen rosszat nem kovettek el." vs "es ennek vannak negativ kovetkezmenyei is. "

Ezt így hogy?

"a lenyeg, hogy emberek maskent sulyoznak, es nem a te dolgod eldonteni, hogy az helyes-e vagy nem"

Dehogynem, csak az én dolgom eldönteni, hogy helyes-e vagy sem, a saját világképemben. Ezt hívják szubjektív véleménynek. De mivel törvénybe is van foglalva, hogy milyen kötelezettségünk van a gyermekeink és a szüleink felé IS, azért egy bizonyos alap morálisan helyes irány felvázolható. Gondolom most jön az, hogy a törvények is szarok.

"igen, ilyen egy igazi eszmecsere :D"

Mivel szerintem senki se tud garanciát vállalni azért, hogy mit fog gondolni pár évtized múlva, ezért irreleváns. Vagy te ennyire szilárd jellem vagy?

@zsonyesz: "Mert csak az a jó és igaz, amit ő képvisel. Több jó megoldás nincs."

Ez mintha a másik félre is igaz lenne, nem?

zsonyesz 2018.02.04. 18:53:37

@CyberPunK: én csak sajnálom, hogy ilyen csúnya gondolatok vannak a fejedben.

2018.02.04. 19:56:13

@CyberPunK: "Nem, semmilyen rosszat nem kovettek el." vs "es ennek vannak negativ kovetkezmenyei is." Ezt így hogy?

Mondjuk nem szamitottam ra, hogy ennyire az alapoktol kell kezdenem egy felnott ember eseteben, de hogy a javadra szolgaljon, itt van par pelda:

- hust eszel -> egy allat szenved + meghal.
- hasznalod a szamitogepet -> ezernyi fele vegyi anyaggal szortak emiatt tele a kornyezetet, + az aram amit hasznalsz valoszinu nem tiszta forrasbol jon.
- ruhat viselsz napkozben -> teruleteket vontak el a termeszettol, hogy az alapanyagokat megtermeljek, ezaltal az allatvilag nemileg visszaszorult.
- megneztel egy filmet a moziban -> ugyanazt a penzt fordithattak volna malaria gyogyszerekre afrikaban
- felvettek az egyetemre -> elvettel egy helyet egy masik ember elol, emiatt o neki valoszinu rosszabb elete lesz.

ezek alapjan rosszat kovet el, aki reggel betol valami husosat, a szamitogepen megnezi a mozimusort, feloltozik, es elmegy moziba, hogy kicsit unnepelje, hogy felvettek az egyetemre?

majd biztos a menyorszagban nem ilyen vilag lesz, de addig masok karara cselekszunk szinte minden pillanatban, meg akkor is, ha eppen valakinek segitunk (pl apolhatnek egy masik embert az egyik helyett).

A kerdes, hogy hol a hatar, de ez a kerdes legtobb esetben nem huzhato meg egyertelmuen, mert minden embernek masok a preferenciai, erkolcsi ertekjrendje, turelme, empatikus keszsege, stb...

egyebkent pedig ugyanazok, akik a torvenybe irtak a szulotartast a rothado gazdasagot latva (latva, hogy az allam nem kepes ezt a problemat megoldani, meg ugy sem, hogy lenyultak a nyugdijpenzeket, amit azota is fergetegesen kezelnek, hogy gyarapitsak), ezek azt is torvenybe iktattak, hogy anonim modon ha ketes helyrol szarmazo jovedelmen allamkotvenyt veszel egy speci szamlan, akkor senki nem firtatja a forrast, es par ev mulva tiszta penze valik. csak hogy a magyar torvenyek moralis iranymutatasarol is beszeljunk.

CyberPunK 2018.02.04. 22:13:41

@LepesMez: Igen, azt hiszem itt van vége. Akinek a család hátra hagyása egyenlő a húsevés hátrányaival azzal sokra nem megyek.

Csak, hogy tudd, a szülőtartást nem most foglalták törvénybe, eddig is létezett.

@zsonyesz: Csúnya gondolat gondoskodni a családomról és nem hátra hagyni őket? Ez azért meredek, nem?

2018.02.04. 23:14:43

@CyberPunK: "Akinek a család hátra hagyása egyenlő a húsevés hátrányaival azzal sokra nem megyek."

Hehe, igazabol ez a "nem csinal rosszat" -> "negativ kovetkezmeny" temahoz tartozik, azt hittem arrol beszelunk, mivel arra csodalkoztal ra utoljara.

De ha ilyen hamar elveszted a fonalat (vagy csak szimplan nem akarod kovetni, hogy puffoghassal milyen ostobak masok), akkor talan tenyleg nem megyunk sokra egymassal.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.04. 23:38:30

@zsonyesz: Sajnos, ide (is) mindig beesik egy megmondóember, aki megmondja, hogy miért rossz amit csinálsz s nem úgy kellene. Van ez így.

zsonyesz 2018.02.04. 23:57:51

@CyberPunK: tényleg sajnállak, nagyon nehéz lehet neked! Az a sok felgyülemlett negatív érzés...
Lásd meg a jót abban ami körülvesz!
Nem leszel ilyen savanyú

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.02.05. 08:59:51

Anyám egy nappal korábban ment el, mint hogy hazaértünk volna...Ha ott vagyunk,lehet meg sem hal.Pedig nem volt azért annyira rossz álapotban, csak épp akkor jöttvalami hirtelen lefolyású dolog.
Ha a poszt-tolót megnyugatja ez, akkor nem kell a Glasgow-Budapest távolság; már két kerülettel arrébról is lehet túl késő odaérni...

gabors 2018.02.05. 18:55:46

@LepesMez: "7-8 eve illegalisan, gyerek ide nott bele, normalisan meg tudnak elni, egy dolog kivetelevel: ha elhagyjak az orszagot, nem tudnak visszajonn" ennek komolyabb problemajuk is lehet konyeden egy sima kozlekedesi ellenorzes pl. elobb utobb valami hivatalos papir majd kell mikor gyerekek iskolaba mennek

sot egy rosszabb szomszed rajuk hivja az ICE-t mert hangosabban ugat a kutya .. ja es elegge szigorodnak a munkahelyi ellenorzesek nem tudom mibol elnek de illegalis munkabol jol nem lehet elni es egyre nehezebb munkat is talalni ... es amig Trump marad az elnok ez csak rosszabodni fog Nekik (es mas illegalisan itt tartozkodonak)

2018.02.07. 12:36:44

@gabors: ja, biztos nehez, de ez csak egy elmeleti pelda volt, jomagam probalok tavolmaradni az illegalis bevandorloktol, nem az illegalis voltuk miatt, hanem mert altalaban mas kulturkorbol valoak, mas termeszettel - az, hogy csak folyamatos csalassal lehet megmaradni, eleg eros szuro, es pont azokat szuri ki, akiket jelemzoen kedvelek.

Tenyleg, az csak ugy szimplan mukodik, hogy rahivja valaki a bevandorlasiakat az emberre? A felesegemet felcsesztek a multkor, o nyitottabb a magyarok fele mint en, emiatt vannak "baratai", akik kozul az egyik elkezdett keptelen szarsagokat terjeszteni (mi kicsit szurjuk itt a magyarok szemet, mert tul konnyen megy), es hirtelen indulataban mar fel akarta oket jelenteni, de aztan lenyugodott, es aranytalannak itelte meg a bosszut. De amugy ez mukodik, meg soha nem neztem utana?

gabors 2018.02.07. 16:41:55

@LepesMez:

"Tenyleg, az csak ugy szimplan mukodik, hogy rahivja valaki a bevandorlasiakat az emberre? " persze bar itt nincs ennek akkor hagyomanya mint otthon de mar epitik kifele rendese "See something Say something!" Rakosi sem talalhatta volna ki jobban.

Szinte minde rendfentarto dolognak van telefonszama ahol nevtelenul lehet jelenteni "csunya, gyanus, illegalis" dolgokat. Tutti van a helyi rendorsegednel is ilyen

Itt egy ismerteto ami a bevandorlokra vonatkozik ..

www.wikihow.com/Report-Illegal-Immigrants-Anonymously

azert ne az otthoni vagy cell phonrol hivjatok az ICE-t meger egy par quarter-t es keresni egy nyilanos telefeont (internetet is felejtsd el ha csak nem vagy kepben VPN-nel ...)

2018.02.07. 17:50:45

@gabors: Mert miert baj, ha nevvel jelentjuk be sajat telorol?

gabors 2018.02.07. 21:02:16

@LepesMez: "@gabors: Mert miert baj, ha nevvel jelentjuk be sajat telorol? "

Vegul is nem baj. Ha utanna hajlando vagy akar tanuskodni is meg nem zavar hogy esetleg szemelyes meginterviewolnak .... ezzel esetleg magadra vonod szuksegtelenul a figyelmet stb. De ha 100% biztos vagy a dologban esetleg kezzelfoghato biztos adataid is vannak akkor minden tovabbi nelkul mehet nevvel is, de akkor csak es a teljes igazat mondani ... es igy konnyen ki is derul hogy a terhelo adat toled szarmazik (es ha felhasznaljak benne lehet az iratokban amit az ugyved valszeg meg kap ha addig jut a dolog)

2018.02.08. 02:11:55

@gabors: de gondolom ugy gyorsabb az egesz ugymenet (pl a tanuskodas miatt). mondjuk nem kivanok senkit bejelenteni, de ha azt tortenik, hogy honfitarsaim itt is tul sokat magyarkodnak (=probalnak keresztbe tenni, csak azert, mert nekunk jobban megy, es irigyek), akkor lehet, hogy az lesz a vege.

engem nem zavarna, ha kiderulne, legalabb a tobbi illegalis magyar tudna a helyet a taplaleklancban :) a becsuletesseg egyik elonye, hogy nekunk nem kell tartani a hatosagoktol...

mindenesetre az asszony is belatta, hogy jobb a magyaroktol tavolsagot tartani, szoval szepen epitgeti le a kapcsolatokat, megtartva azt az 1-2 normalist, aki akad. csak kar, hogy most mar eleve eloiteletesek vagyunk az osszessel...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása